Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 75 ... 183 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-06 14:22
Wat Akebia Quinata (Schijnaugurk) aangeschaft zojuist.
Afbeeldingslocatie: https://dkpo4ygqb6rh6.cloudfront.net/APPELTERN_NL/imageresized/147340/3c440892d98f39d5e314d2990472d1ee/388_517_90_fixedjpg/akebia_quinata_-_klimbes_schijnaugurk.jpg
Heb al enige tijd Wingerd tegen m'n schutting groeien, maar dat wil niet erg dichtgroeien op gaas. Benieuwd of het wel gaat lukken wanneer ik de schijnaugurk er tussen zet.

Was bijna nergens meer te krijgen trouwens. Populair plantje blijkbaar...

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:31
marapuru schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:10:
[...]

Toch een vraagje over je schutting. Ik zie het steeds en steeds meer dat er totaal dichtgetimmerde muren onstaan in hele wijken. Zelf vind ik dat erg zonde, want het voelt alsof men steeds meer op zichzelf wil zijn. Wat was voor jou de overweging om de hele tuin en een stuk voortuin te omheinen met een schutting? Privacy? Onderhoud? Of vind je het mooi?
Wij hebben een semi open haag en wat subtiele lage hekjes in de achtertuin en voor het huis een hekloze oprit.
Denk toch persoonlijke smaak en privacy. Vind het heel mooi ogen en mensen hier gebruiken elk stukje groen om hun hond op uit te laten. Het flatgebouw er naast, speeltuin er achter en voor het fietspad speelt ook mee, dus het is bovengemiddeld qua inkijk. Ook de reden voor de plakfolie voor het raam. Zonder de schutting zou je dus letterlijk de hele dag inkijk hebben en daar heb ik zelf geen zin in.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@marapuru In mijn geval is het inderdaad een plekje voor onszelf in de achtertuin. Het is een achtertuintje van zo'n 4x5 meter, dus je zit al snel op maar 1 of 2 meter van je buren af als je niet op een stoel in het midden van de tuin gaat zitten. Zo dicht op anderen zitten en zien wat daar gebeurt vind ik op een terras met een biertje geen probleem voor een uurtje, maar in mijn tuin wat minder. Ik wil dan gewoon tot rust komen als ik na een lange werkweek een boek lees in tuin, zonder er continu aan herinnerd te worden dat ik in Amsterdam in een rijtjeswoning woon met veel buren. Ook ligt mijn vriendin graag af en toe met niet zoveel kleding te zonnen. Daarnaast heb ik vooral buren die geen tuin hebben maar een plein (alleen tegels, geen planten) met plastic tuinmeubilair en overvolle asbakken op tafel. Niet een heel boeiend uitzicht.

Het gaat overigens verder dan alleen een schutting, want ik heb ook mooie bamboe van een meter of vier, twee Japanse kersenbomen en een knalrode esdoorn die nu een meter of vijf is zodat ik zelf niet gebraden wordt (tuin op het zuiden) en ik niet alle achter- en zijburen als uitzicht heb en zij mij niet makkelijk zien. Zonder alle planten kunnen zo'n 15 buren vanaf hun eerste en tweede etage mij in de tuin zien zitten en dat geeft toch minder het gevoel dat je even in je eigen (postzegel)paradijsje los kunt komen van de rest van de stad/wereld :)

Met een dikke haag i.p.v. een dunne schutting raak je bij een kleine tuin snel oppervlakte kwijt.

De tweede reden dat we schuttingen rondom de achtertuin hebben is dat we onze katten graag buiten laten, maar we vinden dat daar niemand anders last van zou moeten hebben. Door de schutting blijven de katten netjes in onze tuin.

Hoge schuttingen aan de voorzijde snap ik niet en komt ietwat kluizenaar-modus over. Net als rolluiken voor je ramen, dat vind ik ook niks.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:37

marapuru

db.

JustinoFTW schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:38:
[...]

Denk toch persoonlijke smaak en privacy. Vind het heel mooi ogen en mensen hier gebruiken elk stukje groen om hun hond op uit te laten. Het flatgebouw er naast, speeltuin er achter en voor het fietspad speelt ook mee, dus het is bovengemiddeld qua inkijk. Ook de reden voor de plakfolie voor het raam. Zonder de schutting zou je dus letterlijk de hele dag inkijk hebben en daar heb ik zelf geen zin in.
Hmm, dat kan ik me indenken ja. Dat je op een hoek woont maakt het ook wat meer doorgaand kwa weg.
Goed dat je daar paal en park aan hebt gesteld ;)

[ Voor 64% gewijzigd door marapuru op 13-05-2021 16:50 . Reden: even quote toegevoegd omdat er nog een reactie tussenkwam. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-06 14:22
@marapuru
De trend van hoge schuttingen zetten is ergens in de jaren 80 begonnen schat ik. Kan me nog herinneren toen ik naar m'n oma ging in Rotterdam als kind, dat iedereen daar (eind jaren 70) een lage heg had in de achtertuin. Ook thuis kon je zo in de tuin van de buurman kijken door een gaasafzetting.

De achterliggende reden zal wel de toegenomen welvaart zijn. Wanneer je het zelf wel kan redden en de hulp van je buren niet nodig hebt, dan wordt de behoefte aan privacy belangrijker dan een praatje maken. Wanneer je het goed kunt vinden met de buren, zou je natuurlijk best een laag stukje kunnen zetten aan het eind, maar dat moet je zelf weten natuurlijk.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:30
ik was aan het kijken naar een bladzuiger om eindelijk eens de bladeren her en der op te kuisen. Maar is een zuiger krachtig genoeg om ook ander afval op te zuigen dan bladeren? Want het gaat ook om kleiner afval die her en der liggen, zoals steentjes of takken.

Ik had dan deze op het oog en zocht reviews op en in onderstaande video zie je dat hij de zuiger over kiezelsteentjes zette en die kiezelsteentjes waarschijnlijk te zwaar zijn of de zuiger niet krachtig genoeg is. Zijn er mensen die er ervaring mee hebben? Want het lijkt mij dan echt enkel geschikt voor louter bladeren en eventueel wat gras op te zuigen, niet?

YouTube: Black & Decker Akku Laubbläser und Sauger GWC3600L20 mit Häcksler Test

Alternatief dacht ik dan eerder aan een alleszuiger/bouwstofzuiger om die klus te klaren?

[ Voor 6% gewijzigd door pina op 13-05-2021 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-06 08:42
Slonzo schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:49:
[...]

[...]

Heermoes/kattenstaarten is super lastig vanaf te komen, trekken helpt enkel als je een ware uitputtingsslag voert die je jarenlang aanhoudt... Ik zit er zelf ook mee. Bodembedekkers helpen amper, na een tijdje groeien de kattenstaarten gewoon alsnog overal tussen.

Van wat ik er over gelezen/gevonden heb, duidt de aanwezigheid van heermoes (zoals bij veel onkruid) op een tekort aan iets in de grond; in het geval van heermoes zou dat een mineralentekort zijn. Het dik strooien van lavameel of fijn -gruis zou het woekeren in de loop der jaren terug moeten dringen, dus dat is wat ik nu probeer... Lavagruis zou een wondermiddeltje zijn dat zowat alle mineralen bevat die je nodig hebt, daardoor worden de tekorten in de grond aangevuld en zou de heermoes op termijn verdwijnen... We gaan het zien.

Meer leesvoer: https://biosolutions.bio/heermoes/
(lavameel/-gruis is overigens wel een stuk goedkoper te vinden dan op die website :P )
Ik had er tot vorig jaar ook veel last van. Zelfs nadat ik de complete tuin vernieuwd had.

Het heeft inderdaad met een mineralen tekort te maken. In de voortuin ben ik begonnen om elke keer de heermoes te plukken en te laten liggen en in de achtertuin heb ik een bak lavameel uitgestrooid. Laten liggen moet je doen omdat de toppen mineraalrijk zijn en bij het wegrotten geven ze de mineralen weer af aan de bodem.

Wat een verschil was dat daarna, amper nog heermoes in de tuinen. Vandaag heb ik nog een bak lavameel in de achtertuin gestrooid op plekken waar het nog op kwam en voor ga ik binnenkort de rest uitstrooien. Hopelijk ben ik er daarna helemaal van af.

[ Voor 3% gewijzigd door Remcoder op 13-05-2021 18:22 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOfIYENYNNorbeWPb4nfWuEcDTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERAN78a13BgZ4YMZP7l5jkXe.jpg?f=fotoalbum_large

Het staat weer mooi in bloei 🙃

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-06 17:46
Las van een aantal dat ze last hebben van plaagdieren in de tuin, zoals engerlingen. Bladerde zojuist in Groei & Bloei, en kwam daar als verklaring tegen dat dat o.a. komt omdat het een tijd slecht is gegaan met de merel. Kippen zijn een alternatief, maar daar zit het risico aan vast dat ze de hele tuin omspitten. Wij hebben 2 rassen: Australorp en Cochinkriel. De Australorps mogen zo af en toe los, maar alleen als het geen kwaad kan, want die kunnen een aardige ravage aanrichten. De Cochinkriel zijn wat dat betreft veel geschikter: ze zijn kleiner, dus minder sterk, en hebben veren aan hun poten. Omdat het krielkippen zijn kunnen ze ook in een kleiner hok, waardoor ze geschikter zijn voor een kleine tuin. Toen we in de stad woonden hadden we ze in de voortuin.
Dan zijn engerlingen geen probleem maar de bron van heerlijke eieren! Tevens maken de kippen de bodem luchtig en zorgen op een natuurlijke manier voor bemesting. Mij lijkt dat een betere oplossing dan (telkens) aaltjes toedienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfvZ5MrNLuVyYolyXmaUg0dZKyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMIf9kl7FHr2fwy6DHFmRqTK.jpg?f=fotoalbum_large

Cochins met Australorp kuikens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:31
Atomsk schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:51:
Wanneer je het zelf wel kan redden en de hulp van je buren niet nodig hebt, dan wordt de behoefte aan privacy belangrijker dan een praatje maken. Wanneer je het goed kunt vinden met de buren, zou je natuurlijk best een laag stukje kunnen zetten aan het eind, maar dat moet je zelf weten natuurlijk.
Ik snap je punt helemaal. Jammer genoeg heb ik elke 3 maanden een nieuw bulgaars gezin naast mij wonen aangezien een opkoper het huis volpropt. Dus ook dat is weer een punt in mijn geval om er lekker een schutting tussen te zetten. Stel mij altijd even netjes voor aan de voordeur en daar blijft het vaak bij (spreek geen bulgaars en hun geen nederlands. Google Translate heeft ook weinig success)

Als ik de buurman naast hun als buur had, had ik met alle liefde een lagere schutting genomen maar dat is helaas niet het geval.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 23:08
Atomsk schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:27:
Wat Akebia Quinata (Schijnaugurk) aangeschaft zojuist.
[Afbeelding]
Heb al enige tijd Wingerd tegen m'n schutting groeien, maar dat wil niet erg dichtgroeien op gaas. Benieuwd of het wel gaat lukken wanneer ik de schijnaugurk er tussen zet.

Was bijna nergens meer te krijgen trouwens. Populair plantje blijkbaar...
ze groeien in ieder geval flink hard, tot het punt dat ze zelfs gaan woekeren, dus daar zal het niet aan liggen.

(alhoewel dat woekeren nog wel weer meevalt als je het met Hedera vergelijkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:07
Voor onze nieuwbouw woning tuin zijn we aan het kijken naar een vlonder van drie meter diep. Ik heb me ingelezen en composiet planken schijnen toch wel wat voordelen te hebben tov hout.

We zijn dus gaan kijken naar wcp planken bij gardeno. Ik vind het daar best prijzig maar toen zag ik dat er bij hornbach dezelfde soorten planken worden verkocht. Ze zien er ook hetzelfde uit alleen de prijs is minder dan de helft...

https://www.hornbach.nl/s...3-mm/4625714/artikel.html

Heeft iemand ervaring met deze planken? Is de kwaliteit vergelijkbaar met de duurdere merken? En worden de planken ook niet snel glad met bv regen?

Ik zie in veel YouTube filmpjes hoe je zelf zo'n vloer kan leggen en dat ziet er simpel uit ;). Is het goed zelf te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-06 17:46
@vortexnl1982 Speelt duurzaamheid een rol? Uit China geïmporteerd composiet scoort niet zo goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:13
vortexnl1982 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:22:
Voor onze nieuwbouw woning tuin zijn we aan het kijken naar een vlonder van drie meter diep. Ik heb me ingelezen en composiet planken schijnen toch wel wat voordelen te hebben tov hout.

We zijn dus gaan kijken naar wcp planken bij gardeno. Ik vind het daar best prijzig maar toen zag ik dat er bij hornbach dezelfde soorten planken worden verkocht. Ze zien er ook hetzelfde uit alleen de prijs is minder dan de helft...

https://www.hornbach.nl/s...3-mm/4625714/artikel.html

Heeft iemand ervaring met deze planken? Is de kwaliteit vergelijkbaar met de duurdere merken? En worden de planken ook niet snel glad met bv regen?

Ik zie in veel YouTube filmpjes hoe je zelf zo'n vloer kan leggen en dat ziet er simpel uit ;). Is het goed zelf te doen ?
Hijacken van de vraag: wij zijn ook opzoek naar ervaringen wat betreft vlonder materiaal.

Hebben zelf Millboard gezien en gevoeld en ziet er goed uit.
Met €120+ per plank (360x17 cm) is het aardig aan de prijs.

Is dit zoveel beter dan composiet?
Met deze bedragen ben ik voor enkel de planken ruim 3.500 kwijt. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:15
Totale tuin noob, ben ik weer! :+

Met een beetje hulp is het me gelukt, palissadebanden geplaatst :D Als het goed is ook allemaal waterpas :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0VYKOl88dYJnB7BpWJDGM1UfSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n97gFB9CndHv0Lr59NY8EkW2.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kreeg ik van een vriend te horen dat ik nu het beste bodembedekkers moet plaatsen om onkruid tegen te gaan, bijvoorbeeld een "Vinca Minor". Om vervolgens wat grotere planten/struiken/bomen te planten. Iemand nog suggesties hier, zowel voor de bodembedekkers als wat ik vervolgens kan gaan planten?

Heb zelf weinig eisen, wilde vooral wat groen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Source90 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:40:
[...]

Hijacken van de vraag: wij zijn ook opzoek naar ervaringen wat betreft vlonder materiaal.

Hebben zelf Millboard gezien en gevoeld en ziet er goed uit.
Met €120+ per plank (360x17 cm) is het aardig aan de prijs.

Is dit zoveel beter dan composiet?
Met deze bedragen ben ik voor enkel de planken ruim 3.500 kwijt. :+
Ja ik vraag het me ook af. Ik ga denk ik dat hornbach spul eens proberen. Het lijkt wel erg veel op dat veel duurdere spul...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

danslo schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:51:

Met een beetje hulp is het me gelukt, palissadebanden geplaatst :D Als het goed is ook allemaal waterpas :o

[Afbeelding]

Nu kreeg ik van een vriend te horen dat ik nu het beste bodembedekkers moet plaatsen om onkruid tegen te gaan, bijvoorbeeld een "Vinca Minor". Om vervolgens wat grotere planten/struiken/bomen te planten. Iemand nog suggesties hier, zowel voor de bodembedekkers als wat ik vervolgens kan gaan planten?

Veel maakt het niet uit, gewoon even bij het tuincentrum kijken wat je mooi vind. Bodembedekkers staan vaak bij elkaar. Het hoeven ook niet eens perse bodembedekkers te zijn, gewoon zorgen dat je weinig grond open laat voor onkruid om te groeien.

Maar denk eens aan een kruipflox, vetmuur, wat grassen, steenanjer,...

En wat hogere planten kan van alles zijn, een stokroos, magnolia, vlinderstruik, bonte wilg,...

[ Voor 4% gewijzigd door Tsurany op 15-05-2021 22:17 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-06 23:52

DUX

blijft ook nu voor Oranje

pina schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 18:20:
ik was aan het kijken naar een bladzuiger om eindelijk eens de bladeren her en der op te kuisen. Maar is een zuiger krachtig genoeg om ook ander afval op te zuigen dan bladeren? Want het gaat ook om kleiner afval die her en der liggen, zoals steentjes of takken.

Ik had dan deze op het oog en zocht reviews op en in onderstaande video zie je dat hij de zuiger over kiezelsteentjes zette en die kiezelsteentjes waarschijnlijk te zwaar zijn of de zuiger niet krachtig genoeg is. Zijn er mensen die er ervaring mee hebben? Want het lijkt mij dan echt enkel geschikt voor louter bladeren en eventueel wat gras op te zuigen, niet?

YouTube: Black & Decker Akku Laubbläser und Sauger GWC3600L20 mit Häcksler Test

Alternatief dacht ik dan eerder aan een alleszuiger/bouwstofzuiger om die klus te klaren?
Stenen wil je niet doen met een bladzuiger. Niet in de laatste plaats omdat veel bladzuigers, waaronder die ene die je linkt, voorzien zijn van een hakselaar: een vermaler. Ik vind een bladzuiger een uitkomst omdat het bladeren vermaalt en ik veel meer kwijt kan in mijn kliko. Als het stenen zou opzuigen kan ik om de tien minuten een nieuwe bladzuiger kopen omdat de hakselaar kapot is :P

Ook ben je controle kwijt over wat je wel en niet wilt opzuigen als het ding krachtig genoeg is voor steentjes. Ik moet bijvoorbeeld ook bladeren van het split/grind zuigen. Dan wil ik wel bladeren maar geen steengruis. Takken blijven lastig. Soepele, niet te dikke takjes van m'n beukhaag worden opgezogen door de bladzuiger maar iets zwaarder (denk aan dikkere takken) gaat niet geweldig: daar heeft de motor het hoorbaar lastig mee qua vermalen en zeker qua gewicht. Uiteindelijk is het een bladzuiger en geen houtversnipperaar.

Als je kleine steentjes wilt zuigen, wat ik niet per se aanraad, is een bouwstofzuiger beter geschikt.

Als je desondanks een bladzuiger uit gaat zoeken; neem er een met een metalen hakselaar en ook eentje waarbij je de zuigmond makkelijk los kan halen (liefst zonder schroefjes) omdat er nog wel eens een verstopping is die je makkelijk los wilt halen. Denk hierbij aan het verwijderen van de netspanning (want: hakselaar)!

Ik heb een Gardena ErgoJet 3000

[ Voor 4% gewijzigd door DUX op 16-05-2021 00:37 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

marapuru schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:10:
Toch een vraagje over je schutting. Ik zie het steeds en steeds meer dat er totaal dichtgetimmerde muren onstaan in hele wijken. Zelf vind ik dat erg zonde, want het voelt alsof men steeds meer op zichzelf wil zijn. Wat was voor jou de overweging om de hele tuin en een stuk voortuin te omheinen met een schutting? Privacy? Onderhoud? Of vind je het mooi?

Wij hebben een semi open haag en wat subtiele lage hekjes in de achtertuin en voor het huis een hekloze oprit.
Ik heb een ruimere tuin dan de gemiddelde stadsbewoner mede doordat ik landelijker woon, maar ook ik ben schuldig aan hogere tuinafscheiding; ik heb 2m+ hoge laurierheggen staan aan weerszijden. De heggen hebben geen invloed op de zon-ontvangst in de tuinen van de buren door hun eigen tuinformaat en/of -ligging. Verder is het een groene omgeving en valt een dergelijke (hoge) afscheiding niet op. Ik voel me gezegend met mijn huidige tuin.

Heb ik ooit in een andere omgeving gewoond zonder hoge afscheidingen? URL: Jazeker: https://www.google.com/ma...,270h,39.6t/data=!3m1!1e3 . Als ik hier mijn tuintje in ging - eigenlijk het dak van de inpandige garage - was ik animatie voor vijftig andere huishoudens. Er zat eigenlijk bijna nooit iemand in de tuintjes en ook de balkons waren meestal leeg. Hierdoor viel het eigenlijk nog sneller op dat er iemand buiten was. Ook was er een echo en kon je alles verstaan wat er ook maar ergens op dat plein gezegd werd. Verschrikkelijk vond ik dat. Een totaal andere wereld dan waar ik nu zit, maar het heeft me duidelijk gemaakt dat ik behoefte heb aan rust (c.q. stilte) en privacy.

Ik ben een besloten type en merk op diverse wijzen dat ik waarde hecht aan m'n persoonlijke ruimte. Ik voel me snel bewust van mezelf en ook snel bekeken. Als op vijftien meter afstand iemand diens stoel direct op mij richt voel ik me niet meer honderd procent vrij in m'n eigen tuin. Ik word daar onrustig van en zou vrij snel verkassen naar een ander plekje. Het is niet mijn bedoeling een discussie over mijn persoon te starten, maar ik wil best delen dat ik gesteld ben op m'n eigen omgeving en ik ben dankbaar voor de luxe dat me die mogelijkheden biedt.

Er is me ooit gevraagd of ik een van die heggen een stuk lager wilde knippen. Ik snap dat voor het zicht beide kanten op een ruimere tuin geeft maar we hebben het niet slecht hier qua tuinformaat zoals het nu is. Ik hoef geen uitzicht op andermans trampoline te hebben, of pottenkijkers, dus ik heb vriendelijk bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door DUX op 16-05-2021 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 15:20
Wij willen komend najaar/winter de achtertuin opnieuw laten bestraten. Gaat om ca. 70 m2. Het gaat waarschijnlijk GeoCeramica 80x80 worden. Gedeelte is een verhoogd terras. Weet iemand een goede stratenmaker of hovenier in de Achterhoek?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Niet online
Iemand nog een tip voor onkruid tussen de tegels? Wegbranden? Andere manieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@hansvk

Kijk eens bij slimbestraten.nl. Veel schappelijker in de prijs. Helaas niet telefonisch bereikbaar maar wel mooie producten voor een goede prijs.

Helaas kan ik je geen goede stratenmaker aanraden, woon aan de andere kant van het land.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-06 22:05
danslo schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:51:

[Afbeelding]

Om te starten moet je uitzoeken hoe de zonligging is van je stukje tuin. Voor veel planten maakt het nogal uit of ze de hele dag in de zon staan of in de schaduw.
Vervolgens moet je jezelf afvragen of het hele jaar groen moet blijven. Die combinatie (groenblijvend, volle zon of bladverliezend, schaduw of combinatie daarvan) geeft al een goede richting waar je naar moet zoeken.
Verder zou ik iets met hoogteverschillen gaan doen. Dus een leuke klimplant tegen je schutting aan. Een paar (staal)draden spannen of een rek ertegenaan en de meeste klimplanten hebben al voldoende houvast.
Of een paar hogere struiken als groene muur.
Daarvoor een paar kleinere middelhoge planten (je hebt hele gave bloeiende planten die enkel een paar hoge bloemen krijgen maar verder relatief laag blijven).
En dan aan de rand een paar grondbedekkers.

Ik zou een schets maken hiervan en een paar goede foto's en met die informatie naar een tuincentrum gaan. Die kunnen vaak goed advies geven welke planten je kan kiezen.
Vaak kom je met wat uitzoekwerk zelf ook een heel eind, als je een goede website pakt die veel informatie over de platen heeft.
Deze heeft een goede filter functie: https://www.directplant.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
We willen onze tuin gaan voorzien van een afscheiding. Hardhouten palen met gaaspaneel ertussen. Deze willen we plaatsen tegen het bestaande muurtje aan.

Het idee is om gaaspaneel van 3 meter breed en 2 meter hoog te gaan gebruiken. We willen het liefst hedera tegen het gaaspaneel laten groeien, maar ik vraag me af of dit wel gaat lukken. We hebben namelijk 4 grote bomen in de tuin die weleens al het water naar zich toe kunnen trekken.
In totaal is het 30 meter, dus 10 stuks gaaspaneel met 5 hederaplanten per meter, maakt 150 hederaplanten.

Dit is de situatie met daarin getekend de palen voor de afscheiding (niet op schaal of de juiste afstand tussen de palen, excuses voor de slechte photoshop).

Geven jullie de hedera een kans?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vfzdbdm.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rWrzA1v.png

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Ferra schreef op zondag 16 mei 2021 @ 08:12:
Eruit trekken en wegsteken is de beste manier, natuurlijk, maar dat is arbeidsintensief en wil je waarschijnlijk niet horen. Onkruid tussen de tegels is best lastig om weg te krijgen, en dat is niet gek gezien de groei op lastige plekken waar verder niks groeit kunnen ze ook wel wat straf verdragen en komt het terug als je aanpak niet grondig genoeg is.

Door de boel weg te halen inclusief de wortels haal je bron van oorsprong weg. Dat kan vrij snel met een voegenkrabber. Als je dat niet doet moet je iets vinden dat werkt tot en met de wortels. Branden heeft effect op de oppervlakte maar niet altijd richting de wortels. Hogedrukspuit werkt voor 90% en de laatste 10% haal je alsnog weg met de voegenkrabber. Let op dat spuiten effect heeft op je terras-egalisatie en mogelijk ook op tegels zelf. Ook moet je daarna opnieuw brekerzand erin vegen.

Als dat geen mogelijkheden zijn kun je naar soorten vergif kijken, maar daar zal niet iedereen achter staan. (Met water verdund) azijn kan werken want dat gaat vrij ver richting de wortels. Toepassen op een beetje droge dagen en ook niet vlak voordat je visite ontvangst (sterke geur). Ook blijven er bij vergif dode, vergeelde plantresten achter die je nog moet weghalen met bijvoorbeeld een stevige bezem.

Kokend water kan ook tot op zekere hoogte werken, maar als je het over arbeidsintensieve manieren hebt is dat er ook wel een - net als de hogedrukspuit overigens.

Het is verder vrij modern, geloof ik, om de terrasvoegen dicht te smeren met cement-achtige producten maar dat is ook vooral een esthetische en financiële keuze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

--Erik-- schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:09:
Ja hoor, die rommel krijg je niet eens kapot als je je best doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-06 22:49
De onderburen hebben besloten om enkele keren per maand een vuurkorf aan te steken. Letterlijk recht onder het balkon, ik vraag me wel eens af waarom mensen niet gewoon nadenken of zich kunnen inleven wat iets veroorzaakt.

Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-06 22:05
AMARONE schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:16:
De onderburen hebben besloten om enkele keren per maand een vuurkorf aan te steken. Letterlijk recht onder het balkon, ik vraag me wel eens af waarom mensen niet gewoon nadenken of zich kunnen inleven wat iets veroorzaakt.

Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt?
Nee, want dat is tegen de regels van onze VVE :)
Als jij onderburen hebt, heb je dan ook een VVE of iets anders collectief? Want dat is het sterkste middel om zoiets te laten verbieden of te regelen.
Anders is een goed gesprek ook altijd een oplossing, want als ze niet weten dat het overlast veroorzaakt zullen ze het ook blijven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
vortexnl1982 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:55:
[...]

Ja ik vraag het me ook af. Ik ga denk ik dat hornbach spul eens proberen. Het lijkt wel erg veel op dat veel duurdere spul...
Net deze gevonden:
https://www.trex-nl.nl/s-werelds-beste-vlonderplanken/

Kan je ook eens samples bestellen. Ga ze hier naast de samples van millboard houden.
Fractie van de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:13
AMARONE schreef op zondag 16 mei 2021 @ 16:16:
Zoals al gezegd is de woningbouw of vve je eerste aanspreekpunt om te weten te komen of dat mag.
Waarschijnlijk mag het gewoon in eigen tuin. Net als BBQ-en.
Maar omdat 20% van de Nederlandse bewoners last heeft van houtstook is er een aanpak/toolkit tegen overlast over samengesteld door VVM en Longfonds dat je hier kunt downloaden

Je zou eigenlijk eerst met de onderburen in overleg moeten, nadat je uitgevonden hebt of er nog meer "bovenbewoners/buren" last van hebben, om ze op de overlast te duiden.
Doe dat als er niet gestookt wordt zodat het gesprek objectief blijft en je niet gelijk "spelbederver" bent.
Je kan ze ook duiden op de verklaring van het Longfonds omtrent hoe slecht vuurkorven zijn (voor henzelf en dus ook voor de buren die er overlast van hebben)
Subtiel er op wijzen dat een persoon in het gezin last van Astma of COPD heeft, en niet alleen tijdens het stoken last heeft maar nog lang daarna, en dat dus iedereen bij mooi weer gedwongen met de balkondeur dicht moet zitten, kan ook helpen. ;)

Wellicht is een andere plaats van de vuurkorf bespreekbaar of is er iets af te spreken over de frequentie, niet stoken bij weinig tot windstil weer, en dat er alleen absoluut droog hout gestookt wordt?

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 16-05-2021 18:35 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

--Erik-- schreef op zondag 16 mei 2021 @ 15:09:
Wat @Slonzo zegt: als je Hedera plant kom je er niet meer van af al wil je het graag. Hedera groeit overal, ook op schaduwplekken.
Mijn tip: geen Hedera doen. Okee, als je het wel wil dan is 5 planten per meter overkill. 3 is meer dan genoeg. Of je vindt snoeien leuk werk.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Maasluip schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:19:
[...]

Wat @Slonzo zegt: als je Hedera plant kom je er niet meer van af al wil je het graag. Hedera groeit overal, ook op schaduwplekken.
Mijn tip: geen Hedera doen. Okee, als je het wel wil dan is 5 planten per meter overkill. 3 is meer dan genoeg. Of je vindt snoeien leuk werk.
Ik ben niet zo thuis in de plantwereld, wat is een goed alternatief voor de hedera? Snoeien is niet het probleem op zich. Als de heg maar goed dichtgroeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-06 21:35
--Erik-- schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:21:
[...]

Ik ben niet zo thuis in de plantwereld, wat is een goed alternatief voor de hedera? Snoeien is niet het probleem op zich. Als de heg maar goed dichtgroeit.
Ik heb hier de euonymus dart’s blanket kant en klaar haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
kaboom1555 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:27:
[...]

Ik heb hier de euonymus dart’s blanket kant en klaar haag.
Ik heb 30 meter lengte nodig (van 2 meter hoog). Dat wordt nogal prijzig als ik het zo opzoek. Zie ook voornamelijk kant en klaar, wat de prijs ook wel hoog maakt.

Het mag er best een jaar over doen om dicht te groeien, dus kleine planten die vanzelf groot groeien heeft de voorkeur (scheelt veel geld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Niet online
Klimhortensia zou je nog kunnen kijken. Groeit wel minder snel dan de hedera. Of Toscaanse jasmijn.

Maar een mix van verschillende klimmers staat ook vaak mooi. Ook goed voor de diversiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Laatst online: 25-06 21:35
Koehandelaar schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:50:
Klimhortensia zou je nog kunnen kijken. Groeit wel minder snel dan de hedera. Of Toscaanse jasmijn.

Maar een mix van verschillende klimmers staat ook vaak mooi. Ook goed voor de diversiteit.
Groeit klimhortensia uberhaupt? 😄 ik heb er nu 2 jaar 1 staan om een pergola te beklimmen (gekocht op 1.80m hoogte) maar afgezien van verse blaadjes en nieuwe bloemen na groeit dat ding gewoon niks... Zo gaat mn pergola nooit begroeien. Staat in goede grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:04
Is een ligusterhaag een optie? Kost een drol om jonge plantjes (twee naast elkaar) aan te planten, en groeit vrij snel mooi dicht.

Was bij mij in het vorige huis binnen een jaar 1 meter hoog. En er komt ieder jaar makkelijk 30 cm bij. Dan ben je binnen drie a vier jaar op de gewenste hoogte met budget. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Flozem op 16-05-2021 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Liguster is idd een dankbaar haagje.
Had +50m staan bij m'n vorige woonst. Groeit snel, ziet er goed uit, gaat lang mee.
2 keer peer jaar snoeien, wat kalk/compost/mest erbij, en verder geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Bedankt voor de tip, ga ik me eens in verdiepen. Scheelt flink in de kosten als ik zie wat 30 meter aan stekjes kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

We hebben bij onze nieuwe woningen een oprit die grenst aan de oprit van de buren. We willen dit samen aanpakken, maar de buren willen "Abbey stones" van 30x20x6.

Afbeeldingslocatie: https://www.vanessen-sierbestrating.nl/lcms2/RESIZE/w370-h9999-c370x370-q90/bestanden/cache/store/14050/Trommelsteen-Antraciet-20x30x6.jpg

Is het niet zo dat deze stenen in dit verband niet heel erg stevig zijn? En grote kans op spoorvorming krijgen na verloop van tijd? Klinkers in keperverband zijn veel sterker naar mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:12
kaboom1555 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:06:
[...]

Groeit klimhortensia uberhaupt? 😄 ik heb er nu 2 jaar 1 staan om een pergola te beklimmen (gekocht op 1.80m hoogte) maar afgezien van verse blaadjes en nieuwe bloemen na groeit dat ding gewoon niks... Zo gaat mn pergola nooit begroeien. Staat in goede grond.
Hard handig negeren helpt, bij mijn ouders staat er al 20 jaar een tegen het schuurtje in de verharding waarin hij max 15*30cm aan ruimte heeft.. krijgt geen water, geen extra voeding of wat dan ook. Inmiddels heeft hij de hele schuur (4x5) overgroeid en heb ik hem een aantal jaar geleden flink terug moeten snoeien omdat hij door het vele gewicht door een golfplaat was gezakt.
Het is een plant die even nodig heeft om aan te slaan, eerste jaren gaat de groei vooral in het wortel gestel zitten. Maar ook dan geld geen geweldig snelle groeier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Source90 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:38:
[...]

Net deze gevonden:

Kan je ook eens samples bestellen. Ga ze hier naast de samples van millboard houden.
Fractie van de prijs.
Ik snap niet waarom mensen voor dit soort plastic planken kiezen. Voor 12,50 tot 15euro per meter koop je FSC hardhout van 3,5cm dik met levensduur van 40 jaar. En ziet er ook nog is natuurlijk uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:55:
We hebben bij onze nieuwe woningen een oprit die grenst aan de oprit van de buren. We willen dit samen aanpakken, maar de buren willen "Abbey stones" van 30x20x6.

[Afbeelding]

Is het niet zo dat deze stenen in dit verband niet heel erg stevig zijn? En grote kans op spoorvorming krijgen na verloop van tijd? Klinkers in keperverband zijn veel sterker naar mijn weten.
Als het aan een stratenmaker ligt, liggen deze stenen in elke tuin. :+

Keperverband is natuurlijk sterker maar abbey's zijn dermate groot dat verband met zo veel uitmaakt. Alles valt of staat met het grondwerk. Ligt er steenkorrel onder en een cm 5 zand? Dan heb je een goede basis.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
Source90 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 17:38:
[...]

Net deze gevonden:

Fractie van de prijs.
Wat moet het ongeveer kosten?
Sethro schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:32:
[...]

Ik snap niet waarom mensen voor dit soort plastic planken kiezen. Voor 12,50 tot 15euro per meter koop je FSC hardhout van 3,5cm dik met levensduur van 40 jaar. En ziet er ook nog is natuurlijk uit.
Omdat het verkleurt en glad wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
vortexnl1982 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 21:42:

Omdat het verkleurt en glad wordt?
Beide worden glad als je de algen de kans geeft. Vergrijzing hoort bij natuurlijk materiaal en anders 1x jaar in de olie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
[...]

Anti alg coating, anti slip, splintervrij, onderhoudsvrij, uv bestendig, rot niet, trekt niet krom, niet verfen/oliën.

Voor onze tuin ook niet onbelangrijk: weegt een fractie van hout. Halve tuin is al onderheid, scheelt als ik dat bij de vlonder kan besparen.

En die Millboard ziet er nagenoeg als hout uit. Zeker van een afstandje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6VQumUs6HffeFiMoD-8GFn4XSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIvgToEWQMs5ob9nPUOPvz5m.jpg?f=fotoalbum_large

Die Millboard zit op ongeveer 130€/plank, of 36€/meter (x17cm breedte). Voor de prijs is het dus niet. Gaat ons voornamelijk om onderhoudsvrij en bovengenoemde secundaire eigenschappen.

[ Voor 66% gewijzigd door Source90 op 16-05-2021 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-06 12:24
(keuken) zout strooien .

Werkt perfect vele weken en juist bij regen ( itt gif ) word er telkens beetje afgegeven . Werking is hetzelfde ( vocht word onttrokken ) maar dan voor 0.30€ de KG. Vooral bij klinkers ideaal en veilig gewoon witte laag aanbrengen en daarna nat maken. Verdunnen in een gieter zou ook nog kunnen maar dat hangt af welk soort onkruid . Grassen en heermoes ( diepe wortels ) zijn zeer sterk maar met veel zout gaat zelfs dit weg .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
[...]

Omdat kunststof langer meegaat?
Omdat je tegenwoordig mooie gerecyclede delen kan kopen?
En het geheel onderhoudsvrij is, je kan het zelfs met de hogedrukspuit schoonspuiten zonder het te beschadigen. Bovendien vriest het niet stuk door ingedrongen vocht.
En omdat je ipv het plastic in zee te gooien, je het nu in je tuin kan gebruiken?
En om de bossen te sparen, want ook voor FSC hout worden gewoon bossen omgekapt, ze laten dan verantwoord wat bomen staan maar hardhout groeit niet zo snel als de vraag er naar. FSC is dan ook goed/beter dan roofkap, maar toch ook een beetje je kop in het zand steken.

En omdat een nette kunststof vlonder of steiger tegenwoordig niet meer onderdoet voor echt hout?

Onze 7 jaar oude 3,5 cm dikke bankirai vlonders zien er eigenlijk niet meer uit, ook al worden ze onderhouden.

[ Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 16-05-2021 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op zondag 16 mei 2021 @ 20:55:

[Afbeelding]

Wat @pjot1 ook zegt, met een goede basis is dit goed te doen. Wij hebben al 6 jaar abbey stones van dit formaat en dat ligt er zeer solide in. Er rijd/staat elke dag 1 - 3 auto('s) en er is geen spoorvorming. Ik heb wel bijzonder veel tijd gestoken in het invegen van de voegen. Wekenlang ben ik na elke regenbui de voegen langs gegaan om de gaten weer op te vullen met zand. Het grootste nadeel vind ik dat abbey stones aan het eind van het winterseizoen er wel wat groenig uit zien. Na een paar zonnige dagen is dat overigens ook weer weg (i.t.t. keramische tegels die je echt schoon moet schrobben eens per jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Niet online
[...]

Wij hebben er zelf net 1 geplant waarvan ik hoop dat ie dat wel gaat doen 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-06 23:08
Koehandelaar schreef op zondag 16 mei 2021 @ 19:50:

Ik vraag me af of die beide het onder de bomen goed doen. Droog+Schaduw. Misschien dat een kamperfoelie dat wel trekt (hmm maar die wordt wel kaal in de winter).

Op de plekken met iets meer licht zijn klimhortensia en jasmijn inderdaad mooie opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Teijgetje schreef op zondag 16 mei 2021 @ 23:22:
[...]

Omdat kunststof langer meegaat?
Omdat je tegenwoordig mooie gerecyclede delen kan kopen?
En het geheel onderhoudsvrij is, je kan het zelfs met de hogedrukspuit schoonspuiten zonder het te beschadigen. Bovendien vriest het niet stuk door ingedrongen vocht.
En omdat je ipv het plastic in zee te gooien, je het nu in je tuin kan gebruiken?
En om de bossen te sparen, want ook voor FSC hout worden gewoon bossen omgekapt, ze laten dan verantwoord wat bomen staan maar hardhout groeit niet zo snel als de vraag er naar. FSC is dan ook goed/beter dan roofkap, maar toch ook een beetje je kop in het zand steken.

En omdat een nette kunststof vlonder of steiger tegenwoordig niet meer onderdoet voor echt hout?

Onze 7 jaar oude 3,5 cm dikke bankirai vlonders zien er eigenlijk niet meer uit, ook al worden ze onderhouden.
Word kunststof niet heel warm in de zon, of is dit inmiddels ook opgelost. Is IMHO buiten de looks het grootste nadeel van kunststof t.o.v. hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat, en kunststof slijt ook. Alle recyclage ten spijt komt er dan ook weer plastic in het milieu terecht.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-06 22:56
Tweakers tuinierders, hebben jullie nog tips voor mijn postzegeltuin ontwerp? Nieuwbouwtuintje dat ik ga laten aanleggen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/in6yK_QEkYkDptCWUFuxqWpPxH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yyaTFmLPx6uAIUGBGjNtGRyz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-06 15:22

Piper

No guts, no glory

Hoe is de ligging? Waar en wanneer schijnt de zon?(Dat is überhaupt de vraag van de week... :'( ).

Is 2 zitplekken niet veel voor een postzegeltuintje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Piper schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:10:
Hoe is de ligging? Waar en wanneer schijnt de zon?(Dat is überhaupt de vraag van de week... :'( ).

Is 2 zitplekken niet veel voor een postzegeltuintje?
En ook nog een tuin op het noorden... :'( Wat ook de reden is dat we 2 zitjes hebben gemaakt. We vinden het sowieso wel fijn om 1 meer 'lounge' gedeelte te hebben en 1 gedeelte waar we lekker kunnen zitten aan een tafel.

Hebben laatste op de bouw gecheckt en de zon komt zelfs om 13:00 wel redelijk in de tuin. Vraag is natuurlijk wel hoe dat straks met de schuttingen zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-06 18:35
goldmemberf1 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:42:
[...]

En ook nog een tuin op het noorden... :'( Wat ook de reden is dat we 2 zitjes hebben gemaakt. We vinden het sowieso wel fijn om 1 meer 'lounge' gedeelte te hebben en 1 gedeelte waar we lekker kunnen zitten aan een tafel.

Hebben laatste op de bouw gecheckt en de zon komt zelfs om 13:00 wel redelijk in de tuin. Vraag is natuurlijk wel hoe dat straks met de schuttingen zal zijn.
Over welke afmetingen heb je het? En is dat groene om de tegels heen gras?

Wij hebben ook gespeeld met het idee om twee zitplekken te creeren, tuin op het noord-westen. Maar daar hebben we uiteindelijk toch maar van afgezien, dit met name vanwege de beperkte ruimte (5 x 12). Dus nu enkel tegen de gevel een terras ingetekend met voor de rest voornamelijk gras. We kijken eerst aan hoe en wat (wie weet planten de buren wel een enorme boom en moet je daar rekening mee houden..) en passen we later eventueel wel de terrassen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Laatst online: 25-06 15:20
LinuxMan schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:31:
[...]

Ik vraag me af of die beide het onder de bomen goed doen. Droog+Schaduw. Misschien dat een kamperfoelie dat wel trekt (hmm maar die wordt wel kaal in de winter).

Op de plekken met iets meer licht zijn klimhortensia en jasmijn inderdaad mooie opties.
Je hebt ook groenblijvende Kamperfoelie, Lonicera henryi.
Toscaanse Jasmijn zou ik afraden omdat de vorstbestendigheid niet zo goed is. Afgelopen winter bijv. was die bij de buren een heel stuk ingevroren.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:54
[...]

Klopt wel. Klimhortensia heeft aantal jaar nodig om goed te wortelen, daarna begint de groei en die kan dan ook goed starten en snel gaan.
Het kan wel vier jaar duren, voordat Klimhortensia’s (Hydrangea anomala subsp. petiolaris) er over doen om na het inplanten goed aan te slaan. Hij ontwikkelt namelijk eerst zijn wortelgestel en als dat voor elkaar is, gaat hij ook bovengronds aan de gang. In die eerste periode vormt hij ook weinig hechtwortels, zodat aanbinden aan een klimsteun nodig is. Maar als hij eenmaal aan de groei gaat, kan hij wel een meter per jaar klimmen en zal hij ook zijn witte bloemschermen uitbundig laten zien.
Zorg wel dat de grond voldoende vochtig blijft en geef in het voorjaar organische mest (liefst iets aan de zure kant, dus geen beendermeel geven).

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Wanne-B88 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:50:
[...]

Over welke afmetingen heb je het? En is dat groene om de tegels heen gras?

Wij hebben ook gespeeld met het idee om twee zitplekken te creeren, tuin op het noord-westen. Maar daar hebben we uiteindelijk toch maar van afgezien, dit met name vanwege de beperkte ruimte (5 x 12). Dus nu enkel tegen de gevel een terras ingetekend met voor de rest voornamelijk gras. We kijken eerst aan hoe en wat (wie weet planten de buren wel een enorme boom en moet je daar rekening mee houden..) en passen we later eventueel wel de terrassen aan.
Beperkte ruimte in mijn geval is 5,40 * 10,80, redelijk vergelijkbaar dus. Gras twijfel ik nog...ik weet dat het vloeken in de kerk is hier, maar kunstgras met een tuin op het noord-westen vind ik nog niet zo'n gek idee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• danslo
chrisborst schreef op zondag 16 mei 2021 @ 09:08:
[...]

Verder zou ik iets met hoogteverschillen gaan doen. Dus een leuke klimplant tegen je schutting aan. Een paar (staal)draden spannen of een rek ertegenaan en de meeste klimplanten hebben al voldoende houvast.
Of een paar hogere struiken als groene muur.
Daarvoor een paar kleinere middelhoge planten (je hebt hele gave bloeiende planten die enkel een paar hoge bloemen krijgen maar verder relatief laag blijven).
En dan aan de rand een paar grondbedekkers.
Bedankt voor de tips! Inmiddels ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxCSF47DLYeUR4c5CM04pXcSL28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIeKey82KAVBqQ26eUpZt1wB.jpg?f=fotoalbum_large

De "middelgrote" plantjes moeten nog komen, daar heb ik wat ruimte voor overgelaten.

Het is bij lange na niet zo professioneel als sommige plaatjes die ik hier voorbij zie komen, maar ik ben er blij mee :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
danslo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:21:
[...]

[Afbeelding]

De "middelgrote" plantjes moeten nog komen, daar heb ik wat ruimte voor overgelaten.

Het is bij lange na niet zo professioneel als sommige plaatjes die ik hier voorbij zie komen, maar ik ben er blij mee :+
Ik zou de Hedera wel losmaken van de bamboestokjes en vrij laag al horizontaal leiden zodat echt de hele schutting begroeit wordt. Met wat spijkertjes en binddraad even helpen en dan verder zelf laten hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
danslo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:21:
[...]

[Afbeelding]

Ik wil niet vervelend doen, maar krijg je geen gezeur met de buren met de klimop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Cheesy schreef op maandag 17 mei 2021 @ 14:56:
[...]

Ik wil niet vervelend doen, maar krijg je geen gezeur met de buren met de klimop?
Weet uberhaupt niet wat "proper etiquette" is met klimop en schuttingen op erfgrens (mandelig). :P

Wij hadden wel het idee om een rek (heb ze al zien staan bij de intratuin) voor de schutting te plaatsen, waar we de klimop langs leiden. Is dat voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik zou zo'n raster wel plaatsen ja. Anders heb je kans dat de buren telkens scheuten afknippen die door de schutting komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:20
Anoniem: 36835 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:07:
Ik zou zo'n raster wel plaatsen ja. Anders heb je kans dat de buren telkens scheuten afknippen die door de schutting komen.
Dat risico loop je sowieso, zeker als je buren de boel dicht geplaveid hebben, en dan dus een duidelijke weerstand tegen elk soort spatje groen :P
Zolang ze niet de hoofd ranken doorknippen (die toch aan jouw kant van de schutting horen te groeien) zal het toch wel niet zo een vaart lopen denk ik?
Al moet ik zeggen dat als het dan om klimop gaat, ik zelf erg rigoreus ga acteren als die mijn tuin binnen dreigen te kruipen, echt niet dat ik dat vreselijke woeker spul wil hebben rondhangen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

danslo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:05:
[...]

Weet uberhaupt niet wat "proper etiquette" is met klimop en schuttingen op erfgrens (mandelig). :P

Wij hadden wel het idee om een rek (heb ze al zien staan bij de intratuin) voor de schutting te plaatsen, waar we de klimop langs leiden. Is dat voldoende?
De enige juiste keuze is elke vorm van klimop met wortel en al volledig uitroeien tot die rotplant nergens in Nederland meer voor komt :+

Wat een wangedrocht is dat zeg. Het groeit waar het niet gaan kant, overwoekert alles als het de kans krijgt en heeft eigenlijk geen enkele positieve eigenschappen. Er zijn veel betere alternatieven die er een stuk mooier uit zien en hetzelfde resultaat hebben.

Althans, als je met resultaat een groene aanblik bedoeld. Als het gewenste resultaat een woekerende jungle is die er vanaf het eerste jaar al verpaupert uit ziet dan is de klimop de beste keuze :/

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:09

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Tsurany schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:14:
[...]
De enige juiste keuze is elke vorm van klimop met wortel en al volledig uitroeien tot die rotplant nergens in Nederland meer voor komt :+

Wat een wangedrocht is dat zeg. Het groeit waar het niet gaan kant, overwoekert alles als het de kans krijgt en heeft eigenlijk geen enkele positieve eigenschappen. Er zijn veel betere alternatieven die er een stuk mooier uit zien en hetzelfde resultaat hebben.

Althans, als je met resultaat een groene aanblik bedoeld. Als het gewenste resultaat een woekerende jungle is die er vanaf het eerste jaar al verpaupert uit ziet dan is de klimop de beste keuze :/
Maar als je het per sé in je tuin wilt hebben, minimaal 5 meter van de erfgrens.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ja, zo'n raster houdt de hedera wel tegen om richting de buren te groeien.... 8)7

Het kruipt door elke (on)mogelijke kier of gat om maar uit te breiden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Freee!! schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:16:
[...]

Maar als je het per sé in je tuin wilt hebben, minimaal 5 meter van de erfgrens.
En dan vooral zorgen dat het niet over de grond verder kan kruipen, want dat doet het maar al te graag. Het gaat over de grond, over je schutting, over je muren,... het maakt niet uit wat het is, de klimop groeit er over heen.

Ik heb met de zijburen ook een klimop die gedeeld wordt en ik knip aan mijn kant wel eens wat grote takken door zodat hij langzaam af sterft. Heeft geen enkele zin want de rest groeit er weer overheen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
Ik zie dat ik wat los heb gemaakt :+ Ze staan er nu al en ik ga een rek/raster plaatsen, mochten mijn buren er last van hebben dan heb ik ook geen problemen om het weer te verwijderen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:36
danslo schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:24:
Ik zie dat ik wat los heb gemaakt :+ Ze staan er nu al en ik ga een rek/raster plaatsen, mochten mijn buren er last van hebben dan heb ik ook geen problemen om het weer te verwijderen.
Het weer verwijderen is juist het probleem... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vandermark
Tsurany schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:14:
[...]

Haha, ben ik blij met mijn buren: we wilden allebei privacy en een groene afscheiding die niet teveel ruimte inneemt. Betongaas met hedera is dan wel ideaal. Erg blij mee :) Stuk mooier dan zo'n houten wand naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vandermark schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:33:
[...]

Haha, ben ik blij met mijn buren: we wilden allebei privacy en een groene afscheiding die niet teveel ruimte inneemt. Betongaas met hedera is dan wel ideaal. Erg blij mee :) Stuk mooier dan zo'n houten wand naar mijn mening.
En dan elke paar weken bijsnoeien in de zomer, takken die steeds dikker en houteriger worden, uitloop naar andere stukken in je tuin,... en dan vind ik het er ook nog niet mooi uit zien. Als je een groene erfscheiding wilt zijn er denk ik mooiere oplossingen die wel wat meer werk vereisen.

Liever een mooie schutting met geleide draad voor klimplanten en dan ander groen er voor zodat je meer hoogte, diepte en kleur hebt dan enkel een vies groene wand.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 17-05-2021 15:39 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vandermark
Tsurany schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:37:
[...]

En dan elke paar weken bijsnoeien in de zomer, takken die steeds dikker en houteriger worden, uitloop naar andere stukken in je tuin,... en dan vind ik het er ook nog niet mooi uit zien. Als je een groene erfscheiding wilt zijn er denk ik mooiere oplossingen die wel wat meer werk vereisen.

Liever een mooie schutting met geleide draad voor klimplanten en dan ander groen er voor zodat je meer hoogte, diepte en kleur hebt dan enkel een vies groene wand.
Ja, bij ons zit het voor groot deel direct tegen bestrating aan en dan is dit vrij ideaal. Snoeien hoort bij tuinonderhoud, prima :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Kmg0ePhKqHjpuJ1F3A2qtTADE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFhagQxBA3NLPVVzvcw4K2C2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

vandermark schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:45:
[...]

Ja, bij ons zit het voor groot deel direct tegen bestrating aan en dan is dit vrij ideaal. Snoeien hoort bij tuinonderhoud, prima :)
[Afbeelding]
Ja persoonlijk vind ik dat dus verre van mooi. De illusie van een groene tuin zonder diversiteit of enige vorm van spannende kleuren en vormen.

Hier wat voorbeelden van wat ik zou prefereren, in verschillende diepte varianten. Het kost je wat meer ruimte maar door de elementen te combineren die je aanspreken kan je een groene erfafscheiding creëren zonder dat je perse naar klimop moet grijpen als vulmiddel.
Het betekent wel dat er vaak een schutting achter moet omdat lang niet elke plant even vullend is en even wintergroen blijft als een klimop maar ik zie liever een mooie schutting gevuld met groen dan een klimop wand.

Ik denk dat je met een dertig tot veertig centimeter aan border in combinatie met een paar klimplanten al heel wat kan doen aan diepte en groen waarmee je tegelijkertijd de biodiversiteit stimuleert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0xZcZfYnM0hQVrIjKWu6qczGGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltRCVr1aTlLcxXxKEP0qAR3h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00XQeGWItaMETuC_ClscGFkwd0Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dvOAZQw8kPjtMNcpr8kvfE6C.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HKG2dWAOYA-Yyq9ztAbqB0pT50=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tGTYDdJ8LNhWmEJ4MwveriKe.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZh2O4K-zI6KbWDF-dz7zhOcWw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nw4G13VH5GsEslg6tjgf905J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11BmsfjR4vGKTCAhn_jb6cq8Yr0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mCUlduIvdsNd7u5qYuOO5exS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yf14D5ypdFWV9KAptFdh0AjALc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmqYdyErBQvTwG4r6H8zi8Ji.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIf0KQjpBnN7OwJN0PV-BnDDX0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cka6cABqojp8v5DzknyYmVqj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4Vy4q3V8m29a60nI2umP_np5dw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uAFPl5SywRGXqts6GdxZ43zf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnvAEfAcvonL9Lu0xQ6FQ7qXEg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rrg5J3GcHmFnIHEgjNMfYpm0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfbk_fdR8-u6nagYVI1k2gQKuGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ego9eZMdbh3DF1Ek82ldDdqm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
vandermark schreef op maandag 17 mei 2021 @ 15:45:
[...]

[Afbeelding]
Heel fijn dat snoeiafval in je groene bak, heb je geen of weinig last van maden meer.

Je moet er alleen niet allergisch voor zijn (of worden), dat hoor ik in mijn omgeving af en toe. Ik zelf heb er geen last van, maar sinds vorig jaar ineens wel heul allergisch voor courgette planten 😢 dus ik heb hier samen met de buurman toch maar voor een schutting gekozen ipv gaas+hedera want ik zie mij zoiets wel gebeuren 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 24-06 15:40

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Mijn natte-tuin perkje story gaat helaas verder.

Het blijft een natte benden dus ik wil misschien een borderbak maken zoals aan de andere kant van de tuin:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C9vX247/2-Border.jpg

Aangezien de hoveniers in Nederland tot maart 2034 volzitten twijfel ik of ik dit zelf kan/ga doen...

Dus dan een eerste vraag aan de experts hier; Kan ik die stenen op de terrasstenen leggen of moeten ze in de grond?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/X7WfBZ8/1-Locatie.jpg

Indien grond, kan ik de eerste rij tegels er het beste uithalen?

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Regelmatig vegen, dan krijgt het de kans niet te groeien.

Als het er al is zo'n voegenbezem kopen. Wat hij niet weg krijgt moet je er zelf uittrekken. Ik heb ook een onkruidbrander maar, dat is meer speelgoed. Wel leuk natuurlijk met zo'n vlam maar het is niet efficienter ofzo. Op plekken waar veel onkruid groeit kun je een keer kokend water gooien.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-06 18:35
Marzman schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 07:49:
[...]

Regelmatig vegen, dan krijgt het de kans niet te groeien.

Als het er al is zo'n voegenbezem kopen. Wat hij niet weg krijgt moet je er zelf uittrekken. Ik heb ook een onkruidbrander maar, dat is meer speelgoed. Wel leuk natuurlijk met zo'n vlam maar het is niet efficienter ofzo. Op plekken waar veel onkruid groeit kun je een keer kokend water gooien.
Die tip hoorde ik ook van onze tegelman: gekookt water niet door de gootsteen spoelen maar over het terras heen gooien tegen onkruid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
als onkruidbrander kun je beter de dakbrander pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHill
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-06 13:41
Hallo allen, ik heb bij een pergola een druif geplant. De bedoeling is dat deze zo snel mogelijk boven is en daar pas gaat vertakken. Nu begint de druif helemaal onderop met een aantal scheuten uit te lopen. Heeft iemand advies hoe hier mee om te gaan? Moet ik dit bijv. snoeien zodat de plant al zn energie in 1 tak gaat stoppen?

BF1: Karnovski_NL | Canon 50D - Canon 17-55 2.8 - Canon 70-200 F4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
MrHill schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:24:
hoe hier mee om te gaan? Moet ik dit bijv. snoeien zodat de plant al zn energie in 1 tak gaat stoppen?
De mooiste vragen zijn die met het antwoord er al in...... ;)

Als je knipt zal hij daar uit willen blijven lopen, je moet de jonge loten er af draaien om zo lang mogelijk geen nieuwe aan de stam te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 19-05-2021 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

MrJ schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:47:
Mijn natte-tuin perkje story gaat helaas verder.

Het blijft een natte benden dus ik wil misschien een borderbak maken zoals aan de andere kant van de tuin:

[Afbeelding]

Aangezien de hoveniers in Nederland tot maart 2034 volzitten twijfel ik of ik dit zelf kan/ga doen...

Dus dan een eerste vraag aan de experts hier; Kan ik die stenen op de terrasstenen leggen of moeten ze in de grond?

[Afbeelding]

Indien grond, kan ik de eerste rij tegels er het beste uithalen?
Vergis je niet, die blokken zijn 15x15 dus als je ze in de bak legt, blijft er weinig border over. Dus inderdaad, voorste rij tegels en de opsluitbandjes eruit, daarna blokken tegen de tegels aanleggen zodat je stenen direct ook "opgesloten" zitten :)

De tegels lijken mij 20x20 en 20*40 te zijn, dus als je er een rij uithaalt moet je wel wat van die blokken slijpen. Iets om rekening mee te houden als je geen grote slijptol hebt. 230mm diamantblad, eventueel even iemand vragen. Weet trouwens niet of die blokken ook in 10*10 formaat leverbaar zijn? Zou een optie kunnen zijn om het iets minder pontificaal te doen lijken in een kleinere tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Shadow_Agent schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 07:43:
[...]

Vergis je niet, die blokken zijn 15x15 dus als je ze in de bak legt, blijft er weinig border over. Dus inderdaad, voorste rij tegels en de opsluitbandjes eruit, daarna blokken tegen de tegels aanleggen zodat je stenen direct ook "opgesloten" zitten :)

De tegels lijken mij 20x20 en 20*40 te zijn, dus als je er een rij uithaalt moet je wel wat van die blokken slijpen. Iets om rekening mee te houden als je geen grote slijptol hebt. 230mm diamantblad, eventueel even iemand vragen. Weet trouwens niet of die blokken ook in 10*10 formaat leverbaar zijn? Zou een optie kunnen zijn om het iets minder pontificaal te doen lijken in een kleinere tuin
Yes, met de tegels er uit heb je een gat van 20cm van band --> tegelrij. De stapelstenen zijn 50x12x12 maar als je een opsluitband hebt van 20cm hoogte past die er prima plat in als fundering?

Andere optie is de wat verzakte opsluitbanden een stuk hoger krijgen, dan komt het water er ook niet meer in. Maar dat lijkt mij een erg vervelende klus.

PS: Tuin is 8,5 x 10/12m, dus zo klein is die ook weer niet voor de randstad. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

MrJ schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:01:
[...]

Yes, met de tegels er uit heb je een gat van 20cm van band --> tegelrij. De stapelstenen zijn 50x12x12 maar als je een opsluitband hebt van 20cm hoogte past die er prima plat in als fundering?

Andere optie is de wat verzakte opsluitbanden een stuk hoger krijgen, dan komt het water er ook niet meer in. Maar dat lijkt mij een erg vervelende klus.

PS: Tuin is 8,5 x 10/12m, dus zo klein is die ook weer niet voor de randstad. ;)
Dat van die verhoogde opsluitbanden is inderdaad ook een optie. Heb ik bij mijn vorige woning ook gedaan. Die staken ongeveer 7 cm boven het terras uit. Vond ik prima oplossing. Opzich prima te doen, je haalt de bestaande eruit. Vult op met zand/aarde wat je wilt. In mijn optiek kan zwarte aarde prima voor dit doel. Daarna goed waterpas leggen/uitmeten en weer plaatsen. Heb je een mooie rand :) Voordeel is dat je niets meer hoeft te zagen omdat de stoepbandjes reeds op maat zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Shadow_Agent schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:20:
[...]

Dat van die verhoogde opsluitbanden is inderdaad ook een optie. Heb ik bij mijn vorige woning ook gedaan. Die staken ongeveer 7 cm boven het terras uit. Vond ik prima oplossing. Opzich prima te doen, je haalt de bestaande eruit. Vult op met zand/aarde wat je wilt. In mijn optiek kan zwarte aarde prima voor dit doel. Daarna goed waterpas leggen/uitmeten en weer plaatsen. Heb je een mooie rand :) Voordeel is dat je niets meer hoeft te zagen omdat de stoepbandjes reeds op maat zijn :)
Wel een stukje werk aangezien een gedeelte van de tegels daarop aansluit, die moeten er dan ook eerst allemaal uit.

Welk gereedschap heb jij gebruikt? Scherp, wat zand en mankracht? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:36
Ik heb nu een vijgenboom binnenstaan die ik graag wil uitplanten van 40-50cm hoog. De bedoeling is ik hem uiteindelijk in een leivorm ga snoeien. Ik lees echter op internet dat je in de winter (t/m eind maart) doorgaans snoeit voor takkengroei en in de zomer voor vruchten.

Mijn vijgenboompje moet ik eigenlijk gaan aftoppen zodat die zijtakken gaat vormen. Hebben hier mensen ervaring met een fruitboom halverwege de winter- en zomersnoei aftoppen voor de leivorm? Kan dit nog of ben ik echt te laat en kan ik beter wachten tot volgend jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je snoeit de takken dus kan je beter wachten tot het voorjaar lijkt me. Zelfs de laatbloeiers beginnen nu al nieuw blad te maken, dus ik denk dat je net te laat bent. De lente is het moment waarop het sap terug begint te stromen en zo vermijd je dat je boom 'leegbloedt', door vroeg genoeg in het voorjaar te snoeien.

We hebben thuis ooit een prachtige vrijstaande zilverberk geveld, dat was al redelijk laat in de lente, en het sap dat daaruit kwam was ongelooflijk. Je kon bij wijze van spreken een biertje tappen met wat er opwelde uit de onderkant van de stam, zo snel ging het.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

RoosW schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:45:
[Afbeelding]

Tja, dan koop je een huis in Almere, en hoe ziet je tuin er dan uit? Een gevangenis luchtplaats.. *O*
Onderhoudsvriendelijk noemt men dat alhier, of eigenlijk, wat je krijgt als je grote groepen mensen van driehoog achter in Amsterdam naar een eengezinswoning met tuin gooit.
Miep, wat is die groene zooi achter ons huis? Miep: "Geen idee, trek er maar uit en gooi er tegels in, daar heb je ten minste wat aan.
Betondorp bestaat al, maar je zou Almere kunnen hernoemen.
Het percentage 'Onderhoudsvriendelijke' luchtplaatsen is bizar hoog vergeleken met de rest van Nederland.
Maar goed, twee badkamers bleken door te lekken (de muren) zonder dat de bouwinspecteur dit vastgesteld had (echt waar huur je zo een kwibus nou voor in??) dus daar ging het budget voor keuken en tuin.
De keuken pre-corona gedaan, de voortuin een paar weken geleden, en nu al weken wachten op een offerte om onze luchtplaats weer in een tuin om te toveren.
Al wachtend meteen een ander verlangen ingevuld, een kasje om tomaten en aardbeien in te groeien.
Een heel simpel el-cheapo dingetje, vooral omdat ik mij het hubeskelubes 8)7 schrok van de prijzen van wat fatsoenlijkere constructies.
Dan bedoel ik die met glas natuurlijk.
Dit was drie tientjes, een leuke start zeg maar, en als het succesvol is, vervangen we het in een paar jaar wel voor een grotere van glas.
3 verschillende tomaten (Cherry, Vlees & Normaal) en 4 aardbeienplanten van 3 verschillende soorten, het zal mij benieuwen, hopelijk kunnen we van de zomer in een nieuw aangelegde tuin genieten van onze eerste oogst :)
Voor 12 euro heb je zo'n houten moestuinbak van 1x1 meter bij Action. Die heb ik ook een achter in mijn tuin gelegd. Dingen die achter glas moeten zet ik wel in de veranda :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHill
Teijgetje schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 00:12:
[...]

De mooiste vragen zijn die met het antwoord er al in...... ;)

Als je knipt zal hij daar uit willen blijven lopen, je moet de jonge loten er af draaien om zo lang mogelijk geen nieuwe aan de stam te krijgen.
Haha, ik had wel iets voorwerk gedaan maar kon geen eenduidig antwoord vinden. Kan ik de jonge loten er nu al afdraaien of is daar een bepaalde periode voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
MrHill schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:28:
Kan ik de jonge loten er nu al afdraaien of is daar een bepaalde periode voor?
Het meest effectief is het als je dat tussen 04:21 uur en 04:26 doet bij volle maan. :+

Zonder gekheid;
Gewoon vastpakken tussen twee vingers en van de stam/hoofdtak afdraaien/trekken.
Zodra je ze vast kan pakken. ;)

@Borromini
Als je de snoeiwonden gelijk dichtsmeert met bv Lac Balsam dan moet dat kunnen. Dan kan er ook geen ziekte in.
Bij snoeien in de rustmaanden hoef je niet te behandelen.

Snijd altijd terug op een knop of tak. Als je open stompen achterlaat na het snoeien van de vijgenboom, kunnen houtverterende organismen en soortgelijke ziekten de boom aanvallen door deze plekken. Terugsnijden tot de knop of tot de tak voorkomt dat dit gebeurt.
Dit geldt in de rustperiode zonder wondafdekking, maar natuurlijk nu ook, alleen gebruik je nu wel wondafdekking.
Gebruik voor kleinere takken scherpe, schone snoeischaren, en voor dikke takken grotere takkenscharen en zagen. Zorg ervoor dat de gereedschappen die je gebruikt gedesinfecteerd zijn om te voorkomen dat je met vies gereedschap ziekten verspreidt bij het snoeien.

[ Voor 59% gewijzigd door Teijgetje op 19-05-2021 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrHill
Teijgetje schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:02:
[...]

Het meest effectief is het als je dat tussen 04:21 uur en 04:26 doet bij volle maan. :+

Zonder gekheid;
Gewoon vastpakken tussen twee vingers en van de stam/hoofdtak afdraaien/trekken.
Zodra je ze vast kan pakken. ;)
Mooi, ga ik doen. Ging mij er meer om of het juist wel/niet mag in groeiseizoen. Er zijn planten die wel dat soort wensen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 11:41
Ik wil mijn ongebruikte balkon wat gaan vergroenen. Volledig is te veel, dat gewicht wil ik niet op het dak zetten, dus meer in de zin van wat plantenbakken aan de zijkant, misschien wat potten er op. Houdt toch wat warmte tegen en geeft het wat mooier beeld, maar zonder dat mijn dak doorzakt :D

Deze komen vol op het zuiden in de volle zon. Als leek zeg ik dan cactussen, maar internet geeft ook wat andere suggesties, al lijken die meer met focus op binnen dan buiten. Weet niet of dat nog uitmaakt. Paar hangplanten voor over de rand, en dan een pot of 2-3 voor er binnen lijkt me al heel wat. Iemand mooie suggesties? Iets van een bananenplant, vrouwentong zien er wel leuk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Borromini
Ik ging er eigenlijk wel van uit dat je kleine takken snoeit/topt gezien je formaat van 40-50 cm.
Klein hoef je niet te behandelen waarschijnlijk. die bloeden iets maar zullen stoppen. En omdat dat maar weinig stuwing heeft zal dat ook afgesloten met Lac Balsam geen broedplaats worden van schimmels/ziekte.
Neem een tube met borstel voor je gemak.

Grote snoei/takken zou ik uitstellen, die bloeden meer en onder de wondafdichting kan zich vocht ophopen dat kan gaan schimmelen.

Overigens is het haast onmogelijk dat een plant/boom doodbloedt/leegbloedt. Het zijn geen mensen die het opgeven als je 3 liter van de zes kwijt bent. Bloeden is gewoon sapstroom en normaal stopt dat na verloop van tijd en grendelt de boom de wond zelf af. De suikers in het "bloed"/sap zijn wel een mogelijke voedingsbron voor schimmels en ziektes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk dat je @banaliteit bedoelt maar ik lees met evenveel interesse mee want mijn Japanse esdoorn heeft wat zwarte takjes die ik in het oog houd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Borromini
Je hebt gelijk, het was voor @banaliteit bedoeld. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Uiteindelijk nog zelf moeten McGuyveren, maar dit wordt waarschijnlijk het uiteindelijk ontwerp voor onze tuinen. Beplanting is ter indicatie, voortuin geen zon, achter volledig, maar de bak tegen de garage weer in de schaduw. Kunstgras achter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcR7_7mTAx8dVxXA9a-aD3zbecg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u2OhR26C7JfE6zsxXCVEWqhH.png?f=fotoalbum_large

Kostenplaatje, probeer deze nog iets te laten zakken, vind het gezien de relatief goedkope tegels nog fors:
Members only: offerte
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:36
@Zebby Ik vind het zelf geen gekke prijs, zeker in de huidige markt. Tuin aan laten leggen is gewoon prijzig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Milo85 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:29:
@Zebby Ik vind het zelf geen gekke prijs, zeker in de huidige markt. Tuin aan laten leggen is gewoon prijzig :)
Toch goed om wat feedback te krijgen daarover. Tuurlijk kan het altijd goedkoper als ik met 5 aannemers via werkspot ga zoeken, en dan op reis naar Polen en een paar willekeurige mannen in een busje stouw, maar dit is nog een goed aangeschreven partij dichtbij :) Ik had echter verwacht dat de tegels dusdanig groot deel zouden zijn van de prijs dat de keuze voor "goedkope" tegels (40 per m2) meer naar de 8k zou zakken. Niet dus :+
Pagina: 1 ... 75 ... 183 Laatste