Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:19
Dr. Donald schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:39:

We overwegen om met de achtertuin op het zuidoosten een pergola tegen het huis te zetten en te laten begroeien als zonwering. Met ons huidige knikarmscherm merken we dat het toch onaangenaam warm kan worden daaronder, en we hopen dat het met begroeiing aangenamer wordt.
We zijn bezorgd dat het veel licht zal wegnemen uit huis, dus we zijn op zoek naar een klimmer die niet heel dicht groeit, laat in het blad komt en na de zomer teruggesnoeid kan worden. Online is het erg lastig om zulke details te vinden. Hebben jullie suggesties?
Er zijn niet zoveel klimmers die pas laat wakker worden, amper groeien, en weer vroeg stoppen, of ze moeten niet aanslaan.

Ik denk dat Chinese blauwe (of witte of roze) regen wel iets kan zijn voor je. Die kan je het hele jaar snoeien en snoei je uiteindelijk elk jaar terug tot op de basistakken.
Heb je dus helemaal zelf in de hand.

Behalve dat je kinderen/huisdieren de bonen/peultjes niet moeten eten.......dat is ze aan te leren en anders is het meestal na één keer over. :+
ze gaan na twee boontjes al braken/misselijk/ziek, te veel inname zodat je dood gaat lukt dus niet. Ze wijsmaken dat je dan dood gaat lukt meestal wel. ;)

In de topicstart staan nog wat planten/bomenwijzers, bij sommige kan je zoeken op wensen.
Wellicht vind je daar ook nog iets.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 24-03-2021 20:53 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:40
Iemand ervaring met het schilderen van betonnen tuinblokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@aschja
Wat wil je weten?
Goed reinigen met de hoge drukreiniger, laten drogen, rollen met betonverf en mohairroller.
Zijn het poreuze betonblokken met gaatjes dan kun je ze beter/makkelijker spuiten. Met een Wagner W100 gaat dat snel. Nieuw 6 tientjes en gebruikt te vinden voor weinig op MP.

(Beton)verf voor buiten is momenteel nog 5 dagen met 25% korting aan te schaffen bij Karwei.
Bij Bouwmaat iets goedkoper, maar dan heb je een pasje nodig. Bouwmaat helpt momenteel alleen zakelijke klanten.

Deze verven zijn slijtvast, wil je extra slijtvast dan moet je vloerbetonverf hebben, die is uiteraard duurder.
Net als op kleur duurder is.
Hornbach is altijd goedkoop en daar kost de vloercoating (sterker maar niet op waterbasis) hetzelfde als de gewone acrylverf bij BM of Karwei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Teijgetje schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:56:
@aschja
Wat wil je weten?
Goed reinigen met de hoge drukreiniger, laten drogen, rollen met betonverf en mohairroller.
Zijn het poreuze betonblokken met gaatjes dan kun je ze beter/makkelijker spuiten. Met een Wagner W100 gaat dat snel. Nieuw 6 tientjes en gebruikt te vinden voor weinig op MP.

(Beton)verf voor buiten is momenteel nog 5 dagen met 25% korting aan te schaffen bij Karwei.
Bij Bouwmaat iets goedkoper, maar dan heb je een pasje nodig. Bouwmaat helpt momenteel alleen zakelijke klanten.

Deze verven zijn slijtvast, wil je extra slijtvast dan moet je vloerbetonverf hebben, die is uiteraard duurder.
Net als op kleur duurder is.
Hornbach is altijd goedkoop en daar kost de vloercoating hetzelfde als de gewone bij BM of Karwei.
Wij hebben ondertussen offertes gekregen van plantenbakken. En schrokken ons een hoedje. €1200+ voor 3 plantenbakken. Als ik van die antraciete tuinblokken zou leggen zit ik zo rond de €350. Daar wil ik wel een kwast voor pakken. Ik zou er nog voor stucen en bouwblokken gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N30K
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-04-2024

N30K

\m/

Dr. Donald schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:39:

We zijn bezorgd dat het veel licht zal wegnemen uit huis, dus we zijn op zoek naar een klimmer die niet heel dicht groeit, laat in het blad komt en na de zomer teruggesnoeid kan worden. Online is het erg lastig om zulke details te vinden. Hebben jullie suggesties?
Je zou ook hop kunnen proberen. die haal je in de herfst helemaal weg en groeit elk jaar opnieuw.
Bijkomend voordeel is dat je er bier mee kan maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
N30K schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:37:
[...]

Je zou ook hop kunnen proberen. die haal je in de herfst helemaal weg en groeit elk jaar opnieuw.
Bijkomend voordeel is dat je er bier mee kan maken ;)
Hop? Dat gaat toch hop, hop, hop, door de hele tuin?
We hebben het wel eens over Hedera in dit forum ... :X ;)

https://groenepassies.nl/...anten/hop-humulus-lupulus

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 25-03-2021 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
Volgens Jurgen is het dit weekend perfect om je gazon weer aan te pakken, dus ik weet wat er dit weekend op de planning staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Cheesy schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:34:
Hop? Dat gaat toch hop, hop, hop, door de hele tuin?
We hebben het wel eens over Hedera in dit forum ... :X ;)
Valt mee hoor, het is geen bamboe of hedera.
Hij 'woekert' vooral boven de grond (groeit erg hard) maar sterft na de bloei ook weer af.

[ Voor 16% gewijzigd door Slonzo op 25-03-2021 10:30 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:12
Oude situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2y_lsJKPf3ed15JXJ20nPZzrAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V10LF8JxLbFM6RgWAlDH8ni6.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe situatie na 1 dag werk :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-3co4X5A36CiTMDZ5XfYMu_rUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nKjC4gMPEmQBEZpsP5yJ9G8k.jpg?f=fotoalbum_large

Zaterdag komt de grond, lavasteen en prairie beplanting, ik kan niet wachten tot de zomer (y)
Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wel wat <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
Daar is flink gewerkt!

En het ziet er nu al beter uit :+

Leuk dat we het project zo mee kunnen volgen!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMatthijs
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 12:45
mfkne schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:05:
Hoi,

Heeft er iemand een idee wat dit voor een plant is? Het lijk op zich op een soort spar of zo, maar hij heeft niet de typische form. Hij groet relatief langzaam en is niet door mij bijgeknipt of zo, dus dit is zijn vorm. Enig idee?

[Afbeelding]
Dat is waarschijnlijk een Abies koreana cultivar, bijvoorbeeld de Abies koreana ‘Compact Dwarf’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyroq
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-05 15:30
Beste Tweakers, advies gevraagd!
Ik heb een klein ommuurd tuintje met een flinke overkapping (>50%). Die is nu volledig bestraat, maar ik wil dat vervangen door kiezel en een vlonder onder de overkapping. Het lastige is dat ik slechts 5 cm hoger kan gaan dan de tegels nu liggen, anders kom ik boven de drempel van de aangrenzende schuifdeur uit.

Normaliter zou je onder een vlonder liggers plaatsen, maar zou het ook mogelijk zijn om dit niet doen, zodat ik minder de hoogte in ga en onder de 5cm kan blijven? De vlonder wordt door de overkapping in principe niet zeiknat, op een halve meter na misschien als er wind staat. Direct op de tegels de vlonderplanken leggen zou veel werk schelen natuurlijk.

Iemand ervaring hiermee of gedachtes hierover?

Filmpje uitzoeken? www.filmoftheday.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Teijgetje schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:38:
@FireFoz

En inderdaad, als je een tak snoeit dan zal de spruit haaks op die takrichting groeien, etc.
Met snoeien kan je dan ook prima richting geven aan hoe je de struik wil laten groeien.
Toch snap ik nog steeds iets niet :p ik heb dus een hulst gekocht van 1.50m hoog bij de kweker. Deze is onderin slechts 40cm breed en zo tot bovenaan kort gehouden. Deze takken zijn dus overduidelijk gesnoeid... Maar toch zitten er veel van die takken (die dus van de stam komen) geen vertakkingen, terwijl die eerste takken eigenlijk het meest geknipt zouden moeten zijn?

Hierdoor kan ik eigenlijk slecht zien welke ik nou wel en niet moet knippen... Ik was op een gegeven moment maar alles dat 10cm van de stam of laatste vertakking af was te knippen maar toen moest ik wel heel veel knippen... Klopt dat wel?

[ Voor 14% gewijzigd door FireFoz op 25-03-2021 20:25 ]

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
FireFoz schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:24:
[...]
Deze takken zijn dus overduidelijk gesnoeid... Maar toch zitten er veel van die takken (die dus van de stam komen) geen vertakkingen, terwijl die eerste takken eigenlijk het meest geknipt zouden moeten zijn?
Hij is niet van plastic? :+ ;) ;)
Hierdoor kan ik eigenlijk slecht zien welke ik nou wel en niet moet knippen... Ik was op een gegeven moment maar alles dat 10cm van de stam of laatste vertakking af was te knippen maar toen moest ik wel heel veel knippen... Klopt dat wel?
Een hulst wil van nature de breedte in. Hoe je snoeit ligt er aan waar je hem heen wil laten groeien.
Wil je hem hoog dan moet je vaak toppen, wil je hem breed dan zou je niets hoeven doen behalve dan dat hij dan "kaal" wordt rondom de stam/in het hart. Om dat vol blad te houden moet je dus regelmatig toppen.
Zoals Jurgen uitlegt 2x per jaar.

Als jij terugsnoeit van 40 cm tak naar 10 cm maakt hij na 10 cm weer nieuw blad, en wat daartussen vanaf de stam en aan de stam wat nieuwe takken.
Heel veel knippen maakt niet uit, hoe sterker je snoeit hoe sterker een plant uitloopt. Om een kale stam weer in het blad te krijgen is dat de manier.

Alleen snap ik nu niet helemaal meer wat je wilt. Ik dacht een haag die dicht moet groeien, dat moet je dus langzaam doen door twee keer per jaar de horizontale takken te toppen. Maar niet te veel terugsnoeien dan als hij de breedte in moet.
En wil je hem de hoogte in krijgen dan hou je hem op een bepaalde diameter, door hem tot daar twee keer per jaar terug te knippen. Zoals Jurgen uitlegt. Dan zal hij ipv breed omhoog moeten, en een vollere struik/boom maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Iemand nog een goede tip voor de voeding van een Japanse hulst? Is dat een kwestie van rondom de planten een beetje harken en dat mengen met humusrijke grond?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
VinnyAMS schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:25:
Stenen blokken en zelf bouwen. Weet ook niet waar je de bakken precies wil hebben.

[...]
Uiteindelijk inderdaad besloten om betonnen tuinblokken te gebruiken van 60x12x10. Iets minder straks, maar scheelde €1000 met op maat gemaakte bakken. Witte betonverf en klaar. Compromis. Ik had liever strakke witte bakken gewild, maar het verschil was te groot inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 17:04
Ik heb deze gebruikt, zelfs hoekstukken erbij.
https://excluton.nl/produ...llence-hoek-30x60x12-nero
aschja schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:27:
[...]

Uiteindelijk inderdaad besloten om betonnen tuinblokken te gebruiken van 60x12x10. Iets minder straks, maar scheelde €1000 met op maat gemaakte bakken. Witte betonverf en klaar. Compromis. Ik had liever strakke witte bakken gewild, maar het verschil was te groot inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
Had het gezien inderdaad.
De verticuteerhark maar is uitpakken morgen. Gazongrond is binnen. Daarna zaaien.
Milo85 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 09:47:
Volgens Jurgen is het dit weekend perfect om je gazon weer aan te pakken, dus ik weet wat er dit weekend op de planning staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
leejoow schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 07:55:
Iemand nog een goede tip voor de voeding van een Japanse hulst? Is dat een kwestie van rondom de planten een beetje harken en dat mengen met humusrijke grond?
Op Tweakers wordt van je verwacht dat je eerst zelf zoekt naar oplossingen.

Simpele zoekactie met google: resultaat

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Okay, misschien was mijn vraag wat te kort door de bocht, maar dat had ik inderdaad ook gevonden. Mijn vraag is vooral over de zinsnede: "U kunt de grond waarin de Japanse hulst staat zo nu en dan omwoelen en vermengen met humusrijke tuingrond"

Is dat gewoon een beetje oppervlakkig harken en dus een laagje mengen of is het de bedoeling dat dat dieper gaat (bijvoorbeeld een centimeter of 10/15)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
Aha zo ja. Oppervlakkig mengen is voldoende. Trekt er vanzelf (of met behulp van regenwormen) wel verder in.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
Ik heb een "gazon" dat op sommige plekken meer uit mos bestaat dan uit gras. Hier ben ik 2x (kruislings) overheen gegaan met een oude verticuteermachine van lidl, maar ik heb geconstateerd dat er nog steeds veel mos aanwezig is en ook nog steeds veel vilt. Je ziet op veel plekken dus nog steeds geen aarde. Nu heb ik een nieuwe verticuteermachine gekocht die tot 12mm diep kan. Net even getest en die haalt echt alles er uit waarna ik aarde zie. Maar het begint ook wel wat op een grond frees te lijken omgeploegde aarde met nauwelijks gras... Maar ja nieuw gras zaaien op vilt lijkt me zinloos nietwaar?

Ik neig er naar om gewoon alles op de diepste stand te doen en zo met een bijna nieuw gazon te beginnen. Het zal even lelijk zijn maar beter dan de helft te laten zitten nu we toch bezig zijn.

En dan na het verticuteren, eerst kalk, zaaien of bemesten of twee tegelijk? Heb er al veel over gelezen maar overal hebben ze het over "wat bijzaaien" maar dit is een bijna nieuw gazon op ondergrond dat bedekt was met mos....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
Zou inderdaad helemaal opnieuw beginnen.
Dit YT kanaal heeft er, denk ik zelf, wel goede video's over.

https://youtube.com/c/Tuinmanieren
FireFoz schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:18:
Ik heb een "gazon" dat op sommige plekken meer uit mos bestaat dan uit gras. Hier ben ik 2x (kruislings) overheen gegaan met een oude verticuteermachine van lidl, maar ik heb geconstateerd dat er nog steeds veel mos aanwezig is en ook nog steeds veel vilt. Je ziet op veel plekken dus nog steeds geen aarde. Nu heb ik een nieuwe verticuteermachine gekocht die tot 12mm diep kan. Net even getest en die haalt echt alles er uit waarna ik aarde zie. Maar het begint ook wel wat op een grond frees te lijken omgeploegde aarde met nauwelijks gras... Maar ja nieuw gras zaaien op vilt lijkt me zinloos nietwaar?

Ik neig er naar om gewoon alles op de diepste stand te doen en zo met een bijna nieuw gazon te beginnen. Het zal even lelijk zijn maar beter dan de helft te laten zitten nu we toch bezig zijn.

En dan na het verticuteren, eerst kalk, zaaien of bemesten of twee tegelijk? Heb er al veel over gelezen maar overal hebben ze het over "wat bijzaaien" maar dit is een bijna nieuw gazon op ondergrond dat bedekt was met mos....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Vandaag hebben we een japanse sierkers in onze tuin geplaatst. (Prunus subhirtella 'Autumnalis')
Prachtige boom, maar we vinden dat de takken toch wat hoog beginnen. (Rond de 2 meter, de boom zelf is nu nog een kleine 3.5 meter.)

Zoiets als dit:
https://www.directplant.n...bhirtella-autumnalis.html

Weet iemand of het mogelijk is en zo ja, hoe, dit ding lager op de stam te enten zodat we effectief lager op de stam wat uitloop krijgen?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:12
FireFoz schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 19:18:

ik heb veel (grote) bomen en dus plaatselijk aan het eind van de winter veel mos. Mijn aanpak is al jaren om te verticuteren (ik doe dat overigens met de hand, dan krijg ik er veel meer mos uit met minder schade aan het gras), dan graszaad, en dan een dunne laag compost in het gras werken. Daarna voorzichtig kunstmest en wachten.

De grassprietjes piepen wel weer door het compost heen, maar het mos blijft er onder en sterft dan af. Dus elk jaar heb ik een maand later in het voorjaar weer een prachtige grasmat waar geen mos te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Over doorzaaien gesproken, met twee kids is een ontoegankelijk gazon niet ideaal. Iemand tips om de tijd dat er niet overheen gelopen mag worden zo kort mogelijk te houden? Waar moet ik minimaal rekening mee houden? Kids zijn uiteraard minder zwaar dan volwassenen, kan ik daar nog onderscheid in maken na een bepaalde periode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Of gewoon accepteren dat ze er soms eens overheen lopen en dat je dus geen 100% resultaat maar een 90% resultaat behaalt.....

Gras is best sterk :)

[ Voor 9% gewijzigd door Hmmbob op 27-03-2021 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-09 18:41
Deze week van takken van gekapte en gesnoeide bomen een constructie gemaakt waarlangs straks tomaten en pompoenen kunnen groeien. Had nog genoeg over voor een takkenril, ter bevordering van de biodiversiteit. Blij met het resultaat! Binnenkort gras zaaien zodat het pad achterlangs doorloopt, en langs de takkenril een pad van houtsnippers aanleggen.

NB. Zoals te zien is had ik goede hulp ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66kAzr6CPRTiGowigHhFlcXqTdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRYVweGwMDUMHL9Md8BfObom.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
Het verticuteren is meer op omploegen gaan lijken.
Denk eraan om de borders uit te breiden en dan ertussen in grind voor een looppad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkOArIaxf9cOXMQP-D-jWBoaRGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RuAEOIGiDhwyxsQGX82JwNPj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtyshiVFY-Dt_stOKyNyKWIqoRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4FibOZt9pMoQ2dagwcB8kRB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Hmmbob schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:37:
Of gewoon accepteren dat ze er soms eens overheen lopen en dat je dus geen 100% resultaat maar een 90% resultaat behaalt.....

Gras is best sterk :)
Kan me voorstellen dat het de eerste pakweg 2-4 weken toch best wel kwaad kan als, al zijn het kids, over net tevoorschijn gekomen sprietjes lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
JBS schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:29:
[...]
Kan me voorstellen dat het de eerste pakweg 2-4 weken toch best wel kwaad kan als, al zijn het kids, over net tevoorschijn gekomen sprietjes lopen?
Oh ik ook, maar als je je kinderen er niet vanaf kan houden op een redelijke wijze dan moet je misschien genoegen nemen met minder ;)

Afweging dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
VinnyAMS schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:25:
Het verticuteren is meer op omploegen gaan lijken.
Denk eraan om de borders uit te breiden en dan ertussen in grind voor een looppad.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
SOwieso een pad aanleggen, anders heb je volgend jaar hetzelfde issue. En als je de borders uitbreidt, heb je geen plek meer om te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:02
JBS schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:29:
[...]
Ik heb ook van die bengels en die trekken zich niks aan van jonge sprietjes. Wat helpt is veel doorzaaien en bemesten. En geduld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
Denk inderdaad dat ik geen gras meer in ga zaaien. Plek om te zitten hebben we onder de gallerij, dus dat lijkt me geen probleem bij het uitbreiden van de borders.
Even bezinnen en een heel nieuw plan maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnRARwABm_a1CDBuWUdJi7R3yGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQK75ligzEPwavdMsRcosjPv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOQBepLjIqPKxKVcRIm4e3tPGN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvN5PDa9g4UqMNUPiIKt13gv.jpg?f=fotoalbum_large
Hmmbob schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:46:
[...]

SOwieso een pad aanleggen, anders heb je volgend jaar hetzelfde issue. En als je de borders uitbreidt, heb je geen plek meer om te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Laatst online: 03-09 10:18
Cyroq schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:57:
Ik heb een klein ommuurd tuintje met een flinke overkapping (>50%). Die is nu volledig bestraat, maar ik wil dat vervangen door kiezel en een vlonder onder de overkapping. Het lastige is dat ik slechts 5 cm hoger kan gaan dan de tegels nu liggen, anders kom ik boven de drempel van de aangrenzende schuifdeur uit.

Normaliter zou je onder een vlonder liggers plaatsen, maar zou het ook mogelijk zijn om dit niet doen, zodat ik minder de hoogte in ga en onder de 5cm kan blijven? De vlonder wordt door de overkapping in principe niet zeiknat, op een halve meter na misschien als er wind staat. Direct op de tegels de vlonderplanken leggen zou veel werk schelen natuurlijk.

Tja rechtstreeks de planken op tegels leggen gaat problemen opleveren denk ik. Als je uit gaat van planken die 21mm dik zijn zou je er balken / latten van 25mm dik onder kunnen leggen, dan heb je in ieder geval ventilatie eronder.

Een andere optie is misschien houten tegels:
https://www.ikea.com/nl/n...bruin-gelazuurd-90234226/

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:06
unezra schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:05:
Weet iemand of het mogelijk is en zo ja, hoe, dit ding lager op de stam te enten zodat we effectief lager op de stam wat uitloop krijgen?
Je wil een extra tak op de stam enten, of de hele kroon een stuk lager?

Ik heb er geen verstand van, maar is het in het laatste geval geen idee om de boom een stukje dieper in te graven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:04
Vraagje voor de experts onder ons

Heb vorig jaar in juni nieuwe grasmatten gelegd.

Het is nu een jaartje oud en hier en daar is het gras niet goed gaan groeien.

Vooral bij het hek is alles kapot gelopen.

Mag ik dit gras al verticuteren en terug dik inzaaien en bemesten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Hola, wellicht is iemand hier expert in kunstgras..
Ik ben dus van plan om kunstgras aan te leggen, via de aannemer contact gekregen van stuntgras - zit in Alphen ad Rijn. Ze verkopen nieuwe kunstgras maar de main business is denk ik hun tweedehands aanbod.
In eerst instantie dacht ik van he - tweedehands?? Maar vandaag langs geweest en wat bleek, een rij mensen!
Stuntgras koop dus waarschijnlijk kunstgras van voetbalvelden/ hockeyvelden in en dan snijden ze het in stukken voor particulier verkoop. Kost 8 eur per m2 wat natuurlijk bizaar goedkoop is. Ik was daar even half u wezen kijken, niet normaal hoeveel ze verkopen..... Sommige zijn goed schoon, sommige minder. Volgens hun is alle vuil met hogedruk weg te krijgen. Iemand ervaring mee met tweedehands kunstgras? En is zo'n ex-speelveld kunstgras geschikt voor achtertuin (waar kinderen gaan spelen)? Ik heb het even gevoeld en is wel lekker zacht, niet van de scherpe korte gras.. Voor mij is het minder belangrijk of het super mooi/ echt uitzien is of niet, het is meer voor kinderen om te gaan spelen. Nou ja, zolang het niet echt super super nep is... :D

[ Voor 16% gewijzigd door SirLct op 28-03-2021 01:30 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:04

A13X

Dude

SirLct schreef op zondag 28 maart 2021 @ 01:08:
Hola, wellicht is iemand hier expert in kunstgras..
Ik ben dus van plan om kunstgras aan te leggen, via de aannemer contact gekregen van stuntgras - zit in Alphen ad Rijn. Ze verkopen nieuwe kunstgras maar de main business is denk ik hun tweedehands aanbod.
In eerst instantie dacht ik van he - tweedehands?? Maar vandaag langs geweest en wat bleek, een rij mensen!
Stuntgras koop dus waarschijnlijk kunstgras van voetbalvelden/ hockeyvelden in en dan snijden ze het in stukken voor particulier verkoop. Kost 8 eur per m2 wat natuurlijk bizaar goedkoop is. Ik was daar even half u wezen kijken, niet normaal hoeveel ze verkopen..... Sommige zijn goed schoon, sommige minder. Volgens hun is alle vuil met hogedruk weg te krijgen. Iemand ervaring mee met tweedehands kunstgras? En is zo'n ex-speelveld kunstgras geschikt voor achtertuin (waar kinderen gaan spelen)? Ik heb het even gevoeld en is wel lekker zacht, niet van de scherpe korte gras.. Voor mij is het minder belangrijk of het super mooi/ echt uitzien is of niet, het is meer voor kinderen om te gaan spelen. Nou ja, zolang het niet echt super super nep is... :D
Hou er wel rekening mee dat kunstgras in de zon aardig heet kan worden en dan niet echt fijn meer is om op te spelen. Dan moet je het met water gaan koelen of schaduw creëren.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azzmodan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-04 14:57
Is garDsign flink veranderd sinds de originele topic? Want ik kan niet vinden met de prijs die genoemd is.
Zit eerder op 20 euro per maand nu.

Ik wil een tuin ontwerpen voor een nieuwbouw woning, kadaster importeren en wat dingen tekenen. In theorie lijkt de tool daar uitstekend voor geschikt, maar ik vind de constante e-mails en pop-ups dat ik een duurdere versie echt heel irritant en de demo mist alle functionaliteit die mij aantrekt.

Als er nou een versie zou zijn waar ik 50 euro betaal en dan gewoon alle functionaliteit voor 1 tuin krijg (van mij apart met een vaste kadaster er in ofzo) dan zou ik het prima vinden. Ook als de demo alle functionaliteit zou bevatten zou het een ander verhaal zijn. Maar een demo aanbieden en dan alsnog alles achter een paywall verstoppen en er constant over zeuren vind ik zo onvriendelijk.

Maar met alle email spam en het constant zeuren dat ik toch echt een andere versie nodig heb ga ik dit maar op de stapel van "niet interessant" gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:38
We willen zo'n 40m2 van onze tuin beplanten met gras, de helft van de 80m2, ik ben zelf niet vies van maaien en onderhouden. Hoeveel onderhoud heeft eigenlijk echt gras nodig? Laten we zeggen dat in de zomermaanden er een opblaasbare zwembad op wordt gezet voor een weekje. Is het gras dan bijvoorbeeld meteen dood? Eigenlijk de hoofdvraag, hoe sterk is gras eigenlijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:08:
[...]

Vandaag eindelijk aan begonnen, morgen spierpijn :+
Todo: nog 7 meter bandjes plaatsen (gen puf meer voor) en aanvullen met verse bemeste grond. Daarna kunnen we gaan planten.
Als de 'bak' klaar is kunnen we beginnen met het stukje grond erachter leeg te maken, daar gaan we wilde bloemen zaaien.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Weer een stapje verder, wéér spierpijn :P
Het vrijgekomen driehoekje achter de bak voor de moestuin ligt er wat rommelig bij zo, ik overweeg om daar ook nog 'even' contouren met bandjes te maken, dat maakt het ook makkelijker om al het grind rondom wat netter er tegenaan te harken. Ik heb nog 18 bandjes van 1 meter liggen, dus dat zijn de kosten niet.

Er word nog wat nachtvorst voorspeld, even wachten nog met zaaien voor de bloementuin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tr5qGz_TOhBQC_pPSb5IQbAP6Ng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIpu6vxtFgNa3ZmvrgUMXvQd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcQNt01QALB-4qFX9E6g5n5DFUQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vm3qR4SjFLdW72nsfImsQhXK.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Cyroq schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:57:

Zoek even op rubberen tegeldragers. Als je de regels onder je planken overslaat moet je wel ergens zorgen dat ze vast zitten trouwens, normaliter schroef je ze daarop met rubber eronder. Ik zou zelf eerder kiezen voor een regel van 4cm dik met daaronder een rubberen tegeldrager van 1cm dik. Kan je je planken tenminste goed vastschroeven en kan het water ook nog weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
mister_S schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:35:
We willen zo'n 40m2 van onze tuin beplanten met gras, de helft van de 80m2, ik ben zelf niet vies van maaien en onderhouden. Hoeveel onderhoud heeft eigenlijk echt gras nodig? Laten we zeggen dat in de zomermaanden er een opblaasbare zwembad op wordt gezet voor een weekje. Is het gras dan bijvoorbeeld meteen dood? Eigenlijk de hoofdvraag, hoe sterk is gras eigenlijk?
Wellicht is het handig eerst even in de topicstart te lezen wat er allemaal staat over gras en vervolgens even deze miniserie van 28 delen te kijken?
Wellicht dan nog even op "gras" zoeken in dit topic (= ca 10 pagina`s leesvoer)?
Dan zijn je meeste vragen al beantwoord.
Het is ondoenlijk steeds weer alles opnieuw te moeten opschrijven. ;)

Heb je daarna nog vragen dan kun je ze natuurlijk stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Die YT filmpjes zijn top. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:21:
[...]
Je wil een extra tak op de stam enten, of de hele kroon een stuk lager?

Ik heb er geen verstand van, maar is het in het laatste geval geen idee om de boom een stukje dieper in te graven?
Ik wil effectief een centimeter of wat lager op de stam een aantal extra takken enten zodat de basis van de boom wat lager is.

Dieper ingraven schijnt niet goed te zijn en nu 'ie eenmaal staat, ga ik 'm zeker niet NOG een keer uitgraven. :) We hadden 'm per ongeluk al te hoog gezet, gelukkig stond 'ie toen nog niet tussen de palen, maar mán wat is dat ding zwaar. Gaan we niet nog een keer doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Azzmodan schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:16:
Is garDsign flink veranderd sinds de originele topic? Want ik kan niet vinden met de prijs die genoemd is.

Ik wil een tuin ontwerpen voor een nieuwbouw woning, kadaster importeren en wat dingen tekenen. In theorie lijkt de tool daar uitstekend voor geschikt, maar ik vind de constante e-mails en pop-ups dat ik een duurdere versie echt heel irritant en de demo mist alle functionaliteit die mij aantrekt.

Als er nou een versie zou zijn waar ik 50 euro betaal en dan gewoon alle functionaliteit voor 1 tuin krijg (van mij apart met een vaste kadaster er in ofzo) dan zou ik het prima vinden. Ook als de demo alle functionaliteit zou bevatten zou het een ander verhaal zijn. Maar een demo aanbieden en dan alsnog alles achter een paywall verstoppen en er constant over zeuren vind ik zo onvriendelijk.

Maar met alle email spam en het constant zeuren dat ik toch echt een andere versie nodig heb ga ik dit maar op de stapel van "niet interessant" gooien.
Onder andere daarom heb ik het programma verder gelaten voor wat het is en ben uiteindelijk voor GardenPlanner gegaan: http://www.smallblueprinter.com/garden/

Zeker niet perfect, maar het kost een appel en een halve peer en het *werkt*. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
A13X schreef op zondag 28 maart 2021 @ 07:43:
[...]

Hou er wel rekening mee dat kunstgras in de zon aardig heet kan worden en dan niet echt fijn meer is om op te spelen. Dan moet je het met water gaan koelen of schaduw creëren.
Ja de helft vd dag schaduw gelukkig. De tweede helft gaan we water gooien idd.
Heb je ervaring met kunstgras ex speelvelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
Azzmodan schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:16:

Ik gebruik floorplanner. Gratis. Is niet specifiek voor tuin design maar voor een snelle sketch voldoet het. Met goeie afmetingen is ie goed accuraat zodat je goed kan inbeelden hoe het eruit gaat zien. Nadat je in 2D heb gemaakt, kan je 3D aanzetten, best grappig. Ook in 3D “street view” achtig waardoor je kan inbeelden hoe het voelt om “er in” te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azzmodan
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-04 14:57
SirLct schreef op zondag 28 maart 2021 @ 18:57:
[...]

Ik gebruik floorplanner. Gratis. Is niet specifiek voor tuin design maar voor een snelle sketch voldoet het. Met goeie afmetingen is ie goed accuraat zodat je goed kan inbeelden hoe het eruit gaat zien. Nadat je in 2D heb gemaakt, kan je 3D aanzetten, best grappig. Ook in 3D “street view” achtig waardoor je kan inbeelden hoe het voelt om “er in” te lopen.
Ja floorplanner heb ik in gebruik voor de binnenkant, maar vond het voor de tuin toch niet ideaal.
Vind het ook niet ergens om wat te betalen (heb ik bij floorplanner ook gedaan) daarom dacht ik dat garDsign misschien wel een optie was.

Ik zal die Garden Planner eens bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:04

A13X

Dude

SirLct schreef op zondag 28 maart 2021 @ 18:53:
[...]

Ja de helft vd dag schaduw gelukkig. De tweede helft gaan we water gooien idd.
Heb je ervaring met kunstgras ex speelvelden?
Nee, alleen "gewoon" kunstgras in een zonnige tuin, dat werd echt aardig heet. Bijna net zo heet als de antraciete tegels.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:48
Hi,

Zijn er in dit topic ook mensen die al eens een verticale tuin hebben aangelegd? Zag nog niet heel veel voorbeelden voorbij komen hier. Ik woon midden in de stad en heb daarom een klein stadstuintje, nu krijg ik van de week op het hok en uitbouw Sedum, maar eigenlijk wil ik een stap verder en ook de voorkant van m'n uitbouw beplanten met een verticale tuin. Nu zie ik deze wel vaak voorbij komen en ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en wat je tussen de muur deze vilt hebt gedaan? Wil iets doen met PVC en kleine afstandshouders zodat de muur voornamelijk droog blijft of de mogelijkheid heeft om te drogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZkcuY_FmiYZXaQP5V7HszXLJp4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWJ4hyLPbsKLFUBSxfPPoK4m.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
SirMemeAlot schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:33:
Hi,

Zijn er in dit topic ook mensen die al eens een verticale tuin hebben aangelegd? Zag nog niet heel veel voorbeelden voorbij komen hier. Ik woon midden in de stad en heb daarom een klein stadstuintje, nu krijg ik van de week op het hok en uitbouw Sedum, maar eigenlijk wil ik een stap verder en ook de voorkant van m'n uitbouw beplanten met een verticale tuin. Nu zie ik deze wel vaak voorbij komen en ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en wat je tussen de muur deze vilt hebt gedaan? Wil iets doen met PVC en kleine afstandshouders zodat de muur voornamelijk droog blijft of de mogelijkheid heeft om te drogen.

[Afbeelding]
Zo'n ding heb ik ooit gekocht op Ali-expres voor een paar euro. Heb deze op een plaat multiplex bevestigd en een paar wit geverfde vuren latten omheen geslagen. Met de bedoeling dat deze 1 of 2 seizoenen zou hangen en dan weggooien. Houdt het echter verrassend lang vol en hangt er nu al 5 jaar.

De waterhuishouding is wel beroerd, die vilten zakken lopen snel leeg. Tegenwoordig laat ik bloemen in het potje staan, dat houdt meer water vast.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zfnnbch/IMG-1878.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Philtjens schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:47:
Vraagje voor de experts onder ons

Heb vorig jaar in juni nieuwe grasmatten gelegd.

Het is nu een jaartje oud en hier en daar is het gras niet goed gaan groeien.

Vooral bij het hek is alles kapot gelopen.

Mag ik dit gras al verticuteren en terug dik inzaaien en bemesten ?
Als het kapot is gelopen is het wellicht een structureel probleem en kan je wellicht beter iets anders daar aanleggen?

Maar het is nu inderdaad de tijd voor verticuteren, inzaaien en bemesten. Voor het mooie had je een maand geleden eigenlijk even kalk moeten strooien. Als je dat vergeten ben mag dat volgens tuinmanieren nu gelijk met bemesten. Ik heb zelf altijd geleerd dat het niet tegelijk mag omdat mest en kalk kan gaan binden waardoor het niet goed opgenomen kan worden. Waarheid zal vast ergens in het midden liggen.

Zelf wacht ik nog twee weken trouwens, het wordt volgende week weer koud en ik was een beetje laat met kalken.

[ Voor 14% gewijzigd door Cheesy op 29-03-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Heeft iemand een (betaalbare) tip voor een overkapping (4x4) die open kan, ik dacht bijvoorbeeld aan lamellen of een schuifdak ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:15
SirMemeAlot schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:33:
Hi,

[Afbeelding]
Ik heb zelf dit systeem Minigarden (1,80 hoog). Had die bakken in de volle zon staan dus afgelopen zomer was bijna iedere plant verbrand. Heb ze nu verplaatst naar de schaduw, maar moet ze nog opnieuw opvullen met planten. Het is wel een fijn systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tj_Sj3VqZ0OY6CUw6uV-ULtQawI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hl03svUfwr91Ys7hCkj0Mhz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
unezra schreef op zondag 28 maart 2021 @ 18:13:
[...]

Onder andere daarom heb ik het programma verder gelaten voor wat het is en ben uiteindelijk voor GardenPlanner gegaan: http://www.smallblueprinter.com/garden/

Zeker niet perfect, maar het kost een appel en een halve peer en het *werkt*. :)
Ik zal hem in de TS zetten.

Zoekend naar Garden Planner video`s kwam ik deze tegen:

Is een hele andere, maar voor moestuinen wel retehandig.
Geeft alles aan en houdt ook rekening met zaaien/hoeveel planten max, oogsten, oogstwissels/rotatie, plants with benefits, en geeft aan wanneer lege plekken ontstaan en wat je er dan kan zaaien. Geeft ook sms alerts.
Maar geeft ook aan hoeveel onderdelen je nodig hebt voor irrigatie bijvoorbeeld.
Subscription is 25 pond voor 1 jaar en 45 voor twee jaar. Of 19 pond als je automatisch laat verlengen begrijp ik.

Zal de 7 daagse trial eens draaien.
Volgens mij alleen voor moestuinen, niet voor siertuinen.

Als hij zo goed werkt als in het filmpje komt deze ook in de TS terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 07:18
wd200 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:36:
Heeft iemand een (betaalbare) tip voor een overkapping (4x4) die open kan, ik dacht bijvoorbeeld aan lamellen of een schuifdak ?
Toevallig daar deze week een offerte voor ontvangen. Betreft een Brustor B200 XL van 4x4m, inclusief lamellen, 1 screen en verlichting. Totaalbedrag inclusief plaatsing kwam boven de 15.000 Euro. Voldoet vermoedelijk niet aan het criterium betaalbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
Vraagje voor mensen met een overkapping aan huis. Ik zit te denken aan een houten overkapping met lichtstraat aan huis vast. Maar dan kom ik niet meer bij mijn kozijnen op de 1e verdieping en dakrand om te schilderen. Hoe lossen jullie dit op/hebben dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Milo85
Door het zo stevig te maken dat je er op kunt?
Plaat hout over de lichtstraat/dragers zodat je daar een trap op kan zetten?

Bij onze serre zijn de aluminium dragers waar de polycarbonaat tussen ligt individueel belastbaar tot 150 kg.
Een plaat op twee dragers kan dus 300 kg dragen.
Ik leg twee balkjes dwars over drie dragers en daar een plaat van 240 lang op, zo zakt de plaat niet door en kan ik er 450 kg op kwijt als het moet. Bv een trap en een flinke pot verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:52
Teijgetje schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:34:
@Milo85
Door het zo stevig te maken dat je er op kunt?
Plaat hout over de lichtstraat/dragers zodat je daar een trap op kan zetten?

Bij onze serre zijn de aluminium dragers waar de polycarbonaat tussen ligt individueel belastbaar tot 150 kg.
Een plaat op twee dragers kan dus 300 kg dragen.
Ik leg twee balkjes dwars over drie dragers en daar een plaat van 240 lang op, zo zakt de plaat niet door en kan ik er 450 kg op kwijt als het moet. Bv een trap en een flinke pot verf.
Dat is wel een hele flinke pot verf dan ;)

Hou er wel rekening mee dat als je aan de rand van de plaat gaat staan je in feite maar 2 (of in het slechtste geval zelfs maar 1) drager belast en de maximale belasting veel lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Gebanned schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:51:
[...]

Dat is wel een hele flinke pot verf dan ;)

Hou er wel rekening mee dat als je aan de rand van de plaat gaat staan je in feite maar 2 (of in het slechtste geval zelfs maar 1) drager belast en de maximale belasting veel lager is.
Aan de randen wordt bij mij de drager ondersteund door de zijwanden. Dat loopt dus wel los met de belasting.
En door de dwarsbalken sta ik nooit op slechts één drager, ook al sta ik boven een laatste vak.
Maar dan nog blijft die max belasting 150 kg op die ene drager, zonder ondersteuning, dat is ruim voldoende voor een trap/ladder + mijzelf + een kwast en een klein potje verf. ;)
Maar ik kom dus makkelijk bij de nok.

Hier ligt er een plaatje op om een trappetje op te kunnen zetten zodat het raam geschilderd kon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AirvWhfIMlBPwf63hV56j7rL5xU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cswwhECQkTnfhPNDyL7Jn9jK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 29-03-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Milo85 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:15:
Vraagje voor mensen met een overkapping aan huis. Ik zit te denken aan een houten overkapping met lichtstraat aan huis vast. Maar dan kom ik niet meer bij mijn kozijnen op de 1e verdieping en dakrand om te schilderen. Hoe lossen jullie dit op/hebben dit opgelost?
Nieuwe kozijnen met ramen die naar binnen open draaien? Kun je ook gelijk het glas upgraden naar drievoudig. Goed voor de stookkosten en je hoeft nooit meer de ladder op om de ramen te lappen.
Ook handig voor als je ooit ouder wordt en er nergens meer (betaalbare) glazenwassers zijn. Is hier nu ook al een probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 29-03-2021 13:44 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14
Andrehj schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:43:
[...]

Nieuwe kozijnen met ramen die naar binnen open draaien? Kun je ook gelijk het glas upgraden naar drievoudig. Goed voor de stookkosten en je hoeft nooit meer de ladder op om de ramen te lappen.
Ook handig voor als je ooit ouder wordt en er nergens meer (betaalbare) glazenwassers zijn. Is hier nu ook al een probleem.
Tripple glas helpt vooral voor geluid naar mijn weten en niet zozeer de isolatie waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
GeeMoney schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:45:
[...]
Tripple glas helpt vooral voor geluid naar mijn weten en niet zozeer de isolatie waarde.
Hier zwaar off-topic, maar het is precies andersom. Als je geluid wilt dempen moet je glasplaten met verschillende diktes toepassen. Standaard triple met 3x4mm glas heeft ongeveer dezelfde demping als dubbel glas met 2x4mm glas. De warmteisolatiewaarde verdubbelt echter bijna (als je bij triple tenmiste 2x de spouw toepast die je bij dubbel glas hebt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
Andrehj schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:43:
[...]

Ramen lappen is geen probleem, het is het verven van de houten kozijnen en daktrimlijst. Daktrimlijst zit al snel op 6 m hoogte. en op het hoogste punt 9 m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Ik heb mijn "gazon" geverticuteerd, maar weet niet zo goed of ik het goed gedaan heb. Mijn gazon had heel veel mos, op sommige plekken wel 6cm dik. Ik heb nu een keer of 4 machinaal geverticuteerd. Als ik er met een metalen bladhard over heen ga (paar keer), komt er nog steeds een mix van vezels, wortels en aarde uit. Zie foto hieronder...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kouKus6y29FgSqTse4q_XSlOS8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEkJz8LHjBONW0hc6btmHg82.jpg?f=fotoalbum_medium

Is dit voldoen geverticuteerd of moet ik er nog een keer over heen? Ik ga het na het verticuteren uiteraard opnieuw inzaaien, maar als ik er nu weer over heen ga komt er wel erg veel aarde mee vind ik. Of hoort dat? Het is mijn eerste gazon en verwaarloosd door de vorige bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
We zijn bijna rond met onze tuinman, ik had het niet verwacht maar hij dacht echt goed mee. Ik plaats het hier voor een laatste check door de experts wat betreft prijs voor het werk. Het gaat om tuin van ~81m2, oprit ~20m2 en voortuin ~12m2. Oprit en voortuin worden bestraat met gebakken klinkers in een soort visgraat patroon. Arbeidsintensiever, dus ietsje duurder dan normaal bestraten. In de voortuin ook twee plantenbakken van 120x120.
De tuin zoals in de tekening, resultaat van mijn beste tekenkunsten.

Het wordt 4800 euro exclusief materiaal. Dit wordt gedaan:

- container
- Ophoogzand leveren
- Schoon potgrond leveren
- Grond afvoeren
- Grondwerk
- Stroomkabel verwerken
- Bandjes zetten
- Bestraten
- Borders maken
- Grind verwerken
- Grass leggen
- Afwerken
- Afvoeren

Leek mij een redelijke prijs, al ben ik geen kenner gezien het mijn eerste tuin is. Verder zal hij alles inkopen en zorgen voor levering, nadat wij materialen hebben uitgekozen uiteraard. Hebben jullie opmerkingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOawaFcTW89NoHQ69hjMq_bDCWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIPwjmR8MVVNNMBWABzbG68P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
FireFoz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:00:

Is dit voldoen geverticuteerd of moet ik er nog een keer over heen?
Het ziet er schoon uit, wat ik nog zie zijn dode graspolletjes, maar weinig mos (middenbovenin nog wat).
Persoonlijk verticuteer ik altijd iets dieper zodat je "gleufjes van een cm diep" slaat en je de graspolletje ook echt doorsnijdt. Dat doet ze extra hard groeien. Als ik slechte stukken verticuteer ziet het er vaak ook meer zwart dan groen uit (en al dat dode gras wordt er daardoor ook uitgeslagen).
Zoals ik het zie heb je net te ondiep geverticuteerd.
In die gleufjes valt dan weer makkelijker graszaad en kalk/mest.
Dus of je er nog een keer overheen gaat is aan jou, ik zou wel de machine iets dieper afstellen dan.
En wees niet bang, als je een slechte mat goed verticuteerd ziet het er altijd daarna niet uit..... ;)
Maar alle troep is er wel uit, daar deed je het voor.
Heb je een electrische of motorgrasmaaier die "zuigt en opvangt"dan kan je daarmee ook de troep van het gras halen ipv harken, zet de maaier wel iets hoger dan het gras zodat hij alleen troep opzuigt.

Maai in ieder geval je mat kort voor je gaat doorzaaien. Daarna kun je er eigenlijk minstens twee-drie weken niet op, terwijl je het wel dagelijks moet sproeien/vochtig houden als het niet regent.
Omdat ik geen gleufjes zie denk ik dat het wel aan te bevelen is om het graszaad af te dekken met een heel dun grond of zandlaagje, dan blijft het zaad vochtig en kiemt er aanmerkelijk meer dan dat het zaad aan de lucht ligt.
Heb je gleufjes dan komt het zaad daar in terecht met sproeien/regen en door het water zal de grond effenen, dan doet het water dus het werk met afdekken.
Check wel je bodemtemperatuur, die kan nu nog iets te laag zijn. Dan kiemt je graszaad sowieso niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 29-03-2021 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:30
mister_S schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:09:
We zijn bijna rond met onze tuinman, ik had het niet verwacht maar hij dacht echt goed mee. Ik plaats het hier voor een laatste check door de experts wat betreft prijs voor het werk. Het gaat om tuin van ~81m2, oprit ~20m2 en voortuin ~12m2. Oprit en voortuin worden bestraat met gebakken klinkers in een soort visgraat patroon. Arbeidsintensiever, dus ietsje duurder dan normaal bestraten. In de voortuin ook twee plantenbakken van 120x120.

- container
- Ophoogzand leveren
- Grond afvoeren
- Grondwerk
- Stroomkabel verwerken
- Bandjes zetten
- Bestraten
- Borders maken
- Grind verwerken
- Grass leggen
- Afwerken
- Afvoeren

Leek mij een redelijke prijs, al ben ik geen kenner gezien het mijn eerste tuin is. Verder zal hij alles inkopen en zorgen voor levering, nadat wij materialen hebben uitgekozen uiteraard. Hebben jullie opmerkingen?

[Afbeelding]
Lijkt mij een nette prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

- container
- Ophoogzand leveren
- Grond afvoeren
- Grondwerk
- Stroomkabel verwerken
- Bandjes zetten
- Bestraten
- Borders maken
- Grind verwerken
- Grass leggen
- Afwerken
- Afvoeren

[Afbeelding]
Eigenlijk kan ik er niks over zeggen want ik ken de situatie niet maar zo op het eerste oog lijkt het mij spotgoedkoop.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
FireFoz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:00:
Ik heb mijn "gazon" geverticuteerd, maar weet niet zo goed of ik het goed gedaan heb. Mijn gazon had heel veel mos, op sommige plekken wel 6cm dik. Ik heb nu een keer of 4 machinaal geverticuteerd. Als ik er met een metalen bladhard over heen ga (paar keer), komt er nog steeds een mix van vezels, wortels en aarde uit. Zie foto hieronder...

[Afbeelding]

Is dit voldoen geverticuteerd of moet ik er nog een keer over heen? Ik ga het na het verticuteren uiteraard opnieuw inzaaien, maar als ik er nu weer over heen ga komt er wel erg veel aarde mee vind ik. Of hoort dat? Het is mijn eerste gazon en verwaarloosd door de vorige bewoners.
Zo zag mijn gazon eruit vorig jaar toen we thuiskwamen na de warme zomervakantie :P
Dat laatste restje is inderdaad lastig weghalen. Maar meestal verteert of droogt het vanzelf wel uit, en kan je het na een paar weken makkelijker wegharken zonder de hele mat los te trekken.
Zelf heb ik heb toen een beetje open en luchtig gehouden door elke week heel lichtjes met de verticuteerhark er door te gaan en 1 of 2x extra bijgezaaid. Op den duur komt het wel goed, maar het is wel even geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- container
- Ophoogzand leveren
- Grond afvoeren
- Grondwerk
- Stroomkabel verwerken
- Bandjes zetten
- Bestraten
- Borders maken
- Grind verwerken
- Grass leggen
- Afwerken
- Afvoeren

[Afbeelding]
Heel goedkoop. Bij mij kost het grondwerk dat alleen al :| Waar vind je zo'n tuinman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:14
Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:32:
[...]

Heel goedkoop. Bij mij kost het grondwerk dat alleen al :| Waar vind je zo'n tuinman?
Zijn stenen komen op 15k straks :P .
Dat is echt een hele nette prijs ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:32:
[...]

Het is een relatief jonge kerel die ons werd aangeraden door iemand anders. Eerlijk gezegd had ik er niet veel van verwacht, maar hij kwam langs en dacht goed mee. Goed gevoel aan overgehouden dus we gaan met hem door denk ik. Ik had ook een paar hoveniers/tuinders benaderd, maar ik schrok van de prijzen.

Tegels worden inderdaad reteduur zo te zien, daar schrok ik ook van. Als ik snel reken tikken we all-in bijna de 10K aan, maar goed je doet het maar één keer natuurlijk. Hopelijk reken ik te veel voor materiaal, maar hij gaat nog een totaalprijs geven als we alles gekozen hebben.
En dan te bedenken dat ik bijna dezelfde type huis had gekocht met 100m2 groter perceel :) Altijd een droom geweest zo'n enorme tuin, maar dat doen we dan maar als we er zonder denken 50K tegenaan kunnen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Persoonlijk vind ik dat een hele gevaarlijke manier van het afsluiten van een deal. Enkel arbeidskosten zijn 4800, hij verwacht er dus ongeveer 3 weken mee bezig zijn te zijn of 1,5 week met 2 man. Dat is overigens zeer redelijk.

Ik weet niet of je zelf helder hebt wat de mogelijk materiaalkosten zijn, maar je kan met keramische tegels en alles erbij zo nog 10K erbij rekenen, even schatting uit de losse pols.

@mister_S Ik zie nu je laatste reactie, ik denk dat het heeel positief is ingeschat op 10K totaal. Ik heb dan niet gigantische ervaringen in het aanleggen van tuinen, maar mijn ervaring met de 2 tuinen die ik heb gedaan ging de prijs met alle materialen en ook klein spul wat nodig is voor het verwerken echt wel omhoog. Denk even aan tubes lijm/diamand zaag voor de flex, container laten komen, zand laten komen etc..

Ik zou geen seconde wachten met tekenen als je het voor 10K red iig :+

[ Voor 37% gewijzigd door SirMemeAlot op 30-03-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@SirMemeAlot het wordt nog spannend inderdaad om het totaalplaatje te zien :) In mijn directe omgeving heb ik helaas alleen mensen met simpele betegelde tuinen, voor een paar duizend gedaan. Als ik dan 15K zeg noemen ze me helemaak gek. Ik heb dus geen referentiepunten wat prijs betreft.
Was geen probleem geweest, maar het budget dat we voor het huis hadden gerekend is compleet overboord gegooid. Mijn ervaring met nieuwbouw: neem rustig de tijd en maak een budget, tel daar dan gelijk 10K-30K bij op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik herken dat, woon zelf sinds 2 jaar in een nieuwbouw woning. Vantevoren wel eens stelregels gelezen van er komt 1/3 van de koop op voor extra opties, toen dacht ik nog dat het gekkewerk was en veel te ruim ingeschat. Nu weet ik dat die 1/3 staat voor echt het minimale aantal aan opties en wil je iets meer dat het er vaak overheen komt.

Maar heb voor heel wat kleinere tuinen hier in de buurt hogere bedragen gehoord dan wat jij er aan kwijt geraakt, en dan zijn onze tegels echt postzegels omdat we redelijk tegen het centrum aanwonen en moeten de auto in eigen tuin kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10k heb ik hier een lading grind om het huis heen gekregen, bandjes voor de borders, goede grond in de borders onder het gras en de voortuin en een bestrating op de plek waar tuinhuis/overkapping moest komen. Moest ik zelf nog gras leggen en hagen in de borders zetten. En waarschijnlijk is het richting 11/12k gegaan als ik het nareken. Echt alleen de basis zodat alles netjes uitziet en begaanbaar is. Hebben wel steeds 3 tot 5 man enkele dagen liggen knallen om alles op peil te krijgen en mooi recht.

Het aankleden gaat me tijd en enkele honderden euro's aan planten kosten. Tuinhuis/overkapping is zo'n 8k nog straks.

Betreft een vrijstaande woning met links 2 meter grind en rechts 3 meter. Tuin achter is dan 14 bij 15 meter. Oprit en terras had ik bij de bouw al zelf meegenomen, ga je die meetellen (en dat moet meestal ook gebeuren) dan ga je weer flink omhoog. Een tuin is duur. Een luxe tuin enorm duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Hoe kan de hovenier/stratenmaker überhaupt een prijs maken zonder te weten wat er voor materialen gebruikt gaat worden...? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
De te gebruiken materialen staan vrijwel vast, dat weten we al. Je hebt natuurlijk 4cm keramische tegels van 40 en 80 euro per m2, dat moet nog gekozen worden bij een leverancier waar hij mee werkt. Verder is het niet veel bijzonders, gebakken klinkers (zijn dat niet gewoon bakstenen?), blokken voor de plantenbakken en die lange dunne border stenen.

Dingen als veranda(s), elektra aansluiten, beplanten ga ik later zelf doen.

[ Voor 10% gewijzigd door mister_S op 30-03-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
mister_S schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:48:
De te gebruiken materialen staan vrijwel vast, dat weten we al. Je hebt natuurlijk 4cm keramische tegels van 40 en 80 euro per m2, dat moet nog gekozen worden bij een leverancier waar hij mee werkt. Verder is het niet veel bijzonders, gebakken klinkers (zijn dat niet gewoon bakstenen?), blokken voor de plantenbakken en die lange dunne border stenen.
Nee, dat zijn zeker geen bakstenen. Straatstenen zijn veel harder gebakken. Ook de zijkanten van een straatsteen is anders.

Als de beste man kiest voor oude walen, wat misschien onder de hamer moet, kan hij zich aardig in de vingers snijden.

Dunne borderstenen? Opsluitbanden of palissaden?

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 30-03-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
De termen zijn mij niet helemaal duidelijk, maar hij had het goed uitgelegd :) Oprit wordt met "gebakken stenen" bestraat in een soort visgraat patroon (vond mijn eega mooier). Blijkbaar gaan deze stenen enorm lang mee en dat rode baksteen achtige kleur vinden we mooi. Eigenlijk wilde ik van die enorme tegels en dan rondom bestraten, maar hij gaf aan dat zo'n tegel makkelijk tot 150 kilo kan wegen en dat hij daar nog nooit mee had gewerkt. Garantie dat het goedkomt kon hij niet geven. Verder gaat hij opsluitbanden gebruiken ja, de dunne stenen die ik had genoemd. Die langwerpige palissaden vinden we niet mooi en ze lijken nooit strak te blijven staan door de jaren heen. Hij moest ook bandjes gebruiken rondom i.v.m. grindstrook, maar dat snapte ik niet helemaal. Zal wel goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:24:
10k heb ik hier een lading grind om het huis heen gekregen, bandjes voor de borders, goede grond in de borders onder het gras en de voortuin en een bestrating op de plek waar tuinhuis/overkapping moest komen. Moest ik zelf nog gras leggen en hagen in de borders zetten. En waarschijnlijk is het richting 11/12k gegaan als ik het nareken. Echt alleen de basis zodat alles netjes uitziet en begaanbaar is. Hebben wel steeds 3 tot 5 man enkele dagen liggen knallen om alles op peil te krijgen en mooi recht.

Het aankleden gaat me tijd en enkele honderden euro's aan planten kosten. Tuinhuis/overkapping is zo'n 8k nog straks.

Betreft een vrijstaande woning met links 2 meter grind en rechts 3 meter. Tuin achter is dan 14 bij 15 meter. Oprit en terras had ik bij de bouw al zelf meegenomen, ga je die meetellen (en dat moet meestal ook gebeuren) dan ga je weer flink omhoog. Een tuin is duur. Een luxe tuin enorm duur.
Tja hier voor 5000,- of zo 90-100m3 grond afgevoerd (met schone grondverklaring uiteraard), ligt er een beetje aan hoe creatief je bent qua mensen vragen. Wij hebben boeren gevraagd. Uiteindelijk onze hele tuin (250m2 of zo) verbouwd voor een relatieve habbekrats, ook omdat we zelf veel van het domme werk (slepen, scheppen, egaliseren etc.) hebben uitgevoerd. Hebben dan wel het terras opnieuw kunnen leggen omdat grote tractoren en terrassen meestal niet goed combineren maar ja dat was ook op 3 dagen klaar.

Wel dan een nogal overbuilt aanbouw gerealiseerd (door een goede timmerman) van een 40-50m2 met alles erop en eraan, maar ook daar zelf gedaan wat zelf kon en geholpen waar dat kon en dan kom je ook niet eens op heel belachelijke bedragen uit. Laten we zeggen dat we van 3 aannemers offertes van tussen de 40-60K hebben gekregen met hele simpele overkappingen, en we zelf met echt een fatsoenlijke aanbouw de helft kwijt waren.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
mister_S schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:05:
De termen zijn mij niet helemaal duidelijk, maar hij had het goed uitgelegd :) Oprit wordt met "gebakken stenen" bestraat in een soort visgraat patroon (vond mijn eega mooier). Blijkbaar gaan deze stenen enorm lang mee en dat rode baksteen achtige kleur vinden we mooi. Eigenlijk wilde ik van die enorme tegels en dan rondom bestraten, maar hij gaf aan dat zo'n tegel makkelijk tot 150 kilo kan wegen en dat hij daar nog nooit mee had gewerkt. Garantie dat het goedkomt kon hij niet geven. Verder gaat hij opsluitbanden gebruiken ja, de dunne stenen die ik had genoemd. Die langwerpige palissaden vinden we niet mooi en ze lijken nooit strak te blijven staan door de jaren heen. Hij moest ook bandjes gebruiken rondom i.v.m. grindstrook, maar dat snapte ik niet helemaal. Zal wel goedkomen.
Als je nog nooit een tegel van 150kg hebt gelegd dan zou ik er weinig vertrouwen in hebben. :X

Visgraat komt in de bestrating nooit voor omdat je dan over de lange lagen kijkt. Keperverband is gebruikelijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kuusj schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:08:
[...]

Tja hier voor 5000,- of zo 90-100m3 grond afgevoerd (met schone grondverklaring uiteraard), ligt er een beetje aan hoe creatief je bent qua mensen vragen. Wij hebben boeren gevraagd. Uiteindelijk onze hele tuin (250m2 of zo) verbouwd voor een relatieve habbekrats, ook omdat we zelf veel van het domme werk (slepen, scheppen, egaliseren etc.) hebben uitgevoerd. Hebben dan wel het terras opnieuw kunnen leggen omdat grote tractoren en terrassen meestal niet goed combineren maar ja dat was ook op 3 dagen klaar.

Wel dan een nogal overbuilt aanbouw gerealiseerd (door een goede timmerman) van een 40-50m2 met alles erop en eraan, maar ook daar zelf gedaan wat zelf kon en geholpen waar dat kon en dan kom je ook niet eens op heel belachelijke bedragen uit. Laten we zeggen dat we van 3 aannemers offertes van tussen de 40-60K hebben gekregen met hele simpele overkappingen, en we zelf met echt een fatsoenlijke aanbouw de helft kwijt waren.
Grondafvoer was hier zo'n 1500 van het geheel meen ik. Maar bij nieuwbouw is het zo'n ravage dat ik maanden verder was had ik dit gedaan willen krijgen. En dan was het resultaat nooit zo strak bij gebrek aan benodigde machines. Maar ook in jouw voorbeelden zie je dat het alsnog genoeg geld kost als je zelf veel doet. De kosten zitten maar voor de helft in de arbeid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
pjot1 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:43:
[...]

Als je nog nooit een tegel van 150kg hebt gelegd dan zou ik er weinig vertrouwen in hebben. :X

Visgraat komt in de bestrating nooit voor omdat je dan over de lange lagen kijkt. Keperverband is gebruikelijk. ;)
Ha ja zo heet dat, dank! Keperverband. Mijn vrouw zei "visgraat" en liet een foto zien, hij begreep dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Laatst online: 16-09 14:32

RSP

Hey tuinboys! Afgelopen zomer verhuisd naar een mooie nieuwe stek, maar de achtertuin lag vol met grind, en dat is niet zo kindvriendelijk.

Ik ga dus over naar gras, en wil de grond gereed maken. Het grind en de stenen zijn er al uit. Eronder ligt vooral wit zand (~20cm) en daaronder klei. We wonen aan het water, en ik heb het vermoeden dat er bij de aanleg van de tuin al rekening is gehouden met het afvoeren van water. Er staan ook geen plassen in de tuin verder.

Ik denk dat ik nu 't volgende (op volgorde) moet doen;

- Grond frezen (grind lag er 15yr, grond is volledig ingeklonken) .
- Zwarte aarde storten over 't zand.
- Bemesten.
- Cultiveren.
- Grond walsen.
- Bovenlaag aanharken.
- Graszoden aanbrengen.
- Beregenen (1-2h per dag tot de zoden hechten).

Iemand nog feedback of tips over het bovenstaande? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
Dit is wel een erg goed kanaal om door te nemen.

https://www.youtube.com/w...bvJN96Vef0vgZB-SrDJCvSUbH
RSP schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:38:
Hey tuinboys! Afgelopen zomer verhuisd naar een mooie nieuwe stek, maar de achtertuin lag vol met grind, en dat is niet zo kindvriendelijk.

Ik ga dus over naar gras, en wil de grond gereed maken. Het grind en de stenen zijn er al uit. Eronder ligt vooral wit zand (~20cm) en daaronder klei. We wonen aan het water, en ik heb het vermoeden dat er bij de aanleg van de tuin al rekening is gehouden met het afvoeren van water. Er staan ook geen plassen in de tuin verder.

Ik denk dat ik nu 't volgende (op volgorde) moet doen;

- Grond frezen (grind lag er 15yr, grond is volledig ingeklonken) .
- Zwarte aarde storten over 't zand.
- Bemesten.
- Cultiveren.
- Grond walsen.
- Bovenlaag aanharken.
- Graszoden aanbrengen.
- Beregenen (1-2h per dag tot de zoden hechten).

Iemand nog feedback of tips over het bovenstaande? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Die had ik ook gevonden, aangename vent! Ik twijfel vooral even of ik de zandlaag moet omploegen, of dat ik het zwarte zand moet storten het daarbij moet houden ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VinnyAMS
Ik heb zelf de gehele tuin omgespit. Ik zou eerst verticuteren, maar dat was geen succes. Daarna heb ik gazondgrond https://www.tuincentrum.nl/pokon-gazongrond erover verdeeld en door de bestaande grond gemengd en geëgaliseerd.
Aangestampt met mijn voeten. Nu wacht ik tot het echt wat warmer word en hark ik het nog een keer en ga ik graszaad strooien.
RSP schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:51:
[...]

Die had ik ook gevonden, aangename vent! Ik twijfel vooral even of ik de zandlaag moet omploegen, of dat ik het zwarte zand moet storten het daarbij moet houden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Over drie weken begint de hovenier bij ons met onze achtertuin. Kan niet wachten!

Nu wel een vraagje: onze grasmat is compleet aan gort (al het gras gaat er ook uit en er komen enkel plantvakken) en ik heb gevonden waarom. De grond is vergeven van de engerlingen. Kan deze grond nu wel hergebruikt worden voor de plantvakken of moet de plaag met engerlingen opgelost / ritueel verbrand worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:22
leejoow schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:56:
Over drie weken begint de hovenier bij ons met onze achtertuin. Kan niet wachten!

Nu wel een vraagje: onze grasmat is compleet aan gort (al het gras gaat er ook uit en er komen enkel plantvakken) en ik heb gevonden waarom. De grond is vergeven van de engerlingen. Kan deze grond nu wel hergebruikt worden voor de plantvakken of moet de plaag met engerlingen opgelost / ritueel verbrand worden?
Engerlingen leggen hun eitjes (ongeveer) op dezelfde plek als waar ze zelf zijn geboren, dus eerst bestrijden eer je wat nieuw gras aanlegt. Dan heb je volgend jaar hetzelfde.

Je kunt het bestrijden met aaltjes, maar dat kan pas als de grondtemperatuur lange tijd per dag boven de 12 graden is, dus vanaf juni ongeveer of wanneer er een echt langere warme periode is in het voorjaar. Nu dus niet.
Wat wel kan is Larvetec spuiten, dat schijnt ook goed te werken en kan het hele jaar door behalve met vorst in de grond.

Edit, even gemist dat je geen gras terug wilt leggen. Dan zou het mee kunnen vallen, maar engerlingen gaan ook aan bepaalde plantwortels beginnen.

[ Voor 38% gewijzigd door RobNemoo op 30-03-2021 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Onze Hedera staat nu bijna 3 jaar in de tuin.
Echter vragen wij ons af of deze het naar zijn zin heeft in de tuin

Wie kan hier wat meer over zeggen ?

Er komen wel uitlopers in, maar vindt hem zelf er niet zo florissant uitzien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O10OxaNVxAfFrFtVY7gxzfgImwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DI0b6dJ18VFYCU6ZTqKs0n1j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfK1AdwaUVfEBEydzVV4EK6qxXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRv4IW1p4c31fcQnZbZuJO5T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oAL4Ft7cJ0fI6q51-E7PMCfeag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOiJk5cBZDkHSrqjwahBiK34.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2x3aMtomHYJVQlphDuEbttTQvUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IimLDeEkPSJHPdEbq9iucXbi.jpg?f=fotoalbum_large

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

MdO82 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:44:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die ziet er inderdaad niet fantastisch uit... Laat me even weten hoe je het doet, ik probeer die rotzooi overal kapot te krijgen en het lukt me niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP

RSP

Slonzo schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:31:
[...]

Die ziet er inderdaad niet fantastisch uit... Laat me even weten hoe je het doet, ik probeer die rotzooi overal kapot te krijgen en het lukt me niet :+
LOL inderdaad, vlak boven de grond afknippen wil nog wel eens helpen, maar is ook geen garantie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Teijgetje schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:23:
[...]

Het ziet er schoon uit, wat ik nog zie zijn dode graspolletjes, maar weinig mos (middenbovenin nog wat).
Persoonlijk verticuteer ik altijd iets dieper zodat je "gleufjes van een cm diep" slaat en je de graspolletje ook echt doorsnijdt. Dat doet ze extra hard groeien. Als ik slechte stukken verticuteer ziet het er vaak ook meer zwart dan groen uit (en al dat dode gras wordt er daardoor ook uitgeslagen).
Zoals ik het zie heb je net te ondiep geverticuteerd.
In die gleufjes valt dan weer makkelijker graszaad en kalk/mest.
Dus of je er nog een keer overheen gaat is aan jou, ik zou wel de machine iets dieper afstellen dan.
En wees niet bang, als je een slechte mat goed verticuteerd ziet het er altijd daarna niet uit..... ;)
Maar alle troep is er wel uit, daar deed je het voor.
Heb je een electrische of motorgrasmaaier die "zuigt en opvangt"dan kan je daarmee ook de troep van het gras halen ipv harken, zet de maaier wel iets hoger dan het gras zodat hij alleen troep opzuigt.
[YouTube: Gazon vernieuwen in 3 makkelijke stappen]
[YouTube: Alles Over Verticuteren & Nazorg | DO's & DONT']
[YouTube: Update 4 Weken Na Verticuteren | ONKRUID Na Het doorzaaien]

Maai in ieder geval je mat kort voor je gaat doorzaaien. Daarna kun je er eigenlijk minstens twee-drie weken niet op, terwijl je het wel dagelijks moet sproeien/vochtig houden als het niet regent.
Omdat ik geen gleufjes zie denk ik dat het wel aan te bevelen is om het graszaad af te dekken met een heel dun grond of zandlaagje, dan blijft het zaad vochtig en kiemt er aanmerkelijk meer dan dat het zaad aan de lucht ligt.
Heb je gleufjes dan komt het zaad daar in terecht met sproeien/regen en door het water zal de grond effenen, dan doet het water dus het werk met afdekken.
Check wel je bodemtemperatuur, die kan nu nog iets te laag zijn. Dan kiemt je graszaad sowieso niet.
[YouTube: WAAROM KIEMT MIJN GRASZAAD NIET?]
Paar van die filmpjes had ik idd ook gezien. Ik heb meerdere keren geverticuteerd en kreeg ook van die geultjes, maar daar is na het harken niets meer van te zien. Er blijft maar bende af komen als ik er overheen ga met de machine...

Ik denk dat @Cheesy maar volg en het even zo laat en dan af en toe nog wat hark waarna ik het inzaai. Dan in het najaar nog een keer verticuteren en flink kalken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Laatst online: 21:55
Wij hebben een kleine tuin (5 x 9 meter). Daar moet nog een overpad vanaf. Hoe kan ik slim zo'n overpad maken waardoor ik toch nog wat ruimte overhoud ? Of het in ieder geval minimaliseer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:43
vortexnl1982 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:09:
Wij hebben een kleine tuin (5 x 9 meter). Daar moet nog een overpad vanaf. Hoe kan ik slim zo'n overpad maken waardoor ik toch nog wat ruimte overhoud ? Of het in ieder geval minimaliseer ?
Aan de zijkant van de tuin, niet er middendoor. met het risico op olifantenpaadjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:30
MdO82 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:44:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Buurman grootverbruiker van roundup?
Hedera doet het normaal praktisch overal
Pagina: 1 ... 67 ... 188 Laatste