Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 58 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

pjot1 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:53:
@PaT Lekker bezig geweest! d:)b Het is net als met zoveel dingen die je niet dagelijks doet, als je er maar de tijd voor neemt!

Nu elke dag even (in)vegen!
Ja, dat klopt. Het is verre van perfect, maar goed genoeg om de tijd uit te zingen om het plan dat ik hierboven postte uit te voeren.

Zoals het was zaten er overal kuilen en bleef er continu water staan. Daar ben ik nu mooi vanaf.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:52

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@pjot1 wat een asociaal volk loopt er toch rond.... Ik bied altijd iemand op z'n minst een bakkie aan. Tijdje terug nieuw bed bestelt en werd afgeleverd en gemonteerd. Eerste wat ik dan vraag is of ze ook koffie willen. En dat wilden ze wel :P

Ook een reparatie aan het dak laten doen, bij m'n oude woning. man wilde ook wel een bakje koffie. Kleine moeite :)

@PaT goed bezig man! d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Shadow_Agent op 20-10-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:28

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Van planten weet ik te weinig... Ik heb voor t huis (noordzijde) een strookje van ca 1m tot aan de ventweg. Ik ben op zoek naar een vergevingsgezinde bodembedekker die ook ok is met een wat zanderige bodem. Voorheen stond er heel veel klimop en dat wil ik echt niet meer. Bij voorkeur iets wat nu ook nog de grond in kan om t onkruid weinig kans te geven. Zou iets als dwergmispel kansrijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Trouwens iemand die een goedkoop adres weet voor zwarte grond in bigbags (bij voorkeur). Heb 4 kuub nodig maar met bezorging erbij loopt dat aardig in de papieren. Regio Groningen ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:52

vanDaal

-ismeereentje

Ff een tussenprojectje ;)

IBC container van 1000L gratis opgehaald. Heeft veevoer ingezeten, dus regenwater zal wel lukken. "Eventjes" een gat gegraven van 120b,100l en 115d en daar de container in laten zakken. Wat steigerhout erop voor de stevigheid en daarna de tegels erop. Bedoeling is dat de kliko erop komen te staan.

Ik ben nog met het dak boven de kliko's bezig. Bedoeling is dat er een afvoer in de overstek komt die direct de IBC container in gaat.

Kosten: twee planken steigerhout 8)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50510719197_ec0ed51e57_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50510696967_6bd2aa6004_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50509823558_3736abc122_c.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door vanDaal op 20-10-2020 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:28

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Marktplaats in de gaten houden en t zelf ophalen? Vaak genoeg gratis af te halen. Los gestort is altijd goedkoper natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:30:
Trouwens iemand die een goedkoop adres weet voor zwarte grond in bigbags (bij voorkeur). Heb 4 kuub nodig maar met bezorging erbij loopt dat aardig in de papieren. Regio Groningen ;)
Ik denk dat @Fantasma7988 jou daar wel mee kan helpen. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Kom ik morgen even op terug @pjot1 en @Shadow_Agent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
vanDaal schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:35:

IBC container van 1000L gratis opgehaald. Heeft veevoer ingezeten, dus regenwater zal wel lukken. "Eventjes" een gat gegraven van 120b,100l en 115d en daar de container in laten zakken. Wat steigerhout erop voor de stevigheid en daarna de tegels erop. Bedoeling is dat de kliko erop komen te staan.

Ik ben nog met het dak boven de kliko's bezig. Bedoeling is dat er een afvoer in de overstek komt die direct de IBC container in gaat.

en dan met een dompelpomp het water er uit pompen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
vanDaal schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:35:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je moet het maar durven, zo'n instabiel gat/vat naast je fundering. Ik had hem minimaal een meter uit de fundering gegraven.

Maar de intentie is goed d:)b

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 12:41
deWit schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 20:27:
Van planten weet ik te weinig... Ik heb voor t huis (noordzijde) een strookje van ca 1m tot aan de ventweg. Ik ben op zoek naar een vergevingsgezinde bodembedekker die ook ok is met een wat zanderige bodem. Voorheen stond er heel veel klimop en dat wil ik echt niet meer. Bij voorkeur iets wat nu ook nog de grond in kan om t onkruid weinig kans te geven. Zou iets als dwergmispel kansrijk zijn?
Goudaardbei? Kan bijna overal groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Geranium renardii?

https://www.tuinplantenwinkel.nl/geranium-renardii.html

Toevallig vorig weekend nog een border mee volgezet. Groeit vrij snel. M'n moeder heeft het voor ons gestekt uit haar eigen border. Planten scheuren kan ook.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Onderstaande een globale tekening van mijn voortuin. Ik wil nu een hek (tegen het trottoir) gaan plaatsen waarvan de rechterkant (zwarte vlak tegen trottoir) een startpaal van 25 cm doorsnee heeft. Het is een meerpaal, dus kan geen concessies doen hierin. Aan deze meerpaal moet tzt een damhek komen die naar onderkant afbeelding open kan, langs het gras (groen :P ).

Zo gezegd, zo gedaan. Steekschop en schep erbij en graven maar. Ging mooi, tot een cm of 40 diepte. Pats, ziggo kabel door. Damn. Hebben de buren opeens geen internet en tv meer. Ziggo gebeld (en das een kunst op zich) en de volgende dag kwam er een monteur langs die het weer gemaakt heeft.

Vervolgens een kliq melding opgevraagd, en de kabels (rode lijn) lopen hier ook volgens het kadaster. Dus net langs de erfgrens, op mijn erf.

Wie heeft er ervaring met zoiets?

Ik heb denk ik 2 keuzes:

1 Kabels om laten leggen door de netwerkbeheerder. Zal wel niet gratis zijn denk ik zomaar.

2 Kabels laten liggen, paal (en kabels) in beton storten met daaraan vast gestort een ondergrondse steun van gewapend beton, zodat dit de last op kan vangen van het damhek.

Wat is wijsheid?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_defw-OA3y08MLv6HkHHf9KX1fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSXru9mzpcmA9jxLMagEGBDx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:52

vanDaal

-ismeereentje

Joris748 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Je moet het maar durven, zo'n instabiel gat/vat naast je fundering. Ik had hem minimaal een meter uit de fundering gegraven.

Ja, natuurlijk wel even bij stilgestaan. Maar het is maar één meter op een fundering van 9mx7m. Daarnaast is het zandgrond, dus behoorlijk stevig. Dat gat heb ik ook bijna kaarsrecht kunnen graven. Maar goed, risico is er altijd. Als ik een meter buiten de fundering had moeten gaan, had ik weer problemen gehad met het aansluiten van de dakaanvoer en had ie onder het pad gelegen, wat ook een risico is.
Frogy schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 10:55:
[...]

en dan met een dompelpomp het water er uit pompen?
Wellicht, al weet ik niet of die door de opening past. Anders heb ik ook nog een Gardena 3000/4 tuinpomp liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Haal een paar sedum matten. Hoeven ook nooit water en snoeien 1x per jaar misschien voor t mooie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gezien ik m'n tuin aan het veranderen ben, wil ik ook direct de sproeiers op een sokkel zetten zodat deze boven de planten uitkomen met sproeien.

Ik heb nu deze swing joints in de grond zitten. De sokkels die ik zoek noemen ze bij deze webshop 'risers' Ik zie ze niet als 3/4 inch maar wel als 1/2 inch en die kosten maar liefst 17,50 per stuk voor een simpel stukje plastic buis.

Google snapt niet wat PE risers zijn. Is er hier iemand die een goedkoper adresje weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:32
Joris748 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

Een fundering draagt naar beneden, niet opzij, zeker de fundering van een huis niet, als het al niet op palen staat. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Teijgetje schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:44:
[...]

Een fundering draagt naar beneden, niet opzij, zeker de fundering van een huis niet, als het al niet op palen staat. ;)
Zit je met een gat van ruim een meter al niet onder de onderkant fundering?

De grond draagt onder een hoek. Meestal wordt 45 graden aangehouden om veilig te zitten.

Zou dus niet zomaar willen stellen dat hij veilig zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:27:
[...]

De grond draagt onder een hoek. Meestal wordt 45 graden aangehouden om veilig te zitten.

Zou dus niet zomaar willen stellen dat hij veilig zit.
Dat is puur afhankelijk van de soort fundering. Over het 90% van de gevallen kan het geen kwaad om zo diep langs de fundering te graven. Palen gaan sowieso nog een aantal meters de grond in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Joris748 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 20:27:
[...]

De fundering is de gehele constructie waar een gebouw op rust.
Er wordt inderdaad heel soms gefundeerd op staal (met betonstroken), dwz dat de betonstroken direct op het stabiele zand liggen, maar doorgaans zullen die betonstroken op palen liggen die op een stabiele zandlaag geheid zijn.
In geval van funderen op staal met betonstroken draagt dus de hele betonstrokenrand(en) die op een stabiele zandlaag liggen, daar maakt het dus ook niet uit of je een gaatje graaft naast die betonstrook, de fundering onder alle muren zal daar niet van verzakken en opzij kan het ook niet. Bovendien zijn de betonstroken bij funderen op staal een stuk breder dan bij funderen op palen omdat je een voet maakt onder de muur.
Dus in geval van funderen op staal kun je geen gat graven langs de muur, je komt dan een breder wordende betonstrook (of metselwerk) tegen.
Je kunt er dus eigenlijk hier wel van uit gaan dat de betonstroken waar de muren op staan op palen steunen die op de stabiele zandlaag staan. Alleen dan kun je de betonbalken binnen/gelijk met de muren houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:35
Vraagje, ik wil in de voortuin 2 borderbakken maken, de fundering (oude tegels) ligt al op z'n plek en ik moet alleen de stapelblokken nog plaatsen. Nu heb ik Multitack MS polymeer lijmkit om de blokken te verlijmen. Echter zijn de stapelblokken wel wat vochtig, gaat dit problemen geven bij het lijmen of is het voldoende als ik ze even met een handdoek afneem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Vinze schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:44:
Vraagje, ik wil in de voortuin 2 borderbakken maken, de fundering (oude tegels) ligt al op z'n plek en ik moet alleen de stapelblokken nog plaatsen. Nu heb ik Multitack MS polymeer lijmkit om de blokken te verlijmen. Echter zijn de stapelblokken wel wat vochtig, gaat dit problemen geven bij het lijmen of is het voldoende als ik ze even met een handdoek afneem?
Meestal is dat geen probleem, alleen de droogtijd duurt natuurlijk wel langer. Als de blokken maar goed schoon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Beste Tweakers
Maart 2019 heb ik mijn liguster haag geplant en deze is denk wel toe aan een snoei beurt, iemand een idee hoever ze terug gesnoeid moeten worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlD1Io1K6SDSFAMm4EY4rYGQWQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSwZ1zS5M8IF3jROqZYB2Dex.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ziet er een beetje sneu uit onderin, persoonlijk zou ik twee derde er af halen.

Je ziet bovenin veel groei, wss omdat ie net voor levering al eens gesnoeid is geweest, daar zie je relatief veel zijtakken in tegenstelling tot onderin.

[ Voor 50% gewijzigd door HyperTrophy op 24-10-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:46
Hoi,

We hebben het geluk dat er een mooi appartementcomplex achter ons is gebouwd, het idee nu is om een mooie grote boom neer te zetten. Eentje die vrij hoog pas begint met vertakken. Dacht zelf aan de Acer pseudoplatanus 'Rotterdam' of de Liquidambar styraciflua ‘Stared’ bijvoorbeeld.

Maar eerlijk gezegd ben ik op zoek naar advies over bomen hoog op stam en die redelijk smal blijven en tegen wind kunnen. Het is in Noord-holland en de grond is vrij kleiig.

De overkapping die je ziet is de bedoeling dat je erop kan staan, er komt nog een balustrade omheen, vandaar het hoog vertakken van de boom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdGTdzBQ3e8XReUOjvUirE5jIF0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3w6dcIM96nDKAXXTk2bFCvG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tucQMU6pIpYvw0z2s9nUeDKhtiQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDJHpnUyLwUvlHei1OIlcIrG.jpg?f=fotoalbum_tile

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Centauriprime schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:36:
Hoi,

We hebben het geluk dat er een mooi appartementcomplex achter ons is gebouwd, het idee nu is om een mooie grote boom neer te zetten. Eentje die vrij hoog pas begint met vertakken. Dacht zelf aan de Acer pseudoplatanus 'Rotterdam' of de Liquidambar styraciflua ‘Stared’ bijvoorbeeld.

Maar eerlijk gezegd ben ik op zoek naar advies over bomen hoog op stam en die redelijk smal blijven en tegen wind kunnen. Het is in Noord-holland en de grond is vrij kleiig.

De overkapping die je ziet is de bedoeling dat je erop kan staan, er komt nog een balustrade omheen, vandaar het hoog vertakken van de boom.

[Afbeelding][Afbeelding]
Met die boom kan ik je niet helpen. Wel bij het waarschuwen dat je voor die balustrade officieel een bouwvergunning moet aanvragen. Je maakt namelijk een 2e bouwlaag en dat mag niet zonder vergunning.

Wat je met deze info doet moet je natuurlijk zelf weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:37
Teijgetje schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 18:44:
[...]

@Teijgetje Een een fundering op staal en een zogenaamde strokenfundering - beton of gemetseld - heeft wel degelijk gronddruk nodig langs de fundering. Door de druk op de grond onder de fundering wil deze nl zijwaarts afschuiven en daar is tegendruk voor nodig.

Een enkel gat zal misschien niet direct van invloed zijn maar ik zou daar altijd voorzichtig in zijn. Ook omdat je niet altijd weet hoe goed die fundering of ondergrond nog is. Maar misschien is er in dit geval helemaal niet op staal gefundeerd.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:46
PaT schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:39:
[...]

Met die boom kan ik je niet helpen. Wel bij het waarschuwen dat je voor die balustrade officieel een bouwvergunning moet aanvragen. Je maakt namelijk een 2e bouwlaag en dat mag niet zonder vergunning.

Wat je met deze info doet moet je natuurlijk zelf weten :)
Klopt, de vergunning heb ik op zak. Bedankt voor het meedenken. (y)

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
factor15 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:23:
[...]
Maar misschien is er in dit geval helemaal niet op staal gefundeerd.
Bij funderen op staal heb je een voet onder de muur die veel breder is dan de muur, gelijk langs de muur een gat graven kan dus niet zonder die verbreding tegen te komen.

En een gaatje van 1 m³ naast een huis dat gefundeerd is op staal laat echt de fundering niet wegzakken/verschuiven door de tegendruk van de grond weg te nemen.
Die fundering ligt rondom ingegraven en een stuk onder het maaiveld, dat gaat echt nergens heen (en zit vast aan de muren).
Wil dat alllemaal verzakken, door 1 m³ weg te halen ergens, dan heb je een bouwval gekocht waar al veel scheuren in het metsel/gevelwerk zitten.

Maar misschien wel naast een kippen- of hondenhok. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 24-10-2020 21:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skielder
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-09 19:42
Ajuga reptans (kruipend zenegroen)
campanula portenschlagiana
vinca minor (kleine maagdenpalm)
schaduwkruid pachysandra terminalis (dikkemanskruid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
Centauriprime schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:36:
Hoi,

[Afbeelding][Afbeelding]
Wij hebben leibomen achter en aan de zijkant hogere smalle bomen zuilbeuken, donkerrode en groene. Echt mooi zie hier foto's voor zuilbeuken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofRkVXWDsF7xzoA9JTTaLPPoO1E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FqOTpkb2L3tcjYqGXGgjFGWa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g95cpjXD8kmigzuEY3lnLQgc9OQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmLn99aKYNk9rX4bVbimU4au.jpg?f=fotoalbum_large

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vinze
Afgelopen 2 weekenden keihard aan het bikkelen geweest om de voortuin weer helemaal netjes te maken.

Zo lag de voortuin er voorheen bij. Lelijke grindtegels en de open grond werd door de vele katten hier in de buurt gebruikt als openbaar toilet.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4YwVbB4l.jpg

Na het leeghalen van de tuin een nieuw zandbed gestort.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/toQBODNl.jpg

Opsluitbanden geplaatst en het zandbed afreien voor de tegels.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ckg1cpQl.jpg

Tegels geplaatst met behulp van een tegeldonkey (aanrader, je rug is je dankbaar!)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gRl58Qtl.jpg

Fundering voor de borderbakken gemaakt door de oude grindtegels op de kop te leggen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5thnhXYl.jpg

Borderbakken gemaakt middels stapelblokken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Tctls3cl.jpg

Worteldoek gelegd, ardennersplit rondom de borderbakken, en project voortuin is klaar!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VAqhUlJl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4QANxDAl.jpg

Het was voor mij de eerste keer bestrating leggen, en het eindresultaat is boven verwachting goed gelukt :)

Nu bedenken wat voor plantjes we in de borderbakken gaan stoppen. We twijfelen tussen het kopen van 'kant en klare' planten of van die zakjes met zaden. Voordeel van kant en klare planten is dat je meteen resultaat ziet. Nadeel is dat het een stuk duurder is. Als we nu zaden gaan planten dan zullen de eerste plantjes naar verwachting in het voorjaar opkomen, maar het duurt wel even voor je een mooie gevulde border hebt.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• kaboom1555
Vinze schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:17:
Afgelopen 2 weekenden keihard aan het bikkelen geweest om de voortuin weer helemaal netjes te maken.

Zo lag de voortuin er voorheen bij. Lelijke grindtegels en de open grond werd door de vele katten hier in de buurt gebruikt als openbaar toilet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tegels geplaatst met behulp van een tegeldonkey (aanrader, je rug is je dankbaar!)
[Afbeelding]

Fundering voor de borderbakken gemaakt door de oude grindtegels op de kop te leggen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Worteldoek gelegd, ardennersplit rondom de borderbakken, en project voortuin is klaar!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het was voor mij de eerste keer bestrating leggen, en het eindresultaat is boven verwachting goed gelukt :)

Nu bedenken wat voor plantjes we in de borderbakken gaan stoppen. We twijfelen tussen het kopen van 'kant en klare' planten of van die zakjes met zaden. Voordeel van kant en klare planten is dat je meteen resultaat ziet. Nadeel is dat het een stuk duurder is. Als we nu zaden gaan planten dan zullen de eerste plantjes naar verwachting in het voorjaar opkomen, maar het duurt wel even voor je een mooie gevulde border hebt.
Het grote tuinentopic is niet het grote tegelshowroom topic :) zo jammer, het lijkt wel of iedereen tegenwoordig alles maar vol gooit met stenen en grind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Vinze schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kijk! Zo hoort het! Eerst banden plaatsen en daarna straten. Ik zie het zo vaak andersom maar dat komt de kwaliteit niet ten goede.

Tip voor de volgende keer, leg je bestrating 1 a 2cm hoger dan de band. Dit noem je klik. Dit omdat het tegelwerk nog gaat (na)zakken. Nu zakt je tegel onder de band waardoor het water niet weg kan.

Als dit je eerste keer straten is, dan is dit zeker een complimentje waard! :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

kaboom1555 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:37:
[...]

Het grote tuinentopic is niet het grote tegelshowroom topic :) zo jammer, het lijkt wel of iedereen tegenwoordig alles maar vol gooit met stenen en grind.
Vind het ook zonde inderdaad, twee mini plantenbakken en voor de rest tegels en grind. Zo verdwijnt wel echt al het groen uit het straatbeeld.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Net werk maar ik sluit mij aan bij @kaboom1555 en @Tsurany , het is toch eeuwig zonde al die betonnen tuinen met 15x15 blokken en volgestort met grind waar geen leven in te bekennen valt :{ De armoe van tuinierend Nederland ;( RIP

[ Voor 9% gewijzigd door Shadow_Agent op 25-10-2020 16:39 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Wat een gemiep zeg. Ieder z'n ding: niet iedereen is een hovenier. Vinze blijkbaar ook niet (net als ik), maar post trots het resultaat van de eerste keer straten (wat er super netjes uitziet) en krijgt dit gehuil over zich heen. Als hij interesse had in jullie mening over "tegels vs planten" dan had hij het wel gevraagd, maar dat deed hij niet. Nog los van het feit dat die mening hier ruimschoots duidelijk is, is het volstrekt onnodig om hem "de armoe van tuinierend Nederland" aan te praten/rekenen.

Van een half braakliggende onverzorgde voortuin is het in ieder geval netjes geworden, inclusief borders waar nog wat leuk groens in kan. Netto is het straatbeeld erop vooruitgegaan dus (y)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@Hmmbob je hebt gelijk! Zoals ik al zei: het werk is absoluut netjes en strak gedaan. Wat dat betreft zeker ook mijn complimenten aan @Vinze d:)b

Neemt niet weg dat ik dat soort tuinen gewoonweg niet "mooi" vind :+ Mijn reactie was ook meer in het algemeen gericht en niet zozeer richting Vinze. Overigens: Net als drie strepen verf op een doek in mijn ogen geen kunst is, doe maar een oude Hollandse meester ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Shadow_Agent op 25-10-2020 17:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kaboom1555
Het is vooral dat veel mensen denken dat groen veel werk is en je zowat hovenier moet zijn. Ik heb mn tuin vol staan met jaarrond bloeiende planten die ik alleen in het voorjaar even terugsnoei: ofwel nog minder werk dan het onkruid uit je grind en tegels houden. Maarja.. Stenen stenen stenen wat tegenwoordig de klok slaat. Ik zou een landelijke tegeltaks toejuichen en minstens 1 boom per tuin verplichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

pjot1 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:26:
[...]

Kijk! Zo hoort het! Eerst banden plaatsen en daarna straten. Ik zie het zo vaak andersom maar dat komt de kwaliteit niet ten goede.

Tip voor de volgende keer, leg je bestrating 1 a 2cm hoger dan de band. Dit noem je klik. Dit omdat het tegelwerk nog gaat (na)zakken. Nu zakt je tegel onder de band waardoor het water niet weg kan.

Als dit je eerste keer straten is, dan is dit zeker een complimentje waard! :)
Waar ik dan benieuwd naar ben is hoe je dat doet? Aan 1 kant bandjes plaatsen en dan straten en opsluiten met een bandje of moet je het heel netjes uitmeten, aan weerszijden bandjes plaatsen en dan maar hopen dat het exact past? (of erger, gaan slijpen als het niet past?)

Komende week staat hier nog een meter of 7 aan klinkerpad op het programma. Daar moet ik ook met een bandje gaan werken en dat wordt natuurlijk mijn rechte vertrekpunt voor de klinkers. Gezien het tijdelijke karakter sluit ik de andere zijde niet op met een bandje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
pjot1 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:26:
Hij heeft toch eerst de tegels geplaatst en daarna pas de banden? Dat zie je op plaatje 4:
https://imgur.com/gRl58Qt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
PaT schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:33:
[...]

Waar ik dan benieuwd naar ben is hoe je dat doet? Aan 1 kant bandjes plaatsen en dan straten en opsluiten met een bandje of moet je het heel netjes uitmeten, aan weerszijden bandjes plaatsen en dan maar hopen dat het exact past? (of erger, gaan slijpen als het niet past?)

Komende week staat hier nog een meter of 7 aan klinkerpad op het programma. Daar moet ik ook met een bandje gaan werken en dat wordt natuurlijk mijn rechte vertrekpunt voor de klinkers. Gezien het tijdelijke karakter sluit ik de andere zijde niet op met een bandje.
Nu heb ik er geen verstand van maar de stratenmakers die de openbare ruimte laatst hebben aangelegd hadden een plank exact ter breedte van bijv. 5 stoeptegels en na het plaatsen van elke trottoirband legden ze die er even tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

silmaril8 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:48:
[...]

Hij heeft toch eerst de tegels geplaatst en daarna pas de banden? Dat zie je op plaatje 4:
https://imgur.com/gRl58Qt
Hij heeft de band aan 1 kant geplaatst, afgereid en bestraat. Daarna de boel opgesloten met de overige banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
PaT schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:10:
Hij heeft de band aan 1 kant geplaatst, afgereisd en bestraat. Daarna de boel opgesloten met de overige banden.
Ik heb nog nooit iemand tegels zien leggen en dan de 6 cm tussen muur en tegels 20cm uitgraven om banden te plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

silmaril8 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:12:
[...]

Ik heb nog nooit iemand tegels zien leggen en dan de 6 cm tussen muur en tegels 20cm uitgraven om banden te plaatsen ;)
Volgens mij snap je niet wat ik bedoel. Tussen tegels en muur ga je sowieso geen band stoppen toch?

Hij maakt een L-vormig terras en begint met de banden aan 1 zijde. @pjot1 dacht volgens mij dat hij ook rond de rest van de L (muv de gevelzijde uiteraard) de banden had neergezet en daarna pas ging straten. Ik ben benieuwd hoe je dat netjes uitpast als je het zo zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
PaT schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:41:
Volgens mij snap je niet wat ik bedoel. Tussen tegels en muur ga je sowieso geen band stoppen toch?
Ik had ook kunnen zeggen:
Ik heb nog nooit iemand tegels zien leggen en dan pas opsluitbanden tussen de palen van zijn schutting zien plaatsen.
Zelfde principe, dat doe je gewoon niet (en is bijna onmogelijk).
Hij maakt een L-vormig terras en begint met de banden aan 1 zijde.
Maar dat is dus niet wat pjot1 bedoelde (wat jij hieronder zelf ook aanhaalt). En daar reageerde ik dus op. Pjot1 dacht dat hij opsluitbanden rondom had gelegd en daarna de tegels had geplaatst.

Die zogenaamde 1ste "band" die jij nu aanhaalt, is gewoon een lange zijde waar je tegen aan tegelt. Vaak is dit de muur die (in principe) loodrecht op de lengte van de tuin staat en die je dus kan gebruiken als richtpunt.

Je wilt trouwens ook liever de muur van de woning als beginpunt gebruiken - zoals Vinze ook heeft gedaan - omdat je dan zeker weet dat de tegels rechts liggen ten opzichte van je woning. Een looppad/schutting kan nog wel eens ietsjes scheef zijn en als je daar begint (waar jij volgens mij op doelt) dan heb je kans dat de tegels voor de woning wat scheef (kunnen) lopen.
@pjot1 dacht volgens mij dat hij ook rond de rest van de L (muv de gevelzijde uiteraard) de banden had neergezet en daarna pas ging straten. Ik ben benieuwd hoe je dat netjes uitpast als je het zo zou doen.

[ Voor 12% gewijzigd door silmaril8 op 25-10-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

silmaril8 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 19:59:
[...]

Ik had ook kunnen zeggen:
Ik heb nog nooit iemand tegels zien leggen en dan pas opsluitbanden tussen de palen van zijn schutting zien plaatsen.
Zelfde principe, dat doe je gewoon niet (en is bijna onmogelijk).

[...]

Maar dat is dus niet wat pjot1 bedoelde (wat jij hieronder zelf ook aanhaalt). En daar reageerde ik dus op. Pjot1 dacht dat hij opsluitbanden rondom had gelegd en daarna de tegels had geplaatst.

Die zogenaamde 1ste "band" die jij nu aanhaalt, is gewoon een lange zijde waar je tegen aan tegelt. Vaak is dit de muur die (in principe) loodrecht op de lengte van de tuin staat en die je dus kan gebruiken als richtpunt.

Je wilt trouwens ook liever de muur van de woning als beginpunt gebruiken - zoals Vinze ook heeft gedaan - omdat je dan zeker weet dat de tegels rechts liggen ten opzichte van je woning. Een looppad/schutting kan nog wel eens ietsjes scheef zijn en als je daar begint (waar jij volgens mij op doelt) dan heb je kans dat de tegels voor de woning wat scheef (kunnen) lopen.

[...]
Volgens mij bedoel ik heel wat anders dan dat je opschrijft, maar dat is verder prima zo. Uiteindelijk bedoelen we volgens mij grotendeels hetzelfde.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vinze
Pfoe heftige reacties op m'n post, al had ik die kunnen verwachten in dit topic. Wat betreft het gebrek aan groen, gemiddeld gezien doe ik het nog best netjes hier in de buurt, 90% heeft alles compleet dicht gegooid. In de borderbakken komen planten (wellicht een boompje) en ik wil nog een aantal grote rechthoekige plantenbakken richting de voordeur. Daarnaast helpt het grind met de afwatering en ontlast dit het riool. In de achtertuin staat een regenton en er liggen zonnepanelen op het dak, ik probeer dus wel enigszins mijn steentje (:')) bij te dragen. Alleen niet door mijn tuin helemaal vol te planten.

@PaT Ik heb inderdaad eerst aan de zijkanten en de straatkant opsluitbanden gelegd, daarna de tegels erin, en deze vervolgens van binnenuit opgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ik heb het deels niet goed begrepen. Ik dacht dat @Vinze aan 2 kanten banden had gesteld. Maar dit blijkt dus aan 1 kant te zijn. Op m'n telefoon moest ik even inzoomen om het goed te zien. B)

@PaT Als je de stenen al hebt, kan je deze uitleggen. Meestal maak je je paadje in halfsteens verband. Door 3 rijtjes uit te leggen kan je je maat opmeten. Voor halfsteens, is het het mooist als je met een hele steen begint en eindigt met een halve en andersom natuurlijk. Voor de stevigheid en netheid nog een strekse laag aan beide zijden. Sommige mensen vinden een dubbele strek mooier maar dat is natuurlijk aan jezelf. Zo kom je aan je stenen maat. Zet je banden dan een halve centimeter ruimer, dan past het altijd. Voor grotere lengtes dien je meer marge toe te passen.

Gebruikelijk bij klinkers is om 2cm klik te geven. Dus als je de hoogte van je straatwerk bepaald hebt, zet je je bandjes dus 2cm lager. Je kan ook meer klik geven zodat je de bandjes uit het zicht kan laten.

Als je je banden hebt staan, kan je dus ook uitrekenen hoeveel cm het zand onder de band moet liggen. Door een houtje te maken met uitsparing voor tussen de banden, kan je die je over de banden heen laat lopen waardoor je het zand perfect kan vlakken. (ik hoop dat het een beetje duidelijk is)

Of je huurt gewoon een Strakvlak.

Als stratenmaker zijnde ben je eigenlijk bijna meer aan het meten en rekenen dan aan het straten. Ik moet soms hele woonwijken uitzetten. Het is dan wel lekker als alles past en klopt qua hoogtes. 9 van de 10 tekeningen kloppen niet. Dan is het toch weer aan de stratenmaker om het op te lossen.

[ Voor 9% gewijzigd door pjot1 op 25-10-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

pjot1 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 20:55:
Ik heb het deels niet goed begrepen. Ik dacht dat @Vinze aan 2 kanten banden had gesteld. Maar dit blijkt dus aan 1 kant te zijn. Op m'n telefoon moest ik even inzoomen om het goed te zien. B)

@PaT Als je de stenen al hebt, kan je deze uitleggen. Meestal maak je je paadje in halfsteens verband. Door 3 rijtjes uit te leggen kan je je maat opmeten. Voor halfsteens, is het het mooist als je met een hele steen begint en eindigt met een halve en andersom natuurlijk. Voor de stevigheid en netheid nog een strekse laag aan beide zijden. Sommige mensen vinden een dubbele strek mooier maar dat is natuurlijk aan jezelf. Zo kom je aan je stenen maat. Zet je banden dan een halve centimeter ruimer, dan past het altijd. Voor grotere lengtes dien je meer marge toe te passen.

Gebruikelijk bij klinkers is om 2cm klik te geven. Dus als je de hoogte van je straatwerk bepaald hebt, zet je je bandjes dus 2cm lager. Je kan ook meer klik geven zodat je de bandjes uit het zicht kan laten.

Als je je banden hebt staan, kan je dus ook uitrekenen hoeveel cm het zand onder de band moet liggen. Door een houtje te maken met uitsparing voor tussen de banden, kan je die je over de banden heen laat lopen waardoor je het zand perfect kan vlakken. (ik hoop dat het een beetje duidelijk is)

Of je huurt gewoon een Strakvlak.

Als stratenmaker zijnde ben je eigenlijk bijna meer aan het meten en rekenen dan aan het straten. Ik moet soms hele woonwijken uitzetten. Het is dan wel lekker als alles past en klopt qua hoogtes. 9 van de 10 tekeningen kloppen niet. Dan is het toch weer aan de stratenmaker om het op te lossen.
Ik snap hem helemaal!
Ik ben echter lui geweest en heb de klinkers in de lengterichting gelegd in plaats van dwars op de banden. Dat scheelde mij aanzienlijk in het inkorten van de klinkers (heb daar alleen maar een slijptolletje voor, doordat ik het straten een beetje er tussendoor doe is het huren van zo'n knipding geen optie). Hoe 'erg' is het dat ik het in die richting heb gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
PaT schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 08:49:
[...]

Ik snap hem helemaal!
Ik ben echter lui geweest en heb de klinkers in de lengterichting gelegd in plaats van dwars op de banden. Dat scheelde mij aanzienlijk in het inkorten van de klinkers (heb daar alleen maar een slijptolletje voor, doordat ik het straten een beetje er tussendoor doe is het huren van zo'n knipding geen optie). Hoe 'erg' is het dat ik het in die richting heb gelegd?
Niet erg hoor! Het is ook net wat je mooi vindt. Wat je nu hebt wordt lintverband genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:57
Na een kluit pagina's doorgegraven te hebben, en ook gezocht op mogelijke antwoorden (nee) tijd om er maar eens een post aan te wagen.
Ik woon in Almere, ons (vrij recent gekochte) huis is in het (naar het schijnt standaard in Almere) bezit van een volledig dicht betegelde voor & achtertuin. }:|
Nu de meeste zaken in het huis eindelijk in het zicht van de finishlijn beginnen te komen, begint het voor de 'tuinen' voor & achter toch best te kriebelen.
Echter, ik zie 'hoveniers' in de omgeving enkel bezig met het verder dicht kwakken van grond met tegels en stenen, bij her en der één aan te spreken, is dan de eerste vraag 'wat voor tegels wilt U en hoeveel meter2 is het geheel.
Ehh, nee, grootste deel bestrating weg, veel planten en een ontwerp vooraf aub..
Wat dan vaak leidt tot 'Tjonge, dat doen we niet vaak' oid.
Op het Smoelenboek vond mijn echtgenote een ECOhovenier, klonk veelbelovend, maar wederom, groen weg beton erin (haal dan dat ECO weg in je bedrijfsnaam..!!)

Dus na enig gebrabbel, ik zoek advies, welke hovenier moet ik hebben voor een kleine (30m2 achter & 12m2 voor oid) tuin, één die meedenkt, en niet in tegels denkt?
Bestaande bestrating moet weg, geen idee wat er onder vandaan komt, mogelijk de klinkers van de achtertuin hergebruiken om de parkeerplaats achter het huis opnieuw te bestraten (en het plaatsen van een kleine carport aldaar).
We kijken op de BBC vaak Garden Rescue, brilliant programma, ik wou dat NL zoiets had, zou me meteen aanmelden :9
Daar hebben we best wat ideeën in opgedaan, maar ja, die uitwerken en weten wat wel en niet werkt in zo een kleine ruimte is ook een dingetje.

Dus, als iemand bedrijven weet?
Hoeveel moeten we apart gaan zetten?
Is zo een 'lekke slang' bewatering voor een dergelijk kleine tuin nuttig, en vooral duur?

Alvast bedankt :Y

Voetnoot: Ik ben invalide, dus kan helaas zelf niet veel aan werkzaamheden verrichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:59
RoosW schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:00:
We kijken op de BBC vaak Garden Rescue, brilliant programma, ik wou dat NL zoiets had, zou me meteen aanmelden :9
Daar hebben we best wat ideeën in opgedaan, maar ja, die uitwerken en weten wat wel en niet werkt in zo een kleine ruimte is ook een dingetje.
Het kan in Groningen. De tuinontwerpster in dit programma kan misschien wel iets voor je ontwerpen. Dan kan een plaatselijke hovenier wellicht wel vertrouwd worden om die tegels eruit te trekken en de grond om te spitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@RoosW Zelf deze zomer m'n voortuin aangepakt en had net als jij moeite met het ontwerp en de planten. Qua bestrating kom ik er wel uit want daar heb ik ideeën genoeg voor. Ik ben toen gewoon plaatjes op Printerest gaan bekijken en zo tot iets leuks gekomen!

Dit had ik er van gemaakt.

pjot1 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Misschien ook een idee voor jou omdat je wat minder valide bent en dus (denk ik) niet teveel onderhoud wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Dat ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
Iemand enig idee wat voor boompjes dit zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Volgens mij olijfbomen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinze
Nu je het zegt, die hebben we in het klein ook in de achtertuin.. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:36

TommyGun

Stik er maar in!

Dit plantje gewonnen, maar valt wat klein uit in onze "bak". Zou 'ie nog groeien, al dan niet in de breedte (voller worden)? Ruimte heeft 'ie iig genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZDxNrtj1htXde5cn240u99iSaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXXescxfuSckcNxi9GsqktE6.jpg?f=fotoalbum_large

Moest overigens de bak nog wat opvullen maar had alleen nog grond voor buitenplanten staan, met (volgens mij) meststof korreltjes. Kan dat kwaad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pANYKTOztt2z1JbHoHdwk4eKCZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcfrBJoTw4tsAcPVlx5zLmM9.jpg?f=fotoalbum_large

Is een scindapsus.

[ Voor 14% gewijzigd door TommyGun op 27-10-2020 14:45 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Vinze schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 13:29:
Iemand enig idee wat voor boompjes dit zijn?
dit is geen olijf ,eerder een wilg (salix hakuro‑nishiki)

@TommyGun
ziet er goed uit hoor ,die mestkorrels zijn gecoat en geven langzaam voeding af.
dat is helemaal geen probleem.
begin met 1 glas water per week ,mocht de grond te nat blijven dan iets minder en dan zal hij zeker groeien.

[ Voor 24% gewijzigd door Fantasma7988 op 27-10-2020 19:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
TommyGun schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 14:42:
Zou 'ie nog groeien, al dan niet in de breedte
Is een scindapsus.
Als je weet dat het een Scindapsus is weet je ook dat het eigenlijk een Epipremnum pinnatum is.
En dat de Europese plantjes de jeugdvorm zijn van deze klimplant.
In "het wild" kunnen de bladeren tot een meter groot worden en zijn ze iets groter qua plant.
https://3.bp.blogspot.com.../10-29-golden-pathos6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3Lz9xTyyR2ej2v6ipyyS6qzLF0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ptOmbKJ0toMpRqCTo2AVma9o.jpg?f=user_large

https://pics.davesgarden....09/25/luddydog/13e98e.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sca-DlG_d8jq46rZe4qBnmVSJF4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EwvP01l6VHRMbv1C0Q7aUkO0.jpg?f=user_large

Gewoon koesteren dus (en af en toe snoeien als hij te groot wordt)
En hem een langer mospaaltje geven om langs te groeien.
Of een paar zodat hij in de breedte kan. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Teijgetje op 27-10-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
RoosW schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:00:
Na een kluit pagina's doorgegraven te hebben, en ook gezocht op mogelijke antwoorden (nee) tijd om er maar eens een post aan te wagen.
Ik woon in Almere, ons (vrij recent gekochte) huis is in het (naar het schijnt standaard in Almere) bezit van een volledig dicht betegelde voor & achtertuin. }:|
Nu de meeste zaken in het huis eindelijk in het zicht van de finishlijn beginnen te komen, begint het voor de 'tuinen' voor & achter toch best te kriebelen.
Echter, ik zie 'hoveniers' in de omgeving enkel bezig met het verder dicht kwakken van grond met tegels en stenen, bij her en der één aan te spreken, is dan de eerste vraag 'wat voor tegels wilt U en hoeveel meter2 is het geheel.
Ehh, nee, grootste deel bestrating weg, veel planten en een ontwerp vooraf aub..
Wat dan vaak leidt tot 'Tjonge, dat doen we niet vaak' oid.
Op het Smoelenboek vond mijn echtgenote een ECOhovenier, klonk veelbelovend, maar wederom, groen weg beton erin (haal dan dat ECO weg in je bedrijfsnaam..!!)

Dus na enig gebrabbel, ik zoek advies, welke hovenier moet ik hebben voor een kleine (30m2 achter & 12m2 voor oid) tuin, één die meedenkt, en niet in tegels denkt?
Bestaande bestrating moet weg, geen idee wat er onder vandaan komt, mogelijk de klinkers van de achtertuin hergebruiken om de parkeerplaats achter het huis opnieuw te bestraten (en het plaatsen van een kleine carport aldaar).

Dus, als iemand bedrijven weet?
Hoeveel moeten we apart gaan zetten?
Is zo een 'lekke slang' bewatering voor een dergelijk kleine tuin nuttig, en vooral duur?

Alvast bedankt :Y

Voetnoot: Ik ben invalide, dus kan helaas zelf niet veel aan werkzaamheden verrichten.
Ik woon in Lelystad en heb hier Hovenier De Roos gehad. Veel plantenvakken, veel hergebruik van planten (ook uit andere tuinen die anders weggegooid moesten worden) en hij heeft veel tijd besteedt aan het aanpassen van de tuin om er voor te zorgen dat de afwatering beter ging. Hier is alles ingeklinkt (waarschijnlijk in Almere niet anders) waardoor water slecht wegloopt en tuinen zeiknat blijven. HIj heeft hier meerdere gaten gegraven, ingeklinkte grond afgevoerd en nieuwe grond erin. Tuin staat er goed bij; alles is aangeslagen, zelfs de afdankertjes van andere mensen :*) Ik zie duidelijk een verschil met de tujn van vrienden die hier een paar 100 meter vandaan wonen en ook een nieuwe tuijn hebben laten aanleggen. Ook met veel groen maar daar is de tuin gewoon te nat.

Enige punt van kritiek die ik heb is dat hij heel druk is, volgens mij te veel werk aanneemt en daardoor slecht kan plannen (maar ik heb begrepen dat dat voor elke Hovenier geldt momenteel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
@Miss_80 Goeie tip, dat klinkt als iemand waar we mee in zee kunnen gaan, alleen jammer van dat plannen. Ik zal binnenkort eens contact met ze opnemen en vragen of er mogelijkheden begin volgend jaar zijn ;)

Ik kwam ook Visser Tuinen tegen, hun site lijkt veelbelovend, ook veel groen etc. iemand ervaring met deze firma? Je moet ten slotte niet over één nacht ijs gaan en een paar offertes gezien hebben voor je knopen doorhakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 16:30

MAZZA

Barbie is er weer!

RoosW schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:24:
@Miss_80 Goeie tip, dat klinkt als iemand waar we mee in zee kunnen gaan, alleen jammer van dat plannen. Ik zal binnenkort eens contact met ze opnemen en vragen of er mogelijkheden begin volgend jaar zijn ;)

Ik kwam ook Visser Tuinen tegen, hun site lijkt veelbelovend, ook veel groen etc. iemand ervaring met deze firma? Je moet ten slotte niet over één nacht ijs gaan en een paar offertes gezien hebben voor je knopen doorhakt :P
https://www.wildeweelde.org/index.php Kijk daar eens. Onder bedrijven vind je verschillende aangesloten hoveniers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
MAZZA schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

https://www.wildeweelde.org/index.php Kijk daar eens. Onder bedrijven vind je verschillende aangesloten hoveniers.
Goede tip,jammer dat die kaart niet werkt (op een korte flits en een foutmelding na dan). Het lijkt wel inderdaad wat we zoeken, in ieder geval meer kandidaten dan we hadden kunnen bedenken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 14:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKYRwI_eG_h2RN3R40k7DwgBPag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtstYM0Lpn0R29gg5FMYL4Fm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9QN69v1VKRM8p_e33HZ2kOU76c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myJdxVkEpRROZTeFH94BuCyp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GezEx5TdJmwMLY6kBZeZav8ZjnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsL7Z0pepLtZ1P72OP1uWmya.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iw-Ec3IHSC1gcFh4A3_KSa9Vh8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2GigwPIpq7yvje8Dn0Z9zcY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHlVQ5HbhlqYfMHo4f0Y9t58-pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h99cb85mmApLessWO8IUf0KE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DO1YIZaHrr3_G_XqjPcHH970yqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LInlXgLokulSvgQBT1xaKz7z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0BIo5TMb4hmbqkWRDW9lWWPOBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysdhkMdgN0Wm5AZlJYSBfn5n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9zvQBweYmo7Dv1QR-zOyengCQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hEhS38UDjGjMG2Ottf7yJAZl.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag alles weer aan kant gemaakt. Kan geen bladeren, maar vooral geen eikels meer zien. Gelukkig had ik twee voorbeeldige hulpjes 🙎🏼‍♂️🙎🏼‍♂️!!

Heerlijk als je tuin weer is opgeruimd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

sNielz123 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:52:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag alles weer aan kant gemaakt. Kan geen bladeren, maar vooral geen eikels meer zien. Gelukkig had ik twee voorbeeldige hulpjes 🙎🏼‍♂️🙎🏼‍♂️!!

Heerlijk als je tuin weer is opgeruimd.
Keurig! Mooi man zo'n opgeruimde tuin.

Hier bezig geweest met het laatste stukje bestrating.
Eerst moest er een afvoer voor het hemelwater de grond in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5rdHoHX-RAZu3p0U8x83ySIk8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LX485ZN8JaRuxy73koUXlhXB.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens konden de opsluitbanden erin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvOaxKfo1d_tfWAy0rgbtKjGMqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dm6t6wjxBpVeIrMfqkH7aiJE.jpg?f=fotoalbum_large

En vervolgens de bestrating erin. Wederom geen topwerk, maar goed genoeg totdat de definitieve bestrating erin gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2-JLNoHGJa5hgDQ3Oguz0YABIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1M0Wfn1zUM2yxuKJgnaW3L6.jpg?f=fotoalbum_large

Het was heerlijk weer om deze klus te doen. Van de week nog een paar m2 tuin omspitten en dan is de tuin winterklaar voordat we van het voorjaar echt los gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:59
Ik heb dit huis eerder gezien, en ik ben altijd blij verrast door de grote beukbreedte van de woning. Pakt natuurlijk ook goed uit voor de tuin :) Woon je in België, zijn dit twee samengevoegde tussenwoningen, of is dit een van de weinige wijken van Nederland waar de projectontwikkelaar niet alles binnen vijf meter wilde persen?
PaT schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:31:
En vervolgens de bestrating erin. Wederom geen topwerk, maar goed genoeg totdat de definitieve bestrating erin gaat.
Ik ben duidelijk geen kenner, maar ik heb heel wat minder nette bestrating decennialang zien liggen. Wat is je uiteindelijke plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik ben duidelijk geen kenner, maar ik heb heel wat minder nette bestrating decennialang zien liggen. Wat is je uiteindelijke plan?
Dank je wel voor het compliment.

Het uiteindelijke plan is ongeveer zoiets als wat ik hier beschreef: PaT in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

digidokter.net schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:51:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dank voor de tip van HYDRO-KORRELS, heb ik net nodig voor mijn zes bakken op tien hoog waar hele dag zon van zuiden op staat en de potgrond snel uitdroogd, ik heb plastic verwijderd omdat de bloemen zijn uitgekomen, maar grond is snel droog deze zomer. Ik twijvel wel tussen HYDRO-korrels en KOKOS grond, zit daar enige kwaliteits/plijs verschil in?! _/-\o_
Ik heb gezocht of je klavertje vier in winter naar binnen moet halen https://www.google.com/search?q=klavertje+vier+binnen+of+buiten&oq=klavertjes+vier+binne&aqs=chrome.1.69i57j0l3.16667j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Maar geen succes, weten jullie of je met deze planten moet overwinteren? _/-\o_

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
Even schaamteloos het plaatje van Piwi gejat (sorry...).
Ik wil een dergelijke put / bak in onze tuin hebben:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XRfMJM4.jpg
maar dan niet zelf metselen, maar zoiets kant en klaar van kunststof, met een geïsoleerd deksel, kopen.
Weet iemand of zoiets te koop is, of hoe het heet? Dan kan ik op de juiste term googlen.
Doel van de put is dat de waterpomp en de kleppen er (vorstvrij) een plek krijgen.
Het puntstuk boren we er dan naast of in, en dan kan de tuin mooi besproeid worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Andrehj schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:10:
[...]

Weet iemand of zoiets te koop is, of hoe het heet?
Een pompput?
Die van kunststof zijn meestal rond, die van beton vaak rechthoekig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sNielz123
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:03:
[...]

Ik heb dit huis eerder gezien, en ik ben altijd blij verrast door de grote beukbreedte van de woning. Pakt natuurlijk ook goed uit voor de tuin :) Woon je in België, zijn dit twee samengevoegde tussenwoningen, of is dit een van de weinige wijken van Nederland waar de projectontwikkelaar niet alles binnen vijf meter wilde persen?

[...]
Belgie inderdaad, goed gezien!
Hebben wel eens getwijfeld om vrijstaand te gaan wonen hier, maar eigenlijk is dit huis groot genoeg. Een van de weinige wijken waar kinderen echt buiten kunnen spelen, dus we willen ook in de wijk blijven.
En daarnaast.. we wonen super goedkoop.

Ik zou ook best een iets grotere tuin willen, maar als ik er een dagje in gewerkt heb dan vind ik dit ook wel best :)

@PaT goed bezig! Best leuk werk, maar ik ben blij dat ik die tijd achter me heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
Teijgetje schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 20:26:
[...]

Een pompput?
Die van kunststof zijn meestal rond, die van beton vaak rechthoekig.
Op pompput had ik al gezocht, maar dan vind ik alleen putten met dompelpompen om regenwater weg te pompen. :|

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Andrehj

Kijk eens bij wildkamp of Joosten kunststoffen. Gespecialiseerd in dit soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Andrehj
Probeer hier eens je geluk.
Kan je exact laten maken wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:36
Ik heb +- 2 jaar geleden tegels gelegd op het systeem van oxxobase. Ik heb hierbij een flexibele voeg gebruikt( Waterdoorlatende voeg Slate Grey zak a 20kg).

Nu laat op heel veel plekken de voeg los. Heeft iemand enig idee hoe dit kan ?

Hoe kan ik dit het beste repareren ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBeSvPPtMD01myuVa2mvQbs86eQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VxgSTX9nNgQjMoaTIgCuj2C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHH7ssvmeFbUSkR6wSLYQBOy-CE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1EcsaT9JEg5sqkREsgDmo61s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@BP14

Meestal komt dit door werking van de tegels. Ik heb zelf geen ervaring met oxxobase platen dus hier kan ik dan niets over zeggen. Oplossing is opnieuw voegen. Oude voeg eruit krabben en nieuwe erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 11:16
Afgelopen donderdag en vrijdag is mijn terras bestraat. Het betreft geoceramica tegels (keramiek met betonnen onderlaag) geplaatst op een betonvloer met een zandbed van circa 15cm hiertussen.

Van een afstand ziet het er prima uit, van dichtbij voldoet het niet aan mijn verwachting. Tegels liggen ongelijk qua hoogte, voegen verspringen ten opzichte van elkaar tussen rijen met tegels. Daarnaast zit er erg veel verloop in de voegbreedte. Wat mij betreft mag het eruit en mogen ze het opnieuw proberen. Wat vinden jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CafNhYlnYP-o2Ueh6mVfqBbno-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAX2NuEh8K5ssSGQO0GMjN4S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC4i4ORF2kikHL_LNJV7t9D-HiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zL94qFTdc1zyZHMlT9zlCEKR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmMKdoPCwlla1VfmK13cFsgz14I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twx0QdhuSvyBaJqazSOQC0r5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83JIdsvm9Y6rQuHJCcTZ3naf_3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODzEY08pV7BC18Vwr8sRqN5W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2fxGvYeFKU97I7-TmctGYoMTkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPlMh6b1CGOq3EYVVpLZmG3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:22
jslaman schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:51:
Afgelopen donderdag en vrijdag is mijn terras bestraat. Het betreft geoceramica tegels (keramiek met betonnen onderlaag) geplaatst op een betonvloer met een zandbed van circa 15cm hiertussen.

Van een afstand ziet het er prima uit, van dichtbij voldoet het niet aan mijn verwachting. Tegels liggen ongelijk qua hoogte, voegen verspringen ten opzichte van elkaar tussen rijen met tegels. Daarnaast zit er erg veel verloop in de voegbreedte. Wat mij betreft mag het eruit en mogen ze het opnieuw proberen. Wat vinden jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat mij betreft mag dat opnieuw ja. Schandalig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan je vertellen dat deze tegels zeer maatvast zijn dus verloop van de tegels zou niet mogen.

Sommige mensen verwachten badkamer kwaliteit maar je blijft een blok beton in het zand leggen. Neemt niet weg dat dit onacceptabel is. Zeker op zo'n kleine oppervlakte met betonplaat eronder. Daardoor is basis goed.

Het lijkt erop alsof het geheel niet haaks ligt waardoor je voegen verspringen. Bovendien lijkt het ook nog hol te liggen. Maar dat kan ik niet goed beoordelen vanaf m'n telefoon. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
BP14 schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:18:
Ik heb +- 2 jaar geleden tegels gelegd op het systeem van oxxobase. Ik heb hierbij een flexibele voeg gebruikt( Waterdoorlatende voeg Slate Grey zak a 20kg).

Nu laat op heel veel plekken de voeg los. Heeft iemand enig idee hoe dit kan ?

Hoe kan ik dit het beste repareren ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb ik ook. Ik heb gatorsand gebruikt ook op oxxobase platen. Als je hard boent trek je het er als elastiek uit.

Punt is wel dat het bij mij ook mijn eigen schuld is. Ik heb gevoegd, maar bij een smallere voeg moet je het er eigenlijk in drukken, vegen is niet genoeg. En ongeveer 3mm lager dan de tegel voegen.
Was mijn eerste keer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:41

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
My god dat ze dit durven op te leveren. Thuis heb ik het in de schuur veel strakker liggen. En dat heb ik zelf gedaan met niet maatvaste tegels.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Klopt was @sNielz123 zegt. Gatorzand zet namelijk uit als het in contact komt met water. Voor het mooiste resultaat kun je het beste met een klein stoffertje over de voeg gaan. Hierdoor creëer je automatisch dat de voeg even lager ligt dan de tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39

...
Hier Geoceramica liggen op alleen witzand+stabilisatiezand en dat ligt nog een stuk netter dan wat jij laat zien!

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:44

Hier ook laatst geoceramica 80x80 laten leggen, ligt er een stuk beter in. Ook paar keer moeten herhalen dat ze toch eerst alle voegbreedtes zelfde moeten zijn en de hoeken moeten uitlijnen, alsof dat normaal niet hoeft 8)7 . Blijkbaar is niet ieder zo kritisch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Tassadar32

Deze tegels kun je gewoon in het zand leggen. Dat is juist het voordeel van een tegel met ondertegel.

@hammy87
Hier kijk ik van op. De tegels hebben afstandhouders zodat je de tegels tegen elkaar aan kan leggen zodat je automatisch de goede voegbreedte hebt.

Niet iedereen is even kritisch idd. Veel mensen denken dat je de tegels zo neer kan kwakken want dat doen stratenmakers.... 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jslaman
Hovenier komt vanavond langs. Hij gaf al aan dat als het niet naar mijn zin is dat het eruit gaat en opnieuw wordt gelegd. Ter info; het gaat niet om een beun maar om een hoog aangeschreven hoveniersbedrijf uit mijn regio.

Heb het tegelwerk eens goed bekeken, de garage staat blijkbaar niet 100% haaks op de woning. Volgens mij zijn ze langs de garage begonnen met leggen en kwamen bij de woning in de knoei. Daar beginnen de voegen namelijk te wijken. Daarnaast de rij tegels langs de woning gevel eens opgemeten; die zijn allemaal scheef gezaagd. 50cm aan de ene kant en 51cm aan de andere kant. Er is dus aan alle kanten gerommeld om het er toch maar in te krijgen. Naast extra werk gaat het de hovenier dus ook extra tegels kosten om het netjes te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
jslaman schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:55:
Hovenier komt vanavond langs. Hij gaf al aan dat als het niet naar mijn zin is dat het eruit gaat en opnieuw wordt gelegd. Ter info; het gaat niet om een beun maar om een hoog aangeschreven hoveniersbedrijf uit mijn regio.

Heb het tegelwerk eens goed bekeken, de garage staat blijkbaar niet 100% haaks op de woning. Volgens mij zijn ze langs de garage begonnen met leggen en kwamen bij de woning in de knoei. Daar beginnen de voegen namelijk te wijken. Daarnaast de rij tegels langs de woning gevel eens opgemeten; die zijn allemaal scheef gezaagd. 50cm aan de ene kant en 51cm aan de andere kant. Er is dus aan alle kanten gerommeld om het er toch maar in te krijgen. Naast extra werk gaat het de hovenier dus ook extra tegels kosten om het netjes te krijgen.
Toch netjes en service van de hovenier. Vaak is het slim om die ene centimeter te zoeken in de voeg langs de schuur. Dan valt het het minste op. Enige nadeel is, is dat je het nu hebt gezien en weet dus je gaat nu alles zien.

Voor het mooiste resultaat zouden de tegels eigenlijk onder de hamer gestraat moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
pjot1 schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:47:
[...]

Toch netjes en service van de hovenier. Vaak is het slim om die ene centimeter te zoeken in de voeg langs de schuur. Dan valt het het minste op. Enige nadeel is, is dat je het nu hebt gezien en weet dus je gaat nu alles zien.

Voor het mooiste resultaat zouden de tegels eigenlijk onder de hamer gestraat moeten worden.
Hij pakt het tot dusver inderdaad goed op. Heb ook nog geen cent betaald, dat helpt vaak mee.

Wat bedoel je met onder de hamer straten? De tegels 1 voor 1 erin kloppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
jslaman schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:00:
[...]

Hij pakt het tot dusver inderdaad goed op. Heb ook nog geen cent betaald, dat helpt vaak mee.

Wat bedoel je met onder de hamer straten? De tegels 1 voor 1 erin kloppen?
Ja, dat bedoel ik inderdaad. Voor elke laag een draad zetten voor richting en hoogte. Dan krijg je het mooiste resultaat. Dit is helaas niet voor iedereen weggelegd. Een paar jaar geleden (inmiddels alweer meer dan 10 jaar geleden :')) was ik op een stratenmakersschool en dit wordt eigenlijk niet meer geleerd. Ja, een gootje straten maar geen grote(re) oppervlaktes.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jslaman
Update; eigenaar van hoveniersbedrijf gaf binnen 5 tellen toe dat dit niet de kwaliteit is die hij wil leveren. Terras gaat eruit en wordt opnieuw gelegd. Worden ook 20 nieuwe tegels besteld om de verzaagde tegels te vervangen. Keurige houding en oplossing van dit bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:28
Hier werden de Geoceramica tegels op een gestabiliseerd zandbed gelegd wat eerst vlak was gemaakt (afreien) met het juiste afschot. Daarna de tegels gelegd en nageklopt met een rubber hamer om het zo vlak mogelijk te krijgen. Alle voegen zijn netjes net zo breed als de afstandhouders.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
@jslaman Erg fijn dat de hovenier zo meewerkt. Als het straks af is zal het wel een heel mooi plekje zijn om te vertoeven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Bij ons is de rietdekker bijna klaar met eea aan reparaties.
Van de schaduwkant is eindelijk ook al het mos af zodat het dak beter droogt en langer meegaat.

Om nieuwe mosvorming en evt algvorming (=erger) te voorkomen wil ik het dak nu elk jaar gaan behandelen.
Het is ca 500 m² dus elk jaar iemand laten komen is weliswaar goedkoper dan nietsdoen en wachten op reparaties, maar niet echt goedkoop.

Ik had ooit een Kibani onkruid-lansspuit gezien met motor en wist daar toen geen toepassing voor.
Dus gaan zoeken en dan kom je van alles tegen......

En zo uitgekomen bij een nevelspuit, een bladblazer met reservoir, bv die van Stihl (tot 9 meter, voor 14,5 meter ben je €720 kwijt).

Inmiddels heeft Kibani ook een nevelspuit die én vloeistof, én vaste stoffen kan nevelen, én een bereik heeft van 12 meter. En voor een prikkie. _/-\o_
Die leek me dus leuk om uit te gaan proberen.
Levertijd was ca 5 dagen maar gister besteld, vandaag een mail dat hij klaar staat voor verzending.
Ook te vinden voor 129, alleen pas laat verzonden.

Ben benieuwd, want naast anti-mos/anti-alg, zodanig aangebracht dat het niet gelijk van het dak af loopt, weet ik nog wel wat toepassingen met vloeistof of vaste stoffen.
In ieder geval weer een leuk speeltje, want met alleen water geeft ook al een hoop lol. _O-

(Al mijn Kibani gereedschap werkt nog steeds prima, al is de trimspoel eerst vervangen door een Honda spoel (steviger voor 5x de prijs van een Kibanispoel), en komt er nu deze versleten is een Stihl Autocut C26-2,(kost de helft van de Hondaspoel) hopelijk past dat. Overgehaald deze te kopen door deze review. _/-\o_ Maar vullen daarmee is gewoon de draad doorsteken en opwinden. _/-\o_ En de zaagkettingen zijn inmiddels op maat van duurder kettingstaal. Verder eigenlijk geen klachten. )

Dit is een Tomahawk, maar hetzelfde idee.

Ombouwen naar bladblazer hoeft hier niet, maar een reserve is nooit weg...... :+
Je kan nooit genoeg tweetakt bladblazers hebben hoorde ik van de buren. O-)

[ Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 03-11-2020 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Snelle vraag: kan ik nu nog een beukenhaag snoeien? Of is het te laat en beter wachten tot het voorjaar?

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Agent op 07-11-2020 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:28
Ja, kan prima.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:45
Shadow_Agent schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:37:
Snelle vraag: kan ik nu nog een beukenhaag snoeien? Of is het te laat en beter wachten tot het voorjaar?
Ja kan inderdaad nog prima. Beste is om het niet te laat in het jaar te doen, moet namelijk voldoende sterk zijn voor de eerste nachtvorst. Ligt er een beetje aan waar je woont, maar lijkt erop alsof het voorlopig niet gaat vriezen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Pagina: 1 ... 58 ... 188 Laatste