Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 78 79 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RoosW
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 15:08
struukkel schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:26:
[...]

Als je daadwerkelijk framboos en braam wilt planten dan zou ik een beperkt aantal plantjes daarvan doen. Met name framboos woekert ontzettend, dus na een paar jaar schiet het overal omhoog. Even googelen levert genoeg verhalen en tips op. Van Clematis, Jasmijn en Kamperfoelie plant je er ongeveer drie per strekkende meter.
Overigens hooguit 1 van elk, wat betreft de vruchtdragers dan.

• Cheezus
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:38

Cheezus

Luiaard

Wimhaw schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:37:
Vorige week melde ik dat onze hovenier Groene Golf uit Boskoop bezig was met het plaatsen van een vlonder met daarop een overkapping. Geen prefab gebouwtje maar alles zelf op maat gezaagd en in elkaar gezet van ongeschaafd Douglas hout. Lekker robuust. Dit is het resultaat. Wij zijn er tevreden mee.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Plaatsen of verwijderen (gezien de volgorde)? :P

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 15:30
Mooi werk @Wimhaw!! Ook een erg mooie tuin! Prachtige olijfboom en een erg mooie/leuke indeling! O+

Hoi :)

• tiswat
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15:44
frieskip schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:16:
[...]

Of het de juiste manier is weet ik niet ... :? maar wij hebben de Clematis en Jasmijn en Kamperfoelie per 3 stuks de meter geplaatst. Schopdiep uitgegraven en afgevuld met tuinaarde.

Jasmijn en clematis lijken wat moeite met het natte weer gehad te hebben, maar beginnen te groeien nu... Kamperfoelie heeft helemaal nergens last van :)
Vooral die kamperfoelie kan ik aanraden. Die is in nog geen maand tijd van 1 meter naar 1,80 gegroeid. Echt bizar.

• Wimhaw
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 16:01
Shadow_Agent schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:49:
Mooi werk @Wimhaw!! Ook een erg mooie tuin! Prachtige olijfboom en een erg mooie/leuke indeling! O+
Dank je. De zelfde hovenier heeft onze ideeën uitgewerkt en na wat aanpassingen an onze kant ook in basis aangelegd. Dat is nu een kleine 3 jaar geleden gebeurd.
Beplantingschema komt ook van hun, maar dat hebben we niet helemaal aan gehouden. Zo'n 70% klopt. De oude olijf wilde ik persoonlijk echt hebben. Grillige stam met een groene kroon. Mooie eye-catcher. Wordt 's avonds ook uitgelicht. Veel insecten vriendelijke planten en struiken een genot om naar te kijken. We vermaken ons wel... 🍻en 🥂🍷

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

tiswat schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:06:
[...]

Vooral die kamperfoelie kan ik aanraden. Die is in nog geen maand tijd van 1 meter naar 1,80 gegroeid. Echt bizar.
Mijn zwarte bamboe hier doet > 10 cm/dag nu. Ruilen? :P

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14:46
Tehh schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:53:
[...]

Ik heb geen ervaring met grotere dieren en diatomeeënaarde. Voor kippen wordt het inderdaad veel gebruikt, mijn emmer komt ook bij een zaak vandaan die zich richt op bestrijding van bloedluis bij kippen. Geen idee hoe het zit met konijnen, dat zou je best dan even navragen bij een dierenspeciaalzaak / dierenarts o.i.d.
Vandaag mijn diatomeeënaarde in ontvangst kunnen nemen en op een aantal plekken (het zou goed moeten gaan, maar voor de zekerheid buiten bereik van de konijntjes) gestrooid. Ik ben erg benieuwd of morgen of overmorgen de mierenplaag op bepaalde plekken evenals bij jou veel minder is!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 07:25
@RoosW
1 Braam en je komt er nooit meer van af.
Woekert hier de hele tuin door.
Niet aan beginnen voor die paar vruchtjes.
Wil je perse bramen neem dan doornloze, dat is makkelijker zonder dikleren handschoenen weg te trekken/knippen of uit te steken.

Druiven, rode en witte, zijn beter in de hand te houden en ogen imo leuker dan een bramenstruik.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 15:58
Teijgetje schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:35:
@RoosW
Wil je perse bramen neem dan doornloze, dat is makkelijker zonder dikleren handschoenen weg te trekken/knippen of uit te steken.

Druiven, rode en witte, zijn beter in de hand te houden en ogen imo leuker dan een bramenstruik.
@RoosW volledig eens met @Teijgetje (met een kleine aanvulling, braam en framboos woekeren enorm. Als je ze toch wil zetten zou ik dit als solitair & in een kuip doen. Zo heb je toch de vruchten maar voorkom je dat het door je tuin in woekeren. Braam bijvoorbeeld woekerd onder de grond maar de bovengrondse takken schieten ook heel makkelijk wortel wanneer zij de grond/ water aanraken. In een haag hou je dit niet bij.

Kies dan voor een aalbes, kruisbes oid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
@RoosW Eens met de opmerkingen over bramen. Op een braak liggend terrein hiernaast staat een enorme bramenstruik, bedekt makkelijk een stuk van 4x4 ofzo. Er groeien ook overal bramenstruikjes, en met de stekels zijn het ondingen om te verwijderen. Er zijn wel braamsoorten met zachtere of geen stekels, dat doet het een stuk beter. Maar wil je een dekkend iets hebben, is een braam niet een goede keuze.

Frambozen woekeren ook, maar in ieder geval hebben die geen harde stekels, is makkelijker bij te houden. Is ook meer een struik dan een klimplant, weet niet hoe goed dat tegen een hek opklimt.

Een japanse wijnbes is wel een goede plant om ergens tegenaan te laten groeien. Houdt een beetje het midden tussen een framboos en een braam, met zachte stekels. Lekkere vruchten, ook.

Kamperfoellie dekt heel goed, geeft mooie bloemetjes, kan ook behoorlijk groot worden. Hangt een beetje af van de precieze soort, maar lijkt me een goede keus. Niet te dicht op elkaar zetten, zou ik denken.

Clematis dekt niet zo goed, ziet er wel mooi uit. We hadden zelf altijd wat moeite deze in leven te houden, alhoewel de condities bij ons ook niet ideaal waren.

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online
Wimhaw schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:37:
Vorige week melde ik dat onze hovenier Groene Golf uit Boskoop bezig was met het plaatsen van een vlonder met daarop een overkapping. Geen prefab gebouwtje maar alles zelf op maat gezaagd en in elkaar gezet van ongeschaafd Douglas hout. Lekker robuust. Dit is het resultaat. Wij zijn er tevreden mee.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuke tuin, jammer van die enorme loods. Kan je daar geen mooie groene haag voor plaatsen o.i.d.?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16:02
Vergeet niet de hybrides in je overweging mee te nemen. Tayberry, Loganberry en Boysenberry

Acties:
  • +9Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 14:03
Wat een (onterechte) negativiteit over bramen en frambozen! Wij hebben al jaren bramen en nooit overlast. In ons stadstuintje stond de braam opgesloten tussen het terras en de muur, dus die kon geen kant op. Nu in volle grond ook nauwelijks scheuten. Bij frambozen is dat wel meer. Voordeel: makkelijk vermeerderen als je wilt. Als je dat niet wilt: scheuten zijn niet te missen, het zijn er hooguit een paar en met een schoffel heel makkelijk weg te steken.

Het leuke eraan is dat het inheemse soorten zijn. Braam heeft bijv. nooit bemesting nodig, en trekt ontzettend veel insecten aan. Ik sta er af en toe bij te kijken en heb de volgende soorten gezien:
- Smaragdgroefbij
- Grote koekoekshommel
- Kleine wespenboktor
- Rosse metselbij
- Boom- en akkerhommels
- Sluipwespen
- Gewone bloesemboktor
- Heel veel honingbijen

Kortom, een feest om naar te kijken!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wimhaw
Supreme schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 07:52:
[...]

Leuke tuin, jammer van die enorme loods. Kan je daar geen mooie groene haag voor plaatsen o.i.d.?
Een haag zou misschien kunnen, maar dan moet deze een meter of 4 hoog zijn anders heb je er niets aan.
Toen we het huis kochten stond de loods er al. We storen er ons niet aan. We zitten aan de rand van een "schone" industrie terrijn, en verder direct in buurt van 2 natuurgebieden waar we binnen 5 minuten lopen er zijn.
Gelukkig zijn de eigenaren van dat deel van de loods niet actief. In het afgelopen jaar. We hebben ze maar een paar keer gezien.

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• RoosW
Teijgetje schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 00:35:
@RoosW

Druif hadden we in onze vorige tuin en die woekerde als een gek, kroop door alle kieren de schuur in, overwoekerde de schutting (waar onze buurvrouw van ging schuimbekken, want dat 'beschadigde de schutting en hij ging er scheef van staan 8)7 ) dus dat word hem ook niet, misschien de framboos enkel als die kleine japanse struik variant en de braam (ben ik toch geen groot fan van) maar laten zitten. We zetten in ieder geval wel een aantal verschillende kruisbessen neer en misschien ook een dwerg fruitboompje om langs de schutting te leiden, een pruim denk ik).
Heb al met de buurman overlegd, en zolang het geen klimop word, vind hij alles best, dat van die klimop ben ik geheel met hem eens, dus dat is mooi ;)

@Woody179 Yep aalbes, wit en rood, en zwarte bes denk ik, kruisbessen is een must, die kun je haast nooit kopen, en ik vind het zo ongeveer de lekkerste bessen die er zijn!

@henkie196 Japanse wijnbes, goede tip, nooit van gehoord, tjonge dat word een lekkere tuin :D
banaliteit schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 07:57:
Vergeet niet de hybrides in je overweging mee te nemen. Tayberry, Loganberry en Boysenberry
Weer een aantal waar ik nog nooit van gehoord heb, nu kijken of dat te combineren is met zoveel mogelijk bijen en andere insecten vriendelijk bloemen.

jandufeu schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:23:

Wat een (onterechte) negativiteit over bramen en frambozen! Wij hebben al jaren bramen en nooit overlast. In ons stadstuintje stond de braam opgesloten tussen het terras en de muur, dus die kon geen kant op. Nu in volle grond ook nauwelijks scheuten. Bij frambozen is dat wel meer. Voordeel: makkelijk vermeerderen als je wilt. Als je dat niet wilt: scheuten zijn niet te missen, het zijn er hooguit een paar en met een schoffel heel makkelijk weg te steken.

Het leuke eraan is dat het inheemse soorten zijn. Braam heeft bijv. nooit bemesting nodig, en trekt ontzettend veel insecten aan. Ik sta er af en toe bij te kijken en heb de volgende soorten gezien:
- Smaragdgroefbij
- Grote koekoekshommel
- Kleine wespenboktor
- Rosse metselbij
- Boom- en akkerhommels
- Sluipwespen
- Gewone bloesemboktor
- Heel veel honingbijen

Kortom, een feest om naar te kijken!
Kijk dat willen wij dus wel, hmm in een kuip geplaatst is ie misschien wat makkelijker in toom te houden..
Je hebt inderdaad 'doornloze' bramen zag ik ergens (Uitverkocht, zucht)

[Voor 44% gewijzigd door RoosW op 11-06-2021 11:08. Reden: Toevoeging informatie]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frieskip
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:31
RoosW schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:59:
[...]
tjonge dat word een lekkere tuin :D

[...]
We zien de foto's van de tuin straks wel komen! O-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoosW
Pff stel je er nu ook weer niet te veel van voor, het is een tuin van 8,5x4,5 met een schuur van 3x2, veel ruimte is er dus niet..
Maar goed, foto's zullen zeker volgen ;)

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Iedereen die graag bramen wil, mag ze hier 100% gratis uit de tuin komen uitgraven :P
Er zijn er genoeg voor iedereen!

spoiler:
Nee, zoals eerder al gezegd: wat een ellende, die bramen ;( Niet aan beginnen.

De vorige eigenaars hier hebben de tuin nogal verwaarloosd, ik ben nu al meer dan een half jaar bezig om al de gigantische, compleet verhoutte rotbramen weg te knippen en uit de buxus-en taxushagen te halen. Uitgraven is onbegonnen werk, zeker tussen de hagen lukt dat niet. Na een dagje snoeien en hakselen ben ik meestal zo toegetakeld dat ik de moed een paar weken kwijt ben. Die oude bramen hebben echt vlijmscherpe doornen die op de koop toe makkelijk afbreken, dus je staat sowieso vol schrammen + telkens een week lang nieuwe splinters ontdekken en uit je handen/armen graven.

Vergif haalt niks uit (en gebruik ik sowieso ook niet graag). Ik probeer ze nu uit te putten door het nieuwe groen minstens wekelijks weg te knippen, maar ik vrees dat dat ook onbegonnen werk is. Wanneer je dan ziet aan welk tempo die dingen in dit seizoen teruggroeien, zakt de moed je wel 'ns in de schoenen :+

• RoosW
Slonzo schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:52:
Iedereen die graag bramen wil, mag ze hier 100% gratis uit de tuin komen uitgraven :P

spoiler:

De vorige eigenaars hier hebben de tuin nogal verwaarloosd, ik ben nu al meer dan een half jaar bezig om al de gigantische, compleet verhoutte rotbramen weg te knippen en uit de buxus-en taxushagen te halen. Uitgraven is onbegonnen werk, zeker tussen de hagen lukt dat niet. Na een dagje snoeien en hakselen ben ik meestal zo toegetakeld dat ik de moed een paar weken kwijt ben. Die oude bramen hebben echt vlijmscherpe doornen die op de koop toe makkelijk afbreken, dus je staat sowieso vol schrammen + telkens een week lang nieuwe splinters ontdekken en uit je handen/armen graven.

Vergif haalt niks uit (en gebruik ik sowieso ook niet graag). Ik probeer ze nu uit te putten door het nieuwe groen minstens wekelijks weg te knippen, maar ik vrees dat dat ook onbegonnen werk is. Wanneer je dan ziet aan welk tempo die dingen in dit seizoen teruggroeien, zakt de moed je wel 'ns in de schoenen :+
Dat klinkt alsof je beter zo een mini shoveltje kunt huren en gewoon de hele tuin leegtrekken, duurder als wat je nu doet, maar waarschijnlijk wel met minder frustratie en een beter eindresultaat, bij twijfel dan meteen de bovenste 40cm weggraven, hoppa weer een container vol ;) Met dat spul ook tussen de heggetjes, ga je het anders nooit wegkrijgen, beter alles plat en helemaal schoon herbeginnen lijkt mij.
Iets dat ik makkelijk kan zeggen met mijn Almeerse standaard gevangenis binnenplaats met wall to wall klinkers..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 14:09
Zo, de geleiders van de dakbomen gehaald en nu had ik aardig wat bamboe over. Dus ik heb er maar 2 klimrekken van gemaakt, nu nog 2 mooie klimplanten uitzoeken ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15:35
RoosW schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:59:
[...]

Druif hadden we in onze vorige tuin en die woekerde als een gek, kroop door alle kieren de schuur in, overwoekerde de schutting (waar onze buurvrouw van ging schuimbekken, want dat 'beschadigde de schutting en hij ging er scheef van staan 8)7 ) dus dat word hem ook niet, misschien de framboos enkel als die kleine japanse struik variant en de braam (ben ik toch geen groot fan van) maar laten zitten. We zetten in ieder geval wel een aantal verschillende kruisbessen neer en misschien ook een dwerg fruitboompje om langs de schutting te leiden, een pruim denk ik).
Heb al met de buurman overlegd, en zolang het geen klimop word, vind hij alles best, dat van die klimop ben ik geheel met hem eens, dus dat is mooi ;)
Een druif moet je ook snoeien (wintersnoei en zomersnoei). Dan heb je ook geen last van woekering.

• Woody179
Slonzo schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:52:

spoiler:

Met een bosmaaier met haksel mes de boel bovengronds telijf gaan, Al het afvall bij elkaar harken en afvoeren, Grote kluiten uitsteken, komende 3 tot 5 jaar elk sprietje wat zijn kop boven de grond steekt er uit trekken.

• Woody179
Woody179 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:43:
[...]

Met een bosmaaier met haksel mes de boel bovengronds telijf gaan, Al het afvall bij elkaar harken en afvoeren, Grote kluiten uitsteken, komende 3 tot 5 jaar elk sprietje wat zijn kop boven de grond steekt er uit trekken.
Zo heb ik destijds de tuin van ons studentenhuis enigszins leefbaar gekregen.

• ElisabethM
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Brandnetels en bramen schieten bij mijn tuin aan het spoor met een braakliggend stuk ernaast continu uit de grond. Bramen zijn inderdaad ellende en ik haat die nog meer dan brandnetels. Brandnetels kan je vrij goed uit de grond trekken bij de wortel, maar bramen zijn veel lastiger uit de grond te grond te krijgen.

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:27
bramen lastig? riek eronder, even wippen en klaar. Brandnetel is veel lastiger met de op de wortel vertakkende ellende

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Inviscid
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 14:34
Ik heb nu (jonge) peperplanten binnen staan en had een vraagje voor mensen met meer ervaring: moet/kan je (die) planten wel of niet bemisten met water om ze af te laten koelen?

Ik heb nu van 2 mensen (waarvan ik bij beide het idee heb dat ze weten waar ze het over hebben) zowel gehoord dat het goed helpt als het te warm wordt, als dat je het absoluut niet moet doen omdat het de planten belemmert zelf de temperatuur te regelen.

Mijn Google-fu (Duck-fu?) faalt een beetje, maar het internet lijkt hier niet echt iets over te zeggen. Iemand hier misschien nog alternatieve suggesties om planten af te koelen?

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14:46
Inviscid schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:30:
Ik heb nu (jonge) peperplanten binnen staan en had een vraagje voor mensen met meer ervaring: moet/kan je (die) planten wel of niet bemisten met water om ze af te laten koelen?

Ik heb nu van 2 mensen (waarvan ik bij beide het idee heb dat ze weten waar ze het over hebben) zowel gehoord dat het goed helpt als het te warm wordt, als dat je het absoluut niet moet doen omdat het de planten belemmert zelf de temperatuur te regelen.

Mijn Google-fu (Duck-fu?) faalt een beetje, maar het internet lijkt hier niet echt iets over te zeggen. Iemand hier misschien nog alternatieve suggesties om planten af te koelen?
Ik heb ze al meerdere jaren buiten staan en nooit actief gekoeld. Wel altijd veel pepers.

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Een vraag over de Gardena tuinslangen en dan met name de sproeikoppen. Ik zal wel pech hebben, maar die dingen lekken bij mij altijd uit plekken waar dat niet zou moeten en dan is het niet een kwestie van een O-ring vervangen.

Is dat bij de huidige serie broeskoppen inmiddels beter?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Inviscid schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:30:

Pepers zijn (sub) tropische planten, die zijn genetisch gezien wel wat temperatuur gewend. Gewoon zorgen voor voldoende (maar uiteraard niet teveel) water in de pot en dan regelt de plant het zelf wel.

Dat je ze zou moeten benevelen/bemisten heb ik nog nooit van gehoord, dat doen ze in Mexico of Thailand ook niet lijkt me.

Specs https://www.gatheringofkoks.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: februari 2014
  • Nu online
PaT schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:18:
Een vraag over de Gardena tuinslangen en dan met name de sproeikoppen. Ik zal wel pech hebben, maar die dingen lekken bij mij altijd uit plekken waar dat niet zou moeten en dan is het niet een kwestie van een O-ring vervangen.

Is dat bij de huidige serie broeskoppen inmiddels beter?
Waar sla je ze op over de winter? Ik heb de gewone sproeikop deze winter per ongeluk buiten aan de slang laten hangen en die lekt nu ook rond de aansluiting.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dat zal het dan wel zijn. Die dingen staan bij mij altijd buiten.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Nu online
Daarom moet deze ook altijd open zetten zodat de druk weg kan. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: oktober 2012
  • Nu online
Vorig jaar zomer een rijtje struisriet gepland. Toen merkte we al dat de plant met het meeste zon (rechts) het snelste groeide, maar dit jaar zijn de verschillen een stuk groter. In het vroege voorjaar heb ik ze allemaal tot 10cm boven de grond gesnoeid. Is hier nog wat aan te doen naast de planten te verplaatsen?

https://github.com/matthijsvisser/kamstrup-402-mqtt

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Teijgetje
@MMatthijsV
Ik zou ze de Daltons noemen. >:)
Ik denk dat op het moment dat de kleinste groot genoeg is om ook veel zon te pakken de verschillen af zullen nemen zo niet zullen verdwijnen.
Je zou ze dus niet gelijk moeten snoeien maar bv omgekeerd aan hoe het er nu uit ziet.
Dus alleen de hoogste tot ze even hoog zijn.
Of helemaal niet.

@RoosW
Druif is prima in de hand te houden. Hij groeit wel uitbundig bovengronds maar het blijft bij 1 wijnstok in de grond.
Met een jaarlijkse snoeibeurt tot op hout kan je hem helemaal zo laten groeien als je wilt. Zonder dat hij schuttingen sloopt.
Bij ons loopt hij, de witte, over de hekwerken aan de bovenkant.
De rode waar nooit naar omgekeken is heeft zich door wat "boompjes" gevlochten.
Daar ben ik mee bezig om de "bomen" zo te snoeien dat ik de druif kan geleiden.
Oa staat daar een kiwi bij die er uit moet, die vruchten zijn toch nooit te eten.

Woekeren zie ik meer als iets waar je weinig tegen begint, zoals braam, bamboe, framboos in zekere mate e. a.
Die komen op op plekken waar je het niet verwacht.
En zelfs die zijn in toom te houden met veel energie en reageren zodra je iets ziet.
Maar dat keek me in jouw geval, gezien jouw fysiek, niet de bedoeling.

[Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 12-06-2021 10:47]

• FMS
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ik zou graag iets meer privacy willen in de tuin. Ik woon op de begaande grond van een rijksmonument/beschermd stadsgezicht, etc. Huis en tuin is prive bezit. Kleine vve met aangrenzende tuinen.

Nu ben ik aan het kijken naar een passende zonnescherm. Mag ik dat wel zomaar plaatsen of geldt daarvoor ook een vergunningsplicht? Wat zijn zoal de mogelijkheden?
Liefst wil ik een opzichzelfstaande houten constructie laten bouwen voor een veranda gevoel (denk 4 poten en een dakje; max 2m hoog). Dat mag vast niet? Tuin zit aan de achterkant van het pand.

Tweede is dat ik de tuin meer katproof wil maken. Aan twee kanten zit heg waartussen gaas geplaatst kan worden. Neem aan dat dat gewoon kan(?). Een kant is echter (oude stads)muur van ongeveer 1.6m hoog - daar klimt de kat zo overheen. Was beneiuwd of zo iets zou mogen:

Iemand ervaring met tuin aanpassingen in een monument? Suggesties zijn welkom! Dank.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Wimhaw
Om alles af te maken een nieuwe loungeset en de nieuwe bijbehorende tafel aangepast zodat er een gashaard in kan. Op de tafel hebben we geen garantie meer... 😀😀

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Teijgetje
Beetje mazzel vandaag...........van onze zwaluwen hoef ik voorlopig de heggenschaar niet te gebruiken. >:)

Jammer dat het nu met de onhandige kleine moet of met de heggenschaar op de bosmaaier, wat zwaar is.
Die heggenschaar van de Lidl is perfect in balans als hij aan je schouder hangt en daar kan je dus uren mee snoeien zonder het te hoeven tillen. Ook omdat het mes lekker alle kanten op kantelbaar is.
Het zij zo, zwaluwen brengen geluk, dus dit jaar mogen ze zo blijven wonen voorlopig. ;)

Het prieeltje is gelukkig wel geworden zoals verwacht. _/-\o_

Helaas moet hij nog voor een tweede keer geschilderd (in het najaar :+ ).
En die groene knopjes waar het doek mee vast zit moeten nodig wit........

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 15:16
Wimhaw schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:55:
Om alles af te maken een nieuwe loungeset en de nieuwe bijbehorende tafel aangepast zodat er een gashaard in kan. Op de tafel hebben we geen garantie meer... 😀😀

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi!

• mrnn
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 16:17
Na het verwijderen van het onkruid uit mijn nieuw inegzaaide gazon is onderstaande foto representatief voor het resultaat van het gehele gazon.

Ik heb dus niet hier en daar een grote kale plek maar eigenlijk overal kaal met gras ertussen. Hoe zaai ik dit het slimst door?

Ik heb DCM Vivimus Gazon bodemverbeteraar liggen, hark ik dat gewoon door mijn volledige gazon heen (ook over/tussen het gras dus) en daarna zaaien en aanstampen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woody179
mrnn schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 23:11:
Na het verwijderen van het onkruid uit mijn nieuw inegzaaide gazon is onderstaande foto representatief voor het resultaat van het gehele gazon.

Ik heb dus niet hier en daar een grote kale plek maar eigenlijk overal kaal met gras ertussen. Hoe zaai ik dit het slimst door?

Ik heb DCM Vivimus Gazon bodemverbeteraar liggen, hark ik dat gewoon door mijn volledige gazon heen (ook over/tussen het gras dus) en daarna zaaien en aanstampen?

[Afbeelding]
Hier is best wel wat van te maken hoor.
- Een keer goed doorzaaien en bezanden(dunlaagje grond er op werken)
- +- 3 weken wachten en tussentijds goed water geven.
- Maaien
- 2 +- weken wachten
- Bemesten (kalk & mest(bij voorkeur organisch)
- Maai routine hervatten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woody179
FMS schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:45:
Ik zou graag iets meer privacy willen in de tuin. Ik woon op de begaande grond van een rijksmonument/beschermd stadsgezicht, etc. Huis en tuin is prive bezit. Kleine vve met aangrenzende tuinen. Gemeente Utrecht.

Nu ben ik aan het kijken naar een passende zonnescherm. Mag ik dat wel zomaar plaatsen of geldt daarvoor ook een vergunningsplicht? Wat zijn zoal de mogelijkheden?
Liefst wil ik een opzichzelfstaande houten constructie laten bouwen voor een veranda gevoel (denk 4 poten en een dakje; max 2m hoog). Dat mag vast niet? Tuin zit aan de achterkant van het pand.

Tweede is dat ik de tuin meer katproof wil maken. Aan twee kanten zit heg waartussen gaas geplaatst kan worden. Neem aan dat dat gewoon kan(?). Een kant is echter (oude stads)muur van ongeveer 1.6m hoog - daar klimt de kat zo overheen. Was beneiuwd of zo iets zou mogen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand ervaring met tuin aanpassingen in een monument? Suggesties zijn welkom! Dank.
Er kan opzich een hele hoop mogelijk zijn. Alles valt of staat echter met de regels rondomtrent het rijksmonument. Wat wel of niet ( al dan niet met vergunning) mag kun je het beste bij de gemeente of monumentenzorg (heet dat zo?) navragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg mooi. Zijn dat 15x15 of 20x20 staanders? En wat is de afmeting van de gehele overkapping?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wimhaw
@Supreme staanders zijn ca. 15cm/15cm ongeschaafd. Afmeting overkapping 3m bij 5m vlonder net wat groter deze is 3,25m bij 5,5m.

[Voor 4% gewijzigd door Wimhaw op 13-06-2021 14:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wimhaw
RobNemoo schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 23:43:
[...]

Waar sla je ze op over de winter? Ik heb de gewone sproeikop deze winter per ongeluk buiten aan de slang laten hangen en die lekt nu ook rond de aansluiting.
Leer momentje. Water bevriest en heeft dan een groter volume, waardoor kleine scheurtjes ontstaan in wat voor materiaal dan ook. Ligt niet aan de kwaliteit van gardena sproeiers. Je bent niet de eerste en zeer zeker niet de laatste bij wie dat gebeurt. 7(8)7 :S

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: februari 2014
  • Nu online
Wimhaw schreef op zondag 13 juni 2021 @ 14:14:
[...]

Leer momentje. Water bevriest en heeft dan een groter volume, waardoor kleine scheurtjes ontstaan in wat voor materiaal dan ook. Ligt niet aan de kwaliteit van gardena sproeiers. Je bent niet de eerste en zeer zeker niet de laatste bij wie dat gebeurt. 7(8)7 :S
Ik heb al een bak in de schuur waar nu alle sproeiers in gaan. En even heel bewust de slangen leeg laten lopen en dan leg ook die in de schuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Een vijver, onderdeel van onze tuin, dus ik post hem even hier :)

Wij hebben een behoorlijk invasie van draadalg. Inmiddels vanuit het vijvercentrum met klei aan de gang en dat zou soelaas moeten gaan bieden na een paar weken. Maar nu zie ik onze waterranonkel zoals op de foto. Denkt iemand dat deze nog te redden valt? Of zal ik maar eens even nieuwe gaan halen? Echt gezond vind ik het er niet uitzien :P

Slome duikert, snelle zeilert

Acties:
  • 0Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel gaaf! Toevallig een linkje naar die gashaard? En zat die glazen wand er ook bij?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wimhaw
@miicker U vraagt wij draaien:Wij hebben hem jaren geleden hier gekocht https://www.vuurtafelwebs...wbrander-happy-cocooning/
Je hebt ook andere merken inbouwbranders. zoek even met google op inbouwbranders en selecteer ipv alle shopping dan zie je een hele lijst van alternatieve inbouwbrandrs in allerlei kleuren en maten. 8)

• cverkooyen
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 15:46
Wij hebben een vruchtloze dakmoerbei die alweer flink wat blad heeft gekregen. Toch zijn er een handvol takjes waar geen blad aan is ontstaan. Moet je deze afknippen of gewoon wegsnoeien nadat het blad gevallen is in het najaar?
Pagina: 1 ... 78 79 80 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True