Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 54 55 56 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 10:52
Milo85 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:08:
Vraagje onder de bestratingexperts onder ons. Ik wil voor het eerst gaan bestraten en heb me daarvoor al in ingelezen en een aardig idee van de basis. Echter wat ik wil daar zie ik geen voorbeelden van.Ik wil met Schellevis opsluitbanden zoiets als hieronder maken in de voortuin, bestrating aan beide kanten en in het midden beplanting op een willekeurige manier. Daarvoor kan ik opsluitbanden gebruiken aan het einde van de bestrating maar niet natuurlijk niet in het midden. Hoe kan ik dit het beste oplossen of maakt dit niet uit? (het wordt trouwens niet vaak belopen, alleen voor snoeien en ramen lappen).

[Afbeelding]
Oei, als je voor het eerst gaat straten zou ik zeker geen Schellevis adviseren. Dit is een vrij moeilijk product om te verwerken.

In principe heeft elke vorm van bestrating opsluiting nodig. Nu is dat haast niet te doen in je voorbeeld want je blijft zagen. Je zou ervoor kunnen kiezen om toch voor de tegels te gaan ipv de opsluitbanden. De reden hiervoor is, is dat je bij de losse gedeeltes voor een dikkere tegel kan gaan. 8cm ipv 5cm. Dan blijft het toch net wat beter liggen.

• emzed
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20-09 09:40
Milo85 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:08:
Vraagje onder de bestratingexperts onder ons. Ik wil voor het eerst gaan bestraten en heb me daarvoor al in ingelezen en een aardig idee van de basis. Echter wat ik wil daar zie ik geen voorbeelden van.Ik wil met Schellevis opsluitbanden zoiets als hieronder maken in de voortuin, bestrating aan beide kanten en in het midden beplanting op een willekeurige manier. Daarvoor kan ik opsluitbanden gebruiken aan het einde van de bestrating maar niet natuurlijk niet in het midden. Hoe kan ik dit het beste oplossen of maakt dit niet uit? (het wordt trouwens niet vaak belopen, alleen voor snoeien en ramen lappen).

[Afbeelding]
Onze hovenier gebruikte geen bandjes maar een rand cement onder maaiveld. Dit is vrij makkelijker te doen, goedkoop, en nog best makkelijk ooit weer uit te graven. Tot die tijd ligt het heel stevig. Schijnt in Duitsland heel gebruikelijk te zijn.
Shadow_Agent schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:46:
Wij willen binnenkort met de tuin bezig en ik wil onder andere een verhoogde border maken langs de schutting. De border heeft een L vorm. Lengte is iets van 8,5 bij 6,5 meter wat tegen een schutting komt. Nu is het plaatsen van die zwarte Linea stapelblokken (15x15x60) natuurlijk een simpele optie maar ook prijzig voor blokken die je nooit weer ziet en bovendien lever je een stukje effectieve tuin in. Heeft er iemand een alternatieve oplossing? ik heb al wat zitten zoeken maar er lijken niet veel opties te zijn.
Je zou eens kunnen kijken naar een kunststof rijplaat. Voor ca 60 op MP te vinden voor een plaat van 3x1m.
Ga je de bak ook glad aansmeren? Ik ben zelf benieuwd hoe je dat het beste oplost zodat het lang mooi blijft.

[Voor 28% gewijzigd door emzed op 16-09-2020 20:29]

• pjot1
Omdat ik deze zomer getroffen was door de buxusmot, hebben we besloten de hele voortuin maar aan te pakken. Dit was ook wel nodig ook. Alle foto's zijn klikbaar.

Dus een 10 kuub bak besteld en lekker aan de gang met de kruikar en het skeppie! :+

Natuurlijk werd het net blafheet in Nederland en moest ik even van het gas af want anders was het niet te doen. Maar goed, alles was met een weekje weg.

Qua bestrating wist wel wat ik wilde hebben, ik kom zoveel dingen tegen met m'n werk maar ik wilde niet iets standaards, niet te strak en iets bosachtigs. De mazzel van bomen in de tuin heb ik al! :) Na wat grondwerk te hebben verricht kon ik beginnen met straten.

Ik wilde rood/bruine walen zonder geel. Ook vond ik het gaaf om keien te gebruiken als kantopsluiting voor het grind/grond en bestrating. Ik kwam hiervoor bij VSB-groep uit.

Omdat de VSB-groep altijd iets meer levert dan je hebt besteld, had ik best veel stenen over. Dit omdat ik zelf ook al wat meer had besteld vanwege breuk en hakverlies. Dus ik moest wat met die stenen. Hiervan heb ik nog een zitje gemaakt voor het huis.

Maar ja, de beplanting... :? We wilden iets bosachtigs met niet al teveel onderhoud maar wel lekker groen. Iets dat ook in de winter redelijk groen is. Toen stuitte ik op een plaatje van Printerest.

Dit moest het gewoon worden! Dus Rhododendrons met hosta's eronder. Eerst maar opzoek naar Rhododendrons. Zodoende ben ik bij https://www.rhododendronwal.nl/ uitgekomen. Zij hebben me ook geholpen met de aantallen en groottes. Erg leuke gasten die me goed geholpen hebben en mooie planten hebben geleverd. Omdat ik toch nog grond nodig had, kon ik gelijk bij hen turf bestellen voor de Rhododendrons. Dus 5 kuub turf en 21 Rhododendrons van verschillende maten en soorten. Gelukkig konden ze op vrijdag leveren zodat ik op een zaterdag aan de gang kon. Dus op een vrijdag 2 parkeerplaatsen vol!

Ik kon aan de slag! In ieder geval maar op tijd beginnen! Eerst maar eens globaal neerzetten...

Nadat de opzichter op de voorgrond alles had goedgekeurd kon ik aan slag! Eerst overal maar een dikke laag turf. Daar de Rhododendrons op en toen alles aangevuld met dit als resultaat!

Ik was nu al zeer content met het resultaat maar het is nog niet af. Eerst maar even gekeken welke hosta's we wilden, er zijn meer dan 300 soorten. Niet elke hosta is natuurlijk even makkelijk te verkrijgen maar bij tuinplant.nl hadden ze een hoop soorten. We wilden wel laagblijvers zodat de Rhododendrons er mooi bovenuit blijven komen aangezien we ook wat laagblijvende Rhododendrons hebben. Vandaag kwam alles binnen! 84 stuks en 9 soorten.

Dus vandaag maar weer aan de slag en de tuin afgemaakt. Heel wat complimenten, zweet, en inzet later kan ik jullie met trots het eindresultaat showen!

[Voor 4% gewijzigd door pjot1 op 19-09-2020 18:32]

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Nu online
@pjot1 ziet er mooi uit. Zeker als straks alles volgroeid is. Ik moest mijn rhododendrons het eerste jaar wel flink water geven ;)

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 07:57
Prachtig geworden @pjot1 _/-\o_
Vind die borderrand icm met de waaltjes heel tof!

Hoi :)

• pjot1
Thanks @Milo85 en @Shadow_Agent!

@Milo85 Ja, ik hou het dagelijks bij! Kan goed merken welke plekken meer zon krijgen. Ze staan er nu een week in en heb ze al 3x water moeten geven.

@Shadow_Agent Dit zijn Lava Basalt keien en waaltjes type Madrid.

[Voor 15% gewijzigd door pjot1 op 19-09-2020 20:17]

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 08:10
@pjot1
Mooi geworden hoor.
Wat een goede opzichter die de wind er onder houdt al niet voor elkaar krijgt. >:) ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Fantasma7988
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20-09 21:52
@pjot1 ziet er goed uit ! Heb je netjes gedaan .
Misschien alleen nog even een goedkope druppel of zweetslang tussen de Rhodos door leggen voor de eerst jaren . En vooral in augustus september en maart april extra water geven ivm bloem vorming.

• ppatrick
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 02:37
@pjot1
Mooi geworden hoor. Welke kleuren worden het?

• ppatrick
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 02:37
Milo85 schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:25:
Ik ben op zoek naar een grastrimmer, kan iemand een goede aanraden? Mag met accu of snoer.
Heb je inmiddels al een trimmer? Klus je toevallig met Makita gereedschap deze hebben aantal mooie trimmers op accu heb er zelf ook eentje werkt erg goed.

• Milo85
  • Registratie: december 2016
  • Nu online
@ppatrick nog niet, ik ben een week geleden door mijn rug gegaan dus de grastrimmer staat even laag op mijn lijstje haha.

• pjot1
Thanks @Teijgetje Ja, met deze opzichter is het niet snel goed.... :p ;)

Thanks @Fantasma7988! Ik ben wat dat betreft een oude lul die gewoon de tuinslang pakt... Ik moet namelijk heel wat aan de hand halen om (automatische) beregening toe te passen. Ik hou het gewoon goed in de gaten. Ook heb ik alvast voeding in huis voor in het voorjaar.

Jij ook bedankt @ppatrick! De kleuren die we hebben gekozen zijn van links naar rechts,

Cunningham White

Catawbiense Grandiflorum

Dan weer de Cunningham White

Dan weer de Catawbiense Grandiflorum

En als laatst de Roseum Elegance

Verder heb ik er nog 3 Kalinka's er tussendoor gezet.

Verder heb ik bij de voordeur nog 2 keer een Percy Wiseman.

Ik heb ze wel per soort bij elkaar gezet zodat het mooie grote wolken worden. Kan haast niet wachten tot ze gaan bloeien! :)

• Bo0bz
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 09:53
.

[Voor 98% gewijzigd door Bo0bz op 20-09-2020 11:52]

7360wp | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

• Bo0bz
Heb hier enorm veel last van rupsjes. Denk van de bekende witte kool vlinder. Natuurlijk allemaal heel mooi maar m'n planten worden met de dag minder groot. Iemand een tip?

• pjot1
Bo0bz schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:51:
Heb hier enorm veel last van rupsjes. Denk van de bekende witte kool vlinder. Natuurlijk allemaal heel mooi maar m'n planten worden met de dag minder groot. Iemand een tip?[Afbeelding]
Lijkt heel veel op de buxusrups.

• Goofyduck384
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 07:36
Vraagje: ik heb mijn druif nu een 5 tal jaar gewoon lekker laten groeien, dus niet netjes gesnoeid e.d. Dat wil ik nu wel gaan doen, ergens langs leiden etc. Hij geeft ontzettend veel druiven, doet het erg goed, eigenlijk qua grootte nu TE goed.

Maar kan ik nu al de druif snoeien? Of echt beter om te wachten tot begin december als alle blad er ook af gevallen is?

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 07:57
pjot1 schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:13:
[...]

[Afbeelding]
Brr die krengen hebben mijn buxeshaag opgegeten

Maare die rupsen van @Bo0bz zijn geen buxesbot rupsen

Hoi :)

• Bo0bz
pjot1 schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:13:
[...]

[Afbeelding]
Denk zelf dat het deze jongens zijn

Dat zijn koolwitjes rupsen @Shadow_Agent

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 09:05
Ik heb begin Juni een waterteller op de tuinslang geplaatst om te kijken hoeveel water ik sproei.

De teller staat op 23m3 😳

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Dat zijn toch zeker bijna 5 intex zwembaden :)

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:49
En zo'n 20 euro, als je met 90ct/m3 rekent.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 10:26
Ik moet jullie even schuldig blijven welke hortensia dit is, maar vanmiddag zag ik het volgende.

Zou dat door de zon kunnen komen of is niet iets anders aan de hand ?

2250 WP Zuid PVoutput

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 08:10
Komt volgens mij door het weer en de soort.
Mijn 160 Hortensia`s Alpenglühen vertonen hetzelfde.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

barry86 schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:44:
Ik heb begin Juni een waterteller op de tuinslang geplaatst om te kijken hoeveel water ik sproei.

De teller staat op 23m3 😳
Dat is bijna ons halve jaar watergebruik....

@pjot1 ziet er prachtig uit. Ben heel erg benieuwd hoe het er over een paar jaar uit ziet...

Het is nu zeker, we hebben een paar egels in de tuin lopen. M'n partner stond afgelopen weekend buiten met z'n telescoop en twee egeltjes (in ieder geval) liepen gewoon om z'n voeten heen :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• barry86
Hmmbob schreef op zondag 20 september 2020 @ 22:03:
En zo'n 20 euro, als je met 90ct/m3 rekent.
HyperTrophy schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:00:
Dat zijn toch zeker bijna 5 intex zwembaden :)
Wailing_Banshee schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:01:
[...]

Inderdaad. Wij hebben een grote tuin, en alles dood laten gaan is duurder dan water tappen. Automatisch denk je dan aan regentonnen of waterpompen. Maar is het wel de kosten/moeite waard? Met de huidige info vind ik van niet en tappen we lekker door.

[Voor 4% gewijzigd door barry86 op 21-09-2020 08:07]

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Bizar eigenlijk, niet?

Vier euro voor een volledig gevuld zwembad. En nadien kieper je het zo weg...

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 10:55

Erasmo

Laadpaaljager

barry86 schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:06:
[...]
Inderdaad. Wij hebben een grote tuin, en alles dood laten gaan is duurder dan water tappen. Automatisch denk je dan aan regentonnen of waterpompen. Maar is het wel de kosten/moeite waard? Met de huidige info vind ik van niet en tappen we lekker door.
Een regenton kost iets van €30-40, planten water geven uit de regenton is stiekem toch veel leuker om te doen en als ie er eenmaal staat hoef je misschien nog maar 1 keer water uit de kraan te tappen.

Oh en het is goed water om de auto mee te wassen, want kalkvrij :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• barry86
Erasmo schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:55:
[...]

Een regenton kost iets van €30-40, planten water geven uit de regenton is stiekem toch veel leuker om te doen en als ie er eenmaal staat hoef je misschien nog maar 1 keer water uit de kraan te tappen.

Oh en het is goed water om de auto mee te wassen, want kalkvrij :)
In essentie heb je gelijk.
Bij een kleine tuin tap je van de regenton een paar gieters en klaar.
Maar wij hebben een grote tuin en dan ben je een paar uur lang aan het tappen, op de droge dagen elke dag.
Dat is niet te doen.
Dan kun je een drukpomp in de ton plaatsen, maar die is na 1 dag al leeg gezogen.
Dan kun je meerdere IBC containers (1m3 per container) naast elkaar zetten en koppelen, maar dan zit je al weer met kosten en moeite die er niet tegen op wegen. Tevens vult zich deze niet sneller dan dat hij wordt leeggezogen in de droge weken.
Een waterbron/put is dan ideaal, maar wij zitten op een steenlaag waardoor het professioneel met een boor moet gebeuren, en dat kost zoveel dat water tappen altijd goedkoper blijft.

dusss.... :+

[Voor 3% gewijzigd door barry86 op 21-09-2020 09:05]

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10:49
HyperTrophy schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:20:
Bizar eigenlijk, niet?

Vier euro voor een volledig gevuld zwembad. En nadien kieper je het zo weg...
Nee hoor, die is in meerdere dagen verspreid over mn gras gegaan.....

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:01:
[...]

@pjot1 ziet er prachtig uit. Ben heel erg benieuwd hoe het er over een paar jaar uit ziet...

Het is nu zeker, we hebben een paar egels in de tuin lopen. M'n partner stond afgelopen weekend buiten met z'n telescoop en twee egeltjes (in ieder geval) liepen gewoon om z'n voeten heen :p
Vandaag in de buurtapp hier de vraag hoe iemand van een egelplaag in de tuin afkomt 8)7

Die vraag heb ik echt nog nooit gehoord... Ik zou zelf heel graag egels hebben, ik heb een naaktslakkenplaag |:(

• RobNemoo
  • Registratie: februari 2014
  • Nu online
Houtwal aanleggen als je er de ruimte voor hebt. Begin van het jaar gedaan van alle takken die van 3 gevelde bomen afkwamen. Sindsdien een leuk aantal egeltjes die de moestuin schoon van naaktslakken houden. En de eenhoorns vinden de houtwal ook ideaal, elke dag zie je ze erover rennen.

• NRJ020
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
RobNemoo schreef op maandag 21 september 2020 @ 10:59:
Houtwal aanleggen als je er de ruimte voor hebt. Begin van het jaar gedaan van alle takken die van 3 gevelde bomen afkwamen. Sindsdien een leuk aantal egeltjes die de moestuin schoon van naaktslakken houden. En de eenhoorns vinden de houtwal ook ideaal, elke dag zie je ze erover rennen.
eenhoorns zie je niet veel meer tegenwoordig, ben benieuwd hoe dat eruit ziet!
Pagina: 1 ... 54 55 56 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True