Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 14:20
robkrekel schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:45:
@Wanne-B88 De stratenmaker doet zijn werk waarschijnlijk goed. Voor de buren dan. 80% bestraat betekend dat het water niet de grond in kan, en het moet ergens heen.....
Het stelt inderdaad wel ietwat gerust dat vanuit het project een grotere partij (Spaansen) komt bestraten. En dus waarschijnlijk gewoon netjes op afschot zal bestraten. Sterker nog: achter de woningen ligt een lager gelegen boomgaard. Dus bij de buren zal het water misschien wel snel daarheen stromen, terwijl het bij ons op het gras blijft staan :')

[ Voor 16% gewijzigd door Wanne-B88 op 18-03-2021 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:28
@Wanne-B88
Ik zou even gaan overleggen met de buren, of Spaansen, hoe ze het gaan oplossen met regenwater.
Jij, of andere buren (de boomgaard als die niet van hen is), mag/mogen geen overlast van hun regenwater hebben, dat is bij wet geregeld.
Maar zelfs als de boomgaard van hen is geeft afwateren in de boomgaard waarschijnlijk een probleem voor de fruitbomen als de grond te lang nat blijft. Natte dichtgeslagen (klei)grond zorgt al snel voor ziektes en een kwijnend bestaan van de bomen.

[ Voor 38% gewijzigd door Teijgetje op 18-03-2021 15:58 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:32
Ingelogd schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:49:
[...]

Er zijn van die speciale pijpen met gaatjes in de zijkant, precies voor dat idee bedoeld.
Ik heb wel aan de bovenzijde van de infiltratieput een halve emmer ingezet om het bezinksel op te vangen die ik schoon kan maken, anders is er een kans dat de infiltratieput na heel wat jaren dichtslibt.
Drainagebuis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJWi-ccHvZeILoKTHW4AjnGccxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPppqO6XdbCj8yOZhuzu8DlN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik heb juist geen vertrouwen in een groot bedrijf zoals bijvoorbeeld Spaansen. :X

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 09:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nou, afgelopen weekend de boel maar eens glad laten trekken en de Wadi laten graven. Nu nog verder egaliseren en dan als t wat warmer is gras gaan zaaien, dan lijkt het al heel snel wat... En dan maar eens op t gemak nadenken over wat planten en struiken, anders dan de bomen die er nu al staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tsn1Bl5CTkFXhA3JXzLRJWY0DQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWUYt6Lp0JK2h3xZ30nMXBa3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbeJcVeT3-ggr6eQxEgRFR3ruic=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJTOP0M0y5haaCWJkPAjeGA4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjj3clPZItJj5BGjdAvXnOfaaug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5gHbVAo1paUsvPszffmT85l.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:07

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Dat is een prachtig perceeltje! d:)b

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 22:34

Superflip

*pwiet*

deWit schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:41:
Nou, afgelopen weekend de boel maar eens glad laten trekken en de Wadi laten graven. Nu nog verder egaliseren en dan als t wat warmer is gras gaan zaaien, dan lijkt het al heel snel wat... En dan maar eens op t gemak nadenken over wat planten en struiken, anders dan de bomen die er nu al staan.
Serieuze graafmachine voor dat perceel.

Ik ga deze zomer ook een wadi (5x3m) graven, maar ik ga het met een kleiner exemplaar moeten doen omdat onze doorgang een stuk smaller is. Gaan jullie nog drainagebuizen richting de wadi leggen? Gevonden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onze stratenmaker geeft aan dat als je voor gebakken walen gaat voor een oprit je wel WF85 wilt ipv WF65. Nu zie ik op de website van Wienerberger en Vandersanden maar weinig WF85, en dat die vooral gebruikt worden voor infra. Is WF85 niet een beetje overkill voor een opritje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:37:
Onze stratenmaker geeft aan dat als je voor gebakken walen gaat voor een oprit je wel WF85 wilt ipv WF65. Nu zie ik op de website van Wienerberger en Vandersanden maar weinig WF85, en dat die vooral gebruikt worden voor infra. Is WF85 niet een beetje overkill voor een opritje?
Zeker niet. Zelf zou ik voor gebruikte walen gaan. Is vaak veel mooier. Ik zou eens kijken bij klinkerconcurrent of VSB-groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pjot1 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:40:
[...]

Zeker niet. Zelf zou ik voor gebruikte walen gaan. Is vaak veel mooier. Ik zou eens kijken bij klinkerconcurrent of VSB-groep.
Ik weet niet... het is voor een nieuwbouwhuis met best strakke architectuur. Liever een wat strakkere oprit :)

Overigens net even met Vandersanden gebeld, hij gaf idd aan dat WF65 voor tuinpaden en terrassen is. DF65 zou wel op een oprit kunnen... raar dat die paar CM zoveel uitmaakt :+ Ik begrijp de natuurwetten van bestrating niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb het destijds gegokt (we blijven een beetje zuinig natuurlijk) en het ligt er na 6 jaar nog net zo mooi in.
Uiteraard goed verdicht pakket eronder en goed opsluiten. Nu heb ik niet een enorme oprit en zitten we op mooie zandgrond, wellicht helpt dat.

In de achtertuin heb ik dezelfde klinker die in een bepaald hoekje wel wat verzakt, waarschijnlijk slechter afgetrild en minder goed opgesloten. Dus wat mij betreft ligt het vooral aan de werkwijze en niet zozeer aan de stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik vrees dat wij last hebben van wolluis... :( Maar ik wou toch even zeker zijn. Kan iemand dat bevestigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fRNGKhkW8WF3vhLm00c0rCGv3U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sC0DXlohTMzLddH6Qp5V8czb.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoghaDTDUeaRnod5wVhF1tH92Fc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HC1PMWvnjsBLfFl3gT3rZBKl.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9OHMjOEggI9V1YkXCMmjAMCPvI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVkU9ncttzGvOWIGg8WYjtoK.jpg?f=fotoalbum_small

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:59
Vandaag als voorbereiding voor het verven van de buitengevel een stuk muur vrijgemaakt van dode klimop.. Wat een werk is dat zeg! Gelukkig had ik een helder moment en bedacht ik mij dat ik een staalborstel had welke in de boormachine kon :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPeeR4Nq9t3ZZCV_6IG8gR9UI6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bs2AVLmwXUo6oVrM5LUwQGzN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:49
dropkikker schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:31:
Vandaag als voorbereiding voor het verven van de buitengevel een stuk muur vrijgemaakt van dode klimop.. Wat een werk is dat zeg! Gelukkig had ik een helder moment en bedacht ik mij dat ik een staalborstel had welke in de boormachine kon :+

[Afbeelding]
Oi, wel met beschermbril mag ik hopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:20
Wij hebben de Wienerberger Gasol wasserstrich een jaar in de oprit liggen. Er staan twee auto's op en het ligt er nog net zo strak in als toen het aangelegd was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Cheesy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:09:
[...]

Ik heb het destijds gegokt (we blijven een beetje zuinig natuurlijk) en het ligt er na 6 jaar nog net zo mooi in.
Uiteraard goed verdicht pakket eronder en goed opsluiten. Nu heb ik niet een enorme oprit en zitten we op mooie zandgrond, wellicht helpt dat.

In de achtertuin heb ik dezelfde klinker die in een bepaald hoekje wel wat verzakt, waarschijnlijk slechter afgetrild en minder goed opgesloten. Dus wat mij betreft ligt het vooral aan de werkwijze en niet zozeer aan de stenen.
Ik ben het deels met je eens. Tuurlijk valt of staat je werk door de werkwijze. En dat je op zandgrond zit is natuurlijk fantastisch voor je straatwerk.

Opsluiting en goede verdichting is natuurlijk alles. Dus minimaal een 10/20 band en het liefst steenkorrel onder het zand. Ook hoe en waarmee er mee ingeveegd is, is van belang. Brekerzand is alweer beter dan stopzand bijvoorbeeld.

Door voor een hogere steen te kiezen die goed is ingeveegd kan deze veel moeilijker kantelen waardoor de ondergrond minder te leiden heeft en daardoor dus kuilen tegengaat. Invegen wordt onderschat.

@Verwijderd
Misschien is een combinatie van een strakke tegel met zo'n oude waal of dikformaat dan wel mooi. Zo kan je evengoed een strakke/moderne uitstraling creëren. :)

[ Voor 6% gewijzigd door pjot1 op 19-03-2021 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Borromini schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:40:
Ik vrees dat wij last hebben van wolluis... :( Maar ik wou toch even zeker zijn. Kan iemand dat bevestigen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, dat is wolluis.
Lastig te bestrijden. Zet je plant in quarantaine, alleen een avondklok helpt niet, en voor je het weet zitten al je planten onder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 20:05

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Wat is het nut van een wadi in je tuin? Ik kende de hele term niet, maar als ik erop google, dan lees ik dat het gebruikt wordt in wijken, losgekoppeld van riolering. Wat is hiervan het nut in je achtertuin?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:35:
Wat is het nut van een wadi in je tuin? Ik kende de hele term niet, maar als ik erop google, dan lees ik dat het gebruikt wordt in wijken, losgekoppeld van riolering. Wat is hiervan het nut in je achtertuin?
https://www.huisjeboompje...regenbestendig-meernatuur
Even naar Wadi door scrollen, word naar het schijnt veel in het oosten van het land (Hogere zand gronden) toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@BeQuietAndDrive
Het gaat niet zozeer om je tuin maar meer om het grondwater/drinkwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Inmiddels die link hierboven gevolgd, thanks. Het lijkt me nog een aardige klus, je moet ook al je regenpijpen loskoppelen van het riool.

We hebben hier kleigrond, en ik vind die al flink nat blijven na regen eigenlijk. Heeft het dan nog zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@BeQuietAndDrive
Nee, dan duurt het te lang voordat het water weg is. Zeker in de natte periodes heb je kans dat je tuin onder water loopt.

Vanwaar eigenlijk deze vragen? Heb je wateroverlast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:59
RoosW schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:38:
[...]

Oi, wel met beschermbril mag ik hopen?
Natuurlijk niet! Daar kwam ik pas te laat achter nadat ik de halve klimop in mijn ogen had 8)7
Maar net van de vrouw oogdruppels gehad, dat verzacht het een beetje ;)

Eigenwijs hé..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Ouch, harde les..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

pjot1 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:53:
@BeQuietAndDrive
Nee, dan duurt het te lang voordat het water weg is. Zeker in de natte periodes heb je kans dat je tuin onder water loopt.

Vanwaar eigenlijk deze vragen? Heb je wateroverlast?
Totaal niet, eerder te nat hier. Maar ik lees mee in dit topic omdat we komend jaar zelf een tuinplan laten maken. Dus ik probeer wat ideeën op te doen. Leer tegelijkertijd veel nieuwe woorden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 09:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

De graafmachine was wat groot, maar da's lekker makkelijk glad maken en snel klaar. Ik heb zelf een oude kleinere graafmachine gekocht maar daarmee zou het me veel te lang duren. Die is wel ideaal voor sleuven, boomgaten of meuk verslepen.

Voor mij was de keuze voor de Wadi vrij simpel; groot perceel, zandgrond, grondwater zit op 7 m (eigen puls) en bij een grote regenbui zit het niet gescheiden riool vol en staat de straat blank. Ik heb nog zoveel graafwerk in de tuin dat het een kleine moeite is om m'n riool die kant op te leggen ipv naar t riool toe. En het breekt een beetje het grote vlak tuin (oude paardenrijbak). Het is dat ik nu niet genoeg grond heb anders had ik ook nog een paar aarden walletjes willen maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Voor wie in de buurt van Breda woont en wat niet alledaagse plantjes zou willen aanschaffen.

Bijzondere kwekerij komt door coronacrisis niet van planten af

Hier bestellen, 5 insectenlokkende, 5 eetbare of 5 vogellokkende planten voor €17,50.
Ophalen de dag voor Pasen, 3 april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Bij ons nieuwbouwappartement hebben we 50*50 betontegels op het dakterras. Dit konden we niet aanpassen. De tegels zijn oké maar niet heel mooi, beetje somber (donkergrijs). Tegels liggen op tegeldragers en water loopt tussen tegels door naar onder de tegels voor afvoer. Verder is zover we nu weten de standaard eis van Max 250kg/m2 belasting om mee rekening te houden.

Mochten we de look willen aanpassen denken we aan of tegels vervangen, of tegels schilderen, of de tegels bedekken met iets anders.

Mensen ervaringen/tips hiermee of andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:44
Hallo allen, we zijn momenteel aan het puzzelen met onze toekomstige tuin en we komen er niet echt uit. We hebben geen tuin gehad, dus uit eigen ervaring kunnen we niet veel putten. Ik zou graag jullie meningen willen hebben. Ik heb wat met Sketchup zitten kloten, maar ik kwam er niet uit. Daarom maar de tool van Gardena gebruikt, vrij simpel maar het geeft een idee. Ik heb ook wat hoveniers benaderd, maar dat werd erg duur en ze zijn ook erg druk.
Onderstaand een beetje het idee. Een terras achter het huis met 60cm x 60cm tegels. Rechts een plantenbak van steen, rechtsachter een zitvlak met hout, een stenen plantenbak achter voor een moestuin, twee bakken van 100cm x 100cm voor bomen. Tuin is NO gericht en links is het vrij, dus in de late uren komt de zon vanuit het Westen op de zithoek. Vooral veel gras voor ons kleintje om te kunnen spelen. Onze creativiteit houdt eigenlijk hier op, verder dan dit kom ik helaas niet.
Hebben jullie hier op iets aan te merken? Hoeft niet superdeluxe te zijn, als het maar een mooie tuin is. De achterkant is trouwens 11,1 meter omdat er een knikje naar links is achteraan, hier kan mooi de poort komen. Alle tips zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CH_ykFxkDCFIqpAVvriZMDF4RP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BupdmwZF6zyVtb0w0qnchTW3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:11
mister_S schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:00:
Hallo allen, we zijn momenteel aan het puzzelen met onze toekomstige tuin en we komen er niet echt uit. We hebben geen tuin gehad, dus uit eigen ervaring kunnen we niet veel putten. Ik zou graag jullie meningen willen hebben. Ik heb wat met Sketchup zitten kloten, maar ik kwam er niet uit. Daarom maar de tool van Gardena gebruikt, vrij simpel maar het geeft een idee. Ik heb ook wat hoveniers benaderd, maar dat werd erg duur en ze zijn ook erg druk.
Onderstaand een beetje het idee. Een terras achter het huis met 60cm x 60cm tegels. Rechts een plantenbak van steen, rechtsachter een zitvlak met hout, een stenen plantenbak achter voor een moestuin, twee bakken van 100cm x 100cm voor bomen. Tuin is NO gericht en links is het vrij, dus in de late uren komt de zon vanuit het Westen op de zithoek. Vooral veel gras voor ons kleintje om te kunnen spelen. Onze creativiteit houdt eigenlijk hier op, verder dan dit kom ik helaas niet.
Hebben jullie hier op iets aan te merken? Hoeft niet superdeluxe te zijn, als het maar een mooie tuin is. De achterkant is trouwens 11,1 meter omdat er een knikje naar links is achteraan, hier kan mooi de poort komen. Alle tips zijn welkom.

[Afbeelding]
Hoe zijn je zijkanten, wat voor zichtlijnen wil je hebben, wat gaan de plekken zijn waar je kind vooral speelt (kan je m daar zien vanaf de keuken/tafel etc) moet er een speeltuintje komen, schommeltje, etc.
Dit zegt niks, je legt tegels neer, wat planken en zaait gras.
Dat is prima, kan je een prima tuin mee krijgen, maar het is moeilijk om hier tips op te geven omdat het allemaal losse elementen zijn en er geen verbintenis tussen de losse elementen zit.
Ik zou, als ik in jouw schoenen stond, vooral veel tuinen gaan bekijken. En wellicht toch een hovenier/tuinontwerpen vragen mee te denken.

[ Voor 3% gewijzigd door drfrisbee op 21-03-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 14:41
@mister_S Prima eerste opzet. Denk goed na wat je wil gaan doen in je tuin. Wil je echt gras of kunstgras? Houd er rekening mee dat het groen in de hoek en achter de plantenbak slecht te maaien is. Staptegels zien er mooi uit, maar liggen voor een goede loop volgens mij te ver uit elkaar. Ook maaien tussen staptegels is minder praktisch, maar dat kan een bewuste keuze zijn :) Tip als je een zandbak wil: zet die zo ver mogelijk de tuin in, dan is er al heel wat zand gevallen voor je kleine het huis binnen dendert ;) ik mis eerlijk gezegd nog wat lage borders en zou checken of die twee boompjes niet precies je zicht op het speelgebied van je kleine wegnemen als jij in de keuken staat. Succes met het finetunen van het ontwerp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Dank voor de snelle tips. Er komt een houten schutting van 2 meter hoog. Links wordt eigenlijk het speelhoekje, daar zal ook een speelhuisje en/of trampoline komen. Aan de linkerkant ook geen plantenbak, daar willen we van die bakken die je kunt ophangen. Het hout van het zitgedeelte trek ik dan door tot de achterkant, dus rechtsboven in het hoek komt geen gras. Hetzelfde met de bak voor de moestuin, geen gras daarachter. Ik ben geen fan van kunstgras, dus het wordt echt gras. Goeie tip van het maaien, daar had ik geen rekening mee gehouden. Die staptegels hoeven eigenlijk niet, maar het brengt wel een mooi contrast met al het gras. Welke afstand zouden jullie tussen die tegels bewaren voor het maaien? Zichtlijnen maak ik me eigenlijk geen zorgen over, het is een ondiepe tuin en het achtergevel is bijna over de hele breedte glas.

We hebben eigenlijk iets als hieronder in gedachten, alleen dan een beetje debiel getekend door mij :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ubtt-VlYk1UTg4m4Hi9gcgeycM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMjzaVz4JtIZGMROdEZN5Wni.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:44
@mister_S als je een automatische maaier neemt dan moet je de staptegels op dezelfde hoogte als het gras laten leggen, dan gaat hij daar gewoon overheen namelijk en door met maaien. Ik heb hier hetzelfde gedaan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 48% gewijzigd door GeeMoney op 21-03-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mister_S Je kunt ook wat meer organische vormen doen ipv vierkante borders. Dit wordt onze tuin met ongeveer dezelfde afmetingen (10 bij 10), en ook zo'n rare punt achterin.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Ter inspiratie hier 11x9 m tuin :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVhLCvkRw-eKl__mg1wt7zhZZj4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6syZxhQY8KyzpKXL1x4IfKff.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fa5mHSpVWw1TbOVZq0CVEMGnz7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wz2l4aPndXedLjwvdL9AmfGu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaRp04SEKPUR46jx7W0GZtfjwOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMOrtZOmlWvfoaegqAEIs8n0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwPGN-QUPqCxPQwIl1ffzvfk2GM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/On8RHbmtY4WJGI9CIkNWgNPc.jpg?f=fotoalbum_large

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Verwijderd @Martinusz Dank daar hebben we wat aan! Misschien zijn ronde bakken voor de bomen wel mooier ja, goede tip.

@GeeMoney Die prachtige locatie van je had ik al een keer gezien in de nieuwbouw topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 17:04
Zoals de vorige foto in ditzelfde topic al liet zien is het gras ver heen.
De foto even als voorbeeld van het volgende:
Ik heb de borders helemaal gevuld met grond ziet er strak uit vonden we zelf.
Ook een verticuteer hark, graszaad, kalk, voeding en gazongrond gekocht.
Nu lijkt het ons beter om, voordat we gaan verticuteren, vanaf het terras naar de schutting een looppad te maken, dat lijkt ons beter voor de toekomst. Geen last meer van het olifantenpaadje effect.
We willen deze één tegel breed maken.
Wij dachten aan deze soort grind/split.
Nog verdere tips vanuit jullie?

https://gadero.nl/grijs-split-ardenner-8-16mm/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IoYfs1XrpK0f5PMHuli9-rjlAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TiMRTcJiGMSgktecnmXu8azP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkAY411ojHoIdWoZDqYKCAu69_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUK2bjXFrNzT8eUBFvkWzv3d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
Zo hier druk bezig met het uitwerken van onze nieuwe tuin en zijn aangekomen bij het lichtplan.
Is het nog van deze tijd om naar elk lichtpunt in de tuin een kabel te trekken of is het met LED of te doen met zonne-energie of batterijen?

We willen bij de verschillende bomen spotjes plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
Dit lijkt mij erg mooi.
https://www.coolblue.nl/s...zzQxOCbm4YUYaAu_REALw_wcB
dongilles schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:30:
Zo hier druk bezig met het uitwerken van onze nieuwe tuin en zijn aangekomen bij het lichtplan.
Is het nog van deze tijd om naar elk lichtpunt in de tuin een kabel te trekken of is het met LED of te doen met zonne-energie of batterijen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek eens op 12v tuinverlichting :) LED met zonnecellen is echt waardeloos imho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 18:22
monaldo schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:39:
Hoi allemaal,

Een algemene vraag waarbij ik me bewust ben dat het van mega veel variabelen afhangt. Wij zijn bezig met onze tuin in onze nieuwbouwwoning en zijn benieuwd wat we ongeveer kwijt zullen zijn aan de tuin. het gaat om een hoekwoning met een redelijk kleine tuin. Het gaat om ongeveer 60m2, waar we een zitgedeelte willen maken, klein speelgedeelte voor de kleine, combinatie van vlonders, tegels, gras en uiteraard een hek rondom de tuin.
We weten dat het uiteraard afhangt van soort tegels, soort hout etc etc. Maar in deze fase zijn we vooral benieuwd of zoiets 5k, 10k of 20k gaat kosten?

Iemand enig idee in welke richting we moeten denken qua budget?
Dit ligt echt aan jezelf. Vooral ben je bereidt veel zelf te doen? Daar bespaar je erg veel mee.

Wij hebben heel veel zelf gedaan. Oa. het zand uitgraven +- 45 m2 20 cm diep. We hebben een week lang dagelijks met zijn 2 een uurtje zwart zand uitgegraven. Dit was goed te doen. Zand in de voortuin gekruid met een kruiwagen. Op marktplaats gezet gratis afhalen en daar waren we vrij snel vanaf. Dit scheelde al flinke kosten om het zand af te voeren. Daarna geel zand laten komen en die er weer ingekruid ( dit was beduidend minder zwaar ).
Verder met hulp van vrienden en een beunhaas stratenmaker de keramische tegels en de gebakken waaltjes gelegd.
Die had eigen gereedschap en een trilplaat dus die hoefde ik niet te huren. Wel 27,50 euro per uur maar het sjouwwerk deed ik samen met paar vrienden die gratis waren. Wel zwaar werk om 60x60 keramische tegels van 4cm dik ( betonnen onderdek ) te sjouwen.

Graszoden zijn niet zo heel duur en heb ik zelf gelegd. Al met al uurtje is factuurtje. Als je een bedrijf een offerte laat maken zal je van schrikken. Maar dan hoef je zelf ook geen schop aan te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-09 22:34

Superflip

*pwiet*

De way to go is eigenlijk 12v/24v tuinverlichting. Daar kan je van zelfbouw tot dure systemen gaan.
Alles op zonlicht en batterijen is waardeloos, batterijen zijn stuk voor je het weet vanwege de grote temperatuurverschillen en die zonnecellen werken ook altijd met batterij en werken enkel 'redelijk' in de zomer wanneer ze nieuw zijn. Na 2 a 3 jaar zijn die dingen ook voor de vuilbak. (Been there done that).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
@Superflip @Verwijderd @VinnyAMS
Bedankt voor de tips! bekabeld it is dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Borromini schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:40:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Teijgetje schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:16:
[...]

Ja, dat is wolluis.
Lastig te bestrijden. Zet je plant in quarantaine, alleen een avondklok helpt niet, en voor je het weet zitten al je planten onder. ;)
https://www.roodmetzwarte...opluis-en-appelbloedluis/ ?

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Voorlopig staat ie apart en we hebben 'm ook al met zo'n biologisch middel tegen wolluis behandeld. We zullen zien hoe het evolueert... Ik vermoed dat we 'm ook wat te gretig water gegeven hebben.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:35
Borromini schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:28:
Voorlopig staat ie apart en we hebben 'm ook al met zo'n biologisch middel tegen wolluis behandeld. We zullen zien hoe het evolueert... Ik vermoed dat we 'm ook wat te gretig water gegeven hebben.
Ik heb vorig jaar een grote strelitzia weg kunnen gooien omdat ik de wolluis echt niet weg kreeg. Van alles geprobeerd maar elke keer kwamen ze na een paar dagen weer terug.

(Nu ben ik dopluis aan het bestrijden bij de opvolger van die strelitzia trouwens.. het houdt je bezig..)

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Wollige dopluis en wolluis zijn dan weer twee verschillende beestjes. ;)
Maar wat je post helpt inderdaad tegen wollige dopluis en is een aanrader in je tuin/fruitbomen.
Voor wolluis heb je dan weer sluipwespjes te koop, ipv lieveheersbeestjeslarven, al weet ik niet of je het fijn vind om allemaal kleine vliegjes je huis in te halen.
Ook meer iets voor een kwekerij of kas.

Voor binnen koop je ook haast, ipv lieveheersbeestjeslarven, voor dat geld, hij heeft last van wolluis op een dieffenbachia, een plant van 90 breed bij 80 hoog of van 45 breed en 70 hoog.
Hoef je niets te behandelen. ;)

En leuk, het seizoen begint weer!!!! Joepie, ik miste al dat tuinonderhoud al (niet). :+
Vandaag wat kalk, kieseriet, lavameel, biomest+ anti mos en kip/koe/paard-biomest besteld voor de 1200 m² siertuin/gazon.
Enige echt leuke is 1 kg bermbloemen.
Gelukkig komen ze die 516 kilo voor €6,95 brengen.......is hopelijk wel genoeg voor dit jaar en wat randjes hortensia extra. :+
spoiler:
Echt blij met mijn strooikar achter de maaitractor..... >:)

Gelukkig mag ik met een paar stukken wachten tot de sneeuwklokjes uitgebloeid raken. _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 22-03-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Ik heb een aantal hulst planten gepland vorig jaar en wil daar een dichte haag van maken. Ze zijn al 1,5 meter hoog. Klopt het dat op iedere knip 2, 3 of 4 splitsingen/nieuwe takken komen? En geldt dat ook voor de stam/top? Ik heb bij een plant een behoorlijk stuk "stam" zonder zijtakken namelijk.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
FireFoz schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:45:
Ik heb een aantal hulst planten gepland vorig jaar en wil daar een dichte haag van maken. Ze zijn al 1,5 meter hoog. Klopt het dat op iedere knip 2, 3 of 4 splitsingen/nieuwe takken komen? En geldt dat ook voor de stam/top? Ik heb bij een plant een behoorlijk stuk "stam" zonder zijtakken namelijk.
In principe splitst een tak zich als je hem snoeit, maar soms splitst hij in drie of vier takken. Dus ga er van uit dat het er twee minimaal worden en de rest is "winst". ;)
Dat geldt ook voor de top, alleen groeit hij daarna vaak eerst opzij ipv verder omhoog. Maar uiteindelijk zullen die topscheuten weer naar het licht toe willen, en iets/licht omhoog groeien. Wil je de zijscheuten weer echt omhoog krijgen dan moet je ze weer snoeien en dan pas zullen een paar scheuten echt omhoog gaan.
Wat wel kan is dat een gesnoeide tak niet alleen splitst maar ook meerdere zijscheuten gaat maken aan die tak.
Bij een kale stam moet je helaas helemaal terug tot haast op de stam om de hulst te dwingen nieuwe uitlopers op/uit de stam te maken. Laat je de kruin staan dan zal hij daar uitlopen ipv op de stam.

Hou er rekening mee dat dat allemaal niet heel snel gaat. Hulst groeit nu eenmaal niet zo snel.

Om een idee te krijgen.
Onze hulstboom had na een aantal jaren geen snoei om hem mooi vol in blad te houden (jouw zijtakken) alleen nog meterlange takken met aan het eind een toefje blad.
Deze heb ik op 12 juni 2020 kaal gesnoeid, waarna hij langzaam weer takjes is gaan maken overal.
Inmiddels heeft hij weer wat bosjes "haar".

Met dank aan Google kon ik teruggaan tot 2008 hoe hij er uit zag en hoe hij er na verwaarlozing uit zag.
En hoe (langzaam) hij uitloopt na snoeien.
De boom heeft ruim kalk en mest gekregen na het snoeien.
Chronologisch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjRCu9gEO6tjn6J3hce8-PIcvbE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zYXKuY2AS2pGmvQ0fwFsF3Gc.png?f=fotoalbum_tile nov 2008

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqWJgClMUvxGWZCkgi8FWxoy1ms=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9a54Cg0vV9byvkeLQoq6VJI6.png?f=fotoalbum_tile aug 2010

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpu7TtRwWYGo3ugfQFVH5pIrZ_c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NaXI9vQRfCEWYRAe0t57PKUn.png?f=fotoalbum_tile aug 2018

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yy9dIIY5_BJr6jb-_UZFzV46eL4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Kktaw07Zvxt8dYPKrpzY391L.png?f=fotoalbum_tile juni 2019

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hi6UDR9NEr5XelMBlyTtGkq23gw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vM4pEwdD4WtL8LYNSi4SST4.jpg?f=fotoalbum_tile 12 juni 2020
Alle takken/snoeiwonden zijn daarna afgedekt met Lac Balsam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUgxAvWSIx2mIUh5d53YeAbl3u4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5yVb5syiJV6wSi0mkzdV5jV6.png?f=fotoalbum_tile eind juli 2020

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gnh5A4NE4L55XuLABKIRWFZLIY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHWQB03f5gGcIPjnCThw64oN.jpg?f=fotoalbum_tile 15 augustus 2020

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpTW1ZTCRKTb6Td4DP60DOoiESY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqVyxTWk4dPli9cTAC0M8FWK.jpg?f=fotoalbum_tile 8 feb 2021

Wat ik wel zag is dat er eindelijk knappe foto`s op Streetview staan, met mooi gemaaid gras en alle hortensia`s die vorig jaar aangeplant zijn in bloei. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3xSHGC_BtaLiACK6b6yd2q5_Eg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CaIzHSJ8aLkTeWIKb8AX1E76.png?f=fotoalbum_large

Dit jaar komt er een fontein op de voorgrond/water........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
2 vragen:

1. Iemand hier ervaring met Waldo plantenbakken?

https://www.waldoplantenbakken.nl

2. Het zwart schilderen/beitsen van een bestaande verticale schutting met betonpalen. Hebben jullie nog tips om dit netje te doen? Want het moet niet zichtbaar zijn bij de buren.

[ Voor 51% gewijzigd door aschja op 23-03-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
Iemand een idee wat ik kan geven als meststof voor Japans Bloedgras?

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-09 23:08
Mooi hoor vooral die tegels zijn gaaf netjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
Op vraag 1:

Heb er geen ervaring mee, maar zie ze vaak voorbij komen bij de grote tuinverbouwing op tv.
Even opgezocht. Wel erg prijzig.
aschja schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:42:
2 vragen:

2. Het zwart schilderen/beitsen van een bestaande verticale schutting met betonpalen. Hebben jullie nog tips om dit netje te doen? Want het moet niet zichtbaar zijn bij de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
2 vragen:
Dan zul je de planken er allemaal af moeten halen denk ik en los schilderen, anders schiet je een keer uit en zit het bij de buren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
VinnyAMS schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:07:
Op vraag 1:

Heb er geen ervaring mee, maar zie ze vaak voorbij komen bij de grote tuinverbouwing op tv.
Even opgezocht. Wel erg prijzig.

[...]
Geen idee. Prijzig ten opzichte van wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Martinusz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:13:
[...]

Dan zul je de planken er allemaal af moeten halen denk ik en los schilderen, anders schiet je een keer uit en zit het bij de buren ;)
Ik zie net dat de tussenruimtes maar een paar cm zijn, dus het valt denk ik wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
Stenen blokken en zelf bouwen. Weet ook niet waar je de bakken precies wil hebben.
aschja schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:22:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 19:49
Welk tekenpakket heb je hiervoor gebruikt? Ik zoek iets wat de schaduwen over tijd door de tuin kan laten zien ivm aanschaf schaduwdoeken en plaatsing van bomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
aschja schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:22:
[...]

Ik heb ze bij een ander adres vandaan en dat scheelde aanzienlijk. (ik heb 140x140x60 witte bakken).

Zie:
GeeMoney in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 23-03-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:06
GeeMoney schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:30:
[...]

Ik heb ze bij een ander adres vandaan en dat scheelde aanzienlijk. (ik heb 140x140x60 witte bakken).

Zie:
Welk adres was dat? _/-\o_

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:34
Wij hebben een een standaard (houten) nieuwbouw schuurtje, met golfplaten dak welke schuin afloopt. Zou je hier een goed groen dak van kunnen maken ook betreffende het gewicht van een groen dak?

Heb de vraag bij de bouwer neergelegd, maar die kon/wilde mij niks over maximale belasting van het schuurtje vertellen...

En heeft iemand tips, waar te starten met kijken. Wan heb echt geen idee waarop te letten :-)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
pipo1000 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:27:
[...]

Welk tekenpakket heb je hiervoor gebruikt? Ik zoek iets wat de schaduwen over tijd door de tuin kan laten zien ivm aanschaf schaduwdoeken en plaatsing van bomen.
Niet mijn tekening helaas, een voorbeeld gemaakt met Sketchup. Ik heb het zelf een paar uurtjes geprobeerd maar ik kwam er zelf niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aschja
VinnyAMS schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:25:
Stenen blokken en zelf bouwen. Weet ook niet waar je de bakken precies wil hebben.

[...]
Dit is het plan voor nu. Onder voorbehoud van aantal offertes.

Maten van de witte plantenbakken:
300x80x50
100x80x50
500x60x50

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XObAo31nsQVSpw4xMBsT9Up7Lc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TqKGUveq9WZ7zSw93aKWq5Xo.png?f=fotoalbum_large
GeeMoney schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:30:
[...]

Zie:
Waar komen deze vandaan? Deze lijken gegoten, zie er niet uit als metaal? Wat het prijsverschil zou kunnen verklaren...

[ Voor 28% gewijzigd door aschja op 23-03-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik vind die witte bakken ook erg fraai, maar worden die niet in no-time vies/groen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@aschja metalen bakken zijn goedkoper. Die van mij is van een kusntof/glasvezel en heeft dus geen naden of popnagels bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
GeeMoney schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:41:
@aschja metalen bakken zijn goedkoper. Die van mij is van een kusntof/glasvezel en heeft dus geen naden of popnagels bijvoorbeeld.
Als metaal goedkoper zou zijn, dan is Waldo HEEEEEEL duur. Want dat zijn metalen bakken en jij geeft aan dat die duurder waren dat jouw kunststof/glasvezel bakken?

Waar heb je die aangeschaft? Maatwerk mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 22:42
2 vragen:

Vind de site een hoog SBS6-gehalte hebben. Dure bakken die niet eens zo heel bijzonder zijn. Overal kan je wel vierkante/rechthoekige bakken vinden toch? Wat maken deze zo speciaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
aschja schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:43:
[...]

Als metaal goedkoper zou zijn, dan is Waldo HEEEEEEL duur. Want dat zijn metalen bakken en jij geeft aan dat die duurder waren dat jouw kunststof/glasvezel bakken?

Waar heb je die aangeschaft? Maatwerk mogelijk?
Die Waldo is gewoon duur, geen idee waarom. Ik kwam daar ook eerst op uit en heb bij 4 andere partijen ook prijzen en specificaties opgevraagd.
Ik DM je mijn site even. Maatwerk kan daar ook dacht ik al hebben ze best veel gekke formaten gewoon op levering beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Waarom deel je het gewoon niet in het topic zodat iedereen kan meekijken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
Borromini schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:32:
Waarom deel je het gewoon niet in het topic zodat iedereen kan meekijken?
Geen idee of het toegestaan is, anders moet een mod maar ingrijpen :+

http://www.hettuinleven.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Teijgetje schreef op maandag 22 maart 2021 @ 23:50:
Wil je de zijscheuten weer echt omhoog krijgen dan moet je ze weer snoeien en dan pas zullen een paar scheuten echt omhoog gaan.
Moet ik dat zien als dat ze dan eerst horizontaal groeien en als je die uitgroei snoeit dan weer verticaal?

Jouw hulst ziet er in 2018 volgens mij wel goed aan, waarom heb je die daarna toch weer zo sterk terug gesnoeid?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@FireFoz
In 2018 was hij al "transparant" op de takuiteinden na.
Schijn bedriegt en de foto van Streetview maakt het in het zonnetje mooier dan hij was. De achterkant krijgt geen zon en was "kaal".
Hulst moet je gewoon bijhouden om hem vol in het blad te houden. Dat was vanaf 2008 niet meer gedaan.
En zoals Jurgen beneden al zegt, als je niet uitkijkt en snoeit dan wordt hij steeds breder.
Dan zit er bij een lelijke boom van 4 meter doorsnee alleen nog rigoureus terugsnoeien in.

En inderdaad, als je een tak snoeit dan zal de spruit haaks op die takrichting groeien, etc.
Met snoeien kan je dan ook prima richting geven aan hoe je de struik wil laten groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
@Teijgetje Ik vind die video's van Jurgen/Tuinmanieren echt ideaal. Daar heb ik zo veel van geleerd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:17
Hier de laatste weekenden ook druk geweest met de tuin. Zijn hier komen wonen in september en de tuin had wel wat werk nodig :D Hieronder een voor en na foto, tegen de schuur komen nog 2 leibomen. De planten in de borders moeten natuurlijk nog groeien, zijn sinds het weekend geplant. En qua verlichting hebben we 4 Philips Hue spots in de borders geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ypPVmXV/IMG-0088.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3pgMVcB/IMG-0562.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Martijn1990 op 24-03-2021 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
Zier er erg goed uit. Mooi opgeknapt.
Martijn1990 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:37:
Hier de laatste weekenden ook druk geweest met de tuin. Zijn hier komen wonen in september en de tuin had wel wat werk nodig :D Hieronder een voor en na foto, tegen de schuur komen nog 2 leibomen. De planten in de borders moeten natuurlijk nog groeien, zijn sinds het weekend geplant. En qua verlichting hebben we 4 Philips Hue spots in de borders geplaatst.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Mastergo schreef op zondag 21 maart 2021 @ 23:02:
[...]

Dit ligt echt aan jezelf. Vooral ben je bereidt veel zelf te doen? Daar bespaar je erg veel mee.

Wij hebben heel veel zelf gedaan. Oa. het zand uitgraven +- 45 m2 20 cm diep. We hebben een week lang dagelijks met zijn 2 een uurtje zwart zand uitgegraven. Dit was goed te doen. Zand in de voortuin gekruid met een kruiwagen. Op marktplaats gezet gratis afhalen en daar waren we vrij snel vanaf. Dit scheelde al flinke kosten om het zand af te voeren. Daarna geel zand laten komen en die er weer ingekruid ( dit was beduidend minder zwaar ).
Verder met hulp van vrienden en een beunhaas stratenmaker de keramische tegels en de gebakken waaltjes gelegd.
Die had eigen gereedschap en een trilplaat dus die hoefde ik niet te huren. Wel 27,50 euro per uur maar het sjouwwerk deed ik samen met paar vrienden die gratis waren. Wel zwaar werk om 60x60 keramische tegels van 4cm dik ( betonnen onderdek ) te sjouwen.

Graszoden zijn niet zo heel duur en heb ik zelf gelegd. Al met al uurtje is factuurtje. Als je een bedrijf een offerte laat maken zal je van schrikken. Maar dan hoef je zelf ook geen schop aan te raken.
Even voor de goede orde, hoe wist je vooraf dat je zwart zand moest gaan uitgraven, en hoe diep? En dat er geel zand in moest etc? We laten momenteel een paar ontwerpen maken, en daarna is het offertes opvragen voor het werk. Ik neem aan dat zo'n hovenier dan zegt 'je kunt wel zelf alvast 20 cm zwart zand uitgraven' of zo? In dat geval wil ik ook best zelf wat werk verzetten, maar op eigen houtje de schop in de tuin zetten? Ik zou niet weten waar ik mee bezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat zit er netjes uit d:)b Klinkers etc. gewoon gereinigd met de hogedrukspuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
Borromini schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:21:
[...]

Dat zit er netjes uit d:)b Klinkers etc. gewoon gereinigd met de hogedrukspuit?
Thanks! De tegels/klinkers inderdaad met de hogedruk gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat heeft vast voldoening gegeven :) lekker netjes weer zo.
Schuurtje nog schilderen? Nu alles zo netjes is, oogt die nog wat "vies" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
Misschien off-topic vraagje. Met zo'n grote loungeset, waar laten jullie alle kussens? Ik gooi ze nu maar in de garage op een hoop maar wil nog wel eens een nutte opbergplaats maken. Of laten jullie ze buiten liggen in weer en wind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 09:14
Onze tuinkussen blijven buiten liggen, maar wel overdekt. Ze worden dus niet nat (muv van heftige sneeuwbuien en een specifieke wind, dan leggen we ze even binnen in huis of de garage).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:54
Milo85 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:33:
Misschien off-topic vraagje. Met zo'n grote loungeset, waar laten jullie alle kussens? Ik gooi ze nu maar in de garage op een hoop maar wil nog wel eens een nutte opbergplaats maken. Of laten jullie ze buiten liggen in weer en wind?
Mijn ouders hebben een grote opbergbak voor alle kussens waar ze in principe altijd inliggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
Martinusz schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:27:
[...]

Dat heeft vast voldoening gegeven :) lekker netjes weer zo.
Schuurtje nog schilderen? Nu alles zo netjes is, oogt die nog wat "vies" :P
Thanks! Voldoening geeft het zeker 8) En de schuur ziet er op de foto wat erger uit dan het is, we gaan hem nog goed schoonmaken en de bovenste rand wordt wel nog geschilderd. Bedankt voor het meedenken!
Milo85 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:33:
Daar zitten wij ook nog mee. We hebben ze voor nu ook gewoon in de schuur gelegd, maar willen planken aan de muur maken waar ze op komen te liggen. Hebben geen plek in de tuin voor zon grote plastic bak, anders is dat nog een optie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zonde van het weghalen van de mooie bomen die al voor de schuur stonden. Nu zit je tegen die lelijke huizen aan te kijken wat je met nieuwe leibomen niet afvangt. Waarom moesten ze weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
kaboom1555 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:42:
[...]

Zonde van het weghalen van de mooie bomen die al voor de schuur stonden. Nu zit je tegen die lelijke huizen aan te kijken wat je met nieuwe leibomen niet afvangt. Waarom moesten ze weg?
De meeste bomen die er stonden waren of dood of zover uit fatsoen dat we er weinig mee konden doen, daarnaast nam het veel zon weg en voelde de tuin een stuk kleiner aan. Daarom wilde we ze liever weg hebben en willen we het toch een beetje aankleden met de nieuwe leibomen. Deze leibomen zijn ongeveer 3 meter hoog, komen toch iets boven de schuur uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Milo85 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 08:26:
@Teijgetje Ik vind die video's van Jurgen/Tuinmanieren echt ideaal. Daar heb ik zo veel van geleerd.
Inderdaad, op de een of andere manier blijft het goed hangen wat hij zegt. Ook gewoon een aardige vent om naar te kijken en die stem van die (zijn?) vrouw tussendoor is ook best grappig.

En vooral handig dat de filmpjes in de juiste tijd van het jaar gepost worden. Binnenkort als het goed is over gras verticuteren, dus dat is dan gelijk een mooie reminder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambo41
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-08 18:54
Afgelopen weekend nieuwe grasmat gelegd met graszoden. De grond (zand) van te voren goed gespit, +/- 30CM. Nu blijft met sproeien het water op het gras liggen. Voorheen lag er ook gras en nooit last van drainage problemen. Is dit een probleem wat normaal is bij net aangelegde graszoden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:57
Hoi,

Heeft er iemand een idee wat dit voor een plant is? Het lijk op zich op een soort spar of zo, maar hij heeft niet de typische form. Hij groet relatief langzaam en is niet door mij bijgeknipt of zo, dus dit is zijn vorm. Enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jr56T4mBgDihm-as51nYi8gEBU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ECqOtkzNJD0Ml76WuqkJeHCe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@mfkne Dat lijkt me een taxus.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Borromini en @Martijn1990

Bestrating van beton kan je beter niet met de hogedruk reiniger schoon maken. Hierdoor wordt je bestrating alleen maar sneller groen. Beter is natuurazijn, biotex of de daarvoor bestemde producten.

@BeQuietAndDrive
Zwart zand is grond, klei, veen enz. Geel zand is stopzand. ;)

Hoeveel je moet afgraven is puur afhankelijk van de situatie en toepassing. Hier is niet een eenduidig antwoord op te geven. Vaak is 20cm afgraven niet voldoende omdat je (afhankelijk van de ondergrond) graag een zandbed wil hebben van 20cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

pjot1 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:12:

Bestrating van beton kan je beter niet met de hogedruk reiniger schoon maken. Hierdoor wordt je bestrating alleen maar sneller groen. Beter is natuurazijn, biotex of de daarvoor bestemde producten.

@BeQuietAndDrive
Zwart zand is grond, klei, veen enz. Geel zand is stopzand. ;)

Hoeveel je moet afgraven is puur afhankelijk van de situatie en toepassing. Hier is niet een eenduidig antwoord op te geven. Vaak is 20cm afgraven niet voldoende omdat je (afhankelijk van de ondergrond) graag een zandbed wil hebben van 20cm.
Thanks, dat snap ik. Maar dat je dat moest doen, dat vertelt een hovenier je ter plaatse neem ik aan? Want hoe kun je dat anders weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:46:
[...]

Thanks, dat snap ik. Maar dat je dat moest doen, dat vertelt een hovenier je ter plaatse neem ik aan? Want hoe kun je dat anders weten?
Ik ben stratenmaker. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
pjot1 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:12:

Thanks! Toevallig is mijn schoonvader ook stratenmaker en die vertelde juist dat het met deze stenen prima kon :P Het is in ieder geval te laat om het anders te doen, maar zal het wel onthouden haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:22
Rambo41 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 12:27:
Afgelopen weekend nieuwe grasmat gelegd met graszoden. De grond (zand) van te voren goed gespit, +/- 30CM. Nu blijft met sproeien het water op het gras liggen. Voorheen lag er ook gras en nooit last van drainage problemen. Is dit een probleem wat normaal is bij net aangelegde graszoden?
Ja hoor. Die zoden hebben zich waarschijnlijk flink verdicht toen ze opgerold op transport gingen. De grond die je hebt gespit (en daarna gewalst neem ik aan?) moet zich even een beetje zetten en weer 'open' geraken. Als dat eenmaal is gebeurd en de grond van de zoden is een geheel met de grond in de... uh... grond, dan zal het geen probleem meer zijn.
Vorig jaar hier gras gezaaid en toen stonden er ook overal plassen na het watergeven. Na een paar weken was dat weg en liep het water goed de grond in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:43
Wij hebben een huis gekocht en die willen we vanaf de zomer (deels) aanpakken. Het is nog afwachten hoe het er deze zomer uitziet, maar nu is het nog wat kaal.
We hebben nul ervaring met tuinontwerp/inrichting, en hoe meer ik er over lees hoe moeilijker het lijkt :D Zijn er tips voor (online) leesvoer of cursussen?
Het meest waardevolle wat ik tot nu toe heb gevonden zijn de video's van Y garden en Garden Tutor.

We overwegen om met de achtertuin op het zuidoosten een pergola tegen het huis te zetten en te laten begroeien als zonwering. Met ons huidige knikarmscherm merken we dat het toch onaangenaam warm kan worden daaronder, en we hopen dat het met begroeiing aangenamer wordt.
We zijn bezorgd dat het veel licht zal wegnemen uit huis, dus we zijn op zoek naar een klimmer die niet heel dicht groeit, laat in het blad komt en na de zomer teruggesnoeid kan worden. Online is het erg lastig om zulke details te vinden. Hebben jullie suggesties?

Huidige tuin zoals die in december was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oIdMMX5isoMO7adU54n1dMzlpU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sTM0Aj0NcMTlLk1BZsj175Ox.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZEOepo90Hl5np7csKrsb2eNarQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdFibTzqqRzZ0B95p4aLpxN6.jpg?f=fotoalbum_tile

en de eerste schets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afc0GXU7oyudP_1Xawl5DRNzzQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJ1dFW3EbsbbpnBy9k5sa8Gi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rambo41
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-08 18:54
RobNemoo schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:27:
[...]

Ja hoor. Die zoden hebben zich waarschijnlijk flink verdicht toen ze opgerold op transport gingen. De grond die je hebt gespit (en daarna gewalst neem ik aan?) moet zich even een beetje zetten en weer 'open' geraken. Als dat eenmaal is gebeurd en de grond van de zoden is een geheel met de grond in de... uh... grond, dan zal het geen probleem meer zijn.
Vorig jaar hier gras gezaaid en toen stonden er ook overal plassen na het watergeven. Na een paar weken was dat weg en liep het water goed de grond in.
Bedankt. Heb de grond inderdaad ook gewalst. Omdat iedereen adviseert om de eerste weken goed te sproeien was ik al bang dat ik alles kapot sproei omdat het water blijft staan. Sproei nu hooguit 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastergo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 18:22
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:09:
[...]

Even voor de goede orde, hoe wist je vooraf dat je zwart zand moest gaan uitgraven, en hoe diep? En dat er geel zand in moest etc? We laten momenteel een paar ontwerpen maken, en daarna is het offertes opvragen voor het werk. Ik neem aan dat zo'n hovenier dan zegt 'je kunt wel zelf alvast 20 cm zwart zand uitgraven' of zo? In dat geval wil ik ook best zelf wat werk verzetten, maar op eigen houtje de schop in de tuin zetten? Ik zou niet weten waar ik mee bezig ben.
Bestrating moet op geel zand. En dan +- 15 tot 20 cm geel zandbed. Dus zwart eruit en geel erin en aantrillen. Dus daar kan je al mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Mastergo schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:46:
[...]

Bestrating moet op geel zand. En dan +- 15 tot 20 cm geel zandbed. Dus zwart eruit en geel erin en aantrillen. Dus daar kan je al mee aan de slag.
Klopt, alleen weet ik nog niet waar de bestrating gaat komen, en hoe hoog die dan moet komen. Daar moet ik eerst een goed ontwerp voor hebben.

Wat is aantrillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:14:
[...]

Klopt, alleen weet ik nog niet waar de bestrating gaat komen, en hoe hoog die dan moet komen. Daar moet ik eerst een goed ontwerp voor hebben.

Wat is aantrillen?
Verdichten. (met een trilplaat bijvoorbeeld) of inwateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:22
Rambo41 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:59:
[...]

Bedankt. Heb de grond inderdaad ook gewalst. Omdat iedereen adviseert om de eerste weken goed te sproeien was ik al bang dat ik alles kapot sproei omdat het water blijft staan. Sproei nu hooguit 10 minuten.
Dat is prima, gewoon vochtig houden, meer is niet nodig. Die plassen zijn ook snel weg als je stopt met sproeien. In deze tijd gaat het prima groeien, de lucht is ook nog vochtig genoeg, dus het droogt niet snel uit. Het regent de komende week wat weinig, dus elke dag even wat bijwateren is genoeg. Gras kan wel wat hebben, dat krijg je niet zomaar kapot.
Pagina: 1 ... 66 ... 188 Laatste