FireFoz schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:45:
Ik heb een aantal hulst planten gepland vorig jaar en wil daar een dichte haag van maken. Ze zijn al 1,5 meter hoog. Klopt het dat op iedere knip 2, 3 of 4 splitsingen/nieuwe takken komen? En geldt dat ook voor de stam/top? Ik heb bij een plant een behoorlijk stuk "stam" zonder zijtakken namelijk.
In principe splitst een tak zich als je hem snoeit, maar soms splitst hij in drie of vier takken. Dus ga er van uit dat het er twee minimaal worden en de rest is "winst".

Dat geldt ook voor de top, alleen groeit hij daarna vaak eerst opzij ipv verder omhoog. Maar uiteindelijk zullen die topscheuten weer naar het licht toe willen, en iets/licht omhoog groeien. Wil je de zijscheuten weer echt omhoog krijgen dan moet je ze weer snoeien en dan pas zullen een paar scheuten echt omhoog gaan.
Wat wel kan is dat een gesnoeide tak niet alleen splitst maar ook meerdere zijscheuten gaat maken aan die tak.
Bij een kale stam moet je helaas helemaal terug tot haast op de stam om de hulst te dwingen nieuwe uitlopers op/uit de stam te maken. Laat je de kruin staan dan zal hij daar uitlopen ipv op de stam.
Hou er rekening mee dat dat allemaal niet heel snel gaat. Hulst groeit nu eenmaal niet zo snel.
Om een idee te krijgen.
Onze hulstboom had na een aantal jaren geen snoei om hem mooi vol in blad te houden (jouw zijtakken) alleen nog meterlange takken met aan het eind een toefje blad.
Deze heb ik op 12 juni 2020 kaal gesnoeid, waarna hij langzaam weer takjes is gaan maken overal.
Inmiddels heeft hij weer wat bosjes "haar".
Met dank aan Google kon ik teruggaan tot 2008 hoe hij er uit zag en hoe hij er na verwaarlozing uit zag.
En hoe (langzaam) hij uitloopt na snoeien.
De boom heeft ruim kalk en mest gekregen na het snoeien.
Chronologisch:
/f/image/zYXKuY2AS2pGmvQ0fwFsF3Gc.png?f=fotoalbum_tile)
nov 2008
/f/image/9a54Cg0vV9byvkeLQoq6VJI6.png?f=fotoalbum_tile)
aug 2010
/f/image/NaXI9vQRfCEWYRAe0t57PKUn.png?f=fotoalbum_tile)
aug 2018
/f/image/Kktaw07Zvxt8dYPKrpzY391L.png?f=fotoalbum_tile)
juni 2019
:strip_exif()/f/image/0vM4pEwdD4WtL8LYNSi4SST4.jpg?f=fotoalbum_tile)
12 juni 2020
Alle takken/snoeiwonden zijn daarna afgedekt met
Lac Balsam.
/f/image/5yVb5syiJV6wSi0mkzdV5jV6.png?f=fotoalbum_tile)
eind juli 2020
:strip_exif()/f/image/OHWQB03f5gGcIPjnCThw64oN.jpg?f=fotoalbum_tile)
15 augustus 2020
:strip_exif()/f/image/TqVyxTWk4dPli9cTAC0M8FWK.jpg?f=fotoalbum_tile)
8 feb 2021
Wat ik wel zag is dat er eindelijk knappe foto`s op Streetview staan, met mooi gemaaid gras en alle hortensia`s die vorig jaar aangeplant zijn in bloei.
Dit jaar komt er een fontein op de voorgrond/water........
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.