Edit: Dubbel post
[ Voor 92% gewijzigd door ChillPascal op 23-02-2021 14:54 ]
[ Voor 92% gewijzigd door ChillPascal op 23-02-2021 14:54 ]
Ziet er goed uit! Houten palen (douglas 12x12) op betonpoeren is misschien ook wel mooi, in de achtertuin hebben we namelijk ook overkapping met douglas en rabat, krijg je toch dezelfde stijl terug.ChillPascal schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:47:
[...]
Onlangs hebben wij een dergelijke schutting geplaatst. Wellicht heb je er wat aan:[Afbeelding]
- 9x9 cm douglas palen
- Douglas sponning planken (geen Zweeds rabat)
- Geimpregneerd vuren regelwerk
- Douglas afdeklat
- Wapeningsnet 4 mm 100x100 mm
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door Martinusz op 23-02-2021 15:18 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik heb het gat iets uitgeboord, plug erin gedaan en een stokschroef erin gedraaid. Daar kan dan vervolgens weer een balk+ sluitring+ moer op.Martinusz schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:42:
[...]
Ok, ik zie veel betonpalen van 10cm, maar goed je kan de balk natuurlijk qua breedte zo nemen dat het mooi uitkomt met je rabat
Hoe heb jij de eindpaal gedaan? Want je zei met draadeind door de paal om de balk vast te maken, maar bij een eindpaal heb je natuurlijk niks aan de andere kant
[ Voor 22% gewijzigd door GustavSan op 23-02-2021 18:08 ]
Alles kan. In 50 cm kun je al een boel doen, in 100cm nog meer.Wanne-B88 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:36:
Wat is een beetje redelijke afstand tussen gazon en schutting om aan te houden? Dan gaat het mij er om dat ook ik tussen gazon en schutting nog wat planten kwijt kan. En dat hoeven niet perse enorme bomen te zijn, de tuin is maar 540cm breed.
[Afbeelding]
Hoe heb je uiteindelijk die kleine pergola aan de schuur gemonteerd en in de grond gezet? Had namelijk hetzelfde idee om te doen...kaboom1555 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:15:
[...]
Ja, je kan ze zelfs tussen betonpalen monteren. (dubbelzijdig bekleed).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thanks, goede tip! Het idee is om er nu een tijdelijke saaie/low-budget tuin in te gooien. En op het moment dat we er al even wonen (nieuwbouw, moet nog worden opgeleverd) het grotere plan uit te denken. Maar je tip is wel een handigeLinuxMan schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 23:03:
[...]
Alles kan. In 50 cm kun je al een boel doen, in 100cm nog meer.
Afhankelijk van je wensen zou je het ook variabel kunnen maken. Je ontwerpje met een rechte lijn kan wel heel saai worden, en geeft weinig diepte in je tuin. Als je de border halverwege je tuin wat dieper maakt (bijvoorbeeld tot de stapstenen) en daar een halfhoge struik plaats of een klein boompje, dan geeft dat een diepte effect waardoor je tuin groter lijkt. Je moet het effect creëren dat je wel kunt zien dat er meer is, maar dat je dat niet allemaal kunt zien. Je hersens maken je tuin dan groter dan hij is.
Fair. Nu is het vrij warm voor de tijd van het jaar, enig idee of dat nu (komend weekend) al verantwoord is?Milo85 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:26:
@unezra Verticuteren mag mijn inziens gerust in maart ook. Maar bij verticuteren hoort meestal ook bijzaaien. Hiervoor zal het een bepaalde grondtemperatuur moeten zijn voor de graszaadjes gaan ontkiemen.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ik moet ook bijzaaien maar ik ga dat voorlopig nog niet doen. Voor het graszaad kan het geen kwaad, dat ontkiemt wel wanneer de temperatuur weer goed is. Maar de vogels zijn hier nogal gretig en als ik het nu ga strooien blijft er niet veel overunezra schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 08:53:
[...]
Fair. Nu is het vrij warm voor de tijd van het jaar, enig idee of dat nu (komend weekend) al verantwoord is?
Bijzaaien moet idd sowieso gebeuren, de grasmat is dik een jaar geleden volledig vervangen, maar zit nu weer vol mos en andere ellende. Dus nu maar eens kijken wat het ding doet als we 'm 2x per jaar verticuteren.
2 palen in de grond op betonpoeren (net als bij een overkapping) en in de schuur is een balk aan de binnenzijde gemonteerd aan het regelwerk en daar is weer de pergola (vanaf buiten) aan vast geschroefd met (zwarte) constructie hoekijzers.tiswat schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 07:19:
[...]
Hoe heb je uiteindelijk die kleine pergola aan de schuur gemonteerd en in de grond gezet? Had namelijk hetzelfde idee om te doen...
[ Voor 8% gewijzigd door banaliteit op 24-02-2021 21:46 ]
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Die antraciete palen zijn binnen 5 jaar ook uitgeregend tot grijsWanne-B88 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:27:
Wij hebben ook een leuke. De buren links willen de palen van de schutting in standaard grijze betonkleur. De buren rechts willen die palen in antraciet, dus met een coating. Ons om het even, maar twee verschillende kleuren lijkt ons wat minder mooi. Al denk ik dat met de juiste verf de palen zonder coating ook wel een antraciete kleur te geven zijn. Vooralsnog geen halszaak, tenzij ik dingen over het hoofd zie![]()
Ik heb mij altijd al afgevraagd hoe dat gaat bij nieuwbouw, want ergens in het rijtje moet iemand het bokje zijn als bewoners verschillende kleuren willen (palen, schutting, type hout).
Ja, opzich een goede oplossing. Echter heeft het mijn voorkeur om het toch uit te besteden. Dan is het meteen goed en ben ik er niet verantwoordelijk voor. Als het geheel op mn eigen grond had gestaan dan had ik het sowieso zelf gedaan.PaT schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:46:
Gewoon zelf doen? Zo moeilijk is het niet om een schutting te plaatsen. Zeker niet van 7 meter wat dus 4 schuttingdelen zijn.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
vanDaal schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:59:
Ik ben altijd wel fan van tuinmanieren, die je gewoon per week/maand vertellen wat je moet doen:
Zie YouTube Tuinmanieren
Deze maand vooral veel kalk strooien. Iemand nog een tip voor goede kalk voor een goede prijs? Of kun je er gewoon cheap kalk van de Hornbach opgooien?
Ja, weet ik. Maar ik vind 0.34 per kilo bij Hornbach toch wel een verschil met de 3.19 per kilo bij Tuinmanieren. Bijna 10x zo duurVinnyAMS schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:07:
Hij heeft ook een eigen webshop. Kan je voor niet al te veel geld ook kalk kopen.
https://www.tuinmanierenshop.nl/
[...]
Anoniem: 224360
Valt me ook op, zijn er echt slechte producten?vanDaal schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:14:
[...]
Ja, weet ik. Maar ik vind 0.34 per kilo bij Hornbach toch wel een verschil met de 3.19 per kilo bij Tuinmanieren. Bijna 10x zo duur
Ik verticuteer ook wel eens bij hoog zomer omdat het zo uitkomt. Dit doe ik wel na een natte week omdat dan alle zooi makkelijk los wordt getrokken.unezra schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 14:32:
De meningen zijn er wat over verdeeld, maar wanneer mag je je gras nu verticuteren?
Mag dat al in maart, of moet je echt wachten tot april?
Andere vraag, in september, oktober mag het nog een keer, maar wat is nu juist:
- 2x per jaar met de messen
- voorjaar met de messen en najaar met de prikrol
(We hebben een simpele verticuteermachine met simpel verwisselbare messen én prikrol gekocht. Gras heeft het wel echt nodig, handmatig vond ik niet te doen en voor €114 zijn wij de komende jaren hopenlijk van alle ellende verlost.)
[ Voor 4% gewijzigd door barry86 op 26-02-2021 07:20 ]
Houd je er wel rekening mee dat grond nog gigantisch inklinkt?Exterminator schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:07:
Gisteren dmv stapelblokken 2 borders gemaakt, alleen heb ik niet genoeg (zwarte) grond om ze volledig te vullen en 1 kuub bestellen is weer teveel. Beide borders zijn nu ongeveer half vol denk ik.
Met welke grond kan ik deze borders het beste vullen? Zakken tuinaarde of toch zwarte aarde halen?
Heb al eens gegoogelt maar lees ook iets over straatzand en dergelijke...
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Kalk is nu niet echt een heel ingewikkeld iets, ik zou lekker die van Hornbach gebruiken. Bij meststoffen is er meer nuance te maken maar kalk is kalk. Ik moet ook weer een rondje kalk en stikstof doen bedenk ik mij net.vanDaal schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:14:
[...]
Ja, weet ik. Maar ik vind 0.34 per kilo bij Hornbach toch wel een verschil met de 3.19 per kilo bij Tuinmanieren. Bijna 10x zo duur
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Bij de Hornbach hebben ze ook dit soort schuttingen die ze ook voor je plaatsen. Ik weet nog dat ik mij vorig jaar verbaasde over de prijs, het was goedkoper dan wat ik bij andere bouwmarkten zag. Wij hebben overigens afgelopen jaar 13 meter + poortdeur voor 1350 euro laten plaatsen dus het is zeker wel te doen voor dat bedrag.evleerdam schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:03:
[...]
Ja, opzich een goede oplossing. Echter heeft het mijn voorkeur om het toch uit te besteden. Dan is het meteen goed en ben ik er niet verantwoordelijk voor. Als het geheel op mn eigen grond had gestaan dan had ik het sowieso zelf gedaan.
Kalk is kalk, en dan is de Hornbach echt goedkoop, zoals al gezegd.vanDaal schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:59:
Ik ben altijd wel fan van tuinmanieren, die je gewoon per week/maand vertellen wat je moet doen:
Zie YouTube Tuinmanieren
Deze maand vooral veel kalk strooien. Iemand nog een tip voor goede kalk voor een goede prijs? Of kun je er gewoon cheap kalk van de Hornbach opgooien?
Je krijgt een maand demo gratis, daarna een abo van 7,50 dat direct opzegbaar is.unezra schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:09:
[...]
Wás, ben ik bang. Het is nu €6,- per maand als je voor een heel jaar betaald. Dus €72,- per jaar.
Dat is voor "Entry", hun 2e pakket is meteen €12,- per maand.
Het lijkt me zeker een interessant pakket en eenmalig €72 zou ik er nog wel voor over hebben, maar per jaar vind ik het best nog aan de prijs.
[ Voor 30% gewijzigd door Teijgetje op 27-02-2021 13:52 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ah, dus kalk is niet kalk.Teijgetje schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:53:
[...]
Kalk is kalk, en dan is de Hornbach echt goedkoop, zoals al gezegd.
Ik gebruik bv deze die duurder is (64 cent/kg). Dus toch eens kijken naar de kalk van Hornbach of dat korrelkalk is die ik met de strooiwagen uit kan rijden.
De Kalk van Tuinmanieren (6,25 kg) heeft 15% MgO, die is vergelijkbaar met deze die maar de helft kost voor 14,75 kg meer (ruim drie keer zoveel dus voor de helft van de prijs). Dit is magnesiumcalciumcarbonaat.
Signatures zijn voor boomers.
Jawel, gewone simpele tuin/gazon-kalk (calciumcarbonaat) is gewone simpele tuin/gazon-kalk, maar wat anders dan magnesiumcalsiumcarbonaat.
[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 28-02-2021 11:26 ]
Wat 'Jur' van tuinmanieren ook vertelt in 1 van zijn filmpjes is dat (ik dacht) 66% van de Nederlandse gazons overbekalkt zijn. Dit omdat het simpelweg niet nodig is om kalk te strooien op veel gazons.vanDaal schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:59:
Zie YouTube Tuinmanieren
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018
[ Voor 26% gewijzigd door Teijgetje op 28-02-2021 14:23 ]
De huizenmarkt is onzeker, dus met wat pech nog 2 zomers.HyperTrophy schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:47:
Over een jaar ...? Ik zou er niets meer aan uitgeven, eerder aan geld om t tijdelijk koeler te hebben
Is dat lavameel een algemene grondverbeteraar? Ik heb een stuk grond waar zelfs hedera niet lekker op wil groeien. Ik zat al aan een vermenging met compost te denken, maar zou dit er ook geschikt voor zijn?Teijgetje schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:08:
@de Peer
Het ligt inderdaad aan de grond, wat je (extra) geeft.
Mos is niet het enige criterium om kalk te geven, mos groeit bij te zure grond, gewassen hebben echter gewoon kalk nodig. Kalk verlaagd de zuurgraad maar dat is niet hetzelfde als dat niet (te) zure grond voldoende kalk heeft.
Meten is weten, wat je zoekt is een Ph waarde tussen de 5,5 en 6,5 voor gras.
Bij kleigrond heb je meer aan lavameel (5kg/100m² is al snel genoeg) en/of landbouwgips.
Beetje leesvoer. over remineraliseren.
Mark onderhoudt mijn mini-bosje (twee bomen), misschien is hij hier voor te porren - of weet hij iemand die het is.evleerdam schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:07:
Hier ook een uitdaging qua schuttingen. Schutting aan 1 kant valt letterlijk uit elkaar dus overleg gehad met de buurvrouw. Ze heeft een budget gegeven van 600 euro (dus 1200 in totaal), maar wel eisen qua betonnen palen en hardhout.
Nu is de schutting ongeveer 7 meter en is het lastig om binnen het budget te blijven. Uitdaging is met name dat hoveniers dit te weinig werk vinden om voor langs te komen. Daarnaast staan er wat planten en boompjes die het vanwege wortels lastig maken voor een hovenier om snel de schutting te plaatsen. Daarnaast moet de oude schutting nog afgevoerd worden natuurlijk..
Iemand wat tips? Of qua hoveniers in omgeving Haarlem die ik hiervoor kan oproepen?
Dat gaat hoogstwaarschijnlijk dood. Al het water wat op het gazon komt trekt door het zand heen weer weg.TerminalNL schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:44:
Gezien het toch al over gras gaat, ik wil van mijn kunstgras af. Nu ligt er 30cm wit zand onder, en ik snap dat dat er eigenlijk uit moet. Maar wat zijn de overlevingskansen als ik er gewoon matten over uitrol? Eventueel met wat mest door de onderlaag gemengd.
Uitgraven en het goed doen is geen optie, we willen over uiterlijk een jaar ergens anders gaan wonen. Maar willen wat meer koelte de tuin in halen, en het is toch mooier.
Leuke vraag.TerminalNL schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:44:
Gezien het toch al over gras gaat, ik wil van mijn kunstgras af. Nu ligt er 30cm wit zand onder, en ik snap dat dat er eigenlijk uit moet. Maar wat zijn de overlevingskansen als ik er gewoon matten over uitrol? Eventueel met wat mest door de onderlaag gemengd.
Uitgraven en het goed doen is geen optie, we willen over uiterlijk een jaar ergens anders gaan wonen. Maar willen wat meer koelte de tuin in halen, en het is toch mooier.
[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 01-03-2021 07:58 ]
Die demo blijkt maar 27 dagen te zijn.Teijgetje schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 12:53:
[...]
Je krijgt een maand demo gratis, daarna een abo van 7,50 dat direct opzegbaar is.
Ik heb er even mee gespeeld, maar wát een bak ellende zeg.Zoals ik het zie kan je dus een maand gratis ontwerpen, heb je langer nodig dan kost het je elke maand 7,50, tot je ontwerp klaar is, dan zeg je op. In die tijd moet je dus uitprinten wat je gemaakt hebt.
Wil je later nog veranderen of de tool gebruiken dan kost je dat weer 7,50.
Mij lijkt dat je elk jaar met drie maanden gebruik (eerste jaar 4) op 22,50 uit komt?
Of elk jaar 7,50? Eerste jaar twee maanden gebruik en elk volgend jaar een maand, kwestie van plannen.
Voordeel is dat alles wat in de database zit gewoon te koop is, dus standaard. SketchUp heeft vaak custom made objecten in de library, naast dat het een grotere leercurve heeft.
En doordat GarDsign dus standaard objecten gebruikt is het makkelijker dit door te spelen aan een hovenier(s) zodat je eerlijk kan vergelijken. Dat neemt dus niet weg dat je ook alles zelf kan doen.
Ik heb het laten doen en zij hebben zelf de standaard matten op maat gezaagd. Zat er allemaal goed strak in dus dat zorgt voor wat extra stevigheid hopelijk.Cheesy schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:31:
Mooi, lekker subtiel dat grind! Moest je alle grindmatten zelf zagen of kon je smalle strookjes kopen?
Wat hebben de buren gedaan met de oprit johHet mooie aan elleboogverband is juist dat je bijna geen afvalstukken hebt.
[ Voor 79% gewijzigd door witterholt op 01-03-2021 13:37 ]
Ja, kan kwaad, maar heel ernstig zal het niet zijn. Aftoppen is niet zo heftig. De vries is ook vrij licht.witterholt schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:31:
Ik heb in al mijn enthousiasme afgelopen zaterdag mijn beukenhaag, welke vorig jaar is aangeplant, een beetje afgetopt, bemest en bewaterd. Het betreft de haag welke op de erfgrens staat, de rest van de tuin wordt in het naseizoen aangelegd:[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu zag ik dat aankomend weekend nog lichte nachtvorst (twee tot vier graden onder nul) wordt voorspeld. Kan dit kwaad?
AFAIK zijn dit de 2 momenten waarop je een beukenhaag best snoeit:witterholt schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:31:
Ik heb in al mijn enthousiasme afgelopen zaterdag mijn beukenhaag, welke vorig jaar is aangeplant, een beetje afgetopt, bemest en bewaterd. Het betreft de haag welke op de erfgrens staat, de rest van de tuin wordt in het naseizoen aangelegd:
Nu zag ik dat aankomend weekend nog lichte nachtvorst (twee tot vier graden onder nul) wordt voorspeld. Kan dit kwaad?
https://fgheysels.github.io/
Ik dacht dat de eerste snoei vóór de langste dag, 21 juni, werd geadviseerd.whoami schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:20:
[...]
AFAIK zijn dit de 2 momenten waarop je een beukenhaag best snoeit:
- eind juni
- eind september.
2x per jaar dus, en dat is ook wat ik aanhou bij onze haag
Idd, heb mijn post aangepast.witterholt schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:22:
[...]
Ik dacht dat de eerste snoei vóór de langste dag, 21 juni, werd geadviseerd.
[ Voor 4% gewijzigd door DaWayne op 01-03-2021 14:40 ]
In ieder geval is de grond niet >10 graden, aangezien het amper 10 graden buiten is. Komende week wordt het ook niet warmer en nachten met vorst, kortom gewoon wachtenDaWayne schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:39:
Ik heb helaas mijn gras gemaaid in oktober, toen het toch wat te nat was.
Ziet er nu niet lekker uit (veel geel, en 'kale'plekken). Ligt er pas 2 jaar in, dus beetje stom van mij.
Nu heb ik een verticuteerdhark gekocht, zo één met wieltjes, hadden we vroeger ook thuis.
Vanaf wanneer kan ik dit doen? Wil er direct wat graszaad ter herstel bij gooien.
Op de verpakkingen en internet staat maart en een bodemtemperatuur van 10 graden of hoger. Ook lijkt het gras nu nog niet echt te groeien.
Iemand een idee wat nu (met koude nachten) de grondtemperatuur is? en wanneer verticuteren en zaaien zinvol is?
![]() | ![]() | ![]() |
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Ooit dezelfde vraag gehad, maar blijkbaar wordt alles goed bijgehouden in Nederland:DaWayne schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:39:
Ik heb helaas mijn gras gemaaid in oktober, toen het toch wat te nat was.
Ziet er nu niet lekker uit (veel geel, en 'kale'plekken). Lijkt op vilt, zoals ze het op internet noemen.
Ligt er pas 2 jaar in, dus beetje stom van mij.
Nu heb ik een verticuteerdhark gekocht, zo één met wieltjes, hadden we vroeger ook thuis.
Vanaf wanneer kan ik dit doen? Wil er direct wat graszaad ter herstel bij gooien.
Op de verpakkingen en internet staat maart en een bodemtemperatuur van 10 graden of hoger. Ook lijkt het gras nu nog niet echt te groeien.
Iemand een idee wat nu (met koude nachten) de grondtemperatuur is? en wanneer verticuteren en zaaien zinvol is?
Thanks, die gaat in de bookmarks. Als ik het zo zie nog even naar het treurige gras kijken, voordat we het weer gaan opfrissenDCNY schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:22:
[...]
Ooit dezelfde vraag gehad, maar blijkbaar wordt alles goed bijgehouden in Nederland:
https://www.knmi.nl/neder...actuele-bodemtemperaturen
Het verbaast me ook dat alle beukenhagen het hebben overleefd ondanks de kale bouwgrond waar ze destijds in geplant zijn met een heel klein beetje tuinaarde eromheen. Ik heb ze na aanplant wel de eerste dagen goed water gegeven.Cheesy schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:14:
Een beukhaag kun je aardig mishandelen. Een paar graden nachtvorst kan niet veel kwaad, snoeien doe ik gewoon wanneer ik het nodig vind. Afgelopen oktober ook nog even netjes in vorm gesnoeid. Snoeien met serieuze vorst is natuurlijk niet handig. Wat ík belangrijk vind is veel water geven na aanplant. Bovenste laagje grond begint nu ook al weer goed droog te worden.
[...]
Ja, lavameel bevat heel veel mineralen en sporen, meer dan 80. Het wordt dan ook wel aangemerkt als de beste bodemverbeteraar omdat echt alles er in zit. Wat gelijk weer scepsis oproept bij de "wetenschapper" omdat het te eenvoudig is. En er een markt in het geding komt met allemaal mooie "kunstmatige" enkele verpakte mineralen.PaT schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:43:
[...]
Is dat lavameel een algemene grondverbeteraar? Ik heb een stuk grond waar zelfs hedera niet lekker op wil groeien. Ik zat al aan een vermenging met compost te denken, maar zou dit er ook geschikt voor zijn?
[ Voor 43% gewijzigd door Teijgetje op 06-03-2021 09:41 ]
Jammer dat het voor jou niet werkt en dat je heel ontevreden bent met een demo van 27 dagen ipv een maand.Ik heb er even mee gespeeld, maar wát een bak ellende zeg
[ Voor 46% gewijzigd door Teijgetje op 06-03-2021 09:42 ]
Het idee van een demo versie vind ik dat je het héle programma kunt testen. In dit geval kun je niet eens de 3D weergave gebruiken en "een maand" is 30 of 31 dagen, niet 27. (Dit klinkt vooral als een domme programmeerfout. Omdat ik de demo nét in februari heb gestart, heeft het blijkbaar gekeken naar het aantal dagen in die maand.)Teijgetje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:51:
@unezra
[...]
Jammer dat het voor jou niet werkt en dat je heel ontevreden bent met een demo van 27 dagen ipv een maand.
En ik begrijp dat je ook gepikeerd bent dat niet alle functies en planten en materialen in de gratis demoversie te gebruiken zijn.
Dan wordt het iets anders zoeken.
Het hoeft niet gratis.Iets dat gratis is begrijp ik, en waar je alles mee kan doen wat je wenst, en dat natuurlijk maar een leercurve heeft van een kwartiertje.
We zijn benieuwd wat je vindt.
[ Voor 5% gewijzigd door unezra op 02-03-2021 07:31 ]
Mooi, gelijk maar een pak besteld. Kan ik wel weer even vooruit met 20kg. Dat gaan we dan maar door de grond verwerken langs de haag.Teijgetje schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:51:
[...]
Ja, lavameel bevat heel veel mineralen en sporen, meer dan 80. Het wordt dan ook wel aangemerkt als de beste bodemverbeteraar omdat echt alles er in zit. Wat gelijk weer scepsis oproept bij de "wetenschapper" omdat het te eenvoudig is. En er een markt in het geding komt met allemaal mooie "kunstmatige" enkele verpakte mineralen.
Hier kun je lezen wat lavameel met nagenoeg onvruchtbare grond doet.
De toepassing van lavameel is dan ook vrij divers, en de mineralen en sporen zijn vrijwel direct toegankelijk voor planten want lavameel is geheel biologisch.
Een klimop heeft niet veel ruimte nodig, zou zeggen dat 30cm wel meer dan genoeg is.Jfwiet schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:10:
Tips / vragen?:
-Iemand nog gouden tips?
-Langs de zijkanten willen we 30 cm grond behouden voor het groeien van Klimop planten, 30 cm is genoeg? Iemand ervaring met minder?
- Een mooi rond gat voor de bomen, zat zelf te denken aan een diameter van ~1meter. Hoe werk je dat mooi af met grote vierkanten tegels 60x60cm? Of kan ik beter gaan voor rechte afwerking?
- Voor de verlichting wil ik grondkabel gebruiken. Is het gebruikelijk om deze door te lussen van punt naar punt? (dus kabel in de IP44 en dan een andere kabel eruit naar het volgende punt?)
- Uiteindelijk willen we naar de achtertuin 1 kabel voor verlichting/verbruikers, 1 kabel voor eventuele zonnepanelen, 1 kabel voor eventuele airo unit en 1 cat utp voor een mogelijk accesspoint/beveiligingskabel.
Doorvoer vanuit de kruipruimte schuin omlaag boren. Is dat voldoende om water eruit te houden? Of moet ik dan denken aan een extra afdekking als een kap?
Deze laatste vragen kan ik miss beter in het elektra topic stellen. Maar eerst even hier proberen
- Ik zat te denken aan de opbouw units van https://www.busch-jaeger....n/schakelaarontwerp/ocean of buiten schakelmateriaal van Niko (die hebben een nette wartel aansluiting). Het ging mij er vooral om of het normaal is om 1 kabel in, 1 kabel uit (naar de volgende doos) te hebben. Waarschijnlijk ga ik voor YMVK-AS 4x2.5 zodat ik zowel schakeldraad als spanning in 1 kabel kan doen. Moet alleen nog even bedenken of ik het logisch genoeg vind om bijvoorbeeld 1 WCD op de schakelaar te schakelen en de ander altijd onder spanning. Bij de Ocean kan je een tekstveld doen. Dit alles word op het betonnen ondervlak gemonteerd. Dus niet in de grond.AteGjalt schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:33:
[...]
Een klimop heeft niet veel ruimte nodig, zou zeggen dat 30cm wel meer dan genoeg is.
Hierbij wat tips/aandachtpunten mbt elektra:
- Doorlussen van verlichting ed. met een grondkabel is geen probleem, zolang de doorlus punten voldoen aan de nodige IP klasse. Zou wel lasdozen/punten van IP55 aanraden in plaats van IP44, als ze in de grond zitten worden ze over t algemeen ook volgegoten met hars om water 100% eruit te houden.
- Gezien de plannen ga ik er vanuit dat je meterkast ook aanpakt een een aantal extra groepen plaatst, sowieso nodig voor zonnepanelen en aan te raden voor zowel de tuin als airco.
- Hou er rekening mee dat de UTP ook geschikt moet zijn (DB type, staat voor Direct Burried) om direct in de grond te kunnen, tenzij je ook een mantelbuis gaat aanleggen. Alternatief is om een sterkere router te nemen of een range-extender te nemen die via het stroomnet werkt.
- Schuin omlaag boren met 20-30 graden zou in principe afdoende moeten zijn om het meeste water buiten te houden, je zult altijd een beetje water doorvoer krijgen afhankelijk van grondwaterpeil, beton ed is ook niet 100% waterdicht. Ik weet niet hoe dik je muur is maar je boorbit zal minimaal 30-50cm lang moeten zijn
Kantopsluiting 1 tot 2cm lager dan tegel leggen. Dan grond eroverheen leggen, zie je er niks van (hier ook gedaan)PaT schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:48:
Vraag voor de stratenmakers @pjot1?
We zitten aan bestrating met een grillige rand te denken om het wat losser te houden. Iets zoals op onderstaande afbeelding
[Afbeelding]
Maar hoe zit dat met de kantopsluiting? Is die er dan in zijn geheel niet of juist op een slinkse manier weggewerkt?
Ik vind het er leuk uitzien, maar heb weinig zin in weglopende tegels.
Dat inderdaad, of in de stabilisè leggen.hammy87 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:21:
[...]
Kantopsluiting 1 tot 2cm lager dan tegel leggen. Dan grond eroverheen leggen, zie je er niks van (hier ook gedaan)
Oh, je bent al goed op weg zo te lezen. Dat spul van busch-jaeger is idd wel geschikt.Jfwiet schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:54:
[...]
- Ik zat te denken aan de opbouw units van https://www.busch-jaeger....n/schakelaarontwerp/ocean of buiten schakelmateriaal van Niko (die hebben een nette wartel aansluiting). Het ging mij er vooral om of het normaal is om 1 kabel in, 1 kabel uit (naar de volgende doos) te hebben. Waarschijnlijk ga ik voor YMVK-AS 4x2.5 zodat ik zowel schakeldraad als spanning in 1 kabel kan doen. Moet alleen nog even bedenken of ik het logisch genoeg vind om bijvoorbeeld 1 WCD op de schakelaar te schakelen en de ander altijd onder spanning. Bij de Ocean kan je een tekstveld doen. Dit alles word op het betonnen ondervlak gemonteerd. Dus niet in de grond.
- De meterkast gaat uitgebreid worden, in deze fase is het vooral zorgen dat de (grond-)kabels er alvast liggen. De aansluiting in de meterkast doe ik later. Heb een normale groep gereserveerd voor de verlichting. De mogelijke airco of zonnepanelen zal waarschijnlijk op een 3fase groep moeten (maar nog niet in verdiept).
- Grondkabel UTP Cat6A heb ik al liggen.
- Mijn idee is om een gat te boren van 40mm, mantelbuisje en daar deze 4 kabels doorheen te trekken, misschien dat de waterleiding er ook doorheen kan. Zal even passen en meten worden (en anders een 2e gat). Vroeg me vooral af of ik daar nog andere maatregelen moet treffen. Op een platdak heb je van die mooie doorvoeren met een kap, aan zoiets zat ik te denken.
Ehh, ga je dan die hele kantopsluiting rond dat zaagtandpatroon leggen? Dat is een beste zaagklus dan.hammy87 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:21:
[...]
Kantopsluiting 1 tot 2cm lager dan tegel leggen. Dan grond eroverheen leggen, zie je er niks van (hier ook gedaan)
Je zou ook iets van staal of kunststof kunnen gebruiken, Relatief makkelijk op maat te zagen, vastzetten met pinnen of paaltjes (iets dieper onder de grond) en, misschien wel belangrijker, erg dun.PaT schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:48:
Maar hoe zit dat met de kantopsluiting? Is die er dan in zijn geheel niet of juist op een slinkse manier weggewerkt?
Ik heb het idee dat klimop overal groeit.Jfwiet schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:10:
Wij gaan binnenkort ook flink aan de slag met de tuin. Na 2 jaar een bomkrater van een tuin te hebben gehad gaan we voor een hoop tegels om een flexibele indeling te krijgen met plantenbakken.
[Afbeelding]
De achterkant tuin grenst direct aan een weg (woonerf). Dus we zijn flexibel met de poort. Alleen is het straks denk ik een lange adem om met 2 bomen een mooi dekkend scherm te krijgen. Met 3 bomen is de toegang tot de deur denk ik te beperkt.
Tips / vragen?:
-Iemand nog gouden tips?
-Langs de zijkanten willen we 30 cm grond behouden voor het groeien van Klimop planten, 30 cm is genoeg? Iemand ervaring met minder?
- Een mooi rond gat voor de bomen, zat zelf te denken aan een diameter van ~1meter. Hoe werk je dat mooi af met grote vierkanten tegels 60x60cm? Of kan ik beter gaan voor rechte afwerking?
- Voor de verlichting wil ik grondkabel gebruiken. Is het gebruikelijk om deze door te lussen van punt naar punt? (dus kabel in de IP44 en dan een andere kabel eruit naar het volgende punt?)
- Uiteindelijk willen we naar de achtertuin 1 kabel voor verlichting/verbruikers, 1 kabel voor eventuele zonnepanelen, 1 kabel voor eventuele airo unit en 1 cat utp voor een mogelijk accesspoint/beveiligingskabel.
Doorvoer vanuit de kruipruimte schuin omlaag boren. Is dat voldoende om water eruit te houden? Of moet ik dan denken aan een extra afdekking als een kap?
Deze laatste vragen kan ik miss beter in het elektra topic stellen. Maar eerst even hier proberen
Aan de foto te zien denk ik van niet.PaT schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:48:
We zitten aan bestrating met een grillige rand te denken om het wat losser te houden. Iets zoals op onderstaande afbeelding
[Afbeelding]
Oeh, ik heb nog 130 m2 bkk's liggen waar ik iets mee moet. Dan is dit wel een mooie oplossingpjot1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:58:
[...]
Ik heb het idee dat klimop overal groeit.In principe is 15 cm voor klimop genoeg, het is een sterke plant die zijn weg wel vindt.
Een rond gat in tegels zagen is mogelijk, maar niet gemakkelijk. Dit zal je al met een (kleine) slijptol kunnen doen. Het is niet gemakkelijk en ook de werkwijze hangt af van de tegels. Een keramische tegel moet je op een andere manier zagen dan een betontegel en dan is een keramische tegel met ondertegel weer anders. Laat ik het zo zeggen, voor een goede stratenmaker moet het geen probleem zijn. Persoonlijk zou ik een vierkant gat mooier vinden, is ook meer 1 geheel met de rest. Bovendien kan je de boorgaten op tegelmaat maken zodat je geen zaagwerk hebt.
[...]
Aan de foto te zien denk ik van niet.![]()
Op de foto zijn betontegels gebruikt die (durf ik met 99% zekerheid te zeggen) 6cm dik zijn. Door de dikte van de tegels kan je dus, zoals hierboven al gezegd is, veel klik aan de kantopsluiting geven. Dus de opsluiting wat lager. Normaal gesproken geef je straatwerk altijd 2cm klik. (uitzondering daar gelaten) ik zou dan voor 4cm gaan zodat je er grond overheen kan gooien en de opsluiting niet ziet.
Theoretisch zouden de tegels alleen aan de kopse kunnen weglopen omdat ze in de breedte geklemd worden door de andere tegels. Toch zou ik adviseren om ook aan de zijkanten kantopsluiting toe te passen. Niet alleen voor het weglopen van de bestrating maar ook voor tegen eventuele wortelgroei.
Alle bandjes zagen is een hoop werk. Maar wel een goede oplossing. Zelf zou ik een rollaag (steen rechtop) toe passen. Kies gewoon goedkope bkk's, soms ook gratis af te halen, en gebruik dat als opsluiting. Dan kan er weinig mee gebeuren!
Wat voor grondsoort heb je?B-Real schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:21:
Onze buurvrouw heeft een gigantische eikenboom in haar tuin staan. De hovenier schat op circa 140 jaar oud. Dorre takken worden jaarlijks verwijderd, maar echt snoeien is er niet bij.
Veel takken hangen dus ook over onze tuin, we halen weg wat ons in de weg zit maar de overhang blijft. Boom gaat ook niet (op korte termijn) weg, dus we moeten er mee leren leven.
Onder de overhang groeit nu eigenlijk maar weinig, we willen daar eigenlijk wel iets van maken. Wat voor beplanting kan daar goed tegen?
Eigenlijk altijd schaduw, veel blad/eikels (wat we wel weghalen natuurlijk), water komt er met de regen wel voldoende denk ik. Sowieso sproeien we zomers regelmatig voor het gazon, dus dan kunnen we eenvoudig dat stuk ook meenemen.
Nu staat er o.a. een rijtjes buxus, een klein boompje, wat siergras en veel onkruid. Er is echter ruimte voor veel meer. Tevens is er een stukje bestraat waarop een picknicktafel staat.
We zoeken dus beplanting die goed tegen deze omstandigheden kunnen. Mag in principe van alles zijn, we willen dat stuk gewoon netjes hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 03-03-2021 12:00 ]
Jammer. Want die fiets staat nu op een plaats waar je prachtig een kleine boom kwijt zou kunnen. Alternatief is natuurlijk aan de muur naast het schuurtje, maar dan staat-ie een groot deel van de dag in de slagschaduw van de muur.Valorian schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:58:
PS: Goed om te weten: Ik heb geen achterom, daarom ook maar een klein schuurtje in de hoek nodig voor wat tuinkussens e.d. Verder ligt er onder het grote vlonderterras in het brede deel van de tuin een betonvloer, overblijfsel van een grotere schuur die hier eerst stond. Toen ik in de woning kwam was er niets dan steen (muren, tegels). Soort gevangenisluchtplaats.
[ Voor 4% gewijzigd door JustinoFTW op 03-03-2021 12:33 ]
5120Wp Oost/West - PV Output
Waar ik nog wel eens inspiratie vandaan haal voor schaduwplanten:B-Real schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:24:
Hier ook zandgrond. Mooi rijtje met struiken en planten waar ik mij eens in kan gaan verdiepen. Thanks!
Stabilise of na het leggen van de tegels rand wegsteken en een gootje met snelcement waar je normaal het betonbandje zet.PaT schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:48:
[Afbeelding]
Onlangs kwam ik wat advertenties op Facebook tegen van mensen die dit als bijbaantje of hobbymatig doen. (Of een uit de hand gelopen hobby, net hoe je het bekijktwd200 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:32:
Wij hebben een nieuwbouw huis gekocht en net helemaal een idee waar we moeten beginnen met de tuin.
We laten hem in ieder geval collectief afvragen.
Nu zijn we op zoek naar iemand die ons kan helpen met het ontwerp en ook een hovenier uiteraard.
Hoe zijn andere zo een proces begonnen ?
Start je dan bij bijvoorbeeld tuinarchitect oid ? iemand daar een leuk adresje voor in de regio utrecht of kost die gelijk al 1000 euro voor een schets ?
[ Voor 20% gewijzigd door Cheesy op 04-03-2021 10:46 ]
Mijn ervaring is dat hoveniers vaak ook prima tuinontwerpen kunnen maken.wd200 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:32:
Wij hebben een nieuwbouw huis gekocht en net helemaal een idee waar we moeten beginnen met de tuin.
Nu zijn we op zoek naar iemand die ons kan helpen met het ontwerp en ook een hovenier uiteraard.
Start je dan bij bijvoorbeeld tuinarchitect oid ? iemand daar een leuk adresje voor in de regio utrecht of kost die gelijk al 1000 euro voor een schets ?
[ Voor 15% gewijzigd door Martinusz op 04-03-2021 10:51 ]
Zoek anders eens op bijvoorbeeld pinterest naar tuinen, planten en kleuren die je leuk vind. Wil je bijvoorbeeld in de winter ook een groen geraamte hebben of wil je een echte zomertuin? Als je dat in je hoofd hebt en een paar voorbeeldtuinen die je leuk vind zou je een aantal hoveniers kunnen uitnodigen.wd200 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:32:
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Belangrijk is om eerst je wensen voor de tuin te bepalen. Waar een terras (of meerdere) en hoe groot. Heb je spelende kinderen en wil je een grasveldje daarvoor en eventueel speeltoestellen? Welke uitstraling wil je hebben, strak/modern, landelijk, mediterraans? Dat soort zaken wil een hovenier/tuinarchitect weten voordat hij met een ontwerp aan de slag gaat.wd200 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:32:
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik heb zelf een paar verschillende ontwerpen gemaakt, en toen bij verschillende hoveniers offertes gevraagd waarbij ik ze de verschillende ontwerpen heb laten zien. Bijna allemaal kwamen ze met goede tips welk ontwerp het beste was en hoe je het nog verder kon verbeteren. Degene met het beste advies (en een goeie prijs) heeft de opdracht gekregen.wd200 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:32:
Onze hovenier heeft piketpaaltjes gebruikt en om onze tegels op te sluiten. Werkt prima. Ze zitten ca 1 cm lager dan het tegel oppervlakte.PaT schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:48:
[Afbeelding]
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Piketpaaltjes zijn meestal gemaakt van waaibomenhout en is daarmee geen goede blijvende oplossing. Als het nog geen 2 jaar volhoudt dan kan je beter op zoek gaan naar een andere hovenier/stratenmaker.Wimhaw schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:14:
[...]
Onze hovenier heeft piketpaaltjes gebruikt en om onze tegels op te sluiten. Werkt prima. Ze zitten ca 1 cm lager dan het tegel oppervlakte.
Zit er nu al ruim 2 jaar in en de tegels lopen niet weg.
Dat is natuurlijk ook een optie. Maar met de enorme hoeveelheid klinkers die ik heb vond ik de oplossing van Pjot1 wel een mooie.Wimhaw schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:14:
[...]
Onze hovenier heeft piketpaaltjes gebruikt en om onze tegels op te sluiten. Werkt prima. Ze zitten ca 1 cm lager dan het tegel oppervlakte.
Zit er nu al ruim 2 jaar in en de tegels lopen niet weg.
[ Voor 18% gewijzigd door pjot1 op 06-03-2021 12:39 ]
Nee, geen velling of facetrandje. Er zat voor mijn gevoel echt een restantje van, naar ik aanneem, het bakproces op. Lijkt mij dat dat vrij vlot weg is, maar vroeg mij af of je dat wel eens gezien had.pjot1 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:38:
@PaT
Bedoel je een vellingrand? Zoals: [Afbeelding]
Of bedoel je een echt opstaand randje? Dat is namelijk vaak de onderkant...Mocht er toch onverhoopt een steen op z'n kop liggen dan breekt dat wel af met het aftrillen van de bestrating.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq