Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 77 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:10
@mister_S bij ons in de wijk is ook overal beukenhaag als erfafscheiding geplant. Geef het inderdaad wat tijd. Na een paar seizoenen groeien ze vrij hard. Zeker in geval van correct snoeien en bemesten.

[ Voor 17% gewijzigd door witterholt op 26-05-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-09 12:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hA-SWEJnOWzcjzPfR3BcmyK9H_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkPLe5pzH7JSOLvE32PpAVdh.jpg?f=fotoalbum_large

Circa 4 weken een paar nieuwe RedRobin Glansmispel geplaatst.
Verse tuinaarde er om heen met wat mest.
Hij begint overal blad te verliezen,..gaat ie dood?

Ik denk dat het te maken heeft met het schijt weer en dat het sindsdien non stop regent en de haag volledig onderwater staat....

Laten staan en afwachten of er uit trekken en laten "opdrogen".
Maar ik ben bang dat ik meer schade maak aan de wortels dan er goed aan doe

[ Voor 9% gewijzigd door barry86 op 27-05-2021 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
barry86 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:20:
[Afbeelding]

Circa 4 weken een paar nieuwe RedRobin Glansmispel geplaatst.
Verse tuinaarde er om heen met wat mest.
Hij begint overal blad te verliezen,..gaat ie dood?

Ik denk dat het te maken heeft met het schijt weer en dat het sindsdien non stop regent en de haag volledig onderwater staat....

Laten staan en afwachten of er uit trekken en laten "opdrogen".
Maar ik ben bang dat ik meer schade maak aan de wortels dan er goed aan doe
Het gebeurt wel vaker dat bomen/struiken na plaatsing blad verliezen. Doorgaans is het weer wat we nu hebben ideaal voor het (ver)plaatsen van grotere bomen & struiken, de kluit moet in het begin altijd vochtig blijven. Het laten opdrogen van de wortels zou ik dan ook nooit doen, dan gaan ze in elk geval dood. Volgende week wordt het beter weer (in NL), dus ik zou gewoon rustig afwachten. Iets anders kan je toch eigenlijk niet doen.

Ik heb in mei of juni 2019 (je weet wel, dat warme jaar) een boom van circa 4 meter hoog geplant. Elke dag 1 of 2 emmers water er bij gedaan. Ook die begon na een paar weken geel blad te krijgen en blad te verliezen, inmiddels is hij uitstekend aangeslagen en geef ik alleen bij langdurig droge periodes nog wat extra water.

Maar als je haag echt letterlijk volledig onderwater staat (niet te zien op de foto), tjah, dan gaat hij dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-09 18:28
Photinia doet het over het algemeen goed op vochtige grond, daar zou ik het probleem niet zo snel zoeken. Hoe heb je hem gekocht, met kluit of in container? Met kluit slaan ze namelijk wat moeilijker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Foto is een maand oud.
Inmiddels staat het water gewoon boven de grond. Het regent al zo langdurig en veel dat het gewoon volledig verzadigd is.

Het komt uit een container/plastic pot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:42
mister_S schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:51:
Beukenhaag moet blijven, helaas was een andere beplanting geen optie (eruit halen en iets anders erin). Het probleem is ook dat ze te weinig hebben gezet, het zal volgens mij zelfs in volle bloei nooit een mooie groene strook worden. Ik snap niet wie zoiets bedenkt, ziet er niet uit.
Bedoel je dat ik er niet eens ander soort planten tussen mag zetten in dit geval?
Kun je ook niet vragen of de gemeente niet wat meer kan plaatsen?

en:

Een beukenhaag groeit gemiddeld zo'n 40-50 cm per jaar, een hoogte van 2 meter binnen 5 jaar is zeker haalbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Blik1984 op 27-05-2021 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
barry86 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:46:
Foto is een maand oud.
Inmiddels staat het water gewoon boven de grond. Het regent al zo langdurig en veel dat het gewoon volledig verzadigd is.

Het is wel handiger om een actuele foto te posten😅.

Als er echt een plas water staat zit daar je probleem. Greppeltje graven en afwateren. Daarna kan je weinig anders doen dan afwachten, nu verzetten is kansloos. Wortelgestel is al verzwakt door (langdurig?) onderwater staan. Als je hem weer gaat verzetten beschadig je het alleen maar meer.

Mochten ze het niet redden dan kun je overwegen om ze bij een volgende poging op een terp te zetten. 20 cm oid doet dan al heel veel.

Ik heb een park in beheer waar we door een storende laag ook veel last hebben water dat lang op het gazon blijft staan. Bomen krijgen we daar alleen aan de gang door ze op een terp te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:19
witterholt schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:29:
@mister_S bij ons in de wijk is ook overal beukenhaag als erfafscheiding geplant. Geef het inderdaad wat tijd. Na een paar seizoenen groeien ze vrij hard. Zeker in geval van correct snoeien en bemesten.
Ik blijf het er maar treurig uit vinden zien in de winter, al die bruine bladeren en kale takken bende.. Waarom niet kiezen voor iets dat in de winter ook groen blijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
RoosW schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:26:
[...]

Ik blijf het er maar treurig uit vinden zien in de winter, al die bruine bladeren en kale takken bende.. Waarom niet kiezen voor iets dat in de winter ook groen blijft?
Dat is wel prima te verklaren hoor. Over het algemeen (heel kort door de bocht) zijn bladverliezende hagen(veldesdoorn 0,14ct, liguster0,25ct, meidoorn0,55ct, beuk0,75ct en haagbeuk0,85ct) een stuk goedkoper in aanschaf, groeien sneller dicht, zijn compacter te snoeien/verdragen daarin ook een stuk meer, en vaak ook "beter" bestand tegen strooischade.
Vergelijk dat met bijvoorbeeld een taxus a 3 tot 4 euro of een laurier voor 3 tot 6 euro per stuk, die beiden ook nog eens moeilijker aanslaan. En t plaatje is zo rond.
Budget is nou eenmaal beperkt en er moet ontzettend veel voor gedaan worden. De keuzen om de "gewone" woonwijkhaag dan goedkoop en niet veeleisend aan te leggen is daarin een pragmatische keuze. Zo blijft er gemeente breed geld over om blikvangers aan te leggen bij pleinen en parken.
Blik1984 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:56:
[...]

Kun je ook niet vragen of de gemeente niet wat meer kan plaatsen?

en:

Een beukenhaag groeit gemiddeld zo'n 40-50 cm per jaar, een hoogte van 2 meter binnen 5 jaar is zeker haalbaar.
Meer beuken per meter geeft op korte termijn inderdaad snel resultaat maar op de langere termijn weer veel meer uitval door gebrek/concurrentie om vocht en voeding. Een beuk groeit relatief snel dicht. Geduld is de beste oplossing in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Mijn vriendin en ik willen met de buurman een nieuwe schutting, met betonpalen. Nu ben ik benieuwd of mensen uit Gelderland , omgeving Achterhoek, goede ervaringen hebben met welke hoveniers? Wij willen het laten uitbesteden. LuckyLuke kan goed opruimen maar is niet zo handig...

Kortom: Zijn er aanbevelingen van mensen uit dit topic hier?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Agent47 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:47:
Mijn vriendin en ik willen met de buurman een nieuwe schutting, met betonpalen. Nu ben ik benieuwd of mensen uit Gelderland , omgeving Achterhoek, goede ervaringen hebben met welke hoveniers? Wij willen het laten uitbesteden. LuckyLuke kan goed opruimen maar is niet zo handig...

Kortom: Zijn er aanbevelingen van mensen uit dit topic hier?
Voor een schutting zou ik geen hovenier inschakelen. Dat wordt wel heel duur.
Wij hebben met de hele wijk de schutting ingekocht. Soort van mini-aanbesteding gehouden en toen kwam https://www.boha.nl/bouwen/schuttingen als goedkoopste uit de bus. Ik had nog een opleverpuntje en dat is achteraf zonder gedoe verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Cheesy schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:09:
[...]

Voor een schutting zou ik geen hovenier inschakelen. Dat wordt wel heel duur.
Wij hebben met de hele wijk de schutting ingekocht. Soort van mini-aanbesteding gehouden en toen kwam https://www.boha.nl/bouwen/schuttingen als goedkoopste uit de bus. Ik had nog een opleverpuntje en dat is achteraf zonder gedoe verholpen.
Dit is wel een bedrijf uit Nuenen he. Stukje verderop :P

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Agent47 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:09:
[...]

Dit is wel een bedrijf uit Nuenen he. Stukje verderop :P
Opereren landelijk, maar wees vrij om iets uit de buurt te kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:11

KRC

Hi allemaal,

Even een beroep doen op iedereen zijn expertise :)

Wij hebben veel wateroverlast in de schuur, bij normale regen niet maar bij flinke hoos bui staat de schuur vol met water. Twee problemen die dit veroorzaken.

HWA is aangesloten op een grindput, deze is bij hoosbuien niet voldoende en stroomt dan over, omdat de grindput iets hoger ligt dan de fundering van de schuur, stroomt het water uit de grindput op de fundering en zo de schuur in.

Tweede probleem is dat de fundering van de schuur te laag is tov het huis. Hovenier heeft het bekeken en berekend maar als we met het terras goed zouden willen uitkomen zodat de fundering van de schuur niet lager ligt dan het terras, moest het terras of extreem aflopen (te extreem) of verschil drempel/huis was enorm geweest.

Het gaat hier om nieuwbouw project waarbij eigenlijk alle bewoners nog steeds bezig zijn om te zorgen dat de bouwer dit oplost. Maar tot die tijd staat mijn schuur wel iedere keer onder water.

Hebben jullie nog ideeen die wellicht zouden kunnen bijdragen aan het verbeteren hiervan?
Grindstrook langs de schuur hebben mijn buren gedaan, helaas werkt dat ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 18:31
KRC schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:11:
Hi allemaal,

Even een beroep doen op iedereen zijn expertise :)

Wij hebben veel wateroverlast in de schuur, bij normale regen niet maar bij flinke hoos bui staat de schuur vol met water. Twee problemen die dit veroorzaken.

HWA is aangesloten op een grindput, deze is bij hoosbuien niet voldoende en stroomt dan over, omdat de grindput iets hoger ligt dan de fundering van de schuur, stroomt het water uit de grindput op de fundering en zo de schuur in.

Tweede probleem is dat de fundering van de schuur te laag is tov het huis. Hovenier heeft het bekeken en berekend maar als we met het terras goed zouden willen uitkomen zodat de fundering van de schuur niet lager ligt dan het terras, moest het terras of extreem aflopen (te extreem) of verschil drempel/huis was enorm geweest.

Het gaat hier om nieuwbouw project waarbij eigenlijk alle bewoners nog steeds bezig zijn om te zorgen dat de bouwer dit oplost. Maar tot die tijd staat mijn schuur wel iedere keer onder water.

Hebben jullie nog ideeen die wellicht zouden kunnen bijdragen aan het verbeteren hiervan?
Grindstrook langs de schuur hebben mijn buren gedaan, helaas werkt dat ook niet.
Als het om een nieuwbouw project gaat dan zou de oplossing moeten zijn HWA op het riool en niet in een grindbak. Dat is voor de bouwer natuurlijk wel het goedkoopst.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

Wimhaw schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:34:
[...]

Als het om een nieuwbouw project gaat dan zou de oplossing moeten zijn HWA op het riool en niet in een grindbak. Dat is voor de bouwer natuurlijk wel het goedkoopst.
Dat had ik er mss bij moeten vermelden. Wij hebben geen riool voor HWA in de tuinen lopen of in de buurt daarvan.

Al het water moet op een natuurlijke manier opgevangen worden, zo is de wijk opgezet om de druk het riool te verlichten en om de natuur van water te voorzien. Water wat van ons dak komt gaat richting een WADI. Tuin HWA kan nergens op aangesloten worden helaas. Water wat op andere plekken valt komt via putten wel in soort riool terecht en die lozen weer op de sloot om onze wijk heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:39
Wimhaw schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:34:
[...]

Bij nieuwbouwprojecten zie je steeds vaker dat er geen riool voor de HWA is.
Dan is de oplossing vooral om te zorgen voor een voldoende grote waterberging.
Een optie zou zijn een (natuur)vijver, waarbij de waterstand dus verschilt.

Of ruim voldoende infiltratiekratten ingraven.
Dan berg je het water op onder de grond. (onder je terras bijvoorbeeld)

Zelf ben ik meer gecharmeerd van een watertank in plaats van de infiltratiekratten.
Dit omdat je dan nog wat met het water kan als het droog is (planten water geven)
https://www.tankkopen.nl/...sboPvHfomKCsaAlsLEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

FRANQ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:06:
[...]

Zelf ben ik meer gecharmeerd van een watertank in plaats van de infiltratiekratten.
Dit omdat je dan nog wat met het water kan als het droog is (planten water geven)
Ik zoek eigenlijk wel een iets minder heftige oplossing, maar snap je punt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
KRC schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:40:
[...]

Dat had ik er mss bij moeten vermelden. Wij hebben geen riool voor HWA in de tuinen lopen of in de buurt daarvan.

Al het water moet op een natuurlijke manier opgevangen worden, zo is de wijk opgezet om de druk het riool te verlichten en om de natuur van water te voorzien. Water wat van ons dak komt gaat richting een WADI. Tuin HWA kan nergens op aangesloten worden helaas. Water wat op andere plekken valt komt via putten wel in soort riool terecht en die lozen weer op de sloot om onze wijk heen.
Dan is toch de enige oplossing meer/grotere kratten de grond in?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

Er zitten geen kratten in de grond in onze tuin. De afvoer van de tuin eindigt in een grindput. Dat is het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:39
KRC schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:35:
Er zitten geen kratten in de grond in onze tuin. De afvoer van de tuin eindigt in een grindput. Dat is het.
Dat is blijkbaar niet genoeg, dus heb je meer grindput nodig.
Infiltratiekratten zijn grindputten zonder grind. (en slippen minder snel dicht)
En kun je gewoon onder je terras stoppen (hwa met pvc erop aansluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

FRANQ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:36:
[...]

Dat is blijkbaar niet genoeg, dus heb je meer grindput nodig.
Infiltratiekratten zijn grindputten zonder grind. (en slippen minder snel dicht)
En kun je gewoon onder je terras stoppen (hwa met pvc erop aansluiten)
Duidelijk! Ik wacht dan het liefst even de reactie van de bouwer af, dit is een probleem van de hele wijk.

Ingraven van meer kratten gaat een flinke klus worden aangezien dan mijn halve tuin open moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-09 12:11
Woodsy schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:44:
Sinds enkele weken zijn we de gelukkige eigenaren van een stukje tuin, na jaren beperkt te zijn tot een balkon. Omdat we in de woning al voldoende moesten doen, hebben we de tuin laten doen door een hovenier. De uitdaging die we hebben is onkruid. We wieden het onkruid nu wekelijks, maar er lijkt geen einde aan te komen. We hebben vooral last van de soort op onderstaande foto's.
De woning is nieuwbouw, dus de tuin is net nieuw aangelegd. We wonen aan het water. Naar ons idee is er redelijk weinig aarde gebruikt. Bij het wieden ligt er direct weer een laag zand op de aarde. Op het gazon hebben we geen last van onkruid.

Iemand de gouden tip? We krijgen helaas weinig response vanuit de hovenier.

[Afbeelding][Afbeelding]
Zeker, ganzen nemen (of periodiek lenen) die zijn er gek op! :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62zfMu65PZbOTb46Z7W-3a-LxSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLghjQqi3T5w0WGNfv8HZ0yF.jpg?f=fotoalbum_large

Heermoes is erg lastig te bestrijden gezien ze zeer lange wortels hebben die natuurlijk zoals elk onkruid snel afbreken. Je zou ze met een onkruidsteker kunnen proberen weg te krijgen. En zorgen voor een gezonde bodem, ze groeien namelijk voornamelijk op voedingsarme grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 18:31
FRANQ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:06:
[...]

Lijkt erop dat er bij jullie een leemlaag of vergelijkbaar zit waardoor het water niet verder de grond in gaat. Als dit inderdaad het geval is dan zouden er gaten door deze laag geboord kunnen worden en deze opvullen met grind. Bij de bouwer navragen of bij gemeente of er inderdaad een leemlaag of vergelijkbare laag in jullie bodem zit.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

Wimhaw schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:09:
[...]

Lijkt erop dat er bij jullie een leemlaag of vergelijkbaar zit waardoor het water niet verder de grond in gaat. Als dit inderdaad het geval is dan zouden er gaten door deze laag geboord kunnen worden en deze opvullen met grind. Bij de bouwer navragen of bij gemeente of er inderdaad een leemlaag of vergelijkbare laag in jullie bodem zit.
Purmerend ligt volgens mij op klei / veen, water loopt daarom denk ik ook totaal niet goed weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
KRC schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:42:
[...]

Purmerend ligt volgens mij op klei / veen, water loopt daarom denk ik ook totaal niet goed weg.
Ik heb er 30 jaar gewoond, ons deel (Overwheere) lag op veengrond, verzakt als de neten, je kon dan ook elke zoveel tijd een zandwagen (als huurder van toendertijd de gemeente) laten komen die dan een paar kuub zand op je stoep mikte, gratis (toen).
Dat was ook wel nodig, toen ik mijn huurhuis toegewezen kreeg keek je in de achtertuin zo onder de fundering door naar voren, er was 15 jaar niets aan gedaan, en het zakte letterlijk centimeters per jaar (mede door het verlagen van de grondwaterspiegel).
12 m3 zand en 5 m3 aarde ging er in voor de tuin van 5,5 x 9m weer op 'normale' hoogte was.
Dat waren allejezus veel kruiwagens kan ik je vertellen, heb ze er zelf met de hand ingereden en verdeeld..
Gelukkig zijn de huizen daar wel goed op heipalen gezet, het huis verzakte niet, enkel de omgeving, je hebt iets verder in de wijk bv de huizen (waar men de eigen grond wel steeds opgehoogd heeft na verzakken) op een enorme terp staan, t.o.v. de openbare weg en het trottoir.

Net even met streetview wezen kijken, en schijnbaar heeft men uiteindelijk toch ook de openbare bestrating weer op orde gebracht, de enorme terpen zijn niet meer, het hoogteverschil was ook een meter met de openbare weg, dus het was ook hoog tijd dat daar wat aan gebeurde.

[ Voor 10% gewijzigd door RoosW op 27-05-2021 15:57 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRC

KRC

RoosW schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:50:
[...]

Ik heb er 30 jaar gewoond, ons deel (Overwheere) lag op veengrond, verzakt als de neten, je kon dan ook elke zoveel tijd een zandwagen (als huurder van toendertijd de gemeente) laten komen die dan een paar kuub zand op je stoep mikte, gratis (toen).
Dat was ook wel nodig, toen ik mijn huurhuis toegewezen kreeg keek je in de achtertuin zo onder de fundering door naar voren, er was 15 jaar niets aan gedaan, en het zakte letterlijk centimeters per jaar (mede door het verlagen van de grondwaterspiegel).
12 m3 zand en 5 m3 aarde ging er in voor de tuin van 5,5 x 9m weer op 'normale' hoogte was.
Dat waren allejezus veel kruiwagens kan ik je vertellen, heb ze er zelf met de hand ingereden en verdeeld..
Gelukkig zijn de huizen daar wel goed op heipalen gezet, het huis verzakte niet, enkel de omgeving, je hebt iets verder in de wijk bv de huizen (waar men de eigen grond wel steeds opgehoogd heeft na verzakken) op een enorme terp staan, t.o.v. de openbare weg en het trottoir.

Net even met streetview wezen kijken, en schijnbaar heeft men uiteindelijk toch ook de openbare bestrating weer op orde gebracht, de enorme terpen zijn niet meer, het hoogteverschil was ook een meter met de openbare weg, dus het was ook hoog tijd dat daar wat aan gebeurde.
aha, da veen grond zakt inderdaad als een gek.

Ik heb de bodemkaart bekeken, en dit stuk van Purmerend (valt onder de Gors) heeft een laag klei in de grond zitten. Of ze hebben tijdens de bouw echt een verkeerde grond laag aangebracht dat kan ook nog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:28
Via een handige tool (link) heb ik inzicht proberen te krijgen in de samenstelling van de bodem onder onze woning/tuin. Uiteindelijk komen we als eerste een lag van 220cm klei tegen, om daarna zand (uit de middencategorie, voor de liefhebbers :P ) te vinden.

We hebben er voor gekozen om van de kleilaag in de tuin 30cm af te laten graven en met gangbare grond te vullen. Het is uiteindelijk mijn idee om - mocht het water onvoldoende weg blijken te lopen - met met een grondboor kokers te boren om zo de kleilaag te penetreren en de zandlaag te bereiken. Is dat een beetje een realistisch idee?

Aanvulling: ik lees net dat dit een zandpaal genoemd wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Wanne-B88 op 27-05-2021 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:42
@Wanne-B88 Is de boring van voor of na de bouw van je woning? Want meestal ligt er laag zand bovenop die gebruikt is voor het bouwrijp maken.
Om een nog beter beeld te krijgen kan je natuurlijk ook zelf een boring doen.
Kan je geen drainage aanleggen en aansluiten op de HWA? Dan voer het je horizontaal af. Door 2,2 meter klei boren is geen fijne klus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hier thuis ook met een handboor (140mm) tot reeds 2.4 meter geboord,… nog steeds klei. Heb nog een nieuw verlengstuk van een meter om nog eens verder te verdiepen, hopelijk kom ik dan iets anders tegen dan alleen maar klei :(

Anders wordt het toch horizontale drainage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
barry86 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:46:
Foto is een maand oud.

Vanavond een Foto gemaakt...
En inmiddels ook een geul gegraven....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WxUTSGPET4HW5BjDZMEvmTwjBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZiYAns5LyTyKn3GVQRD8irQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:05
HyperTrophy schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:49:
Hier thuis ook met een handboor (140mm) tot reeds 2.4 meter geboord,… nog steeds klei. Heb nog een nieuw verlengstuk van een meter om nog eens verder te verdiepen, hopelijk kom ik dan iets anders tegen dan alleen maar klei :(

Anders wordt het toch horizontale drainage
Lekker blaren werk! Als je zo diep zit krijg je de handboor met een paar slagen niet meer omhoog, zuigt zichzelf vast. Dan is het een slag en weer omhoog... en zo naar beneden bikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Pff blaren! Niet iedereen hier heeft kantoorhandjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Laatst online: 08:15
RoosW schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:50:
[...]

Een meter hoogteverschil? Foto's??? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:05
KRC schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 10:11:

Heb je enige idee hoe groot de grindput is? Of is het een schepje zand weg en wat kiezeltjes voor in de plaats, want dat gaat natuurlijk niet werken (een aannemer noemt al gauw een schep kiezeltjes een grindput).

Ik heb zelf een grindput gemaakt van 2,5 meter diep bij 50 cm rond breed. Hier stroomt het regenwater van mijn dakschuur 4,5 x 2,5 meter in. Wat ook handig is dat het bezinksel opgevangen wordt d.m.v. een emmer in emmer systeem (net als bij een buiten putje), anders slipt de grindput weer dicht.

Ik woon dan wel op de zandgronden van Brabant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

Ingelogd schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:07:
[...]

Heb je enige idee hoe groot de grindput is? Of is het een schepje zand weg en wat kiezeltjes voor in de plaats, want dat gaat natuurlijk niet werken (een aannemer noemt al gauw een schep kiezeltjes een grindput).

Ik heb zelf een grindput gemaakt van 2,5 meter diep bij 50 cm rond breed. Hier stroomt het regenwater van mijn dakschuur 4,5 x 2,5 meter in. Wat ook handig is dat het bezinksel opgevangen wordt d.m.v. een emmer in emmer systeem (net als bij een buiten putje), anders slipt de grindput weer dicht.

Ik woon dan wel op de zandgronden van Brabant.
Goede vraag, Grindput is denk ik 30 rond en hoe diep weet ik niet. En het dak is flink stuk groter, want is een geschakelde schuur. Is 6 bij 2.5m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
banaliteit schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:01:
[...]

Een meter hoogteverschil? Foto's??? :o
Sorry, dat was midden jaren 90, zo ver gaat streetview niet terug, en ik heb geen foto's meer van vroeger helaas.
Je kon daar goed zien waar eigen huizen met eigen parkeerplaatsen waren (opgehoogd om bij het niveau van het huis te blijven) en welke huur, de eigen parkeerplaatsen hadden allemaal een terp waar je tegenop moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:23:
Ik heb op aanraden hier twee zakken lavameel gekocht om heermoes te bestrijden; iemand ervaring hoe je dit het beste kan aanbrengen? Het is echt heel fijn spul en stuift dus; de verpakking suggereert om in water op te lossen en het te gieteren.
Wat het mooiste schijnt te zijn met lavameel is om het te mengen met compost (liefst al tijdens het composteren op de composthoop). Dat schijnt te zorgen dat het verbindingen aangaat met de compost en daardoor niet uitspoelt. Dan blijft het langdurig beschikbaar voor de planten.

Als je op zandgrond zit kun je ook nog bentoniet gebruiken om te zorgen dat het minder uitspoelt. Ook de bentoniet kun je weer aan compost toevoegen (dat vormt een zogenaamd klei-humus-complex wat veel voedingsstoffen langdurig kan vasthouden en beschikbaar kan houden voor planten).

Voor de korte termijn zou ik kijken of je het door kant en klare compost kunt mengen (flink natmaken dat het niet stuift) en die kunt verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wanne-B88 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:32:
Via een handige tool (link) heb ik inzicht proberen te krijgen in de samenstelling van de bodem onder onze woning/tuin. Uiteindelijk komen we als eerste een lag van 220cm klei tegen, om daarna zand (uit de middencategorie, voor de liefhebbers :P ) te vinden.

We hebben er voor gekozen om van de kleilaag in de tuin 30cm af te laten graven en met gangbare grond te vullen. Het is uiteindelijk mijn idee om - mocht het water onvoldoende weg blijken te lopen - met met een grondboor kokers te boren om zo de kleilaag te penetreren en de zandlaag te bereiken. Is dat een beetje een realistisch idee?

Aanvulling: ik lees net dat dit een zandpaal genoemd wordt.
BIj mij is het ook zoiets, 30 cm zand en daaronder klei. Voor regenwater heb ik ook nog afvoerputjes (en een regenton als eerste buffer maar die zit vrij snel vol natuurlijk).

Vorig jaar toen regende het heel veel (meer dan afgelopen maand en dan staan de grasveldjes voor mijn huis blank en staat er ook water in de kruipkelder en de put waar de watermeter in zit. Dat boren door klei klinkt wel interessant (dan moet je wel weten hoe dik de klei is en hoe je zorgt dat de boorgaten niet snel weer dicht silbben), de vorige eigenaar heeft hier overal cement gelegd waar ik zelf wel in aan het boren ben geweest omdat ik er plantenbakken op gemetseld heb).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:28
Marzman schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:00:
[...]

BIj mij is het ook zoiets, 30 cm zand en daaronder klei. Voor regenwater heb ik ook nog afvoerputjes (en een regenton als eerste buffer maar die zit vrij snel vol natuurlijk).

Vorig jaar toen regende het heel veel (meer dan afgelopen maand en dan staan de grasveldjes voor mijn huis blank en staat er ook water in de kruipkelder en de put waar de watermeter in zit. Dat boren door klei klinkt wel interessant (dan moet je wel weten hoe dik de klei is en hoe je zorgt dat de boorgaten niet snel weer dicht silbben), de vorige eigenaar heeft hier overal cement gelegd waar ik zelf wel in aan het boren ben geweest omdat ik er plantenbakken op gemetseld heb).
Ik ben er inmiddels wel achter dat ik er te makkelijk over dacht - gezien alle ervaringen/meningen hiervoor. Ook wel onhandig dat wij enkel een 110cm brede brandgang achter het huis krijgen. Dus een mini graver/boormachine naar binnen rollen lijkt hem sowieso niet te gaan worden. Maar ik wacht het eerst maar eens af (huis moet überhaupt nog opgeleverd worden..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wanne-B88 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:25:
[...]

Ik ben er inmiddels wel achter dat ik er te makkelijk over dacht - gezien alle ervaringen/meningen hiervoor. Ook wel onhandig dat wij enkel een 110cm brede brandgang achter het huis krijgen. Dus een mini graver/boormachine naar binnen rollen lijkt hem sowieso niet te gaan worden. Maar ik wacht het eerst maar eens af (huis moet überhaupt nog opgeleverd worden..).
Je kan het ook alleen een stukje afgraven waar je planten wilt. Planten groeien denk ik ook wel prima in klei als ik de grote bomen hier zie (30 cm is niks voor die bomen :p ). Alleen het water kan moeilijker weg.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Recent hebben we een Vuurtafel gekocht en vandaag eens uitgepakt. Dat gaan hopelijk sfeervolle avonden worden.

YouTube: Vuurtafel

We hebben wel een onaangename verrassing met onze bestrating. Overal hoorden we dat er 2 weken levertijd zou zijn. Van de week dus het moment om hem te bestellen en nu is hij dus overal op en komt de nieuwe batch pas in juli/augustus. Best balen als je 5 juli een stratenmaker klaar hebt staan.

Morgen gaan we kijken naar een steen van Kijlstra, de patio straight. @pjot1 ken je deze steen toevallig? Ik hoor en lees er wat wisselende verhalen over.

[ Voor 6% gewijzigd door PaT op 28-05-2021 15:48 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

PaT schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:44:
Recent hebben we een Vuurtafel gekocht en vandaag eens uitgepakt. Dat gaan hopelijk sfeervolle avonden worden.

[Video: Vuurtafel]
Leuk idee. Kun je die ook voor bbq gebruiken? :

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:00
Hoe doen jullie het met planten die gezaaid zijn? Wij hebben diverse vaste planten geplant en daartussen nog het e.e.a. gezaaid. Probleem is nu alleen. Wat is onkruid en wat niet?

Op een plek lijkt het de plantjes die gezaaid zijn, aan het patroon te zien wat opkomt. Maar de "plantjes" die nu opkomen lijken eigenlijk niet op wat gezaaid is. :?

Denk dat afwachten maar het enige is. Zit denk ik niks anders op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Marzman schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:12:
[...]

Leuk idee. Kun je die ook voor bbq gebruiken? :
Hooguit voor wat marshmallows te roosteren gok ik. :+
Is puur een sfeerding.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
PaT schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:44:

YouTube: Vuurtafel

We hebben wel een onaangename verrassing met onze bestrating. Overal hoorden we dat er 2 weken levertijd zou zijn. Van de week dus het moment om hem te bestellen en nu is hij dus overal op en komt de nieuwe batch pas in juli/augustus. Best balen als je 5 juli een stratenmaker klaar hebt staan.

Morgen gaan we kijken naar een steen van Kijlstra, de patio straight. @pjot1 ken je deze steen toevallig? Ik hoor en lees er wat wisselende verhalen over.
Ik heb ze wel eens gelegd. Doet in principe niet onder een ander merk. Wel breken ze snel en lijkt het beton onder de deklaag een beetje 'zacht'. Als het eenmaal ligt dan is het prima.

Houd eigenlijk met alle materialen rekening met een levertijd. 6 weken is heel normaal voor een specifiek product. Verwerken is voor de stratenmaker ook lastiger omdat het beton niet goed is uitgehard.

Ook met levertijd maar wel hele mooie producten voor niet te duur is slimbestraten.nl. Natuurlijk wel wat arbeidsintensiever maar natuursteen of keramisch is en blijft mooi. Om wat voor toepassing gaat het?

Zelf deze week weer wat gaafs gemaakt op een camping wat ik jullie niet wil onthouden. Een trap met keien gemaakt en met grote natuursteen trottoirbanden. Keien liggen aan de zijkant in het cement om te voorkomen dat ze wegzakken. Een zeer geslaagd ontwerp wat ook echt bij een kasteel past! :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUaIF8A86MSNAoh2wBr3neC6wfg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vnmcT6NPl1q1o7B0kqXyCpaQ.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-M3wBiMQ0xnzsHcoEJijyt8Ur8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NHoxlEoSgROmzxCJXljgTXjO.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3m3MttpiLyot5TCKNq6gNBMGfs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sCbRYGRYmPhtSQnUtHtPClQh.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSJzyoFpWo9EM6sU2PFt2BI-hx8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mer1DOScobJ1O6bpYXoLWNGO.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcfG2qRjUJPZ7AMWLB-hI-kDCHc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c1UrVyDrrhDIIMn6VYDfKxSH.jpg?f=user_large
Later wordt het geheel nog aangekleed met gras en bomen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

pjot1 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:00:
[...]

Ik heb ze wel eens gelegd. Doet in principe niet onder een ander merk. Wel breken ze snel en lijkt het beton onder de deklaag een beetje 'zacht'. Als het eenmaal ligt dan is het prima.

Houd eigenlijk met alle materialen rekening met een levertijd. 6 weken is heel normaal voor een specifiek product. Verwerken is voor de stratenmaker ook lastiger omdat het beton niet goed is uitgehard.

Ook met levertijd maar wel hele mooie producten voor niet te duur is slimbestraten.nl. Natuurlijk wel wat arbeidsintensiever maar natuursteen of keramisch is en blijft mooi. Om wat voor toepassing gaat het?

Zelf deze week weer wat gaafs gemaakt op een camping wat ik jullie niet wil onthouden. Een trap met keien gemaakt en met grote natuursteen trottoirbanden. Keien liggen aan de zijkant in het cement om te voorkomen dat ze wegzakken. Een zeer geslaagd ontwerp wat ook echt bij een kasteel past! :)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Later wordt het geheel nog aangekleed met gras en bomen.
Het moet een steen zijn die zowel geschikt is voor de oprit als voor het terras. Vrouwlief houdt van verspringende banen dus dan kom je al snel bij de betonstenen uit. Het moet ook nog eens een beetje gemêleerd zijn, dus niet egaal 1 kleur. We hadden aanvankelijk deze van Excluton, de Icy blue
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93d98557-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/3cf819bbae6f6d10c21c09f7d1be770005711a74.jpg

Die komt dus wss pas weer in augustus beschikbaar. We gaan morgen kijken naar de Kijlstra Patio straight Ocean

Afbeeldingslocatie: https://d8rnxyzykgue7.cloudfront.net/wp-content/uploads/2021/03/patio-straight-banenverband-exclusive-7cm-musselkalk-500x500-1.jpg

Persoonlijk lijkt mij die Kijlstra een vrij druk steentje. Ben benieuwd hoe die in het echt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
PaT schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:42:
[...]

Het moet een steen zijn die zowel geschikt is voor de oprit als voor het terras. Vrouwlief houdt van verspringende banen dus dan kom je al snel bij de betonstenen uit. Het moet ook nog eens een beetje gemêleerd zijn, dus niet egaal 1 kleur. We hadden aanvankelijk deze van Excluton, de Icy blue
[Afbeelding]

Die komt dus wss pas weer in augustus beschikbaar. We gaan morgen kijken naar de Kijlstra Patio straight Ocean

[Afbeelding]

Persoonlijk lijkt mij die Kijlstra een vrij druk steentje. Ben benieuwd hoe die in het echt is.
7cm is voldoende voor de oprit mits het grondwerk goed is verricht.

Qua drukte valt het eerlijk gezegd wel mee als je het goed mixt en is het vergelijkbaar met Excluton. Het moet ook bij het huis staan. Persoonlijk vind ik het afschuwelijk maar over smaak valt niet te twisten. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
Ik heb vanmiddag bankirai olie gekocht van Ceta Bever. Nu trok ik die open, maar deze olie is wit??

Ik zie online nergens olie die wit. Ze zijn allemaal transparant of bruin/oranje van kleur.

Wat is verstandig? Wat raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:36
Wanne-B88 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:25:
Ook wel onhandig dat wij enkel een 110cm brede brandgang achter het huis krijgen. Dus een mini graver/boormachine naar binnen rollen lijkt hem sowieso niet te gaan worden.
Minigravers zijn er vanaf 70 cm breed, die passen door de huisdeur, bij jou zou ik dan kiezen voor 98 cm breed. Heb je wat ruimte met aanrijden in de brandgang. Moet je veel heen en weer dan zou ik voor iets smaller gaan.

@aschja
Bv Xyladecor bankiraiolie is ook wit. Dat droogt transparant op.
Anders voor jouw zekerheid even een proefstukje doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 28-05-2021 19:35 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Highfive95 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:23:
Hoe doen jullie het met planten die gezaaid zijn? Wij hebben diverse vaste planten geplant en daartussen nog het e.e.a. gezaaid. Probleem is nu alleen. Wat is onkruid en wat niet?

Op een plek lijkt het de plantjes die gezaaid zijn, aan het patroon te zien wat opkomt. Maar de "plantjes" die nu opkomen lijken eigenlijk niet op wat gezaaid is. :?

Denk dat afwachten maar het enige is. Zit denk ik niks anders op.
de eerste twee bladeren zijn vaak kiembladeren - dat kan er heel anders uitzien. Daarna krijgt het pas het goede blad.

Bij twijfel gewoon even wachten. Als het wat groter wordt herken je het onkruid meestal ook makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:10
Vanavond heb ik mijn beukenhaag terug gesnoeid en toen ontdekte ik dat er beukenbladluis in zat. Nu heb ik Chrysopa (gaasvlieg larven) besteld om de luis natuurvriendelijk te bestrijden. Ik heb hier nog geen ervaring mee. Helpt dit een beetje en hoe zet je ze uit? Vijf larven per beuk ofzo?

[ Voor 3% gewijzigd door witterholt op 28-05-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ik wou even jullie mening horen, we hebben een offerte binnen, waarbij we gevraagd hadden ook de mogelijke aanleg kosten (en onderdelen natuurlijk) van een druppelslang installatie met en zonder sensoren.
Ik had al gekeken wat de losse onderdelen en slang kost (bv slang 27,- voor 25 meter) dus verwachte geen krankzinnige bedragen.
Wij hebben een achtertuin van 8,5x4,7 meter waar een schuur in staat van 3x2m.
De bestrating gaat iets van 20m2 in beslag nemen, het overgebleven deel zwarte grond.
Klinkt toch niet alsof dat de wereld moet kosten toch? Zeker omdat ze die grondvlakken en bestrating toch al weg hebben en de druppelslang er zo ingemikt kan worden.
Met sensoren rekent ie 1100,-
Mijn hoop is dat iemand hier er ervaring mee heeft.

Vraag 1 - Is dat redelijk, die 1100,-?
Vraag 2 - Kun je het makkelijk zelf doen?

Vraag 2, omdat de materiaalkosten niet in verhouding staan tot die 1100,-- (voor zover ik kan zien, veel onderdelen < 10,- en de schakel computer is ook enkel een paar tientjes) dus ik neem aan dat het enorm veel werk is om de totaalkosten zover op te drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:03
Vorig jaar april of mei heb ik twee oude appelbomen in de tuin gezet. De bomen zijn 20 jaar gebruikt voor de oogst :)

Nu had ik dit jaar iets meer blad verwacht. Is mijn verwachting te optimistisch of heb wordt het niets meer met de bomen?

Een van de twee bomen heeft duidelijk wat meer blad. Maar het zit vooral aan de onderzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CO1F73znI40308Z-fmDYVhJfRH4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QERfP0dCZToGs1A4Ea35QvDO.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwbYED-Ts3Y_ek1juRz5ujmsqvk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABGnkyhExoyMHtwWX3bukRu8.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 4% gewijzigd door ephymerous op 29-05-2021 10:44 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
RoosW schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:19:
Ik wou even jullie mening horen, we hebben een offerte binnen, waarbij we gevraagd hadden ook de mogelijke aanleg kosten (en onderdelen natuurlijk) van een druppelslang installatie met en zonder sensoren.
Ik had al gekeken wat de losse onderdelen en slang kost (bv slang 27,- voor 25 meter) dus verwachte geen krankzinnige bedragen.
De bestrating gaat iets van 20m2 in beslag nemen, het overgebleven deel zwarte grond.
Klinkt toch niet alsof dat de wereld moet kosten toch? Zeker omdat ze die grondvlakken en bestrating toch al weg hebben en de druppelslang er zo ingemikt kan worden.

Vraag 2, omdat de materiaalkosten niet in verhouding staan tot die 1100,-- (voor zover ik kan zien, veel onderdelen < 10,- en de schakel computer is ook enkel een paar tientjes) dus ik neem aan dat het enorm veel werk is om de totaalkosten zover op te drijven.
Ik ben toevallig bezig om een irrigatiesysteem zelf aan te leggen, en de kosten lopen aardig op. Tel alle losse materialen maar eens op (vele koppelingen van een paar euro maken het toch prijzig), en vervolgens de uren die in aanleg en voorbereiding gaan zitten. Dan lijkt mij die 1100 euro niet zo gek.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Arbeid kost nu eenmaal geld. Als je 't zelf doet heb je alleen de spullen als kostenpost, maar een professional heeft ook zijn professionele spullen / werklui / verplaatsingskosten / administratie / belastingen / verzekeringen etc. Dus ja, dat kan heel wat schelen als je alleen op de prijs focust. En als je 't zelf doet. Tijd is geld, letterlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Borromini op 29-05-2021 12:47 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:44

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

ephymerous schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:43:
Vorig jaar april of mei heb ik twee oude appelbomen in de tuin gezet. De bomen zijn 20 jaar gebruikt voor de oogst :)

Nu had ik dit jaar iets meer blad verwacht. Is mijn verwachting te optimistisch of heb wordt het niets meer met de bomen?

Een van de twee bomen heeft duidelijk wat meer blad. Maar het zit vooral aan de onderzijde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben geen specialist maar gezien het natte en ook koude weer lopen bomen/struiken/planten wel wat achter. Zeker omdat het ook oude bomen zijn die moeten acclimatiseren op hun nieuwe stek, zou ik mij er niet te druk over maken nu :)

@Highfive95 haha herkenbaar! :D Hier in de tuin hetzelfde, maar goed ik laat het maar even staan en kijk het aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadow_Agent op 29-05-2021 13:23 ]

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriToo
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 28-01-2024
Die €1100,- is niet heel gek. Materiaal valt wel mee. Hier 2 groepen een met een kleine 100mtr druppelslang en een zone met pop-up sproeiers 7 stuks. Incl pomp, besturing, kleppen etc kom je een eind met €500,- als je een beetje zoekt waar je het besteld.
1 dag arbeid met 2 man en 4hr voorbereiding sproeiplan maken etc. Dan is het bedrag niet gek. Arbeid zal minstens de helft zo niet meer van de offerte bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-09 14:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4y83qz9Z2VNRIddNg0VwarB9_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56r7QLZaV0V3zCgDIHSRdLX5.jpg?f=fotoalbum_large

Hallo groene tweakers.

Wij hebben enkele weken terug toscaanse sterjasmijn gekocht.
We hebben deze tegen een schutting geplaatst.
Onze vorige waren veel kleiner en kapot gevroren nu hebben we ze opnieuw aangekocht maar groter al.

Toen we deze kochten stond deze heel mooi in de bloei.
Hebben deze geplant in zuivere zwarte grond en extra voeding + klein beetje bij bemest en helaas krijgen we alweer dorre bladeren en lijken ook deze het te begeven zonder vorst ?

Iemand een idee als dit nog te redden valt en wat ik moet doen ? In het begin redelijk water gegeven nu minder omdat dit volgens plantencenter niet nodig was ?

Staan goed beschut en krijgen half zon half schaduw staan ook niet in de wind.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Teijgetje
Dat eerste baantje nadat de plassen uit ons veld zijn en het droog genoeg is om over te rijden...........zo fijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2avVoxiYlSPbW1CyUfokWSGZhtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fY1NPTTZlTXKs2ZjCNmk3gCa.jpg?f=fotoalbum_large

Want hoewel ik een zee van boterbloemen en madeliefjes mooier vind, gaat maaien dan nog maar langzaam omdat het dan 20-30 cm te lang is.
Ga je daar te snel overheen dan blijft het dikke harde gras soms staan. Zelfs met vers geslepen messen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/931ebGdPxAHryalz9Vnk1j1r_fE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8CjNtmT578di2q7DzlSjfNR.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker weer tijdens het maaien is natuurlijk altijd fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Philtjens schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:28:
Hebben deze geplant in zuivere zwarte grond en extra voeding + klein beetje bij bemest en helaas krijgen we alweer dorre bladeren en lijken ook deze het te begeven zonder vorst ?

Iemand een idee als dit nog te redden valt en wat ik moet doen ? In het begin redelijk water gegeven nu minder omdat dit volgens plantencenter niet nodig was ?

grotere planten hebben natuurlijk ook meer stress als ze verplaatst worden. De plant zal eerst weer een goed wortelstel moeten ontwikkelen. Wellicht heb je te veel water gegeven de laatste tijd, het was al heel nat buiten, dus er was niet veel noodzaak om nog extra te geven. Dan kunnen de wortels gaan rotten als het water niet snel genoeg wegzakt in de bodem (zit er veel klei in je bodem?). Dus grond mag wel vochtig zijn, maar niet kletsnat.

Verder kun je grote planten terugsnoeien als ze weinig wortels hebben - dan hebben ze minder blad, dus minder verdamping, dus is het gebrek aan voldoende wortels minder een probleem.

Een grote plant kan wel een aantal maanden nodig hebben om goed aan te slaan, dus je moet ook geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
LinuxMan schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:14:
[...]

grotere planten hebben natuurlijk ook meer stress als ze verplaatst worden. De plant zal eerst weer een goed wortelstel moeten ontwikkelen. Wellicht heb je te veel water gegeven de laatste tijd, het was al heel nat buiten, dus er was niet veel noodzaak om nog extra te geven. Dan kunnen de wortels gaan rotten als het water niet snel genoeg wegzakt in de bodem (zit er veel klei in je bodem?). Dus grond mag wel vochtig zijn, maar niet kletsnat.

Verder kun je grote planten terugsnoeien als ze weinig wortels hebben - dan hebben ze minder blad, dus minder verdamping, dus is het gebrek aan voldoende wortels minder een probleem.

Een grote plant kan wel een aantal maanden nodig hebben om goed aan te slaan, dus je moet ook geduld hebben.
Echt teveel water gegeven hebben we niet alleen gisteren wel omdat het warm was en de grond droog was.

We hebben ook gelezen dat dit kan zijn dat deze wat zon nodig hebben om aan te slaan dus hopen deze weken wat verbeteringen te zien met het opkomende weer.

Het was ook gewoon zwarte grond waar deze geplant is dus ook niet echt een klei laag.

Snoeien wil ik ook nog even mee wachten om te kijken hoe hij nu op zonlicht gaat reageren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
Philtjens schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 20:28:
[Afbeelding]

Hallo groene tweakers.

Wij hebben enkele weken terug toscaanse sterjasmijn gekocht.
We hebben deze tegen een schutting geplaatst.
Onze vorige waren veel kleiner en kapot gevroren nu hebben we ze opnieuw aangekocht maar groter al.

Toscaanse jasmijn bloeit beter in arme grond, door bemesting gaat hij meer energie in groei steken dan in bloei. Zodra de "overtollige" bemesting is uitgewerkt zal hij weer meer gaan bloeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:48
Even te rade bij de experts hier :) We willen in onze tuin een stukje (ca 10m2) moestuin gaan aanleggen. In dit stuk lag bovenop de kleigrond een laagje geel zand ter egalisatie (en daarop worteldoek en houtsnippers). Hoe denken jullie dat we dit nu het beste geschikt kunnen maken voor een moestuin? Het moet in ieder geval weer een cm of 10-15 opgehoogd worden om enigszins gelijk te komen met de omliggende borders. Mijn gedachte is om het stuk een keer goed om te spitten, daarmee het overgebleven gele zand te vermengen met de klei om dat wat losser te maken. Daarna een laag bemeste moestuingrond erop en planten maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Philtjens schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:32:
[...]

Echt teveel water gegeven hebben we niet alleen gisteren wel omdat het warm was en de grond droog was.

We hebben ook gelezen dat dit kan zijn dat deze wat zon nodig hebben om aan te slaan dus hopen deze weken wat verbeteringen te zien met het opkomende weer.

Het was ook gewoon zwarte grond waar deze geplant is dus ook niet echt een klei laag.

Snoeien wil ik ook nog even mee wachten om te kijken hoe hij nu op zonlicht gaat reageren
Grond droog lijkt me bijna onmogelijk na al die regen van de laatste tijd. Je moet dat wel beoordelen op 10-20cm diepte en niet de 2cm toplaag.

Water geven hoeft echt pas over 2 weken zonnig weer ofzo. Wel afhankelijk van type grond natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Woody179 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:09:
[...]

Toscaanse jasmijn bloeit beter in arme grond, door bemesting gaat hij meer energie in groei steken dan in bloei. Zodra de "overtollige" bemesting is uitgewerkt zal hij weer meer gaan bloeien.
Wij zijn benieuwd hebben wel worteldoek voldoende uitgesneden met daarover siergrind (witte kiezel) nu zei iemand dat deze dor is omdat deze kan stikken ?

Wij hebben deze worteldoek uitgeknipt dat de wortels volledig vrij zijn ligt ook geen kiezel over kan dit kloppen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Philtjens schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:45:
[...]

Wij zijn benieuwd hebben wel worteldoek voldoende uitgesneden met daarover siergrind (witte kiezel) nu zei iemand dat deze dor is omdat deze kan stikken ?

Wij hebben deze worteldoek uitgeknipt dat de wortels volledig vrij zijn ligt ook geen kiezel over kan dit kloppen ?
Worteldoek laat vocht en lucht door, tenzij je het strak om de plant heen gebonden hebt zitten zou ik niet weten hoe dit kwaad zou kunnen. Ook het witte grind kan geen kwaad, dit mag gerust tot tegen de plant aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:46

Piper

No guts, no glory

anboni schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:25:
Even te rade bij de experts hier :) We willen in onze tuin een stukje (ca 10m2) moestuin gaan aanleggen. In dit stuk lag bovenop de kleigrond een laagje geel zand ter egalisatie (en daarop worteldoek en houtsnippers). Hoe denken jullie dat we dit nu het beste geschikt kunnen maken voor een moestuin? Het moet in ieder geval weer een cm of 10-15 opgehoogd worden om enigszins gelijk te komen met de omliggende borders. Mijn gedachte is om het stuk een keer goed om te spitten, daarmee het overgebleven gele zand te vermengen met de klei om dat wat losser te maken. Daarna een laag bemeste moestuingrond erop en planten maar.
Ik weet niet hoe je tuin er verder uit ziet maar je kan op Youtube even op raised beds of no-dig gardening zoeken, misschien dat je daar een mooi voorbeeldje uit kan halen. Werkt als de brandweer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:52
ephymerous schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar nu geen blad aan zit gaat ook geen blad meer komen.
Takken zien er ook een beetje dor uit, vorig jaar wel goed water gegeven met die droogte?

Van het rooien en herplanten van oude appel- en perenbomen krijgen de bomen wel een flinke tik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 07:17

JB

Cédric roelt!

Wie heeft er verstand van waterdruk? Als je sproeiinstallatie hebt, is de druk op de uiteinden hoger dan er tussenin? Ik heb ook 2 R-VAN sproeiers in mijn opstelling, maar degene op het eind draait beduidend sneller dan degene die er net voor zit. Beiden zitten dus op het einde van de buis. Omwisselen van de nozzles maakt geen verschil, dus daar zit het niet in.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@JBS
De druk in de leidingen is gelijk, wat wel verschil maakt is de weg van de minste weerstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15-09 18:47
JB schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:36:
Wie heeft er verstand van waterdruk? Als je sproeiinstallatie hebt, is de druk op de uiteinden hoger dan er tussenin? Ik heb ook 2 R-VAN sproeiers in mijn opstelling, maar degene op het eind draait beduidend sneller dan degene die er net voor zit. Beiden zitten dus op het einde van de buis. Omwisselen van de nozzles maakt geen verschil, dus daar zit het niet in.
https://www.doehetzelfber...regeningsinstallatie.html

Er staat vast wel iets tussen wat jouw situatie weergeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 07:03
jordeeeh schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:24:
[...]

Waar nu geen blad aan zit gaat ook geen blad meer komen.
Takken zien er ook een beetje dor uit, vorig jaar wel goed water gegeven met die droogte?

Van het rooien en herplanten van oude appel- en perenbomen krijgen de bomen wel een flinke tik.
Thanks, zal het aan de stam ook niet verder uitlopen? Of is alles boven de "bladgrens" dood?

Vorig jaar natuurlijk veel water gegeven tijdens de droogte.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 07:17

JB

Cédric roelt!

Teijgetje schreef op maandag 31 mei 2021 @ 08:52:
@JBS
De druk in de leidingen is gelijk, wat wel verschil maakt is de weg van de minste weerstand.
De weg van de minste weerstand lijkt het dan op inderdaad. Gisteravond wilde het wel een paar keer op een zelfde tempo, maar zakt soms toch wat in (het ronddraaien) bij de R-VAN die niet op het uiteinde zit :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 15:37
RoosW schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 10:19:

1100 lijkt wel wat aan de hoge kant, maar er is veel vraag dus kunnen ze de prijzen wel wat aan de hoge kant doen.
Zou ff duidelijk opsommen wat de materiaalkosten zijn en navragen wat de werkzaamheden zijn die hij rekent. Daarna zelf inschatten of je dat ook zelf kan/wil doen, of de prijs voor de manuren accepteert.
Persoonlijk doe ik dat soort dingen gewoon zelf, dan maar wat langer prutsen maar dan kan je na afloop wel trots zijn op je eigen werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
AteGjalt schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:50:
[...]

1100 lijkt wel wat aan de hoge kant, maar er is veel vraag dus kunnen ze de prijzen wel wat aan de hoge kant doen.
Zou ff duidelijk opsommen wat de materiaalkosten zijn en navragen wat de werkzaamheden zijn die hij rekent. Daarna zelf inschatten of je dat ook zelf kan/wil doen, of de prijs voor de manuren accepteert.
Persoonlijk doe ik dat soort dingen gewoon zelf, dan maar wat langer prutsen maar dan kan je na afloop wel trots zijn op je eigen werk ;)
Het hang erg af van hoe 'zwaar' sommige dingen zijn, ik heb door Parkinson en Artrose niet veel kracht meer in mijn handen, en de fijne motoriek is ook niet om over naar huis te schrijven. Is het dan toch mogelijk om dit te doen? Hoe veel kracht is nodig om die koppelstukken op de slang te krijgen?
Geultje graven en de aanverwante zaken is niet een heel groot probleem, zal hooguit een meerdaags project worden. Het valt of staat met hoe makkelijk die zaken aan de slang worden bevestigd, met knel koppelingen (makkelijk over zo een tuutje en dan dingen dichtschroeven/klemmen) zal het wel lukken, maar met zaken die echt in de slang gedrukt moeten worden om vast te blijven zitten heb ik ernstige twijfels.
Ik kan natuurlijk één van mijn zonen vragen tegen die tijd een handje uit de mouwen te komen steken (zet ik een BBQ tegenover, na de werkzaamheden, werkt als de brandweer ;)).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 15:37
RoosW schreef op maandag 31 mei 2021 @ 11:16:
[...]

Het hang erg af van hoe 'zwaar' sommige dingen zijn, ik heb door Parkinson en Artrose niet veel kracht meer in mijn handen, en de fijne motoriek is ook niet om over naar huis te schrijven. Is het dan toch mogelijk om dit te doen? Hoe veel kracht is nodig om die koppelstukken op de slang te krijgen?
Geultje graven en de aanverwante zaken is niet een heel groot probleem, zal hooguit een meerdaags project worden. Het valt of staat met hoe makkelijk die zaken aan de slang worden bevestigd, met knel koppelingen (makkelijk over zo een tuutje en dan dingen dichtschroeven/klemmen) zal het wel lukken, maar met zaken die echt in de slang gedrukt moeten worden om vast te blijven zitten heb ik ernstige twijfels.
Ik kan natuurlijk één van mijn zonen vragen tegen die tijd een handje uit de mouwen te komen steken (zet ik een BBQ tegenover, na de werkzaamheden, werkt als de brandweer ;)).
Met je medische situatie is het wel lastiger, maar niet onmogelijk. De meeste van dit soort bewateringssystemen zijn wel gebruiksvriendelijk en simpel aan te sluiten. Ik weet bijvoorbeeld van het Gardena micro-drip systeem dat je die heel makkelijk kan aansluiten en uitbreiden.
Een gezellig middagje in de tuin klussen met de (klein)kinderen en een BBQ afsluiter lijkt mij dan de beste optie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:09
Ik heb enorm veel engerlingen in de voortuin; er zitten honderden gaatjes ter grootte van een dubbeltje rond een strook waar tot vorig jaar coniferen staan.

Ik dacht dat engerlingen alleen gras aten maar de rand met phlox die ik heb geplant een paar maanden terug is nu helemaal dood, wortels stelselmatig weggevroten.

Als ik graaf zit het vol met kevers en engerlingen. Ik heb begrepen dat aaltjes de enige effectieve manier zijn om van ze af te komen; iemand ervaring hiermee? Hoe snel werkt het? Moet je het herhalen? Hoe snel voor je nieuwe planten kan zetten? En wat vreten ze nog meer? Ze zijn aan het verspreiden dieper in de voortuin waar ik vorige maand nieuwe heesters heb gezet, lopen die risico?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:44:
Ik heb enorm veel engerlingen in de voortuin; er zitten honderden gaatjes ter grootte van een dubbeltje rond een strook waar tot vorig jaar coniferen staan.

Ik dacht dat engerlingen alleen gras aten maar de rand met phlox die ik heb geplant een paar maanden terug is nu helemaal dood, wortels stelselmatig weggevroten.

Als ik graaf zit het vol met kevers en engerlingen. Ik heb begrepen dat aaltjes de enige effectieve manier zijn om van ze af te komen; iemand ervaring hiermee? Hoe snel werkt het? Moet je het herhalen? Hoe snel voor je nieuwe planten kan zetten? En wat vreten ze nog meer? Ze zijn aan het verspreiden dieper in de voortuin waar ik vorige maand nieuwe heesters heb gezet, lopen die risico?
Compies nemen, voor al uw engerling problemen! 🐔🪲
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5xSktRR-wFU0ZG8roTrBfiUJw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruV44rpljgVNkfIuPsKvB59j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hier voor het 2e jaar aaltjes ingezet, najaar en voorjaar een rondje gedaan maar heb inmiddels weer een perfect gazon. 😙
Het is wel zaak de grond behoorlijk vochtig te houden de eerste dagen, dan dijen de aaltjes het best.
Geur\kleur vloeistof gieten heb ik 1x gedaan (gif mag niet meer) maar dat had weinig effect, de aaltjes blijf ik nu preventief doen.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb hier sinds september 2020 een blauwe druif staan.
Deze wil ik zo snel mogelijk langs een pergula omhoog laten lopen, alleen zie ik dat de druif van onder begint uit te lopen, maar bovenaan gebeurd nog helemaal niks. Wat kan ik het beste doen om dit proces goed te laten lopen?

Hieronder een foto voor de duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teuRKXbbnnUUP2g1qw8HWqaJDVM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4AiNrDi2WoHD3qNuljvTsr7N.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:09
dragon2 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:54:
[...]

Compies nemen, voor al uw engerling problemen! 🐔🪲
[Afbeelding]
Leuk beest maar lijkt me niet handig aan de voorkant van het huis ;)
arjants schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:38:
Hier voor het 2e jaar aaltjes ingezet, najaar en voorjaar een rondje gedaan maar heb inmiddels weer een perfect gazon. 😙
Het is wel zaak de grond behoorlijk vochtig te houden de eerste dagen, dan dijen de aaltjes het best.
Geur\kleur vloeistof gieten heb ik 1x gedaan (gif mag niet meer) maar dat had weinig effect, de aaltjes blijf ik nu preventief doen.
Ok - ga maar een batch bestellen dan.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

FabiandJ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:56:
Deze wil ik zo snel mogelijk langs een pergula omhoog laten lopen, alleen zie ik dat de druif van onder begint uit te lopen, maar bovenaan gebeurd nog helemaal niks. Wat kan ik het beste doen om dit proces goed te laten lopen?

[Afbeelding]
Hopen, dat er nog leven in de bovenkant zit, want die uitlopers onderaan wil je echt niet, die zijn van de onderstam.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Freee!! schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:18:
[...]

Hopen, dat er nog leven in de bovenkant zit, want die uitlopers onderaan wil je echt niet, die zijn van de onderstam.
Want normaal gesproken zou die nu ook bovenin moeten uitlopen?
Is er een manier om te zien of er boven nog leven zit, of zit er niks anders op dan afwachten.

En mocht er niks gebeuren wat kan ik dan het beste doen, deze eruit halen en vervangen voor een nieuwe? Of één van de uitlopers gaan begeleiden naar boven toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
FabiandJ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:56:

[Afbeelding]
Als ik die tak zo bekijk is hij bovenin kapot,
Nul aan knop ontwikkeling, de twijg zelf ziet er vanaf een cm of 50 boven de grond ook niet heel fris uit qua kleur.
Wil je het zeker weten krab dan even met je nagel een klein stukje van de bast los, als er een groen vliesje net onder het oppervlak zit, dan zit er nog leven in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

FabiandJ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:33:
[...]
Is er een manier om te zien of er boven nog leven zit, of zit er niks anders op dan afwachten.
Als het bovenin nog soepel is, zit er waarschijnlijk nog leven in, als het verdord is, is het afgelopen.
En mocht er niks gebeuren wat kan ik dan het beste doen, deze eruit halen en vervangen voor een nieuwe? Of één van de uitlopers gaan begeleiden naar boven toe?
Vervangen, je weet echt niet wat je uit de onderstam krijgt, maar niet wat je gekocht hebt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
FabiandJ schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:33:
[...]

Vervangen voor nieuwe? Misschien zit er nog garantie op? 1 van mijn druiven is ook dood.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Teijgetje
Vandaag een slechte dag........... :'(
Heb je eiken of beuken, lees dan vooral even mee

Nadat onze rode beuken elk jaar wat slechter werden voor de derde keer een bomenexpert erbij trachten te halen.

Waarom eerdere pogingen spaak liepen, twee bedrijven in de afgelopen twee jaar lieten het afweten, is mij een raadsel, nu maar Tarzan benaderd.
De volgende ochtend had ik al een beetje oordeel, hij had met Streetview de bomen over de afgelopen tien jaar bekeken en voorspelde weinig goeds. Behalve dat hij er liever een paar jaar eerder bij gehaald was.

Afspraak gemaakt voor gisterochtend voor boomonderzoek en bodemonderzoek. Hij wilde niet vooruitlopen op zaken maar veel problemen bij beuken en eiken komen voort uit de bodem.

2010
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v54ONUnxaTG9FqKVbuilUuy-EDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQeo08RHpQTadSpmZzSapuUc.jpg?f=fotoalbum_large

2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_a9-Jjr3Yzq79cCRP50wj_RQ4QM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhXXz5UjjXPne1LXvI7fFp26.jpg?f=fotoalbum_large
Inmiddels zijn de onderste twee takken aan de rechter kant van de linker beuk helemaal dood. De onderste tak loopt tot/is de middelste pluim helemaal bovenin.

De bodem is op zich goed en luchtig.
De bomen zijn er zodanig aan toe dat ook als hij er twee jaar eerder bij was geweest er niets meer te redden was.

De linker beuk is opgegeven, hooguit drie jaar nog voordat hij bladloos en dood is.
En elke euro die daar ingestoken wordt is zondegeld. De wortels aan de voorzijde zijn verrot.
Gezien zelfs de reuzenzwam, die elk jaar verscheen, dit jaar niet opkwam, en er dus zelfs voor die parasiet niets meer te halen valt, is het advies hem binnen 1-1,5 jaar te kappen. Liever eerder.

De rechter beuk is slecht, maar krijgt een oordeel 5-10 jaar voordat deze ook dood is. 5 jaar zonder actie, 10 jaar met eea aan grondwerk en verandert regime.

Uitleg Tarzan:
Achterliggende oorzaak......en de versneller........het gazon en maaien :X
Beuken en ook eiken zijn gevoelige bomen en zijn bosbomen. En bosbomen staan niet in gras, die hebben "open" grond met oud blad en bv houtsnippers/takjes om zich heen, waar de mycorrhyza schimmel in leeft.
Extra voeding heeft geen zin: Beuken en eiken zijn volledig afhankelijk van de schimmelstrukturen in de grond en deze verzorgen ook de voedselvoorziening door zich te hechten aan de wortels en zo vocht af te geven dat in de bladkroon omgezet wordt tot glucose, en dan weer terug afgegeven wordt aan de schimmels. Deze mycorrhyza schimmels leven dus in symbiose met de beuk (en ook bv beukenhaag of eik!!)

Gezien de bomen al zover heen zijn heeft ook toevoegen van mycorrhyza schimmels dmv bv Vivimus geen zin. De schimmels leven in symbiose tot een punt dat ze doorkrijgen dat hun gastheer het slecht krijgt en ze weinig glucose terugkrijgen, daarna veranderen ze in parasitaire schimmels en vreten de gastheer op. En krijgen andere schimmels, zoals de reuzenzwam, ook een kans.
Is dat proces eenmaal in gang gezet, dan kan dat eigenlijk niet meer omgedraaid worden.

Dat het gazon als versneller werkt komt doordat het bodemleven van gras zich op bacterieel niveau afspeelt.
En bacteriën en schimmels zijn haast water en vuur. Doordat onze bodemlaag boven het grondwaterniveau maar een centimeter of 30-50 is, en daar de beuk ook in wortelt, verdringt het gras de schimmels voor een groot deel. In ieder geval teveel voor een goede gezondheid van de beuken.
De kleinere rechter beuk kan dus wat langer in leven gehouden worden door het gras weg te halen ter grootte van de kroonprojectie, dit aan te vullen met compost en goede grond en evt mycorrhyza schimmel/Vivimus, en af te dekken met houtsnippers. En daar mogen best heesters en struikplanten in staan.
Maar te redden is hij niet. :'(
Dat maaien invloed heeft komt omdat incidenteel een wortel licht geraakt/geschampt is, daar zijn eiken en beuken ook erg gevoelig voor.
Eiken en Beuken willen eigenlijk maar één ding.........met rust gelaten worden.

Ondanks dat de bomen als monumentaal en beeldbepalend staan ingeschreven, kan hij gezien de toestand binnen no-time kapvergunningen regelen.
We moeten het nog even laten bezinken, want ook kappen en afvoeren gaat ca. €3500 kosten.
Maar Tarzan kan ik aanbevelen. Duidelijke uitleg, no nonsense en geen onnodige boomchirurgie.
En ook de mededeling dat de bomen niet onverwacht aan hun levenseinde kwamen, voor beuken onder soortgelijke tot betere omstandigheden kon je uitgaan van 70-100 jaar. Deze zijn geschat op 70-75.

Dat wordt dus sparen, want het plan wordt waarschijnlijk dat er na het kappen en stobben verwijderen, gelijk bodemverbetering plaats vindt en in de oude gaten twee nieuwe volwassen bomen van formaat geplant worden. Dus wat groter dan dit.
En wat kleiner dan dit. :+ (is zeven jaar geleden verplant in Uithoorn).

Wat het voor bomen worden is dus nog de vraag. Hoewel beuken prima kunnen, met het juiste regime, is het misschien ook niet verkeerd te denken aan bomen die niet zo afhankelijk zijn van de bodemschimmels.

Meevallertje gister was dan weer wel dat het rieten dak niet zo slecht onder het vele mos vandaan komt als gedacht, al ligt door het scheren de halve voortuin nu vol met rietsnippers en kaf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FDNjOGognvEETPPQEYTv2XrhMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kP9FZ0FrMbTcP9IRLKxL64ps.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:45
Teijgetje schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 01:26:
We moeten het nog even laten bezinken, want ook kappen en afvoeren gaat ca. €3500 kosten.
Balen van je bomen, maar €3500 om deze bomen te kappen en af te voeren? Ik zou hem laten kappen, de takken tot 5 cm doorsnee zelf afvoeren, en de rest te koop aanbieden als brandhout of aanbieden als hout voor de bewerkings hobbyisten (tafelbladen e.d.). Eiken en beuken is nog net geen goud waard.

Er zijn ook fanatieke brandhout verzamelaars die behoorlijk professioneel te werk gaan, en het wellicht gratis voor je doen in ruil voor het hout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
robkrekel schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 06:32:
Balen van je bomen, maar €3500 om deze bomen te kappen en af te voeren? Ik zou hem laten kappen, de takken tot 5 cm doorsnee zelf afvoeren, en de rest te koop aanbieden als brandhout of aanbieden als hout voor de bewerkings hobbyisten (tafelbladen e.d.). Eiken en beuken is nog net geen goud waard.

Er zijn ook fanatieke brandhout verzamelaars die behoorlijk professioneel te werk gaan, en het wellicht gratis voor je doen in ruil voor het hout.
Gezien hoe dicht de bomen op het huis staan en hoeveel er omheen staat, wil je het wel netjes laten kappen. Waarschijnlijk eerst uitkleden, misschien zelfs met een teleskopische kraan erbij als er grote takken over het huis hangen. Gewoon laten vallen gaat geheid iets beschadigen, in ieder geval.

Verder wel eens, af laten voeren is iemand anders er geld mee laten verdienen. Of het voor houtbewerking nog geschikt is, hangt af van hoe goed de stammen nog zijn van binnen, maar er moeten vast nog genoeg goede stukken in zitten voor de enthousiast, en beuken hout is gewoon goed hout. En op z'n ergst is het nog steeds erg goed brandhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
RIP Tarzan. :'(

Interessant stuk over die schimmels en bacteriën :) Lees dat vaker terug in literatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Teijgetje schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 01:26:
Vandaag een slechte dag........... :'(
Heb je eiken of beuken, lees dan vooral even mee
Zonde joh! En leerzaam wat je ons verteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:46

Piper

No guts, no glory

Voor wie meer van dit soort zaken wil weten kan ik ‘Het bodemvoedselweb’ van Jeff Lowenfels aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:45
henkie196 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 07:16:
[...]
Gezien hoe dicht de bomen op het huis staan en hoeveel er omheen staat, wil je het wel netjes laten kappen. Waarschijnlijk eerst uitkleden, misschien zelfs met een teleskopische kraan erbij als er grote takken over het huis hangen. Gewoon laten vallen gaat geheid iets beschadigen, in ieder geval.
Eens hoor, maar ik kan op de foto niet inschatten of en hoe er takken over het huis hangen. Als dat mee valt kan je met een touw en een knappe auto redelijk de takken/top naar voren trekken.

De ruimte is er in ieder geval om de afgetopte en van takken ontdane stam redelijk vrij te laten vallen, en ja, daar zal het gras niet van opknappen. Maar daar weet @Teijgetje wel weer raad mee volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

Hoi allemaal,

Onze tuin ligt nu al weer jaar en ziet er nog steeds strak uit, alleen ik heb wel iets vreemds.

Wij hebben keramische tegels in de tuin liggen, namelijk de https://www.jonksierbestr...n-ardesia-60x60x4-cm-nero

Na een jaar heb ik nu al 4 tegels die kras/breuk hebben. Binnen het jaar zijn er ook al 2 tegels vervangen dus in totaal binnen ander half jaar 6 tegels die stuk zijn. Dat lijkt mij wat veel voor keramische tegels.

Hebben jullie idee wat er aan de hand kan zijn? Ik dacht eerst ik heb er iets zwaars op laten vallen, maar nu zit er ook een breuk in een tegel waar niet gelopen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Vorstschade van de zeer strenge winter periode een paar maand terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

barry86 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:28:
Vorstschade van de zeer strenge winter periode een paar maand terug?
Zou kunnen, zijn keramische tegels daar gevoeliger voor?

Zijn wel donkere tegels dus kna mij voorstellen dat als het snachts hard vriest en overdag de zon erop staat temp verschil wellicht heel groot is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:53
KRC schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:46:
[...]

Zijn wel donkere tegels dus kna mij voorstellen dat als het snachts hard vriest en overdag de zon erop staat temp verschil wellicht heel groot is.
Waarschijnlijk vorst inderdaad.
De bovenlaag is keramisch maar die zit op een betontegel geplakt. Dat beton is poreus en vangt dus water en bij vorst gaat die wat zetten. Je bent op internet niet de enige en het lijkt vooralsnog een bijkomstige kwaal te zijn van de beton/keramische combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Nu online
We zijn aan het kijken naar houtlook keramische tegels (120x30cm en 3+ cm dik of met betonnen onderlaag) voor in de tuin.

Binnen in het huis hebben we een rustig eiken pvc visgraat vloer (Coretec 806 Forest). We zoeken eigenlijk iets wat contrasteert met de lichte eiken vloer die binnen ligt. Nu hebben we al tegels gezien van GeoCeramica maar die tegels hebben ze een soort verweerd look gegeven wat we niet zo mooi vinden.

Heeft er iemand nog een tip voor een mooie dikke houtlook keramische tuintegel met b.v. een noten print ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
KRC schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:46:

Van vorst zelf zou ik het niet direct verwachten, alhoewel dat ook afhangt van hoe ze geplaatst zijn (ondergrond, afschot). Voor vorst is het vooral belangrijk dat eventueel vocht goed af kant wateren (door het terras af te laten lopen (afschot), of door het op een poreuze ondergrond te plaatsen (zand, bv)).

Wellicht is het inderdaad meer wat jij zegt, het temperatuursverschil. Alhoewel het dan wellicht meer het temperatuursverschil is tussen het stukje keramiek bovenop en het stukje beton eronder, zou ik denken. Of wat @GeeMoney zegt, dat water in het beton gevangen zit en dat dat de boel kapot maakt als het vriest.

[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 01-06-2021 10:04 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 188 Laatste