Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 83 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 12:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnTo7S_SnC4zsYZlhl_VxkRC6Qs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jILXShZVpVgSWjEIwnDGM84m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5s0_OxpreDvfqNlptoxpfiFAPiM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bzaDyllhbpFRqvRenSK6iiAo.png?f=fotoalbum_large

Wat is dit voor een raar beest?
Die angel??? Sleept hij over de grond mee. En vliegt ook op die manier.
Is 2x zo groot als een wesp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

barry86 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:01:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is dit voor een raar beest?
Die angel??? Sleept hij over de grond mee. En vliegt ook op die manier.
Is 2x zo groot als een wesp.
Dat 2x zo groot als een wesp doet me aan een hoornaar denken, die permanent uitstekende angel is voor alle wespachtigen een probleem en hoort niet, mogelijk al een keer een klap gehad.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:49

MAZZA

Barbie is er weer!

Dat is een reuzenhoutwesp. Dat is geen angel maar een legboor. Daar kan de vrouwtjeswesp een centimeter of zo mee in (ik meen dennen-) hout boren om eitjes te leggen.

Er mee steken zoals gewone wespen doen ze dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:06
Teijgetje schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:43:
[...]

Voor jouw 4-in-1 gebruik heb je een 2-takt nodig.
Qua kracht doen die niets onder voor 4-takt.
Alleen 4-takt heeft een beperkte gebruikshouding ivm het oliereservoir van het apparaat, een 2-takt kun je in alle standen gebruiken omdat de smering in de brandstof zit en niet bv uit het carter kan lopen als je hem ondersteboven gebruikt.
Ik ben daarom zelfs overgestapt van een 4-takt Honda bosmaaier naar een 3-in-1 2-takt.
4-takt is wel meestal wel iets stiller, maar dat is relatief, het zijn gewoon herriebakken waar je gehoorbescherming bij moet dragen.

Qua kwaliteit moet ik zeggen dat voor de prijs van de Honda (iets als dit ligt in een hoek te wachten op een plaatsje op marktplaats) ik 5 sets Kibani kan kopen, en dat de Kibani het perfect doet al 2,5 jaar.
Koop er geen met beugel zoals de Honda ivm gebruik onder andere posities.

Ik heb een 3-in-1 set met verlengstang wat handig is met takken zagen op hoogte, en moet ik zelf wisselen tussen maaispoel of mes.
Ik zou denk in nu voor de TimberPro set gaan, daar zit die stang ook bij, is nog iets sterker volgens specs (al geloof ik dat niet echt, zal ook 1,9 pk zijn hooguit), én heeft een harnas.
De 6-in-1 Kibani heeft dan weer een onkruidtegelborstel er bij.
Ik heb een stihl motorzaag en viking benzinemaaier (gehad, nu Landroid robotmaaier). Nadeel van de ‘merken’ is de prijs.

De timberpro heeft betere reviews dan de kibani (op bol vrij negatief). Beide merken ken ik zelf niet. Ik ben altijd een beetje bang voor de kwaliteit (maar dit is nergens op gebaseerd), ik wil alleen niet teveel uitgeven.

Een onkruid borstel vind ik echt een plus…twijfel nu dus nog even over wat te doen.

Ik woon bosrijk/bos tuin dus heb zeker wat kracht nodig in de machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
MAZZA schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:23:
Dat is een reuzenhoutwesp. Dat is geen angel maar een legboor. Daar kan de vrouwtjeswesp een centimeter of zo mee in (ik meen dennen-) hout boren om eitjes te leggen.

Er mee steken zoals gewone wespen doen ze dus niet.
Gelukkig maar ik ga hem niet aaien 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:36
tatata schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:31:
[...]

Ik heb een stihl motorzaag en viking benzinemaaier (gehad, nu Landroid robotmaaier). Nadeel van de ‘merken’ is de prijs.

De timberpro heeft betere reviews dan de kibani (op bol vrij negatief). Beide merken ken ik zelf niet. Ik ben altijd een beetje bang voor de kwaliteit (maar dit is nergens op gebaseerd), ik wil alleen niet teveel uitgeven.

Een onkruid borstel vind ik echt een plus…twijfel nu dus nog even over wat te doen.

Ik woon bosrijk/bos tuin dus heb zeker wat kracht nodig in de machine.
Ik ben eigenlijk over van duur merk gereedschap (Honda) op leuk betaalbaar voor de machines die niet dagelijks gebruikt worden.
Ik heb van Kibani:
  • De kettingzaag 50 cm voor dikke bomen, 2 jaar geleden de trekstarter onder garantie vervangen. De uitslaande nokken waren toen nog van plastic, tegenwoordig van aluminium.
  • De kettingzaag 25 cm. Ziet er lief uit maar is erg sterk, erg handzaam voor kleine bomen en eenhandig snoeiwerk.
  • 4-in-1 bosmaaier, met extra verlengsteel. Je krijgt geen aparte stelen met mes en maaikop.
    De maaikop heb ik inmiddels vervangen voor een Stihl Autocut, die spoelt makkelijker op, nadat ik de Honda kop ook opgebruikt had. Hierna ga ik de Oregon Lightning Load proberen, de Stihl past net, de Oregon heeft wat adapters extra.
    De Kibani maaikop voldeed maar daar sprong ook wel eens de deksel weg bij abnormaal gebruik, met missende veren tot gevolg. Een nieuwe Kibani-maaikop kostte toen maar 10 euro, dat was het probleem niet. Maar maaikoppen verslijt je nu eenmaal.
    Ik gebruik vierkant maaidraad met aluminium korrels in 2,4 of 2,7 mm, dat is sterker en agressiever dan rond.
    Maaidraad bewaar je liefst vochtig of nat, dan is het sterker dan uitgedroogd.
  • De 52 cc/2pk bladblazer, deze is sterk genoeg om grind en nat blad te verplaatsen als het moet en blaast blad een meter of tien vooruit. Ook om de kastanjes en onrijpe appeltjes uit het gras en grind mee te blazen.
  • De grondfrees 40 cm. Wel de oude 2-takt versie ipv deze 4-takt. Er is een boutje afgebroken van het handvat dat simpel vervangen is en de freesmessen heb ik vastgelast. Doordat er ook stenen hier in de grond zaten stonden die vastgeklonken messen eerder soms wel eens de verkeerde kant op geslagen.
  • De motor-nevelspuit voor zuinig en diep gewasbescherming aanbrengen als dat voorkomt. Vnl heel incidenteel onkruidbestrijding in grasland.
  • De motor-rugspuit, met zelfgemaakte extra lange lans (=simpel verlengstuk), voor jaarlijks aanbrengen van anti-mos/anti-alg op het rieten dak.
Alles is meer dan krachtig genoeg en ben over alles meer dan tevreden, helemaal gezien de prijs/kwaliteit.
Gezien de goede ervaring met bosmaaier, kettingzaag en bladblazer ben ik langzaam overgegaan op alles van Kibani.
Van mij krijgt alles 4 of 5 sterren. ;)
Ik meng wel standaard 1:25 mengsmering met een druppie extra olie.

Die onkruidborstel komt er binnenkort ook, die is "nieuw".

Verder is er hier natuurlijk genoeg merkgereedschap van b.v. Honda, Alco, John Deere en Tielbürger dat de tand des tijds kan doorstaan qua reserveonderdelen.
Alleen kan er weinig op tegen een machine die voldoet voor een fractie van de prijs om die in zijn geheel te vervangen na enkele jaren.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 11-07-2021 18:35 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 15:07
Lees steeds meer verhalen over hoe makkelijk zo'n groen dak moet zijn (nu weer, https://www.ad.nl/wonen/g...uur-bij-de-hand~ada1fed8/), maar toen ik er navraag naar deed werd vooral gezegd dat het best duur was in aanleg en ook belastend voor het dak waardoor je die ook waarschijnlijk nieuw moet laten leggen. Komt dan een natuurlijk een forse hoeveelheid gewicht bij. Jammer, zou het wel mooi vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brVyL9FZnJHWDn13VaNbCpw5wvA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHThHUNUXqhE2ywzVFJMDeKn.jpg?f=fotoalbum_largeIk heb de onderste steen op de foto besteld (keramisch met beton) om te gaan leggen in mijn tuin (75m2) De stenen zijn binnen en worden volgende week geleverd. Nu ben ik enkel nog op zoek naar een (heel) goed voegmiddel. Mag best een dure zijn als die heel goed tegen onkruid en mieren werkt.

Ik zat te denken aan een grijs voegmiddel omdat antraciet te veel zal afstekenen denk ik. Welke adviseren jullie? en waar kan ik deze het beste bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
Bij het raamkozijn aan de voorkant zie ik wat schaafsel (?) liggen bij de glaslat, precies waar zeg maar zo’n ‘luchtgat’ zit.
Is hier een beestje zich aan het volvreten met mijn kozijn? Zo ja, welke diertjes komen hiervoor in aanmerking?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dXThiw9ISzWuzkC8OHMQHQq-gQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0njDoYeBCroob1pOo6qDvrWZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Martinusz op 12-07-2021 18:57 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Dw1-nl schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:36:
[Afbeelding]Ik heb de onderste steen op de foto besteld (keramisch met beton) om te gaan leggen in mijn tuin (75m2) De stenen zijn binnen en worden volgende week geleverd. Nu ben ik enkel nog op zoek naar een (heel) goed voegmiddel. Mag best een dure zijn als die heel goed tegen onkruid en mieren werkt.

Ik zat te denken aan een grijs voegmiddel omdat antraciet te veel zal afstekenen denk ik. Welke adviseren jullie? en waar kan ik deze het beste bestellen.
Kort en simpel antwoord, Varistone LM Auqa. Waarschijnlijk kan je deze gewoon meebestellen. :)

En ik zou zeker grijs nemen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHill
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-07 11:29
Ik heb onder een boom in de schaduw boshyacinten geplant. Ziet er leuk uit, maar als ze uitgebloeid zijn is het wat kaal. Met wat voor planten (bodembedekkers?) kan ik dit goed combineren?

BF1: Karnovski_NL | Canon 50D - Canon 17-55 2.8 - Canon 70-200 F4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

pjot1 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:56:
[...]

Kort en simpel antwoord, Varistone LM Auqa. Waarschijnlijk kan je deze gewoon meebestellen. :)

Dankje, dan ga ik deze bestellen.

Ook latjes besteld bij gadero https://gadero.nl/luxe-hardhouten-lat-20x70x2150mm/ hier wil ik een schutting van gaan maken :) ben benieuwd hoe het uit komt te zien. Zou ook nog graag een buitendouche willen ook van deze latten, maar dan moet ik alleen een vierkante bak eronder moeten maken met afvoer, iemand advies hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Dw1-nl schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:15:
[...]

Dankje, dan ga ik deze bestellen.

Ook latjes besteld bij gadero https://gadero.nl/luxe-hardhouten-lat-20x70x2150mm/ hier wil ik een schutting van gaan maken :) ben benieuwd hoe het uit komt te zien. Zou ook nog graag een buitendouche willen ook van deze latten, maar dan moet ik alleen een vierkante bak eronder moeten maken met afvoer, iemand advies hiervoor?
Kan je hiervoor geen lijngoot gebruiken? Of een klein kolkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Kan iemand mij een goed product aanraden?

Het gaat om Douglas houten afdakje in de tuin. Ik had deze vorig jaar helemaal ingesmeerd met lijnzaadolie. Maar nu zitten er allemaal lelijke zwarte puntjes op het hout. Dat is wel jammer want ik vind het werken met lijnzaadolie echt top.

Ben al aan het zoeken geweest maar zie de bomen niet door het bos. Ceta bever tuinmeubel olie? Osmo beschermingsolie(knetter duur)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:42
Dat 2-takt bosmaaier verkocht en een elektrische trimmer besteld. Kan ik eindelijk met goed fatsoen in de avond nog wat in de tuin werken :)

https://www.makita.nl/artikel/dur190lzx3.html

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:23
Iemand toevallig ervaring met het groeien van waterspinazie? Ik zie op het steeltje en blad een rare witte textuur. Is dit schimmel? Of is dit iets anders en wel eetbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CrLDx3t8xbkmsmGA8OD7_qDcOw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t9U8fLDdLMIFyuuKOWA1KpCz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDrVf6NroaDmPv4IsbImaRbm46g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KstQVLlMY4xe5HGipLzsVyrp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
@banaliteit meeldauw misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
banaliteit schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 07:28:
Iemand toevallig ervaring met het groeien van waterspinazie? Ik zie op het steeltje en blad een rare witte textuur. Is dit schimmel? Of is dit iets anders en wel eetbaar?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Teveel voeding in de grond denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
banaliteit schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 07:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb nog wat onderzoek gedaan naar waterspinazie aka kangkong en deze 'white spikes'. Het lijkt geen schimmel te zijn, omdat het materiaal vanuit de plant zelf lijkt te komen.

Het lijkt Edema te zijn:
Edema, or oedema, is a type of abnormal water retention in plants, often influenced by the plant’s environment. Favorable conditions actually encourage edema in many cases, since affected plants already have a fair amount of water in their systems, providing them with more can just encourage them to gorge on liquid. Any time the plant takes up water faster than it transpires, edema becomes a risk.

Read more at Gardening Know How: What Is Edema: Tips For Treating Edema In Plants https://www.gardeningknow...ating-edema-in-plants.htm
Dit komt ook wel overeen met hoe ik ze heb staan nu. In een pot met dubbele bodem voor een waterreservoir. De waterspinazie houdt van water. Wellicht iets minder vaak water geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55
Martinusz schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:56:
Bij het raamkozijn aan de voorkant zie ik wat schaafsel (?) liggen bij de glaslat, precies waar zeg maar zo’n ‘luchtgat’ zit.
Is hier een beestje zich aan het volvreten met mijn kozijn? Zo ja, welke diertjes komen hiervoor in aanmerking?

[Afbeelding]
Kan ook van spinnen zijn die een vliegje/zand mee naar binnen nemen. Dit type glaslat is overigens al weer verouderd. Tegenwoordig wordt er een zgn. 'neuslat' gebruikt, dan bevind het liggende deel van je kozijn zich ook niet meer in de regen en is dus beter voor de levensduur van je kozijn. Als je een compressor hebt zou je de openingen even door kunnen blazen.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 15-07-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 18:28:
Dat 2-takt bosmaaier verkocht en een elektrische trimmer besteld. Kan ik eindelijk met goed fatsoen in de avond nog wat in de tuin werken :)

https://www.makita.nl/artikel/dur190lzx3.html
Heb je dat al eens geprobeerd in de praktijk? Want m'n elektrische grasmaaier en 'trimmer' maken gewoon door de rond draaiende delen al aardig wat geluid. M'n grastrimmer is overigens ook wel aardig te gebruiken als bosmaaier, gisteren even op het aangrenzende braak liggende terrein een meter (hoog, 2 m breed, ongeveer) aan onkruid omgemaaid achter onze schutting er mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
henkie196 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:22:
[...]

Heb je dat al eens geprobeerd in de praktijk? Want m'n elektrische grasmaaier en 'trimmer' maken gewoon door de rond draaiende delen al aardig wat geluid. M'n grastrimmer is overigens ook wel aardig te gebruiken als bosmaaier, gisteren even op het aangrenzende braak liggende terrein een meter (hoog, 2 m breed, ongeveer) aan onkruid omgemaaid achter onze schutting er mee :+
Ook een elektrische trimmer is niet stil. Maar de (opgegeven) 77 dB(A) van de Makita is wel van een hele andere orde dan de (opgegeven) 95 dB(A) van mijn oude Stihl 2-takt motorbosmaaier.

Mijn buurman heeft ook een elektrische trimmer en die hoor ik wel, maar ik vind dat geluid niet storend.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:45:
Ook een elektrische trimmer is niet stil. Maar de (opgegeven) 77 dB(A) van de Makita is wel van een hele andere orde dan de (opgegeven) 95 dB(A) van mijn de Stihl 2-takt motorbosmaaier.

Mijn buurman heeft ook een elektrische trimmer en die hoor ik wel, maar ik vind dat geluid niet storend.
Dat zou inderdaad goed merkbaar moeten zijn. Voor de bosmaaier (2-tact) en de trimmer (elektrisch) waar ik ervaring mee heb, is het 80 vs 100 dB, ongeveer. Maar voor beiden zet ik de oorkleppen op, dus in de praktijk merk ik het verschil niet zo erg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
henkie196 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:00:
[...]

Dat zou inderdaad goed merkbaar moeten zijn. Voor de bosmaaier (2-tact) en de trimmer (elektrisch) waar ik ervaring mee heb, is het 80 vs 100 dB, ongeveer. Maar voor beiden zet ik de oorkleppen op, dus in de praktijk merk ik het verschil niet zo erg :P
Dat is overigens niet de enige reden, er zitten nog meer voordelen aan:
  • Je stinkt niet meer naar uitlaatgassen
  • Lichter, dus gemakkelijk handelbaar, zeker voor het wat fijnere werk.
  • Geen gedoe met benzine of mengsmering (stroom komt hier uit het stopcontact, benzine en mengsmering niet :+)
En met de twee 3,0 Ah accu's van mijn scrhoefboormachine moet ik voldoende actieradius hebben. De snellader heeft een accu sneller vol, dan de trimmer een accu leeg heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Voor iedereen die onkruid (wat natuurlijk geen onkruid is) tussen hun bestrating weg willen hebben kwam ik toevallig dit tegen. https://www.ad.nl/wonen/h...s-het-beste-weg~a10d4974/

Geen idee of het werkt maar het is altijd beter dan gif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

pjot1 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:13:
Voor iedereen die onkruid (wat natuurlijk geen onkruid is) tussen hun bestrating weg willen hebben kwam ik toevallig dit tegen. https://www.ad.nl/wonen/h...s-het-beste-weg~a10d4974/

Geen idee of het werkt maar het is altijd beter dan gif.
Wat een dom gelul zeg. Dat zij dat mooi vindt is leuk voor haar, maar de meesten zullen toch niet zitten te wachten op 'groene voegen'.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
PaT schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:19:
[...]

Wat een dom gelul zeg. Dat zij dat mooi vindt is leuk voor haar, maar de meesten zullen toch niet zitten te wachten op 'groene voegen'.
Haha, nee inderdaad. Toch als je bijvoorbeeld oud gebakken walen hebt hoort een klein beetje mos er wel een beetje bij. Maar in de meeste gevallen is dat niet van toepassing. Daarom las ik ook de reacties ;)

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 15-07-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

Vliegvlug

Flight Simple

Ik zag vandaag wat wespen in en uit een spleet tussen de muren van mijn huis en aanbouw vliegen en hoop dus niet dat er een wespennest zit.

Is zo’n wespenspray een effectieve oplossing?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
Vliegvlug schreef op zondag 18 juli 2021 @ 00:32:
Ik zag vandaag wat wespen in en uit een spleet tussen de muren van mijn huis en aanbouw vliegen en hoop dus niet dat er een wespennest zit.

Is zo’n wespenspray een effectieve oplossing?
Zo`n spray is effectief als je het nest raakt. Het is dus maar de vraag waar in de spouw dat zit maar ik zou dan wel de hele bus schuimspray legen voor de grootste kans.
Doe het wel `s avonds na zonsondergang, dan zijn ze allemaal thuis om te "slapen".

Gisteren een nieuw speeltje op de kop getikt, een opknappertje.
Op het (parkeer)terrein achter bleef grond en gras liggen wat aan gaat koeken als je het niet weghaalt.
Ook van de maaitractor schoonmaken blijven altijd vette kluiten gras liggen.
En dan helpt een bladblazer niet meer maar moet de hogedrukspuit er overheen. Wat dus al gauw een natte bende wordt.
Dus een beetje zitten zoeken naar een veegmachientje maar zelfs tweedehandsje is geen grap.
Iets leuks gevonden dat compact is, want het is natuurlijk een sta-in-de-weg als je het niet gebruikt.
Met een betrouwbaar Honda motortje.
Halve land gezien....landelijk Brabant is mooi als het zonnetje schijnt :Y , en de rivieren staan overal wel erg hoog, met volle uiterwaarden. Het zuidelijke drama is er deels aan af te zien.

Wonderwel het hele terrein en brug geveegd in twee uurtjes waarbij de vastgekoekte zooi soms meermaals geveegd moest. Lekker een beetje rondwandelen ipv zweten. _/-\o_
En gelijk alle minpuntjes uitgevonden die aangepast moeten.
Voornamelijk de borstelhoogte goed in kunnen stellen zonder dat deze zakt op de wiel/steunpennen, de borstelrichting makkelijker verstelbaar maken, de kabels smeren, en een opvangbak regelen zodat troep ook niet meer opgeveegd hoeft met de hand.
En een nieuw kleurtje natuurlijk, de wielen zijn al mooi geel, de machine wordt John Deere groen. >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiRMnEH9ZQVxnm1Pw-ye2AA-0Uo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6lRoolmXYfb6vD0LLUIlRLTl.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeKBrbQIsDNbXgET7fMzhZqAEuI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/un1BBBZAdpO5dKofIlxPFYrX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIuwAR6dEnLzh7hDh-ldwHa4h78=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FuUuQ1dRirGYtQR06hItq2zX.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:06
Die zoek ik ook nog een, maar op marktplaats komen vooral opknappers voorbij inderdaad. Nu een (nieuwe) Limpar op het oog. Nog even sparen ;)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Himalaya
  • Laatst online: 23:55
Zebby schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:36:
Lees steeds meer verhalen over hoe makkelijk zo'n groen dak moet zijn (nu weer, https://www.ad.nl/wonen/g...uur-bij-de-hand~ada1fed8/), maar toen ik er navraag naar deed werd vooral gezegd dat het best duur was in aanleg en ook belastend voor het dak waardoor je die ook waarschijnlijk nieuw moet laten leggen. Komt dan een natuurlijk een forse hoeveelheid gewicht bij. Jammer, zou het wel mooi vinden.
Wij hebben het al jaren op de schuur (licht schuin dak) en de keuken met plat dak. Blijft echt aanmerkelijk koeler en is relatief weinig werk met twee keer per jaar beetje mesten en onkruid trekken. Wel moet je inderdaad een wortel werende dakbedekking hebben. Op de schuur hebben we EPDM liggen en daar kan het direct op, op de keuken hadden we mastiek en daar zit eerst een wortel werende folie op. Maar het ziet er wel prachtig uit vinden wij _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ky4q3vNtrUcOol9AoJ3_q7PAntg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5M26PrJMECq2EavHrs4artEY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SP1LZMka3-YLZnZk41YyivqcVfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2pAFNxLLgrMKzIRwxr9o8zs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBaG4ic7cDsEiTv7X0o1KkrMWMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3yqXNjQsVMoIyu5xnERpfWF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAKi53K4cuighyQ9OFanKuubAgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Neq936C8ww1e8iFuTRgqGCvH.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is al ruim 5 jaar oud, in de zomer vol bijen en vlinders.

Je dak moet het gewicht inderdaad wel kunnen hebben, de statische belasting is natuurlijk wel een stuk hoger, bij ons ca 60kg per m2 en bij langdurige regen loopt dat op naar 85kg per m2. Maar de meeste platte daken van moderne huizen kunnen dat vaak wel hebben. Mijn schuur heb ik zelf gebouwd met helemaal een sedumdak in gedachten.

Wij waren destijds voor 35m2 ca 2500 euro kwijt waarbij op het keukendak een soort van eierdoppen structuur onder de planten zit om water vast te houden. Op het schuine dak is het een soort van dik vilt met granulaat.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:30
@Himalaya Prachtig!
(persoonlijk zou ik wel proberen de melkdistels er uit te halen, maar mooi is het zeker!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
Batilan schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:27:
@Himalaya Prachtig!
(persoonlijk zou ik wel proberen de melkdistels er uit te halen, maar mooi is het zeker!)
Doe ik ook af en toe, maar de wortel gaat door het vilt heen en knapt af waardoor ze terug komen. En ik wil er nu niet op lopen omdat alles bloeit.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Himalaya schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:22:
[...]

Wij hebben het al jaren op de schuur (licht schuin dak) en de keuken met plat dak. Blijft echt aanmerkelijk koeler en is relatief weinig werk met twee keer per jaar beetje mesten en onkruid trekken. Wel moet je inderdaad een wortel werende dakbedekking hebben. Op de schuur hebben we EPDM liggen en daar kan het direct op, op de keuken hadden we mastiek en daar zit eerst een wortel werende folie op. Maar het ziet er wel prachtig uit vinden wij _/-\o_

Dit is al ruim 5 jaar oud, in de zomer vol bijen en vlinders.

Je dak moet het gewicht inderdaad wel kunnen hebben, de statische belasting is natuurlijk wel een stuk hoger, bij ons ca 60kg per m2 en bij langdurige regen loopt dat op naar 85kg per m2. Maar de meeste platte daken van moderne huizen kunnen dat vaak wel hebben. Mijn schuur heb ik zelf gebouwd met helemaal een sedumdak in gedachten.

Wij waren destijds voor 35m2 ca 2500 euro kwijt waarbij op het keukendak een soort van eierdoppen structuur onder de planten zit om water vast te houden. Op het schuine dak is het een soort van dik vilt met granulaat.
Ziet er inderdaad mooi uit. Bij ons is het een "standaard" uitbouw met een standaard dakdekking erop, gewoon dakleder of hoe je dat ook noemt, en daar dan wat tegels op. Die kunnen er ook vanaf, gebruiken het toch niet.
Mogelijk gaan we die dakdekking laten vervangen, als daar verse ligt durf ik wel wat aan, kan natuurlijk ook beginnen met een stukje. Nadeel is dat de afwatering ruk is, dat loopt de verkeerde kant op, moeten ze dat ook fixen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakin77
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-01 13:19
Ik weet niet zeker of ik in dit topic terecht kan, mijn vraag gaat over de aankoop van mijn toekomstige terrasoverkapping.Ik vraag me namelijk af hoe ik met zo'n terrasoverkappingnog bij de ramen op 1 hoog kan komen (ramen wassen en het verven van de kozijnen bijvoorbeeld). Het gaat om zo'n soortgelijke overkapping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZYxoyCwBjw448LPYf3EaTSc4w8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Is7CthDELM1S0f9lonGyhQhs.jpg?f=fotoalbum_large

Moet je dan de glas of polycarbonaatplaten er tijdelijk uithalen, of hoe werkt zo iets?

merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:40
Freakin77 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 20:39:
Ik weet niet zeker of ik in dit topic terecht kan, mijn vraag gaat over de aankoop van mijn toekomstige terrasoverkapping.Ik vraag me namelijk af hoe ik met zo'n terrasoverkappingnog bij de ramen op 1 hoog kan komen (ramen wassen en het verven van de kozijnen bijvoorbeeld). Het gaat om zo'n soortgelijke overkapping:
[Afbeelding]

Moet je dan de glas of polycarbonaatplaten er tijdelijk uithalen, of hoe werkt zo iets?

merci!
Bij ons werd gezegd dat je op het glas kan lopen. Bij de poly variant vraag ik mij dit af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 15:52

DUX

blijft ook nu voor Oranje

[Afbeelding]

merci!
Schoonmaken: https://www.google.com/se...PwpOEkAI&bih=722&biw=1536 :)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

[Afbeelding]

merci!
Als je 55.2 glas hebt kun je daar gewoon overheen lopen, bij polycarbonaat enkel over de liggers lopen dan komt het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
Dw1-nl schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:15:
[...]

Als je 55.2 glas hebt kun je daar gewoon overheen lopen, bij polycarbonaat enkel over de liggers lopen dan komt het goed.
Klopt, 55.2 heb ik en loop er “gewoon” overheen.. alleen niet naar beneden kijken, dat voelt toch een beetje eng. En natuurlijk een beetje afhankelijk van de overspanning maar dat zit altijd wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Miyamoto schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:46:
Die zoek ik ook nog een, maar op marktplaats komen vooral opknappers voorbij inderdaad. Nu een (nieuwe) Limpar op het oog. Nog even sparen ;)
Nee hoor, zat moois te koop..... :Y
Ik was gelijk verliefd op deze ( <3 <3 <3 nog steeds), alleen vaste prijs € 800. Had er een opvangbak bij gezeten dan had ik hem toch serieus overwogen ondanks dat ik zoveel niet uit wou geven.

Er stond een mooie gebruikte Limpar 82 (80 cm) voor € 725, en er staan knappe Tielbürgers. Een TK20 (80 cm), een TK31, een TK32 (70 cm), een TK58 (120 cm)
Maar ook een knappe Agria (120 cm) en een andere leuke hele brede (minimaal 120 schat ik) of een redelijke Ferrari 730 (100 cm).
Nieuw zijn ze inderdaad allemaal niet grappig geprijsd.
Opknappers lijken vaak leuk, alleen vergis je je dus al snel wat een nieuwe borstel kost.

Ik dacht eerst deze te kopen, fijn zittend vegen. Je bent lui of niet. ;)
Tot je je een beetje in Tielbürger gaat verdiepen............. :+
Prachtig spul, maar.........
Een aanbouwraam (paar stukjes ijzer om de snelkoppeling op te monteren) kost € 319, een aangedreven snelkoppeling € 239, en een aandrijfset (v-snaar +wielen) € 377. Dat heb je allemaal nodig. :X
En dan heb je nog een bumper voor in de snelkoppeling die €102 kost, een gebogen stukje rond staf zodat je geen bomen en struiken met de koppeling kunt beschadigen.
Maar ik was dus € 935 kwijt als ik aangedreven apparatuur wil gebruiken op onze John Deere. :X :X :X
Maar ook een nieuwe borstel voor bv een Tielbürger 80 cm begint bij € 220. Je snapt dat 120 cm tegen de € 400 loopt. Ook niet grappig.

Het blijft dus bij een aanbouwraam voor mij (helaas), een snelkoppeling zonder aandrijving á € 97 kreeg ik bij de sneeuwschuif (het aanbouwraam daarbij was van een X125 en dat past natuurlijk niet op een X305R/2015).
Dan kan ik ooit als ik het in mijn bol krijg nog uitbreiden......... maar dan past voorlopig de sneeuwschuif/schepbak en eventueel een greenkeeper 110 zodat ik kan verticuteren, maaien en grasrollen in één gang.

Voor mijn 80 cm brede opknapper betaalde ik nu € 300, en € 50 extra voor twee nieuwe borstels. Dat is samen met een extra opvangbak van € 85 net leuk genoeg om in een hoek te zetten. _/-\o_
En die is handzaam, achteruit rijdt hij door de borstel te laten draaien en de aandrijving uit te schakelen, fancy achteruitversnellingen hoeven dus niet echt bij kleine machines. Want ook zonder aandrijving duwt hij makkelijk en kun je op aangekoekte plekken simpel even blijven staan of heen en weer rijden.

Ik weet niet zeker of ik in dit topic terecht kan, mijn vraag gaat over de aankoop van mijn toekomstige terrasoverkapping.Ik vraag me namelijk af hoe ik met zo'n terrasoverkappingnog bij de ramen op 1 hoog kan komen (ramen wassen en het verven van de kozijnen bijvoorbeeld).

merci!
Bij ons kunnen de dragers/liggers 150 kg hebben, je kan dus simpel een plaat hout er op leggen als je er een trap o.i.d. op wil zetten. Of dat voor ramen lappen handig is, is een tweede.
Je kan verlengstangen kopen zodat je er vanaf beneden/trap naast de overkapping bij kan, of het glas na schoonmaken behandelen met nano-coating zodat je het simpel schoon kan spuiten als je er vanuit het raam niet bij kan.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 19-07-2021 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
[Afbeelding]

merci!
Source90 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:04:
[...]
Bij ons werd gezegd dat je op het glas kan lopen. Bij de poly variant vraag ik mij dit af.
Er tijdelijk uithalen raad niemand jou aan.
Op de platen staan kan ook niet.
Op glas misschien wel, maar als je daar niet vertrouwd bij voelt dan kun je op de dwarsliggers staan.
Als je daar dan weer een lange plank of houten plaat op legt, dan kun je daar vrij op bewegen

[ Voor 71% gewijzigd door barry86 op 19-07-2021 08:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:54
PaT schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:19:
Het probleem is ook dat mensen de kool én de geit willen sparen. Liever géén gif spuiten, maar wel iets dat ál het plantenleven blijvend dood maakt. Dan lok je dit soort onzinnige antwoorden een beetje uit.

Deze mevrouw is voor schoonmaak in huis trouwens wel verzot op aggressieve schoonmaakmiddelen als ammoniak en bleek, dus het antwoord is een beetje onverwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
CVTTPD2DQ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:42:

Deze mevrouw is voor schoonmaak in huis trouwens wel verzot op aggressieve schoonmaakmiddelen als ammoniak en bleek, dus het antwoord is een beetje onverwacht.
Het verschil is dat ons afvalwater gereinigd wordt, ook bleek/chloor e.d. halen ze er vrij simpel uit. Soms tot drinkwaterkwaliteit.

Dat schoonmaakproces is met verontreinigde grond iets ingewikkelder.
Laat je het afvalwater de sloot/rivier/zee in lopen dan heb je een punt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 22:40

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik heb een vraagje over balkons. Mijn balkon is 10(!) x 1.70 . Daar wilde ik kunstgras op leggen en de goot langs de schuifpuien met mooie kiezels bedekken. Dat heb ik al voor mijn loggiaatje gedaan en ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mQk4QTf.png

Daaronder zit saai grijs beton. Ik wilde voor mijn grote balkon dus eigenlijk een patroon van kunstgras en tegels leggen. En dan bijv. op de tegels een tafeltje+stoeltjes plaatsen.

Mijn vraag is wat voor tegels kun je zo op het balkon neerleggen? Moet daar nog een zandlaag onder? Een paar mooie max. 2cm dikke tegels leken mij het best. Dan valt het kunstgras ook mooi.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
@FunkyTrip lijkt me dat je dan ook wel rekening moet houden met het gewicht op je balkon. Je kan ook houten vlondertegels gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 22:40

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Het wordt niet extreem veel tegels hoor, alleen 1m20 diep (klein strookje kunstgras tot reling) en wellicht paar m lang. Las dat balkons in principe 250kg per m2 moeten kunnen dragen

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:41
FunkyTrip schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:48:
Ik heb een vraagje over balkons. Mijn balkon is 10(!) x 1.70 . Daar wilde ik kunstgras op leggen en de goot langs de schuifpuien met mooie kiezels bedekken. Dat heb ik al voor mijn loggiaatje gedaan en ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Daaronder zit saai grijs beton. Ik wilde voor mijn grote balkon dus eigenlijk een patroon van kunstgras en tegels leggen. En dan bijv. op de tegels een tafeltje+stoeltjes plaatsen.

Mijn vraag is wat voor tegels kun je zo op het balkon neerleggen? Moet daar nog een zandlaag onder? Een paar mooie max. 2cm dikke tegels leken mij het best. Dan valt het kunstgras ook mooi.
Meestal worden rubberen ondertegels gebruikt. Helpt tegen het water en beschermt je balkon. Die leg je dus onder elke hoek van de tegels. Zo iets dus:

https://www.karwei.nl/ass...x10-cm-10-stuks/p/B250502

Qua tegels maakt het niet zoveel uit. Je ziet soms wel van die tegels met zo'n raar hoekje, ook tegen water. Maar is niet per se nodig, al helemaal niet als je rubber ondertegels gebruikt:

https://www.praxis.nl/tui...7YhH49g8dD8oaArMTEALw_wcB

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:04
Onze buurvrouw is enige tijd weg en wij passen op het huis.

Nu zag ik in de tuin een hoop heermoes/kattenstaart staan :X

Het groeit voornamelijk onder de tegels en het kunstgras.

Nu las ik om lavameel toe te voegen aan de bodem omdat de bodem mineralen mist waar de heermoes blij mee is

Nu vroeg ik mij af hoe ik dat het beste onder het kunstgras kan doen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59

World Citizen

FreeReef.nl

FunkyTrip schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:48:

[Afbeelding]

Het gaat er wel mooi uitzien maar ben je niet bang dat je dan vaak net 1 poot van de stoel op het gras hebt en de andere op het steen waardoor je eigenlijk altijd wiebelende stoelen hebt?

Ik ben zelf ook deze week mijn balkon aan het opknappen en zit eigenlijk met eenzelfde dilemma over wat ik met de vloer wil doen. Ik vind het inderdaad ook wel mooi om een patroon te hebben maar het lijkt me uiteindelijk niet heel praktisch. Het brengt toch wat hoogteverschillen.

Overigens wel bedankt voor de tip met dat grind in die goot. Die goot is me hier ook een doorn in het oog. Ik vind die grind oplossing erg mooi al zou ik liever de goot bedekken en daardoor meer diepte hebben op mijn balkon. Die goot brengt nu bij mij hetzelfde probleem als wat je gaat krijgen met die tegels in je grasmat... ik zak er telkens met een poot van een stoel in :D. Vandaar mijn voorkeur om hem te bedekken zodat er poten van stoelen op kunnen staan. Maar als dat niks word gooi ik er net als jij hebt gedaan ook grind in. Goede Tip!

------------------

Vraagje van mijn kant:

Ik wil eigenlijk selectief duiven/eksters en kraaien weren van mijn balkon balustrade. Ze landen hier op en poepen natuurlijk alles onder. Het probleem is alleen dat er ook Vlaamse gaaien, Bonte spechten en andere vogels komen die ik wel graag wil behouden.

Ik overweeg dus om pinnen op de balustraderand te zetten die wat verder uit elkaar staan. Het idee is dan dat de duif niet lekker kan landen maar andere vogels die wat kleiner zijn wel.

Heeft iemand dit wel eens gedaan en een advies over de afstand van de pinnen onderling? De spanwijdte van een duif is ruwweg 70 cm, dus als ik dat aanhou... zou dat dan helpen?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:57
Recent ben ik verhuisd en heb ik een tuin in plaats van een balkon.
Ik heb anderhalve week terug gras gezaaid (Barenbrug Sport en Spel) nu komt er aardig wat gras omhoog. Echter ook iets wat er anders uit ziet. Ik heb tot gisteren er al een hele hoop verwijderd maar het blijft maar terugkomen. Is dit onkruid of toch niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmrtyGZ4wBclOwI7dnPkLVyqDWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7E7kvvDFbyHvOVElVWGYaPbS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

World Citizen schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:57:
[...]
Vraagje van mijn kant:

Ik wil eigenlijk selectief duiven/eksters en kraaien weren van mijn balkon balustrade. Ze landen hier op en poepen natuurlijk alles onder. Het probleem is alleen dat er ook Vlaamse gaaien, Bonte spechten en andere vogels komen die ik wel graag wil behouden.

Ik overweeg dus om pinnen op de balustraderand te zetten die wat verder uit elkaar staan. Het idee is dan dat de duif niet lekker kan landen maar andere vogels die wat kleiner zijn wel.

Heeft iemand dit wel eens gedaan en een advies over de afstand van de pinnen onderling? De spanwijdte van een duif is ruwweg 70 cm, dus als ik dat aanhou... zou dat dan helpen?
Ik denk dat je naar de afstand tussen de poten dient te kijken. Om het in perspectief te plaatsen: kijk es naar hoe smal de richels zijn waar duiven op landen. Dat gaat tot een paar centimeter breed. Daarom dat die pinnen ook zo dicht bij elkaar staan.

Spanwijdte is geen factor in deze, anders zouden duiven evenmin op houten hekken e.d. kunnen landen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 06:50
Halldor schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:40:
Ik heb anderhalve week terug gras gezaaid (Barenbrug Sport en Spel) nu komt er aardig wat gras omhoog. Echter ook iets wat er anders uit ziet. Ik heb tot gisteren er al een hele hoop verwijderd maar het blijft maar terugkomen. Is dit onkruid of toch niet?

[Afbeelding]
Lijkt op een Esdoorn stekje. Staat er een volwassen boom in de buurt? Die 'helicoptertjes' verspreiden zich best ver en kiemen snel met dit weer. Kwestie van uittrekken zodra je ze ziet. Wortelen snel, maar vooral recht naar beneden, dus je trekt ze er ook zo weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:54
Halldor schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:40:
Dat lijken mij kiemblaadjes, dus het plantje is eigenlijk te jong om te identificeren. Het lijkt me geen gras, dus als je op dat plekje alleen gras wil, is het per definitie onkruid. Het lijkt niet op boterbloem, zevenblad, of andere wortelvermeerderaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Dat soort pruttel maai je vanzelf wel stuk en dan groeit je gras vanzelf wel dicht. Hoop ik, dat is wat ze mij vertellen.

Ik heb in m'n nieuw gezaaide veld vooral last van Europese Hanepoot (zou na de winter weg/minder moeten zijn) en distels (uittrekken, en geduld hebben...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:56
Hallo allen, ik weet niet zeker of dit het juiste draadje is voor deze vraag (aangezien het technisch gezien niet een tuin is) maar ik probeer het toch maar. Kan iemand mij vertellen wat dit op het water is? Het lijkt mij een soort "drek" wat boven de waterplanten groeit. Tweede vraag, als ik dit zou willen weghalen, hoe kan ik dit dan het beste doen? Als ik het beter gewoon kan laten zitten (misschien voor de kwaliteit van het water oid?) hoor ik dat natuurlijk ook graag :)

Bedankt alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcF0o_KZA70Hs-tc4hyMKMT1SAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNe849i12sWzN7kJua54G2lW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rja-z9AxXM_2vo4mIHWhIGEtLhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JaLk1JHD30Rp3Du90Y0VOiFm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 14:18
Dat lijkt me draadalg. Weghalen gewoon met een hark.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

whoopy_ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:10:
Hallo allen, ik weet niet zeker of dit het juiste draadje is voor deze vraag (aangezien het technisch gezien niet een tuin is) maar ik probeer het toch maar. Kan iemand mij vertellen wat dit op het water is? Het lijkt mij een soort "drek" wat boven de waterplanten groeit. Tweede vraag, als ik dit zou willen weghalen, hoe kan ik dit dan het beste doen? Als ik het beter gewoon kan laten zitten (misschien voor de kwaliteit van het water oid?) hoor ik dat natuurlijk ook graag :)

Bedankt alvast!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt mij draadalg, eigenlijk altijd wel aanwezig in de meeste zoetwater omgevingen.

Je kunt het wel grotendeels wegscheppen wanneer het je stoort.

Edit: @robkrekel was me voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:59
Is dat geen onbegonnen werk? Kan me voorstellen dat het zo weer terug groeit, omdat je moeilijk de hele sloot/plas leeg kan harken.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 14:18
Je zult het af en toe een beetje bij moeten houden, maar het is te doen hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:19
Eindelijk een reactie van een stratenmaker op een verzoek om contact op te nemen i.v.m. het veranderen/vernieuwen van de bestrating in de achtertuin. Maar dus een tegenvaller, hij vindt de GeoCeramica tegels 80x80 te zwaar en het voegen te lastig :|
Na de vakantieperiode maar weer eens verder zoeken. Iemand nog goede referenties regio Achterhoek?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:05
Is er iemand die misschien weet of je nog ergens in NL een wollemine pine (wollemia nobilis) kunt kopen?
Ik had er twee jaar geleden één maar die is helaas dood gegaan omdat de wortels aangetast waren door één of andere schimmel in de potgrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frieskip
  • Laatst online: 23-09-2024
hansvk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:49:
Eindelijk een reactie van een stratenmaker op een verzoek om contact op te nemen i.v.m. het veranderen/vernieuwen van de bestrating in de achtertuin. Maar dus een tegenvaller, hij vindt de GeoCeramica tegels 80x80 te zwaar en het voegen te lastig :|
Na de vakantieperiode maar weer eens verder zoeken. Iemand nog goede referenties regio Achterhoek?
Is niet in de Achterhoek (wel regio Twente) en weet niet tot hoever het werkgebied doorloopt? maar altijd het informeren waard lijkt mij... We hebben bij ons 80x80 beton tegels laten leggen door :
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wel in de Achterhoek en zelf geen ervaring mee, maar zag bij een ex collega dat deze daar ook de tuin gedaan had en ziet er super uit.
Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door frieskip op 22-07-2021 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
whoopy_ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:10:

Bedankt alvast!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met een sloothaak / sloothark / sloothekkel kun je dat eruit trekken. Even laten opdrogen en daarna in de GFT bak gooien. Let op dat je geen sloot onderhoud mag uitvoeren van 15 maart tot 1 juni! Doe het liefst ergens tussen oktober en maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Verkeerd topic

[ Voor 89% gewijzigd door banaliteit op 22-07-2021 16:29 . Reden: Verkeerd topic ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Borromini schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:52:
[...]

Ik denk dat je naar de afstand tussen de poten dient te kijken. Om het in perspectief te plaatsen: kijk es naar hoe smal de richels zijn waar duiven op landen. Dat gaat tot een paar centimeter breed. Daarom dat die pinnen ook zo dicht bij elkaar staan.

Spanwijdte is geen factor in deze, anders zouden duiven evenmin op houten hekken e.d. kunnen landen.
Owww.. ik dacht eigenlijk dat die pinnen meer voor de vleugels waren. Dus dat ze bij het landen met de vleugels in de pinnen terecht komen en dat niet fijn vinden.

Maar ik heb vandaag zo een strookje met pinnen gehaald en ben aan het testen. Ik heb nu om de 40cm een bundeltje van die pinnen op de balkonrand gemonteerd. Ik vind het lelijk maar ik wil het toch even testen. Een ding wat nu alvast niet meer voorkomt is het rondlopen van duiven over de balkonrand. Er is er sinds ik ze geplaatst heb 1 geland die ik heb gezien, maar die kon niet meer lekker over de reling heen lopen. Hij vloog dan ook maar weer weg.

Dus ik denk dat ze wel iets dichter op elkaar moeten. De koolmeesjes gaan er wel gewoon tussen zitten dus dat gaat goed. Ik ben nu aan het wachten tot mijn vast Specht even langs komt. Meestal gaat hij meteen aan het pindazakje hangen en land hij niet op de reling... dus ik heb hoop dat dit ook goed komt.

Overigens (meer foto's volgen), ben ik te lui om mijn balkon planten elke dag water te geven. Ik heb dus maar een Gardena Druppel systeem aangesloten.

En dan in het kader "dan tweaken we ook het vogelwaterbakje" heb ik die ook maar aangesloten 8) .

Bakje vult nu mooi automatisch mee vol d:)b
(Ik moet het nog even mooi wegwerken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDa30i3tNMSvd7JtnceQtG-C4Zk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d2KaZUmLrij272Lt8iVsnQpW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rlut8lexJtEVeTGXGCg8B2kSK38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSmML5GY6sAgawUAj9XV9cld.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door World Citizen op 22-07-2021 22:37 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:19
frieskip schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:47:
[...]

Is niet in de Achterhoek (wel regio Twente) en weet niet tot hoever het werkgebied doorloopt? maar altijd het informeren waard lijkt mij... We hebben bij ons 80x80 beton tegels laten leggen door :

***members only***

Wel in de Achterhoek en zelf geen ervaring mee, maar zag bij een ex collega dat deze daar ook de tuin gedaan had en ziet er super uit.

***members only***
Thanks. Die gaan op het lijstje om na de vakantie te benaderen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:06
Beste mensen,

Wij hebben een maand of wat geleden hortensias in de voortuin geplaatst echter die zitten onder een substantie.

Vroeg me af of het meeldauw of Colletotrichum (ja opgezocht, duur woord) is.
Iemand bekend met hoe dit eruit ziet?

https://ibb.co/p1pbz33

Even een extern plaatje zodat ie lekker duidelijk is.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien van de vele regen. Ik zou het weghalen, als er net iets op de plant zit kun je het vaak er wel afspuiten met de tuinslang (met een spray stand, smorgens en savonds, ook tegen luizen in rozen werkt dit redelijk)

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 24-07-2021 19:35 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:06
Marzman schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:34:
Misschien van de vele regen. Ik zou het weghalen, als er net iets op de plant zit kun je het vaak er wel afspuiten met de tuinslang (met een spray stand, smorgens en savonds, ook tegen luizen in rozen werkt dit redelijk)
Ok dan ga ik even met de druk/sproeier spray ding schoonmaken. (die je met de hand op druk zet)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bad Brains schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:37:
[...]

Ok dan ga ik even met de druk/sproeier spray ding schoonmaken. (die je met de hand op druk zet)
Ik weet niet of je dit er nog afspuit, misschien een beetje snoeien.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:56:

[Afbeelding]
Ik heb dit ook gehad en toen kwam er na enige observatie een bij uit. Heb toen hij wegvloog snel het gat dichtgestopt met wat keukenrol en daarna de andere gaten ook. Het duurde nog een paar dagen voor de bij niet meer kwam kijken bij dat gat.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Hier heb ik onze gigantische voortuin opgeknapt. Zo'n 36 cm diep en een stuk van 340cm en een ander stuk van 55cm breed.

Voor (oude foto van toen het huis op funda stond, heb zelf geen voor foto gemaakt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kxq65qNhAC484KRAGg_9Gn0AYNQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Aee7Ci4VMiUkRzDWFfkFu7ml.png?f=user_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avvvI2JCC7m-ja3lIr3cqh6VH4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVaS5dcKY2SgZBddasY1qaey.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzFtSWZy8k2SXguT0u44tfwjnCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqlSgOUXvGZt85jSZQKMOFHn.jpg?f=fotoalbum_large

Met vlonderplanken een border gemaakt. Nog in dubio of ik de vlonderplanken nog van een likje olie zal voorzien, eigenlijk geen zin in :P

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voor de levensduur is dat waarschijnlijk wel bevorderlijk, ook omdat ze contact maken met de tegels vermoed ik. Ziet er verzorgd uit!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Borromini schreef op zondag 25 juli 2021 @ 00:26:
Voor de levensduur is dat waarschijnlijk wel bevorderlijk, ook omdat ze contact maken met de tegels vermoed ik. Ziet er verzorgd uit!
Dat denk ik ook, maar dan had @miicker dat olieën wel moeten doen voordat de grond erin ging.... Nu is het eigenlijk niet meer te doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@miicker Mag ik vragen hoe je de afwerking in die bak hebt gemaakt? Ik heb zelf afgelopen week zoiets gemaakt voor aan de balkonrand (dus niet op de grond maar hangend aan het balkon), en loop ertegenaan dat er wat zand uit vloeit als ik water geef.

Heb je die bak van binnen bekleed of kan het zand er onderlangs uit lopen?
Ik ben benieuwd want ik moet het bij mij toch gaan veranderen. Ik maak het vandaag af en zal een foto posten straks. Dan zie je het probleem meteen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

pjot1 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:56:
[...]

Had nog een vraag een vriend van mij heeft vorig jaar gevoegd met AKKIT flexibele voegmortel. Best goedkoop en de voegen zijn nog steeds nu 1 jaar later perfect en helemaal dicht net als badkamer voegen. Zou dit ook wat zijn?
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
World Citizen schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:37:
@miicker Mag ik vragen hoe je de afwerking in die bak hebt gemaakt? Ik heb zelf afgelopen week zoiets gemaakt voor aan de balkonrand (dus niet op de grond maar hangend aan het balkon), en loop ertegenaan dat er wat zand uit vloeit als ik water geef.

Ik ben benieuwd want ik moet het bij mij toch gaan veranderen. Ik maak het vandaag af en zal een foto posten straks. Dan zie je het probleem meteen.
Voor een verhoogde (zelfgemaakte) moestuinbak heb ik worteldoek gebruikt voor de binnenbak. Dat voorkomt dat er zand uit kan lopen, maar wel water de bak kan verlaten mocht het bijvoorbeeld te hard geregend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Dw1-nl schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:42:
[...]

Had nog een vraag een vriend van mij heeft vorig jaar gevoegd met AKKIT flexibele voegmortel. Best goedkoop en de voegen zijn nog steeds nu 1 jaar later perfect en helemaal dicht net als badkamer voegen. Zou dit ook wat zijn?

***members only***
Ik ken het product niet maar het ziet er goed uit. Het gaat er met keramische tegels om dat de voeg flexibel is vanwege temperatuurverschillen. Zo te zien is deze voeg dat en als het bij je maat goed bevalt, waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Bestaan er ook popup sproeiers die je niet hoeft in te graven maar gewoon boven de grond kan plaatsen? Voor mijn gazon te beregenen is het niet nodig dat ik overal de leidingen in graaf.
Nu heb ik van die tip sproeiers naar vind dat die te veel overlast verzorgen voor de buren als die snachts aangaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
World Citizen schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:37:

Heb aan de voorkant van de bak worteldoek bevestigd om dat probleem te voorkomen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Zijn er ook kenners hiervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bkF1Ep9fpM5NuxGXR-YaGiQR_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmo2sXyyNivShREOD8q0Zifm.jpg?f=fotoalbum_large

Ze vreten deze planten op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ti3VC5zONzuBG6gXIxkasDxwA7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2MZLKnyFUDG9zy0iULLbdAe.jpg?f=fotoalbum_large

En zitten in de grond onder de plant…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colvano
  • Laatst online: 30-08 09:38
barry86 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:45:
Zijn er ook kenners hiervan?

[Afbeelding]

Ze vreten deze planten op

[Afbeelding]

En zitten in de grond onder de plant…
engerlingen?

[ Voor 7% gewijzigd door colvano op 25-07-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
Volgens mij ook.

@barry86 Als ze in die planten zitten, zitten ze ook in je grasmat. Direct behandelen met aaltjes. Anders kan je je grasmat ook binnenkort vervangen. Ik heb het een half jaar geleden gehad, grasmat compleet verwoest en uiteindelijk laten vervangen.

Sfeerimpressie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9_KyqQUfyrCV8iNmjSPv8t23ck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KoyV8AGdEQvC3K5zIGQBE19N.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:53:
Zijn hier nog tweakers die voortuin inspiratie kunnen delen :+
Morgen komt de 'tuinman' weer langs die vorig jaar de complete achtertuin heeft gedaan (foto's eerder in het topic).

We lopen beetje vast met name op de indeling, we willen niet standaard rechthoek border met de standaard grijze stenen langs de grens met voetpad. Border op zich wel, maar dan liefst met ronde vorm, maar dan creëer je weer een soort "pleintje" wat dan eigenlijk ook maar zo leeg is...
Wel zien we wat leuke plaatjes met ronde border i.c.m. stukje hout:
https://www.google.com/ur...WSOuwKHRHSA9cQjRx6BAgAEAw

Hier een stukje van de voortuin:
[Afbeelding]
Zoals je ziet hebben we ook nog een paal :+ en je hebt dus eigenlijk 2 looproutes langs de paal, van voordeur naar garage (achter paal langs). En van stoep richting voordeur (voor de paal langs).
Ook twijfelen we of oprit en de rest zelfde bestrating krijgen, of dat we oprit visueel dus laten afwijken van de rest met andere bestrating.

Zoiets zitten we dus, alleen vinden we het nog wat saai m.b.t. bestrating (verschil oprit + rest) en veel lege ruimte nog...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nou we hebben een offerte gehad, met tekening, maar helaas niet echt 100% geluisterd naar onze wensen en de prijs…. 10K :X dan hebben we het dus over 28m2 bestraten en 1 bak.

Ohja, stukje schutting van 120 hoog bij 2 meter en klein stukje “bank” op de border: bijna 2000 euro 7(8)7

Kortom kijken of het ergens anders goedkoper kan, kan er gewoon niet bij dat dit 10K moet kosten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Ophidian schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:02:
[...]

Volgens mij ook.

@barry86 Als ze in die planten zitten, zitten ze ook in je grasmat. Direct behandelen met aaltjes. Anders kan je je grasmat ook binnenkort vervangen. Ik heb het een half jaar geleden gehad, grasmat compleet verwoest en uiteindelijk laten vervangen.

Sfeerimpressie:
[Afbeelding]
Lekker is dat…
Ik heb 1500m2. Dat is denk ik niet te doen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

barry86 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:43:
Lekker is dat…
Ze zitten niet noodzakelijk overal, je kan beginnen met gewoon de directe omgeving van je aangevreten plant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[...]

Lekker is dat…
Andere optie: engerlingen zijn perfect kippenvoer. Niet dat kippen in het algemeen nu zo goed zijn voor je grasmat 😏 maar met zo'n stuk grond wordt er eigenlijk niks gesloopt.

Wel apart trouwens zo laat in het jaar? Ik had hier 2 soorten Engerlingen in de grond maar dat is al maanden geleden. Die kevers zijn allang uitgevlogen. Of is dit de volgende generatie? 🤔
Dat zijn engerlingen van andere soorten kevers dan.

[ Voor 5% gewijzigd door dragon2 op 25-07-2021 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
[...]

Lekker is dat…
Ik zou idd ook rondom de plant behandelen. Maar ook elk stukje vergeeld gras, stuk waar vogels pikken of kale plek behandelen

@dragon2 engerlingen kunnen meerdere jaren in de grond blijven, dus die zijn niet na een paar maanden al uitgevlogen. Zodra het herfst wordt gaan ze dieper de grond in.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Begin 2020 hebben we een Laurierhaag (Laurierkers / Prunus Laurocerasus Genolia) geplant rondom onze tuin. Dit jaar is hij echt hard gaan groeien, maar wat ons betreft mag hij nog wel twee keer zo hoog worden.

Hoe zouden we dit het beste kunnen bereiken? Heeft het zin om hem bij te snoeien zodat er meer zonlicht bij komt o.i.d.? Heeft het zin om de bovenkant strakker te snoeien zodat het al meer op één hoogte zit met groeien? Moeten we nog extra bemesten? En zijn er nog andere dingen die we zouden kunnen doen om de stukken die iets minder dicht zijn op te vullen?

Dank :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ij84DSBAjK0r_6KwGwHFZHpFHrs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/t8cIoUDHZxaEon7xYoS1aMxa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4hoCjFYYFrlgVEZVrkOxK_079k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/r29fOG92qNr3rm6iI2wSEce4.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Snoeien is groeien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:30
RvdH schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:25:
Begin 2020 hebben we een Laurierhaag (Laurierkers / Prunus Laurocerasus Genolia) geplant rondom onze tuin. Dit jaar is hij echt hard gaan groeien, maar wat ons betreft mag hij nog wel twee keer zo hoog worden.

Hoe zouden we dit het beste kunnen bereiken? Heeft het zin om hem bij te snoeien zodat er meer zonlicht bij komt o.i.d.? Heeft het zin om de bovenkant strakker te snoeien zodat het al meer op één hoogte zit met groeien? Moeten we nog extra bemesten? En zijn er nog andere dingen die we zouden kunnen doen om de stukken die iets minder dicht zijn op te vullen?
https://www.haag-heg.nl/nieuws/wanneer-laurierhaag-snoeien/ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Uit die pagina begrijp ik nog niet precies hoe ik hem nou moet snoeien. Ik wil juist dat ie de hoogte in gaat.
Tijdens de tweede snoeibeurt in het najaar dient u de nieuwe vertakkingen af te knippen zodat hij weer een strakke vorm heeft om de winter in te gaan.
Dat zou dus betekenen juist die groene toppen eraf te knippen.. en dat wil ik niet :)

Op sommige plekken kan je er helemaal niet meer doorheen kijken, da's prima. Op andere plekken kan je er nog wel doorheen kijken, maar dan zou ik op die plekken de bovenkant moeten snoeien? Dan krijg je toch ook een enorm hoog-laag-hoog-laag model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
RvdH schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:25:

Dank :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Je moet wellicht ook even de regels/richtlijnen van je gemeente opzoeken. Je mag niet altijd een laurierhaag zo hoog laten groeien (al geldt in principe geen maximale hoogte voor bomen en hagen). Als het je voortuin is, mogelijk maximaal 1 meter hoog. Wellicht ook maximaal 1 meter, om het zicht van verkeer in die bocht niet te hinderen. Maar misschien mag het wel zo hoog als je zelf wilt.

Dan is er nog kans dat de laurier 0,5 meter uit de erfgrens moet (als je vindt dat laurier een struik is) of 2 meter uit de erfgrens moet (als je vindt dat laurier een boom is). Mr. Frank Visser vindt het een struik.

[ Voor 3% gewijzigd door HuHu op 26-07-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

HuHu schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:13:
[...]

Je moet wellicht ook even de regels/richtlijnen van je gemeente opzoeken. Je mag niet altijd een laurierhaag zo hoog laten groeien (al geldt in principe geen maximale hoogte voor bomen en hagen). Als het je voortuin is, mogelijk maximaal 1 meter hoog. Wellicht ook maximaal 1 meter, om het zicht van verkeer in die bocht niet te hinderen. Maar misschien mag het wel zo hoog als je zelf wilt.

Dan is er nog kans dat de laurier 0,5 meter uit de erfgrens moet (als je vindt dat laurier een struik is) of 2 meter uit de erfgrens moet (als je vindt dat laurier een boom is).
De maten die je noemt zijn voor gebouwde erfafscheidingen. Groen mag tot de hemel groeien. Alleen als je er heel erg de verkeersveiligheid mee in gevaar brengt zou de gemeente wat kunnen doen. Maar dan moet je echt denken aan een haag die over de weg heen groeit ofzo.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

HuHu schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:13:
[...]

Dan is er nog kans dat de laurier 0,5 meter uit de erfgrens moet (als je vindt dat laurier een struik is) of 2 meter uit de erfgrens moet (als je vindt dat laurier een boom is). Mr. Frank Visser vindt het een struik.
Hou op schei uit.. de hele reden dat die haag er staat, is omdat we al heibel met de gemeente hadden :) De bedoeling was oorspronkelijk om een klimop-haag er neer te zetten, dus eerst stond er een hek van 240cm op 't hoogste punt met de bedoeling daar snel een klimop tegenop te laten groeien. Dit zou qua ruimte het meest efficient zijn (je bent toch een tweaker he.. alles voor de efficiëntie). Nou, het hek stond er net twee dagen en er was al geklaagd en er stond een inspecteur op de stoep. Het hek mocht maximaal een meter hoog zijn (tenzij we een bouwvergunning zouden aanvragen en krijgen - wat heel onwaarschijnlijk was) dus uiteindelijk deze haag aan de binnenkant van het hek geplaatst. En nog extra gecheckt, deze haag mag zo hoog zijn als ie maar kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@RvdH klopt inderdaad. Een hek wordt gezien als bouwwerk. Al gaan de meeste gemeenten hier wel soepel mee om als het om klimplanten gaat. Maar jouw gemeente blijkbaar niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
RvdH schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:35:
[...]

Hou op schei uit.. de hele reden dat die haag er staat, is omdat we al heibel met de gemeente hadden :) De bedoeling was oorspronkelijk om een klimop-haag er neer te zetten, dus eerst stond er een hek van 240cm op 't hoogste punt met de bedoeling daar snel een klimop tegenop te laten groeien. Dit zou qua ruimte het meest efficient zijn (je bent toch een tweaker he.. alles voor de efficiëntie). Nou, het hek stond er net twee dagen en er was al geklaagd en er stond een inspecteur op de stoep. Het hek mocht maximaal een meter hoog zijn (tenzij we een bouwvergunning zouden aanvragen en krijgen - wat heel onwaarschijnlijk was) dus uiteindelijk deze haag aan de binnenkant van het hek geplaatst. En nog extra gecheckt, deze haag mag zo hoog zijn als ie maar kan worden.
Dan was m'n waarschuwing om het even bij de gemeente na te vragen dus niet onterecht, maar helaas wel te laat. Fijn om te horen dat dit dus een geaccepteerde oplossing is d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Martinusz schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:07:
[...]

Nou we hebben een offerte gehad, met tekening, maar helaas niet echt 100% geluisterd naar onze wensen en de prijs…. 10K :X dan hebben we het dus over 28m2 bestraten en 1 bak.

Ohja, stukje schutting van 120 hoog bij 2 meter en klein stukje “bank” op de border: bijna 2000 euro 7(8)7

Kortom kijken of het ergens anders goedkoper kan, kan er gewoon niet bij dat dit 10K moet kosten :X
Ik was 10k kwijt voor voor- en achtertuin, met bakken, zie eerdere post van mij. Ik geloof dat dit ongeveer 65-70m2 was. Dat voelt dus lichtelijk overkill :D Schutting kan ook heel stuk goedkoper kan ik je zeggen.
Prijs van o.a. hout is ondertussen al weer fors gedaald volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Milo85 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:50:
@RvdH klopt inderdaad. Een hek wordt gezien als bouwwerk. Al gaan de meeste gemeenten hier wel soepel mee om als het om klimplanten gaat. Maar jouw gemeente blijkbaar niet...
De gemeente heeft geen andere keus dan te handelen n.a.v. een klacht. Inspecteur zei zelf ook nog dat ze er zelf niks mee gedaan zouden hebben.. maar ja de buurt zit hier nogal vol met verveelde bejaarden die graag kijken of iedereen zich wel aan de regeltjes houdt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Zebby schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:01:
[...]

Ik was 10k kwijt voor voor- en achtertuin, met bakken, zie eerdere post van mij. Ik geloof dat dit ongeveer 65-70m2 was. Dat voelt dus lichtelijk overkill :D Schutting kan ook heel stuk goedkoper kan ik je zeggen.
Prijs van o.a. hout is ondertussen al weer fors gedaald volgens mij?
Ja ik had verwacht zo ergens tussen 4-7K uit te komen, onze achtertuin is door dezelfde partij gedaan, die kwam op 20K, maar goed daar zit een maatwerk overkapping in, daar ligt 40m2 keramische tegels in etc.

Nu hebben we het over 28m2 voortuin, met gebakken waaltjes (45,- per m2), een half ronde bloembak (340 borderblokken) en een stukje schutting (1.20 x 2m), in mijn hoofd kwam dat niet in de buurt van 10K, maar misschien ben ik naïef ofzo wat betreft de bedragen etc.

Members only:

Pagina: 1 ... 83 ... 188 Laatste