Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 78 79 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11-06 10:44
GeeMoney schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:02:
[...]

Waarschijnlijk vorst inderdaad.
De bovenlaag is keramisch maar die zit op een betontegel geplakt. Dat beton is poreus en vangt dus water en bij vorst gaat die wat zetten. Je bent op internet niet de enige en het lijkt vooralsnog een bijkomstige kwaal te zijn van de beton/keramische combi.
Nooit over nagedacht maar nu je het zegt klinkt het wel heel logisch. Zeker als een tegel al een kleine beschadiging heeft, wat vrij logisch is als je ziet hoe die dingen opgeslagen en vervoerd worden.

Het valt ook gewoon meer op bij donkere tegels. Mijn buren hebben dezelfde tegels alleen vrij licht, daar zie je een kras/barst nauwelijks maar op donkere tegels toch wel heel erg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Woody179 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:40:
[...]

Als ik die tak zo bekijk is hij bovenin kapot,
Nul aan knop ontwikkeling, de twijg zelf ziet er vanaf een cm of 50 boven de grond ook niet heel fris uit qua kleur.
Wil je het zeker weten krab dan even met je nagel een klein stukje van de bast los, als er een groen vliesje net onder het oppervlak zit, dan zit er nog leven in
Net dit even gedaan, maar helaas alles tot vlak boven het hoogste stuk waar bladeren uitlopen is het droog.
Verder lijkt er meeldauw op de bladeren te zitten.

Inmiddels contact gehad met de hovenier die hem gepland heeft en daar even foto's heen gestuurd, zeer waarschijnlijk wordt die vervangen onder garantie.

[Voor 11% gewijzigd door FabiandJ op 01-06-2021 10:53]

Acties:
  • +10Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16:43

Zooo even pauze 😎☕️
Het is hier 1 groot orkest met alle vogels.
Walnotenboom komt eindelijk in het blad, die heeft volgens mij wat vertraging door de slechte mei maand

Acties:
  • 0Henk 'm!

• just_lars91
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 13-06 16:15
Wij zijn van plan een nieuwe schutting te plaatsen in de tuin van ons hoekhuis.
De situatie is grotendeels hetzelfde als onderstaande plaatje. Alleen is de weg naast ons huis een doodlopend straatje. De huidige schutting (+/- 20 jaar oud) loopt tot aan de middelste 1 en is 1.8 meter hoog. Graag willen we meer privacy en veiligheid thuis en dus de nieuwe schutting iets doortrekken, zodat er niemand makkelijk in de tuin kan komen en kijken.

Volgens de richtlijnen heb ik een omgevingsvergunning nodig. Wat is jullie ervaring met het aanvragen van zo'n vergunning?
Gaat een gemeente hier makkelijk in mee? Aangezien er al een schutting staat voor de voorgevelrooilijn. Hier staat wat informatie over de omgevingsvergunning.

Oude situatie, met de schutting in het rood. Na de schutting staat nog een 1 meter hoog hegje van buxus:

Gewenste nieuwe situatie:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16:55
just_lars91 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:16:
De situatie is grotendeels hetzelfde als onderstaande plaatje. Alleen is de weg naast ons huis een doodlopend straatje. De huidige schutting (+/- 20 jaar oud) loopt tot aan de middelste 1 en is 1.8 meter hoog. Graag willen we meer privacy en veiligheid thuis en dus de nieuwe schutting iets doortrekken, zodat er niemand makkelijk in de tuin kan komen en kijken.

Volgens de richtlijnen heb ik een omgevingsvergunning nodig. Wat is jullie ervaring met het aanvragen van zo'n vergunning?
Gaat een gemeente hier makkelijk in mee? Aangezien er al een schutting staat voor de voorgevelrooilijn. Hier staat wat informatie over de omgevingsvergunning.

Oude situatie, met de schutting in het rood. Na de schutting staat nog een 1 meter hoog hegje van buxus:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als vriend van een vergunningsverlener kan ik alleen maar adviseren om de daadwerkelijke situatie uit te tekenen en daarmee een gesprek aanvragen bij je eigen gemeente. Wat wel/niet mag/kan verschilt per gemeente en per situatie. Over het algemeen(n=1) zijn de vergunningleners hierin zeer open in en kunnen ze je makkelijk uitleggen wat er allemaal nodig is om het zo neer te zetten zoals je zou willen. Ook kunnen ze je waarschijnlijk alle details geven over wat er wel of niet klopt aan de informatie die je al hebt opgevraagd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 16:01
barry86 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:14:
[Afbeelding]

Zooo even pauze 😎☕️
Walnotenboom komt eindelijk in het blad, die heeft volgens mij wat vertraging door de slechte mei maand
Mooie tuin!! 8)
Jammer van die voet onder in het beeld :+

[Voor 3% gewijzigd door Wimhaw op 01-06-2021 11:53]

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 14:37
la_fusion schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:42:
[...]

Als vriend van een vergunningsverlener kan ik alleen maar adviseren om de daadwerkelijke situatie uit te tekenen en daarmee een gesprek aanvragen bij je eigen gemeente. Wat wel/niet mag/kan verschilt per gemeente en per situatie. Over het algemeen(n=1) zijn de vergunningleners hierin zeer open in en kunnen ze je makkelijk uitleggen wat er allemaal nodig is om het zo neer te zetten zoals je zou willen. Ook kunnen ze je waarschijnlijk alle details geven over wat er wel of niet klopt aan de informatie die je al hebt opgevraagd.
Mee eens. Je kan ook op ruimtelijkeplannen.nl het bestemmingsplan van jouw gemeente bekijken. Hier staan misschien specifieke eisen of uitzonderingen t.a.v. erfscheidingen (in ons bestemmingsplan: bouwwerken, geen gebouw zijnde) voor jouw situatie.

Toevoeging:
Wij hebben ook een omgevingsvergunning aangevraagd voor het plaatsen van een schutting van max 2 m op de erfgrens naast een voetpad (ook een hoekhuis).
In het bestemmingsplan stond dat er alleen erfscheidingen mochten worden geplaatst die vergunningsvrij zijn.
In ons bestemmingsplan stond gelukkig ook een uitzondering, waarvan we gebruik gemaakt hebben. Hierdoor was de aanvraag redelijk eenvoudig.
Helaas wel extra leges (totaal rond de 800 euro), omdat het handelen in strijd met de ruimte ordening betrof.

[Voor 25% gewijzigd door Frenkie567917 op 01-06-2021 12:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 16:42
@just_lars91 het hangt een beetje af wat het beleid is van de gemeente waar je in woont. Veel gemeenten hebben nu ook een groenbeleid waar ze groene erfafscheidingen zoveel mogelijk willen stimuleren (hekwerk met klimplanten, haag etc). Vaak moet de schutting ook een aantal meter terugliggen ten opzichte van de voorgevel. Ik zou in jou geval een vooroverleg aanvragen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 16:26
KRC schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:51:
Hoi allemaal,

Onze tuin ligt nu al weer jaar en ziet er nog steeds strak uit, alleen ik heb wel iets vreemds.

Wij hebben keramische tegels in de tuin liggen, namelijk de https://www.jonksierbestr...n-ardesia-60x60x4-cm-nero

Na een jaar heb ik nu al 4 tegels die kras/breuk hebben. Binnen het jaar zijn er ook al 2 tegels vervangen dus in totaal binnen ander half jaar 6 tegels die stuk zijn. Dat lijkt mij wat veel voor keramische tegels.

Hebben jullie idee wat er aan de hand kan zijn? Ik dacht eerst ik heb er iets zwaars op laten vallen, maar nu zit er ook een breuk in een tegel waar niet gelopen wordt.
Zoals @barry86, @GeeMoney en @henkie196 al zeggen, 9 van de 10 keer is het vorstschade. Liggen de tegels goed op afschot? Zo ben ik het ook al meerdere keren tegen gekomen...

@vortexnl1982
Kijk eens bij slimbestraten.nl. Daar hebben ze meerdere houtlook tegels. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:31
[Afbeelding]

Zooo even pauze 😎☕️
Wow, hoe groot is je tuin? Heel mooi :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Laatst online: 17:00
pjot1 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:05:
[...]

@vortexnl1982
Ik zie dat ze handelskwaliteit tegels hebben. Heeft iemand daar ervaring mee ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjot1
vortexnl1982 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:46:
[...]

Ik zie dat ze handelskwaliteit tegels hebben. Heeft iemand daar ervaring mee ?
Ja, meerdere malen gelegd en ik moet zeggen dat de kwaliteit niet onder bijvoorbeeld MBI doet... Zie eerdere posts van mij. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 17:12

Jeoh

blaat

Hebben andere mensen hier ervaring met een balkonbar op een ronde reling? Ik heb 'm dit weekend bevestigd, en vanochtend hingen ze al helemaal voorover. Instructies waren nogal vaag, sommige onderdelen kwamen niet eens voorbij op de video, en blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem.

Het ziet er in ieder geval wel fijn uit, hoewel een enkele grote plank natuurlijk mooier zou zijn. Zodra dit probleem is opgelost is het tijd om plantjes er onder te hangen en een paar barkrukken neer te zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 16:43
Wackmack schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:48:
[...]

Wow, hoe groot is je tuin? Heel mooi :*)
Dank je, zo in de lente/zomer is het ook prachtig.
Het grondstuk is 1300m2. En je moet dus wel van tuinieren houden ;)

• dongilles
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 13-06 12:16
Hallo allemaal,

Vraag waar jullie hopelijk mee kunnen helpen.
De waterkolom van mijn grondwaterpomp daalt elke dag.
Elke dag moet ik deze weer bijvullen om maar weer te kunnen beregenen.

De oorzaak kan ik maar niet vinden.
Er zit geen zand in de voetklep onderaan heb ik de aansluiting op de slang goed aangedraaid daar lekt het ook niet.
Het kan toch niets anders zijn dan een lekkage of wel?
Zou het nog helpen om bij de pomp zelf een terugslagklep te monteren?

• Wom
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17:55
dongilles schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:00:

Zou het nog helpen om bij de pomp zelf een terugslagklep te monteren?
Yup, in mijn leven flink wat broneringen geslagen en daar was het standaard zo dat er een terugslagklep direct op de aanvoer bij je pomp zat. Dat voorkomt dat het water afloopt en is je pomp direct vertrokken. Overigens wel apart, want als je voetklep goed zou werken zou de pomp ook niet mogen aflopen. De klep zit er in de goede richting op (zou moeten want volgens mij kan dat bij voetklep eigenlijk niet fout).

Even een oude foto gezocht ter verduidelijking. Ook als het om een handpomp gaat werkt dat.

[Voor 45% gewijzigd door Wom op 02-06-2021 09:15]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
[Afbeelding]

Zooo even pauze 😎☕️
Ik heb weinig verstand van walnootbomen specifiek, maar als al het andere al helemaal vol met blad zit, is er misschien ook een probleempje waar de boom last van heeft?

En jij zegt slechte mei maand, voor ons was het juist ideaal. Precies wat de net gelegde graszoden (bij nieuwbouw) nodig hadden. Graswortels zitten nu al een 10 cm diep, water en nu zon doen het heel goed :)

• dongilles
Wom schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:09:
[...]

Yup, in mijn leven flink wat broneringen geslagen en daar was het standaard zo dat er een terugslagklep direct op de aanvoer bij je pomp zat. Dat voorkomt dat het water afloopt en is je pomp direct vertrokken. Overigens wel apart, want als je voetklep goed zou werken zou de pomp ook niet mogen aflopen. De klep zit er in de goede richting op (zou moeten want volgens mij kan dat bij voetklep eigenlijk niet fout).

Even een oude foto gezocht ter verduidelijking. Ook als het om een handpomp gaat werkt dat.
Heb je het dan zoals onderstaand?

• KRC
pjot1 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:05:
[...]

Zoals @barry86, @GeeMoney en @henkie196 al zeggen, 9 van de 10 keer is het vorstschade. Liggen de tegels goed op afschot? Zo ben ik het ook al meerdere keren tegen gekomen...

@vortexnl1982
Tegels liggen goed op afschot, blijft geen water op staan.
Wist niet dat dit zo vaak voor kwam bij Keramische tegels helaas. Thnx!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
KRC schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:30:
Tegels liggen goed op afschot, blijft geen water op staan.
Wist niet dat dit zo vaak voor kwam bij Keramische tegels helaas. Thnx!
Denk dat dit niet zozeer aan keramische tegels ligt, maar aan de specifieke combinatie tegels, die een keramische bovenkant hebben, en als het ware een betontegel eronder gelijmd. Gewone keramische tegels die je op zand legt zullen dit niet hebben, in ieder geval. Of niet door vorst.

• Wom
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17:55
dongilles schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:45:
[...]

Heb je het dan zoals onderstaand?
[Afbeelding]
Zou de voetklep eruit halen en enkel de filter plaatsen als dat kan. Dat is de situatie zoals ik hem heb en eigenlijk altijd toegepast heb bij anderen. Twee kleppen in dezelfde aanzuig zou ik niet direct nuttig vinden.

In mijn ervaring was het overigens vaak of een verkeerd geplaatste klep of een steentje wat er tussen zat. Maar aangezien je dat al gecheckt hebt, verwacht ik niet dat daar het probleem ligt.

Als je eenmaal water hebt, dan heb je wel voldoende debiet?
Is het een bron met standpijp tot boven toe met daarin losse slang voor aanzuig? En daar rond dan kiezels gestort, of is het een luchtdicht systeem waarmee ze water op de filterbuis zetten en dan daarmee naar beneden gaan? En laatste vraag, heb je een drukvat? Anders ook even checken of daar nog genoeg lucht in zit.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• pjot1
henkie196 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:53:
[...]

Denk dat dit niet zozeer aan keramische tegels ligt, maar aan de specifieke combinatie tegels, die een keramische bovenkant hebben, en als het ware een betontegel eronder gelijmd. Gewone keramische tegels die je op zand legt zullen dit niet hebben, in ieder geval. Of niet door vorst.
Klopt. Het gaat ook om de tegels met ondertegel. Vocht is gewoon funest. Daarom leg ik die tegels ook altijd in het zand zodat het vocht altijd in het zand kan wegzakken. Bovendien moet het ook zeer streng, zoals afgelopen winter, hebben gevroren wil het voor komen.

• vortexnl1982
Wij hebben een nieuwbouw woning en de tegels die we hebben besteld voor de tuin hebben een lange levertijd. Waarschijnlijk pas in september worden ze geleverd.

Nu willen we wel graag in de tuin zitten zonder in een zandbak te zitten. Wat zou een goedkope oplossing kunnen zijn?

Zat zelf te denken aan gras, maar volgens mij groeit dat te langzaam.

Iets van zeil op de grond...

Ergens gratis tegels ophalen... Lijkt me veel werk voor zo'n korte tijd..

?

• freakstar
  • Laatst online: 13:24
Gras groeit ook niet zo best op zand denk ik.

Stuk (afval) tapijt?

• vortexnl1982
freakstar schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:04:
Gras groeit ook niet zo best op zand denk ik.

Stuk (afval) tapijt?
Oh ja dat is wel een idee. Of tweedehands kunstgras.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: april 2012
  • Nu online
vortexnl1982 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:12:
[...]

Oh ja dat is wel een idee. Of tweedehands kunstgras.....
Of gewoon gaan voor de "beach"look.
Teenslippers klaarzetten en het zwembad vullen met zout water :P

• pjot1
@vortexnl1982
Wat voor tegels zijn het geworden? Wordt er niet iets van een opleverpaadje of terras afgeleverd vanuit de bouw? Dat is eigenlijk wel gebruikelijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:44
Hier idem. Bestelde klinkers komen pas 18 juli uit de fabriek. Wordt dus eind Juli / begin Augustus voordat het erin ligt.

Wij hebben kunststof rijplaten kunnen regelen/lenen om in ieder geval fatsoenlijk van achterdeur naar garage en om het huis te kunnen lopen.
Terras is helaas zolang een zandbak.

@pjot1 Was het maar zo'n feest. Vanuit de bouw is er wel een tijdelijke oprit aangelegd (lees; twee stroken met 60x40 tegels). Verder niets.

Wij hebben helaas ook een vertraging door gekregen in de levering/plaatsing van de schuttingen. Blijkbaar zijn de betonpalen niet leverbaar en komen deze pas 4 weken later.
Is wel lekker laagdrempelig kennismaken met de nieuwe buren ;)

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• MdO82
Aangezien we het hier ook over planten hebben (vallen bloemen daar ook onder? :+ )

We hebben hier de moestuintjes van AH en we hebben hier de zonnebloem.

Nu gaven ze aan dat je 1 van de 2 knoppen moet afknippen zodat je er 1 overhoudt.

Ik vindt dat alleen zonde :+

Kan ik in dit stadium de plant niet splitsen ?

2250 WP Zuid PVoutput

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17:54
MdO82 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:58:
Aangezien we het hier ook over planten hebben (vallen bloemen daar ook onder? :+ )

[Afbeelding]

We hebben hier de moestuintjes van AH en we hebben hier de zonnebloem.

Nu gaven ze aan dat je 1 van de 2 knoppen moet afknippen zodat je er 1 overhoudt.

Ik vindt dat alleen zonde :+

Kan ik in dit stadium de plant niet splitsen ?
Het lijkt me wel dat je het kan splitsen :) Met het risico dat ze overlijden tijdens de operatie natuurlijk. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: februari 2001

Woohooo

Smilie, James Smilie

just_lars91 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:16:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou het gewoon aanvragen bij je gemeente, wij hebben een vergelijkbare hoektuin en was allemaal geen probleem om zonder vergunning de schutting door te trekken en een overkapping op te bouwen.

Je gemaakte tekeningen zou ik ook meesturen dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vortexnl1982
pjot1 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 05:31:
@vortexnl1982
Wat voor tegels zijn het geworden? Wordt er niet iets van een opleverpaadje of terras afgeleverd vanuit de bouw? Dat is eigenlijk wel gebruikelijk.
We hebben gekozen voor geoceramica de cosy havana licht eiken 120x30 en de geoceramica perla 60x60.

Het is bij ons zelfbouw dus er wordt geen terras oid vanuit de bouw aangelegd..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 11:57

Piper

No guts, no glory

Misschien kan je her en der van omliggende bouw wel wat pallets vinden, als je een beetje dichte pallets kan vinden werkt dat wel redelijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KRC
pjot1 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:53:
[...]

Klopt. Het gaat ook om de tegels met ondertegel. Vocht is gewoon funest. Daarom leg ik die tegels ook altijd in het zand zodat het vocht altijd in het zand kan wegzakken. Bovendien moet het ook zeer streng, zoals afgelopen winter, hebben gevroren wil het voor komen.
Ja snap ik, tegels liggen in een goed zandbed, tuin is afgegraven en opnieuw opgevuld met zand.
Maar idd afgelopen winter met de sneeuw en vrieskoud kan zeker effect gehad hebben. Lag flink pak sneeuw in de tuin, zon erop dan smelt alles lekker weg.

Plus dat ondanks er zand ligt, water niet extreem goed wegloopt in onze wijk (Groter pobleem).

Waarschijnlijk dan toch door vorst, al hebben de buren vergelijkbare tegels en dit probleem niet. Denk dat ik beetje pech heb :)

• Woohooo
  • Registratie: februari 2001

Woohooo

Smilie, James Smilie

Is het overal zo een drama met levertijd van betontegels? Het is hier ook beach look, levertijd zou al c.a. 2 maanden zijn... -O-

• dongilles
Wom schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:39:
[...]

Zou de voetklep eruit halen en enkel de filter plaatsen als dat kan. Dat is de situatie zoals ik hem heb en eigenlijk altijd toegepast heb bij anderen. Twee kleppen in dezelfde aanzuig zou ik niet direct nuttig vinden.

In mijn ervaring was het overigens vaak of een verkeerd geplaatste klep of een steentje wat er tussen zat. Maar aangezien je dat al gecheckt hebt, verwacht ik niet dat daar het probleem ligt.

Als je eenmaal water hebt, dan heb je wel voldoende debiet?
Is het een bron met standpijp tot boven toe met daarin losse slang voor aanzuig? En daar rond dan kiezels gestort, of is het een luchtdicht systeem waarmee ze water op de filterbuis zetten en dan daarmee naar beneden gaan? En laatste vraag, heb je een drukvat? Anders ook even checken of daar nog genoeg lucht in zit.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Meer dan voldoende debiet, als de waterkolom is bijgevuld kan blijven sproeien zonder enige verlies van druk of wat dan ook.
Het is een standpijp tot boven toe met daarin een losse slang voor het aanzuigen. Of daar omheen kiezels zitten weet ik zo niet.
Geen drukvat het is een zelfaanzuigende beregeningspomp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
pjot1 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:53:
[...]

Wij hebben 2 terassen met geoceramica keramiek + beton, ligt er nu al 3 jaar in geen enkele tegel is gebarsten. Was keramiek niet ook super sterk op alle vlakken m.u.v. puntbelasting? Vorst is niet echt puntbelasting toch? Wij hebben wel tegels die vrij zandkleurig/creme/wit zijn overigens.

• mierenfokker
  • Laatst online: 17:42
Ik heb veel last van deze plant in mijn gras. Weet iemand wat dit is, hoe het komt en wat ik er aan kan doen?

Het wint op dit moment makkelijk van mijn gras..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18:03

DUX

blijft ook nu voor Oranje

mierenfokker schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:08:
Ik heb veel last van deze plant in mijn gras. Weet iemand wat dit is, hoe het komt en wat ik er aan kan doen?

[Afbeelding]
Ahhh boterbloem: we meet again! Dit is het onkruidthema voor mij geweest van dit jaar. Het lijkt erop dat ik elk jaar een bepaald soort overwoekering tegen mag gaan en elk jaar een ander. Als je het laat staan krijg je gele bloemetjes. Ik heb gemerkt dat ze er relatief makkelijk uitgetrokken kunnen worden inclusief wortel, eventueel met hulp van een onkruidsteker.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 18:09
vortexnl1982 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:12:
We hebben gekozen voor geoceramica de cosy havana licht eiken 120x30 en de geoceramica perla 60x60
Mooi spul. Maar ergens duizelt het me wel dat er betontegels zijn die er uitzien als keramische tegels die er uit zien als hout. _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 09:23
Heb zelf geborstelde 60x60 tegels liggen met een coating. Bevalt goed. Alleen in het voorjaar een keer groene-aanslag middel erover.

_██_
(ಠ_ృ)

• mierenfokker
  • Laatst online: 17:42
DUX schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:12:
[...]

Ahhh boterbloem: we meet again! Dit is het onkruidthema voor mij geweest van dit jaar. Het lijkt erop dat ik elk jaar een bepaald soort overwoekering tegen mag gaan en elk jaar een ander. Als je het laat staan krijg je gele bloemetjes. Ik heb gemerkt dat ze er relatief makkelijk uitgetrokken kunnen worden inclusief wortel, eventueel met hulp van een onkruidsteker.
Haha ja dom had de bloemetjes moeten herkennen. Was nog niet zover met steken. De grote kunnen makkelijk verwijderd worden, de kleinere planten helaas niet

Thanks wordt dus middagje onkruid steken

[Voor 6% gewijzigd door mierenfokker op 03-06-2021 12:06]

• DannyBevers
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 15:17
Heeft iemand een idee wat dit voor soort onkruid is? Het rukt enorm op in het gras, maar krijg niet gevonden wat het is. Het heeft kenmerken van weegbree (naar mijn gevoel) maar het blijft vooral wat laag en het is heel veel.

Heb een stukje uit de grond getrokken met het idee om te weten te komen wat het is en hoe ik het vaarwel kan zeggen.

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Woohooo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:49:
Is het overal zo een drama met levertijd van betontegels? Het is hier ook beach look, levertijd zou al c.a. 2 maanden zijn... -O-
Yup, mijn betonbestrating wordt 11 juli pas gefabriceerd en zal dus pas ergens in augustus beschikbaar zijn.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11-06 22:11
mierenfokker schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:08:

[Afbeelding]
Ik heb alles lopen wegsteken en lopen doorzaaien. Hierdoor is de grasmat nu lekker dicht en dik waardoor het onkruid minder kans krijgt. Kale plekje willen opgevuld worden zorg dat het gras wordt. En houdt de bomen gezond.

15x330 SW38

• jichem
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 16:46
DannyBevers schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:26:
Heeft iemand een idee wat dit voor soort onkruid is? Het rukt enorm op in het gras, maar krijg niet gevonden wat het is. Het heeft kenmerken van weegbree (naar mijn gevoel) maar het blijft vooral wat laag en het is heel veel.

Heb een stukje uit de grond getrokken met het idee om te weten te komen wat het is en hoe ik het vaarwel kan zeggen.

[Afbeelding]
Lijkt me een sedumsoort

• pjot1
KRC schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:47:
[...]

Ja snap ik, tegels liggen in een goed zandbed, tuin is afgegraven en opnieuw opgevuld met zand.
Maar idd afgelopen winter met de sneeuw en vrieskoud kan zeker effect gehad hebben. Lag flink pak sneeuw in de tuin, zon erop dan smelt alles lekker weg.

Plus dat ondanks er zand ligt, water niet extreem goed wegloopt in onze wijk (Groter pobleem).

Waarschijnlijk dan toch door vorst, al hebben de buren vergelijkbare tegels en dit probleem niet. Denk dat ik beetje pech heb :)
Dat denk ik dan ook. Soms heb je een breuk die niet met het blote oog te zien is en dan is de vorst net de druppel.
Woohooo schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:49:
Ja, standaard producten zijn nog wel redelijk verkrijgbaar maar voor de particulier is het een drama. Zie ook de reactie van @PaT.
Tehh schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:05:
[...]

Wij hebben 2 terassen met geoceramica keramiek + beton, ligt er nu al 3 jaar in geen enkele tegel is gebarsten. Was keramiek niet ook super sterk op alle vlakken m.u.v. puntbelasting? Vorst is niet echt puntbelasting toch? Wij hebben wel tegels die vrij zandkleurig/creme/wit zijn overigens.
Klopt wat je zegt. Het gaat eigenlijk om vocht/water wat tussen de boven- en ondertegel komt. Dan is vorst heel erg sterk. Je moet ook een beetje mazzel hebben.
Atomsk schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:46:
Heb zelf geborstelde 60x60 tegels liggen met een coating. Bevalt goed. Alleen in het voorjaar een keer groene-aanslag middel erover.
Dit zijn ook tegels die mooi blijven door de jaren heen. Groene aanslag kan je het beste ook gebruiken. Een hogedrukreiniger kan je beter niet gebruiken.

[Voor 10% gewijzigd door pjot1 op 03-06-2021 13:26]

• DannyBevers
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 15:17
Daar lijkt het inderdaad op! Apart dat dat in overschot in mijn gras groeit. 8)7

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:26

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Stekken en verkopen, helemaal hip tegenwoordig met een groendak/sedumdak :+

Voor dit soort vragen is de Pl@ntNet app ook erg handig trouwens. Heeft het meestal wel bij het juiste eind.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• jichem
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 16:46
DannyBevers schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:36:
[...]

Daar lijkt het inderdaad op! Apart dat dat in overschot in mijn gras groeit. 8)7
Opzich niet zo vreemd, het komt ook veelvuldig in de vrije natuur voor, meestal op plekken waar de grond wat droger is. (bepaalde soorten groeien vaak ook prima in schuren van muren etc.)

• Source90
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 16:49
Graag vraag ik ook jullie expertise om mee te kijken met het concept wat ik nu heb:

De eerste schets is voor een "derden" wellicht onoverzichtelijk, ik heb het daarom zo goed als mogelijk in Paint met kleuren aangegeven. Tevens wat in Sketchup lopen spelen.

Betreft een tuin van circa 100m² (9,6×10,5). Waarvan opgedeeld in 2 hoogtes. Tuin loopt vanaf [|.|.|.|.|.|] op de gekleurde tekening iets af en daarna nogmaals in een taluut richting het water.

Kleuren tegels, type planten, etc. zijn we nog niet over uit. Planten heb ik er enkele van in gezet, zal wel meer gevuld worden.

2,5 meter diepte wordt ingenomen door de tuinkamer, waarvan 6,5 meter overdekt met beglazing rondom en 3 meter enkel overdekt. Hier wordt op een later moment een tuinkeuken gerealiseerd. Aangrenzend aan de overkapping, naast de woning, komt een garage (niet ingetekend). Hier gaat de deur in de overkapping heen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Materialen van de plantenbakken worden waarschijnlijk Millboard of soortgelijk composiet. Uiteraard sta ik open voor ideeën. Wil, vanwege de grond, zo licht mogelijke materialen gebruiken.
Vlonder wordt ook Millboard.

Grasveldje is ongeveer 4,5x3 en de berging wordt helaas vanuit de nieuwbouw verplicht geplaatst, voor nu laten we die staan.

Hoor graag tips/ideeën of dingen die afgeraden worden!

[Voor 6% gewijzigd door Source90 op 03-06-2021 19:54]

• vandijkmc1980
  • Laatst online: 13-06 13:11
We hebben in eens veel kale plekken in het gras en ook groeit het gras niet gelijkmatig. Weten jullie misschien wat ik hier aan kan doen. We hebben net vorige week kunstmest gestrooid.

• Vos
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 17:50

Vos

AFCA

vandijkmc1980 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:05:
We hebben in eens veel kale plekken in het gras en ook groeit het gras niet gelijkmatig. Weten jullie misschien wat ik hier aan kan doen. We hebben net vorige week kunstmest gestrooid.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Wat voor mest? Je zou zeggen verbrand. Het was warm en droog..dan kan kunstmest killing zijn. Heb je het gazon bewaterd?

• vandijkmc1980
  • Laatst online: 13-06 13:11
Profijt N23 wel ruim voor de zonnige dagen hebben we bemest. Dus die week had het de hele week geregend.

[Voor 27% gewijzigd door vandijkmc1980 op 03-06-2021 19:21]

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 09:05

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Met de buien van vandaag wel eindelijk m'n wadi kunnen testen. Werkt goed, ook qua infiltreren maar er spoelt nog best wat grond mee. Hopelijk is dat minder als m'n gras een beetje aanslaat, maar bevestigd wel dat er in en rond de wadi wel wat beplanting moet komen.

Nog suggesties voor beplanting die af en toe natte voeten kan waarderen? Ik heb hier al wel een lijstje gevonden waar ik wat mee kan. zou ook graag in die hoek een rhododendron planten in de zandgrond er omheen maar weet niet of die het daar heel leuk gaat vinden. In principe is de grond redelijk zanderig met her en der een halve meter kleigrond erop.

[Voor 12% gewijzigd door deWit op 03-06-2021 19:25]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 07:25
Oepsie.....
Ik denk dat je alleen kan bidden dat je gras er overheen komt.
Het ziet er naar uit dat je lekker los bent gegaan met strooien en je niet aan de hoeveelheid gehouden hebt.
Het gevaar van kunstmest is dat als je teveel geeft de plantjes, in dit geval het gras, "verbrand", helemaal als het blijft liggen
Hier staan wat tips waar je mogelijk nog wat mee kan.
Voortaan geen kunstmest meer gebruiken maar biologische mest, bv van koe,paard of kip.
Daarmee kan je haast de fout niet in gaan en het gras laten verbranden bij overbemesting.

robkrekel schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 06:32:
[...]
Balen van je bomen, maar €3500 om deze bomen te kappen en af te voeren? Ik zou hem laten kappen, de takken tot 5 cm doorsnee zelf afvoeren, en de rest te koop aanbieden als brandhout of aanbieden als hout voor de bewerkings hobbyisten (tafelbladen e.d.). Eiken en beuken is nog net geen goud waard.
Deels heb je gelijk, ik zou zelf eea kunnen kappen. Maar ze zijn me net te groot.
Takjes tot 5 cm (tot 8 ) gaan in de hakselaar, alleen zijn dat hier alleen de uiteindjes van de takken.
De dode tak is aan de basis ca 35 cm diameter. En ja, ik heb al bedacht hoe ik die ga laten vallen/scharnieren, en dan even de straat er voor dichthouden zo lang is hij. Maar dat is dus al een boom op zich.

De bomen zelf, zelfs in kleine stukjes, zijn niet te tillen. De dikke is ca 85 cm diameter en de kleine ca 60.
De hoogte schat ik op 12-15 meter.
Om laten vallen is er dan ook niet bij, behalve het gazon zullen de bomen ook de beschoeiing van ons en gemeente kapot maken.
En dan zal ook in kleinere plakjes een kraan nodig zijn om de moppies van het gazon te halen.

Maar wellicht is het wel wijs om eens te kijken wat twee stammetjes als dit opleveren, of wat het scheelt als we het zelf af laten voeren en het alleen met de kraan netjes op de parkeerplaats te leggen zodat het opgehaald kan worden.
De kleine beuk zal goed zijn, hoe de grote is, en of er bv slaap in zit, is afwachten.
En 20 kuub brandhout zit er zo maar in.

Vandaag een leuke ontdekking, een eekhoorn............. :+

Oh nee, een dikke rat die ook uitgevonden had waar abraham de pinda`s haalt. >:)
Erg grappig om te zien hoe hij een pinda er uit haalt, deze op gaat peuzelen in de boom en dan weer terugkomt.
Voor het idee, de korf is ca 30 cm hoog.
De halsbandparkiet schrok de eerste keer van zijn plotselinge opkomst toen de parkiet onderaan hing, maar even later was het allemaal pais en vree, en wachten zowel kauwtje, parkiet als rat op hun beurt om een pinda te verschalken.
De natuur is prachtig, alles gaat in harmonie. _/-\o_
In die perenboom zitten normaal een vogelsoort of 6-8 te wachten op hun beurt.
En de eenden er onder op de grond om alles wat valt te verschalken.

[Voor 87% gewijzigd door Teijgetje op 04-06-2021 23:36]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 17:36

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

@Teijgetje Wat is het verschil tussen een rat en een eekhoorn?

spoiler:
Marketing :+

The tweaker formaldehyde known as Raym09

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:17

Wailing_Banshee

You're Next

Teijgetje schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:26:

[Afbeelding]

Oh nee, een dikke rat die ook uitgevonden had waar abraham de pinda`s haalt. >:)
Erg grappig om te zien hoe hij een pinda er uit haalt, deze op gaat peuzelen in de boom en dan weer terugkomt.
De halsbandparkiet schrok de eerste keer van zijn plotselinge opkomst toen de parkiet onderaan hing, maar even later was het allemaal pais en vree, en wachten zowel kauwtje, parkiet als rat op hun beurt om een pinda te verschalken.
Wij hebben een voerhuisje tegen het raam aan. En als ik vergeet hem te vullen zie je die vogels gewoon teleurgesteld kijken :D

---

stomme slakken... Ik heb m'n pepertjes weer buiten gezet en binnen 1 dag is er al een plantje opgegeten...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15:39

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:23:
[...]
stomme slakken... Ik heb m'n pepertjes weer buiten gezet en binnen 1 dag is er al een plantje opgegeten...
Als je geen kikkers, padden of salamanders in de tuin hebt, kun je wat koffieprut rond je plantjes strooien, uitstekend gif (helaas ook voor amfibiën).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:17

Wailing_Banshee

You're Next

Freee!! schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:39:
[...]

Als je geen kikkers, padden of salamanders in de tuin hebt, kun je wat koffieprut rond je plantjes strooien, uitstekend gif (helaas ook voor amfibiën).
En als je koffie drinkt :p Dus gewoon maar slakkenkorrels gegooid. Ze staan in een pot, dus de korrels blijven mooi gelokaliseerd.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 16:29
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou onder en net naast de echt dorre plekken ook even kijken voor emelten en engerlingen. Die laten ook zulke plekken na. Ik denk van niet, aangezien je dan vaak ook opengereten gras hebt vanwege de vogels die die beestjes gaan zoeken, maar het kan nu toch geen kwaad om even een paar plaggen weg te steken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MdO82
Wij hebben last van bladluis en wilde kijken voor lieveheersbeestjes, maar je moet ze dan ook in de tuin houden.

Wat zijn goede insectenhotels om lieveheersbeestjes in de tuin te houden ?

Ik las ook dat ze van brandnetels houden ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:53
[Afbeelding][Afbeelding]
hmm, aangezien sommige plekken wel echt gewoon mooi groen gras lijken. lijkt het alsof je bodem gewoon echt niet goed is. hoe oud is dit gazon en is het al ooit geverticuteerd/belucht? Het gras lijkt namelijk niet echt af te sterven, maar ook gewoon niet lekker door te groeien.

Je zou eens met een riek een rondje kunnen doen, zoveel mogelijk gaten in de grond steken en ff op en neer wiegen als je in de grond zit. maar zolang er geen onkruid of echt dode plekken inzitten, zou ik gewoon blijven sproeien, maaien en mesten :) Mesten doe je elke 6 weken, en dan het liefst met iets van NPK 12-10-18 en wat kieseriet.
Hoe meer je maait, hoe beter het voor het gras is.

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 17:52
MdO82 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:02:
Wij hebben last van bladluis en wilde kijken voor lieveheersbeestjes, maar je moet ze dan ook in de tuin houden.

Zelfde probleem hier, je kunt ze (lieveheersbeestjes) alleen per 900! kopen, dat is voor ons een beetje veel..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

deWit schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:22:

Nog suggesties voor beplanting die af en toe natte voeten kan waarderen? Ik heb hier al wel een lijstje gevonden waar ik wat mee kan. zou ook graag in die hoek een rhododendron planten in de zandgrond er omheen maar weet niet of die het daar heel leuk gaat vinden. In principe is de grond redelijk zanderig met her en der een halve meter kleigrond erop.
Gewoon gras? Wadi's op gemeentegrond hier is allemaal gras.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17:36

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

RoosW schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:05:
[...]

Zelfde probleem hier, je kunt ze (lieveheersbeestjes) alleen per 900! kopen, dat is voor ons een beetje veel..
Plant inspuiten met groene zeepwater, ben je zo van de luizen af.

[specs]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoosW
Fanatic_FS schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:24:
[...]

Plant inspuiten met groene zeepwater, ben je zo van de luizen af.
Dat hebben we gisteravond gedaan, ik ben benieuwd of het helpt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: april 2000
Ik ben ook een strijd aan het voeren tegen bladluizen (en de mieren die ze ook ontdekt hebben) in voornamelijk mijn kersenboompje. Onsuccesvol heb ik dagelijks met tuinslang de bladeren schoongespoeld van bladluizen. Daarnaast heb ik knoflook neergelegd, maar dat hielp ook niet (ook niet tegen de mieren).
Gister heb ik uien en knoflook gekookt en af laten koelen om daarna op alle bladeren te spuiten. Er zijn ook wat flinke buien geweest en dit weekend zal ik het nog een keer herhalen. Hopelijk krijgen de bladluizen er een afkeer van.
Met groene zeep of een afwasmiddel de luizen bestrijden zie ik nog niet zo zitten, want ik hoop eetbare kersen te krijgen (evenals vorig jaar, maar dit jaar hoop ik de vogels voor te zijn met opeten).

Mocht mijn uien+knoflook water gebruiken om te besproeien werken dan zal ik dat delen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb er hier ook op 'n aardbeienplant, misschien toch maar es de groene/bruine zeep proberen.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
Borromini schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:47:
Heb er hier ook op 'n aardbeienplant, misschien toch maar es de groene/bruine zeep proberen.
Maar daarna zijn de aardbeien (ook die nog moeten groeien) toch niet meer eetbaar?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waarschijnlijk niet :P. De vogels zullen er sowieso eerder mee weg zijn. Voorlopig staan er ook nog geen vruchten op. Plant is 'geïsoleerd' maar geen idee of dat helpt bij bladluis.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18:01
MdO82 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:02:

Als er genoeg luizen en weinig mieren zitten blijven ze wel in de tuin. Tenminste dat is mijn ervaring.

Prachtige beestjes trouwens...

Ik heb in de achtertuin inmiddels minder last van bladluis dan in de voortuin. Daar heb ik gaasvlieg larven in gezet. Even afwachten hoe dat gaat.

[Voor 29% gewijzigd door witterholt op 04-06-2021 17:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 09:05

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Maasluip schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:06:
[...]

Gewoon gras? Wadi's op gemeentegrond hier is allemaal gras.
Ja maar das nou niet zo spannend in de tuin, ik heb er liever wat kleur en variatie in.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
InterCC schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:48:
Maar daarna zijn de aardbeien (ook die nog moeten groeien) toch niet meer eetbaar?
Waarom zou een aardbei (of kers) niet meer eetbaar zijn na een beetje groene zeep? Gewoon even wassen voor je het eet. En groene zeep is een stuk minder schadelijk voor je dan wat ze op alle groente en fruit spuiten die je uit de supermarkt haalt. Hoop dat je dat ook wast voor je het eet ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

De rozen zitten bij ons altijd onder. Toch eens proberen met zeepwater, gewoon dreft ofzo werkt dat ook?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoosW
Marzman schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:57:
[...]

De rozen zitten bij ons altijd onder. Toch eens proberen met zeepwater, gewoon dreft ofzo werkt dat ook?
Gezien de mogelijke chemicaliën daarin zou ik zeggen: NEE, al is dat mijn buikgevoel, de stoffen daarin zouden wel eens slecht voor de bladeren kunnen zijn, groene zeep is veel minder agressief.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:57:
Groene zeep helpt wel, maar kan zijn dat je een paar dagen achter elkaar moet spuiten. Ook aan de onderkant van de bladeren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 15:58
Teijgetje schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:26:
[...]

Oepsie.....
Ik denk dat je alleen kan bidden dat je gras er overheen komt.
Het ziet er naar uit dat je lekker los bent gegaan met strooien en je niet aan de hoeveelheid gehouden hebt.
Het gevaar van kunstmest is dat als je teveel geeft de plantjes, in dit geval het gras, "verbrand", helemaal als het blijft liggen
Hier staan wat tips waar je mogelijk nog wat mee kan.
Voortaan geen kunstmest meer gebruiken maar biologische mest, bv van koe,paard of kip.
Daarmee kan je haast de fout niet in gaan en het gras laten verbranden bij overbemesting.

[...]

Deels heb je gelijk, ik zou zelf eea kunnen kappen. Maar ze zijn me net te groot.
Takjes tot 5 cm (tot 8) gaan in de hakselaar, alleen zijn dat hier alleen de uiteindjes van de takken.
De dode tak is aan de basis ca 35 cm diameter. En ja, ik heb al bedacht hoe ik die ga laten vallen/scharnieren, en dan even de straat er voor dichthouden zo lang is hij. Maar dat is dus al een boom op zich.
De bomen zelf, zelfs in kleine stukjes, zijn niet te tillen. De dikke is ca 85 cm diameter en de kleine ca 60.
De hoogte schat ik op 12-15 meter.
Om laten vallen is er dan ook niet bij, behalve het gazon zullen de bomen ook de beschoeiing van ons en gemeente kapot maken.
En dan zal ook in kleinere plakjes een kraan nodig zijn om de moppies van het gazon te halen.

Maar wellicht is het wel wijs om eens te kijken wat twee stammetjes als dit opleveren, of wat het scheelt als we het zelf af laten voeren en het alleen met de kraan netjes op de parkeerplaats te leggen zodat het opgehaald kan worden.
De kleine beuk zal goed zijn, hoe de grote is, en of er bv slaap in zit, is afwachten.
En 20 kuub brandhout zit er zo maar in.

[Afbeelding]

Tijgertje, waar ergens in het land staan de bomen? Ik ben zelf boomverzorger in het zuiden van het land maar ik ken ook aardig wat gasten door Nederland heen, wil best eens met je naar de offerte kijken of het een realistische prijs is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
ik heb laatst dit gebruikt bij rozen die helemaal vol zaten met luizen:

gewoon gekocht bij het tuincentrum

nu een week later is de roos helemaal bladluisvrij, had niet verwacht dat het zo goed zou werken :o
het zijn capsules welke je in de grond tussen de wortels van de plant steekt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Leipo schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:34:
ik heb laatst dit gebruikt bij rozen die helemaal vol zaten met luizen:
[Afbeelding]

gewoon gekocht bij het tuincentrum

nu een week later is de roos helemaal bladluisvrij, had niet verwacht dat het zo goed zou werken :o
het zijn capsules welke je in de grond tussen de wortels van de plant steekt
Dat is nog makkelijker :) Eens kijken of ze die hier ook hebben dit weekend.

/▌

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 16:42
[...]

Hier kun je (larven van) lieveheersbeestjes in kleinere hoeveelheden kopen.

https://www.roodmetzwarte...-vijanden/tegen-bladluis/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

DCNY schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:46:
[...]

Hier kun je (larven van) lieveheersbeestjes in kleinere hoeveelheden kopen.

https://www.roodmetzwarte...-vijanden/tegen-bladluis/
Vliegen die niet vrij snel weg? Het lijkt me meer iets voor een boer met een groot stuk grond (en in grote aantallen).

/▌

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15:39

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Marzman schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:47:
[...]
Vliegen die niet vrij snel weg? Het lijkt me meer iets voor een boer met een groot stuk grond (en in grote aantallen).
De larven van lieveheersbeestjes kunnen nog niet vliegen en de volwassen exemplaren vliegen echt niet weg, als er nog genoeg bladluizen zitten voor hun nageslacht.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RoosW
Marzman schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 12:47:
[...]

De larven vliegen niet en eten gedurende hun groei naar kevertje enorm veel bladluizen. @Freee!! Je was me voor ;)

[Voor 5% gewijzigd door RoosW op 04-06-2021 13:44. Reden: Toevoeging informatie]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
InterCC schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:44:
Ik ben ook een strijd aan het voeren tegen bladluizen (en de mieren die ze ook ontdekt hebben) in voornamelijk mijn kersenboompje. Onsuccesvol heb ik dagelijks met tuinslang de bladeren schoongespoeld van bladluizen. Daarnaast heb ik knoflook neergelegd, maar dat hielp ook niet (ook niet tegen de mieren).
Gister heb ik uien en knoflook gekookt en af laten koelen om daarna op alle bladeren te spuiten. Er zijn ook wat flinke buien geweest en dit weekend zal ik het nog een keer herhalen. Hopelijk krijgen de bladluizen er een afkeer van.
Met groene zeep of een afwasmiddel de luizen bestrijden zie ik nog niet zo zitten, want ik hoop eetbare kersen te krijgen (evenals vorig jaar, maar dit jaar hoop ik de vogels voor te zijn met opeten).

Mocht mijn uien+knoflook water gebruiken om te besproeien werken dan zal ik dat delen.
Ik heb ooit een keer een emmer diatomeeënaarde gekocht. Werkt prima tegen slakken, luis én mieren. Het is niet giftig (en dus ook niet super dodelijk), maar werkt uitstekend op planten. Gewoon een handje spul pakken en er overheen blazen/strooien. Luizen gaan dood, en als je het rond een boom strooit zullen mieren ook niet meer de boom/plant in klimmen.
Het werkt minder goed in het uitmoorden van een mierennest. Ik strooi dit spul ook op elke mierenopening die ik zie, maar vaak zit er na 1 - 2 dagen een stuk verderop gewoon een nieuwe opening. Mieren die in aanraking komen met het spul gaan waarschijnlijk wel dood, maar dan blijft er genoeg in leven. Heel geschikt om een plaag in bedwang te krijgen dus. Wel even goed zoeken naar een juiste prijs/hoeveelheid. Een emmer van 10kg is soms net zo duur als een potje van 200gram.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Tehh schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:07:
[...]

Ik heb ooit een keer een emmer diatomeeënaarde gekocht. Werkt prima tegen slakken, luis én mieren. Het is niet giftig (en dus ook niet super dodelijk), maar werkt uitstekend op planten. Gewoon een handje spul pakken en er overheen blazen/strooien. Luizen gaan dood, en als je het rond een boom strooit zullen mieren ook niet meer de boom/plant in klimmen.
Het werkt minder goed in het uitmoorden van een mierennest. Ik strooi dit spul ook op elke mierenopening die ik zie, maar vaak zit er na 1 - 2 dagen een stuk verderop gewoon een nieuwe opening. Mieren die in aanraking komen met het spul gaan waarschijnlijk wel dood, maar dan blijft er genoeg in leven. Heel geschikt om een plaag in bedwang te krijgen dus. Wel even goed zoeken naar een juiste prijs/hoeveelheid. Een emmer van 10kg is soms net zo duur als een potje van 200gram.
Ik heb hier ook een emmer staan. Standaard spul om bloedluis bij kippen te voorkomen.
Voor planten is het spul minder tof overigens, heb al verhalen gehoord van hele bomen die eraan zijn overleden.
Enne, kijk je wel uit met je longen met dat spul?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:12:
[...]

Ik heb hier ook een emmer staan. Standaard spul om bloedluis bij kippen te voorkomen.
Voor planten is het spul minder tof overigens, heb al verhalen gehoord van hele bomen die eraan zijn overleden.
Enne, kijk je wel uit met je longen met dat spul?
Bomen die eraan zijn overleden? Hoe dat dan? dit bied perspectief...
Ja je moet het niet inademen / in je ogen krijgen omdat het veel vocht opneemt. Dus eerst kijken hoe de wind staat voordat je het rijkelijk strooit. Verder kan je het volgens mij prima door je smoothie mengen en opdrinken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Tehh schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:02:
[...]

Bomen die eraan zijn overleden? Hoe dat dan? dit bied perspectief...
Ja je moet het niet inademen / in je ogen krijgen omdat het veel vocht opneemt. Dus eerst kijken hoe de wind staat voordat je het rijkelijk strooit. Verder kan je het volgens mij prima door je smoothie mengen en opdrinken.
Diatomeenaarde an zich is al schadelijk voor je longen, iedere versie (ook de food grade versie). Dus alleen mee werken met een stofmasker op. Mocht je echter nog een versie hebben waar ook silica bijzit (tegenwoordig gelukkig lastiger verkrijgbaar) dan is het echt link spul voor je longen. Kun je silicose van oplopen.

Dat van die dode planten en bomen komt uit de kippenhoek. Tegen bloedluis wordt vaak diatomeenaarde gestrooid oa in de zandbadderplaats van de kippen. Gevolg als die plaats vlak bij struiken/bomen is is soms dode struiken/bomen.

[Voor 18% gewijzigd door dragon2 op 04-06-2021 16:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Quickdust
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 11-06 14:29
Quickdust schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:36:
Ik ben nog op zoek naar één aanvulling in de tuin. Een bloeiende klimplant die 2,5m omhoog en eventueel 2,5m naar rechts kan gaan. Uiteraard begrijp ik dat dat de nodige aandacht vraagt en een meerjarenplan is, maar ben benieuwd welke planten in mijn situatie geschikt zijn.

De plant zou van maart tot september de volle zon krijgen van 10:00-16:30.

[Afbeelding]
Het is even geleden dat ik deze post plaatste, maar we zijn er ondertussen uit dat het een Toscaanse Jasmijn gaat worden. Ik vraag me wel af hoe snel die gaat groeien en wanneer het beste moment is om deze te plaatsen. Is het begeleiden goed te doen? En welke ondersteuning werkt het beste voor het eerste stuk (verticaal tot en met de bovenrand van de overkapping)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
[...]

Bedankt voor de tip!

Ik had het wel gezien als oplossing tegen mieren en zilvervisjes, voor bladluis had ik er nog niet aan gedacht.
Echter, als het even kan qua weer heb ik twee konijntjes los lopen in de tuin en die zouden er geen hinder van mogen ondervinden, want daar wil ik geen risico mee lopen. Het moet niet zo zijn die die problemen met luchtwegen of aan de pootjes krijgen. Ben je toevallig op de hoogte van hoe het zit met diatomeeënaarde en iets grotere dieren?
Wat ik lees is het niet schadelijk en zelfs ergens gelezen dat het goed is tegen vliegen op kippen en konijnen als kippen of konijnen wat diatomeeënaarde op zich krijgen (en dat het soms vermengt wordt in dierenvoedsel). Dat klinkt al bijna te veelomvattend positief, maar ik heb er dus in de praktijk totaal geen ervaring mee. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• InterCC
henkie196 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:54:
[...]

Waarom zou een aardbei (of kers) niet meer eetbaar zijn na een beetje groene zeep? Gewoon even wassen voor je het eet. En groene zeep is een stuk minder schadelijk voor je dan wat ze op alle groente en fruit spuiten die je uit de supermarkt haalt. Hoop dat je dat ook wast voor je het eet ;)
Ik dacht (maar dat kan ik dus ook prima helemaal verkeerd hebben) dat de groene zeep via het blad ook in de bladeren trekt en de smaak van de aardbeien kan aantasten? Verkeerde redenatie? Het concept van fruit wassen voor consumptie is mij natuurlijk wel helder. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: juni 2001

breinonline

Are you afraid to be known?

[...]

Over slakken gesproken. Die beesten vreten onze paar weken jonge aanplant hier en daar kaal. Waar ze zo snel vandaan komen is me een raadsel, een maand geleden is de hele tuin afgegraven…
Nou ben ik niet zo van gif en dergelijke dus verzamel ik ze met de hand en zet ze de tuin uit. Er is aan de andere kant van de straat een groenstrook naar de sloot, daar zet ik ze weer uit. Tot vandaag waren dat 4 of 5 slakken per dag, dit was de oogst van vanmorgen:

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yell0
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 13-06 19:11
@breinonline je weet dat je deze slakken kan eten? Het zijn kleine wijngaard slakken. Wel even een paar dagen op een blaadje sla zetten, zodat er geen verkeerde planten in de ingewanden blijven zitten.

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Iemand enig idee wat voor struik dit is?

En dan ben ik eigenlijk ook benieuwd of ik deze struik van ca 2 meter hoog zou kunnen verplaatsen. Ik vind het een leuk ding, maar niet op de plek waar hij nu staat.

[Voor 16% gewijzigd door PaT op 05-06-2021 09:17]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• banaliteit
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17:54
breinonline schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:08:
[...]

Over slakken gesproken. Die beesten vreten onze paar weken jonge aanplant hier en daar kaal. Waar ze zo snel vandaan komen is me een raadsel, een maand geleden is de hele tuin afgegraven…
Nou ben ik niet zo van gif en dergelijke dus verzamel ik ze met de hand en zet ze de tuin uit. Er is aan de andere kant van de straat een groenstrook naar de sloot, daar zet ik ze weer uit. Tot vandaag waren dat 4 of 5 slakken per dag, dit was de oogst van vanmorgen:
[Afbeelding]
Een stuk leuker dan naaktslakken :9

• Wokker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13-06 17:58

Wokker

De avond wokkel

Vorig jaar hebben we in onze tuin een druppel leiding gelegd. Nu wilde ik die gisteren weer voor het eerst na de winter weer aanzetten (Noor holland noord is blijkbaar enige stukje NL waar geen regen is gevallen). Maar meer dan de helft van de gaatjes kwam geen water meer uit en lijken verstopt te zitten. Is er een manier om alles goed door te spoelen en te ontstoppen?

Het oneindige X 0

• breinonline
  • Registratie: juni 2001

breinonline

Are you afraid to be known?

Yell0 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:47:
@breinonline je weet dat je deze slakken kan eten? Het zijn kleine wijngaard slakken. Wel even een paar dagen op een blaadje sla zetten, zodat er geen verkeerde planten in de ingewanden blijven zitten.
Nee bedankt. Maar als je vlot bent kan je voor nog uit het groen komen halen :>

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• Zondagskindje
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 07:08

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

PaT schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:16:
[Afbeelding]

En dan ben ik eigenlijk ook benieuwd of ik deze struik van ca 2 meter hoog zou kunnen verplaatsen. Ik vind het een leuk ding, maar niet op de plek waar hij nu staat.
Gebruik Google lens

"I've always been mad.
I know I've been mad, like the most of us are.
Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Spekkies

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:17
Wokker schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:28:
Vorig jaar hebben we in onze tuin een druppel leiding gelegd. Nu wilde ik die gisteren weer voor het eerst na de winter weer aanzetten (Noor holland noord is blijkbaar enige stukje NL waar geen regen is gevallen). Maar meer dan de helft van de gaatjes kwam geen water meer uit en lijken verstopt te zitten. Is er een manier om alles goed door te spoelen en te ontstoppen?
Staat er wel genoeg druk op dan?
Of een compressor erop of genoeg waterdruk.
Als dat niet helpt dan op het einde doorhalen opnieuw druk erop en daarna een eindstop plaatsen?

• whoami
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:45
PaT schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:16:
[Afbeelding]

Plant Net of een dergelijke app gebruiken :)
Is nu wel niet het moment om zo'n struik te verplaatsen. Ik zou er mee wachten tot in november.
Pagina: 1 ... 78 79 80 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True