Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 65 ... 183 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
PaT schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:42:
[...]

Nee, geen velling of facetrandje. Er zat voor mijn gevoel echt een restantje van, naar ik aanneem, het bakproces op. Lijkt mij dat dat vrij vlot weg is, maar vroeg mij af of je dat wel eens gezien had.
Dit komt regelmatig voor. Maar 9 van de 10 keer is dat de onderkant. Niet iets om je druk over te maken. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:14
pjot1 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:45:
[...]

Piketpaaltjes zijn meestal gemaakt van waaibomenhout en is daarmee geen goede blijvende oplossing. Als het nog geen 2 jaar volhoudt dan kan je beter op zoek gaan naar een andere hovenier/stratenmaker.
Beetje voorbarige conclusie van je. Tegenwoordig zijn ze ook van kunstof (gerecycled). Dus zeer duurzaam.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

pjot1 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 13:16:
[...]

Dit komt regelmatig voor. Maar 9 van de 10 keer is dat de onderkant. Niet iets om je druk over te maken. ;)
Lijkt mij toch stug dat ze de onderkant naar voren tonen op zo'n showbord _O-

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
PaT schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:20:
[...]

Lijkt mij toch stug dat ze de onderkant naar voren tonen op zo'n showbord _O-
Heb ook mee gemaakt dat Schellevis tegels op z'n kop getoond werden... :D Ik kijk echt nergens meer van op. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:47

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Heb mijn nieuwe borderbakken klaar voor planten maar alles is dicht vrees ik. Weet iemand of kwekerijen open zijn? Planten online bestellen kan ook maar heb ze liever eerst zelf even bekeken.

En versoepelingen zit er niet in tot eind maart :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:12
Ons terras en schuurtje zijn zo goed als af. Nu de pergola en de schutting nog en dan de borders, het gras en het terras achter in de tuin nog. Al met al nog wel even bezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4U_HvnZUrqjM4eO4YDN_wINQ26w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwxPGHFjN89wQCvW7Nb3CHXx.jpg?f=fotoalbum_large

@Shadow_Agent in welke regio zoek je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-06 19:45
Shadow_Agent schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:55:
Heb mijn nieuwe borderbakken klaar voor planten maar alles is dicht vrees ik. Weet iemand of kwekerijen open zijn? Planten online bestellen kan ook maar heb ze liever eerst zelf even bekeken.

En versoepelingen zit er niet in tot eind maart :(
Hier zijn de meeste kwekers wel open maar ook zaken als Intratuin hebben planten in een bloemenkraam op de parkeerplaats gezet.

Edit: en op de markt staan kramen die over een maandje wel weer zomergoed hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door kaboom1555 op 06-03-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:47

Shadow_Agent

koentjuh schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 20:23:
Ons terras en schuurtje zijn zo goed als af. Nu de pergola en de schutting nog en dan de borders, het gras en het terras achter in de tuin nog. Al met al nog wel even bezig.

[Afbeelding]

@Shadow_Agent in welke regio zoek je?
Noord Nederland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Paalhouders waarvan de bovenkant gelijk met het terras geplaatst zijn waar een schuur plus overkapping op moeten. Zijn die nog bruikbaar?
Zijn 9 stuks en ik zie dat slechts op een aantal plekken je nog een schroef door de zijkant krijgt. Lijkt me dat je de paal ook wel op andere wijze vast kunt zetten, desnoods kit je de boel? Maar de vraag of iemand hier ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:25
Ben me aan het oriënteren op een nieuwbouwhuis. Alle mogelijke opties hebben een tuin op het Noorden. Nu ben ik benieuwd naar de hoeveelheid zon die ik kan verwachten in de tuin in de verschillende jaargetijden wegens de stand van de zon. Iemand ervaring met bijvoorbeeld een website of zoiets dergelijks om dat te berekenen?

Gedeelte van de woning heeft een garage (plus de garage van de buren), dus daar zal best wel wat zon overheen kunnen vallen. Maar ben met name benieuwd naar de hoeveelheid zon die over het huis heen valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:03
Blik1984 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:35:
Ben me aan het oriënteren op een nieuwbouwhuis. Alle mogelijke opties hebben een tuin op het Noorden. Nu ben ik benieuwd naar de hoeveelheid zon die ik kan verwachten in de tuin in de verschillende jaargetijden wegens de stand van de zon. Iemand ervaring met bijvoorbeeld een website of zoiets dergelijks om dat te berekenen?

Gedeelte van de woning heeft een garage (plus de garage van de buren), dus daar zal best wel wat zon overheen kunnen vallen. Maar ben met name benieuwd naar de hoeveelheid zon die over het huis heen valt
Rond deze tijd heb je vooral achterin de tuin in middag even zon en in de zomer reikt de zon over de hele tuin. Dus als je in de zon wilt zitten, is een terras achter de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
tiswat schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:37:
[...]

Rond deze tijd heb je vooral achterin de tuin in middag even zon en in de zomer reikt de zon over de hele tuin. Dus als je in de zon wilt zitten, is een terras achter de beste optie.
Lijkt me nogal afhankelijk van de diepte van de tuin en de hoogte vh huis? Daarom zou ik graag een simulatie willen maken daarvan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:59
Blik1984 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:39:
[...]

Lijkt me nogal afhankelijk van de diepte van de tuin en de hoogte vh huis? Daarom zou ik graag een simulatie willen maken daarvan
Klopt helemaal. Veel nieuwbouwhuizen zijn circa 9 meter hoog en als de diepte van de tuin dat al haalt heb je een “grote” tuin :)

Mijn ervaring met ons vorige huis -waar de tuin ook op het noorden lag- is dat er altijd wel ergens een beetje zon te vinden was in het voor en najaar. Hoog zomer geen klagen.

Nu een tuin op het zuid/westen van 16 meter diep. Ik zou niet meer een tuin op het noorden willen. Tenzij enorm diep.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
ephymerous schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:44:
[...]

Klopt helemaal. Veel nieuwbouwhuizen zijn circa 9 meter hoog en als de diepte van de tuin dat al haalt heb je een “grote” tuin :)

Mijn ervaring met ons vorige huis -waar de tuin ook op het noorden lag- is dat er altijd wel ergens een beetje zon te vinden was in het voor en najaar. Hoog zomer geen klagen.

Nu een tuin op het zuid/westen van 16 meter diep. Ik zou niet meer een tuin op het noorden willen. Tenzij enorm diep.
Klopt inderdaad, huis is rond de 9 meter hoog en tuin rond de 11-12 meter diep. De 9 meter hoogte geldt wel in het midden van het huis dus zit wat verder weg van het einde van de tuin. Al komt er misschien nog wel een dakkapel aan de tuinzijde, dus ook nog een factor om rekening mee te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Met het pakket van GarDesign kan je de zonnestand gedurende het jaar in 3D simuleren. Dat geeft voor een klein bedrag een heel aardig beeld van hoe de zon zal staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander-B
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:08

Op https://www.suncalc.org/ kan je de schaduwlengte weergeven op een luchtfoto.

Ik heb sinds kort een tuin op het noord-noordwesten na eerder een tuin op het zuid-zuidwesten gehad te hebben. Gelukkig is de tuin flink diep (afstand daknok - achterkant tuin is 22 meter) waardoor we van eind februari tot begin november vol de zon achterin de tuin hebben, maar een tuin op het zuiden is toch wel prettiger. Ik gooide voorheen soms in januari de openslaande tuindeuren al open omdat het dan tegen het huis al lekker warm was in de zon. Nu is het achter het huis natuurlijk een stuk kouder in de schaduw en ga je minder snel naar buiten toe. Voordeel is wel dat je hartje zomer altijd een koele plek hebt zonder zonnescherm of parasol.

Gardsign kan inderdaad ook schaduwen berekenen, maar houdt geen rekening met een schuin dak. Dan krijg je alleen de schaduw vanaf goothoogte. Om een accurate weergave te krijgen moet je het huis dus tekenen met een plat dak.

Wat ik persoonlijk een handige tool vind: de Sunseeker app. Dan zie je het pad van de zon in AR op je telefoon. Wellicht heb je de mogelijkheid om bij een soortgelijk huis van hetzelfde project te kijken zodat je echt kan zien wanneer je op welke plek zon hebt. Wel op een zonnige dag kijken zodat je de positie van de zon kan controleren, de automatische calibratie met het ingebouwde kompas werkt niet altijd even nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:33

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik dacht dat ik eindelijk de plantgame een beetje onder controle had maar nu zijn er toch weer meerdere planten die het ineens opgeven. Ik heb het gevoel dat dit met de winter te maken heeft maar weet niet precies waarom.

Ik denk dat ik toch vaak teveel of te weinig water geef. Eerder deed ik heel strikt elke week, maar dan verzoop ik ze. Nu wat minder vaak maar gaat toch niet goed. Hoe houden jullie dit goed bij voor kamerplanten? Ik heb wel eens wat met van die Xiaomi sensoren getest maar dat was toen ook niet helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:30
Beekforel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:19:
Ik dacht dat ik eindelijk de plantgame een beetje onder controle had maar nu zijn er toch weer meerdere planten die het ineens opgeven. Ik heb het gevoel dat dit met de winter te maken heeft maar weet niet precies waarom.

Ik denk dat ik toch vaak teveel of te weinig water geef. Eerder deed ik heel strikt elke week, maar dan verzoop ik ze. Nu wat minder vaak maar gaat toch niet goed. Hoe houden jullie dit goed bij voor kamerplanten? Ik heb wel eens wat met van die Xiaomi sensoren getest maar dat was toen ook niet helemaal top.
Heb je ze ook voeding gegeven, want op een gegeven moment is de voeding in de pot gewoon op. Soms werkt het ook om in ze eens in de zoveel tijd uit de pot te halen en weer even verse grond in de pot te doen.

Water geven doe ik heel simpel, beginnen de bladeren te hangen dan geef ik ze water. Op een gegeven weet je dan hoe vaak een plant water nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Naast de standaard betonklinkers heb je ook betonklinkers die lijken op gebakken bestrating. Zogenaamde door-en-doorstenen.

Iemand ervaring met de kleurvastheid van die dingen?

Deze lijkt me wel mooi. Scheelt qua prijs toch ten opzichte van een gebakken klinker. Of zouden deze uiteindelijk ook grijs worden, net als elk stuk steen van beton.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 09-03-2021 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Anoniem: 36835

Wordt net zoals elk betonproduct gewoon grijs. Je kan beter investeren in gebakken materiaal want dat wordt door de jaren heen alleen maar mooier. Goedkoop is in deze duurkoop.

Kijk anders even bij VSB-groep.

[ Voor 8% gewijzigd door pjot1 op 09-03-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pjot1 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:54:

Wordt net zoals elk betonproduct gewoon grijs. Je kan beter investeren in gebakken materiaal want dat wordt door de jaren heen alleen maar mooier. Goedkoop is in deze duurkoop.

Kijk anders even bij VSB-groep.
Thanks, toch maar even de investering overwegen :)

Weet je toevallig ook of het klopt dat je 3cm dikke keramische tegels gewoon op een zandbed kan leggen? Of is zoiets als GeoCeramica daar beter voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:24
Als je een beetje zoekt kan je voor de prijs van die Tambourtjes, prachtige gebruikte gebakken stenen vinden.
Bv waaltjes of klinkers.
Veel mooier dan gebakken beton.

Zat grote aanbieders die stapels hebben liggen, zelf er uit halen bij een particulier is natuurlijk altijd nog goedkoper.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:52:
[...]

Thanks, toch maar even de investering overwegen :)

Weet je toevallig ook of het klopt dat je 3cm dikke keramische tegels gewoon op een zandbed kan leggen? Of is zoiets als GeoCeramica daar beter voor?
Als het zandbed goed verdicht is, kan je deze gewoon op een zandbed leggen. De GeoCeramica is daar vele malen beter voor. Ook heb je automatisch een mooie voeg. Doordat de tegels goed tegen elkaar aan liggen heb je een steviger geheel.

Helaas hoor ik veel klachten over GeoCeramica en andere keramische tegels. Door eventuele haarscheurtjes die niet te zien zijn met het blote oog, knappen de tegels bij zeer strenge vorst die we een aantal weken geleden hadden. Bij de GeoCeramica heel veel zelfs, doordat er vaak vocht tussen de ondertegel en boventegel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pjot1 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:15:
[...]

Helaas hoor ik veel klachten over GeoCeramica en andere keramische tegels. Door eventuele haarscheurtjes die niet te zien zijn met het blote oog, knappen de tegels bij zeer strenge vorst die we een aantal weken geleden hadden. Bij de GeoCeramica heel veel zelfs, doordat er vaak vocht tussen de ondertegel en boventegel komt.
Dat is balen... zo blijft er weinig over :P 60x60 betontegels worden allemaal grijs, en nu 60x60 keramiek wat knapt in de winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:23
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:24:
[...]

Dat is balen... zo blijft er weinig over :P 60x60 betontegels worden allemaal grijs, en nu 60x60 keramiek wat knapt in de winter.
Wij hebben zo'n 130 Kera Twice tegels van Excluton in de tuin en daar is er volgens mij geen enkele van gebroken - heb ze natuurlijk niet allemaal nagelopen maar anders had ik dat wel gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:24:
[...]

Kan knappen in strenge winters. Het is er vaak ook maar 1 of 2. Dus het is niet zo dat je ineens een grindpad hebt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:01
Hoe zit dat met de beton+ tegels? Die hebben blijkbaar een extra laagje bescherming gekregen ten opzichte van de basis beton tegel. Is dat een leuk marketingpraatje of zit daar echt een voordeel aan vast? Ik lees op een website "Hierdoor zijn onze betontegels nóg beter bestand tegen verontreiniging en vervuiling.". Als de bescherming nóg beter is (dan de basis betontegel neem ik dan aan) ga ik er vanuit dat de marketingafdeling haar werk goed heeft gedaan...

Uiteraard snap ik dat je dan geen keramische tegels moet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Wanne-B88 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:24:
Hoe zit dat met de beton+ tegels? Die hebben blijkbaar een extra laagje bescherming gekregen ten opzichte van de basis beton tegel. Is dat een leuk marketingpraatje of zit daar echt een voordeel aan vast? Ik lees op een website "Hierdoor zijn onze betontegels nóg beter bestand tegen verontreiniging en vervuiling.". Als de bescherming nóg beter is (dan de basis betontegel neem ik dan aan) ga ik er vanuit dat de marketingafdeling haar werk goed heeft gedaan...

Uiteraard snap ik dat je dan geen keramische tegels moet verwachten.
Ja, het klopt helemaal. Vaak is het een natuursteendeklaag met coating. Daardoor blijft het veel langer mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
pjot1 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:51:
[...]

Ja, het klopt helemaal. Vaak is het een natuursteendeklaag met coating. Daardoor blijft het veel langer mooi.
Ah juist. Dus er zit inderdaad een voordeel ten opzichte van de standaard betontegels, maar ik moet dus geen wonderen verwachten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Wanne-B88

Nee, idd. Het zit tussen beton en keramiek in.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-06 11:47
pjot1 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:15:
[...]
Bij de GeoCeramica heel veel zelfs, doordat er vaak vocht tussen de ondertegel en boventegel komt.
Het idee van de stabikorn ondertegel is dat die waterdoorlatend is toch? Blijft er dan toch nog zoveel water tussen de lagen zitten dat het kan barsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@jslaman

Hoeveel water erin/tussen zit durf ik niet te zeggen. In principe is een druppel al genoeg om de tegel te laten barsten.

De ondertegel is eigenlijk om meer stevigheid te creëren en is makkelijker om aan te brengen.

Nogmaals kan barsten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik ben ook wel fan van de combinatie schellevis tegels met gebakken bestrating. Zoals bijvoorbeeld hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YAIjoirQIyq3aURuWGNwHW06KE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khir00HbSMURy7UW89wbqkgH.jpg?f=fotoalbum_large

Minder strak, maar wel erg gaaf en "natuurlijk" :p En ook een stukje goedkoper dan keramische tegels :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 10-03-2021 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Even een vraagje voor de Tweakers met een In Lite verlichtingssyteem: ik wil dit schakelen met behulp van een smartplug. Gaat hij gewoon aan als de stroom erop gaat en weer uit als hij eraf gaat (dat laatste lijkt me wel ;) )?

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Mij is altijd verteld dat hoe groter de tegel hoe moeilijker deze te leggen is. Nou moet ik een klein stukje bestraten van 2 5*2,5 meter waar wat op komt te staan dus uit het zicht. Is het dan makkelijker om dat met stoeptegels te doen van 30*30cm of met klinkers? Ik heb vroeger al eens wat geprobeerd met grindtegels en dat was niet echt een succes... Hardstikke zwaar en moeilijk om het mooi egaal te krijgen.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 15:30
@FireFoz Met een goed verdicht en vlak zandbed is het leggen van tegels goed te doen. Wel zwaar ja.

[ Voor 9% gewijzigd door hansvk op 13-03-2021 13:52 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@FireFoz, zoals hierboven ook staat, een goed verdicht zandbed wat strak ligt is 80% van het werk. Als je dat echt goed heb gedaan is de rest bij wijze van spreken neerleggen en klaar.
Als het uiterlijk niet zo boeit zou ik lekker ergens 30x30 tegels van Marktplaats trekken. Makkelijk te leggen en waarschijnlijk gratis af te halen. Ben je hooguit de huur van een aanhangertje kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-06 22:43
Nou weer zin in het voorjaar. Net 1,5 kuub grond voor in de border besteld. Ook nog een verticuteer hark en graszaad om te kijken of er nog iets van het gazon te maken is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdU158YfaliLejIlvwQEahW9BMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3L7L9T1S1VT7GBzM86tPDBh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
VinnyAMS schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:51:
Nou weer zin in het voorjaar. Net 1,5 kuub grond voor in de border besteld. Ook nog een verticuteer hark en graszaad om te kijken of er nog iets van het gazon te maken is.
[Afbeelding]
Oei, ik dacht dat mijn gazon er beroerd uitzag na de winter.
Heb wel ook een verticuteerhark en graszaad binnen. Nog even wachten op iets warmere tijden en dan verticuteren en zaaien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06:19
Je gazon doet me denken aan een olifantenpaadje

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:40
Het voorjaar breekt weer aan dus ook hier de tuin eindelijk een beetje "af" kunnen maken.
Nu nog de verlichting verder aansluiten en kabels wegwerken dan ga ik deze zomer met de beentjes omhoog hoop ik :+ :

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Onder de leibomen hebben we maagdenpalm aangeplant.
De siergrassen zijn lampenpoetsers, bij de waterkant zie je robinia's en vlinderstruiken en bij de pickicktafel Strong Annabelle Hortensia's en in de witte bakken zit lavendel.

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 14-03-2021 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-06 22:43
Erg mooi geworden.
GeeMoney schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:18:
Het voorjaar breekt weer aan dus ook hier de tuin eindelijk een beetje "af" kunnen maken.
Nu nog de verlichting verder aansluiten en kabels wegwerken dan ga ik deze zomer met de beentjes omhoog hoop ik :+ :

***members only***

Onder de leibomen hebben we maagdenpalm aangeplant.
De siergrassen zijn lampenpoetsers, bij de waterkant zie je robinia's en vlinderstruiken en bij de pickicktafel Strong Annabelle Hortensia's .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:13:
[...]

We zijn er uit, het word moestuin en wilde bloementuin :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Moestuin starten over de volle breedte achter de rij hortensia's, en dan 1 tot 2 meter diep oid.
Daarachter komt dan weer een 'driehoek' vrij waar we de wilde bloemen gaan zaaien.
Vandaag eindelijk aan begonnen, morgen spierpijn :+
Todo: nog 7 meter bandjes plaatsen (gen puf meer voor) en aanvullen met verse bemeste grond. Daarna kunnen we gaan planten.
Als de 'bak' klaar is kunnen we beginnen met het stukje grond erachter leeg te maken, daar gaan we wilde bloemen zaaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVWy_ohmrRyQNwZtgQSpaRvkQcA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwLNshpHGvKr4bvvPo9IQAYm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsPjWMf7ceospWA-PK5McEz98b8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/op9SOa0noez9RVCY6ai9iMXl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkNUp0UGth4N1Tw3PyMMHIpWvoc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E7moHaA3Zf3YAQpm2BgnivUg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVtN9DpTQQ5FzE3jLydxcCHNqnY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTE6QfIP89gfuZfAZU6Pbeqo.jpg?f=fotoalbum_tile

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
iemand hier ervaring met Dolomiet/ Gravier d'or / Dololux fijne korrels?

ik wil hier in de tuin de looppaden van maken maar ik kan eigenlijk nergens vinden hoe de ondergrond voorbehandeld moet worden of hoe dik de laag moet zijn voor een looppad.
ik neem aan dat onder een looppad geen laag puin hoeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:31

Superflip

*pwiet*

dongilles schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:26:
iemand hier ervaring met Dolomiet/ Gravier d'or / Dololux fijne korrels?

ik wil hier in de tuin de looppaden van maken maar ik kan eigenlijk nergens vinden hoe de ondergrond voorbehandeld moet worden of hoe dik de laag moet zijn voor een looppad.
ik neem aan dat onder een looppad geen laag puin hoeft?
  1. Afgraven
  2. Worteldoek leggen
  3. Bij voorkeur grindmatten voor het pad stabiel en gelijk te houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@dongilles

Hier ervaring mee. Eigenlijk zijn de regels hiervoor hetzelfde als met normaal straatwerk. Grindmatten zijn niet nodig.

Dus uitgraven, zand erin, verdichten, opsluiting aanbrengen, zand vlakken, worteldoek erin en een laag van 5 tot 10 cm gravier d'or. Dit dien je ook gewoon af te trillen zodat het een massieve laag is/wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Iemand een idee of deze bananenplant nog te redden is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPKTw9g2qdGvdKuC86z5zNgV8o8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kZXCr4YsLBjtieZ448TvWzg.jpg?f=fotoalbum_medium

Hij heeft geen wortelrot en staat ook niet te nat. 3 weken terug nog van verse aarde voorzien maar hij knapt er niet van op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
@GeeMoney
Misschien te weinig water en/of te weinig (zon)licht?
De onze staat ongeveer anderhalve meter voor een raam op het zuidwesten, heeft dus enkele uren zon per dag, en hij is de enige van onze planten, die twee keer per week water krijgt. In de zomer, wanneer het warm is, nog wel 'n keertje vaker. De aarde mag niet uitdrogen, moet altijd wel 'n beetje vochtig zijn. Bananenplanten bestaan voor 80% uit water, dus ze lusten wel een flinke slok, en in de zomer graag een regenbuitje. Hij heeft een binnenpot, dus we checken, dat er geen water in de pot blijft staan, dat heeft geen enkele plant graag.
De jouwe heeft een jonkie, zie ik, misschien kun je die stekken, als ie wat groter is, dus wat meer wortels en een stuk of vier blaadjes heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Marly op 15-03-2021 22:38 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
Vind het zelf een waardeloze plantsoort eerlijk gezegd :P Vriendin heeft ook een aantal stekken er van staan, ging in de zomerperiode heel goed en spoot de grond uit, maar in de herfst/winter kakte het helemaal in met bruine bladeren e.d.. En dan staan ze bij ons op het zuiden met veel zon en geven we regelmatig flink water. Ben benieuwd of het nu richting lente weer wat gaat doen.

Mijn monstera kamerplant is meer eer aan te behalen, maar dat is dan ook wel een makkelijke plant moet ik zeggen. Valt ook erg goed te stekken (al diverse familieleden blij mee gemaakt en gaat daar ook al flink de hoogte in, komende van een stekje van één blad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
@ThinkPad
Ja, met hun grote bladeren zien ze er stoer uit, maar 't zijn niet de makkelijkste kamerplanten.
Dat de onderste bladeren bruine randen krijgen, en uiteindelijk helemaal bruin worden en afsterven, is overigens normaal tijdens de winter, in de droge lucht in de meeste huizen. Zolang er aan de bovenkant regelmatig nieuwe bladeren bijkomen is er niets aan de hand.
De onze was trouwens een verrassing, hij zat een jaar geleden in een 'Groene Kneusjes Box', dus dan kun je niet kiezen, maar hij doet 't tot nu toe goed.

[ Voor 17% gewijzigd door Marly op 15-03-2021 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Marly schreef op maandag 15 maart 2021 @ 22:34:
@GeeMoney
Misschien te weinig water en/of te weinig (zon)licht?
De onze staat ongeveer anderhalve meter voor een raam op het zuidwesten, heeft dus enkele uren zon per dag, en hij is de enige van onze planten, die twee keer per week water krijgt. In de zomer, wanneer het warm is, nog wel 'n keertje vaker. De aarde mag niet uitdrogen, moet altijd wel 'n beetje vochtig zijn. Bananenplanten bestaan voor 80% uit water, dus ze lusten wel een flinke slok, en in de zomer graag een regenbuitje. Hij heeft een binnenpot, dus we checken, dat er geen water in de pot blijft staan, dat heeft geen enkele plant graag.
De jouwe heeft een jonkie, zie ik, misschien kun je die stekken, als ie wat groter is, dus wat meer wortels en een stuk of vier blaadjes heeft.
De foto is in de avond genomen maar hij staat bij ons dus ook in de erker op het zuid-zuid-westen en krijgt dus zoveel mogelijk zon. Afgelopen maanden spoten de nieuwe bladeren eruit als een gek inderdaad.
We hebben al 4 jonkies verstekt inmiddels. We houden hoop !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marly
@GeeMoney
Ruim voldoende licht, lijkt me dan, misschien toch wat meer water?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Vergeet de luchtvochtigheidsgraad niet, af en toe de plant besproeien vindt ie ook lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frieskip
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09-2024
Goedemorgen allen,

Wij dienen nog een stukje hekwerk aan te planten in onze tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvKEjjCI7OvTy-30GI2Nr3bntZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41LJnvzLIRULTJKz5DBJI0qm.jpg?f=fotoalbum_large

De rode lijn willen we bekleden met enkele klimplanten, zodat we niet direct op onze oprit kijken en door de beperkte ruimte kan de plant ook niet al te breed worden.

De lengte is ongeveer 6 meter en zaten zelf te denken aan een combinatie van Toscaanse Jasmijn en Hedera helix 'Goldheart en dan 3 planten per meter?

Maar in welke volgorde planten we deze dan? het is ook niet de bedoeling dat de Hedera de Jasmijn gaat overwoekeren...

Uiteraard zelf al een opzetje gemaakt, zitten we met onderstaande schema een beetje in de goede richting?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/17RcR6Z71YZLB94QZqqrs8spL_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lsoi0oHYyt3MtjaxZoQluXb9.jpg?f=user_large

We staan ook nog open voor tips omtrent andere makkelijke en mooie bloeiende klimmers (liever niks met besjes etc) ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik denk dat je Hedera aardig over de Jasmijn heen gaat groeien, die groeit een heel stuk sneller. Zelf vind ik Hedera altijd een wat armoedige plant, het is snel groeien maar ziet er vrij goedkoop uit en is naar mijn idee verre van mooi. Wellicht is een enkele Passiebloem in combinatie met een Jasmijn en Climatis en betere optie?

Ik weet niet hoe groen je het wilt hebben, maar je zou ook wat andere planten er voor kunnen zetten in potten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hedera kan er armoedig uitzien als je het niet netjes vlecht. Dan krijg je van die lelijke slierten.
Ben je echter consequent in het vlechten van de nieuwe uitlopers, dan vind ik het er prima uitzien.
Hedera groeit wel over alles heen. Als je je jasmijn wil laten groeien zal je de hedera dus heel consequent om de jasmijn heen moeten leiden. Maar dan nog zal de hedera veel sneller groeien en dus de ruimte boven je jasmijn snel invullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:36
Check ook even of je niet allergisch bent voor Hedera :P
Hier zijn vrouw en kind allergisch ervoor, dus hier moet nog een stuk hedera weg die als afscheiding van de oprit dienst doet :) (bestaande afscheiding, we wonen hier nu 1 jaar)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Ben ook allergisch voor Hedera omdat je die wel 4x per jaar moet snoeien om fatsoenlijk te houden...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
frieskip schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:03:
Goedemorgen allen,

Wij dienen nog een stukje hekwerk aan te planten in onze tuin.

[Afbeelding]

De rode lijn willen we bekleden met enkele klimplanten, zodat we niet direct op onze oprit kijken en door de beperkte ruimte kan de plant ook niet al te breed worden.

De lengte is ongeveer 6 meter en zaten zelf te denken aan een combinatie van Toscaanse Jasmijn en Hedera helix 'Goldheart en dan 3 planten per meter?

Maar in welke volgorde planten we deze dan? het is ook niet de bedoeling dat de Hedera de Jasmijn gaat overwoekeren...

Uiteraard zelf al een opzetje gemaakt, zitten we met onderstaande schema een beetje in de goede richting?

[Afbeelding]

We staan ook nog open voor tips omtrent andere makkelijke en mooie bloeiende klimmers (liever niks met besjes etc) ;)
Als je dat plan gaat uitvoeren dan vraag je over 10 jaar om tips hoe je van hedera af komt. Ik heb bijna nog liever zevenblad dan hedera in mijn tuin.
Ik zou een mix maken van verschillende soorten clematis, kamperfoelie en winterjasmijn. Dan kan je een wand creëren die zo'n 9 maanden per jaar bloemen heeft.

PS: hedera heeft besjes.

PS²: ik heb een hekel aan hedera.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou persoonlijk per vak kiezen voor één type begroeiing. Dat snoeit ook wat makkelijker.
Bijvoorbeeld het linker hele paneel en meest rechte halve paneel hedera. En de middelste Jasmijn.

Ik heb zelf 3 panelen Hedera naast elkaar, en knip altijd netjes de staanders eruit tussenuit, dat staat toch wat netter dan 1 lappendeken.

PS. er zitten hier nogal wat anti-Hedera in het topic, maar met 1 tot 2x snoeien per jaar heb je echt geen woekerende Hedera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:50
Jupz!
Hmmbob schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:32:
[...]

Lol, omdat hedera onkruid verkocht als plant is :+

ok, ik bedoel natuurlijk "ik vind hedera...."

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frieskip
Thx Allen, voor de snelle reacties!
Tehh schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:26:
[...]

Als je dat plan gaat uitvoeren dan vraag je over 10 jaar om tips hoe je van hedera af komt. Ik heb bijna nog liever zevenblad dan hedera in mijn tuin.
Ik zou een mix maken van verschillende soorten clematis, kamperfoelie en winterjasmijn. Dan kan je een wand creëren die zo'n 9 maanden per jaar bloemen heeft.
Zevenblad kan je trouwens Pesto van maken :9

Bedankt voor je reactie! Vooral dat 9 maanden bloemen is wel iets wat me aanspreekt! Ik heb weer een beetje uitzoek werk 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
hedera heeft besjes. mijn vader heeft een heg met hedera als groenblijver voor de winter, blauwe regen en kamperfoelie, de hedera staat echt bij de schutting en de kamperfoelie en de blauwe regen staan er net iets voor. vanaf mei tot en met de nazomer ziet het er prachtig uit en ruikt het echt heerlijk in zijn tuin. maar idd wel besjes van de hedera en de kamperfoelie.. komen ook prachtige vlinders op af. ik vind zelf een passiebloem er niet zo fraai uitzien in de winter en die heeft nogal grote besjes trouwens ;)

hoeveel ruimte ga je maken tussen de tegels en het hek om wat aan te planten?

[ Voor 18% gewijzigd door Frieda op 16-03-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:40

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nog nooit gezien. Hebben we het over dezelfde plant? Hedera / klimop:
Afbeeldingslocatie: https://www.clematisonline.nl/212-large_default/klimop-60-75-cm.jpg

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Nog nooit gezien. Hebben we het over dezelfde plant? Hedera / klimop:
[Afbeelding]
jazeker, die gaat bloeien in de late herfst en daarna komen er besjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frieskip
Frieda schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:16:
hoeveel ruimte ga je maken tussen de tegels en het hek om wat aan te planten?
Die ruimte is al gemaakt door de stratenmaker +/- 30 a 35 cm

[ Voor 51% gewijzigd door frieskip op 16-03-2021 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Frieda schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:36:
[...]

jazeker, die gaat bloeien in de late herfst en daarna komen er besjes.
Wonderlijk, ik heb al heel wat jaren hedera staan, maar heb nog nooit een besje gezien. Ik snoei blijkbaar goed genoeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
PaT schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:34:
[...]

Wonderlijk, ik heb al heel wat jaren hedera staan, maar heb nog nooit een besje gezien. Ik snoei blijkbaar goed genoeg?
als je de takken waar ie gaat bloeien eraf knipt heb je ook geen besjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-06 16:04

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

/edit: Sorry voor de niet werkende thumbnails. :$

Hey allemaal,

Ik heb in mijn tuin een perkje waar ik niet van het water afkom. Ik heb het idee dat de tuin enigzins die kant afloopt, dus dat het een opvangbak wordt. Misschien zelfs ook nog van de buren.

Tuin is na 30cm vnl klei. :{ Vorige bewoner had het bij oplevering in 2016 dieper moeten afgraven, maar goed, it is what it is.

Situatie na de laatste weken:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Rg941zM/20210313-114836.jpg

De linkerkant heeft al een grindput van zo een 1,20m diep. Daarbovenop nu een extra hortensia geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pdw5gzm/20210314-102718.jpg

Toen maar aan de rechterkant gaan graven/hakken door de klei heen. Zit al een gat in (grondboor) van 1,20 maar het water loopt niet weg. Gisteren in de middag zo een 40 a 50 liter uitgeschept en nu zit er zeker 60 liter weer in, misschien iets meer:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C992jdH/20210317-091642.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2MmvbDp/20210317-091646.jpg

Dus... Wat zijn mijn opties? De kleilaag is misschien wel meters dik, dus mijn hoop op een diepe put tot op het grondwater wordt per blaar op mijn handen kleiner. :P

Hydroblobs? Maar moet ik dan niet eerst weten van welke kant het water komt?

Iemand een idee?

(Tuin helemaal leeg is geen optie, dan gooi ik er wel wat goudvissen in. ;) )

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Hoi allemaal,

Een algemene vraag waarbij ik me bewust ben dat het van mega veel variabelen afhangt. Wij zijn bezig met onze tuin in onze nieuwbouwwoning en zijn benieuwd wat we ongeveer kwijt zullen zijn aan de tuin. het gaat om een hoekwoning met een redelijk kleine tuin. Het gaat om ongeveer 60m2, waar we een zitgedeelte willen maken, klein speelgedeelte voor de kleine, combinatie van vlonders, tegels, gras en uiteraard een hek rondom de tuin.
We weten dat het uiteraard afhangt van soort tegels, soort hout etc etc. Maar in deze fase zijn we vooral benieuwd of zoiets 5k, 10k of 20k gaat kosten?

Iemand enig idee in welke richting we moeten denken qua budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frieskip
monaldo schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:39:

Je zegt het zelf inderdaad al... keuzes bepalen je kosten... ga je het zelf allemaal doen? of ga je het allemaal uitbesteden?

Wij hebben het straten (voortuin+achtertuin+oprit) en hekwerk ( dubbelstaaf 1.8Mhoog en 30Mlang + poort) volledig uitbesteed.

Members only: overzichtje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:36
Hoi allemaal,

Een algemene vraag waarbij ik me bewust ben dat het van mega veel variabelen afhangt. Wij zijn bezig met onze tuin in onze nieuwbouwwoning en zijn benieuwd wat we ongeveer kwijt zullen zijn aan de tuin. het gaat om een hoekwoning met een redelijk kleine tuin. Het gaat om ongeveer 60m2, waar we een zitgedeelte willen maken, klein speelgedeelte voor de kleine, combinatie van vlonders, tegels, gras en uiteraard een hek rondom de tuin.
We weten dat het uiteraard afhangt van soort tegels, soort hout etc etc. Maar in deze fase zijn we vooral benieuwd of zoiets 5k, 10k of 20k gaat kosten?

Die 5K kun je sowieso doorstrepen :) zou rekening houden rond de 10K, maar ligt van zoveel dingen af.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
Iemand ervaring met Cotoneaster Dammeri (laagblijvende dwergmispel)? De voortuin is nu voornamelijk grind vol met onkruid en een paar boompjes. Die wil ik nu simpel gaan opknappen met dezelfde boompjes en vakbeplanting van deze bodembedekker. Is deze gevoelig voor ziektes of woekert deze enorm of andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ric00w
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-06 20:20
MrJ schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:25:
/edit: Sorry voor de niet werkende thumbnails. :$

Hey allemaal,

Ik heb in mijn tuin een perkje waar ik niet van het water afkom. Ik heb het idee dat de tuin enigzins die kant afloopt, dus dat het een opvangbak wordt. Misschien zelfs ook nog van de buren.

Tuin is na 30cm vnl klei. :{ Vorige bewoner had het bij oplevering in 2016 dieper moeten afgraven, maar goed, it is what it is.

Situatie na de laatste weken:

[Afbeelding]

De linkerkant heeft al een grindput van zo een 1,20m diep. Daarbovenop nu een extra hortensia geplaatst:

[Afbeelding]

Toen maar aan de rechterkant gaan graven/hakken door de klei heen. Zit al een gat in (grondboor) van 1,20 maar het water loopt niet weg. Gisteren in de middag zo een 40 a 50 liter uitgeschept en nu zit er zeker 60 liter weer in, misschien iets meer:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus... Wat zijn mijn opties? De kleilaag is misschien wel meters dik, dus mijn hoop op een diepe put tot op het grondwater wordt per blaar op mijn handen kleiner. :P

Iemand een idee?

(Tuin helemaal leeg is geen optie, dan gooi ik er wel wat goudvissen in. ;) )
Waarom zet je er geen plant in die er goed tegen kan? De Iris-familie zijn prachtige moerasplanten die veelal graag natte voeten hebben (Iris Germanica of Iris pseudacorus bijvoorbeeld?). De Germanica heeft toevallig wel veel zon nodig, ik weet niet of dat het geval is op die plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Ric00w schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:44:
[...]

Waarom zet je er geen plant in die er goed tegen kan? De Iris-familie zijn prachtige moerasplanten die veelal graag natte voeten hebben (Iris Germanica of Iris pseudacorus bijvoorbeeld?). De Germanica heeft toevallig wel veel zon nodig, ik weet niet of dat het geval is op die plek?
Kan, maar dan moet de blauwe regen weg. :)

Dit is helaas wel een donker hoekje in de tuin, tuin staat op het zuiden en dit zit tegen de oostelijke schutting aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 12:54
Hoi allemaal,

Volledig uitbesteden was bij ons 12-13k, inclusief klinkers, gras en planten, 80 m2, geen heg. Duurste was bestrating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PorschefanRoel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-05 14:31
Hoi allemaal,

Inderdaad hangt van heel veel dingen af. Wij hebben hier alles zelf gedaan, daarnaast een hoop planten verplant, aantal nieuwe planten gekocht, nieuwe opsluitbanden, stenen van marktplaats, pergola van marktplaats

Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door PorschefanRoel op 17-03-2021 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hoi allemaal,

Hangt af van zoveel factoren.

Hier totaal +-200m2 waarvan oprit, voortuin en achtertuin. Totaal 20k. Veel gras, 2x schellevis tegel terras, gebakken waaltjes en wat corten stale borders van 15cm hoog.

Met zo'n 100 euro per m2 moet je een heel eind komen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:09
Wellicht een simpele vraag, maar ik weet het niet zeker.

Ik heb een pad liggen waar geen worteldoek onder ligt, inmiddels is het meeste grind ook de grond ingedrukt.
Kan ik hier gewoon worteldoek overheen leggen en een nieuwe laag grind, of moet ik eerst het huidige grind eruit halen (wat echt een pokkenwerk is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:35
...............................
Dit is lastig. Misschien dat het grondwater standaard al hoog is, dan gaat er ook niks meer bij. Het kan ook andersom werken dat er een laag in de grond het grondwater van onderuit tegenhoud, als je die doorbreekt krijg je meer water in je tuin. Ik zou eerst informeren op wat voor grond je zit en hoe diep het grondwater zit.

Ik woon in het zuiden van Brabant op de zandgronden. Ik heb een infiltratieput/grindput van ca 2,5 meter diep moeten maken om hevige regenwater weg te krijgen uit de tuin, was eerst 1 meter diep maar dat hielp niet. Op 1,5 / 2 meter was er nog een storende laag die doorbroken moest worden. Ik heb de laatste 5 jaar geen wateroverlast meer en gaat de hevige regenval meteen de grond in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

FabianGTI schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:25:
Wellicht een simpele vraag, maar ik weet het niet zeker.

Ik heb een pad liggen waar geen worteldoek onder ligt, inmiddels is het meeste grind ook de grond ingedrukt.
Kan ik hier gewoon worteldoek overheen leggen en een nieuwe laag grind, of moet ik eerst het huidige grind eruit halen (wat echt een pokkenwerk is)?
Mocht je besluiten het huidige grind er eerst uit te halen, pleur het dan weg. Als je het vervolgens terug gooit met nieuw grind krijg je gewoon onkruid vanuit je grind boven het worteldoek :+ Weet ik uit ervaring, ook al spoel je het schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Heeft iemand ervaring met rubberen speelplaats tegels?

Wij willen in onze nieuwe tuin een trampoline ingraven (gelijkt niveau met de grond) en daarnaast rubberen tegels plaatsen. Nu zie ik bij andere mensen wel eens dat deze tegels uitdrogen of kromtrekken en een hovenier die we laatst spraken was er niet echt fan van.

Zijn er tegels die wel goed blijven? Voor speeltuinen in de publieke ruimte zie ik ze ook gebruikt worden, kan me niet voorstellen dat die elk jaar vervangen worden.

Alternatieven waar we niet aan gedacht hebben zijn ook welkom!
Andere bestrating die we gaan gebruiken zijn betontegels (grijs) en split. Mijn vrouw ziet het niet zitten om een trampoline daar gelijk naast te zetten ivm vallen etc. onze zoon is nu 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Ingelogd schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:33:
[...]

Dit is lastig. Misschien dat het grondwater standaard al hoog is, dan gaat er ook niks meer bij. Het kan ook andersom werken dat er een laag in de grond het grondwater van onderuit tegenhoud, als je die doorbreekt krijg je meer water in je tuin. Ik zou eerst informeren op wat voor grond je zit en hoe diep het grondwater zit.

Ik woon in het zuiden van Brabant op de zandgronden. Ik heb een infiltratieput/grindput van ca 2,5 meter diep moeten maken om hevige regenwater weg te krijgen uit de tuin, was eerst 1 meter diep maar dat hielp niet. Op 1,5 / 2 meter was er nog een storende laag die doorbroken moest worden. Ik heb de laatste 5 jaar geen wateroverlast meer en gaat de hevige regenval meteen de grond in.
Wat voor apparatuur moest je gebruiken om zo diep te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
MrJ schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:26:
[...]

Een kraan? :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:00
jelmerc schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:09:

Wij willen in onze nieuwe tuin een trampoline ingraven (gelijkt niveau met de grond) en daarnaast rubberen tegels plaatsen. Nu zie ik bij andere mensen wel eens dat deze tegels uitdrogen of kromtrekken en een hovenier die we laatst spraken was er niet echt fan van.

Zijn er tegels die wel goed blijven? Voor speeltuinen in de publieke ruimte zie ik ze ook gebruikt worden, kan me niet voorstellen dat die elk jaar vervangen worden.

Andere bestrating die we gaan gebruiken zijn betontegels (grijs) en split. Mijn vrouw ziet het niet zitten om een trampoline daar gelijk naast te zetten ivm vallen etc. onze zoon is nu 3 jaar.
Wij hebben gewoon gras rondom liggen; en een klein toegangspaadje van 2 rubberen tegels van 50x50 breed. Na drie jaar hebben die tegels hun mooiste tijd wel weer gehad; maar twee nieuwe heb je voor 2 tientjes weer in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
jelmerc schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:09:

Franse boomschors? Moet je om de 5 jaar wel weer aanvullen maar is lekker zacht en ziet er ook natuurlijker uit als rubber tegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Iemand een idee?
Eerst bodemonderzoek, hoeft niet ter plekke te zijn, maar algemeen, zodat je weet wat voor ondergrond je hebt. En dan kun je een plan trekken.
Hydroblobs is een buffersysteem, dan moet het nog weg kunnen vloeien. En zoals je op de website daar ziet kom je nog altijd de hele tuin aan het doen.

Welke regio woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
MrJ schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:26:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySNxP64fyNnCWmxVRj4jEkP6Vs0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qUuPiAUqdXvNP6E1gyWKAIGv.jpg?f=user_large

Een steekschop, heel veel zweet en ik heb deze (hand)grondboor daarvoor gekocht. Het gat heb ik 50 cm breed gemaakt en ca. 2 / 2,5 meter diep. Voor de zijkant heb ik met gaas en worteldoek eerst een lange brede koker/buis gemaakt en in het gat gezet, deze daarna volgestort met rivieren grind.

O ja... ik had ook nog een berg zand over.

Kleigrond is natuurlijk een ander verhaal, nog zwaarder werk :X .

[ Voor 4% gewijzigd door Ingelogd op 18-03-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Maasluip schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:58:
[...]

Eerst bodemonderzoek, hoeft niet ter plekke te zijn, maar algemeen, zodat je weet wat voor ondergrond je hebt. En dan kun je een plan trekken.
Hydroblobs is een buffersysteem, dan moet het nog weg kunnen vloeien. En zoals je op de website daar ziet kom je nog altijd de hele tuin aan het doen.

Welke regio woon je?
De gemeente net gebeld. Ze gaan uitzoeken hoe diep de kleilaag is. Geen garantie btw. :)

Plaatsje onder Amsterdam.
Ingelogd schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:20:
[...]

[Afbeelding]

Een steekschop, heel veel zweet en ik heb deze (hand)grondboor daarvoor gekocht. Het gat heb ik 50 cm breed gemaakt en ca. 2 / 2,5 meter diep. Voor de zijkant heb ik met gaas en worteldoek eerst een lange brede koker/buis gemaakt en in het gat gezet, deze daarna volgestort met rivieren grind.

O ja... ik had ook nog een berg zand over.

Kleigrond is natuurlijk een ander verhaal, nog zwaarder werk :X .
Oei, wat een martelwerktuig :D

Zodra ik weet hoe diep ik moet puzzel ik verder. Het liefste heb ik dat hele gat op de foto's uitgegraven tot op grondwater. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MrJ schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:47:
[...]

Plaatsje onder Amsterdam.
Oh, klei, veen.
Je hebt ook nog het https://www.dinoloket.nl/ondergrondgegevens
Als je bijvoorbeeld naar een boorprofiel bij Uithoorn kijkt dan is dat 2,5 meter veen en 4,5 meter klei. Als je wat meer in de polder zit dan krijg je eerst 2 meter klei en dan pas het veen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Maasluip schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:54:
[...]

Oh, klei, veen.
Je hebt ook nog het https://www.dinoloket.nl/ondergrondgegevens
Als je bijvoorbeeld naar een boorprofiel bij Uithoorn kijkt dan is dat 2,5 meter veen en 4,5 meter klei. Als je wat meer in de polder zit dan krijg je eerst 2 meter klei en dan pas het veen.
Goede link, thanks.

Helaas 5+ meter in mijn wijk. ;( Zo diep kom ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
MrJ schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:59:
[...]

Goede link, thanks.

Helaas 5+ meter in mijn wijk. ;( Zo diep kom ik niet.
Heb je een buitenkraan met putje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Ingelogd schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:01:
[...]

Heb je een buitenkraan met putje?
Geen putje onder de kraan. Why? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
MrJ schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:02:
[...]

Geen putje onder de kraan. Why? :)
Anders had je een buis in de grond kunnen aansluiten op het putje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Ah. Nee helaas.

Er is wel een gemeente put direct achter de tuin. Maar dan moet de halve tuin open.

Volgens de buren was het plan dat het water naar de achterkant zou lopen. Misschien dat ik met dit perkje perongeluk een buffer heb gecreerd? (Weg vd minste weerstand, losse aarde ipv vastgetrild zand.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
@MrJ

Je kan ook nog kijken of je het water naar de buis van de dakgoot kan krijgen, er zijn van de speciale afvoergoten verkrijgbaar die je boven of ondergronds kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Helaas moet er dan nog meer van de tuin open. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van het idee om een grindput te maken, onze woning komt ook op kleigrond. Welliswaar laten we de eerste 30cm afgraven en vervangen met gangbare grond, maar dat zal - als ik hier zo lees - niet genoeg zijn. Volgens de hiervoor aangehaalde website begint de zandgrond pas na 2 meter.

Het gemakkelijkst lijkt het mij om één dikke of meerdere smallere pvcpijpen te plaatsen nadat de grondboor zijn werk heeft gedaan. En die vervolgens te vullen met grind. Maar als het water ook aan de zijkanten weg moet kunnen lopen dan gaat dat natuurlijk niet werken. Mijn gevoel zegt dat dit wel de bedoeling is, en dat mijn idee dus niet (het beste) werkt. Klopt dat?

Overigens zag ik dat de buren zo'n 80% van de tuin laten bestraten. Dus ik hoop maar dat de stratenmaker zijn werk goed doet en dat wij niet al het overtollige regenwater dat bij de buren valt gaan begroeten in onze tuin.

[ Voor 19% gewijzigd door Wanne-B88 op 18-03-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:32
@Wanne-B88 De stratenmaker doet zijn werk waarschijnlijk goed. Voor de buren dan. 80% bestraat betekend dat het water niet de grond in kan, en het moet ergens heen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingelogd
Wanne-B88 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:30:
Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van het idee om een grindput te maken, onze woning komt ook op kleigrond. Welliswaar laten we de eerste 30cm afgraven en vervangen met gangbare grond, maar dat zal - als ik hier zo lees - niet genoeg zijn. Volgens de hiervoor aangehaalde website begint de zandgrond pas na 2 meter.

Het gemakkelijkst lijkt het mij om één dikke of meerdere smallere pvcpijpen te plaatsen nadat de grondboor zijn werk heeft gedaan. En die vervolgens te vullen met grind. Maar als het water ook aan de zijkanten weg moet kunnen lopen dan gaat dat natuurlijk niet werken. Mijn gevoel zegt dat dit wel de bedoeling is, en dat mijn idee dus niet (het beste) werkt. Klopt dat?

Overigens zag ik dat de buren zo'n 80% van de tuin laten bestraten. Dus ik hoop maar dat de stratenmaker zijn werk goed doet en dat wij niet al het overtollige regenwater dat bij de buren valt gaan begroeten in onze tuin.
Er zijn van die speciale pijpen met gaatjes in de zijkant, precies voor dat idee bedoeld.
Ik heb wel aan de bovenzijde van de infiltratieput een halve emmer ingezet om het bezinksel op te vangen die ik schoon kan maken, anders is er een kans dat de infiltratieput na heel wat jaren dichtslibt.
Pagina: 1 ... 65 ... 183 Laatste