Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 81 ... 187 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Vorige week heb ik een insectenhotel opgehangene en na eerst één gast heb ik er nu drie (linksonder is schijnbaar populair). Ze hebben de deur gesloten, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd welke insecten het gebruiken als verblijf. Leuk om te zien overigens dat het al zo snel gebruikt wordt door insecten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJMl5Qwjbwf38qLEHQ7xpMGy-d8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wz8lJr1ausRjmmgveiXfKq4n.jpg?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NickB
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-09 13:54
InterCC schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:48:
Vorige week heb ik een insectenhotel opgehangene en na eerst één gast heb ik er nu drie (linksonder is schijnbaar populair). Ze hebben de deur gesloten, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd welke insecten het gebruiken als verblijf. Leuk om te zien overigens dat het al zo snel gebruikt wordt door insecten!

[Afbeelding]
Dat is één van de soorten behangersbij (https://www.bestuivers.nl...portretten/behangersbijen). Deze soort snijdt stukjes uit bladeren die worden gebruikt om nestcellen in de gangen te maken. Je kunt ook nog vele andere soorten solitaire bijen tegenkomen, de ene soort gebruikt steentjes ipv blaadjes, de ander weer klei (bijv metselbijen).

Het is inderdaad verbazingwekkend hoe snel bijen nieuwe nestelplaatsen vinden! Mocht je merken dat de grotere diameters leeg blijven zou je op termijn kunnen overwegen meer buisjes met kleinere diameter toe te voegen (bamboe of houtblokjes). Nestelgangen met een diameter van 1 cm of groter worden over het algemeen wat minder gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-09 14:58
Dzine schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:11:
Nu de langste dag geweest is wil ik deze flinke knaap wat gaan inkorten en terugsnoeien. Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Van onderaf zie ik veel scheuten (heet dat zo?) daar er veel van weghalen? Andere snoei tips?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Begin met het weghalen van het waterslot (al die kaarsrechte scheuten onderin). Zo krijg je een goed zicht op de structuur van de struik.
Daarna kun je boven in met een takkenschaar de takken inkorten, knip op ong 1cm boven een bladpaar zo "haaks" mogelijk de tak af.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-09 08:02
Woody179 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:41:
[...]

Begin met het weghalen van het waterslot de waterloten(al die kaarsrechte scheuten onderin). Zo krijg je een goed zicht op de structuur van de struik.
Daarna kun je boven in met een takkenschaar de takken inkorten, knip op ong 1cm boven een bladpaar zo "haaks" mogelijk de tak af.
FTFY ;)
Overigens snoei ik zo dat water/vocht niet blijft staan maar wegloopt, niet perse "haaks".

Hier achter op het veld zat iedereen voetbal te kijken bleek na sterk inzoomen om te zien wat ze deden........ uiteraard met anderhalve meter afstand. >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzCUnOF9f-qQnDVKeCQsaqwtE_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4cmPtBxd1T3xyVImhM1FMLu.jpg?f=fotoalbum_large
Was ongeveer 120 meter verderop op een veld dat bij het vogelreservaat hoort.

[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 23-06-2021 20:45 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:45

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:13:
[...]

We zijn er uit, het word moestuin en wilde bloementuin :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Moestuin starten over de volle breedte achter de rij hortensia's, en dan 1 tot 2 meter diep oid.
Daarachter komt dan weer een 'driehoek' vrij waar we de wilde bloemen gaan zaaien.
Precies 1 jaar geleden besloten wat er mee te doen. Eerder dit jaar begonnen met de aanleg. Eindresultaat was een rechthoekige balk voor de moestuin en een driehoek voor de wilde bloemen.

Inmiddels beginnen de bloemen aardig op te komen, staat nog wel helaas het nodig onkruid tussen, maar dit seizoen willen het zijn gang laten gaan, kijken hoe het uitpakt.
so far tevreden met het resultaat, al had er van mij meer kleur tussen mogen staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GPTw5bADZCb8gycg1n-u0_sYPw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AHmSDLXYanYTMwTCPGJMOay.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6M882kSnegIs2L9UivJwsDAamk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGFybWZkk3JOWV1dv9Gmiclz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tt0aUg3BIIL4JRqzuHztqxv2shQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V80egVc1oIhIu3VYuBg10qbJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Koffie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:29:
[...]

Precies 1 jaar geleden besloten wat er mee te doen. Eerder dit jaar begonnen met de aanleg. Eindresultaat was een rechthoekige balk voor de moestuin en een driehoek voor de wilde bloemen.

Inmiddels beginnen de bloemen aardig op te komen, staat nog wel helaas het nodig onkruid tussen, maar dit seizoen willen het zijn gang laten gaan, kijken hoe het uitpakt.
so far tevreden met het resultaat, al had er van mij meer kleur tussen mogen staan.

Ik zou even flink aan de bak gaan om dat onkruid te verwijderen, zit veel Heermoes tussen en dat ga je overal terug vinden. Ook vaak een tegen van schrale grond dus wellicht even wat bijmesten (Heermoesmin, lavameel,...) om te voorkomen dat het elk jaar terug komt.
Heermoes heeft wortels van tientallen centimeters onder de grond tus het beste is zo diep mogelijk de wortel verwijderen anders komt hij gewoon weer terug.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:35
T staat ook langs de schutting en in de moestuinbak. Eigenlijk overal dus :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:40

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Hmmbob schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:37:
@Koffie houdt van "natuurlijk" tuinieren zo te zien :+

@Koffie onze plantenmix gaat ook traag... Ben ook niet erg onder de indruk van de bloemen die eruit zouden moeten komen. Nu ben ik gisteren even langs de Welkoop gereden en daar een grond analyse laten doen. Wat ik al vermoedde klopte: de grond bevatte 0 voedingswaarde. Daarvoor wat zakken tuincompost meegenomen en mestkorrels (voor later). Nu even afwachten, maar zoals hierboven door @Tsurany ook wordt gezegd: heermoes is een slecht teken en duidt op arme/schrale grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tsurany schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:34:
[...]

Ik zou even flink aan de bak gaan om dat onkruid te verwijderen, zit veel Heermoes tussen en dat ga je overal terug vinden. Ook vaak een tegen van schrale grond dus wellicht even wat bijmesten (Heermoesmin, lavameel,...) om te voorkomen dat het elk jaar terug komt.
Heermoes heeft wortels van tientallen centimeters onder de grond tus het beste is zo diep mogelijk de wortel verwijderen anders komt hij gewoon weer terug.
Hmmbob schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:37:
De eerste 2 foto's zijn wat ouder, inmiddels weer een hoop onkruid verwijderd.
Neemt niet weg dat die heermoes idd een plaag is hier in de buurt, er is niet tegenop te werken zo extreem is her hier.
Ook vaak een tegen van schrale grond dus wellicht even wat bijmesten (Heermoesmin, lavameel,...) om te voorkomen dat het elk jaar terug komt.
Ik had begrepen dat je voor een wilde bloementuin juist een schrale grond moest hebben? De moestuin is gevuld met bemeste tuinaarde, de wilde bloemenbak is gevuld met gewone tuinaarde.

Heermoesmin kende ik nog niet, daar ga ik me op inlezen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:35
Ik lees net dat zelfs Roundup niets doet tegen Heermoes. Of althans, wel het blad maar alles onder de grond gaat gewoon door. Zag het pas ook bij vrienden van ons, enorme hoeveelheden in de gemeentetuin en het komt dwars door het nieuwe anti-worteldoek heen de grindbak in.

Lekker spul, dat heermoes!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hmmbob schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:13:
Ik lees net dat zelfs Roundup niets doet tegen Heermoes. Of althans, wel het blad maar alles onder de grond gaat gewoon door. Zag het pas ook bij vrienden van ons, enorme hoeveelheden in de gemeentetuin en het komt dwars door het nieuwe anti-worteldoek heen de grindbak in.

Lekker spul, dat heermoes!
Het is idd echt een plaag, die wortels gaan echt meters ver. Enkele dagen geleden bij de oprit emmers van die meuk weg staan plukken. En het komt idd net zo hard terug.
Ik ga dat heermoes-min meteen proberen :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Koffie schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:08:
Ik had begrepen dat je voor een wilde bloementuin juist een schrale grond moest hebben? De moestuin is gevuld met bemeste tuinaarde, de wilde bloemenbak is gevuld met gewone tuinaarde.
Wilde bloemen lijken mij gewoon van goede grond moeten kunnen leven.
Heermoesmin kende ik nog niet, daar ga ik me op inlezen :Y)
Ik heb dit gekocht: https://biosolutions.bio/heermoes/

Grote zak die ik over een deel van de tuin heb uitgestrooid en daarna even besproeid hebt zodat het van de planten af stroomt naar de grond.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:03
Is dat hetzelfde als lavameel?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 19:46
Het is hier zowaar een drukte van belang :)
Hier is ondertussen een einde gekomen aan de saga van onze voortuin, na de aanleg is onze hovenier zo ongeveer in rook opgegaan, hij zou de 1/3 van de beplanting die dood bleek, onder garantie komen vervangen.
6 afspraken later en telkens zonder enig bericht niet op komen dagen, waren wij het wel helemaal zat, reacties kreeg je haast nooit, behalve een (loze) belofte de komende week ECHT te komen (niet dus).
Eerst een email gestuurd en onze grieven uitgelegd.
Geruime tijd later toen reacties wederom uitbleven, weer een email, nu met de mededeling dat we niet langer meer wenste zaken te doen op wat voor manier dan ook, en dat een slechte recensie zou volgen.
Twee weken stilte, toen maar een recensie geschreven die niet mals was, twee dagen later een email, excuses, en of wij konden opgeven wat de kosten waren geweest van de beplanting die wij zelf gekocht hadden, dan vergoede hij die.
Rekening gestuurd, en zowaar, geld binnen.
Zo jammer, zijn werk was uitstekend..

Hier overigens de huidige staat van het geheel ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeX9M-aJbrNyvEA_Y0RmkYe0MXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFnGPug7BOPzYCmRDzBBhscu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-09 21:16
Recentelijk verhuist naar een nieuwe woning. De vorige eigenaar heeft een kersenboom achtergelaten die:
- te dicht tegen de woning en erfgrens is gepland
- te hoog wordt
- geënt is en waarvan stam in Y-vorm is gaan groeien.

Om ruimte te besparen zou ik graag aan beide kanten een stam willen wegzagen. Uiteindelijk zal dan de middelste stam overblijven. De top zal ik ook inkorten. Weet iemand of ik dit kan doen zonder gevolgen voor de gezondheid van de boom? Of is mijn plan gedoemd om te falen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQIvotV7kKa7ir_Q3A08j0nh1ag=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RjWiyaGq5lASUYNzSqMw70vr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKi5sgoZU0gxTvpjssvXQmz4qnw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GaIQmSSjlwGTv2DhtSP8nzjE.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bq7IHLmB-VcETW6XgmuegV9u6m4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Qothda6ertroczDEQBs1r1sT.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
banaliteit schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 20:25:
Recentelijk verhuist naar een nieuwe woning. De vorige eigenaar heeft een kersenboom achtergelaten die:
- te dicht tegen de woning en erfgrens is gepland
- te hoog wordt
- geënt is en waarvan stam in Y-vorm is gaan groeien.

Om ruimte te besparen zou ik graag aan beide kanten een stam willen wegzagen. Uiteindelijk zal dan de middelste stam overblijven. De top zal ik ook inkorten. Weet iemand of ik dit kan doen zonder gevolgen voor de gezondheid van de boom? Of is mijn plan gedoemd om te falen.

Om het in jouw woorden te zeggen: Dat plan gaat nooit werken. Maar even serieus. De zij takken er af zagen gaat om meerdere redenen niet werken. De boom gaat nooit meer herstellen van die wond. Hij zal in rotten en op ten duur breken en omvallen. Al zou er van het bovenstaande geen sprake zijn (0,0000000000001% kans) dan zou je een boom overhouden welke al zijn vorm kwijt en uiteindelijk toch weer de breedte in gaat.

Mijn advies als boomverzorger zijnde:
Verwijderen, grond verbeteren(bemesten of vervangen) en een leuke boom er voor terug in de plaats zetten. Als je de kersenbloesem mooi vind kijk dan eens naar een prunus serrulata amanogawa. Deze groeit zuilvormig en blijft dus lekker smal.

[ Voor 4% gewijzigd door Woody179 op 24-06-2021 21:30 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Awww, mijn tuinegel heeft vandaag een ritje dierenambulance gekregen. Hopelijk redt hij/zij het 😕

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rArf3ePNP78BUk3ogZuls9EpUqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h62UuQIbmpEevaCNwqClY9cs.jpg?f=fotoalbum_large

Zwaar vermagerd, erg weinig beweging in. En vlooien. Nul interesse in het rauwe eitje dat ik voor z'n neus had gezet 😢

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzREzMyzLpRBvS1egPObq5ZgeOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESQno85YIIpW6eUXi2ML7hIe.jpg?f=fotoalbum_large

De dierenambulance was er binnen een uurtje, dus top 😊
Ze komen ook weer een keer een (willekeurige) egel hier uitzetten, hopelijk deze 🙁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Woody179 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:26:
[...]

Om het in jouw woorden te zeggen: Dat plan gaat nooit werken. Maar even serieus. De zij takken er af zagen gaat om meerdere redenen niet werken. De boom gaat nooit meer herstellen van die wond. Hij zal in rotten en op ten duur breken en omvallen. Al zou er van het bovenstaande geen sprake zijn (0,0000000000001% kans) dan zou je een boom overhouden welke al zijn vorm kwijt en uiteindelijk toch weer de breedte in gaat.

Mijn advies als boomverzorger zijnde:
Verwijderen, grond verbeteren(bemesten of vervangen) en een leuke boom er voor terug in de plaats zetten. Als je de kersenbloesem mooi vind kijk dan eens naar een prunus serrulata amanogawa. Deze groeit zuilvormig en blijft dus lekker smal.
Bedankt voor je reactie en inzicht. :)

Ik zou er graag een fruitboom voor in de plaats willen planten. Het probleem is dat in de hoek al een appelboom staat die het gros van het zonlicht pakt gedurende de dag. Met een paar uur aan niet-direct zonlicht zijn er denk ik niet veel vruchten die rijpen.

Een vroege laagstam appel- of perenboom wellicht. Of zure kersen. Het voordeel is wel dat, als de kersenboom weg is, dat de planten daaronder meer zonlicht krijgen. Mijn aalbessenstruiken groeien nu namelijk niet geweldig. Ik weet niet of dat ligt aan te weinig zonlicht, of dat ik ze niet 2 a 3 cm dieper had moeten planten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:09

Amphiebietje

In de blubber

leejoow schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:10:
Een vijver, onderdeel van onze tuin, dus ik post hem even hier :)

Wij hebben een behoorlijk invasie van draadalg. Inmiddels vanuit het vijvercentrum met klei aan de gang en dat zou soelaas moeten gaan bieden na een paar weken. Maar nu zie ik onze waterranonkel zoals op de foto. Denkt iemand dat deze nog te redden valt? Of zal ik maar eens even nieuwe gaan halen? Echt gezond vind ik het er niet uitzien :P

[Afbeelding]
Beweegt het water?

Problemen met algen hebben vaak te maken met stilstaand water dat te warm wordt, soms ook met te veel meststoffen in het water.

Een pompje met fonteintje doet wonderen. Zorg er ook voor dat de vijver diep genoeg is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Woody179 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:26:
[...]

Als de boom gezond is en je zaagt die stam op het juiste moment af (d.w.z. niet in de fase dat hij vol aan het groeien is), en vervolgens behandel je de wond op de juiste wijze, dan zal de boom wondweefsel aanmaken dat de wond afsluit. Daar hebben planten namelijk fysiologische mechanismen voor. Hoe denk je dat in de natuur een boom anders een afgebroken tak of stam overleeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 09:49
Amphiebietje schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:47:
[...]

Als de boom gezond is en je zaagt die stam op het juiste moment af (d.w.z. niet in de fase dat hij vol aan het groeien is), en vervolgens behandel je de wond op de juiste wijze, dan zal de boom wondweefsel aanmaken dat de wond afsluit. Daar hebben planten namelijk fysiologische mechanismen voor. Hoe denk je dat in de natuur een boom anders een afgebroken tak of stam overleeft?
Woody is zelf boomverzorger he, ik zou eerder op zijn expertise vertrouwen. De bomendokter die hier het bosje heeft uitgedund zei ongeveer hetzelfde. Takken en stammen dikker dan een cm of 8 a 10 kun je er niet zo afhalen, dat overleven de meeste bomen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

RobNemoo schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:50:
[...]

Woody is zelf boomverzorger he, ik zou eerder op zijn expertise vertrouwen. De bomendokter die hier het bosje heeft uitgedund zei ongeveer hetzelfde. Takken en stammen dikker dan een cm of 8 a 10 kun je er niet zo afhalen, dat overleven de meeste bomen niet.
Ik geef enkel mijn mening als plantenbioloog. Misschien dat voor siervariëteiten iets anders geldt (veel zijn eigenlijk verkregen door inteelt waardoor ze minder resistent zijn tegen ziektes en schade), maar een gezonde wilde plant kan dat zonder meer overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Amphiebietje schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:54:
[...]

Ik geef enkel mijn mening als plantenbioloog. Misschien dat voor siervariëteiten iets anders geldt (veel zijn eigenlijk verkregen door inteelt waardoor ze minder resistent zijn tegen ziektes en schade), maar een gezonde wilde plant kan dat zonder meer overleven.
Het gaat in dit geval wel om 2 van de 3 stammen. Zou het dan beter zijn om er elk jaar eentje af te zagen ipv beide in 1 jaar. Het zou een interessant experiment zijn.

Aan de andere kant, ik wil ook niet een gevaarlijke situatie creëren. De boom groeit vlak langs de openbare weg. Het veiligste is om hem te kappen denk ik. Misschien de stobbe behouden voor insecten en vogels? Ik kan er een vogelvoederplekje van maken of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Wij hebben hier ondertussen 3 offertes voor de achtertuin binnen, 32m2, meer is het niet, prijsvariatie: nr1 4300,- nr2 5100,- nr3 8300,--
WAT??
Yep, bijna het dubbele..

nr2 valt overigens af, dat was de man van de voortuin, daar hebben we gezien de slechte communicatie geen vertrouwen meer in.

nr3 had als kostenpost 'Overig' 5400,-- ??? Er werden nergens werkuren geclaimd dus ik ga uit van de mogelijkheid dat dit dus zijn uren arbeid zijn.

Het gaat om weghalen & afvoeren bestrating van de achtertuin, weghalen 50cm grond over 14m2 (7 m3?) en die vervangen door 14m2 x 50cm gecomposteerde tuinaarde, een deel van de weggehaalde zandgrond gebruiken om de gehele tuin qua tegels op de goede hoogte te brengen, aanleggen tegels, bouwen simpele pergola (7 palen in principe, en wat zaagwerk voor de liggers, iets waar nummer drie 1500,-- voor rekent) en het opnemen van de bestrating van de parkeerplaats achter, iets ophogen en met dezelfde tegels opnieuw bestraten.

Volgens hovenier nr 1 maximaal 3 dagen werk in totaal.

Ik ben echt perplex van het verschil, ik had variatie verwacht, maar dit is wel heel extreem, er is buiten de bestrating en pergola bouwen (super eenvoudige constructie, 3 staande balken, 2 hoofdliggers en 4 diagonale dragers tussen de twee hoofdliggers) en de aarde geen enkel extra werk te verwachten.
Beplanting aanschaffen en plaatsen doen we zelf, net als de klimplant benetting van de schuttingen.

Maar goed, we hebben nr1 laten weten dat we akkoord zijn, nu wachten tot ie tijd heeft om langs te komen en spijkers met koppen te slaan, al verwacht ik dat de werkzaamheden wel eind september begin oktober zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 20:16
Iemand toevallig verstand van Vijgenbomen en ongewenste gasten die daarin zitten?
Wij hebben een mooie vijgenboom waar ontzettend veel vruchten aan komen alleen zitten hier wormpjes in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8h0kkm17vRclbYnFjXUFIE3oJu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbcNrZ96CZQxhbBf2TDFKaWv.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat we hier tegen kunnen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-09 14:40
Vorige week een leuk rekje gezien met plntenbakjes eraan.
Nu is mijn vraag, iemand een idee wat voor bakjes het kunnen zijn? Ik kan ze niet zo 123 vinden terwijl dat rooster overal te koop is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVjDJJpuL1OtyDKDChRmPC3fPuE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H1btDnnLLmFMB91gSV2H1lKC.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
banaliteit schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:28:
[...]

Bedankt voor je reactie en inzicht. :)

Ik zou er graag een fruitboom voor in de plaats willen planten. Het probleem is dat in de hoek al een appelboom staat die het gros van het zonlicht pakt gedurende de dag. Met een paar uur aan niet-direct zonlicht zijn er denk ik niet veel vruchten die rijpen.

Een vroege laagstam appel- of perenboom wellicht. Of zure kersen. Het voordeel is wel dat, als de kersenboom weg is, dat de planten daaronder meer zonlicht krijgen. Mijn aalbessenstruiken groeien nu namelijk niet geweldig. Ik weet niet of dat ligt aan te weinig zonlicht, of dat ik ze niet 2 a 3 cm dieper had moeten planten.
Zolang je niet teveel doet aan de dikke gesteltakken kun je een appelboom goed terugsnoeien hoor. Je hebt dan ook best nog wel eens kans op meer appels i.v.m. nood reactie.
Amphiebietje schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 07:47:
[...]

In theorie maak je een punt. In de praktijk loopt dit net wat anders. Tuurlijk zal de boom een poging doen tot herstel, omdat een kers van deze leeftijd niet of nauwelijks kernhout heeft zal het inrotten sneller gaan dan het overkapselen. De wondbehandeling waar jij van spreekt is al ruimschoots achterhaald en wordt ook nagenoeg niet meer toegepast. Naast dat je een in theorie goeie omgeving creëert voor herstel sluit je ook evt sporen van zwammen en dergelijke op in de wond. Die uitermate goed profiteren van dat lekkere milieu wat je hebt gecreëerd.

Verder moet je ook kijken naar wat bladmassa doet. De twee buitenste gesteltakken van die kers vertegenwoordigen meer dan 2/3e van de bladmassa. Bladmassa die de boom hardt nodig heeft voor het herstel van de wonden.

Verder reageert een boom ook anders op diverse wonden. Wanneer een tak afgezaagd wordt heb je (als je het goed doet) een zo klein mogelijke snoeiwond langs de takkrans. Zo heb je het kleinste oppervlak dat hersteld moet worden en krijg je het minste waterlot.

In de natuur breekt een tak af, vaak geeft dit een grote rafelige wond. Nadelig voor efficiënt en sterk herstel. Hier zit echter ook een positieve keerzijde aan. Door het grote wond oppervlak komt er ook relatief veel auxine (natuurlijk herstel hormoon) vrij. Hierdoor maakt een boom veel waterlot aan, dit geeft snel veel bladmassa wat de "motor" opgang houd en het waterlot overkapseld de wond met zijn groei relatief snel (niet perse sterk door de grote kans op bast inkapseling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 06-09 10:59

Agent47

I always close my contracts.

Hebben jullie een specifiek teken programma voor tuinontwerp?
Sommige programma's pakken bijvoorbeeld geen plantenbakken. Of sommige programma's moet je voor betalen etc.

Sketchup ben ik niet zo goed in..

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-08 13:55
wokkelz schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:38:
Nu is mijn vraag, iemand een idee wat voor bakjes het kunnen zijn? Ik kan ze niet zo 123 vinden terwijl dat rooster overal te koop is.

[Afbeelding]
Ik gok balkonbakken of normale bakken met balkonhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakeend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:26

kwaakeend

Stadseend neemt snelgracht

[Afbeelding]
Was net de Action, daar hebben ze nu diverse plantenbakjes met haak. Of ze het langer dan 1 zomer uithouden, weet ik niet...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

MrJ schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:47:
Mijn natte-tuin perkje story gaat helaas verder.

Het blijft een natte benden dus ik wil misschien een borderbak maken zoals aan de andere kant van de tuin:

[Afbeelding]

Aangezien de hoveniers in Nederland tot maart 2034 volzitten twijfel ik of ik dit zelf kan/ga doen...

Dus dan een eerste vraag aan de experts hier; Kan ik die stenen op de terrasstenen leggen of moeten ze in de grond?

[Afbeelding]

Indien grond, kan ik de eerste rij tegels er het beste uithalen?
Ter afsluiting een update.

Paar weken geleden zelf maar de afsluitbanden weten te verhogen. :P

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SBStktv/20210522-122419.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4F8WW4n/20210523-124621.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mynn8VT/20210523-144851.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dKP08Z3/20210523-153123.jpg

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
MrJ schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 21:27:
[...]

Ter afsluiting een update.

Paar weken geleden zelf maar de afsluitbanden weten te verhogen. :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ehm... Waar ga je nu regenwater infiltreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:32

DUX

blijft ook nu voor Oranje

[Afbeelding]
Zo te zien hangen alle bakjes op een kruispunt met een verticale stang erachter (in plaats van "netjes binnen een vierkant". Dat doet mij vermoeden dat het bakjes zijn die eigenlijk aan haken bij een vaste wand geplaatst moeten worden. Ik gok erop dat het bakjes zijn waar eigenlijk schroefjes/moertjes/bouten in gedaan worden dus: bakjes van de bouwmarkt.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:13
Hertog_Martin schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 20:20:
Iemand nog tips voor planten/boompjes/bloemen die het goed doen op een dakterras waar heel veel wind op kan staan? En ook tegen veel zon kunnen.
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
@Hertog_Martin Prairie beplanting kan een hoop hebben, en zonnig en droog gaat prima (vragen goed doorlopende grond, bv een zand / aarde mengsel) wij hebben op de aarde nog een redelijke laag lavasteentjes liggen om toch nog vocht vast te houden.
Ik weet niet over hoeveel m2 het gaat, maar bv Lageschaar https://lageschaar.nl/aanbod/prairie-garden/ levert pakketten met planten de tools om het te doen en beplantingsschema's, ga daar eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:00

breinonline

Are you afraid to be known?

breinonline schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:45:
[...]

Fiskars StaySharp Max besteld, ik ben benieuwd :*)
Nu een paar weken verder kan ik de eerste ervaringen wel optekenen:
Het is een degelijk maar behoorlijk zwaar ding. Door het gedoe met Amazon (uiteindelijk verstuurden die het na 3 weken, toen had ik inmiddels elders de kooimaaier al besteld en geleverd gekregen) heb ik een keer van buren verderop een Bosch elektrische maaier besteld, die was beduidend lichter. Die vond ik dan weer te plastic aanvoelen, te licht zeg maar.
Hij loopt soepel, maar je moet wel een beetje snelheid ontwikkelen en op de korte stukjes hier is dat wat lastiger. Overigens loopt hij ook niet zo soepel als de halleluja verhalen op internet, in mijn beleving is het ook niet zo veel soepeler als de kooimaaier die mijn ouders 25 jaar terug hadden.
De randen maait hij goed maar het gras licht net iets hoger dan de borders ernaast waardoor dat toch wat aandacht vergt. Mulching werkt volgens mij wel okee. Hoogteverstelling is superspimpel en ik heb twee grasvelden waarvan de ene het een stuk beter doet. Die moet ik ook iets vaker maaien, of iets meer afsnijden. Dat het hoogte verstellen zo snel kan is dus wel handig. Verder valt er niets over te vertellen eigenlijk :+

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Laatst online: 07-09 20:39
Hallo allemaal,
Zo'n 4 jaar geleden hebben wij zo'n 40 m2 graszoden gelegd. In die 4 jaar nooit onderhoud gepleegd. Zelfs in de droge zomermaanden geen water gegeven (mooi grasveld had voor ons geen prioriteit).
Nu is het natuurlijk één grote mix van onkruid en wat gras. Van makkelijk te verwijderen onkruid tot onkruid met wortels die goed diep gaan en lastig eruit te halen zijn.
Het plan is nu om een poging te doen tot herstel. Dat lijkt bijna onmogelijk gezien de staat, maar mn zwager zei joh, verticuteren doet al wonderen. Beetje gras zaaien hier en daar en voor je het weet is het weer een mooi grasveld. Of iig beter dan wat het nu is.
Nu is er op internet wel wat te lezen over gazonherstel, maar is elk gazon wel te herstellen? Ook als het zoals in ons geval bijna alleen maar uit onkruid bestaat?
Wat zou de beste methode zijn? Eerst vooral het grote onkruid met wortel en al proberen eruit te wippen, verticuteren, gras zaaien en kalk aanbrengen? Het zo mn vraagtekens of verticuteren hier wat doet :)
Heb zo geen foto van het veldje. Maar beeld je dan een veldje aan wat 4 jaar lang geen onderhoud heeft gehad.. 3 keer 'dood' is gegaan door warme zomers, etc :)
Is het een uitdaging die je aan kan gaan? Of beter nieuw gazon aanleggen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woody179
technoaddict schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:22:
Hallo allemaal,
Zo'n 4 jaar geleden hebben wij zo'n 40 m2 graszoden gelegd. In die 4 jaar nooit onderhoud gepleegd. Zelfs in de droge zomermaanden geen water gegeven (mooi grasveld had voor ons geen prioriteit).
Nu is het natuurlijk één grote mix van onkruid en wat gras. Van makkelijk te verwijderen onkruid tot onkruid met wortels die goed diep gaan en lastig eruit te halen zijn.
Het plan is nu om een poging te doen tot herstel. Dat lijkt bijna onmogelijk gezien de staat, maar mn zwager zei joh, verticuteren doet al wonderen. Beetje gras zaaien hier en daar en voor je het weet is het weer een mooi grasveld. Of iig beter dan wat het nu is.
Nu is er op internet wel wat te lezen over gazonherstel, maar is elk gazon wel te herstellen? Ook als het zoals in ons geval bijna alleen maar uit onkruid bestaat?
Wat zou de beste methode zijn? Eerst vooral het grote onkruid met wortel en al proberen eruit te wippen, verticuteren, gras zaaien en kalk aanbrengen? Het zo mn vraagtekens of verticuteren hier wat doet :)
Heb zo geen foto van het veldje. Maar beeld je dan een veldje aan wat 4 jaar lang geen onderhoud heeft gehad.. 3 keer 'dood' is gegaan door warme zomers, etc :)
Opzich kan alles hersteld worden, in hoeverre herstellen ten opzichten van compleet vervangen logisch is, valt alleen te beoordelen aan de hand van een foto.
Afgaand op jou verhaal vraag ik me echter af of "gras" wel de juiste keuze voor jou is. In een "mooi" gazon gaat tijd zitten, 2 wekelijks maaien, bemesten / beregenen verticuteren ect. Als ik dan lees dat je na het aanleggen van een grasmat 4 jaar lang geen onderhoud hebt gepleegt klinkt het niet alsof een gazon voor jou de juiste keuze is. Ga de volgende vragen eens bij je zelf af:
- Wat is de beoogde functie?
- Hoeveel tijd wil je er in steken?
- Wat mag het kosten?
- Wat vind je belangrijk? Biodiversitet vs gemak..

Is het bedoeld als trapveldje? Opzich rolt een bal niet slechter over een afgemaaide paardenbloem dan over gras. Paar keer per maand maaien en het is dikke prima voor een paar kleuters met een bal.
Wil je een strak biljartlaken waar je wekelijks strepen in kan maaien? Realiseer je dan dat daar serieus tijd in gaat zitten qua maaien, bemesten, watergeven, ect. En dat dit echt wel nauwkomt.
Kent het geen functie maar wil je vooral iets wat onderhouds vrij is? Kunstgras is een optie maar overweeg ook eens om er een inheems bloemen mengsel in te zaaien, 1 a 2x per jaar maaien, en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
En boompje op een dakterras wordt toch een boom. Ik zou eerder voor een aantal plantenbakken gaan waar kruiden in staan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Iemand nog tips voor planten/boompjes/bloemen die het goed doen op een dakterras waar heel veel wind op kan staan? En ook tegen veel zon kunnen.
Ga eerst eens na wat de draagkracht is van het dak, je zal niet de eerste zijn die zijn dakterras vollaait en als gevolg daarvan last heeft van verzakkingen, lekkages of erger.

Veel wind betekend ook dat water sneller verdampt en grond sneller uitdroogt. Is er een watervoorziening binnen handbereik?

Heb je schaduw ? Op welke kant ligt je dakterras?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:32

DUX

blijft ook nu voor Oranje

technoaddict schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 13:22:
Hallo allemaal,
Ik sluit me helemaal aan bij @Woody179, en wil eraan toevoegen dat bij een herstelpoging waarschijnlijk meerdere seizoenen (lees: jaren) bezig bent afhankelijk van welke kwaliteit mat je wilt hebben. Dat betekent dat je ieder jaar voor de komende jaren tijd moet gaan spenderen ook wat Woody zegt: onkruid bestrijden (trekken, grond voeden met juiste mineralen), verticuteren, zaaien, vaak maaien, kalken, bemesten, bewateren. Ik begon ook met alleen onkruid en ben nu vier jaar verder. Het is nog steeds niet helemaal zoals ik wil maar wel vele malen beter.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 17:30
Gras is welhaast het lastigste plantje in je tuin om iets fraais van te maken en heeft ongeveer 1 keer in de 1 a 2 weken aandacht nodig en dan bedoel ik niet alleen maaien.
Wil je een poging wagen zou ik als ik jou was opteren voor een nieuw matje, renoveren van deze mat gaat jaren duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:13
Woody179 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 00:50:
[...]

Ga eerst eens na wat de draagkracht is van het dak, je zal niet de eerste zijn die zijn dakterras vollaait en als gevolg daarvan last heeft van verzakkingen, lekkages of erger.

Veel wind betekend ook dat water sneller verdampt en grond sneller uitdroogt. Is er een watervoorziening binnen handbereik?

Heb je schaduw ? Op welke kant ligt je dakterras?
Ze zeggen de standaard 250kg/m2 maar zeer waarschijnlijk kan het veel meer aan. Maar we zullen het wel op 250 beperken dan.

Dus gaan voor polyester plantenbakken om gewicht te besparen en kúnnen ook niet veel de hoogte in dan.

Kruidentuintje komt er idd op iig. Maar willen dus iets wat ook beetje de hoogte in kan. Naast goed tegen wind en zon kunnen dus ook iets wat niet al te diepe aarde nodig heeft, of op halve m2 kan, dan kan het weer iets hoger.

Buitenkraan kon tot onze ergernis niet dus automatisch water geven wordt 'm wrs niet. Hoewel de regenpijp wel water op het terras loodst dus zouden we wat van kunnen afvangen.

Ligging is op zuid-oosten met zon tussen zonsopgang en uur of 3, dan draait de zon er vanaf. 1 hoek van het terras aan westkant heeft tot zonsondergang.

Weinig schaduw van het dak daar die hoog is en niet hele terras overdekt (2.5 van 3.5m diepte overdekt). Wat wel betekend dat het niet overdekte deel regen vangt.

Bamboe/siergras keken we idd al naar.
M'n vriendin zou graag iets van een vijgenboompje willen oid maar weet niet of dat geschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:25:
[...]

Ze zeggen de standaard 250kg/m2 maar zeer waarschijnlijk kan het veel meer aan. Maar we zullen het wel op 250 beperken dan.

Dus gaan voor polyester plantenbakken om gewicht te besparen en kúnnen ook niet veel de hoogte in dan.

Kruidentuintje komt er idd op iig. Maar willen dus iets wat ook beetje de hoogte in kan. Naast goed tegen wind en zon kunnen dus ook iets wat niet al te diepe aarde nodig heeft, of op halve m2 kan, dan kan het weer iets hoger.

Buitenkraan kon tot onze ergernis niet dus automatisch water geven wordt 'm wrs niet. Hoewel de regenpijp wel water op het terras loodst dus zouden we wat van kunnen afvangen.

Ligging is op zuid-oosten met zon tussen zonsopgang en uur of 3, dan draait de zon er vanaf. 1 hoek van het terras aan westkant heeft tot zonsondergang.

Weinig schaduw van het dak daar die hoog is en niet hele terras overdekt (2.5 van 3.5m diepte overdekt). Wat wel betekend dat het niet overdekte deel regen vangt.

Bamboe/siergras keken we idd al naar.
M'n vriendin zou graag iets van een vijgenboompje willen oid maar weet niet of dat geschikt is.
Regen opvangen doe je het liefst op een plek die geen zon krijgt, anders krijg je geurtjes en beestjes.
Als je tot 1500 hr zon erop hebt krijg je flinke algengroei denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Woody179 schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 01:05:
[...]

Ehm... Waar ga je nu regenwater infiltreren?
Gaat onder de schutting door naar achterkant van de tuin zoals altijd t geval was.Daar is de gemeenteafvoer.

De lage opsluitbanden zorgden ervoor dat het water rechtsaf het perkje in ging. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
-

[ Voor 100% gewijzigd door dongilles op 29-06-2021 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 22:55
Wolly schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:48:
[...]
Regen opvangen doe je het liefst op een plek die geen zon krijgt, anders krijg je geurtjes en beestjes.
Als je tot 1500 hr zon erop hebt krijg je flinke algengroei denk ik.
Ik heb een 400l regenton (regenzuil) die de hele middag vol in de zon staat. Er zit een deksel op, nog nooit last gehad van nare geurtjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:53
Vraagje voor degene met gras. Ben van plan om een klein grasveldje aan te leggen van ongeveer 4x4 meter.

Hoe maaien jullie zo'n klein veldje? Hoeft geen biljartlaken te worden, maar klein speelveldje. Heb eigenlijk weinig zin om een handmaaier te kopen en aangezien een stopcontact direct aanwezig is in de schuur, zat ik aan zoiets te denken.

https://www.toolmax.nl/ma...r-33cm-1200w-elm3320.html

Iemand tips? Met accu's wordt al snel duur en handmaaien lijkt me weer net teveel werk, ondanks het geringe oppervlak.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:01

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

evleerdam schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:25:
Vraagje voor degene met gras. Ben van plan om een klein grasveldje aan te leggen van ongeveer 4x4 meter.

Hoe maaien jullie zo'n klein veldje? Hoeft geen biljartlaken te worden, maar klein speelveldje. Heb eigenlijk weinig zin om een handmaaier te kopen en aangezien een stopcontact direct aanwezig is in de schuur, zat ik aan zoiets te denken.

Iemand tips? Met accu's wordt al snel duur en handmaaien lijkt me weer net teveel werk, ondanks het geringe oppervlak.
Ik heb ook zo'n miniveldje en had hetzelfde vraagstuk. In eerste instantie ambities om een goeie handmaaier te kopen maar de gedachte aan maaien met 30 graden bracht mij daar vanaf. Met wat collega's over gesproken en en die gaven allemaal aan dat werken met verlengsnoeren irritant is. Na wat zoeken kwam ik deze accumaaier tegen. Gok genomen en bevalt tot nu toe goed.

Het is wel echt een plastic ding en het is allemaal vrij simpel maar hij maait het gras en dat is genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-09 07:17
Ik maai met een simpele handmaaier, en kan dat aanbevelen, zeker bij 4m2. Neemt weinig ruimte in en kost nauwelijks meer energie dan het gesleep met zo'n accumaaier. Probeer het anders eerst een tijdje, voor 2 tientjes heb je er 1 via Marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:18

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

jandufeu schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:23:
Ik maai met een simpele handmaaier, en kan dat aanbevelen, zeker bij 4m2. Neemt weinig ruimte in en kost nauwelijks meer energie dan het gesleep met zo'n accumaaier. Probeer het anders eerst een tijdje, voor 2 tientjes heb je er 1 via Marktplaats.
@evleerdam heeft het over 16 m2, vier keer zoveel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LinuxMan

Het is maar wat je zoekt. Ik gebruik op een grasveld van ~ 20x4m een handmaaier omdat de handmaaier precies even snel is (tempo wordt bepaald door je wandelsnelheid), maar wel minder gedoe (nooit probleem dat de accu niet vol is of zo). Breedte maakt wel uit voor de snelheid, mijn handmaaier doet 40cm per baan. Ik ben ergens tussen de 5 en 10 minuten bezig met het maaien. En ook nog eens tussen de 5 en 10 minuten om de graskantjes netjes te maken, dat vind ik persoonlijk vervelender werk dan het maaien zelf.

Bijkomend voordeel van een handmaaier: een kooimaaier geeft in mijn idee toch het mooiste resultaat op je gazon.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

4mx4m teveel werk om met een manuele kooimaaier te maaien...
Da's weer genoeg internet voor vandaag ;w

Kom op nou, ieder z'n ding hoor, maar laat ons even van een 40cm maaier uitgaan.
Dat is ~10 a 11 baantjes van 4 meter; 50 meter stappen en nog geen 5 minuten werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Freee!! schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:05:
[...]

@evleerdam heeft het over 16 m2, vier keer zoveel.
Het moet inderdaad niet gekker worden, 16 m², pfoe, dan heb je al haast een maaitractor nodig...... >:)

Voor handgeduwde kooimaaiertjes lopen de maximale geadviseerde oppervlaktes uiteen van 100 m² bij 30 cm maaibreedte tot 500 m² bij 46 cm maaibreedte.
En zelfs voor een "kindvriendelijke" maaier met een maaibreedte van 20 cm, de Gardena Handymower, is het max. oppervlak 50 m².

16 m² met een handmaaier van 30 cm breed is inderdaad al gauw 4/0,3 x 4 = 53 meter lopen...... en met een gemiddelde ongeoefende wandelsnelheid van 4 km/u ook al snel 48 seconden afzien.
Of met dat 20 cm maaiertje al gauw 80 meter, dat is al 72 seconden afzien.
Maar zelfs dat moet te doen zijn, je loopt al snel meer van de bank naar de ijskast en terug voor een biertje. ;)

Met de B&D STC1820CM, speciaal voor de kleinste gazons en moeilijk terrein, haal je drie apparaten in huis, maaien, kantensnijder en grastrimmer, en nog op accu ook.
"Stil" en ook maar 53 meter lopen.

Maar zoals gezegd, voor 20 euro heb je een knappe gebruikte kooimaaier van Marktplaats.
Zelfs motor-kooimaaiers kosten weinig.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 28-06-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Nou we het toch over grasmaaiers hebben, hoe slijpen jullie de messen van een grasmaaier? Ik heb zelf recent een nieuwe grasmaaier moeten kopen, maar die 'messen' zijn gewoon plaatstaal, kan nergens een wat scherpere kant aan het blad ontdekken. Vandaar dat ik eens wilde kijken of ik daar zelf niet wat aan kon slijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

henkie196 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:02:
Nou we het toch over grasmaaiers hebben, hoe slijpen jullie de messen van een grasmaaier? Ik heb zelf recent een nieuwe grasmaaier moeten kopen, maar die 'messen' zijn gewoon plaatstaal, kan nergens een wat scherpere kant aan het blad ontdekken. Vandaar dat ik eens wilde kijken of ik daar zelf niet wat aan kon slijpen.
In de bankschroef en even te lijf gaan met een fijne ijzervijl.
Om de paar maanden even een minuutje bijwerken en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@henkie196
Ik gebruik een slijptol met lamellenschijf 120, weliswaar de 125 mm diameter variant. En heel soms een afbraamschijf om de meeste ellende er al uit te slijpen.
En dan een balanceerpiramide om te kijken of het mes in balans blijft, die was gratis want het pennetje kwam gebroken aan........dus nu op een plankje met een spijker. (leek aluminium op de ebay-foto, is plastic)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIhPhK5XMAR8IVd3E_yILJ7zrdk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcrbrhomjg0PqTMeteaayDqm.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu zijn mijn messen wel van 6 mm gehard staal.
Die kunnen wat hebben, dit was voor en na een WTF-momentje, nadat het maaidek een mollenklem had gevonden die door een tak uit het zijbakje van de maaitractor geveegd was en ongezien in het hoge gras terecht kwam....... :+
Was het maaidek toch zeker een halve seconde stil van. _O-
Was nog even zoeken naar al die kleine stukjes ijzer....... :X

Maar we maaiden gewoon vrolijk verder.......John Deere FTW!! d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uxJIiBwncFIkHi1e7Oyb01j6tk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SU547iaW5BCPmp6EP5qC73RH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 28-06-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chabio
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-09 19:05
Bij ons doet lavendel het goed. Olijfboompje op pot ook. Ik zag je verderop een vijg noemen, die moet wel beetje uit de wind staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

100% op accu ;)
https://www.karwei.nl/ass...accu-s-en-lader/p/B130556
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ySKjCrAtxw1qj6CRdEVsnCw8QE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TMTN1phQv5E2szUN97a5W7s3.jpg?f=user_large
Nu in de aanbieding met 20% korting voor 164,- en 2 accu’s

[ Voor 11% gewijzigd door arjants op 28-06-2021 23:35 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:17
Ik wilde hem eerst zelf kunnen slijpen, maar hier in de buurt (Oss) zit een slijperij, voor €5,- slijpt die hem vlijm scherp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-09 19:36

Geen elektrische maaier nemen. Ik heb zo'n ding en vervloek het snoer elke keer als ik het gras ga maaien. Elke keer hoop ik dat dat ding kapot gaat zodat ik een excuus heb om een andere te kopen:p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Milo85 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:03:
[...]

Geen elektrische maaier nemen. Ik heb zo'n ding en vervloek het snoer elke keer als ik het gras ga maaien. Elke keer hoop ik dat dat ding kapot gaat zodat ik een excuus heb om een andere te kopen:p
LOL :D

Ik maai wel met snoer en ik snap je punt ;) Toch vind ik het voor die ene keer per week dat ik even maai niet de moeite waard om accu maaier te kopen. Beetje zonde van het geld en ik heb geen zin om als ik ga maaien, eerst een paar accu's moet gaan opladen. In de winter/herfst moet je de accu's opgeladen houden en zeker niet laten onderkoelen/leeg laten lopen. Dan maar beetje gedoe met een snoer :)

Maaien met snoer is vooral een lang snoer kopen en het snoer "aan de goede kant' houden. Dan is het goed te doen :)

-edit- wat ik erger vind is dat zo'n grasmaaier een enorme sta-in-de-weg is. Heb hem nu onder mijn werkbank gezet, dan heb ik er het minste last van.

[ Voor 16% gewijzigd door Shadow_Agent op 29-06-2021 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
@Shadow_Agent accu maaier begin ik inderdaad ook niet aan. Ik zou gewoon een simpele handmaaier weer nemen. En ik heb het 'geluk' een schommel te hebben staan midden in het grasveld, dus je kan wel begrijpen wat voor lol ik beleef aan een snoer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:53
Goed om te zien dat er verschillende ervaringen zijn. Alhoewel me opvalt dat sommige blijkbaar zweren bij een manuele kooimaaier, anderen vinden elektrisch prima met een stekker en weer anderen met een accu.

Ik snap dat 16m2 niet veel is en handmatig is ook een prima idee. Nu zie ik echter mijn buurvrouw een soortgelijk veldje doen met de hand en die komt echt niet vooruit met zo'n kooimaaier. En als ik dan de prijzen vergelijk, dan zijn die dingen nieuw net zo duur als zo'n elektrische.

Maar een 2e hands kooimaaier is een prima idee, zal marktplaats eens in de gaten houden of er in de buurt wat te koop komt.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Milo85 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:22:
@Shadow_Agent accu maaier begin ik inderdaad ook niet aan. Ik zou gewoon een simpele handmaaier weer nemen. En ik heb het 'geluk' een schommel te hebben staan midden in het grasveld, dus je kan wel begrijpen wat voor lol ik beleef aan een snoer :p
Ik herken het! :P Hier ook een aantal palen in het grasveld van de pergola/schommel. Vooral dat is irritant, maar sinds ik een lang oranje verlengsnoer heb met voldoende meters is dat eigenlijk geen groot probleem meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:31
Hier een stukjes gras van pak hem beet 20m2. Eerst nog een elektrische maaier overwogen; maar uiteindelijk voor een kooimaaier gegaan vanwege het formaat. (De kooimaaier hang ik aan de muur; een elektrische maaier staat veel meer ruimte in te nemen.) Uiteindelijk is het sneller ook, ik ben klaar met maaien in de tijd die ik anders nodig zou hebben om het verlengsnoer op te rollen.

Ik heb nog een redelijk zware uitvoering gekocht; en met de kennis van nu zou ik een kleinere maaier hebben gekocht. Het maakt weinig uit of je 4 of 5 keer heen en weer moet lopen; maar de wendbaarheid en het pakken en weer wegzetten is met een kleinere maaier veel eenvoudiger.

En zwaar valt ook wel mee; mits je regelmatig maait, wat voor je gras ook beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:34
ArjoPoldervaart schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 07:27:
[...]

Ik wilde hem eerst zelf kunnen slijpen, maar hier in de buurt (Oss) zit een slijperij, voor €5,- slijpt die hem vlijm scherp.
Oh ja, heb je voor mij het adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Heb hier een rechthoekje gras van ongeveer 20m2, prima te maaien met een elektrische snoer maaier. Zit een opvang bakje achter waardoor ik het niet bij elkaar hoef te harken en het snoer heb je ook zo weer opgerold. Het neemt wat meer ruimte in dan een handmaaier, maar kan hem tactisch kwijt onder mn werkbankje waardoor dat niet uitmaakt.
Heb wel een handmaaier overwogen vanwege de beperkte ruimte in mn tuinhok/berging (2.5x4m) maar heb het uiteindelijk toch maar niet gedaan. Het klinkt niet als een klein hok maar er staat nog een mooie motor in die het halve hok inneemt :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:14
Milo85 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:03:
[...]

Dan is je 'maaitechniek' niet goed :P
Snoer lang genoeg, over de schouder hangen en baantjes maaien zo dat het snoer niet op het ongemaaide gras komt.
Ik maai zelf zo'n 20m2 al jaren met een goedkope elektrische maaimachine. Slijp zelf af en toe het mes.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Voor een stukje van 4 bij 4 zou ik gewoon voor het goedkoopste gaan. Action, lidl, gamma eigen merk, of een 2e handsje van marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
hansvk schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:07:
[...]

Snoer lang genoeg, over de schouder hangen en baantjes maaien zo dat het snoer niet op het ongemaaide gras komt.
Ik maai zelf zo'n 20m2 al jaren met een goedkope elektrische maaimachine. Slijp zelf af en toe het mes.
Ik heb een Stihl snoermaaier, en maai daar al tijden mijn 400M2 gras mee :)
Als je een fatsoenlijke snoer hebt, en gewoon een patroon heb je er helemaal geen last van.
Geloof dat ik de eerste 3 keer wat irritant vond omdat ik de snoer tegenkwam.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 11:15
Ik heb met heel veel plezier }:O nog een laag stenen met daarop keien die samen zijn gegoten met cement uit mijn tuin mogen verwijderen. Heel normaal in de jaren 70. Grom.
Nieuwe tuin is in ieder geval gestart, zal aan 't einde wel resultaten plaatsen gezien er ook advies gewonnen en toegepast is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
hansvk schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:07:
[...]

In theorie wel maar ik heb geen grasveld met rechte lijnen en een schommel in het midden. Plus de stekker valt regelmatig uit de grasmaaier (gardena) en ik heb een goed verlengsnoer. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:17
maxoss schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:11:
[...]

Oh ja, heb je voor mij het adres?
Tuurlijk;
Gereedschapslijperij 't Woud
Het Woud 9A, 5343 XA Oss

https://goo.gl/maps/hUGkE3gG2GN153m39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Even een bump voor mijn vraag, zo veel grasmaaier praat aan achteraf gekomen :)

Vraagje, ik heb overal in de tuin druppelslangen liggen maar nu moet ik bij een gedeelte deze ook ondergronds druppelslangen leggen.
Volgens de verkopen kan dit ook prima met de standaard druppelslang. Maar ik zie dat Rainbird ook speciale druppelslangen voor onder de grond heeft.
Iemand ervaring mee of dit echt nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
Hangt van de plaatsing, beplanting en diepte af lijkt mij, als je ze te diep ingraaft kunnen ze platgedrukt worden en kan me voorstellen dat sommige wortels de slang in kunnen groeien en daardoor de slang kapotscheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
wat is het voor maaier? een kooimaaier kun je vrij makkelijk zelf stellen en slijpen

Zie bijvoorbeeld YouTube: How To Sharpen The Old Reel Mower Blades - Husqvarna

de test of een velletje papier scherp wordt afgesneden is een perfecte test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
LinuxMan schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 22:13:
wat is het voor maaier? een kooimaaier kun je vrij makkelijk zelf stellen en slijpen

Zie bijvoorbeeld YouTube: How To Sharpen The Old Reel Mower Blades - Husqvarna

de test of een velletje papier scherp wordt afgesneden is een perfecte test.
Nee, is een gewone elektrische grasmaaier, maar bedankt voor de tip.

@Slonzo @Teijgetje @ArjoPoldervaart: Bedankt voor de tips. Ga het eerst eens proberen met een gewone ijzervijl, dan, heb geen 6mm dikke bladen zoals sommige anderen ;) en ben bang dat het met de slijptol anders wat te snel eraf gaat. Laten slijpen is misschien ook wel een idee, zit op een paar 100 meter van hier een toko die grasmaaiers e.d. verkoopt, wellicht doet die ook onderhoud, moet eens binnen lopen en navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:57
ik jaag er altijd een slijptol overheen, gaat prima met beleid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
barry86 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:06:
ik jaag er altijd een slijptol overheen, gaat prima met beleid
Ook met een lamellenschijf, of een ander type schijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
1mm doorslijpschijf. Dan moet je voorzichtig doen en gaat het ook niet zo hard.
Maar let wel op. Doe dit alleen als je bekend met 1mm slijpschijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
barry86 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:30:
1mm doorslijpschijf. Dan moet je voorzichtig doen en gaat het ook niet zo hard.
Maar let wel op. Doe dit alleen als je bekend met 1mm slijpschijven
Dan houdt ik het wel bij de handvijl ;) Mijn ervaring is vooral met betonslijpschijven, en ik heb ook niet zulke dunne doorslijpschijven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
@barry86
Een doorslijpschijfje is juist veel agressiever dan een afbraamschijf.
Met een afbraamschijf heb je ook veel meer controle en een gladder resultaat doordat deze niet "hapt".

1 mm schijfjes zijn niet gemaakt om mee vlak te slijpen, de kans op breuk van het vlak/rand wordt dan groter, met wegspattende stukken en happen tot gevolg.

[ Voor 29% gewijzigd door Teijgetje op 30-06-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Teijgetje schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:24:
@barry86
Een doorslijpschijfje is juist veel agressiever dan een afbraamschijf.
Met een afbraamschijf heb je ook veel meer controle en een gladder resultaat doordat deze niet "hapt".

1 mm schijfjes zijn niet gemaakt om mee vlak te slijpen, de kans op breuk van het vlak/rand wordt dan groter, met wegspattende stukken en happen tot gevolg.
absoluut, hoe ik het doe is alleen voor de ervaren slijper ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
barry86 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:31:
[...]

absoluut, hoe ik het doe is alleen voor de ervaren slijper ;) :+
Zelfs dan is het link. Lamellen zijn hier voor ontworpen juist.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:03
Is het wel nodig om een scherpere rand te slijpen? Zowel mijn oude Wolf als de Makita die ik vorig jaar gekocht heb hebben een relatief botte rand en maaien allebei toch redelijk netjes. Bovendien is het snijblad volledig gecoat, ik ben bang dat als ik de boel ga slijpen er sneller corrosie en 'hapjes' uit gaan dan wanneer ik de boel zo laat.

[ Voor 3% gewijzigd door Dr. Strangelove op 30-06-2021 10:24 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMos
  • Laatst online: 05-09 12:09
Of het nodig is kun je zien aan je gras; indien er een bruin randje komt waar het gras gesneden is dan waren de messen te bot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dr. Strangelove schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:24:
Is het wel nodig om een scherpere rand te slijpen?
Meestal wel, als je mes bot is wordt het gras stukgetrokken ipv afgesneden. Dan krijg je idd een rafelig, bruin uiteinde en dus een lelijk uitziend gazon dat vatbaarder is voor ziektes.

Mijn Makita kwam met een belachelijk bot mes, die doet het een pak beter met wat slijpwerk. Je hoeft het ook niet vlijmscherp te maken, die superscherpe snijrand verlies je toch quasi meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Heeft iemand hier ervaring met een onkruidbrander (op butaan)?

Ik heb ongeveer 150 - 200m² aan klinkers liggen, en had daar het hele jaar nog niets aan gedaan; een groot onkruidfestijn dus. Vorige week heb ik alles ingespoten met RoundUp en inmiddels is zo goed als alles geel, slap en dood. Nu ben ik op zoek naar een snelle methode om de 'resten' te verwijderen zonder al die meters met een voegenborstel door te moeten, dus dacht ik aan een onkruidbrander. Eerst flink wegstoken zonder steeds krom te hoeven en daarna de boel goed aanvegen.

Is dit een solide plan, gaat dit werken, zie ik iets over het hoofd?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-09 15:58
Harrie_ schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:58:
Heeft iemand hier ervaring met een onkruidbrander (op butaan)?

Ik heb ongeveer 150 - 200m² aan klinkers liggen, en had daar het hele jaar nog niets aan gedaan; een groot onkruidfestijn dus. Vorige week heb ik alles ingespoten met RoundUp en inmiddels is zo goed als alles geel, slap en dood. Nu ben ik op zoek naar een snelle methode om de 'resten' te verwijderen zonder al die meters met een voegenborstel door te moeten, dus dacht ik aan een onkruidbrander. Eerst flink wegstoken zonder steeds krom te hoeven en daarna de boel goed aanvegen.

Is dit een solide plan, gaat dit werken, zie ik iets over het hoofd?
Hier gebruik ik een dakbrander voor, dat gaat...vrij snel. Alleen let op hoe je brand, want alles binnen een 50cm moet goed tegen warmte kunnen.
Daarna hoef je overigens vaak niet meer te vegen, er blijft vrij weinig van over.
Het onkruid komt zeker langzamer weer terug, maar definitief wegblijven gaat je niet lukken. Dan zou je ook onder de tegels moeten branden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

jichem schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:11:
[...]

Hier gebruik ik een dakbrander voor, dat gaat...vrij snel. Alleen let op hoe je brand, want alles binnen een 50cm moet goed tegen warmte kunnen.
Daarna hoef je overigens vaak niet meer te vegen, er blijft vrij weinig van over.
Het onkruid komt zeker langzamer weer terug, maar definitief wegblijven gaat je niet lukken. Dan zou je ook onder de tegels moeten branden
Bedankt voor de info. Lijkt me wel lastig aangezien ik door de hele tuin bestrate looppaden heb van ongeveer 60cm breed tussen het gras en de borders door...

Onkruid wat weer terugkomt maak ik me niet zo'n zorgen over. Omdat ik alles wat er nu staat helemaal kapot heb gemaakt met RoundUp zijn de wortels natuurlijk ook dood, die mogen dus best blijven zitten na het branden.

De afgelopen jaren ben ik telkens weekenden bezig geweest om onkruid te plukken, uit te steken en door de voegen te krabben. Als dit een beetje naar behoren werkt dan kan ik gewoon 2 of 3 keer per jaar in 2 uur tijd alles volsprayen met RoundUp om vervolgens een week later alles weer snel weg te branden.

Maar niemand ervaring met zo'n ding?
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/NYGl86XK3GwK/550x573.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Laatst online: 05-09 12:09
Dat is toch ook gewoon vergelijkbaar met een dakbrander alleen dan een stuk sneller leeg.

Zelf heb ik er ook een met gasfles; die kun je bij de boerenbond gewoon mee kopen en als de fles leeg is kan je die daar ook weer omruilen.

Werkt ontzettend goed maar zoals Jichem al aangaf moet je heel goed uitkijken dat je niet per ongeluk wat in de fik zet. Voor jou oppervlakte zou ik er zeker een aanschaffen (maar dan wel met gasfles en niet die kleine busjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Harrie_ schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:18:
[...]

Bedankt voor de info. Lijkt me wel lastig aangezien ik door de hele tuin bestrate looppaden heb van ongeveer 60cm breed tussen het gras en de borders door...

Onkruid wat weer terugkomt maak ik me niet zo'n zorgen over. Omdat ik alles wat er nu staat helemaal kapot heb gemaakt met RoundUp zijn de wortels natuurlijk ook dood, die mogen dus best blijven zitten na het branden.

De afgelopen jaren ben ik telkens weekenden bezig geweest om onkruid te plukken, uit te steken en door de voegen te krabben. Als dit een beetje naar behoren werkt dan kan ik gewoon 2 of 3 keer per jaar in 2 uur tijd alles volsprayen met RoundUp om vervolgens een week later alles weer snel weg te branden.

Maar niemand ervaring met zo'n ding?
[Afbeelding]
Zoals hierboven ook al aangeeft. Dit is ongeveer het zelfde alleen dan vele malen duurder.
Je kunt de brander wel redelijk instellen, maar ook je gras kan gewoon bezwijken onder de hitte als je iets te enthousiast gaat. (ook bij de door jou geplaatste versie. |(die verkoopt de action ook voor minder geld :P )

je hebt trouwens ook van die elektrische schrob borstels, misschien is dat wat voor je? Zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

jichem schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:32:
[...]

Zoals hierboven ook al aangeeft. Dit is ongeveer het zelfde alleen dan vele malen duurder.
Je kunt de brander wel redelijk instellen, maar ook je gras kan gewoon bezwijken onder de hitte als je iets te enthousiast gaat. (ook bij de door jou geplaatste versie. |(die verkoopt de action ook voor minder geld :P )

je hebt trouwens ook van die elektrische schrob borstels, misschien is dat wat voor je? Zoiets
Die heb ik ook al een (in die prijsklasse) maar na nu in totaal 2 keer de tuin rondgeweest te zijn met dat ding valt hij van ellende uit elkaar... Bovendien vond ik het niet bijzonder goed werken. Ik wil geen halve maatregelen, maar dat onkruid gewoon vernietigen! >:)

Misschien moet ik maar gewoon alles laten asfalteren :')

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 30-06-2021 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
Harrie_ schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 15:34:
[...]

Die heb ik ook al een (in die prijsklasse) maar na nu in totaal 2 keer de tuin rondgeweest te zijn met dat ding valt hij van ellende uit elkaar... Bovendien vond ik het niet bijzonder goed werken. Ik wil geen halve maatregelen, maar dat onkruid gewoon vernietigen! >:)

Misschien moet ik maar gewoon alles laten asfalteren :')
Je kunt ook een giertank met roundup laten komen, beide zijn slechter voor je gras dan die brander :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-09 09:49
Ik gebruik een spuit met schoonmaakazijn, werkt ook heel goed en een stuk goedkoper dat Roundup. Regelmatig even herhalen dan komt er geen onkruid omhoog.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
En ook stuk beter voor het milieu. Spul komt allemaal in het grondwater hé. Ik snap niet dat er zo gemakkelijk gespoten wordt. Ook slecht voor het bodemleven. Gasbrander zonder gif werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Gewoon kokend water gieten... Staat t na een uur net zo slap erbij en kan je altijd nog met de brander eroverheen. Geen milieuschade...
Pagina: 1 ... 81 ... 187 Laatste