Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 76 ... 183 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik ga begin juli mijn bestrating laten doen. Grondwerk regel ik grotendeels zelf. Stratenmaker zorgt voor het zand, aantrillen en leggen van de bestrating (oprit bestrating in stroken van Excluton.

Voor zijn werk, 120m2 straten ben ik 20 euro/m2 kwijt, dus 2400 euro excl btw. Dat vond ik al best straf.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-06 17:46
Kunstgras achter.
Zo jammer om kunstgras te nemen. Mijn advies: koop voor een tientje een doos graszaad en zaai het in. Accepteer dat er wat bloemen in groeien en het er een korte periode in het jaar iets minder florissant uitziet (dat is de natuur). Wat krijg je daarvoor terug: leven (biodiversiteit), minder hitte in de tuin, betere waterhuishouding, paar honderd euro die je aan leuke dingen kunt uitgeven (evt. zelfs een maairobot die het gras bijhoudt, dus hoezo meer werk?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:40

breinonline

Are you afraid to be known?

Wij hebben net de tuin laten doen en ik ben nu op zoek naar een grasmaaier. Ik hou niet van een hoop herrie en het gaat om 40m2 en 35m2 dus dat moet ook met de hand wel kunnen. Maar hoe werkt een kooimesmaaier in combinatie met staptegels die in het gras liggen? Gaat dat samen of moet ik dan toch voor een elektrische maaier gaan kijken?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-06 09:30
i.v.m. een aanbouw heb ik een tijd geleden het oude terras opgepakt dat door de vorige bewoners was gelegd.

Nu dacht ik dat de tegels waren voorzien van een afwerklaag, echter hebben ook de knipstukken de "lichtgrijze" band doorlopen.
Weet iemand of ik deze tegels nog kan natrillen (met een rubbermat) na het leggen?
Betreft 40*40*4 tegels

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RMmuC-XWTBZikfEAuvI2d477dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPeBNv9iwc9onF2snOV5He6d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJjNYb-GAcCh2B9YuoGE_hWjY6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rg7EsaMPOU9NbiUjYWA7Y59o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Zebby

Ik zeg, gewoon doen! Een niet alledaags ontwerp voor een nette prijs. :)

@SjorsC
Deze kan je in principe niet aftrillen. Ze krassen namelijk nogal snel. Met een rubberen mat zou het nog kunnen maar dan moet alles brand- en brandschoon zijn.

Je kan ook een houten balk pakken en deze diagonaal over te tegels leggen en rammen maar! Dit met een zware (2kg ofzo) moker met rubberen dop. Anders gaat je hout weer stuk. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 11:41
jandufeu schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:02:
[...]

Zo jammer om kunstgras te nemen. Mijn advies: koop voor een tientje een doos graszaad en zaai het in. Accepteer dat er wat bloemen in groeien en het er een korte periode in het jaar iets minder florissant uitziet (dat is de natuur). Wat krijg je daarvoor terug: leven (biodiversiteit), minder hitte in de tuin, betere waterhuishouding, paar honderd euro die je aan leuke dingen kunt uitgeven (evt. zelfs een maairobot die het gras bijhoudt, dus hoezo meer werk?).
Het gaat om 9m2 heh, geen 20+ :) En het staat pal zuid, echt de hele dag in de zon. Dan moet ik veel water geven (met ontharder die steeds uitzetten, zonde van 't zout). En dat is waar we willen zitten als we buiten zitten. En een kleine die daar met een zandbak/waterbak zit. Heel veel redenen om kunstgras te nemen. Minder mooi neem ik op de koop toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:02
Phew, net hovenier 2 op bezoek gehad offerte over twee weken (waarom??) En startdatum niet voor september .... 😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

RoosW schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:36:
Phew, net hovenier 2 op bezoek gehad offerte over twee weken (waarom??) En startdatum niet voor september .... 😭
Omdat ie het nogal druk heeft lijkt me, en misschien over 2 weken even tussen 2 klussen in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@RoosW
Je voortuin was toch klaar? Of is nu achter aan de beurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Weet iemand of hedera slecht is voor douglas hout? We willen een overkapping achterin de tuin net tegen de erfgrens, en op de erfgrens komt een hekwerk met hedera. Ik kan dus vrijwel niet de hedera snoeien die tussen overkapping en hekwerk zit. Sloopt die hedera dan op ten duur mijn overkapping?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
pjot1 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:55:
@RoosW
Je voortuin was toch klaar? Of is nu achter aan de beurt?
Achter inderdaad, maar de hovenier van de voortuin is een communicatie ramp, we worden gek van de onbeantwoorde emails etc. dus twijfelen we heel erg om weer met hem in zee te gaan.. Echt heel dom van hem, als startende ondernemer kun je je zoiets eigenlijk niet veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
de Peer schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:51:
[...]

Omdat ie het nogal druk heeft lijkt me, en misschien over 2 weken even tussen 2 klussen in zit?
Muah, als je een berg aantekeningen hebt gemaakt voor een offerte zou ik persoonlijk dezelfde avond ermee aan de slag gaan voor je de details kwijt bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:40
@RoosW Hoveniers zijn naast mensen in de zorg momenteel het drukst van heel werkend NL als ik de berichten mag geloven. En ook mijn eigen ervaringen van 1 jaar geleden bevestigden dat al.

Ik heb daarom uiteindelijk alles in eigen beheer gedaan. Scheelde ten eerste bakken met geld op mijn tuin (perceel 760m2) en de kans dat je werklui vindt die eerder tijd hebben is vrij groot. Houd er wel rekening mee dat sommigen de wat kleinere klussen soms als "stop klussen" kunnen behandelen maar iets aan voortgang is beter dan geen ;) .
Al mijn werklui hebben zich overigens prima aan hun afspraken gehouden qua opdagen en afmaken van de opdrachten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-06 21:34
Ja :+

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:20

TMC

jandufeu schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:02:
[...]

En een heerlijke lentegeur als je op een zomerse avond het gras maait. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Gemaaid gras ruikt sowieso lekker <3

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:57:
Weet iemand of hedera slecht is voor douglas hout? We willen een overkapping achterin de tuin net tegen de erfgrens, en op de erfgrens komt een hekwerk met hedera. Ik kan dus vrijwel niet de hedera snoeien die tussen overkapping en hekwerk zit. Sloopt die hedera dan op ten duur mijn overkapping?
Hoe ga je dan het onderhoud aan je overkapping doen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:33
Beetje leesvoer voor het weekend, het gaat toch regenen. ;)

‘Potgrond is een zak vol vermijdbare ellende’

Denk even na voor het wieden van onkruid: moet dit echt weg?
Met bijbehorende basiscursus "Krijg jouw onkruid onder controle zonder gif"

breinonline schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:13:
Maar hoe werkt een kooimesmaaier in combinatie met staptegels die in het gras liggen? Gaat dat samen of moet ik dan toch voor een elektrische maaier gaan kijken?
Ook met een elektrische maaier kan je geen tegels maaien. :+

Zolang die tegels onder het grasniveau liggen kan je met alle soorten maaiers er overheen, dan raak je ze niet.
Advies: koop een maaier die het werk licht maakt, of dat nu een elektrische is of een mooie Fiskars.
Gras wordt pas mooi als je vaak maait en in de zomer kan dat best twee keer per week zijn.
Dus als het licht werk is dan doe je (of een gezinslid) het sneller wel dan niet.
En doe je het niet vaak genoeg dan wordt het lang en wordt het zwaarder werk, en dus minder leuk.

Zelf wat bezig geweest om ons prieeltje wat op te knappen.
Was groen vergaan en het groene doek was vorig jaar weggestormd.
Ik dacht FF schilderen maar het werd weer een project.....
Eerst de losse verf er af geborsteld met de slijptol, daarna geschuurd, de roestige bouten behandeld met zinkspray, en echt rotte boutjes vervangen. Was al ruim anderhalve dag pl^%r&swerk.
Daarna een proefstukje wit, waarna het ging regenen.........
Dus dat kon weer deels geschuurd om het weer er uit te halen.

Verder gegaan toen het een dagje droog zou blijven......
Om het droog te krijgen 's ochtends vroeg, uit alle gleufjes, was drie uur werk met de compressor. :X .......en zelfs met de verfspuit was het daarna een goeie werkdag om het van groen naar dekkend wit te krijgen.
Overspray opgevangen met karton op de trap geplakt.
Gebruikte verf is Rustoleum Combi Color hoogglans. Kan direct over roest.
Beetje jammer dat het een half uur nadat ik klaar was ging regenen, dus de regen staat weer in de verf. :(
Hele dag de wind uit het oosten, wolken dreven voorbij, blauwe lucht....... en toen draaide de wind 180 graden en regende het de rest van de avond en nacht. :X :( :(

Gelukkig moet er nog een laagje overheen nadat alle moertjes van nieuwe plastic dopmoer-dopjes voorzien zijn.
Jammer dat het weer voor een deel geschuurd moet om de regenvlekken er uit te halen. :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7U_t0hVRdBz_rpATRDyeMbaYu9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKn7P9u67YQ1YKqguu3M3Hc7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHAiz25bZdRF64blx-orMzMdNXE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWEQTiS4kM9QFIxfubxTaEaS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ww3m2X9REkvYqDsZfLkWEU-lOgA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTxHEi5eqy2iAGHZOa6Dkcpp.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIkDyXq51gVVviKB4Hy_wq1ZSEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Msu55snJEW99rIdYPmk85hb7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_GG_Ok61PiJXWaligmjR-ggiN3E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mU2l9Pf0u5UjWmSaAFHj67Fj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sK9e2-4wmQRNDB0yYDcfH8utXg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afc2DiT1gAWSoQ75Hv9eBjOn.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2PiiE2Aeh0P6C9coa00GVemn-w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kIA5SL0WsfO9VlP1d4ARKELq.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXyitMTzlxJoE6NnEcXKPyaoVJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eeVFD0poE2WIsQ088tURT3wV.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het wachten op het nieuwe doek, dat creme met bordeauxrood wordt.
Om en om, beetje circus, vrolijk. >:)
Maar dat staat weer leuk bij de creme witte/bordeauxrode luiken

[ Voor 84% gewijzigd door Teijgetje op 22-05-2021 02:52 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

PaT schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 23:35:
[...]

Hoe ga je dan het onderhoud aan je overkapping doen?
Goed punt :+ Misschien toch de overkapping maar iets van die hedera grens afzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
RoosW schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:27:
[...]

Achter inderdaad, maar de hovenier van de voortuin is een communicatie ramp, we worden gek van de onbeantwoorde emails etc. dus twijfelen we heel erg om weer met hem in zee te gaan.. Echt heel dom van hem, als startende ondernemer kun je je zoiets eigenlijk niet veroorloven.
Hoveniers zijn geen Tweakers die de hele dag voor de computer zitten. ;) Als je tevreden bent over je voortuin zou ik toch met dezelfde hovenier in zee gaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-06 10:36
Nog een leuk artikel over biodiversiteit in NL, met een lijst van inheemse planten en dat het beter is je tuin een beetje rommelig te laten ;)

https://www.nu.nl/wonen/6...ssyndroom-in-de-tuin.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Teijgetje schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 02:02:
[...]

Ook met een elektrische maaier kan je geen tegels maaien. :+

Zolang die tegels onder het grasniveau liggen kan je met alle soorten maaiers er overheen, dan raak je ze niet.
Advies: koop een maaier die het werk licht maakt, of dat nu een elektrische is of een mooie Fiskars.
Gras wordt pas mooi als je vaak maait en in de zomer kan dat best twee keer per week zijn.
Dus als het licht werk is dan doe je (of een gezinslid) het sneller wel dan niet.
En doe je het niet vaak genoeg dan wordt het lang en wordt het zwaarder werk, en dus minder leuk.
Fiskars StaySharp Max besteld, ik ben benieuwd :*)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
Zebby schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:32:
[...]

Het gaat om 9m2 heh, geen 20+ :) En het staat pal zuid, echt de hele dag in de zon. Dan moet ik veel water geven (met ontharder die steeds uitzetten, zonde van 't zout). En dat is waar we willen zitten als we buiten zitten. En een kleine die daar met een zandbak/waterbak zit. Heel veel redenen om kunstgras te nemen. Minder mooi neem ik op de koop toe.
Als je daar pal in de zon zit, lijkt kunstgras me juist niet geschikt omdat het dan te heet wordt. Voor kleine kinderen niets fijner dan verkoelend gras. Wij hadden bij een vorig huis een vergelijkbaar stuk gras (pal zuid, hele dag zon, tussenwoning), en ik gaf dat zelden/nooit water. Aan het einde van een hittegolf zag het er inderdaad minder uit, maar één regenbui en het was weer fris groen.

M.b.t. de ontharder: misschien sowieso een idee om ergens een regenton in het ontwerp in te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 10:49
breinonline schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:13:
Wij hebben net de tuin laten doen en ik ben nu op zoek naar een grasmaaier. Ik hou niet van een hoop herrie en het gaat om 40m2 en 35m2 dus dat moet ook met de hand wel kunnen. Maar hoe werkt een kooimesmaaier in combinatie met staptegels die in het gras liggen? Gaat dat samen of moet ik dan toch voor een elektrische maaier gaan kijken?
Ik kan je oprecht een Gardena Kooimesmaaier 400 aanraden. Ik heb eerst zelf een elektrische (230V) Wolff Kooimesmaaier gehad en een tijdje met een oude handmatige kooimesmaaier gewerkt. De Gardena werkt zeer licht (eigenlijk makkelijker dan een elektrische Wolff), en veel fijner dan de kooimesmaaiers van "vroeger" (sprak opa).
Er is ook een 330 (33cm) uitvoering, maar voor je oppervlak lijkt de 40cm me beter.

staptegels die onder de maaihoogte liggen (dus met de bovenkant gelijk aan de basis van het gazon) zijn geen probleem, kun je zo overheen "maaien".

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet met recente kooimesmaaiers van andere merken hebt gewerkt, maar van de Gardena wordt ik iedere keer blij als ik het gazon weer mag maaien :) (heb geen connecties of belangen bij Gardena 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-06 10:56

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Zijn er ook mensen hier die een robotmaaier hebben? Kunnen die dingen ook een stukje over een stoepje rijden om terug te keren naar hun dockingstation? Of moet dat hele station ook op het gras staan?

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-06 08:46
Hey! Ik ben op zoek naar een grasmaaier voor ongeveer 600m2. Ik had een robot maaier in gedachten, maar èèn van de verkopers waar ik ben gaan luisteren raadde me dat niet aan - ze verkochten deze dingen zelfs niet meer. Veel problemen en dure stukken was de oorzaak. Iemand hier ervaring mee?

Ben dus ook even verder aan het kijken naar een elektrische maaier. Ik twijfel momenteel tussen een Cramer en een EGO. Ik heb ook een bosmaaier nodig dus wel zo handig dat ik dezelfde batterij kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 23:08
Batilan schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:20:
[...]

Ik kan je oprecht een Gardena Kooimesmaaier 400 aanraden. Ik heb eerst zelf een elektrische (230V) Wolff Kooimesmaaier gehad en een tijdje met een oude handmatige kooimesmaaier gewerkt. De Gardena werkt zeer licht (eigenlijk makkelijker dan een elektrische Wolff), en veel fijner dan de kooimesmaaiers van "vroeger" (sprak opa).
Er is ook een 330 (33cm) uitvoering, maar voor je oppervlak lijkt de 40cm me beter.

staptegels die onder de maaihoogte liggen (dus met de bovenkant gelijk aan de basis van het gazon) zijn geen probleem, kun je zo overheen "maaien".

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet met recente kooimesmaaiers van andere merken hebt gewerkt, maar van de Gardena wordt ik iedere keer blij als ik het gazon weer mag maaien :) (heb geen connecties of belangen bij Gardena 8) )
Ik heb een oude kooimaaier (merk onbekend) van 30cm en een nieuwe Gardena van 40cm. De oude heb ik geslepen en gesmeerd en loopt nu net zo soepel als de Gardena. Dus merk is geen vereiste.

Ben er zeker mee eens dat een goed lopende kooimaaier even licht maait als een elektrische, want ze wegen maar weinig (geen motor), en daarnaast snijden ze het gras veel mooier (mits goed afgesteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Ik heb de 330 en ben er heel tevreden over. Wel ook kleiner stuk tuin hier.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:33
breinonline schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:45:
[...]

Veel plezier er mee, dat gaat vast lukken.

Mocht je strepen willen dan is dit een optie met wat knutselwerk. ;)

Al snap ik niet waarom je de sprieten vooraf al plat wil hebben. :?
Bij mij loopt er ook alleen ná een roller mee met de maaier.
Het is nu al weer lang, maar te nat om met de maaitractor er op te gaan.
Maar strepen blijven lang zichtbaar, dit is over van anderhalve week geleden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAPS5t4G5QmaA3e_5sBjRCIBat4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sja5HjkYpgGhmEVYSypn7sKe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Teijgetje op 22-05-2021 18:36 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

[...]

De Fiskars kan wel meer: maait verder opzij zodat je met je wiel net op gras kan blijven voor de randjes. En de mulching functie leek mij wel erg fijn.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-06 09:48
Deze week ook flink bezig geweest in onze voortuin.
Heel blij met het eindresultaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JnSShUUkZqXYWb8i4WmfnnCpd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pBXyJqzAoLPUSlUni8tAY1w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpIeZgdV338zhejNMcKxVw30SwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmObXhVNtandwVBdoAWsMkF5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0huzSNsXlOcWjgtm0Otltg8Aa1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBOzymrJXddXBAh4j9Ify9G1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-06 16:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DiEP8b3JOQ1l2WIlzg1mI7tf4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYtrxHKswXuxLczcDorGhLtG.jpg?f=fotoalbum_large

Is deze Camellia Japonica nog te redden? :')

[ Voor 0% gewijzigd door Frieks op 22-05-2021 20:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

theorganiser schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo, dat is flink opgeknapt! Daar mag je trots op zijn. Alles zelf gedaan?

Welke plant heb je als haag gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes, wat is het idee van dat terras, ga je daar ook zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theorganiser
PaT schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:17:
[...]

Zo, dat is flink opgeknapt! Daar mag je trots op zijn. Alles zelf gedaan?

Welke plant heb je als haag gebruikt?
Deel met een hoveniersbedrijf, deel zelf.

Plant is een Portugese laurier nu nog 80-100 cm maar bedoeling is naar zo'n 120-140 te laten groeien.

Terras komt uiteindelijk een lounge set, tot een uur of 2 geen zon in de achtertuin en dan is dit wel prettig om lekker te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Frieks schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:10:
[Afbeelding]

Is deze Camellia Japonica nog te redden? :')
In een iets grotere pot zetten met een deel nieuwe grond, en ook even kijken hoe het onderste deel van de kluit er uit ziet. Ze houden niet van al te nat, misschien dat er te veel water blijft staan in deze pot.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:00

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is een strakke voortuin, en in mijn ogen niet biodivers en saai. Geen kleur en niet aantrekkelijk voor insecten vogels enz. De tuin links van je vind ik persoonlijk veel leuker.
Maar ja ieder zijn ding....

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:08

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt nu de steiger mooi op de tegels zetten voor het buitenschilderwerk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Wimhaw schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:58:
[...]

Het is een strakke voortuin, en in mijn ogen niet biodivers en saai. Geen kleur en niet aantrekkelijk voor insecten vogels enz. De tuin links van je vind ik persoonlijk veel leuker.
Maar ja ieder zijn ding....
Mee eens, zie het steeds meer ook :{ zo zonde!

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:45
Shadow_Agent schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:29:
[...]

Mee eens, zie het steeds meer ook :{ zo zonde!
Ach, zo ben ik zelf ook begonnen in mijn tuin. Veel steen, kunstgras en zo min mogelijk groen. Kost alleen maar tijd. Een paar zomers verder en dan ben je er snel klaar mee.
Inmiddels steeds meer groen, vooral gericht op leuke beestjes in de tuin. Volwassen perenbomen er bij, een hoop struiken en klimmers voor langs de schuttingpanelen. Je merkt gewoon dat langzaam die vogels en diertjes terug komen en het koeler word in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:45

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Strak. Maar ieder zijn ding. Mijn tuin is precies het tegenover gestelde. XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:50
Denk dat het met een paar mooie potten met gekleurde planten/bloemen al een stuk minder "steriel" oogt.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 23-05-2021 17:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theorganiser
Ja voor in de border komen nog wat kleine planten /zomergroen.

Verder vonden we het belangrijk dat we een goeie zitplek hebben voor en in de zomer kunnen zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-06 17:16
Sinds enkele weken zijn we de gelukkige eigenaren van een stukje tuin, na jaren beperkt te zijn tot een balkon. Omdat we in de woning al voldoende moesten doen, hebben we de tuin laten doen door een hovenier. De uitdaging die we hebben is onkruid. We wieden het onkruid nu wekelijks, maar er lijkt geen einde aan te komen. We hebben vooral last van de soort op onderstaande foto's.
De woning is nieuwbouw, dus de tuin is net nieuw aangelegd. We wonen aan het water. Naar ons idee is er redelijk weinig aarde gebruikt. Bij het wieden ligt er direct weer een laag zand op de aarde. Op het gazon hebben we geen last van onkruid.

Iemand de gouden tip? We krijgen helaas weinig response vanuit de hovenier.

[ Voor 37% gewijzigd door Woodsy op 31-05-2021 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Woodsy schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:44:
Sinds enkele weken zijn we de gelukkige eigenaren van een stukje tuin, na jaren beperkt te zijn tot een balkon. Omdat we in de woning al voldoende moesten doen, hebben we de tuin laten doen door een hovenier. De uitdaging die we hebben is onkruid. We wieden het onkruid nu wekelijks, maar er lijkt geen einde aan te komen. We hebben vooral last van de soort op onderstaande foto's.
De woning is nieuwbouw, dus de tuin is net nieuw aangelegd. We wonen aan het water. Naar ons idee is er redelijk weinig aarde gebruikt. Bij het wieden ligt er direct weer een laag zand op de aarde. Op het gazon hebben we geen last van onkruid.

[Afbeelding][Afbeelding]
Paardestaart?
https://www.tuinadvies.nl/artikels/varia_heermoes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-06 21:35

[Afbeelding][Afbeelding]
Check dit topic een paar posts terug. Ik heb ook nieuwbouw en keurige tuin en goed aan het voeden maar het komt bij mij bij de buren vandaan. Heb gister een wortelscherm van 55 cm diep ingegraven. Hopelijk helpt het en ondertussen de bodem aan het voeden voeden voeden en heermoes met wortel en al aan het uitgraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:00
Wij hebben in de tuin de tegels gevoegd met basalt 0-2mm. Echter heeft dit behoorlijk wat stof een een waas achter gelaten op onze tegel.

Nu willen we dit er graag vanaf halen maar wat is de beste en veiligste methode? We willen niet de beschermlaag van de tegels beschadigen.

Heb het reeds geprobeerd met bijna kokend water, deed niks. Ook met groene zeep in warm water, hielp heel ligt.

Met een hoge druk spuit misschien maar ben bang dat ik daarmee direct de nieuwe tegels poreus maak.

Is er een alternatief of moet ik echt met chemische middeltjes aan de gang.

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

mrfatmen schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:46:
Wij hebben in de tuin de tegels gevoegd met basalt 0-2mm. Echter heeft dit behoorlijk wat stof een een waas achter gelaten op onze tegel.

Nu willen we dit er graag vanaf halen maar wat is de beste en veiligste methode? We willen niet de beschermlaag van de tegels beschadigen.

Heb het reeds geprobeerd met bijna kokend water, deed niks. Ook met groene zeep in warm water, hielp heel ligt.

Met een hoge druk spuit misschien maar ben bang dat ik daarmee direct de nieuwe tegels poreus maak.

Is er een alternatief of moet ik echt met chemische middeltjes aan de gang.
Je kunt het nog electrostatisch proberen (op een droge, warme dag).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@mrfatmen
Om wat voor tegels gaat het? En welk voegsel? Basalt is namelijk de kleur.

[ Voor 35% gewijzigd door pjot1 op 23-05-2021 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ik ben bang dat je het er niet meer af krijgt of het moet eraf slijten. Je zou nog met een stanleymesje kunnen proberen te krabben maar ik ben bang dat de toplaag te zacht is. Met keramische tegels kan dat met beleid bijvoorbeeld wel.

Heb je dit met Varistone Aqua LM gevoegd? Of met gatorsand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Heermoes.

Geen gouden tip, maar hier wat info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-06 08:42

[Afbeelding][Afbeelding]
Zoals hierboven al gezegd is, heermoes.

Dit plantje groeit vooral op grond met een tekort aan mineralen. Het haalt de mineralen diep uit de grond naar boven. Het wortelt dus ook zéér diep en uitgraven helpt amper door de diepe wortels.

Lavameel strooien, en de toppen die je ziet plukken en laten liggen. Bij het wegrotten komen de mineralen vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Laatst online: 13:25
Toffe mensen,

ik weet niet of mijn vraag juist is hier, maar denk het wel :)
Ik heb een voortuin van ongeveer 30 vierkante meter.

Hier ligt een mooi strak gazonnetje, en daar blijft het dan ook bij.
Ik ben op zoek naar mooie kleurrijke vaste planten die tegen warmte en zon kunnen.
Ik heb gelezen dat rozen hier prima kunnen, maar laat ik die nu net niet mooi vinden.

Ik vind hortensia's erg mooi, of iets als seringen. Mooie volle kleurrijke geurige bloemen/planten ben ik erg fan van.
De zon staat er vanaf juni om 13 uur op tot een uur of 22 in de avond dus hij moet echt tegen de warmte kunnen. Hebben jullie een paar leuke tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@lifeguard

Hortensia's zijn het merendeel van het jaar kaal. Is een Rhododendron dan niet mooier? Wintergroen en kan tegen de volle zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
lifeguard schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:18:
Toffe mensen,

Ik ben op zoek naar mooie kleurrijke vaste planten die tegen warmte en zon kunnen.
Ik heb gelezen dat rozen hier prima kunnen, maar laat ik die nu net niet mooi vinden.

Ik vind hortensia's erg mooi, of iets als seringen. Mooie volle kleurrijke geurige bloemen/planten ben ik erg fan van.
De zon staat er vanaf juni om 13 uur op tot een uur of 22 in de avond dus hij moet echt tegen de warmte kunnen. Hebben jullie een paar leuke tips?
wat voor grondsoort heb je? zand of klei?

wat staat er verder omheen, is het een specifiek droog of juist nat stuk?

hoe hoog? zoek je een kleine boom, struik, lage beplanting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
@pjot1

Klopt wat je zegt, vandaar dat ik iets soortgelijks zoek wat er een beetje op lijkt :)

@LinuxMan
Ik heb een zandgrond, relatief droog vanwege de vele zonuren.
Liever geen bomen maar vaste planten :) Lage beplanting lijkt me fijner vanwege onderhoud zodat ik dit netjes in borders kan plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Toffe mensen,

Vlinderstruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lifeguard
Wow! die kende ik helemaal niet. wellicht eens gezien, maar niet de intentie gehad iets over op te zoeken.
Erg mooie plant waar mooie bloemen aankomen. Ik noteer hem even :) Thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
@lifeguard je kan ook verschillende planten combineren. Salvia nemerosa, zonnehoed, geranium rozanne. Die houden allemaal van zon en kunnen ook (redelijk) tegen droogte. Ook weinig onderhoud, alleen in het voorjaar even terugsnoeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Toffe mensen,

Je zou dit kunnen overwegen: https://lageschaar.nl/aanbod/prairie-garden/
Veel variatie, de hoogte verschilt naar gelang welk pakket je kiest, evenals de voerende kleuren, en je hebt een pracht aan bloemen staan met vaste planten.
Deze zijn allen bedoeld voor lichte drogere plekken, dus dat klinkt ideaal voor wat jij zoekt.
Ze geven er ook een keurig beplantingsschema bij voor de m2 die jij aan hen opgeeft (als je de breedte en diepte aan ze vermeld).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:18
Toffe mensen,

In aanvulling op @RoosW

Wij hebben sinds vorig jaar twee border pakketten van directplant. Volgens mij de vlindertuin en een roze/wit/paars pakket. Netjes een plattegrondje waar je welke plant moet neerzetten. Zo krijg je mooie hoogtes en variatie. Was wel even schrikken toen ik de plantjes ontving... Ze zijn klein maar erg sterk. Heb helaas geen foto van de groei vorig jaar omdat we nog bezig waren met verbouwen. Zo kwamen ze binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNIczGOq-Ej5a9HLebhNlkCyGG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlxwZW6EM2jI0fS6KfJqitdp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9FMjAUiYRSad32SXcs_-iHriPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/audy1u8JFbCO4ZT0NKupFSHu.jpg?f=fotoalbum_large

Behalve vlinders ook veel bijen, hommels en lieveheersbeestjes!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrLI8Gykhh7eSbxHeXBJlVq7Rzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgSF4CelcVUYVtCbXWkp7m12.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was twee weken terug. Nu inmiddels helemaal dichtgegroeid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCmVosVcrpSdRubeOCFu2kBgclU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMtC6lM4pQ1Siwmr0n3wKdSB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Bo0bz op 24-05-2021 19:19 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:06
Milo85 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:41:
@lifeguard je kan ook verschillende planten combineren. Salvia nemerosa, zonnehoed, geranium rozanne. Die houden allemaal van zon en kunnen ook (redelijk) tegen droogte. Ook weinig onderhoud, alleen in het voorjaar even terugsnoeien.
Lavendel, Verbena kun je ook toevoegen aan het lijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lifeguard
RoosW schreef op maandag 24 mei 2021 @ 15:16:
[...]

Je zou dit kunnen overwegen: https://lageschaar.nl/aanbod/prairie-garden/
Veel variatie, de hoogte verschilt naar gelang welk pakket je kiest, evenals de voerende kleuren, en je hebt een pracht aan bloemen staan met vaste planten.
Deze zijn allen bedoeld voor lichte drogere plekken, dus dat klinkt ideaal voor wat jij zoekt.
Ze geven er ook een keurig beplantingsschema bij voor de m2 die jij aan hen opgeeft (als je de breedte en diepte aan ze vermeld).
RoosW, dat ziet er ook goed uit, en gemakkelijk wat keuzes maken betreft, bedankt!
Bo0bz schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:17:
[...]

In aanvulling op @RoosW

Wij hebben sinds vorig jaar twee border pakketten van directplant. Volgens mij de vlindertuin en een roze/wit/paars pakket. Netjes een plattegrondje waar je welke plant moet neerzetten. Zo krijg je mooie hoogtes en variatie. Was wel even schrikken toen ik de plantjes ontving... Ze zijn klein maar erg sterk. Heb helaas geen foto van de groei vorig jaar omdat we nog bezig waren met verbouwen. Zo kwamen ze binnen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoiets lijkt mij ook heel gaaf. Ziet er netjes en strak uit bij jou! Keurig.

Ik heb even voldoende info en ga het eens op mijn gemak bekijken.
Bedankt allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
Met betrekking tot gras zaaien vs graszoden vs kunstgras: een voorbeeld dat als je geduld hebt, zaaien een prima keuze is. Vooraan een stuk wat ik 2 maanden geleden is gezaaid. Staat nog vol met onkruid, waaronder zevenblad. Het achterste stuk is vorig jaar gezaaid en zag er vorig jaar rond deze tijd precies hetzelfde uit. Na geregeld maaien is het nu een dichte groene grasmat, zonder onkruid. (Op andere plekken in de tuin streef ik juist naar gras met bloemen, maar in de groentetuin liever niet ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ce6xomK1pR4fK4Hje-0aHEdPt_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwPlKxUjeeSG3fKX6IakuOV5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:15
zevenblad gaat dat toch winnen?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[...]

In aanvulling op @RoosW

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is je bodem nu helemaal bedekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
HyperTrophy schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:54:
[...]

Is je bodem nu helemaal bedekt?
Zal binnenkort even een foto maken van de situatie nu. Groot deel is dicht behalve vooraan tussen de Russische salie maar dat komt meer omdat er een 3 jarige met een schep mee wil helpen in de tuin 8)7

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jandufeu
Bockelaar schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:44:
zevenblad gaat dat toch winnen?
Nee hoor, gras verdringt zevenblad als je regelmatig maait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
@Bo0bz kwam daarmee de oppervlakte bedekking dus overeen met wat je bestelde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 00:01
Vlinderstruiken vind ik behoorlijk onderhoudsintensief.
Ieder jaar die hele struik weer tot een paar cm boven de grond snoeien. Best dikke takken, dus de zaag nodig. En dan afvoeren naar het CP. Ik heb nu nog één vlinderstruik staan, een dwerg-versie. :)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Dat heb je met siergras ook, op de zaag na. Je moet toch even een slag slaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frieskip
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09-2024
[...]

In aanvulling op @RoosW

Wij hebben recent ook deze pakketten besteld, en schrokken nogal van de kleine plantjes... maar zie dat dat dus wel goed gaat komen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44
Ik heb op aanraden hier twee zakken lavameel gekocht om heermoes te bestrijden; iemand ervaring hoe je dit het beste kan aanbrengen? Het is echt heel fijn spul en stuift dus; de verpakking suggereert om in water op te lossen en het te gieteren.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:21

Wom

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:23:
Ik heb op aanraden hier twee zakken lavameel gekocht om heermoes te bestrijden; iemand ervaring hoe je dit het beste kan aanbrengen? Het is echt heel fijn spul en stuift dus; de verpakking suggereert om in water op te lossen en het te gieteren.
Hoewel het maar beperkt werkt (het is geen wondermiddel) is de manier zoals je beschrijft hoe ik het doe. Oplossen en met de gieter verspreiden. Maar misschien is dit de reden dat het effect niet 100% is bij mij hoor, ik leer graag van andere ervaringen.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:08
Achter in de tuin heb ik een stuk waar nu amper tot weinig mee is gedaan. Ik heb vorig jaar eens een border gemaakt (60 cm x 240 cm) maar nog nooit planten in gezet. De border zit precies in een hoek, tegen de schutting en een stukje tegen de schuur.

Plaatje bij het praatje, mijn profi sketchup skills:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YREmOXxUJAbKmO8siHQldIXOFuc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dfl9ckHeEFCjSPm9UYPUHjey.png?f=fotoalbum_large
Zwart = border

Nu willen wij graag een klimplant in die hoek om het wat aan te kleden. Een hekwerk om de klimplant te begeleiden tegen de betonnen schuur is geen probleem, gaatjes boren zodat de afstandhouders gemonteerd kunnen worden en hek er tegenaan hangen. Bij de kant van de schutting (de lange kant) kom ik er echter niet echt uit wat ik het beste kan doen.

Ik had drie ideeën namelijk:
  1. Draadpaneel van 180 bij 180 aanschaffen (voorbeeld bij de praxis ), tegen twee tuinpalen monteren en met paalhouders diep de grond in. Eventueel drie palen om er ook nog 1 in het midden te zetten voor de stevigheid.
  2. Gaasscherm van 180 bij 180 aanschaffen (voorbeeld bij de Gamma), ook hier twee tuinpalen monteren en met paalhouders diep de grond in.
  3. Gaasscherm van optie 2 i.c.m. de tuinpalen maar dan zonder de paalhouders maar met snelbeton o.i.d.
Misschien zie ik nog opties over het hoofd. Een schuttingdeel vervangen voor zo'n gaasscherm is geen optie i.v.m. de buurman. Ik wil het liefst zo min mogelijk doen met de schutting. Daarnaast zou ik het geheel een paar CM van de schutting af willen voor behoud hiervan.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 10:49
R0y. schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:33:

Ik zou onbehandeld betonijzer / draadstaalmat nemen, b.v. deze.
Dan met een paar afstandhouders monteren op de betonpalen (met een paar gaatjes + plugjes + schroeven + carrosserieringen). Persoonlijk vind ik de gecorrodeerde matten mooier (contrast met groen) dan de gegalvaniseerde, maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur (over smaak valt niet te twisten ;)). Door de afstandhouders voorkom je dat je palen roestig worden.

Je kunt eventueel ook de mat doortrekken naar de volgende paal en de klimmer daar door laten groeien als je dat mooi vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Achter in de tuin heb ik een stuk waar nu amper tot weinig mee is gedaan. Ik heb vorig jaar eens een border gemaakt (60 cm x 240 cm) maar nog nooit planten in gezet. De border zit precies in een hoek, tegen de schutting en een stukje tegen de schuur.

Plaatje bij het praatje, mijn profi sketchup skills:
[Afbeelding]
Zwart = border

Nu willen wij graag een klimplant in die hoek om het wat aan te kleden. Een hekwerk om de klimplant te begeleiden tegen de betonnen schuur is geen probleem, gaatjes boren zodat de afstandhouders gemonteerd kunnen worden en hek er tegenaan hangen. Bij de kant van de schutting (de lange kant) kom ik er echter niet echt uit wat ik het beste kan doen.

Ik had drie ideeën namelijk:
  1. Draadpaneel van 180 bij 180 aanschaffen (voorbeeld bij de praxis ), tegen twee tuinpalen monteren en met paalhouders diep de grond in. Eventueel drie palen om er ook nog 1 in het midden te zetten voor de stevigheid.
  2. Gaasscherm van 180 bij 180 aanschaffen (voorbeeld bij de Gamma), ook hier twee tuinpalen monteren en met paalhouders diep de grond in.
  3. Gaasscherm van optie 2 i.c.m. de tuinpalen maar dan zonder de paalhouders maar met snelbeton o.i.d.
Misschien zie ik nog opties over het hoofd. Een schuttingdeel vervangen voor zo'n gaasscherm is geen optie i.v.m. de buurman. Ik wil het liefst zo min mogelijk doen met de schutting. Daarnaast zou ik het geheel een paar CM van de schutting af willen voor behoud hiervan.

Wat ik nog moet doen, maar de spullen voor heb is een gaaspaneel (ik ben gegaan voor https://www.welkoop.nl/wi...150-cm-klimrekken_1206442) en dan gaatje boren in het klimrek, afstandsbus erachter en vastschroeven aan de schutting. De plant die ik er aan laat groeien is tenminste niet zo zwaar, dus dat kan prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Batilan schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:51:
[...]

Ik zou onbehandeld betonijzer / draadstaalmat nemen, b.v. deze.
Dan met een paar afstandhouders monteren op de betonpalen (met een paar gaatjes + plugjes + schroeven + carrosserieringen). Persoonlijk vind ik de gecorrodeerde matten mooier (contrast met groen) dan de gegalvaniseerde, maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur (over smaak valt niet te twisten ;)). Door de afstandhouders voorkom je dat je palen roestig worden.

Je kunt eventueel ook de mat doortrekken naar de volgende paal en de klimmer daar door laten groeien als je dat mooi vindt.
Bedankt voor het meedenken.

Die betonpalen komen net niet lekker uit om dat te doen of ik moet het inderdaad door gaan trekken. Daarnaast wil ik eigelijk zo min mogelijk met de schutting (zowel de houtel delen als betonpalen) doen om eventueel gezeur en gedoe te voorkomen in de toekomst.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@InterCC Zie boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:26

ChillPascal

In the end...

Van 't zomer willen wij de buxus van de borders in onze achtertuin vervangen door stapelblokken. Qua beeld zoeken wij iets als het onderstaande, hoewel ik vooralsnog wel uit ga van standaard afmeting blokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dzz_R-5-s4MAsTYNoG7TiE98HcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTclvKcxsLttlJ2HH8P6XD1n.jpg?f=fotoalbum_large

Nu weet ik alleen niet zo goed hoe ik een dergelijke afdekrand kan vinden. Onder welke term zou dit bekend zijn? Daarbij ben ik benieuwd welk materiaal dit zou zijn. Gewoon beton of een keramische tegel?

[ Voor 31% gewijzigd door ChillPascal op 25-05-2021 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
ChillPascal schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:44:
Van 't zomer willen wij de buxus van de borders in onze achtertuin vervangen door stapelblokken. Qua beeld zoeken wij iets als het onderstaande, hoewel ik vooralsnog wel uit ga van standaard afmeting blokken.

[Afbeelding]

Nu weet ik alleen niet zo goed hoe ik een dergelijke afdekrand kan vinden. Onder welke term zou dit bekend zijn? Daarbij ben ik benieuwd welk materiaal dit zou zijn. Gewoon beton of een keramische tegel?
"Natuursteen rand", "natuursteen vijverrand". Zoiets zou de juiste resultaten moeten opleveren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
R0y. schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:16:
[...]

Bedankt voor het meedenken.

Die betonpalen komen net niet lekker uit om dat te doen of ik moet het inderdaad door gaan trekken. Daarnaast wil ik eigelijk zo min mogelijk met de schutting (zowel de houtel delen als betonpalen) doen om eventueel gezeur en gedoe te voorkomen in de toekomst.

@InterCC Zie boven :)
Dan zou je een gaaspaneel (met 'omlijsting') aan de wand kunnen maken en vastmaken aan een buis, bijvoorbeeld. Ik heb na een aanpassing (deel schutting weg en garage geplaatst) wat delen hergebruikt en zo'n doorkijkdeel van de schutting met gaaspaneel aan de garage vastgemaakt en deze buis (https://www.hornbach.nl/s...0-cm/7810822/artikel.html) zwart gespoten en in de grond geslagen voor bevestiging andere zijde. Daar heb ik aan het gaas de lader voor de auto gehangen. Als ik het niet vergeet zal ik er vanavond een foto van maken voor een indruk. Dan kan het wel vrij staan van de schutting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
ChillPascal schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:44:

[Afbeelding]

Afdekranden of vijverranden. Zijn meestal van Chinees hardsteen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Wij zijn op zoek naar een rhombus profiel schutting (zwart). Iemand ervaring met een leverancier/type/merk die hij / zij wil delen? ik vind veel, maar weinig onderscheiding mogelijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bo0bz
@HyperTrophy @frieskip

Twee weken later ziet de border er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKqW7D37hdZuAYnfsikmpozpGrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnjItNpZQGecjKekDgYMiZVG.jpg?f=fotoalbum_large

Niet zo goed voor de zonnepanelen deze maand maar het is wel groeizaam weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

breinonline schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:45:
[...]

8)7 Amazon in de bocht, 3 op voorraad toen ik op bestel drukte en dan in de email "we mailen u zodra het product op voorraad is". En het gras staat al zo ongeveer tot mijn knieën, zo hard groeit het met dit weer :+

Vervelende is, ze hebben nergens anders dit model op voorraad zo lijkt het. Alleen bij coolshop.nl heb ik hem nog gevonden maar dat is eigenlijk weer een Deense shop waarvan ik niet weet hoe betrouwbaar die zijn met hun voorraadindicatie :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-06 12:43
[quote]breinonline schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:12:
[...]

Meer dan 7 op voorraad.

https://www.gereedschapce...vangbak-46cm-1001658.html

[ Voor 28% gewijzigd door MaxDamage op 25-05-2021 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ja, true. Alleen zijn die 70 euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65Hq7S8B9R3X6A8Hze6WZlZAx1g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jL9uPsxyFX1Ya0YzVgYb6Lo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zE_uc3UO40P1phbVqDrDSTwIIGo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pm3LBYBxRgWxofxjvMThuoE9.jpg?f=fotoalbum_tile

Wij hebben bamboe geplant het is een fargesia bimbo word tot max 1.50 hoog.

Hebben ze geplant in zuivere grond met extra voeding en ook bijgemest.

Allemaal doen ze het goed echter 1 struikje voelt heel droog en de blaadjes krullen redelijk fel op foto 1

Ze staan vol in de wind misschien heeft de storm er iets mee te maken ofzo ?

Is deze kapot of kan ik deze nog redden zoja wat moet ik doen dan iemand een idee ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-06 14:22

Zet er Wilde Wingerd tegenaan. Deze hecht prima aan hout van zichzelf en je hoeft dus niets extra aan te schaffen. Het zal echter ook tegen de muur van je huis en dan van de buurman gaan groeien, dus je zult af en toen wat moeten snoeien wanneer je dat niet wil.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
Atomsk schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:56:
[...]

Zet er Wilde Wingerd tegenaan. Deze hecht prima aan hout van zichzelf en je hoeft dus niets extra aan te schaffen. Het zal echter ook tegen de muur van je huis en dan van de buurman gaan groeien, dus je zult af en toen wat moeten snoeien wanneer je dat niet wil.
Wij hebben Jasmijn op het oog.

Denk dat ik dit weekend gewoon eens probeer met twee tuinpalen, paalhouders en wat nylon draad (i.c.m. RVS oogjes). Kijken of dat een beetje stabiel staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:30

H12

R0y. schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:15:
[...]
Wij hebben Jasmijn op het oog.

Denk dat ik dit weekend gewoon eens probeer met twee tuinpalen, paalhouders en wat nylon draad (i.c.m. RVS oogjes). Kijken of dat een beetje stabiel staat.
Wij hebben dit langs/aan onze nieuwe schuttingen, totaal meer dan 20m. Vastgezet met enkele schroefhaken en verbindingsdraden boven en onderlangs, daarmee zit het net vrij van de schutting maar steekt het niet ver naar voren.
Het wordt redelijk strak en alle klimplanten grijpen het aan (de soorten weet mijn vrouw, ik doe alleen het technische werk). Het is daarmee aan jezelf hoeveel je in je schutting vastmaakt, hier 4-6 schroefhaken per schuttingdeel. Je ziet het netje wel iets, maar het is toch de bedoeling dat het begroeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
H12 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:53:
[...]

Wij hebben dit langs/aan onze nieuwe schuttingen, totaal meer dan 20m. Vastgezet met enkele schroefhaken en verbindingsdraden boven en onderlangs, daarmee zit het net vrij van de schutting maar steekt het niet ver naar voren.
Het wordt redelijk strak en alle klimplanten grijpen het aan (de soorten weet mijn vrouw, ik doe alleen het technische werk). Het is daarmee aan jezelf hoeveel je in je schutting vastmaakt, hier 4-6 schroefhaken per schuttingdeel. Je ziet het netje wel iets, maar het is toch de bedoeling dat het begroeit.
Cool, net wat wij zochten en mooier maar vooral ook minder 'in het oog springend' als de beton ijzer rekken die onze hovenier voorstelde. Daar komt bij dat de schutting aan één zijde bij ons oud is, de buren van geen nieuwe willen horen, en ik het plaatsen van die beton dingen een mogelijk te zware belasting acht voor die specifieke schutting.
Meteen maar besteld, en zag daar ook heel handige plant clips (soort grote knijpers) om onze tomaten omhoog te geleiden aan de bamboe stokken!

Thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:15
In ons voortuin is door de gemeente beukenhaag geplant, dit mag niet weg. Nu werkt het weer natuurlijk niet mee, maar het ziet er behoorlijk zielig en lullig uit. Het zijn ook maar een paar planten. Kan ik hier iets zelf tussen planten die altijd groen blijft? Het idee is dus dat er altijd een groene strook is. In de winter de beplanting die ik erbij zet, in de zomer beide. Als dit kan, wat is dan hier geschikt voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Moet het per se een beukenhaag blijven of heb je de verplichting van een groene tuinafscheiding? Want dan kan je natuurlijk wel degelijk iets anders kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Beukenhaag moet blijven, helaas was een andere beplanting geen optie (eruit halen en iets anders erin). Het probleem is ook dat ze te weinig hebben gezet, het zal volgens mij zelfs in volle bloei nooit een mooie groene strook worden. Ik snap niet wie zoiets bedenkt, ziet er niet uit.
Bedoel je dat ik er niet eens ander soort planten tussen mag zetten in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Plant je er zelf toch wat bij, met wat voeding

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Ik denk dat je de precieze bewoordingen uit het koop- of huurcontract goed moet bekijken. Staat daar dat het een beukenhaag moet zijn, dan lijkt mij dat je niet iets anders ertussen mag zetten. Inderdaad is extra beuk ertussen plaatsen wel mogelijk. Als het een groene haag moet zijn staat het je vrij de beuken te vervangen.
Je kan ook nog kiezen om het zielige beukenhaagje te laten staan en een hogere, groen blijvende haag er direct achter te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
HyperTrophy schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 20:06:
Plant je er zelf toch wat bij, met wat voeding
Probleem is dat ik dan alsnog een kale boel voor het huis heb, alleen dan wat strakker beplant.

@breinonline ik zal eens kijken wat er precies in de documenten staat. Volgens de uitvoerder bij de oplevering moest het een beukenhaag zijn, straks even controleren of dat echt zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@mister_S wij hebben dezelfde bepaling en hebben ook een beukenhaag voor de deur. En ik moet zeggen, omdat iedereen hier in de straat het heeft, dat de straat er wel leuk uitziet. En die beukenhaag groeit snel genoeg ;)

Ik zou zeggen, kijk het een paar jaar aan. Vervangen van het haagje kan altijd nog.
Pagina: 1 ... 76 ... 183 Laatste