Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 62 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-04 10:49
Wij hebben dit jaar de houten vlonderplanken vervangen voor composiet. Nu was dat een enorme verbetering wat betreft grip wanneer het heeft regent, maar nu het vriest is het evengoed erg glad. Ik heb inmiddels al gestrooid, hebben jullie nog tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAMs0loyB_vvy8UTFeibB15boPc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dj0dL2ID1FDAW7B0KCf3cfAy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hYtRO3IHZnu1UTIp7Gh3E6E0BM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7qlKaGmzMzYdgRA6Oq9Nf1j.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit zijn de planken die we hebben gebruikt: https://www.gamma.nl/asso...s-300x15x2-5-cm/p/B544541

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:12
@MMatthijsV beetje fijn zand strooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skielder
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-05 22:44
franssie schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:54:
[...]

Werkt dat ook als ze niet meer bloeien? Nu onze hond al even overleden is hebben we ook katten op bezoek.
het zijn groenblijvende planten, en de bladeren geven een geurtje af.

misschien het proberen waard?

ik heb er nu zelf in de voortuin ook last van.
van de oprit 10m2 tegels eruit en nieuwe planten erin. tussen de planten open vlaktes, en daar poepen ze nu.

Ik heb al wat geraniums gescheurd, zodat ik een deeltje daarvan in de voortuin kan zetten.
Dan kan ik kijken of die planten echt werken door de geur die ze afgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-05 19:14
In navolging van mijn berichten over de oprit ook direct een vraag voor de voortuin. Ik wil graag een tweetal stopcontacten aanleggen bij de voortuin maar het liefste geen stopcontacten in het zicht. Een oplossing daarvoor is een inbouwdoos maar die heeft dan vervolgens weer een 'mooie' groene deksel zoals dit bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1396415_AB_00_FB/image.jpg
https://www.conrad.nl/p/h...wdoos-zwart-groen-1396415

Nu kan ik deze onder het stukje grind leggen waarbij ik dan ook een uitneembaar stuk van de grindmat maak maar is er niet nog een andere manier kant en klaar beschikbaar? Heeft iemand van hier daar wellicht ervaring mee?

Ik weet dat ik alsnog vochtbestendige stopcontacten en stekkers moet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:10
Vinze schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:50:
Ik word helemaal gestoord van al die katten hier in de buurt. Voordat we de voortuin hadden aangepakt was het grotendeels een stuk open grond welke als kattenbak gebruikt werd, de stank was soms niet te harden. Oktober de voortuin aangepakt en de borderbakken beplant en bedekt met cacaodoppen, hopend dat de overlast daarmee over zou zijn. Helaas is dat niet het geval, maar alleen maar erger geworden. De cacaodoppen zijn na een paar regenbuien niet meer effectief. Daarnaast komen ze nu ook ineens in de achtertuin hun behoefte doen in de plantenbakken. In deze plantenbakken ligt een laag grof basalt split, maar dit gooien ze eruit.

Wat ik al geprobeerd heb:

- Koffiedik strooien
- Kattenschrik strooien
- Ultrasone katten verschrikker
- Split in de tuin gooien
- Saté prikkers in de plantenbakken (werkt tot het hout zacht wordt, maar ziet er niet uit)
- Hoopje zand in het gras aan de overkant van de straat, wellicht aantrekkelijker dan onze tuin

De achtertuin is nu nog één groot tegelparadijs en zou ik best wat willen vergroenen, maar als dat betekend dat we straks in de stank zitten ga ik daar niet aan beginnen. Iemand nog een tip om van dit probleem af te komen? Die luchtbuks van zolder halen lijkt me de laatste optie :+
Volplanten is de truc. En als je hogere planten/heesters hebt aanvullen met bodembedekkers. Dat zorgt er bovendien ook voor dat het water in de grond minder snel verdampt! Katten gaan opzoek naar open grond/ zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:50
Iemand nog tips voor winkels om tuinsets en loungesets te kopen met goede prijs/kwaliteit? Of tips voor het herkennen van een goede koop in dit segment?

Ik zie wel sites als exterioo, keessmit en fonteyn maar de zogenaamde merken daar zijn vaak hun eigen merknamen voor hun import spul. Maakt het moeilijk om prijzen te vergelijken en ik heb dus nooit een flauw idee of 500 euro (zogenaamd afgeprijsd van 1000 euro al maanden lang) nou een goede koop is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-05 22:18
kaboom1555 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:03:
[...]

Volplanten is de truc. En als je hogere planten/heesters hebt aanvullen met bodembedekkers. Dat zorgt er bovendien ook voor dat het water in de grond minder snel verdampt! Katten gaan opzoek naar open grond/ zand.
Helaas is dat bij nieuwe aanleg niet mogelijk (tenzij je het doet a la het TV programma De Grote Tuinverbouwing, maar dat is natuurlijk niet reëel). Dan heb je nog de nodige ruimte tussen de planten, die natuurlijk jong zijn en nog moeten groeien.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-05 23:46
Hertog_Martin schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:37:
Iemand nog tips voor winkels om tuinsets en loungesets te kopen met goede prijs/kwaliteit? Of tips voor het herkennen van een goede koop in dit segment?

Ik zie wel sites als exterioo, keessmit en fonteyn maar de zogenaamde merken daar zijn vaak hun eigen merknamen voor hun import spul. Maakt het moeilijk om prijzen te vergelijken en ik heb dus nooit een flauw idee of 500 euro (zogenaamd afgeprijsd van 1000 euro al maanden lang) nou een goede koop is of niet.
Wij waren verrast door AVH-outdoor, aardig assortiment, ook in de winkel en naar onze mening goede prijzen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 11-01-2021 14:58 . Reden: link geschoond van google ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
hansvk schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:08:
[...]

Helaas is dat bij nieuwe aanleg niet mogelijk (tenzij je het doet a la het TV programma De Grote Tuinverbouwing, maar dat is natuurlijk niet reëel). Dan heb je nog de nodige ruimte tussen de planten, die natuurlijk jong zijn en nog moeten groeien.
Wellicht bij aanplant niet direct, maar het groeit snel genoeg dicht. Binnen een jaar zit het meeste dicht. Desnoods leg je er een netje over de eerste paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-04 17:13
Vinze schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 15:50:
Ik word helemaal gestoord van al die katten hier in de buurt. ......
Zo herkenbaar deze frustratie. Ik heb mijn tuin helemaal laten aanpakken en voortdurend heb ik de p*kkebeesten in mijn tuin. Omdat het wel even duurt voordat alles is dichtgegroeid heb ik zowel voor de overlast van de katten (als het onkruid), een grote big bag met grove boomschors laten afleveren. Dat heb ik als een dik pak over de tuin heen gestrooid. Het lijkt wel te werken maar niet 100%.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er wat moedeloos van wordt dat ik zoveel geld moet uitgeven om iemand anders zijn huisdier uit mijn tuin te proberen te houden en krijg er dan ook wel moordneigingen van 🙄.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 03-05 07:55
Miss_80 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:19:
[...]

Zo herkenbaar deze frustratie. Ik heb mijn tuin helemaal laten aanpakken en voortdurend heb ik de p*kkebeesten in mijn tuin. Omdat het wel even duurt voordat alles is dichtgegroeid heb ik zowel voor de overlast van de katten (als het onkruid), een grote big bag met grove boomschors laten afleveren. Dat heb ik als een dik pak over de tuin heen gestrooid. Het lijkt wel te werken maar niet 100%.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er wat moedeloos van wordt dat ik zoveel geld moet uitgeven om iemand anders zijn huisdier uit mijn tuin te proberen te houden en krijg er dan ook wel moordneigingen van 🙄.
Boomschors incl lavendel heeft bij mij destijds ook niet gewerkt. Bij mij was het split dat uiteindelijk het gewenste effect had. Nu zitten ze bij de buren in t zand :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:39
Ik wil wat ruimte in de garage creeren, en zit te denken aan een tuinkist/kast om wat spullen naar te verplaatsen.
Ik heb helaas slechte ervaringen met de waterdichtheid van die dingen.
Iemand wellicht goede tips welke kisten/kasten wel waterdicht zijn?
Ik zit nu te kijken naar Biohort, niet goedkoop, maar hopelijk wel degelijk, iemand hier toevallig ervaring mee, houden die de boel wellicht wel droog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-04 15:33
Miss_80 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:19:
[...]
Volgens van Dale is het alleen moord wanneer het mensen betreft.
just sayin'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-04 17:13
_O-

Will keep that in mind :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:46
In onze tuin staat een grote robinia van ca. 8 meter en 20 jaar oud die ik wil laten kappen incl. frezen van de stronk. We gaan er andere bomen voor terugplaatsen.
Nu heb ik een offerte ontvangen van 700 om dit uit te voeren. Twee andere hoveniers in de omgeving gevraagd maar die hebben op korte termijn geen tijd dus ik heb geen prijsvergelijk.
Iemand ervaring met het laten kappen en is dit een redelijke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@Msniekers Kijk anders hier even: https://www.bomenkappenwijzer.nl/kosten/

Zou dus iets bovengemiddeld liggen, maar hangt er ook maar weer net vanaf of jouw tuin toegankelijk is etc. En logisch dat het nu iets duurder is want hoveniers hebben het druk genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:42

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je kan natuurlijk ook zelf katten nemen. If you can't beat them, join them :) Of een hond. Voor de rest werkt niet veel heb ik begrepen, daarom heb ik onze tuin cat-proof gemaakt, zodat onze katten er niet uit kunnen. Wel zo fijn voor de buren.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:46
@Milo85 bedankt, handige site. Onze offerte is incl het opruimen van het hout, lijkt me heel redelijk dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:37:

Kees Smit Amersfoort zit hier in de buurt, ik vind het een mooie winkel met vriendelijk personeel wat niet opdringerig is. Ze zitten in de prijsrange normaal tot duur. Voor echte koopjes kun je beter naar bijvoorbeeld Van Cranenbroek.

Ze verkopen inderdaad eigen merknamen dus vergelijken gaat niet makkelijk. Desondanks had ik er een prima gevoel bij en daarom hebben we daar ons tuinset gekocht voor een in mijn ogen normale prijs. Inmiddels zo'n 5 jaar in gebruik en het bevalt nog steeds erg goed.

Later nog een parasol gekocht, en ook heel netjes advies gekregen over het verschil in merken en types. Totaal ook niet het idee dat ze de duurste aan wilden smeren maar gewoon eerlijk advies. Je merkt het, ik ben positief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Cheesy schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:30:
[...]

Kees Smit Amersfoort zit hier in de buurt, ik vind het een mooie winkel met vriendelijk personeel wat niet opdringerig is. Ze zitten in de prijsrange normaal tot duur. Voor echte koopjes kun je beter naar bijvoorbeeld Van Cranenbroek.

Ze verkopen inderdaad eigen merknamen dus vergelijken gaat niet makkelijk. Desondanks had ik er een prima gevoel bij en daarom hebben we daar ons tuinset gekocht voor een in mijn ogen normale prijs. Inmiddels zo'n 5 jaar in gebruik en het bevalt nog steeds erg goed.

Later nog een parasol gekocht, en ook heel netjes advies gekregen over het verschil in merken en types. Totaal ook niet het idee dat ze de duurste aan wilden smeren maar gewoon eerlijk advies. Je merkt het, ik ben positief ;)
Bedankt nog!

Ik heb inmiddels besteld bij Avh-outdoor, De Wit Schijndel en Van der Garde tuinmeubelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-05 22:18
zonoskar schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:56:
Je kan natuurlijk ook zelf katten nemen. If you can't beat them, join them :) Of een hond. Voor de rest werkt niet veel heb ik begrepen, daarom heb ik onze tuin cat-proof gemaakt, zodat onze katten er niet uit kunnen. Wel zo fijn voor de buren.
Kan, maar is niet mij ding, katten.
Probleem is ook dat de overlast/loslopen van katten wettelijk niet is aan te pakken (al menig uurtje gezocht op internet), in tegenstelling tot overlast/loslopen van honden.
Zelf zie ik nog wel een optie in de Wet natuurbescherming, aangezien katten een bedreiging zijn voor vogels en alle vogels wettelijk zijn beschermd. Wordt wellicht vervolgd...

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05 15:47
Hertog_Martin schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 10:52:
[...]

Bedankt nog!

Ik heb inmiddels besteld bij Avh-outdoor, De Wit Schijndel en Van der Garde tuinmeubelen.
Nu het wintertijd is geven ze nog extra korting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
alki schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 11:44:
[...]

Nu het wintertijd is geven ze nog extra korting ?
Ik vind het heel lastig inschatten of het echte kortingen zijn.

Ik kreeg wel van twee verschillende partijen te horen dat vanwege corona crisis inkopen uit China 10-15% omhoog gaan en ze dat zeer binnenkort door gaan rekenen naar de klant.

Voor de rest, you tell me of dit echt goede deals zijn:

https://www.dewitschijnde...tigo-loungeset-met-tafel/

(1299, gaat uit collectie, heb via telefoon de laatste. Lijkt mij goede deal als ik prijzen elders zag en gemiddelde van dit merk Taste by Four Seasons). Echter geen idee of dit wat duurdere merk per se hogere kwaliteit betekent)

https://www.avh-outdoor.n...-3-delig-aluminium-t.html
(1399, met andere, lagere, tafel)

https://www.vdgarde.nl/ha...poli-tuinset-7-delig.html
1195

In principe staat er vrijwel altijd een korting (van/voor) maar dit leek me zo wel relatief scherpe prijzen.

Verder koffiedik kijken, soms zie je sets die optisch identiek lijken en dat de één factor 5 duurder is dan de ander.

Heb ze niet geprobeerd in de winkel dus redelijk op bonnefooi. Showrooms blijven nog wel even dicht en daarna geen zin in de hordes mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05 15:47
Had gedacht mn slag te kunnen slaan met een nieuwe draaibare parasol, maar overal zie ik de prijzen van afgelopen zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn balkon ziet er inmiddels zo troosteloos uit en de tuincentra zijn voorlopig nog dicht ivm de lockdown. Ik zou graag iets van winterviolen, primula's of heide oid neerzetten, iets dat lekker opfleurt! Ik kom niet heel veel opties tegen op google helaas, heeft iemand toevallig ervaring met het online bestellen van dit soort planten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik zou graag een offerte check willen doen. We hebben straks een nieuwbouwwoning met 160m2 kleigrond waar een tuin in/op moet :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik vind het arbeid wel een beetje aan de hoge kant. Maar hij zal niet alleen werken en je hebt al gauw 2-3 man over de vloer.

Wat vinden jullie? is dit een beetje een schappelijke prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
kun je de uren niet op nacalculatie doen?

of je splitst alles op in delen, zodat je per fase kunt kijken of je ermee doorgaat?

[ Voor 51% gewijzigd door HyperTrophy op 18-01-2021 11:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:21:
Ik zou graag een offerte check willen doen. We hebben straks een nieuwbouwwoning met 160m2 kleigrond waar een tuin in/op moet :)

***members only***

Ik vind het arbeid wel een beetje aan de hoge kant. Maar hij zal niet alleen werken en je hebt al gauw 2-3 man over de vloer.

Wat vinden jullie? is dit een beetje een schappelijke prijs?
Even snel gekeken en ik denk dat het een schappelijk bedrag is. Alleen een paar opmerkingen.

Ik denk dat je je verkijkt op het grondwerk. Als ik even vluchtig kijk, gaat het ongeveer om 100m2 wat uitgegraven moet worden voor het straatwerk. Neem gemiddeld 30cm, oprit wat meer voor steenkorrel, paadje wat minder, kom je al op de 30m3. Hiervoor heb je een schoongrondverklaring voor nodig. Ook heb je korrel en zand nodig, ik weet niet of je dat in je berekening hebt meegenomen?

Je vind de manuren veel, maar heb je ook eventuele machines meegenomen? Een minishovel kost ook al snel 150,- per dag bijvoorbeeld.

Zelf vind ik 7k aan materiaal ook al aan de magere kant.

Kortom, ik denk dat het een nette all-in prijs is.

Je zou misschien goedkoper uit kunnen zijn door een loonbedrijf te zoeken voor het grondwerk, een stratenmaker voor de bestrating en een hovenier voor de rest.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:52
voor, achter en de hele rambam, zonder de overkapping? Mooie prijs!
Hij is zeker met 2, zo niet 3 man bezig, dus wat uren betreft stook je er minstens 16 per dag op. Met 2 is het echt meer dan een week werk, dus 120 uur zit je al snel aan. Als je je materialen en overige al goedkoper hebt ingeschat valt het dus best mee... Bedenk dat een week werk 1600 ex btw kost per persoon en je stookt die door jou berekende 6000 snel op.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Frieda schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:55:
Mijn balkon ziet er inmiddels zo troosteloos uit en de tuincentra zijn voorlopig nog dicht ivm de lockdown. Ik zou graag iets van winterviolen, primula's of heide oid neerzetten, iets dat lekker opfleurt! Ik kom niet heel veel opties tegen op google helaas, heeft iemand toevallig ervaring met het online bestellen van dit soort planten?
Ik heb goede ervaring met tuinplantenwinkel.nl. Netjes ingepakt, niet duur en eigen bezorgdienst in heel Nederland. Alleen de violen en primula's die ik op die website even snel check worden niet bezorgd.

Maar als je de lokale kweker / tuincentrum belt, willen ze in deze tijd toch best bezorgen? Overigens hebben de meeste bloemenwinkels tegenwoordig een kraampje voor de winkel (dat is toegestaan) en verkopen ze ook traytjes met violen.

@Anoniem: 36835 vergeet ook niet de winst/risico te rekenen. Want als er iets mis is, kapot gaat of onverwachts extra werk kost, moet 'ie natuurlijk ook klaar staan met service/garantie.

Zoals voorgesteld kun je het op uren (nacalculatie) doen. Dan draag jij het stukje winst/risico. Vooraf uiteraard uurtarief vaststellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Cheesy op 18-01-2021 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

pjot1 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:11:
[...]

Even snel gekeken en ik denk dat het een schappelijk bedrag is. Alleen een paar opmerkingen.

Ik denk dat je je verkijkt op het grondwerk. Als ik even vluchtig kijk, gaat het ongeveer om 100m2 wat uitgegraven moet worden voor het straatwerk. Neem gemiddeld 30cm, oprit wat meer voor steenkorrel, paadje wat minder, kom je al op de 30m3. Hiervoor heb je een schoongrondverklaring voor nodig. Ook heb je korrel en zand nodig, ik weet niet of je dat in je berekening hebt meegenomen?

Je vind de manuren veel, maar heb je ook eventuele machines meegenomen? Een minishovel kost ook al snel 150,- per dag bijvoorbeeld.

Zelf vind ik 7k aan materiaal ook al aan de magere kant.

Kortom, ik denk dat het een nette all-in prijs is.

Je zou misschien goedkoper uit kunnen zijn door een loonbedrijf te zoeken voor het grondwerk, een stratenmaker voor de bestrating en een hovenier voor de rest.
Bedankt voor jullie antwoorden!

Hij rekent 2400,- voor het grondwerk _zonder_ afgraven en afvoeren, dus alleen zand + puingranulaat en aantrillen etc.. All in kon hij nog niet zeggen omdat hij eerst de situatie moest bekijken na oplevering van de woning. Het gehele tuinoppervlakte is zo'n 160m2.

Het is me ook wel wat waard om alles door 1 bedrijf te laten doen, dat scheelt in aanspreekpunt en in planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Anoniem: 36835 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 14:16:
[...]

Bedankt voor jullie antwoorden!

Hij rekent 2400,- voor het grondwerk _zonder_ afgraven en afvoeren, dus alleen zand + puingranulaat en aantrillen etc.. All in kon hij nog niet zeggen omdat hij eerst de situatie moest bekijken na oplevering van de woning. Het gehele tuinoppervlakte is zo'n 160m2.

Het is me ook wel wat waard om alles door 1 bedrijf te laten doen, dat scheelt in aanspreekpunt en in planning.
Het afgraven is niet zo spannend, het afvoeren is typisch erg prijzig. Als je bij wijze van spreken een locatie hebt waar het gedumpt kan worden zal het een stuk goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
la_fusion schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:16:
[...]

Het afgraven is niet zo spannend, het afvoeren is typisch erg prijzig. Als je bij wijze van spreken een locatie hebt waar het gedumpt kan worden zal het een stuk goedkoper zijn.
Dat is nou net het probleem. Je mag tegenwoordig niet zomaar grond dumpen. Zeker als je buiten de gemeente gaat. Hiervoor heb je een zogenaamde verklaring voor nodig. Dit ivm PFAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb de gemeente eens geïnformeerd. Als het goed is moet er een schoongrondverklaring zijn, gezien dit volgens mij ook noodzakelijk is bij het afgeven van de omgevingsvergunning aan de aannemer.

Maar ik vermoed dat het afvoeren niet goedkoper wordt met zo'n verklaring, wel makkelijker :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-05 20:12
@Anoniem: 36835 normaliter dient er idd een bodemonderzoek te hebben plaatsgevonden.
Anders zou je ook nog eens kunnen kijken op het bodemloket van RWS.

voor bedrijven zit hier normaal wel een prijsverschil in als de grond schoon is, of je dit als particulier ook terug ziet weet ik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
pjot1 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:22:
[...]

Dat is nou net het probleem. Je mag tegenwoordig niet zomaar grond dumpen. Zeker als je buiten de gemeente gaat. Hiervoor heb je een zogenaamde verklaring voor nodig. Dit ivm PFAS.
Ik doelde bijvoorbeeld op dumpen bij familie of iets dergelijks, of is dat tegenwoordig ook niet meer toegestaan? Ik heb een jaar of 6 geleden +/- 30 kuub zwarte zand afgegraven en bij familie met een camping kunnen dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:29
Of bij een boer op zijn land. Ik denk dat grondverzetters wel hun adresjes hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen :+

Het plan is nu om het grondwerk en bestrating te laten doen door gespecialiseerde bedrijven. En het "niet-zware" werk zoals graszoden leggen, cortenstalen bordertjes maken, plantjes planten, beregening en verlichting zelf doen.

Ik denk dat ik dan wel echt een stuk goedkoper uit ben.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 19-01-2021 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:51:
Ik heb er nog eens een nachtje over geslapen :+

Het plan is nu om het grondwerk en bestrating te laten doen door gespecialiseerde bedrijven. En het "niet-zware" werk zoals graszoden leggen, cortenstalen bordertjes maken, plantjes planten, beregening en verlichting zelf doen.

Ik denk dat ik dan wel echt een stuk goedkoper uit ben.
Verstandig, zo hebben wij het ook gedaan.

Overigens, cortenstaal kan aardig in de papieren lopen. Ik weet niet hoe groot je border zijn, maar tussentijdse oplossing zijn simpele pallisadeblokken die je makkelijk metselt. T.z.t. vouw je daar een contenstalen plaat omheen. Mocht je ooit uitgekeken zijn op je contenstaal, hoef je ook niet de border compleet opnieuw op te bouwen.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:52
niet echt een eerlijke vergelijking natuurlijk. Jij stopt er ook uren in, en waarschijnlijk meer dan de hovenier. Als je dat omrekent zal het niet eens zoveel schelen denk ik.
Maar goed: als je de tijd en zin hebt, en het geld er niet (voor over) hebt, dan moet je het inderdaad gewoon lekker zelf doen.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 08:52
Zoals in dit topic te lezen heb ik nogal last van wateroverlast in de tuin.

Nog steeds niet veel verbetering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djfrgCly54tDMPO9N6ixrZivc-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n58LxdkErLV42TVBkl9nvySb.jpg?f=fotoalbum_large

Nu overweeg ik in de linkerhoek een regentuin/wadi te maken, heeft iemand daar ervaring mee? Een beetje met de insteek van "if you can't beat them, join them".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@cooper87

Kan je misschien een antwoord geven op mijn reactie in je topic?

De wadi's die ik ken stromen over op een dag zoals vandaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaboom1555
cooper87 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:42:

[Afbeelding]

Nu overweeg ik in de linkerhoek een regentuin/wadi te maken, heeft iemand daar ervaring mee? Een beetje met de insteek van "if you can't beat them, join them".
Zo'n dag als vandaag kan weinig verzadigde grond hebben hoor.. Zowel mn borders als het gemeente grasveld stonden zonet nog blank hier. Er zat dik 20 mm in de meter; oftewel er is 20 liter per vierkante meter gevallen in een paar uur en dat terwijl de grond al behoorlijk nat is na de regenachtige weken die we gehad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skielder
je zou in je border nog een infiltratiekrat kunnen plaatsen, zodat daar water wordt opgeslagen en later weer word afgegeven aan de grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skielder
YouTube: Infiltratiekrat in een natte tuin plaatsen | Tuinmanieren

[ Voor 49% gewijzigd door skielder op 19-01-2021 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-05 16:05

[Afbeelding]

Op deze dagen liggen alle tuin vol met water, wat ook helemaal niet erg is, want je hebt er op moment toch niks te zoeken. Niet alles hoeft toch perfect te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Wat is een goed stappenplan voor een nieuwbouw tuin? Als je verschillende zaken uitbesteed aan verschillende vaklieden.

Ik dacht zelf deze volgorde:

1. Afgraven en afvoeren grond
2. Bekabeling leggen voor verlichting, beregening, wifi, elektra etc.
3. Vlakverdeling maken dmv het aanvullen van zand/tuinaarde/puin + aantrillen
4. Schutting plaatsen
5. Fundering overkapping + overkapping met berging plaatsen
6. Bestraten.
7. Borders maken.
8. Planten plaatsen
9. Gazon leggen
10. Genieten :)

In grote lijnen zal het zoiets zijn lijkt me?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 19-01-2021 21:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Ik zou het genieten in ieder geval niet uitbesteden.

Pro tip, bedien je vaklieden, en ze bedienen jou net zo goed!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

HyperTrophy schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:32:
Ik zou het genieten in ieder geval niet uitbesteden.

Pro tip, bedien je vaklieden, en ze bedienen jou net zo goed!
Niet alles in de lijst besteed ik uit ;) En wat bedoel je met bedienen? Koffie, thee, fris, bier en lekkernijen? Dat is voor mij vanzelfsprekend bij vakmensen die over de vloer komen :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 22:33
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 21:35:
[...]

Niet alles in de lijst besteed ik uit ;) En wat bedoel je met bedienen? Koffie, thee, fris, bier en lekkernijen? Dat is voor mij vanzelfsprekend bij vakmensen die over de vloer komen :P
Als het mag wil ik je graag wijzen op nadelen van al dat split rond de voordeur en je oprit. Besef je goed dat je die steentjes werkelijk tot vervelens toe overal gaat vinden in en rond je tuin en in huis. Daarnaast maakt het niet uit of je 1 of 10 lagen anti wortel doek plaatst je gaat overal onkruid tussen de steentjes krijgen. Ik ken verschillende verhalen van steentjes die onder schoenzolen blijven steken en je vloer binnen compleet kan ruïneren. Of de combinatie kinderen steentjes en auto's ook een leuke. Of het nu die van jezelf of je buren zijn. Het is maar een tip doe er je voordeel mee 😉. Verder een leuk ontwerp en slim om zelf een aantal dingen te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Anoniem: 36835

Zo vanzelfsprekend is dat zeker niet... ;)

Ik zou alleen je bestrating en overkapping eerder dan je schutting doen. zonder schutting heb je nog lekker de ruimte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 07:52

Wailing_Banshee

You're Next

[Afbeelding]

Ik zou ook voor drainage kratten gaan. En die hoeven niet duur te zijn. We hebben ook zoiets (maar dan zonder de kratten :p) waar de overloop van onze garage heen gaat (als de tonnen vol zitten). Een flink gat gegraven (was het lastigste met de zware zeeklei die wij hebben :p), met oude bakstenen en tegels een ruimte gemaakt (voordeel van klei: het gat blijft redelijk uit zichzelf bestaan, loopt dus niet vol :p), worteldoek erover en daar hebben wij kiezels overheen gegooid (het is voor ons het "pad" voor de regentonnen langs). Daar hebben we nooit plassen, zelfs niet als er een regenton per ongeluk open is blijven staan...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Biatch schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:41:
[...]

Als het mag wil ik je graag wijzen op nadelen van al dat split rond de voordeur en je oprit. Besef je goed dat je die steentjes werkelijk tot vervelens toe overal gaat vinden in en rond je tuin en in huis. Daarnaast maakt het niet uit of je 1 of 10 lagen anti wortel doek plaatst je gaat overal onkruid tussen de steentjes krijgen. Ik ken verschillende verhalen van steentjes die onder schoenzolen blijven steken en je vloer binnen compleet kan ruïneren. Of de combinatie kinderen steentjes en auto's ook een leuke. Of het nu die van jezelf of je buren zijn. Het is maar een tip doe er je voordeel mee 😉. Verder een leuk ontwerp en slim om zelf een aantal dingen te doen!
Ja ik heb inmiddels ook besloten om gewoon een mooie bestrating te doen bij de oprit. Split + schellevis platen is leuk, maar teveel nadelen idd. Dat grind/split blijft nooit zo lang mooi dan een mooi bestrate oprit met gebakken klinkertjes :)
pjot1 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 05:30:

Zo vanzelfsprekend is dat zeker niet... ;)

Ik zou alleen je bestrating en overkapping eerder dan je schutting doen. zonder schutting heb je nog lekker de ruimte!
Ik lees overal dat als je de schutting eerst hebt staan, dat je dan de bestrating er mooi tegenaan kan leggen. Of is dat niet zo belangrijk

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 20-01-2021 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 07:52:
[...]

Ja ik heb inmiddels ook besloten om gewoon een mooie bestrating te doen bij de oprit. Split + schellevis platen is leuk, maar teveel nadelen idd. Dat grind/split blijft nooit zo lang mooi dan een mooi bestrate oprit met gebakken klinkertjes :)

[...]

Ik lees overal dat als je de schutting eerst hebt staan, dat je dan de bestrating er mooi tegenaan kan leggen. Of is dat niet zo belangrijk
Ik zou het dus andersom doen. 99% van alle schuttingen in Nederland staan niet haaks. Iedereen wil tegenwoordig tegels in z'n tuin en daardoor ga je dat altijd zien.

Het is misschien wel zo dat je een bandje en/of tegel eruit moet halen om goed rond de paal te verdichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je kunt een combinatie van buffer en overloop maken. Bijvoorbeeld die infiltratiekratten, maar wel met een overloop naar de riolering toe. Voor als het echt veel water is en de grond niets meer kan opnemen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

pjot1 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:04:
[...]

Het is misschien wel zo dat je een bandje en/of tegel eruit moet halen om goed rond de paal te verdichten.
Ja dat zou ik zonde vinden, net een superstrak terras laten aanleggen met keramische tegels en voegmortel, moet er een tegel uit :P

Er is maar 1 plek waar de schutting perfect haaks moet ivm bestrating bij de openslaande deuren, daar ga ik dan wel bijliggen met een winkelhaak ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Anoniem: 36835 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:47:
[...]

Ja dat zou ik zonde vinden, net een superstrak terras laten aanleggen met keramische tegels en voegmortel, moet er een tegel uit :P

Er is maar 1 plek waar de schutting perfect haaks moet ivm bestrating bij de openslaande deuren, daar ga ik dan wel bijliggen met een winkelhaak ;)
Inderdaad eerst schutting, dan bestrating. De gaten voor je schuttingpalen zijn vaak groter dan je denkt en als je daar bezig ben trap je je bestrating en kantopsluiting waarschijnlijk toch kapot/scheef.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Precies, eerst de schutting dan de bestrating, heb hier thuis een pad langs de garage met betonklinkers, en een beton/hout schutting. Met een beetje creatief meten ( of idiealiter als je de klinkers/stenen op voorhand al hebt dan kun je het mooi uitmeten met het plaatsen van de schutting ) komt het beter uit.

plus het graven/stellen van de schuttingpalen of bijbehorende bandjes gaat net wat fijner zonder bestrating rondom.

heb het zelfs zover uit kunnen meten dat ik tussen de muur van de garage en de schutting een prefab schuttingdeur heb weten te monteren, waarbij het slotgat in de betonpaal geboord zit. Lekker maatwerk klusje dus! met een heel fijn betonboortje heb ik daar het de slotgaten in uitgeboord en uitgehakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odSEwX_5ZAt4b8tIkqyOwt8OF74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iV2Bwc0mvcu8blmsGxABZZBL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnklYfopBDeyg_qYthB0CrCybuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDmqSw5jB5a9aefTFVYGqCTC.jpg?f=fotoalbum_large

Het voorste korte lage en haakse stuk ( sprong in de erfgrens ) van de schutting heb ik ook kunnen uitmeten en is voor de bestrating geplaatst. hier is het schuttingdeel op de foto nog net niet geplaatst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-qJ1A9nsYLaQ3dOWCEKGwtHaSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwfL9u9WPpqF55HOpUQolMS4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Alles is eigenlijk per situatie verschillend en vraagt om een andere aanpak.

Beter is een 3, 4, 5 steek. Dit is veel zuiverder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Heeft er iemand ervaring met druppelslangen onder het gras in combinatie met licht ijzerhoudend grondwater?

Ik zit met het dilemma dat je eigenlijk niet wil sproeien met ijzerhoudend grondwater maar druppelslangen ook weer verstopt raken. Nu las ik echter onderstaand artikel:
https://www.boerderij.nl/...-gewaskwaliteit-2848724W/

Belangrijkste passage: Een belangrijk knelpunt waar de onderzoekers aanvankelijk tegenaan liepen, was het ijzergehalte in grondwater. Daardoor raakten de druppelslangen verstopt en liepen de pompen zelfs vast. Dit probleem loste Broere Beregening op door in plaats van een zuigpomp een bronpomp te gebruiken.

Mijn put wordt 15 meter diep dus ik kan een bronpomp toepassen. Zou dit veel problemen met ijzerhoudend water oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-05 22:50

A13X

Dude

s138 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:25:
Heeft er iemand ervaring met druppelslangen onder het gras in combinatie met licht ijzerhoudend grondwater?

Ik zit met het dilemma dat je eigenlijk niet wil sproeien met ijzerhoudend grondwater maar druppelslangen ook weer verstopt raken. Nu las ik echter onderstaand artikel:
https://www.boerderij.nl/...-gewaskwaliteit-2848724W/

Belangrijkste passage: Een belangrijk knelpunt waar de onderzoekers aanvankelijk tegenaan liepen, was het ijzergehalte in grondwater. Daardoor raakten de druppelslangen verstopt en liepen de pompen zelfs vast. Dit probleem loste Broere Beregening op door in plaats van een zuigpomp een bronpomp te gebruiken.

Mijn put wordt 15 meter diep dus ik kan een bronpomp toepassen. Zou dit veel problemen met ijzerhoudend water oplossen?
Het antwoord staat toch onder de foto?
Door het grondwater omhoog te stuwen in plaats van te zuigen, komt er geen zuurstof in het water. Het ijzer in het water oxideert dan pas nadat het uit de druppelslang is. Volgens Arie-Jan Broere is dat in driekwart van de gevallen een afdoende oplossing.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:08
Om wat te doen te hebben deze lockdown.........

Een tuinsetje maken. _/-\o_

De truuk is de slijptol niet nat te laten worden.
En natuurlijk een "zachte" steen te nemen, niet gelijk graniet proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 22-01-2021 20:24 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-05 20:12
Zullen de buren blij van worden :+

[ Voor 6% gewijzigd door SjorsC op 22-01-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:08
Aanbieden voor hen ook een tafeltje te maken? Voor de lieve vrede. :+

Maar tussen 07:00 08:00 en 22:00 moet gewoon kunnen. (uurtje later beginnen uit piëteit en de buurkinderen hoeven toch niet naar school) >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 22-01-2021 21:44 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:57
Hoi allemaal! Ik ben bezig met een ontwerp voor onze nieuwbouw tuin en ben erg benieuwd of jullie nog tips of nieuwe inzichten hebben. Wat specs: tuin is zo’n 320m2 (kavel is 435m2), achtertuin grenst aan het water en de eerste 1,5m aan het water moet laag blijven (zie doorbroken lijn). Achtertuin ligt op het NNO.

Wensen: kindvriendelijk, zowel zitplek in schaduw, zon en avondzon, extra opbergruimte en ik wil graag functie geven aan de vlonder. Ik zie zó vaak dat dat een loos stuk tuin is en niet wordt gebruikt, zonde!

Hoor graag van jullie wat jullie anders zouden doen! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1cn1TEsu5vF8bdorxbThfU9kpZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHhjBiCp6rjTjM2DGc0fUuZA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan iemand mij het voordeel van het kiezen voor GeoCeramica boven gewoon 2cm keramiek vertellen als je het in beide gevallen laat aanleggen?

GeoCeramica is duurder in aanschaf, maar goedkoper om te leggen.
2cm keramiek is goedkoper in aanschaf, maar duurder om te leggen.

Wat maakt het dan uit wat je kiest? Ligt 2cm keramiek bijvoorbeeld een stuk strakker in mortel dan GeoCeramica in zand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:01:
Kan iemand mij het voordeel van het kiezen voor GeoCeramica boven gewoon 2cm keramiek vertellen als je het in beide gevallen laat aanleggen?

Wat maakt het dan uit wat je kiest? Ligt 2cm keramiek bijvoorbeeld een stuk strakker in mortel dan GeoCeramica in zand?
Nee, het is juist andersom. De GeoCeramica heeft een ondertegel. Daardoor liggen de tegels tegen elkaar aan en heb je automatisch een mooie voeg. Bovendien zal een tegel met ondertegel minder snel breken en dus langer mee zal gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@pjot1 Ik ben vooral bang voor hoogte verschil. Het schijnt knap lastig te zijn, zelf voor stratenmakers om die grote zware tegels netjes in een zandbed te leggen. En dat dat met een 2cm tegel een stuk beter gaat?

Of is dat kwats :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:39:
@pjot1 Ik ben vooral bang voor hoogte verschil. Het schijnt knap lastig te zijn, zelf voor stratenmakers om die grote zware tegels netjes in een zandbed te leggen. En dat dat met een 2cm tegel een stuk beter gaat?

Of is dat kwats :P
Zwaar? :+ :+ :+

Hoe dunner hoe moeilijker. Voor een stratenmaker is dit echt niet zwaar. In welke regio woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gelderland:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Mrs.Koifim schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 08:09:
Hoi allemaal! Ik ben bezig met een ontwerp voor onze nieuwbouw tuin en ben erg benieuwd of jullie nog tips of nieuwe inzichten hebben. Wat specs: tuin is zo’n 320m2 (kavel is 435m2), achtertuin grenst aan het water en de eerste 1,5m aan het water moet laag blijven (zie doorbroken lijn). Achtertuin ligt op het NNO.

Wensen: kindvriendelijk, zowel zitplek in schaduw, zon en avondzon, extra opbergruimte en ik wil graag functie geven aan de vlonder. Ik zie zó vaak dat dat een loos stuk tuin is en niet wordt gebruikt, zonde!

Hoor graag van jullie wat jullie anders zouden doen! :)

[Afbeelding]
Maak het speelser, minder strak, zet je terras onder een hoek (mogelijk haaks op het water erachter)

Het speelse maakt het natuurlijker, je bekijkt het nu vanaf bovenaf maar hoogte speelt zeker een grote rol, wanneer het op beplanting aankomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-05 22:14

rickysedai

Whoop whoop

Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:01:

Wij hebben zelf geoceramica gelegd in de tuin en dat ging meer dan prima! De overweging:

-keramiek móet hagelstrak in de mortel gelegd worden en de mortel moet waterdoorlatend zijn. Het risico is namelijk dat je anders staand water en daarmee vorstschade krijgt. Is vakwerk, werd overal afgeraden om zelf te doen, is alles bij elkaar duurder om te leggen, maar wel het strakste resultaat.

- geoceramica hebben we zelf gelegd met een tegeltiller (grote zuignap) en daarmee echt prima te doen (wel met zijn tweeen). Het resultaat is afhankelijk van jezelf maar bij ons echt wel strak. Het voordeel is dat je makkelijk nog eens een tegel weghaalt om bijvoorbeeld bij de afvoer te kunnen. Qua tegel duurder maar totale aanleg goedkoper.

Als ik het opnieuw moest doen dan zou ik zeker weer voor de geoceramica kiezen. Wat is de reden om het te laten doen? Want dan ben je wel echt serieus veel geld kwijt. Je persoonlijke voorkeur geeft dan denk ik wel de doorslag. Wat mij betreft de enige reden om voor keramiek te gaan is de hogere kwaliteit van afwerking. Dat leg je zo strak als een tegelvloer binnen.

[ Voor 9% gewijzigd door rickysedai op 23-01-2021 20:46 ]

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-05 09:40
Sinds een tijdje ben ik gaan nadenken over de tuin bij onze nieuwbouwwoning. Ik kom er alleen niet meer uit, alleen maar doodlopende wegen in mijn hoofd die kortsluiting veroorzaken :+

Onze woning komt met een tuin van 14 meter diep en 5,5 meter breed, de standaard nieuwbouwmaat inmiddels denk ik. Tuin ligt op het westen, achterzijde gelegen aan een boomgaard. Aan de voorzijde ook nog een strookje, maar dat mag geen naam hebben.

De basistuin
De woning zal worden opgeleverd met een 'comfort-tuin'. Klinkt chique, is het niet - een 3 meter diep terras van betontegels en een looppad van wat kleinere basis betonstenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9VgGUZF7uU6W8arsdkx9-8jJyw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bYQe6TKPfaI15UYQjvBCHjlw.png?f=user_large

Zelf (beperkte) aanpassingen doorvoeren
De begeleidende partij (Spaansen) heeft een online tool waarmee we zelf een tuin kunnen ontwerpen. Daar hebben we nog geen toegang toe, dus ik weet nog niks van de kosten. Maar dat klinkt nog best aardig. Beetje als de Sims, maar dan zonder 'klapausius'. :P Dat betekent dus dat we de comfort-tuin wat wat kunnen tweaken met mooiere tegels en een plantje hier en daar. Of volledig losgaan en ons eigen ontwerp volledig doorvoeren.

Meegaan in aangeboden ontwerp
Maar we kunnen ook gelijk meegaan in het alternatieve ontwerp dat Spaansen als voorbeeld heeft getekend. Daarvan kunnen we de kosten voor de tuinafscheiding delen met de buren en zouden we de stenen nog een kleine upgrade kunnen geven. En zijn we voor zo'n 6k klaar. Dat is dan niet perse onze droomtuim, maar wat dat dan wel is weten we eigenlijk niet. Net zoals we niet weten hoe we de tuin gaan gebruiken, zonuren etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jyaj8v-76YtRH1ph9YNGvkD1mLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g8FwfhS8El15VUbYx4A9k5LD.png?f=fotoalbum_large

Keuzes...
Ik twijfel nu over waar ik goed aan doe. De comfort-tuin nemen (wel met tuinafscheiding en afgraven) en die vol leggen met gras? Om vervolgens dus een jaar later eens goed na te hebben gedacht over het hoe en wat en daar een projectje van te maken? De tuin komt toch uit eigen geld, dus in principe hoeft die niet mee met de bouw/hypotheek. Of is dat vanuit financieel/praktisch oogpunt echt heel erg onverstandig en zou ik gelijk door moeten pakken? Een optie is nog om de tegels al te laten leggen en de rest achterwege te laten, maar dan leggen we de indeling van de tuin gelijk vast. Ik neig overigens naar de grasoptie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rickysedai schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:42:
[...]
Wat is de reden om het te laten doen? Want dan ben je wel echt serieus veel geld kwijt. Je persoonlijke voorkeur geeft dan denk ik wel de doorslag. Wat mij betreft de enige reden om voor keramiek te gaan is de hogere kwaliteit van afwerking. Dat leg je zo strak als een tegelvloer binnen.
Nog nooit gedaan, zwakke rug en ik wil het echt super strak hebben liggen :P Maar zeg je nu dat GeoCeramica niet zo strak ligt als 2cm keramiek? De hogere kwaliteit van afwerking is toch hetzelfde bij GeoCeramica? Dat is net zo goed kwaliteits keramiek maar dan met beton eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:57
@Wanne-B88 Bij het maken van een tuinontwerp is een eerste stap vaak vaststellen welke functies je tuin moet hebben: wat wil je straks in je tuin kunnen doen? Als je dat helder hebt, zou je vrijblijvend 1 of 2 hoveniers uitnodigen om over het ontwerp te sparren. Als dat eindresultaat overeenkomt met het ontwerp van Spaansen, lekker laten doen (gemak dient de mens)! Zo niet, maar het hoveniersontwerp voelt wel goed, dan zou ik je aanraden het vrij snel te laten realiseren. Mocht je nog twijfelen: lekker gras zaaien. Je loopt alleen wel vrij veel troep naar binnen, zelfs met betontegels en gras, maar dat is een kwestie van accepteren en poetsen (:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:28:
[...]

Nog nooit gedaan, zwakke rug en ik wil het echt super strak hebben liggen :P Maar zeg je nu dat GeoCeramica niet zo strak ligt als 2cm keramiek? De hogere kwaliteit van afwerking is toch hetzelfde bij GeoCeramica? Dat is net zo goed kwaliteits keramiek maar dan met beton eronder.
Een goede stratenmaker zal het net zo netjes achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
  • Laatst online: 07-08-2024
Ik heb een vraag waarvan ik hoop hier iets meer duidelijkheid te kunnen krijgen.
Komend jaar willen we wat gaan verbouwen in de tuin en we zitten onder andere met het idee om een rij eiken palen te plaatsen met dwarslatten om o.a. een druif over te laten groeien en wat diepte in de tuin te creëren.

We kijken naar 15,18 of 20cm vierkante palen
Wij zijn van plan om ze ongeveer voor 1/3 in te graven en met snelbeton vast te zetten, maar ik lees op sommige plekken dat het een slecht idee is en dat ze behandeld moeten worden en op andere plekken weer dat dit prima kan!

We beseffen ons dat een eikenhouten paal een natuurproduct is en natuurlijk niet eeuwig mee gaat, maar zeker een 20x20 zou er toch wel 20-30 jaar moeten kunnen blijven staan zonder behandeling, of ben ik dan veel te optimistisch? :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-03 12:57
@Anoniem: 36835 ik denk dat het een nette prijs is.

Om even een idee te geven, volgende week beginnen ze bij ons met het aanleggen van onderstaande tuin. Excl overkapping, schuur en verbreden van de carport zijn we ongeveer 17500,- kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrZ6lhA-NRYzFOM2If5zvfKz43I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3QLKvRildRusl638WEzmtxz3.png?f=fotoalbum_large

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Scr33x0r Nice, ik heb inmiddels een totaal offerte inclusief beplanting, kom op 20.000,- (zonder schutting & overkapping).

Deze vent vraagt bijv ook 850,- voor 50m2 gazon... redelijk aan de prijs. En 3600,- voor beplanting. Wel een stuk of 6 bomen en een olijfboom, maar toch. Allebei excl. btw.

Als ik sommige dingen vergelijk met jouw offerte, vind ik het aardig duur bij mij.

Ik denk dat ik die hovenier z'n 300 piek maar geef voor z'n ontwerp(stom schetsje), en hem vertel dat het niks gaat worden :P Dan ben ik er vanaf.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 25-01-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@michielh3

Waarom behandel je niet alleen het deel wat in de grond gaat?

Prijzen kunnen ook per regio verschillen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
  • Laatst online: 07-08-2024
pjot1 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:58:
@michielh3

Waarom behandel je niet alleen het deel wat in de grond gaat?
Werkt dat niet juist nog slechter, dat je dan rond het stuk wat net boven de grond uit komt rotting krijgt? of neem je dan een cm of 10-20 boven de aarde mee zodat het daar ook goed gaat? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
michielh3 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:01:
[...]

Werkt dat niet juist nog slechter, dat je dan rond het stuk wat net boven de grond uit komt rotting krijgt? of neem je dan een cm of 10-20 boven de aarde mee zodat het daar ook goed gaat? :)
Inderdaad, dat laatste. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laquaezzi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-05 19:01
Momenteel ben ik mij aan het oriënteren om een vlonder te leggen op mijn dakterras (bitumendak). Gaat om een drive-in woning waarbij aan beide kanten een dakterras van de buren grenst. Naast het leggen van een (hard)houten vlonder zou ik ook een kleine pergola willen bouwen. Op de pergola wil ik riet aanbrengen om schaduw te creëren. De pergola maak ik aan de achterkant van het dakterras vast aan een betonnen muur voor stevigheid (2 palen). Echter de andere 2 palen zullen op mijn vlonder komen te staan zonder de optie ze ergens aan vast te maken anders dan mijn vlonder. Via google kwam ik deze optie tegen: https://gadero.nl/pergola...wart-voor-12x12-cm-palen/ .. echter vraag ik me af of dit een passende oplossing zou zijn. Uiteraard zou ik zo’n element ook bij palen aan de betonnen muur willen gebruiken naast het vastzetten van de pergola aan deze muur. Wat is jullie idee hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ok, ik snap echt helemaal niets meer van de planten thuis, blijkbaar is het rocket science om ze te onderhouden.

- We hadden een lipstick plant + varen op een hoge kast staan. Kregen eerder tweemaal per week wat water (de grond voelde eigenlijk vaak droog, iets dieper harder, maar niet kletsnat. Uiteindelijk kregen ze allebei langzaam droge/bruine bladeren en stierf de boel. De kluiten voelden vochtig, maar nou ook niet compleet doorweekt, geen plas water waar het in zat. De laatste maand besproeide ik de planten ook 2-3 per week een beetje, hielp niks.

Het enige wat ik kan bedenken is een tekort aan licht, de temperatuur binnen was gemiddeld 20 graden en luchtvochtigheid 55-60. Omdat de planten midden in de kamer stonden tegen de muur, geen tocht.

- Een pannenkoekplant staat op de tv meubel, heeft de zon vanuit het oosten, maximaal 1-2 uur zon of indirect licht. Deze was eerst mooi vol, maar de bladeren begonnen 1 voor 1 af te vallen. Gaf ik ook regelmatig water. Nu nog 1x per week klein beetje water en ik besproei om de dag. Deze lijkt nu opeens stabiel te zijn oftewel, er is laatste weken niets meer afgevallen, geen bruine plekken meer.

- Dan hebben we een Monstera hangplant, daar kan ik totaal geen wijs uit raken of die teveel of te weinig water krijgt. Deze hangt in de hoek bij het raam waar de zon uit het oosten komt. Wellicht dat daar wat tocht zit, hoewel ik dat niet voel. Deze plant zit net buiten direct zonlicht door de muur naast het raam. Er groeien nieuwe bladeren, maar tegelijk zitten er enkele bruine bladeren aan, maar ook gele. Ook deze geef ik 1x per week wat water en besproei ik een beetje om de dag.

- We hadden een leuke Areca palm, maar ook deze vertoont exact dezelfde kuren als bij de varen/lipstick plant: de bladeren worden vanuit de punten bruin, sommige planten worden compleet bruin met donkerbruine punten in het blad en kan je alleen nog afknippen (sommige stengels kan je zelfs lostrekken, rot?). Maanden terug gaf ik deze plant ook 2x p/w water, dat had ik ook aangepast naar 1x per week. Deze besproei ik ruim om de dag. Deze plant staat in een hoekje waar de oost zon goed op valt en er geen tocht is.

Alle planten krijgen lauwwarm water. Luchtvochtigheid zit nu op 45%. Wat doe ik verkeerd bij de planten?

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05 09:43
ByteMe_ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:42:
Alle planten krijgen lauwwarm water. Luchtvochtigheid zit nu op 45%. Wat doe ik verkeerd bij de planten?
Ik lees in je verhaal niks over mest / voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05 09:43
Wij hebben in onze achtertuin op twee plaatsen Taxus staan. De afgelopen zomer heb ik een felle strijd moeten leveren tegen taxus kevers. Ik heb er echt een hele hoop te pakken gekregen, maar vast lang niet allemaal. Zowel in het begin als aan het eind van het seizoen nematoden gesproeid bij een nog prima bodem temperatuur.

Helaas hebben de hagen al rake klappen gehad, zie foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz5-cm6pDld9iQ9MXRpZZrssvmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epuydD6AwxEooJQaLy1fBdtv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjEL8_NL-O1M3beOH-zFyk1xcQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JTv6p9yAUy63L8nlr9oWUw2.jpg?f=fotoalbum_large

Nu twijfel ik of het alleen door de kever komt, of dat het ook veroorzaakt wordt door de vrij drassige grond. Het gebied hier is altijd akker geweest. We hebben het door een grondbewerker goed laten omwoelen en op zich heb ik het idee dat de afwatering best okee is, maar droog is het ook zeker niet.

Ik twijfel nu dus een beetje wat ik met die haagjes ga doen. Vervangen door iets anders en wat dan? Of toch nog een seizoen aankijken. Ik heb ook geen idee in hoeverre die fijne kevers vertrekken wanneer je de haagjes weghaalt, want ze lusten veel meer dan alleen taxus haag. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

laquaezzi schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:31:
Momenteel ben ik mij aan het oriënteren om een vlonder te leggen op mijn dakterras (bitumendak). Gaat om een drive-in woning waarbij aan beide kanten een dakterras van de buren grenst. Naast het leggen van een (hard)houten vlonder zou ik ook een kleine pergola willen bouwen. Op de pergola wil ik riet aanbrengen om schaduw te creëren. De pergola maak ik aan de achterkant van het dakterras vast aan een betonnen muur voor stevigheid (2 palen). Echter de andere 2 palen zullen op mijn vlonder komen te staan zonder de optie ze ergens aan vast te maken anders dan mijn vlonder. Via google kwam ik deze optie tegen: https://gadero.nl/pergola...wart-voor-12x12-cm-palen/ .. echter vraag ik me af of dit een passende oplossing zou zijn. Uiteraard zou ik zo’n element ook bij palen aan de betonnen muur willen gebruiken naast het vastzetten van de pergola aan deze muur. Wat is jullie idee hierover?
Mijn idee is dat je hier een bouwvergunning voor nodig heb.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-05 22:50

A13X

Dude

ByteMe_ schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:42:
Ok, ik snap echt helemaal niets meer van de planten thuis, blijkbaar is het rocket science om ze te onderhouden.

- We hadden een lipstick plant + varen op een hoge kast staan. Kregen eerder tweemaal per week wat water (de grond voelde eigenlijk vaak droog, iets dieper harder, maar niet kletsnat. Uiteindelijk kregen ze allebei langzaam droge/bruine bladeren en stierf de boel. De kluiten voelden vochtig, maar nou ook niet compleet doorweekt, geen plas water waar het in zat. De laatste maand besproeide ik de planten ook 2-3 per week een beetje, hielp niks.

Het enige wat ik kan bedenken is een tekort aan licht, de temperatuur binnen was gemiddeld 20 graden en luchtvochtigheid 55-60. Omdat de planten midden in de kamer stonden tegen de muur, geen tocht.

- Een pannenkoekplant staat op de tv meubel, heeft de zon vanuit het oosten, maximaal 1-2 uur zon of indirect licht. Deze was eerst mooi vol, maar de bladeren begonnen 1 voor 1 af te vallen. Gaf ik ook regelmatig water. Nu nog 1x per week klein beetje water en ik besproei om de dag. Deze lijkt nu opeens stabiel te zijn oftewel, er is laatste weken niets meer afgevallen, geen bruine plekken meer.

- Dan hebben we een Monstera hangplant, daar kan ik totaal geen wijs uit raken of die teveel of te weinig water krijgt. Deze hangt in de hoek bij het raam waar de zon uit het oosten komt. Wellicht dat daar wat tocht zit, hoewel ik dat niet voel. Deze plant zit net buiten direct zonlicht door de muur naast het raam. Er groeien nieuwe bladeren, maar tegelijk zitten er enkele bruine bladeren aan, maar ook gele. Ook deze geef ik 1x per week wat water en besproei ik een beetje om de dag.

- We hadden een leuke Areca palm, maar ook deze vertoont exact dezelfde kuren als bij de varen/lipstick plant: de bladeren worden vanuit de punten bruin, sommige planten worden compleet bruin met donkerbruine punten in het blad en kan je alleen nog afknippen (sommige stengels kan je zelfs lostrekken, rot?). Maanden terug gaf ik deze plant ook 2x p/w water, dat had ik ook aangepast naar 1x per week. Deze besproei ik ruim om de dag. Deze plant staat in een hoekje waar de oost zon goed op valt en er geen tocht is.

Ik gok dat je ze verzuipt, ik geef onze areca eens in de 10 dagen een kleine liter.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qtZufkKl.jpg

Maar die is wel groot :+

Onze asparagus heb ik dan weer verzopen, die gaven we veel te veel water.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/au299MKl.jpg

Deze word echter groener en bruiner tegelijkertijd... Kan ik het bruine het beste compleet wegsnoeien?

Als tip kreeg ik de app plantsome, plant invoeren en je krijgt adhv plaats en grootte van de plant netjes aangegeven wanneer ze water moeten hebben en hoeveel. Zo houden we ze ondertussen hier in leven.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
jsiegmund schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:22:
[...]

Ik lees in je verhaal niks over mest / voeding?
Om de week een klein bodempje voeding van Pokon.
A13X schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:47:
[...]

Ik gok dat je ze verzuipt, ik geef onze areca eens in de 10 dagen een kleine liter.
Ik zit per week (bijvoorbeeld de Areca) op zo'n 100ml (ding is 130cm hoog)

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
Vraagje over bestraten. Ik wil een paadje in de voortuin met kleiklinkers leggen, er ligt momenteel grind en wordt maar beperkt belast (eens in de maand loopt er iemand).

Is het dan nog nodig om een puinlaag aan te brengen of is dat overbodig. Ik zit zelf te denken aan grind verwijderen, grond stukje afgraven, kantopsluiting aanbrengen, brekerzand (aantrillen?), en dan klinkers leggen, voegzand en weer aantrillen.

Of gaat dit dan totaal verkeerd? Voor mij de eerste keer bestraten en iedereen lijkt wat anders te zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door pjot1 op 31-01-2021 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Milo85 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:23:
Vraagje over bestraten. Ik wil een paadje in de voortuin met kleiklinkers leggen, er ligt momenteel grind en wordt maar beperkt belast (eens in de maand loopt er iemand).

Is het dan nog nodig om een puinlaag aan te brengen of is dat overbodig. Ik zit zelf te denken aan grind verwijderen, grond stukje afgraven, kantopsluiting aanbrengen, brekerzand (aantrillen?), en dan klinkers leggen, voegzand en weer aantrillen.

Of gaat dit dan totaal verkeerd? Voor mij de eerste keer bestraten en iedereen lijkt wat anders te zeggen :)
Steenkorrel is daarvoor echt niet nodig. Dat is gewoon belachelijk eigenlijk. :D

Aan je beschrijving te lezen maak ik op dat de hoogte hetzelfde blijft. Daarom is je werkwijze bijna goed. Grind verwijderen, afgraven en dan kun je gewoon stopzand aanbrengen. Brekerzand is nergens voor nodig. Brekerzand kun je beter gebruiken om in te vegen; afhankelijk van de steen en verband.

Na het aanbrengen van het zand kun je de boel goed verdichten met een trilplaat. Nu kun je een geul graven voor je kantopsluiting. Je graaft de boel dan ook een cm of 5 aan iedere kant breder uit. Als je je geul hebt kan je je bandjes plaatsen. Dit lijkt dubbel werk maar zo kun je je banden gelijk aanvullen en voorkom je dus dat ze omvallen.

Nu je de bandjes hebt staan, kun je het zand op hoogte brengen. Dit doe je een cm te hoog. Dan kun je het zand nog een keer trillen en definitief vlakken. Stenen leggen, invegen met brekerzand of split. En aftrillen en weer vegen.

Dit is de juiste manier. Zo niet, dan doe ik het 17 jaar verkeerd... :+

Kleine aanvulling, dit kan alleen met maatvaste stenen. Anders zal het onder de hamer moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@pjot1 super, dank je wel. Kan ik voor kantopsluiting ook de klinkers verticaal zetten of is dat niet aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Milo85 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:53:
@pjot1 super, dank je wel. Kan ik voor kantopsluiting ook de klinkers verticaal zetten of is dat niet aan te raden?
Ja, dat kan ook prima! Dit noem je een rollaag. Dit is vaak ook veel mooier dan een opsluitbandje. Breng de bestrating wel 2cm hoger aan dan de rollaag. Dit voor het nazakken. Bedenk wel dat dit veel arbeidsintensiever is dan een bandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietbob
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-04 21:05
Iemand nog tips waar je goedkoop betonpuin en zand kan bestellen voor oprit, pad en terrassen?

En als je een oprit maakt, hoeveel cm betonpuin en zand moet er op?
Het is een nieuwbouw woning. En de bouwgrond ligt een cm of 60 onder de voordeur vloerhoogte.
Het gaat om veengrond, dus zal de komende jaren nog wel flink gaan zakken.

Ben van plan om de oprit en het terras achter gewoon te straten, en een pad langs de zijkant van het huis. En dan als het erg verzakt, over een jaar of 2 opnieuw glad te laten maken.
Ik zie het niet zitten om een paar jaar met kiezels als oprit en pad te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
nietbob schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:45:
Iemand nog tips waar je goedkoop betonpuin en zand kan bestellen voor oprit, pad en terrassen?

En als je een oprit maakt, hoeveel cm betonpuin en zand moet er op?
Het is een nieuwbouw woning. En de bouwgrond ligt een cm of 60 onder de voordeur vloerhoogte.
Het gaat om veengrond, dus zal de komende jaren nog wel flink gaan zakken.

Ben van plan om de oprit en het terras achter gewoon te straten, en een pad langs de zijkant van het huis. En dan als het erg verzakt, over een jaar of 2 opnieuw glad te laten maken.
Ik zie het niet zitten om een paar jaar met kiezels als oprit en pad te zitten.
Door steenkorrel en zand te gebruiken maak je het geheel alleen maar zwaarder waardoor het alleen maar harder gaat zakken. Ik weet niet of er enige voorbelasting is toegepast?

In normale omstandigheden dien je minimaal 30cm korrel en zo'n 5cm zand. In jouw geval is het misschien wijs om eerst piepschuim toe te passen, daar korrel op en dan een klein laagje zand... Dit wordt veelal toegepast in veengebieden.

Korrel en zand is ongeveer even duur, qua prijs zit er niet zo veel verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Even een vraagje... Wij gaan binnenkort onze tuin laten doen, maar willen de schutting zelf nog in een dekkende beits zetten voor die tijd. De bedoeling is blauwgrijs (RAL 7031). Nu zie ik door de beitsen het bos niet meer :P

Heeft hier iemand een suggestie voor een goede beits die op de geïmpregneerde schutting kan?

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
Wanneer kan je de geleiders bij dakplatanen weghalen? Ik zie bij 1 geleider dat deze nu in de boom gaat groeien.. maar aan de andere kant zijn de takken nog maar ca. 1,5 cm dik. Dus geen idee of dit al voldoende sterk is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-05 17:44
Hey allemaal,

Ik probeer een beetje wijs te worden wat betreft het inpakken van planten tegen de vorst. Wat ik er tot nu toe over lees botsts met mijn technische / wetenschappelijke achtergrond.
Wij hebben een aantal mediterrane planten in onze tuin in de vaste grond.. (oleander, olijf, ficus. Allemaal formaat 2x kliko ongeveer)
Als je dan een filmpje als dit kijkt: https://www.youtube.com/watch?v=zER7ycWoHMU dan vraag ik mij af hoe dat moet werken. Planten generen geen warmte dus dat inpakken haalt helemaal niks uit. Zeker het bovenste gedeelte is na een dag vorst al gelijk onder nul. Dan zou je nog kunnen denken dat het vlies / doek de plant beschermt tegen de wind, maar die is ook gewoon de omgevings temperatuur en het lijkt me dat planten niet zoiets als een "gevoels temperatuur" hebben.
Wat betreft van het inpakken van een kluit / wortels daar kan ik me nog wel in vinden. Hiermee voorkom je verlies van aardwarmte en daarmee bescherm je de wortels tegen bevriezen. Hoe doen jullie dit? Doen jullie elk jaar netjes je planten inpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-05 23:39
HanM schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:05:
Planten generen geen warmte dus dat inpakken haalt helemaal niks uit. Zeker het bovenste gedeelte is na een dag vorst al gelijk onder nul. Dan zou je nog kunnen denken dat het vlies / doek de plant beschermt tegen de wind, maar die is ook gewoon de omgevings temperatuur en het lijkt me dat planten niet zoiets als een "gevoels temperatuur" hebben.
Het enige dat ik kan bedenken is de natteboltemperatuur die lager kan liggen dan de omgevingstemperatuur. En aangezien planten vochtig zijn via hun porien zou dat iets verschil kunnen maken. Maar veel is het niet, dus ik vraag het me ook af wat het precies doet.

Ik ga mijn oleander trouwens naar binnen halen (in de schuur). Maar vooral omdat de takken afbreken onder een laag sneeuw. Gelukkig staat hij in een pot met ingebouwde wieltjes :)
Pagina: 1 ... 62 ... 178 Laatste