Omdat ik deze zomer getroffen was door de buxusmot, hebben we besloten de hele voortuin maar aan te pakken. Dit was ook wel nodig ook. Alle foto's zijn klikbaar.
Dus een 10 kuub bak besteld en lekker aan de gang met de kruikar en het skeppie!
Natuurlijk werd het net blafheet in Nederland en moest ik even van het gas af want anders was het niet te doen. Maar goed, alles was met een weekje weg.
Qua bestrating wist wel wat ik wilde hebben, ik kom zoveel dingen tegen met m'n werk maar ik wilde niet iets standaards, niet te strak en iets bosachtigs. De mazzel van bomen in de tuin heb ik al!

Na wat grondwerk te hebben verricht kon ik beginnen met straten.
Ik wilde rood/bruine walen zonder geel. Ook vond ik het gaaf om keien te gebruiken als kantopsluiting voor het grind/grond en bestrating. Ik kwam hiervoor bij VSB-groep uit.
Omdat de VSB-groep altijd iets meer levert dan je hebt besteld, had ik best veel stenen over. Dit omdat ik zelf ook al wat meer had besteld vanwege breuk en hakverlies. Dus ik moest wat met die stenen. Hiervan heb ik nog een zitje gemaakt voor het huis.
Maar ja, de beplanting...

We wilden iets bosachtigs met niet al teveel onderhoud maar wel lekker groen. Iets dat ook in de winter redelijk groen is. Toen stuitte ik op een plaatje van Printerest.
Dit moest het gewoon worden! Dus Rhododendrons met hosta's eronder. Eerst maar opzoek naar Rhododendrons. Zodoende ben ik bij
https://www.rhododendronwal.nl/ uitgekomen. Zij hebben me ook geholpen met de aantallen en groottes. Erg leuke gasten die me goed geholpen hebben en mooie planten hebben geleverd. Omdat ik toch nog grond nodig had, kon ik gelijk bij hen turf bestellen voor de Rhododendrons. Dus 5 kuub turf en 21 Rhododendrons van verschillende maten en soorten. Gelukkig konden ze op vrijdag leveren zodat ik op een zaterdag aan de gang kon. Dus op een vrijdag 2 parkeerplaatsen vol!
Ik kon aan de slag! In ieder geval maar op tijd beginnen! Eerst maar eens globaal neerzetten...
Nadat de opzichter op de voorgrond alles had goedgekeurd kon ik aan slag! Eerst overal maar een dikke laag turf. Daar de Rhododendrons op en toen alles aangevuld met dit als resultaat!
Ik was nu al zeer content met het resultaat maar het is nog niet af. Eerst maar even gekeken welke hosta's we wilden, er zijn meer dan 300 soorten. Niet elke hosta is natuurlijk even makkelijk te verkrijgen maar bij tuinplant.nl hadden ze een hoop soorten. We wilden wel laagblijvers zodat de Rhododendrons er mooi bovenuit blijven komen aangezien we ook wat laagblijvende Rhododendrons hebben. Vandaag kwam alles binnen! 84 stuks en 9 soorten.
Dus vandaag maar weer aan de slag en de tuin afgemaakt. Heel wat complimenten, zweet, en inzet later kan ik jullie met trots het eindresultaat showen!
[
Voor 4% gewijzigd door
pjot1 op 19-09-2020 18:32
]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.