Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 82 ... 180 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56
Harrie_ schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:58:
Is dit een solide plan, gaat dit werken, zie ik iets over het hoofd?
ja, dat er steeds meer roundup in ons drinkwater zit wat er amper uit te filteren is.

(mijn vrouw werkt voor een drinkwaterbedrijf, en roundup is voor het drinkwater echt een serieus issue - dus gebruik het niet!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostbuilder
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-04-2024
Harrie_ schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:58:
Heeft iemand hier ervaring met een onkruidbrander (op butaan)?

Ik heb ongeveer 150 - 200m² aan klinkers liggen, en had daar het hele jaar nog niets aan gedaan; een groot onkruidfestijn dus. Vorige week heb ik alles ingespoten met RoundUp en inmiddels is zo goed als alles geel, slap en dood. Nu ben ik op zoek naar een snelle methode om de 'resten' te verwijderen zonder al die meters met een voegenborstel door te moeten, dus dacht ik aan een onkruidbrander. Eerst flink wegstoken zonder steeds krom te hoeven en daarna de boel goed aanvegen.

Is dit een solide plan, gaat dit werken, zie ik iets over het hoofd?
Ik heb het met een bosmaaier gedaan. Haalt weliswaar niet de wortels weg. Maar was in 5 minuten klaar ~70m2. Daar heb ik het wel 1x in de maand voor over om met dat ding te staan. Het is nog leuk ook.

Als ik het kan bedenken, kan ik het maken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:05
Man ik dacht dat Roundup allang verboden was. Allerlei onderzoeken wijzen uit dat het zwaar giftig en zeer waarschijnlijk kankerverwekkend is. Waarom zou je dat nog willen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:21
Harrie_ schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:18:
[...]
Maar niemand ervaring met zo'n ding?
[Afbeelding]
Zo'n ding van de action werkt prima. De druk en dus vlam wordt wel minder als de bus bijna leeg is maar je houdt het onkruid goed onder controle. Ik zorg dat ik iedere week een rondje maak dan is het weinig werk. Vooral na een paar dagen droog weer is branden een prima oplossing tegen onkruid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:58
Als we t dan over onkruidbranders hebben, welke raden jullie dan aan? Elektrisch of gas? Zoek er eentje die je ook kan gebruiken als er 30cm naast een houten tafel staat.

Wil geen fratsen zoals:
https://www.destentor.nl/...-op-colmschate~abe6adf81/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:01
Voor de zoekende grasmatbeheerder die niet voor een dubbeltje vooraan wil staan, staat er een mooie Sandringham 14e op Marktplaats.
Een elektrische kooimaaier met wals.
Die zal wel niet heel lang blijven staan daar.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:12

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySFkLtTUtFNgdQhmGYhf1HHMgFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojNz3A5WXysAesBu6I9z2Jg1.jpg?f=fotoalbum_large

M'n nieuwe aanplant heeft een beetje een rare staat. Wat is nu wijsheid, alle dode twijgen wegsnoeien en alleen die ene nog levende tak overhouden? Aan de onderkant ook alles wegsnoeien? Op zich is een struik ook leuk maar ik dacht voor een boom te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@deWit
Zolang je de takken onderin laat staan zal er bovenin weinig bij komen.
Er zit leven in, dus onderaan blijven weghalen, dan gaat hij bovenin scheuten maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

RobNemoo schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:37:
Ik gebruik een spuit met schoonmaakazijn, werkt ook heel goed en een stuk goedkoper dat Roundup. Regelmatig even herhalen dan komt er geen onkruid omhoog.
Schoonmaakazijn gebruiken in de tuin is verboden in Nederland dus niet aan te raden. Slecht voor bodemleven.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-05 15:04
DaWayne schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:59:
Man ik dacht dat Roundup allang verboden was. Allerlei onderzoeken wijzen uit dat het zwaar giftig en zeer waarschijnlijk kankerverwekkend is. Waarom zou je dat nog willen gebruiken?
Volgens mij was de rechtzaak tegen Bayer om Roundup (met glyfosfaat als werkzame stof) over het kankerverwekkende, maar niet het giftige voor natuur?
Maar goed, misschien gebruikt hij de nieuwere versie van Roundup die gewoon verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:28

Piper

No guts, no glory

Alles waar je het op spuit gaat dood maar het is niet giftig. Goeie shizzle. Of in ieder geval goeie marketing (en advocaten ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-05 11:54
InterCC schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:42:
[...]

Volgens mij was de rechtzaak tegen Bayer om Roundup (met glyfosfaat als werkzame stof) over het kankerverwekkende, maar niet het giftige voor natuur?
Maar goed, misschien gebruikt hij de nieuwere versie van Roundup die gewoon verkrijgbaar is.
Volgens mij zijn ze het ook nog niet helemaal eens of het nu wel kankerverwekkend is.
Las een tijd geleden iets dat er weer een nieuwe (europese?) studie was die het eerder onderzoek tegen sprak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:05
Tsja, Bayer zal niet uit filantropisch oogpunt voor 10 miljard euro hebben geschikt met slachtoffers in de VS toch?

Ik snap dat je iets zoekt om makkelijk en effectief onkruid tegen te gaan, maar mijn keuze is toch plukken en retenkrabben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

DaWayne schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 20:52:
Tsja, Bayer zal niet uit filantropisch oogpunt voor 10 miljard euro hebben geschikt met slachtoffers in de VS toch?
Sterker, Monsanto is niet voor niets aan Bayer verkocht.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:58

Daniel36

vernieuwde formule

I.v.m. bovenstaande: roundup is nu verkrijgbaar in een nieuwe samenstelling, zonder glyfosaat.
Over het spul met glyfosaat deden allerlei verhalen de ronde, naast mogelijk kankerverwekkend was het ook uiterst effectief.

Nooit geprobeerd maar die nieuwe wel en ik ben niet onder de indruk van de werking. Dus nu haal ik het onkruid weer weg met een onkruidvoegenborstel en een mesje.

En wat betreft azijn: verboden om bovengenoemde reden. Los daarvan stinkt het ook als de neten. Mijn achterbuurvrouw sodemietert een paar keer per jaar d'r hele tuin vol met die troep en dan kunnen wij in de tuin zitten wel een dag of twee vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DCNY schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 19:39:
Als we t dan over onkruidbranders hebben, welke raden jullie dan aan? Elektrisch of gas? Zoek er eentje die je ook kan gebruiken als er 30cm naast een houten tafel staat.

Wil geen fratsen zoals:
https://www.destentor.nl/...-op-colmschate~abe6adf81/
Elke onkruidbrander is daar wel voor geschikt, iets in de hens zetten is heel erg lastig er mee. Desnoods voor de zekerheid een emmertje water er naast maar eigenlijk niet eens nodig.

Ik denk dat je echt een grote hoop bladeren en takjes moet aansteken om een schuur in de fik te laten vliegen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:12

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik denk dat je onderschat hoe snel iets in brand kan staan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

Zelfs met mijn elektrische onkruidbrander krijg ik wel eens een steekvlammetje als het eenmaal gortdroog is (als in 1 a 2 weken geen regen en hoge temperaturen). Het is dus wel uitkijken ja.

Dit is vooral als ik bijvoorbeeld in de buurt kom van een hoopje droge bladeren of wat onkruid dat ik de week ervoor al gedood heb en dat dus uitgedroogd is.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 30-06-2021 22:49 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:38
Tsurany schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:24:
[...]

Elke onkruidbrander is daar wel voor geschikt, iets in de hens zetten is heel erg lastig er mee. Desnoods voor de zekerheid een emmertje water er naast maar eigenlijk niet eens nodig.

Ik denk dat je echt een grote hoop bladeren en takjes moet aansteken om een schuur in de fik te laten vliegen.
In een ander artikel over dezelfde brand, las ik dat de vrouw wat onkruid wilde wegbranden wat tegen de schutting stond. En aan de schutting hing zo'n rieten mat. Kan me voorstellen dat dat toch best snel kan gaan. Natuurlijk als je oplet dan gaat het goed, maar als je ff een minuut de andere kant op kijkt..

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
DaWayne schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:59:
De echte (originele) round-up mag niet meer verkocht worden aan particulieren voor, zover ik weet. Alleen nog aan landbouwbedrijven en groot zakelijk.

De huidige round-up voor particulieren (in die rode verpakking) is een soort laf aftreksel en heeft weinig tot geen werking in vergelijk met het origineel.

Overigens, rechtszaken gaan ook vooral over carcinogene gevolgen bij langdurige en grote blootstelling. Niet voor wie eens zijn of haar oprit heeft gedaan.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

deWit schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:59:
Ik denk dat je onderschat hoe snel iets in brand kan staan ;-)
Een schuur of tafel in de fik steken met een onkruidbrander? Dat kan op twee manieren, enorme stupiditeit of doelbewust bezig zijn. Gortdroge bladeren verbranden enkel als je er aardig dicht in de buurt bij komt, dan vliegt een tafelpoot echt niet zomaar in de hens.
Zelfs als ze gebruikt worden als barbecue aansteker ben je wel even bezig, die vliegt ook niet in een paar seconden aan.
evleerdam schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 23:01:
[...]

In een ander artikel over dezelfde brand, las ik dat de vrouw wat onkruid wilde wegbranden wat tegen de schutting stond. En aan de schutting hing zo'n rieten mat. Kan me voorstellen dat dat toch best snel kan gaan. Natuurlijk als je oplet dan gaat het goed, maar als je ff een minuut de andere kant op kijkt..
Gortdroog riet kan je inderdaad redelijk makkelijk aansteken, een schuur zelf echt niet. Je moet dus al (zeer) brandbaar materiaal in de buurt hebben staan voor er wat kan gebeuren. En dan moet dat materiaal ook nog snel door branden en niet tijdig geblust worden. Tegen die tijd heb ik allang de tuinslang gepakt en het vuur geblust.

Ik kan na een flink droge periode in de herfst ook relatief eenvoudig mijn hek in de fik steken als ik er met de onkruidbrander tussendoor ga. Dus als ik er al in de buurt wil komen pak ik even een emmertje water, dat is meer dan genoeg om een klein foutje snel op te lossen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 30-06-2021 23:48 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Vraagje, heb sinds dit jaar een probleem met mijn linkerborder voor het huis. In de grootste border groeien de planten een stuk slechter. De hortensia's lijken wel dood en zelfs het siergras groeit minder. Weet dat er veel taxuskevers zijn. Daarom al veel aaltjes gegeven maar niks helpt. Wat zou de reden kunnen zijn? Als oplossing, nieuwe bodem? Begin van het jaar nog koemestkorrels gegeven.

De laatste foto is van de tweede border, daar is niks aan de hand. Zelfde geldt voor de border van de buurman. Wel groeit ook daar de hortensia erg slecht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJmuP0fP0Joct5oSLIAqR9Y4w7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAx0mIEmdn212qnynkEGdn1W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vO1LywVoa1jo9SS4MX9zQBRUM24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvsMKoJ6IHoZLRFpoZKmC50Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6jagTvAaC7YX9VwoVruOJ_WJMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfQqFDvmqINoenKM4HVl494e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WH_Cj91DZblRbkWE4W1-uQPxqac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ww9vPXK9XJyhLmdQSCqe8m82.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herofruit
@Wackmack, Koemestkorrels zijn niet zaligmakend. Doorgaans een NPK van 3-3-3. Hortensia's en siergrassen gedijen goed bij relatief veel Kalium en wat minder Stikstof (N) en Fosfaat (P). Probeer eens hortensia en/of siergras meststof met een hoge K waarde. Bijvoorbeeld 6-6-14.

En staat de ene border meer in de zon dan de andere border? Belangrijk om voldoende water te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
Oeps.

[ Voor 98% gewijzigd door herofruit op 01-07-2021 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:57
Tsurany schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 21:24:
[...]

Ik ben ooit eens met een onkruidbrander per ongeluk tegen de coniveren heg aan gekomen.
Werkelijk waar nog nooit zo snel brand zien ontstaan.
In 30 seconden stond de heg van 2 meter dik en 3,4meter hoog over een stuk van 2,5 meter breedte in de fik.
Alle buren rondom rennen met de tuinslang en ik zelf ook blussen.

5 meter lengte van de heg weg in 5 minuten tijd. :o
Gelukkig zijn de houtbouw schuren en huizen niet vlam gevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:13
FRANQ schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:28:
[...]

Ik ben ooit eens met een onkruidbrander per ongeluk tegen de coniveren heg aan gekomen.
In 30 seconden stond de heg van 2 meter dik en 3,4meter hoog over een stuk van 2,5 meter breedte in de fik.

coniveren gaan knetterhard altijd. Zijn van binnen altijd kurkdroog.
Steek een uitgedroogde kerstboom maar eens in de fik. Dat gaat nog sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
herofruit schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:56:
@Wackmack, Koemestkorrels zijn niet zaligmakend. Doorgaans een NPK van 3-3-3. Hortensia's en siergrassen gedijen goed bij relatief veel Kalium en wat minder Stikstof (N) en Fosfaat (P). Probeer eens hortensia en/of siergras meststof met een hoge K waarde. Bijvoorbeeld 6-6-14.

En staat de ene border meer in de zon dan de andere border? Belangrijk om voldoende water te geven.
De border die het nu beter doet, staat meer in de zon. Was nog vergeten te vertellen, dat ik nog mest heb gegeven voor hortensia's. Denk dat het bij de hortensia voornamelijk ligt aan de taxuskevers. Schijnt dat die ook de wortels kunnen opeten.

Vooral het siergras vind ik raar. Dat is normaal zo'n sterke plant. In de achtertuin staan er 250 en die groeien allemaal top. Zal eens opzoek gaan naar 6-6-14, dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
We hebben een leuk nieuw project bedacht. :P

Ik/wij moet(en) best wel veel grond aanbrengen wegens verzakken en inklinken van het veen. :X
En scheppen en met de kar gaat langzaam en is een ruggenbreker als je bultjes van 16 m³ laat brengen.
Nu zat ik al een tijdje te zoeken naar een frontloader/scoop voor een maaitractor, iets in de geest van een Johnny Bucket junior, Swisher of Craftsman.
Alleen is dat hier haast niet te krijgen, de craftsman kost bv 475 dollar en leek me een topper, maar alles uit Amerika wordt natuurlijk niet naar Europa verscheept, hooguit naar Canada. :N
En ook alles al helemaal niet tweedehands te krijgen.

Ook valt eea af want ik ga geen hydrauliek installeren zodat het een echte frontloader met hoge lift wordt, gewoon iets met een elektrische lier of elektrische actuator is mooi zat.
En het moet simpel aan en af te koppelen zijn, die mooie frontloaders zitten meestal midden-onder aan de maaitractor vast..

Nu kwam ik een goedkope complete 2ehands sneeuwploeg tegen op marktplaats (1 vlaggetje mist er), die zijn nieuw vanaf €1350.
Ik heb hem in zeer goede staat ca.€1000 goedkoper, want wie koopt er nu een sneeuwschuiver als het al jaren amper sneeuwt, en ook nog midden in de zomer. :+
Maar daar zit de montagekoppeling in en al een achterplaat/sneeuwploeg.
Daar wil ik iets als dit van bouwen.

Deze is wel hier te koop, zelfs dealers in Nederland, maar ook best prijzig.

Heeft iemand ook zo iets of tips, of een adresje hier voor de Craftsman?

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 01-07-2021 21:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

barry86 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:50:
[...]

coniveren gaan knetterhard altijd. Zijn van binnen altijd kurkdroog.
Steek een uitgedroogde kerstboom maar eens in de fik. Dat gaat nog sneller.
Is dat ook niet het hars dat die bomen aanmaken, deels?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGy4dK1OvAIKoxzXl4Un-nFYdb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TcrmAaSCvNqUgTdP8YCmqAfS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D76mX1wKxFRRq1q1EUo7Q41EaMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XPg8da6tqUgwnv6wCgJYaCCV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uyl4e3eMt2vBFDe-oBJVMnoHyGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1O8aEpATPAkpYXbYQlwxrpNo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrgcmHNsAV06CGhkcpbFLnicpOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxAJryOBDx9uuQwv3RziVHTR.jpg?f=fotoalbum_large

Corten stalen ‘bak’ ging wel flink wat zakjes grond in. Verder lampjes aangelegd en schuttingplanken gezet. Had alleen natuurlijk weer een rijtje te weinig besteld… die zijn gelukkig wel snel nageleverd en komen dit weekend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vXRq4Utbm0fbxMh1f-DYIafadk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdO4pMDzaNupjnYP4zsNKOLd.jpg?f=fotoalbum_large

Oh en het houthok staat, was een soort Tetris voor volwassenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik moet flink gaan schoffelen. Hebben jullie tips voor een goede schoffel? Als het tijd bespaart, mag het wat extra kosten. Een systeem met een losse steel heeft mijn voorkeur.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

-DarkShadow- schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:35:
Ik moet flink gaan schoffelen. Hebben jullie tips voor een goede schoffel? Als het tijd bespaart, mag het wat extra kosten. Een systeem met een losse steel heeft mijn voorkeur.
Dan kom je toch snel uit bij het systeem van Gardena met verwisselbare onderdelen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:13
-DarkShadow- schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:35:
Afbeeldingslocatie: https://www.alternate.nl/p/600x600/1/0/WOLF_Garten_Multi_star_DA_S_Tuinfrees_schoffel@@1411401.jpg

https://www.alternate.nl/...ffel/html/product/1411401

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-05 12:16
FRANQ schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:28:
[...]

Net zoiets als dit? Daar was de oorzaak ook een onkruidbrander. Ik houd het voorlopig maar gewoon bij onkruid plukken met de hand en een partij geduld..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:27
Hertog_Martin schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:20:
Iemand nog tips voor planten/boompjes/bloemen die het goed doen op een dakterras waar heel veel wind op kan staan? En ook tegen veel zon kunnen.
Zat wat terug te lezen in dit topic en kwam je post tegen. Wie weet heb je er nog wat aan ;)
Paar maanden terug 3 stuks mini vlinderstruiken in mijn balkontuin geplaatst. Deze worden max. zo'n 60cm. hoog en doen het tot dusver prima in de volle zon (als die er is ;)) en krijgen ook redelijk wat wind te verduren. Gewoon geleiden langs wat (bamboe)stokken in de bakken :)
Daarnaast heb ik ook lavendel staan die hier ook al genoemd werd.

[ Voor 7% gewijzigd door Gaargod op 02-07-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05 13:47
PaT schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:54:
[...]

Dan kom je toch snel uit bij het systeem van Gardena met verwisselbare onderdelen.
Dat is toevallig, daar ben ik ook naar aan het kijken. Ik heb een meter of 40 gras en ik zit alleen in twijfel over de verticuteerhark. Ik heb er nog geen eentje, maar wel nodig, ook om de ingelopen stukken wat luchtiger te maken. Even los van waar ik deze vandaan haal, wat zijn de voor of na-delen van zo'n karretje ten opzichte van de andere 2?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2BB9ZpZVc89LjhJZQj63FrHPqo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qUufVsDR6DzQRU54PcHspM2E.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23-05 13:29
robkrekel schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:43:
[...]

Dat is toevallig, daar ben ik ook naar aan het kijken. Ik heb een meter of 40 gras en ik zit alleen in twijfel over de verticuteerhark. Ik heb er nog geen eentje, maar wel nodig, ook om de ingelopen stukken wat luchtiger te maken. Even los van waar ik deze vandaan haal, wat zijn de voor of na-delen van zo'n karretje ten opzichte van de andere 2?

[Afbeelding]
Het lijkt mij dat je met het karretje de diepte kan instellen en constant houdt tov dat je dit helemaal zelf moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:47
N1ckk schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:32:
[Afbeelding]

Oh en het houthok staat, was een soort Tetris voor volwassenen :+
Houthok zelf gemaakt of is dat zo te koop? In het laatste geval, heb je eventueel een linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
[...]

Ik heb er wel eens mee gewerkt, maar uiteindelijk verticuteer ik toch weer met zo'n dubbele hark (met fijne en grove vertanding). Dan kun je veel beter aanpassen aan wat je gras nodig heeft. Als ik dan een plakaat mos tegenkom waar het gras onder de bomen groeit dan ga er ik erin 4 richtingen overheen met de fijne vertanding, terwijl ik in een ander deel van het gazon waar het zonnig is alleen het gras wat open hoef te trekken met de grove tanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

DeZaag schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:52:
[...]

Houthok zelf gemaakt of is dat zo te koop? In het laatste geval, heb je eventueel een linkje?
https://doika.nl/collections/houtopslag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat de wieltjes er voor zorgen dat de tanden niet te diep je gras in gaan. Ik heb de rechter en daar gebeurt dat makkelijk bij. Voor mijn kleine grasveldje (ca 20m2) is zo'n handding nog net te doen. Bij een groter grasveld zou ik een electrische nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:59

OMX2000

By any means necessary...

Source90 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 22:04:
[...]

Anti alg coating, anti slip, splintervrij, onderhoudsvrij, uv bestendig, rot niet, trekt niet krom, niet verfen/oliën.

Voor onze tuin ook niet onbelangrijk: weegt een fractie van hout. Halve tuin is al onderheid, scheelt als ik dat bij de vlonder kan besparen.

En die Millboard ziet er nagenoeg als hout uit. Zeker van een afstandje.
[Afbeelding]

Die Millboard zit op ongeveer 130€/plank, of 36€/meter (x17cm breedte). Voor de prijs is het dus niet. Gaat ons voornamelijk om onderhoudsvrij en bovengenoemde secundaire eigenschappen.
Klopt het dat Millboard ongeveer 200 euro p/m2 kost?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:37
OMX2000 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 21:04:
[...]

Klopt het dat Millboard ongeveer 200 euro p/m2 kost?
Je hebt ze voor ongeveer 140 / 160€ per plank van 17,6x360 / 20x360.
Hier bijvoorbeeld

Wij hebben nu een drietal exemplaren in het echt gezien (Millboard, TREX en Fiberon) en hebben besloten om voor Fiberon te gaan. Vinden wij er een stuk echter/mooier uitzien dan TREX maar goedkoper dan Millboard.

Kopmaat is wel iets smaller dan Millboard: 13.6 cm
Prijzen van de Symmetry (één van de duurdere varianten) zijn als volgt:
- 305cm > €50,50 per plank
- 366cm > €60,50 per plank
- 488cm > €80,30 per plank

Incl. BTW bij de zaak waar onze hovenier zaken mee doet.
Stuk schappelijker qua prijs, derde van Millboard.

Wij gaan voor Fiberon Symmetry Warm Sienna:
Afbeeldingslocatie: https://lektuinmaterialen.nl/wp-content/uploads/2018/07/20170411_165850.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 02-07-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
PaT schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:31:
[...]

Ik denk dat de wieltjes er voor zorgen dat de tanden niet te diep je gras in gaan. Ik heb de rechter en daar gebeurt dat makkelijk bij. Voor mijn kleine grasveldje (ca 20m2) is zo'n handding nog net te doen. Bij een groter grasveld zou ik een electrische nemen.
bij mijn 80m2 doe ik het met de hand met de linker (dubbele hark - alleen geen gardena maar een met een vaste steel)

Ik heb een deel onder de bomen, en een deel wat redelijk zon krijgt. Een electrische krijgt het mos er onder de bomen niet goed uit zonder het gras helemaal kapot te maken. In het zonnige deel gaat de electrische wel okee (maar nog steeds slechter resultaat dan met de hand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-05 21:58
Wij kijken ook naar een composiet terras, waarbij we ook de balken van composiet willen gebruiken.
Kan het balkenframe ook op de grond worden geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:30
Ik heb in m'n gazon een explosie van klaver. Uiteraard even in dit topic en Google gezocht en op basis daarvan 3kg bloedmeel over het gazon gestrooid. Ik zie nu na zo'n 2 weken echt nog geen enkel verschil.... Is het de bedoeling dat de klaver nu afsterft? Het is niet eens verkleurd :?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-05 12:34
Klaver groeit goed bij een te kort aan stikstof. Mesten met een goeie gazonmest gaat wel helpen.

Kort en vaak maaien helpt ook, want klaver heeft lengte nodig om bloemetjes te vormen.

Bloedmeel helpt wel bij het verwijderen, maar de oorzaak wordt er niet meteen mee opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Laatst online: 23:30
RobNemoo schreef op zondag 4 juli 2021 @ 15:56:
Klaver groeit goed bij een te kort aan stikstof. Mesten met een goeie gazonmest gaat wel helpen.

Kort en vaak maaien helpt ook, want klaver heeft lengte nodig om bloemetjes te vormen.

Bloedmeel helpt wel bij het verwijderen, maar de oorzaak wordt er niet meteen mee opgelost.
Ik heb deze er op gegooid
https://www.welkoop.nl/ec...el-meststof-1-6kg_1106843

Nu maar gewoon wachten dan? Ik maai al op 3cm,korter gaat m'n maaier helaas niet maar het is nog net te hoog om de klavers om te maaien

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:11
FireFoz schreef op zondag 4 juli 2021 @ 16:11:
[...]

Ik heb deze er op gegooid
https://www.welkoop.nl/ec...el-meststof-1-6kg_1106843

Nu maar gewoon wachten dan? Ik maai al op 3cm,korter gaat m'n maaier helaas niet maar het is nog net te hoog om de klavers om te maaien
Laten staan is geen optie? Het is een fantastische soort voor tal van bijen, vlinders en andere insecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:37
Is er hier iemand die een goed adres voor lei-fruitbomen (stamhoogte 1.90 of 2.00m) weet?
En bij voorkeur geen sier fruit, maar bruikbaar spul ;)
En mijn tweede vraag, mag ik die voor een schutting tussen onze tuin en die van de buren plaatsen? De schutting mag nl niet hoger als 2m en we willen graag (trampoline, ik haat die dingen) een hoger stuk afgeschermd hebben, mijn idee was eerst bamboe, maar potentiële woekeraars, en de grotere soorten die we in een aantal tuincentra bekeken hebben waren nu ook niet bepaald schoonheids kandidaten :D
Dus toen dacht ik nuttig en aangenaam te verenigen door lei-fruitbomen te kiezen..
Vandaar mijn vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
RoosW schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:16:
Is er hier iemand die een goed adres voor lei-fruitbomen (stamhoogte 1.90 of 2.00m) weet?
En bij voorkeur geen sier fruit, maar bruikbaar spul ;)
En mijn tweede vraag, mag ik die voor een schutting tussen onze tuin en die van de buren plaatsen? De schutting mag nl niet hoger als 2m en we willen graag (trampoline, ik haat die dingen) een hoger stuk afgeschermd hebben, mijn idee was eerst bamboe, maar potentiële woekeraars, en de grotere soorten die we in een aantal tuincentra bekeken hebben waren nu ook niet bepaald schoonheids kandidaten :D
Dus toen dacht ik nuttig en aangenaam te verenigen door lei-fruitbomen te kiezen..
Vandaar mijn vragen.
Over het plaatsen van bomen naast de schutting, dat mag op 2 meter vanaf de erfgrens. Als het een heg is, dan 0,5 meter. Zie bijvoorbeeld:

https://www.kadaster.nl/s...oom-of-heg-naast-erfgrens

Voor voorzover ik weet kan dit nog wel per gemeente verschillen..

Verder geen idee over een goed adres met fruitbomen.. wellicht dat je het beste een kweker in de buurt kan bellen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Laat ik het dan een (hoge) heg noemen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

RoosW schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:51:
Helaas gaat het er bij een geschil met de buren om wat een rechter er van vindt, niet jij ;)

Kijk eens in je lokale APV wat er over opgeschreven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
Ja, lastig natuurlijk. Lees het volgende eens door:

https://mrfrankvisser.nl/.../bomen-hagen-en-heesters/

Ik denk dat je met fruitbomen niet kunt argumenteren dat het een heg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Een hoge heg mag, mits van struiken, en wanneer de struiken 50 cm van de erfgrens staan.
Was toevallig afgelopen week in de herhaling bij Mr. Visser doet uitspraak.....de laurier die 3 meter hoog was en licht wegnam bij de buren mocht blijven staan want op 50 cm afstand. De coniferen die op de erfgrens stonden tegen de schutting moesten wel wettelijk gesnoeid op schuttinghoogte.
Zet je die coniferen op 50 cm van de erfgrens dan mogen ze weer wel hoog.
Ik heb dat meegemaakt op een volkstuintje, daar mocht de heg niet hoger dan 80 cm........ en er dus achter de heg een rij coniferen geplant was die wel 2,5 meter hoog waren en inkijk tegen ging.
De heg naast het pad werd netjes op 80 cm gehouden..... geen bestuurslid die er wat van kon zeggen. _O-
Regeltjes, regeltjes. :+

Een hoge heg van bomen mag dus ook niet naast je hek, wel op 2 meter afstand daarvan.
En dan voor de andere buren ook gelijk doen. >:)
Of je blij bent met een bos in het midden van je tuin is dan een tweede, maar in een boomhut heb je dan in ieder geval geen last meer van buren. :+

Voor fruitbomen moet je MP in de gaten houden, daar worden regelmatig fruitkwekerijen opgedoekt en dan kan je voor weinig oude bomen kopen die gelijk goed fruit geven (en al laagstam zijn meestal).

[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 04-07-2021 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-05 21:58
Het mag natuurlijk ook dichterbij de grens, als de buren daarmee akkoord gaan.
Dat akkoord vervalt alleen wel als die buren verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Vanochtend even een rondje om de bakken in de voortuin gemaakt, een tiental grote naaktslakken had zich aan de basis van de breed uitwaaierende grotere planten verstopt tussen de lavasteen korrels.
Die heb ik dus met een grote boog in het gemeenteplantsoen geslingerd, daar hebben ze zat groen om te knagen zonder dat ik er ongelukkig van word..
Nu had ik geen handschoenen aan, maar jemig, wat is dat slijm van die beesten moeilijk van je handen af te krijgen!
10 minuten aan het wassen geweest met zeep en nog steeds plekken die glibberig aanvoelen! Toen maar een (nagel) borstel ter hand genomen en eindelijk van die vieze plekken af, brr, volgende keer doe ik wel van die plastic handschoenen aan.

Iemand een tip hoe ik deze engerds bij mijn planten vandaan houd, of moet ik me er maar bij neerleggen?

En geen gifkorrels oid aub, ik wil geen extra milieubelasting creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:18
RoosW schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:14:
Vanochtend even een rondje om de bakken in de voortuin gemaakt, een tiental grote naaktslakken had zich aan de basis van de breed uitwaaierende grotere planten verstopt tussen de lavasteen korrels.
Die heb ik dus met een grote boog in het gemeenteplantsoen geslingerd, daar hebben ze zat groen om te knagen zonder dat ik er ongelukkig van word..
Nu had ik geen handschoenen aan, maar jemig, wat is dat slijm van die beesten moeilijk van je handen af te krijgen!
10 minuten aan het wassen geweest met zeep en nog steeds plekken die glibberig aanvoelen! Toen maar een (nagel) borstel ter hand genomen en eindelijk van die vieze plekken af, brr, volgende keer doe ik wel van die plastic handschoenen aan.

Iemand een tip hoe ik deze engerds bij mijn planten vandaan houd, of moet ik me er maar bij neerleggen?

Bakje(s) met bier ingraven.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:46

Jouw ervaring lijkt op die van mij. Ik dacht even wat naaktslakken met de hand op te pakken. Echt vies dat slijm. Ik gebruik nu boterhamzakjes als handschoen om ze vervolgens ergens anders te deponeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Egel je tuin in lokken. Gratis anti-slak (scheelt veeeeeel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
dragon2 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:41:
[...]

Op zich een prima plan, maar gaat niet echt lukken in een voortuintje van 4,5x2,5m met ook nog eens 40cm hoge bakken waar alle planten in staan, dan moet ik een trappetje bouwen. En ik vermoed dat het egeltje de lavasteen brokken niet prettig aan zijn poten en buik vind.
Ik had eigenlijk gehoopt dat ook slakken die onprettig vonden.

Gezien de steenwoestijnen die hier het (tuin)landschap bepalen (helaas) vermoed ik ook dat er zeer weinig stekelige ongedierte opruimers rondrennen, jammer dat we onze achtertuin straks dusdanig gaan afzetten dat de katten er rond kunnen wandelen, het zo maken dat zij er niet uit kunnen komt er ook op neer dat egeltjes er niet in kunnen komen.

[ Voor 25% gewijzigd door RoosW op 05-07-2021 14:57 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Ik had begrepen dat eksters, kraaien en spreeuwen ook gek zijn op slakken. Ondanks het feestmaal aan slakken wat in mijn tuin te vinden is zie ik echter nooit zo'n vogel die ze oppeuzelt.

Is dat een kwestie van onbekende lokatie voor die vogels of hebben ze nu genoeg ander eten wat de voorkeur heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wel slakken, maar geen naaktslakken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

[...]

Als je geen amfibiën in je tuin hebt, kun je ook koffieprut neerleggen, zwaar giftig voor slakken (en helaas ook voor amfibiën, welke beschermd zijn en allemaal wel een naaktslakje lusten).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:06

The Chosen One

Zie signature!

Vogelbad vraagje.

Iemand ervaring met dit soort vogelbaden? https://www.esschertdesig...-op-paal?variant=10176649

Afbeeldingslocatie: https://drf7w0l2eu3s1.cloudfront.net/productImages/_article/FB476_43.jpg?mtime=20210621131441&focal=none&tmtime=20210622060630

Beetje lange paal erbij maar dat is in te korten natuurlijk. Of 'direct' in de tuin (heb grote verhoogde bloembak). Andere optie is natuurlijk een 'gewoon' vogelbad a la https://www.welkoop.nl/es...33133363371&sqr=vogelbad& bijv.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 10:57
Freee!! schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:40:
[...]

Als je geen amfibiën in je tuin hebt, kun je ook koffieprut neerleggen, zwaar giftig voor slakken (en helaas ook voor amfibiën, welke beschermd zijn en allemaal wel een naaktslakje lusten).
Mhoa, wij hebben een ware slakken plaag in de tuin, onze mooie nieuwe plant had allemaal vraatsporen. Mevrouw Minneyar ladingen koffieprut er omheen gegooid, maar er werd gewoon doorgevroten, je zag de slakkensporen vrolijk over de koffieprut gaan naar de compleet kale plant. Kan natuurlijk wel zijn dat de slakken daarna dood gaan, maar ja, dan is de plant al kaal :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Minneyar schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:46:
[...]

Mhoa, wij hebben een ware slakken plaag in de tuin, onze mooie nieuwe plant had allemaal vraatsporen. Mevrouw Minneyar ladingen koffieprut er omheen gegooid, maar er werd gewoon doorgevroten, je zag de slakkensporen vrolijk over de koffieprut gaan naar de compleet kale plant. Kan natuurlijk wel zijn dat de slakken daarna dood gaan, maar ja, dan is de plant al kaal :P .
Zucht, tot zover..
Ik zal, denk ik, maar elke ochtend een rondje maken en de bakken van slakken ontdoen, en die niet in het plantsoen mikken (mijn vrouw melde, gelezen te hebben, dat die vrolijk weer terug kruipen naar waar ik ze weggehaald had) maar dan maar op een andere manier 'opruimen' vrees ik. Ik heb geen 3500,- euro uitgegeven om een grote slakken salade voerbak te laten maken :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bruin bier hé ;). Als je leest dat één slak tot 4000 eitjes kan leggen, dan kan je ze beter de figuurlijke nek omwringen dan ergens anders uitzetten...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
@RoosW
Wij groeven inderdaad ook bierflesjes in met een bodempje bier.
Schuin ingraven zodat de opening gelijkvloers ligt met waar ze lopen.
Wekelijks vervangen, tenzij je het statiegeld terug wil gooi je de oude volle weg.
Op schoteltjes verdampt het bier en ziet er smerig uit.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 18:07
De planten moeten nog gekozen worden, maar de basis is er. Als beloofd:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Members only:

Members only:

Members only:

De bak voor de voortuin is eigenlijk net iets te groot en komt ook net tegen de vensterbank aan. Had een 2-groot-1-klein-bakken-bak moeten zijn, maar die was er volgens mij niet. Met maatwerk wordt de prijs ook gelijk x3. Verder heel blij mee, ziet er goed uit.

En de voortuin was een laag stenen, en dan eronder uit de jaren 70 nog een soort fundering van stenen met daarop keien met wat extra cement. Dat was leuk joh...
En achter lag veelal 2 lagen. We zijn denk ik wel 7x naar de stort gegaan met een volle dubbel as aanhangwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ziet er netjes uit :).

offtopic:
Maar misschien kan je de thumbnails uit je album gebruiken? Want je afbeeldingen lijken nogal zwaar te zijn, en mijn browser sprong hier op en neer toen ie jouw post laadde... En da's een vlotte VDSL2-verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:53

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

The Chosen One schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:57:
Vogelbad vraagje.

Iemand ervaring met dit soort vogelbaden? https://www.esschertdesig...-op-paal?variant=10176649

[Afbeelding]

Beetje lange paal erbij maar dat is in te korten natuurlijk. Of 'direct' in de tuin (heb grote verhoogde bloembak). Andere optie is natuurlijk een 'gewoon' vogelbad a la https://www.welkoop.nl/es...33133363371&sqr=vogelbad& bijv.
Geen ervaring mee, maar toevallig zelf ook naar gekeken om in de nieuwe border te plaatsen. Echter vind ik die op jouw plaatje enorm lelijk "niet mijn smaak :+ " Zelf meer te denken in deze richting https://cdn.myonlinestore...4a6f43860b839a91f046b.jpg

Maar denk dat het succes afhangt van de hoeveelheid planten/struiken/bomen in je tuin en omgeving. Al moet ik wel zeggen dat onze oude buren zoiets hadden en in de zomer zaten daar geregeld vogels bij terwijl ze een compleet bestraatte tuin hadden

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Shadow_Agent schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:57:
[...]
Al moet ik wel zeggen dat onze oude buren zoiets hadden en in de zomer zaten daar geregeld vogels bij terwijl ze een compleet bestraatte tuin hadden
Dat vinden vogels wel fijn bij het badderen, geen dekking voor allerlei roofdieren (katten) terwijl ze zich met natte vleugels minder makkelijk uit de voeten kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:06

The Chosen One

Zie signature!

Shadow_Agent schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:57:
[...]

Geen ervaring mee, maar toevallig zelf ook naar gekeken om in de nieuwe border te plaatsen. Echter vind ik die op jouw plaatje enorm lelijk "niet mijn smaak :+ " Zelf meer te denken in deze richting https://cdn.myonlinestore...4a6f43860b839a91f046b.jpg

Maar denk dat het succes afhangt van de hoeveelheid planten/struiken/bomen in je tuin en omgeving. Al moet ik wel zeggen dat onze oude buren zoiets hadden en in de zomer zaten daar geregeld vogels bij terwijl ze een compleet bestraatte tuin hadden
Het complete ding vind ik ook niet geweldig maar ik zou het bovenste X gedeelte gebruiken. (maar je betaalt nog wel de volle 20 euro vreemd genoeg ;) )

Laat ik eens voor de gein mijn 'tuin' plaatsen. Net een weekje of zo het doek/grind erin/over en de planten erin.
Vogelvoederding nog verplaatsen naar links van het boompje of zo en dan recht een vogelbadje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iogWhTb4OkTMkV3SYzzpfKaSaHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5ahyY8WME98RbVbpSg3MR03.jpg?f=fotoalbum_large

Zo'n grote neemt een beetje veel ruimte in bij achter. :+ Zo'n standaard kleintje is altijd een optie en ook niet duur. Alleen keramiek + winter is misschien beetje oppassen. (wel ~€9,-)
Maar heb die paal (met badje/koepel gedoe) ook nog niet echt eerder ergens gezien en kan ook geen echte ervaringen/reviews vinden. Naja ff beetje rondeuzen nog.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 18:07
Borromini schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:51:
Ziet er netjes uit :).

offtopic:
Maar misschien kan je de thumbnails uit je album gebruiken? Want je afbeeldingen lijken nogal zwaar te zijn, en mijn browser sprong hier op en neer toen ie jouw post laadde... En da's een vlotte VDSL2-verbinding.
offtopic:
Ik wilde er van die drop-downs van maken dat ze pas laden als je er op drukt, maar kon ze niet in de FAQ vinden en kon zo snel ook geen topic vinden waar dat werd gebruikt :( Kan eventueel gewoon naar album linken, best wat werk om alles ook te resizen en als thumb erbij te doen. }:O

[ Voor 8% gewijzigd door Zebby op 06-07-2021 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zebby schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:40:
offtopic:
Ik wilde er van die drop-downs van maken dat ze pas laden als je er op drukt, maar kon ze niet in de FAQ vinden en kon zo snel ook geen topic vinden waar dat werd gebruikt :( Kan eventueel gewoon naar album linken, best wat werk om alles ook te resizen en als thumb erbij te doen. }:O
offtopic:
Spoiler tags ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:50
Zijn hier nog tweakers die voortuin inspiratie kunnen delen :+
Morgen komt de 'tuinman' weer langs die vorig jaar de complete achtertuin heeft gedaan (foto's eerder in het topic).

We lopen beetje vast met name op de indeling, we willen niet standaard rechthoek border met de standaard grijze stenen langs de grens met voetpad. Border op zich wel, maar dan liefst met ronde vorm, maar dan creëer je weer een soort "pleintje" wat dan eigenlijk ook maar zo leeg is...
Wel zien we wat leuke plaatjes met ronde border i.c.m. stukje hout:
https://www.google.com/ur...WSOuwKHRHSA9cQjRx6BAgAEAw

Hier een stukje van de voortuin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXIA0I96pVBXB7LTCN4RbIoYW6U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I7HA15m4ze17K9jZbAusYyV1.jpg?f=user_large
Zoals je ziet hebben we ook nog een paal :+ en je hebt dus eigenlijk 2 looproutes langs de paal, van voordeur naar garage (achter paal langs). En van stoep richting voordeur (voor de paal langs).
Ook twijfelen we of oprit en de rest zelfde bestrating krijgen, of dat we oprit visueel dus laten afwijken van de rest met andere bestrating.

Zoiets zitten we dus, alleen vinden we het nog wat saai m.b.t. bestrating (verschil oprit + rest) en veel lege ruimte nog...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Br3uFv8eG38WUvJoR-I55gSwK_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/07Qx6UXE65XhZjvbQXJdcGhv.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1Iaqcha8iyRyl80UsHfBfqZl8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/50OWYqOZl5ylnNPUZc89qZRh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Martinusz op 06-07-2021 15:07 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 20:26

breinonline

Are you afraid to be known?

Wij hebben een laurierhaag. Deze zat in de tuin toen we dit huis kochten. Nu is de afgelopen jaren geen onderhoud aan de tuin gepleegd (huis stond leeg). Ik wil de nu veel te breed geworden laurier eigenlijk terug snoeien zodat deze smaller wordt. Tot hoe ver kan ik dit terug snoeien en hoe lang moet ik rekenen voordat het een beetje terug dicht groeit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhFa6GHYiprmFyNvc2uUxoTtnrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSlPNA1VPeoN7xDAvTM2SR6A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1AEyPt197lbA2EB-Cavuc0x3Uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWpZ2IPkWIiRr3MyONC4DIbE.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:52
breinonline schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:09:
Wij hebben een laurierhaag. Deze zat in de tuin toen we dit huis kochten. Nu is de afgelopen jaren geen onderhoud aan de tuin gepleegd (huis stond leeg). Ik wil de nu veel te breed geworden laurier eigenlijk terug snoeien zodat deze smaller wordt. Tot hoe ver kan ik dit terug snoeien en hoe lang moet ik rekenen voordat het een beetje terug dicht groeit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn ervaring is dat je laurierhagen tot op de stam terug kunt snoeien. Is niet kapot te krijgen. Dichtgroeien duurt daarna wel een jaartje, maar je haag knapt er over het algemeen flink van op, omdat de plaatsen waar de heggeschaar jaar na jaar vlak langs gegaan is, nu eindelijk weg zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik wil de nu veel te breed geworden laurier eigenlijk terug snoeien zodat deze smaller wordt. Tot hoe ver kan ik dit terug snoeien en hoe lang moet ik rekenen voordat het een beetje terug dicht groeit?
Prunus kan je idd best sterk terugsnoeien. Groeit echter niet zo snel, duurt wel even voor 'ie terug mooi staat. Gaat met ~30 a 40cm per jaar, dacht ik. Liefst ook niet snoeien met de haagschaar maar met de hand; de verknipte bladeren zien er anders echt lelijk uit en de plant is vatbaarder voor ziektes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:11

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zaag hem af op 10cm boven de grond en je hebt aan het einde van het jaar weer een halve meter of meer schot er op staan. Wat dat betreft is het een fantastische plant. Feit blijft wel dat hij gezien zijn "lompe" groeiwijze altijd aan de dikke kant zal blijven en op latere leeftijd uit zal zakken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jandufeu
Foto-update van de tuin. Door de regen is het mooi groen allemaal, waar het vorig jaar door de droogte een stuk minder floreerde. Nadeel is dat het onkruid ook super hard gaat, maar.. wat is onkruid? Voordeel van daar niet zo streng in zijn is dat er soms opeens leuke verrassingen tevoorschijn komen, zoals vingerhoedskruid en de grote teunisbloem.

Eerst de zijtuin. Daar heb ik dit jaar een border gemaakt met o.a. duizendknoop, hemelsleutel (verpoot van elders), zonnehoed, kogeldistel, kokardebloem, papaver, dropplant (zelf gezaaid en opgekweekt). Nog niet zo divers als ik zou willen, maar het begint al ergens op te lijken. Gras heb ik ingezaaid in 3 etappes en dat begint er ook steeds beter uit te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDnDgO1fa4V6thuWSJZmHZ16POQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43eD6sT0FE7cd5FAE3aI0d32.jpg?f=fotoalbum_large

Achterste stuk van de tuin is helemaal moestuin. Mijn vrouw is daar een stukje gestart met snijbloemen, o.a. lathyrus, zinnea, papaver (zaad vorig jaar gewonnen). Achterin staan perenbomen en fruitstruiken. Gras eromheen ook dit jaar gezaaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZSbqubqIa59zuz4pPRjh5XZzro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELaaht7ZZONBHUZmWxkYhkua.jpg?f=fotoalbum_large

Dit jaar voor het eerst een canna. Erg blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obtYTfc6FbrsKPLS7PyXZf67roU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JLPM1lVOFAAgYb5AC8CabBQM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-EUyhcv4ureGV_j69zcc1CZOUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JU2GUoQ8OQ0qZOxFoeBCdT8Q.jpg?f=fotoalbum_large

In de groentetuin voor het eerst aardappels, die het heel goed doen. Ook de courgettes, kolen, pompoenen, tomaten en wortels doen het super.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ok0aNe46J8ryyMgx385P7uhikO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CR59KTG0LXW4xFDdZmSUoM6P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ov0G3jke3QMEI_SNIBGMOUC6h9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7IkpeqJXACrPI9aJUTe45JQA.jpg?f=fotoalbum_large

Het is niet allemaal geweldig uiteraard. Er is veel opgegeten door slakken. De mussen hebben de sla grotendeels voor hun rekening genomen. De rozen zaten weer stikvol luis. In het gras zaten een paar dode plekken, waarschijnlijk door engerlingen. Daar doe ik niets tegen, behalve de tuin zo aantrekkelijk mogelijk maken voor allerlei soorten, bijv. door een takkenril. Recent het boek 'De onderwereld van de tuin' gelezen van Romke van de Kaa. Echt een aanrader. Daar staat leuk in beschreven dat de oorlog tegen de natuur (aaltjes!) weinig zinvol is. De natuur voor je laten werken is leuker en goedkoper. Van de composthopen komt nu ca. 5m3 per jaar. Ik merk een enorm verschil tussen plekken waar ik compost heb toegevoegd en waar niet.

Wellicht ter inspiratie. Ik ben ondertussen vol verwachting wat het tuinseizoen dit jaar verder nog gaat brengen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-05 10:35
Hier opeens veel last van de Junikever. Heel de tuin zit er vol mee en die fuckers vreten flink aan alle bladeren die ze tegen komen. Inmiddels zie ik ook het gazon al iets donkerder opkleuren op sommige plekken.

Vrijdag wil ik een flinke zak aaltjes halen. Hebben jullie daar goede ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagemen
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 24-04 10:21
Iemand ervaring met overlast van naaktslakken?

Ik woon aan een park en heb al weken last van enorm veel naaktslakken. Dit op het pad en op het terras. En het zijn er behoorlijk veel, iedere dag weer. Ik blijf ze teruggooien, het park in. Heb enkele weken terug slakkengif geprobeerd, met een tuin vol dode slakken. Maar deze zijn zo weer terug. En al die dode slakken in de tuin is ook niet echt een fraai gezicht.

Heeft er iemand een gouden tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Cagemen schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 06:57:

Ik woon aan een park en heb al weken last van enorm veel naaktslakken. Dit op het pad en op het terras. En het zijn er behoorlijk veel, iedere dag weer. Ik blijf ze teruggooien, het park in. Heb enkele weken terug slakkengif geprobeerd, met een tuin vol dode slakken. Maar deze zijn zo weer terug. En al die dode slakken in de tuin is ook niet echt een fraai gezicht.

Lok een egel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
De_Bastaard schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:08:
Hier opeens veel last van de Junikever. Heel de tuin zit er vol mee en die fuckers vreten flink aan alle bladeren die ze tegen komen. Inmiddels zie ik ook het gazon al iets donkerder opkleuren op sommige plekken.

Vrijdag wil ik een flinke zak aaltjes halen. Hebben jullie daar goede ervaringen mee?
Volgens mij hebben die aaltjes geen enkele zin. Als je dat echt zou willen, zou je dat ergens in het najaar moeten doen om te voorkomen dat er volgend jaar weer veel junikevers zijn. Die kevers hoeven niet uit jouw grasmat te komen, trouwens. Ze leven maar enkele weken, dus je bent ze zo weer kwijt. Ik zou inzetten op het vogelvriendelijk maken van je tuin, zodat mezen en kraaien ze eten. Vijvertje aanleggen t.b.v. kikkers is ook een goed idee.

Mee leren leven. Zie dit artikel. Bij familie hebben ze padden, dat werkt ook goed, en lijkt makkelijker dan een egel verleiden in je tuin te gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Smorgens en s'avonds even kijken (vooral rond aangevreten bladeren) en de slakken in een bakje met zout water gooien. Met dit natte weer zitten er veel meer slakken dan normaal. Ik zit ook dicht door een park trouwens, weet niet of het daardoor komt. Ik dacht door de kleigrond die wat langer vochtig blijft.

Bij ons is de rozenplant helemaal kaal gevreten :p Er zat geen blad meer aan, we hebben er maar tijdelijk een andere plant voor in de plaats gezet tot die weer wat hersteld is.

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 08-07-2021 08:12 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monga
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 14:06
jandufeu schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 07:57:
[...]

Mee leren leven. Zie dit artikel. Bij familie hebben ze padden, dat werkt ook goed, en lijkt makkelijker dan een egel verleiden in je tuin te gaan wonen.
Ik heb een hele egel familie in de tuin wonen, zie ze elke avond rondjes scharrelen. Maar nog steeds heel veel slakken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
jandufeu schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 07:57:
[...]

Volgens mij hebben die aaltjes geen enkele zin. Als je dat echt zou willen, zou je dat ergens in het najaar moeten doen om te voorkomen dat er volgend jaar weer veel junikevers zijn. Die kevers hoeven niet uit jouw grasmat te komen, trouwens. Ze leven maar enkele weken, dus je bent ze zo weer kwijt. Ik zou inzetten op het vogelvriendelijk maken van je tuin, zodat mezen en kraaien ze eten. Vijvertje aanleggen t.b.v. kikkers is ook een goed idee.
[...]
Nou de tuin is vogelvriendelijk genoeg. Mussen, merels, mezen, kraaien… alles vliegt hier rond en zit in de haag en andere struiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik strooi ook maar slakkenkorrels en af en toe met een schaar de tuin in. Laatst had ik er 40 in een half uurtje doorgeknipt, dat is gigantisch veel. Hele planten die aangevreten worden voordat ze de kans krijgen te groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manarinth
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Misschien ben ik wel te soft voor een tuin, want ik schrik er een beetje van hoe makkelijk jullie met het doden van slakken omgaan. Ik vraag dan ook maar niet aan mijn schoonmoeder wat ze er voor doet om al die lekkere groenten uit eigen tuin aan ons mee te geven. :9

Several gastropods have identified nociceptor cells, despite having simple brains (11 ganglia with a total of about 20,000 neurons), including land snails and two types of sea slug (Crook & Walters, 2011). Walter Snails have a lower threshold for withdrawing into their shells for several days after being injured (Crook & Walters, 2011), and sea hares are more sensitive to touch on an injured body part (Walters, 1987). Reinforcement learning has been demonstrated in a variety of gastropods (Crook & Walters, 2011). Land snails will preferentially stimulate electrodes in the mesocerebral region of their cerebral ganglia, which includes neurons responsible for sexual behavior. Responses to noxious stimuli do not appear to be mediated by morphine (Crook & Walters, 2011).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:22
Manarinth schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:37:
Misschien ben ik wel te soft voor een tuin, want ik schrik er een beetje van hoe makkelijk jullie met het doden van slakken omgaan. Ik vraag dan ook maar niet aan mijn schoonmoeder wat ze er voor doet om al die lekkere groenten uit eigen tuin aan ons mee te geven. :9

Several gastropods have identified nociceptor cells, despite having simple brains (11 ganglia with a total of about 20,000 neurons), including land snails and two types of sea slug (Crook & Walters, 2011). Walter Snails have a lower threshold for withdrawing into their shells for several days after being injured (Crook & Walters, 2011), and sea hares are more sensitive to touch on an injured body part (Walters, 1987). Reinforcement learning has been demonstrated in a variety of gastropods (Crook & Walters, 2011). Land snails will preferentially stimulate electrodes in the mesocerebral region of their cerebral ganglia, which includes neurons responsible for sexual behavior. Responses to noxious stimuli do not appear to be mediated by morphine (Crook & Walters, 2011).
Better talk to this guy ;)

Maar ik probeer inderdaad de slakken zo "humaan" mogelijk te verwijderen. Ik vraag me wel af wat dan de beste methode is (in de buurt weer uitzetten zie ik niet zo zitten). Zelf denk ik dat als ze verdrinken in bier ze wellicht op de fijnste manier aan hun einde komen (bedwelmt).

[ Voor 10% gewijzigd door Batilan op 08-07-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copyer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:45
In t kruiden,moestuin forum kwam ik deze tegen voor slakken.. https://dekniezebietertje...kken-middel-voor-je-tuin/

Ik vraag me wel af hoe en of dat schadelijk is voor mens, deze parasieten.. je gooit het toch geconcentreerd rond je moes, kruiden tuin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
copyer schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 06:40:
In t kruiden,moestuin forum kwam ik deze tegen voor slakken.. https://dekniezebietertje...kken-middel-voor-je-tuin/

Ik vraag me wel af hoe en of dat schadelijk is voor mens, deze parasieten.. je gooit het toch geconcentreerd rond je moes, kruiden tuin..
Ja die wilde ik dus ook in m’n normale tuin gooien ivm die larven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-05 08:43
Beste, ik wil graag een benzine bosmaaier kopen. Hij moet een draad spoel voor de grasranden en een ‘bosmaaier’ mes hebben voor de grove delen in mijn tuin.

Ik heb een krachtige nodig voor mijn tuin!

1. Is een 4 takt krachtiger dan een 2-takt?
2. Ik zie ook wel eens de 4-1 apparaten. Ik heb al een zwaardere motorzaag maar een extra ‘lichtere’ voor hogere takken is best handig. Daarnaast is een heggenschaar met verleng stuk ook handig.

Ik neig dus naar een 4-1 tenzij de experts hier dat afraden qua kwaliteit.

Wie heeft er een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08
[...]

Ik zag laatst voor het eerst een egel door onze tuin lopen 's avonds, was prachtig om te zien :) De slakken mag hij hebben, die gun ik m wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:15
@tatata is een robot maaier geen optie?
Met een benzine maaier ben je alsnog zelf veel in de weer.
Een 4-takt is schoner maar niet persé krachtiger naar mijn weten maar wel ook veel zuiniger.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 11-07-2021 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:36
tatata schreef op zondag 11 juli 2021 @ 09:55:
Beste, ik wil graag een benzine bosmaaier kopen. Hij moet een draad spoel voor de grasranden en een ‘bosmaaier’ mes hebben voor de grove delen in mijn tuin.

1. Is een 4 takt krachtiger dan een 2-takt?
2. Ik zie ook wel eens de 4-1 apparaten. Ik heb al een zwaardere motorzaag maar een extra ‘lichtere’ voor hogere takken is best handig. Daarnaast is een heggenschaar met verleng stuk ook handig.

Wie heeft er een tip?
Ik heb zelf wat snoei apparaten van Stihl (de bosmaaier dan weer niet) op accu, wel de meest krachtige die er zijn maar dat is echt topspul, bovendien nagenoeg geen lawaai en je staat niet in de uitlaatgassen. De Ap200 accu gaat al zo 1-1.5 uur nonstop mee, voor grotere percelen wissel je even de accu of neem je een grotere accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
tatata schreef op zondag 11 juli 2021 @ 09:55:

Wie heeft er een tip?
Voor jouw 4-in-1 gebruik heb je een 2-takt nodig.
Qua kracht doen die niets onder voor 4-takt.
Alleen 4-takt heeft een beperkte gebruikshouding ivm het oliereservoir van het apparaat, een 2-takt kun je in alle standen gebruiken omdat de smering in de brandstof zit en niet bv uit het carter kan lopen als je hem ondersteboven gebruikt.
Ik ben daarom zelfs overgestapt van een 4-takt Honda bosmaaier naar een 3-in-1 2-takt.
4-takt is wel meestal wel iets stiller, maar dat is relatief, het zijn gewoon herriebakken waar je gehoorbescherming bij moet dragen.

Qua kwaliteit moet ik zeggen dat voor de prijs van de Honda (iets als dit ligt in een hoek te wachten op een plaatsje op marktplaats) ik 5 sets Kibani kan kopen, en dat de Kibani het perfect doet al 2,5 jaar.
Koop er geen met beugel zoals de Honda ivm gebruik onder andere posities.

Ik heb een 3-in-1 set met verlengstang wat handig is met takken zagen op hoogte, en moet ik zelf wisselen tussen maaispoel of mes.
Ik zou denk in nu voor de TimberPro set gaan, daar zit die stang ook bij, is nog iets sterker volgens specs (al geloof ik dat niet echt, zal ook 1,9 pk zijn hooguit), én heeft een harnas.
De 6-in-1 Kibani heeft dan weer een onkruidtegelborstel er bij.

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 11-07-2021 10:56 ]

Pagina: 1 ... 82 ... 180 Laatste