Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 68 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:43
Het water uit onze regenton lijkt op een soort gelei structuur. Heeft iemand dit al eens eerder gezien, zie filmpje?
Ik weet ook niet of ik dit water wel aan de (binnen)planten kan geven.

https://www.jottacloud.co...c790c444faaf38060e704019c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanf20
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 20:39
MdO82 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:44:
Onze Hedera staat nu bijna 3 jaar in de tuin.
Echter vragen wij ons af of deze het naar zijn zin heeft in de tuin

Wie kan hier wat meer over zeggen ?

Er komen wel uitlopers in, maar vindt hem zelf er niet zo florissant uitzien

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Staat die regenpijp te afwateren in de border waar de klimop in is gepland? Misschien staan ze te nat?

Hoe is de grond waar ze in staan? genoeg ruimte om te wortelen? of direct al tegels er tegenaan met zand? Voedingstekort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:43
master_JE schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:33:
Het water uit onze regenton lijkt op een soort gelei structuur. Heeft iemand dit al eens eerder gezien, zie filmpje?
Ik weet ook niet of ik dit water wel aan de (binnen)planten kan geven.

https://www.jottacloud.co...c790c444faaf38060e704019c
Bizar, ik zou het niet gebruiken, lijkt alsof je er iets in hebt gekregen dat een 'binding' heeft gecreëerd, zeg maar een sauzen binder als maizena ;)
De planten zullen vast het water wel kunnen onttrekken aan die slurry, maar of ze er beter van worden betwijfel ik. Wegmikken en schoonmaken die ton!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
Dubbelpost, sorry..

Dan maar met wat ander nieuws vullen.
De grond (gaat best veel in die bakken!) zit er in, en de laag lavasteen ligt er bovenop, en word overigens hardgrondig vervloekt door de lokale katten die de voorgaande katten(zand)bak wel konden waarderen voor de inhoud erin ging ;)
Dat lavasteen gebeuren voelt duidelijk niet fijn onder de pootjes, dus hoera, geen kattenbak meer (en in de droge periodes vertelde men mij zorgt het voor vocht vasthouden).
De plantjes staan er ook in, maar tjonge, van 3/4e lijkt het haast dood spul, miezerige gele droge sprietjes. Dat komt goed melde de hovenier, en op mijn vraag 'weinig planten??' meldde hij dat mijn bakken één meter2 kleiner waren als de minimale hoeveelheid die de leverancier verkocht dus dat er 1m2 meer aan beplanting in stak als standaard.. ¯\_(ツ)_/¯
Dat deed mij niet met minder wantrouwen naar de twee kleine mandjes gevuld met potjes met sprietjes en dergelijke kijken, maar goed..
We gaan het zien, nu is het een vlakte van lavasteen met sprietjes en kleine groene vlekjes, zodra er meer te zien is drop ik nog wel wat foto's, of willen jullie de lavasteen vlakte ook zien? [Toch maar even wat foto materiaal geplaatst, dan weten jullie waar ik het over heb]

De hovenier meldde ook garantie op de beplanting, spul dat het het eerste jaar niet deed of dat niet opkwam, word kostenloos vervangen, maar goed, dan gaan we er dus wel van uit dat wij überhaupt in de gaten hebben wat er zou moeten staan :F

Voorlopig wel veel commentaar van de buren over hoe goed en strak het er uit ziet, dus dat mag je al een succesje noemen (y)

Het geheel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUh0UZzQlm-A2EBT7wv8geqPOqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8E9au37d2s4lBJwZDkWv3ss.jpg?f=fotoalbum_large

De smalle bak (en meteen een schema om later te kunnen checken of alles is opgekomen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkFxZJiWRzfBl6QpaPCDTHxfwKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xd0EDNiOQv8oMcSShFxYBkDk.jpg?f=fotoalbum_large

De grote bak (was iets minder makkelijk goed op de foto te krijgen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIin8CZV0audtUATIYT2Ypj4wHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZiM8p4H5FwlIjEsMGyfU5ZNi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 250% gewijzigd door RoosW op 31-03-2021 15:18 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_JE
RoosW schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:47:
[...]

Bizar, ik zou het niet gebruiken, lijkt alsof je er iets in hebt gekregen dat een 'binding' heeft gecreëerd, zeg maar een sauzen binder als maizena ;)
De planten zullen vast het water wel kunnen onttrekken aan die slurry, maar of ze er beter van worden betwijfel ik. Wegmikken en schoonmaken die ton!
Vind het wel een grappig fenomeen, maar dan zit er inderdaad niets anders op dan de ton schoon te maken.
Gelukkig kan de deksel er af |:( . Daar eerst maar een oplossing voor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@master_JE Lijkt me gewoon een biofilm (+ wiki), het water is immers niet steriel en zit vol stoffen waar micro-organismes van houden. Combineer dat met de juiste temperatuur en het gaat lekker groeien.

Lijkt mij geen probleem om gewoon buiten in je tuin te gebruiken, die bacteriën leggen vanzelf het loodje in de zon (drogen uit, UV) of het valt uit elkaar in kleine kolonies in de grond. Dat de organismes regenwater lekker vinden betekent niet dat ze planten opeten :P

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 31-03-2021 15:46 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_JE
Gizz schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:44:
@master_JE Lijkt me gewoon een biofilm (+ wiki), het water is immers niet steriel en zit vol stoffen waar micro-organismes van houden. Combineer dat met de juiste temperatuur en het gaat lekker groeien.

Lijkt mij geen probleem om gewoon buiten in je tuin te gebruiken, die bacteriën leggen vanzelf het loodje in de zon (drogen uit, UV) of het valt uit elkaar in kleine kolonies in de grond. Dat de organismes regenwater lekker vinden betekent niet dat ze planten opeten :P
Het gekke is dat dit fenomeen zich al voordeed toen de temp. buiten rond de 5 graden was. Kan natuurlijk altijd testen met een plant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:03
RoosW schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:47:
Dubbelpost, sorry..

Dan maar met wat ander nieuws vullen.
De grond (gaat best veel in die bakken!) zit er in, en de laag lavasteen ligt er bovenop, en word overigens hardgrondig vervloekt door de lokale katten die de voorgaande katten(zand)bak wel konden waarderen voor de inhoud erin ging ;)
Dat lavasteen gebeuren voelt duidelijk niet fijn onder de pootjes, dus hoera, geen kattenbak meer (en in de droge periodes vertelde men mij zorgt het voor vocht vasthouden).
De plantjes staan er ook in, maar tjonge, van 3/4e lijkt het haast dood spul, miezerige gele droge sprietjes. Dat komt goed melde de hovenier, en op mijn vraag 'weinig planten??' meldde hij dat mijn bakken één meter2 kleiner waren als de minimale hoeveelheid die de leverancier verkocht dus dat er 1m2 meer aan beplanting in stak als standaard.. ¯\_(ツ)_/¯
Dat deed mij niet met minder wantrouwen naar de twee kleine mandjes gevuld met potjes met sprietjes en dergelijke kijken, maar goed..
We gaan het zien, nu is het een vlakte van lavasteen met sprietjes en kleine groene vlekjes, zodra er meer te zien is drop ik nog wel wat foto's, of willen jullie de lavasteen vlakte ook zien? [Toch maar even wat foto materiaal geplaatst, dan weten jullie waar ik het over heb]

De hovenier meldde ook garantie op de beplanting, spul dat het het eerste jaar niet deed of dat niet opkwam, word kostenloos vervangen, maar goed, dan gaan we er dus wel van uit dat wij überhaupt in de gaten hebben wat er zou moeten staan :F

Voorlopig wel veel commentaar van de buren over hoe goed en strak het er uit ziet, dus dat mag je al een succesje noemen (y)

Het geheel:
[Afbeelding]

De smalle bak (en meteen een schema om later te kunnen checken of alles is opgekomen)
[Afbeelding]

De grote bak (was iets minder makkelijk goed op de foto te krijgen)
[Afbeelding]
Mooi gemaakt zo, strak werk!
Hebben de buurtkatten je al bedankt voor hun nieuwe kattenbak? :+ Of valt dat wel mee in de wijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
B-lex schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:07:
[...]

Mooi gemaakt zo, strak werk!
Hebben de buurtkatten je al bedankt voor hun nieuwe kattenbak? :+ Of valt dat wel mee in de wijk?
Ehh, in mijn post had ik al vermeld dat de buurt katten (we hebben er twee die hier patrouilleren, de een linksom de ander rechtsom, ik heb ze elkaar nooit zien tegenkomen, hun tijdschema is vrij precies) de lavasteen in de bakken helemaal niet waarderen, een poging erop te lopen werd direct gevolgd door een sprongetje van de bak af. Schijnbaar kunnen hun pootjes het gevoel niet waarderen.
De situatie voorheen (met enkel het zand er nog beneden in) werd met gejuich (en driftig graaf werk) ontvangen.
Nu negeren ze de bakken volledig, gelukkig maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:02
Op de erfgrens is vorig jaar een gaashek met beukenhaag (maatje 1,5 - 1,75m) erachter aangelegd bij onze nieuwbouwwoning. Nu zijn sommige beuken, wellicht door de harde wind afgelopen seizoen, wat scheef gaan staan. Ik heb daarom de toppen door het gaas gestoken om ze te fixeren. Inmiddels lijkt de beuk vrij snel uit te lopen wat fijn is. Dit komt waarschijnlijk ook doordat ik ze een tijdje geleden afgetopt heb. Mijn vraag is of het gaas bestand is tegen een groeispurt. Anders moet ik ze binnenkort maar weer even los halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-F_RNaNNTStv8SL_nDR9ytpIfKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdKjRP0DbPX2JLyUUApjOz57.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door witterholt op 31-03-2021 20:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

MrJ schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:25:
/edit: Sorry voor de niet werkende thumbnails. :$

Hey allemaal,

Ik heb in mijn tuin een perkje waar ik niet van het water afkom. Ik heb het idee dat de tuin enigzins die kant afloopt, dus dat het een opvangbak wordt. Misschien zelfs ook nog van de buren.

Tuin is na 30cm vnl klei. :{ Vorige bewoner had het bij oplevering in 2016 dieper moeten afgraven, maar goed, it is what it is.

Situatie na de laatste weken:

[Afbeelding]

De linkerkant heeft al een grindput van zo een 1,20m diep. Daarbovenop nu een extra hortensia geplaatst:

[Afbeelding]

Toen maar aan de rechterkant gaan graven/hakken door de klei heen. Zit al een gat in (grondboor) van 1,20 maar het water loopt niet weg. Gisteren in de middag zo een 40 a 50 liter uitgeschept en nu zit er zeker 60 liter weer in, misschien iets meer:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus... Wat zijn mijn opties? De kleilaag is misschien wel meters dik, dus mijn hoop op een diepe put tot op het grondwater wordt per blaar op mijn handen kleiner. :P

Hydroblobs? Maar moet ik dan niet eerst weten van welke kant het water komt?

Iemand een idee?

(Tuin helemaal leeg is geen optie, dan gooi ik er wel wat goudvissen in. ;) )
Uiteindelijk maar een gat van 120x60x80cm diep gegraven in de klei.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XyCcSpv/20210327-145333.jpg

Daaronder wat zand/grind.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zs24KkN/20210327-145932.jpg

Hydroblob van 110liter erin:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yShTGNn/20210327-150544.jpg

En de boel weer schoongemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ft9Yc5Y/20210327-160150.jpg

(De 30 vuilniszakken kleigrond werden dezelfde avond nog door een grof vuil ophaal mannetje opgehaald. :P

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:05
Top gemaakt, ik moest wel even zoeken wat een Hydroblob is, had ik nog nooit van gehoord. Ik ben benieuwd of dit werkt. Nu wachten op regen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:30
@witterholt
Ik zou de hoofdtakken/stam sowieso aan je eigen kant houden. Gewoon vastzetten met bindbuis om te geleiden, dat snoert de takken niet in en gaat bij teveel spanning stuk.
Bovendien is die van Verdura biologisch afbreekbaar, valt het er dus af na een paar jaar dan vergaat het.
Dus die hoofdstructuur asap "ontvlechten", hoe langer je wacht hoe lastiger dat is en hoe meer schade je toebrengt aan uitgelopen knoppen/takjes.

Vlecht je hem er doorheen dan kan inderdaad het hek/gaaswerk beschadigen of de takken groeien om het vlechtwerk heen waardoor ze insnoeren en "slechter" groeien.
Ander dingetje is dat alles buiten het hek niet van jou is en in principe tot op het hek gesnoeid mag worden.
Nu zal dit wel loslopen, de haag groeit sowieso twee kanten op en je krijgt uiteindelijk een bepaalde dikte haag, mocht hij te dik worden buiten dan staat de buurman/gemeente niets in de weg de heggenschaar er langs te halen.
Je snapt dat het dan erg jammer zou zijn als de hoofdstructuur (stam/gesteltakken) beschadigd raken, of zelfs doorgesneden, waardoor stukken haag afsterven. Zit die hoofdstructuur dus bij jou dan blijft jouw kant van de haag altijd mooi dicht en kan de buitenkant langs het gaas gesnoeid worden. Dat groeit daar dan ook weer uit van binnen naar buiten zodat de buitenzijden ook weer een mooie haag wordt, zij het dan niet ver buiten het hek stekend.
Andere niet waarschijnlijke optie : zit de haag met de hoofdstructuur door het hek gevlochten dan krijg je dat haast niet meer weggesnoeid omdat de takken dan om het gaas vastgroeien. Wil je dus over 10 jaar wat anders, dan heb je een probleem en beschadig je waarschijnlijk je gaas om het weg te kunnen halen.
Maar stel er gaat een stuk dood, dan kan je daarmee dus ook problemen krijgen met wegsnoeien om dat te vervangen voor een nieuw beukhaagje.

Voor degenen met boompjes waarlangs gemaaid wordt: De biologische Boomstambescherming van Verdura groeit mee met je stam (je duwt hem/de wikkel steeds naar beneden als de stam dikker wordt) en beschermt de stam tegen striemen van maaidraad door een kantenmaaier.
Wel even vragen naar een wederverkoper die je er minder verkoopt dan 450 tegelijk. :+

[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 31-03-2021 22:15 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
@Teijgetje, bedankt ik heb gelijk een soortgelijke biologische afbreekbare bindbuis van het merk Stocker besteld bij een andere webshop. Ik zal ze komend weekend losmaken van het gaas en ze hiermee vastzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door witterholt op 31-03-2021 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
Iemand ervaring met zo'n overkapping?
https://nl.bauhaus/opbouw...paviljoen-sera/p/23617364
Misschien niet per se deze, maar zo'n een met semi doorzichtig dak.
Structuur is van metaal. Dak is van soort kunststof, grijs/ anthraciet.
Is wel licht doorlaten, maar niet 100%, staat UV rating van 50+.
Mijn vraag is... Wordt alles daaronder ook warm of valt het mee?
Anders wordt het zo iets https://nl.bauhaus/opbouw...aviljoen-palma/p/24815338
Is zeker dicht :D

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
SirLct schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:16:

Dak is van soort kunststof, grijs/ anthraciet.
Zo te zien zijn het gewoon witte polycarbonaat kanaalplaten opaal. De foto vertekent de kleur volgens mij.
Die houden direct zonlicht tegen, alleen met felle zon worden ze warm en stralen ze dus die warmte door naar beneden, dat doet die zwarte versie ook, al krijg je dan geen licht.
Hoe warm het er onder wordt hangt van de wind af, bij deze open constructie waait het door.
Onze serre heeft glas rondom, zelfde polycarbonaat dak en zijwand waar de zon op staat, en wordt dan ook een broeikas als je alles dicht houdt in de zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:40
@SirLct Wat @Teijgetje hierboven aangeeft klopt. Onlangs heb ik een wand in mijn overkapping gezet zodat je wat minder last hebt van de wind vanuit 1 hoek. Dit merk je dus direct! Voorheen was de overkapping de meeste koele plek in de tuin in de zomer (tuin zuid west) maar nu de wind er niet meer door kan blijft de warmte eronder hangen. Ideaal voor de avonden wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
SirLct schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:16:
Iemand ervaring met zo'n overkapping?
https://nl.bauhaus/opbouw...paviljoen-sera/p/23617364
Structuur is van metaal. Dak is van soort kunststof, grijs/ anthraciet.
Anders wordt het zo iets https://nl.bauhaus/opbouw...aviljoen-palma/p/24815338
Is zeker dicht :D
prijzen voor de onderstaande ligt wel erg competitief. ben benieuwd waar je dan op inlevert. vergelijkbare aanbouwen beginnen bij 4k elders, en zijn ook voor meer dan 10k te koop.

hoor graag je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
@pjot1 even gebruik maken van jouw beroep expertise ;)

Wij willen graag de voortuin opnieuw inrichten en bestraten (iets meer bestraten dan nu het geval is).
Nu zitten we te denken om de oprit en deel van de tuin te laten bestraten met klinkers, kan je elke klinker pakken ook voor oprit?

In wat voor richting moet ik denken qua prijs voor straatwerk?
- grondwerk in orde maken
- ongeveer 24m2 bestraten

Bestaande bestrating:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ocGEq4aNLmnsFqgzniPsB3fb1g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PzKIKc7pJYfX4LbGMavXCDXL.jpg?f=user_large

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:30
jelmerc schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:37:
[...]

prijzen voor de onderstaande ligt wel erg competitief. ben benieuwd waar je dan op inlevert. vergelijkbare aanbouwen beginnen bij 4k elders, en zijn ook voor meer dan 10k te koop.

hoor graag je bevindingen.
Dit is wel een zelfbouwpakket, dat je ook nog zelf af moet halen. Dat drukt de kosten al flinkDaarnaast wordt deze zo te zien op de grond geplaatst in plaats van ingebouwd in de grond. Ben benieuwd hoe stabiel zoiets staat bij een flinke wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
@jelmerc @Blik1984
Ja vond het ook merkwaardig laag geprijsd.
Ik ben wel van plan om het vast te maken op betonen poren.
Dus hopelijk redelijk stabiel, maar ik heb nog niet besloten.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Martinusz schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:14:

Wij willen graag de voortuin opnieuw inrichten en bestraten (iets meer bestraten dan nu het geval is).
Nu zitten we te denken om de oprit en deel van de tuin te laten bestraten met klinkers, kan je elke klinker pakken ook voor oprit?

Bestaande bestrating:
[Afbeelding]
Allereerst, niet elke klinker is geschikt voor een oprit. Alle stenen van 6cm of dunner kan je beter links laten liggen. Deze zijn eigenlijk voor terrassen of looppaden bijvoorbeeld en niet geschikt voor een auto. Ga naar stenen kijken bij je lokale stenenboer of op internet bij klinkerconcurrent of VSB-groep als je oude (gebakken) klinkers wilt. Zij kunnen je ook advies geven over specifieke producten.

Qua prijs kan ik niets zinnig zeggen. Hoe is de ondergrond, zit er al steenkorrel onder het bestrate deel, wat voor grond is het, ga je voor bkk's of boerengeeltjes en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb klussen gehad daar kwam ik met €10,- per m2 uit en heb ook meegemaakt dat €100,- per m2 niet genoeg is. (exclusief materiaal) Ook kan je vanuit een foto geen prijsindicatie geven omdat dingen kunnen vertekenen.

Afgelopen dagen heb ik nog een leuke oprit gemaakt. Dit was puur herstraten. Alleen sommige details wilde de klant anders. Zoals het was,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBvawzoZFL5sOuUfo-lEN0HKSiU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n6So2hj9cZoUEwZPSsSoej4Q.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6uV_IyPn9k3-PlBYrPKJ3bCAjQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5QIxbGZI6XfyTHqsSecvQCXf.jpg?f=user_large

Geen kleine stukjes en de cirkel moest doorgetrokken worden zodat er geen hakstukken in het midden van de oprit zitten.

Stenen waren dermate maatvast dat ze gevleid konden worden, dat maakt alles een stuk gemakkelijker. Tijdens,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHAvgJMw35BAspzU_Pjk7yheAsg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4SRxuneCeA3G92QmKY92v25f.jpg?f=user_large

Resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xu3AufTxYvCQ-BJurdlUN9dj_ow=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mOUECsofucqdbSoPvRrkOm8J.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWoyBdgZ8-ZUenor0h0qi6MQfh4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yzhNOD362EvTjNUVQoz9xHTL.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8a8X1BRVXhoBjxq3ErrmHTgTn4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cDTUJy2NC9PpSFsybOyWZRBG.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWUtaf9R-D53aVVoLL_8xW5747A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BGXk7CxVcJ7kuN1b64FQNTZ9.jpg?f=user_large

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:08

Superflip

*pwiet*

Knap! Haal je die er dan allemaal 1 voor 1 terug uit en nieuwe ondergrond ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ziet er echt goed uit! Zal ook wel lekker heet geweest zijn in de zon de afgelopen dagen :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Superflip

Nee, ik heb alles er in één keer uitgehaald en alle stenen op een hoop. Wel was ik zo slim om gelijk een pen in het midden van de cirkel te slaan. De ondergrond was goed dus alleen een nieuwe laag stopzand was voldoende.

@leejoow

Valt mee hoor, ben een koukleum. Laat de lente maar komen met alle bloemetjes en bijtjes! B-)

[ Voor 11% gewijzigd door pjot1 op 02-04-2021 05:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struukkel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:16
Ik heb hier een vijver in de achtertuin die ik binnenkort dicht wil gooien. Het is een oude gemetselde vijver, dus dat wordt wel een aardig klus. Bij lange natte periodes liep de vijver over en bleef het water in plassen op de stoep staan. Oorzaak van de plassen is waarschijnlijk de kleilaag en het hoge grondwaterpeil. Het grondwater staat (in natte periodes) volgens mij zo'n 30cm onder het maaiveld. Dat leid ik af aan de putten in de brandgang en wat graafwerk bij het verplanten van een boom, waar ik al snel in het water stond. Met het dichtgooien van de vijver wil ik de plassen ook gelijk aanpakken.

Nu heb ik het idee om infiltratiekratten te plaatsen in het gat van de vijver en daar een drainagebuis op aan te sluiten die er in een halve ring omheen ligt. Ik wil de kratten dus niet aansluiten op de regenwaterafvoer of het riool. Ik heb online wat lopen zoeken of dit gaat werken met het hoge grondwater, maar ik kom er niet helemaal uit. Denken jullie dat dit het plassenprobleem op kan lossen?

Andere ideeën die ik nog heb:
  • grond verbeteren door flink wat zand aan de klei toevoegen zodat het water makkelijker weg zakt;
  • drainage aansluiten op het riool -> werkt waarschijnlijk niet i.v.m. hoge grondwaterstand
  • verticale drainage --> werkt dat met een hoge grondwaterstand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
struukkel schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:30:
Ik heb hier een vijver in de achtertuin die ik binnenkort dicht wil gooien. Het is een oude gemetselde vijver, dus dat wordt wel een aardig klus. Bij lange natte periodes liep de vijver over en bleef het water in plassen op de stoep staan. Oorzaak van de plassen is waarschijnlijk de kleilaag en het hoge grondwaterpeil. Het grondwater staat (in natte periodes) volgens mij zo'n 30cm onder het maaiveld. Dat leid ik af aan de putten in de brandgang en wat graafwerk bij het verplanten van een boom, waar ik al snel in het water stond. Met het dichtgooien van de vijver wil ik de plassen ook gelijk aanpakken.

Nu heb ik het idee om infiltratiekratten te plaatsen in het gat van de vijver en daar een drainagebuis op aan te sluiten die er in een halve ring omheen ligt. Ik wil de kratten dus niet aansluiten op de regenwaterafvoer of het riool. Ik heb online wat lopen zoeken of dit gaat werken met het hoge grondwater, maar ik kom er niet helemaal uit. Denken jullie dat dit het plassenprobleem op kan lossen?

Andere ideeën die ik nog heb:
  • grond verbeteren door flink wat zand aan de klei toevoegen zodat het water makkelijker weg zakt;
  • drainage aansluiten op het riool -> werkt waarschijnlijk niet i.v.m. hoge grondwaterstand
  • verticale drainage --> werkt dat met een hoge grondwaterstand?
Als de kratten onder grondpeil zitten, dan lijkt mij het weinig nut te hebben, aangezien ze vol gaan staan met water uit de grond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• struukkel
Martinusz schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:32:
[...]

Als de kratten onder grondpeil zitten, dan lijkt mij het weinig nut te hebben, aangezien ze vol gaan staan met water uit de grond?
Er is met de kratten meer ruimte voor het water, dus kan het niet voldoende effect hebben om van de plassen af te zijn? Dat ze sowieso niet optimaal werken begrijp ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
struukkel schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:50:
[...]

Er is met de kratten meer ruimte voor het water, dus kan het niet voldoende effect hebben om van de plassen af te zijn? Dat ze sowieso niet optimaal werken begrijp ik.
Ben geen expert hierin ofzo he :P maar mij lijkt het als de kratten onder het grondpeil zitten, dat het grondpeil deze kratten gewoon vult met water. Het lijkt mij een illusie dat het grondpeil drastisch zal verlagen door paar kratten in jouw stukje grond ;) Over hoeveel liter kratten hebben we het?

[ Voor 3% gewijzigd door Martinusz op 02-04-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:53
Vraagje; wij zijn momenteel aan het kijken om spotjes te maken onder de overstek van de schuur, graag zouden wij hier GU10 spotjes maken waarin we Philips Hue spotjes kunnen plaatsen. Zijn er hier Tweakers die ook zoiets dergelijks hebben gedaan? Kun je dit het beste realiseren met opbouwspots of inbouwspots (en dus een plafond maken in de overstek van de schuur)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:50

H12

struukkel schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:50:
[...]

Als je freatisch grondwater circa 0,3m-mv zit dan gaat extra berging ondergronds niet helpen. @Martinusz heeft helemaal gelijk dat de kratten die je voorstelt dan 'direct' vollopen met grondwater en niet voor extra berging/afvoer zorgen in een natte periode. Bovendien wil je op die kratten eigenlijk een dekking van 0,30-0,40m grond, dus zitten ze al helemaal vol met grondwater.
Leg bijvoorbeeld de tuin/gras/border ter plaatse van je huidige vijver straks een 0,05-0,10m lager dan je bestrating en zorg dat de grond die je er in gooit goed doorlatend is, laat je verharding hierop afstomen en dat zou je probleem van plassen wel kunnen verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@struukkel

Aan een hoog grondwaterpeil doe je eigenlijk niks. Infiltratiekratten en (verticale) drainage zal dus niet helpen.

Uit je verhaal maak ik op dat er nu dus plassen op de stoep blijven staan? Zou je deze niet op kunnen hogen en gelijk voor goed afschot zorgen zodat er geen water blijft staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:16
Martinusz schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:14:

Bestaande bestrating:
[Afbeelding]
Wij laten in mei de gehele oprit en stuk achter bestraten (104m2) en hebben voor onze buurman ook een offerte laten uitbrengen, hij heeft ook een oprit met dezelfde afmeting als jou en de offerte was inclusief afvoer grond, oude bestrating, aanvoer zand, bestrating etc. ~€2800,00. Dan heb je een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struukkel
@Martinusz @H12 @pjot1 Bedankt voor jullie reacties. Infiltratiekratten gaan hem dus niet worden. Ik trek de vijver en het stukje bestrating er uit en dan hoog ik alles iets op. Hopelijk is dat voldoende. En anders kijk ik ergens in de komende jaren verder als we heel de tuin aanpakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/124YE-T6kmn8aNFAh8OzNahxBds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7N0iZo6WRPqbGQXuGgzSUsst.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren heerlijk bezig geweest met het gazon. Denk wel 10+ bakken met mos weg gehaald. Morgen verder met doorzaaien, bemesten en daarna klein laagje compost erop. Hopelijk weer een mooi gazon.

Zelfs een handmaaier gehaald, echt top. Heerlijk die gras geur en het geluid. Kon er ook eentje met benzine krijgen maar dit is toch veel mooier. Er staat nog een robotmaaier maar het draad moet opnieuw worden gelegd. Misschien doen we dat later nog.

De nieuwe magnolia doet het top.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5bCso9_Lin0QhAf9r-oyZ-L-mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s70GekPLTHI1xgYyG3fvyZfg.jpg?f=fotoalbum_large

Zie trouwens net dat het gaat vriezen volgende week. Ben benieuwd hoe het zal gaan met de hortensia's. Vorige jaar gingen alle blaadjes dood na de vorstperiode in april, echt zonde.

[ Voor 26% gewijzigd door Wackmack op 02-04-2021 22:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@Wackmack
De weersverwachting voor Pisa geeft anders helemaal geen vorst aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nicklazzz schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:39:
[...]

Wij laten in mei de gehele oprit en stuk achter bestraten (104m2) en hebben voor onze buurman ook een offerte laten uitbrengen, hij heeft ook een oprit met dezelfde afmeting als jou en de offerte was inclusief afvoer grond, oude bestrating, aanvoer zand, bestrating etc. ~€2800,00. Dan heb je een idee.
Je schrijft bestrating, maar daar bedoel je denk ik het bestraten zelf mee en niet zozeer de aanschaf van bestrating verharding toch? Anders is dit echt een spotprijs.

Ik heb net een offerte gehad voor 120m2 bestraten. Weinig zaagwerk en het voorwerk doe ik zelf. Dat gaat mij 2400 excl btw kosten en dus exclusief bestrating.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@PaT
Het ging om ca 24m2. Dan is dik €100,- per m2 inclusief materialen een redelijk normale prijs.

@struukkel
Als je dan toch aan de gang gaat, kan je dan niet gelijk bodemverbetering toepassen? Zou zonde zijn als het water op de kleilaag zou blijven staan.

[ Voor 44% gewijzigd door pjot1 op 03-04-2021 06:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:16
PaT schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:07:
[...]

Je schrijft bestrating, maar daar bedoel je denk ik het bestraten zelf mee en niet zozeer de aanschaf van bestrating verharding toch? Anders is dit echt een spotprijs.

Ik heb net een offerte gehad voor 120m2 bestraten. Weinig zaagwerk en het voorwerk doe ik zelf. Dat gaat mij 2400 excl btw kosten en dus exclusief bestrating.
Het is betreft een all-in offerte. Ik betaal weldra €7390,00 voor 104m2 inclusief afgraven en afvoer, afvoer oude klinkers en beton, aanvoer 22kuub zand, lijngoten, bestrating etc. Het enige wat ik zelf ga doen is het uitbreken van het geheel. Dit omdat ik het afgelopen jaar een carport, overkapping achter, dubbele poort en weldra een overkapping aan de woning ga vernieuwen. Hier wil ik meteen de benodigde elektra etc. voorzien. Anders was de offerte dik €9000,00 zonder voorzieningen van elektra etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• struukkel
pjot1 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 06:08:
@struukkel
Als je dan toch aan de gang gaat, kan je dan niet gelijk bodemverbetering toepassen? Zou zonde zijn als het water op de kleilaag zou blijven staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7rqt3d8T_211ukxHZxUeRcv6bQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5Ktapm5bQVyxe9VswFJPYuh.jpg?f=fotoalbum_large

Even een foto voor iets meer context. Het linker deel wil ik zo'n 20cm afgraven en daar de vijver (rechts) mee dempen. Ik las namelijk dat het handig is om een vijver te dempen met dezelfde grond als er omheen, omdat er anders verzakkingen kunnen komen door de verschillende grondsoorten. Vervolgens de grond omspitten en bovenste laag van zo'n 20cm aanvullen met tuinaarde. Daaroverheen wat compost en daarna gras inzaaien.

Heel de tuin ophogen en de grond verbeteren is nu niet haalbaar i.v.m. tijd en geld. De vijver willen we wel dicht hebben voor de kinderen (en de zijdehoenders die nogal eens ongericht rondvliegen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• witterholt
Ons tuinontwerp is inmiddels klaar, nu nog wachten tot augustus.... De kapschuur wordt 7x4,5m en wordt in dezelfde kleur gespoten als het houtwerk van de woning en krijgt ook dezelfde dakpannen als de woning heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcxLdKcawk5B40Z83VzWgHvkgWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tco4ecfczZFyMQKRhAUx7KWY.jpg?f=fotoalbum_large
Hebben jullie nog alternatieve bolbomen voor bolcatalpa's die wat langer hun blad behouden?

Momenteel ziet het er zo uit. Na de bouw heb ik alleen graszaad gezaaid en is de beukenhaag bij de erfgrens aangelegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8_shAtGlWSL5cg-Dd_B-3BNWN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qT53hTNQzAYVsYP85AIOTgN5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door witterholt op 03-04-2021 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 13:58

Piper

No guts, no glory

Dat hoekje moestuin krijgt amper zon zo en kun je ook niks in kwijt volgens mij, dus dat lijkt me zonde van de moeite. Knal dan linksonder op de tekening een border langs de rand met aardbeien of een paar klimende fruitstruiken tegen de zijkant van je kapschuur aan. Verder ligt de kortste route van je terras naar je kapschuur over je gras, dus houd er evt. rekening mee dat er daar meer gelopen gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
witterholt schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:46:
Ons tuinontwerp is inmiddels klaar, nu nog wachten tot augustus.... De kapschuur wordt 7x4,5m en wordt in dezelfde kleur gespoten als het houtwerk van de woning en krijgt ook dezelfde dakpannen als de woning heeft.
[Afbeelding]
Hebben jullie nog alternatieve bolbomen voor bolcatalpa's die wat langer hun blad behouden?

Momenteel ziet het er zo uit. Na de bouw heb ik alleen graszaad gezaaid en is de beukenhaag bij de erfgrens aangelegd.
[Afbeelding]
Bol amberboom? Kleurt ook mooi in de late herfst. (Liquidambar)

Zelf zou ik denk ik gaan voor een paar japanse sierkersen in het grasveld. (Zijn vele soorten van).
Heb zelf de Prunus Amanogawa in zuilvorm. Zijn bomen die niet zo hard groeien, dus die hoef je niet perfect in vorm te snoeien in tegenstelling tot bolbomen die je constant moet bijhouden. Prachtige bloesem ook rond deze tijd. Een soort magnolia is ook een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Piper schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 12:08:
Dat hoekje moestuin krijgt amper zon zo en kun je ook niks in kwijt volgens mij, dus dat lijkt me zonde van de moeite...
's Ochtends en 's avonds komt daar wel zon. Volgens de hovenier was het geen probleem. Ik kan altijd proberen of het gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruut88
  • Nu online
Gynnad schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:56:
Vraagje; wij zijn momenteel aan het kijken om spotjes te maken onder de overstek van de schuur, graag zouden wij hier GU10 spotjes maken waarin we Philips Hue spotjes kunnen plaatsen. Zijn er hier Tweakers die ook zoiets dergelijks hebben gedaan? Kun je dit het beste realiseren met opbouwspots of inbouwspots (en dus een plafond maken in de overstek van de schuur)
Hier zitten al 3 jaar 4 inbouwspots met Hue lampen (indoor) in onze overkapping. Ook de indoor bewegingssensor doet het na al die jaren buiten ook nog prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is een leuk ontwerp met speelse glooiingen. Wat ik wel jammer vind is het grind langs het huis, plantbodembedekkers kunnen een mooi alternatief zijn. Hebben de vogeltjes en insecten meer aan, je ziet ze ook echt wroeten en spulletjes verzamelen, misschien komt er ook nog een egel een slak eten tussen de bodembedekkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
Ingelogd schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:08:
[...]

Het is een leuk ontwerp met speelse glooiingen. Wat ik wel jammer vind is het grind langs het huis, plantbodembedekkers kunnen een mooi alternatief zijn. Hebben de vogeltjes en insecten meer aan, je ziet ze ook echt wroeten en spulletjes verzamelen, misschien komt er ook nog een egel een slak eten tussen de bodembedekkers.
Dat compenseren we met een grote rhododendron, een of meer vlinderstruiken en de huidige beukenhaag waar de vogels nu ook al veel plezier aan beleven :). Daarnaast hebben we in de schoorstenen vanuit de bouw ook al vleermuizen kasten zitten en een wadi naast de erfafscheiding. Dus ik denk dat de beestjes bij ons weinig te kort zullen komen en anders zit het bos om de hoek :>.

[ Voor 4% gewijzigd door witterholt op 03-04-2021 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-09 17:17
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk ontwerp! Het ziet er in ieder geval groen uit.
Bij ons in de voortuin staan 2 Liquidambar gumballs en toevallig gisteren een prunus amanogawa en prunus royal burgundy in de zijtuin gezet. Loop maar eens langs 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
harmpie1147 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:55:
[...]

Leuk ontwerp! Het ziet er in ieder geval groen uit.
Bij ons in de voortuin staan 2 Liquidambar gumballs en toevallig gisteren een prunus amanogawa en prunus royal burgundy in de zijtuin gezet. Loop maar eens langs 😉
Haha, is goed hoor 🙂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
witterholt schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:30:
[...]

Dat compenseren we met een grote rhododendron, een of meer vlinderstruiken en de huidige beukenhaag waar de vogels nu ook al veel plezier aan beleven :). Daarnaast hebben we in de schoorstenen vanuit de bouw ook al vleermuizen kasten zitten en een wadi naast de erfafscheiding. Dus ik denk dat de beestjes bij ons weinig te kort zullen komen en anders zit het bos om de hoek :>.
Je hebt veel groen en bomen (zeer belangrijk voor de aanvliegroutes van de vogeltjes) in het plan staan maar veel mensen weten geen natuurlijk alternatief voor grind, daarom tipte ik het aan. De poort zit wel op een rare plek, waarom niet een stukje naar achter waar het huis een hoek heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
Ingelogd schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:08:
[..] ... De poort zit wel op een rare plek, waarom niet een stukje naar achter waar het huis een hoek heeft?
De poort is al bestaand net zoals de erfgrens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 21:12
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt je schaal wel in je schets? Zou bijna 9 meter diep zijn op de minst diepe hoek, op de foto zie ik 2 delen gaashekwerk met palen 3m h.o.h.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@witterholt
Wat @Anton2610 zegt.
Klopt je ontwerp wel? Het lijkt haast of je achtergrens/beukenhaag tot de garage van de buren evenwijdig loopt met de achtergevel van je huis? Dat daar meters verschil in zit links en rechts is niet te zien op de foto.
Ongetwijfeld klopt de maat van je ontwerp met het kadaster.

Wat vertekent er? Komt dat echt alleen door het perspectief? (geel)
Als ik een rechthoek er in teken, met je gevel meelopend dan ziet de tuin er anders uit dan op je ontwerp.
Vertekent ook maar is om de gevellijn naar de achterkant te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sIOFxLe1gy2AYmy0G6qhHQhI3o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4xxhU2bIln3N3rx6tEVjDqYe.jpg?f=user_large

Ontwerp ziet er goed uit verder

[ Voor 55% gewijzigd door Teijgetje op 03-04-2021 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quickdust
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 15:02
Misschien zit ik niet in het goede forum, maar ga het hier toch maar vragen.

Ik wil een stukje kunstgras leggen in mijn kleine tuin, daarachter een klein stukje echt groen. Is het in mijn situatie nodig om opsluitbandjes rondom aan te leggen? Sowieso wil ik aan de achterkant (tussen het kunstgras en het mini tuintje) wel opsluitbanden gebruiken, maar vraag me af of het nodig is om links, rechts en voor ook een opsluitband neer te leggen. Wat zijn de gevolgen als ik het niet zou doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mz7RlRlaevqDpBXVQmfeews7a2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PgkebYuY0YbsfNZih69p1pNo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@Quickdust
Als je geen opsluitbandjes langs de tegels legt zullen die wegwandelen en scheef gaan liggen/zakken.
Wat zonde zou zijn, het ziet er nu strak uit.
Beter dus een dun randje uitgraven en een bandje er naast meppen op hoogte, met een rubber hamer.
En inderdaad ook als afscheiding voor je minituintje.
Dan blijft je kunstgras ook netter liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd
De klimop groeit binnen in je woning :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quickdust
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 15:02
Teijgetje schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:01:
@Quickdust
Als je geen opsluitbandjes langs de tegels legt zullen die wegwandelen en scheef gaan liggen/zakken.
Wat zonde zou zijn, het ziet er nu strak uit.
Beter dus een dun randje uitgraven en een bandje er naast meppen op hoogte, met een rubber hamer.
En inderdaad ook als afscheiding voor je minituintje.
Dan blijft je kunstgras ook netter liggen.
Ook rechts bij de hedera? Of alleen links, voor en achter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Quickdust
Bij de hedera hoeft niet daar staat al afscheiding, wel langs de tegels rondom en ik zou daarmee ook je tuintje afschermen waar nu je latje ligt, dan ligt je kunstgras in een vakje. En je minituintje ook.
Bandje 6x15 is zat.

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 03-04-2021 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
Teijgetje schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:24:
@witterholt
Wat @Anton2610 zegt.
Klopt je ontwerp wel? Het lijkt haast of je achtergrens/beukenhaag tot de garage van de buren evenwijdig loopt met de achtergevel van je huis? Dat daar meters verschil in zit links en rechts is niet te zien op de foto.
Ongetwijfeld klopt de maat van je ontwerp met het kadaster.

Wat vertekent er? Komt dat echt alleen door het perspectief? (geel)
Als ik een rechthoek er in teken, met je gevel meelopend dan ziet de tuin er anders uit dan op je ontwerp.
Vertekent ook maar is om de gevellijn naar de achterkant te zetten.
[Afbeelding]
...
Ik denk dat de lens van mijn goedkope drone wat vervormd; hieronder heb ik even de afstanden in de situatietekening erbij gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtTWn79JMxO-rtj1GcfolBNFSsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uGrX0CurpxUC6LjweiRAyo3q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Vraagje voor de kenners:

Vorig jaar is onze voor- en achtertuin opnieuw ingericht. Daarbij is het terras aangelegd met keramische tegels 2cm dik, uiteraard in de cement. Bestaande houten overkapping hebben we laten staan.

Deze week is een constructeur langsgekomen ivm scheuren in raamkozijnen aanbouw en knallen van het dak aanbouw. Hoewel dit op het eerste oog geen ernstige gebreken waren, is wel geconstateerd dat de ligger van de houten overkapping veel te veel doorhangt en dat een derde staander noodzakelijk is.

We hebben nu paar opties:
- derde staander in midden overkapping toevoegen
- nieuwe aluminium overkapping met iets ander formaat en staanders laten rusten op keramische tegels
- nieuwe aluminium overkapping en voor de staander een betonpoer plaatsen, daarvoor tijdelijk een keramische tegel verwijderen

Ik heb twee vragen:
- kunnen de staanders van houten overkapping of aluminium overkapping direct op de keramische tegels worden geplaatst. Of kunnen deze het gewicht van de staanders niet dragen?
- als de staanders niet op de keramische tegels geplaatst kunnen worden, hoe kan ik dan netjes een of twee tegels losmaken en op die plaatsen een nieuwe betonpoer in de grond leggen?

[ Voor 7% gewijzigd door TweakersOnly op 04-04-2021 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:03
Er zijn best wel wat alternatieven voor bolcatalpa's (wat ik persoonlijk geen mooie bomen vind, maar des goûts et des couleurs ... ):

- De Liquidambar Gumball werd hier al aangehaald door iemand
- Wij hebben zelf 2 deze winter bol-moeraseiken in onze voortuin geplant (Quercus Palustris Green Dwarf)
- Bolplataan: Platanus Alphens Globe
- Bolesdoorn: acer Globossum

Wij hebben zelf de moeraseik gekozen vanwege zijn mooie rode herfstkleur (Dat heeft een liquidambar ook, maar er staan hier al wat van die gumball's in de straat, en we hebben al een liquidambar worplesdon in de tuin, dus wilden we eens iets anders). Daarnaast behoudt de moeraseik zijn blad ook wat langer (volgens sommige bronnen tot diep in de winter; we zullen zien volgend jaar :) ).

Als het niet persé een bolboom moet zijn, maar een boom die wat kleiner blijft zou je ook de steeneik (Quercus Ilex) kunnen overwegen. Die is wintergroen (maar wel best duur).

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Ingelogd schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:08:
[...]

Wat ik wel jammer vind is het grind langs het huis, plantbodembedekkers kunnen een mooi alternatief zijn. Hebben de vogeltjes en insecten meer aan, je ziet ze ook echt wroeten en spulletjes verzamelen, misschien komt er ook nog een egel een slak eten tussen de bodembedekkers.
Als padje zou ik zelf ook split verkiezen boven plantbodembedekkers (zoals Acaena bv). In de winter kan het ook onder die bodembedekker wel wat drassig zijn lijkt me, en na aanleg duurt het toch wel nog even voordat die bodembedekker toegegroeid is). Zeker als je al voldoende groen hebt, kan zo'n padje in split, grind, klinkers, ... .wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@struukkel

Dit lijkt me een goede werkwijze. Hierdoor pas je even goed grondverbetering toe. :)

@Quickdust
Zoals @Teijgetje het al aangeeft je hebt gewoon een bandje nodig. Iedere vorm van bestrating heeft opsluiting nodig. Of het nu grind, tegels of kunstgras is. Voor een achtertuin is een 6/15 bandje inderdaad voldoende, stelt ook makkelijker dan een 5/15. Bovendien houdt het de wortelgroei ook een beetje tegen en hou je grond en zand gescheiden.

@TweakersOnly
Een tegel van 2cm is veel te dun om dat gewicht te dragen. Je zult echt een betonpoer moeten plaatsen. Tegels kan je eruit halen met een tegeltiller. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 17:57
Quickdust schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:54:
Misschien zit ik niet in het goede forum, maar ga het hier toch maar vragen.

Ik wil een stukje kunstgras leggen in mijn kleine tuin, daarachter een klein stukje echt groen. Is het in mijn situatie nodig om opsluitbandjes rondom aan te leggen? Sowieso wil ik aan de achterkant (tussen het kunstgras en het mini tuintje) wel opsluitbanden gebruiken, maar vraag me af of het nodig is om links, rechts en voor ook een opsluitband neer te leggen. Wat zijn de gevolgen als ik het niet zou doen?

[Afbeelding]
Bandjes gebruiken en iets lager slaan en daar de kunstgras weer overheen. Zelf vind ik bandjes in het zicht zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
pjot1 schreef op zondag 4 april 2021 @ 09:27:
@TweakersOnly
Een tegel van 2cm is veel te dun om dat gewicht te dragen. Je zult echt een betonpoer moeten plaatsen. Tegels kan je eruit halen met een tegeltiller. :)
Voor een terras met betontegels is een tegeltiller inderdaad de oplossing. Maar de keramische tegels liggen vast in cement. Plus de tegels zijn gevoegd. Lijkt mij dat er zwaarder geschut aan te pas moet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:03
TweakersOnly schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:12:
[...]

Voor een terras met betontegels is een tegeltiller inderdaad de oplossing. Maar de keramische tegels liggen vast in cement. Plus de tegels zijn gevoegd. Lijkt mij dat er zwaarder geschut aan te pas moet komen.
Mooi rond gat boren door de tegel en onderlaag heen, uitscheppen, en daar zelf een poertje met draadeind in storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
TweakersOnly schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:12:
[...]

Als de tegels in de Portland liggen, valt het allemaal wel mee. Met een dunne platte beitel sla je de voegen naar beneden. Hierdoor breek je ook de onderlaag waardoor je met een tegeltiller of met diezelfde beitel de tegel optilt/opwipt. Je neemt dan alleen wat zand mee. Maar dat scheelt weer spitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Op dit moment maak ik een beplantingsplan voor twee borders in mijn voortuin. Mijn vrouw en ik willen er lampenpoetsersgras (Pennisetum alopecuroides 'Hameln') in plaatsen, in combinatie met IJzerhard (Verbena bonariensis).

Nu loop ik tegen een probleempje aan. Het ene verkooppunt geeft aan dat je 3 tot 5 stuks lampenpoetsersgras per vierkante meter moet planten. Een andere hanteert 9 stuks per vierkante meter. Ook zijn er winkels die schrijven dat je er 6 of 7 per vierkante meter moet planten. Uiteraard is een en ander afhankelijk van de potmaat (bijvoorbeeld P9 versus C2), maar 3 tegenover 9 stuks vind ik een groot verschil.

Wat vinden jullie van de onderstaande schets? Zien we iets over het hoofd, of oogt het vrij logisch? Nu is lampenpoetsersgras een populaire grassoort. Ook de combinatie met IJzerhard is bekend, dus ik vermoed dat er Tweakers zijn met praktijkervaring. Wie geeft ons een zetje in de goede richting?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQDj4gpU38PN1bcaCUTRV7ck-Ns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M0BLMfoqbyz7TPzm8ceLlwM4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:11
Squawk schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:57:
Op dit moment maak ik een beplantingsplan voor twee borders in mijn voortuin. Mijn vrouw en ik willen er lampenpoetsersgras (Pennisetum alopecuroides 'Hameln') in plaatsen, in combinatie met IJzerhard (Verbena bonariensis).

Nu loop ik tegen een probleempje aan. Het ene verkooppunt geeft aan dat je 3 tot 5 stuks lampenpoetsersgras per vierkante meter moet planten. Een andere hanteert 9 stuks per vierkante meter. Ook zijn er winkels die schrijven dat je er 6 of 7 per vierkante meter moet planten. Uiteraard is een en ander afhankelijk van de potmaat (bijvoorbeeld P9 versus C2), maar 3 tegenover 9 stuks vind ik een groot verschil.

Wat vinden jullie van de onderstaande schets? Zien we iets over het hoofd, of oogt het vrij logisch? Nu is lampenpoetsersgras een populaire grassoort. Ook de combinatie met IJzerhard is bekend, dus ik vermoed dat er Tweakers zijn met praktijkervaring. Wie geeft ons een zetje in de goede richting?

[Afbeelding]
Ik heb exact dezelfde soort en 5 per vierkante meter aangehouden.
Volgens mijn kweker zal ik dit jaar de border straks niet meer kunnen zien :).
Op de voorgrond:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 05-04-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:13:
[...]

Ik heb exact dezelfde soort en 5 per voerkante meter aangehouden. Volgens mijn kweker zal ik dit jaar de border straks niet meer kunnen zien :).
Op de voorgrond:

***members only***
Thanks! Voor mijn beeldvorming: hoe diep is jouw border?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Squawk schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:27:
[...]

Thanks! Voor mijn beeldvorming: hoe diep is jouw border?
Die is 1,25m inclusief de bandjes. En die zijn 5 dik uit mijn hoofd.
Dan zit je dus op 1,15m :) en 13 meter breed.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 05-04-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@GeeMoney Die witte polyester(?) bakken met die maat kan ik alleen vinden voor +-250/300 per stuk. Heb jij een beter adresje? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
Verwijderd schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:11:
@GeeMoney Die witte polyester(?) bakken met die maat kan ik alleen vinden voor +-250/300 per stuk. Heb jij een beter adresje? :P
Dat hangt van je formaat af :).
En of je dus polyester/glasvezel zoekt of aluminium/staal etc.
Ik heb bakken van 140x140x60 en dan zit je aan 450,- van polyester/glasvezel uit 1 stuk zonder naden of popnagels.

Als jij ze kan vinden voor 250 a 300 dan hoor ik graag jouw adresje :p

Ik heb ze bij hettuinleven.com vandaan.
Prima vent, uitstekende service en pas betalen bij levering. (Ik heb geen aandelen ;) )

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 05-04-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GeeMoney schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:15:
[...]

Dat hangt van je formaat af :).
En of je dus polyester/glasvezel zoekt of aluminium/staal etc.
Ik heb bakken van 140x140x60 en dan zit je aan 450,- van polyester/glasvezel uit 1 stuk zonder naden of popnagels.

Als jij ze kan vinden voor 250 a 300 dan hoor ik graag jouw adresje :p

Ik heb ze bij hettuinleven.com vandaan.
Prima vent, uitstekende service en pas betalen bij levering. (Ik heb geen aandelen ;) )
Ah dat is een stuk groter, ik zoek 100x100x50 of 80x80x50 o.i.d. Voor een dikke olijfboom. Dan liggen de prijzen niet zo ver uit een :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 16:30

MAZZA

Barbie is er weer!

Grappig, die polyesterbakken zie je steeds meer. Naar aanleiding van jullie post ging ik eens kijken bij de facebookpagina onze leverancier en daar kom ik ineens foto's tegen van onze eigen tuin _O- /edit: Ah sterker nog, we staan zelfs op de "Over ons" pagina van de leverancier.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bestaat uit 1 stuk van ruim 7x1,75m. De beplanting is net besteld. Dus die volgt nog :)

[ Voor 4% gewijzigd door MAZZA op 05-04-2021 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@MAZZA en dan de hamvraag, wat was je kwijt voor die bakken :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 16:30

MAZZA

Barbie is er weer!

Zulke formaten en maatwerk, dan kan je het wel raden denk ik :P Ik weet niet meer exact de prijs en de witte muren achter de bak waren onderdeel van de prijs. Maar het zit ergens rond de 2k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik heb een stukje kleigrond dat bezaaid is met kiezels. Die wil ik er uit hebben. Helaas lijkt er hier in de buurt geen bedrijf te zitten die een compacte zeeftrommel verhuurt.

Heeft er iemand nog een handige DIY manier om kleigrond en kiezels van elkaar gescheiden te krijgen?

Ik heb een stuk geprobeerd schoon te maken met de hand, maar dat gaat mij net even te langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
PaT schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:37:
Ik heb een stukje kleigrond dat bezaaid is met kiezels. Die wil ik er uit hebben. Helaas lijkt er hier in de buurt geen bedrijf te zitten die een compacte zeeftrommel verhuurt.

Heeft er iemand nog een handige DIY manier om kleigrond en kiezels van elkaar gescheiden te krijgen?

Ik heb een stuk geprobeerd schoon te maken met de hand, maar dat gaat mij net even te langzaam.
Ik had een aluminium bak van 20 bij 30cm ongeveer met gaten als een vergiet (iets kleiner dan je kiezels) en een schep en een kunstof grote bak of een specie kuip met water waar je dan weer dat kleine aluminium bakje onderdompelt een keer of twee en daarna zijn ze schoon en leg je ze op een aparte stapel.

Van een stuk aluminium laten buigen bij een ijzerzaak. Ik zoek even een foto op.
Zoiets:
https://www.nisbets.nl/vo...e0Pv74Pro5uRoCIyIQAvD_BwE

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 05-04-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

GeeMoney schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:43:
[...]

Ik had een aluminium bak van 20 bij 30cm ongeveer met gaten als een vergiet (iets kleiner dan je kiezels) en een schep en een kunstof grote bak of een specie kuip met water waar je dan weer dat kleine aluminium bakje onderdompelt een keer of twee en daarna zijn ze schoon en leg je ze op een aparte stapel.

Van een stuk aluminium laten buigen bij een ijzerzaak. Ik zoek even een foto op.
Zoiets:
https://www.nisbets.nl/vo...e0Pv74Pro5uRoCIyIQAvD_BwE
Dat gaat met kleigrond denk ik niet werken. Dat zijn al redelijke bonken. Als je dat nat maakt klontert alles nog meer aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
PaT schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:03:
[...]

Dat gaat met kleigrond denk ik niet werken. Dat zijn al redelijke bonken. Als je dat nat maakt klontert alles nog meer aan elkaar.
Dat is wellicht zo.
Om hoeveel m2 gaat het?
Als het gering is dan zou ik het eruit scheppen, afstorten en nieuwe kiezels halen.
Heb ik met de laatste halve kuub van mijn oprit ook gedaan. 8 uur zeven “kost” in principe ook X euro en een halve kuub split was in mijn geval een paar tientjes :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
Squawk schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:57:

[Afbeelding]
Wij hebben ook een border met pennisetum hameln en ijzerhard. Die hameln zet plant ik met een onderlinge afstand van 45 a 50 cm dacht ik. Zal het morgen eens opmeten. Dat lampenpoetsersgras groeit ook wel best hard vind ik. 8 jaar geleden heb ik er ongeveer 60 geplant. 2 jaar geleden heb ik ze allemaal gesplitst, en na splitsen had ik meer dan 400 stuks. :D Dat kwam wel goed uit, want we gingen toen toch net onze tuin opnieuw aanleggen, en we hadden wel wat extra stuks nodig. (En ik heb er ondertussen ook een 100-tal van weggegeven).
Als ik nu kijk hoe hard die pollen opnieuw gegroeid zijn tov 2 jaar geleden, dan denk ik dat ze qua dikte al opnieuw verdubbeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een vraagje. Ik verwacht volgende week een Japanse esdoorn (wou specifieke cultivar die niet overal zomaar in de tuincentra staat), nu lees ik dat die best in het vroege voorjaar verplant wordt. Ondertussen hebben we ook al een paar warme dagen gehad, en een andere cultivar (die we gewoon in de pot houden voorlopig) is al blad aan het maken.

Ik weet nog niet of de nieuwe ook al blad heeft, dus misschien loop ik wat op de zaken vooruit - maar kan ik 'm nog in volle grond planten? Of wacht ik daar beter mee tot het najaar?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:38
Ik heb graszoden besteld die vrijdag geleverd worden.

Vanwege ziekte is er alleen in mijn planning een week tussenuit gevallen.

Daardoor afgelopen zaterdag mijn oude gras eruit gespit in plaats van een week eerder.
Dit gras was helemaal rot/dood, doordat de grond te dicht is.

Hierom alles een spade diep doorgespit.
Kokosvezel en strooiturf door de grond gemengd.

Maar nu moet de grond geegaliseerd worden.
Dit doen ze normaal met een wals, maar nu vroeg ik mij af of ik ook een lichte trilplaat kan gebruiken.
Dit omdat je moet walsen, een week wachten, weer walsen en dan de zoden erop.
Met een trilplaat hoop ik dat dus flink te verkorten.

ik wil namelijk ook geen verzakkingen maar mijn gas moet er zaterdag wel in liggen anders gaan de rollen dood.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 06-04-2021 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 12:41
@FRANQ Ik zou nooit een trilplaat gebruiken. De grond wordt helemaal vast, de graszoden kunnen niet goed aanhechten en het water zal niet goed weglopen waardoor het gras dood gaat. Dan doe je eigenlijk al je harde werk teniet.

Maar dat is mijn mening, misschien heeft iemand anders hier andere ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 21:12
FRANQ schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:27:

Daardoor afgelopen zaterdag mijn oude gras eruit gespit in plaats van een week eerder.

Dit doen ze normaal met een wals, maar nu vroeg ik mij af of ik ook een lichte trilplaat kan gebruiken.

ik wil namelijk ook geen verzakkingen maar mijn gas moet er zaterdag wel in liggen anders gaan de rollen dood.
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al. Je oude gras was dood doordat de grond dichtgeslagen is, en nu zou je opnieuw gaan verdichten met een trilplaat?

Nee, gewoon lekker walsen. Is een tweede walsgang echt nodig voordat het gras er op komt? De zoden zelf moeten ook aangewalst worden, dat zou je tweede walsgang kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
ok geen trilplaat dus.
Dan ga ik een wals halen :)

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@FRANQ

Grond kan je sowieso niet verdichten met een trilplaat. Grond veert waardoor de trilplaat blijft staan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
whoami schreef op maandag 5 april 2021 @ 22:01:
[...]

Wij hebben ook een border met pennisetum hameln en ijzerhard. Die hameln zet plant ik met een onderlinge afstand van 45 a 50 cm dacht ik. Zal het morgen eens opmeten.
Die specifieke border is dus ongeveer 30m2. 5m2 daarvan is ingenomen door Ijzerhard. Op de overige 25m2 staan er 86 lampenpoetser-grassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:28

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

@FRANQ Waarom turf eronder mengen als er gras op komt? Turf is toch juist zuur waar gras minder goed op groeit?

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Niet online
whoami schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:06:
[...]

Die specifieke border is dus ongeveer 30m2. 5m2 daarvan is ingenomen door Ijzerhard. Op de overige 25m2 staan er 86 lampenpoetser-grassen.
Bedankt voor het opmeten! Dan kom je uit op grofweg 3,5 lampenpoetsersgras per m2.

Zelf willen we hier en daar ijzerhard tussen het lampenpoetsersgras plaatsen. We denken daarom aan de iets lagere verbena lollipop. Als ik het goed begrijp heb jij beide van elkaar gescheiden in jouw border?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Idd.

Ik wil wel eens een foto maken, maar veel ga je momenteel niet zien, aangezien ik de grassen den de verbena de afgelopen weken allemaal afgeknipt heb.

't Komt er op neer dat het bij ons zo ingedeeld is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie-CWw6lAZ-tdcVYuKayOMfaufc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PwNaLCtZL0lHW0wPAbpVQpkZ.png?f=user_large

Iedere groene bol is een penissetum; het paarse vlak is waar de Verbena staat.

[ Voor 9% gewijzigd door whoami op 06-04-2021 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Fanatic_FS schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:07:
@FRANQ Waarom turf eronder mengen als er gras op komt? Turf is toch juist zuur waar gras minder goed op groeit?
Gazongrond bestaat uit turf en kokosvezels.

Ik meng het erdoor zodat de grond luchtiger word en meer water kan afvoeren.
De grond was erg dicht waardoor het gras echt nat stond.
Ik had ook veel last van mos in het gras.

Ik hoop dat het werkt, want ik heb liever echt gras dan nep gras.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
@FRANQ
Er zijn genoeg alternatieven voor turf zodat natuurgebieden niet gesloopt hoeven voor een tuintje alhier. ;)
Turf/veen is net als olie een product van duizenden jaren, en een klimaatkiller zoals wij dat gebruiken. Dat zou je voor de kinderen van je kinderen niet meer willen gebruiken.

https://garden-landscape....ough-peat-extraction-4015
https://www.vrt.be/vrtnws...ie-klimaat-turf-potgrond/

[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 06-04-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Teijgetje schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:03:
@FRANQ
Er zijn genoeg alternatieven voor turf zodat natuurgebieden niet gesloopt hoeven voor een tuintje alhier. ;)
Turf/veen is net als olie een product van duizenden jaren, en een klimaatkiller zoals wij dat gebruiken. Dat zou je voor de kinderen van je kinderen niet meer willen gebruiken.

https://garden-landscape....ough-peat-extraction-4015
https://www.vrt.be/vrtnws...ie-klimaat-turf-potgrond/
Wees blij dat ik mn tuin niet asfalteer dat is nog veel klimaat onvriendelijker.

Niet lullig bedoeld verder.

Was me er ook niet echt van bewust.
Maar jij zegt dat er veel alternatieven zijn, ik heb er geen een gezien in het tuincentrum.

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 06-04-2021 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@FRANQ
Blij dat ik je aan het nadenken gezet heb over het klimaat.
Graag gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Borromini schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:20:
Een vraagje. Ik verwacht volgende week een Japanse esdoorn (wou specifieke cultivar die niet overal zomaar in de tuincentra staat), nu lees ik dat die best in het vroege voorjaar verplant wordt. Ondertussen hebben we ook al een paar warme dagen gehad, en een andere cultivar (die we gewoon in de pot houden voorlopig) is al blad aan het maken.

Ik weet nog niet of de nieuwe ook al blad heeft, dus misschien loop ik wat op de zaken vooruit - maar kan ik 'm nog in volle grond planten? Of wacht ik daar beter mee tot het najaar?
Het zal per boom wel verschillend zijn, maar ik heb bijna 2 jaar geleden in juni een forse boom (Schijnbeuk van 4,5m hoog) geplant. Die werd geleverd in kluit en daarbij kreeg ik het advies om te zorgen dat de kluit altijd vochtig blijft. Na enkele weken verloor hij wel wat blad, maar hij is inmiddels goed aangeslagen. Ik blijf het wel in de gaten houden overigens, het wortelgestel zal vast nog niet de oude zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booth
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 08:46

Booth

¯¯¯¯¯¯

FRANQ schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:27:

Zou het het zelf eventueel kunnen egaliseren met een lange balk?

Heb ik gisteren ook gedaan, maargoed, mijn postzegeltje is maar 3x5 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Anders is een Strakvlak handig. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Tehh schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:17:
[...]

Het zal per boom wel verschillend zijn, maar ik heb bijna 2 jaar geleden in juni een forse boom (Schijnbeuk van 4,5m hoog) geplant. Die werd geleverd in kluit en daarbij kreeg ik het advies om te zorgen dat de kluit altijd vochtig blijft. Na enkele weken verloor hij wel wat blad, maar hij is inmiddels goed aangeslagen. Ik blijf het wel in de gaten houden overigens, het wortelgestel zal vast nog niet de oude zijn.
Wij hebben nu twee bomen geplant. Een Japanse esdoorn die jaren in een pot had gestaan en een pruimenboom (al een paar jaar oud, maar altijd laag gesnoeid geweest) die we uit Hongarije hebben meegenomen (paste net in de auto :p) Beide niet veel bijzonders mee gedaan, alleen het eerste jaar extra water gegeven. Je wilt ze namelijk niet teveel "verwennen" want dan gaan ze geen wortels maken. Vooral die pruim (die had natuurlijk 1500km in een auto gelegen :p) verloor na het planten heel snel z'n blad. Die hebben we in de zomer gepoot. Hij heeft echter wel goed gepakt, want het jaar daarna zat hij al vol in het blad. En de esdoor heeft helemaal goed gepakt, Het was een mooi bolletje toen hij in de pot stond, maar nu hangen z'n takken helemaal tot op de grond.

2009 (we hebben hem ergens in het najaar van 2008 in de grond gezet):
2009 - Eerste jaar in de grond

2020:
2020 - 11 groei jaren verder

@Borromini als je een rode variant hebt, die kunnen niet zo heel goed tegen de volle zon. Dan worden ze groen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Pagina: 1 ... 68 ... 188 Laatste