16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Ik zuig ze op met de bladzuiger, waarna ik het fijn versnipperde blad over de aarde verspreid en een beetje inwerk met mijn vingers.
(Voor het eerst dit jaar als test)
Dit heeft tot nu als voordeel dat het niet meer door de hele tuin waait en onder de overkapping of tegen de achterdeur aan verzamelt.
ik hark de bladeren op en gooi ze in de borders/bij de haag. en een stapel compostwormen, zodat die daar een feestje kunnen houden. (2 lagen van de wormenbak mag weer leeg in de herfst).
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
wij hebben zelf ook de geoceramica tegels gekocht en geplaatst (wel zelf gedaan)jslaman schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:51:
Afgelopen donderdag en vrijdag is mijn terras bestraat. Het betreft geoceramica tegels (keramiek met betonnen onderlaag) geplaatst op een betonvloer met een zandbed van circa 15cm hiertussen.
Van een afstand ziet het er prima uit, van dichtbij voldoet het niet aan mijn verwachting. Tegels liggen ongelijk qua hoogte, voegen verspringen ten opzichte van elkaar tussen rijen met tegels. Daarnaast zit er erg veel verloop in de voegbreedte. Wat mij betreft mag het eruit en mogen ze het opnieuw proberen. Wat vinden jullie?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ons bed was zo strak als een biljartafel en hebben ook hetzelfde probleem dat de voegen verspringen en de tegels qua hoogte allemaal niet zo mooi aansluiten.
ook zijn ze in onderhoud een hel door het ruwe oppervlak blijft er superveel vuil in hangen en ook roest komt hier enorm snel op.
ze vermelden dit als de beste tegels wat er zijn maar voor mij nooit meer geef mij maar een gecoate tegel.
ook de prijs was aan de heel hoge kant maar vind dit in de kwaliteit absoluut niet zichtbaar terug komen.
opnieuw aanleggen heeft geen nut wij hebben ze zelf met de voegen allemaal gelijk gelegd en bijna elke tegel uitgehaald en opnieuw aangelegd resultaat is nog niet extreem goed maar wel beter wat het was, nu valt het ook op omdat er nog niks in staat als de voegen mooit ingevoegd zijn en er meubilair staat valt dit erna ook niet meer op op allessinds een heel stuk minder
Wij zaten ook te twijfelen of we de beukenhaag nog een snoeibeurt kunnen geven. Nadeel is wel dat hier de eerste nachtvorst al geweest is. Zou het dan kunnen of toch maar wachten tot het voorjaar?evleerdam schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:15:
[...]
Ja kan inderdaad nog prima. Beste is om het niet te laat in het jaar te doen, moet namelijk voldoende sterk zijn voor de eerste nachtvorst. Ligt er een beetje aan waar je woont, maar lijkt erop alsof het voorlopig niet gaat vriezen.
Asus N61Ja -> Surface Pro 2
Tsja, voor mijn gazon is het niet goed wat ze ook zeggen, die notenboom geeft een bijna volledig dekkend bladeren dek.
Verder heb ik zelf een compostbak waar het hele handeltje op gaat. meestal eens per jaar spit ik dat weer door mijn tuin heen.
[ Voor 7% gewijzigd door skai21 op 08-11-2020 09:13 ]
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Als je geen ervaring hebt met het leggen van deze tegels krijg je inderdaad de 'tegenvallers' die je beschrijft. Als je een paar mm uit de haak zit, beginnen de tegels al te steken. Hetzelfde geldt voor het zandbed. Is het ene stuk net wat beter verdicht dan het andere, zie je dat gelijk terug.Philtjens schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:09:
[...]
wij hebben zelf ook de geoceramica tegels gekocht en geplaatst (wel zelf gedaan)
ons bed was zo strak als een biljartafel en hebben ook hetzelfde probleem dat de voegen verspringen en de tegels qua hoogte allemaal niet zo mooi aansluiten.
ook zijn ze in onderhoud een hel door het ruwe oppervlak blijft er superveel vuil in hangen en ook roest komt hier enorm snel op.
ze vermelden dit als de beste tegels wat er zijn maar voor mij nooit meer geef mij maar een gecoate tegel.
ook de prijs was aan de heel hoge kant maar vind dit in de kwaliteit absoluut niet zichtbaar terug komen.
opnieuw aanleggen heeft geen nut wij hebben ze zelf met de voegen allemaal gelijk gelegd en bijna elke tegel uitgehaald en opnieuw aangelegd resultaat is nog niet extreem goed maar wel beter wat het was, nu valt het ook op omdat er nog niks in staat als de voegen mooit ingevoegd zijn en er meubilair staat valt dit erna ook niet meer op op allessinds een heel stuk minder
Met voegen kan je ook heleboel verbloemen. Zonder voeg kijk je tegen de zijkant van de tegels zodat alles veel meer opvalt.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Misschien leuk om jullie even mee te nemen naar onze situatie. Dit was de tuin toen we ons huis aankochten:
:strip_exif()/f/image/6ifQ6S62OMu2G6ixNiMStcks.jpg?f=fotoalbum_medium)
De vorige bewoners waren gepensioneerd en hadden dus ook genoeg tijd om in de tuin te werken. Ze hielden vooral van groenblijvende planten, qua bloemen was het wat matig. Links een Laurierhaag met Rododendrons en broodbomen erdoorheen. Ook rechts geheel Laurier en achterin tussen de bomen (die ook tot ons perceel behoren) Bamboe. Daarvoor wat Buxus en een Viburnum. Helemaal voorin het boompje is een Malus Red Sentinel, ofwel sierappel en de grote boom rechts dus een Magnolia.
Ik moet zeggen dat ik de afgelopen drie jaren meer plantenkennis heb opgedaan dan de 32 jaar daarvoor
Halverwege vorig jaar hebben we een ontwerp laten maken door een tuinarchitect en dit jaar hebben we de grote stappen uitgewerkt. Dit is hoe het er nu uitziet:
:strip_exif()/f/image/c20x6ELaoZtMkhM6lRKagZaN.jpg?f=fotoalbum_medium)
Je ziet vooral de achterste helft van deze tuin. Vooraan hebben we achter de uitbouw (die op de vorige foto ook nog niet te zien was) een terras van 4 meter diep gemaakt.
Rechts de Magnolia die uiteraard is blijven staan. Aan de achter- en rechterzijde zijn vrijwel alle Laurierkersen verdwenen. Ook de bamboe is weg. De Viburnum is er ook uit en de Malus appelboom hebben we zelf verplaatst vorig jaar november. Dit jaar deed hij het een stuk minder goed dan voorgaande jaren maar hoop vooral dat zijn worteltjes flink aangegroeid zijn.
Qua beplanting hebben we gepoogd gevarieerde planten neer te zetten welke goed zijn voor vooral bijen, vlinders en vogels. Zo is de grote klimopstruik blijven staan (bloeit momenteel fantastisch en zit op zonnige dagen vol met insecten) en een nieuwe kleine Viburnum aangeplant. Nieuw minivijvertje voor kikkers en libellen (groter is niet handig vanwege peuters) en ook nog kersenbomen voor de vogeltjes.
:strip_exif()/f/image/rJaCeUuQQ7C75CmpXz8ntmYQ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Hier links het laatste gedane werk: stukje border met siergrassen, Mahonia en (niet te zien) wat adderwortel. Dit stukje tuin heeft vooral schaduw dus daarom deze keuze. Er staan ook 70 bloembollen tussen voor een mooie start van het voorjaar. In deze brede haag wonen meerdere heggenmussen dus ik wilde met de grassen ook een mooie overgang van het gras naar de hoge heg waarbij het semi-dicht is.
Deze winter gaan we nog de hagen aanplanten die in het ontwerp aanplanten (nu immers blote-wortel-seizoen) en volgend voorjaar dan nog de rechterzijde. Daar komt een zandbak voor de smurfen, het houthuisje krijgt een dak met sedum en er komt nog een kleine Rododendron (1 meter). Idee is ook nog een pergola om aardbeitjes aan te kunnen hangen en Toscaanse-/Winterjasmijn tegenaan te laten groeien. Verder nog wat opvulling met Hosta's, Drents krentenboompje en een Vuurdoorn tegen de schutting. Qua bloeiende planten tot slot gaan we vooral opvullen met Lavendel, IJzerhard en lage roosjes.
Heel herkenbaar. Ik heb ook zo'n oude mensentuin met mooie volwassen planten overgenomen; ik durfde eigenlijk pas aan de slag nadat ik van alle planten wist wat het was (en dat kostte even). Anders voel je je zo'n cultuurbarbaar.Dennis schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:00:
De vorige bewoners waren gepensioneerd en hadden dus ook genoeg tijd om in de tuin te werken. Ze hielden vooral van groenblijvende planten, qua bloemen was het wat matig. Links een Laurierhaag met Rododendrons en broodbomen erdoorheen. Ook rechts geheel Laurier en achterin tussen de bomen (die ook tot ons perceel behoren) Bamboe. Daarvoor wat Buxus en een Viburnum. Helemaal voorin het boompje is een Malus Red Sentinel, ofwel sierappel en de grote boom rechts dus een Magnolia.
Ik moet zeggen dat ik de afgelopen drie jaren meer plantenkennis heb opgedaan dan de 32 jaar daarvoor
Ja, het is zo veranderd, maar ik denk dat de tweede foto gemaakt vanaf het punt waar (op de eerste foto) de parasolvoet staat, toch? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het 'opritje' van klinkers bij het terras - dat lijkt ook geen overblijfsel te zijn van de oude tuin?Dennis schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:00:
Je ziet vooral de achterste helft van deze tuin. Vooraan hebben we achter de uitbouw (die op de vorige foto ook nog niet te zien was) een terras van 4 meter diep gemaakt.
Rechts de Magnolia die uiteraard is blijven staan. Aan de achter- en rechterzijde zijn vrijwel alle Laurierkersen verdwenen. Ook de bamboe is weg. De Viburnum is er ook uit en de Malus appelboom hebben we zelf verplaatst vorig jaar november. Dit jaar deed hij het een stuk minder goed dan voorgaande jaren maar hoop vooral dat zijn worteltjes flink aangegroeid zijn.
In ieder geval is het mooi dat de Arbo-onvriendelijke grindtegels uit de Mien Ruys collectie eruit zijn. En de tuin lijkt eigenlijk al gelijk mooi doorleefd.
Zo'n mahonia stond ook in mijn tuin. Houd er rekening mee dat-ie hele lange en diepe taaie wortels maakt, en dat-ie zich ook via die wortels gaat vermeerderen. Het is een soort Zevenblad, maar dan als Heester.Dennis schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:00:
Hier links het laatste gedane werk: stukje border met siergrassen, Mahonia en (niet te zien) wat adderwortel. Dit stukje tuin heeft vooral schaduw dus daarom deze keuze.
Ook de maaier binnengehaald en de beregeningspomp naar binnen. Morgen het gras op de langste stand even met de maaier op elektra en dan is het klaar voor de winter.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Ik wacht zolang mogelijk. Morgen wordt het redelijk zonnig. Het is nu zo lang dat het echt moet voor de winter nog.Bockelaar schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:05:
plakt dat gras de maaier niet dicht dan als het zo nat is?
Gaat niet om de eerste nachtvorst. Gaat erom dat de haag zich weer kan herstellen voordat het begint met vriezen. Als je snoeit en het gaat direct daarna vriezen dan vriest je haag kapot.DarkKnight schreef op zondag 8 november 2020 @ 07:54:
[...]
Wij zaten ook te twijfelen of we de beukenhaag nog een snoeibeurt kunnen geven. Nadeel is wel dat hier de eerste nachtvorst al geweest is. Zou het dan kunnen of toch maar wachten tot het voorjaar?
Ik weet niet precies hoe lang een net gesnoeide haag geen vrieskou kan hebben, maar ik gok een paar weken tot een maand. Dus als het in de komende maand niet gaat vriezen, dan zit je safe. Dat lijkt wel goed te zitten volgens het KNMI maar een risico is het altijd.
https://www.knmi.nl/neder...ngen/weer-en-klimaatpluim
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
mijn dilemma ook: laatste keer gemaaid, maar het is zo bizar warm nog geweest dat het eigenlijk aan de lange kant is, niet te lang maar net wat korter/egaler zou mooier zijn. Mja, maaimachine en nat gras is ook geen feest. De zon is niet meer krachtig genoeg om het gazon droog te krijgen dus dilemmaGeeMoney schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:19:
[...]
Ik wacht zolang mogelijk. Morgen wordt het redelijk zonnig. Het is nu zo lang dat het echt moet voor de winter nog.
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Ik ga gewoon maaien op de langste stand.Bockelaar schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:49:
[...]
mijn dilemma ook: laatste keer gemaaid, maar het is zo bizar warm nog geweest dat het eigenlijk aan de lange kant is, niet te lang maar net wat korter/egaler zou mooier zijn. Mja, maaimachine en nat gras is ook geen feest. De zon is niet meer krachtig genoeg om het gazon droog te krijgen dus dilemma
Husqvarna's maaien in principe in de zomer ook met regen en nog langer wachten dan komt de nacht vorst dichterbij.
Als je het al wil doen is aankomende dagen denk ik de laatste optie.
Philtjens schreef op zondag 8 november 2020 @ 00:09:
[...]
wij hebben zelf ook de geoceramica tegels gekocht en geplaatst (wel zelf gedaan)
De tweede foto is gemaakt waar op de eerste foto linksonder de fonteinset staatCVTTPD2DQ schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:52:
Ja, het is zo veranderd, maar ik denk dat de tweede foto gemaakt vanaf het punt waar (op de eerste foto) de parasolvoet staat, toch? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het 'opritje' van klinkers bij het terras - dat lijkt ook geen overblijfsel te zijn van de oude tuin?
Ik moest even zoeken naar een goede foto van de klinkers... dit is het beste wat ik zo snel even kon vinden:
:strip_exif()/f/image/cfpvGiTYXeAhGtvVr8BtvEVn.jpg?f=fotoalbum_medium)
We hebben redelijk licht gekleurde standaard 60x60 tegels en daarin drie elementen met waaltjes: direct bij de achterdeur, het door jou genoemde 'opritje' naar het gras en links is nog een pad dat naar de uitgang van de tuin leidt.
We wilden allebei een tuin welke natuurlijk oogt. Daar hebben we de kleuren en materialen bij uitgezocht. Het idee van de waaltjes in de tegels komt van de 'Boomgaard tuin' van Appeltern (klikkie). Ook de ligusterhagen welke we nog gaan planten komen uit dat concept.
Dank voor het compliment. Het scheelt wel als je wat planten kunt behouden. De grootste zorg voor mij was de appelboom: die is zo mooi maar kon niet blijven staan waar hij stond (want daar is nu terras). Hij lijkt het goed overleefd te hebben maar pas volgend jaar weet ik dat echt zeker. De Camelia op de laatste foto heeft helaas minder geluk gehad. Mogelijk kan ik hem wat terugsnoeien en wordt hij dan weer mooi maar ook een kans dat ik die niet kan reddenIn ieder geval is het mooi dat de Arbo-onvriendelijke grindtegels uit de Mien Ruys collectie eruit zijn. En de tuin lijkt eigenlijk al gelijk mooi doorleefd.
Hmm, dat wist ik niet. Nou ja, ik vind het een mooie plant en als er wat bij komt prima! Ik wilde de Mahonia ook omdat het een extreem vroege bloeier is. Zo kunnen de insecten jaarrond in mijn tuin terecht voor nectarZo'n mahonia stond ook in mijn tuin. Houd er rekening mee dat-ie hele lange en diepe taaie wortels maakt, en dat-ie zich ook via die wortels gaat vermeerderen. Het is een soort Zevenblad, maar dan als Heester.Het kan zijn dat over vier jaar je buren ineens ook Mahonia in de tuin blijken te hebben.
Verwijderd
Zoals die op dit plaatje in het midden:
https://www.wiki-hobbybro...f991b13132c30942adaca.jpg
Op dat forum zijn ze heel blij met de oplossing, maar zegt niemand hoe dat kreng heet of waar je het vindt.
Hoe heet dat middelste koppelstuk en waar kan ik het bestellen of halen?
Is dat niet gewoon een dubbelnippel verloop? Maat weet ik niet, staat er misschien wel op.Verwijderd schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:48:
Google fu laat mij in de steek en hier weet iemand het doorgaans binnen 1 dag.....ik heb een IKEA tollsjön kraan, daar kan ik het sproeiertje afhalen. Om daar mijn hozelock koppelstuk op te zetten moet er nog een schroefdraad koppelstuk tussen.
Zoals die op dit plaatje in het midden:
https://www.wiki-hobbybro...f991b13132c30942adaca.jpg
Op dat forum zijn ze heel blij met de oplossing, maar zegt niemand hoe dat kreng heet of waar je het vindt.
Hoe heet dat middelste koppelstuk en waar kan ik het bestellen of halen?
Alle kant en klare oplossingen vind ik veel te duur. Ik ga gewoon via een golfplaat met grind zelf een drainagelaag maken met daarop een geotextiel doek. Hier bovenop wil ik 6 - 8 cm substraat / bodem voor de sedumplanten leggen, echter kan ik deze nergens (betaalbaar) vinden. Enkel via webshops waar ik 60 euro verzendkosten moet betalen..
Weet hier misschien iemand waar dit te verkrijgen is in regio Noord Limburg?
Of misschien hoe ik dit zelf samen kan stellen met bijvoorbeeld tuinturf, lavagruis? etc..?
Verwijderd
Dat lijkt de juiste term, maar die kende ik dus gewoon nietemot schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:50:
[...]
Is dat niet gewoon een dubbelnippel verloop? Maat weet ik niet, staat er misschien wel op.
Verlopende nippel inderdaad, meestal is je kraan 1/2" en de slangkoppeling 3/4"Verwijderd schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:13:
[...]
Dat lijkt de juiste term, maar die kende ik dus gewoon niet. Tnx! Nog even de juiste maten opmeten en dan lukt het wel.
Awesome
Verwijderd
Bij IKEA is niks standaard dus ik controleer het nog evenRaym09 schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:54:
[...]
Verlopende nippel inderdaad, meestal is je kraan 1/2" en de slangkoppeling 3/4"
Edit: slang is idd 3/4", de IKEA kraan lijkt 3/8" als ik goed gemeten heb......we gaan het zien.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2020 14:33 ]
Zelf besloten om het volgend voorjaar te doen, momenteel ook te druk met andere tuin projecten (binnenkort foto's). Snoei ik dan ook gelijk de leibomen en blauwe regen meeDarkKnight schreef op zondag 8 november 2020 @ 07:54:
[...]
Wij zaten ook te twijfelen of we de beukenhaag nog een snoeibeurt kunnen geven. Nadeel is wel dat hier de eerste nachtvorst al geweest is. Zou het dan kunnen of toch maar wachten tot het voorjaar?
Ik was nog op zoek naar een takkenhakselaar maar die dingen zijn aardig aan de prijs

Do { Ping } while ( LOL )
Nieuw zijn ze prijzig, maar op Marktplaats worden ze voor behapbare prijzen aangeboden.Shadow_Agent schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:29:
[...]
Zelf besloten om het volgend voorjaar te doen, momenteel ook te druk met andere tuin projecten (binnenkort foto's). Snoei ik dan ook gelijk de leibomen en blauwe regen mee![]()
Ik was nog op zoek naar een takkenhakselaar maar die dingen zijn aardig aan de prijsIs het ecologisch de moeite waard om toch zo'n ding aan te schaffen en takken van o.a. leibomen, haagbeuk, blauweregen en nog wat kleinere struiken in te versnipperen voor in de tuin? Snoeien doe je natuurlijk niet wekelijks in dergelijke grote hoeveelheden. Misschien 1 a 2 keer per jaar echt grote hoeveelheden. Betwijfel of ik m;n geld dan niet beter op zak kan houden, voor paar honderd euro kun je ook vaak naar de stort rijden of afvoeren in de groene container
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Mijn ervaring met een goed aangeslagen beukenhaag is dat je deze fors kan mishandelen.Shadow_Agent schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:29:
[...]
Zelf besloten om het volgend voorjaar te doen, momenteel ook te druk met andere tuin projecten (binnenkort foto's). Snoei ik dan ook gelijk de leibomen en blauwe regen mee
De sapstromen zijn nu toch in rust. Dus afgelopen zaterdag heb ik bij ons gewoon de beukenhaag iets geschoren, niet heel ver maar net even die lelijke uitlopers er af. Ziet er nu de hele winter weer strak uit.
Aankomende zaterdag hier ook de leibomen snoeien en weer opbinden. Best even een werkje elke keer.
De voortuin heb ik pas aangepakt, daar veel groenblijvend spul neergezet (laurier op een lei-rek en skimmia's). Scheelt weer iets onderhoud

Ik vind het een mooi plantje

[ Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 10-11-2020 09:59 ]
en even het mes slijpen van een marktplaats hakselaar die de eigenaar wegdoet omdat hij het niet zo goed meer doet maakt het ding weer als nieuw ;-)PaT schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:55:
[...]
Nieuw zijn ze prijzig, maar op Marktplaats worden ze voor behapbare prijzen aangeboden.
(ik spreek uit ervaring)
Vul je eigen plantenlijst/tuin in en krijg per sms of mail of pushbericht tips over wanneer er wat mee moet gebeuren zoals snoeien, bemesten, etc.
Verwijderd
Nou 3/8 was net te groot, 1/4 is een stuk te klein......ik kan eigenlijk niet vinden wat ik dan moet hebben......vervelende IKEA schroefdraad.Raym09 schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:54:
[...]
Verlopende nippel inderdaad, meestal is je kraan 1/2" en de slangkoppeling 3/4"
Gelukkig heb ik straks nog een buitenkraan die regulier is, maar die moet nog geplaatst worden.
Ik zat daar een jaar geleden ook mee. Kon bij bouwmarkten steeds niet de juiste maten vinden. Uiteindelijk bij Warmteservice een zak matrialen meegekregen zodat ik thuis kon testen en de rest kon terugbrengen.Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:04:
[...]
Nou 3/8 was net te groot, 1/4 is een stuk te klein......ik kan eigenlijk niet vinden wat ik dan moet hebben......vervelende IKEA schroefdraad.
Warmteservice is top inderdaadonlime schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:41:
[...]
Ik zat daar een jaar geleden ook mee. Kon bij bouwmarkten steeds niet de juiste maten vinden. Uiteindelijk bij Warmteservice een zak matrialen meegekregen zodat ik thuis kon testen en de rest kon terugbrengen.
Do { Ping } while ( LOL )
Het lijkt wat nat/drassig te blijven waardoor sommige plekken waarover gelopen wordt niet meer omhoog komen.
Wat kan ik het beste doen, proberen wat los te harken bijvoorbeeld?
Heb van de week al gaatjes geprikt om eventueel problemen met wegtrekken van regen te verhelpen, die gaten zie je op de foto's.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZFD3RcuYRhSvFZVTgHUwNnlP.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VlcofK29DIcFboGRgfZC8M4I.jpg?f=user_large)
Sommige delen worden ook wat gelig.
Zojuist gemaaid en wat geprobeerd de platte delen op te harken. Sommige plekken redelijk gelukt, andere platte plekken lijken verloren..
[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 14-11-2020 15:01 ]
Nee nog niet. Wel voornemens deze spoedig te gebruikenRobNemoo schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:38:
Kalk en mest toegevoegd dit najaar? Het is wat licht en gelig inderdaad wat zou kunnen duiden op te weinig voeding.
https://boerenbond.nl/dcm...-m-5413448121056-bbs.html
Is dat nog op tijd voor hetgene ontstaan is, of kan ik nu beter anders handelen?
[ Voor 4% gewijzigd door JBS op 14-11-2020 22:54 ]
Gras is sterk, dat komt wel weer goed. Wellicht paar weken daarna ook even doorzaaien dan heb je in het voorjaar een dichte mat.JBS schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:51:
[...]
Nee nog niet. Wel voornemens deze spoedig te gebruiken
https://boerenbond.nl/dcm...-m-5413448121056-bbs.html
Is dat nog op tijd voor hetgene ontstaan is, of kan ik nu beter anders handelen?
Ik heb wat eerder in het najaar al kalk gedaan en daarna mest. Het is nu een mooie donkere mat.
Ik vermoed dat 't nu wat laat is om kalk én weken daarna nog die gazonmeststof toe te passen, wellicht beter meteen die gazonmeststof?RobNemoo schreef op zondag 15 november 2020 @ 08:25:
[...]
Gras is sterk, dat komt wel weer goed. Wellicht paar weken daarna ook even doorzaaien dan heb je in het voorjaar een dichte mat.
Ik heb wat eerder in het najaar al kalk gedaan en daarna mest. Het is nu een mooie donkere mat.
Kalk is wel belangrijk, ook voor opname van voeding uit de meststof.JBS schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 08:56:
[...]
Ik vermoed dat 't nu wat laat is om kalk én weken daarna nog die gazonmeststof toe te passen, wellicht beter meteen die gazonmeststof?
Misschien heb je wat minder snel resultaat, maar op langere termijn is het wel beter om nu de kalk te doen.
(Of je moet voor de zekerheid even de PH-waarde meten).
Bemesten kan ca. 3 weken later al dus dat valt wel mee.
Voor een slecht gazon heb ik ooit een groeistoot gekocht bij goedvoorjetuin.nl. Het product zie ik nu niet meer op de website, maar volgens mij was het grootste bestandsdeel Ureum. Gazon knapt enorm snel op, maar het product verliest wel snel z'n werking. Het is daarom van belang om daarna wel degelijk te bemesten.
[ Voor 28% gewijzigd door Cheesy op 17-11-2020 09:48 ]
Duidelijk. Ik lees dat er bij voorkeur een aantal weken tussen kalk en mest zit. Wanneer ik dit reduceer tot één week ertussen, schiet ik dan m'n doel voorbij?Cheesy schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:43:
[...]
Kalk is wel belangrijk, ook voor opname van voeding uit de meststof.
Misschien heb je wat minder snel resultaat, maar op langere termijn is het wel beter om nu de kalk te doen.
(Of je moet voor de zekerheid even de PH-waarde meten)
Geen idee, ben geen natuur-/scheikundige. Deze kennis komt ook gewoon uit de boekjesJBS schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:48:
[...]
Duidelijk. Ik lees dat er bij voorkeur een aantal weken tussen kalk en mest zit. Wanneer ik dit reduceer tot één week ertussen, schiet ik dan m'n doel voorbij?
Waarom niet gewoon 2 weken aanhouden? Heb je echt zoveel haast?
Nee, niet per se haast, maar nam even aan dat het dan wat laat/koud/ongunstig wordt voor het strooien van mest.Cheesy schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:57:
[...]
Geen idee, ben geen natuur-/scheikundige. Deze kennis komt ook gewoon uit de boekjes
Waarom niet gewoon 2 weken aanhouden? Heb je echt zoveel haast?
Kan nog prima, het is nog niet structureel echt koud. Duurt deze tijd wat langer voordat het wordt opgenomen door het gras omdat dat al in rust is, maar het neemt het wel nog op.JBS schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:02:
[...]
Nee, niet per se haast, maar nam even aan dat het dan wat laat/koud/ongunstig wordt voor het strooien van mest.
Eerst kalk is beter voor de opname zoals @Cheesy ook zei. Dat moet ook eerst opgenomen worden, dus echt even een paar weken wachten is beter. Deze tijd dus zelfs beter iets langer dan korter.
Komt wel goed met je gras, maar instant happyness bestaat niet met planten helaas.
Teijgetje in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"
Ik strooi zelf ook Kieseriet 2 of 3x in het jaar. Mooi wondermiddel
Ik heb het onzinnige plan opgevat om een fontein te maken in "onze" sloot........
Het stuk bij de lantaarnpaal is ruim 2x zo breed als de gewone sloot en geeft een mooi vierkant om zo iets in te zetten.
Gezien de plaats verwacht ik geen problemen mits ik hem iets uit het midden hou. Kadastraal is de helft van de sloot van ons, de andere helft van de gemeente. Hij kan dus in eigen water.
Zolang de gemeente de oever niet opschuift zit ik goed.
En dan ben ik van de mensen af die in te grote bootjes trachten de plassen te bereiken, wat niet kan, maar ondertussen wel de waterlelies stuk varen (al zijn de gewone lelies niet zo belangrijk en eerder onkruid.)
Bovendien blijft, mocht het ooit weer/nog gaan vriezen, het water open voor vogels en vissen.
Langs de hele dijk heeft geen enkel huis een fontein, dus voortaan hoeven we dan alleen te roepen: "het huis bij de fontein".
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik denk aan iets van ca 3 m hoog en 2,5 m in diameter en natuurlijk verlicht van onder, en dat mag natuurlijk niets kosten.
Wat ik leuk vind vind kost echter al gauw €1500+.
Dan krijg ik al gauw associaties met een bootje nemen, dat is ook zo`n gat in het water waar je al je geld kwijt kan.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Heb inmiddels een tweedehands max 16.000l/h pompje met traploze regelaar (ivm aanpassen grootte fontein) aangeschaft op MP voor €60 (nieuw €220 ex regelaar) en ben nu op zoek naar een leuke nozzle.
Pomp gebruikt max 180 Watt, wat neerkomt op ca €360 bij continu jaarlijks gebruik (ex 4x 10Wledverlichting over schemerschakelaar net boven water. Dit kost bij 10/7 gebruik ca €33/j)
De nozzle (of meerdere, 16 m³ is veel/genoeg water
Waarschijnlijk met spots aan hetzelfde paaltje gemonteerd. Zolang alles qua metaal onder water zit kan ik gewoon staal gebruiken en lakken. De te gebruiken nozzles boven water/waterlijn zijn van messing (of plastic)
Voorlopig denk ik aan een grote multi-jet (of deze, al is die minder instelbaar) met een kleine er op gemonteerd.
![]() | ![]() |
In de eerste zit voor de midden-jet een extra wartel, dus ik moet er zoiets (de dubbelle kroon) van kunnen maken en zelf het beeld in kunnen stellen.
De grote nozzle heeft 40 kPa nodig, de pomp levert max 54 kPa.
Beetje experimenteren dus.
Maar dan kom ik qua materiaal aan ca. 200 totaal met een jaarlijkse gebruikskostprijs van 400.
Dat is meer dan genoeg om zo in het water te gooien............

Blauwe lampen lijken me ook mooi maar die zijn maar 750lm ipv 3000lm zoals de witte.(als dat klopt)
Inmiddels komen de 20W RGB`s ook voorbij als keuze, alleen moet ik die telkens met de afstandbediening aanzetten volgens mij. Dat is dan weer niet handig, al lijkt van kleur kunnen wisselen me wel erg grappig.
Artists impression (wellicht IRL iets minder hoog
/f/image/M0RLsDVddht8nJo8kFV0e4Oo.png?f=fotoalbum_large)
Ik zal vast niet de enige zijn met een fontein.
Heeft iemand een goede tip voor een mooie nozzle?
En foto`s wat voor beeld dit geeft?
[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 17-11-2020 23:07 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Nee, daar is de sloot te smal voor, en alle bruggetjes te laag. Dan hebben ze een kraan nodig om dat bootje over elk bruggetje te tillen, schiet niet op gezien dat bootje ook nergens vandaan kan komen varen.
Maaien gebeurt met een tractor vanaf de weg, het incidentele rietscheppen (1ste keer in drie jaar onlangs) ook.
Ik hou de berm zelf bij en trek het riet zelf weg, al die machines hebben bij ons niets te zoeken.
Zelfs hondenbezitters laten hun hond niet meer uit op onze berm (of ruimen het eindelijk op
En de waterslang ligt natuurlijk ook op eigen (sloot)grond.
Alleen bij vergaande baggerwerkzaamheden zou je problemen kunnen krijgen.
Dat wordt vast aangekondigd of is te vinden wanneer.
Maar dan trek je de paal met slang en verlichting zo weg..............
[ Voor 44% gewijzigd door Teijgetje op 17-11-2020 13:57 ]
Heb je dan wat voorbeelden van al die maaivoertuigen/vaartuigen die in en uit het water rijden zonder botenschans? (Zo zijn er tegenwoordig ook een aantal voer/vliegtuigen die je in zou kunnen zetten, die landen dan gewoon in het water en stijgen weer op
Wordt er bij jullie zo gemaaid?
Ik heb ze nog nooit gezien in ons 40 cm diepe 2,5 meter brede slootje en ze kunnen ook niet tegen de beschoeiing op er uit. Er in laten vallen zal best kunnen als je een flinke aanloop neemt zodat je wielen niet boven het water blijven hangen.
Dan worden het al weer snel militaire rupsvoertuigen.
Of de nieuwe beschoeiing van de gemeente dat leuk vindt laten we maar even in het midden.
Maar kijk nog eens naar een foto van de bermen.
Die moeten ze maaien (2x per jaar), denk je echt dat dat handiger is vanaf een bootje (dat al dan niet het water in en uit klimt, en het slootje aan de overkant is de helft smaller dan onze = kleiner voer/vaartuig?) dan met een tractor met maaiarm vanaf de weg?
![]() | ![]() |
Wat ze wel doen is dat randje bloemen wegmaaien langs de kant dat ik laat staan/ingezaaid heb.
Want als je ziet dat de berm gemaaid is dan kan het natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat er nog wat staat als je het zo aantreft.
Dus de maaiboom erover, en dan zó diep dat de halve berm waar nu gemaaid gras staat, open ligt........
[ Voor 53% gewijzigd door Teijgetje op 17-11-2020 15:05 ]
zoek maar eens op maaiboten of amfibie voertuigen van Conver
Nee, ik hoef niet te zoeken.
Ze worden hier gewoon niet gebruikt.
Nooit gezien hier, of in de omgeving.
En jij denkt serieus dat de amfibie van jouw plaatje hier in de sloot past?

Convers zijn ontworpen voor een heel ander doel dan smalle ondiepe slootjes met om de 100 meter een brug waar je niet onder door kan. Dat ding zit gelijk vastgezogen in de prut en kan geen kant op.
Jouw amfibievoertuig komt ook niet tegen een rechte kant op, ligt ook te diep.
Dus eerst maar overal een baggerboot vooruit sturen?
En botenhellingen maken voor en na elk bruggetje?
En gelijk de sloten maar wat breder?
Mocht je mensen kunnen overtuigen dat dit echt makkelijker is dan een maaibalk op een tractor voor een smalle berm waar gewoon een weg naast is, dan adviseer ik je in de politiek te gaan.
Zelfs van een baggerbootje zie ik maar beperkt nut hier in de omgeving met veel slootjes, ook daar kan vaak een tractor makkelijker bij vanaf het (wei)land.
Een bootje zal zich een weg moeten graven en zelfs twee meter breed zal her en der al te breed zijn..
[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 17-11-2020 16:41 ]
en met de kraan zelf trekken/duwen ze zich zo de kant op.
maar ik zou de gemeente eens vragen wat ze doen aan onderhoud!!!
[ Voor 34% gewijzigd door HyperTrophy op 17-11-2020 16:46 ]
Ik zou het even melden bij de gemeente de Ronde Venen, die staan open voor makkelijker, sneller, en goedkoper onderhoud.
Mocht je een mooie betaalbare fontein-nozzle weten dan hou ik me aanbevolen.
[ Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 17-11-2020 16:57 ]
Inmiddels is het zware werk klaar. (fundering, betonvloer en douglasbalken)
Alles in de avonduurtjes, hopelijk hebben we voor de winter het dak erop!
Wordt vervolgt:)
Gasloos sinds 2020.
Uit ervaring kan ik zeggen dat je echt veel plezier gaat beleven aan een overkapping.
Zo, wat een ding. Hoe diep is dit? En wat ga je doen met het dak? Hopelijk iets lichtdoorlatend, want anders wordt het wel erg donker bij jullie binnen.Herkz schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:07:
Wij zijn hier druk bezig met een L-vormige overkapping rondom ons huis.
***members only***
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Diepte is 3,80m. Om licht in de woonkamer te houden komt er aan de voorzijde een grote lichtstraat, iets breder nog dan het hele raampartij. En aan de zijkant van het huis zit ook nog een raam, hierboven komt ook een lichtstraat. Verder zijn we van plan om aan de steegkant aan de bovenzijde nog raampartijen te maken.PaT schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:38:
[...]
Zo, wat een ding. Hoe diep is dit? En wat ga je doen met het dak? Hopelijk iets lichtdoorlatend, want anders wordt het wel erg donker bij jullie binnen.
Gasloos sinds 2020.
Ach, ik heb ze bij mij achter ook in een slootje gezien waar ze niet kunnen keren. En Tijger, wat nu niet is kan volgend jaar anders zijn. Als het waterschap (die regelen dit volgens mij) opeens bedenkt dat het een voor de afwatering noodzakelijke sloot is gaat ie 2 keer per jaar rigoureus leeg, of het kadastraal nu van jou is of niet. Een verhaal over een gewaarschuwd mens enzoTeijgetje schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:52:
Ik snap dat je je gelijk wilt halen. Dat krijg je bij deze.
Wow, wat een joekel van een overkapping! Alleen dak er nog op, of sommige zijkanten ook dicht?Herkz schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:07:
***members only***
Goed dat je aan lichtstraten gedacht hebt - mijn eerste gedachte was ook "dat zal lekker donker worden"
Sometimes you need to plan for coincidence
Ja, het is zeker een flinke. Dat zie ik helaas ook terug in kosten van alle materialen, daar heb ik me wel even in vergist. Maar goed er komt wat moois te staan. de zijkanten worden bekleed met red cedar plankjes. En aan de voorzijde komen glazen schuifdeuren en lamellen in de rechterhoek maar dat moeten we nog even bekijken allemaal.Hmmbob schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:35:
[...]
Wow, wat een joekel van een overkapping! Alleen dak er nog op, of sommige zijkanten ook dicht?
Goed dat je aan lichtstraten gedacht hebt - mijn eerste gedachte was ook "dat zal lekker donker worden"
Gasloos sinds 2020.
Dank voor de tips, ook @Cheesy. Vanmorgen kalk gestrooid.RobNemoo schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:14:
[...]
Kan nog prima, het is nog niet structureel echt koud. Duurt deze tijd wat langer voordat het wordt opgenomen door het gras omdat dat al in rust is, maar het neemt het wel nog op.
Eerst kalk is beter voor de opname zoals @Cheesy ook zei. Dat moet ook eerst opgenomen worden, dus echt even een paar weken wachten is beter. Deze tijd dus zelfs beter iets langer dan korter.
Komt wel goed met je gras, maar instant happyness bestaat niet met planten helaas.
Instant happiness is het inderdaad niet, instant sadness wel als je kale plekken ziet in je dit voorjaar nieuw uitgerolde grasmatje.. Ik moet 't maar gewoon even de tijd geven en over een paar weken bemesten.
En liep langs dat slootje ook een 4 meter brede 30km/u asfaltweg waarvan ze hetzelfde werk met een zware tractor met maaiarm/riet-waterplant scheprek/baggerschep-slurf kunnen doen in de helft van de tijd van een bootje (dat niet het water uit hoeft) ?robkrekel schreef op woensdag 18 november 2020 @ 06:39:
[...]
Ach, ik heb ze bij mij achter ook in een slootje gezien waar ze niet kunnen keren.
Het gaat er niet om dat een bootje niets zou kunnen.........ergens.
Mooi spul dat Conver.
Maar dat bootje kan er vanaf een trailer hier niet in in de twee meter brede sloot, want dan te lang dwars, niet vanaf een containerwagen, want te lang dwars, gaan we er voor het gemak even van uit dat de hele combinatie dwars op de weg past........(niet)
Maar een amfibie kan er ook niet in en uit, en natuurlijk te lang dwars, die heeft geen beschoeiing nodig om er in en uit te kunnen rijden,, bij een kort schuin taludje met dan een rechte beschoeiing van ca 20 cm boven water komt hij niet in of uit.
Je zal echt een kraan moeten gebruiken die hem in de slootrichting er in zet, en dan zit het klem en vast in de grond. En dat elke 50-100 meter.
Aan de andere kant van de weg past het sowieso niet want daar is het slootje half zo breed en kan je ook niet varen.
Of dat echt handig is allemaal? Leg het de gemeente voor.......
Als ik in de sloot stap sta ik tot net over mijn middel in het water terwijl mijn benen vastgezogen worden in de prut, varen kan alleen met minieme diepgang en zelfs een kortstaart neemt al teveel prut en kan je alleen gebruiken als je hem half uit het water lift en lekker alles ondersproeit.
Zelfs mijn roei-werkboot zit vast in de prut met de bodem met twee man er in.
Die Convers gaan echt nooit komen hier, vanaf de weg kan je overal bij met de zwaarste machines die je maar kan vinden.
Je kan overal de bodem zien, deels door schoon water maar vooral omdat het ondiep is.
Toegegeven, het waterschap kan plots bedenken dat ze het diep genoeg willen voor containerschepen en twee keer per jaar gaan baggeren. Plotseling, omdat ze geld over hebben waar ze niets mee weten.
Gezien het al eeuwen zo is als nu verwacht ik eerder dat de hemel naar beneden komt en de bomen afbreken.
En daarna dat ze dat met een baggertractor met zuigslurf doen, die gelijk de bagger in een bak erachter gooit zodat het simpel weggereden kan ipv eerst een bootje leegscheppen elke 4 meter.
We zijn in principe zelf verantwoordelijk voor baggeren en openhouden, de gemeente doet echt alleen hun helft van de sloot vanaf de weg. (ooit was zelfs de weg van "ons"(1970) en kon er theoretisch tol geheven worden, ivm onderhoud/aanleg van kabels in de berm is dit overgedaan aan de gemeente (en nadat ze een bouwvergunning hadden afgegeven voor een stenen schuur/opslag wat ze eerst niet wilden), en die dus nu ook de beschoeiing en rietbeheer doen aan hun kant. Waterlelies=Vinkeveen, ga je die allemaal wegscheppen dan denk ik dat iedereen in opstand komt.
En dan nog, stel dat ze bedacht hebben dat ze wel een kraan gaan inzetten en elk stukje zo gaan baggeren, geloof je dan zelf dat de bestuurder gewoon over een spuitende fontein gaat baggeren?
Dat hij blind is?
Dat hij dan niet ziet dat er een fontein sproeit en hij nat wordt, en dus maar snel er over heen walst?
Of zou hij even aanbellen? (Als we niet al gewoon aangekondigd hadden gekregen dat ze de sloten gaan baggeren en het zelf dus al even weggehaald hebben, we hebben het over een box met slang en een prikker met sproeier en lampjes, dat is er in een kwartiertje uit?)
[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 18-11-2020 12:23 ]
Maar je hebt een punt over die weg, daar kan het wel vandaan. En of ze de fontein dan met rust laten? Laten we daar van uit gaan. En of ze waarschuwen dat ze er aan komen? In mijn geval doen ze dat niet, maar het was elk jaar rond oktober (schouw).
Ja, heel verhaal zo, maar hopelijk ziet men nu in dat Convers echt heel onhandig zijn hier en onderhoud vanaf de weg zoveel simpeler en goedkoper is.
Wij hebben best een fijne gemeente, op klachten wordt je snel teruggebeld en ook de berm is, na maaiklachten, al aangeboden om zelf dit officieel(getekend) in beheer te nemen qua maaiwerk, en dit ook bij hun groenwerk-aannemer te melden.
Ik verwacht dan ook geen baggerwerkzaamheden (op ons terrein) zonder aankondiging.
Mooi hoor!Herkz schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:07:
***members only***
Wordt inkepen niet altijd tegenovergesteld gedaan?
Ziet er mooi uit al.
Ik vind alles van het dak wel erg waterpas lijken, vergeleken met metselwerk van de buren?
Heb je wel afschot?
Ik moest onze serrebouwers overtuigen dat 20 cm op 4 meter echt genoeg was, dat moest officieel meer zijn.
Maar natuurlijk is 1% in principe genoeg. (al is dat weinig en meer voor horizontale afvoer zodat het water niet sneller wegstroomt dan papier of poep.)
[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 18-11-2020 13:08 ]
Het, in theorie, niet hoeven te onderhouden van het grasdek klinkt ook als muziek in de oren. Groene vingers heb ik namelijk niet. We willen het grasveldje voornamelijk in de zomer gebruiken en als extra stukje om met de hond te ouwehoeren.
Mijn vraag, heeft iemand hier ervaring met kunstgras en zo ja, zijn er nog belangrijke peilers waar ik op moet letten? Inzake het inleggen van kunstgras heb ik mij deels ingelezen en verwacht ik, als we het gaan doen, door een vakman te laten leggen.
Alvast bedankt!
Daarnaast is het voor te ravotten niet altijd fijn.
Dat gezegd hebbende.. Voor 10m2 zou ik ook kunstgras leggen
Het kan wel heel mooi zijn als je het juiste gras neemt.
Hier paar maanden kunstgras:MrAelon schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:26:
Mijn vraag, heeft iemand hier ervaring met kunstgras en zo ja, zijn er nog belangrijke peilers waar ik op moet letten? Inzake het inleggen van kunstgras heb ik mij deels ingelezen en verwacht ik, als we het gaan doen, door een vakman te laten leggen.
1) kijk eerst goed welk kunstgras je neemt, wij hebben staaltjes laten komen. Uiteindelijk voor de langste en zachtste sprieten gekozen (was ook het mooiste).
2) Het is niet onderhoudsvrij
3) Kunstgras wordt warm, behoorlijk warm in volle zon hou daar rekening mee. (sproeien helpt uiteraard)
ons veld:
:strip_exif()/f/image/Qzoo0A4VCvoLGo7riV0xf119.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YMOrtZOmlWvfoaegqAEIs8n0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door Martinusz op 18-11-2020 15:14 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Bedankt voor je reactie! Ziet er goed uit. Dat bezemen had ik ook gelezen inderdaad, dat is toch iets minder moeite dan grasmaaien denk ik.Martinusz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:13:
[...]
Hier paar maanden kunstgras:
1) kijk eerst goed welk kunstgras je neemt, wij hebben staaltjes laten komen. Uiteindelijk voor de langste en zachtste sprieten gekozen (was ook het mooiste).
2) Het is niet onderhoudsvrijje zult moeten bezemen om de sprieten omhoog te houden en af en toe speciaal zand strooien.
3) Kunstgras wordt warm, behoorlijk warm in volle zon hou daar rekening mee. (sproeien helpt uiteraard)
ons veld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb jij naast het stukje onderhoud nog andere overweging gehad om voor kunstgras te kiezen i.p.v. natuurproduct?
Vroeger thuis altijd gras gehad, maar ik zelf heb geen zin in maaien, onkruid, kale plekken bijwerken etc.MrAelon schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:37:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ziet er goed uit. Dat bezemen had ik ook gelezen inderdaad, dat is toch iets minder moeite dan grasmaaien denk ik.
Heb jij naast het stukje onderhoud nog andere overweging gehad om voor kunstgras te kiezen i.p.v. natuurproduct?
Daarnaast is het lekker zacht, wordt je er niet vies van en kun je er gerust eens een zwembad opzetten bijvoorbeeld.
Maar wel echt gezocht naar mooi kunstgras, want hier in de buurt zie je ook echt afschuwelijk lelijk kunstgras (lelijk groen, plat, kort etc), dat is helaas wat duurder, maar zo be it
Helder verhaal, het klinkt herkenbaar. Bedankt voor alle info en foto's. Ik denk dat wij maar eens wat stalen gaan opvragen!Martinusz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:41:
[...]
Vroeger thuis altijd gras gehad, maar ik zelf heb geen zin in maaien, onkruid, kale plekken bijwerken etc.
Daarnaast is het lekker zacht, wordt je er niet vies van en kun je er gerust eens een zwembad opzetten bijvoorbeeld.
Maar wel echt gezocht naar mooi kunstgras, want hier in de buurt zie je ook echt afschuwelijk lelijk kunstgras (lelijk groen, plat, kort etc), dat is helaas wat duurder, maar zo be itwe zijn er heel tevreden over in ieder geval en iedereen die hier geweest is vind het ook echt mooi kunstgras.
De site die ik eerder linkte die hebben een mooi stalenpakket (lees echt iets van 15 stalen van 20x20cm die je thuisgestuurd krijgt)MrAelon schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:45:
[...]
Helder verhaal, het klinkt herkenbaar. Bedankt voor alle info en foto's. Ik denk dat wij maar eens wat stalen gaan opvragen!
Ik zit as we speak met hun klantenservice in de chatMartinusz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:47:
[...]
De site die ik eerder linkte die hebben een mooi stalenpakket (lees echt iets van 15 stalen van 20x20cm die je thuisgestuurd krijgt)
Bedenk goed waar je aan begint. Er zijn in mijn omgeving meerdere mensen teruggekomen van kunstgras. Met name omdat het niet comfortabel is in de zomer. Hun ervaring was dat de hitte van het kunstgras zelfs binnen in huis te merken was. En als je het niet onderhoud ziet het er na een tijdje niet uit. (dus geen voordeel t.o.v. gras)MrAelon schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:26:
Maar het is deels om met de hond te ouwehoeren zeg je, besef je dat hondenpoep blijft zitten, ook al raap je de drol op. In zand zit geen echt heel weinig bodemleven dat dat om zet.
Echt gras is wat dat betreft zelfreinigend, dat restje spoelt de grond in en wordt opgenomen en verwerkt.
Naast borstelen/stofzuigen/kammen moet je dus ook regelmatig desinfecteren als de hond het gebruikt.
En het gras koelen met water is wel een beetje..............heb je geen echt gras dat je elke drie dagen water moet geven tijdens de hitte, heb je kunstgras dat je in de zomer voor gebruik elke dag moet koelen, anders is het te heet.

Bedankt!barry86 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:51:
[...]
Mooi hoor!
Wordt inkepen niet altijd tegenovergesteld gedaan?
Hoe bedoel je dat?
Gasloos sinds 2020.
Bedankt! Scherp, alles staat inderdaad 100% waterpas. Ik heb ervoor gekozen om het afschot in het dak met afschot pir-platen te doen.Teijgetje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:04:
@Herkz
Ziet er mooi uit al.
Ik vind alles van het dak wel erg waterpas lijken, vergeleken met metselwerk van de buren?
Heb je wel afschot?
Ik moest onze serrebouwers overtuigen dat 20 cm op 4 meter echt genoeg was, dat moest officieel meer zijn.
Maar natuurlijk is 1% in principe genoeg. (al is dat weinig en meer voor horizontale afvoer zodat het water niet sneller wegstroomt dan papier of poep.)
Gasloos sinds 2020.
Meeste honden schijten niet op nepgrasTeijgetje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:47:
Borstelen hoeft natuurlijk niet, Rob Geus pakte gewoon de stofzuiger om zijn kunstgras te doen.
Maar het is deels om met de hond te ouwehoeren zeg je, besef je dat hondenpoep blijft zitten, ook al raap je de drol op. In zand zit geen echt heel weinig bodemleven dat dat om zet.
Echt gras is wat dat betreft zelfreinigend, dat restje spoelt de grond in en wordt opgenomen en verwerkt.
Naast borstelen/stofzuigen/kammen moet je dus ook regelmatig desinfecteren als de hond het gebruikt.
En het gras koelen met water is wel een beetje..............heb je geen echt gras dat je elke drie dagen water moet geven tijdens de hitte, heb je kunstgras dat je in de zomer voor gebruik elke dag moet koelen, anders is het te heet.
Wat betreft die warmte, er bestaat ook schaduw hé
Wel in die van anderen dan?Martinusz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:13:
[...]
Meeste honden schijten niet op nepgrasdie van ons plast/poept niet in eigen tuin gelukkig
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Daar hebben we nu 1 offerte van gekregen, en dat viel ons best wel tegen.
Waar het om gaat:
Voortuin 12m2 (iets kleiner, maar dat bomt niet)
tegels eruit en afvoeren (losliggende tegels op zand), 5,5 m2 tegels nieuw goed op hoogte, aarde aanbrengen op vrijgekomen grond (misschien een laag afgraven om grondlaag dieper te maken) en 6m2 Prairie beplanting (met lavakorrels tegen onkruid) zetten.
Nu claimed de factuur 42 uur werk, maar hoe dan?? dat is bijna 4 uur werk per m2?
Dat lijkt mij rijkelijk overdreven, of heb ik het fout?
Ik verwachte een 1 dags klus, zijn mijn verwachtingen verkeerd, of overdrijft de offerte uitbrenger hier schromelijk?
2500 euro lijkt ons best veel geld voor zo een klein stukje

Verder geen ervaring met Werkspot. Heeft de steenhandel niet een paar goede adresjes?
Ik denk dat het wel meevalt. Ik denk dat deze persoon alles zelf/alleen doet. Zonder in je tuin te kunnen kijken,RoosW schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:04:
Hi, aangezien dit de eerste keer is dat we iets aan een tuin willen laten doen (en het niet meer zelf kunnen) maar eens een hengel uitgegooid op werkspot.
Daar hebben we nu 1 offerte van gekregen, en dat viel ons best wel tegen.
Waar het om gaat:
Voortuin 12m2 (iets kleiner, maar dat bomt niet)
tegels eruit en afvoeren (losliggende tegels op zand), 5,5 m2 tegels nieuw goed op hoogte, aarde aanbrengen op vrijgekomen grond (misschien een laag afgraven om grondlaag dieper te maken) en 6m2 Prairie beplanting (met lavakorrels tegen onkruid) zetten.
Nu claimed de factuur 42 uur werk, maar hoe dan?? dat is bijna 4 uur werk per m2?
Dat lijkt mij rijkelijk overdreven, of heb ik het fout?
Ik verwachte een 1 dags klus, zijn mijn verwachtingen verkeerd, of overdrijft de offerte uitbrenger hier schromelijk?
2500 euro lijkt ons best veel geld voor zo een klein stukje
1,5 dag alles leeghalen en afvoeren
1,5 dag grondwerk met aan en afvoer (dit is een dure post) 1M3 grond afvoeren is gewoon erg duur.
1,5 dag straten en indelen.
Eventueel nog machinekosten zoals bijvoorbeeld een minikraan. Dus ik denk dat het wel een schappelijke prijs is. Zelf heb ik ook niet zo'n hoge pet op van werkspot. Meestal zijn het beunhazen.
Het beste kan je via vrienden/kennisen aan mensen komen. En natuurlijk meerdere offertes aanvragen.
De dwarsliggers, of hoe heten ze, die nu in jou inkepingen komen te liggen, zijn normaal gesproken ingekeept.En niet jou ringbalk.
Dat is altans wat ik rondom mij heen zie.
Het idee er achter is dat bij beide manieren de balk wordt verzwakt. Maar op de manier die ik voorstel rust de verzwakte balk op de ringbalk. Op jou manier is er geen ondersteuning voor de verzwakte ringbalk.
Als de boel overbemeten is, dan maakt het uiteraard wat minder uit.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Even uitgaande van dat onder de tegels gewoon zand ligt (grond verbeter je met voeding en hoef je niet af te voeren), en de afgraving 30 cm betreft voor de 6,5 m², heb je nog geen 3 m³ afval (2 m³ zand/25 kruiwagens +133 stoeptegels (0,6 m³). En het is simpel te checken door twee tegels te lichten of je grond of zand hebt.pjot1 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 05:07:
[...]
Ik denk dat het wel meevalt. Ik denk dat deze persoon alles zelf/alleen doet. Zonder in je tuin te kunnen kijken,
1,5 dag grondwerk met aan en afvoer (dit is een dure post) 1M3 grond afvoeren is gewoon erg duur.
Eventueel nog machinekosten zoals bijvoorbeeld een minikraan. Dus ik denk dat het wel een schappelijke prijs is. Zelf heb ik ook niet zo'n hoge pet op van werkspot. Meestal zijn het beunhazen.
Er is wellicht 0,5 m³ zand nodig om de 5,5 m² nieuwe tegels op hoogte te leggen.
Maar theoretisch past al het afval dus ruim in een 3 m³ afvalcontainer met kop die je er naast laat zetten. Zand mag er in, zwarte grond ook, maar dat hoef je niet af te voeren. Tegels eigenlijk niet maar even bellen.
Een dure bak kost €360 en die loop je imo in je eentje in een dag vol.
Dan is je grondwerk al half gedaan want aarde laat je in bigbag of los gelijk op de plaats zetten/storten en hoef je alleen uit te harken.
Dus ik snap je drie dagen wel, slopen/graven is een dag, straten is een paar uur/halve dag (ik denk echt dat jij meer dan 5,5 m² legt in 1,5 dag.
Nieuwe tegels/beplanting kan door @RoosW zelf bezorgd laten worden, de lavakorrels kunnen eventueel misschien ook zelf uitgestrooid worden.
Voor een dure hovenier is het dus ca 2,5 dagen á 8 uur x 60 = 1200 + 360 afval + 200 lavakorrels (20 zakken voor 8 cm) + 150 zwarte grond(2 m³ incl bezorgen). = €1910.
Dan blijft in de €2500 €590 over voor tegels/huur verdichter en prairiebeplanting.
€2500 all in lijkt me dan ook geen extreme prijs.
Dat moet echter ook in twee dagen kunnen a 10 uur per dag en goedkoper qua tuinman/afvalbak/aarde/lava/beplanting.
12 m² is natuurlijk maar een postzegel van 3mx4m of 2mx6m.
Bv drie bolletjes tumbleweed op 4 cm lavakorrels is ook al prairie en lekker onderhoudsvrij.

De oude tegels kunnen ook bij gratis afhalen op marktplaats.
[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 19-11-2020 13:22 ]
Helemaal mee eens, zonder de situatie in zicht te hebben is alles natuurlijk speculatief. Misschien dat @RoosW even een foto kan maken van hoe het er nu bij ligt?Teijgetje schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:07:
[...]
Even uitgaande van dat onder de tegels gewoon zand ligt (grond verbeter je met voeding en hoef je niet af te voeren), en de afgraving 30 cm betreft voor de 6,5 m², heb je nog geen 3 m³ afval (2 m³ zand/25 kruiwagens +133 stoeptegels (0,6 m³). En het is simpel te checken door twee tegels te lichten of je grond of zand hebt.
Er is wellicht 0,5 m³ zand nodig om de 5,5 m² nieuwe tegels op hoogte te leggen.
Maar theoretisch past al het afval dus ruim in een 3 m³ afvalcontainer met kop die je er naast laat zetten. Zand mag er in, zwarte grond ook, maar dat hoef je niet af te voeren. Tegels eigenlijk niet maar even bellen.
Een dure bak kost €360 en die loop je imo in je eentje in een dag vol.
Dan is je grondwerk al half gedaan want aarde laat je in bigbag of los gelijk op de plaats zetten/storten en hoef je alleen uit te harken.
Dus ik snap je drie dagen wel, slopen/graven is een dag, straten is een paar uur/halve dag (ik denk echt dat jij meer dan 5,5 m² legt in 1,5 dag.), en 2 kuub grond uitharken + lavakorrels en prairiebeplanting mag ook maar een dag kosten.
Nieuwe tegels/beplanting kan door @RoosW zelf bezorgd laten worden, de lavakorrels kunnen eventueel misschien ook zelf uitgestrooid worden.
Voor een dure hovenier is het dus ca 2,5 dagen á 8 uur x 60 = 1200 + 300 afval + 200 lavakorrels (20 zakken voor 8 cm) + 150 zwarte grond(2 m³ incl bezorgen). = €1910.
Dan blijft in de €2500 €590 over voor tegels/huur verdichter en prairiebeplanting.
€2500 all in lijkt me dan ook geen extreme prijs.
Dat moet echter ook in twee dagen kunnen a 10 uur per dag en goedkoper qua tuinman/afvalbak/aarde/beplanting.
12 m² is natuurlijk maar een postzegel van 3mx4m of 2mx6m.
Bv drie bolletjes tumbleweed op 4 cm lavakorrels is ook al prairie en lekker onderhoudsvrij.
[Afbeelding]
De oude tegels kunnen ook bij gratis afhalen op marktplaats.
Iedereen in het hoveniers/stratenmakers werk heeft het momenteel erg druk en gooien daarom de prijs omhoog. Mede daardoor heb ik Werkspot niet zo hoog zitten; als je al omkomt in het werk, heb je werkspot niet nodig.
M'n record bkk's leggen, met het handje en een goede opperman, staat op 247m2. Moet er wel bij zeggen dat de baan al klaar was... Heb ook eens bij een particulier kopjes en puintjes gestraat onder de hamer, mocht je blij zijn als je 7 a 8 m2 per dag deed.

Tja, zo had ik er nog niet naar gekeken, las ook net een 'bijsluiter' https://drive.google.com/...BBVmvfC2/view?usp=sharing voor prairie beplanting, ondergrond tot 50cm omspitten en verrijken, daar 8cm lavakorrels (niet te fijn) over heen, en dan met een speciale schop de planten in de lava steken (met het onderste worteldeel door de lava heen in de ondergrond). Maar dan nog, het zijn per m2 8 planten, niet echt monnikenwerk lijkt mij.pjot1 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 05:07:
[...]
Ik denk dat het wel meevalt. Ik denk dat deze persoon alles zelf/alleen doet. Zonder in je tuin te kunnen kijken,
Het beste kan je via vrienden/kennisen aan mensen komen. En natuurlijk meerdere offertes aanvragen.
Bij onze buren in ons oude huis werd de achtertuin met tegels nieuw bestraat (zij hadden de oude tegels inderdaad op MP gezet gratis af te halen) 52m2 ruim binnen een dag, met zand aanbrengen en draden spannen voor de afloop en hoogte en uittrillen van de zandlaag (wel door een bestratingsbedrijf, niet door een hovenier).
Dat had ik nog in mijn achterhoofd, dus toen leek 6m2 opnieuw bestraten (met keramisch op betontegel 90x45x5cm) een klusje van een uur of zo.
Er ligt zand onder, al heb ik geen idee hoe dik die laag is. Hier de huidige situatie.
:strip_exif()/f/image/OL5VDcuNOlxG9MWtfQ9ElMxi.jpg?f=fotoalbum_large)
De tuin (ofwel postzegel) is dus 4,5x2,7m
Dit (oid.) is wat wij graag zouden willen hebben: https://lageschaar.nl/mengsels/garnet/
[ Voor 6% gewijzigd door RoosW op 19-11-2020 14:51 . Reden: Toevoeging informatie ]
Een kleine inkeping in de hoofdbalk is toegestaan geloof ik. Mijn idee was dat je de inkeping weer volledig opvult met die andere balk, vastzet met constructielijm en schroeven en er dus geen doorhangen meer kan optreden. Maar misschien zit ik wel helemaal fout, ik ben iig niet bang dat hij doormidden zal breken.barry86 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:14:
[...]
De dwarsliggers, of hoe heten ze, die nu in jou inkepingen komen te liggen, zijn normaal gesproken ingekeept.En niet jou ringbalk.
Dat is altans wat ik rondom mij heen zie.
Het idee er achter is dat bij beide manieren de balk wordt verzwakt. Maar op de manier die ik voorstel rust de verzwakte balk op de ringbalk. Op jou manier is er geen ondersteuning voor de verzwakte ringbalk.
Als de boel overbemeten is, dan maakt het uiteraard wat minder uit.
Gasloos sinds 2020.
Qua beplanting heb ik niet veel verstand van maar ik kan je wel zeggen dat je 5,5m2 keramische tegels niet in een uurtje kan leggen. Het leggen an sich wel maar je moet nog bandjes stellen, zand aanbrengen, verdichten, eventueel pas maken en afvoegen. Daar gaat meer tijd inzitten dan het leggen. Als ik zo snel kon straten was miljonair!RoosW schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:37:
[...]
Tja, zo had ik er nog niet naar gekeken, las ook net een 'bijsluiter' https://drive.google.com/...BBVmvfC2/view?usp=sharing voor prairie beplanting, ondergrond tot 50cm omspitten en verrijken, daar 8cm lavakorrels (niet te fijn) over heen, en dan met een speciale schop de planten in de lava steken (met het onderste worteldeel door de lava heen in de ondergrond). Maar dan nog, het zijn per m2 8 planten, niet echt monnikenwerk lijkt mij.
Bij onze buren in ons oude huis werd de achtertuin met tegels nieuw bestraat (zij hadden de oude tegels inderdaad op MP gezet gratis af te halen) 52m2 ruim binnen een dag, met zand aanbrengen en draden spannen voor de afloop en hoogte en uittrillen van de zandlaag (wel door een bestratingsbedrijf, niet door een hovenier).
Dat had ik nog in mijn achterhoofd, dus toen leek 6m2 opnieuw bestraten (met keramisch op betontegel 90x45x5cm) een klusje van een uur of zo.
Er ligt zand onder, al heb ik geen idee hoe dik die laag is. Hier de huidige situatie.
[Afbeelding]
De tuin (ofwel postzegel) is dus 4,5x2,7m
Dit (oid.) is wat wij graag zouden willen hebben: https://lageschaar.nl/mengsels/garnet/
Helaas is arbeid duur en dat zal dan ook de grootste kostenpost zijn. Ik denk dat je beter een stratenmaker en hovenier kan zoeken. Een stratenmaker voor het grondwerk en bestrating en een hovenier voor de rest. Als er netjes zand onder je huidige bestrating zit, kan een stratenmaker dit vast wel gebruiken op een andere klus. Waardoor het afvoeren minder kost. Bovendien voeren beide hun vaardigheden uit in hun vak. Bovendien is een stratenmaker goedkoper dan een hovenier.
Ze zijn inmiddels de helft van hun blad kwijt, maar het viel mij net op dat er nu al weer nieuwe knoppen aan zitten!? Wanneer moet ik ze nou snoeien
Je hebt het over de boeten hortensia?ThinkPadd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:58:
We hebben een aantal hortensia's staan. Deze willen we graag snoeien om ze wat compacter te houden (ze gaan al aardig de hoogte in maar zijn onderin wat kaal). Maar werd mij afgeraden door een bekende om het nu te doen, omdat ze dan kapot kunnen vriezen met de vorst.
Ze zijn inmiddels de helft van hun blad kwijt, maar het viel mij net op dat er nu al weer nieuwe knoppen aan zitten!? Wanneer moet ik ze nou snoeien?
De oude takken kun je snoeien. Dat kun je nu doen. De nieuwe met nieuwe knoppen moet je laten zitten. Hieraan zullen komend jaar de bloemen komen.
hmmz
Je kunt ze eigenlijk altijd snoeien, een Hortensia overleeft het wel. Het grootste risico is dat je een jaar geen bloemen aan de Hortensia hebt.ThinkPadd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:58:
Ze zijn inmiddels de helft van hun blad kwijt, maar het viel mij net op dat er nu al weer nieuwe knoppen aan zitten!? Wanneer moet ik ze nou snoeien?
Als de knoppen te hoog zitten kun je als compromis de ene helft goed inkorten, en de andere helft lang laten. Volgend jaar knip je dan de andere helft 'oude' takken af.
:strip_exif()/f/image/eVEsnu4kjKaac1jVzSKbSECz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb vandaag een kersenboom gekregen van de buren die anders toch weg ging. Zo voorzichtig mogelijk uitgegraven en flink terug gesnoeid. Ik wil hem morgen weer hier in de grond zetten. Twee palen er naast zetten om te schoren en dan een pak compost er omheen verspreiden. Dan maar hopen.... Nog iets anders wat ik moet doen om de verplaatsing zo kansrijk mogelijk te maken?
Allereerst: held. 't is altijd zo'n zonde als een grote boom of mooie struik het veld moet ruimen..deWit schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:34:
[Afbeelding]
Ik heb vandaag een kersenboom gekregen van de buren die anders toch weg ging. Zo voorzichtig mogelijk uitgegraven en flink terug gesnoeid. Ik wil hem morgen weer hier in de grond zetten. Twee palen er naast zetten om te schoren en dan een pak compost er omheen verspreiden. Dan maar hopen.... Nog iets anders wat ik moet doen om de verplaatsing zo kansrijk mogelijk te maken?
In elk geval volgende zomer de kluit een beetje nat houden. En morgen zorgen dat je zo min mogelijk lucht bij de wortels overlaat. Dus een voldoende groot gat uitgraven, onderste laag omspitten, compost/potgrond er in, boom er op, compost er bij, grond er bij, water geven en dan eventueel nog meer grond. Ook als het deze winter gedurende lange periode droog is: water geven (mits het niet vriest).
Dan gaat hij het wel redden denk ik. Mogelijk een jaar minder groei of vruchten.
Ook in de winter water blijven geven als het een tijdje droog is.deWit schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:34:
[Afbeelding]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Je was niet de enige. Toevallig vandaag gesnoeid en inderdaad nieuwe knoppen en zelfs blad. Heeft dit iets te maken met het warme najaar?ThinkPadd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:58:
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.