Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik heb een strook in de voortuin (kleigrond, halfschaduw/schaduw) van ongeveer 1,5 bij 4 m. Daarop staan nu 3 boompjes; Viburnum tinus op stam, Perenboom, japans boompje. Maar voor de rest geen noemenswaardige beplanting. Nu wil ik iets planten wat het gehele jaar er leuk uit ziet. Ik zit zelf al te denken aan Waldsteinia Ternata (goudaarbei) als bodembedekker en daartussen wat kerstroos (helleborus Niger) en wat bloembollen verspreid maar weet niet goed wat er nog meer goed mee zou kunnen combineren. Het moet in ieder geval niet te hoge beplanting worden, max 40-50 cm.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Naar aanleiding van het advies van @Fantasma7988 en @LinuxMan heb ik allereerst de kleigrond verbeterd. Hiervoor heb ik op een totaal van 10m2 grond 1 zak kleigrondverbeteraar gebruikt en 8 zakken Vivimus. De (zware) kleigrond is flink verbeterd. Het zijn nu meer losse korrels dan klompen klei. Vervolgens heb ik 100x Waldsteinia Ternata gepland. Er zit ook nog wat Helleborus tussen. Hierbij wat foto's van het uiteindelijke resultaat:Spixo schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:56:
In mijn voortuin had ik behoorlijk wat pachysandra terminalis staan. Helaas blijken deze planten zeer gevoelig te zijn voor wortelrot / verwelkingsziekte. Als gevolg hiervan is de helft van de tuin reeds vergaan (en uitgeschept/weggegooid). De resterende planten vallen nu ook 1-voor-1 om zoals te zien is op de foto.
Ik ben bang dat het een kwestie van tijd is voordat alle pachysandra's zijn gesneuveld. Graag vraag ik jullie advies:
Wat zou een geschikte vervanger zijn voor de pachysandra? De betreffende tuin is op het noorden en het grootste deel van de dag in de schaduw. Ik ben op zoek naar een groenblijvende bodembedekker (doel is dat het uiteindelijk een groene oase wordt en de staptegels een beetje "wegvallen").
[Afbeelding] [Afbeelding]
![]() | ![]() |
Mooi mooi !ziet erg erg netjes uit ! .Spixo schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:51:
Ongeveer twee weken geleden vroeg ik jullie advies naar aanleiding van rottende pachysandra:
[...]
Naar aanleiding van het advies van @Fantasma7988 en @LinuxMan heb ik allereerst de kleigrond verbeterd. Hiervoor heb ik op een totaal van 10m2 grond 1 zak kleigrondverbeteraar gebruikt en 8 zakken Vivimus. De (zware) kleigrond is flink verbeterd. Het zijn nu meer losse korrels dan klompen klei. Vervolgens heb ik 100x Waldsteinia Ternata gepland. Er zit ook nog wat Helleborus tussen. Hierbij wat foto's van het uiteindelijke resultaat:
Ik heb helaas geen luxe zitmaaierWailing_Banshee schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:03:
[...]
Ik heb het gisteren nog gedaan. Het was zo droog als dat het gaat worden deze tijd van het jaar. Het was wel voor het laatst dat ik er met de zitmaaier overheen kan. Op een gegeven moment is de grond gewoon te zacht en trek ik de grond kapot wanneer ik de hoek omga...
Die gaat er mooi overheen dit weekend. Laat jij het gemaaide gras liggen als zijnde "voeding" of gooi jij deze in de groene bak?
Ik zit net jou foto te bekijken, en dat gras is pas groen! Geef jij iets van voeding?
Bij mij is het "gemeente-gras" waar ik zelf nooit iets aan heb hoeven doen.
[ Voor 12% gewijzigd door JustinoFTW op 01-10-2020 13:33 ]
5120Wp Oost/West - PV Output
Bedankt voor je post. Hier hebben we hetzelfde probleem met kleigrond. Ik zal eens met die producten aan de gang gaan. Ik ben benieuwd.Spixo schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:51:
Ongeveer twee weken geleden vroeg ik jullie advies naar aanleiding van rottende pachysandra:
[...]
Naar aanleiding van het advies van @Fantasma7988 en @LinuxMan heb ik allereerst de kleigrond verbeterd. Hiervoor heb ik op een totaal van 10m2 grond 1 zak kleigrondverbeteraar gebruikt en 8 zakken Vivimus. De (zware) kleigrond is flink verbeterd. Het zijn nu meer losse korrels dan klompen klei. Vervolgens heb ik 100x Waldsteinia Ternata gepland. Er zit ook nog wat Helleborus tussen. Hierbij wat foto's van het uiteindelijke resultaat:
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik zelf geef wel bemesting 3 keer per jaar.JustinoFTW schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:29:
[...]
Ik heb helaas geen luxe zitmaaierMaar! Mijn elektrische maaier doet het ook prima.
Die gaat er mooi overheen dit weekend. Laat jij het gemaaide gras liggen als zijnde "voeding" of gooi jij deze in de groene bak?
Ik zit net jou foto te bekijken, en dat gras is pas groen! Geef jij iets van voeding?
Bij mij is het "gemeente-gras" waar ik zelf nooit iets aan heb hoeven doen.
voorjaar ,zomer en herfst(kan nu wel weer).
in de winter licht kalk en het maaisel vang ik op.
dit doe ik omdat ik meestal 1 keer per week maai en zomers 2 keer.
mulchen is beter omdat je dan inderdaad de voeding terug geeft ,echter moet het gras dan wel heel fijn geslagen worden anders krijg je een vilt laag en krijgt het gras/de wortels minder zuurstof.
Hoelang na het bekalken van het gazon kan ik het gaan bijzaaien?
Ik lees aan de ene kant dat tyleen niet kapot vriest, maar ook dat je het beter diep genoeg kunt leggen, door moet blazen, laten draineren, etc.
Het gaat maar om een stuk van ca. 1m en een stuk van 3m (oprit) lang dat dus op ca. 20cm komt te zitten, gaat dat een probleem zijn?
Ik heb geen signature
Als het toch al open ligt, pak je toch een steekschop en spit je een klein geultje, legt de leiding erin en je gooit het in lagen verdicht dicht tot die 20cm. Klaar!Appie76 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:11:
Ik heb plots (ivm aanleggen openbare bestrating, lees: stoep+straat) de mogelijkheid om tyleen leiding onder mijn looppad door te leggen. Ze hebben nl. gister even wat waaltjes weggehaald om de bandjes vd stoep te leggen, ik verwacht dat maandag alles weer dichtgemaakt wordt. Nu wilde ik graag druppelslang(en) in mijn voortuin, maar zat dus met het probleem dat ik er geen leiding naartoe kreeg zonder de waaltjes eruit te trekken. Nu kan dit dus wel, echter: niet tot 60cm diep. Ik wil dit weekend 16mm tyleen leggen om aan weerszijden van het pad straks de bovengrondse druppelslangen op aan te sluiten, maar dit tyleen komt dus op hooguit 20cm diep (voor de duidelijkheid: wél op mijn eigen grond).
Ik lees aan de ene kant dat tyleen niet kapot vriest, maar ook dat je het beter diep genoeg kunt leggen, door moet blazen, laten draineren, etc.
Het gaat maar om een stuk van ca. 1m en een stuk van 3m (oprit) lang dat dus op ca. 20cm komt te zitten, gaat dat een probleem zijn?
Zelf zit ik veel in het gemeentewerk en doe dus die dingen die je beschrijft. Het aanhelen van tuinen is altijd het laatste klusje. Afhankelijk van de gemeente mag de stratenmaker maximaal 1 lengtemeter van je pad/oprit slopen om het netjes aan te helen.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Het is geen gesloten systeem, want je druppelslang (die direct aan de tyleenslang vast zit) zit natuurlijk vol met gaten. Je zult dat ook merken als je druk op het systeem zet: de eerste 10 seconden hoor je gesis van alle lucht die uit de slangen geperst wordt.
Dus maak je niet druk: tyleen is erg sterk én we hebben het hier over halflege tyleenslangen
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
@Gizz De tyleenslangstukken (3x woordwaarde!) komen tussen verschillende lengtes druppelslangen in te zitten (zeg maar serieel ipv parallelle aansluiting). Aan het begin van het 1e druppelslangstuk zal "iets anders" komen, zo ver heb ik nog niet nagedacht. Zoals gezegd is dit niet echt een geplande actie, maar snel gebruikmaken vd situatie die zich voordoet. Ik kan me voorstellen dat ik op dit 1e stuk nog een tyleenslang aansluit, die ik op de kraan/tuinslang aansluit. Deze slang zal wel enkele meters lang worden, en kan ik naar verwachting wel diep genoeg ingraven.
Ik heb geen signature
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
wat ik zelf altijd doe bij nieuw straatwerk is een pvc buis 70mm onder de bestrating doorleggen zodat ik altijd laten een kabel oid door kan voeren.
voor jou situatie maakt het echter niets uit ,zoals hierboven ook al gemeld er komt altijd lucht in de druppel leiding waardoor er genoeg spelling is voor het water in de slang om uit te zetten,
Het enigste wat wel eens bevriezen wil zijn kranen,koppelingen ,sproeiers mits,magneetventielen ,mits de druk er niet van afgehaald wordt.
gewoon lekker ondiep erin leggen en aansluiten zou ik zeggen.
@Fantasma7988 geel slim van die pvc onder straatwerk ^O^ sowieso zou dat standaard moeten zijn, ook binnenshuis gewoon een paar mantelbuizen naar boven/garage. Nu ligt er als geluk hebt een pvc buisje waar net een utp kabel door kan
Do { Ping } while ( LOL )
Er kunnen makkelijk drie utp`s door een 16 mm pvc elektrabuis. De stekker moet je er zelf dan aan knijpen maar zo`n tang en stekkers kosten ook niets meer tegenwoordig.Shadow_Agent schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:44:
Nu ligt er als geluk hebt een pvc buisje waar net een utp kabel door kan
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Een electrische maaier werkt niet bij ons, dan zouden we een best lang verlengsnoer moeten hebben (of je zit continue stekker te wisselenJustinoFTW schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:29:
[...]
Ik heb helaas geen luxe zitmaaierMaar! Mijn elektrische maaier doet het ook prima.
We zouden eindelijk weer eens moeten kalken... (voeding geven wij niet, behalve het mulchen).
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ligt eraan, als je teveel bochten heb of een aantal krappe ben je alsnog de sjaak. Hier in mijn appartement lijkt wel alsof ze haakse bochten hebben, dan ben je blij dat je er 1 in krijgt op sommige plekken.Teijgetje schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:52:
[...]
Er kunnen makkelijk drie utp`s door een 16 mm pvc elektrabuis. De stekker moet je er zelf dan aan knijpen maar zo`n tang en stekkers kosten ook niets meer tegenwoordig.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ik moet Tsurany helaas gelijk geven. Vind het een prachtige klimmer, maar ik kom de stekjes, uitloop overal in mijn plantenvak nu tegen. Wikkelt zich om de rozen, pluimhortensia enzo heen. Dat was niet helemaal de bedoeling. Eens kijken of ik de wortels rondom kan doorsteken zodat de rest weg gehaald kan worden. Ik hou er toch wel van om dingen wat gecontroleerd te laten groeien.Shadow_Agent schreef op zondag 13 september 2020 @ 19:28:
[...]
Onzin. Iedere winter sterft hij af en snoei je hem terug. Loopt daarna uit op oud hout en bloeit op nieuw hout. Prachtige plant
Ik heb in dit geval een buiten-stopcontact in het midden van de tuin, niet een bewust voor de grasmaaier geplaatst, wat super werkt. Een zitmaaier is qua investering dan net iets teveel van het goede in mijn tuin.Wailing_Banshee schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 07:21:
[...]
Een electrische maaier werkt niet bij ons, dan zouden we een best lang verlengsnoer moeten hebben (of je zit continue stekker te wisselen). We hebben daarom een benzine handmaaier [voor als m'n man gaat maaien], die we in het vroege voorjaar en late najaar gebruiken (als het te nat is voor de zitmaaier) en een electrische zitmaaier [die m'n man alleen met toestemming van mij mag gebruiken :p] voor de rest van de tijd. De zitmaaier mulched, dus dat wordt niet verwijderd. De handmaaier heeft een opvangbak en dan gaat het dus van het gras af en gaat het de groene bak in.
We zouden eindelijk weer eens moeten kalken... (voeding geven wij niet, behalve het mulchen).
Ga mij in ieder geval eens inlezen op het "voeden" van gras. Gelukkig is het gras bij mij groener dan bij de buren
5120Wp Oost/West - PV Output
We hebben een deel betaald uit een erfenis, die we kregen als we iets wisten waar we normaal gesproken geen geld voor hadden (of gewoon te duur vonden) maar wel graag wilden hebben. Dat is dus die electrische zitmaaier geworden. Want die was een heel stuk duurder dan z'n benzine broertjeJustinoFTW schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:04:
[...]
Ik heb in dit geval een buiten-stopcontact in het midden van de tuin, niet een bewust voor de grasmaaier geplaatst, wat super werkt. Een zitmaaier is qua investering dan net iets teveel van het goede in mijn tuin.
nu ik jouw reactie lees, ik zelf ookMiss_80 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 08:02:
[...]
Ik moet Tsurany helaas gelijk geven. Vind het een prachtige klimmer, maar ik kom de stekjes, uitloop overal in mijn plantenvak nu tegen. Wikkelt zich om de rozen, pluimhortensia enzo heen. Dat was niet helemaal de bedoeling. Eens kijken of ik de wortels rondom kan doorsteken zodat de rest weg gehaald kan worden. Ik hou er toch wel van om dingen wat gecontroleerd te laten groeien.
Iemand?Fanatic_FS schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:42:
Even een vraag voor de gazon experts.
Hoelang na het bekalken van het gazon kan ik het gaan bijzaaien?
Ik had gedacht dat er wel iemand anders op zou reageren. Kalk geeft een shock aan Bodemorganismen.
Graszaad kan er 2 dagen later prima overheen.
Je kan het zelfs ook tegelijkertijd doen maar geloof dat de kiemkracht van het zaad dan wel minder is
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Ik heb vorig jaar 5 oktober in de achtertuin gras ingezaaid en dat is prima opgekomen. Duurde iets langer dan het gras aan de voorkant die ik dit voorjaar heb ingezaaid, maar het ging prima.Bockelaar schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:11:
ga/kun je nu nog gras zaaien dan? Kiemt dat nog? we gaan toch langzaam naar de koudere maanden?
Is helemaal afhankelijk van de tempratuur en bodemtemperatuur.Bockelaar schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:11:
ga/kun je nu nog gras zaaien dan? Kiemt dat nog? we gaan toch langzaam naar de koudere maanden?
Gras groeit vanaf 4 graden.
Kiemen wil vanaf 10 graden (nacht tempratuur ) .
De bodem is nu warmer als in het vroege voorjaar en dat icm met natte grond smorgens en een regenbui maakt september oktober de beste zaaimaanden.
Vorig jaar zelf in november nog gezaaid. Ging half dicht de winter in maar in het voorjaar was het zo dicht groeit.
De grasplanten hadden al een goed wortelsysteem dus konden zo verder met groeien.
Diepte wordt ca 8 tot 10 m
Maximaal 3 a 4 punten tegelijk beregenen.
Welke diameter zou je aanbevelen 90 of 110 mm? Ik wil er een bronpomp in hangen.
Er zit in wel wat smallere bronpompen onder de 8 cm maar de meest zijn 10.Joris748 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:49:
Komende zaterdag hebben wij een afspraak om een put te laten pulsen.
Diepte wordt ca 8 tot 10 m
Maximaal 3 a 4 punten tegelijk beregenen.
Welke diameter zou je aanbevelen 90 of 110 mm? Ik wil er een bronpomp in hangen.
Als je de keuze hebt zou ik voor 125 gaan en anders 110.
Kleinere diameters kan je altijd een aanzuigslang in hangen en een hydrofoor boven de put of elders in de schuur/tuin.
Houd voldoende afstand van je fundering of die van de buren als je ondiep al veel water krijgt.
https://www.fatmoose.nl/kinderschommel-jollyjane-style-xxl
Echter zegt mijn kennis van natuurkunde van de middelbare school dat vroeg of laat deze gaat omvallen. Of ie nu in beton gestort wordt of niet.
Iemand ervaring met zulke schommels zonder schuine palen?
je hoort daar een beton plaat van 10x60x240cm onder te storten.DCNY schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:05:
Vraagje. Wij willen een schommel in de tuin voor de kinderen (nu nog 1 en 2) en zijn op deze gestuit. Voordeel is dat deze niet van die ruimteopvullende schuine palen heeft:
Echter zegt mijn kennis van natuurkunde van de middelbare school dat vroeg of laat deze gaat omvallen. Of ie nu in beton gestort wordt of niet.
(2,4 g/cm³ voor normaal beton. kun je uit rekenen hoe zwaar dat is.)
dat gaat echt niet zomaar omvallen.
de vraag is dan eerder, kan je grond dat gewicht wel hebben?
op zand grond zal dit geen probleem zijn, maar sommige gebieden zijn zo moerassig daar zakken stoep tegels al weg.
en om nu heipalen te laten slaan voor een schommel?
edit:
zelfs op zand grond zou ik eerst een paar lagen oude stoeptegels neer legen, voordat het beton er op gestort word.
gewoon om een bredere voet te hebben omdat gewicht te verdelen.
oude stoep tegels zijn de kosten niet, beter safe dan sorry.
[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 13-10-2020 11:48 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ja, hier ervaring!JT schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:47:
Onze bestrating is opgeleverd en nu moeten we natuurlijk invegen. Mij is opgevallen hoe snel het inveegzand droogt in de wind en hoe makkelijk je het er dan inveegt. Toen kwam ik op het lumineuze idee om een dun laagje zand op de voegen zelf te leggen, hopelijk valt het er in als het droogtIemand ervaring mee?
Je kan het opnieuw invegen en weer aftrillen, hierdoor zakt het voegzand weer in. Dit kan je meerdere keren herhalen. Je zou het ook kunnen inwateren, door het voegzand zeiknat te maken, zo zakt alles helemaal naar beneden.
Bij klinkers ga je toch niet op elke voeg een beetje zand leggen?
Kun je niet een paar scheppen veegzand over de verharding uitgooien en laten liggen zodat het droogt en daarna alles nog een keer vegen?JT schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 12:47:
Onze bestrating is opgeleverd en nu moeten we natuurlijk invegen. Mij is opgevallen hoe snel het inveegzand droogt in de wind en hoe makkelijk je het er dan inveegt. Toen kwam ik op het lumineuze idee om een dun laagje zand op de voegen zelf te leggen, hopelijk valt het er in als het droogtIemand ervaring mee?
[ Voor 8% gewijzigd door pjot1 op 15-10-2020 16:30 ]
pjot1 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 13:06:
[...]
Ja, hier ervaring!je zou het kunnen proberen maar onder het 'hoopje' droogt het zand niet.
Je kan het opnieuw invegen en weer aftrillen, hierdoor zakt het voegzand weer in. Dit kan je meerdere keren herhalen. Je zou het ook kunnen inwateren, door het voegzand zeiknat te maken, zo zakt alles helemaal naar beneden.
robkrekel schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:13:
@pjot1 Ik gok dat ie tegels heeft, dus nog een keer trillen is niet verstandig.
Bij klinkers ga je toch niet op elke voeg een beetje zand leggen?
Anton2610 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 14:33:
[...]
Kun je niet een paar scheppen veegzand over de verharding uitgooien en laten liggen zodat het droogt en daarna alles nog een keer vegen?
Dank voor jullie antwoord. Een niet al te dik hoopje droogt wel op en zakt er best aardig inpjot1 schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 16:29:
Wat @Anton2610 zegt is eigenlijk dé manier. Anders inwateren. Sommige betontegels kan je wel gewoon aftrillen. Keramische tegels kan je trillen met een rubberen plaat onder de trilplaat mits deze een ondertegel hebben
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik heb zelf een schommel gemaakt zonder schuine palen. Een kant aan de schuur (ok, dat is cheaten) maar de andere kant (balk van 5 meter) slechts met een verticale balk. Die laatste gaat echter wel flink de grond in met een forse driehoeksconstructie. Alles uitgevoerd met 12x12 balken, maar zit genoeg beweging in als 2 kinderen maximaal schommelenDCNY schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:05:
Vraagje. Wij willen een schommel in de tuin voor de kinderen (nu nog 1 en 2) en zijn op deze gestuit. Voordeel is dat deze niet van die ruimteopvullende schuine palen heeft:
Echter is het nu beter weer en komt het wat beter uit in de planning.
Awesome
Doorgaans is het voor de boom beter als de sapstroom al stil valt, dat is nadat het blad gevallen is, en zo ver mogelijk voor de vorst zodat snoeiwonden kunnen helen.
Zorg als je snoeit wel voor juiste snoeiwonden, dwz zo glad mogelijk (scherp gereedschap) en zodanig dat er geen water op blijft staan. En snoei niet te dicht op de hoofdstam.
Hier lekker bezig de tuin langzaam winterklaar te maken.
Onlangs is de weg gerepareerd dus de berm was ook weer wat aan de beurt.
Heb wel geklaagd vanwege in mijn ogen slecht werk waarbij een wegversmalling is ontstaan.
Gisteren wat blokjes natuursteen gratis op kunnen halen zodat men hopelijk nu toch met de wielen uit de berm blijft.
De bermen moeten wel wat aangevuld en bijgezaaid zodat ik ze netter op rij kan zetten, maar ze moesten mijn auto uit, dus even snel zo.
Twijfel of ik ze wit moet maken.
Die scheve witte plasticjes half in de berm stoorden me al tijden mateloos en ze staan overal meer niet dan wel, dus hier ook niet meer.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Volgende is de lisdoddes overal er uit halen als de gemeente dat niet snel doet.
Of eigenlijk zodat ze er geen puinhoop van maken met hun megamachines.
En vanavond na een best mooie dag koelde het snel af waardoor nevel ontstond.
Verder bladstil, dan is Nederland best mooi (door je raampje en achter de kachel).
Moeilijk op een plaatje te vangen.
:strip_exif()/f/image/0DFeHOEgwjL5Mn2lwzgfxNZb.jpg?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() |
[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 17-10-2020 20:37 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Even met de gasbrander eroverheen dan kiemt het ook niet meer.Cavalera125 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:20:
Hoi, heeft iemand een tip hoe ik dit onkruid kan verwijderen? Liefst zo simpel mogelijkHeel klein spul zit tussen alle voegen in de oprit
[Afbeelding]
Gasbrander heb je al voor twee tientjes bij het tuincentrum en een gastankje van de Action kost vrijwel niks. Daar kan je een heel stuk mee doen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Eeen paar keer kokend water er over heen gieten. Dan blijft t vervolgens vrij lang weg.Cavalera125 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:20:
Hoi, heeft iemand een tip hoe ik dit onkruid kan verwijderen? Liefst zo simpel mogelijkHeel klein spul zit tussen alle voegen in de oprit
[Afbeelding]
Ten opzichte van de plaatjes krijgt de blokhut een schuin dak waar we zonnepanelen op gaan plaatsen.
De bestrating zal dus een soort strokenbestrating worden aan de voorzijde met daartussen grind. Ik ben vooral benieuwd hoe je dat stevig gelegd gaat krijgen zodat je bestrating ook op zijn plek blijft als je de auto de oprit op rijdt.
Langs het huis zullen de grindstroken steeds minder worden waarna de normale bestrating over gaat in gras. Ook dat willen we wat grillig over laten lopen in de bestrating.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Maak een groen dak op je berging/ veranda. Goed voor de natuur, biodiversiteit, tegen hittestress en bergt water.PaT schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:57:
Ik ben met GarDesign bezig geweest om onze ideeën te visualiseren. Dit is natuurlijk maar het grove kader, maar ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog tips hebben.
Ten opzichte van de plaatjes krijgt de blokhut een schuin dak waar we zonnepanelen op gaan plaatsen.
De bestrating zal dus een soort strokenbestrating worden aan de voorzijde met daartussen grind. Ik ben vooral benieuwd hoe je dat stevig gelegd gaat krijgen zodat je bestrating ook op zijn plek blijft als je de auto de oprit op rijdt.
Langs het huis zullen de grindstroken steeds minder worden waarna de normale bestrating over gaat in gras. Ook dat willen we wat grillig over laten lopen in de bestrating.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee, op die veranda komen zonnepanelenkaboom1555 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:03:
[...]
Maak een groen dak op je berging/ veranda. Goed voor de natuur, biodiversiteit, tegen hittestress en bergt water.
Het groene dak staat in de planning voor onze aanbouw van onze woning. Bijna 50 m2 groendak.
Gaan we doen zodra de bitumen vervangen moet worden (waarschijnlijk binnen een jaar of 5).
Zonnepanelen doen het nog beter op een groen dak doordat het minder heet isPaT schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:06:
[...]
Nee, op die veranda komen zonnepanelen
Het groene dak staat in de planning voor onze aanbouw van onze woning. Bijna 50 m2 groendak.
Gaan we doen zodra de bitumen vervangen moet worden (waarschijnlijk binnen een jaar of 5).
Ja, maar een groen dak op een helling van 10 graden zal vast niet een lang leven beschoren zijnkaboom1555 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:07:
[...]
Zonnepanelen doen het nog beter op een groen dak doordat het minder heet is
Groene daken kunnen tot zo'n 30 a 35 graden zelfs. Dus 10 graden zal geen probleem zijn.PaT schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:08:
[...]
Ja, maar een groen dak op een helling van 10 graden zal vast niet een lang leven beschoren zijn
Weer wat geleerd, dank je wel. Maar dan nog, geen groen dak op de blokhut. Dat komt dus wel t.z.t. op de aanbouw.kaboom1555 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:09:
[...]
Groene daken kunnen tot zo'n 30 a 35 graden zelfs. Dus 10 graden zal geen probleem zijn.
Qua bestrating, ik heb ooit dit gemaakt,PaT schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:57:
Ik ben met GarDesign bezig geweest om onze ideeën te visualiseren. Dit is natuurlijk maar het grove kader, maar ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog tips hebben.
***members only***
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gZntMW6sjTs74Ky2Bir9NGy5.jpg?f=user_large)
Hier blijven de tegels goed liggen. Dit zijn Schellevis tegels van 2m bij 1 of 1,20m. 10cm dik. Dit blijft heel goed liggen. Aan je ontwerp te zien kies je voor smallere tegels. Deze zijn vaak 6cm dik, ik ben bang dat dat niet goed blijft liggen als je er met een auto overheen gaat. Je zou ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld bandjes er omheen te plaatsen en je straatwerk 3cm klik geven. Zo kun je nog grind over de bandjes gooien zodat deze uit het zicht zijn.
Dank voor de tip. Het idee is inderdaad wel dat de stroken smaller gaan worden dan de door jou genoemde 1 meter. @GeeMoney had dat ook, erg mooi, maar wij willen het inderdaad iets fijner. Ik denk dat wij ergens naar een variant van minimaal 30/40 cm naar max iets van 60 breed willen. Dat moeten we bij mooi weer maar eens met een beetje stoepkrijt van de kinderen uittekenen op de huidige bestrating.pjot1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:29:
[...]
Qua bestrating, ik heb ooit dit gemaakt,
[Afbeelding]
Hier blijven de tegels goed liggen. Dit zijn Schellevis tegels van 2m bij 1 of 1,20m. 10cm dik. Dit blijft heel goed liggen. Aan je ontwerp te zien kies je voor smallere tegels. Deze zijn vaak 6cm dik, ik ben bang dat dat niet goed blijft liggen als je er met een auto overheen gaat. Je zou ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld bandjes er omheen te plaatsen en je straatwerk 3cm klik geven. Zo kun je nog grind over de bandjes gooien zodat deze uit het zicht zijn.
Maar ansich zou opsluiten met bandjes die dan iets lager liggen zodat het grind er over heen valt wel een praktische oplossing zijn. Ik neem aan dat je dan wel met relatief hoge bandjes de grond in moet? De standaard 20cm bandjes zullen dan vast niet genoeg zijn.
Een 10/20 bandje is voldoende. Werk het zand voor het grind af op 2cm onder de band en leg daar grindmatten op. Kies voor enigszins fijn grind voor de matten en natuurlijk de 3cm voor op de bandjes.PaT schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:34:
[...]
Dank voor de tip. Het idee is inderdaad wel dat de stroken smaller gaan worden dan de door jou genoemde 1 meter. @GeeMoney had dat ook, erg mooi, maar wij willen het inderdaad iets fijner. Ik denk dat wij ergens naar een variant van minimaal 30/40 cm naar max iets van 60 breed willen. Dat moeten we bij mooi weer maar eens met een beetje stoepkrijt van de kinderen uittekenen op de huidige bestrating.
Maar ansich zou opsluiten met bandjes die dan iets lager liggen zodat het grind er over heen valt wel een praktische oplossing zijn. Ik neem aan dat je dan wel met relatief hoge bandjes de grond in moet? De standaard 20cm bandjes zullen dan vast niet genoeg zijn.
De grindmatten heb je ook echt wel nodig als je er met de auto op gaat. Bedenk wel dat je bestrating minimaal 6cm dik moet zijn, dikker is altijd sterker/beter.
Ja, van de dikte van de bestrating ben ik mij van bewust. Er liggen nu betonklinkertjes, dus dat is 10cm dik. Ik vind ze spuuglelijk, maar in 23 jaar tijd is er nog geen 1 kapot gegaan.pjot1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:41:
[...]
Een 10/20 bandje is voldoende. Werk het zand voor het grind af op 2cm onder de band en leg daar grindmatten op. Kies voor enigszins fijn grind voor de matten en natuurlijk de 3cm voor op de bandjes.
De grindmatten heb je ook echt wel nodig als je er met de auto op gaat. Bedenk wel dat je bestrating minimaal 6cm dik moet zijn, dikker is altijd sterker/beter.
Ik heb nog helemaal niet naar specifieke producten gekeken, dus dat gaat zeker een aandachtspunt worden als we zover zijn.
Betonklinkers van 10cm? Heb je een Leopard?PaT schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:44:
[...]
Ja, van de dikte van de bestrating ben ik mij van bewust. Er liggen nu betonklinkertjes, dus dat is 10cm dik. Ik vind ze spuuglelijk, maar in 23 jaar tijd is er nog geen 1 kapot gegaan.
Ik heb nog helemaal niet naar specifieke producten gekeken, dus dat gaat zeker een aandachtspunt worden als we zover zijn.
Wat betreft materialen, de keuze is reuze! Alles valt of staat met het budget. Persoonlijk zou ik voor een betontegel met natuursteendeklaag gaan. Perfect voor een oprit, blijft lang mooi en is prijstechnisch een mooie middenmoot. Verkrijgbaar in vele kleuren en maten. Succes!
@PaT Het grote voordeel aan die grote zware tegels is dat ze inderdaad geen kant op gaan. Die Schellevis van 2.40x1.20 wegen net geen 900kg per stuk. Tussen de stenen in heb ik ook matten met bassalt split inderdaad. De stenen zijn er ook in 1.20x60x7 en dan een kleine 200kg per stuk. Gaan volgens mij ook geen kant op.
Klopt! Mooie wijk btw!GeeMoney schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:52:
@pjot1 je woont/werkt omgeving Alkmaar? Of het is toeval maar die foto lijkt wel 500m bij mij vandaan gemaakt te zijn.
@PaT Het grote voordeel aan die grote zware tegels is dat ze inderdaad geen kant op gaan. Die Schellevis van 2.30x1.20 wegen net geen 900kg per stuk. Tussen de stenen in heb ik ook matten met bassalt split inderdaad. De stenen zijn er ook in 1.20x60x7 en dan een kleine 200kg per stuk. Gaan volgens mij ook geen kant op.
Misschien zijn ze ook wel 8cmpjot1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:51:
[...]
Betonklinkers van 10cm? Heb je een Leopard?normaal gesproken zijn ze 8cm.
Wat betreft materialen, de keuze is reuze! Alles valt of staat met het budget. Persoonlijk zou ik voor een betontegel met natuursteendeklaag gaan. Perfect voor een oprit, blijft lang mooi en is prijstechnisch een mooie middenmoot. Verkrijgbaar in vele kleuren en maten. Succes!
Ik ga eens Googelen naar die betonstenen met natuursteendeklaag. Heb jij goede ervaring met een bepaalde fabrikant?
MBI heeft kwalitatief hoogwaardige mooie producten in verschillende varianten. Het is natuurlijk net wat je mooi vindt! Elke stenenboer kan een specifieke tegel voor je bestellen.PaT schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:55:
[...]
Misschien zijn ze ook wel 8cm.
Ik ga eens Googelen naar die betonstenen met natuursteendeklaag. Heb jij goede ervaring met een bepaalde fabrikant?
Ik zie nu dat je ook woonachtig bent in HHW
Mocht ik nog iets hebben met straatwerk dan laat ik het je weten
Hou ik je aan!GeeMoney schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:22:
[...]
Ik zie nu dat je ook woonachtig bent in HHW.
Mocht ik nog iets hebben met straatwerk dan laat ik het je weten.
Ziet er goed uit hoor erg netjes.PaT schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:57:
Ik ben met GarDesign bezig geweest om onze ideeën te visualiseren. Dit is natuurlijk maar het grove kader en er zitten genoeg tekenfoutjes in, maar ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog tips hebben.
***members only***
Ik ben benieuw
[...]
d naar jullie reacties.
de stroken bestrating moet je opvangen met opsluitbanden.
Ook zou ik er persoonlijk honingraat maten tussen leggen waar het split in komt ,Voor de stabiliteit en het voorkomen van gaten in het split/grind.
Beter is om het gewoon volledig te bestraten dan is het sterker (waar de auto komt).
Hier in onze nieuwbouwwijk heeft 90% grind op de oprit, omdat verzakkingen tot 50cm hier in het verleden 'normaal' waren en je grind makkelijker aanvult dan straatwerk. Je ziet erg veel grind liggen op straat, en ook bij mensen die 'stapstenen' o.i.d. ertussen hebben.
Zo strak en leeg als op de foto van Pjot krijg je het dus alleen na het plaatsen en na grondig bezemen. Heb je geen bezwaar tegen die workout, dan moet je het vooral doen
[ Voor 3% gewijzigd door DaWayne op 19-10-2020 09:26 ]
Nounounou, de foto is genomen na een jaar. Alles valt of staat met de keuze van het grind. Door grindmatten blijft het grind goed liggen. Door te kiezen voor 8 tot 16mm grind is dat net een maatje wat net wel/net niet tussen je banden gaat zitten.DaWayne schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:25:
@PaT Ziet er mooi uit. Houdt met die verschillende stroken grind er echter wel rekening mee dat je veel zal moeten vegen. Iedere keer dat je auto eroverheen rijdt neemt hij wat mee in het profiel van de banden.
Hier in onze nieuwbouwwijk heeft 90% grind op de oprit, omdat verzakkingen tot 50cm hier in het verleden 'normaal' waren en je grind makkelijker aanvult dan straatwerk. Je ziet erg veel grind liggen op straat, en ook bij mensen die 'stapstenen' o.i.d. ertussen hebben.
Zo strak en leeg als op de foto van Pjot krijg je het dus alleen na het plaatsen en na grondig bezemen. Heb je geen bezwaar tegen die workout, dan moet je het vooral doen
Bovendien kiest niet iedereen voor grindmatten waardoor je dus blijft harken/vegen. Dit is in mijn ogen verkeerde zuinigheid.
[ Voor 5% gewijzigd door pjot1 op 19-10-2020 09:38 ]
Was geen kritiek hoor, alleen iets wat je wel mee moet nemen. Hier heeft iedereen grindmatten, daar ligt het dus niet aan. Zal voornamelijk te maken hebben met de grootte van het grind zelf inderdaad.pjot1 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:35:
[...]
Nounounou, de foto is genomen na een jaar. Alles valt of staat met de keuze van het grind. Door grindmatten blijft het grind goed liggen. Door te kiezen voor 8 tot 16mm grind is dat net een maatje wat net wel/net niet tussen je banden gaat zitten.
Bovendien kiest niet iedereen voor grindmatten waardoor je dus blijft harken/vegen. Dit is in mijn ogen verkeerde zuinigheid.
Ook zal je wel af en toe onkruid moeten plukken, maar dat heb je met straatwerk ook.
Klopt! Onkruid plukken bij grind?DaWayne schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:55:
[...]
Was geen kritiek hoor, alleen iets wat je wel mee moet nemen. Hier heeft iedereen grindmatten, daar ligt het dus niet aan. Zal voornamelijk te maken hebben met de grootte van het grind zelf inderdaad.
Ook zal je wel af en toe onkruid moeten plukken, maar dat heb je met straatwerk ook.
Dank! En die honingraatmatten gaan er zeker tussen.Fantasma7988 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:21:
[...]
Ziet er goed uit hoor erg netjes.
de stroken bestrating moet je opvangen met opsluitbanden.
Ook zou ik er persoonlijk honingraat maten tussen leggen waar het split in komt ,Voor de stabiliteit en het voorkomen van gaten in het split/grind.
Beter is om het gewoon volledig te bestraten dan is het sterker (waar de auto komt).
Ach, er liggen nu kleine klinkertjes. Die houden mij de hele zomer bezig om het onkruid er tussenuit te krijgen. Dan is een beetje vegen een peulenschil.DaWayne schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 09:25:
@PaT Ziet er mooi uit. Houdt met die verschillende stroken grind er echter wel rekening mee dat je veel zal moeten vegen. Iedere keer dat je auto eroverheen rijdt neemt hij wat mee in het profiel van de banden.
Bedankt voor het compliment.
Vanmorgen als voorbereiding voor de komst van de blokhut begonnen met het voorwerk om de bekabeling van de zonnepanelen op de blokhut naar de meterkast te krijgen. We gaan zo verder met een gat graven, dan een rioolbuisje er onderdoor en dan de boel weer netjes dicht leggen. Het is maar 3 a 4 m2 bestrating wat weg is, dus hopelijk gaat eea voortvarend.
[ Voor 56% gewijzigd door PaT op 19-10-2020 10:13 ]
Wij hebben hier verdicht gebroken puin onder het zandbed van de inrit liggen. Dat geeft een heel stabiele ondergrond. Misschien kun je dat overwegen? We zitten hier wel op zandgrond.PaT schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:57:
Ik ben met GarDesign bezig geweest om onze ideeën te visualiseren. Dit is natuurlijk maar het grove kader en er zitten genoeg tekenfoutjes in, maar ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of jullie nog tips hebben.
***members only***
Voor klinkers kun je gebruikte gebakken klinkers overwegen. Los storten is het goedkoopst en dan moet je rekenen met 20% verlies (10% breuk en 10% snijverlies). Gesorteerd in big bags of of pallets is ca 15-20% duurder, maar dan hoef je niet met 10% breuk te rekenen.
Prijstechnisch erg interessant als je gebakken klinkers mooi vindt:
- Betonklinker: ca 25 EUR/m2
- Gebruikte gebakken klinker: ca 25-30 EUR/m2
- Nieuwe gebakken klinker: 40-50 EUR/m2
Steenkorrel is altijd aan te raden voor een oprit. Hydraulische korrel is eigenlijk nog beter. Hier zit wat cement door verwerkt waardoor je een echte vaste laag krijgt. Hierop dien je ca 5cm zand aan te brengen voor het zetten van de bestrating.Joris748 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:01:
[...]
Wij hebben hier verdicht gebroken puin onder het zandbed van de inrit liggen. Dat geeft een heel stabiele ondergrond. Misschien kun je dat overwegen? We zitten hier wel op zandgrond.
Voor klinkers kun je gebruikte gebakken klinkers overwegen. Los storten is het goedkoopst en dan moet je rekenen met 20% verlies (10% breuk en 10% snijverlies). Gesorteerd in big bags of of pallets is ca 15-20% duurder, maar dan hoef je niet met 10% breuk te rekenen.
Prijstechnisch erg interessant als je gebakken klinkers mooi vindt:Heb uiteindelijk 4 aanhangers á 5 EUR af moeten voeren naar de puinbreker.
Een gebakken gebruikte klinker voor 25 a 30 euro? Dat moeten restpartijen zijn of B-keus. Wil je een goed (hard) gebakken straatsteen straatsteen hebben, ben je minimaal 30 euro per m2 kwijt. Uitgaande van Waalformaat.
Een nieuwe bkk kan je al krijgen vanaf 15 euro per m2. Prijzen verschillen wel door het land. In Drenthe/Groningen/Friesland zijn producten vaak goedkoper dan in de randstad bijvoorbeeld. Nieuw gebakken klinkers kan je ook vanaf ca 35 euro per m2 krijgen. Dit is vaak wel de 6cm variant oftewel de budgetversie.
Excuus, die minimaal 30 EUR/m2 (incl BTW) die je noemt klopt.pjot1 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:17:
[...]
Steenkorrel is altijd aan te raden voor een oprit. Hydraulische korrel is eigenlijk nog beter. Hier zit wat cement door verwerkt waardoor je een echte vaste laag krijgt. Hierop dien je ca 5cm zand aan te brengen voor het zetten van de bestrating.
Een gebakken gebruikte klinker voor 25 a 30 euro? Dat moeten restpartijen zijn of B-keus. Wil je een goed (hard) gebakken straatsteen straatsteen hebben, ben je minimaal 30 euro per m2 kwijt. Uitgaande van Waalformaat.
Een nieuwe bkk kan je al krijgen vanaf 15 euro per m2. Prijzen verschillen wel door het land. In Drenthe/Groningen/Friesland zijn producten vaak goedkoper dan in de randstad bijvoorbeeld. Nieuw gebakken klinkers kan je ook vanaf ca 35 euro per m2 krijgen. Dit is vaak wel de 6cm variant oftewel de budgetversie.
Dikformaat Oud-Leusden. Het was geen restpartij, want wij hebben voor 170 m2 laten komen. De leverancier had > 2000 m2 op voorraad. Volgens de stratenmaker was het een hele harde, kwalitatief goede klinker, A-keus. Exact 30 EUR/m2 incl BTW.
Volgens de leverancier was de prijs gunstig, omdat formaat en kleur minder gewild zijn.
Dikformaten zijn idd iets goedkoper dan walen. Ook met wat geel erin is iets goedkoper omdat dit wat minder in trek is.Joris748 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:27:
[...]
Excuus, die minimaal 30 EUR/m2 (incl BTW) die je noemt klopt.
Dikformaat Oud-Leusden. Het was geen restpartij, want wij hebben voor 170 m2 laten komen. De leverancier had > 2000 m2 op voorraad. Volgens de stratenmaker was het een hele harde, kwalitatief goede klinker, A-keus. Exact 30 EUR/m2 incl BTW.
Volgens de leverancier was de prijs gunstig, omdat formaat en kleur minder gewild zijn.
Voor de wat grotere oppervlaktes is een dikformaat mooier dan een Waalformaat; dit oogt wat minder druk. Voor een stratenmaker is een dikformaat het mooiste steentje om aan te brengen, lekker licht en evengoed snel resultaat! Vaak zijn Dikformaten maatvaster dan walen. Zeker als je oud gebakken walen hebt. Sommige soorten kan je alleen onder de hamer straten en dat is niet voor veel stratenmakers weggelegd wat het nog (veel) duurder maakt.
Wij zijn echt supertevreden met het resultaat. De klinkers liggen in elleboogverband. We hebben nu een mooie inrit met gebakken klinkers, voor de prijs van een inrit van nieuwe betonklinkers.pjot1 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:37:
[...]
Dikformaten zijn idd iets goedkoper dan walen. Ook met wat geel erin is iets goedkoper omdat dit wat minder in trek is.
Voor de wat grotere oppervlaktes is een dikformaat mooier dan een Waalformaat; dit oogt wat minder druk. Voor een stratenmaker is een dikformaat het mooiste steentje om aan te brengen, lekker licht en evengoed snel resultaat! Vaak zijn Dikformaten maatvaster dan walen. Zeker als je oud gebakken walen hebt. Sommige soorten kan je alleen onder de hamer straten en dat is niet voor veel stratenmakers weggelegd wat het nog (veel) duurder maakt.
Ik kan het iedereen, die een voorkeur heeft voor gebakken klinkers, aanraden om voor een gebruikte klinker te kiezen. Die prijzen van A-kwaliteit gebakken klinkers zijn gewoon niet leuk meer.
Helemaal mee eens! Wat nog een voordeel is, is dat gebakken klinkers door de jaren heen alleen maar mooier worden dit in tegenstelling tot betonklinkers.Joris748 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:42:
[...]
Wij zijn echt supertevreden met het resultaat. De klinkers liggen in elleboogverband. We hebben nu een mooie inrit met gebakken klinkers, voor de prijs van een inrit van nieuwe betonklinkers.
Ik kan het iedereen, die een voorkeur heeft voor gebakken klinkers, aanraden om voor een gebruikte klinker te kiezen. Die prijzen van A-kwaliteit gebakken klinkers zijn gewoon niet leuk meer.
Persoonlijk zou ik ook voor de gebakken klinkers gaan veel tijdlozer, oogt luxer en verslijt niet. Dat grijze puinsteen zie je overal en wordt neergegooid in het kader van de 'ounderhoudsvrije tuin'. Is nu mooi maar over 10 jaar... Daarnaast wordt dat donkergrijs enorm warm in de zomer.Joris748 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:01:
[...]
Wij hebben hier verdicht gebroken puin onder het zandbed van de inrit liggen. Dat geeft een heel stabiele ondergrond. Misschien kun je dat overwegen? We zitten hier wel op zandgrond.
Prijstechnisch erg interessant als je gebakken klinkers mooi vindt:Heb uiteindelijk 4 aanhangers á 5 EUR af moeten voeren naar de puinbreker.
En een grassprietje hier en daar hoort bij de natuur, paar keer per jaar op een avond onkruid wieden in plaats van computeren/tv kijken en je bent klaar.
Een bedrijf uit Druten heeft klinkers/waaltjes voor een mooie prijs. Visgraatmotief (keperverband) is het sterkst en aan te raden voor een oprit.
Je bedoelt waarschijnlijk de VSB-groep. Goed bedrijf met mooie producten. Service is ook top!Peter86 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:48:
[...]
Persoonlijk zou ik ook voor de gebakken klinkers gaan veel tijdlozer, oogt luxer en verslijt niet. Dat grijze puinsteen zie je overal en wordt neergegooid in het kader van de 'ounderhoudsvrije tuin'. Is nu mooi maar over 10 jaar... Daarnaast wordt dat donkergrijs enorm warm in de zomer.
En een grassprietje hier en daar hoort bij de natuur, paar keer per jaar op een avond onkruid wieden in plaats van computeren/tv kijken en je bent klaar.
Een bedrijf uit Druten heeft klinkers/waaltjes voor een mooie prijs. Visgraatmotief (keperverband) is het sterkst en aan te raden voor een oprit.
Keperverband is ten alle tijden het sterkste verband. Je hebt dan wel meer hak/knip verlies omdat je de zijkanten allemaal op maat moet maken.
Of elleboogverband, maar dat is feitelijk hetzelfde als keperverband. Alleen de oriëntatie verschilt 45°.Peter86 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:48:
[...]
Persoonlijk zou ik ook voor de gebakken klinkers gaan veel tijdlozer, oogt luxer en verslijt niet. Dat grijze puinsteen zie je overal en wordt neergegooid in het kader van de 'ounderhoudsvrije tuin'. Is nu mooi maar over 10 jaar... Daarnaast wordt dat donkergrijs enorm warm in de zomer.

Ik was blij dat een collega met de suggestie voor gebruikte gebakken klinkers kwam. Zoveel mooier en tijdlozer dan betonklinkers.
Keperverband is sterker dan elleboogverband. Als je kijkt naar je 'rijspoor' zal je zien dat dit in keperverband meer stenen zal raken dan bij elleboogverband.Joris748 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:55:
[...]
Of elleboogverband, maar dat is feitelijk hetzelfde als keperverband. Alleen de oriëntatie verschilt 45°.
[Afbeelding]
Ik was blij dat een collega met de suggestie voor gebruikte gebakken klinkers kwam. Zoveel mooier en tijdlozer dan betonklinkers.
Naast elleboogverband en keperverband heb je ook nog visgraatverband. Dit is keperverband maar dan 90° gedraaid. Dit wordt eigenlijk nooit toegepast omdat je dan over je zichtlijnen kijkt en het is minder makkelijk aan te brengen. En zo dus ook weer minder sterk is dan keperverband.
Ik heb nu betonklinkers en daar wil ik juist vanaf. Iets van een beton met natuursteen toplaag spreekt mij wel aan.Joris748 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:01:
[...]
Edit,
En toen was ik er bijna onderdoor, hebben we het grondwater gevonden.
:strip_exif()/f/image/HIJ510MwltkLEibqcjHOX3FD.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat wordt toch een gaatje boren
[ Voor 20% gewijzigd door PaT op 19-10-2020 13:05 ]
ik heb deze zomer ook keperverband laten leggen, dus met bisschopmutsen aan weerszijden. Ziet er super degelijk en strak uit. Dankzij de bisschopmutsen heb je langszij ook geen halve klinkers nodig!Joris748 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:55:
[...]
Of elleboogverband, maar dat is feitelijk hetzelfde als keperverband. Alleen de oriëntatie verschilt 45°.
[Afbeelding]
Nog een streklaag en natuurlijk opsluitband ernaast, en je hebt een superstrak stukje bestrating.
Een strekse laag hoort altijd om je straatwerk. Dit voor de stevigheid en zodat je niet tegen een knipnaad aankijkt. Bij straten wordt een strekse laag ook vaak gebruikt als een gootje.HyperTrophy schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 08:27:
[...]
ik heb deze zomer ook keperverband laten leggen, dus met bisschopmutsen aan weerszijden. Ziet er super degelijk en strak uit. Dankzij de bisschopmutsen heb je langszij ook geen halve klinkers nodig!
Nog een streklaag en natuurlijk opsluitband ernaast, en je hebt een superstrak stukje bestrating.
Bisschopmutsen zijn alleen verkrijgbaar voor betonklinkers. Voor gebakken spul bestaat dit niet. Wij huren vaak een zaagbedrijf in die passtukken zaagt zodat je deze mee kan nemen met het straten zelf. Dit is alleen rendabel voor grote stukken. Zeg een paar honderd strekkende meters. Ook dienen de stenen redelijk maatvast te zijn. Met oude gebakken walen gaat dit dus niet op. Dit doen we meestal met nieuwe kk's of Dikformaten.
Klopt, in mijn geval ging het om betonklinkers!
En zagen of kappen is maar net wat de klant wil toch? Mijn stratenmaker was best duidelijk in deze service. Hij zaagt alleen bij klanten die ervoor betalen of bij klanten die hij mag. Gelukkig viel ik in de tweede categorie.
( dit laatste valt en staat met de service die je als klant biedt wanneer je thuis iemand over de vloer hebt die klussen voor je uitvoert. Als je hoort wat zulke vaklui mee te dealen hebben: - geen koffie aangeboden, niks lekkers bij de koffie, geen lunch verzorgen, aan het einde van de klus even een koele verfrissing, etc - Ze werken bijna letterlijk de rug kapot voor je, om ze dan nog even tegemoet te kunnen komen in de pauzes lijkt me t minste wat je kan doen. )
Quoten is een beetje standaard bij me...
Zagen is vrij duur, brandstof, blad en natuurlijk de motorslijper zelf. Ook kost het vrij veel tijd. Zelf reken ik het zaagwerk apart.
Slijpen, knippen of hakken is puur afhankelijk van de steen. Een oud gebakken Waal bijvoorbeeld moet je gewoon hakken; met zagen wordt het veel te strak, daar is het de steen niet naar. Met een lamellenknipper kan je ook heel strak stenen pas maken. Hier kies ik dan ook vaak voor omdat het veel sneller en schoner werkt en met enige aandacht krijg je dit net zo strak als zagen.
Qua klanten heb ik ook vanalles meegemaakt. Van niet naar de wc mogen (buiten de Coronatijd) tot volgestopt worden met allerlei lekkernij! Zelfs meegemaakt dat goedemorgen zeggen al teveel is, terwijl die mensen me ingehuurd hebben. Je hoeft me echt niet van alles te geven maar een bakkie koffie moet er toch wel van af kunnen. Bij mensen die je wat geven en respecteren heb je vaak ook wat extra's over. Gelukkig denk jij er zo over, daar kunnen een hoop mensen nog wat van leren!
Dat slijpsel moet je nog best mee uitkijken, want dat spul hecht heel snel aan je (nieuwe) bestrating!
( leermomentje )
Als je gezaagd hebt, moet je dat gelijk schoonmaken, anders trekt het slijpsel in het beton en dit krijg je er niet meer uit/af. Dat schoonmaken kost meer tijd dan het zagen zelf maar dient wel secuur gedaan te worden anders komt er evengoed een waas op je bestrating.
Dan hoeven ze niet bij ons te komen, want bij ons krijgen ze per definitie geen koffie. We hebben het niet eens in huis!HyperTrophy schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:31:
j
( dit laatste valt en staat met de service die je als klant biedt wanneer je thuis iemand over de vloer hebt die klussen voor je uitvoert. Als je hoort wat zulke vaklui mee te dealen hebben: - geen koffie aangeboden, niks lekkers bij de koffie, geen lunch verzorgen, aan het einde van de klus even een koele verfrissing, etc - Ze werken bijna letterlijk de rug kapot voor je, om ze dan nog even tegemoet te kunnen komen in de pauzes lijkt me t minste wat je kan doen. )
We bieden wel altijd thee aan, maar dat hoeven ze nooit
En toen ze onze oprit gedaan hebben, hoefden ze zelfs niets te hebben, want ze hadden alles zelf al meegenomen....
geen koffie,... okeej
het gaat me meer om het gebaar denk ik, dat is het gene wat telt, en dat merk je ook.
Vind ik zelf ook lekker, en ga ik niet zitten eten naast hen.
Had vorig jaar ook een krat bier koud gezet toen ons nieuwbouwhuis werd gedaan, maar hier was na een maand werken (aannemer, timmerman, elektricien, tuinmannen, tegelzetter en schilder) 0 van gedronken. Dus dat is blijkbaar iets van vroeger. (Ging wel 5 liter fris en 2 pakken koffie per week doorheen)
[ Voor 3% gewijzigd door DaWayne op 20-10-2020 12:08 ]
Binnenkomen? Nee, je bent werklui
Wc? Nee, je zorgt maar voor een dixie
Koffie? Nee, daar moet je zelf voor zorgen
Glaasje water? Nee,die had je van huis mee moeten nemen.
Dit soort praktijken zo vaak meegemaakt. Bij welgestelde mensen komt dit het vaakst voor. Bij wat minder bedeelde mensen krijg je vaak het meest.
Zelf werk ik ook veel voor gemeentes waarbij het per straat verschilt. De ene straat krijg je koffie met een koekje, de volgende straat niks.
Ik blijf het raar vinden dat je soms niks krijgt, maar ja, dat is een andere discussie.
De graszoden die ik dit voorjaar gelegd heb begonnen goed, maar ongeveer de helft van het oppervlakte is niet aangeslagen en nagenoeg dood... Misschien mede als gevolg van de droge zomer? (Het stuk dat dood gegaan is heeft wat dat betreft concurrentie van grotere oudere planten.)Charly schreef op woensdag 29 april 2020 @ 14:18:
[...]
Ik heb sinds een week of 2/3 schaduwgras in de achtertuin die vanwege een hoge boom ook heel weinig tot geen direct zonlicht krijgt. Tot nu toe groeit het als een dolle.
Inmiddels de echt dode zoden weggehaald en een week of 2 gelden wat bijgezaaid, dat lijkt tot nu nog wel goed aan te slaan en er komt nog een relatief warme week aan. Kijken hoe dat gaat en anders dit voorjaar misschien toch maar gewoon overnieuw beginnen en alles gewoon inzaaien.

Ik heb veel vrienden die als zzp'ers in loonwerk, timmeren, metselen, keukenplaatsing of tuinaanleg zitten. Geen koffie aanbieden is 1 op 1 minder service.HyperTrophy schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:33:
niet om op je tenen te gaan staan, maar ik zou alsnog iets (lekkers/extra's) aanbieden. ik kan me zo voorstellen dat je als zzp'er eten mee neemt ( want je weet niet altijd hoe het loopt )
geen koffie,... okeej
het gaat me meer om het gebaar denk ik, dat is het gene wat telt, en dat merk je ook.
Het werk raakt gerust wel af, en ook wel netjes, maar voor de absolute puntjes op de i zou ik altijd wat aanbieden. Ze kosten toch al minimaal €35 per uur, dan kan die koffie er ook nog wel bij. Dan komen ze ook nog eens terug als je ze nodig hebt. Voor jou als klant zijn er ook 10 andere klanten namelijk, ze komen om in het werk.
Voor iemand die normaal kantoorwerk doet en niet veel meer tilt dan een muis ben ik best tevreden.
Donderdag ga ik verder met het stukje naar de berging.
Werken met die klinkertjes is best leuk en in ieder geval stukken makkelijker te plaatsen dan de 40x40x5 tegels die in ons terras liggen.
:strip_exif()/f/image/9VOBWYKBckxm4H6vADk35DbB.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu elke dag even (in)vegen!