Overigens hooguit 1 van elk, wat betreft de vruchtdragers dan.struukkel schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:26:
[...]
Als je daadwerkelijk framboos en braam wilt planten dan zou ik een beperkt aantal plantjes daarvan doen. Met name framboos woekert ontzettend, dus na een paar jaar schiet het overal omhoog. Even googelen levert genoeg verhalen en tips op. Van Clematis, Jasmijn en Kamperfoelie plant je er ongeveer drie per strekkende meter.
Plaatsen of verwijderen (gezien de volgorde)?Wimhaw schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:37:
Vorige week melde ik dat onze hovenier Groene Golf uit Boskoop bezig was met het plaatsen van een vlonder met daarop een overkapping. Geen prefab gebouwtje maar alles zelf op maat gezaagd en in elkaar gezet van ongeschaafd Douglas hout. Lekker robuust. Dit is het resultaat. Wij zijn er tevreden mee.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi werk @Wimhaw!! Ook een erg mooie tuin! Prachtige olijfboom en een erg mooie/leuke indeling!
Do { Ping } while ( LOL )
Vooral die kamperfoelie kan ik aanraden. Die is in nog geen maand tijd van 1 meter naar 1,80 gegroeid. Echt bizar.frieskip schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:16:
[...]
Of het de juiste manier is weet ik niet ...maar wij hebben de Clematis en Jasmijn en Kamperfoelie per 3 stuks de meter geplaatst. Schopdiep uitgegraven en afgevuld met tuinaarde.
Jasmijn en clematis lijken wat moeite met het natte weer gehad te hebben, maar beginnen te groeien nu... Kamperfoelie heeft helemaal nergens last van
Dank je. De zelfde hovenier heeft onze ideeën uitgewerkt en na wat aanpassingen an onze kant ook in basis aangelegd. Dat is nu een kleine 3 jaar geleden gebeurd.Shadow_Agent schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:49:
Mooi werk @Wimhaw!! Ook een erg mooie tuin! Prachtige olijfboom en een erg mooie/leuke indeling!
Beplantingschema komt ook van hun, maar dat hebben we niet helemaal aan gehouden. Zo'n 70% klopt. De oude olijf wilde ik persoonlijk echt hebben. Grillige stam met een groene kroon. Mooie eye-catcher. Wordt 's avonds ook uitgelicht. Veel insecten vriendelijke planten en struiken een genot om naar te kijken. We vermaken ons wel... 🍻en 🥂🍷
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Mijn zwarte bamboe hier doet > 10 cm/dag nu. Ruilen?tiswat schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:06:
[...]
Vooral die kamperfoelie kan ik aanraden. Die is in nog geen maand tijd van 1 meter naar 1,80 gegroeid. Echt bizar.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Vandaag mijn diatomeeënaarde in ontvangst kunnen nemen en op een aantal plekken (het zou goed moeten gaan, maar voor de zekerheid buiten bereik van de konijntjes) gestrooid. Ik ben erg benieuwd of morgen of overmorgen de mierenplaag op bepaalde plekken evenals bij jou veel minder is!Tehh schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:53:
[...]
Ik heb geen ervaring met grotere dieren en diatomeeënaarde. Voor kippen wordt het inderdaad veel gebruikt, mijn emmer komt ook bij een zaak vandaan die zich richt op bestrijding van bloedluis bij kippen. Geen idee hoe het zit met konijnen, dat zou je best dan even navragen bij een dierenspeciaalzaak / dierenarts o.i.d.
@RoosW
1 Braam en je komt er nooit meer van af.
Woekert hier de hele tuin door.
Niet aan beginnen voor die paar vruchtjes.
Wil je perse bramen neem dan doornloze, dat is makkelijker zonder dikleren handschoenen weg te trekken/knippen of uit te steken.
Druiven, rode en witte, zijn beter in de hand te houden en ogen imo leuker dan een bramenstruik.
Wil je perse bramen neem dan doornloze, dat is makkelijker zonder dikleren handschoenen weg te trekken/knippen of uit te steken.
Druiven, rode en witte, zijn beter in de hand te houden en ogen imo leuker dan een bramenstruik.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
@RoosW volledig eens met @Teijgetje (met een kleine aanvulling, braam en framboos woekeren enorm. Als je ze toch wil zetten zou ik dit als solitair & in een kuip doen. Zo heb je toch de vruchten maar voorkom je dat het door je tuin in woekeren. Braam bijvoorbeeld woekerd onder de grond maar de bovengrondse takken schieten ook heel makkelijk wortel wanneer zij de grond/ water aanraken. In een haag hou je dit niet bij.Teijgetje schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:35:
@RoosW
Kies dan voor een aalbes, kruisbes oid.
@RoosW Eens met de opmerkingen over bramen. Op een braak liggend terrein hiernaast staat een enorme bramenstruik, bedekt makkelijk een stuk van 4x4 ofzo. Er groeien ook overal bramenstruikjes, en met de stekels zijn het ondingen om te verwijderen. Er zijn wel braamsoorten met zachtere of geen stekels, dat doet het een stuk beter. Maar wil je een dekkend iets hebben, is een braam niet een goede keuze.
Frambozen woekeren ook, maar in ieder geval hebben die geen harde stekels, is makkelijker bij te houden. Is ook meer een struik dan een klimplant, weet niet hoe goed dat tegen een hek opklimt.
Een japanse wijnbes is wel een goede plant om ergens tegenaan te laten groeien. Houdt een beetje het midden tussen een framboos en een braam, met zachte stekels. Lekkere vruchten, ook.
Kamperfoellie dekt heel goed, geeft mooie bloemetjes, kan ook behoorlijk groot worden. Hangt een beetje af van de precieze soort, maar lijkt me een goede keus. Niet te dicht op elkaar zetten, zou ik denken.
Clematis dekt niet zo goed, ziet er wel mooi uit. We hadden zelf altijd wat moeite deze in leven te houden, alhoewel de condities bij ons ook niet ideaal waren.
Frambozen woekeren ook, maar in ieder geval hebben die geen harde stekels, is makkelijker bij te houden. Is ook meer een struik dan een klimplant, weet niet hoe goed dat tegen een hek opklimt.
Een japanse wijnbes is wel een goede plant om ergens tegenaan te laten groeien. Houdt een beetje het midden tussen een framboos en een braam, met zachte stekels. Lekkere vruchten, ook.
Kamperfoellie dekt heel goed, geeft mooie bloemetjes, kan ook behoorlijk groot worden. Hangt een beetje af van de precieze soort, maar lijkt me een goede keus. Niet te dicht op elkaar zetten, zou ik denken.
Clematis dekt niet zo goed, ziet er wel mooi uit. We hadden zelf altijd wat moeite deze in leven te houden, alhoewel de condities bij ons ook niet ideaal waren.
Verwijderd
Leuke tuin, jammer van die enorme loods. Kan je daar geen mooie groene haag voor plaatsen o.i.d.?Wimhaw schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:37:
Vorige week melde ik dat onze hovenier Groene Golf uit Boskoop bezig was met het plaatsen van een vlonder met daarop een overkapping. Geen prefab gebouwtje maar alles zelf op maat gezaagd en in elkaar gezet van ongeschaafd Douglas hout. Lekker robuust. Dit is het resultaat. Wij zijn er tevreden mee.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vergeet niet de hybrides in je overweging mee te nemen. Tayberry, Loganberry en Boysenberry
Wat een (onterechte) negativiteit over bramen en frambozen! Wij hebben al jaren bramen en nooit overlast. In ons stadstuintje stond de braam opgesloten tussen het terras en de muur, dus die kon geen kant op. Nu in volle grond ook nauwelijks scheuten. Bij frambozen is dat wel meer. Voordeel: makkelijk vermeerderen als je wilt. Als je dat niet wilt: scheuten zijn niet te missen, het zijn er hooguit een paar en met een schoffel heel makkelijk weg te steken.
Het leuke eraan is dat het inheemse soorten zijn. Braam heeft bijv. nooit bemesting nodig, en trekt ontzettend veel insecten aan. Ik sta er af en toe bij te kijken en heb de volgende soorten gezien:
- Smaragdgroefbij
- Grote koekoekshommel
- Kleine wespenboktor
- Rosse metselbij
- Boom- en akkerhommels
- Sluipwespen
- Gewone bloesemboktor
- Heel veel honingbijen
Kortom, een feest om naar te kijken!
Het leuke eraan is dat het inheemse soorten zijn. Braam heeft bijv. nooit bemesting nodig, en trekt ontzettend veel insecten aan. Ik sta er af en toe bij te kijken en heb de volgende soorten gezien:
- Smaragdgroefbij
- Grote koekoekshommel
- Kleine wespenboktor
- Rosse metselbij
- Boom- en akkerhommels
- Sluipwespen
- Gewone bloesemboktor
- Heel veel honingbijen
Een haag zou misschien kunnen, maar dan moet deze een meter of 4 hoog zijn anders heb je er niets aan.Verwijderd schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 07:52:
[...]
Leuke tuin, jammer van die enorme loods. Kan je daar geen mooie groene haag voor plaatsen o.i.d.?
Toen we het huis kochten stond de loods er al. We storen er ons niet aan. We zitten aan de rand van een "schone" industrie terrijn, en verder direct in buurt van 2 natuurgebieden waar we binnen 5 minuten lopen er zijn.
Gelukkig zijn de eigenaren van dat deel van de loods niet actief. In het afgelopen jaar. We hebben ze maar een paar keer gezien.
Druif hadden we in onze vorige tuin en die woekerde als een gek, kroop door alle kieren de schuur in, overwoekerde de schutting (waar onze buurvrouw van ging schuimbekken, want dat 'beschadigde de schutting en hij ging er scheef van staanTeijgetje schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:35:
@RoosW

Heb al met de buurman overlegd, en zolang het geen klimop word, vind hij alles best, dat van die klimop ben ik geheel met hem eens, dus dat is mooi
@Woody179 Yep aalbes, wit en rood, en zwarte bes denk ik, kruisbessen is een must, die kun je haast nooit kopen, en ik vind het zo ongeveer de lekkerste bessen die er zijn!
@henkie196 Japanse wijnbes, goede tip, nooit van gehoord, tjonge dat word een lekkere tuin
Weer een aantal waar ik nog nooit van gehoord heb, nu kijken of dat te combineren is met zoveel mogelijk bijen en andere insecten vriendelijk bloemen.banaliteit schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 07:57:
Vergeet niet de hybrides in je overweging mee te nemen. Tayberry, Loganberry en Boysenberry
Kijk dat willen wij dus wel, hmm in een kuip geplaatst is ie misschien wat makkelijker in toom te houden..
jandufeu schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:23:
Wat een (onterechte) negativiteit over bramen en frambozen! Wij hebben al jaren bramen en nooit overlast. In ons stadstuintje stond de braam opgesloten tussen het terras en de muur, dus die kon geen kant op. Nu in volle grond ook nauwelijks scheuten. Bij frambozen is dat wel meer. Voordeel: makkelijk vermeerderen als je wilt. Als je dat niet wilt: scheuten zijn niet te missen, het zijn er hooguit een paar en met een schoffel heel makkelijk weg te steken.
- Smaragdgroefbij
- Grote koekoekshommel
- Kleine wespenboktor
- Rosse metselbij
- Boom- en akkerhommels
- Sluipwespen
- Gewone bloesemboktor
- Heel veel honingbijen
Je hebt inderdaad 'doornloze' bramen zag ik ergens (Uitverkocht, zucht)
[ Voor 44% gewijzigd door RoosW op 11-06-2021 11:08 . Reden: Toevoeging informatie ]
We zien de foto's van de tuin straks wel komen!

Pff stel je er nu ook weer niet te veel van voor, het is een tuin van 8,5x4,5 met een schuur van 3x2, veel ruimte is er dus niet..
Maar goed, foto's zullen zeker volgen
Maar goed, foto's zullen zeker volgen
Iedereen die graag bramen wil, mag ze hier 100% gratis uit de tuin komen uitgraven 
Er zijn er genoeg voor iedereen!
spoiler:
Nee, zoals eerder al gezegd: wat een ellende, die bramen
Niet aan beginnen.
De vorige eigenaars hier hebben de tuin nogal verwaarloosd, ik ben nu al meer dan een half jaar bezig om al de gigantische, compleet verhoutte rotbramen weg te knippen en uit de buxus-en taxushagen te halen. Uitgraven is onbegonnen werk, zeker tussen de hagen lukt dat niet. Na een dagje snoeien en hakselen ben ik meestal zo toegetakeld dat ik de moed een paar weken kwijt ben. Die oude bramen hebben echt vlijmscherpe doornen die op de koop toe makkelijk afbreken, dus je staat sowieso vol schrammen + telkens een week lang nieuwe splinters ontdekken en uit je handen/armen graven.
Vergif haalt niks uit (en gebruik ik sowieso ook niet graag). Ik probeer ze nu uit te putten door het nieuwe groen minstens wekelijks weg te knippen, maar ik vrees dat dat ook onbegonnen werk is. Wanneer je dan ziet aan welk tempo die dingen in dit seizoen teruggroeien, zakt de moed je wel 'ns in de schoenen
De vorige eigenaars hier hebben de tuin nogal verwaarloosd, ik ben nu al meer dan een half jaar bezig om al de gigantische, compleet verhoutte rotbramen weg te knippen en uit de buxus-en taxushagen te halen. Uitgraven is onbegonnen werk, zeker tussen de hagen lukt dat niet. Na een dagje snoeien en hakselen ben ik meestal zo toegetakeld dat ik de moed een paar weken kwijt ben. Die oude bramen hebben echt vlijmscherpe doornen die op de koop toe makkelijk afbreken, dus je staat sowieso vol schrammen + telkens een week lang nieuwe splinters ontdekken en uit je handen/armen graven.
Vergif haalt niks uit (en gebruik ik sowieso ook niet graag). Ik probeer ze nu uit te putten door het nieuwe groen minstens wekelijks weg te knippen, maar ik vrees dat dat ook onbegonnen werk is. Wanneer je dan ziet aan welk tempo die dingen in dit seizoen teruggroeien, zakt de moed je wel 'ns in de schoenen
Dat klinkt alsof je beter zo een mini shoveltje kunt huren en gewoon de hele tuin leegtrekken, duurder als wat je nu doet, maar waarschijnlijk wel met minder frustratie en een beter eindresultaat, bij twijfel dan meteen de bovenste 40cm weggraven, hoppa weer een container volSlonzo schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:52:
Iedereen die graag bramen wil, mag ze hier 100% gratis uit de tuin komen uitgraven
spoiler:Nee, zoals eerder al gezegd: wat een ellende, die bramenNiet aan beginnen.
Iets dat ik makkelijk kan zeggen met mijn Almeerse standaard gevangenis binnenplaats met wall to wall klinkers..
Zo, de geleiders van de dakbomen gehaald en nu had ik aardig wat bamboe over. Dus ik heb er maar 2 klimrekken van gemaakt, nu nog 2 mooie klimplanten uitzoeken
Een druif moet je ook snoeien (wintersnoei en zomersnoei). Dan heb je ook geen last van woekering.RoosW schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:59:
[...]
Druif hadden we in onze vorige tuin en die woekerde als een gek, kroop door alle kieren de schuur in, overwoekerde de schutting (waar onze buurvrouw van ging schuimbekken, want dat 'beschadigde de schutting en hij ging er scheef van staan) dus dat word hem ook niet, misschien de framboos enkel als die kleine japanse struik variant en de braam (ben ik toch geen groot fan van) maar laten zitten. We zetten in ieder geval wel een aantal verschillende kruisbessen neer en misschien ook een dwerg fruitboompje om langs de schutting te leiden, een pruim denk ik).
Heb al met de buurman overlegd, en zolang het geen klimop word, vind hij alles best, dat van die klimop ben ik geheel met hem eens, dus dat is mooi
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Met een bosmaaier met haksel mes de boel bovengronds telijf gaan, Al het afvall bij elkaar harken en afvoeren, Grote kluiten uitsteken, komende 3 tot 5 jaar elk sprietje wat zijn kop boven de grond steekt er uit trekken.Slonzo schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:52:
spoiler:Nee, zoals eerder al gezegd: wat een ellende, die bramenNiet aan beginnen.
Zo heb ik destijds de tuin van ons studentenhuis enigszins leefbaar gekregen.Woody179 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:43:
[...]
Met een bosmaaier met haksel mes de boel bovengronds telijf gaan, Al het afvall bij elkaar harken en afvoeren, Grote kluiten uitsteken, komende 3 tot 5 jaar elk sprietje wat zijn kop boven de grond steekt er uit trekken.
Brandnetels en bramen schieten bij mijn tuin aan het spoor met een braakliggend stuk ernaast continu uit de grond. Bramen zijn inderdaad ellende en ik haat die nog meer dan brandnetels. Brandnetels kan je vrij goed uit de grond trekken bij de wortel, maar bramen zijn veel lastiger uit de grond te grond te krijgen.
bramen lastig? riek eronder, even wippen en klaar. Brandnetel is veel lastiger met de op de wortel vertakkende ellende
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Ik heb nu (jonge) peperplanten binnen staan en had een vraagje voor mensen met meer ervaring: moet/kan je (die) planten wel of niet bemisten met water om ze af te laten koelen?
Ik heb nu van 2 mensen (waarvan ik bij beide het idee heb dat ze weten waar ze het over hebben) zowel gehoord dat het goed helpt als het te warm wordt, als dat je het absoluut niet moet doen omdat het de planten belemmert zelf de temperatuur te regelen.
Mijn Google-fu (Duck-fu?) faalt een beetje, maar het internet lijkt hier niet echt iets over te zeggen. Iemand hier misschien nog alternatieve suggesties om planten af te koelen?
Ik heb nu van 2 mensen (waarvan ik bij beide het idee heb dat ze weten waar ze het over hebben) zowel gehoord dat het goed helpt als het te warm wordt, als dat je het absoluut niet moet doen omdat het de planten belemmert zelf de temperatuur te regelen.
Mijn Google-fu (Duck-fu?) faalt een beetje, maar het internet lijkt hier niet echt iets over te zeggen. Iemand hier misschien nog alternatieve suggesties om planten af te koelen?
Ik heb ze al meerdere jaren buiten staan en nooit actief gekoeld. Wel altijd veel pepers.Inviscid schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:30:
Ik heb nu (jonge) peperplanten binnen staan en had een vraagje voor mensen met meer ervaring: moet/kan je (die) planten wel of niet bemisten met water om ze af te laten koelen?
Een vraag over de Gardena tuinslangen en dan met name de sproeikoppen. Ik zal wel pech hebben, maar die dingen lekken bij mij altijd uit plekken waar dat niet zou moeten en dan is het niet een kwestie van een O-ring vervangen.
Is dat bij de huidige serie broeskoppen inmiddels beter?
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Pepers zijn (sub) tropische planten, die zijn genetisch gezien wel wat temperatuur gewend. Gewoon zorgen voor voldoende (maar uiteraard niet teveel) water in de pot en dan regelt de plant het zelf wel.Inviscid schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:30:
Dat je ze zou moeten benevelen/bemisten heb ik nog nooit van gehoord, dat doen ze in Mexico of Thailand ook niet lijkt me.
Waar sla je ze op over de winter? Ik heb de gewone sproeikop deze winter per ongeluk buiten aan de slang laten hangen en die lekt nu ook rond de aansluiting.PaT schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:18:
Een vraag over de Gardena tuinslangen en dan met name de sproeikoppen. Ik zal wel pech hebben, maar die dingen lekken bij mij altijd uit plekken waar dat niet zou moeten en dan is het niet een kwestie van een O-ring vervangen.
Dat zal het dan wel zijn. Die dingen staan bij mij altijd buiten.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Daarom moet deze ook altijd open zetten zodat de druk weg kan.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Vorig jaar zomer een rijtje struisriet gepland. Toen merkte we al dat de plant met het meeste zon (rechts) het snelste groeide, maar dit jaar zijn de verschillen een stuk groter. In het vroege voorjaar heb ik ze allemaal tot 10cm boven de grond gesnoeid. Is hier nog wat aan te doen naast de planten te verplaatsen?
:strip_exif()/f/image/rdj3FT6FZycs4DtUME45lqbS.jpg?f=fotoalbum_large)
@MMatthijsV
Ik zou ze de Daltons noemen.
Ik denk dat op het moment dat de kleinste groot genoeg is om ook veel zon te pakken de verschillen af zullen nemen zo niet zullen verdwijnen.
Je zou ze dus niet gelijk moeten snoeien maar bv omgekeerd aan hoe het er nu uit ziet.
Dus alleen de hoogste tot ze even hoog zijn.
Of helemaal niet.
@RoosW
Druif is prima in de hand te houden. Hij groeit wel uitbundig bovengronds maar het blijft bij 1 wijnstok in de grond.
Met een jaarlijkse snoeibeurt tot op hout kan je hem helemaal zo laten groeien als je wilt. Zonder dat hij schuttingen sloopt.
Bij ons loopt hij, de witte, over de hekwerken aan de bovenkant.
De rode waar nooit naar omgekeken is heeft zich door wat "boompjes" gevlochten.
Daar ben ik mee bezig om de "bomen" zo te snoeien dat ik de druif kan geleiden.
Oa staat daar een kiwi bij die er uit moet, die vruchten zijn toch nooit te eten.
Woekeren zie ik meer als iets waar je weinig tegen begint, zoals braam, bamboe, framboos in zekere mate e. a.
Die komen op op plekken waar je het niet verwacht.
En zelfs die zijn in toom te houden met veel energie en reageren zodra je iets ziet.
Maar dat keek me in jouw geval, gezien jouw fysiek, niet de bedoeling.
Ik zou ze de Daltons noemen.
Ik denk dat op het moment dat de kleinste groot genoeg is om ook veel zon te pakken de verschillen af zullen nemen zo niet zullen verdwijnen.
Je zou ze dus niet gelijk moeten snoeien maar bv omgekeerd aan hoe het er nu uit ziet.
Dus alleen de hoogste tot ze even hoog zijn.
Of helemaal niet.
@RoosW
Druif is prima in de hand te houden. Hij groeit wel uitbundig bovengronds maar het blijft bij 1 wijnstok in de grond.
Met een jaarlijkse snoeibeurt tot op hout kan je hem helemaal zo laten groeien als je wilt. Zonder dat hij schuttingen sloopt.
Bij ons loopt hij, de witte, over de hekwerken aan de bovenkant.
De rode waar nooit naar omgekeken is heeft zich door wat "boompjes" gevlochten.
Daar ben ik mee bezig om de "bomen" zo te snoeien dat ik de druif kan geleiden.
Oa staat daar een kiwi bij die er uit moet, die vruchten zijn toch nooit te eten.
Woekeren zie ik meer als iets waar je weinig tegen begint, zoals braam, bamboe, framboos in zekere mate e. a.
Die komen op op plekken waar je het niet verwacht.
En zelfs die zijn in toom te houden met veel energie en reageren zodra je iets ziet.
Maar dat keek me in jouw geval, gezien jouw fysiek, niet de bedoeling.
[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 12-06-2021 10:47 ]
Ik zou graag iets meer privacy willen in de tuin. Ik woon op de begaande grond van een rijksmonument/beschermd stadsgezicht, etc. Huis en tuin is prive bezit. Kleine vve met aangrenzende tuinen.
Nu ben ik aan het kijken naar een passende zonnescherm. Mag ik dat wel zomaar plaatsen of geldt daarvoor ook een vergunningsplicht? Wat zijn zoal de mogelijkheden?
Liefst wil ik een opzichzelfstaande houten constructie laten bouwen voor een veranda gevoel (denk 4 poten en een dakje; max 2m hoog). Dat mag vast niet? Tuin zit aan de achterkant van het pand.
Tweede is dat ik de tuin meer katproof wil maken. Aan twee kanten zit heg waartussen gaas geplaatst kan worden. Neem aan dat dat gewoon kan(?). Een kant is echter (oude stads)muur van ongeveer 1.6m hoog - daar klimt de kat zo overheen. Was beneiuwd of zo iets zou mogen:
:strip_exif()/f/image/xCYgrhzSLk1vrNz4Fj6PWcxn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dJswAG36dkTlH1zCdthQTT92.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8XExpWajIrDyRDZbFLJQ4MfM.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand ervaring met tuin aanpassingen in een monument? Suggesties zijn welkom! Dank.
Nu ben ik aan het kijken naar een passende zonnescherm. Mag ik dat wel zomaar plaatsen of geldt daarvoor ook een vergunningsplicht? Wat zijn zoal de mogelijkheden?
Liefst wil ik een opzichzelfstaande houten constructie laten bouwen voor een veranda gevoel (denk 4 poten en een dakje; max 2m hoog). Dat mag vast niet? Tuin zit aan de achterkant van het pand.
Tweede is dat ik de tuin meer katproof wil maken. Aan twee kanten zit heg waartussen gaas geplaatst kan worden. Neem aan dat dat gewoon kan(?). Een kant is echter (oude stads)muur van ongeveer 1.6m hoog - daar klimt de kat zo overheen. Was beneiuwd of zo iets zou mogen:
:strip_exif()/f/image/xCYgrhzSLk1vrNz4Fj6PWcxn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dJswAG36dkTlH1zCdthQTT92.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8XExpWajIrDyRDZbFLJQ4MfM.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand ervaring met tuin aanpassingen in een monument? Suggesties zijn welkom! Dank.
Beetje mazzel vandaag...........van onze zwaluwen hoef ik voorlopig de heggenschaar niet te gebruiken.
Jammer dat het nu met de onhandige kleine moet of met de heggenschaar op de bosmaaier, wat zwaar is.
Die heggenschaar van de Lidl is perfect in balans als hij aan je schouder hangt en daar kan je dus uren mee snoeien zonder het te hoeven tillen. Ook omdat het mes lekker alle kanten op kantelbaar is.
Het zij zo, zwaluwen brengen geluk, dus dit jaar mogen ze zo blijven wonen voorlopig.
Het prieeltje is gelukkig wel geworden zoals verwacht.
:strip_exif()/f/image/KBeZ7qMq3WhBspon1YX3ejVt.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas moet hij nog voor een tweede keer geschilderd (in het najaar
).
En die groene knopjes waar het doek mee vast zit moeten nodig wit........
![]() | ![]() | ![]() |
Jammer dat het nu met de onhandige kleine moet of met de heggenschaar op de bosmaaier, wat zwaar is.
Die heggenschaar van de Lidl is perfect in balans als hij aan je schouder hangt en daar kan je dus uren mee snoeien zonder het te hoeven tillen. Ook omdat het mes lekker alle kanten op kantelbaar is.
Het zij zo, zwaluwen brengen geluk, dus dit jaar mogen ze zo blijven wonen voorlopig.
Het prieeltje is gelukkig wel geworden zoals verwacht.
:strip_exif()/f/image/KBeZ7qMq3WhBspon1YX3ejVt.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas moet hij nog voor een tweede keer geschilderd (in het najaar
En die groene knopjes waar het doek mee vast zit moeten nodig wit........
Mooi!Wimhaw schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:55:
Om alles af te maken een nieuwe loungeset en de nieuwe bijbehorende tafel aangepast zodat er een gashaard in kan. Op de tafel hebben we geen garantie meer... 😀😀
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na het verwijderen van het onkruid uit mijn nieuw inegzaaide gazon is onderstaande foto representatief voor het resultaat van het gehele gazon.
Ik heb dus niet hier en daar een grote kale plek maar eigenlijk overal kaal met gras ertussen. Hoe zaai ik dit het slimst door?
Ik heb DCM Vivimus Gazon bodemverbeteraar liggen, hark ik dat gewoon door mijn volledige gazon heen (ook over/tussen het gras dus) en daarna zaaien en aanstampen?
Ik heb dus niet hier en daar een grote kale plek maar eigenlijk overal kaal met gras ertussen. Hoe zaai ik dit het slimst door?
Ik heb DCM Vivimus Gazon bodemverbeteraar liggen, hark ik dat gewoon door mijn volledige gazon heen (ook over/tussen het gras dus) en daarna zaaien en aanstampen?
/f/image/DW8fBX5m57M2mkKgjdOnVWat.png?f=fotoalbum_large)
Hier is best wel wat van te maken hoor.mrnn schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 23:11:
Na het verwijderen van het onkruid uit mijn nieuw inegzaaide gazon is onderstaande foto representatief voor het resultaat van het gehele gazon.
[Afbeelding]
- Een keer goed doorzaaien en bezanden(dunlaagje grond er op werken)
- +- 3 weken wachten en tussentijds goed water geven.
- Maaien
- 2 +- weken wachten
- Bemesten (kalk & mest(bij voorkeur organisch)
- Maai routine hervatten
Er kan opzich een hele hoop mogelijk zijn. Alles valt of staat echter met de regels rondomtrent het rijksmonument. Wat wel of niet ( al dan niet met vergunning) mag kun je het beste bij de gemeente of monumentenzorg (heet dat zo?) navragen.FMS schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:45:
Ik zou graag iets meer privacy willen in de tuin. Ik woon op de begaande grond van een rijksmonument/beschermd stadsgezicht, etc. Huis en tuin is prive bezit. Kleine vve met aangrenzende tuinen. Gemeente Utrecht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verwijderd
Erg mooi. Zijn dat 15x15 of 20x20 staanders? En wat is de afmeting van de gehele overkapping?Wimhaw schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:55:
Om alles af te maken een nieuwe loungeset en de nieuwe bijbehorende tafel aangepast zodat er een gashaard in kan. Op de tafel hebben we geen garantie meer... 😀😀
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Verwijderd staanders zijn ca. 15cm/15cm ongeschaafd. Afmeting overkapping 3m bij 5m vlonder net wat groter deze is 3,25m bij 5,5m.
[ Voor 4% gewijzigd door Wimhaw op 13-06-2021 14:09 ]
Leer momentje. Water bevriest en heeft dan een groter volume, waardoor kleine scheurtjes ontstaan in wat voor materiaal dan ook. Ligt niet aan de kwaliteit van gardena sproeiers. Je bent niet de eerste en zeer zeker niet de laatste bij wie dat gebeurt.RobNemoo schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:43:
[...]
Waar sla je ze op over de winter? Ik heb de gewone sproeikop deze winter per ongeluk buiten aan de slang laten hangen en die lekt nu ook rond de aansluiting.

Ik heb al een bak in de schuur waar nu alle sproeiers in gaan. En even heel bewust de slangen leeg laten lopen en dan leg ook die in de schuur.Wimhaw schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:14:
[...]
Leer momentje. Water bevriest en heeft dan een groter volume, waardoor kleine scheurtjes ontstaan in wat voor materiaal dan ook. Ligt niet aan de kwaliteit van gardena sproeiers. Je bent niet de eerste en zeer zeker niet de laatste bij wie dat gebeurt.![]()
Een vijver, onderdeel van onze tuin, dus ik post hem even hier 
Wij hebben een behoorlijk invasie van draadalg. Inmiddels vanuit het vijvercentrum met klei aan de gang en dat zou soelaas moeten gaan bieden na een paar weken. Maar nu zie ik onze waterranonkel zoals op de foto. Denkt iemand dat deze nog te redden valt? Of zal ik maar eens even nieuwe gaan halen? Echt gezond vind ik het er niet uitzien
Wij hebben een behoorlijk invasie van draadalg. Inmiddels vanuit het vijvercentrum met klei aan de gang en dat zou soelaas moeten gaan bieden na een paar weken. Maar nu zie ik onze waterranonkel zoals op de foto. Denkt iemand dat deze nog te redden valt? Of zal ik maar eens even nieuwe gaan halen? Echt gezond vind ik het er niet uitzien
:strip_exif()/f/image/7TVyIzW7MWCxxPPFTm8kUSjn.jpg?f=fotoalbum_large)
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Heel gaaf! Toevallig een linkje naar die gashaard? En zat die glazen wand er ook bij?Wimhaw schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
@miicker U vraagt wij draaien:Wij hebben hem jaren geleden hier gekocht https://www.vuurtafelwebs...wbrander-happy-cocooning/
Je hebt ook andere merken inbouwbranders. zoek even met google op inbouwbranders en selecteer ipv alle shopping dan zie je een hele lijst van alternatieve inbouwbrandrs in allerlei kleuren en maten.
Je hebt ook andere merken inbouwbranders. zoek even met google op inbouwbranders en selecteer ipv alle shopping dan zie je een hele lijst van alternatieve inbouwbrandrs in allerlei kleuren en maten.
Wij hebben een vruchtloze dakmoerbei die alweer flink wat blad heeft gekregen. Toch zijn er een handvol takjes waar geen blad aan is ontstaan. Moet je deze afknippen of gewoon wegsnoeien nadat het blad gevallen is in het najaar?
ik heb een 15 m zweetslang gekocht als test. Deze met een kort stukje slang even aangesloten direct op de ton. Moet zeggen, valt mij niet tegen. Druk lijkt wel aardig constant dus zowel voor als aan het einde redelijk dezelfde.waterafgifte. vanavond leg ik hem in de tuin om wat meer te testen. O.a. een langere aanvoerslang. Tevens is 15m niet voldoende voor alle borders. Vrees wel dat wanneer de tonnen leeg raken, de druk ook afneemt. Daarom had ik bedacht een standaard vijverpomp(je) te halen van marktplaats en deze in de ton te leggen. Daarmee creer ik meer druk voor beter resultaat en kan ik mogelijk alles in één keer doenLinuxMan schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:24:
[...]
Ik zat over iets vergelijkbaars te denken maar dan zonder pomp, dus vrij grote gaten prikken en dan puur op de druk van de regenton (0.1 bar als het water 1m hoger staat) laten druppelen. Ik weet alleen niet goed wat voor slag ik zou moeten gebruiken.
Vandaag voor de eerste keer dit jaar met leidingwater gesproeid. De laatste druppels zijn nu uit de regentonnen. Dus ik hoop op een flinke bui aan het eind van de week!
Hebben meer mensen inmiddels last van mollen?
Hier zijn ze terug van vakantie, sinds het weekend op 4 afzonderlijke plaatsen veel molshopen.
Heb er inmiddels twee weten te klemmen, die keken niet blij.
Hier zijn ze terug van vakantie, sinds het weekend op 4 afzonderlijke plaatsen veel molshopen.
[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 14-06-2021 22:46 ]
Heeft iemand hier een tip voor een fijne telescopische snoeischaar?
Ik ben op zoek een schaar voor licht snoeiwerk op ca 3m hoogte, hoeft niet elektrisch te zijn.
Wel fijn als hij niet te zwaar is en makkelijk te bedienen.
Ik ben op zoek een schaar voor licht snoeiwerk op ca 3m hoogte, hoeft niet elektrisch te zijn.
Wel fijn als hij niet te zwaar is en makkelijk te bedienen.
Ik heb de Gardena Telecut 650-900B. En daar heb ik afgelopen voorjaar mijn bolcatalpa's mee gesnoeid, en de bamboe. En je krijgt nog 25% cashback ook (wel geduldig zijn
).
[ Voor 7% gewijzigd door Borromini op 15-06-2021 00:00 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
En alvast een envelop opzij leggen.Borromini schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:59:
Ik heb de Gardena Telecut 650-900B. En daar heb ik afgelopen voorjaar mijn bolcatalpa's mee gesnoeid, en de bamboe. En je krijgt nog 25% cashback ook (wel geduldig zijn).
Hier vooral in het grasveld van de buren. Dat grenst aan mijn moestuin, dus ik hou het angstvallig in de gaten (pun intended). Buurman is wel bezig met klemmen zetten, maar heb hem nog niet gehoord over vangst.Teijgetje schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:45:

Zo'n takkenschaar heb ik al (geweldig ding!). Ben nu eigenlijk op zoek naar iets langers voorhet lichtere werk.Borromini schreef op maandag 14 juni 2021 @ 23:59:
Ik heb de Gardena Telecut 650-900B. En daar heb ik afgelopen voorjaar mijn bolcatalpa's mee gesnoeid, en de bamboe. En je krijgt nog 25% cashback ook (wel geduldig zijn).
Meer zoiets? Zelf nooit gebruikt / nodig gehad, maar ze hebben ook versies voor lichter snoeiwerk, en het lijkt mogelijk te zijn de kop ook te vervangen voor een zaag.Tanooki schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:40:
Zo'n takkenschaar heb ik al (geweldig ding!). Ben nu eigenlijk op zoek naar iets langers voorhet lichtere werk.
Wel van mieren. Echt bizar hoeveel mierennesten ik zie in de straat, op opritten, op het terras. Na wat geklooi met bakpoeder en heet water op het terras en alle mieren wegTeijgetje schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:45:
Zelf gebruik ik deze: https://www.gardena.com/b...arcut-160-plus/967638301/Tanooki schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:40:
[...]
Zo'n takkenschaar heb ik al (geweldig ding!). Ben nu eigenlijk op zoek naar iets langers voorhet lichtere werk.
Werkt prima en gaat relatief eenvoudig(zonder veel kracht zetten) door takken van zo'n 30 mm doorsnee. Een langere zou ik zelf niet willen omdat het dan haast niet te manouvreren is, althans.. niet door een bladerdek/onderliggende takken. Wellicht dat dat anders is bij het bijknippen van een boom vanaf onder maar bij het aftoppen van 2 beuken(staan als haag in de tuin) is het niet zo handig als hij nog langer zou zijn.
Wij zijn inmiddels gestart met het maken van een lichtplan voor de tuin, nu zitten we alleen nog een beetje in dubio wat voor systeem we willen gaan gebruiken. Een aantal 12V lampen vinden we erg mooi, dus de kans is dat we daarvoor gaan.
Ik vraag me alleen af hoe ik die kabel het beste in kan graven. Ik moet sowieso 60cm diep omdat ik ook een kabel ga leggen voor een WCD in de tuin, dat word dan een YMVK-AS kabel.
Nu vraag ik me alleen af of ik dan het 12V er gewoon naast moet leggen, of dat het misschien beter is om die te beschermen met bijvoorbeeld een slagvaste buis? Of ga ik ook gewoon een YMVK-AS kabel gebruiken en die op de transformator aansluiten? (dan moet ik bij de lichtpunten alleen omkoppelen naar een 12V kabel zodat ik het lichtpunt kan aansluiten)
Ik vraag me alleen af hoe ik die kabel het beste in kan graven. Ik moet sowieso 60cm diep omdat ik ook een kabel ga leggen voor een WCD in de tuin, dat word dan een YMVK-AS kabel.
Nu vraag ik me alleen af of ik dan het 12V er gewoon naast moet leggen, of dat het misschien beter is om die te beschermen met bijvoorbeeld een slagvaste buis? Of ga ik ook gewoon een YMVK-AS kabel gebruiken en die op de transformator aansluiten? (dan moet ik bij de lichtpunten alleen omkoppelen naar een 12V kabel zodat ik het lichtpunt kan aansluiten)
Maak het jezelf niet moeilijk en gebruik een 2-aderige kabel voor je 12V naast de 3-aderige voor de 230V, kan je de kabels ook niet door elkaar halen. Zou voor de 12V kabel wel minimaal 1.5mm2 aders aanhouden om de verliezen en spanningsval laag te houden.GeleFles schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:54:
Wij zijn inmiddels gestart met het maken van een lichtplan voor de tuin, nu zitten we alleen nog een beetje in dubio wat voor systeem we willen gaan gebruiken. Een aantal 12V lampen vinden we erg mooi, dus de kans is dat we daarvoor gaan.
[Diepe Zucht]
Er rust echt geen zegen op onze voortuin, na de hovenier die nooit kwam opdagen om te fixen wat hij beloofd had ivm garantie (6x afgesproken en steeds weggebleven zonder enig bericht), de man gemaild en verteld dat we geen behoefte meer hebben aan zijn aanwezigheid (we waren er zooooo klaar mee).
Toen dus andere hoveniers offertes laten uitbrengen voor de achtertuin, en na veel gepuzzel te hebben achterhaald welke planten dan missen in onze voortuin (die dus dood waren en niet opkwamen, 33% maar liefst) dergelijke planten on-line besteld, waarbij we heel goed opgelet hebben enkel planten waarbij 'voorradig' stond te hebben besteld, kregen we eind vorige week bericht dat de planten die besteld en betaald ware NIET OP VOORRAAD waren de levering werd (misschien??) deze week..
Komt er dan nooit een einde aan deze saga..??
Het is wel opvallend overigens bijna overal zie je bij online plantenleveranciers staan dat het meeste is uitverkocht, Lageschaar (de oorspronkelijke samensteller van het Copper ensemble) melde zelfs niet voor november meer te kunnen leveren, bijna hun hele assortiment is al langdurig van te voren uitverkocht door de absurd hoge vraag, het is niet aan te sjouwen!
Dat maakt het, vind ik dan, wel van belang dat aanbieders hun website up-to-date houden en dus niet dingen verkopen die ze helemaal niet (meer) kunnen leveren.
Ik hoop echt dat hun schatting klopt en 'Het groene paradijs' ook daadwerkelijk kan leveren..
Er rust echt geen zegen op onze voortuin, na de hovenier die nooit kwam opdagen om te fixen wat hij beloofd had ivm garantie (6x afgesproken en steeds weggebleven zonder enig bericht), de man gemaild en verteld dat we geen behoefte meer hebben aan zijn aanwezigheid (we waren er zooooo klaar mee).
Toen dus andere hoveniers offertes laten uitbrengen voor de achtertuin, en na veel gepuzzel te hebben achterhaald welke planten dan missen in onze voortuin (die dus dood waren en niet opkwamen, 33% maar liefst) dergelijke planten on-line besteld, waarbij we heel goed opgelet hebben enkel planten waarbij 'voorradig' stond te hebben besteld, kregen we eind vorige week bericht dat de planten die besteld en betaald ware NIET OP VOORRAAD waren de levering werd (misschien??) deze week..

Het is wel opvallend overigens bijna overal zie je bij online plantenleveranciers staan dat het meeste is uitverkocht, Lageschaar (de oorspronkelijke samensteller van het Copper ensemble) melde zelfs niet voor november meer te kunnen leveren, bijna hun hele assortiment is al langdurig van te voren uitverkocht door de absurd hoge vraag, het is niet aan te sjouwen!
Dat maakt het, vind ik dan, wel van belang dat aanbieders hun website up-to-date houden en dus niet dingen verkopen die ze helemaal niet (meer) kunnen leveren.
Ik hoop echt dat hun schatting klopt en 'Het groene paradijs' ook daadwerkelijk kan leveren..
[ Voor 26% gewijzigd door RoosW op 15-06-2021 11:03 . Reden: Toevoeging informatie ]
Ik begrijp je frustratie maar het is niet heel raar dat je nu te maken hebt met aflopende voorraden. Plantseizoen loopt qua bulk van oktober tot april/mei. Buiten deze periode zijn kwekers vooral bezig om planten op te kweken voor het komende seizoen. Materiaal wat nog rest moet je geluk mee hebben want je hebt het dan letterlijk over dagvoorraad.RoosW schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:15:
[Diepe Zucht]
Toen dus andere hoveniers offertes laten uitbrengen voor de achtertuin, en na veel gepuzzel te hebben achterhaald welke planten dan missen in onze voortuin (die dus dood waren en niet opkwamen, 33% maar liefst) dergelijke planten on-line besteld, waarbij we heel goed opgelet hebben enkel planten waarbij 'voorradig' stond te hebben besteld, kregen we eind vorige week bericht dat de planten die besteld en betaald ware NIET OP VOORRAAD waren de levering werd (misschien??) deze week..![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Stel jij besteld 20 planten en de kweker zou er nog 50 op voorraad moeten hebben. Bij het order picken blijkt dat er van die 50, 20 onverkoopbaar ziin, er 15 met de dagverkoop door hoveniers of particulieren opgehaald zijn (wordt meestal aan het eind van de werkdag pas bijgewerkt) en er online orders zijn voor 30 planten.
Vervelend voor jou als klant maar voor de sector een normale gang van zaken.
De kweker / verkoper gaat nu binnen zijn netwerk opzoek om planten alsnog uit te kunnen leveren.
Op zich begrijp ik dat, maar het is niet minder frustrerend, vooral omdat de verantwoordelijke hovenier al maanden meld dat ie de planten heeft staan (en komt zetten) maar niet komt, en om dan tegen leverings problemen aan te lopen als je het in arren moede maar (tegen extra kosten) zelf doet draagt niet bij in de vreugde van het tuinieren zeg maar..
Voor je zegt om er zelf langs te gaan om die planten dan op te halen, ik geloof geen moer van wat deze jongeman zegt, over de herkomst van de eerste lading planten heeft hij ook gelogen (kosten vermoed ik, dus elders aangekocht als wat afgesproken was, maar wel ons de m2 planten prijs van het Copper planten pakket van Lageschaar gerekend).
Voor je zegt om er zelf langs te gaan om die planten dan op te halen, ik geloof geen moer van wat deze jongeman zegt, over de herkomst van de eerste lading planten heeft hij ook gelogen (kosten vermoed ik, dus elders aangekocht als wat afgesproken was, maar wel ons de m2 planten prijs van het Copper planten pakket van Lageschaar gerekend).
Heb hier een maandje terug een nieuwe schutting laten plaatsen en zelf een vlonder aangelegd:RoosW schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:15:
[Diepe Zucht]
Toen dus andere hoveniers offertes laten uitbrengen voor de achtertuin, en na veel gepuzzel te hebben achterhaald welke planten dan missen in onze voortuin (die dus dood waren en niet opkwamen, 33% maar liefst) dergelijke planten on-line besteld, waarbij we heel goed opgelet hebben enkel planten waarbij 'voorradig' stond te hebben besteld, kregen we eind vorige week bericht dat de planten die besteld en betaald ware NIET OP VOORRAAD waren de levering werd (misschien??) deze week..![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
- Hout van de schutting was plots niet meer op voorraad (bij bedrijf A)
- Hout van vlonder was plots niet meer op voorraad (bij bedrijf B )
- Balk dragers waren plots niet meer op voorraad (bij bedrijf C)
Als ik dan belde voor uitleg, werd me succes gewenst bij verder zoeken want blijkbaar is heel Nederland bezig met tuinieren in deze maanden
Overigens allemaal snel opgelost, maar moest wel wat bellen en bij alsnog weer andere bedrijven bestellen.
Hout van het vlonder was wel het meest bijzondere, want had 4 weken van tevoren besteld. Telefonisch een datum geprikt wanneer het geleverd zou worden. Vervolgens word ik 1 dag voor levering gebeld dat de vlonderplanken niet op voorraad zijn. Ze konden uiteindelijk een soortgelijke plank leveren, maar 1 dag voor levering? Terwijl de afspraak al gepland stond en ze 4 weken hadden? Nouja allemaal goed gekomen.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Ik had onlangs hetzelfde met planten die ik wilde bestellen, super veel was uitverkocht. Daarna maar een ritje Intratuin gedaan. In dit geval waren de planten niet eens duurder dan online.RoosW schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:14:
Op zich begrijp ik dat, maar het is niet minder frustrerend, vooral omdat de verantwoordelijke hovenier al maanden meld dat ie de planten heeft staan (en komt zetten) maar niet komt, en om dan tegen leverings problemen aan te lopen als je het in arren moede maar (tegen extra kosten) zelf doet draagt niet bij in de vreugde van het tuinieren zeg maar..
Hout is algemeen een issue, er is algemeen een hout tekort. Ons tuinhuisje zou een week of twee geleden al geleverd moeten worden (speciaal besteld van fabrikant waar ons van verteld werd dat die wel hout had), maar is nu ook al zeker een maand vertraagd.evleerdam schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:26:
Heb hier een maandje terug een nieuwe schutting laten plaatsen en zelf een vlonder aangelegd:
- Hout van de schutting was plots niet meer op voorraad (bij bedrijf A)
- Hout van vlonder was plots niet meer op voorraad (bij bedrijf B )
- Balk dragers waren plots niet meer op voorraad (bij bedrijf C)
Als ik dan belde voor uitleg, werd me succes gewenst bij verder zoeken want blijkbaar is heel Nederland bezig met tuinieren in deze maanden![]()
Overigens allemaal snel opgelost, maar moest wel wat bellen en bij alsnog weer andere bedrijven bestellen.
Hout van het vlonder was wel het meest bijzondere, want had 4 weken van tevoren besteld. Telefonisch een datum geprikt wanneer het geleverd zou worden. Vervolgens word ik 1 dag voor levering gebeld dat de vlonderplanken niet op voorraad zijn. Ze konden uiteindelijk een soortgelijke plank leveren, maar 1 dag voor levering? Terwijl de afspraak al gepland stond en ze 4 weken hadden? Nouja allemaal goed gekomen.
Daarom hout ook een stuk duurder (tuinhuisjes al zeker iets van 3-4 keer dit jaar duurder geworden).
Als dit niet gaat lukken maak ik een nieuwe lijst en gaan we inderdaad de tuincentra maar af, probleem is enkel dat de planten varianten die ik wil hebben niet direct de standaard tuinplanten zijn die breed beschikbaar zijn in een tuincentrum, die hebben toch meestentijds de gangbare soorten.InterCC schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:28:
[...]
Ik had onlangs hetzelfde met planten die ik wilde bestellen, super veel was uitverkocht. Daarna maar een ritje Intratuin gedaan. In dit geval waren de planten niet eens duurder dan online.
Zo zoek ik van de zonnehoed de rood/bruine variant (ivm het copper kleur pallet) en is in het tuincentrum de paarse variant volop te vinden maar de rood/bruine dus niet.
En dat is dan 1 van de 9 plantensoorten die ik nodig heb.
Ik ben al teruggevallen op witte varianten van twee soorten die nergens meer in de oranje kleur te vinden waren (uitverkocht, of helemaal niet te vinden).
Ik wil dus niet teveel wit hebben, maar voornamelijk oranje rood en bruinig.
Met de grassen hadden we soortgelijke problemen, de soort met de rode (bruine?) pluimen die in het Copper pakket hoort, was niet te vinden van dat geslacht (en ook niet leverbaar bij Lageschaar)
Andere varianten/soorten groeien weer te hoog, te laag of kunnen niet tegen het hete klimaat in onze voortuin.
Dat was zo fijn van het totaal pakket, alles was uitgezocht en uitgedokterd om in balans te zijn. Zelf de spullen los vinden is geen makkie..
Gisteravond eens wat observatiewerk gedaan m.b.t. mijn engerlingenprobleem.
Het issue is dus dat alle phloxen die ik gepland heb in de afgelopen maand zijn afgestorven; de wortels zijn volledig weggeknaagd, ze liggen letterlijk dood bovenop de aarde, alles wat onder de grond zat is weggeknaagd. We hebben ook een aantal heesters geplant maar die lijken het wel goed te doen. Ook hebben we recent wat oost-indische kers geplant en vooralsnog lijken die immuun.
De tuin zit dus vol engerlingen maar ik zag nu dus dat het ook vol zit met gaten van een cm doorsnee en dat de meikevers die in grote getalen rondvliegen ook graven in de aarde; vraag me af of het nou de engerlingen zijn die vreten aan de wortels of dat het de kevers zelf zijn. Kan ook niks vinden dat engerlingen überhaupt phlox eten dus vraag me ook af of het niet iets ander is.
Anyway, aaltjes zijn uitgezet maar het is natuurlijk wel droog geweest de afgelopen week; ik heb elke avond gesproeid maar ik vraag me af hoe effectief het gaat zijn. Misschien nog een keer een batch uitzetten later in de zomer als er een natte periode aankomt.
Het issue is dus dat alle phloxen die ik gepland heb in de afgelopen maand zijn afgestorven; de wortels zijn volledig weggeknaagd, ze liggen letterlijk dood bovenop de aarde, alles wat onder de grond zat is weggeknaagd. We hebben ook een aantal heesters geplant maar die lijken het wel goed te doen. Ook hebben we recent wat oost-indische kers geplant en vooralsnog lijken die immuun.
De tuin zit dus vol engerlingen maar ik zag nu dus dat het ook vol zit met gaten van een cm doorsnee en dat de meikevers die in grote getalen rondvliegen ook graven in de aarde; vraag me af of het nou de engerlingen zijn die vreten aan de wortels of dat het de kevers zelf zijn. Kan ook niks vinden dat engerlingen überhaupt phlox eten dus vraag me ook af of het niet iets ander is.
Anyway, aaltjes zijn uitgezet maar het is natuurlijk wel droog geweest de afgelopen week; ik heb elke avond gesproeid maar ik vraag me af hoe effectief het gaat zijn. Misschien nog een keer een batch uitzetten later in de zomer als er een natte periode aankomt.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Over het algemeen zijn het de larven die aan de wortels knagen. Aaltjes spuiten helpt echt, dit is echter wel iets wat je goed aan moet pakken, vooraf beregenen, spuiten, na beregenen en er voor zorgen dat de komende dagen de grond ook vochtig blijft. Het spuiten met de aaltjes kun je dan het beste om de paar weken herhalen.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:58:
Gisteravond eens wat observatiewerk gedaan m.b.t. mijn engerlingenprobleem.
Het scheelt overigens ook om dit niet midden op de dag te doen. Sochtens vroeg is het beste, dan is het gras/beplanting/grond vaak toch al wat natter en koeler.
Ja, ik zie dat er crappy weer aankomt, misschien goed om er nog een lading overheen te gooien.
Klemmen zetten is inderdaad een kunstje.RobNemoo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 07:36:
[...]
Hier vooral in het grasveld van de buren. Dat grenst aan mijn moestuin, dus ik hou het angstvallig in de gaten (pun intended). Buurman is wel bezig met klemmen zetten, maar heb hem nog niet gehoord over vangst.
Ik gebruik altijd hetzelfde graafmateriaal (de mollenset + klemmen/vlaggetjes zit in een eigen emmertje), én (volgens mij belangrijk) handschoenen zodat de klemmen of gang niet naar mij ruikt.
Een beest dat amper ziet kan vast goed ruiken is mijn opvatting.
Het meeste kans ze te vangen heb je als je een gang richting water kan vinden, ze moeten drinken en ze komen dus heel vaak door die "watergang".
Ik zoek anders het liefst een diepere verbindingsgang (= hoofdstelsel) tussen (of beter gezegd langs) twee hopen, die kan je vinden met een prikker, ik gebruik daar een laselektrode 3,2 voor, daarmee voel je of de weerstand wegvalt bij een gang.
voedselgangen vlak onder het oppervlak laat ik vaak voor wat ze zijn, je hebt kans dat de mol terugkomt om te kijken of er wat ligt, maar net zoveel kans dat hij een andere voedselgang graaft.
Voor de gaten gebruik ik een simpel pootschepje, daar kan je mooi een klein vierkant gat mee steken waar de klem precies in past. Bovendien kan je zo heel simpel de uitgestoken pol weer terugzetten als je toch geen twee gangen vindt.
Met je vingers kan je de gang voelen, deze moet rond zijn en aan bede kanten van het gat zitten. Heb je te diep gestoken vul dan de grond aan en druk dan de grond vast tot op hoogte van de bodem van de gangen.
En dan moet je de klem "diep" zetten, natuurlijk met de opening voor de gangen, maar zodat de lip op de bodem ligt. Mollen hebben de neiging dieper te gaan als ze iets tegen komen. Door de poten dus iets in de grond te drukken zullen ze de lip toch raken als ze graven. Is de grond hard dan maak ik met het schepje een indruk/groefje bij de poten zodat deze geen weerstand hebben bij dichtslaan.
Daarna vul je het gat op zodat er geen licht in de gang komt, met dezelfde aarde als je er uit schepte. De klem vullen hoeft niet, die laat je in principe leeg zodat de mol die kant op gaat en niet al voor de klem gaat graven.
Ik laat altijd de bovenkant van de klem zichtbaar, dan zie je van een afstand of hij open staat (de bovenkant/handvat) en je beet hebt doordat de klem dichtgeslagen is (of dat ze je te slim af waren). En ik zet meestal meerdere klemmen in cluster waar ik een mol vermoed.
Is een klem afgegaan zonder vangst dan verplaats ik deze, er van uit gaande dat zo`n beest die plek markeert als gevaarlijk.
En als kers op het veld zet je er een vlaggetje bij zodat je van ver kan zien waar de klemmen staan, en zodat je er geen een vergeet weg te halen als je gaat maaien.
Op een gazon van 10 m² zal het meevallen, bij ruim 6000 m² is het fijn als je niet hoeft te zoeken.
![]() |
:strip_exif()/f/image/IPB3cazztdG8jENzNbE07fTl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb inmiddels de derde mol vanochtend gevangen (drie binnen 18 uur) en heb geen nieuwe hopen meer gezien, ik verwacht dat er dus maar drie zaten die op die vier plaatsen bezig waren.
Een mol gebruikt de gang van andere mollen, helemaal als daar niemand meer komt, en zo kunnen ze dus best een veld oversteken ondergronds zonder te hoeven graven.
Ik zet wel altijd na vangst de klem terug en laat het cluster klemmen nog enkele dagen staan om zeker te zijn dat er geen andere mollen meer op die plek zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 15-06-2021 22:02 ]
Degelijke manier van werken, al schrik ik wel haast dat je op 6000m2 gazon mollen aan t bestrijden bent (en dat je het als gazon beheerd)Teijgetje schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:52:
[...]
Klemmen zetten is inderdaad een kunstje.
Ik gebruik altijd hetzelfde graafmateriaal (de mollenset + klemmen/vlaggetjes zit in een eigen emmertje), én (volgens mij belangrijk) handschoenen zodat de klemmen of gang niet naar mij ruikt.
Het meeste kans ze te vangen heb je als je een gang richting water kan vinden, ze moeten drinken en ze komen dus heel vaak door die "watergang".
Ik zoek anders het liefst een diepere verbindindingsgang tussen twee hopen, die kan je vinden met een prikker, ik gebruik daar een laselektrode 3,2 voor, daarmee voel je of de weerstand wegvalt bij een gang.
Voor de gaten gebruik ik een simpel pootschepje, daar kan je mooi een klein vierkant gat mee steken waar de klem precies in past. Bovendien kan je zo heel simpel de uitgestoken pol weer terugzetten als je toch geen twee gangen vindt.
Met je vingers kan je de gang voelen, deze moet rond zijn en aan bede kanten van het gat zitten. Heb je te diep gestoken vul dan de grond aan en druk dan de grond vast tot op hoogte van de bodem van de gangen.
En dan moet je de klem "diep" zetten, natuurlijk met de opening voor de gangen, maar zodat de lip op de bodem ligt. Mollen hebben de neiging dieper te gaan als ze iets tegen komen. Door de poten dus iets in de grond te drukken zullen ze de lip toch raken als ze graven. Is de grond hard dan maak ik met het schepje een indruk/groefje bij de poten zodat deze geen weerstand hebben bij dichtslaan.
Daarna vul je het gat op zodat er geen licht in de gang komt, met dezelfde aarde als je er uit schepte. De klem vullen hoeft niet, die laat je in principe leeg zodat de mol die kant op gaat en niet al voor de klem gaat graven.
Ik laat altijd de bovenkant van de klem zichtbaar, dan zie je van een afstand of hij open staat (de bovenkant/handvat) en je beet hebt doordat de klem dichtgeslagen is (of dat ze je te slim af waren). En ik zet meestal meerdere klemmen in cluster waar ik een mol vermoed.
Is een klem afgegaan zonder vangst dan verplaats ik deze, er van uit gaande dat zo`n beest die plek markeert als gevaarlijk.
En als kers op het veld zet je er een vlaggetje bij zodat je van ver kan zien waar de klemmen staan, en zodat je er geen een vergeet weg te halen als je gaat maaien.![]()
Op een gazon van 10 m² zal het meevallen, bij ruim 6000 m² is het fijn als je niet hoeft te zoeken.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb inmiddels de derde mol vanochtend gevangen (drie binnen 18 uur) en heb geen nieuwe hopen meer gezien, ik verwacht dat er dus maar drie zaten die op die vier plaatsen bezig waren.
Een mol gebruikt de gang van andere mollen, helemaal als daar niemand meer komt, en zo kunnen ze dus best een veld oversteken ondergronds zonder te hoeven graven.
Ik zet wel altijd na vangst de klem terug en laat het cluster klemmen nog enkele dagen staan om zeker te zijn dat er geen andere mollen meer op die plek zijn.
@Woody179
Ik heb echt een bloedhekel aan overal molshopen en opgegooide dode grasplaggen.
En als gazon is overdreven, ik denk dat een derde van wat je ziet onkruid/geen gras is, maar wel groen.
Ik hou het wel kort en wals het altijd om het vlak te houden. Kort omdat je dan snel kan maaien, en vlak zodat je niet van de maaitractor afstuitert met 18 km/u.
En laat je ze hun gang gaan dan loopt dat echt uit de hand, ik ben twee jaar geleden een week (40 uur) bezig geweest ze allemaal te vergassen, toen was het overal een en al hoop. En na maaien en walsen om de grond weer aangedrukt te krijgen begon dat opnieuw. Als je dan liep voelde je de grond zakken vanwege de vele gangen.
Dat was nadat ik alle normale manieren gehad had, koolmonoxide vergiftiging is imo de meest humane manier om van ze af te komen. Het hele verhaal vind je als je zoekt rond mei 2019.
Sinds die tijd is het een kwestie van bijhouden en hou ik het liever groen voor de vogels die lekker meewandelen wanneer ik maai. Kan daar echt van genieten, vogels zijn best slim.
Ik heb naast eksters, merels, en waterkippen, een scholekster die achter me aan komt. Dat is echt een grappig vogeltje met zijn oranje poten en lange snavel, en zijn rode oogjes. En kom ik terug dan heeft hij een leuk loopje en gaat net ver genoeg weg tot ik gedraaid ben.
Supergrappig om te zien hoe hij die lange snavel de grond in boort.
En laatst had hij zelfs een veenmol gevangen (daar gaat onze bedreigde prehistorische krekelsoort.......
)
En als gazon is overdreven, ik denk dat een derde van wat je ziet onkruid/geen gras is, maar wel groen.
Ik hou het wel kort en wals het altijd om het vlak te houden. Kort omdat je dan snel kan maaien, en vlak zodat je niet van de maaitractor afstuitert met 18 km/u.
En laat je ze hun gang gaan dan loopt dat echt uit de hand, ik ben twee jaar geleden een week (40 uur) bezig geweest ze allemaal te vergassen, toen was het overal een en al hoop. En na maaien en walsen om de grond weer aangedrukt te krijgen begon dat opnieuw. Als je dan liep voelde je de grond zakken vanwege de vele gangen.
Dat was nadat ik alle normale manieren gehad had, koolmonoxide vergiftiging is imo de meest humane manier om van ze af te komen. Het hele verhaal vind je als je zoekt rond mei 2019.
Sinds die tijd is het een kwestie van bijhouden en hou ik het liever groen voor de vogels die lekker meewandelen wanneer ik maai. Kan daar echt van genieten, vogels zijn best slim.
Ik heb naast eksters, merels, en waterkippen, een scholekster die achter me aan komt. Dat is echt een grappig vogeltje met zijn oranje poten en lange snavel, en zijn rode oogjes. En kom ik terug dan heeft hij een leuk loopje en gaat net ver genoeg weg tot ik gedraaid ben.
En laatst had hij zelfs een veenmol gevangen (daar gaat onze bedreigde prehistorische krekelsoort.......
![]() | ![]() | ![]() |
:strip_exif()/f/image/eYwBBJY62mF79KzvLiSWyOcl.jpg?f=fotoalbum_large)
Thanks, goeie tips! Mooie lap gras ook, heerlijk.Teijgetje schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:52:
[...]
Klemmen zetten is inderdaad een kunstje.
Ik zoek anders het liefst een diepere verbindingsgang (= hoofdstelsel) tussen (of beter gezegd langs) twee hopen, die kan je vinden met een prikker, ik gebruik daar een laselektrode 3,2 voor, daarmee voel je of de weerstand wegvalt bij een gang.
voedselgangen vlak onder het oppervlak laat ik vaak voor wat ze zijn, je hebt kans dat de mol terugkomt om te kijken of er wat ligt, maar net zoveel kans dat hij een andere voedselgang graaft.
En als kers op het veld zet je er een vlaggetje bij zodat je van ver kan zien waar de klemmen staan, en zodat je er geen een vergeet weg te halen als je gaat maaien.![]()
Op een gazon van 10 m² zal het meevallen, bij ruim 6000 m² is het fijn als je niet hoeft te zoeken.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even werk van maken hier, anders is het snel om zeep met de moestuin.
In mijn toenemende teleurstellingen rondom m'n gazon en tegenvallende resultaten van alle pogingen rondom verticuteren, doorzaaien, etc. vraag ik me af of grond door veel betreden door de kids ook te 'vast' of 'dichtgeslagen' kan raken waardoor gras niet meer (goed) kan groeien of graszaad nauwelijks de kans krijgt de grond in te groeien, ondanks dat dat de bovenste laag los geharkt is voor het doorzaaien?
@JBS verbeter je de grond ook door een dun laagje compost in het voor- en najaar te strooien? Dit helpt mij op kleigrond.
Gazon bedoelde ik meer als in kort gemaaid. Met zown plak grond zou ik het als weidevogellangdschap oid inrichten. Zijn ook nog eens diverse subsidie potjes voor.Teijgetje schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 22:34:
@Woody179
En laatst had hij zelfs een veenmol gevangen (daar gaat onze bedreigde prehistorische krekelsoort.......)
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
@Woody179
Het hele land achter ons veld is onderdeel van beschermd weidevogelreservaat GrootWilnis - Vinkeveen, waar wij op uitkijken is reservaat Demmerik.
Om daar nu privé-grond aan toe te gaan voegen..........
Subsidie voor boeren liep dacht ik ook maar tot februari, en dan ben je een deel zeggenschap kwijt omdat je aan richtlijnen moet gaan voldoen.
Maar het wordt dus gewoon gebruikt door vogels die fourageren op kort gras.
Ganzen (div), merels, raven, eksters, scholeksters, eenden, waterhoentjes, spreeuwen, en vele anderen.
Dat bij ons een paar scholeksters dagelijks rondwandelt is toch wel mooi, daar gaat het al tijden slecht mee.
Maar ook reigers zijn regelmatig te spotten midden op het veld op jacht naar muizen (of mollen?).
Er is zelfs een knokenhoekje, roofvogels zitten regelmatig op de hoek van een schuurtje hun buit uit elkaar te trekken aan de hoeveelheid pootjes en veren te zien.
De otter is ook terug in reservaat Demmerik en hoop ik binnenkort eens te kunnen spotten.
En een beetje voetballen om in conditie te blijven is natuurlijk ook fijn.
Maar als je het vogelreservaat bekijkt dan verschilt ons veld niet heel erg van hoe de boeren hun percelen beheren.
Bij ons wordt ook niet bemest en onkruid zoals klaver, heermoes, ereprijs etc heeft vrij spel, net zoals de zoom om het veld (al wil ik daar meer bloemen tussen).
En er wordt uiteraard ook geen gif gewasbeschermingsmiddelen gebruikt.
Het hele land achter ons veld is onderdeel van beschermd weidevogelreservaat GrootWilnis - Vinkeveen, waar wij op uitkijken is reservaat Demmerik.
Om daar nu privé-grond aan toe te gaan voegen..........
Subsidie voor boeren liep dacht ik ook maar tot februari, en dan ben je een deel zeggenschap kwijt omdat je aan richtlijnen moet gaan voldoen.
Maar het wordt dus gewoon gebruikt door vogels die fourageren op kort gras.
Ganzen (div), merels, raven, eksters, scholeksters, eenden, waterhoentjes, spreeuwen, en vele anderen.
Dat bij ons een paar scholeksters dagelijks rondwandelt is toch wel mooi, daar gaat het al tijden slecht mee.
Maar ook reigers zijn regelmatig te spotten midden op het veld op jacht naar muizen (of mollen?).
Er is zelfs een knokenhoekje, roofvogels zitten regelmatig op de hoek van een schuurtje hun buit uit elkaar te trekken aan de hoeveelheid pootjes en veren te zien.
De otter is ook terug in reservaat Demmerik en hoop ik binnenkort eens te kunnen spotten.
En een beetje voetballen om in conditie te blijven is natuurlijk ook fijn.
Maar als je het vogelreservaat bekijkt dan verschilt ons veld niet heel erg van hoe de boeren hun percelen beheren.
Bij ons wordt ook niet bemest en onkruid zoals klaver, heermoes, ereprijs etc heeft vrij spel, net zoals de zoom om het veld (al wil ik daar meer bloemen tussen).
En er wordt uiteraard ook geen gif gewasbeschermingsmiddelen gebruikt.
[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 17-06-2021 20:18 ]
Ons tuintje van ons nieuwbouwhuis is 9 meter diep. Ik zit er aan te denken aan het volgende :

Palen om de meter (?) en aan die palen ThermoGarant Pine Design Rabat planken vastmaken tot 2 meter hoogte.
Vervolgens twee palen en daar een poort van een meter tussen hangen.
Vervolgens nog een 0,5 meter planken of beplanting oid.
Nu is hout overal slecht verkrijgbaar maar die rabat planken liggen ergens nog in de maat 510 cm lang. Nu dacht ik ik koop gewoon 24 planken per zijde (2 meter hoogte schutting /13,33 cm hoogte plank)*(800/510).
510 cm plank in volle lengte en dan een plank in stukken zagen van 240 cm.
Is dat handig om in die planken te gaan zagen ?

Palen om de meter (?) en aan die palen ThermoGarant Pine Design Rabat planken vastmaken tot 2 meter hoogte.
Vervolgens twee palen en daar een poort van een meter tussen hangen.
Vervolgens nog een 0,5 meter planken of beplanting oid.
Nu is hout overal slecht verkrijgbaar maar die rabat planken liggen ergens nog in de maat 510 cm lang. Nu dacht ik ik koop gewoon 24 planken per zijde (2 meter hoogte schutting /13,33 cm hoogte plank)*(800/510).
510 cm plank in volle lengte en dan een plank in stukken zagen van 240 cm.
Is dat handig om in die planken te gaan zagen ?
@vortexnl1982
Met een afkortzaag is dat prima te doen, 24 planken is precies genoeg. Heb je 7x 30 cm afval en een stukje van 6 cm.
Hou rekening met slechte stukken, tenzij je ze zelf recht, heel en netjes uitzoekt natuurlijk.
Met een afkortzaag is dat prima te doen, 24 planken is precies genoeg. Heb je 7x 30 cm afval en een stukje van 6 cm.
Hou rekening met slechte stukken, tenzij je ze zelf recht, heel en netjes uitzoekt natuurlijk.
[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 17-06-2021 23:19 ]
Ja goeie om wat extra planken te kopen. Kan het kwaad denk je dat de planken een paar weken in de tuin blijven liggen voordat ik ze ophang?Teijgetje schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:17:
@vortexnl1982
Dan zou ik het wel afschermen en zorgen dat de boel kan ventileren en bij voorkeur uit de zon zodat je geen grote kleurverschillen krijgt.
Vanmorgen vroeg met de belofte van een forse hoosbui een batch aaltjes uitgezet. Net klaar, kijk omhoog en de zon breekt door
Geen regen tot minimaal vanavond...
Sproeier maar aangezet, hopen dat de zonnesterkte niet teveel aaltjes verbrandt.
Sproeier maar aangezet, hopen dat de zonnesterkte niet teveel aaltjes verbrandt.
We hebben hier tussen 5 en 6 een beste hoosbui gehad. Lekker joh, wakker worden met een plens water in je smoel.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:26:
Vanmorgen vroeg met de belofte van een forse hoosbui een batch aaltjes uitgezet. Net klaar, kijk omhoog en de zon breekt doorGeen regen tot minimaal vanavond...
Op mijn dakterras heb ik een wandje van eikenhout opgestapeld in een houten frame. Enkele insecten lijken dol op dit hout, vorig jaar heb ik ze ook wel gezien, maar dit jaar zijn het er wat meer. Weet iemand wat voor een insecten dit zijn? Volgens mij zijn dit de insecten die de gaatjes in het hout maken. Ik kreeg ze lastig op de foto, excuus daarvoor.
Op zich maak ik me er niet zo veel zorgen over, een paar gaatjes meer of minder. Er ligt nog genoeg onaangetast hout, ik ben waarschijnlijk verhuisd voordat het echt serieuze vormen gaat aannemen. Ik heb echter ook een pergola van douglas hout en daar moeten ze niet aan komen. Daar lijken ze ook geen interesse in te hebben, wespen overigens wel.
Iemand een idee wat voor een insecten dit zijn en of ik actie moet ondernemen? Dank!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NU4PUffmKhlL2TOcDNjMGZFr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V5UyVS31fUvnbifQYOcrTvTr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OpyxKJyoKXWdOluu9v98yTOo.jpg?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZtG5kSJrvqv30cfPVWmfwhHd.png?f=user_large)
Op zich maak ik me er niet zo veel zorgen over, een paar gaatjes meer of minder. Er ligt nog genoeg onaangetast hout, ik ben waarschijnlijk verhuisd voordat het echt serieuze vormen gaat aannemen. Ik heb echter ook een pergola van douglas hout en daar moeten ze niet aan komen. Daar lijken ze ook geen interesse in te hebben, wespen overigens wel.
Iemand een idee wat voor een insecten dit zijn en of ik actie moet ondernemen? Dank!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NU4PUffmKhlL2TOcDNjMGZFr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V5UyVS31fUvnbifQYOcrTvTr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OpyxKJyoKXWdOluu9v98yTOo.jpg?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZtG5kSJrvqv30cfPVWmfwhHd.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZtKRhNz3pFuUEbPEFNf10J3G.png?f=user_large)
Het is moeilijk te zien, maar ik denk dat het insect op de foto een parasitair insect is dat eitjes legt in eitjes in het hout. Ik denk dat een ander insect de gaatjes in het hout maakt. Ik zou me trouwens niet zoveel zorgen maken over je pergola, want dat is heel anders dan gekloofd hout.
Typisch boktorren. Die leggen eitjes in het hout. Uit de eitjes komen larven die de grote gangen maken.TheDeuce schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:38:
Op mijn dakterras heb ik een wandje van eikenhout opgestapeld in een houten frame. Enkele insecten lijken dol op dit hout, vorig jaar heb ik ze ook wel gezien, maar dit jaar zijn het er wat meer. Weet iemand wat voor een insecten dit zijn? Volgens mij zijn dit de insecten die de gaatjes in het hout maken. Ik kreeg ze lastig op de foto, excuus daarvoor.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank @Yell0, is het nodig ze te bestrijden denk je? En moet ik me zorgen maken om mijn pergola van douglas hout? Het eikenhout fungeert als afscheiding, niet als brandhout. Zoals ik aangaf maken een paar gaatjes me echt niet uit, maar wil voorkomen dat ik een boktorplaag krijg.
@TheDeuce
Als het Douglas behandeld is, de meeste boktorren leggen geen eieren in behandeld hout.
En de meesten hebben een specifieke voorkeur.
Met de boktor-determinatie-wijzer kun je kijken welke je precies hebt en hoe schadelijk deze kán zijn, de meeste boktorren heb je namelijk geen last van.
Waar je wel last van kán krijgen zijn spechten, die zijn weer gek op de larven en kunnen die horen. En hakken ze dus uit als ze uitvinden waar ze zitten.
Om dat te voorkomen zou je ze moeten bestrijden.
Je kan ook de specht(en) simpel verjagen natuurlijk. (ook in zwart)
Als het Douglas behandeld is, de meeste boktorren leggen geen eieren in behandeld hout.
En de meesten hebben een specifieke voorkeur.
Met de boktor-determinatie-wijzer kun je kijken welke je precies hebt en hoe schadelijk deze kán zijn, de meeste boktorren heb je namelijk geen last van.
Waar je wel last van kán krijgen zijn spechten, die zijn weer gek op de larven en kunnen die horen. En hakken ze dus uit als ze uitvinden waar ze zitten.
Om dat te voorkomen zou je ze moeten bestrijden.
Je kan ook de specht(en) simpel verjagen natuurlijk. (ook in zwart)
[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 18-06-2021 23:50 ]
Iemand een idee waar je fijne compost (dus fijne zeefmaat, niet met stukken van 5 cm stokjes) en rhodondenderongrond kan scoren, maar dan los gestort in omgeving Zwolle?
De lokale toko's hebben alleen compost met grote stukken of het komt in lullige zakjes. M'n Google skills lijken me een beetje in de steek te laten
De lokale toko's hebben alleen compost met grote stukken of het komt in lullige zakjes. M'n Google skills lijken me een beetje in de steek te laten
GFT compost is toch meestal wel fijn? zitten alleen vaak kleine plastic stukjes tussen (van alle landgenoten die niet zo goed zijn met scheiden).deWit schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:49:
Iemand een idee waar je fijne compost (dus fijne zeefmaat, niet met stukken van 5 cm stokjes) en rhodondenderongrond kan scoren, maar dan los gestort in omgeving Zwolle?
alleen bij groencompost heb ik de ervaring dat er grotere stukjes in zitten.
Ik m'n turf (en rhododendrons) hier vandaan. https://www.rhododendronwal.nl/webshopdeWit schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:49:
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik haal zelf mijn grond en substraten bij Den Ouden maar die zitten hoofdzakelijk in het zuiden van het land.deWit schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:49:
Als ik google op compostering kom ik in Zwolle uit bij Hoogenboom en van Werven. Ik zou die gasten eens bellen en vragen wat ze hebben liggen. Vragen naar gezeefde compost fractie 0-30 oid.
[ Voor 4% gewijzigd door Woody179 op 19-06-2021 22:23 ]
Ik heb wat goedkope zweetslangen van de action liggen. Moeten die eerst ivm giftige stoffen oid doorgespoeld worden met kraanwater? Sowieso vroeg ik mij af hoe gezond die slangen zijn ivm microplastic, fabricage reststoffen. Kan iemand trouwens iets zeggen over de levensduur van de Action zweetslang?
2 maanden terug om de trampoline kunstgras gelegd. Nu na dit warme weer lijkt het een 1 a 2 cm te zijn gekrompen waardoor het niet meer strak tegen de bandjes aan ligt. Leverancier komt binnenkort kijken…. Heeft iemand hier soort gelijke ervaringen mee en zet het bv in sept/okt weer uit ?
Kan het niet zijn dat de grond nu meer platgelopen is en wat 'kuilen' heeft? Dat vereist meer centimeters dan wanneer het 100% strak ligt en dan lijkt het gekrompen te zijn.kiefty14 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 09:52:
2 maanden terug om de trampoline kunstgras gelegd. Nu na dit warme weer lijkt het een 1 a 2 cm te zijn gekrompen waardoor het niet meer strak tegen de bandjes aan ligt. Leverancier komt binnenkort kijken…. Heeft iemand hier soort gelijke ervaringen mee en zet het bv in sept/okt weer uit ?
Ik ken wat mensen met kunstgras en heb hier helaas ook nog een stukje liggen (van de oude bewoners), maar krimp en uitzetten komt mij onbekend voor.
Nu de langste dag geweest is wil ik deze flinke knaap wat gaan inkorten en terugsnoeien. Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Van onderaf zie ik veel scheuten (heet dat zo?) daar er veel van weghalen? Andere snoei tips?
:fill(white):strip_exif()/f/image/mfeZxLsYI7ZIXqr6aBRAWYnW.png?f=user_large)
Van onderaf zie ik veel scheuten (heet dat zo?) daar er veel van weghalen? Andere snoei tips?
:fill(white):strip_exif()/f/image/mfeZxLsYI7ZIXqr6aBRAWYnW.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/UjCHPFnD0rnhg2IblVVODtOp.png?f=user_large)
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Zorg dat de boom op de goede plek valt. En kijk uit dat die niet op jou valt.Dzine schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:11:
Nu de langste dag geweest is wil ik deze flinke knaap wat gaan inkorten en terugsnoeien. Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]