Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 180 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:19
jandufeu schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:30:
Ik snap het streven naar een 'perfect' gazon niet zo goed. Het lijkt erop dat dat hier de norm is. Je maakt het jezelf moeilijk, want over het algemeen nijgt de natuur naar diversiteit in plaats van naar uniformiteit. Persoonlijk vind ik een grasveld met her en der bloemen, beetje mos en allerlei insecten veel interessanter dan een uniforme, egaal geschoren, groene mat.
Groot gelijk, maar in mijn ervaring 'verwildert' gras niet mooi. Bloemen worden meestal snel verdrongen door het veel sterkere gras, en na de zomer heb je kale, verdroogde plekken, in de herfst komt het mos op, en verandert je grasmat in een modderpoel. Tenzij je een plan hebt over wat je er écht mee wil doen is het makkelijker om weer in te zaaien. En zo houdt de grasmat zichzelf in stand.

Ongetwijfeld neemt de natuur het wel over als je het een paar jaar op z'n beloop laat. Dit jaar hoop ik het eigenlijk vóór te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:38
FireFoz schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:02:
Wil toch jullie mening even vragen over het volgende. Ik heb een vrij grote tuin met daar omheen een hekwerk van 1.20 meter hoog van gaas.
Ok, als iemand die toevallig wat weet van het beveiligen van Defensie-terreinen: hekwerk wordt bij Defensie gezien als erfafscheiding, en geen (tot weinig) beveiligingswaarde toegekend. Hekwerk an sich heeft een vrij geringe uitsteltijd (de tijd die een indringer nodig heeft om de beveiligingsmaatregel te doorbreken) en is daarom eigenlijk alleen maar geschikt om te voorkomen dat iemand "zomaar" / "per ongeluk" een terrein op loopt. Zoals al aangehaald: een knipschaar en het hekwerk is door, en dat wordt pas onderkend als de volgende patrouille langs komt. Afhankelijk van de beveiligingscategorie van het object kan dat nog best lang duren....

Dus, voor beveiliging kan je misschien beter kijken naar iets anders dan je perimeter, bijvoorbeeld het verlichtingsplan (zoals al aangehaald) en je hang- en sluitwerk op je pand zelf.

Voor privacy kan je inderdaad misschien beter naar haagmateriaal kijken. Besef wel dat als er vanaf buiten minder naar binnen gekeken kan worden, ook een buur een eventuele inbreker in het volle licht niet gaat zien en doorbellen ;)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:13
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:48:
[...]
Groot gelijk, maar in mijn ervaring 'verwildert' gras niet mooi. Bloemen worden meestal snel verdrongen door het veel sterkere gras, en na de zomer heb je kale, verdroogde plekken, in de herfst komt het mos op, en verandert je grasmat in een modderpoel. Tenzij je een plan hebt over wat je er écht mee wil doen is het makkelijker om weer in te zaaien. En zo houdt de grasmat zichzelf in stand.

Ongetwijfeld neemt de natuur het wel over als je het een paar jaar op z'n beloop laat. Dit jaar hoop ik het eigenlijk vóór te zijn.
Of het een modderpoel wordt hangt erg van de grond af. Hier op zandgrond hebben we dat probleem nauwelijks, maar bij mijn schoonouders op zware kleigrond is dat inderdaad een probleem. Maar: het maakt dan weinig verschil of je ernaar streeft om er een perfecte grasmat van te maken of natuurlijker tuiniert: zodra je er over gaat lopen wordt het een modderpoel.

Ik ben het overigens met je eens dat er soms te romantisch wordt gedaan over verwilderde grasmatten. Alsof het per definitie zoiets wordt:
Afbeeldingslocatie: https://tuinenstruinen.files.wordpress.com/2018/03/seeded-feb-2013-750x562.jpg

Het schrikbeeld van kale plekken en een modderpoel is echter ook niet terecht. Je hoeft het ook niet een paar jaar op z'n beloop te laten om ervan te kunnen genieten. Je kunt bijv. in stroken maaien en het pad/een deel van het pad kort houden en de rest langer. Je kunt klaver zaaien, of kleine ratelaar, die een half-parasiet is van gras. Mijn belangrijkste argument daarvoor is dat het de biodiversiteit enorm ten goede komt, en daarmee uiteindelijk ook onszelf. Terwijl je met met kunstmest etc. het bodemleven en de biodiversiteit juist om zeep helpt.

De landbouwgebieden zijn groene woestijnen geworden, dus des te belangrijker dat er in bebouwde gebieden rekening wordt gehouden met de natuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52
2nd that! Meidoornhaag > alle ijzeren hekjes. Vuurdoorn is een 2e goede optie maar groeit wat langzamer. Voordeel: je krijgt 1 miljoen mussen in je haag, zo leuk! Nadeel: in de winter wordt een meidoorn wel kaal...

[ Voor 34% gewijzigd door Bockelaar op 22-12-2020 19:39 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
jandufeu schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:12:
Mijn belangrijkste argument daarvoor is dat het de biodiversiteit enorm ten goede komt, en daarmee uiteindelijk ook onszelf. Terwijl je met met kunstmest etc. het bodemleven en de biodiversiteit juist om zeep helpt.

De landbouwgebieden zijn groene woestijnen geworden, dus des te belangrijker dat er in bebouwde gebieden rekening wordt gehouden met de natuur.
Alle beetjes helpen, maar realistisch zijn over de omvang van het effect ook. Mijn postzegeltuintje omringd door asfalt en beton gaat echt de biodiversiteit niet redden. De boeren een kilometer verderop kunnen met minimale offers meer bereiken dan ik met 200 euro aan Cruydt Hoeck zadenpakketten. Maar die hebben het druk met andere dingen, blijkbaar.

Als mensen een overkapte barbecue-tuin willen maken met de beperkte ruimte die ze hebben, het is ook mijn stijl niet, maar het is wel hun keuze.

Overigens ligt het grasveldje in kwestie op een rare plek; bijna volledig in de schaduw, op een plek waar niet gezeten en vooral gelopen wordt. Ik heb het idee dat de vorige bewoners het hebben aangelegd in de tijd dat "iedereen dat deed". Ik ben er niet uit wat er wél moet komen, waarschijnlijk een boom en wat vaste planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
Heeft iemand een idee of, en zo ja, hoe we een dichtgeslagen laag aarde kunnen verhelpen? Het betreft een nieuwbouw tuin op kleigrond. We hebben de grond laten afgraven en zand/granulaat laten storten voor de bestrating en tuinaarde voor de rest van de tuin. Nu heeft het de afgelopen periode behoorlijk geregend en het water loopt moeilijk weg. De grondverwerker zegt dat het water zijn weg nog moet gaan vinden maar ondertussen kan er geen schutting geplaatst worden in het drijfzand, het water loopt direct de gaten in. Heb al wel een aantal geulen gegraven voor de afwatering maar het lijkt niet echt te helpen. En deze 'oplossing' kan ook maar tijdelijk vanwege de inrichting van de tuinen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 22:14
Bedankt voor alle opermerkingen en tips! Ik houd dan toch het huidige hek :) ik ga hem verhogen en er dan lichtdoorlatend doek tegenaan spannen voor de privacy.

Daarnaast zet ik er ook nog een Haag tegenaan van hulst, en dan de "gewone hulst". Deze heeft behoorlijk stekelig blad en is wintergroen. Enig nadeel is dat ie heel langzaam groeit, maar daarvoor heb ik het doek dan al eerder.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandufeu
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:55:
[...]

De boeren een kilometer verderop kunnen met minimale offers meer bereiken dan ik met 200 euro aan Cruydt Hoeck zadenpakketten. Maar die hebben het druk met andere dingen, blijkbaar.
Denk je dat het voor een boer makkelijker is z'n bedrijfsstrategie om te gooien dan voor een burger om ecologischer te tuinieren? Het tegenovergestelde lijkt me het geval. Het is niet voor niets dat de boeren zich zo laten horen; dat is juist vanwege dit soort uitspraken. Maar die discussie hoort vast niet thuis in dit topic.
Overigens ligt het grasveldje in kwestie op een rare plek; bijna volledig in de schaduw, op een plek waar niet gezeten en vooral gelopen wordt. Ik heb het idee dat de vorige bewoners het hebben aangelegd in de tijd dat "iedereen dat deed". Ik ben er niet uit wat er wél moet komen, waarschijnlijk een boom en wat vaste planten.
Hmja, dat klinkt niet ideaal voor een gazon. Stapstenen + schaduwplanten ofzo? Ooievaarsbek is dan een aanrader voor langs het pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:32
@jandufeu
Voor een boer is het alles of niets, 99,9% ecologisch is niet ecologisch.
Je bent dat predicaat heel snel kwijt want controles zijn streng weet ik van mijn (melk/kaas)boer.

Als burger heb je het een stuk makkelijker, als je af en toe "zondigt" ben je over het geheel toch lekker ecologisch bezig.
Dus niet dat je dat zou moeten doen maar bij boeren is het gelijk "terug naar af", je moet weer een bepaalde tijd schoon zijn voor je dat predicaat terugkrijgt.
De stadse burger verkijkt zich daar enorm op en roept vaak maar wat uit onwetendheid, bv bij melkvee zijn groeihormonen en preventieve geneesmiddelen uit den boze, een zieke koe kan je behandelen maar wordt afgezonderd en mag pas weer melk geven (voor verkoop) als hij helemaal schoon is qua medicijnen en ziekte.
Net als het grasland, dat moet ook schoon zijn om op te grazen en hooi vanaf te halen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 07:15
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:55:
[...]
De boeren een kilometer verderop kunnen met minimale offers meer bereiken dan ik met 200 euro aan Cruydt Hoeck zadenpakketten. Maar die hebben het druk met andere dingen, blijkbaar.
Veel boeren investeren (in ieder geval tijd) juist wel in biodiversiteit. Niet op het gedeelte waar gewassen staan, maar langs de randen van de akkers, waar voorheen niks groeide en alleen de trekkers overheen reden, wordt er tegenwoordig ingezaaid https://www.agraaf.nl/art...biodiversiteit-vergroten/
Afbeeldingslocatie: https://www.agraaf.nl/site/assets/files/0/01/88/105/akkerrand-_bloemen-_insecten_e_m_7.-detail.jpg

Edit: En wat @Teijgetje zegt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Vak127 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 20:25:
Heeft iemand een idee of, en zo ja, hoe we een dichtgeslagen laag aarde kunnen verhelpen? Het betreft een nieuwbouw tuin op kleigrond. We hebben de grond laten afgraven en zand/granulaat laten storten voor de bestrating en tuinaarde voor de rest van de tuin. Nu heeft het de afgelopen periode behoorlijk geregend en het water loopt moeilijk weg. De grondverwerker zegt dat het water zijn weg nog moet gaan vinden maar ondertussen kan er geen schutting geplaatst worden in het drijfzand, het water loopt direct de gaten in. Heb al wel een aantal geulen gegraven voor de afwatering maar het lijkt niet echt te helpen. En deze 'oplossing' kan ook maar tijdelijk vanwege de inrichting van de tuinen.
De oplossing zou verticale drainage zijn. Dit is gelijk de kortste klap. Of een normale drain maar daar zit je denk ik niet op te wachten want dan moet alles weer open.

Het water zijn weg moet vinden? :? Als klei is dichtgeslagen kan het geen kant op...

Als zand drijfzand wordt, dan is het niet goed verdicht. Een oplossing zou uitspitten en op een hoop laten liggen. Of natuurlijk gewoon geduld hebben. ;)

Heeft Jan je oprit een beetje netjes gemaakt?

[ Voor 6% gewijzigd door pjot1 op 23-12-2020 07:54 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
robkrekel schreef op woensdag 23 december 2020 @ 07:40:
Veel boeren investeren (in ieder geval tijd) juist wel in biodiversiteit. Niet op het gedeelte waar gewassen staan, maar langs de randen van de akkers, waar voorheen niks groeide en alleen de trekkers overheen reden, wordt er tegenwoordig ingezaaid
Precies dit. 1x zo'n rand van een akker is 10x het oppervlak van mijn tuin, en ook nog eens op een plek waar de natuur er wat aan heeft. Overigens liggen hier in de buurt de meeste akkers er strak en kaal bij.
Teijgetje schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:08:
Voor een boer is het alles of niets, 99,9% ecologisch is niet ecologisch.
Je bent dat predicaat heel snel kwijt want controles zijn streng weet ik van mijn (melk/kaas)boer.
De boer wordt er ook voor beloond, in de vorm van een keurmerk, en soms zelfs subsidie. Tuinieren doe je voor je eigen plezier.

Ik wilde de boeren eigenlijk niet bij de discussie betrekken (hoort inderdaad niet hier), maar ik verzet me een beetje tegen het idee dat tuinieren een morele plicht is om de biodiversiteit te verbeteren. Als je écht gelooft dat dat de beste (en überhaupt een effectieve) manier is, ben je de omvang van het probleem namelijk enorm aan het onderschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 07:15
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 23 december 2020 @ 09:09:
[...]

Precies dit. 1x zo'n rand van een akker is 10x het oppervlak van mijn tuin, en ook nog eens op een plek waar de natuur er wat aan heeft. Overigens liggen hier in de buurt de meeste akkers er strak en kaal bij.

[...]

De boer wordt er ook voor beloond, in de vorm van een keurmerk, en soms zelfs subsidie. Tuinieren doe je voor je eigen plezier.

Ik wilde de boeren eigenlijk niet bij de discussie betrekken (hoort inderdaad niet hier), maar ik verzet me een beetje tegen het idee dat tuinieren een morele plicht is om de biodiversiteit te verbeteren. Als je écht gelooft dat dat de beste (en überhaupt een effectieve) manier is, ben je de omvang van het probleem namelijk enorm aan het onderschatten.
Mwah, je moet het zien als een goede start buiten de bebouwde kom. Ook in de dorpen en steden is het belangrijk om wat biodiversiteit te hebben. Dan komen er nog wat vogeltjes op de insecten enzo af.

Maar goed, de discussie verzand wat van een strak groen gazon naar de al dan niet belangrijke diversiteit in het algemeen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kunnen we die boeren in een ander topic dumpen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jandufeu
Morele plicht is wat zwaar aangezet. Maar ik denk wel dat er in alle discussies rondom klimaat, stikstof, biodiversiteit etc. te makkelijk wordt gedacht dat 'iemand anders' het maar moet oplossen. Tuinen kunnen in een stedelijke omgeving een ecologische hoofdstructuur vormen. Kwam deze brochure van de Wageningen Universiteit tegen. Kan geen kwaad om elkaar hier te inspireren om bij de aanleg of bij het onderhoud van de tuin hieraan te denken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:23
Ik ga een terras leggen van lariks steenschotten. Deze leg ik op tegels om de boel stabiel te houden. Ze zullen dus niet op de grond zelf rusten. Is het nodig de steenschotten te beitsen? En dan ook de onderkant? Iemand hier ervaring mee? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 17:27

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

hansvk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:43:
Iemand nog goede (werkbare) tips om katten uit de voortuin (vrij toegankelijk) te weren? De tuin is dit najaar opnieuw aangelegd en een buurtkat vindt dat blijkbaar ideaal als kattenbak.
Ik heb een paar keer kattenschrik gestrooid, maar dat helpt na een regenbuitje niet meer. Cacaodoppen wil ik in ieder geval niet niet en koffiedrab hebben we niet.
Over wat voor tuin praten we?
>Sateprikkers tussen de planten: katten zijn niet gek en kiezen simpelweg een minder prikkelend plekje uit.
>Een bodembedekking van kippengaas waar planten tussen kunnen groeien maar een kat maar lastig kan manoeuvreren.
> Draadscherm op 20-40cm hoogte over je perk plaatsen. Ben je misschien wel afhankelijk van groene beplanting om het toonbaar te maken.
> Ultrasone verjager (geen idee of ze werken, maar hier in de buurt hebben enkele buren zo'n ding).
> Als de af-te-bakenen perkjes aan één kant van de tuin liggen, kan je nog schrikdraad overwegen (wij hebben GardenProtect (van Velda)). Dat werkt vrij goed.

Bron: Ik ben een dierenliefhebber, maar heb onze voor- én achtertuin (itt ca. 120 m2) inmiddels kattenvrij nadat deze erg populair waren bij de ruim 10 katten die in een straal van 50 meter bij ons vandaan wonen. Ben zelf voorstander van een streng 'houd je kat binnen de tuin of huis'-beleid, maar kattenhouders hebben daar welgemeende tegenargumenten voor of ze denken er simpelweg niet aan.
Momenteel is het grootste overlast ondergeplaste fietstassen. Onze woning ligt aan een gang die perfect is als fietsenparkeerplaats (het is onze grond). Maar die gang is ook middelpunt van een territoriale dispuut tussen meerdere katers. Gevolg: mijn fietstassen worden regelmatig besproeid/ondergeplast. :X

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:24
@Goudvis Ik ga het proberen met satéprikkers. Voor het oog (voortuin direct naast de straat) het minst storend, niet giftig (cacaodoppen en mottenballen wel), niet hinderlijk voor andere dieren (ultrasoon apparaat wel).
Hopelijk groeien de planten het komende jaren goed. Uiteindelijk zal er nauwelijks meer ruimte tussen de planten zijn en leent het zich minder/niet meer voor een kattenbak.

[ Voor 28% gewijzigd door hansvk op 23-12-2020 12:11 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
DCNY schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:54:
Ik ga een terras leggen van lariks steenschotten. Deze leg ik op tegels om de boel stabiel te houden. Ze zullen dus niet op de grond zelf rusten. Is het nodig de steenschotten te beitsen? En dan ook de onderkant? Iemand hier ervaring mee? :)
M'n collega's hebben ze gelegd op een camping. Deze zijn onbehandeld. Ik moet zeggen dat ik ze steeds mooier vind worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Laatst online: 19-05 22:14
Arjan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:14:
[...]
full disclosure moet ik er wel bijzeggen dat we alsnog een schutting ervoor gaan plaatsen, maar dat heeft met geluidswerende redenen te maken.
Moet je eens kijken naar een greenwall. Niet goedkoop, maar wel mooier en beter geluid isolerend dan een gewone schutting.

Bijvoorbeeld www.greenwall.nl

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
hansvk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:43:
Iemand nog goede (werkbare) tips om katten uit de voortuin (vrij toegankelijk) te weren? De tuin is dit najaar opnieuw aangelegd en een buurtkat vindt dat blijkbaar ideaal als kattenbak.
Ik heb een paar keer kattenschrik gestrooid, maar dat helpt na een regenbuitje niet meer. Cacaodoppen wil ik in ieder geval niet niet en koffiedrab hebben we niet.
Ik heb goede ervaring met lavendel. Met een klein haagje hield ik ze weg uit mijn hele voortuintje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 21:41
FireFoz schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:13:
[...]

Moet je eens kijken naar een greenwall. Niet goedkoop, maar wel mooier en beter geluid isolerend dan een gewone schutting.

Bijvoorbeeld www.greenwall.nl
Ik zit al een tijdje te kijken naar die greenwall compact, maar is vrij prijzig (met goed zoeken vind je wel wat prijzen). Als ik het heel simpel bekijk zijn het gegalvaniseerde I profielen, 2 stalen gegalvaniseerde matten met wat steenwol ertussen met een doek. eroverheen. Matten op de randen buigen, afbinden met staaldraad en klaar :Y)

Iemand die deze heeft staan en m'n simpele analyse kan bevestigen? Sowieso zou stalen/alu profielen IPV houten palen voor een schutting best handig kunnen zijn, gaat langer mee!

prutsert

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:10
Arjan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:14:
[...]
full disclosure moet ik er wel bijzeggen dat we alsnog een schutting ervoor gaan plaatsen, maar dat heeft met geluidswerende redenen te maken.
Ik heb zelf Noise-Reducer (https://kokosystems.nl/noise-reducer-geluidsschermen/) geluidsschermen laten plaatsen, was voor mij de goedkoopste keuze met hele goede waardes. Niet alleen geluidsisolatie/werend maar ook geluidsabsorptie richting de bron is heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@FireFoz we hebben die inderdaad bekeken, maar voor de benodigde hoogte was die wel erg duur.
@--WaaZaa-- ik had ook het idee dat het goedkoper kon, maar als je dan gaat kijken wat h-profiel kost van het juiste formaat en het werk dat je eraan hebt, valt het toch best tegen.
@Ingelogd deze komt er bij ons ook. We hebben 50% betonschutting (als basis voor overkapping) en de overige 50% wordt dus deze oplossing.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
DCNY schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:54:
Wij hebben er circa 16 jaar geleden bij een maat een paardenstal van gebouwd.
Dat staat in en weilandje, en staat zo goed als altijd wind/zon op.
Zit nog geen rot plekje aan en anders leg je er stroken worteldoek onder en houd je iets ruimte tussen de schotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonZjon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-03-2023
Ik heb sinds van de week 8 Solar LED spots in de tuin: https://www.bol.com/nl/p/...flANw.1_4.12.ProductTitle

Bij ontvangst ON gezet (volle baterij) en had uiteraard zeer mooi en aardig wat volume licht. Kan 6-8u branden. Dus in de loop van de nacht uitgegaan en vervolgens (zeer bewolkte/slechte dag) kunnen laden tot 17u maar sinds het ontvangst van de spots heb ik niks meer zien branden.

Komt dat simpelweg door te weinig lichtval op de Solar paneeltjes of is hier meer aan de hand?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bockelaar
donkerste week van het jaar en jij gaat testen met solar lampjes? En dan verwonderd zijn dat ze het niet doen . . hah :D

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:33

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bt2yw-2fyJO4U9PgnkRzj1SGvi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pHEjidF33VROUjRSxNSbiJ8.jpg?f=fotoalbum_large

Bezig met een zelfgemaakt vogelhuisje :D resthout en twijgen van leilindes. Dak is grotendeels klaar. Enigszins jammer dat ik het dak nergens mee behandeld heb. Denk dat het relatief snel wegrot :'( :') puur natuur! Afgezien van wat schroeven

[ Voor 12% gewijzigd door Shadow_Agent op 28-12-2020 17:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:46
We hebben akkoord gegeven aan de hovenier, over een x aantal weken (maanden?) begint hij aan onze voortuin, van een Steenwoestijn naar een Prairietuin, met cortenstaal bakken van 45cm hoog.
Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2wgN1U1mownXfs7yMkByoRYfm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OL5VDcuNOlxG9MWtfQ9ElMxi.jpg?f=fotoalbum_large

Ik post foto's van de voortgang en het eindresultaat (en ook het volle in-bloei zomer resultaat hopelijk) zodra hij aan de gang gaat ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@RoosW dat wordt sowieso een stuk beter dan de beton/tegeltuin die er nu ligt 😉 d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Yep, twee lekkende badkamers na onze verhuizing hebben dit project doorgeschoven, helaas..
Nu dan eindelijk, en met een jaar of misschien twee de achtertuin (ook zo een vreselijke steenwoestijn)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-05 08:07
Zou je het niet leuker vinden om het zelf te doen? Het is maar een klein stukje dus het lijkt me wel te doen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuUenI92a9ECh-LBpZlj0zfey4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACJi617HmL1CaR2t6a60O9M9.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeNY5L3xU2MdZZGLWawxcrZmyRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H0fgJkEKUvRbZXFscT2Nzjas.jpg?f=fotoalbum_large

Vogelvoederhuis is klaar :D leuk om te maken, ben nog niet echt tevreden over de bodemplaat, maar nog geen idee hoe dat "beter" kan. Voor nu kunnen de vogels eten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal s68
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 15:24
Shadow_Agent schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:17:
Vogelvoederhuis is klaar :D leuk om te maken, ben nog niet echt tevreden over de bodemplaat, maar nog geen idee hoe dat "beter" kan. Voor nu kunnen de vogels eten :Y)
Leuk hoor, goed bezig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
sNielz123 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:07:
Zou je het niet leuker vinden om het zelf te doen? Het is maar een klein stukje dus het lijkt me wel te doen.
Ik zou het heel leuk vinden om te doen, helaas laat mijn gezondheid het niet toe, reken maar dat ik smachtend naar buiten staar als de hovenier aan de slag is. Mijn handen jeuken, maar ja, reuma, arthrose, beschadigde zenuwen en slecht balans, niet echt een goed recept voor een tuinman ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02:02
Shadow_Agent schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:17:

Zou de bodem niet op dezelfde manier kunnen als je het dak hebt gemaakt? Je zou de twijgen dan ook nog dwars er door kunnen vlechten voor extra stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Laatst online: 19-05 08:07
RoosW schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:24:
[...]

Ik zou het heel leuk vinden om te doen, helaas laat mijn gezondheid het niet toe, reken maar dat ik smachtend naar buiten staar als de hovenier aan de slag is. Mijn handen jeuken, maar ja, reuma, arthrose, beschadigde zenuwen en slecht balans, niet echt een goed recept voor een tuinman ;)
Nee dat is waar. Vervelend voor je zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:04

Rzaan

Altijd zoekende

Tuinieren is leuk, maar te veel tuinieren een stuk minder.
Mijn ouders hadden een tuinman die hen hielp, maar dat waren andere tijden.

Wat kost een tuinman (eentje die je helpt met het wekelijkse of tweewekelijkse onderhoud)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Ik vermoed snel 30€ per uur in de btw.bij een langlopende afspraak, onze tuinman rekent voor aanleg 45€ per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Rzaan

45 euro per uur is een schappelijk bedrag waar je wel rekening mee moet houden.

30 is echt te weinig, of het is ex btw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
voor een hovenier ja, niet voor een klusjesman/tuinhulp. Dat is ongeschoold werk. Persoonlijk vind ik daar 25euro per uur al aan de hoge kant, incl. btw. Hulp in de huishouding/schoonmaakster/interieurverzorger :P zitten tussen de 12,50 en 15 per uur incl. Waarom een hulp in de tuin dan naar 30-45euro moet snap ik niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zoek inderdaad niet naar een hovenier, met tuinontwerp o.i.d.
Maar snoeien, heg bijhouden, onkruid verwijderen, dat soort zaken.
Daarvoor zal wellicht iets meer kennis en gereedschap nodig zijn als voor het schoonmaken van een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Bockelaar schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:55:
voor een hovenier ja, niet voor een klusjesman/tuinhulp. Dat is ongeschoold werk. Persoonlijk vind ik daar 25euro per uur al aan de hoge kant, incl. btw. Hulp in de huishouding/schoonmaakster/interieurverzorger :P zitten tussen de 12,50 en 15 per uur incl. Waarom een hulp in de tuin dan naar 30-45euro moet snap ik niet....
Sorry, je weet echt niet waar je over praat... :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:11
Bockelaar schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:55:
Ik zou ook denken aan uurtarief schoonmaakster. Zitten zelf ook te denken aan iemand die een paar uurtjes in de week kan komen schoffelen/onkruid wieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:27
Tsja, succes met een hovenier zoeken voor 12,50 per uur :P

Mijn ervaring:

15 euro per uur voor een student, geen verstand van zaken maar kan wel meehelpen.
30 euro per uur voor een goedkope maar professionele tuinman
50 euro voor een professioneel hoveniersbedrijf

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-05 13:54
Joris748 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:42:
[...]

Ik zou ook denken aan uurtarief schoonmaakster. Zitten zelf ook te denken aan iemand die een paar uurtjes in de week kan komen schoffelen/onkruid wieden.
Je hebt vaak van die kleine studentenbedrijfjes waarbij studenten voor allerlei zaken ingezet kunnen worden zoals schoonmaak hulp maar ook auto wassen etc. Die zullen het vast ook prima vinden om in de tuin te werken.

Zal vaak een euro of 20 a 25 zijn omdat de student en het bedrijf betaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
pjot1 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:37:
[...]
Sorry, je weet echt niet waar je over praat... :N
euhm. Denk het wel :)
Woensdag+donderdag gaat de hovenier hier aan de gang voor 45eur per uur. En dat is een bekende, goede hovenier hier in het dorp (het Gooi).
De afgelopen jaren verschillende schoonmaakers/sters aan de gang gehad hier. Allen varierend van 12,50-15eur per uur, voor 4-8 uur per week.
50 euro per uur huur ik helpdeskers in en junior beheerders :)
evleerdam schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:45:
Tsja, succes met een hovenier zoeken voor 12,50 per uur :P

Mijn ervaring:

15 euro per uur voor een student, geen verstand van zaken maar kan wel meehelpen.
30 euro per uur voor een goedkope maar professionele tuinman
50 euro voor een professioneel hoveniersbedrijf
lezen....waar zeg ik hovenier voor 12,50?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Bockelaar schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:54:
[...]

euhm. Denk het wel :)
Woensdag+donderdag gaat de hovenier hier aan de gang voor 45eur per uur. En dat is een bekende, goede hovenier hier in het dorp (het Gooi).
De afgelopen jaren verschillende schoonmaakers/sters aan de gang gehad hier. Allen varierend van 12,50-15eur per uur, voor 4-8 uur per week.
50 euro per uur huur ik helpdeskers in en junior beheerders :)

[...]

Wat hebben helpdeskers en junior beheerders voor kosten dan? :? Ik denk nagenoeg niks. Daarnaast is hovenier zeker geen ongeschoold werk. En buiten dat, hier al eens gekeken? Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Bomenkennis gevraagd! Wij hebben een redelijke tuin (achtertuin 20x10 en voortuin is circa 6x10). Aan de achterkant grenzen we aan een 'laan' van eikenbomen (wandelpad). Er zijn er helaas een paar gesneuveld waardoor het echte laankarakter een beetje weg is. Onze tuin is redelijk vogel- en insectvriendelijk maar voor mijn gevoel ontbreekt er een boom. Of twee. Nu hebben we een schijnbeuk (nothofagus antarctica) in boomvorm (circa 5 meter hoog) en één in struikvorm van circa 4 meter hoog. Maar een schijnbeuk heeft niet echt de 'massa' van een boom.
Voor in de achtertuin zoeken we een boom die ook wat licht van een lantaarn kan blokkeren, dat mag dus echt wel een boom zijn. In de voortuin willen we liefst ook nog een boom hebben, die hoeft niet zo massief te zijn omdat anders te veel licht verloren kan gaan. We zitten te denken aan:
- Japanse Notenboom (ginko biloba). Qua vorm erg mooi, maar volgens mij niet het meest geschikt voor het blokkeren van licht. Zou dus prima in de voortuin passen.
- Rode Meidoorn (Crataegus laevigata). Is al een stuk compacter. Bloeit mooi, maar gaat dit genoeg licht van een lantaarn tegenhouden?
- Amerikaanse Judasboom (cersis canadensis). Ik twijfel of ik de boom ken, hij bloeit mooi maar is volgens mij ook niet heel compact.
- Walnoot (juglans regia). Er zijn varianten die geen 30+ meter hoog worden. Voordeel zijn de vruchten, maar wellicht 'iets te groot'?

Kan iemand nog helpen om de lijst korter te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:27
Bockelaar schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:54:
[...]

[...]

Nou nou, rustig maar. Ten eerste reageerde ik niet direct op jou. Ten tweede wordt er om een 'tuinman die helpt met onderhoud' gevraagd. Ik geef alleen maar aan dat een hovenier veel duurder is dan 12,50 en je dus meer een student of klusjesman zoekt.

Volgens mij zijn we het gewoon eens toch? ;)

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_716
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:01
Ik heb de vraag al eerder gesteld in het klustopic maar daar kreeg ik helaas geen reactie, omdat het wel tuin gerelateerd is probeer ik het ook even hier.

In onze tuin hebben wij betonnen keerwanden laten plaatsen waardoor onze tuin nu overal op gelijke hoogte is. Hier wil ik een schutting bovenop plaatsen van ongeveer 120cm hoog. De breedte van de keerwand is 85mm dus dat zullen palen van 70x70 of 80x80 worden, zou een U paalanker zoals deze sterk genoeg zijn of moet ik toch iets op maat laten maken wat over de wand heen valt icm een koker oid (een soort H profiel maar dan een koker bovenop)? Gaat om ruim 50 meter schutting dus dan word het wellicht nog wel erg prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:32
@Michel_716
Nee, dat gaat niet werken.
Je kan ze alleen in het verlengde van/op de keerwanden monteren en hebt dan zijdelings geen steun.
Je palen zullen dus weinig steun hebben en de schuttingen kunnen makkelijk omwaaien.

Wellicht kun je ipv een koker H gewoon een lange H laten maken met 85 mm tussenruimte.
Dat zijn twee lange strips en een tussenstukje dat je aan elkaar moet lassen. (En waar bevestigingsgaatjes in moeten komen, je moet ze ook aan de keerwanden vastzetten.)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Voor (beperkt) tuin onderhoud (zeker langlopende contracten) zal een grotere hovenier zijn 'in opleiding' krachten sturen, dan wel stagiaires. Althans dat was wat een Hovenier werkzaam bij een groter bedrijf mij vertelde, vandaar de lagere uurprijs (30). Af en toe zal er wel een ervaren kracht meegaan om te kijken of alles nog naar wens is, en als begeleiding voor (te) nieuwe krachten.
Het is een goede training voor startende hoveniers.
Alleen lijkt het er de laatste tijd op dat meer en meer hoveniers solo of als partnerschap gaan werken, dan heb je de luxe van extra personeel à minder kosten niet..

Ik verwacht wel dat als het om wekelijks (of twee wekelijks) onderhoud gaat, dus steeds terugkerend werk, met naar ik aanneem een clausule voor meerwerk indien noodzakelijk, de uurloon kosten gedrukt worden omdat het natuurlijk wel zo zijn voordelen heeft dat je jaarrond in ieder geval werkzaamheden hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 00:02
In het najaar besloten onze voortuin aan te pakken (helaas geen foto meer).
Het bestond voornamelijk uit lavendel met rozenstruiken die verwilderd waren (in 4 jaar niet gesnoeid).
Naar alle kanten ongeveer 20cm overgroei.
Mede vanwege beide een fulltime job en we gaan liever op vakantie in onze langere periodes vrije tijd :)

Een klein ontwerp gemaakt, de voortuin in namelijk maar 1.75m bij 6m dus je zit toch vast aan een lang smal stuk.
In november begonnen en uiteindelijk in december nog afgemaakt (kreeg van mijn vriendin deadline kerst).
We hebben gekozen voor beplanting die in de winter groen blijft en die met kerstversiering aangekleed kan worden.
Volgend jaar komen er nog extra plantjes in om een soort van "vlindertuin" te creeren omdat dit een emotionele waarde heeft voor ons, maar vind het uiteindelijke resultaat nu al prachtig.
Ook al veel complimenten en reacties gekregen van dorpsgenoten die langsliepen en buren, zullen ook zeker wat mindere zijn vanwege weinig groen op dit moment.

Nu ziet de voortuin er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsvO0kmYiRzF75D3vqLHPnauDOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gshelzdo5vpO8dZsHrq6ttFC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRJYhWo6EHosXyUISEwmkM_Vj0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYgZnYjPLF8tp8c7HPUTBNCR.jpg?f=fotoalbum_large

Enkele foto's tussendoor en van voortgang:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pm1OxCN3AS3SeGBp7FsjbA6IXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lehAqP7VN6uYFzaIoSozh76H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOh5lX3p7SXXrWK1oKnlB8wekb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cB5xQv39BWfv8iaB9iCYbyQM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJZFDUw7LOUrcidCoqZSNfWneIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7LqftjC7Iruuysz5wfrjYw2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R45mmZIZA64CWkJ6zTvwM_x1J_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpysZNmY9ynF0qnzEsPhAqfQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZB7KIZJ1s36BBxYMQrSzszrqZ20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zf848zHyiVk6UH12gzgURZGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_-nnMHs4b9IDKQczS8SPgeG7gI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olkw51DEWAihZzKHdw46GEgh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Tehh schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:27:
Voor in de achtertuin zoeken we een boom die ook wat licht van een lantaarn kan blokkeren, dat mag dus echt wel een boom zijn.
Puur gedacht vanuit je eisen, een steeneik? (dicht blad, wintergroen, maar niet zo heel fors). Naaldbomen zijn natuurlijk ideaal, wintergroen en vaak lekker dicht, maar daar moet je van houden.
J_aimy schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:06:
Volgend jaar komen er nog extra plantjes in om een soort van "vlindertuin" te creeren omdat dit een emotionele waarde heeft voor ons, maar vind het uiteindelijke resultaat nu al prachtig.
Ook al veel complimenten en reacties gekregen van dorpsgenoten die langsliepen en buren, zullen ook zeker wat mindere zijn vanwege weinig groen op dit moment.
Heel netjes, ik denk dat je met die hoogteverschillen leuke dingen kunt doen Zelf zou ik zoiets voldouwen met kruiden en planten die over de randen heen groeien, maar ik denk dat jullie smaak wat meer klassiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:59

DjVe

Hatsaflats!

Bomenkennis gevraagd! Wij hebben een redelijke tuin (achtertuin 20x10 en voortuin is circa 6x10). Aan de achterkant grenzen we aan een 'laan' van eikenbomen (wandelpad). Er zijn er helaas een paar gesneuveld waardoor het echte laankarakter een beetje weg is. Onze tuin is redelijk vogel- en insectvriendelijk maar voor mijn gevoel ontbreekt er een boom. Of twee. Nu hebben we een schijnbeuk (nothofagus antarctica) in boomvorm (circa 5 meter hoog) en één in struikvorm van circa 4 meter hoog. Maar een schijnbeuk heeft niet echt de 'massa' van een boom.
Voor in de achtertuin zoeken we een boom die ook wat licht van een lantaarn kan blokkeren, dat mag dus echt wel een boom zijn. In de voortuin willen we liefst ook nog een boom hebben, die hoeft niet zo massief te zijn omdat anders te veel licht verloren kan gaan. We zitten te denken aan:
- Japanse Notenboom (ginko biloba). Qua vorm erg mooi, maar volgens mij niet het meest geschikt voor het blokkeren van licht. Zou dus prima in de voortuin passen.
- Rode Meidoorn (Crataegus laevigata). Is al een stuk compacter. Bloeit mooi, maar gaat dit genoeg licht van een lantaarn tegenhouden?
- Amerikaanse Judasboom (cersis canadensis). Ik twijfel of ik de boom ken, hij bloeit mooi maar is volgens mij ook niet heel compact.
- Walnoot (juglans regia). Er zijn varianten die geen 30+ meter hoog worden. Voordeel zijn de vruchten, maar wellicht 'iets te groot'?

Kan iemand nog helpen om de lijst korter te krijgen?
Voor in de voortuin zou je ook een appel of peer kunnen overwegen. Als het geheel een beetje beschut staat (niet teveel op de koude wind) zal een appel een mooi alternatief zijn (geeft ook wat minder zooi zoals een walnoot wel doet en houdt volgens mij ook wat langer blad vast). Appel is alleen redelijk vatbaar voor ziektes/kwaaltjes. Een stoofpeer is ook een prima alternatief en is wat minder vatbaar, maar laat wel eerder blad vallen.

Genoeg keuze in, maar voor een beetje fruitboom betaal je best wat (12 jaar - Hoogstam - 20/25 - 4 meter hoog - Elstar was +/- €400)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-05 00:02
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:56:
[...]

Heel netjes, ik denk dat je met die hoogteverschillen leuke dingen kunt doen Zelf zou ik zoiets voldouwen met kruiden en planten die over de randen heen groeien, maar ik denk dat jullie smaak wat meer klassiek is.
Het is eigenlijk min of meer de bedoeling dat er planten komen die wat over de randen heen groeien, maar dit laat ik helemaal aan mijn wederhelft.
Zij is van de plantjes en inrichting etc en ik doe vooral het zwaardere werk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Bedankt voor de reacties so far.
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:56:
[...]

Puur gedacht vanuit je eisen, een steeneik? (dicht blad, wintergroen, maar niet zo heel fors). Naaldbomen zijn natuurlijk ideaal, wintergroen en vaak lekker dicht, maar daar moet je van houden.

[...]
Wintergroen is een mooie bijkomstigheid maar geen harde eis. Een Naaldboom heeft een negatieve WAF, dat krijg ik niet verkocht. Hulst valt ook in het rijtje van bomen wat 's winters licht kunnen blokkeren maar de boom die het licht moet blokkeren staat in een deel van de tuin die we ook als moestuin gebruiken. En met je handen tussen die prikkelblaadjes is bijzonder vervelend.
Steeneik valt wat mij betreft af. Achter ons huis staat een laan vol eiken inclusief bijbehorende kut-rups. Die rups lust ook wel een steeneik en ik ben niet van plan om dat te faciliteren ;)
DjVe schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:22:
[...]

Voor in de voortuin zou je ook een appel of peer kunnen overwegen. Als het geheel een beetje beschut staat (niet teveel op de koude wind) zal een appel een mooi alternatief zijn (geeft ook wat minder zooi zoals een walnoot wel doet en houdt volgens mij ook wat langer blad vast). Appel is alleen redelijk vatbaar voor ziektes/kwaaltjes. Een stoofpeer is ook een prima alternatief en is wat minder vatbaar, maar laat wel eerder blad vallen.

Genoeg keuze in, maar voor een beetje fruitboom betaal je best wat (12 jaar - Hoogstam - 20/25 - 4 meter hoog - Elstar was +/- €400)
We hebben in de voortuin een peer en in de achtertuin al een appel (beide laagstam). Voor de variatie zou ik dan eerder een walnoot nemen vanwege de vrucht.
We hebben in de buurt overigens een jeneverbes staan waarvan de schimmels onze peer aantasten, ik lees net dat die schimmel ook de meidoorn kan aantasten. Dus daarmee wordt de lijst alweer iets korter.
Budget is overigens 'geen' probleem, voor een mooie boom/tuin wil ik best wat betalen :)
Eerder hebben we ook een redelijk volwassen schijnbeuk gekocht, dat was ook niet bepaald gratis.

Ik neig er dan naar om in de voortuin een ginko biloba te planten en in de achtertuin (in de 'moestuin' / waar ook licht geblokkeerd moet worden) de notenboom. Niet heel kleurrijk / bloemrijk maar dat lossen we wel op met andere beplanting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW
Tehh schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:18:
Bedankt voor de reacties so far.

Ik neig er dan naar om in de voortuin een ginko biloba te planten en in de achtertuin (in de 'moestuin' / waar ook licht geblokkeerd moet worden) de notenboom. Niet heel kleurrijk / bloemrijk maar dat lossen we wel op met andere beplanting.
Let dan wel op welk geslacht (M/V) boom je daarvan koopt, één van de twee ruikt in de zomer naar hondenpoep, en best ook heel sterk.

Even een zoekopdracht verder: "Vruchten van de mannelijke boom stinken niet, maar die van de vrouwelijke variant wel."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-05 16:41
persoonlijk vind ik de walnotenboom een mooie boom. Groot blad, dicht van buiten af, maar van binnen weer een openstructuur.
Wij hebben er 1 in de tuin van ±10m hoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 20-05 12:32
Wij gaan ook eindelijk de tuin maar eens onder handen laten nemen. Ben er 0,0 handig mee, al ga ik hem wel zelf leeghalen (minstens 2 lagen steen ligt er al).

Het is nu een droevige bende, sowieso al je standaard ongezellige tussenwoning tuin en niet echt groot. Voor de achtertuin heb ik wel een idee met wat ik wil, maar voor geen flauw idee. Ik wil het uitzicht op de dijk wel behouden, maar hoef niet per se zicht op de stoep cq inkijk.
Achter wil ik gewoon wat groen, al lijkt het dat ik moet kiezen uit een stukje (nep)gras voor de kleine, of een fatsoenlijke zithoek. Ik neig naar het 2e.

Foto's van google maps zijn echt dramatisch verouderd, maar goed, de tuin waar het om gaat ziet er hetzelfde uit maar dan nog treuriger.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2NCGFcR.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2jUEkTg.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WkbNRIv.jpg

Als ik daar naar buiten kijk, en dat doe je al snel, is dat gewoon niet iets waar ik vrolijk van word. Maar prioriteit lag eerst bij andere dingen, dus dat moest even.

Voor is ongeveer: 6.30m breed bij 4m diep.
Achter is 6.30m breed bij 7.5m diep (minus 6.3x2.5 keuken uitbouw)

Waar ik mee zit:
Voor: Wil ik de tuin op 1 gelijke hoogte (hoger dan de stoep) met een opstapje, of de tuin geleidelijk laten oplopen. Verschillende buren hebben beide, maar heb niet echt een voorkeur.
Voor: Wat moet je er mee? Misschien een lage heg om de rand? Planten voor 't raam en een pad naar de deur?

Achter: Je kijkt door een grote glazen pui naar de tuin, dus ik wil daar primair veel groen in smalle bakken aan de zijkanten (tegen schutting, muur garage). Ik hou graag de loop van pui naar garage vrij, waardoor het afvalt als zitplek. Er moeten ook containers staan.
Plan wat ik heb is om rechts iets van een optionele overkapping te laten maken die dicht kan, en daar dan een betegeld stuk met plantenbakken rondom, maar waar maak ik dan nog ruimte voor wat gras/planten buiten bakken? Of dat stuk gewoon een grasmat?

Een van de buren, en een huis waar ik de tuin kan zien achteren hebben de muur van de garage ook wit geverfd, dat overweeg ik ook, ziet er toch een stuk ruimer uit.

Als iemand ervaringen, ideeën of juist dingen heeft waarvan je zegt "doe dat absoluut NIET!" dan hoor ik dat graag. Ben nog erg zoekende, heb in ieder geval 2 hoveniers aangeschreven en budgeteer op 5000-7500 voor de aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
Wij zijn van plan om onze voortuin aan te pakken en daarbij hoort ook onze oprit. Nu zag ik hier in het topic wel al wat discussie er over voorbij komen maar vond zo 1-2-3 niet het resultaat terug.

Wat wij willen is meerdere rijen van 3x 100*100*8 betontegels met tussen de rijen en naast de rijen +/- 20cm basaltgrind in honingraatmatten. We hebben er wat wisselende verhalen over gehoord van stratenmakers en zijn benieuwd naar ervaringen van andere.

1. Zijn de honginraatmatten afdoende opsluiting om de tegels op een sterk bed in cement vast te laten liggen?
2. Krijg je alsnog sporen in de kleine stukjes grind?
3. Moeten we wellicht toch een alternatief bedenken om de tegels op te sluiten, al dan niet onder het grind met 20x20 tegels of met beton aansmeren?

@PaT @pjot1 @GeeMoney jullie hebben hier in het verleden ook over gepost, wellicht ervaringen inmiddels om te delen?

Het zou dan gaan om zoiets als dit(rechterkant van de foto):
Afbeeldingslocatie: https://www.hovenier-weetjes.nl/wp-content/uploads/sites/17/2018/02/Oprit-van-grind-en-betontegels.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zebby schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:48:

Waar ik mee zit:
Voor: Wil ik de tuin op 1 gelijke hoogte (hoger dan de stoep) met een opstapje, of de tuin geleidelijk laten oplopen. Verschillende buren hebben beide, maar heb niet echt een voorkeur.
Ik zou het gehele pad onder afschot leggen, daar is het flauw genoeg voor. De tuin(aarde) waterpas, want aflopende aarde geeft een rotzooi. De verhoging bij de stoep zou ik zo laten, dat voorkomt dat rommel vanaf de openbare weg je tuin inwaait. Globaal eigenlijk hetzelfde als het nu is, behalve het pad wat vloeiender.
Voor: Wat moet je er mee? Misschien een lage heg om de rand? Planten voor 't raam en een pad naar de deur?
Planten voor het raam zou ik niet doen, dat is lastig met schoonmaken (en ander onderhoud). Ik ben zelf altijd wel weg van een strookje split langs het raam. Verder vraagt jouw tuin echt om een mooie boom in de voortuin. Dat kan een leuke solidaire boom zijn, of een lei-vorm. Tegenwoordig zijn veel bomen in lei-vorm vekrijgbaar en een jonge boom is niet eens heel duur (100-150 euro). Ik heb onlangs voor een (gewone)laurier gekozen, die blijft het hele jaar groen. Je ziet op het moment ook veel Portugese Laurier met kleiner blad, ook heel mooi als boom. Van diezelfde Portugese Laurier zou je ook een heggetje kunnen maken, sowieso vanaf de straat gezien bij de linker buren.

Dan de vlakken die overblijven nog vullen. Afhankelijk hoeveel onderhoud je wil doen. Grasjes (bv. leliegras) die je 1x per jaar moet knippen, of groene bodembedekkers (bv. vinca minor), of (een andere kleur) grind.

Verder zou ik zo spoedig mogelijk die bruine kozijnen verven. Wit kan altijd, tegenwoordig is grijs ook in. Donkerblauw of donkergroen kan ook, maar oogt misschien iets gedateerder.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 05-01-2021 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Zebby schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:48:
Waar ik mee zit:
Als de oriëntatie van Google Maps klopt ligt de voortuin bijna pal op het noorden, en de achtertuin op het zuiden, maar behoorlijk ingesloten door gebouwen rondom. Da's inderdaad een lastige tuin. Ook in de zomer schaduw voor, en achter heb je vooral een stuk in het midden dat de hele dag in de zon staat.

Voor heb je wel een heel brede stoep, dus ik zou een flink hoge boom (of idd een leiboom) tegen de stoep aanzetten, liefst in één van de hoeken van je voortuin. Ik zou niet aarzelen om voor een boom te gaan die uiteindelijk 3-5 meter wordt, dat kan prima, en het 'breekt' de inkijk al behoorlijk (dwz. mensen kunnen nog steeds binnen kijken, maar het is veel minder vanzelfsprekend). Verder zul je in de voortuin met schaduwplanten rekening moeten houden. Die strook grind (of houtsnippers, of perzikstenen) is geen slechte suggestie, ook omdat dat het minst zonnige stukje tuin gaat zijn. Er zijn genoeg planten die het redelijk doen in de schaduw, maar je wil eigenlijk ook iets dat 's winters niet verpietert, én schaduwbestendig is, en dat wordt al minder vanzelfsprekend. Veel aziatische / tropische planten doen het in die opzichten verrassend goed trouwens.

De achtertuin lijkt me stiekem moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Cheesy schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:17:
[...]
Ik zou het gehele pad onder afschot leggen, daar is het flauw genoeg voor. De tuin(aarde) waterpas, want aflopende aarde geeft een rotzooi. De verhoging bij de stoep zou ik zo laten, dat voorkomt dat rommel vanaf de openbare weg je tuin inwaait. Globaal eigenlijk hetzelfde als het nu is, behalve het pad wat vloeiender.

[...]
Planten voor het raam zou ik niet doen, dat is lastig met schoonmaken (en ander onderhoud). Ik ben zelf altijd wel weg van een strookje split langs het raam. Verder vraagt jouw tuin echt om een mooie boom in de voortuin. Dat kan een leuke solidaire boom zijn, of een lei-vorm. Tegenwoordig zijn veel bomen in lei-vorm vekrijgbaar en een jonge boom is niet eens heel duur (100-150 euro). Ik heb onlangs voor een (gewone)laurier gekozen, die blijft het hele jaar groen. Je ziet op het moment ook veel Portugese Laurier met kleiner blad, ook heel mooi als boom. Van diezelfde Portugese Laurier zou je ook een heggetje kunnen maken, sowieso vanaf de straat gezien bij de linker buren.

Dan de vlakken die overblijven nog vullen. Afhankelijk hoeveel onderhoud je wil doen. Grasjes (bv. leliegras) die je 1x per jaar moet knippen, of groene bodembedekkers (bv. vinca minor), of (een andere kleur) grind.

Verder zou ik zo spoedig mogelijk die bruine kozijnen verven. Wit kan altijd, tegenwoordig is grijs ook in. Donkerblauw of donkergroen kan ook, maar oogt misschien iets gedateerder.
Met pad gehele pad onder afschot heb je daar dan wel een hele strook die niet gelijk ligt met de tuin, en gezien de deur aan de zijkant zit zou je het dan tot de rand doortrekken naar de buren, of toch daar nog een strookje groen en de breedte van de kozijnen nemen? Denk dat het er wat raar uit ziet als je het de hele breedte neemt.
Boompje kan, zolang het niet te veel zicht wegneemt. Onderhoud vind ik een vies woord, dus zo min mogelijk :+

De kozijnen zijn nu al wit, ook bij de deur, en de hele voor-situatie is verandert in dat de deur gelijk is getrokken met de rest van de woning.
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:41:
[...]

Als de oriëntatie van Google Maps klopt ligt de voortuin bijna pal op het noorden, en de achtertuin op het zuiden, maar behoorlijk ingesloten door gebouwen rondom. Da's inderdaad een lastige tuin. Ook in de zomer schaduw voor, en achter heb je vooral een stuk in het midden dat de hele dag in de zon staat.

Voor heb je wel een heel brede stoep, dus ik zou een flink hoge boom (of idd een leiboom) tegen de stoep aanzetten, liefst in één van de hoeken van je voortuin. Ik zou niet aarzelen om voor een boom te gaan die uiteindelijk 3-5 meter wordt, dat kan prima, en het 'breekt' de inkijk al behoorlijk (dwz. mensen kunnen nog steeds binnen kijken, maar het is veel minder vanzelfsprekend). Verder zul je in de voortuin met schaduwplanten rekening moeten houden. Die strook grind (of houtsnippers, of perzikstenen) is geen slechte suggestie, ook omdat dat het minst zonnige stukje tuin gaat zijn. Er zijn genoeg planten die het redelijk doen in de schaduw, maar je wil eigenlijk ook iets dat 's winters niet verpietert, én schaduwbestendig is, en dat wordt al minder vanzelfsprekend. Veel aziatische / tropische planten doen het in die opzichten verrassend goed trouwens.

De achtertuin lijkt me stiekem moeilijker.
Klopt - voor bijna geen zon, achter de hele dag. De garage geeft inderdaad een stuk ook permanent schaduw, maar dat valt mee met hoe diep dat valt. Grind heeft dan voorkeur over houtsnippers, maar ik heb geen idee hoe dat zit met onderhoud icm onkruid en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20
la_fusion schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:48:
Wij zijn van plan om onze voortuin aan te pakken en daarbij hoort ook onze oprit. Nu zag ik hier in het topic wel al wat discussie er over voorbij komen maar vond zo 1-2-3 niet het resultaat terug.

Wat wij willen is meerdere rijen van 3x 100*100*8 betontegels met tussen de rijen en naast de rijen +/- 20cm basaltgrind in honingraatmatten. We hebben er wat wisselende verhalen over gehoord van stratenmakers en zijn benieuwd naar ervaringen van andere.

1. Zijn de honginraatmatten afdoende opsluiting om de tegels op een sterk bed in cement vast te laten liggen?
2. Krijg je alsnog sporen in de kleine stukjes grind?
3. Moeten we wellicht toch een alternatief bedenken om de tegels op te sluiten, al dan niet onder het grind met 20x20 tegels of met beton aansmeren?

@PaT @pjot1 @GeeMoney jullie hebben hier in het verleden ook over gepost, wellicht ervaringen inmiddels om te delen?

Het zou dan gaan om zoiets als dit(rechterkant van de foto):
[Afbeelding]
Ik heb daarom expres grote zware stenen genomen op een ondergrond van puingranulaat.
De stenen wegen 800kg per stuk hier, die gaan echt geen kant op.
Je krijgt uiteraard sporen zichtbaar in je grind pad want je banden nemen de kiezels mee en waar je draait met je band krijg je een druk plek.
In mijn geval valt het heel erg mee omdat mijn grind paden alleen tussen de stenen zit van de oprit en je dus feitelijk maar over 55cm grind heen rijdt hier en dan weer een steen van 120x240.
Ik heb nu denk ik een keer of 3 geveegd in een jaar tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Zebby schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Met pad gehele pad onder afschot heb je daar dan wel een hele strook die niet gelijk ligt met de tuin, en gezien de deur aan de zijkant zit zou je het dan tot de rand doortrekken naar de buren, of toch daar nog een strookje groen en de breedte van de kozijnen nemen?
Ik weet niet of we over hetzelfde hebben, ik bedoel in ieder geval de voortuin en dit is ongeveer het beeld dat ik er bij heb (snelle schets)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/L1WwTsx/twkrtuin-copy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 18:27
Bomenkennis gevraagd! Wij hebben een redelijke tuin (achtertuin 20x10 en voortuin is circa 6x10). Aan de achterkant grenzen we aan een 'laan' van eikenbomen (wandelpad).
Heb je nog een specifieke grondsoort en waterstand?

Mocht je in de extremen zitten (natte klei of droog zand) dan zou ik kijken of de gekozen boom daar lekker mee uit de voeten kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Cheesy schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:19:
[...]

Ik weet niet of we over hetzelfde hebben, ik bedoel in ieder geval de voortuin en dit is ongeveer het beeld dat ik er bij heb (snelle schets)

[Afbeelding]
Ja, dank voor die schets, geeft al een veel beter beeld van wat er kan. Zou dan denk ik aan beide kanten een heg doen, misschien ook tegen de stoep (dus eigenlijk rondom?).
Met een boom ben ik wel bang een beetje zicht kwijt te raken naar de dijk, maar misschien valt dat wel mee. En aan de andere kant, of ik nou tegen een eigen boom aankijk of die van de kijk, maakt misschien ook niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Cheesy schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:19:
Heb je dit snel gefotoshopt? Dan vind ik het namelijk knap.

Hortensia's vind ik trouwens een prima voorbeeld van planten die het op deze plek (en eigenlijk overal) prima gaan doen in de zomer, maar 's winters in ielige droogplanten veranderen. Ik zou het altijd combineren met iets waar je 's winters ook wat groen van ziet. Rhododendrons, Skimmia's, Kardinaalsmutsen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:49:
[...]

Heb je dit snel gefotoshopt? Dan vind ik het namelijk knap.

Hortensia's vind ik trouwens een prima voorbeeld van planten die het op deze plek (en eigenlijk overal) prima gaan doen in de zomer, maar 's winters in ielige droogplanten veranderen. Ik zou het altijd combineren met iets waar je 's winters ook wat groen van ziet. Rhododendrons, Skimmia's, Kardinaalsmutsen, etc.
Dat is inderdaad een beter idee. Ik had deze pluimhortensia's ook. Heel leuk 's zomers, maar 's winters zijn ze vrij kaal. Dus nu staan er bij mij ook Skimmia's in. Gaat meer even over een globaal idee. Inderdaad even snel gephotoshopt (kan nog een stuk netter, altijd vrij lastig om juiste perspectief donor-foto's te vinden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
LinuxMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:26:
[...]

Heb je nog een specifieke grondsoort en waterstand?

Mocht je in de extremen zitten (natte klei of droog zand) dan zou ik kijken of de gekozen boom daar lekker mee uit de voeten kan.
Geen grote extremen. In de omgeving ligt een oude rivierarm. Tijdens de bouw stonden de kruipruimten allemaal blank maar tegenwoordig kurkdroog. Lokaal zit er nog best wat klei in de grond vanwege die oude rivierarm. Zo ben ik in de achtertuin regelmatig blokken klei tegen gekomen. Vanaf circa 1 meter diepte is het voornamelijk zandgrond. Tot nu toe groeit hier bijna alles wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
Cheesy schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:53:
[...]

Dat is inderdaad een beter idee. Ik had deze pluimhortensia's ook. Heel leuk 's zomers, maar 's winters zijn ze vrij kaal. Dus nu staan er bij mij ook Skimmia's in. Gaat meer even over een globaal idee. Inderdaad even snel gephotoshopt (kan nog een stuk netter, altijd vrij lastig om juiste perspectief donor-foto's te vinden).
Je geeft ook gratis advies op een forum, 't zou wat zijn als je dan aankomt met een maatwerk afbeelding :D

Donderdag komt de eerste hovenier, die gaf wel aan dat hij (all-in, excl eventuele overdekkingen) tussen de €90 en €250 per m2 vraagt. Meneer doet het al 40 jaar en staat alom goed bekend, maar pfoe dat is wel fors hoger dan ik had verwacht. Ik wil geen prutswerk dat na 2 jaar schots en scheef staat, maar ik heb ook geen landhuis met oprijlaan die helemaal gestyled moet worden. Waardeer wel de duidelijkheid vooraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Zebby

Ik denk dat schets van @Cheesy een mooie goede oplossing is. Op deze manier heb je niet zulk extreem afschot en heb je evengoed wat groen in de tuin. Als opsluiting voor je grond kan je gewoon bandjes gebruiken. Ik heb thuis ook een groot hoogteverschil en heb voor keien gekozen. Hier een verslag. pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

@la_fusion
Een aantal jaar geleden heb ik zoiets gemaakt bij een klant. Dit waren wel grotere tegels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isFfp_VMXBjq5AQ6KM9ZYHtWMs4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gZntMW6sjTs74Ky2Bir9NGy5.jpg?f=fotoalbum_medium

1. Alles valt of staat met de ondergrond. Zoals @GeeMoney al aangeeft dien je een laag steenkorrel oftewel puingranulaat aan te brengen en 3 tot 5 cm zand. In de foto hierboven liggen de tegels nagenoeg in de korrel, er ligt ongeveer 1cm zand onder voor het zetten van de tegel. Net zoals bij GeeMoney zijn deze tegels 12cm dik. De rest is aangevuld met zand. Deze gaan echt geen kant op. 100/100/8 vind ik persoonlijk te licht om op deze manier te leggen. Je zou bandjes eromheen kunnen zetten en bijvoorbeeld 4cm klik geven waardoor je de bandjes niet meer ziet. Of kiezen voor bijvoorbeeld bovenstaande tegels. Schellevis tegels zijn dit.

Misschien dat je in de loop der tijd wat sporen krijgt. Door de laag korrel en het zand wat je goed verdicht is spoorvorming miniem. Gewoon vergelijkbaar met normale bestrating alleen heeft grind het voordeel dat je het heel makkelijk weer bijwerkt. Paar zakjes grind erover en het kan weer jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
pjot1 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:38:
@la_fusion
Een aantal jaar geleden heb ik zoiets gemaakt bij een klant. Dit waren wel grotere tegels.
[Afbeelding]

1. Alles valt of staat met de ondergrond. Zoals @GeeMoney al aangeeft dien je een laag steenkorrel oftewel puingranulaat aan te brengen en 3 tot 5 cm zand. In de foto hierboven liggen de tegels nagenoeg in de korrel, er ligt ongeveer 1cm zand onder voor het zetten van de tegel. Net zoals bij GeeMoney zijn deze tegels 12cm dik. De rest is aangevuld met zand. Deze gaan echt geen kant op. 100/100/8 vind ik persoonlijk te licht om op deze manier te leggen. Je zou bandjes eromheen kunnen zetten en bijvoorbeeld 4cm klik geven waardoor je de bandjes niet meer ziet. Of kiezen voor bijvoorbeeld bovenstaande tegels. Schellevis tegels zijn dit.

Misschien dat je in de loop der tijd wat sporen krijgt. Door de laag korrel en het zand wat je goed verdicht is spoorvorming miniem. Gewoon vergelijkbaar met normale bestrating alleen heeft grind het voordeel dat je het heel makkelijk weer bijwerkt. Paar zakjes grind erover en het kan weer jaren mee.
Die had ik inderdaad ook gezien, vandaar de mention. Maar denk je dat het nog steeds het geval is bij een goede ondergrond, stenen in het cement en grind er tussenin?

We zijn sowieso naar Schellevis tegels aan het kijken. Zo'n beetje de enige optie bij dit formaat. Zou een 12 cm dikke variant naar jouw idee beter blijven liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
In die zin, hoe groter, hoe beter. ;)

Ik zou zeggen, de tegel die je voor ogen hebt heeft gewoon opsluiting nodig. Doe je dit niet, kan de tegel eerder verschuiven met matten die opgedrukt worden als gevolg.

12 cm gaat echt geen kant op bij normaal gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door pjot1 op 05-01-2021 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20
pjot1 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:54:

Ik zou zeggen, de tegel die je voor ogen hebt heeft gewoon opsluiting nodig. Doe je dit niet, kan de tegel eerder verschuiven met matten die opgedrukt worden als gevolg.

Ik kan het beamen. Ik rijd een EV van 2500kg en de 12cm rakkers zijn geen millimeter verschoven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
pjot1 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:54:

Dus dan is het even uitzoeken wat het verschil in prijs is tussen 8cm dikke tegels met bandjes en 12 cm dikke tegels zonder bandjes. En ook even vragen of dit voor de stratenmaker verschil uitmaakt ivm het gewicht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
la_fusion schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:10:
[...]

Dus dan is het even uitzoeken wat het verschil in prijs is tussen 8cm dikke tegels met bandjes en 12 cm dikke tegels zonder bandjes. En ook even vragen of dit voor de stratenmaker verschil uitmaakt ivm het gewicht :+
Qua prijs zal het denk ik niet veel uitmaken. Bandjes moet je al in de korrel zetten. Is kutwerk en eigenlijk niet te doen. Dus arbeidsloon schiet omhoog.

Voor het gewicht maakt het niet uit. Ze moeten toch machinaal gestraat worden. Meestal doe je dit met bijvoorbeeld vacuüm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
pjot1 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:15:
[...]

Qua prijs zal het denk ik niet veel uitmaken. Bandjes moet je al in de korrel zetten. Is kutwerk en eigenlijk niet te doen. Dus arbeidsloon schiet omhoog.

Voor het gewicht maakt het niet uit. Ze moeten toch machinaal gestraat worden. Meestal doe je dit met bijvoorbeeld vacuüm.
Ah ja ik had verwacht dat er met leggen nog wel verschil zou zijn omdat de 12 cm dikke (267kg) toch alweer 90 kilo zwaarder zijn dan de 8 cm dikke (178kg). Wel wat meer grind maar dat is in vergelijking met het maken van het puinbed niet veel :+

Toch blijf ik mij erover verbazen dat zo'n tegel van 180 kg alsnog verplaatst kan worden als deze op een goed bed in de cement ligt. Uiteindelijk is het vergelijkbaar met het gewicht van een persoon op een losse 30x30 tegel als je er met je auto over gaat rijden maar toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
la_fusion schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:23:
[...]

Ah ja ik had verwacht dat er met leggen nog wel verschil zou zijn omdat de 12 cm dikke (267kg) toch alweer 90 kilo zwaarder zijn dan de 8 cm dikke (178kg). Wel wat meer grind maar dat is in vergelijking met het maken van het puinbed niet veel :+

Toch blijf ik mij erover verbazen dat zo'n tegel van 180 kg alsnog verplaatst kan worden als deze op een goed bed in de cement ligt. Uiteindelijk is het vergelijkbaar met het gewicht van een persoon op een losse 30x30 tegel als je er met je auto over gaat rijden maar toch..
Nee, op de korrel gooi je zand. Je werkt het zand ook af op 5cm onder de tegel. Matjes zijn 3 cm, 5 cm grind. Als je voor fijn grind gaat. Hoe grover het grind, hoe dikker de grindlaag moet zijn.

Het gaat het om de krachten die op de tegel komen te staan als je stuurt, remt en wegrijdt en dit niet 1 keer waardoor het op een gegeven moment gaat verschuiven.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-05 16:31
Hier weer wat gevorderd met de overkapping.
Begonnen met het bitumen dak, deze in de loop van de week afmaken.(Al valt het niet mee met al die regenbuien hier. Kwestie van veel dakjes maken van zeil en een hele lange adem) Wachten is het nog op boeidelen, deze komen morgen.
Lichtstraten zitten er inmiddels ook in.
Volgende week beginnen met de zijwanden dicht maken.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoPoldervaart
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:51
Hey Herkz, mooie overkapping! Heb je dubbelglas gebruikt voor je lichtkoepel? En heb je last van condens aan de binnenkant?
Herkz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:06:
Begonnen met het bitumen dak, deze in de loop van de week afmaken.(Al valt het niet mee met al die regenbuien hier. Kwestie van veel dakjes maken van zeil en een hele lange adem) Wachten is het nog op boeidelen, deze komen morgen.

***members only***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
ArjoPoldervaart schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:45:
Hey Herkz, mooie overkapping! Heb je dubbelglas gebruikt voor je lichtkoepel? En heb je last van condens aan de binnenkant?

[...]
Dankjewel! de ramen zijn inderdaad dubbel, HR++. Dus ik verwacht hier geen condens tegenaan te krijgen.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:22

dimako_

Vogel

Herkz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:06:

***members only***
Mooie overkapping, ik ben zelf ook van plan om iets soortgelijk te plaatsen.
Heb je de lichtstraten zelf gemaakt? Zo ja, ergens detailtekening van? :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
dimako_ schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:58:
[...]

Mooie overkapping, ik ben zelf ook van plan om iets soortgelijk te plaatsen.
Heb je de lichtstraten zelf gemaakt? Zo ja, ergens detailtekening van? :>
Lichtstraten heb ik besteld bij glasdiscount. Zijn er mooiere lichtstraten? jazeker, maar deze worden compleet geleverd en zijn betaalbaar.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Herkz

Mooi gemaakt! d:)b Echt iets om trots op te zijn! :) En wat een mooi uitzicht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel_716
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:01
Teijgetje schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:03:
@Michel_716
Nee, dat gaat niet werken.
Je kan ze alleen in het verlengde van/op de keerwanden monteren en hebt dan zijdelings geen steun.
Je palen zullen dus weinig steun hebben en de schuttingen kunnen makkelijk omwaaien.

Wellicht kun je ipv een koker H gewoon een lange H laten maken met 85 mm tussenruimte.
Dat zijn twee lange strips en een tussenstukje dat je aan elkaar moet lassen. (En waar bevestigingsgaatjes in moeten komen, je moet ze ook aan de keerwanden vastzetten.)
Dank voor je reactie, ik had dat vermoeden inderdaad ook al dat het niet stevig genoeg zou zijn.
Inmiddels een aanvraag gedaan bij een metaal bewerker, eens kijken wat daar uit komt.
Zelf had ik dit even in elkaar gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oToQEkvN1j7EHMLby2-ot7Gp03A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lgQqMMzsouzJonjEoaYxlBTf.png?f=user_large

Maar als ik jou goed begrijp is een koker niet perse benodigd? Dat scheelt waarschijnlijk ook nog wel weer qua kosten. Dan blijven de zijkanten gewoon open, qua aanzicht misschien wel iets minder mooi. Wel beter qua waterafvoer want dan blijft er sowieso niks in zitten (al maak ik met een koker daar ook wel gaten voor).

[ Voor 8% gewijzigd door Michel_716 op 06-01-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Naar aanleiding van de vraag van @la_fusion toch ook weer eens naar onze geplande tuininrichting gekeken en hoe de tuin er nu bij ligt. Daarbij viel mij toch op dat de bestrating die aan de noordkant ligt best snel groen wordt. Ik heb de betonnen klinkertjes die daar nu liggen vorige zomer afgespoten, maar ze zijn nu alweer groenig.

Wat is nu een soort bestrating die daar verhoudingsgewijs goed tegen bestand is, of die je eenvoudig met een hogedrukreiniger (met terrasborstel) schoon kan maken?
@pjot1 heb jij daar wellicht goede suggesties voor? Zijn die tegels die jij noemde in de reactie op la_fusion van Schellevis daar geschikt voor?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:16
@PaT Kan je geen betontegels met keramische toplaag nemen? Die worden ook wel groen maar kan je een stuk makkelijker schoonmaken. Ik heb ze zelf ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• la_fusion
PaT schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:11:
Naar aanleiding van de vraag van @la_fusion toch ook weer eens naar onze geplande tuininrichting gekeken en hoe de tuin er nu bij ligt. Daarbij viel mij toch op dat de bestrating die aan de noordkant ligt best snel groen wordt. Ik heb de betonnen klinkertjes die daar nu liggen vorige zomer afgespoten, maar ze zijn nu alweer groenig.

Wat is nu een soort bestrating die daar verhoudingsgewijs goed tegen bestand is, of die je eenvoudig met een hogedrukreiniger (met terrasborstel) schoon kan maken?
@pjot1 heb jij daar wellicht goede suggesties voor? Zijn die tegels die jij noemde in de reactie op la_fusion van Schellevis daar geschikt voor?
Wij hebben in de achtertuin ook Schellevis betontegels liggen(80*80 variant) en die worden in het najaar/winter groen. Die behandelen we eens per jaar met anti groen voor de tegels van Hornbach/Karwei of welke bouwmarkt dan ook en ziet er de rest van het jaar prima uit. Volgens mij ga je dat ook niet zomaar voorkomen. Met een hogedrukspuit zou ik zeker niet doen omdat je dan de toplaag stukmaakt en daardoor nog eerder groene tegels krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
Ik wil binnenkort beginnen om boeidelen aan mijn overkapping (douglas hout) te monteren.
Weet iemand hoe ik deze het beste kan monteren? Ik heb het liefst geen schroeven in zicht.
De boeidelen zijn van geschaafd douglas hout en bestaan uit 2 delen.

Ik zit zelf te denken om de boeidelen aan de achterzijde met beugeltjes vast te zitten in de liggers.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

la_fusion schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:29:
[...]

Wij hebben in de achtertuin ook Schellevis betontegels liggen(80*80 variant) en die worden in het najaar/winter groen. Die behandelen we eens per jaar met anti groen voor de tegels van Hornbach/Karwei of welke bouwmarkt dan ook en ziet er de rest van het jaar prima uit. Volgens mij ga je dat ook niet zomaar voorkomen. Met een hogedrukspuit zou ik zeker niet doen omdat je dan de toplaag stukmaakt en daardoor nog eerder groene tegels krijgt.
"anti-groen" in de zin van de azijnoplossingen?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-05 09:03
la_fusion schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:29:
[...]

Met de terrasborstel van de hogedrukspuit maak je de tegels niet kapot hoor. Doen we al jaren. Geen azijn of andere middelen nodig. Kokend water met een bezem werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Even een vraag over Gazon. Ik heb de handleiding doorgenomen die in de openingspost staat en gekeken wat het ongeveer gaat kosten en nu heb ik toch een paar vraagjes:

Het gaat om dit stukje groene postzegel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NoL6CVl50n1gb4bsOMDgmt51_Nc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8sqehGR7QMLpBja3Q4AD9J6e.jpg?f=fotoalbum_medium
Het groene stukje links is ongeveer 12 m2 en stukje rechts is 7 m2. (even snel geschat)

- Is het de moeite om hier het mest voor te halen zoals in de openingspost? Het is meer dat al die zakken mij genoeg geeft om de komende 5 jaar te bemesten en is het dan niet verstandiger om een alles-in-1 gazonmest te halen en die te gebruiken? Dan is het effect minder groot, maar zit ik niet met een half schuurtje vol met mest. Of krijg je dan nooit zo'n goed resultaat met de handleiding en mest vergaat niet, dus kan ik 'eeuwig' opslaan?
- In hoeverre is kunstmest schadelijk voor konijnen? Die zitten nu aan de rechterkant (dat is ook gedeeltelijk de reden waarom er nu amper gras staat, andere reden is dat het aan die kant drassiger is geworden. Ik weet ook niet waarom...). Of is het dan handiger om te gaan voor organisch? En wat zouden jullie dan aanraden?
- De rechterkant is het gras overspannen met kippengaas, dus dat kan ik niet verticuteren. Is er een andere manier om dat 'luchtiger' te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@PaT

Schellevis is gewoon beton en zal dus op schaduwrijke plekken gewoon groen worden.

Zoals @la_fusion ook al aangeeft, door reinigen met behulp van een HD reiniger zal de bestrating alleen maar eerder groen worden. Hier heeft @kaboom1555 gelijk de reden waarom hij het elk jaar moet doen. Het is eigenlijk hetzelfde als met hout. Je zet de poriën open waardoor algen eerder de kans hebben zich aan de tegel te hechten.

Als antwoord op @PaT z'n vraag kan ik alleen zeggen dat alles groen wordt. Alleen op natuursteen of keramiek zal de groene aanslag niet aan de tegel hechten. Je spuit het dan gewoon met de sproeier af. Dat is het grote voordeel. Nadeel is echter wel dat het spekglad wordt.

Het schoonmaken van beton kan je HG groene aaslagverwijderaar gebruiken. Helaas is HG vrij duur maar het is wel goed. Alternatieven zijn natuurazijn (wel verdund) of Biotex (wasmiddel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-05 09:26
Ik word helemaal gestoord van al die katten hier in de buurt. Voordat we de voortuin hadden aangepakt was het grotendeels een stuk open grond welke als kattenbak gebruikt werd, de stank was soms niet te harden. Oktober de voortuin aangepakt en de borderbakken beplant en bedekt met cacaodoppen, hopend dat de overlast daarmee over zou zijn. Helaas is dat niet het geval, maar alleen maar erger geworden. De cacaodoppen zijn na een paar regenbuien niet meer effectief. Daarnaast komen ze nu ook ineens in de achtertuin hun behoefte doen in de plantenbakken. In deze plantenbakken ligt een laag grof basalt split, maar dit gooien ze eruit.

Wat ik al geprobeerd heb:

- Koffiedik strooien
- Kattenschrik strooien
- Ultrasone katten verschrikker
- Split in de tuin gooien
- Saté prikkers in de plantenbakken (werkt tot het hout zacht wordt, maar ziet er niet uit)
- Hoopje zand in het gras aan de overkant van de straat, wellicht aantrekkelijker dan onze tuin

De achtertuin is nu nog één groot tegelparadijs en zou ik best wat willen vergroenen, maar als dat betekend dat we straks in de stank zitten ga ik daar niet aan beginnen. Iemand nog een tip om van dit probleem af te komen? Die luchtbuks van zolder halen lijkt me de laatste optie :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skielder
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:40
bij mij achter in de tuin had ik er ook last van. meerdere potjes Geranium macrorrhizum geplant en er geen last meer van.
Het helpt ook als je tuin volgroeid is, dan hebben ze geen plek om te graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lavendelplanten plaatsen werkt ook goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

Topicstarter
skielder schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:18:
bij mij achter in de tuin had ik er ook last van. meerdere potjes Geranium macrorrhizum geplant en er geen last meer van.
Het helpt ook als je tuin volgroeid is, dan hebben ze geen plek om te graven.
Werkt dat ook als ze niet meer bloeien? Nu onze hond al even overleden is hebben we ook katten op bezoek.

offtopic:
@Vinz Zelf zat ik te denken aan een vangkooi en dat afleveren bij het asiel totdat het kwartje bij de eigenaars valt dat ze deze vogelmoordenaars maar beter binnen kunnen houden }) :+ Worden ze ook minder snel overreden wat altijd onsmakelijke foto's in de buurt app oplevert. edit: niet serieus natuurlijk

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 ... 61 ... 180 Laatste