Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 60 ... 190 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:14
@RoosW
Zo te zien kan eea aan materiaal niet door een vrachtwagen bij je neergezet/afgehaald worden?
Dat scheelt ook enorm in prijs als alles via een lang pad aan en afgevoerd moet worden.

Loop voor je eigen indruk eens heen en weer naar de plek waar evt tegels/aarde/beplanting neergezet kan vanaf een vrachtwagen, en klok dat eens.
En dat maal 80 (zand weg 25 kruiwagen, aarde terug 25 kruiwagen, lava, tegels, beplanting). Dan heb je al een idee hoe lang iemand bezig is alles daar te krijgen. En met laden lossen van die kruiwagen wordt het natuurlijk langer dan alleen wandelen.

En verkijk je niet op tegeltjes van 90x45x5, die zijn niet te tillen (ca 43 kg) en zeker niet alleen te leggen zonder hulpmiddelen.

[ Voor 59% gewijzigd door Teijgetje op 21-11-2020 12:37 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:13
Teijgetje schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:19:
@RoosW
Zo te zien kan eea aan materiaal niet door een vrachtwagen bij je neergezet/afgehaald worden?
Dat scheelt ook enorm in prijs als alles via een lang pad aan en afgevoerd moet worden.

Loop voor je eigen indruk eens heen en weer naar de plek waar evt tegels/aarde/beplanting neergezet kan vanaf een vrachtwagen, en klok dat eens.
En dat maal 80 (zand weg 25 kruiwagen, aarde terug 25 kruiwagen, lava, tegels, beplanting). Dan heb je al een idee hoe lang iemand bezig is alles daar te krijgen. En met laden lossen van die kruiwagen wordt het natuurlijk langer dan alleen wandelen.

En verkijk je niet op tegeltjes van 90x45x5, die zijn niet te tillen (ca 43 kg) en zeker niet alleen te leggen zonder hulpmiddelen.
Daar heb je een punt, je kunt hier voor niet met een auto komen, enkel voetpad en even verder fietspad. Daar had ik helemaal niet aan gedacht, dat verklaart wel een boel. Ook waarom bakken maken van 30cm hoog en verder hetzelfde lijdt tot 30 uur werk ipv 42, minder af te voeren.
Tja ik heb vroeger zelf 12 kuub zand en 5 kuub aarde mijn toenmalige tuin in gereden met de kruiwagen, ruim 1 1/2 week mee bezig geweest.. En daar was het letterlijk op de hoek van de tuin gestort.
De offerte is overigens gebaseerd op 50x50 betontegels, maar we hebben deze keramiek/beton tegels elders gezien (met hout patroon) en vonden dat veel mooier ondanks ruim 30 euro m2 meerprijs. In gedachte die al toegevoegd. Maandag komt een tweede bedrijf voor een offerte, dan hebben we wat te vergelijken.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
RoosW schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:29:
[...]

Daar heb je een punt, je kunt hier voor niet met een auto komen, enkel voetpad en even verder fietspad. Daar had ik helemaal niet aan gedacht, dat verklaart wel een boel. Ook waarom bakken maken van 30cm hoog en verder hetzelfde lijdt tot 30 uur werk ipv 42, minder af te voeren.
Tja ik heb vroeger zelf 12 kuub zand en 5 kuub aarde mijn toenmalige tuin in gereden met de kruiwagen, ruim 1 1/2 week mee bezig geweest.. En daar was het letterlijk op de hoek van de tuin gestort.
De offerte is overigens gebaseerd op 50x50 betontegels, maar we hebben deze keramiek/beton tegels elders gezien (met hout patroon) en vonden dat veel mooier ondanks ruim 30 euro m2 meerprijs. In gedachte die al toegevoegd. Maandag komt een tweede bedrijf voor een offerte, dan hebben we wat te vergelijken.
Hoho! Het leggen van keramische tegels is duurder dan het leggen van betontegels.

Er moet veel nauwkeuriger gewerkt worden. Bovendien dien je keramische tegels af te voegen wat natuurlijk ook duurder is dan gewoon invegen. Om de kosten te drukken zou je dit ook zelf kunnen doen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-10 19:09
hansvk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:35:
Wij hebben anderhalf jaar geleden een vijgenboom geplant. Deze is het afgelopen jaar goed gegroeid en aan het eind van de zomer kwamen er wat vruchten aan. Deze waren vorige maand nog redelijk klein en zouden als ik het goed heb gelezen dan volgend jaar verder moeten groeien en rijpen. Nu zijn met de bladval ook alle vruchtjes afgevallen, dus ik snap het even niet meer. Info op internet die ik tegen kom is verwarrend. Hadden deze vruchten dit jaar eigenlijk al moeten rijpen? Of klopt het dat de vrucht in het tweede jaar rijpt?
Nee, die hadden dit jaar rijp moeten zijn. Maar daarvoor kwamen ze te laat als ik het goed lees. Het ene jaar gaat wat beter als het andere. Vaak zijn de eerste jaren wat lastiger en sommige gaan uit van om het jaar een goede oogst. Dit jaar was bij ons super. Daarvoor meestal net niet rijp aan het einde van het seizoen. Dit jaar zelfs jam gemaakt na het uitdelen.

• Kleissen88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-10 18:25
RoosW schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:37:
[...]

Tja, zo had ik er nog niet naar gekeken, las ook net een 'bijsluiter' https://drive.google.com/...BBVmvfC2/view?usp=sharing voor prairie beplanting, ondergrond tot 50cm omspitten en verrijken, daar 8cm lavakorrels (niet te fijn) over heen, en dan met een speciale schop de planten in de lava steken (met het onderste worteldeel door de lava heen in de ondergrond). Maar dan nog, het zijn per m2 8 planten, niet echt monnikenwerk lijkt mij.
Bij onze buren in ons oude huis werd de achtertuin met tegels nieuw bestraat (zij hadden de oude tegels inderdaad op MP gezet gratis af te halen) 52m2 ruim binnen een dag, met zand aanbrengen en draden spannen voor de afloop en hoogte en uittrillen van de zandlaag (wel door een bestratingsbedrijf, niet door een hovenier).
Dat had ik nog in mijn achterhoofd, dus toen leek 6m2 opnieuw bestraten (met keramisch op betontegel 90x45x5cm) een klusje van een uur of zo.
Er ligt zand onder, al heb ik geen idee hoe dik die laag is. Hier de huidige situatie.
[Afbeelding]

De tuin (ofwel postzegel) is dus 4,5x2,7m
Dit (oid.) is wat wij graag zouden willen hebben: https://lageschaar.nl/mengsels/garnet/
Ik heb begin oktober een prairie garden aangelegd in totaal ca. 17 m2. Erg goed zelf te doen met de planten schop die je te leen krijgt.

Het zelfde geld voor het lava mengsel aanbrengen. Ondergrond vlak maken en daar overheen 8 cm lava grind aanbrengen. Wanneer je een aantal klinkers van 8 cm dik overal neerlegt kun je perfect zien of je overal genoeg grind gestort hebt.

Ik ben benieuwd hoe het komend voorjaar eruit gaat zien 😄

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-10 10:48

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

deWit schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:34:
[Afbeelding]
Ik heb vandaag een kersenboom gekregen van de buren die anders toch weg ging. Zo voorzichtig mogelijk uitgegraven en flink terug gesnoeid. Ik wil hem morgen weer hier in de grond zetten. Twee palen er naast zetten om te schoren en dan een pak compost er omheen verspreiden. Dan maar hopen.... Nog iets anders wat ik moet doen om de verplaatsing zo kansrijk mogelijk te maken?
Dank voor de tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ve3VubesK1tYwG5rH4qxLYYzPig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMkOfvYM7GBCyZBVA4qbV4k6.jpg?f=fotoalbum_large

Fingers crossed. Moet nog wat extra compost rondom maar die had ik niet meer, en de composthoop die klaar was ligt onder de boomwortels... En nog een paar extra boompalen erbij, deze is te iel..

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:57
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:58:
We hebben een aantal hortensia's staan. Deze willen we graag snoeien om ze wat compacter te houden (ze gaan al aardig de hoogte in maar zijn onderin wat kaal). Maar werd mij afgeraden door een bekende om het nu te doen, omdat ze dan kapot kunnen vriezen met de vorst.

Ze zijn inmiddels de helft van hun blad kwijt, maar het viel mij net op dat er nu al weer nieuwe knoppen aan zitten!? Wanneer moet ik ze nou snoeien :+ ?
Ik snoei mijn hortensia's altijd in het voorjaar. Vind het wel wat hebben, die uitgebloeide hortensia's in de winter. :)
in het voorjaar knip ik ze altijd tot een cm of 10 boven de grond af. (Hydrangea Paniculata; bij andere soorten hortensia's kan het zijn dat je dat anders moet doen natuurlijk)

https://fgheysels.github.io/

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:15
deWit schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:43:
Fingers crossed. Moet nog wat extra compost rondom maar die had ik niet meer, en de composthoop die klaar was ligt onder de boomwortels... En nog een paar extra boompalen erbij, deze is te iel..
Heel leuk!

Ik heb vorig jaar een malus red sentinel in mijn tuin verplaatst. Die was ongeveer de helft van jouw boom. Dit jaar liep hij uit, maar wel fors minder dan voorheen maar hij leeft in ieder geval wel. Hopelijk heeft hij dit jaar gebruikt om mooie nieuwe haarwortels te maken. De truc is inderdaad veel water geven, ook aankomende week als het vrijwel niet regent.

Heeft iemand hier tips voor een goede spade waarmee ik ook een beetje kan wrikken? Ik heb er laatst twee binnen een paar weken gesloopt maar wil gewoon iets goeds hebben!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07:10
Dennis schreef op maandag 23 november 2020 @ 00:21:
[..]

Heeft iemand hier tips voor een goede spade waarmee ik ook een beetje kan wrikken? Ik heb er laatst twee binnen een paar weken gesloopt maar wil gewoon iets goeds hebben!
Daar kun je beter een stootijzer voor gebruiken. https://www.hbm-machines....m-1500-x-30-mm-stootijzer

• SawaFish
  • Laatst online: 22-10 10:33
Hallo, ik zoek wat tips betreffende het snoeien van een boom. Achterin mijn tuin staat een aardige boom die flink bij de buren overhangt, en die ik graag zo veel als dat kan wil snoeien. Ik verwacht dat er al 15 jaar nooit naar gekeken is. Mijn vraag is: hoeveel kan je van zo'n boom afhalen en welke takken zijn beter dan anderen om weg te halen? M'n vader haalt regelmatig met een kettingzaag hele bomen van boven af stukje bij stukje weg dus geen tak zou te groot zijn om gesnoeid te worden.

Mijn doel is een kleinere boom, minder overhang bij de buren, maar niet over een jaar een dode boom :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aO_AahD5OjRjUpGQ-WI01l2yztc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yow8RnaPXAbhDcOo2Nu2zQts.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5SLmItTeS_ShIBDfRvYkT_RLqMI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9NMGCAaHo84EnkR50rRMG4Rw.jpg?f=fotoalbum_tile

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-10 19:48
RoosW schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:29:
[...]

Dan komt een gemotiseerde 'kruiwagen' zo'n ding op rupsbandjes goed van pas.

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
SawaFish schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:52:
Hallo, ik zoek wat tips betreffende het snoeien van een boom. Achterin mijn tuin staat een aardige boom die flink bij de buren overhangt, en die ik graag zo veel als dat kan wil snoeien. Ik verwacht dat er al 15 jaar nooit naar gekeken is. Mijn vraag is: hoeveel kan je van zo'n boom afhalen en welke takken zijn beter dan anderen om weg te halen? M'n vader haalt regelmatig met een kettingzaag hele bomen van boven af stukje bij stukje weg dus geen tak zou te groot zijn om gesnoeid te worden.

Mijn doel is een kleinere boom, minder overhang bij de buren, maar niet over een jaar een dode boom :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat ik zo zie staat je boom behoorlijk dichtbij de erfgrens. Volgens mij binnen de 2m. Als dat zo is dan zijn je buren behoorlijk coulant, want ze mogen eisen dat deze boom wordt verwijderd.
Zie deze link: https://www.juridischloke...uren/buren/boom-erfgrens/

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wimhaw schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:25:
[...]

Wat ik zo zie staat je boom behoorlijk dichtbij de erfgrens. Volgens mij binnen de 2m. Als dat zo is dan zijn je buren behoorlijk coulant, want ze mogen eisen dat deze boom wordt verwijderd.
Zie deze link: https://www.juridischloke...uren/buren/boom-erfgrens/
Dat verschilt per APV van de gemeente. In mijn gemeente is dat inderdaad 2 meter, in Rotterdam is die grens op 50 cm gelegd.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• SawaFish
  • Laatst online: 22-10 10:33
@Wimhaw @PaT, interessant, daar was ik me helemaal niet van bewust dat dat niet mag. Als ik zo zoek is er in Eindhoven niks voor vastgelegd, dus minimaal 2m afstand of de boom moet al 20 jaar staan en dan hebben de buren geen klaagrecht meer. Mij zou het niet verbazen als de boom al 20+ jaar oud is, maar de buren hebben sowieso nog nooit geklaagd dus ik ga er voorlopig gewoon van uit dat ze dat niet gaan doen.

Rest mij de vraag hoeveel ik van zo'n boom kan afhalen zonder dat de boom in de problemen komt.

[ Voor 10% gewijzigd door SawaFish op 23-11-2020 22:46 ]

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 11:16
pjot1 schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:47:
[...]

Toch netjes en service van de hovenier. Vaak is het slim om die ene centimeter te zoeken in de voeg langs de schuur. Dan valt het het minste op. Enige nadeel is, is dat je het nu hebt gezien en weet dus je gaat nu alles zien.

Voor het mooiste resultaat zouden de tegels eigenlijk onder de hamer gestraat moeten worden.
Nog maar even terugkomen op bovenstaand bericht. Hovenier heeft inmiddels het terras leeg geraapt en opnieuw gelegd. De verzaagde tegels zijn vervangen en het geheel ligt nu (beter) haaks op woning en garage. De hoogteverschillen tussen de tegels zijn me echter wederom een doorn in het oog en dit komt op veel plekken voor. Ook de voegen zijn niet strak maar dit lijkt een resultaat van de verschillen in hoogte; een voeg vullen tussen tegels die niet gelijk liggen kan volgens mij nooit netjes worden.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Krijgt het vlakken van het zandbed onvoldoende aandacht of speelt er iets anders?

Edit; om te polsen of ik niet te kritisch ben, ben ik benieuwd wat jullie van onderstaand werk vinden. Zouden jullie hiermee akkoord gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngi_6u_YaQPOq5Moo2m51NLOZOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iAC5A9tDikHqBwPdVwJpBd9w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyV2U5A4Avtp1l9oXLE9g61kpFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSS5RiVf5Mq9QLCbQs4MDalK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jslaman op 25-11-2020 09:41 ]

• jslaman
dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door jslaman op 25-11-2020 09:42 ]

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:37
jslaman schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:33:
[...]

Nog maar even terugkomen op bovenstaand bericht. Hovenier heeft inmiddels het terras leeg geraapt en opnieuw gelegd. De verzaagde tegels zijn vervangen en het geheel ligt nu (beter) haaks op woning en garage. De hoogteverschillen tussen de tegels zijn me echter wederom een doorn in het oog en dit komt op veel plekken voor. Ook de voegen zijn niet strak maar dit lijkt een resultaat van de verschillen in hoogte; een voeg vullen tussen tegels die niet gelijk liggen kan volgens mij nooit netjes worden.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Krijgt het vlakken van het zandbed onvoldoende aandacht of speelt er iets anders?

Edit; om te polsen of ik niet te kritisch ben, ben ik benieuwd wat jullie van onderstaand werk vinden. Zouden jullie hiermee akkoord gaan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lastig om het hoogte verschil te zien op de foto's maar lijkt me iets waar je makkelijk overheen kunt struikelen als je net een lekker drankje hebt gepakt? Hier mbi geoceramica tegels laten leggen en die zijn nagenoeg compleetvlak. Voegen zijn ook even breed want er zitten afstandspunten aan de tegels die zorgen voor een gelijke voeg. Welke tegels heb je laten leggen?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• jslaman
Bo0bz schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:43:
[...]

Lastig om het hoogte verschil te zien op de foto's maar lijkt me iets waar je makkelijk overheen kunt struikelen als je net een lekker drankje hebt gepakt? Hier mbi geoceramica tegels laten leggen en die zijn nagenoeg compleetvlak. Voegen zijn ook even breed want er zitten afstandspunten aan de tegels die zorgen voor een gelijke voeg. Welke tegels heb je laten leggen?
Dit zijn ook geoceramica tegels (evoque greige). Had gehoopt dat men bij poging 2 alles uit de kast zou halen om een goed resultaat neer te leggen. Zoals eerder gezegd; ik verwacht geen badkamerkwaliteit, maar wel beter dan dit...

• pjot1
  • Niet online
@jslaman

Sommige mensen verwachten dat je het net zo strak als een badkamervloer krijgt maar je blijft een blok beton in het zand leggen... Neemt niet weg dat dit onacceptabel is. Als er langs een draad, onder de hamer is gestraat, krijg je het ook veel netter.

Mijn inziens is, is dat er te weinig aandacht is besteed aan de zandbaan. Tegels zijn namelijk erg maatvast. De kleine oneffenheden die je dan nog hebt kan je met een grote balk en een zware moker wegslaan. Dat gaat in jouw geval niet lukken omdat de hoogteverschillen te groot zijn. Bovendien liggen de voegen te laag...

Het ziet ernaar uit dat dit een haastklus is geweest...

• jslaman
@pjot1 Had al gehoopt op jouw mening, bedankt. Ik ga het gesprek met de hovenier maar weer aan.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-10 16:17

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Pfff, ik ben inmiddels ook bezig met het oriënteren voor de tuin. Het betreft een rij nieuwbouwwoningen (rijtjeswoningen) en ik probeer m'n buren mee te krijgen om mee te doen met het afgraven van de oude grond en het aanbrengen van zand en grond. Per huis ongeveer 85m2.

Probleem 1: buren op de hoek willen al niet meedoen. Die denken dat de huidige grond goed genoeg is (dat is die niet. Zit vol met oude bakstenen en weet ik veel wat voor rommel)
Probleem 2: We kunnen niet over hun grond naar onze tuin, want er staan al schuttingdelen
Probleem 3: Mijn andere buren twijfelen nu aan de prijs van de offerte.

Omgerekend is die €10,50 per m2. Daarvoor graven ze 20cm af en brengen ze +/- 16 kuub zand/grond aan.
De achtertuin is te bereiken via een achterom, maar idealiter had ik alle tuinen tegelijkertijd laten aanpakken. Had ook gescheeld in de offerteprijs. Nu komt daar namelijk €1,50 per m2 bovenop als ik het in m'n eentje laat doen.

Enige ervaring hiermee hoe ik dit slim kan aanpakken? Volgens mij is het echt een goede prijs namelijk.

If it aint fixed, it's broken.

• Teijgetje
@Tjebakka
Ik denk dat je je voor 120 euro korting een hoop gezeik op je hals haalt.
Natuurlijk telt elke euro als je een nieuw huis koopt maar voor elke bewoner zullen de eisen anders zijn.
Als je bestraat heb je een laagje zand nodig om mee te werken, in de tuin grond en dan vind ik persoonlijk 20 cm te ondiep om lekker in te planten. Een plantenbak is al haast dieper en zelfs gras zal dieper willen wortelen zodat je niet 2x in de week hoeft te sproeien.

En hoewel bestraten op schoon zand het fijnst is, kan je natuurlijk ook bestraten op zand waar hier en daar een steen in zit. Zolang je afgetrilde laag maar vlak is, eventuele uitstekende stenen vis je er dan simpel uit.
Dan hoef je waarschijnlijk minder aan de zandlaag te doen (en/of minder vervangen) en voornamelijk de tuingrond verbeteren.

Ik zou beginnen het bij de buren neer te leggen, wat willen zij precies met hun tuin, iedereen een tekeningetje, en laten zij maar offertes laten maken dan als ze twijfelen of het niet te duur is.

Maar ik denk dat je beter alleen je eigen tuin kan doen.
Weliswaar iets duurder maar je begint niet een mogelijke burenruzie terwijl je er nog niet eens goed en wel woont. Alles wat niet goed/stuk gaat, gaat namelijk via jou als jij het regelt.
Want hoe wil je probleem 2 aanpakken? De schuttingen deels weghalen? Reken dan ook hoeveel dat gaat kosten qua weghalen en terugplaatsen, of dat onbeschadigd kan, en of je dan niet meer betaald dan dat je korting krijgt met 10 tuinen. Twee uurtjes met twee man is zomaar meer dan €120.

@SawaFish
Heb je met de buren overlegd wat zij vinden?
Misschien zijn ze wel blij met de kruin en de mindere inkijk, of kijken ze zelf liever tegen een boom aan dan tegen rijtjes met huizen.Of zijn ze zelfs blij met de schaduw, de boom neemt in hun tuin geen plek in.

Theoretisch maak je een beetje een inschatting welke takken je wil laten staan qua vorm. Haal je bv alle takken zover doormidden dat je alle zijtakken weg hebt ( dus ca 1-1,5m boven de muur) dan zullen al die takken weer uitlopen en een kleinere kruin maken.
Een boom reageert op snoei door extra hard uit te gaan lopen, ter compensatie.
Een mooie volle kroon kan overigens best wel een tijd duren.

Maar zelfs als je de hele kroon met alle gesteltakken weghaalt, en alleen een stam laat staan, dan loopt die stam uiteindelijk weer uit.

Het is wel belangrijk te weten wat voor boom het is, je kan vrijwel alles snoeien van november tot maart......behalve de ABC-bomen. Die moeten in de zomer anders bloeden ze dood bij grote snoei.
Maar eigenlijk s het altijd beter een boom in de zomer te snoeien, dan kan hij zijn wonden beter afdekken en is kans op schimmel kleiner.
Het enige voordeel van wintersnoei is imo dat je minder snoeiafval hebt want geen blad. De snoeiwonden behandelen is vaak wel beter, iets wat in de zomer meestal niet hoeft.

[ Voor 44% gewijzigd door Teijgetje op 25-11-2020 12:09 ]

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-10 23:21
SawaFish schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:52:

dit is in ieder geval het goede seizoen (boom in rust). Ik weet niet wat voor soort boom dit is, sommige bomen kunnen goed tegen snoeien, anderen minder. Als ze er minder goed tegen kunnen zijn kun je bijvoorbeeld spul kopen om op het snijvlak te smeren na het snoeien dat helpt tegen schimmelvorming of bloeden.
Sommige bomen lopen ook minder mooi uit na snoeien (sprieterig), dus dan is vormsnoei lastig.

• pjot1
  • Niet online
Tjebakka schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:05:
Pfff, ik ben inmiddels ook bezig met het oriënteren voor de tuin. Het betreft een rij nieuwbouwwoningen (rijtjeswoningen) en ik probeer m'n buren mee te krijgen om mee te doen met het afgraven van de oude grond en het aanbrengen van zand en grond. Per huis ongeveer 85m2.

Probleem 1: buren op de hoek willen al niet meedoen. Die denken dat de huidige grond goed genoeg is (dat is die niet. Zit vol met oude bakstenen en weet ik veel wat voor rommel)
Probleem 2: We kunnen niet over hun grond naar onze tuin, want er staan al schuttingdelen
Probleem 3: Mijn andere buren twijfelen nu aan de prijs van de offerte.

Omgerekend is die €10,50 per m2. Daarvoor graven ze 20cm af en brengen ze +/- 16 kuub zand/grond aan.
De achtertuin is te bereiken via een achterom, maar idealiter had ik alle tuinen tegelijkertijd laten aanpakken. Had ook gescheeld in de offerteprijs. Nu komt daar namelijk €1,50 per m2 bovenop als ik het in m'n eentje laat doen.

Enige ervaring hiermee hoe ik dit slim kan aanpakken? Volgens mij is het echt een goede prijs namelijk.
Ik zou gewoon lekker je eigen tuin doen en de rest zoekt het maar uit! ;) Ik neem aan dat je al genoeg geld hebt uitgegeven dus dan kan die €120,- er ook nog wel bij! Persoonlijk vind ik dit al een scherpe prijs. Zoals @Teijgetje ook al aangeeft, kan je het een hoop gezeik opleveren als iets niet goed is...

Een schttuingdeel schroef je 9 van de 10 keer zo los, dus als je dat in overleg doet, kan niemand daar wat van zeggen.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-10 14:25
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit moet veel beter kunnen. Bij ons ligt het er zo in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qCqOGnkoZOagbqU2YQps26LZlI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiwNyUU5XLozbJrNOJFIM2u4.jpg?f=fotoalbum_medium

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• jslaman
Zoals het er op jouw foto bij ligt was ook zo ongeveer wat ik ervan verwacht had. Daar zou ik meer dan dik tevreden mee geweest zijn.
hansvk schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:24:
[...]

Dit moet veel beter kunnen. Bij ons ligt het er zo in:

[Afbeelding]

[ Voor 3% gewijzigd door jslaman op 25-11-2020 19:56 ]

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
jslaman schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:03:
Zoals het er op jouw foto bij ligt was ook zo ongeveer wat ik ervan verwacht had. Daar zou ik meer dan dik tevreden mee geweest zijn.

[...]
Ik vraag me af of je er bij was toen het gelegd werd. Ik was er zelf wel bij toen hij bezig was en kwam af en toe kijken. Toen de hovenier bijna klaar was waren er een paar plekken waar ik vond dat er te veel hoogte verschil was, ik heb het toen meteen aangegeven waarop hij dit meteen heeft kunnen corrigeren. Hij had een ijzeren staaf met aan de onder kant een soort scooterband waarmee hij één tegel vacuüm zoog en kon optillen. Dan kon hij het zandbed waar nodig corrigeren door wat extra zand te strooien en het hoogteverschil weg te nemen. Ik moet zeggen dat het niet perfect ligt, maar wel stukken beter dan wat ik op jouw foto's zie.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-10 16:11
miicker schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:38:
[...]

Ik vraag me af of je er bij was toen het gelegd werd. Ik was er zelf wel bij toen hij bezig was en kwam af en toe kijken. Toen de hovenier bijna klaar was waren er een paar plekken waar ik vond dat er te veel hoogte verschil was, ik heb het toen meteen aangegeven waarop hij dit meteen heeft kunnen corrigeren. Hij had een ijzeren staaf met aan de onder kant een soort scooterband waarmee hij één tegel vacuüm zoog en kon optillen. Dan kon hij het zandbed waar nodig corrigeren door wat extra zand te strooien en het hoogteverschil weg te nemen. Ik moet zeggen dat het niet perfect ligt, maar wel stukken beter dan wat ik op jouw foto's zie.
Ofwel een tegeltiller
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAl_mvePonTzQOqzR028Gne04ro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eZ9d0zhAiWYXlSPjev9QnQz6.jpg?f=user_large

7x 410 pw op zuid met enphase IQ7A -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:54
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt erop dat je zandbed wegspoelt aan de ruimte aan de rechterkant. Bij mij staan daar nog bandjes en die zijn vast gezet met cement om schuiven te voorkomen

• jslaman
alki schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:51:
[...]

Lijkt erop dat je zandbed wegspoelt aan de ruimte aan de rechterkant. Bij mij staan daar nog bandjes en die zijn vast gezet met cement om schuiven te voorkomen
Op de rand van de betonvloer (geheel staat op heipalen) )is een rand gemetseld om het zandbed volledig op te sluiten. Buitenste rij tegels is hierop verlijmd om schuiven te voorkomen.

• pjot1
  • Niet online
jslaman schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:02:
[...]

Op de rand van de betonvloer (geheel staat op heipalen) )is een rand gemetseld om het zandbed volledig op te sluiten. Buitenste rij tegels is hierop verlijmd om schuiven te voorkomen.
Heb je hier niet gelijk de reden te pakken waarom de tegel steekt? Als de gemetselde rand niet 100% vlak is, krijg je hoogteverschillen in de tegels.

Wat voor lijm is hier gebruikt? Je zou eigenlijk Poltec moeten gebruiken, deze heeft een vullend vermogen waardoor je dus hoogteverschillen kan wegwerken. Dit heeft schuimlijm bijvoorbeeld niet.

• jslaman
@pjot1 Bij de tegels aan de rand zou dat inderdaad goed de oorzaak kunnen zijn. Volgens mij is er een soort purschuim voor tegels/blokken tussen gespoten. Probleem doet zicht echter ook voor bij tegels die niet op het metselwerk steunen.

Eigenaar van het hoveniersbedrijf is vanochtend weer langs geweest en begrijpt dat ik hier niet tevreden mee ben. Hij gaat zich vandaag beraden over een oplossing en zou er vanavond op terugkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door jslaman op 26-11-2020 13:35 ]

• alki
jslaman schreef op donderdag 26 november 2020 @ 13:33:
@pjot1 Bij de tegels aan de rand zou dat inderdaad goed de oorzaak kunnen zijn. Volgens mij is er een soort purschuim voor tegels/blokken tussen gespoten.

Eigenaar van het hoveniersbedrijf is vanochtend weer langs geweest en begrijpt dat ik hier niet tevreden mee ben. Hij gaat zich vandaag beraden over een oplossing en zou er vanavond op terugkomen.
Dan zal t wel goed komen

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 31-10 14:27
@jslaman Hovenier alleen betalen voor de tegels en @pjot1 uitnodigen om ze strakker te leggen

• jslaman
@Sturgeon22 Ik sta overal voor open :-)

• pjot1
  • Niet online
@jslaman Als zelfs de eigenaar kan begrijpen dat het niet netjes is, zal het gerust goed komen! Gelukkig is het toch geen terassenweer! ;)

@Sturgeon22 Ik rij dan zoveel werk voorbij hè. ;) O-)

• jslaman
pjot1 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 05:03:
@jslaman Als zelfs de eigenaar kan begrijpen dat het niet netjes is, zal het gerust goed komen! Gelukkig is het toch geen terassenweer! ;)
Dat dacht ik na de 1e keer ook, nu dit nog een keer is gebeurd heb ik daar toch wat minder vertrouwen in. Maar goed, we gaan het zien.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 31-10 21:52
pjot1 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 05:03:
Hebben stratenmakers eigenlijk een ‘seizoen’, net als hoveniers en airco-installateurs?

• pjot1
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:15:
[...]

Hebben stratenmakers eigenlijk een ‘seizoen’, net als hoveniers en airco-installateurs?
Ja en nee, als er vorst in de grond zit houdt het op. In dit jaargetijde moet je je werkzaamheden een beetje uitzoeken, baan maken met kunstlicht gaat eigenlijk niet, dit vanwege strooilicht. Ook kan je last hebben van wateroverlast. Meerdere malen gaten in kolken moeten boren en geultjes moeten graven.

Met particulieren merk je altijd als ze hun vakantiegeld hebben gehad of als de eerste zonnestralen beginnen te schijnen. Dan komt meestal alles tegelijk. :)

@jslaman Ik snap dat je vertrouwen een beetje weg is, maar ze hebben vast wel eerder met dat bijltje gehakt. De eigenaar vond het zelf ook niet netjes, dit houdt dus in dat ze het wel beter kunnen. Keramische tegels vergen nu eenmaal meer aandacht dan gewone tegels. Zoals ik al eerder zei, het ziet eruit als een haastklus, maar het siert de hovenier dat deze het er niet bij laat zitten.

Ik ben van mening dat bestrating beter gedaan kan worden door een stratenmaker ipv een hovenier. Een hovenier is toch een beetje 'het manusje van alles' terwijl een stratenmaker echt gespecialiseerd is in bestrating.

[ Voor 31% gewijzigd door pjot1 op 27-11-2020 10:01 ]

• CVTTPD2DQ
pjot1 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:43:
[...]
Met particulieren merk je altijd als ze hun vakantiegeld hebben gehad of als de eerste zonnestralen beginnen te schijnen. Dan komt meestal alles tegelijk. :)
Dat was een beetje mijn vraag. Airco-installateurs kunnen ook het hele jaar door hun werk doen, maar hebben het in de zomer om eoa. reden drukker :)

• Dennis
Heeft iemand hier ervaring met dit soort grondspots van AliExpress met een enkele (sterke) LED-chip en zo ja, is dit aan te raden of juist niet?

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:48
Toen ik keramische tegels had gekocht en er nog niet had over nagedacht hoe ze te leggen werd ik bij het rondvragen helemaal gek.
De ene wilde het op stabilise leggen (2000 euro)
Een ander die ik sprak vertelde me dat op geel zand voor hem de normale manier was
Daarna een tegelzetter gesproken en die adviseerde beton te laten storten en dan zouden zij het met chape aansmeren en de tegels erop verlijmen. (excl beton storten 80 x 37,50 eur ex btw)

Uiteindelijk wat oxxobase platen besteld en ze daarop gelegd op een zandbed met hulp van een vriend en zijn maat (hovenier en stratenmaker).

• Jon NH
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:51
Bij Fonq zijn momenteel de Fiskars handmaaiers in de aanbieding, mogelijk dat er mede-Tweakers zijn die hier eveneens naar op zoek zijn.

Fiskars StaySharp Max handmaaier inclusief grasopvangbak €161,99
Fiskars StaySharp Max handmaaier exclusief grasopvangbak €128,99
Fiskars StaySharp Plus handmaaier €129,99

Zelf heb ik zojuist na lang twijfelen de StaySharp Max besteld, de prijsverlaging gaf voor mij de doorslag.

• Teijgetje
Beetje goed en slecht nieuws hier.

Het goede nieuws:
Er zijn inmiddels twee sproeikoppen aangekomen om een fontein van te maken.
De kleine is groter dan gedacht en beide hebben een inwendig schroefdraad van ca 32 mm (1 1/4").
De grote is mooi groot.
Er was 1" opgegeven maar dat zal de inwendige pijpdiameter zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsRaZywtQxduthLMOLEbZCF4muM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1lGjekoDFbrG4DzzlV33v3LG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWFRef3Z9Zq4ZSbLQNa-m5RoSiI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSQ33JtYfTeAZA5jh9js82H0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MO0FXKkxtsYhqsutfawUr0u6HkM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Czjbry9TOSMGt1KnU6mWQcZs.jpg?f=fotoalbum_tile

Gezien de pomp 16 m³/h kan leveren en dat nooit door een buisje 25 uitw 20 mm inwendig kon volgens mij, heb ik op black Friday een andere grote besteld die een 1 1/2 " aansluiting had, werd aangeboden voor 44 euro ipv 70, dat zal dan een inwendige schroefdraaddiameter zijn van 45 mm zijn schat ik. Daar kan wat meer water doorheen. Ook is die iets groter dan deze grote qua diameter bol.
Van de 17 sproeiers die ik over hou kan ik misschien een kroon maken om de sproeier heen, als ik er niet een terugstuur.
Dus nog even wachten voordat ik kan gaan experimenteren.
En in het slechtste geval hebben we een megafontein voor 121 euro als ik alles gebruik. >:) ( één grote kop kost hier al meer)
Theoretisch zou het een fleur de lis met een extra bouquet bovenin, omringt door een naar binnen of buiten gerichte kroon, moeten kunnen worden. Ik heb theoretisch 233 l/min waarvan wellicht 200l/min overblijft.

Het slechte nieuws:
Bij een blik op de wilgen langs het veld viel me op dat van een aantal de bast weg was en er gaatjes in zaten.
Dit betreft voornamelijk de stammetjes die niet aangeslagen zijn, zogezegd dood hout.
Ik kwam een mogelijke boosdoener tegen op internet, de wilgensnuitkever. Die vreet bast weg, graaft gangetjes, en legt eieren waarvan de larven een gang vreten in de wilg.
Remedie.....kappen en verbranden. Ze overwinteren nu en ze kunnen veel schade doen met hun halfjaarlijkse cyclus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsOMq9Th7YGBXkQ71sY59onTp4w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XO0RMsVwoWFjdd9tJKVDGzD1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Y3IP5cycKqbPkkj9J6NB-qDw3U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bL6bVUOHOV5mU8MIXsEIyyzU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AeOrP2rawjsb_MAKMcz_yrhSxY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8W2jVk8SUfWaO5q62tqive4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUmU_iU9iQJjnNOEaALhAh3EsX0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nDmHZLBtuHO6zISkZxWvTJH.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik vond de gaten en gleuven eigenlijk te groot en grof voor larven. De boorgaatjes van een halve cm diameter wel, maar halve bomen slopen?
Sommige gaten leken eerder uitgehakt.
Ook lekker veel spaanders op de grond.
Ik verdenk nu spechten.
Die schijnen larven en beestjes onder de schors te kunnen horen.
Of hebben ze ander zicht en zien ze warmte of beweging, naast uv? Het viel me ooit op dat een merel een worm tussen het gras op 6 meter afstand feilloos wist te pakken toen ik hem die toegooide. Terwijl een merel blijkbaar niet eens het puntje van zijn snavel kan zien.
Ik vond wel een (zooi) bijenkast(en) die door spechten aangepakt waren om bij de bijen te komen wat enigszins leek op mijn gaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OL1l4AHVqUck7j9FCeaiDjmewDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAa3Gr9PpImEVTWaO99h1kdB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qx2-w3sMtzgetzZlVpCVbhQJkY8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jg445fLtYmKHdoNbeew23sIF.jpg?f=fotoalbum_tile

Heeft iemand dit wel eens gezien of meegemaakt?
Of toch larven van een olifantensnuitkever? :+

De stammetjes die aangevreten zijn worden sowieso van het voorjaar vervangen door levende.
Waarschijnlijk gaan van de winter deze toch op de brandstapel.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 01-12-2020 12:24 ]

• jslaman
@pjot1 Bij de tegels aan de rand zou dat inderdaad goed de oorzaak kunnen zijn. Volgens mij is er een soort purschuim voor tegels/blokken tussen gespoten. Probleem doet zicht echter ook voor bij tegels die niet op het metselwerk steunen.

Om nog even terug te komen op bovenstaande, de voorgestelde oplossing van de hovenier is als volgt;

"Is het een idee dat jij de tegels markeert die naar jou mening niet naar het zin liggen. Dan halen wij ze er uit (met zuignap). Hoop dat dit tot het gewenste resultaat mag leiden."

Het probleem met hoogteverschillen kan hier waarschijnlijk aardig mee ondervangen worden, ware het niet dat het 1/3 van het totaal aantal tegels betreft (+/- 30 tegels). Naar mijn idee blijft het dan aanmodderen om een vlak geheel te krijgen, maar mogelijk heb ik het mis. Het probleem van verspringende voeglijnen en variatie in voegbreedte los je hier in ieder geval niet mee op, dus dat blijft dan zoals het is en daar ben ik eerlijk gezegd ook nog niet gelukkig mee.

@pjot1 Ik ben (voor de laatste keer ;) )benieuwd naar jouw mening over de geboden oplossing.

• pjot1
  • Niet online
@jslaman

Pfoe, dit lijkt me heel erg moeilijk. Moet de tegel die steekt nu zakken of moeten de omliggende tegels omhoog? Dit is (bijna) onmogelijk. Natuurlijk probeert de hovenier met zo min mogelijk kosten/werk dit op te lossen maar op deze manier blijf je aanmodderen.

In mijn ogen moet de hovenier zijn verlies nemen en gewoon alles eruit rossen en opnieuw beginnen. Alleen op deze manier kan je de boel knap krijgen.

Misschien kan je beter, in overleg met de hovenier, een stratenmaker inhuren.

• Teijgetje
@jslaman
Overal een kruis op plakken? Ook ivm de voegen?
Als je één tegel hoger/lager legt dan ligt degene ernaast weer niet goed, etc.
Voor de hovenier zal het ook frustrerend zijn als het daarna weer niet goed ligt.
En je moet er dan bijblijven zodat je gelijk kan zeggen dat de verlegde tegel nog steeds te hoog/te laag ligt.
Terwijl met een nieuw strak bed je ze zo er in tilt/rijdt, allemaal even hoog.

Ik zou zoals @pjot1 al voorstelt de hovenier vragen het leggen over te laten aan een stratenmaker. Met uiteraard aftrek van zijn legloon van de tegels op de factuur.
Wellicht weet hij een stratenmaker en kan hij het daarmee onderhands regelen, alle tegels zullen op een stapel moeten en dat kan hij zelf wel vooraf doen, voortrillen ook, maar ik zou me verzekeren dat die persoon dan niets anders doet dan bestraten die het uiteindelijk vlakt/trilt/legt.

En dan nog zal er altijd iets in zitten. ;)
Maar de kans is dan veel kleiner dat het scheef ligt qua voegen en het weer geen vlak wordt, een stratenmaker weet waar te beginnen, en hoe te leggen, om zo min mogelijk, zo niet geen, stekende tegels te krijgen.

De bordjes helpen goed tegen hondenpoep, ik heb er sinds ik ze neergezet heb geen hoop gezien.
Ben nu op zoek naar bordjes voor mollen.........
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPeohc7wiXDreA5Y3s1qZKjHJ9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlY4EFhv3KYAMxtFj04f9RkF.jpg?f=fotoalbum_large

Ben maar weer gaan klemmen want sinds een paar weken lijkt het wel of ze overal kastelen aan het bouwen zijn, zoveel grote hoge hopen.
Ik dacht dat ze in winterslaap gingen. :(

[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 01-12-2020 21:15 ]

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-10 23:21
Teijgetje schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 00:17:
Ik vond de gaten en gleuven eigenlijk te groot en grof voor larven. De boorgaatjes van een halve cm diameter wel, maar halve bomen slopen?
Sommige gaten leken eerder uitgehakt.
Ook lekker veel spaanders op de grond.
Ik verdenk nu spechten.
Ik heb geen verstand van wilgensnuitkevers, hier op de droge zandgrond staan geen wilgen. Maar we hebben hier wel veel spechten, en vooral foto 3 ziet er inderdaad heel erg uit als spechtenwerk.

• roossink
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-12-2020
*knip*
Spam is niet toegestaan zie Het algemeen beleid #verbodenspam

[ Voor 90% gewijzigd door tweakduke op 01-12-2020 22:18 ]

• Dennis
@Teijgetje hier is meneer of mevrouw Mol ook volop bezig.

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-10 10:52
Jon NH schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:55:
Bij Fonq zijn momenteel de Fiskars handmaaiers in de aanbieding, mogelijk dat er mede-Tweakers zijn die hier eveneens naar op zoek zijn.

Fiskars StaySharp Max handmaaier inclusief grasopvangbak €161,99
Fiskars StaySharp Max handmaaier exclusief grasopvangbak €128,99
Fiskars StaySharp Plus handmaaier €129,99

Zelf heb ik zojuist na lang twijfelen de StaySharp Max besteld, de prijsverlaging gaf voor mij de doorslag.
Ik ben voor mijn (aan te leggen) bescheiden 35m2 grasveld ook nog op zoek naar een handmaaier; wat maakt dit type zoveel beter dan bv een standaard Gardena?
Ik wilde vooral kijken naar één met smalle wielen zodat ik (bij toepassen van een opsluitband rondom het gras) niet ook nog een kantenmaaier nodig heb...

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:27
Ik ben bezig met de tuinverlichting. Grondspots om huis uit te lichten, aantal spits onder overstek overkapping en twee wandarmaturen aan de schutting.

Het circuit van de grondspots is werkend. Ik twijfel zelf over de afstand tot de muur. Ze zitten nu op 20cm, mijn gevoel is dat ze verder moeten. Hebben jullie tips qua afstand?

Ook moet ik hiervoor nog goede gu10 lampen kopen. Maar hoeveel lumen? Ik vind het mooi als dakoverstek ook nog wordt uitgelicht, deze begint op ongeveer 6m tot 9.5 meter. Ik wou de ikea ryat 400 lumen proberen, of is deze te zwak?

Voor de spots onder de dakoverstek overkapping zelfde vraag qua lumen. Afstand tot grond ongeveer 2 3m bij laagste punt. Deze lampen moeten sfeer geven, is de 345 lumen van ikea dan nog te sterk?

Edit: ik twijfelde eerst over hue lampen. Maar 9 x 17 euro, is groot verschil met 16 euro voor 9 ryat lampen. Ik maak wel draadloze ontvanger achter schakelaar.

[ Voor 9% gewijzigd door headhunter1985 op 02-12-2020 07:29 ]

• Teijgetje
StevenPH schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 23:13:
[...]

Ik ben voor mijn (aan te leggen) bescheiden 35m2 grasveld ook nog op zoek naar een handmaaier; wat maakt dit type zoveel beter dan bv een standaard Gardena?
Ik wilde vooral kijken naar één met smalle wielen zodat ik (bij toepassen van een opsluitband rondom het gras) niet ook nog een kantenmaaier nodig heb...
Hij, de Max, maait haast vanzelf, maait tot de zijkant van de machine door de plaatsing van de wielen en blijft lang scherp, je kan er banen mee maaien met een rol en hij gooit voor uit zodat jezelf schoon blijft.

Maar dat had je vast zelf ook al gevonden. ;)

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
ik heb erg veel last van (volgens mij) diachondra in mijn gazon, maar ik kan niet echt vinden wat ik hier tegen kan doen. hebben jullie een idee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hV50-KBJZHv-4O_hi6rYeiowBOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3mIUSDlV1EgqCazSeACAcIo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Frogy op 02-12-2020 10:24 ]

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-10 12:49
Frogy schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:23:
ik heb erg veel last van (volgens mij) diachondra in mijn gazon, maar ik kan niet echt vinden wat ik hier tegen kan doen. hebben jullie een idee?[Afbeelding]
Lijkt mij eerder 'Gewoon speenkruid'. Volgens Wikipedia kent het veel toepassingen. Verder is het een bijenplant.

Oplossingen zijn: veel maaien, handmatig verwijderen of genieten van de biodiversiteit (en het wellicht proberen in een salade ;) )

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-10 21:18

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Iemand ervaring met “ tuinhuisje / veranda” en het storten van een betonnen vloer?
Laat een (vrij groot :D) tuinhuisje bouwen van 12 x 5 meter (6x5 veranda, 6x5 tuinhuisje) echter is mijn intentie er een betonnen vloer in te storten. Issue is dat eea geplaatst gaat worden vrij snel nadat ik de sleutel krijg, kortom echt tijd om eea voor te bereiden is er niet.

Wat zou het kosten om zoiets te laten doen?

• jslaman
Tortelli schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:18:
Iemand ervaring met “ tuinhuisje / veranda” en het storten van een betonnen vloer?
Laat een (vrij groot :D) tuinhuisje bouwen van 12 x 5 meter (6x5 veranda, 6x5 tuinhuisje) echter is mijn intentie er een betonnen vloer in te storten. Issue is dat eea geplaatst gaat worden vrij snel nadat ik de sleutel krijg, kortom echt tijd om eea voor te bereiden is er niet.

Wat zou het kosten om zoiets te laten doen?
Hier een vloer laten storten van 10,5x3,6 meter voor mijn veranda (20cm dik). Inclusief uitgraven (15m3) en inslaan van 6 heipalen (12 meter diep) kwam ik uit op +/- 7k.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik neem aan dat hier ook noorderlingen zitten, wellicht leuk voor jullie:
https://klimaatadaptatiegroningen.nl/bomen
BOMEN DRIVE THROUGH
Na de populaire actie met 4000 perenbomen afgelopen zomer in Groningen, zullen er nu in december en januari 5000 gratis appel- en perenbomen worden uitgedeeld. Op drie plekken in de provincie zal een drive through worden georganiseerd om bomen uit te delen.

Vanaf vrijdag 11 december 12.00 uur kan er hieronder een GRATIS e-ticket worden gereserveerd voor een tijdslot op een van de drie uitdeellocaties:

19 december in Groningen (tussen 11.30 – 16.30 uur)

2 januari in Sappemeer (tussen 11.00 – 16.00 uur)

9 januari in Winsum (tussen 11.00 – 16.00 uur)

• Teijgetje
Cheesy schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:08:
Ik neem aan dat hier ook noorderlingen zitten, wellicht leuk voor jullie:
https://klimaatadaptatiegroningen.nl/bomen
Ik dacht even.....oh leuk 5 perenbomen, daar wil ik wel een stukje voor rijden.
Tot ik las dat ze liever hebben dat je op de fiets komt. :+

Niettemin wel een leuk initiatief, al duurt het nog jaren voor je fruit hebt uit die sprietjes
Misschien beter bij een teler vragen wanneer ze snoeien en daar een paar takken ophalen die je ent op een stam met wortels. Heb je met een beetje geluk hetzelfde of opvolgend jaar fruit.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Even een vraagje aan de ervaringsexperts hier:

Wij zijn bezig met plannen voor een nieuwe tuin en wil hier ook druppelslangen in alle borders gaan aanleggen. Nu hebben wij een grondwaterput met bijbehorende pomp. Het ijzergehalte is wel vrij hoog. Heeft iemand ervaring met dat de druppelslang dan verstopt zou kunnen raken?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-10 10:48

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Best een kans op verstopping dan. Ik zou een voorfilter erin zetten, die is net iets makkelijker schoon te maken dan een druppelslang en is ook het behoud van je pomp.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:55:
[...]

Dank voor de tips, ook @Cheesy. Vanmorgen kalk gestrooid.
Instant happiness is het inderdaad niet, instant sadness wel als je kale plekken ziet in je dit voorjaar nieuw uitgerolde grasmatje.. Ik moet 't maar gewoon even de tijd geven en over een paar weken bemesten.
Bijna 4 weken geleden kalk gestrooid, vandaag de DCM Najaarsmeststof gestrooid.
RobNemoo schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:14:
[...]
Komt wel goed met je gras, maar instant happyness bestaat niet met planten helaas.
Moet vaak aan je denken als ik naar m'n gazon kijk ;)
Met name over het deel waar frequent gelopen werd, die ik veel platgetrapte delen en vraag ik me af of ik hier richting de winter nog iets mee moet, of maar moet hopen dat die plekken niet echt dood gaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69bL0aEMwEgEAV_mZhlDFnw5nbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8FNj9t5HLoxkS7qhDFY7O4N.jpg?f=fotoalbum_large

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-10 08:47

Wailing_Banshee

You're Next

Als ik dat gras zie... Bij ons blijft het gras groeien, volgens mij kunnen we er in maart er nog net met de zeis doorheen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• JBS
  • Niet online

JBS

Wailing_Banshee schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:52:
Als ik dat gras zie... Bij ons blijft het gras groeien, volgens mij kunnen we er in maart er nog net met de zeis doorheen...
Dank voor de opbeurende woorden ;)

• RobNemoo
JBS schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:49:
[...]
Bijna 4 weken geleden kalk gestrooid, vandaag de DCM Najaarsmeststof gestrooid.

[...]

Moet vaak aan je denken als ik naar m'n gazon kijk ;)
Met name over het deel waar frequent gelopen werd, die ik veel platgetrapte delen en vraag ik me af of ik hier richting de winter nog iets mee moet, of maar moet hopen dat die plekken niet echt dood gaan...

[Afbeelding]
Haha leuk om te horen. Dit veel belopen deel ziet er wat dichtgeslagen uit. Wellicht eens met een riek wat gaten steken om het wat losser te maken. Verticuteren is het wat laat voor, dat trekt ook de wortels stuk dus dan moet er nog wel wat groei zijn. Bij mij groeit het op dit moment ook niet, maar de slechte plekken die ik had komen wel op. Je kunt het nu wat losmaken en dan bijzaaien. Voorjaar zie je daar echt wel resultaat van. Dit is gewoon niet de periode om veel zichtbaar herstel te zien.

• JBS
  • Niet online

JBS

RobNemoo schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:54:
[...]

Haha leuk om te horen. Dit veel belopen deel ziet er wat dichtgeslagen uit. Wellicht eens met een riek wat gaten steken om het wat losser te maken. Verticuteren is het wat laat voor, dat trekt ook de wortels stuk dus dan moet er nog wel wat groei zijn. Bij mij groeit het op dit moment ook niet, maar de slechte plekken die ik had komen wel op. Je kunt het nu wat losmaken en dan bijzaaien. Voorjaar zie je daar echt wel resultaat van. Dit is gewoon niet de periode om veel zichtbaar herstel te zien.
Gaten heb ik inderdaad een paar weken al veelvuldig geprikt, wellicht moet ik dat nog eens herhalen.
Je bedoelt het nu wat los te halen met bijvoorbeeld een hark en ook nu al bij zaaien? Heb je dan een tip voor specifiek graszaad voor het zaaien in deze periode, of maakt dat niet zoveel uit?

[ Voor 5% gewijzigd door JBS op 14-12-2020 16:58 ]

• RobNemoo
Yes, dat. Graszaad maakt niet veel uit als er maar een voedingslaagje bij zit. Elk merk heeft wel zoiets. Even bij de lokale boerenbond rondkijken of vragen.

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAGb7vVRr2xftzPmvwE5ZndZrKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DVKPqfARBpXOdTIxpZGZVCRD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSQiEKj-2_XFP8NjSIp4Yyo2Wnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQhWLhNbP3SlO58XO9VnqYjI.jpg?f=fotoalbum_large

Bij ons ziet het grasmatje er ook treurig uit. Maart graszoden gelegd maar is niet heel veel van over . Het is op kleigrond . Moet ik het al verticuteren of net als @JBS losharken ?
Hoe doe je dat dan , prik (sla?) je de hark er dan in ? Anders hark je toch alle gras eruit ? :+

• Teijgetje
@Waypoint
Oh, oh, oh, oh, oh, ziet er uit als scheurgras, daar is wel wat aan te doen.

Voor de rest heeft werk aan je grasmat in de winter niet zoveel zin.
Je kan prikken als er water op blijft staan.

Het winterklaar maken had eigenlijk in september gemoeten om het mooi groen de winter in te laten gaan.

Doorzaaien heeft nu weinig zin, het ontkiemt bij grondtemperaturen van 7+ graden. Die zullen in principe alleen naar beneden gaan. En een nachtvorstje is funest voor dat enkele sprietje dat nog niet diep geworteld is.
Verticuteren heeft momenteel ook weinig zin, daarmee snij je de wortels door en heb je meer kans op vorstschade. Dat doe je in het groeiseizoen.
Ook mest, kalk ed hebben nu niet echt nut omdat de groei al grotendeels stil staat.

Geduld tot het voorjaar is het enige dat rest.

En genieten van die paar maanden dat je niet hoeft te maaien. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 16-12-2020 22:14 ]

• CVTTPD2DQ
Teijgetje schreef op woensdag 16 december 2020 @ 21:50:
Doorzaaien heeft nu weinig zin, het ontkiemt bij grondtemperaturen van 7+ graden. Die zullen in principe alleen naar beneden gaan. En een nachtvorstje is funest voor dat enkele sprietje dat nog niet diep geworteld is.
Eind november heb ik een plant teruggesnoeid die m'n gazon in aan het kruipen was. Die werpt nog steeds een enorme schaduw op het stukje 'lege' gazon. Sowieso staat die hoek in de slagschaduw van de woning. Ook ik had weinig verwachtingen, maar ik had een pak graszaad staan, dus ik heb wat uitgeworpen.

De afgelopen maand hebben we best wat vrieskou gehad hier. Maar wat denk je? Gisteren zag ik ijle, dunne sprietjes groen opkomen. Misschien dat de plant die anders alle zon wegneemt nu juist de vorst een klein beetje heeft tegengehouden, maar het kan dus wel.

Verder denk ik ook dat het gazon zoals het op de foto's staat waarschijnlijk in maart weer helemaal mooi en vol is, zelfs als je er niets aan doet. Het zal zeker niet verder kapot gaan, tenzij je er op gaat dansen.

[ Voor 13% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 16-12-2020 22:04 ]

• Teijgetje
@CVTTPD2DQ
Die ijle dunne sprietjes groen zijn helaas kapot zodra er goeie nachtvorst overheen gaat.
Zolang de grond niet bevriest zal dat meevallen en beperkt blijven tot de spriet boven de grond.
Met vorst die de grond intrekt gaan ook die prille wortels dood.
Daarom is doorzaaien nu zonde van je graszaad.

Maar wellicht heb je geluk met het broeikaseffect en krijgen we deze winter helemaal geen vorst. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 16-12-2020 22:12 ]

• JBS
  • Niet online

JBS

@Teijgetje Duidelijk dat jij geen voorstander bent van nu bijzaaien. Hoe denk je over het wel of niet losharken van de plat/dicht geslagen delen zoals te zien in mijn foto's en die van @Waypoint met vergelijkbare situatie?
Is de kans niet groot dat het gras in de platte delen definitief kapot gaat? Ik zie niet helemaal in dat/hoe die delen in het voorjaar weer op zullen komen.

[ Voor 41% gewijzigd door JBS op 16-12-2020 23:18 ]

• Dennis
Verticuteren heeft momenteel ook weinig zin, daarmee snij je de wortels door en heb je meer kans op vorstschade. Dat doe je in het groeiseizoen.
Ook mest, kalk ed hebben nu niet echt nut omdat de groei al grotendeels stil staat.
Kalk toch wel? Ik heb net eerste keer kalk gestrooid en begreep dat dat in februari nog een keer kan. Daarmee zou de mest ook beter zijn werk moeten doen die je vanaf het groeiseizoen toepast.

Ik heb trouwens precies hetzelfde met mijn gras. Wij hebben graszoden in oktober gelegd en het ziet er ook zo kaal uit maar ik vertrouw erop dat ik dat volgend jaar wel mooi kan maken :).

• Teijgetje
@JBS
Ik zie zelf niet in hoe je het gras nu kan redden door het te harken.
Of het overleefd, of niet. Daar helpt volgens mij harken niet bij.
Wat ik aan dichtgeslagen zie is eigenlijk meer mosvorming denk ik.
Daar helpt kalk wel tegen.
Maar ook om mos verder aan te pakken zou ik wachten tot maart/april.

Natuurlijk hou ik je niet tegen. ;)
En gezien de lockdown ben je van de straat........
Alleen doe je dingen in het verkeerde seizoen en heeft het imo weinig zin om je je daar nu druk over te maken en (veel) tijd en evt geld in te steken.
Het gras wordt er iig niet mooier van en wellicht blijf je met zwarte plekken zitten tot eind februari/maart.

@Dennis
Kalk strooien kan inderdaad wel. Van november tot januari. Mits je geen zure grond hebt is 10kg/100m² genoeg voor een heel jaar.
En dan zo dat regen of smeltwater het snel de grond in voert.
Een extra gift kalk in februari hoeft niet als je in de wintermaanden genoeg geeft, in januari/februari geef je Thomaskali 5kg/100m² zodat dat gaat werken in maart en je betere wortels krijgt.

Tegen maart zal het gras zich (mede daardoor) dus weer gaan/beginnen te herstellen.
Dat is ook vroeg genoeg om actie te ondernemen qua doorzaaien en een maandje later verticuteren.

Er van uitgaande dat het niet eind februari al zomer is want als de grond warm wordt begint gras gewoon te groeien..

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 17-12-2020 01:00 ]

• Dennis
Ik heb zure grond ;).

• JBS
  • Niet online

JBS

@Teijgetje Met harken dacht ik de boel wat lucht te geven. Gaten prikken heb ik een aantal weken terug al gedaan.

Misschien moet ik 't maar even een paar maanden proberen te negeren. Jammer en bijzonder balen wel, want speciaal in verband met jonge kids een nieuwe grasmat gelegd vlak voor een vakantie in plaats ban inzaaien om een periode van niet betreden te minimaliseren. Doorzaaien in maart/april betekent alsnog 'n week of 8 niet betreden...

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:45
Teijgetje schreef op donderdag 17 december 2020 @ 00:54:

Er van uitgaande dat het niet eind februari al zomer is want als de grond warm wordt begint gras gewoon te groeien..
Mijn gras groeit nu al :o

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:00
Lol, hier ook. Twijfel of ik het nog een keer maai, maar met de vrieskou later deze week denk ik toch dat ik het maar even zo laat.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 18:22
zo nat is he toch niet te maaien?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• jandufeu
Ik snap het streven naar een 'perfect' gazon niet zo goed. Het lijkt erop dat dat hier de norm is. Je maakt het jezelf moeilijk, want over het algemeen nijgt de natuur naar diversiteit in plaats van naar uniformiteit. Persoonlijk vind ik een grasveld met her en der bloemen, beetje mos en allerlei insecten veel interessanter dan een uniforme, egaal geschoren, groene mat.

Laten we de tuin zien als een plek van zoveel mogelijk biodiversiteit in plaats van een de 'buitenvariant' van ons huis.

• HyperTrophy
  • Niet online
Wat voor tuin heb jij dan?

• jandufeu
We wonen hier nu een jaar, en ben sindsdien begonnen de tuin aan te passen naar mijn smaak. Het is ongeveer 500m2, en dat waren voornamelijk vijvers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqd-TRPmALRcR58VcHj-YpmMjbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4RIx8fZBsthQa114QWYstvM.jpg?f=fotoalbum_large

In verband met kleine kinderen heb ik alle vijvers gedempt. Achterin ben ik begonnen met het aanleggen van een groentetuin, met zoveel mogelijk diversiteit. Dat zag er bijvoorbeeld zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8OnuMHe2J9zR-Fi5rG5mgJahMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7XsdL0gxgauajdhV0nMfZZv.jpg?f=fotoalbum_large

Ben nog lang niet klaar, en doe alles in kleine stapjes. Grootste aandachtspunt is nog de droge en arme zandgrond, dus probeer zoveel mogelijk compost te maken. Maar zelfs nu al konden met genieten van een mooie oogst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laxxIO7mmEPYs6G1fUSPXpaGsnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8hTPu1OS1FwPwUykI8PpKAq.jpg?f=fotoalbum_large

Dat geeft me veel meer voldoening dan alle klavers uit de grasmat trekken. Zeker als je bedenkt dat die klavers ten goede komen aan bijvoorbeeld hommels, die het al zwaar zat hebben. Ik zou dus zeggen: gooi het roer om ;)

• pjot1
  • Niet online
@jandufeu Wat een mooie volle tuin!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:31

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Als ik het goed lees zijn dat de "zo was het" plaatjes , benieuwd naar hoe het er nu uit ziet...
Zonde van die prachtige vijver :'( Maar met kleine kinderen (heb er zelf ook 1 van iets meer dan een jaar) snap ik het!

Vind m'n huidige tuin iets te klein voor een vijver, maar anders kwam er zeker een vijver wanneer de kleine kan zwemmen! :)

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
@Waypoint
Oh, oh, oh, oh, oh, ziet er uit als scheurgras, daar is wel wat aan te doen.

Voor de rest heeft werk aan je grasmat in de winter niet zoveel zin.
Je kan prikken als er water op blijft staan.

Het winterklaar maken had eigenlijk in september gemoeten om het mooi groen de winter in te laten gaan.

Geduld tot het voorjaar is het enige dat rest.

En genieten van die paar maanden dat je niet hoeft te maaien. ;)
Toevallig heb ik met mijn gras nu last van een behoorlijke laag water die er op staat. Jij geeft aan dat je dan kan prikken, als ik zo op internet kijkt lijkt het meer dat je een grondboor van minimaal 1 meter nodig hebt voor wat effect. Zou wat gaten prikken met een lange schroevendraaier bijvoorbeeld al helpen?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:16
@miicker Als je niet van de snelle oplossing bent kan je ook gewoon ieder jaar wat compost over je gazon strooien. Dan verbetert de grond vanzelf en doen de wormen het werk voor je. Doe ik zelf ook :)

• Teijgetje
@miicker
Het ligt er inderdaad aan hoe je bodem samengesteld is.
Heb je een kleilaag tot op de zandlaag dan helpt prikken niets (al zal gras dan het sowieso slecht doen).

Een grondboor van een meter is wat overdreven.
Prikken heeft zin als je toplaag dichtgeslagen is waardoor water er op blijft staan en ipv in het gazon wegvloeit het naar elders wegloopt.
Ook zorgt dit er voor dat er weinig zuurstof de grond in kan, daar helpt prikken voornamelijk voor: in een bodem waar genoeg zuurstof in zit, zit meer bodemleven, wat de grond luchtig houdt, waardoor water weer makkelijker wegvloeit. Alles heeft dus met elkaar te maken.

Met een lange schroevendraaier kan prima, maar je kan ook/beter dan een beetje gaan rondwandelen op spijkerzolen (13 euro Hornbach).
Wanneer en hoe is afhankelijk van je doel, een riek of prikroller is vaak handiger en sneller.

• jandufeu
Als ik het goed lees zijn dat de "zo was het" plaatjes , benieuwd naar hoe het er nu uit ziet...
Alleen de eerste foto is een foto van Funda, de andere 2 zijn van dit jaar. Zo ziet het er nu (20 nov) uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxJycaXF0_dURAE1cB3xsah_HTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puYx5pmjPgsqT4Lz1t6FKiXT.jpg?f=fotoalbum_large

Het was volgens de vorige bewoners een onderhoudsarme tuin, d.w.z. grote groepen planten van dezelfde soort (schoenlappersplant, geranium, etc.) Heb via via een partij fruitbomen kunnen krijgen van een kweker die z'n boomgaard vernieuwde. Die staan langs de randen. Verder veel eenjarige bloemen gezaaid voor snel effect, en groentes. Verder recent een gedeelte aangelegd met fruitstruiken (rode- en zwarte best, framboos, braam, kruisbes). Het kost niet veel ruimte en niet veel moeite, maar is leuk om te zien wat er allemaal voor insecten op af komen. Klein greep daaruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DijFNn0-4XjNhOMfZgwNJxk3gWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVpvpfcrpWjJLPGRUqPjWZgU.jpg?f=fotoalbum_large
Gewone smalboktor met honingbij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76okZAwHtaxeKog_KqFvH11hXQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obrpqwLYKCO9qPG9MPLOchKz.jpg?f=fotoalbum_large
Vuurwants

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4qS7wkQMcVpdrhFBObsIK8IuJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xj0y2RXlvBvCP0ddGjbXODat.jpg?f=fotoalbum_large
Akkerhommel op dropplant

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:31

Shadow_Agent

Ik word altijd vrolijk van dit soort tuinen *O* Lekker kippetjes die kunnen scharrelen!
Goed bezig! (y)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:05

DjVe

Hatsaflats!

jandufeu schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:20:
[...]

Alleen de eerste foto is een foto van Funda, de andere 2 zijn van dit jaar. Zo ziet het er nu (20 nov) uit:

[Afbeelding]

Het was volgens de vorige bewoners een onderhoudsarme tuin, d.w.z. grote groepen planten van dezelfde soort (schoenlappersplant, geranium, etc.) Heb via via een partij fruitbomen kunnen krijgen van een kweker die z'n boomgaard vernieuwde. Die staan langs de randen. Verder veel eenjarige bloemen gezaaid voor snel effect, en groentes. Verder recent een gedeelte aangelegd met fruitstruiken (rode- en zwarte best, framboos, braam, kruisbes). Het kost niet veel ruimte en niet veel moeite, maar is leuk om te zien wat er allemaal voor insecten op af komen. Klein greep daaruit:

[Afbeelding]
Gewone smalboktor met honingbij

[Afbeelding]
Vuurwants

[Afbeelding]
Akkerhommel op dropplant
Erg fraai! Lijkt op mijn tuin (al is die iets kleiner). Gewoon wat zaaien en de rest de natuur het werk laten doen. Het effect is meestal echt verassend leuk!

Wij hebben de standaard onderhoudsarme tuin van de vorige bewoner ook in een jaar omgebouwd naar een tuin met veel diversiteit. Veel fruit, nieuwe vaste inheemse planten en aangevuld met veel bloemenzaad. Vooral komkommerkruid, bijenvoer en slaapmutje gingen als een malle hier. Wat resulteerde in een explosie van insecten in de tuin.

Groentes in de tuin zijn we weer vanaf gestapt. Het kost best wat ruimte en met een wat kleinere tuin achter (90m2) is het lastig om echt een goede plek te vinden waar alles samen goed groeit. Dus dat idee hebben we laten varen en daarvoor in de plaats twee fruitbomen extra geplaatst.

Ook bij ons lopen de kippen (meestal) los in de tuin rond de scharrelen. Grasmaaien hoeft dus niet en ze bemesten de boel prima :+

• jslaman

Om hier voor de laatste keer op terug te komen. Gisteren en vanochtend is het terras voor de 3e keer geplaatst. Het had een hoop gedoe gescheeld als het in 1 keer goed was gedaan, maar dikke pluim voor de hovenier hoe het is opgepakt.

Ben zeer tevreden hoe het er nu bij ligt, wereld van verschil ten opzichte van de vorige keren. Waren overigens dezelfde mensen die het geplaatst hebben, maar met een andere werkwijze en hebben er nu meer tijd voor genomen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VXG24zkwjYt8ryA-UEhpyer454=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3wMimgzJsCZU2rNHx35vsNN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door jslaman op 22-12-2020 23:15 ]

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:00
Jij blij (hoop dat je dat ook doorgegeven hebt), hovenier blij: uiteindelijk iedereen blij en jij kan/zal die hovenier nog eens aanbevelen in je omgeving omdat het uiteindelijk dus goed opgelost is.

Sometimes you need to plan for coincidence

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-10 20:49
Wil toch jullie mening even vragen over het volgende. Ik heb een vrij grote tuin met daar omheen een hekwerk van 1.20 meter hoog van gaas. Zeg maar dit, maar dan zonder het prikkeldraad er boven op:

Afbeeldingslocatie: https://f.jwwb.nl/public/q/d/a/temp-nledwmwxaelwrnhyzovl/gaashekwerk_01.jpg

Omwille van inbraakpreventie en privacy, zou ik echter graag een hoger hek willen hebben. Het liefst een dubbelstaafmat hekwerk natuurlijk:

Afbeeldingslocatie: https://www.hekwerksoest.nl/wp-content/uploads/2017/02/25.dubbelstaafmat-groeiwand-voor-klimplanten-hekwerk-soest1.jpg

maar dat wordt een heel duur grapje. Ik zou dan eigenlijk ook het huidige hekwerk moeten weghalen wat al een hoop werk is.

Een andere optie is om het huidige hekwerk met paalverlengers te verhogen. Dat is relatief makkelijk te doen en scheelt een hoop geld. Ik vraag me alleen af in hoe verre een hekwerk van gaas echt inbraakwerend werkt. Je kunt immers eenvoudig met een tangetje een gat er in knippen. Anderzijds is een dubbelstaafmat hekwerk met een betonschaar waarschijnlijk ook zo open te knippen of niet? Als ze binnen willen komen lukt dat toch wel.

Wat denken jullie, biedt een dubbelstaafmat hekwerk werkelijk voordeel op het gebied van inbraakpreventie? Een dubbelstaafmathekwerk plaatsen en daarvoor de palen van het huidige hekwerk gebruiken gaat helaas niet, omdat je dan niet uitkomt met de afstanden. Enige optie is om ze tegen het huidige hekwerk aan te zetten, maar of dat nou zo stabiel wordt en mooi is ook anders...

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• HyperTrophy
  • Niet online
wss wordt er gewoon ingebroken via de toegankelijke en snelle ingangen van je perceel/gebouw

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

FireFoz schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:02:
Wil toch jullie mening even vragen over het volgende. Ik heb een vrij grote tuin met daar omheen een hekwerk van 1.20 meter hoog van gaas. Zeg maar dit, maar dan zonder het prikkeldraad er boven op:

[Afbeelding]

Omwille van inbraakpreventie en privacy, zou ik echter graag een hoger hek willen hebben. [...]
Zoals vermeld, voor inbraakwerendheid zou ik het lekker laten. Voor privacy kan ik het me goed voorstellen. Wij hebben zo'n hekje (stond er al) laten staan en er coniferen voor gezet van +/- 2m hoog. Ook niet gratis, maar stuk goedkoper dan zo'n hekwerk. full disclosure moet ik er wel bijzeggen dat we alsnog een schutting ervoor gaan plaatsen, maar dat heeft met geluidswerende redenen te maken.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• alki

[Afbeelding]

Omwille van inbraakpreventie en privacy, zou ik echter graag een hoger hek willen hebben. Het liefst een dubbelstaafmat hekwerk natuurlijk:

[Afbeelding]

maar dat wordt een heel duur grapje. Ik zou dan eigenlijk ook het huidige hekwerk moeten weghalen wat al een hoop werk is.

Een andere optie is om het huidige hekwerk met paalverlengers te verhogen. Dat is relatief makkelijk te doen en scheelt een hoop geld. Ik vraag me alleen af in hoe verre een hekwerk van gaas echt inbraakwerend werkt. Je kunt immers eenvoudig met een tangetje een gat er in knippen. Anderzijds is een dubbelstaafmat hekwerk met een betonschaar waarschijnlijk ook zo open te knippen of niet? Als ze binnen willen komen lukt dat toch wel.

Wat denken jullie, biedt een dubbelstaafmat hekwerk werkelijk voordeel op het gebied van inbraakpreventie? Een dubbelstaafmathekwerk plaatsen en daarvoor de palen van het huidige hekwerk gebruiken gaat helaas niet, omdat je dan niet uitkomt met de afstanden. Enige optie is om ze tegen het huidige hekwerk aan te zetten, maar of dat nou zo stabiel wordt en mooi is ook anders...
Stroom erop zetten :P
Of verhogen dan van de buitenzijde winddoek ertegen plaatsen en dan evt nog laten begroeien met klimop. Verkleint al behoorlijk de kans dat ze m gaan doorknippen.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-10 14:25
Iemand nog goede (werkbare) tips om katten uit de voortuin (vrij toegankelijk) te weren? De tuin is dit najaar opnieuw aangelegd en een buurtkat vindt dat blijkbaar ideaal als kattenbak.
Ik heb een paar keer kattenschrik gestrooid, maar dat helpt na een regenbuitje niet meer. Cacaodoppen wil ik in ieder geval niet niet en koffiedrab hebben we niet.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:15
hansvk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:43:
Iemand nog goede (werkbare) tips om katten uit de voortuin (vrij toegankelijk) te weren? De tuin is dit najaar opnieuw aangelegd en een buurtkat vindt dat blijkbaar ideaal als kattenbak.
Ik heb een paar keer kattenschrik gestrooid, maar dat helpt na een regenbuitje niet meer. Cacaodoppen wil ik in ieder geval niet niet en koffiedrab hebben we niet.
En boomschors?

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
hansvk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:43:
Mottenballen langs de erfafscheiding te gooien, is een trucje van vroeger.
Op deze site staan wat planten waar katten een hekel aanhebben.
https://www.weetjesoverka...kelingtotaal/uit_de_tuin/

[ Voor 10% gewijzigd door jaikzelf op 22-12-2020 15:29 . Reden: website toegevoegd ]

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Inbrekers zijn niet dom, die gaan voor snel geld óf nemen risico indien er meer geld (naar verwachting) te behalen valt. Jij kan voor jezelf vast bedenken of je in de tweede categorie valt of niet. Als je echt bang bent dat je belaagd wordt door inbrekers met een betonschaar dan ben je bang voor inbrekers van de tweede categorie. Die schrik je alleen af met een goed alarmsysteem & verlichtingsplan. Inbrekers van de eerste categorie zijn verrassend vaak 'gewoon' insluipers die heel brutaal naar binnen lopen en wat waardevolle spullen mee grissen of een babbeltruck toepassen samen met een handlanger.

Ik denk overigens dat een meidoornhaag meer inbrekers afschrikt dan zo'n hekje. Zeker als je ook nog wat kastanjepalen met prikkeldraad ertussen gespannen hebt klimt geen enkele inbreker daar overheen. En twintigmiljoenmiljard pluspunten namens de lokale bijenbevolking natuurlijk. En mussen. En... En.. En..
Scoort tevens pluspunten voor de privacy en portemonnee.

Er zijn zelfs kant- en klare pakketten beschikbaar: https://www.garmundo.nl/hoge-inbraakwerende-haag.html
Pagina: 1 ... 60 ... 190 Laatste