Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 78 79 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
InterCC schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 23:57:
[...]

Bedankt voor de tip!

Ik had het wel gezien als oplossing tegen mieren en zilvervisjes, voor bladluis had ik er nog niet aan gedacht.
Echter, als het even kan qua weer heb ik twee konijntjes los lopen in de tuin en die zouden er geen hinder van mogen ondervinden, want daar wil ik geen risico mee lopen. Het moet niet zo zijn die die problemen met luchtwegen of aan de pootjes krijgen. Ben je toevallig op de hoogte van hoe het zit met diatomeeënaarde en iets grotere dieren?
Wat ik lees is het niet schadelijk en zelfs ergens gelezen dat het goed is tegen vliegen op kippen en konijnen als kippen of konijnen wat diatomeeënaarde op zich krijgen (en dat het soms vermengt wordt in dierenvoedsel). Dat klinkt al bijna te veelomvattend positief, maar ik heb er dus in de praktijk totaal geen ervaring mee. :)
Ik heb geen ervaring met grotere dieren en diatomeeënaarde. Voor kippen wordt het inderdaad veel gebruikt, mijn emmer komt ook bij een zaak vandaan die zich richt op bestrijding van bloedluis bij kippen. Geen idee hoe het zit met konijnen, dat zou je best dan even navragen bij een dierenspeciaalzaak / dierenarts o.i.d.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 15:58
breinonline schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:08:
[...]

Over slakken gesproken. Die beesten vreten onze paar weken jonge aanplant hier en daar kaal. Waar ze zo snel vandaan komen is me een raadsel, een maand geleden is de hele tuin afgegraven…
Nou ben ik niet zo van gif en dergelijke dus verzamel ik ze met de hand en zet ze de tuin uit. Er is aan de andere kant van de straat een groenstrook naar de sloot, daar zet ik ze weer uit. Tot vandaag waren dat 4 of 5 slakken per dag, dit was de oogst van vanmorgen:
[Afbeelding]
Lokaal uitzetten haalt niks uit, binnen een paar avonden hebben die de weg naar de tuin weer terug gevonden.

Wat ik doe ik ik gebruik een leeg pak waar melk of vruchtensap in gezeten heeft(en goed is omgespoeld) paar flinke scheppen keukenzout er in en dan lauw water erbij. Alle slakken die ik vind gaan daar in. Een keer in de week (afhankelijk van de vangst) gaat de boel de straatkolk in)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:15
Ik had de indruk dat @breinonline een diervriendelijkere methode voorstond.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• evleerdam
  • Registratie: maart 2006
Woody179 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:46:
[...]

Lokaal uitzetten haalt niks uit, binnen een paar avonden hebben die de weg naar de tuin weer terug gevonden.

Wat ik doe ik ik gebruik een leeg pak waar melk of vruchtensap in gezeten heeft(en goed is omgespoeld) paar flinke scheppen keukenzout er in en dan lauw water erbij. Alle slakken die ik vind gaan daar in. Een keer in de week (afhankelijk van de vangst) gaat de boel de straatkolk in)
Je bedoelt dat je ze allemaal op een vrij pijnlijke manier doodmaakt?

Voorzover ik weet is dat een marteling van de slak met de dood als gevolg en bovendien bij wet verboden.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• MrHill
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 07-06 14:31
Ik heb een maandje terug een Toscaanse Jasmijn geplant bij een pergola. Hij oogt een beetje zielig, en her en der beginnen blaadjes rood/bruin te verkleuren. Wat is er aan de hand, en wat kan ik doen om de plant te helpen?

BF1: Karnovski_NL | Canon 50D - Canon 17-55 2.8 - Canon 70-200 F4L

• Woody179
Hmmbob schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:52:
Diervriendelijk als in geen toepassing van gif of andere middelen die direct dan wel indirect andere dieren en insecten treffen?

Toegegeven optimaal zou de introductie van natuurlijke vijanden zijn in de vorm van een stel kippen, egels, muizen of vogels. Dit is echter niet voor iedereen / elke tuin weggelegd.
evleerdam schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:57:
[...]

Je bedoelt dat je ze allemaal op een vrij pijnlijke manier doodmaakt?

Voorzover ik weet is dat een marteling van de slak met de dood als gevolg en bovendien bij wet verboden.
Voorzover ik weet werkt een lauwwarm zoutbad anders zeer ontspannend... Bruist zelfs een beetje als ze er in liggen evt nog een takje lavendel of rozemarijn er bij en het is een full spa experience *sarcasme off*

Ja je maakt ze daarmee dood. Net als dat natuurlijke vijanden doen (doorgeprikt worden door een kip, levend opgegeten door een muis of van grote hoogte af laten vallen door een vogel... Dan heb je nog de andere bestrijdingsmiddelen die uiteindelijk het zelfde doen (met nadruk op uiteindelijk). Waarvan we in vee gevallen niet weten wat het effect op langere termijn is.

Die 2 minuten die het duurt voor ze dood zijn in mijn pak met zoutwater is effectief, selectief, even humaan als bovenstaande scenario's en zonder neveschade.

Los daarvan bij wet verboden?
De wijngaardslak is inderdaad een rode lijst soort, welke van oudsher voornamelijk (zeg bijna uitsluitend) voorkomt in Zuid-Limburg op alle andere plekken is hij geïntroduceerd voor consumptie. Bovenstaande slak is daarin tegen de segrijnslak, onbeschermd en onbemind en het staat je vrij om deze te bestrijden.

https://www.tuintelling.n...jk-is-het-een-segrijnslak

• Woody179
MrHill schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:38:
Ik heb een maandje terug een Toscaanse Jasmijn geplant bij een pergola. Hij oogt een beetje zielig, en her en der beginnen blaadjes rood/bruin te verkleuren. Wat is er aan de hand, en wat kan ik doen om de plant te helpen?
Kan een reactie op de vele regen zijn. Heb je een foto van de plant? Wat voor grond heb je in de tuin? Heb je hem bemest?(en indien ja waarmee?)

• RobNemoo
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 16:29
Wijngaardslak is toch gewoon een escargot? Als je ze niet wilt zet ze maar hier, wil gaan barbecuen een dezer dagen. Ik woon ook in Zuid-Limburg, maar deze heb ik niet in de tuin. Wel naaktslakken, maar met koffieprut en eierschalen kan ik ze redelijk van de planten weg houden. We drinken wel veel koffie, dus het is best een dijkje rond elke plant en dat is afdoende.

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 07:25
Hmmbob schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:52:
Een diervriendelijke manier is (als je er genoeg verzameld hebt, en na een paar dagen in een schone bak op schone sla) invriezen.
Door de kou slapen ze in zonder het te merken.

Daarna kan je ze eten. :9 (huisjesslakken dan)

[Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 05-06-2021 20:21]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• evleerdam
Woody179 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:54:
[...]

Diervriendelijk als in geen toepassing van gif of andere middelen die direct dan wel indirect andere dieren en insecten treffen?

Toegegeven optimaal zou de introductie van natuurlijke vijanden zijn in de vorm van een stel kippen, egels, muizen of vogels. Dit is echter niet voor iedereen / elke tuin weggelegd.

[...]

Voorzover ik weet werkt een lauwwarm zoutbad anders zeer ontspannend... Bruist zelfs een beetje als ze er in liggen evt nog een takje lavendel of rozemarijn er bij en het is een full spa experience *sarcasme off*

Ja je maakt ze daarmee dood. Net als dat natuurlijke vijanden doen (doorgeprikt worden door een kip, levend opgegeten door een muis of van grote hoogte af laten vallen door een vogel... Dan heb je nog de andere bestrijdingsmiddelen die uiteindelijk het zelfde doen (met nadruk op uiteindelijk). Waarvan we in vee gevallen niet weten wat het effect op langere termijn is.

Die 2 minuten die het duurt voor ze dood zijn in mijn pak met zoutwater is effectief, selectief, even humaan als bovenstaande scenario's en zonder neveschade.

Los daarvan bij wet verboden?
De wijngaardslak is inderdaad een rode lijst soort, welke van oudsher voornamelijk (zeg bijna uitsluitend) voorkomt in Zuid-Limburg op alle andere plekken is hij geïntroduceerd voor consumptie. Bovenstaande slak is daarin tegen de segrijnslak, onbeschermd en onbemind en het staat je vrij om deze te bestrijden.

https://www.tuintelling.n...jk-is-het-een-segrijnslak
Ja, ik geloof dat de slak niet beschermd is maar toch zou ik dit dierenmishandeling noemen. Nu weet ik dat juridisch gezien dierenmishandeling tegen ongewervelden niet bestaat, maar aan de andere kant is zout ook niet toegelaten als bestrijdingsmiddel tegen slakken. Ik geef je weinig kans in een rechtszaak.

Zie ook bijvoorbeeld https://www.milieucentraa...iertebestrijding/slakken/

Verschil met de andere manieren zoals jij beschrijft (zoals opgegeten worden of bestrijdingsmiddelen) is dat zout vrij lang duurt en ze niet meteen doodgaan. Het is schijnbaar een erg onprettige en lange manier om dood te gaan.

Maar goed, tot zo ver mijn rant tegen zout op slakken.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:53
Wokker schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:28:
Vorig jaar hebben we in onze tuin een druppel leiding gelegd. Nu wilde ik die gisteren weer voor het eerst na de winter weer aanzetten (Noor holland noord is blijkbaar enige stukje NL waar geen regen is gevallen). Maar meer dan de helft van de gaatjes kwam geen water meer uit en lijken verstopt te zitten. Is er een manier om alles goed door te spoelen en te ontstoppen?
Wat voor slang is het?
Heb je hem boven de grond of ondergronds liggen.

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 09:23
Wanneer je er geen last van hebt, gewoon laten rondkruipen. Net als bij mieren. Zolang ze niet je huis inlopen, heb je er geen last van en het zijn op zich nuttige beestjes. Had een paar weken terug zandbijen bij de voordeur. Luid gezoem voor een paar dagen, maar ze doen verder niks.

Ook bladeren kun je gewoon tussen de struiken laten liggen. Zorgen voor compost en dat houdt het vocht weer beter vast.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• struukkel
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:52
struukkel schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:13:
[...]

[Afbeelding]

Even een foto voor iets meer context. Het linker deel wil ik zo'n 20cm afgraven en daar de vijver (rechts) mee dempen. Ik las namelijk dat het handig is om een vijver te dempen met dezelfde grond als er omheen, omdat er anders verzakkingen kunnen komen door de verschillende grondsoorten. Vervolgens de grond omspitten en bovenste laag van zo'n 20cm aanvullen met tuinaarde. Daaroverheen wat compost en daarna gras inzaaien.

Heel de tuin ophogen en de grond verbeteren is nu niet haalbaar i.v.m. tijd en geld. De vijver willen we wel dicht hebben voor de kinderen (en de zijdehoenders die nogal eens ongericht rondvliegen).
Bedankt voor de tips nog. In de meivakantie ben ik een paar dagen bezig geweest met slopen en vervolgens met tuinaarde kruien en afwerken. Gisteren het gras voor het eerst gemaaid:

• Woody179
evleerdam schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:27:
[...]

Ja, ik geloof dat de slak niet beschermd is maar toch zou ik dit dierenmishandeling noemen. Nu weet ik dat juridisch gezien dierenmishandeling tegen ongewervelden niet bestaat, maar aan de andere kant is zout ook niet toegelaten als bestrijdingsmiddel tegen slakken. Ik geef je weinig kans in een rechtszaak.

Zie ook bijvoorbeeld https://www.milieucentraa...iertebestrijding/slakken/

Verschil met de andere manieren zoals jij beschrijft (zoals opgegeten worden of bestrijdingsmiddelen) is dat zout vrij lang duurt en ze niet meteen doodgaan. Het is schijnbaar een erg onprettige en lange manier om dood te gaan.

Maar goed, tot zo ver mijn rant tegen zout op slakken.
Bedankt voor je link, stonden best een paar leuke tips in. Wel grappig om te lezen dat ook daar gewaarschuwd wordt voor de segrijnslak.

Als je door klikt kom je uiteindelijk op een lijst uit van tal van toegestane bestrijdingsmiddelen. De ene mogelijk nog giftiger dan de andere (maar hé, wel goedgekeurd). Dat het niet toegelaten is zal overigens meer slaan op verkoop en het daarin beoogde doel in relatie tot bewezen effectiviteit en beschreven gevaren. Als ik als particulier op klein schalige basis zout gebruik bij de bestrijding van een plaagdier, denk ik niet dat een rechter daarwat zinnigs van kan of gaat vinden.

Het volgende stukje tekst geeft echter overigens wel een kritisch verschil met mijn voorgestelde methode "Als zout in de bodem komt, is het ook schadelijk voor planten en zorgt het voor verzilting van het water". Dit is precies de reden dat ik aangeeft het zout in een melkpak oid te doen zo kan het ook niet in de bodem komen.

Maar goed, agree tot disagree?

• evleerdam
Woody179 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:14:
[...]

Bedankt voor je link, stonden best een paar leuke tips in. Wel grappig om te lezen dat ook daar gewaarschuwd wordt voor de segrijnslak.

Als je door klikt kom je uiteindelijk op een lijst uit van tal van toegestane bestrijdingsmiddelen. De ene mogelijk nog giftiger dan de andere (maar hé, wel goedgekeurd). Dat het niet toegelaten is zal overigens meer slaan op verkoop en het daarin beoogde doel in relatie tot bewezen effectiviteit en beschreven gevaren. Als ik als particulier op klein schalige basis zout gebruik bij de bestrijding van een plaagdier, denk ik niet dat een rechter daarwat zinnigs van kan of gaat vinden.

Het volgende stukje tekst geeft echter overigens wel een kritisch verschil met mijn voorgestelde methode "Als zout in de bodem komt, is het ook schadelijk voor planten en zorgt het voor verzilting van het water". Dit is precies de reden dat ik aangeeft het zout in een melkpak oid te doen zo kan het ook niet in de bodem komen.

Maar goed, agree tot disagree?
Hmm, ben het eens met je redenering. Je mag zout verkopen, maar het is verboden om er een etiket op te doen 'werkt goed tegen slakken'. Toch, als je continu slakken op deze manier aan hun einde brengt en de dierenbescherming klaagt je aan, dan vraag ik me af wie er wint. Daarnaast blijf ik erbij dat het sowieso inhumaan is.

Verder agree to disagree, ik begrijp je redenering. Ik gooi ze zelf trouwens in de groene bak, maar wellicht is dat net zo inhumaan. Ik betwijfel of ze lang in die bak leven, daarna de vuilniswagen of het composteren proces.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stino99
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 09-06 23:00
Hallo,

Leuk dat iemand ook een tuinonderdeel heeft opgezet. Tweakers zit vol met handige mensen met een duidelijke mening en dat is super fijn.

Ik vroeg mij af: weet iemand een goede vochtigheids/ph meter voor niet al te veel geld (30 euro?) Ik wil wat beter kunnen meten of een plant water nodig heeft en of ik niet teveel geef. Bij een aantal diepe potten die ik heb is dat lastig te zien/voelen.

Ik dacht dus aan zoiets

Maar ik vind het lastig kiezen.
Merken die ik ken zoals gardena lijkt dit spul niet te hebben (ik zoek een redelijk simpele die je in een pot kan steken, uitleest en weer verwijderd inplaats van een computergestuurd systeem met sensoren).

Heeft iemand advies/ervaring met een van deze meters?

[Voor 18% gewijzigd door stino99 op 06-06-2021 13:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 16:56
Boomkenners hier?
Begin dit jaar een Prunus Amanogawa laten plaatsen. Takken sterven nu een voor een steeds meer af voordat de blaadjes uberhaupt vokgroeid zijn... Geen gezicht.
Iemand bekend met een mogelijke oorzaak?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lifeguard
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:08
Atomsk schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:41:
Wanneer je er geen last van hebt, gewoon laten rondkruipen. Net als bij mieren. Zolang ze niet je huis inlopen, heb je er geen last van en het zijn op zich nuttige beestjes. Had een paar weken terug zandbijen bij de voordeur. Luid gezoem voor een paar dagen, maar ze doen verder niks.

Ook bladeren kun je gewoon tussen de struiken laten liggen. Zorgen voor compost en dat houdt het vocht weer beter vast.
Niet geheel mee eens. Ik vind mieren ook leuke beestjes om naar te kijken.
Maar binnen wil je ze niet hebben, maar ze laten gerust je terras een paar cm zakken op willekeurige plekken.

Hier jaag ik ze weg waardoor ze ergens anders verder gaan, maar niet in mijn tuin. Dood maken hoeft voor mij niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17:21
evleerdam schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:27:
[...]
Ik knip ze altijd doormidden met een snoeischaar (of steek ze doormidden met een tuinschepje). Die ligt toch altijd wel in de buurt als ik in de tuin bezig ben. En lijkt me een vrij snelle dood.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15:39

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

LinuxMan schreef op zondag 6 juni 2021 @ 16:32:
[...]
Ik knip ze altijd doormidden met een snoeischaar (of steek ze doormidden met een tuinschepje). Die ligt toch altijd wel in de buurt als ik in de tuin bezig ben. En lijkt me een vrij snelle dood.
Snelste is kort achter de kop.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 16:01
In een maand tijd is de tuin volledig groen geworden.
Komende week gaat onze hovenier Groene Golf uit Boskoop een 2de vlonder afmaken haaks op de eerste met daarop een overkapping van 5m bij 3m.
Ben benieuwd.

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17:12
InterCC schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:44:
Ik ben ook een strijd aan het voeren tegen bladluizen (en de mieren die ze ook ontdekt hebben) in voornamelijk mijn kersenboompje. Onsuccesvol heb ik dagelijks met tuinslang de bladeren schoongespoeld van bladluizen. Daarnaast heb ik knoflook neergelegd, maar dat hielp ook niet (ook niet tegen de mieren).
Gister heb ik uien en knoflook gekookt en af laten koelen om daarna op alle bladeren te spuiten. Er zijn ook wat flinke buien geweest en dit weekend zal ik het nog een keer herhalen. Hopelijk krijgen de bladluizen er een afkeer van.
Met groene zeep of een afwasmiddel de luizen bestrijden zie ik nog niet zo zitten, want ik hoop eetbare kersen te krijgen (evenals vorig jaar, maar dit jaar hoop ik de vogels voor te zijn met opeten).

Mocht mijn uien+knoflook water gebruiken om te besproeien werken dan zal ik dat delen.
Dit heeft dus totaal geen effect gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13-06 22:52
InterCC schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:50:
[...]

Dit heeft dus totaal geen effect gehad.
Ik heb vorig jaar lieveheersbeestjes uitgezet, tot nu toe geen last meer gehad van luizen. Denk ook aan schuilmogelijkheden en overwintering beschutting voor de lieveheersbeestjes, als dat goed op orde is doet de natuur het verder zelf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16:02
Bah zojuist splint geconstateerd op mijn ananaskers en 2 andere planten. Deze heb ik pas paar weken terug online gekocht. Hij was dus al vrij zwak.

Ik heb de aangetaste bladeren afgeknipt en de hele plant onder de douche afgespoeld en de plant in quarantaine gezet (andere kamer). Ik hoop dat, als ik dit een aantal dagen achter elkaar doe, dat ik alle splint dan heb afgespoeld.

Voor de andere 2 planten ga ik een bestrijdingsmiddel proberen: ECOstyle Promanal-R in sprayvorm. Iemand ervaring met dit product?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wimhaw schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:45:
In een maand tijd is de tuin volledig groen geworden.
Komende week gaat onze hovenier Groene Golf uit Boskoop een 2de vlonder afmaken haaks op de eerste met daarop een overkapping van 5m bij 3m.
Ben benieuwd. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker bezig, ziet er goed uit. Ik kan mij goed voorstellen waarom de buren die leibomen hebben neergezet... :X

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ingelogd schreef op zondag 6 juni 2021 @ 23:11:
[...]

Ik heb vorig jaar lieveheersbeestjes uitgezet, tot nu toe geen last meer gehad van luizen. Denk ook aan schuilmogelijkheden en overwintering beschutting voor de lieveheersbeestjes, als dat goed op orde is doet de natuur het verder zelf.
Same. Wij hebben dat hier ook gedaan vorig jaar en dit jaar zijn er nog steeds genoeg lieveheersbeestjes over om de plaag onder controle te houden.

blup

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:17
@Wimhaw worden die betonpoeren nog gefundeerd door iets? Ik begrijp dat ze aan het water komen ongeveer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrHill
Woody179 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:55:
[...]

Kan een reactie op de vele regen zijn. Heb je een foto van de plant? Wat voor grond heb je in de tuin? Heb je hem bemest?(en indien ja waarmee?)
Ik dacht zelf ook aan de vele regen. Zie foto hieronder. Je ziet her en der wat rode blaadjes. Ook de jonge scheuten lijken wat slap te hangen. Mijn tuin is normale zandgrond. Ik heb hem in een laag potgrond geplant. Bemest met culterra voor gazon/tuin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wimhaw
GeeMoney schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:22:
@Wimhaw worden die betonpoeren nog gefundeerd door iets? Ik begrijp dat ze aan het water komen ongeveer?
Nee niet gefundeerd. We hebben een dikke zandlaag van 2,5 mtr dik hierliggen op een dikke compacte kleilaag. Met het slaan van de palen 9/9cm kwamen ze niet door de klei laag heen stuiterde eigenlijk weer omhoog. Onder de betonpoeren komt wel een 30cm tegel te liggen om de druk nog een beetje te verdelen.

De zandlaag ik ook compact, omdat het eerst ruim 15jaar hier braak heeft gelegen voordat onze huizen hier zijn gebouwd. De grond was ooit bestemd als bedrijventerrein.
Dat hebben ze een jaartje of 4 veranderd om dat er geen interresse was. Nu met een nieuwe rondweg rond Pijnacker komen er steeds meer bedrijven de laatste 2 jaar hier zich vestigen.

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woody179
MrHill schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:53:
[...]

Ik dacht zelf ook aan de vele regen. Zie foto hieronder. Je ziet her en der wat rode blaadjes. Ook de jonge scheuten lijken wat slap te hangen. Mijn tuin is normale zandgrond. Ik heb hem in een laag potgrond geplant. Bemest met culterra voor gazon/tuin.

[Afbeelding]
Paar vragen / opmerkingen,
- Toscaanse jasmijn houd van arme grond, bemesten is dan ook niet nodig. Wel de vraag hoe heb je hem bemest? Boven op of tegen de wortels aan?

- Ik kan niet goed zien hoe de plant staat. Bij jonge aanplant is het in elk geval beter om een of een aantal jaar een klein oppervlak vrij te houden van gras, zo hoeft de plant niet te concurreren om vocht, voeding & ruimte. Als hij niet vrijstaat( zeg een stukje van 30*30) dan zou je dit het beste alsnog even kunnen doen.

Over het algemeen zie ik niks heel zorgwekkends. De jonge scheuten ogen idd wel een beetje slap en sprieterig maar dit kan een combinatie zijn van de bemesting en het weer. Gewoon even zijn beloop laten gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 17:00
Jemig, wat ben ik klaar met mijn Hovenier, ik snap best dat het druk is, maar sinds november vorig jaar: 6x niet op komen dagen op de afgesproken momenten, geen afbericht, geen excuses, en na emails (meerdere, elke keer weer) waar niet op gereageerd word (telefoon wordt nooit opgenomen) dan een korte email met de belofte dat ie echt langskomt op x of y dag. Waarop ie weer niet komt opdagen.
Hij heeft de prairie tuin beplanting in potten in zijn eigen tuin laten staan, en er zijn van de 35 plantjes dus 14 dood, bevroren, nooit opgekomen, hij beloofd al sinds eind maart dat hij die komt vervangen, ja hoor hij heeft ze staan, maar nee hoor hij komt dus nooit op zijn afspraken.
Een afspraak overigens waar we hem een offerte wilde laten maken voor onze achtertuin, een echte Almeerse steenwoestijn, om die om te toveren naar een plantentuin.
Geloof me, dat gaat hem echt niet meer worden, we zijn er zo klaar mee, afgelopen maandag of dinsdag had hij tijd schreef hij in zijn laatste email, hij kwam echt langs om het in orde te maken en de twee wiebel tegels meteen ook goed te leggen, (voor de 6e keer) twee dagen thuiszitten, niemand, wederom geen enkele reactie op contact pogingen.

We hebben nu direct contact gezocht met de leverancier van de prairietuin planten, met het verzoek of we 14 plantjes van de 'Copper' versie kunnen afnemen, we doen het zelf wel, ik geloof er echt niet meer in.

Gelukkig is in ieder geval één van de twee hoveniers die nu een offerte voor de achtertuin hebben geleverd ook een prima communicator, nu nog even wachten op de laatste offerte die binnen met komen, maar het lijkt er op dat we (helaas dus nu pas in September) toch nog een achtertuin gaan krijgen.
Bizar overigens dat ervaren en oudere hovenier om en nabij hetzelfde vraagt als de pas beginnende, nog in opleiding zijnde, hovenier die onze voortuin deed (hij had een raming gemaakt adhv m2 en genoemd werk). Dus qua geld maakt het ook geen drol uit.
Wat me het meest bevreemd:

Je zou toch denken dat een startend ondernemer waarde hecht aan een goede naam en reputatie..

Het is te triest voor woorden, geloof me, daar gaat een niet malse slechte recensie op volgen, je kunt het nog zo druk hebben, even laten weten dat je het niet gaat halen zodat iemand niet (keer op keer) voor piet snot zit te wachten kost nog geen minuut.

[Voor 16% gewijzigd door RoosW op 07-06-2021 10:55. Reden: Toevoeging informatie]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoosW
Dubbel..

[Voor 109% gewijzigd door RoosW op 07-06-2021 10:47. Reden: Toevoeging informatie]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

@RoosW Je kan ook zeggen dat je ze wel komt halen als het niet zo veel werk is en ze niet zo groot zijn dat je een bus nodig hebt? Natuurlijk niet de bedoeling, maar dan hoef je ze niet opnieuw te kopen. En misschien valt het kwartje wel en komt hij ze dan wel brengen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13-06 11:53
onlangs heb ik een klus huis gekocht, het huis zelf is bijna af, nu ben ik afgelopen weekend met de tuin begonnen om dit "leefbaar" te maken. Het huis heeft 11 jaar leeg gestaan dus de tuin was/is hier ook na.

Nu ben ik er met de bosmaaier door gegaan, vervolgens zoveel mogelijk bij elkaar geharkt en vervolgens met de frees erover gegaan. Nu is de grond best nog vervuild met takken/wortels en gras.

Is het nu gewoon een kwestie van tijd tot alles "weg gerot" is. Of kan ik zelf nog iets doen om er voor te zorgen dat ik sneller over kan gaan tot gras zaaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
Wimhaw schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:08:
[...]

Nee niet gefundeerd. We hebben een dikke zandlaag van 2,5 mtr dik hierliggen op een dikke compacte kleilaag. Met het slaan van de palen 9/9cm kwamen ze niet door de klei laag heen stuiterde eigenlijk weer omhoog. Onder de betonpoeren komt wel een 30cm tegel te liggen om de druk nog een beetje te verdelen.

De zandlaag ik ook compact, omdat het eerst ruim 15jaar hier braak heeft gelegen voordat onze huizen hier zijn gebouwd. De grond was ooit bestemd als bedrijventerrein.
Dat hebben ze een jaartje of 4 veranderd om dat er geen interresse was. Nu met een nieuwe rondweg rond Pijnacker komen er steeds meer bedrijven de laatste 2 jaar hier zich vestigen.
Ik dacht dat je volgens mij ook geen "harde" beschoeiing had?
Hier vanuit de buurt (met "harde beschoeiing") zijn er toch een aantal geweest waarvan het terras of de overkapping richting het water is gaan staan dus niet echt zakken als in diepte maar meer richting het water is gegaan.
Ik heb daarom toch ook allemaal palen geslagen en daar bovenop een grote steen in het beton gegoten en daarbovenop dan weer de betonpoer in beton gegoten. En alles af laten sluiten met grotere en diepere bandjes die ook weer door middel van palen zijn geforceerd.

[Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 07-06-2021 12:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wimhaw
GeeMoney schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:30:
[...]

Ik dacht dat je volgens mij ook geen "harde" beschoeiing had?
Hier vanuit de buurt (met "harde beschoeiing") zijn er toch een aantal geweest waarvan het terras of de overkapping richting het water is gaan staan dus niet echt zakken als in diepte maar meer richting het water is gegaan.
Ik heb daarom toch ook allemaal palen geslagen en daarom een grote steen in het beton gegoten en daarbovenop dan weer de betonpoet in beton gegoten.
Je hebt volledig gelijk geen "harde" beschoeing en dat komt erook niet. Onze bestaande vlonder is voor zover wij hebben geconstateerd niet gezakt in de 2,5 jar dat deze er nu staat. Staat nog steed waterpas.
Talud is afgedekt met worteldoek om te voorkomen dat onkruid door de vlonder gaat groeien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrHill
Woody179 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:42:
[...]

Paar vragen / opmerkingen,
- Toscaanse jasmijn houd van arme grond, bemesten is dan ook niet nodig. Wel de vraag hoe heb je hem bemest? Boven op of tegen de wortels aan?

- Ik kan niet goed zien hoe de plant staat. Bij jonge aanplant is het in elk geval beter om een of een aantal jaar een klein oppervlak vrij te houden van gras, zo hoeft de plant niet te concurreren om vocht, voeding & ruimte. Als hij niet vrijstaat( zeg een stukje van 30*30) dan zou je dit het beste alsnog even kunnen doen.

Over het algemeen zie ik niks heel zorgwekkends. De jonge scheuten ogen idd wel een beetje slap en sprieterig maar dit kan een combinatie zijn van de bemesting en het weer. Gewoon even zijn beloop laten gaan.
Dank voor de tips en uitleg. Ik heb de plant bovenop bemest. Hij staat wel wat ingebouwd ja, dit ga ik veranderen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 16:48
Een snoeivraagje. In Maart heb ik een ligusterhaag geplant. Dat zag er toen zo uit:

Inmddels is het mooi groen en is de haag aardig aan het groeien.

Nu lees ik dat de liguster begint te vertakken zodra deze gesnoeid wordt, en daardoor dus ook een dichte haag wordt.

Is het nu al mogelijk om bijvoorbeeld te toppen te snoeien om dit te bevorderen, of is het nu nog te vroeg na het planten?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:27
ik zou ze nog even geven, aan de andere kant: liguster houdt van mishandelen. Die moet je eigenlijk inderdaad gecontroleerd omhoog laten komen: 20 cm gegroeid is 19cm snoeien. Ik scheer onze liguster minimaal 3x per jaar, soms zelfs 5 keer, afhankelijk hoe mooi hij erbij staat, je snoeit hem met een beetje beleid niet snel kapot :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 16:48
@Bockelaar Misschien een goed begin dan om de uitlopers wat bij te knippen?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14:06
Gisteren een klein stukje gras ingezaaid op een graf.
Nu vraag ik me af of we dat dagelijks moeten beregenen, of pas nadat het gras gekiemd is.
Op internet kom ik wisselende verhalen tegen.

Doordat het op een begraafplaats is moet het beregenen met gieters gebeuren wat niet ideaal is kwamen we achter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:27
@Kire88 ze zijn nog zo klein dus er is nog niet veel af te knippen denk ik?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
jan011 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:28:
onlangs heb ik een klus huis gekocht, het huis zelf is bijna af, nu ben ik afgelopen weekend met de tuin begonnen om dit "leefbaar" te maken. Het huis heeft 11 jaar leeg gestaan dus de tuin was/is hier ook na.

Nu ben ik er met de bosmaaier door gegaan, vervolgens zoveel mogelijk bij elkaar geharkt en vervolgens met de frees erover gegaan. Nu is de grond best nog vervuild met takken/wortels en gras.

Is het nu gewoon een kwestie van tijd tot alles "weg gerot" is. Of kan ik zelf nog iets doen om er voor te zorgen dat ik sneller over kan gaan tot gras zaaien.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben vorige maand de tuin laten doen (bij nieuwbouwhuis). Graszoden er op, is nu 3 weken later al een mooie tuin. Gras zaaien duurt langer, maar ik twijfel of wachten het beter maakt. Bij ons is de tuin een jaar of meer in diezelfde status van moddervlakte geweest zoals jij laat zien, en wachten met gras zaaien betekend gewoon dat je een heleboel onkruid er voor terug krijgt. Zou gewoon meteen het gras zaaien, kan dat lekker het onkruid verdringen (hopelijk). Die wortels die er nu nog liggen rotten vanzelf wel weg, ook met gras er op (of er komt juist allemaal rotzooi uit, en het rot helemaal niet).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:53
jordeeeh schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:04:
Nu vraag ik me af of we dat dagelijks moeten beregenen, of pas nadat het gras gekiemd is.

Doordat het op een begraafplaats is moet het beregenen met gieters gebeuren wat niet ideaal is kwamen we achter.
Het mag niet droog staan, dan kiemt het niet.
Maar aan de andere kant, gras komt uiteindelijk altijd wel uit.
Wat je zou kunnen doen is er een dun laagje potgrond overheen gooien, dat zorgt ervoor dat het altijd ingekapselt zit.

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobNemoo
jan011 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is maar welk eindresultaat je wilt. Als je voor een strakke mat gaat is dit niet de juiste ondergrond, dan moet er echt nog wel een hoop stenen en grotere takken/wortels weg. Ik heb het hier op handen en knieën met een emmer schoon gemaakt van al dit soort spul en het is nu een dichte mat. Het is een hoop werk, maar een strakke mat heb je nu eenmaal niet met een minimale inspanning.

Als je doel is om zo veel mogelijk onkruid te voorkomen dat kun je dit prima egaal maken en dan zaaien. Er zal altijd nog onkruid opkomen aangezien dat vooral van boven komt aanwaaien en niet uit de grond komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13-06 11:53
RobNemoo schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:32:
[...]

Het is maar welk eindresultaat je wilt. Als je voor een strakke mat gaat is dit niet de juiste ondergrond, dan moet er echt nog wel een hoop stenen en grotere takken/wortels weg. Ik heb het hier op handen en knieën met een emmer schoon gemaakt van al dit soort spul en het is nu een dichte mat. Het is een hoop werk, maar een strakke mat heb je nu eenmaal niet met een minimale inspanning.

Als je doel is om zo veel mogelijk onkruid te voorkomen dat kun je dit prima egaal maken en dan zaaien. Er zal altijd nog onkruid opkomen aangezien dat vooral van boven komt aanwaaien en niet uit de grond komt.
henkie196 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:16:
[...]

Wij hebben vorige maand de tuin laten doen (bij nieuwbouwhuis). Graszoden er op, is nu 3 weken later al een mooie tuin. Gras zaaien duurt langer, maar ik twijfel of wachten het beter maakt. Bij ons is de tuin een jaar of meer in diezelfde status van moddervlakte geweest zoals jij laat zien, en wachten met gras zaaien betekend gewoon dat je een heleboel onkruid er voor terug krijgt. Zou gewoon meteen het gras zaaien, kan dat lekker het onkruid verdringen (hopelijk). Die wortels die er nu nog liggen rotten vanzelf wel weg, ook met gras er op (of er komt juist allemaal rotzooi uit, en het rot helemaal niet).
Hartelijk dank voor de reacties.
De tuin moet toch nog gedaan worden, teras, tuinhuis etc.
Ik denk dat het dan een goeide optie is om het gras nu te zaaien, dan voorkom ik zoveel mogelijk onkruid en kan de rest op zn gemak verder rotten.
Als de rest van de tuin klaar is, gras opnieuw omfrezen en "goed" opnieuw leggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoosW
Marzman schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:27:
@RoosW Je kan ook zeggen dat je ze wel komt halen als het niet zo veel werk is en ze niet zo groot zijn dat je een bus nodig hebt? Natuurlijk niet de bedoeling, maar dan hoef je ze niet opnieuw te kopen. En misschien valt het kwartje wel en komt hij ze dan wel brengen.
Dat zou ik wel willen maar (naar zijn eigen woorden) hij leest zijn email zelden of niet, beantwoord zijn telefoon niet, dus hoe doe je dat dan??

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

jordeeeh schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:04:

Als je niet gaat water geven gaat het zaad niet kiemen, dus inderdaad iedere dag water geven.

[specs]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woody179
RoosW schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:40:
[...]

Dat zou ik wel willen maar (naar zijn eigen woorden) hij leest zijn email zelden of niet, beantwoord zijn telefoon niet, dus hoe doe je dat dan??
Kvk, bedrijfsgegevens(adres) opvragen en savonds tussen 8 en 9 even op de koffie gaan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoosW
Woody179 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:41:
[...]

Kvk, bedrijfsgegevens(adres) opvragen en savonds tussen 8 en 9 even op de koffie gaan?
Ruim een uur rijden met de kans dat ie er niet is.. Nope, dan die 50,- (raming) maar uitgeven, en hopen dat er binnenkort in deze regio geleverd moet worden en die 14 plantjes mee kunnen.
Van mijn part geven ze een lijstje met plantennamen dan kijken we wat hier in de buurt te koop is, ik wil van de open gaten af en de voortuin eindelijk af hebben het duurt nu al vanaf oktober vorig jaar, ik ben er zo vreselijk klaar mee :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: augustus 2008
Half april heb ik mijn oude gazon volledig verwijderd, daarna kuub aangekochte bemeste tuinaarde door de bovenlaag incl kalk en mest combi. Daarna ingezaaid met DCM Ombra+ wat een combinatie van graszaden bevat die in vele omstandigheden zouden moeten groeien. Aangerold, net gespannen en daarna netjes iedere dag van water voorzien.

Helaas is onderstaande nu het resultaat. Gezien de hoeveelheid tijd die ik erin gestoken heb wordt ik daar niet heel vrolijk van ;w Mogelijk heeft er "onkruid" in de big bag met tuinaarde gezeten die ik gekocht heb want dit is ander spul dan ik normaal in mijn tuin heb maar wie zal het zeggen..

Wat is een goede manier om nu verder te gaan? Volgens mij kan het net er wel af nu al is lang niet al het zaad ontkiemd. Daarna met de hand al het onkruid eruit en vervolgens bijzaaien voor ronde 2? Andere ideeën?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GeeMoney
@mrnn om hoeveel m2 gaat het? Lijkt mij niet heel veel namelijk. Graszoden kosten dan ook de wereld niet. (Zeker niet als je je eigen tijd eens mee gaat rekenen als ik je verhaal lees)
Ik heb een jaar geleden 200m2 graszoden besteld en laten bezorgen voor €550,- .
Eerste week even goed water geven en bemesten en dan heb je een mooi matje liggen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 65% gewijzigd door GeeMoney op 07-06-2021 21:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: augustus 2008
@GeeMoney het gaat om zo'n 70 vierkante meter maar geld was niet de reden om te zaaien. De locatie is moeilijk met deels veel schaduw en een rij volwassenen eiken die veel vocht en voedingstoffen aan de grond onttrekken. Ik begreep dat een goed zaden mengsel een betere mat oplevert dan zoden.

Ook zit er nu zoveel tijd in dar het een principe kwestie wordt, maar dan moet ik wel weten waar het mis gaat..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kaboom1555
mrnn schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:35:
@GeeMoney het gaat om zo'n 70 vierkante meter maar geld was niet de reden om te zaaien. De locatie is moeilijk met deels veel schaduw en een rij volwassenen eiken die veel vocht en voedingstoffen aan de grond onttrekken. Ik begreep dat een goed zaden mengsel een betere mat oplevert dan zoden.

Ook zit er nu zoveel tijd in dar het een principe kwestie wordt, maar dan moet ik wel weten waar het mis gaat..
Het gemeente veld voor mn deur zag er ook zo uit. Ik heb een dagje onkruid eruit gehaald met wortel en al en sindsdien groeit het nu steeds verder dicht met gras. Regelmatig maaien wat de gemeente nu doet helpt ook. Met bemesten en bewateren op prive tuin zou het goed moeten komen lijkt me. Nog iets meer geduld, de zomer moet nog beginnen!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13-06 22:52
mrnn schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:02:
Half april heb ik mijn oude gazon volledig verwijderd, daarna kuub aangekochte bemeste tuinaarde door de bovenlaag incl kalk en mest combi. Daarna ingezaaid met DCM Ombra+ .....

Wat is een goede manier om nu verder te gaan? Volgens mij kan het net er wel af nu al is lang niet al het zaad ontkiemd. Daarna met de hand al het onkruid eruit en vervolgens bijzaaien voor ronde 2? Andere ideeën?
Staat er een productiedatum op de doos van DCM? Het beste binnen een jaar na productie gebruiken. Daarna gaat de kiemkracht snel achteruit. Bij tuincentrums is er veel risico dat je oud graszaad koopt dat al een paar jaar op de plank ligt. Ik heb rechtstreeks gekocht bij Barenburg, beste ervaring ooit voor mijn grasmat.

Het meeste onkruid zullen vanzelf weer verdwijnen, hardnekkig zoals klaver, paardenbloem, distels, weegbree etc eruit trekken na de 4/6e maaibeurt. Eerste maaibeurt bij ca. 10 cm, niet tekort maaien! daarna regelmatig maaien en het groeit langzaam dicht. Bij te weinig geduld kan doorzaaien altijd wel voor de gemoedsrust, zorg wel dat het nieuwe zaad beetje in de grond gedrukt is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LinuxMan
komt wel goed. Een keer onkruid wieden en daarna nog een keer doorzaaien, blijven bewateren op droge dagen, en dan groeit het wel dicht.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 07:25
mrnn schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:35:
De locatie is moeilijk met deels veel schaduw en een rij volwassenen eiken die veel vocht en voedingstoffen aan de grond onttrekken. .
Er is natuurlijk schaduwgras in zoden te koop. ;)

Hou rekening met dat, als het jouw eiken zijn, de eiken geen gras wensen maar bosgrond.

Maar zoals gezegd moet onkruid wieden en maaien genoeg zijn als het genoeg water heeft.

[Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 08-06-2021 00:07]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
stino99 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:04:
Hallo,

Leuk dat iemand ook een tuinonderdeel heeft opgezet. Tweakers zit vol met handige mensen met een duidelijke mening en dat is super fijn.

Ik vroeg mij af: weet iemand een goede vochtigheids/ph meter voor niet al te veel geld (30 euro?) Ik wil wat beter kunnen meten of een plant water nodig heeft en of ik niet teveel geef. Bij een aantal diepe potten die ik heb is dat lastig te zien/voelen.

Ik dacht dus aan zoiets [Afbeelding]

Maar ik vind het lastig kiezen.
Merken die ik ken zoals gardena lijkt dit spul niet te hebben (ik zoek een redelijk simpele die je in een pot kan steken, uitleest en weer verwijderd inplaats van een computergestuurd systeem met sensoren).

Heeft iemand advies/ervaring met een van deze meters?
Ik heb enkele van deze in gebruik:

https://www.intratuin.nl/...tigheidsmeter-471324.html
https://www.intratuin.nl/talen-tools-vochtigheidsmeter.html

Ze doen wat ze moeten doen en zijn helemaal niet zo duur.

It takes two fools to argue.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobNemoo
Half april heb ik mijn oude gazon volledig verwijderd, daarna kuub aangekochte bemeste tuinaarde door de bovenlaag incl kalk en mest combi. Daarna ingezaaid met DCM Ombra+ wat een combinatie van graszaden bevat die in vele omstandigheden zouden moeten groeien. Aangerold, net gespannen en daarna netjes iedere dag van water voorzien.

Helaas is onderstaande nu het resultaat. Gezien de hoeveelheid tijd die ik erin gestoken heb wordt ik daar niet heel vrolijk van ;w Mogelijk heeft er "onkruid" in de big bag met tuinaarde gezeten die ik gekocht heb want dit is ander spul dan ik normaal in mijn tuin heb maar wie zal het zeggen..

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit komt wel goed hoor, het ontkiemt prima, maar het is qua onkruid nu echt een tropenperiode. Gras aanleggen en onderhouden is even hard werken, maar als je hier met de hand al het onkruid uithaalt en dan doorzaait gaat het echt wel een dichte grasmat worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 13:42
Begin juli krijgen we een trampoline welke ingegraven moet worden in de tuin. Dat wordt dus flink graven, maar dat wist ik van te voren.

Ik zit me nog wel af te vragen hoe dit gat moet worden afgewerkt zodat de trampoline niet gaat verzakken en er geen onkruid groeit. Hoe hebben jullie dit gedaan? Of hoe zouden jullie dit aanpakken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woody179
nielsn schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:20:
Begin juli krijgen we een trampoline welke ingegraven moet worden in de tuin. Dat wordt dus flink graven, maar dat wist ik van te voren.

Ik zit me nog wel af te vragen hoe dit gat moet worden afgewerkt zodat de trampoline niet gaat verzakken en er geen onkruid groeit. Hoe hebben jullie dit gedaan? Of hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ligt er een beetje aan hoe je het voor ogen hebt, in principe hoeft het geen rechte bak te zijn, trampoline zakt in het midden altijd dieper in als langs de rand. Dus er mag best sprake zijn van een talud.

Wil je wel die rechte bak dan zou ik op marktplaats een paar vrachten met gratis tegels halen en daar een muurtje van stapelen. Af n toe n rand kit er in om de boel te verankeren en het zit wel snor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 14:22

Hou in ieder geval rekening met luchtverplaatsing onder de trampoline, hoe minder ruimte hoe meer herrie het zal geven.

Daarnaast tip van een buurman, zorg ervoor dat water eronder goed weg kan ;) die had elke keer een vijver onder de trampoline. Opgelost door gaten te boren en te vullen met grind :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat

Ik heb de trampoline half ingegraven. Verzakken doet hij vanzelf niet en onder het doek groeit niets (nadat ik systematisch een woekerend onkruid heb verwijderd uit die border). Nadat de poten stonden heb ik daar weer zand overheen gegooid. Het midden is dus dieper dan de randen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:04
Ik krijg gele stukken in het gras, dus was al bang voor engerlingen.
Gisteren dus een stuk omgegooid en zag al van die witte dingen. Maar toen ik beter keek zijn het volgens mij mieren-cocons ofzo. De mieren waren ook druk bezig met verplaatsen van die cocon. Dus toch een beetje opgelucht dat het geen engerlinen zijn, alhoewel mieren ook niet leuk zijn.

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15:39

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Kees_B schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:38:
Gisteren dus een stuk omgegooid en zag al van die witte dingen. Maar toen ik beter keek zijn het volgens mij mieren-cocons ofzo. De mieren waren ook druk bezig met verplaatsen van die cocon. Dus toch een beetje opgelucht dat het geen engerlinen zijn, alhoewel mieren ook niet leuk zijn.

[Afbeelding]
Engerlingen zijn inderdaad wel wat groter.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobNemoo

In maart hetzelfde gedaan. Ik heb een grote kom gegraven en dicht gelegd met vijverfolie met een gat in het diepste punt dat uitkomt in een stukje grind, tot nu toe geen onkruid en geen waterplassen te zien. Het graven van de kom begint pas 20 cm binnen de buitenring van de trampoline, dus daar staan de poten ook gewoon op de grond. Om verzakken tegen te gaan heb ik 10 centimeter onder het maaiveld een tegel gelegd waar de poten op steunen. De beugels die erbij zitten om de poten in de grond te houden vond ik wat kort, dus heb langere gemaakt van wat draadstaal en die door de tegel de grond in geboord. Zit geen beweging in, ook niet wanneer ze met 3 staan te springen.
Martinusz schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:48:
[...]

Hou in ieder geval rekening met luchtverplaatsing onder de trampoline, hoe minder ruimte hoe meer herrie het zal geven.

Daarnaast tip van een buurman, zorg ervoor dat water eronder goed weg kan ;) die had elke keer een vijver onder de trampoline. Opgelost door gaten te boren en te vullen met grind :)
Die luchtverplaatsing is er wel, maar kan er aan de zijkanten uit door roosters in de 'rok' van de trampoline. Daar komt echt geen herrie vandaan. Het enige wat je hoort zijn is het inveren en het gekrakeel van de kids. Geluid van de luchtverplaatsing is wel het laatste dat je hoort.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
Kees_B schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:38:

[Afbeelding]
Je hebt het mierennest gevonden en dat zijn inderdaad de eitjes waarin de mieren zitten. Ze zullen die meteen beschermen en de eitjes verplaatsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Ik ga binnenkort mijn gras vervangen met nieuwe graszoden. Het gaat om nog geen 10m2, dus echt maar een heel klein stukje. Ik wil eigenlijk gewoon met een schep het gras wat er nu zit weghalen en dan het nieuwe gras erin leggen. Waarschijnlijk heb ik nog wel wat zand nodig om het dan wat op te hogen. Kan ik hier gewoon potgrond voor gebruiken?

En hoe kan ik dit het beste aanpakken, als ik op YouTube kijk zie ik allerlei filmpjes waar ze het ene bijzondere gereedschap gebruiken na het andere. Ik ben niet van plan dat allemaal te kopen/huren voor die <10m2 gras.

Voorbeeld van wat ik gevonden heb:
YouTube: Zelf oude graszoden verwijderen en nieuwe aanleggen

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17:04
miicker schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:02:
Ik ga binnenkort mijn gras vervangen met nieuwe graszoden. Het gaat om nog geen 10m2, dus echt maar een heel klein stukje. Ik wil eigenlijk gewoon met een schep het gras wat er nu zit weghalen en dan het nieuwe gras erin leggen. Waarschijnlijk heb ik nog wel wat zand nodig om het dan wat op te hogen. Kan ik hier gewoon potgrond voor gebruiken?

En hoe kan ik dit het beste aanpakken, als ik op YouTube kijk zie ik allerlei filmpjes waar ze het ene bijzondere gereedschap gebruiken na het andere. Ik ben niet van plan dat allemaal te kopen/huren voor die <10m2 gras.

Voorbeeld van wat ik gevonden heb:
YouTube: Zelf oude graszoden verwijderen en nieuwe aanleggen
Gras kun je er inderdaad makkelijk afsteken. Daarna omspitten en tuinaarde gebruiken (dus geen potgrond). Goed aanstampen met je schoenen en glad maken met een lat. Zoden leggen en voorzichtig licht aanstampen met je schoenen zodat er geen 'luchtbellen' onder je gras zitten (eventueel met behulp van een steigerplank). Geen moeilijk klusje en daar kunnen die grassprietjes echt wel tegen.

Daarna goed water geven, dat is mijns inziens een stuk belangrijker dan de manier waarop je zoden legt.

Nog een tip: bestel niet teveel. Een rolletje teveel is bijna een kliko vol :P Ik kreeg destijds 1 of 2 rollen extra als service, maar had er alleen maar last van.

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
Martinusz schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:48:
[...]

Trampolines die je in kan graven hebben een speciaal lucht doorlatend doek.
De mijne zit strak met het maaiveld en geeft geen enkel lawaai.
Je kan ook door het doek heen kijken tov een reguliere bovengrondse trampoline.

Ik heb in ieder geval dieper gegraven dan werd opgegeven en alles bedekt met worteldoek en een bak grind op de bodem (zo'n 15-20cm). Ik zie volgens mij nu 1 plantje door het doek heen maar je kan het doek ook gemakkelijk even los halen op die plek en desnoods dat plantje even weghalen.
Vijverfolie was wellicht een nog beter idee. Als het erger wordt haal ik hem er even uit en doe ik dat erin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LinuxMan

nog ter toevoeging aan alle tips die al gegeven zijn: de grondsoort is wel relevant of je alle tips nodig hebt. Op kleigrond of veengrond is een grindput echt wel relevant. Op zandgrond trekt het water meestal snel genoeg de grond in. Op grond die kan verzakken (veen) kan een stoeptegel onder de poten handig zijn, maar op bijvoorbeeld zandgrond is dat meestal niet nodig.

Als je trampoline niet gemaakt is voor ingraven (geen luchtdoorlatend doek) dan moet je zorgen dat er voldoende ruimte is dat de lucht weg kan. Een vriend van mij heeft de trampoline 10cm hoger gezet omdat hij initieel als een grote trommel werkte. Met een 10cm spleet was het helemaal weg. Maar het geluid is dus ook achteraf goed aan te passen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Atomsk
  • Laatst online: 09:23
RoosW schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:48:
[...]

Ruim een uur rijden met de kans dat ie er niet is.. Nope, dan die 50,- (raming) maar uitgeven, en hopen dat er binnenkort in deze regio geleverd moet worden en die 14 plantjes mee kunnen.
Van mijn part geven ze een lijstje met plantennamen dan kijken we wat hier in de buurt te koop is, ik wil van de open gaten af en de voortuin eindelijk af hebben het duurt nu al vanaf oktober vorig jaar, ik ben er zo vreselijk klaar mee :(
Verlies nemen, review zetten op Google maps e.d. en iemand/iets anders zoeken lijkt me dan een betere optie inderdaad. Je kunt wel in gebreke stellen e.d., maar juridische stappen kosten al snel meer dan de schade zelf. Genoeg tuincentra trouwens die planten per post sturen. Heb daar zelf wel goede ervaringen mee.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RoosW
Atomsk schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:02:
[...]

Verlies nemen, review zetten op Google maps e.d. en iemand/iets anders zoeken lijkt me dan een betere optie inderdaad. Je kunt wel in gebreke stellen e.d., maar juridische stappen kosten al snel meer dan de schade zelf. Genoeg tuincentra trouwens die planten per post sturen. Heb daar zelf wel goede ervaringen mee.
Ik heb de leverancier van het oorspronkelijke pakket planten gebeld, met de vraag of zij 14 plantjes konden leveren, en waarom..
Moeilijk moeilijk, we bellen U terug (nog steeds niet gebeurd, moet een branche probleem zijn communiceren..), ben er wel klaar mee, slechte review, we hebben moeizaam een plantenlijst gevonden, en elders de losse missende planten gekocht, laat maar......
En nee, daar ga ik geen rechtszaak voor aan, dit kost ons nu 60 euro, maar dan is de boel wel eindelijk klaar, en nu word ik elke keer woest als ik naar buiten kijk, dus dat is ook wel wat centen waard.
Pus dat dit bedrijf voor heel redelijke kosten opstuurt, niet loopt te mekkeren over minimaal 4 m2 beplanting die je af moet nemen (zoals de oorspronkelijke leverancier deed) en zegt dat we het overmorgen in huis hebben.
De aanleg hovenier heeft de planten staan zegt ie, die staan daar nu 2 maanden, in potjes, in zijn tuin, hoe florissant denk je dat die er bij staan?
Nee, ik hoef de jongeman niet meer te zien, zal ik hem in een email ook nog wel even haarfijn uit duiden :( Vertel ik hem meteen waar ie die plantjes kan stoppen :r

Acties:
  • +19Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 17:10
In het kader van stenen eruit, planten erin en als tegenhanger van de alsmaar meer bestaatte "tuinen" in Nederland:
Onze woning had een terras wat direct tegen de schutting lag. Had begin dit jaar al een paar stenen eruit gehaald voor de passiebloem en trellishekwerk opgehangen. Maar vond het niet genoeg en veel te saai. Afgelopen weekend even bezig geweest door een hele rij stenen eruit te halen. Nieuwe stoepbandjes geplaatst, oude eruit gehaald (die waren grijs en lomp zwaar 6x20x100). Zand eruit, nieuw zwarte teelaarde erin, denk een stuk of 6 kruiwagens. Grote roos verplaats naar de nieuwe bordee. M'n vrouw heeft bij de lokale volkstuinen stekjes gekocht en zie hier :) nog wat zaden uit een bijenmix gezaaid. Laat maar groeien en bloeien :)

Ook vanuit de keuken nu een veel groener geheel. Alleen even afwachten wat het allemaal is/wordt want ze wist niet meer wat ze gehaald had.

Hoi :)

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 16:42
Zien jullie ook zo weinig bijen in de tuin. Vorig jaar zat de hele tuin vol, nu moet ik goed kijken om er 1 te ontdekken. Waarschijnlijk het koude voorjaar?

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16:02
Milo85 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:01:
Zien jullie ook zo weinig bijen in de tuin. Vorig jaar zat de hele tuin vol, nu moet ik goed kijken om er 1 te ontdekken. Waarschijnlijk het koude voorjaar?
Ik denk ook het koude voorjaar. En mijn vleesetende plant, want daar was er gisteren eentje in terecht gekomen. :'(

• Piper
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 11:57

Piper

No guts, no glory

Ik vermoed ook het koude voorjaar, tot een paar dagen terug alleen hommels gezien, inmiddels stikt het ook van de bijen. De bloemen liepen ook achter dus dat scheelt weer..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15:44
Piper schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:22:
Ik vermoed ook het koude voorjaar, tot een paar dagen terug alleen hommels gezien, inmiddels stikt het ook van de bijen. De bloemen liepen ook achter dus dat scheelt weer..
Bij mij zitten er echt héél veel bijen en hommels, hangen de hele tijd bij de salie, rhododendron en ridderspoor.
Denk dat het zo al een maand is ongeveer. Valt mij juist op dat er dit jaar veel meer zijn.

• Daeron
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 16:50
Kees_B schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:24:
[...]

Gras kun je er inderdaad makkelijk afsteken. Daarna omspitten en tuinaarde gebruiken (dus geen potgrond). Goed aanstampen met je schoenen en glad maken met een lat. Zoden leggen en voorzichtig licht aanstampen met je schoenen zodat er geen 'luchtbellen' onder je gras zitten (eventueel met behulp van een steigerplank). Geen moeilijk klusje en daar kunnen die grassprietjes echt wel tegen.
Zo heb ik vorig jaar ook mijn 60m2 grasmat vervangen, alleen voor het omspitten had ik een bodemfrees gehuurd. 60m2 met de hand omspitten vond ik toch iets teveel van het goede. Helaas kon ik de graszodensnijder niet huren toen ik aan de slag wilde dus dat heb ik wel met de hand moeten afsteken.

Het is wel nog aangeraden om compost of mest, evt met kalk als de grond zuur is, door de bodem te spitten, daar wordt je gras ook heel blij van.
Daarna goed water geven, dat is mijns inziens een stuk belangrijker dan de manier waarop je zoden legt.
Schrik niet hoeveel water er nodig is. Vorig jaar heb ik de eerste 2 weken elke dag 2x een half uur gesproeid, daarna ben ik voor een week terug gegaan naar 1x per dag en toen het goed begon te groeien daarna ben ik af gaan bouwen naar 1x in de 1-2 weken afhankelijk van de temperatuur en de droogte.
Nog een tip: bestel niet teveel. Een rolletje teveel is bijna een kliko vol :P Ik kreeg destijds 1 of 2 rollen extra als service, maar had er alleen maar last van.
Dat viel hier wel mee, ik had zo een paar rollen in de kliko kwijt gekund. Maar je kan het teveel ook gewoon op marktplaats gooien, voor de juiste prijs (soms helaas gratis) ben je het zo kwijt en maak je er nog iemand mee blij ook. Dat heb ik dus uiteindelijk gedaan omdat ik het zonde vond om het weg te gooien, was wel 5m2 wat ik teveel had besteld, ik had een paar stukken die ik niet met gras wilde bedekken per ongeluk mee gerekend.

• InterCC
Milo85 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:01:
Ik merk niet dat er veel minder zijn dan andere jaren en bij mij zitten er best wat op bloemen (betuwe).

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 17:10
Allereerst dank allen voor de likes op bovenstaande foto's! :)

Bijen en hommels zijn er bij mij genoeg. Had nog zo'n insectenhotel in de garage staan. Snel neergezet ergens, blijken er allemaal bijen al gelijk in te nestelen :D Al heb ik ze gisteren niet gezien.... ;( Vooral de lupines vinden de hommels erg fijn!

Heeft er trouwens iemand ervaring met een zelfgemaakte druppelslang van een standaard tuinslang? Ik heb 700 liter aan regentonwater ter beschikking maar het handmatig watergeven zie ik niet zitten. Nu dacht ik een pomp te kopen en daar een normale tuinslang aan te koppelen. Deze door de borders te leggen en wanneer ik de pomp aanzet, het water door de slang en de gaatjes in de border komt. Mijn vrees is echter dat de pomp zoveel druk geeft dat er teveel water uit de gaatjes komt, de gaatjes niet groot genoeg zijn of juist te klein. Totale lengte van de slang zal 40 meter worden denk ik. Optie twee is een retour maken dus terug de regenton in. Schematisch:
[__]---POMP--------X-----X-----X------X (einde border) -------------(retour)--- [__] <- waterton)

Ik heb ooit in het verleden wel eens iets met slang op waterleiding en gaatjes gedaan maar dat was geen succes. Water spoot alle kanten op, begin veel druk, einde slang geen druk. etc. Waardeloos.

[Voor 8% gewijzigd door Shadow_Agent op 09-06-2021 10:46]

Hoi :)

• Woody179
Shadow_Agent schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 20:23:
In het kader van stenen eruit, planten erin en als tegenhanger van de alsmaar meer bestaatte "tuinen" in Nederland: [Afbeelding][Afbeelding]
Onze woning had een terras wat direct tegen de schutting lag. Had begin dit jaar al een paar stenen eruit gehaald voor de passiebloem en trellishekwerk opgehangen. Maar vond het niet genoeg en veel te saai. Afgelopen weekend even bezig geweest door een hele rij stenen eruit te halen. Nieuwe stoepbandjes geplaatst, oude eruit gehaald (die waren grijs en lomp zwaar 6x20x100). Zand eruit, nieuw zwarte teelaarde erin, denk een stuk of 6 kruiwagens. Grote roos verplaats naar de nieuwe bordee. M'n vrouw heeft bij de lokale volkstuinen stekjes gekocht en zie hier :) nog wat zaden uit een bijenmix gezaaid. Laat maar groeien en bloeien :)

Ook vanuit de keuken nu een veel groener geheel. Alleen even afwachten wat het allemaal is/wordt want ze wist niet meer wat ze gehaald had.
Leuke border! Vergeet niet om hem aan te melden bij het NK tegelwippen!

• DarkFly
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
Op dit moment ben ik plannen aan het maken voor het zelf bouwen van een schommel in mijn tuin. Nu heb ik het volgende model in gedachten (nu deze niet te veel ruimte inneemt in onze toch niet al te grote tuin):

Nu was mijn plan om deze te maken van douglas palen van 12 x 12cm breed en 300 cm lengte. Deze zou ik dan 80/100 cm in de grond zetten (ondergrond is stabiel, wil op bodem een stoeptegel plaatsen en ongeveer 1,5 a 2 meter uit elkaar). Een van de zijkanten komt vast aan ons schuurtje.
De palen zou ik bij voorkeur niet in beton willen zetten, omdat ik de schommel op termijn ook eenvoudig weer wil verwijderen.

Wie kan mij zeggen of deze constructie (qua balken en diepte in de grond) stevig genoeg is? Of is een dikkere balk, palen in beton beter?

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

RoosW schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:40:
[...]

En hij neemt ook niet op? Ook niet als je anoniem belt?

Maar je bent al klaar (en er klaar mee :p ) lees ik hierboven. Dat had ik waarschijnlijk ook zo gedaan.

[Voor 14% gewijzigd door Marzman op 09-06-2021 12:31]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• GeeMoney
@DarkFly er was nog een tweaker of in dit topic of in een ander nieuwbouw topic die heeft hetzelfde gedaan. Ik had daar wel mijn twijfels bij ook eerlijk gezegd want hij had hem niet eens ergens aan vast of geschoord maar dus gewoon 2 palen de grond in. (wel een kinderschommeltje trouwens)
Ik denk als je een volwassene op die schommel zet en wat gang maakt hij met 12x12 echt wel gaat buigen. Ik gok zeker uitwijken naar 15x15.

[Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 09-06-2021 12:38]

• DarkFly
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:37:
@DarkFly er was nog een tweaker of in dit topic of in een ander nieuwbouw topic die heeft hetzelfde gedaan. Ik had daar wel mijn twijfels bij ook eerlijk gezegd want hij had hem niet eens ergens aan vast of geschoord maar dus gewoon 2 palen de grond in. (wel een kinderschommeltje trouwens)
Ik denk als je een volwassene op die schommel zet en wat gang maakt hij met 12x12 echt wel gaat buigen. Ik gok zeker uitwijken naar 15x15.
Had al gezocht in dit topic, het kwam een keer voorbij, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van. Overigens hadden ze de schommel daar niet vastgezet aan muur o.i.d.. Maar zal nog eens gaan kijken naar verschil 12 x 12 en 15 x 15.
Overigens gaat veel gang maken (door volwassene) niet lukken, daarvoor is de tuin te klein ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Laat je die permanent in je potten steken of steek je ze er alleen in wanneer je 't wil nakijken?

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• RoosW
Marzman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:28:
[...]

En hij neemt ook niet op? Ook niet als je anoniem belt?

Maar je bent al klaar (en er klaar mee :p ) lees ik hierboven. Dat had ik waarschijnlijk ook zo gedaan.
Mijn vrouw heeft gebeld, haar nummer heeft ie niet, maar er word niet opgenomen, email reageert hij eens in de week of zo iets op, als ie al ziet dat er wat van je is, maar vooral geen beloftes nakomen, en nooit melden dat ie iets niet gaat redden.

Tja we hebben ook niet echt een andere keuze.

Wel nog contact gehad met de firma die (volgens onze hovenier) de planten geleverd zou hebben (en die ons niet terug belde) de betreffende hovenier heeft pas in Mei voor het eerst zaken met ze gedaan (toen stonden de planten er hier al in) dus de bewering dat we het specifieke pakket van deze leverancier hebben klopte ook al niet.
Ik heb gemeld dat we hun plantenlijst gebruikt hebben om te zien wat er zoal miste en die als losse planten gekocht hadden, duizend excuses voor het niet terug bellen, maar het was druk druk druk, en hij baalde dat hun naam gebruikt word, en ook niet de eerste keer.
Raar wereldje..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16:26
@RoosW
Ik keur het zeker niet goed hoe de hovenier handelt maar ik wil toch wel even melden dat hoveniers/stratenmakers geen tweakers zijn. In die zin dat ze niet constant aan de telefoon of laptop zitten en dat het soms lang kan duren voordat ja antwoord krijgt. Maar dit is zeker niet netjes en begrijp wel dat je een ander zoekt alleen zal je geduld moeten hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoosW
pjot1 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:42:
@RoosW
Ik keur het zeker niet goed hoe de hovenier handelt maar ik wil toch wel even melden dat hoveniers/stratenmakers geen tweakers zijn. In die zin dat ze niet constant aan de telefoon of laptop zitten en dat het soms lang kan duren voordat ja antwoord krijgt. Maar dit is zeker niet netjes en begrijp wel dat je een ander zoekt alleen zal je geduld moeten hebben.
Je bedrijf valt of staat met communicatie, moet je dit eens met je leverancier flikken, kijken hoe lang het duurt voor de deurwaarder voor de deur staat. Tweaker of niet heeft daar niets mee te maken. Deze klus loopt al vanaf oktober 2020, 6 keer hebben we twee of meer dagen zitten wachten omdat belooft was dat hij kwam om zaken in orde te maken, want, garantie, zijn woorden niet de mijne.
Dat is dus nu nog steeds niet in orde, ook niet tweakers, zeker iemand van in de 20, zou geen communicatie problemen mogen hebben, het lijkt eerder onwil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16:26
RoosW schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:23:
[...]

Je bedrijf valt of staat met communicatie, moet je dit eens met je leverancier flikken, kijken hoe lang het duurt voor de deurwaarder voor de deur staat. Tweaker of niet heeft daar niets mee te maken. Deze klus loopt al vanaf oktober 2020, 6 keer hebben we twee of meer dagen zitten wachten omdat belooft was dat hij kwam om zaken in orde te maken, want, garantie, zijn woorden niet de mijne.
Dat is dus nu nog steeds niet in orde, ook niet tweakers, zeker iemand van in de 20, zou geen communicatie problemen mogen hebben, het lijkt eerder onwil.
Hoho, rustig!
Ik geef je helemaal gelijk, alleen wilde ik zeggen dat sommige mensen met 5 minuten antwoord verwachten en dat is gewoon niet te doen voor zzpers en kleine ondernemers. Het is zeker niet netjes van de hovenier en op deze manier zal hij zeker klanten kwijt raken. Zeker met particulieren moet je het toch hebben van mond op mond reclame en je zal vast niet de enige zijn waar hij dit flikt.

• RoosW
Daar ben ik ook bang voor, wat mij verbaasde was dat wij niet de enige versie van dit verhaal, in mijn omgeving heb ik soortgelijke verhalen nu al 5x met verschillende hoveniers, wachten wachten, geen reacties op telefoontjes, email, Whatsappjes en dus gierende frustratie bij de betalende klanten.

• LinuxMan
Shadow_Agent schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:42:
Heeft er trouwens iemand ervaring met een zelfgemaakte druppelslang van een standaard tuinslang? Ik heb 700 liter aan regentonwater ter beschikking maar het handmatig watergeven zie ik niet zitten. Nu dacht ik een pomp te kopen en daar een normale tuinslang aan te koppelen. Deze door de borders te leggen en wanneer ik de pomp aanzet, het water door de slang en de gaatjes in de border komt.
Ik zat over iets vergelijkbaars te denken maar dan zonder pomp, dus vrij grote gaten prikken en dan puur op de druk van de regenton (0.1 bar als het water 1m hoger staat) laten druppelen. Ik weet alleen niet goed wat voor slag ik zou moeten gebruiken.

• kaboom1555
DarkFly schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:43:
[...]

Had al gezocht in dit topic, het kwam een keer voorbij, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van. Overigens hadden ze de schommel daar niet vastgezet aan muur o.i.d.. Maar zal nog eens gaan kijken naar verschil 12 x 12 en 15 x 15.
Overigens gaat veel gang maken (door volwassene) niet lukken, daarvoor is de tuin te klein ;)
Wij gaan binnenkort een schommel voor de kleine aan onze pergola hangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Borromini schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:52:
[...]

Laat je die permanent in je potten steken of steek je ze er alleen in wanneer je 't wil nakijken?
Ik laat ze permanent in de potten zitten, wel zo gemakkelijk :)

It takes two fools to argue.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Wimhaw
Vorige week melde ik dat onze hovenier Groene Golf uit Boskoop bezig was met het plaatsen van een vlonder met daarop een overkapping. Geen prefab gebouwtje maar alles zelf op maat gezaagd en in elkaar gezet van ongeschaafd Douglas hout. Lekker robuust. Dit is het resultaat. Wij zijn er tevreden mee.

• RoosW
Een technisch vraagje, we willen een schutting (8,5 meter) gaan voorzien van (klimpant) benetting, en dan om en om diverse bloeiende klimmers met vruchtdragende klimmers, bv Clematis - Framboos - Jasmijn - Braam - Kamperfoelie - etc etc, hoeveel afstand moet je tussen de diverse planten houden?

[Edit]

En hoe diep moet dan je aarde maken? Op dit moment liggen er klinkers op een zandlaag, die gaan dus weg, en dan schatte ik 50cm diep weghalen en door aarde vervangen? Is dat genoeg?

[Voor 24% gewijzigd door RoosW op 10-06-2021 13:47. Reden: Toevoeging informatie/vragen]

• frieskip
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:31
RoosW schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:44:
Een technisch vraagje, we willen een schutting (8,5 meter) gaan voorzien van (klimpant) benetting, en dan om en om diverse bloeiende klimmers met vruchtdragende klimmers, bv Clematis - Framboos - Jasmijn - Braam - Kamperfoelie - etc etc, hoeveel afstand moet je tussen de diverse planten houden?

[Edit]

En hoe diep moet dan je aarde maken? Op dit moment liggen er klinkers op een zandlaag, die gaan dus weg, en dan schatte ik 50cm diep weghalen en door aarde vervangen? Is dat genoeg?
Of het de juiste manier is weet ik niet ... :? maar wij hebben de Clematis en Jasmijn en Kamperfoelie per 3 stuks de meter geplaatst. Schopdiep uitgegraven en afgevuld met tuinaarde.

Jasmijn en clematis lijken wat moeite met het natte weer gehad te hebben, maar beginnen te groeien nu... Kamperfoelie heeft helemaal nergens last van :)

• struukkel
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:52
RoosW schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:44:

[Edit]

Als je daadwerkelijk framboos en braam wilt planten dan zou ik een beperkt aantal plantjes daarvan doen. Met name framboos woekert ontzettend, dus na een paar jaar schiet het overal omhoog. Even googelen levert genoeg verhalen en tips op. Van Clematis, Jasmijn en Kamperfoelie plant je er ongeveer drie per strekkende meter.

• RoosW
Dank jullie voor de snelle reactie. 26 planten dus zo ongeveer, we kijken wel wat het precies gaat worden, je hebt vast ook minder woekerende frambozen soorten, ik zag bv de aardbeiframboos, japans, vaste plant 30-40cm hoog elk jaar terugkerend struikje, maar dat is dus geen klimmer.
Pagina: 1 ... 78 79 80 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True