Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 85 86 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Nu online
Grond afvoeren is duur vanwege de schoongrondverklaring. Tot een aantal jaar geleden had je deze beneden de 6m3 niet nodig. Tegenwoordig moet elke grond gekeurd worden. Een kilo grond mag maximaal 0,1mg PFAS bevatten. Niet elke grondbank is even moeilijk en zeker voor de kleine hoeveelheden kan een belletje naar milieustraten of grondbanken lonen.

https://www.architectdire...en/schoongrondverklaring/

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 11:29
Na een halfjaar te hebben gezocht naar de staptegels in mijn tuin wil ik nu toch een klein tuinpadje van boomschors aanleggen in mijn tuin. Heeft iemand originele ideëen voor kantopsluiting? Het hoeft uiteraard geen enorm gewicht te weerstaan, als het de schors een beetje bijeen houdt is het goed.

Op het internet zie ik bij kantopsluiting vooral stalen banden (prijzig en onnatuurlijk), of banden van 'natuurlijk' plastic.

• pjot1
  • Nu online
michie1 schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:16:
Na een halfjaar te hebben gezocht naar de staptegels in mijn tuin wil ik nu toch een klein tuinpadje van boomschors aanleggen in mijn tuin. Heeft iemand originele ideëen voor kantopsluiting? Het hoeft uiteraard geen enorm gewicht te weerstaan, als het de schors een beetje bijeen houdt is het goed.

Op het internet zie ik bij kantopsluiting vooral stalen banden (prijzig en onnatuurlijk), of banden van 'natuurlijk' plastic.
Keien, koprol van gebakken klinkers? Misschien ook een beetje prijzig maar wel mooi. Anders ga je idd richting cortenstaal.

• Toke_gt
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 06:37

Met een kantopsluiting wordt het wel ‘strak’, ik weet of dat bij de stijl van je tuin past? Als het echt alleen bedoeld is om het schors op z’n plek te houden, zou je ook het pad iets verdiept kunnen aanleggen. De grond eromheen is steviger dan de snippers. Wat ligt er aan weerszijden?

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 09:26
Twee jaar geleden een vijgenboom geplant. Dit jaar staat hij goed vol met vruchten. Ik vraag me alleen af of ze nog wel rijp kunnen worden dit jaar? Of is er te weinig zon/warmte geweest?

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 11:29
pjot1 schreef op zondag 5 september 2021 @ 12:36:
[...]
Keien, koprol van gebakken klinkers? Misschien ook een beetje prijzig maar wel mooi. Anders ga je idd richting cortenstaal.
Keien leken goedkoop, totdat ik zag dat de prijs (op verschillende websites) per stuk was _/-\o_ Dat wordt het dus niet, want dan heb ik het duurste tuinpadje van de hele buurt.
Toke_gt schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:08:
[...]
Met een kantopsluiting wordt het wel ‘strak’, ik weet of dat bij de stijl van je tuin past? Als het echt alleen bedoeld is om het schors op z’n plek te houden, zou je ook het pad iets verdiept kunnen aanleggen. De grond eromheen is steviger dan de snippers. Wat ligt er aan weerszijden?
De stijl van mijn tuin is zodanig dat goedbedoelende tuinmannen flyers in mijn brievenbus stoppen met de vraag of ze de zaak onder handen mogen nemen :9 Maar dit klinkt eigenlijk als een hele goede oplossing, als het werkt. Aan weerszijden van het pad staan heesters en vaste planten, dus ik denk dat het inderdaad wel losloopt.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

hansvk schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:26:
Twee jaar geleden een vijgenboom geplant. Dit jaar staat hij goed vol met vruchten. Ik vraag me alleen af of ze nog wel rijp kunnen worden dit jaar? Of is er te weinig zon/warmte geweest?

[Afbeelding]
Heb je die in een pot of in volle grond? Het lijkt me ook wel leuk, maar ik wil ook geen boom van meters hoog :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Eskimootje
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

[Afbeelding]
Kan nog prima hoor. Hier gaan ze soms supersnel van groen naar rood/bruin in enkele dagen.

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 08:51

Hardhouten vijverstroken, heb ik zelf ook gebruikt, die kan je nog een beetje buigen en gaan redelijk lang mee. Staat ook natuurlijk in combinatie met de boomschors

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 06:57
Na ooit voor het eerst gepiepeld te zijn op internet met een elektrische snoeischaar die erg goedkoop was maar nooit kwam, nu maar eentje gekocht van Amazon.
Na veel zoeken, die dingen zijn er in allerlei aanbiedingen en merken, waarbij je al snel gaat twijfelen of je niet in de prijsrange 300-1000 euro moet kopen, gekozen voor de TZUTOGETHER snoeischaar voor €90.
Redenen : goedkoop in verhouding met wat hij kan t.o.v anderen die dat ook garanderen, knipt 30mm, 2 accu`s, koffer, oplader, gratis verzonden.
Na ontvangst blijkt dat je er ook een extra mes bij krijgt en een aanzetsteentje met sleutel om het mes te verwisselen.

Conclusie: Beste aankoop ooit ! _/-\o_ _/-\o_

Hij knipt snel.
Hij is licht.
Hij kan simpel in stand 1 (smal) of 2 (wijd) gezet worden door de trigger enkele seconden in te houden tot hij piept.
De bek gaat weer open als je de trigger loslaat, ook bij half gesloten, hij gaat dus niet automatisch helemaal dicht. (dus als je pijn in je vinger voelt en je laat los knipt hij hem er niet af. :+ )
Hij kan simpel vergrendelt door de trigger langer in te houden tot na de eerste piep er drie piepjes te horen zijn, de bek blijft dan dicht.
Hij vergrendeld met open bek als je de schaar even niet gebruikt tegen per ongelukjes, hoorbaar met een piepje.
Hij ontgrendeld en opent de bek simpel door de trigger twee keer in te drukken.
Er zit een on/off schakelaar op, je kunt hem dus veilig wegleggen met accu.
Hij knipt 30 mm verse takken met gemak, met verhoute heeft hij soms wel wat moeite, ligt aan de soort.
Dikkere takken, hoewel afgeraden, knipt hij in een paar keer rondom door, wat uiteraard niet een strakke snede geeft.

Of hij echt 36 volt is betwijfel ik, maar hij voldoet dus boven verwachting. (Oplader geeft 21V..... :+ )

Resultaat van een dik uurtje rondwandelen: Het hele terrein gesnoeid van alle (op de maaier) in de weg zittende en overgroeiende takken. Knip, knip, knip, zolang het binnen bereik zit van de bek, of dat nu onderste boven is of uit zicht, snoei je zonder moeite alles weg. Geen kramp, geen pijn, geen vermoeidheid.
En dit alles op één accu, die daarna nog niet leeg was. _/-\o_

En in twee voortuinen liggen nog twee bergjes die niet op de foto staan.
Nu alles nog ophalen en verhakselen.......... :'(

En eindelijk de verticuteerhark kunnen gebruiken icm maaien en rollen. Vorige week de maaitractor gerepareerd, gistermiddag was het gras droog genoeg.
Het gras moest haast 20 cm gemaaid wat icm met verticuteren en een roller van 125kg toch wel een dingetje was voor ons 18pktje.
Dat ging twee keer zo langzaam als alleen maaien en rollen, voordeel is wel dat de fan de tijd krijgt om alles uit te werpen zonder te verstoppen.
Eerste indruk is dat het mooier gemaaid is omdat de viltlaag open getrokken wordt. _/-\o_
Kort gras dezelfde behandeling gaat 2x zo snel.

Bij de buren even snel maaien zonder roller en verticuteerder resulteerde tot 4x toe in een verstopte machine, daar was het ook zo lang. :(

[Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 07-09-2021 21:01]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 09:20
Hier de eerste gele bladeren in de leilindes, het wordt weer herfst. Herfst en winter ook mooi maar mis toch een stukje zomerse temperaturen deze afgelopen zomer

Hoi :)

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Shadow_Agent schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:06:
Hier de eerste gele bladeren in de leilindes, het wordt weer herfst. Herfst en winter ook mooi maar mis toch een stukje zomerse temperaturen deze afgelopen zomer
De zomer komt de komende twee weken. Goed opletten dus anders mis je hem.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Toke_gt
michie1 schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:41:
[...]
De stijl van mijn tuin is zodanig dat goedbedoelende tuinmannen flyers in mijn brievenbus stoppen met de vraag of ze de zaak onder handen mogen nemen :9 Maar dit klinkt eigenlijk als een hele goede oplossing, als het werkt. Aan weerszijden van het pad staan heesters en vaste planten, dus ik denk dat het inderdaad wel losloopt.
Hahaha, grappig die beschrijving. Je kunt het pad uitgraven en/of aan de zijkanten dijkjes maken. Als je eerst antiworteldoek legt en daarna de snippers erop, blijft het schors behoorlijk op z’n plek, is mijn ervaring. Zo zie ik het hier overigens ook op de snipperpaden in het park liggen. Ik zou het in ieder geval zo uitproberen; dure kantopsluiting kan altijd nog.

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 09:20
PaT schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:57:
[...]

De zomer komt de komende twee weken. Goed opletten dus anders mis je hem.
Uiteraard is nu net mijn vakantie voorbij :'(

Hoi :)

• hansvk
Marzman schreef op zondag 5 september 2021 @ 13:43:
[...]

Heb je die in een pot of in volle grond? Het lijkt me ook wel leuk, maar ik wil ook geen boom van meters hoog :p
Hij staat in de volle grond. De hoogte bepaal je zelf (snoeien) als je de boom te groot vind.

• Diagonaal
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22-09 08:47
Verticuteren jullie het gazon ook in het najaar of alleen in het voorjaar ?

Bij 2x per jaar zou dit komende weken moeten gebeuren lijkt me ?

• barry86
  • Laatst online: 21-09 19:30
Diagonaal schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:34:

Bij 2x per jaar zou dit komende weken moeten gebeurd lijkt me ?
Mijn enigste zorg met verticuteren is dat de grond vochtig is. Zeker niet droog.

• OMX2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 04:06

OMX2000

By any means necessary...

[Afbeelding]
Oh wow! nice. Ik wist echt niet dat dat kon in Nederland. In onze nieuwe tuin willen we ook een vijgenboom, dus zou leuk zijn als die ook ooit vruchten gaat hebben.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Wom
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:07
Diagonaal schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:34:

Bij 2x per jaar zou dit komende weken moeten gebeuren lijkt me ?
Zelf doe ik dit twee keer per jaar. Het is nu wat aan de droge kant, maar ergens de komende twee weken staat het op de planning. Verticuteren, voeding, kalken, etc. Zelfde stappen als in het voorjaar eigenlijk.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• hansvk
OMX2000 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:45:
[...]

Oh wow! nice. Ik wist echt niet dat dat kon in Nederland. In onze nieuwe tuin willen we ook een vijgenboom, dus zou leuk zijn als die ook ooit vruchten gaat hebben.
Ja, gaat goed als je hem op een wat beschutte (maar wel zonnige) plek neer zet. Je kunt het beste voor de Ficus carica 'Brown Turkey' kiezen. Die is het meest winterhard.

• Teijgetje
Vandaag is het gras bij de buren een stuk groener....... >:)

Ik had bedacht de bermen niet in te zaaien maar er graszoden op te leggen. Lekker gelijk dicht.
Ik ging uit van 100m² en dat was te behappen voor 110 meter berm.
Tot ik de meters echt ging opmeten en ik op haast 200 m² uitkwam, toen was het gelijk niet zo`n leuk idee meer voor een strookje gemeentegrond langs de weg om ruim 500 daarvoor uit te geven.

Dus ander plan........graszoden die over zijn voor weinig of gratis, en in de buurt.
Vanavond de eerste partijtjes gehaald, ca 12 m² voor 10 euro en 45 m² voor 20 euro.
Die partij van 45 m² was eigenlijk al te oud met drie dagen, veel geel en ook broei.
Voor een tuin had ik het nooit meegenomen.
Gelijk thuis maar alles uitgelegd zodat het weer lucht krijgt en water gegeven, om te zien hoe veerkrachtig gras is....... :+
Hopelijk hoeft het niet met het GFT mee.
Als het iets opveert dan kan het de berm in met wat extra graszaad doorgezaaid.

Edit 11/9
Inmiddels een mol gevangen in de berm, hopelijk was dit monster verantwoordelijk voor alle hopen en gangen over 110 meter lengte en kan ik zoden gaan leggen. Deze mol was een van de grootste die ik tot nu gezien heb (van de 9 dit jaar voorlopig, en counting, ze zitten ook weer op twee plaatsen in het veld :+ )
Paar zoden verplaatst omdat ze in een plas lagen, daar watert de hele plaats op af als het regent en dat leek me ook weer wat teveel van het goede.
En vandaag de zoden geborsteld met een harde straatbezem tegen de "pool" in om het gras omhoog te zetten zodat het droger wordt/meer lucht krijgt en het niet verrot samen met de dode sprieten. Het valt me eigenlijk niet tegen, het groene gras blijft zitten en het gele gras is inmiddels bruin.
Er zitten maar twee zoden tussen die echt merendeel bruin zijn, al hebben die ook nog groen.

Inmiddels nog wat gratis m² in het verschiet en morgen even een kleine 57 cm grasrol ophalen voor 15 euro.
Die van de maaitractor van een meter breed x 125kg werkt niet zo fijn op een aflopende slootkant met de hand en de hele dag dwars met de tractor op de weg is ook weer zo`n dingetje. :N

[Voor 44% gewijzigd door Teijgetje op 11-09-2021 23:07]

• Rowwan
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:55
Ik ben op het moment mijn tuin aan het renoveren, maar wil een aantal hortensia's (strong Annabelle) verpoten. Heeft dit enige kans van slagen als ik dat nu (over een week of 2) doe? Of kan ik ze beter afschrijven... Ik wil er best wat tijd/geld in investeren, maar ze zijn niet onvervangbaar :). Mocht verpoten zin hebben, moet dit dan met de bloemen staan of eraf?

• witterholt
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22-09 20:51
witterholt schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:46:
Ons tuinontwerp is inmiddels klaar, nu nog wachten tot augustus.... De kapschuur wordt 7x4,5m en wordt in dezelfde kleur gespoten als het houtwerk van de woning en krijgt ook dezelfde dakpannen als de woning heeft.
[Afbeelding]
Hebben jullie nog alternatieve bolbomen voor bolcatalpa's die wat langer hun blad behouden?

Momenteel ziet het er zo uit. Na de bouw heb ik alleen graszaad gezaaid en is de beukenhaag bij de erfgrens aangelegd.
[Afbeelding]
Afgelopen week is de kapschuur gerealiseerd. Deze week komt er nog zinken beplating met kraal op de waterborden en worden de zwarte spotjes vervangen door witte. De rest van de aanleg van de tuin laat nog even op zich wachten omdat de gebakken waaltjes welke we uitgekozen hadden nergens op voorraad zijn.

[Voor 6% gewijzigd door witterholt op 12-09-2021 13:17]

• Toke_gt
Rowwan schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:31:
Ik ben op het moment mijn tuin aan het renoveren, maar wil een aantal hortensia's (strong Annabelle) verpoten. Heeft dit enige kans van slagen als ik dat nu (over een week of 2) doe? Of kan ik ze beter afschrijven... Ik wil er best wat tijd/geld in investeren, maar ze zijn niet onvervangbaar :). Mocht verpoten zin hebben, moet dit dan met de bloemen staan of eraf?
Bloemen eruit en takken terugsnoeien, zodat ze volgend jaar mooi uitlopen. Dan verplaatsen en rustig in de winter laten herstellen. Mogelijk laten de bloemen een jaar op zich wachten, maar op zichzelf is dit prima moment.
Tip voor daarna: helft takken terugsnoeien en andere helft alleen bloemen eruit. Zo krijg je een mooie dichte struik vol bloemen.

• pjot1
  • Nu online
witterholt schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:47:
[...]

Afgelopen week is de kapschuur gerealiseerd. Deze week komt er nog zinken beplating met kraal op de waterborden en worden de zwarte spotjes vervangen door witte. De rest van de aanleg van de tuin laat nog even op zich wachten omdat de gebakken waaltjes nergens op voorraad zijn.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier al gekeken? https://www.vsb-sierbestratingen.nl/

• Milo85
@Rowwan hebben wij ook gedaan en ze hebben het allemaal overleefd.

• whoami
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10:52
Rowwan schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:31:
Ik heb dit jaar -in het voorjaar- hydrangea annabelle verplaatst. Het was ergens in maart, rond het tijdstip waarop ik ze na de winter terugsnoei. Heb ze op dezelfde dag teruggesnoeid en verplant.
Bij het verplanten heb ik genoeg bodemverbeteraar voor zuurminnende planten gebruikt, en deze zomer hebben ze toch al gebloeid (minder en kleiner dan gewoonlijk, maar dat zal volgend jaar al weer anders zijn)

• struukkel
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
Nu het hier toch over verplanten gaat: we hebben een vijgenboom in de tuin (van de vorige bewoners geërfd) die door de pot heen is gegroeid. Dat ziet er niet echt mooi uit, dus daar wil ik dit najaar wat aan gaan doen. Opties die ik overweeg zijn een pot er om heen metselen of uitgraven en zo'n 50cm lager in de grond zetten. De laatste optie vind ik het mooist en heeft als voordeel dat er meer boom onder het zonnescherm past. Ik vraag me alleen af hoeveel wortels ik mee moet nemen en hoeveel ik moet snoeien wil de boom het goed overleven. Iemand ervaring of tips?

• Toke_gt
struukkel schreef op zondag 12 september 2021 @ 15:47:
Nu het hier toch over verplanten gaat: we hebben een vijgenboom in de tuin (van de vorige bewoners geërfd) die door de pot heen is gegroeid. Dat ziet er niet echt mooi uit, dus daar wil ik dit najaar wat aan gaan doen. Opties die ik overweeg zijn een pot er om heen metselen of uitgraven en zo'n 50cm lager in de grond zetten. De laatste optie vind ik het mooist en heeft als voordeel dat er meer boom onder het zonnescherm past. Ik vraag me alleen af hoeveel wortels ik mee moet nemen en hoeveel ik moet snoeien wil de boom het goed overleven. Iemand ervaring of tips?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een gat graven dat ruim dieper is dan de pot waar ie nu in staat. Vervolgens eerst potaarde in het gat, dan boom erin en aan bovenkant en zijkanten nog ca 10 cm potaarde bijstorten. Lekker veel water geven, verder niets. Pot lijkt me best klein voor boom van deze omvang, dus denk dat ‘ie er wel van opknapt.
Eventueel kun je takken beetje bijsnoeien, dan kan ie meer energie steken in het wortelen.
Ik zou zoveel mogelijk wortels proberen mee te nemen. Als dat niet kan, afsteken en dan wel echt terugsnoeien om het nieuwe wortelen mogelijk te maken.

[Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 12-09-2021 16:52]

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22-09 21:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Toke_gt schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:51:
[...]
Pot lijkt me best klein voor boom van deze omvang, dus denk dat ‘ie er wel van opknapt.
Die boom is al door de pot heengegroeid, dus het formaat van de pot is ondertussen van ondergeschikt belang.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• struukkel
  • Nu online
Freee!! schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:53:
[...]

Die boom is al door de pot heengegroeid, dus het formaat van de pot is ondertussen van ondergeschikt belang.
Klopt, en daardoor vind ik het ook wat lastiger inschatten wat ik mee moeten nemen aan wortels. Het is een redelijk flinke boom dus hij heeft wel wat wortels nodig denk ik.

• Toke_gt
struukkel schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:55:
[...]

Klopt, en daardoor vind ik het ook wat lastiger inschatten wat ik mee moeten nemen aan wortels. Het is een redelijk flinke boom dus hij heeft wel wat wortels nodig denk ik.
Je moet zeker niet de wortels bij de pot afzagen. Boom heeft niet voor niets ruimte gezocht voor de wortels. Dus uitgraven zover als je kunt, zodat ie houvast krijgt als je hem lager plant. Als je ‘m op exact dezelfde plek wilt, kun je mogelijk grond onder de pot wegscheppen en de boom laten ‘zakken’. Dan hoef je de wortels niet helemaal uit te graven, maar wel in een grote cirkel rondom de boom vrij te maken, zodat ie diep genoeg kan zakken.

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Alles moet gewoon in balans blijven. Moet je een deel van het wortelgestel afknippen/steken, zorg er dan ook zeker voor dat je 'm minstens pro rata terugsnoeit.

• RoosW
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 10:36

Zowaar een hovenier die communiceert! Weliswaar pas nadat de tegels afgeleverd werden (heel fijn, de auto stond nog op onze parkeerplaats, want 'geen bericht' toen onverwachts de tegels geleverd werden) om zich te verontschuldigen voor het gebrek aan waarschuwing terwijl hij de leverancier gevraagd had hem te verwittigen alvorens af te leveren (niet gebeurd dus).
Maar dat was voor ons het signaal dat er binnenkort actie te verwachten is, en jawel deze week gaan ze aan de slag. 4 dagen verwacht hij bezig te zijn.
Dat houd dus in het verwijderen van de oude bestrating, uitgraven van de plantbedden tot minimaal 50cm en vullen met goede aarde, herbestraten en bouwen pergola, en het ophogen van de parkeerplaats en daarna herbestraten.
Het beplanten doe we zelf, met verse losse grond zou dat moeiteloos moeten wezen, als zijn er best veel planten nodig per m2 ;)
Ik voorzie stevige rugpijn in mijn nabije toekomst :P
Later belde hij nogmaals nu om te melden dat de start donderdag zou zijn, en of we de parkeerplaats dan autovrij wilden maken (container en grond naar ik vermoed).
Wel een verademing om een hovenier te hebben die de moeite neemt om te communiceren en reageert als je wat vraagt, zo zie ik het graag!
Ik zal foto's van onze lege gevangenis luchtplaats* (huidig) maken en het resultaat na de hovenier klaar is, en die dan hier posten.

We staan te popelen om zelf aan de slag te gaan :D

* Tja we wonen in Almere, en het droevige idee van een tuin is hier wall to wall tegels/bestrating :( Onze oude tuin van de vorige woning is dan ook platgewalst en onder tegels verdwenen [snif], en wat men tuin noemde van deze woning was al net zo droevig.

PS bovenstaande foto is van onze toekomstige tuin, een schets om de hovenier duidelijk te maken hoe wij het hebben willen.

[Voor 9% gewijzigd door RoosW op 13-09-2021 11:41. Reden: Toevoeging informatie]

• pjot1
  • Nu online
RoosW schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:37:
[Afbeelding]
Zowaar een hovenier die communiceert! Weliswaar pas nadat de tegels afgeleverd werden (heel fijn, de auto stond nog op onze parkeerplaats, want 'geen bericht' toen onverwachts de tegels geleverd werden) om zich te verontschuldigen voor het gebrek aan waarschuwing terwijl hij de leverancier gevraagd had hem te verwittigen alvorens af te leveren (niet gebeurd dus).
Maar dat was voor ons het signaal dat er binnenkort actie te verwachten is, en jawel deze week gaan ze aan de slag. 4 dagen verwacht hij bezig te zijn.
Dat houd dus in het verwijderen van de oude bestrating, uitgraven van de plantbedden tot minimaal 50cm en vullen met goede aarde, herbestraten en bouwen pergola, en het ophogen van de parkeerplaats en daarna herbestraten.
Het beplanten doe we zelf, met verse losse grond zou dat moeiteloos moeten wezen, als zijn er best veel planten nodig per m2 ;)
Ik voorzie stevige rugpijn in mijn nabije toekomst :P
Later belde hij nogmaals nu om te melden dat de start donderdag zou zijn, en of we de parkeerplaats dan autovrij wilden maken (container en grond naar ik vermoed).
Wel een verademing om een hovenier te hebben die de moeite neemt om te communiceren en reageert als je wat vraagt, zo zie ik het graag!
Ik zal foto's van onze lege gevangenis luchtplaats* (huidig) maken en het resultaat na de hovenier klaar is, en die dan hier posten.

We staan te popelen om zelf aan de slag te gaan :D

* Tja we wonen in Almere, en het droevige idee van een tuin is hier wall to wall tegels/bestrating :( Onze oude tuin van de vorige woning is dan ook platgewalst en onder tegels verdwenen [snif], en wat men tuin noemde van deze woning was al net zo droevig.

PS bovenstaande foto is van onze toekomstige tuin, een schets om de hovenier duidelijk te maken hoe wij het hebben willen.
Zo hoort het! Hopelijk mag het resultaat er ook zijn! :)

• RoosW
Ik ben optimistisch, ze zijn net langs gekomen, woensdag middag begint zijn helper (in opleiding) met het verwijderen van de klinkers.

• pjot1
  • Nu online
RoosW schreef op maandag 13 september 2021 @ 20:23:
Ik ben optimistisch, ze zijn net langs gekomen, woensdag middag begint zijn helper (in opleiding) met het verwijderen van de klinkers.
Die zal dan wel goed misbruikt worden. Normaal gesproken zou je daar een (mini)shovel voor gebruiken. :)

• spank_mojoo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22-09 16:30
pjot1 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 05:16:
[...]

Die zal dan wel goed misbruikt worden. Normaal gesproken zou je daar een (mini)shovel voor gebruiken. :)
ik lees nergens dat dit met de hand gebeurd?

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
spank_mojoo schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 07:53:
[...]

ik lees nergens dat dit met de hand gebeurd?
De meeste helpers in opleiding kunnen/mogen geen shovel besturen :P .

• pjot1
  • Nu online
GeeMoney schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 07:56:
[...]

De meeste helpers in opleiding kunnen/mogen geen shovel besturen :P .
@spank_mojoo
Dit dus! Bovendien heb je voor een machine breder dan 1,3m een T rijbewijs nodig.

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
OMX2000 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:45:
[...]

Dat kan zeker, maar ik ben blij dat ik er vanaf ben :) De vogels, vliegen, vlinders en wespen maken er hier een dusdanige troep van dat wij de vijgenboom laatst maar hebben weggegeven. Misschien hadden wij ze eerder moeten plukken hoor, maar hij stond hier naast een trampoline, met spelende kinderen ernaast was het geen goede combi met wespen.

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

• OMX2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 04:06

OMX2000

By any means necessary...

Taro schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:45:
[...]

Dat kan zeker, maar ik ben blij dat ik er vanaf ben :) De vogels, vliegen, vlinders en wespen maken er hier een dusdanige troep van dat wij de vijgenboom laatst maar hebben weggegeven. Misschien hadden wij ze eerder moeten plukken hoor, maar hij stond hier naast een trampoline, met spelende kinderen ernaast was het geen goede combi met wespen.
Da's een goede. Want we willen ook een trampoline straks. Dus sowieso niet de vijg in de buurt van die trampoline, en op tijd plukken dus.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• spank_mojoo
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22-09 16:30
pjot1 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:36:
[...]

@spank_mojoo
Dit dus! Bovendien heb je voor een machine breder dan 1,3m een T rijbewijs nodig.
zo, sorry hoor. ik had niet gedacht dat dit zo belangrijk voor iemand kon zijn.
ik houd al op.

• RoosW
pjot1 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 05:16:
[...]

Aangezien de plantenbedden ook 50cm zand kwijt moeten voor er aarde in gaat, mag ik hopen dat ze een mini shovel inzetten, anders kan de jonge man vast gaan plannen voor vervroegd pensioen.. Zo duur is de (desnoods) huur van zo een dingetje nu ook weer niet (als je naar de 5000,- kijkt die ik aan het totaal kwijt ben.)
Als ze alles met de hand gaan doen zie ik ze niet in 3 á 4 dagen klaar zijn zoals men melde.

@spank_mojoo Er is niets over gezegd, de ingang van de tuin is 1 meter breed, een minishovel van 90cm dus maximaal, ik laat nog wel horen of ze zoiets gebruiken of niet. Ik had het mij zelf ook al afgevraagd ;)

Overigens kwam gistermiddag de hovenier onverwachts langs, zoals gemeld in een korte tussen post, daar even mee gesproken, hij was heel blij weer eens een 'echte' tuin aan te kunnen leggen, hij mopperde dat hij in Almere meer een bestratings als tuin bedrijf was, we hebben nog even gefilosofeerd over het invoeren van een stevige tegeltaks zoals ooit voorgesteld was, we waren beide voor :P

[Voor 32% gewijzigd door RoosW op 14-09-2021 10:48. Reden: Toevoeging informatie]

• RoosW
OMX2000 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 09:38:
[...]

Da's een goede. Want we willen ook een trampoline straks. Dus sowieso niet de vijg in de buurt van die trampoline, en op tijd plukken dus.
In een voortuin twee huizen verderop hadden ze er een staan, die oogsten ze dus nooit, na een paar jaar stond het hele plantvak vol met hele jonge vijgenbomen, de vruchten verwijderen is dus wel een goed idee als je niet een heel bos in je tuin wilt ;-)

• Woody179
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 09:01
Taro schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:45:
[...]

Wespen komen alleen af op overrijp / rottend fruit. Op tijd plukken en zorgen dat er geen overrijpe / rottende vruchten op de grond liggen of aan de boom hangen.

Verder ligt het ook een beetje aan het formaat tuin. Met teveel elementen in een te krappe ruimte zit de mens en de natuur elkaar al gauw in de weg, kwestie van balans zoeken en vinden.

@RoosW
Hoe groot is je tuin? Is die 5000 inclusief materiaal, aan/afvoer van grond, planten, uurloon, BTW, ect.?
Indien ja dan zit je toch al gauw in de categorie goedkope arbeid te kijken, en niet in de categorie arbo verantwoord werken.

@spank_mojoo
Zie het niet als persoonlijke aanval, er zijn gewoon veel cowboys in het vak die met onverantwoord werken snel geld willen verdienen en zo een slechte naam geven aan het vak.

[Voor 8% gewijzigd door Woody179 op 14-09-2021 10:56]

• RoosW
Woody179 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:49:
[...]

@RoosW
Hoe groot is je tuin? Is die 5000 inclusief materiaal, aan/afvoer van grond, planten, uurloon, BTW, ect.?
Indien ja dan zit je toch al gauw in de categorie goedkope arbeid te kijken, en niet in de categorie arbo verantwoord werken.
Minder als 30m2 (helaas) en ze doen enkel de bestrating (incl. nieuwe tegels en de afvoer van de oude klinkers), de plantbedden aanmaken en vullen (niet verhoogd, incl het afvoeren van het zand dat dan niet onder de parkeerplaats is verdwenen) en een pergola(tje) bouwen (7 balken van 15x15) + ophogen parkeerplek (circa 20m2) en herbestraten (met bestaande tegels).
Ja, het geheel gaat dan zo rond de 5000,- kosten incl btw etc. we hadden 3 offertes om uit te kiezen (van de 12 die we benaderd hadden, het schijnt druk te zijn ;) ) 4000,- maar veel te vaag en ongespecificeerd, onsympathieke vent ook, die van 5000,- degelijke kerel, duidelijk verhaal en geen poespas met een heldere offerte, en dan nog één van 8500,- met een hele vage offerte waar geen pukkel arbeidsloon in stond enkel 5400,- 'onvoorzien' naast de materiaalkosten :?
De keuze was snel gemaakt.
De planten kopen en poten we zelf, het geheel gaat dan zo rond de 6000,- kosten.

[Voor 34% gewijzigd door RoosW op 14-09-2021 11:01. Reden: Toevoeging informatie]

• pjot1
  • Nu online
spank_mojoo schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:31:
[...]

zo, sorry hoor. ik had niet gedacht dat dit zo belangrijk voor iemand kon zijn.
ik houd al op.
No offence! Het was ook nog vroeg. ;) En zoals @Woody179 ook al zegt, genoeg doebers die dus onder de (kost)prijs aan de gang gaan en zo dus de markt verzieken voor vakmensen die rekenen wat ze nodig hebben om kwaliteit af te leveren.

• mdecramer
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 16-09 09:13
Dag allen! Ik ga binnenkort enkele houten klimrekken monteren vóór mijn erfafscheiding en vroeg me hierbij af of er zoiets is als een courante/gemiddelde afstand tssn rek en erfscheiding. Dit om de klimplanten voldoende groei- en klimruimte te geven tussen de trellis en die erfscheiding.

• witterholt
En als finishing touch is vandaag de zinken beplating op de waterborden gezet...
Het Douglas hout is trouwens met Jotun Demidekk Ultimate Tackfarg gespoten.

[Voor 7% gewijzigd door witterholt op 16-09-2021 09:39]

• Teijgetje
@mdecramer
Alles wat over de erfgrens groeit mag in principe gesnoeid zonder toestemming van jou.
Het hangt dus een beetje van de plant af die je wil laten klimmen hoeveel ruimte die normaal nodig hebben om dicht te groeien.
Een hedera wandje heeft minder ruimte nodig dan bijvoorbeeld een beukenhaagje.

• RoosW
De jongeman is vanochtend aan de gang gegaan, met de hand, op mijn vraag melde hij dat met zo een piepklein tuintje het net zo snel met de hand ging. Tja, het is zijn rug ;)
Met een uurtje of twee is alles eruit zegt ie.
Zonder supervisie hebben de container lui de handel knap onhandig neergepleurt, het is maar goed dat ie morgenochtend weggehaald word, hij staat lelijk in de weg voor iedereen die iets verder in het parkeergedeelte zijn auto wil zetten of halen :P
Wel jammer dat ze dit niet zoals beloofd gistermiddag konden doen, hoe eerder het klaar is hoe sneller we zelf aan de slag kunnen.

• Woody179
witterholt schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:37:
En als finishing touch is vandaag de zinken beplating op de waterborden gezet...
[Afbeelding]
Even een kleine praktische vraag he, hoe ga jij ooit nog je goot schoon kunnen maken?

• witterholt
Woody179 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:18:
[...]

Even een kleine praktische vraag he, hoe ga jij ooit nog je goot schoon kunnen maken?
Simpel: met een tuinslang schoon spuiten vanaf de zijkanten en/of vegertje op telescoopstang.

[Voor 7% gewijzigd door witterholt op 16-09-2021 19:59]

• Teijgetje
De bermen doen was weer snel bedacht..........
Het onkruid er uit gaat wat minder snel, na eerst geprobeerd te hebben om alles plat te spuiten tegen mijn geloof in, nu dus toch maar met de hand. :(
Tegen de tijd dat het bespoten onkruid allemaal dood was, ca 2 weken, groeide de nieuwe generatie al weer vrolijk een cm of 15 hoog. :'( :X
Nu dus maar de frees er overheen en dan met de schoffel de wegkant en langs de beschoeiing wegtrekken.
Vervolgens alles wat wortels of zaad heeft er uit plukken en dan gladharken, rollen, opnieuw nivelleren, kalk/organische mest/kieseriet strooien en doorharken, dan weer rollen, natspuiten en nogmaals rollen.
Ben met een 35 meter stuk nu haast op de helft. :'(
De andere helft heb ik wel al gefreesd.

De graszoden doen het boven verwachting, ze proberen zelfs te wortelen in het steen waar ze op liggen, op de onderzijde van de zode verschijnen talloze witte wollige wortels. _/-\o_ .

Om de bermen water te kunnen geven had ik keuze uit een verlengsnoer leggen met een slang aan een dompelpomp, of de waterslang verlengen (al heb ik geen 250 meter slang , slechts 120 of zo als ik alles aankoppel)
Tot ik plotseling van AliExpress een accuhogedrukspuit kreeg voorgeschoteld. _/-\o_
Gezocht op betaalbaar, 2 accu`s, alle toebehoren en snel geleverd. Dat werd deze, bruikbaar met Makita accu`s. Geleverd in 3 dagen uit Spanje. Helaas een US stekker aan de oplader maar je kunt niet alles hebben. :+
Dat werkt perfect, je gooit de slang met filter in de sloot en na volzuigen kan je simpel water geven. _/-\o_

Heb drie kwartier lopen zoeken naar die pot met goud onderaan de regenboog zodat ik hulp kon inhuren en zoden kan laten brengen, maar helaas, ik zal het toch zelf moeten doen en MP in de gaten moeten houden. :+

Inmiddels de antipoephondjes een betonnen voet gegeven om in te graven, die werden eerder gestolen uit de berm, en is het wachten op antimollengaas voordat de zoden er op kunnen.
Toch maar voor €180 antimollengaas (200 m² incl 300 pennen) aangeschaft, het is toch allejezus zo veel werk dat ik er niet aan moest denken dat één klein beestje dat even teniet zou doen. :N

En wat kom je dan nog meer tegen op zo`n dag...... :9~
Een halfdode volwassen veenmol.....
Een halfwas veenmol in de berm, retesnel en groef zich in in een paar seconden. Heb ik op film voor de liefhebber.
Boven mijn hoofd gekrijs. ieuw.........ieuw.........bleken twee roofvogels die met elkaar in cirkels dansten op de wind, en af en toe zelfs stil hingen in de lucht. Geen idee welke maar fascinerend om te volgen tot je pijn in je nek hebt en blind van de zon in je ogen.
En op het achterveld hebben we tegenwoordig Kwik, Kwek en Kwak de witborst-eenden die elke dag komen grazen.
Tussendoor ook nog twee gewone mollen gevangen in het achterveld. Hopelijk waren dat ze weer die daar de boel omploegden.

Al met al een lekker vruchtbaar dagje.

• Memphisto
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 06:50
witterholt schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:47:
[...]

Afgelopen week is de kapschuur gerealiseerd. Deze week komt er nog zinken beplating met kraal op de waterborden en worden de zwarte spotjes vervangen door witte. De rest van de aanleg van de tuin laat nog even op zich wachten omdat de gebakken waaltjes welke we uitgekozen hadden nergens op voorraad zijn.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Erg mooi! Ik zoek nog wat munitie om mijn vrouw te overtuigen voor een kapschuur te gaan ipv "standaard" blokhut met veranda..

Waren er voor jou nog andere redenen, dan esthetiek, om voor een kapschuur te gaan?
Wij hebben een achtertuin van grofweg 12x12 meter en denken ook na over een schuur en overkapping van ong. 7x4 of 3,5 meter. Hoe is die balans op jou perceel?
De grootte schrikt me namelijk een beetje af als ik dit uitzet op mijn perceel...

Onze tuin wordt deels in Engelse stijl en deels in botanische moestuin opgezet. Dat is ook de reden dat ik denk dat een kapschuur beter past.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• witterholt
@Memphisto, in mijn geval waren zowel mijn vrouw als ik gelijk gecharmeerd van iets "landelijks" om daarbij ook de trend te doorbreken van de zwart/bruine rechthoekige douglas veranda's en tuinhuisjes.
Waarbij ikzelf het wel mooi vond om daarbij zoveel mogelijk elementen van onze woning erin te verwerken: zelfde dakpannen, zelfde kleur als het houtwerk en veel zink.
Naast de sfeer speelde bij mij ook nog de praktische voordelen mee zoals meer bergruimte in het schuurtje omdat je nog de hoogte in kan (eventueel met een vlierinkje) en het feit dat je minder onderhoud hebt aan een pannendak in vergelijking met een plat dak.

Qua afmetingen van 7,1 bij 4,4 meter was ik in eerste instantie bang dat het wat te lomp zou worden, maar nu het er uiteindelijk staat valt me dat erg mee. Wellicht komt het ook omdat ie wit is.
Aangezien jouw tuin iets minder groot is zou ik het eerst goed in een 3d ontwerp bekijken en de maten uitzetten hoe het uitkomt. Hou ook rekening met een overstek aan de achterzijde: wij hebben de fundering 56cm. van de erfgrens. Tussen de dakgoot en de bergingsmuur van de buren zit nu vijf cm. ruimte.

Dit zijn trouwens de maten:

[Voor 10% gewijzigd door witterholt op 17-09-2021 07:31]

• barry86
  • Laatst online: 21-09 19:30
Ik ga binnenkort 20meter haagbeuk planten van direct 2m hoog.
Het is op 30-40cm leemgrond met daaronder kleigrond.
Ik ga met een minigraver de geul graven.
kleigrond. Iemand nog tips/ervaringen?

• praliwi
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 07:01
witterholt schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:37:
[Afbeelding]
Mooi zeg! In welke kleur is het hout gespoten? Ik las ergens dat dit ca. 7x4 is? Hoe groot is je tuin als ik vragen mag? Die zinken afdekdelen zijn gaaf, zie je niet veel. En een top idee om de stijl van het huis erin door te trekken.

• witterholt
@praliwi, de kleur is Ral 9001 (crème wit). De exacte afmetingen van de achtertuin kom ik nog op terug...

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
@Teijgetje Ik vind je posts altijd mooi om te zien, lekker veel foto's enzo.. Maar ik vraag mij wel af: waarom zoveel tijd, moeite en geld voor een stuk berm?
barry86 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:26:
Ik ga binnenkort 20meter haagbeuk planten van direct 2m hoog.
Het is op 30-40cm leemgrond met daaronder kleigrond.
Ik ga met een minigraver de geul graven.
kleigrond. Iemand nog tips/ervaringen?
Als 'binnenkort' binnen een paar weken is zou ik voor de zekerheid ook wat aaltjes tegen engerlingen kopen. Tijdens het planten van haagbeuk gaan heel wat haarwortels dood, dus het eerste jaar is zo'n haag nog vrij zwak. Als er dan toevallig engerlingen zitten dan vreten die de nieuwe haarwortels aan met als gevolg dat je nieuwe haag dood kan gaan.

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Tehh schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:45:
@Teijgetje Ik vind je posts altijd mooi om te zien, lekker veel foto's enzo.. Maar ik vraag mij wel af: waarom zoveel tijd, moeite en geld voor een stuk berm?
Dat vroeg ik me eigenlijk ook af, ja.
Als 'binnenkort' binnen een paar weken is zou ik voor de zekerheid ook wat aaltjes tegen engerlingen kopen. Tijdens het planten van haagbeuk gaan heel wat haarwortels dood, dus het eerste jaar is zo'n haag nog vrij zwak. Als er dan toevallig engerlingen zitten dan vreten die de nieuwe haarwortels aan met als gevolg dat je nieuwe haag dood kan gaan.
Vergeet ze ook niet genoeg water te geven. Hier in de straat had iemand een beuken haagje gepland, en een maand of twee verder was alles dood. Zelfde trouwens met de eiken die de gemeente afgelopen zomer hier heeft geplaatst.

• praliwi
witterholt schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:39:
@praliwi, de kleur is Ral 9001 (crème wit). De exacte afmetingen van de achtertuin kom ik nog op terug...
Thanks! Vind het namelijk een mooie maat, maar ben benieuwd hoe groot de tuin moet zijn om de kapschuur niet te laten overheersen. Zie nu net ook je plaatje met maten, is dat uit een catalogus?

• witterholt
praliwi schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:30:
[...]

Thanks! Vind het namelijk een mooie maat, maar ben benieuwd hoe groot de tuin moet zijn om de kapschuur niet te laten overheersen. Zie nu net ook je plaatje met maten, is dat uit een catalogus?
Klopt, dat is uit de catalogus van https://www.trendhout.nl/.

• Teijgetje
Tehh schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:45:
Dat vroeg ik me ook af toen ik vanochtend keek........het hele uitgevlakte stuk was omvergeploegd door een mol. :( :'(
Op de foto`s zie je voornamelijk de gang langs de beschoeiing maar er is echt overal gegraven, de aarde was natuurlijk lekker los dus dat ging als een speer.
Mollengaas onder de zoden is dus welbesteed, ook al ben ik daar voor 140 meter berm €180 voor kwijt incl pennen. Inmiddels staan er twee klemmen.

Maar om je vraag te beantwoorden, het staat gewoon stukken mooier als je gras met een bloemenrand hebt.
Hier hoe ik het al had, vóórdat ze een nieuwe waterleiding in gingen graven aan onze kant, gras met een randje bloemen langs het water. Na de werkzaamheden was de berm kaal, alleen de aarde over het onkruid gestort.
Als je een beetje over de Demmerik zoekt zie je wie wel en wie niet zijn berm bijhoudt, en het verschil in (huis)aanzicht van een gemaaide grasberm of hoog onkruid.
De gemeente maait twee keer per jaar, de rest van het jaar staat het onkruid dus veelal borsthoog. Mij stoort dat. Net als de lisdodden/riet in de sloot, dat groeit langzaam dicht en moet er ook uit als ik tijd heb, wat je nu langs de berm in het water ziet staan is in één seizoen opgekomen.
En sinds ik de buurvrouw haar tuin ook enigszins bij hou, wordt daar ook de berm gedaan. Die is op de streetview nog vol onkruid.
Misschien zoals je ook geen parkeerplaats met vuil voor je deur wil in een Vinex-wijk. Dat ga je ook opruimen denk ik dan.

[Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 17-09-2021 21:32]

• witterholt
@praliwi, @Memphisto, ik heb even met mijn drone een luchtfoto gemaakt van de achtertuin en de afmetingen erbij gezet.

• Woody179
@Teijgetje balen van die mol, mocht je wat grovvergeschutin willen zetten, carbid heeft best een spectaculair effect in een mollegang. Wel nog een vraagje, ligt je berm niet te hoog ten opzichte van de weg? Er lijkt nu een redelijke rug te liggen, zeker als daar nog zoden op komen, mooiste is natuurlijk als het water zo van de weg af de sloot in kan lopen

• praliwi
witterholt schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 08:39:
@praliwi, @Memphisto, ik heb even met mijn drone een luchtfoto gemaakt van de achtertuin en de afmetingen erbij gezet.
[Afbeelding]
Haha, waarom ook niet hè :P Maar goed voor mijn beeld, dit kan qua ruimte helemaal prima. Bedankt!

• witterholt
praliwi schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 08:53:
[...]

Haha, waarom ook niet hè :P Maar goed voor mijn beeld, dit kan qua ruimte helemaal prima. Bedankt!
Ik ben benieuwd naar je ontwerp en uiteindelijk resultaat. Hou ons op de hoogte. :)

• GeeMoney
  • Nu online
Kleine update, de lampenpoetsers doen het voortreffelijk en ook de lavendel puilt de bakken uit. Alleen de maagdenpalm onder de leibomen doet het voor geen meter, het onkruid daar overigens wel :+ :

Van dit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Naar dit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

GeeMoney in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

@Teijgetje ook in mijn gazon van 200m2 heb ik nu alweer een paar dagen last van tenminste 1 mol. Ik heb er al 2 gevangen de laatste tijd en helaas met een klem maar andere goede oplossingen heb ik nog niet gevonden.

[Voor 37% gewijzigd door GeeMoney op 18-09-2021 09:35]

• Teijgetje
GeeMoney schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:10:

@Teijgetje ook in mijn gazon van 200m2 heb ik nu alweer een paar dagen last van tenminste 1 mol. Ik heb er al 2 gevangen de laatste tijd en helaas met een klem maar andere goede oplossingen heb ik nog niet gevonden.
Helaas zijn goed gezette klemmen vaak het meest effectief. En binnen 24 uur, mollen lopen hun gangen punctueel af.
Die van de berm heb ik inmiddels. Was een kleintje.

Gaas inmiddels binnen. Donderdag om 23 uur besteld, vanochtend 9:15 geleverd. _/-\o_
Zondag dus maar vast wat zoden aan de dijk.
Die vragen er om om geplant te worden.
Kan ik nog een dagje afwachten of Momfer niet toch een hele grote familie heeft.

@Woody179
Gewoon klemmen volstaat. En voor grof geschut moet ik nog een oude John Deere grasmaaier ombouwen naar Mauki.
De berm lag inderdaad wat hoger, hij ligt nu vlak en met zoden weer iets hoger.
Ik zit er dan ook aan te denken gelijk op de diepste punten van de weg een paar PP buisjes aan te leggen als drain.
Al was dat meer van toepassing de vorige keer, toen spoelden stukken ingezaaid gewoon weg.
Nu ligt er al een vaste mat.
En ik begreep dat de Demmerik tzt helemaal een nieuwe asfaltlaag krijgt als alle graafwerkzaamheden gedaan zijn, nu liggen voor alle bruggen waar ze langs moesten en het asfalt inzagen voorlopig klinkers en steenpuin.
Dan zal dat weer wat hoger komen.

[Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 18-09-2021 10:23]

• kaboom1555
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 22-09 19:29
Teijgetje schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:59:
[...]

Helaas zijn goed gezette klemmen vaak het meest effectief. En binnen 24 uur, mollen lopen hun gangen punctueel af.
Die van de berm heb ik inmiddels. Was een kleintje.

[Afbeelding][Afbeelding]

Gaas inmiddels binnen. Donderdag om 23 uur besteld, vanochtend 9:15 geleverd. _/-\o_
Zondag dus maar vast wat zoden aan de dijk.
Die vragen er om om geplant te worden.
Kan ik nog een dagje afwachten of Momfer niet toch een hele grote familie heeft.
[Afbeelding][Afbeelding]

@Woody179
Gewoon klemmen volstaat. En voor grof geschut moet ik nog een oude John Deere grasmaaier ombouwen naar Mauki.
De berm lag inderdaad wat hoger, hij ligt nu vlak en met zoden weer iets hoger.
Ik zit er dan ook aan te denken gelijk op de diepste punten van de weg een paar PP buisjes aan te leggen als drain.
Al was dat meer van toepassing de vorige keer, toen spoelden stukken ingezaaid gewoon weg.
Nu ligt er al een vaste mat.
En ik begreep dat de Demmerik tzt helemaal een nieuwe asfaltlaag krijgt als alle graafwerkzaamheden gedaan zijn, nu liggen voor alle bruggen waar ze langs moesten en het asfalt inzagen voorlopig klinkers en steenpuin.
Dan zal dat weer wat hoger komen.
Niet bang dat ene kabelboer volgende maand bedenkt een kabel te vervangen? :P die liggen allemaal in de bermen over het algemeen. Dan is dat mollengaas niet handig..

• Teijgetje
@kaboom1555
Glasvezel is pas aangelegd en ligt net als de stroom in de andere kant van de weg. Daar komt geen gaas. ;)

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
GeeMoney schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:10:
Kleine update, de lampenpoetsers doen het voortreffelijk
Nice. Wel veel lampenpoetsers dicht op elkaar. Had ik ook en het groeide helemaal de pan uit waardoor het lelijk werd en horizontaal de border uit ging lopen.
Hangt misschien van de soort/cultivar af.

• GeeMoney
  • Nu online
Reinier schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:14:
[...]

Nice. Wel veel lampenpoetsers dicht op elkaar. Had ik ook en het groeide helemaal de pan uit waardoor het lelijk werd en horizontaal de border uit ging lopen.
Hangt misschien van de soort/cultivar af.
Ik heb mij gehouden aan de regels omtrent planten welke op de potjes stond. 5 per vierkante meter :). Ik ga het zien.

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
GeeMoney schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:34:
[...]

Ik heb mij gehouden aan de regels omtrent planten welke op de potjes stond. 5 per vierkante meter :). Ik ga het zien.
OK dan heb jij andere/kleinere. Dit is hoe het er bij mij nu bij staat, met ongeveer één stuks per m2:

• Milo85
Vraagje mbt palisade (stapel)blokken. Ik wil eigenlijk maar een éénlaags bak maken. Is het dan nog nodig een fundering van een opsluitband te gebruiken of kan ik ze gewoon los op de grond leggen (eventueel de zijkanten verlijmen?).

• pjot1
  • Nu online
Milo85 schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:09:
Vraagje mbt palisade (stapel)blokken. Ik wil eigenlijk maar een éénlaags bak maken. Is het dan nog nodig een fundering van een opsluitband te gebruiken of kan ik ze gewoon los op de grond leggen (eventueel de zijkanten verlijmen?).
Nee, dat is zeker niet nodig. Zeker niet als je ze er met een moker in slaat! :)

• Milo85
pjot1 schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:52:
[...]

Nee, dat is zeker niet nodig. Zeker niet als je ze er met een moker in slaat! :)
Top, scheelt weer werk! Bedankt.

• Teijgetje
@Milo85
Wel een rubbertje om de moker.

[Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 19-09-2021 23:26]

• pjot1
  • Nu online
Ja, dit dus, mocht je die niet hebben, kan je er altijd een blokje hout onder doen. ;)

• rockerpoet
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 10:25
Iemand ideeën voor een simpel en goedkoop stroompaaltje in de tuin? Heb nog wat 6x6 hardhouten palen liggen. Komt een 4 aderige ymvk-as (met aardlitze) uit de grond en wil twee stopcontacten los kunnen schakelen.

• GeeMoney
  • Nu online
rockerpoet schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:04:
Iemand ideeën voor een simpel en goedkoop stroompaaltje in de tuin? Heb nog wat 6x6 hardhouten palen liggen. Komt een 4 aderige ymvk-as (met aardlitze) uit de grond en wil twee stopcontacten los kunnen schakelen.
Waarom los kunnen schakelen als ze op dezelfde groep komen ?
Is continu spanning niet handiger?

• AteGjalt
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 22-09 15:29
rockerpoet schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:04:
je hebt dan eigenlijk 2 opties:
- Voeden vanaf een dubbele schakelaar.
- Continu voeding naar de paal en per stopcontact een shelly oid erachter.

• rockerpoet
GeeMoney schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:10:
[...]

Waarom los kunnen schakelen als ze op dezelfde groep komen ?
Is continu spanning niet handiger?
Wil een continu spanning en een die te schakelen is voor verlichting.

• rockerpoet
AteGjalt schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:06:
[...]

je hebt dan eigenlijk 2 opties:
- Voeden vanaf een dubbele schakelaar.
- Continu voeding naar de paal en per stopcontact een shelly oid erachter.
Shelly is inderdaad mooi, moet je denk ik wel voldoende wifi bereik in de tuin hebben.

• AteGjalt
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 22-09 15:29
rockerpoet schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:40:
[...]

Shelly is inderdaad mooi, moet je denk ik wel voldoende wifi bereik in de tuin hebben.
Je moet idd bereik in je tuin hebben, maar een shelly werkt prima op één streepje.
Voordeel is dan wel dan je de verlichting automatisch kan laten schakelen en kan koppelen aan google home oid.

• Teijgetje
Gisteravond een gelukkie......al dacht ik weer te laat te zijn.

64 m² gratis op te halen. _/-\o_
Dus vandaag opgehaald voor twee flesjes goede wijn als dank.

En dan is het fijn als je wat ruimte hebt ze gelijk uit te leggen om ze te borstelen en water te geven zodat ze kunnen herstellen voor ze de berm in gaan,
Die vorige waren er slechter aan toe en steken nu wel heel mooi groen er tegen af. _/-\o_
Het avondlicht vertekend wat, ze zien er uit als op de eerste foto, waar de voorste nog ongeborsteld is.

Zit inmiddels op 119 m² voor 50 euro. _/-\o_
Nog 60 te gaan.
Maar eerst maar eens zorgen dat dit in de berm komt. ;) >:)

• RoosW

Hier vordert het gestaag, een éénmansactie, de jonge man doet alles met de hand, maar ik vind hem prima werk leveren! Van het bovenstaande naar wat het zo ongeveer nu is:

Waarbij ook dat laatste stuk nu gedaan is, nu enkel nog de grond verder bewerken (toevoegen van een of ander spul in grote oranje zakken) om de te poten planten een hand te helpen, en de parkeerplaats achter de tuin af te maken (niet zichtbaar) die is nu voor 50% opnieuw bestraat, daar komt nu een 1mx1m plantenbak, en de rest word ook herbestraat, dan afvoeren van de zooi, en wachten tot het bestelde hout binnen is voor de pergola.

• hansvk
RoosW schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:24:
[Afbeelding]
Hier vordert het gestaag, een éénmansactie, de jonge man doet alles met de hand, maar ik vind hem prima werk leveren! Van het bovenstaande naar wat het zo ongeveer nu is:
[Afbeelding]
Waarbij ook dat laatste stuk nu gedaan is, nu enkel nog de grond verder bewerken (toevoegen van een of ander spul in grote oranje zakken) om de te poten planten een hand te helpen, en de parkeerplaats achter de tuin af te maken (niet zichtbaar) die is nu voor 50% opnieuw bestraat, daar komt nu een 1mx1m plantenbak, en de rest word ook herbestraat, dan afvoeren van de zooi, en wachten tot het bestelde hout binnen is voor de pergola.
Op zo'n klein plaatsje is het logisch om alles met de hand te doen.

Aan de grond zal zo te lezen Vivimus worden toegevoegd, een grondverbeteraar.

• pjot1
  • Nu online
@RoosW
Geen opsluitbanden?

• Batilan
  • Laatst online: 11:28
AteGjalt schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:49:
[...]

Je moet idd bereik in je tuin hebben, maar een shelly werkt prima op één streepje.
Voordeel is dan wel dan je de verlichting automatisch kan laten schakelen en kan koppelen aan google home oid.
@rockerpoet Wellicht is dit ook nog een optie?

Zigbee is gemaakt voor dit soort toepassingen (en vanwege het mesh netwerk is het bereik vaak eenvoudig uit te breiden: ieder stopcontact of lamp is weer een "AP" ofwel "router" in Zigbee termen). Wellicht wat prijzig als je nog geen Hue/IKEA Tradfri/LIDL Smart home hebt (i.h.a. zijn simpele apparaten als stopcontacten en lampen onderling compatible, maar ik heb dat voor deze niet geverifieerd!). Een LIDL Zigbee gateway kost € 24,99

Emmeloord, 2x Ja Solar 365Wp, Zuid - 20%, APS YC600Y (2x300W max) - testing 8) | PVOutput

• RoosW
Dat was niet nodig melde men, de dikte van de tegel geeft genoeg houvast om te belopen zonder mogelijke problemen. Het waren dan ook hele dikke tegels.
Daarnaast scheelt het ook weer ruimte voor planten, een bandje rondom kost voor het totaal snel een m2 aan ruimte schat ik in.
Ik hoop maar dat ze gelijk hebben, anders denk ik aan van die metalen randen die je wel eens in gebruik ziet bij graskanten, dat kost nauwelijks extra ruimte.
Het is dat ik een pad voor mijn rollator moet hebben, anders was ik voor stapstenen gegaan om nog meer plant ruimte te creëren, helaas is dat voor rollator gebruik niet praktisch.

• pjot1
  • Nu online
RoosW schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:46:
[...]

Dat was niet nodig melde men, de dikte van de tegel geeft genoeg houvast om te belopen zonder mogelijke problemen. Het waren dan ook hele dikke tegels.
Daarnaast scheelt het ook weer ruimte voor planten, een bandje rondom kost voor het totaal snel een m2 aan ruimte schat ik in.
Ik hoop maar dat ze gelijk hebben, anders denk ik aan van die metalen randen die je wel eens in gebruik ziet bij graskanten, dat kost nauwelijks extra ruimte.
Het is dat ik een pad voor mijn rollator moet hebben, anders was ik voor stapstenen gegaan om nog meer plant ruimte te creëren, helaas is dat voor rollator gebruik niet praktisch.
Dit klopt zeker niet. Opsluitbandjes hebben meerdere functies. Dit is ook voor het wegzakken van de tegels alsmede het zand en grond scheiden.

Het hoeft geen groot bandje te zijn. In jouw geval is een 5/15 bandje voldoende. Als je maximaal klik geeft, tegels boven het bandje, kan je grond over de bandjes gooien waardoor de bandjes uit het zicht staan. Dit is zeker voor de langere termijn aan te bevelen.

Die stalen randen zijn vaak van cortenstaal. Is wel prijzig en minder sterk dan een bandje.

[Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 22-09-2021 09:56]

• rockerpoet
Batilan schreef op woensdag 22 september 2021 @ 00:38:
[...]

@rockerpoet Wellicht is dit ook nog een optie?

Zigbee is gemaakt voor dit soort toepassingen (en vanwege het mesh netwerk is het bereik vaak eenvoudig uit te breiden: ieder stopcontact of lamp is weer een "AP" ofwel "router" in Zigbee termen). Wellicht wat prijzig als je nog geen Hue/IKEA Tradfri/LIDL Smart home hebt (i.h.a. zijn simpele apparaten als stopcontacten en lampen onderling compatible, maar ik heb dat voor deze niet geverifieerd!). Een LIDL Zigbee gateway kost € 24,99
Mooi! Ik heb al een Hue bridge, dit lidl stopcontact zou dan in het zelfde netwerk moeten werken. Zal eens wat meer onderzoek doen!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Als je toch een bak wilt maken of metselen kun je de pot daarna gewoon kapot knippen.

Je kan stenen ook lijmen, zo heb ik zelf een verhoogde bak gemaakt achter in de tuin (met constructie kit).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1 ... 85 86 87 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee