Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
HanM schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:05:
Hey allemaal,

Ik probeer een beetje wijs te worden wat betreft het inpakken van planten tegen de vorst. Wat ik er tot nu toe over lees botsts met mijn technische / wetenschappelijke achtergrond.
Wij hebben een aantal mediterrane planten in onze tuin in de vaste grond.. (oleander, olijf, ficus. Allemaal formaat 2x kliko ongeveer)
Als je dan een filmpje als dit kijkt: https://www.youtube.com/watch?v=zER7ycWoHMU dan vraag ik mij af hoe dat moet werken. Planten generen geen warmte dus dat inpakken haalt helemaal niks uit. Zeker het bovenste gedeelte is na een dag vorst al gelijk onder nul. Dan zou je nog kunnen denken dat het vlies / doek de plant beschermt tegen de wind, maar die is ook gewoon de omgevings temperatuur en het lijkt me dat planten niet zoiets als een "gevoels temperatuur" hebben.
Wat betreft van het inpakken van een kluit / wortels daar kan ik me nog wel in vinden. Hiermee voorkom je verlies van aardwarmte en daarmee bescherm je de wortels tegen bevriezen. Hoe doen jullie dit? Doen jullie elk jaar netjes je planten inpakken?
Ik woon achter een laan van eikenbomen, in de herfst ros ik de grasmaaier over het blad om dat te versnipperen. Met het versnipperde blad bedek ik de wortels van de kwetsbare planten. Inpakken doe ik verder niet aan, als ze dood gaan haal ik wel nieuwe. Een olijfboompje wat bij ons op het terras staat til ik naar de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Vraagje mbt de kleine olijfbomen en kleine dwergpalm die we in de tuin hebben staan (potten):

Ik zag dat bij alle potten de aarde bevroren was, dus toch maar even op zolder gezet met redelijk lichtinval om deze te laten ontdooien. Gezien het nog lange tijd gaat vriezen, waar kan ik ze het beste laten staan? Op zolder met meer licht of in de schuur(vooral donker) tot de matige vorst voorbij is?

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:01
Ik heb een goede vraag aan de planten, of eigenlijk druiven kenners. Ik ben mijn druif vergeten te snoeien in december. Kan ik hem nu met deze kou nog gaan snoeien eind van de week of is de sapstroom al opgestart.

Betreffen 3 druivenstrengen onder een polycarbonaat afdak op het zuidoosten.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:29
Ik heb een oleander in pot en deze staat nu onder de overkapping (m.n. voor beschutting tegen wind en regen). Echter wordt het de aankomende week zo koud dat ik hem wat meer wil beschermen, is folie er omheen voldoende, of in de donkere (enkelsteens) schuur? Of toch maar naar binnen maar daar is het wel ineens een stuk warmer(17 graden).

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57
Ik ben mij aan het oriënteren om komend voorjaar mijn tuin te voorzien van een beregeningsinstallatie. Het betreft een tuin die 3 jaar geleden is aangelegd in een nieuwbouwwijk en waar ik het handmatig sproeien toch zat begin te raken. Ik weet dat niet handig is dat het bij de aanleg van de tuin niet is meegenomen. :)

De eerste keuze die ik moet gaan maken is of ik leidingwater wil gaan gebruiken of een bron wil spuiten of boren. Afgelopen dagen heb ik mij flink verdiept in alle technieken en kiezen. Hopelijk kunnen jullie helpen met het maken van eerste keuze, wat voor water ga ik gebruiken.

Globaal gaat het om een kavel van +/- 550m2. Ik wilde afgelopen week mijn tekening op orde gaan maken en alle maten inmeten maar door de sneeuw is dat er nog niet van gekomen. Dus schiet me nog niet af op het ontbreken van de meters. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrPkrhqRDm3AmFl1FYrIbgp26zc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AMq3tmcEH6Kjll3AmAWCXOuN.png?f=fotoalbum_large
  • In de achtertuin heb ik denk ik 100-120m2 gras liggen. Het gras is op 60% van de oppervlakte perfect maar in de zomer heb ik op de overige delen heel veel dorre plekken. Vooral langs de zijkanten maar ook wel her en der middenop. Ik vermoed dat het komt doordat de hovenier bij aanleg veel geel zand van de paden ernaast onder het gras heeft laten komen. Of dat die plekken niet goed doorgespit zijn.
  • We hebben drie perken met planten of lage boompjes op stam. Verder staan er leibeuken in deze perken.
  • Verder heb ik totaal 11 leibomen op de erfgrens staan. 5 achter, 3 aan de zijkant en 3 aan de voorkant. Deze doen het best goed en hebben volgens mij geen of amper extra water nodig
  • Aan de voorkant hebben we een beukenhaag staan. Heeft niet perse veel water nodig maar een druppelslang is misschien wel een handig. De klimop aan de zijkant van het kavel heeft denk ik geen water nodig.
Terugkomend op de vraag mbt het water. Ik was eerst van plan om in de perken een ondergrondse druppelslang te gaan leggen. Ondergronds omdat we dat mooier vinden. Bij het gras wilde we sproeiers plaatsen. Tot ik bij mijn buren ging vragen wat voor soort bron hun hadden genomen. Ik heb 3 buren gesproken en alle drie hebben ze een bron laten pulsen tot 7-11 meter diep. Echter is het wel water met ijzer/roest erin. De schone water zit in onze regio (Apeldoorn) blijkbaar heel erg diep. Ik hoorde uitspraken van 120-140meter. En dan is een bron boren wel heel erg duur.

Aangezien het gras toch al niet top is wil ik vooral voor een oplossing die op de lange termijn het beste is. Voor mij is het eventueel een optie om heel het gras eruit te halen met een snijder, druppelslang aanbrengen en dan de matten weer terug. Dat lijkt mij wel een enorm naar klusje maar misschien goed om van de Corona kilo's af te komen. :)

Door dat ijzer water is een sproeier bij het gras niet handig dacht ik toen ivm roest op de bestrating. Echter lees ik nu dat zelfs de duurdere druppelslangen op de lange termijn niet tegen dat roestwater kunnen.

Volgens mij heb ik daarom twee opties. Toch kraanwater gebruiken of toch diep boren naar grondwater wat schoon is. Delen jullie deze mening?

[ Voor 9% gewijzigd door GAEvakYD op 15-02-2021 15:15 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-09 18:41
GAEvakYD schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:56:
Toch kraanwater gebruiken of toch diep boren naar grondwater wat schoon is. Delen jullie deze mening?
Wat doe je met het regenwater? Losgekoppeld van het riool? Over het algemeen valt er in NL voldoende regen om het zonder bron te kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Waarom niet 'niet beregenen' ? Dat gras kan wel tegen een stootje, en komt er wel weer door. Lijkt me een grote kost om gewoon wat groen gras te hebben.
Daarnaast zijn de grondwaterstanden al heel laag, en ga je dus nog eens extra water oppompen. (En beregenen met leidingwater is eigenlijk helemaal crimineel).

Check ook:

https://www.vrt.be/vrtnws...n-de-hitte-en-de-droogte/
https://curieuzeneuzen.be/

[ Voor 19% gewijzigd door whoami op 15-02-2021 16:33 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
jandufeu schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:27:
[...]

Wat doe je met het regenwater? Losgekoppeld van het riool? Over het algemeen valt er in NL voldoende regen om het zonder bron te kunnen oplossen.
We hebben van die infiltratiekratten in de grond. Opzicht komt al het regenwater van het huis dus op 1 punt uit. Een nadeel is dat die kratten onder mijn reeds aangelegde tuin ligt en deels onder de bestrating. Achteraf had ik dus beter geen infiltratiekratten maar wateropslag moeten hebben. Eventueel met een overstort als de kratten te vol raken. Al zal ik hier in een (droge) zomer niet genoeg aan hebben denk ik gezien de grootte van de tuin en hoeveel m3 je kunt opslaan.
whoami schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:32:
Waarom niet 'niet beregenen' ? Dat gras kan wel tegen een stootje, en komt er wel weer door. Lijkt me een grote kost om gewoon wat groen gras te hebben.
Daarnaast zijn de grondwaterstanden al heel laag, en ga je dus nog eens extra water oppompen. (En beregenen met leidingwater is eigenlijk helemaal crimineel).

Check ook:

https://www.vrt.be/vrtnws...n-de-hitte-en-de-droogte/
https://curieuzeneuzen.be/
Ja dat gras overleeft het wel. Echter sproeien we nu dus elk jaar met de hand en dan nog word het flink geel en dor op sommige plekken. Als we helemaal niet meer sproeien ben ik bang dat het er helemaal niet meer uit ziet.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08
Oh hier zitten de paar tuinierende tweakers.

Gras beregenen. Border mulchen. Haag alleen bij aanhoudende droogte doen, je ziet vanzelf als een beuk echt last krijgt.
Hoeveel water het je kost om te beregenen ligt ook een beetje aan hoe mooi je het wil houden maar doe 's gek, zeg dat het 10 kuub kost. Zet dat s af tegen bron slaan? Heb je nergens mogelijkheid tot wat regentonnen?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
Wijnands schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:01:
Oh hier zitten de paar tuinierende tweakers.

Gras beregenen. Border mulchen. Haag alleen bij aanhoudende droogte doen, je ziet vanzelf als een beuk echt last krijgt.
Hoeveel water het je kost om te beregenen ligt ook een beetje aan hoe mooi je het wil houden maar doe 's gek, zeg dat het 10 kuub kost. Zet dat s af tegen bron slaan? Heb je nergens mogelijkheid tot wat regentonnen?
Ik heb ongeveer een kuub aan regentonnen, en zelfs in de droogte van afgelopen jaar heb ik denk ik max. 10 keer met leidingwater gesproeid in mijn ~900m2 tuin. De rest kwam uit de regentonnen. Mijn ega heeft bij een drinkwaterbedrijf gewerkt, dus als ik grondwater ga oppompen voor de tuin dan lig ik in scheiding denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Ik heb eens zitten rekenen. Stel dat ik 200mdruppelslang neem voor het gras en nog eens heel ruig 100m druppelslang voor de borders. Per meter zitten 3 membranen die per stuk 2,3 liter per uur water geven, per meter dus 6.9 liter/u. Bij 300 meter is dat dus 2070 liter voor een uur en daarmee ruim 2 m3 per uur. Aangezien een m3 water in Nederland 0.85 cent kost. Zal het sproeien mij dus 1euro70 per dag kosten.

Klopt mijn aanname dat we in Nederland 150 dagen sproeien? Dat zou op jaarbasis 255 euro betekenen. Een simpele bron spuiten (500 euro) heb je dan snel terugverdiend. Maar dat is hier geen optie gezien ijzer en dus moeten we boren en dan lopen de kosten op richting 2000 euro. Dan zou ik 8 jaar nodig hebben om die bron terug te verdienen. Eigenlijk een slechte investering maar ik woon hier vermoedelijk nog zeker 15 jaar.

Regenwater opslag van een paar m3 kost aan aanschaf en aanleg ook al snel 1500 euro. Keuzes keuzes....

Nu weet ik niet of deze aannames kloppen en hoe jullie daar naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
Ik vind het gewoon nogal zot om uw tuin te beregenen gewoon om het hele jaar door een groen gazon te hebben. Bruikbaar water is schaars, en met de droge zomers en lage grondwaterstanden die we hebben is het imo gewoon not done om daar (drink)water voor te gebruiken.

Toevallig trouwens ook hier een topic tegengekomen over hetzelfde: https://www.bouwinfo.be/b...eningsinstallatie.395804/

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

whoami schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:12:
Ik vind het gewoon nogal zot om uw tuin te beregenen gewoon om het hele jaar door een groen gazon te hebben. Bruikbaar water is schaars, en met de droge zomers en lage grondwaterstanden die we hebben is het imo gewoon not done om daar (drink)water voor te gebruiken.

Toevallig trouwens ook hier een topic tegengekomen over hetzelfde: https://www.bouwinfo.be/b...eningsinstallatie.395804/
Nou is de drinkwatersituatie in Nederland wel iets anders dan in België dus die met elkaar vergelijken is niet helemaal fair.

Ik ben het helemaal met je eens dat je waar mogelijk regenwater moet gebruiken, maar vervolgens is het aan een ieder om te bepalen of dat aangevuld wordt met drinkwater.

Vind je die gele plekken niet erg, dan doe je het niet. Wil je een groen gazon, dan besproeid je het.
Om daarvoor met zware termen als 'not done' te gaan strooien gaat wat mij betreft wel erg ver.
GAEvakYD schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:10:
Ik heb eens zitten rekenen. Stel dat ik 200mdruppelslang neem voor het gras en nog eens heel ruig 100m druppelslang voor de borders. Per meter zitten 3 membranen die per stuk 2,3 liter per uur water geven, per meter dus 6.9 liter/u. Bij 300 meter is dat dus 2070 liter voor een uur en daarmee ruim 2 m3 per uur. Aangezien een m3 water in Nederland 0.85 cent kost. Zal het sproeien mij dus 1euro70 per dag kosten.

Klopt mijn aanname dat we in Nederland 150 dagen sproeien? Dat zou op jaarbasis 255 euro betekenen. Een simpele bron spuiten (500 euro) heb je dan snel terugverdiend. Maar dat is hier geen optie gezien ijzer en dus moeten we boren en dan lopen de kosten op richting 2000 euro. Dan zou ik 8 jaar nodig hebben om die bron terug te verdienen. Eigenlijk een slechte investering maar ik woon hier vermoedelijk nog zeker 15 jaar.

Regenwater opslag van een paar m3 kost aan aanschaf en aanleg ook al snel 1500 euro. Keuzes keuzes....

Dit kan toch niet kloppen? Een kraan die vol open staat doet 10 liter per minuut ongeveer, oftewel 0,6 m3/u. Dan maak je mij niet wijs dat zo'n druppelslang bijna het viervoudige er doorheen jaagt. Dan doet die slang niet echt zijn naam eer aan.

[ Voor 39% gewijzigd door PaT op 16-02-2021 18:24 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:28
jsiegmund schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:27:
Wij hebben in onze achtertuin op twee plaatsen Taxus staan. De afgelopen zomer heb ik een felle strijd moeten leveren tegen taxus kevers. Ik heb er echt een hele hoop te pakken gekregen, maar vast lang niet allemaal. Zowel in het begin als aan het eind van het seizoen nematoden gesproeid bij een nog prima bodem temperatuur.

Ik twijfel nu dus een beetje wat ik met die haagjes ga doen. Vervangen door iets anders en wat dan? Of toch nog een seizoen aankijken. Ik heb ook geen idee in hoeverre die fijne kevers vertrekken wanneer je de haagjes weghaalt, want ze lusten veel meer dan alleen taxus haag. Iemand ervaring mee?
Dit lijkt me voornamelijk schade door de taxuskever. Hoewel de kevers van het blad vreten leveren zij hooguit de nekslag. De meeste schade ontstaat ondergronds waar de larve de wortels aantasten. Het spuiten met nematoden is een goede zet en zou ik komend voorjaar ook zeker herhalen. De strenge vorst van de afgelopen week draagt bij aan een goede kans om de larven te bestrijden. Het is en blijft echter wel iets wat je een aantal jaar op rij moet herhalen.

Ik werk bij een gemeente waar we met een grootschalige plaag te maken hadden. Om een beeld te schetsen. De muren, stoep en haag (schijnhulst, Osmanthus in dit geval) alles zat er vol mee. We hebben om de bewoners tegemoet te komen toen een aantal rondes met de bladblazer alle kevers de straat op laten blazen en ze met de veegwagen opgeveegd. Dit was echter symptoom bestrijding want het grootste probleem zat in de grond. Inmiddels hebben we afgelopen voorjaar voor het derde jaar op rij met aaltjes (nematoden) gespoten en zijn er nu grotendeels van af.

Als je er voor kiest om de taxus te vervangen voor wat anders. Dan zou ik de grond ook zeker uitwisselen tot op 30cm diepte (en alsnog een jaar spuiten om er zeker van te zijn) De kever doet het namelijk goed op een hoop soorten in de Nederlandse natuur. Voorkeur heeft uiteraard wel Taxus maar bij gebrek aan zit hij bijvoorbeeld ook graag op: Rhododendron, hortensia (Hydrangea), hulst (Ilex), schijnhulst (Osmanthus). De gedeelde noemer lijken hierin planten te zijn met een wat dikker soms leerachtig blad waar hij op afkomt. Zoek maar eens op ''Taxuskever waardplanten''

Qua andere beplanting, olijfwilg (Eleagnus ebbingei) en beuk (Fagus sylvatica) lijkt hij goed met rust te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179

Een druppelslang is niet bepaald geschikt voor beregening van gazon. Een druppelslang is met name geschikt om hagen en borders lokaal te bewateren. Een gazon beregen je het beste door middel van sprinkler of iets dergelijks.

Het beste is om inderdaad grond of regenwater te gebruiken. Je benoemd een terug levertijd van 8 jaar op een totaal gebruik van 15 jaar, klinkt niet gek als je het mij vraagt.
Opvang van regenwater door middel van IBC tanks is niet duur. Ik weet niet waar je woont maar hier kosten ze gemiddeld 25 euro per stuk en dan heb je 1000L water opslag.

Waar veel meer te besparen valt is hoeveel en wanneer je water geeft.
- Het beste is om s'nachts tussen zeg 3 en 5 uur te beregenen. De grond heeft dan kans gekregen om af te koelen waardoor het meeste water ook in daadwerkelijk de wortels bereikt.
- Stel het watergeven zo lang mogelijk uit aan het begin van het seizoen. Geef planten de kans om zelf opzoek te gaan naar water. Hoe dieper de wortels raken hoe resistenter beplanting raakt tegen droogte. Als je van begin af aan water geeft zitten de wortels ook heel oppervlakkig en is het einde zoek.
- Sproei niet maar beregen. Het verschil zit hem in de hoeveelheid. Sproeien doe je over het algemeen in kleine hoeveelheden. Dit vocht hangt in de bovenlaag en verdampt ook relatief snel. Je kan beter 1 a 2 x in de week een lange periode zeg 1 a 2 uur veel watergeven (beregenen) als dat je dagelijks de sproeiers een kwartiertje aanzet.

Buiten beregening om moet je grond wel instaat zijn om vocht vast te houden, Zorg dus voor voldoende organische stoffen in de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-09 18:41
PaT schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:20:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens dat je waar mogelijk regenwater moet gebruiken, maar vervolgens is het aan een ieder om te bepalen of dat aangevuld wordt met drinkwater.

Vind je die gele plekken niet erg, dan doe je het niet. Wil je een groen gazon, dan besproeid je het.
Om daarvoor met zware termen als 'not done' te gaan strooien gaat wat mij betreft wel erg ver.
Is dit niet precies de oorzaak dat we zoveel problemen hebben met natuur en klimaat? Op individueel niveau lijkt dit een prima idee maar collectief gezien is het schadelijk. (Las bijvoorbeeld dat het vandaag Green Energy Day is..)

Het opgeheven vingertje gaat ook niet helpen, maar het is wel een goed idee om met elkaar mee te denken of het probleem op een natuurlijke manier opgelost kan worden, toch? Ik denk dat je met een paar slimme keuzes in dit geval kosten en moeite kunt besparen én milieuvriendelijker bezig bent. Dus bijv. IBC-tanks (=hergebruik), goed composteren/mulchen (=voorkomen van GFT-afval) en een deel van de beplanting vervangen door droogteresistente planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

jandufeu schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:32:
[...]

Is dit niet precies de oorzaak dat we zoveel problemen hebben met natuur en klimaat? Op individueel niveau lijkt dit een prima idee maar collectief gezien is het schadelijk. (Las bijvoorbeeld dat het vandaag Green Energy Day is..)

Het opgeheven vingertje gaat ook niet helpen, maar het is wel een goed idee om met elkaar mee te denken of het probleem op een natuurlijke manier opgelost kan worden, toch? Ik denk dat je met een paar slimme keuzes in dit geval kosten en moeite kunt besparen én milieuvriendelijker bezig bent. Dus bijv. IBC-tanks (=hergebruik), goed composteren/mulchen (=voorkomen van GFT-afval) en een deel van de beplanting vervangen door droogteresistente planten.
Dit ben ik helemaal met je eens. Waar het kan en in mijn budget pas probeer ik dat ook te doen, maar daarmee kan ik niet voorkomen dat mijn gras en plantjes de geest geven bij warm weer. Om dan de natuur maar zijn gang te laten gaan in dat geval gaat mij wat ver. Het kweken van nieuwe plantjes kost ook een hoop (leiding)water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:24

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik volg dit topic sinds kort, omdat we ook onze tuin gaan aanpakken komend jaar. Even over dat bewateren, ik zou dan graag een systeem willen dat automatisch doseert wanneer het nodig is. Dat lijkt gewoon te koop, dus zoiets zal het wel gaan worden. Welke, daar ben ik nog niet uit. Ik wil daarbij aantekenen dat ik al 25 jaar 'woon' en in al die tijd slechts sporadisch een plant heb gesproeid met water, dus ik heb nog wat schade in te halen voordat ik een grote verspiller ben geworden, denk ik. Ik ga me straks dan ook niet schuldig voelen als de sproeiers in het grasveld een keer aanspringen 's avonds. Ik zal zeker moeite doen om een zuinig systeem aan te leggen, maar dat is het dan ook wel.

[ Voor 9% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 17-02-2021 08:45 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:25
@BeQuietAndDrive Gewoon nieuwsgierig en niet om je een schuldcomplex aan te praten want ik sproei ook af en toe. Maar als je al 25 jaar zonder kan, waarom dan nu ineens wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Milo85 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:59:
@BeQuietAndDrive Gewoon nieuwsgierig en niet om je een schuldcomplex aan te praten want ik sproei ook af en toe. Maar als je al 25 jaar zonder kan, waarom dan nu ineens wel?
We gaan nu een tuin aanleggen die de moeite waard is om bijgehouden te worden :) Overigens ligt er nu ook wel iets in (gras vooral) wat we nooit sproeien. Dat gras ziet er niet geweldig uit, maar ook niet compleet kapot of zo. Dus ik denk dat we niet veel hoeven te sproeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:27
Woody179 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:23:
[...]

Dit lijkt me voornamelijk schade door de taxuskever. Hoewel de kevers van het blad vreten leveren zij hooguit de nekslag. De meeste schade ontstaat ondergronds waar de larve de wortels aantasten. Het spuiten met nematoden is een goede zet en zou ik komend voorjaar ook zeker herhalen. De strenge vorst van de afgelopen week draagt bij aan een goede kans om de larven te bestrijden. Het is en blijft echter wel iets wat je een aantal jaar op rij moet herhalen.

Ik werk bij een gemeente waar we met een grootschalige plaag te maken hadden. Om een beeld te schetsen. De muren, stoep en haag (schijnhulst, Osmanthus in dit geval) alles zat er vol mee. We hebben om de bewoners tegemoet te komen toen een aantal rondes met de bladblazer alle kevers de straat op laten blazen en ze met de veegwagen opgeveegd. Dit was echter symptoom bestrijding want het grootste probleem zat in de grond. Inmiddels hebben we afgelopen voorjaar voor het derde jaar op rij met aaltjes (nematoden) gespoten en zijn er nu grotendeels van af.

Als je er voor kiest om de taxus te vervangen voor wat anders. Dan zou ik de grond ook zeker uitwisselen tot op 30cm diepte (en alsnog een jaar spuiten om er zeker van te zijn) De kever doet het namelijk goed op een hoop soorten in de Nederlandse natuur. Voorkeur heeft uiteraard wel Taxus maar bij gebrek aan zit hij bijvoorbeeld ook graag op: Rhododendron, hortensia (Hydrangea), hulst (Ilex), schijnhulst (Osmanthus). De gedeelde noemer lijken hierin planten te zijn met een wat dikker soms leerachtig blad waar hij op afkomt. Zoek maar eens op ''Taxuskever waardplanten''

Qua andere beplanting, olijfwilg (Eleagnus ebbingei) en beuk (Fagus sylvatica) lijkt hij goed met rust te laten.
Dank je, dat is nuttige informatie! Ik heb vorig jaar al 2x gespoten dus dat ga ik dan nog maar even volhouden, zit er niet op te wachten dat andere planten er alsnog ook aan gaan. Ik vroeg me inderdaad al af of ik wellicht baat zou hebben bij de strenge vorst, mooi!

Zou je adviseren om de zieke (bruine) planten al te vervangen, of kan ik daar beter mee wachten totdat de plaag onder controle is? Voor 't zicht is het niet geweldig, van die bruine / kale struikjes in je haag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Grasmat (80m2) te fixen of opnieuw beginnen?

Heb stappenplan in topicstart gelezen over groener gras dan de buren, maar mijn gras hoeft niet groener dan hiernaast en het hoeft ook geen strak gazon te zijn. Mijn doel is een "prima speelveldje" met een groene aanblik als ik naar buiten kijk. Dat resultaat wil ik met zo min mogelijk werk bereiken ;)

Grootste uitdagers zijn mos en "hondsdraf", een bodembedekker die in de lente het grasveld weer overneemt. Daarnaast is hij niet mooi vlak en zitten er kale plekken in. We wonen hier nu 3 jaar waarvan ik twee keer geverticuteerd en bijgezaaid heb matig en vooral kort resultaat. Nieuw gras kwam niet goed op en mos kwam snel weer terug. Hele veld krijgt deel van de dag zon. Wel achterin tuin grote bomen. De mos zit gek genoeg niet onder de boom maar juist op het eerste stuk. Daarnaast lijkt de grond behoorlijk uitgeput.

Volgens mij moet ik sowieso zsm gaan kalken maar of dat zin heeft hangt denk ik van mijn keuze uit de volgende opties af:

Verticuteren -> voordeel eenvoudig, nadeel snel weer terug bij af?
Grondrfees -> voordeel soort schone lei, nadeel de hondsdraf gaat stuk en komt mogelijk harder terug?
Omspitten -> voordeel soort schone lei en oude troep zit dieper onder de grond, nadeel meer werk en komt alsnog terug?

Wat is handig om te doen als volgende stappen om hier weer een grasveldje van te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nN_JAlWYg9nnGCqET_iKgb_GK8g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aPY3gbHSInUoNRCcWo2Rpmjx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Of accepteren dat hondsdraf ook groen is en vooral focussen op het wegwerken van de kale plekken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:37

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Als je mos zo hard terug komt zou ik eens beginnen met bekalken nadat je geverticuteerd hebt.

[specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
Als je het hele jaar door ook tijdens een regenachtige dag sproeit misschien. Maar als je een beetje zuinig sproeit dan sproei je zo'n 20 dagen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
jsiegmund schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:42:
[...]

Dank je, dat is nuttige informatie! Ik heb vorig jaar al 2x gespoten dus dat ga ik dan nog maar even volhouden, zit er niet op te wachten dat andere planten er alsnog ook aan gaan. Ik vroeg me inderdaad al af of ik wellicht baat zou hebben bij de strenge vorst, mooi!

Zou je adviseren om de zieke (bruine) planten al te vervangen, of kan ik daar beter mee wachten totdat de plaag onder controle is? Voor 't zicht is het niet geweldig, van die bruine / kale struikjes in je haag.
Het verwijderen van de struiken kan prima, op de braakliggende grond komen vogels af die zich weer voeden met de larve. Spuiten kun je het best kort achter elkaar een aantal keer herhalen. Wij zijn zelf als volgt te werk gegaan:
Week a,
- Ma ochtend een forse bewateringsronde uitgevoerd waarbij de grond echt goed nat is gemaakt.
- Di ochtend gespoten met nematode (direct op de grond).
- Afhankelijk van het weer voerden we aansluitend (zelfde dag of volgende ochtend) nog een lichte bewateringsronde ronde uit.
-Twee tot vier weken later herhaling van bovenstaande stappen.

Het planten van nieuwe struiken zou ik uitstellen tot je duidelijk verbetering ziet.
mrnn schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:27:
Grasmat (80m2) te fixen of opnieuw beginnen?

Heb stappenplan in topicstart gelezen over groener gras dan de buren, maar mijn gras hoeft niet groener dan hiernaast en het hoeft ook geen strak gazon te zijn. Mijn doel is een "prima speelveldje" met een groene aanblik als ik naar buiten kijk. Dat resultaat wil ik met zo min mogelijk werk bereiken ;)

Grootste uitdagers zijn mos en "hondsdraf", een bodembedekker die in de lente het grasveld weer overneemt. Daarnaast is hij niet mooi vlak en zitten er kale plekken in. We wonen hier nu 3 jaar waarvan ik twee keer geverticuteerd en bijgezaaid heb matig en vooral kort resultaat. Nieuw gras kwam niet goed op en mos kwam snel weer terug. Hele veld krijgt deel van de dag zon. Wel achterin tuin grote bomen. De mos zit gek genoeg niet onder de boom maar juist op het eerste stuk. Daarnaast lijkt de grond behoorlijk uitgeput.

Volgens mij moet ik sowieso zsm gaan kalken maar of dat zin heeft hangt denk ik van mijn keuze uit de volgende opties af:

Verticuteren -> voordeel eenvoudig, nadeel snel weer terug bij af?
Grondrfees -> voordeel soort schone lei, nadeel de hondsdraf gaat stuk en komt mogelijk harder terug?
Omspitten -> voordeel soort schone lei en oude troep zit dieper onder de grond, nadeel meer werk en komt alsnog terug?

Wat is handig om te doen als volgende stappen om hier weer een grasveldje van te maken?

[Afbeelding]
Afgaand op je foto zie ik een bijna sluitende mos mat, na verticutering zou dat praktisch zwart moeten liggen.
- Hoe en waarmee heb je het verticuteren uitgevoerd en wat was het resultaat?

Kalk zorgt er met name voor dat gras sneller voedingsstoffen opneemt waardoor mos minder kans krijgt. Echt bestrijden doet het verder niet.
Als je mos wil bestrijden kun je het beste voor het verticuteren ijzersulfaat strooien. Het mos zal eerst geel en daarna zwart verkleuren.
Let wel op met bestrating! Ijzersulfaat geeft roestvlekken.

- Hoe is de vochthuishouding van het gazon? De wijze waarop het lijkt te groeien (vooraan wat pollen) doet mij vermoeden dat het water slecht weg kan. Heb je het al eens belucht met een prikrol ?

- Wat voor graszaden mengsel gebruik je?
Als je er met enige regelmaat op ligt te zonnen of speelt met de kinderen is een siergazon mengsel bijvoorbeeld niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 11:08
@Sijhtam voor de druiven ik zou ze nu niet meer snoeien. Sapstroom begint al vroeg bij druiven. Wat je kunt doen is zomersnoei wat uitgebreider doen. En dan in het najaar weer snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
Admiral Freebee schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:12:
Of accepteren dat hondsdraf ook groen is en vooral focussen op het wegwerken van de kale plekken? :P
Nadeel is dat het mos in de lente/zomer helemaal uitdroogt en dit stuk "gras" geel en dor wordt ondanks sproeien. Daar groeit die hondsdraf wel doorheen maar blijft een erg lelijk geheel.
Fanatic_FS schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:20:
Als je mos zo hard terug komt zou ik eens beginnen met bekalken nadat je geverticuteerd hebt.
Ok, misschien moet ik dat dan maar doen. Volgens mij moet er tussen kalk en mest en zaaien de nodige tijd zitten dus moet dan zsm verticuteren.
Woody179 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 05:25:
[...]

Afgaand op je foto zie ik een bijna sluitende mos mat, na verticutering zou dat praktisch zwart moeten liggen.
- Hoe en waarmee heb je het verticuteren uitgevoerd en wat was het resultaat?
Eerste keer met een elektrische die er amper doorheen kwam, daarna eentje op benzine gehuurd. Viel nog niet mee aangezien de ondergrond niet vlak is ging het niet op alle stukken goed. Waar het wel goed ging bleef inderdaad zwart over. Resultaat was dat na zaaien niet heel veel gras opkwam. Na verticutreren heb ik toen met potgrond geprobeerd uit te vlakken maar heeft geen enkele zin gehad. Lijkt wel alsof de ondergrond kei hard is en wat ik doe weinig effect heeft. Bij de buren groeit het wel normaal dus in theorie moet het hier wel kunnen.
Kalk zorgt er met name voor dat gras sneller voedingsstoffen opneemt waardoor mos minder kans krijgt. Echt bestrijden doet het verder niet.
Als je mos wil bestrijden kun je het beste voor het verticuteren ijzersulfaat strooien. Het mos zal eerst geel en daarna zwart verkleuren.
Let wel op met bestrating! Ijzersulfaat geeft roestvlekken.
Goede tip! Wanneer ik daar op Googel lees ik dat het een meststof is. Als ik toch weer ga verticutreren zsm zou je dan adviseren om daarna eerst kalk te doen, hoeveel tijd daarna de sulfaat?
- Hoe is de vochthuishouding van het gazon? De wijze waarop het lijkt te groeien (vooraan wat pollen) doet mij vermoeden dat het water slecht weg kan. Heb je het al eens belucht met een prikrol ?
Ik heb nooit plassen gezien ook niet tijdens sproeien of harde regenbuien maar wel altijd het idee dat de ondergrond hier kei hard is. Prikrol nooit gebruikt.
- Wat voor graszaden mengsel gebruik je?
Als je er met enige regelmaat op ligt te zonnen of speelt met de kinderen is een siergazon mengsel bijvoorbeeld niet geschikt.
Speelgras. Vorige keer eigen merk Welkoop met speciale vogel coating. De vogels vonden de coating inderdaad erg lekker. Wat wel bleef liggen is niet uitgekomen. Wilde dit jaar wat anders proberen maar kan online amper vergelijkingen vinden zonder affiliate linkjes erin. Ook weet ik niet waarom het mislukte. Het spoelde niet weg maar bleef gewoon bovenop de harde ondergrond liggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Woody179
mrnn schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:44:

Eerste keer met een elektrische die er amper doorheen kwam, daarna eentje op benzine gehuurd. Viel nog niet mee aangezien de ondergrond niet vlak is ging het niet op alle stukken goed. Waar het wel goed ging bleef inderdaad zwart over. Resultaat was dat na zaaien niet heel veel gras opkwam. Na verticutreren heb ik toen met potgrond geprobeerd uit te vlakken maar heeft geen enkele zin gehad. Lijkt wel alsof de ondergrond kei hard is en wat ik doe weinig effect heeft. Bij de buren groeit het wel normaal dus in theorie moet het hier wel kunnen.
Als ik dit zo lees zit er echt iets niet goed in de onderlaag. Tenzij je een dichte volle golfbaan in je tuin hebt zou je alsnog een redelijk resultaat moeten kunnen halen met een elektrische verticuteer machine. En als jij dan schrijft dat ''het zelfs met een benzine verticuteer machine niet mee viel'' heeft lapwerk weinig zin. ik zou zelf in deze situatie terug naar nul gaan en opnieuw beginnen. Nu zitten we gelukkig in een prima seizoen daarvoor.

Stap 1:
Om van al het onkruid af te komen zou ik de bovenlaag afschrapen, 5 tot 10 cm is voldoende. Behalve bij paardebloemen, hiervan de penwortels volledig uitsteken.
Stap 2:
Onder voorwaarde dat er geen kabels en leidingen onder je gazon lopen zou ik het zo diep mogelijk losfrezen (bij voorkeur 30cm diep). Eerst in gangen van links naar rechts daarna nogmaals in gangen van voor naar achter.
Stap 3:
Nadat het los gefreesd aanvullen met bemeste tuinaarde en aanrollen met een gazonwals.

Eventueel kun je hierbij 2 dingen extra doen.
Stap 3,1:
Door de bovenlaag DCM ViVimus of een fijne compost verwerken als extra boost.(Ik werk zelf zowel thuis als op mijn werk regelmatig met DCM en behaal daar goede resultaten mee. Verder geen verbindingen met het merk)

En/of

3,2:
Toevoegen van wormen. Wanneer grondverbetering hard nodig is, is er vaak ook sprake van een gebrekkig bodem leven. Een simpele test is om bij mooi weer een mestvork of riek in je gazon te steken en deze even heen en weer te wiebelen. Bij een gezond gazon zie je snel al snel tientalle wormen naar boven komen. Een compostwormen mengsel dat bestaat uit oppervlakkig, middeldiep en diep gravende wormen zorgen voor een luchtige goed bemeste bodem.

Stap 4:
Inzaaien, Je geeft aan een doosje speelgazonzaad van de Welkoop te gebruiken. Vaak gaat het om ''oud'' zaad waardoor slechts 10 tot 20% van het zaad ontkiemt. Daarnaast betaal je er naar verhouding ook nog eens erg veel voor. Mijn advies zou zijn om bij een nieuw gazon altijd te gaan voor een ''grootverpakking'' van een gerenommeerd merk als Barenburg of VDS.
Barenburg Sv7 of Bar Power RPR is per tien of 15 kilo vaak een stuk goedkoper. Wat je overhoud kun je door het seizoen heen gebruiken om een keer extra door te zaaien.
Voor wat betreft het zaaien zelf net als met het frezen geld, eerst in de lengte richting dan in de breedte. Hark het zaad er vervolgens licht onder en rol de grond nogmaals aan met de wals. Als je je in deze merken verdiept zul je zien dat er tig verschillende mengsels zijn vaan waterbesparende (diepwortelende) tot robotmaaier (traagroeiende) mengsels.

Stap 5:
Sproeien, Besproei het gazon dagelijks met een fijne straal. In tegenstelling tot een bestaand gazon geld hier dat je beter 4x verspreid over de dag een kwartier kunt sproeien als 1x een uur.

Stap 6:
Groeien en verder onderhoud, Afhankelijk van het door jou gekozen mengsel en weersomstandigheden zou je binnen 5 tot 10 dagen ontkiemend gras moeten zijn. Twee weken na het ontkiemen gaat het pas bewortelen dus tot die tijd moet je zeker van het gazon afblijven.
De eerste maaibeurt volgt als het gazon een gemiddelde lengte bereikt van 8 centimeter.
Afhankelijk van het weer volgt er na de 3e of 4e maaibeurt weer een bemestingsronde.
Overtijd zal de grond nog iets verder inklinken (inzakken). Als dit heel ongelijk gebeurd of je het als storend ervaart kun je dit met bezanden al groeiend vlaktrekken.

Om in te graan op jou eerdere vragen:

- IJzersulfaat is inderdaad een meststof echter gebruik je het bij mos niet als mest maar als bestrijdingsmiddel. Je strooit het voor het verticuteren over het gras met een vulmiddel. Zodra het mos zwart kleurt sla je aan het verticuteren.

- Kalk strooi je over het algemeen na het verticuteren en enige tijd voor de bemesting. Het is echter lang niet altijd nodig om kalk te strooien. Om hier iets dieper op in te gaan. De ideale zuurgraad van de bodem ligt tussen de 6.0 en de 7.0. Gras groeit bij dit pH gehalte het beste doordat het dan optimaal in staat is om voedingsstoffen op te nemen. Met het strooien van kalk maak je de bodem minder zuur. Om te zien of het überhaupt nodig is om kalk te strooien kun je in veel gevallen bij een tuincentrum je bodem laten testen of strips kopen om het zelf te doen.

- Strooien met een vulmiddel wil zeggen dat je het 50/50 mengt met fijn droog zand. Zo kun je gelijkmatiger strooien. Dit kun je ook toepassen bij het zaaien of bemesten.

- Een prikrol gebruik je bij oppervlakkige beluchting. Je steekt dan allemaal kleine plukjes uit het gras. Bij een bestaand gazon is dit prima te combineren met bemesting en bezanding

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Gisteren de Magnolia Kobus geplant en volgende week de Acacia Frisia.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYJEughMYO2NGNowSM3g30bhLJ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5ErVS3CpfZtQunv6LGXdYjlR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-diwTPcoAVwN53ThjEfpkYuK9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SKklyCNecTq4VjLweMCxGRD8.jpg?f=fotoalbum_large

Zo kunnen ze worden na 100 jaar 😂.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-F5zQqHjZBbQVBFkFFCg9HY8e6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LGb42Fa738k6hkewkPUQzmh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:43
heb een dakterras en had vorig jaar een stuk of 20 grote plantenbakken gekocht en zaadjes in gepland, woonde pas net op mezelf en moest veel leren.

Maar wat moet ik met het grond doen wat ik vorig jaar had gebruikt in alle plantenbakken? ze zeggen dat je dit opnieuw kan gebruiken maar al dat grond zit vol met wortels etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
@Woody179 bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg, heel fijn!

Hieronder nog een foto van na het verticuteren in 2019, aangezien "niet meevallen" van mijn kant subjectief is en ik onervaren ben.

Afgraven en opnieuw beginnen is dus het advies. Ik was er al een beetje bang voor en neig er ook naar. Nadeel is dat het met 14x6 meter x 10 cm om 8,5 kuub gaat. Dit als doe het zelver met een schep afgraven en afvoeren (mag niet naar afvalbrengstation) en daarna weer aanvullen is wel een serieuze klus qua tijd. Normaal ben ik daar niet vies van maar met een baby op komst en een klussenlijst waar vooral in huis nog meer op staat komt dat dit jaar niet top uit.

Het laten doen zal qua planning bij de meeste bedrijven ook niet meer gaan lukken om er dit seizoen nog gras van te hebben verwacht ik.

Kan je er op basis van de foto nog wat nuttigs over zeggen? Is er een middenweg mogelijk waarbij ik wel mijn grond een boost kan geven zonder dat ik hoef af- en aan te voeren? Dit met het idee de "grote reset" nog een of enkele jaren uit te stellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8bSJS_MoQMQELapoAGcsOYYvs8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U9F5leH4qXGD42cVIAUraJJR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
mrnn schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:59:
@Woody179 bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg, heel fijn!

Hieronder nog een foto van na het verticuteren in 2019, aangezien "niet meevallen" van mijn kant subjectief is en ik onervaren ben.

Afgraven en opnieuw beginnen is dus het advies. Ik was er al een beetje bang voor en neig er ook naar. Nadeel is dat het met 14x6 meter x 10 cm om 8,5 kuub gaat. Dit als doe het zelver met een schep afgraven en afvoeren (mag niet naar afvalbrengstation) en daarna weer aanvullen is wel een serieuze klus qua tijd. Normaal ben ik daar niet vies van maar met een baby op komst en een klussenlijst waar vooral in huis nog meer op staat komt dat dit jaar niet top uit.

Het laten doen zal qua planning bij de meeste bedrijven ook niet meer gaan lukken om er dit seizoen nog gras van te hebben verwacht ik.

Kan je er op basis van de foto nog wat nuttigs over zeggen? Is er een middenweg mogelijk waarbij ik wel mijn grond een boost kan geven zonder dat ik hoef af- en aan te voeren? Dit met het idee de "grote reset" nog een of enkele jaren uit te stellen?

[Afbeelding]
Mag ik er voorzichtig van uit gaan dat je hier al het geverticuteerde er al afgeharkt had? Want in dat geval was je nog bij lange na niet klaar O-)

Ja er is een tussen weg.
Laat het afschrapen achterwegen, in plaats daarvan steek alleen grof alle kluiten van onkruid zoals paardenbloemen, en hondsdraf uit.
Vervolgens frezen frezen en nog een frezen.
Een oud gazon er onder frezen kan wel maar dit heb je niet met 2 banen voor elkaar. Frees het hele stuk eerst oppervlakkig, dan diep, van links naar rechts, voor naar achter en mij part ook nog in cirkels. En als je denkt ''Ik heb nu vast wel genoeg gefreesd''... doe je het nog 2 keer. Je freest nu namelijk niet alleen om de boel luchtig te krijgen maar ook om alle kluiten klein te krijgen. Hark tussendoor alle weerbarstige kluiten er uit.

Je zal nog steeds rommel moeten afvoeren maar in plaats van 8,5 kuub heb je het nu hooguit over 0,5 tot 1 kuub, een paar keer de container aan de straat en je bent er vanaf. Als jullie niet per keer / per gewicht betalen zou je ook nog de buren kunnen benaderen.

Vervolgens zul je serieus moeten gaan bemesten. Waar het eerder optioneel was zou ik nu zeker DCM ViVimus / compost en wormen toepassen.

Qua zaaien en onderhoud blijft het grofweg hetzelfde. Echter zou ik er 2 dingen aan toevoegen. Naast de gewone bemesting komend najaar het gazon nog een keer afstrooien met fijne compost. En zou ik overwegen om met een mulch / robotmaaier te gaan maaien. Het gras wordt dan dusdanig fijn versnipperd dat het kan blijven liggen en direct als voeding / organisch materiaal dient.
mugenmarco schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 12:15:
heb een dakterras en had vorig jaar een stuk of 20 grote plantenbakken gekocht en zaadjes in gepland, woonde pas net op mezelf en moest veel leren.

Maar wat moet ik met het grond doen wat ik vorig jaar had gebruikt in alle plantenbakken? ze zeggen dat je dit opnieuw kan gebruiken maar al dat grond zit vol met wortels etc.
Ja hoor kan prima, met een speciekuip, een zeef (desnoods maak je er een van een paar balkjes en 2 lagen kippengaas) en een zak koemestkorrels kom je een heel eind.

Begin met zeven van de grond uit je plantenbakken. Zodra de kuip half vol is stop je met zeven en voeg je een paar handen koemestkorrels toe. Meng dit er goed doorheen en je grond kan weer terug de potten in. Het toevoegen van mest gaat een beetje op het gevoel. Als je de grond bekijkt moet je niet opzoek hoeven naar de korrels zeg maar.
Het materiaal dat zich niet laat zeven gaat de gft bak in en wat je tekort komt vul je aan met verse potgrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
@Woody179 bedankt!

Ik weet niet meer zeker of het er al af was geharkt, oude foto, maar volgens mij wel. En dat was al 3x in alle richtingen op de diepste stand. Maar kan natuurlijk ook 10x....

Hondsdraf heeft helaas niet echt kluiten, die kruipt net onder/boven de grond met vertakkingen als een web door je tuin. Ergens onderbreken komt gewoon weer nieuw. Die zal ik er dus met verticuteren sowieso niet uitkrijgen, eerder erger maken misschien.

Afval raak ik wel kwijt en heb grote tuin om te bufferen. Mos kan op de composthoop al wil ik daar de hondsdraf zeker niet in hebben. Compost kan ik weer gebruiken om te mengen in de grond.

Je hebt het in je reactie over frezen, is dat hetzelfde als verticuteren of bedoel je nu iets anders?

Hierbij dan het stappenplan (tegen advies van reset in):

1. Verticturen tot ik er bij neerval, alle troep weg
2. Frezen
3. Kalken (direct na verticurteren en frezen?)
4. Bemesten incl compost en evt wormen (4 weken na kalken?)
5. Inzaaien (direct na vorige)

Mijn grasmaaier heeft een mulchstand dus die kan ik gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
mrnn schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:28:
@Woody179 bedankt!

Je hebt het in je reactie over frezen, is dat hetzelfde als verticuteren of bedoel je nu iets anders?
Dit is een tuinfrees, kost je 70 euro voor een dag, maar dan heb je dat hele stuk ook binnen een dag gedaan. Met de hand (spitten en harken) doe je er waarschijnlijk een week over.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:50
@Woody179 bedankt!

Ik weet niet meer zeker of het er al af was geharkt, oude foto, maar volgens mij wel. En dat was al 3x in alle richtingen op de diepste stand. Maar kan natuurlijk ook 10x....

Hondsdraf heeft helaas niet echt kluiten, die kruipt net onder/boven de grond met vertakkingen als een web door je tuin. Ergens onderbreken komt gewoon weer nieuw. Die zal ik er dus met verticuteren sowieso niet uitkrijgen, eerder erger maken misschien.

Afval raak ik wel kwijt en heb grote tuin om te bufferen. Mos kan op de composthoop al wil ik daar de hondsdraf zeker niet in hebben. Compost kan ik weer gebruiken om te mengen in de grond.

2. Frezen

Verticuteren voor het frezen heeft geen zin. ;)

Daarnaast zou ik altijd voor graszoden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:59
maar dan wel pas na het verbeteren van de bodem....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
@Woody179 bedankt!

2. Frezen

Wat niet in onder de grond mag of op de composthoop steek je uit (paardenbloemen, en hondsdraf) een beetje mos kan geen kwaad, dat eten de wormen wel op.

1. Uitsteken ongewenst onkruid en licht verticuteren (60% mos verwijdering is genoeg) of Uitsteken ongewenst onkruid en IJzersulfaat strooien en wachten tot het mos dood is.
2. Frezen tot je een ons weegt (+- 30cm diep)
3. Bemesten doormiddel van compost & DCM ViVimus gazon
4. Licht frezen(+-5cm diep)
5. Egaliseren & aanrollen
6. Aanbrengen wormen, maak om de 50 cm geultjes dwars over je gazon van 3 tot 5 cm diep. Verdeel hier je wormen over en dek ze weer voorzichtig toe.
7. Aanrollen met gazonwals (circa 1 uur na aanbrengen wormen)
8. Inzaaien & licht om harken (0,5cm) en nogmaals aanrollen.
9. Vogel verschrikkers aanbrengen, Cd's, lintjes, zakken ect. verspreid over het gazon op stokjes zetten (als het maar beweegt, ritselt/spiegeld) is het voldoende)
10. Watergeven 4x per dag ong. een kwartier. (Nat maken zonder plasvorming of uitspoeling is het doel)
11. Bij een gemiddelde lengte van 8 cm 1ste maaibeurt (minimale lengte na maaien is 5cm).
12. Vogelverschrikkers verwijderen
13. Na de 3e of 4e maaibeurt bemesten met een allround gazonmest.
14. Najaar 2021 (september) afstrooien met fijne compost en nogmaals bemesten met een allround gazon mest.
15. Voorjaar 2022 (maart -> juni) IJzersulfaat strooien en als het mos zwart kleurt verticuteren. Dan kalk en 2 weken later mest
Yaksa schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:47:
[...]

Dit is een tuinfrees, kost je 70 euro voor een dag, maar dan heb je dat hele stuk ook binnen een dag gedaan. Met de hand (spitten en harken) doe je er waarschijnlijk een week over.
Klopt, Deze dus voor het frezen.
marc.r schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:36:
[...]

Verticuteren voor het frezen heeft geen zin. ;)
Met frezen spit je het alleen onder en verwijder je het niet. Een klein beetje mos kan geen kwaad maar gezien de hoeveelheid in zijn gazon zou ik zelf zeker wel een deel eerst verwijderen. Met een verticuteer machine gaat dat het makkelijkst.

Graszoden is in sommige gevallen de betere keus. Het zou in dit geval ook betekenen dat je alsnog 2 tot 4 kuub aan grond moet verwijderen. Zolang het geen klei is, is lokaal opwaarderen beter & goedkoper. Het kost daar in tegen wel meer tijd en moeite..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dit is een Laurier (leiboom). De bloemen wil ik verwijderen zodat de energie naar de takken gaat. Ik neem aan dat dit knoppen zijn en dat ik die er nu af kan halen?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/drrwSPP/5-FA7-FE91-B2-A4-4483-8-D5-A-26-BE847-A6-CFB.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb in de voortuin 2 leibomen staan. Deze heb ik (nog) niet gesnoeid (terug snoeien naar de hoofdstammen). Nu wilde ik daar vandaag aan beginnen, maar nu zag ik dat er op sommige uitlopers/takken al knoppen kwamen. Eigenlijk wil ik de boel gewoon terug snoeien, maar m'n vriendin dacht dat het nu al te laat was (wat mij sterk lijkt, aangezien ik vorig jaar rond dezelfde periode gesnoeid had :P).
Kan het kwaad om alsnog te gaan snoeien? De leibomen zijn (ik schat) al zo'n 15 jaar oud, dus zijn al redelijk stevig.

[ Voor 13% gewijzigd door -tom-562 op 20-02-2021 17:56 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:31

Nakebod

Nope.

Na wat wikken en wegen vandaag definitief besloten om de tuin een stuk af te laten graven.
Hele grasmat eruit en 2 borders tijdelijk weg. Kleigrond afgraven en hervullen en opnieuw inzaaien met gras.

Woon hier nu 2.5 jaar en erger mij al sinds het begin aan de kleigrond hier. Even een plantje planten in de borders en je zit direct in de klei.
En de grasmat bestaat uit minstens 4 grassoorten door elkaar, in winterperiode is de ondergrond zo nat dat je alles helemaal kapot loopt en door de modder loopt.

Ze kunnen volgend weekend al beginnen, dus nog mooi op tijd voor het echte seizoen begint.
Even een goede nieuwe basis leggen en dan kan ik tegen die tijd rustig verder met nieuwe borders aanleggen.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:23
Wackmack schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:55:
Gisteren de Magnolia Kobus geplant en volgende week de Acacia Frisia.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo kunnen ze worden na 100 jaar 😂.
[Afbeelding]
Dat boompje wat je geplant hebt is ook al mooi groot. Wat mag zoiets kosten? Ik gok 250/350 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jP30dOLh7yB2cj80e1pTTy35oHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kYrOVl1dLOrXRAEYCyKuBAzt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oX7Y7xWP-kJrYPu9zvBjWkrWfA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dkikth5TTnM2UXF3I19yBCBe.png?f=fotoalbum_large

In mijn zoektocht naar een goede grastrimmer zie ik dat de accu versies een rechte steel hebben en de benzine versies een kromme steel.
Ik snap het verschil niet...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik gok vanwege het zwaartepunt, de benzinemotor is een stuk zwaarder dus helt hij wat meer achterover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
barry86 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:51:
[...]

Dat boompje wat je geplant hebt is ook al mooi groot. Wat mag zoiets kosten? Ik gok 250/350 ?
300e voor de boom 🌴 en totaal 400e. Boom is bijna 25cm dik dus al een redelijk boom. Erg blij mee. Zitten ook al aardig wat knoppen aan. Hopelijk snel aansterken en volgend jaar een volledige bloei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Wij willen ook graag een boom in de tuin in ons nieuwe plan. Maar ik wil dan wel graag direct een echte boom in de tuin, en niet eentje die pas over 20 jaar qua formaat is waar we hem willen. Kennelijk kan dat dus wel, het is alleen wat duurder, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:56

TMC

Ik heb een klein gazon met een paar kleine kale plekken. Zou ik dat nu al kunnen bijzaaien nu de temperatuur al wat hoger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
barry86 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:57:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

In mijn zoektocht naar een goede grastrimmer zie ik dat de accu versies een rechte steel hebben en de benzine versies een kromme steel.
Ik snap het verschil niet...?
Denk je ook even aan alle stukjes micro-plastic die je de natuur in slingert met zo'n trimmer? Dat draadje slijt namelijk, en al die stukjes draad komen in de natuur terecht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:36:
Wij willen ook graag een boom in de tuin in ons nieuwe plan. Maar ik wil dan wel graag direct een echte boom in de tuin, en niet eentje die pas over 20 jaar qua formaat is waar we hem willen. Kennelijk kan dat dus wel, het is alleen wat duurder, correct?
Dat hangt er een beetje van af wat jij een echte boom noemt. Soort, hoogte, standplaats en grondslag zijn alle 4 belangrijk bij de keuze van een boom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Nog maar eens een soort van gazon-wanhoop bericht. Vorig jaar een nieuw gazon aangelegd met zoden. Netjes water gegeven. Ook mest en kalk.

In het najaar van vorig jaar ontstonden dichtgeslagen plekken, met name op de plekken waar veel gelopen werd, die zijn door de winter heen alleen maar meer geworden.

Door jonge kinderen is bijzaaien best een ding, het leggen van de zoden vorig jaar in een periode waar we weg waren was een prima timing. Wekenlang een onbegaanbaar gazon is eigenlijk geen optie.

Zou het verticuteren voldoende herstel bieden om het gazon uit deze staat vanzelf te laten herstellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoMrdGjFURbO-Bj4pveOdlanBdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ezKfQuc4L0zkcZqxafQBcoJs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaduwplant
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Wie is er bekend met het uitbreiden van een bestaand bos(je)? Wij hebben een bomenpartij van ca. 30 bomen en zijn voornamelijk beuk, eik, berk, een verdwaalde kastanjeboom en wat vlierbloemstruiken (bomen?).

Afgelopen jaren hebben we alle naaldbomen weggehaald waardoor bestaande bomen beter tot hun recht komen en meer licht krijgen.

Nu willen wij de komende jaren het 'bosje' een beetje uitbreiden. De kinderen en honden vinden het een leuk plekje om in te spelen en er is ruimte om meer bomen te plaatsen.
Wij hebben totaal geen kennis van de mogelijkheden dus ben op het internet aan het struinen en zie door de bomen het bos niet meer :X

Heeft iemand leuke tips voor bomensoorten/struiksoorten die een leuke aanvulling kunnen zijn, qua prijs niet de wereld kost en geen 100 jaar duurt om tot een leuk boompje uit te groeien? Ook qua onderhoud moet er weinig nodig zijn. Beetje snoeien is geen probleem maar meer ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
JBS schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:35:
Nog maar eens een soort van gazon-wanhoop bericht. Vorig jaar een nieuw gazon aangelegd met zoden. Netjes water gegeven. Ook mest en kalk.

In het najaar van vorig jaar ontstonden dichtgeslagen plekken, met name op de plekken waar veel gelopen werd, die zijn door de winter heen alleen maar meer geworden.

Door jonge kinderen is bijzaaien best een ding, het leggen van de zoden vorig jaar in een periode waar we weg waren was een prima timing. Wekenlang een onbegaanbaar gazon is eigenlijk geen optie.

Zou het verticuteren voldoende herstel bieden om het gazon uit deze staat vanzelf te laten herstellen?

[Afbeelding]
Verticuteren haalt weinig uit ben ik bang, je kan een prikrol proberen maar gezien de hoeveelheid water zal dat maar beperkt resultaat hebben. Ook hier geld, diep omspitten / frezen en het bodemleven een boost geven met compost en wormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
Schaduwplant schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:10:
Wie is er bekend met het uitbreiden van een bestaand bos(je)? Wij hebben een bomenpartij van ca. 30 bomen en zijn voornamelijk beuk, eik, berk, een verdwaalde kastanjeboom en wat vlierbloemstruiken (bomen?).

Afgelopen jaren hebben we alle naaldbomen weggehaald waardoor bestaande bomen beter tot hun recht komen en meer licht krijgen.

Nu willen wij de komende jaren het 'bosje' een beetje uitbreiden. De kinderen en honden vinden het een leuk plekje om in te spelen en er is ruimte om meer bomen te plaatsen.
Wij hebben totaal geen kennis van de mogelijkheden dus ben op het internet aan het struinen en zie door de bomen het bos niet meer :X

Heeft iemand leuke tips voor bomensoorten/struiksoorten die een leuke aanvulling kunnen zijn, qua prijs niet de wereld kost en geen 100 jaar duurt om tot een leuk boompje uit te groeien? Ook qua onderhoud moet er weinig nodig zijn. Beetje snoeien is geen probleem maar meer ook niet :)
Super tof idee! Qua bomen zou ik verder borduren op de soorten die er staan en eventueel wat meer tamme kastanje of ratelpopulier toevoegen. Denk ook aan je struiklaag, soorten als sleedoorn, meidoorn, boerenjasmijn, kornoelje, krent en hulst zullen het goed bij je doen. Zoek eens op bosplantsoen (met kale wortel) en je komt veel van deze soorten voor een prikkie tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Yaksa schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:49:
[...]

Dat hangt er een beetje van af wat jij een echte boom noemt. Soort, hoogte, standplaats en grondslag zijn alle 4 belangrijk bij de keuze van een boom.
Logisch, en verder geen verstand van :) maar we willen in ons nieuwe tuinplan een leuke boom waar je ook onder kunt zitten in de schaduw. En dan graag volgende zomer, en niet in 2035 als de boom eindelijk groot genoeg is.

We laten binnenkort de eerste schetsen maken, en dan laten we ook ook tzt een planten- en bomenplan maken.

Ik vond de prijs nogal meevallen. Ik als hier 400 euro. Ik dacht dat een kleine boom al zoiets zou kosten namelijk. Als je nagaat dat sommige bosjes bloemen al 30 euro zijn...

[ Voor 12% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 21-02-2021 13:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• barry86
Yaksa schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:38:
[...]

Denk je ook even aan alle stukjes micro-plastic die je de natuur in slingert met zo'n trimmer? Dat draadje slijt namelijk, en al die stukjes draad komen in de natuur terecht.
Nee daar houd ik mij totaal niet mee bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Woody179 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:28:
[...]

Verticuteren haalt weinig uit ben ik bang, je kan een prikrol proberen maar gezien de hoeveelheid water zal dat maar beperkt resultaat hebben. Ook hier geld, diep omspitten / frezen en het bodemleven een boost geven met compost en wormen.
Een prikrol om te beluchten bedoel je? En/of het water dieper de grond in te laten trekken? Beluchten met ik de afgelopen maanden een aantal keer gedaan, met een riek, vrij diep.

Voor aanleg van de zoden vorig jaar is de grond pakweg 30/40 cm diep omgespit en mest gestrooid, geen wormen.
Nogmaals zo'n stap en de boel opnieuw aanleggen met een bedenkelijke garantie op een beter resultaat, zie ik eigenlijk niet zitten.

Ben eigenlijk op zoek naar een poging tot herstel waarbij het gazon betreedbaar blijft voor de kids, hoewel die combinatie lastig is, dat begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
BeQuietAndDrive schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:51:
[...]

Logisch, en verder geen verstand van :) maar we willen in ons nieuwe tuinplan een leuke boom waar je ook onder kunt zitten in de schaduw. En dan graag volgende zomer, en niet in 2035 als de boom eindelijk groot genoeg is.

We laten binnenkort de eerste schetsen maken, en dan laten we ook ook tzt een planten- en bomenplan maken.

Ik vond de prijs nogal meevallen. Ik als hier 400 euro. Ik dacht dat een kleine boom al zoiets zou kosten namelijk. Als je nagaat dat sommige bosjes bloemen al 30 euro zijn...
Is een dakplataan niks voor je? Al te koop voor rond de 250 euro met een stamhoogte van 3 meter. Dat gezegd hebbende en in het achterhoofd meenemende dat je in de schaduw wilt zitten met meerdere personen zul je altijd rekening moeten houden met het feit dat de zon om de aarde draait en om dan altijd in de schaduw te kunnen zitten heb je wel een hele grote boom nodig. Of je moet bereid zijn om elk uur de stoelen en tafel op te schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Schaduwplant schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:10:

Misschien is dit wat?
https://www.intratuin.nl/minibos-voor-in-je-tuin-3-m2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
JBS schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:22:
[...]
Een prikrol om te beluchten bedoel je? En/of het water dieper de grond in te laten trekken? Beluchten met ik de afgelopen maanden een aantal keer gedaan, met een riek, vrij diep.

Voor aanleg van de zoden vorig jaar is de grond pakweg 30/40 cm diep omgespit en mest gestrooid, geen wormen.
Nogmaals zo'n stap en de boel opnieuw aanleggen met een bedenkelijke garantie op een beter resultaat, zie ik eigenlijk niet zitten.

Ben eigenlijk op zoek naar een poging tot herstel waarbij het gazon betreedbaar blijft voor de kids, hoewel die combinatie lastig is, dat begrijp ik.
Een riek verdicht, je drukt zand immers aan de kant. Een prikrol prikt met holle buisjes allemaal gaatjes in het gras, de inhoud komt uiteindelijk allemaal binnen in de rol te zitten.

Heb je of ken je iemand met een grondboor? Boor eens wat gaten verspreid over je tuin en verwerk zo de wormen. Daarna een kwestie van bijzaaien en bemesten en je krijgt een prima gazonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaduwplant
  • Niet online
Woody179 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:33:
[...]

Super tof idee! Qua bomen zou ik verder borduren op de soorten die er staan en eventueel wat meer tamme kastanje of ratelpopulier toevoegen. Denk ook aan je struiklaag, soorten als sleedoorn, meidoorn, boerenjasmijn, kornoelje, krent en hulst zullen het goed bij je doen. Zoek eens op bosplantsoen (met kale wortel) en je komt veel van deze soorten voor een prikkie tegen.
Top, hier kan ik wat mee! Heb voor de gein net even de bomen geteld en het blijkt dat ik slecht ben in schatten want het zijn er een stuk of 70 ipv 30.
Tijdens het googelen op de namen zag ik dat we op ons erf al diverse van de door jou genoemde struiken hebben. Boerenjasmijn niet en dat vind ik wel een hele mooie net als de kornoelje en krent. Ik ga eens verder met de term bosplantsoen, dat levert al een hoop inspiratie op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaduwplant
  • Niet online
Is wel leuk om inspiratie op te doen v.w.b. de aangeboden soorten al denk ik goedkoper uit zal zijn als ik zoiets via een kweker los zal aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:05
Ik heb met de vorst afgelopen weken onze palmpjes in mijn ontwetenheid ingepakt in vuilniszakken om ze te beschermen tegen de kou, maar volgens mij hebben ze me dit niet in dank afgenomen! :'(

Komt dit nog goed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpdEMhXA2ETUm_T7jWD-qMYKyPc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3FhKB08l2ZgLbToS7WCCAyS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
Ik weet niet zeker of ik hier ook terecht kan voor kamerplantvragen, maar ik gok er op.

Ik ben geen planten mens, maar vind een beetje groen in de woonkamer wel belangrijk.

Daarom heb ik al sinds enkele jaren een Calathea Rufibarba in de woonkamer. Of beter gezegd; voor de derde keer een Calathea Rufibarba, nadat de eerdere twee telkens te maken hadden met hangende bladeren met bruine randen.

Ik heb de plant met de kluit in seramis korreltjes staan (een bruine split-achtige korrel van klei), zodat de waterafgifte wat gelijkmatiger gaat. Het idee is dat je 1x een paar liter water met voeding geeft en er daarna 4-6 weken geen omkijken meer naar hebt. Ik heb ook zo'n vochtigheidsmeter in de pot staan die aangeeft of er nog voldoende water in de grond zit.

Desondanks blijf ik problemen houden. Na een paar weken bewegen de bladeren niet meer als het donker wordt en na een paar maanden ontstaan weer de bruine randen.

Ik doe ongetwijfeld iets fout, maar de vraag blijft; wat?

De plant staat zo'n 3 meter van een grote raampartij op oost-noordoost. De binnentemperatuur varieert tussen 17 en 21 graden (ivm nacht-/dag verlaging wanneer ik niet thuis ben.

Het is moeilijk te achterhalen waar het fout gaat, aangezien bruine/hangende bladeren volgens diverse websites zowel te veel als te weinig licht/water/voeding/temperatuur kan betekenen.

Iemand hier die er wat zinnigers over kan zeggen?

Naast dit probleem met hangende bladeren en bruine randen, heb ik bij de meest recente plant nu ook te maken met kleurverlies aan de onderkant van de bladeren. Normaal heeft deze plant een mooie paarse kleur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Adokf5ID934QEGFGQa7gZa9WbGM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbWXBaxPV6sqa7jaQtRjt3vq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
LA-384 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:41:
Ik weet niet zeker of ik hier ook terecht kan voor kamerplantvragen, maar ik gok er op.

Ik ben geen planten mens, maar vind een beetje groen in de woonkamer wel belangrijk.

Daarom heb ik al sinds enkele jaren een Calathea Rufibarba in de woonkamer. Of beter gezegd; voor de derde keer een Calathea Rufibarba, nadat de eerdere twee telkens te maken hadden met hangende bladeren met bruine randen.

Ik heb de plant met de kluit in seramis korreltjes staan (een bruine split-achtige korrel van klei), zodat de waterafgifte wat gelijkmatiger gaat. Het idee is dat je 1x een paar liter water met voeding geeft en er daarna 4-6 weken geen omkijken meer naar hebt. Ik heb ook zo'n vochtigheidsmeter in de pot staan die aangeeft of er nog voldoende water in de grond zit.

Desondanks blijf ik problemen houden. Na een paar weken bewegen de bladeren niet meer als het donker wordt en na een paar maanden ontstaan weer de bruine randen.

Ik doe ongetwijfeld iets fout, maar de vraag blijft; wat?

De plant staat zo'n 3 meter van een grote raampartij op oost-noordoost. De binnentemperatuur varieert tussen 17 en 21 graden (ivm nacht-/dag verlaging wanneer ik niet thuis ben.

Het is moeilijk te achterhalen waar het fout gaat, aangezien bruine/hangende bladeren volgens diverse websites zowel te veel als te weinig licht/water/voeding/temperatuur kan betekenen.

Iemand hier die er wat zinnigers over kan zeggen?

Naast dit probleem met hangende bladeren en bruine randen, heb ik bij de meest recente plant nu ook te maken met kleurverlies aan de onderkant van de bladeren. Normaal heeft deze plant een mooie paarse kleur.
[Afbeelding]
Heb je de plant als hydro-plant gekocht of met potgrond en al in die korrels gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
Yaksa schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:05:
[...]

Heb je de plant als hydro-plant gekocht of met potgrond en al in die korrels gezet?
Met potgrond en al in de korrels. Dus uit de kweekpot op een bodem van seramis en rondom en bovenop aangevuld met seramis. Dit zou de manier moeten zijn en bij (ik dacht) elke plant mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Yaksa schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:36:
[...]

Is een dakplataan niks voor je? Al te koop voor rond de 250 euro met een stamhoogte van 3 meter. Dat gezegd hebbende en in het achterhoofd meenemende dat je in de schaduw wilt zitten met meerdere personen zul je altijd rekening moeten houden met het feit dat de zon om de aarde draait en om dan altijd in de schaduw te kunnen zitten heb je wel een hele grote boom nodig. Of je moet bereid zijn om elk uur de stoelen en tafel op te schuiven.
Thanks! Klopt hoor, maar we gaan meerdere terrassen maken en een overkapt gedeelde. Ik zal tzt het plan hier wel posten, zodra we zover zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:34

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

-tom-562 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 17:55:
Ik heb in de voortuin 2 leibomen staan. Deze heb ik (nog) niet gesnoeid (terug snoeien naar de hoofdstammen). Nu wilde ik daar vandaag aan beginnen, maar nu zag ik dat er op sommige uitlopers/takken al knoppen kwamen. Eigenlijk wil ik de boel gewoon terug snoeien, maar m'n vriendin dacht dat het nu al te laat was (wat mij sterk lijkt, aangezien ik vorig jaar rond dezelfde periode gesnoeid had :P).
Kan het kwaad om alsnog te gaan snoeien? De leibomen zijn (ik schat) al zo'n 15 jaar oud, dus zijn al redelijk stevig.
kan gewoon gesnoeid worden zou ik zeggen. Zie in mijn leibomen nu inderdaad nieuwe scheuten ontstaan. Heb er vier, drie daarvan gesnoeid voor de winter. Eentje moet nog, die zal ik binnenkort even snoeien. Vandaag de hortensia's gesnoeid maar ook daar al uitlopers. Beetje zelfde "discussie" hier als jij had :P

@Wackmack wat een fantastische boom! Die gele is werkelijk waar prachtig O+

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Shadow_Agent schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:29:
[...]
kan gewoon gesnoeid worden zou ik zeggen. Zie in mijn leibomen nu inderdaad nieuwe scheuten ontstaan. Heb er vier, drie daarvan gesnoeid voor de winter. Eentje moet nog, die zal ik binnenkort even snoeien. Vandaag de hortensia's gesnoeid maar ook daar al uitlopers. Beetje zelfde "discussie" hier als jij had :P

Echt hé! Ben heel benieuwd of die dit jaar al in de bloei komt. Vaak moet een boom even op kracht komen.

Maar als ik zie hoe snel en groot siergras kan groeien, is er hoop.

Vandaag zag ik al verschillende hortensia's bloemen langzaam al wat groene bladeren. Helaas is het gras dramatisch... 😆. In maart verticuteren en bij zaaien. Volgendd week al het groen van alle tegels verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

Shadow_Agent schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:29:
[...]

Ik heb ze vandaag ook maar gewoon gesnoeid :P ik zag in de hortensia's bij ons in de tuin ook al knoppen zitten. Die gaan we van de week eens onderhanden nemen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
Iemand ervaring met Zweeds Rabat schuttingen?

Ik ben vooral benieuwd naar de variant tussen palen (palen blijf je dus zien), maar hoe zitten die dan bevestigd? En hoe ziet de andere kant eruit? Als je aan beide zeiden het Rabat effect wilt, kan dat?

Enkele voorbeelden:
https://www.google.nl/sea...QAQ&biw=320&bih=454&dpr=2

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 11:16
De variant tussen palen wordt bevestigd aan een regelwerk dat aan de palen bevestigd is. Aan de achterzijde zie je naast de paal dus ook het regelwerk zitten bij enkelzijdige bekleding. Dubbelzijdig bekleden kan natuurlijk ook, dan vallen de regels uit het zicht.
Martinusz schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:45:

Ik ben vooral benieuwd naar de variant tussen palen (palen blijf je dus zien), maar hoe zitten die dan bevestigd? En hoe ziet de andere kant eruit? Als je aan beide zeiden het Rabat effect wilt, kan dat?

Enkele voorbeelden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
Dubbelpost

[ Voor 96% gewijzigd door jslaman op 21-02-2021 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
jslaman schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:02:
De variant tussen palen wordt bevestigd aan een regelwerk dat aan de palen bevestigd is. Aan de achterzijde zie je naast de paal dus ook het regelwerk zitten bij enkelzijdige bekleding. Dubbelzijdig bekleden kan natuurlijk ook.

[...]
Oké, dus eigenlijk gewoon raamwerk er tussen, maak je dan een groot vierkant zeg maar als regelwerk? Of vierkant met kruis erin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jslaman
Martinusz schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:06:
[...]

Oké, dus eigenlijk gewoon raamwerk er tussen, maak je dan een groot vierkant zeg maar als regelwerk? Of vierkant met kruis erin?
Hoe het regelwerk eruit ziet hangt vooral af van de ruimte die tussen de zichtbare palen gewenst is. Als dit minder dan een meter is volstaat het om een regel aan de paal te schroeven. Is dit groter zou ik inderdaad een raamwerk maken. Dit is een aardig voorbeeld;

https://www.stange-elburg...Douglasvision-sfeer-4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Danielson schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:38:
Ik heb met de vorst afgelopen weken onze palmpjes in mijn ontwetenheid ingepakt in vuilniszakken om ze te beschermen tegen de kou, maar volgens mij hebben ze me dit niet in dank afgenomen! :'(

Komt dit nog goed?

[Afbeelding]
Is dit een Trachycarpus? Die moeten wel tegen een stootje kunnen. Wat bruin is wordt niet meer groen in ieder geval. Ik vermoed dat dit niet per se gekomen is van het inpakken maar al wat langer speelt in verband met een vochtige en/of schaduwplaats. Daarom staan ze bij mij onder het afdak in de winter zodat ze niet te nat worden.

Zo te zien is het hart niet dood. Ik zou de dode takken afknippen. Je houdt dan een vrij kaal ding over maar dan kan wel alle energie naar de nieuw te vormen takken. Komende zomer vormen zich dan vast wel weer 3-4 takken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
jslaman schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:10:
[...]

Hoe het regelwerk eruit ziet hangt vooral af van de ruimte die tussen de zichtbare palen gewenst is. Als dit minder dan een meter is volstaat het om een regel aan de paal te schroeven. Is dit groter zou ik inderdaad een raamwerk maken. Dit is een aardig voorbeeld;

https://www.stange-elburg...Douglasvision-sfeer-4.jpg
Bedankt nog voor je antwoorden, inmiddels wat verder gegoogled ;) zo weet ik nu dat er ook gewoon 2-zijdige potdekselplanken zijn!

Afbeeldingslocatie: https://gadero.nl/uploads/product/images/Tweezijdige-Potdekselplank-Zwart-gecoat-19-cm-breed.jpg

En dus ook speciale afdeklatten, startprofiel etc.

Het is alleen best prijzig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 22 februari 2021 @ 08:54:
[...]

Bedankt nog voor je antwoorden, inmiddels wat verder gegoogled ;) zo weet ik nu dat er ook gewoon 2-zijdige potdekselplanken zijn!

[Afbeelding]

Voor dat geld haal je bijna 4x normaal Zweeds rabat :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:05
Cheesy schreef op maandag 22 februari 2021 @ 07:58:
[...]

Is dit een Trachycarpus? Die moeten wel tegen een stootje kunnen. Wat bruin is wordt niet meer groen in ieder geval. Ik vermoed dat dit niet per se gekomen is van het inpakken maar al wat langer speelt in verband met een vochtige en/of schaduwplaats. Daarom staan ze bij mij onder het afdak in de winter zodat ze niet te nat worden.

Zo te zien is het hart niet dood. Ik zou de dode takken afknippen. Je houdt dan een vrij kaal ding over maar dan kan wel alle energie naar de nieuw te vormen takken. Komende zomer vormen zich dan vast wel weer 3-4 takken denk ik.
Bedankt voor de info! :)

Moet ik de takken gewoon helemaal onderaan bij de stam afknippen? Ook al zijn alle takken eraf dan kunnen er gewoon weer nieuwe groeien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Danielson schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:49:
[...]

Bedankt voor de info! :)

Moet ik de takken gewoon helemaal onderaan bij de stam afknippen? Ook al zijn alle takken eraf dan kunnen er gewoon weer nieuwe groeien?
Nieuwe aanwas komt vanuit het hart, maar dat hart moet niet verrotten want dan komt er niets meer.
Deze had ook een natte winter, op de volgende manier kortgewiekt:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mbjpHKQ/IMG-9429.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
[...]

[Afbeelding]

Dat is inderdaad de duurdere optie :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:36:
Klopt. Het is een heerlijke markt waarin vraag & aanbod de prijs bepalen. Zeldzame grote bomen zijn duur, veel voorkomende bomen goedkoper. Bomen tot een meter of 5 hoog kan je wel krijgen voor € 500 inclusief transport, daarna gaat de prijs wel snel omhoog. Een boom van 7 meter kost je vaak al wel 1k.
Wij hebben zelf 2 jaar geleden een Schijnbeuk (Nothofagus Antarctica) gekocht, hoogte circa 4,5 meter voor € 450 inclusief transport.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwzerZn9zsEfGWYy8647RPMpA7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxUgp3n9LYWctjOjqsNBl7zj.jpg?f=fotoalbum_large

Dit jaar komt er waarschijnlijk nog een walnotenboom (Juglans Regia "broadview") bij, maar we zijn nog niet uit de exacte locatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Martinusz schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:45:

Enkele voorbeelden:
Ja, je kan ze zelfs tussen betonpalen monteren. (dubbelzijdig bekleed).

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/n2LNzgprythT/360.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/BdtD266tWZLq/360.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ben even aan het kijken naar een beetje betaalbare, bij voorkeur offline en sowieso 3D, tuinontwerp programma's voor een eenvoudige tuin van grofweg 6x15 meter.

In de TS is garDsign (https://www.tekenjetuin.nl/accounts/wizard/individual) genoemd, maar dat pakket is met €6,- per maand en zo te zien enkel in abbo vorm, misschien niet helemaal wat ik zoek. (Ook omdat het zich toch wel erg lijkt te richten op het maken en vervolgens door een hovenier laten uitvoeren van het ontwerp.)

Sketchup Garden zit in dezelfde prijsklasse:
https://www.sketchup.com/plans-and-pricing

Wat zijn een beetje leuke alternatieven die eenvoudig in gebruik zijn, 3D en schaduwplan mogelijkheden hebben en een zinvolle library van planten en andere dingen? (Vooralsnog pakken we de tuin gradueel aan, dus niet 1x strippen, maar ieder jaar een beetje en mogelijk op termijn, ooit, een keer de hele boel opnieuw inrichten.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
kaboom1555 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:15:
[...]

Ja, je kan ze zelfs tussen betonpalen monteren. (dubbelzijdig bekleed).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is jouw schutting?
En hoe zitten ze dan bevestigd aan de betonpalen?
Zijn dit 2-zijdige rabatdelen of enkelzijdig, maar dan aan 2 kanten toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
zullen wel sleufpalen zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
Woody179 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 16:55:
[...]

Wat niet in onder de grond mag of op de composthoop steek je uit (paardenbloemen, en hondsdraf) een beetje mos kan geen kwaad, dat eten de wormen wel op.

1. Uitsteken ongewenst onkruid en licht verticuteren (60% mos verwijdering is genoeg) of Uitsteken ongewenst onkruid en IJzersulfaat strooien en wachten tot het mos dood is.
2. Frezen tot je een ons weegt (+- 30cm diep)
3. Bemesten doormiddel van compost & DCM ViVimus gazon
4. Licht frezen(+-5cm diep)
5. Egaliseren & aanrollen
6. Aanbrengen wormen, maak om de 50 cm geultjes dwars over je gazon van 3 tot 5 cm diep. Verdeel hier je wormen over en dek ze weer voorzichtig toe.
7. Aanrollen met gazonwals (circa 1 uur na aanbrengen wormen)
8. Inzaaien & licht om harken (0,5cm) en nogmaals aanrollen.
9. Vogel verschrikkers aanbrengen, Cd's, lintjes, zakken ect. verspreid over het gazon op stokjes zetten (als het maar beweegt, ritselt/spiegeld) is het voldoende)
10. Watergeven 4x per dag ong. een kwartier. (Nat maken zonder plasvorming of uitspoeling is het doel)
11. Bij een gemiddelde lengte van 8 cm 1ste maaibeurt (minimale lengte na maaien is 5cm).
12. Vogelverschrikkers verwijderen
13. Na de 3e of 4e maaibeurt bemesten met een allround gazonmest.
14. Najaar 2021 (september) afstrooien met fijne compost en nogmaals bemesten met een allround gazon mest.
15. Voorjaar 2022 (maart -> juni) IJzersulfaat strooien en als het mos zwart kleurt verticuteren. Dan kalk en 2 weken later mest
Betreffende de eerste stappen heb ik even met een spade getest en ik steek de moslaag er zeer gemakkelijk af. Ik denk dat ik dit gewoon met de hand doe. Om vervolgens het gedoe van het huren van de verticuteer én frees te voorkomen wil ik daarna het hele gazon met de hand omspitten. Lekker even wat arbeid iedere dag tijdens de lunchpauze en na het avondeten. Wel te overzien en vind ik leuker dan al dat spul huren.

Na omspitten compost & DCM ViVimus er door harken en daarna egaliseren en de rest van je stappen volgen.

Valt me op dat je kalk niet noemt in de eerste stappen. Kan ik die dit jaar overslaan?

EDIT: ik zie dat je deze vraag al eerder beantwoord had. Ik neem wat monsters en zal de PH eens laten testen bij tuincentrum.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zgv7mFupASSO476D15sEUeGijfs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yL1F24s0S731vNvlxNwXmZJM.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

unezra schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:17:
Ben even aan het kijken naar een beetje betaalbare, bij voorkeur offline en sowieso 3D, tuinontwerp programma's voor een eenvoudige tuin van grofweg 6x15 meter.

In de TS is garDsign (https://www.tekenjetuin.nl/accounts/wizard/individual) genoemd, maar dat pakket is met €6,- per maand en zo te zien enkel in abbo vorm, misschien niet helemaal wat ik zoek. (Ook omdat het zich toch wel erg lijkt te richten op het maken en vervolgens door een hovenier laten uitvoeren van het ontwerp.)

Wat zijn een beetje leuke alternatieven die eenvoudig in gebruik zijn, 3D en schaduwplan mogelijkheden hebben en een zinvolle library van planten en andere dingen? (Vooralsnog pakken we de tuin gradueel aan, dus niet 1x strippen, maar ieder jaar een beetje en mogelijk op termijn, ooit, een keer de hele boel opnieuw inrichten.)
Gardesign is/was eenmalig 25 euro voor een (jaar)abonnement. Ik vind het een prettig pakket waar ik met enige regelmaat mee zit te pielen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaboom1555
Martinusz schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:28:
[...]

Dit is jouw schutting?
En hoe zitten ze dan bevestigd aan de betonpalen?
Zijn dit 2-zijdige rabatdelen of enkelzijdig, maar dan aan 2 kanten toegepast?
Ja dit is mijn schutting. Zelf gebouwd.
Zie foto hieronder (nog voor het beitsen).
Zitten draadeinden met moeren in de palen met daarop een balk.
Nee geen sleufpalen, heb deze schutting zelf gebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JMdwd2MWrWJoCbtYFabDihRPo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBrjzyhnNhWh5C5CTG3Mtnsu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door kaboom1555 op 22-02-2021 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

PaT schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:24:
[...]

Gardesign is/was eenmalig 25 euro voor een (jaar)abonnement. Ik vind het een prettig pakket waar ik met enige regelmaat mee zit te pielen.
Wás, ben ik bang. Het is nu €6,- per maand als je voor een heel jaar betaald. Dus €72,- per jaar.
Dat is voor "Entry", hun 2e pakket is meteen €12,- per maand.

Het lijkt me zeker een interessant pakket en eenmalig €72 zou ik er nog wel voor over hebben, maar per jaar vind ik het best nog aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
kaboom1555 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:01:
[...]

Ja dit is mijn schutting. Zelf gebouwd.

[...]

Nee geen sleufpalen, heb deze schutting zelf gebouwd.

[Afbeelding]
Top :) ziet er eigenlijk simpel uit zo, ik zie dat je in het midden nog een verticale lat hebt gedaan (tegen doorbuigen denk ik), zit deze er gewoon los tussen of heb je de rabatdelen daar ook op geschroefd/gespijkerd?

Edit:
Betonpaal is 9cm?
balk is 4,5cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Martinusz schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:38:
[...]

Top :) ziet er eigenlijk simpel uit zo, ik zie dat je in het midden nog een verticale lat hebt gedaan (tegen doorbuigen denk ik), zit deze er gewoon los tussen of heb je de rabatdelen daar ook op geschroefd/gespijkerd?

Edit:
Betonpaal is 9cm?
balk is 4,5cm?
Ik wil @kaboom1555 niet afzijken, want het ziet er heel netjes uit. Persoonlijk zou ik ervoor zorgen dat de palen altijd dikker zijn de schutting. Esthetisch klopt dat wat meer naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Martinusz schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:38:
[...]

Edit:
Betonpaal is 9cm?
balk is 4,5cm?
Ja de paal is 9 dacht ik, ligt een beetje aan hoe dik je rabat is, was @Cheesy al aangeeft is het mooier dat de palen nog net iets dikker zijn. Dat is hier nog net het geval.

Die balk in het midden zit wel vastgeschroeft met 2 schroeven per kant per plank.

[ Voor 6% gewijzigd door kaboom1555 op 22-02-2021 17:08 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Is het al tijd voor buitenschilderwerk? Ik vind van wel.

Bij het zoeken naar beitskleuren kon ik nergens een voorbeeld vinden van de kleur 629 Naturell. Bij deze staat-ie op internet (links: gebeitst, rechts ongebeitst)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yjAVVBW0CPL0IEYyPYJpfCeNes=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WUgjLdsWmK6OrcpErHuXmvH5.jpg?f=user_large

Ik was bang dat de tekening helemaal zou verdwijnen, dit valt wel mee. Het ziet er nu een beetje uit als goedkoop bouwmarktlaminaat. Het had een stuk erger kunnen zijn.

Schutting is de typische Nederlandse schutting van vurenhout, verduurzaamd met chemisch afval en overeind gehouden door de wederzijdse behoefte om elkaar niet te zien. Ooit worden ze verboden, maar deze blijft hopelijk een paar jaar langer staan.

[ Voor 6% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 22-02-2021 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

unezra schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:17:

SketchUp Make 2017 is gratis en kun je ook een tuin mee maken.
Dit heb ik zelf gemaakt en gerenderd daarmee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEviZiY57TSXxu2BafI7ldwzjI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HkxM4gEqzCy6bVh72qoX9GPd.jpg?f=fotoalbum_large

Of het eenvoudig is weet ik niet. Ik ben er m.i. redelijk handig mee geworden door gewoon te doen en af en toe wat googlen of youtuben.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Laatst online: 18-06 08:40
Even een heel domme vraag maar het is mij niet helemaal duidelijk 😅 ik heb bij de aankoop van mijn huis de benzine grasmaaier overgenomen. Deze heeft een verwijderbare opvangbak en een kunststof deel dat ik in dat gat kan steken om het gras niet op te vangen. Is dat dan een maaier met mulch optie? Of is mulchen meer dan alleen het gras vaak kleine beetjes maaien en dan niet opvangen?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derksclean
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-02-2021
Heeft iemand ervaring met het verwijderen van ongedierte als splint en bladluis met stoom? Ik zou dit graag willen proberen in mijn tuin omdat ik, voor andere doeleinde, al een speciale machine heb die met een hoge temperatuur kan stomen (tot 150 graden maar liefst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

De meningen zijn er wat over verdeeld, maar wanneer mag je je gras nu verticuteren?
Mag dat al in maart, of moet je echt wachten tot april?

Andere vraag, in september, oktober mag het nog een keer, maar wat is nu juist:
- 2x per jaar met de messen
- voorjaar met de messen en najaar met de prikrol

(We hebben een simpele verticuteermachine met simpel verwisselbare messen én prikrol gekocht. Gras heeft het wel echt nodig, handmatig vond ik niet te doen en voor €114 zijn wij de komende jaren hopenlijk van alle ellende verlost.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:28
Wat is een beetje redelijke afstand tussen gazon en schutting om aan te houden? Dan gaat het mij er om dat ook ik tussen gazon en schutting nog wat planten kwijt kan. En dat hoeven niet perse enorme bomen te zijn, de tuin is maar 540cm breed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbFKPbF0k0-kHae_eawz8rS4hm0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JpDJIzPBp2IgRw261omjRbNv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
kaboom1555 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:07:
[...]

Ja de paal is 9 dacht ik, ligt een beetje aan hoe dik je rabat is, was @Cheesy al aangeeft is het mooier dat de palen nog net iets dikker zijn. Dat is hier nog net het geval.

Die balk in het midden zit wel vastgeschroeft met 2 schroeven per kant per plank.
Ok, ik zie veel betonpalen van 10cm, maar goed je kan de balk natuurlijk qua breedte zo nemen dat het mooi uitkomt met je rabat :)
Hoe heb jij de eindpaal gedaan? Want je zei met draadeind door de paal om de balk vast te maken, maar bij een eindpaal heb je natuurlijk niks aan de andere kant :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:48

ChillPascal

In the end...

[...]

[Afbeelding]

Onlangs hebben wij een dergelijke schutting geplaatst. Wellicht heb je er wat aan:
  • 9x9 cm douglas palen
  • Douglas sponning planken (geen Zweeds rabat)
  • Geimpregneerd vuren regelwerk
  • Douglas afdeklat
  • Wapeningsnet 4 mm 100x100 mm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngBpMDb3eDs2l-0daIC02dX7qJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJiPxdKk68fSP3of3VuUKD3k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dphKiH_0C1bo_JIRECBfD3Wq0P0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7zStGyWwDoZaFpiUvvMUAjC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDidanbZuoGjsLYpCtkX6cjU7Hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4ZDdpEd864oqm0LQRETc2d6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-X4l7lR4jI4CBPhp51l2oIR0IFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AfvjC0DquzEBb6wVNoFGgAnQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door ChillPascal op 23-02-2021 14:56 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 188 Laatste