Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 69 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 20:05
Booth schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:34:
[...]

Zou het het zelf eventueel kunnen egaliseren met een lange balk?

Heb ik gisteren ook gedaan, maargoed, mijn postzegeltje is maar 3x5 :+
Dat dacht ik vorig jaar zelf ook. Het gras is nu net als dat aan de Franse kust na een bombardement van de geallieerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Laatst online: 10:56
Ben benieuwd of mijn net aangeplante vaste eetbare planten dit weer gaan overleven. Alle planten zijn winterhard, maar vrij zwak omdat ze 2 a 3 weken terug de grond is zijn gezet.

Kersen en appelbomen krijgen ook bloesems. Mijn appels. 😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booth
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 08:46

Booth

¯¯¯¯¯¯

Anton2610 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:56:
[...]

Dat dacht ik vorig jaar zelf ook. Het gras is nu net als dat aan de Franse kust na een bombardement van de geallieerden.
Oeps, dat klinkt niet bemoedigend.

Er is nu een hele plens water overheen gegaan dus dat helpt met zakken. Ga het komende dagen opnieuw blijven egaliseren tot ik volgende week gras leg. Misschien werkt dat beter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:24

Wailing_Banshee

You're Next

banaliteit schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:28:

Zolang het niet te hard en te lang vriest kan zo'n bloesem best wel wat hebben.

Onze appel en peer zit nog in de knop, de pruim zit al vol in de bloesem...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:03
Ik heb anderhalve week geleden het grasveld geverticuteerd en bijgezaaid. Ben benieuwd wat dit weer doet voor het graszaad :'(

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:13

Piper

No guts, no glory

banaliteit schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:28:
Ben benieuwd of mijn net aangeplante vaste eetbare planten dit weer gaan overleven. Alle planten zijn winterhard, maar vrij zwak omdat ze 2 a 3 weken terug de grond is zijn gezet.

Het is niet zo gek koud hé, dus dat loopt vast wel los. Wat heb je allemaal geplaatst?

Hier qua vaste eetbare beplanting een aantal hazelaars geplant, naast een hele zwik fruitbomen, diverse soorten bessen, rabarber, asperges. Kom maar door met de lente...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 06:50
Graszaad zal er wat langer over doen om uit te komen nu de grond koud is en nog even blijft, maar het komt echt wel op. En dan het proces nog eens lichtjes herhalen voor het beste resultaat. Ik ga eind april of begin mei nog eens verticuteren en bijzaaien en na de zomer vast nog eens. Gras onderhoud blijft een continue proces.

De bloesem kan hier ook wel tegen denk ik, het is nauwelijks onder 0 geweest de afgelopen nacht. Sneeuw werkt ook nog eens als een isolator, dus dit is beter dan een nachtje -5 zonder neerslag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:31

Superflip

*pwiet*

Wailing_Banshee schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:48:
[...]

Wij hebben nu twee bomen geplant. Een Japanse esdoorn die jaren in een pot had gestaan en een pruimenboom (al een paar jaar oud, maar altijd laag gesnoeid geweest) die we uit Hongarije hebben meegenomen (paste net in de auto :p) Beide niet veel bijzonders mee gedaan, alleen het eerste jaar extra water gegeven. Je wilt ze namelijk niet teveel "verwennen" want dan gaan ze geen wortels maken. Vooral die pruim (die had natuurlijk 1500km in een auto gelegen :p) verloor na het planten heel snel z'n blad. Die hebben we in de zomer gepoot. Hij heeft echter wel goed gepakt, want het jaar daarna zat hij al vol in het blad. En de esdoor heeft helemaal goed gepakt, Het was een mooi bolletje toen hij in de pot stond, maar nu hangen z'n takken helemaal tot op de grond.

2009 (we hebben hem ergens in het najaar van 2008 in de grond gezet):
[Afbeelding: 2009 - Eerste jaar in de grond]

2020:
[Afbeelding: 2020 - 11 groei jaren verder]

@Borromini als je een rode variant hebt, die kunnen niet zo heel goed tegen de volle zon. Dan worden ze groen.
Mooie Japanse Esdoorn. Die van ons is al vele malen ouder en is laatst geschat op 15000 euro. Daar verschiet je dan toch wel even van. Een foto van afgelopen jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6SJYJHSxao_P_fIW_mUNYJTXXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfZC5E8I8PqKVewTNeKr0hjM.jpg?f=fotoalbum_large

Toevallig ook een pruimenboom staan ;) van enige jaren oud. Heeft de afgelopen 3 weken mooi in bloem gestaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YY_UBDrtQ_aUismhPluQgMUGg-o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M37oSKgZf9fAi89hf5SSnhms.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Piper schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:07:
[...]

Het is niet zo gek koud hé, dus dat loopt vast wel los. Wat heb je allemaal geplaatst?

Hier qua vaste eetbare beplanting een aantal hazelaars geplant, naast een hele zwik fruitbomen, diverse soorten bessen, rabarber, asperges. Kom maar door met de lente...
Hazelaars mooi! Helaas is mijn tuin daar te klein voor.

- 2 pawpawbomen
- 3 honingbessen
- aalbes pink champagne
- kersenboom jewel
- druiven
- jostabes
- taybes
- rits aan bodembedekkers / kruid zoals oesterblad, heel veel verschillende aardbei en uien, kruipende tijm, artisjok, lieve mario bedstro of zo en nog veel meer. Eigenlijk alles dat eetbaar is op een of andere manier.

Binnenkort:
- aalbes op stam
- kiwibessen
- japanse wijnbes
- nog meer bessen
- paarse / groene asperges
- vijgenbomen (<3)
- blauwe bes in pot
- groenbemesters (lupine, goudsebloem, klaver, russische smeerwortel)
- meer kruiden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Ok, it's on. :+ Don't get me started. :+

2 soorten perenbomen, 2 appel, kweepeer en stoofpeer. Totaal iets van 30 stuks? ;-)
Krentenboompjes, mispel, gele kornoelje, japanse wijnbes, doornloze braam, 4 soorten aardbeien, kruisbes, blauwe bes, zwarte bes, aalbes, bosaardbeitjes, vijgen, vlier, druiven. Groenbemesters hebben we inderdaad ook staan, smeerwortel staat m.n. onder de fruitbomen.

Heb je de Pawpaw's er dit seizoen ingezet, in de vollegrond? Die staan hier ook nog op de wishlist maar we zijn nog druk bezig met alles aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
Piper schreef op woensdag 7 april 2021 @ 11:49:
Ok, it's on. :+ Don't get me started. :+

2 soorten perenbomen, 2 appel, kweepeer en stoofpeer. Totaal iets van 30 stuks? ;-)
Krentenboompjes, mispel, gele kornoelje, japanse wijnbes, doornloze braam, 4 soorten aardbeien, kruisbes, blauwe bes, zwarte bes, aalbes, bosaardbeitjes, vijgen, vlier, druiven. Groenbemesters hebben we inderdaad ook staan, smeerwortel staat m.n. onder de fruitbomen.

Heb je de Pawpaw's er dit seizoen ingezet, in de vollegrond? Die staan hier ook nog op de wishlist maar we zijn nog druk bezig met alles aanleggen.
Mooi project, tof! Toevallig bezig met een voedselbos'achtig iets? :D _/-\o_

Pawpaw's paar weken terug in volle grond gezet ja. Ze zijn iets van 80 cm en ik bescherm de stam. Schijnt dat jonge pawpaw's niet tegen felle zon kunnen en ook dat ze sneller groeien met bescherming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Een echt voedselbos hadden we nog wel een paar m2 moeten hebben denk ik, maar de permacultuur boeken(Holzer _/-\o_ ) etc hebben we hier wel liggen. Een deel is moestuin in verhoogde bakken, half mei komt er nog een kas van 23m2 bij en ik heb nog ruiten liggen om wat koude bakken te maken. In een ander deel hebben we een stuk met vaste fruitbomen en veel inheems plantgoed langs de randen staan. Een walnoot staat iig ook nog op de planning en dan gaan we maar eens even kijken wat er aanslaat en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leducw
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-01 19:35
Tussen onze woning en de buren staat momenteel een draadafsluiting met betonplaat onderaan. Toen deze geplaatst is woonde hier nog niemand en hebben we deze op onze eigendom geplaatst (BE). Ondertussen is de woning verhuurd en willen we meer privacy en ook misschien minder geluid van de buren. hierdoor wilden we de omheining vervangen naar betonpalen met houten planken. Zetten deze planken fel uit tijdens de zomer / winter en moet je hier rekening mee houden bij plaatsing.?

Je kan de betonpalen ook in aluminium palen verkrijgen. Heeft iemand hier ervaring mee hoe stevig dit is? Het kan hier namelijk fel waaien, de bestaande omheining is al eens omgewaaid en stond toch in de beton geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Laatst online: 12:11
Superflip schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:29:
[...]

Mooie Japanse Esdoorn. Die van ons is al vele malen ouder en is laatst geschat op 15000 euro. Daar verschiet je dan toch wel even van. Een foto van afgelopen jaar:
Waarom zou je de waarde van zo'n boom laten bepalen?
(ik ben even benieuwd omdat wij hier dan denk ik ook een aardig oude Japanse esdoorn hebben staan als ik de hier geplaatste foto's zo zie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Superflip schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:29:
[...]

[Afbeelding]
Die van ons is meer een struik. Hij is nu zo'n 20 jaar oud (tenminste, wij hebben hem in 2001 gekocht voor klein postzegel tuintje op het oosten, 100% bestraat dus hij is meegegaan naar dit huis want hij stond in een pot :p) Geen idee welke cultivar het precies is :p Wij hebben hem toen uitgekozen omdat hij een heel fijn gesneden blad heeft (hij voelt gewoon zacht aan als hij vol in blad zit) en in een pot kon blijven staan. Ik had toen absoluut geen verstand van planten :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:33
FRANQ schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:51:

Maar jij zegt dat er veel alternatieven zijn, ik heb er geen een gezien in het tuincentrum.
Turf wordt gebruikt om water vast te houden. Net als kokosvezels/cocopeat dat doen.
Zoals jij eerder zei het bij te mengen om water af te voeren gaat dus niet echt op, je grond zal eerder langer nat blijven. Wat natuurlijk in droge tijden fijn is. Het maakt de grond wel wat luchtiger.
Maar er is, naast kokosvezel/cocopeat, genoeg om bij te mengen dat vocht vasthoudt én voeding geeft én het luchtiger maakt. Bv houtsnippers, grove compost, houtvezels, heideplagsel, ea. In beide links wordt eea ook genoemd.

Dat gazongrond turf en kokos bevat klopt ook niet altijd. Dat ligt aan het merk, bv Pokon, CulVita, wel, maar bv Ecostyle levert turfvrije gazongrond.
Je kunt ook cocopeat kopen in zakken om door de grond te mengen, dat houdt het ook luchtig en houdt water vast.

Maar als je dus zoekt zijn er genoeg alternatieven voor turf.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Teijgetje schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:41:
[...]

Turf wordt gebruikt om water vast te houden. Net als kokosvezels/cocopeat dat doen.
Zoals jij eerder zei het bij te mengen om water af te voeren gaat dus niet echt op, je grond zal eerder langer nat blijven. Wat natuurlijk in droge tijden fijn is. Het maakt de grond wel wat luchtiger.
Maar er is, naast kokosvezel/cocopeat, genoeg om bij te mengen dat vocht vasthoudt én voeding geeft én het luchtiger maakt. Bv houtsnippers, grove compost, houtvezels, heideplagsel, ea. In beide links wordt eea ook genoemd.

Dat gazongrond turf en kokos bevat klopt ook niet altijd. Dat ligt aan het merk, bv Pokon, CulVita, wel, maar bv Ecostyle levert turfvrije gazongrond.
Je kunt ook cocopeat kopen in zakken om door de grond te mengen, dat houdt het ook luchtig en houdt water vast.

Houtsnippers meng je liever niet omdat de organisme die houtsnippers verwerken stikstof onttrekken uit de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 22:39
Teijgetje schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:41:
[...]

Weer wat geleerd.
Ik heb een cocosvezel turf mengsel van de Welkoop, dus al niet volledig turf. Zal eens op de zak kijken wat de verhouding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@banaliteit
Sinds ik al het snoeiwerk versnipper en over de planten verdeel, zodat er een 5 cm dikke laag houtsnippers op alle bodem ligt, doet alles het twee keer zo goed zonder mest en voeding. Simpelweg omdat het hout verteerd en omgezet wordt in voeding door micro-organismen.

Dat werkt in gazongrond hetzelfde, ook daar wordt het omgezet in voeding en ook daar houdt het vocht vast.
Hoewel stikstof erg belangrijk is voor het gras maakt dat beetje dat voor de afbraak van het hout wordt gebruikt niet uit. Het moet niet zo zijn dat je een houtlaag aanbrengt onder je gras, die houtsnippers zijn ter aanvulling. Net zoals je compost toe kan voegen, maar dan weer niet alleen maar compost om een grasveld op aan te planten.
En houtsnippers geven dan weer meer voeding af dan bv cocopeat.
Bovendien geef je het gazon jaarlijks voeding, waarbij je ook stikstof aanvult als je dat niet natuurlijk weet toe te voegen omdat je bv. geen klaver in je gras wil, je kan dan bv. bloedmeel of N23 toevoegen als stikstofsuppletie.
Maar ook in tal van andere voeding/mest zit stikstof.
In het bemestingsrecept voor groener gras zit stikstof dan ook gewoon erbij in kunstmestcombinaties, bv Nitrophoska. (Stikstof, fosfor en kalium, alle drie belangrijk voor je gras, naast eea aan andere mineralen). Of soortgelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
banaliteit schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:48:
[...]

Houtsnippers meng je liever niet omdat de organisme die houtsnippers verwerken stikstof onttrekken uit de grond.
Snoeiafval - dat rijdt mijn kringloop buurman boer uit over zijn grasland om de grond te verbeteren. Ik vraag me wel af welke organisme(s) het zouden kunnen zijn die juist stikstof (NOx) onttrekken en waar dat dan in wordt omgezet?
Ik voer mijn gras (veen/klei bodem) wel stikstof en kalk overigens.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

rykers schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:09:
[...]

Waarom zou je de waarde van zo'n boom laten bepalen?
(ik ben even benieuwd omdat wij hier dan denk ik ook een aardig oude Japanse esdoorn hebben staan als ik de hier geplaatste foto's zo zie).
Dat hebben we niet expliciet gedaan. De waarde is naar boven gekomen naar aanleiding van onze nieuwe tuinontwerpen. Uiteraard kan je er niet veel mee doen. De boom laten opkopen en uitgraven lijkt me wel een beetje absurd 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
Jullie hebben allebei gelijk. Ik doelde specifiek op het woord 'mengen'.

In jullie beschreven situaties hebben jullie het over het leggen van houtsnippers / snoeiafval als mulch als een extra laag. Je mengt deze laag niet met andere lagen en dat is prima. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Superflip schreef op donderdag 8 april 2021 @ 06:02:
[...]

Dat hebben we niet expliciet gedaan. De waarde is naar boven gekomen naar aanleiding van onze nieuwe tuinontwerpen. Uiteraard kan je er niet veel mee doen. De boom laten opkopen en uitgraven lijkt me wel een beetje absurd 8)7
Haha, ja dan snap ik hem. Nu ik weet dat deze Japanse Esdoorns zo langzaam groeien ga ik er wel zuinig op zijn hier. Wat symmetrie creëren door er nog een aan te planten heeft dan weinig zin, dan gaan we zelf niet meer meemaken dat de nieuwe eenzelfde omvang heeft.

Maar het tuinontwerp laten maken zal hier nog wel even duren. Eerst moet het huis af, dan nog een bijgebouw in de tuin maken wat ik al ontworpen heb en daarna kunnen we pas echt een de slag met de tuin.

Ondertussen is het een beetje hobby-en met te weinig kennis over wat het hier wel en niet wil doen op de zandgrond in de schaduw. Vorig weekend een paar borderpakketten geplant, hopelijk geeft dat na dit jaar alvast wat meer kleur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

rykers schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:18:
[...]

Haha, ja dan snap ik hem. Nu ik weet dat deze Japanse Esdoorns zo langzaam groeien ga ik er wel zuinig op zijn hier. Wat symmetrie creëren door er nog een aan te planten heeft dan weinig zin, dan gaan we zelf niet meer meemaken dat de nieuwe eenzelfde omvang heeft.
Dat heeft inderdaad weinig zin, ons exemplaar is 50-60 jaar oud. Ook snoeien verdraagd hij niet zo goed en kan je hem makkelijk verknoeien. Gewoon zijn gangetje laten gaan is het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Superflip schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:58:
[...]

Dat heeft inderdaad weinig zin, ons exemplaar is 50-60 jaar oud. Ook snoeien verdraagd hij niet zo goed en kan je hem makkelijk verknoeien. Gewoon zijn gangetje laten gaan is het beste.
Goed te weten dat hij snoei slecht verdraagt. Tot nu toe heb ik ook nog weinig gesnoeid (alleen iets zodat ik er wat makkelijker onder door kan lopen) en zal dat zo houden.

Ik zal nog wel eens een foto toevoegen als hij weer in blad staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Superflip schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:58:
[...]

Wij halen alleen de dode takken eruit. En gaan wel eens met de grasmaaier over de puntjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:09
We hebben een totale prijs gekregen van onze tuinman, graag nog een laatste check door de kenners. Ik heb dit topic doorgelezen, het valt natuurlijk niet 100% te vergelijken met anderen, maar de prijs lijkt wel OK. Erg veel geld, maar dit is de markt blijkbaar. Totaalprijs 10550 euro, waarvan 5900 materiaal.
Werk is zoals beschreven in mijn post mister_S in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic", alleen het plan iets gewijzigd voor de tuin.
Materialen: 32m2 120x30x4 (80 €/m2), 17m2 60x60x4 (67 €/m2), 30m2 waalformaat (38 €/m2), stapelblokken en banden (~830 euro) en dan ander materiaal. De prijzen die ik noem waren de adviesprijzen van de stenen/tegels die we hebben gekozen.

Valt hier nog iets tegen in te brengen, of moet ik dit meteen accepteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPb2bRLrYGhwEf-DJTMqoIObr9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vju0oZXJ3KRmajeAICaYuQYi.jpg?f=fotoalbum_large
Plantenbak links valt weg, komt niet uit met de WP. Gele arcering is grind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mister_S Incl. grondwerk(afvoeren,aanvullen, verdichten)? Snel accepteren voordat hij zich bedenkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik denk dat de tuinman hovenier (tuinman klinkt zo oneerbiedig) zich aardig in de vingers snijdt als dit inclusief het grondwerk is.

Heeft @mister_S referenties?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biatch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-07 09:53
@mister_S ik ben echt anti split / grind in de tuin. Zo'n randje langs je gras word lekker steentjes schieten met je grasmaaier. Verder leuk ontwerp en goeie deal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:48
Biatch schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:16:
@mister_S ik ben echt anti split / grind in de tuin. Zo'n randje langs je gras word lekker steentjes schieten met je grasmaaier. Verder leuk ontwerp en goeie deal!
Split / grind zou ik niet zo snel doen naast gras. Bij ons ontwerp wordt het alleen tussen gevel en tuinpaden gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:09
Allereerst dank allen voor het meedenken. @pjot1 referentie is eigenlijk tweetal collega's die tuinen door deze man lieten aanleggen. Verder heeft hij een paar foto's gestuurd. Grondwerk is trouwens alleen voor tuin en voortuintje nodig, oprit hebben we als buurtje laten uitgraven en puin laten storten. Eén van de bewoners werkt bij een sloopbedrijf.
Ik had helemaal niet gedacht aan het maaien rondom die grindstrook! Gaat dit grote problemen opleveren dan? Van mij hoeft dat grind niet, grind op het looppad is genoeg, maar mijn vrouw zag een foto op internet en kwam op het idee. Misschien laten vervallen dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzYGY1BWL8XcRjAyzT4ZFlY0jFM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hjX9bGkbUperskhxqNGp5cyF.png?f=user_large
Dit idee.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:15

Nakebod

Nope.

Ook eens melden hier :+
Woon hier nu 2.5 jaar, en langzaam aan wat dingen aan het aanpakken.
Zijn al flink wat tegels eruit gerost, vogelbadje/drinkvijver aangelegd (Bodembedekkers doen inmiddels goed hun werk), extra border en zitgedeelte gecreëerd en nog een nieuwe border aangelegd waar dit jaar een bijen/insecten bloemenmix inkomt. En de eerste versie van mijn kattenren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKcA71xQNTnGHaauye_OE9H6H9M=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8AOsnk2ZxO8sUzdFDUROSD2.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGzfnigkB-SZZeUGy69FsykjZ6k=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vX4j2d7Uro0zor11zrPV8BrY.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QwaF8bQRpAzAZ0wpNSavFkuU7Q=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlJjRpZEVMLLOZ5di4MvkB2n.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpLIO-M5QtCOOedEnU9NuN_8u4s=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mJXWOyWo4zgJNNT3Lai0mew.jpg?f=fotoalbum_small

Op naar het project van dit jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVwqs8kXnYHiQPtixvrIL4Ng8_I=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V13jKeAUVxgDcJldzwkZENJC.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tqKd8trqtA9Q8tN87ImfH1S8Dc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsBO7aDbhIQnrVKfgKA8N3mE.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuM9CKv50fe-3VmMS1dqrRrV_cY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZQ3nUZTMFPfTzoFV3jwJn9x.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQuZZ8pDgWHfEiVjts17uw4j8HQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPdwWkMvj6geVr0kHegXO3iL.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IS8PE-iBBZV1_H2OaDqKtorYruw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjqGvRiyZnp7z9xksD9XJsLB.jpg?f=fotoalbum_small
Laten we beginnen met een grasmat, en het doel is.. eindigen met een grasmat :P
De ondergrond was een leuke kleilaag, erg nat. Vooral in najaar/winter. In die periodes liep je het gras al na een paar keer betreden helemaal kapot. Herstelde zich wel enigsinds in de zomer, maar ook best wat mos (Met verticuteren) en kale plekken inmiddels.

In de loop der jaren waren er ook een stuk of 4 of 5 soorten gras door elkaar, en een redelijk hobbelige grasmat.
Grondverzetter de toplaag laten afgraven, hervullen met tuinaarde, en opnieuw ingezaaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiJTszxZQ0uBCgybXD15sKLgm_U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIpS0rJuuD2NYgvyOANq3F2p.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gs1Cvrqo_oqWby-jUx8pyc4SDnQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gL0QySIlIuM7gaIbDnGNMjah.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9wdUDrzYlo1sLzKobmXRWmRYYw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wKnuyFSZbZQIwukUM2aYwPe.jpg?f=fotoalbum_small
Liep al langer met het idee om nog 2 extra borders te maken, dus goed moment om dat gelijk door te pakken.
Een stukje van ~6m2 voor 2 minibos pakketten. Als het goed is bestaand uit: kardinaalsmuts, sporkehout, rode kornoelje, zoete kers, sleedoorn, hazelaar, lijsterbes, boswilg, egelantier.
Nu nog wat kale stokjes :P maar ze beginnen inmiddels wat uit te lopen en moet uiteindelijk een compacte mix worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YA5pdKGQXtteJ7sgVKYBEAzBBfo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6WU9EFy2USPZ9ikHHmPp9KY.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tMoPtsgBzrP_Voc6IbMjXt-xCM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFDElT227bRyPGYym3SbZs2m.jpg?f=fotoalbum_small
Andere border met o.a. een Japanse Esdoorn en wat lage bodembedekkers bij het zitgedeelte die ik vorig jaar al had gemaakt.
Idee dat dat maximaal een metertje hoog gaat worden, dus kijk je straks mooi overheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QEhCU6py7-LuQ7GccHuNU2lUjg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J53WR5KWFF2FN1vizf16Fp3u.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYVjHfHeOE1OnG_psqHdOlxjvSo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvedE1PspqMvsRb5yU1reh5z.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pv9fKpKylDEmOYeVTUbP042pKI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vsoJM5Q960bQYDoxJSL31k9.jpg?f=fotoalbum_small
De pergola waar de (Best wel oude) klimop aan groeide was denk ik 10 jaar geleden al aan vervanging toe.
Tijdens het snoeien van wat dode klimop besloot het geheel naar beneden te komen. Achteraf ook niet zo gek, de klimop werd maar aan één kant ondersteund, horizontaal was de klimop de ondersteuning.
Nadeel.. Door het gewicht werd de paal ontwricht en nam een stukje muur mee.
Voordeel: Nieuwe pergola in elkaar gehobbybobt. En ondanks dat de oude klimop wel mooi was, was hij met bijna 1 meter diameter wel heel erg fors. Terugsnoeien was daardoor ook geen optie meer. Dus kan het nu wat meer in toom houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hrjdtRXfsDWBWWoBI8mdTYGn0A=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCrSQQCZgyp0A9uRi4VvdlcQ.jpg?f=fotoalbum_small Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwU-mODKv-R5kdF3cGY9Qs1tm0c=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEgqAUVeBJit8RUEqAxXAb7w.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzAcc_HLFh-Q__GWoLeAqvCCs9o=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9R3QrvmouP0QXxt8WbL7jls.jpg?f=fotoalbum_small
Eerste grassprietjes nu zo een 2 weken geleden. Qua weer zit het nog niet echt mee. Na het zaaien ging de temperatuur flink naar beneden, regen, sneeuw, hagel. Nog veel graszaad dat nog niet is ontkiemd.
Kans is nog wel dat de rest van het graszaad alsnog uitkomt, anders toch maar bijzaaien als het voor een wat langere periode warm wordt.
Graszaad in het gedeelte naast mijn huis heeft nog wat meer achterstand, minder zon op die plek. Als het gras daar ook wat meer gegroeid is krijgt mijn huidige kattenren een flinke upgrade. En dan kan ik mijn robotmaaier ook weer installeren.

Owja, en ook nog genieten van de tuin tussendoor.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@banaliteit
Ik gooi inderdaad geen houtsnippers op het gras ter grondverbetering, het ging eerder over de grond verbeteren voordat je gras gaat zaaien of zoden legt. Dan kan je prima snippers doorspitten.
Kuilen vul ik hier op met compost en aarde gemengd, de compost is grof, daar zitten ook takjes in.
Ik heb 8 kuub compost per jaar, daar moet je wat mee........

@Biatch
Ik maai regelmatig grind. ;)
En nee, die zuigt mijn maaitractor niet op om ze weg te schieten.
Ik maai wel alleen op 7,5 cm.

Waar je wel op moet letten bij een randje grind is dat je het afschermt met borderrand zodat het gras het grind niet in groeit. Anders heb je over een jaar geen grindrandje meer en is alles groen.
Zo'n borderrand vergemakkelijkt ook het grindharken om onkruid tegen te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 08-04-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 22:31
Een kattenren, nooit van gehoord!

Dat zouden meer mensen moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
maxoss schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:40:
Een kattenren, nooit van gehoord!

Dat zouden meer mensen moeten hebben.
Ik heb er 1. Al jaren. Vooral bij raskatten zie je dit al langer maar er zijn ook veel 'gewone katten' die een ren, afgezet balkon of een hele afgezette tuin hebben.

Het vervelende met een kat in een ren is wel dat loslopende buurtkatten waar ze dan niet bij kunnen enige frustratie (of erger) teweeg kunnen brengen... 😡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@mister_S

Als het goed voelt, gewoon doen. Zo'n prijs krijg je niet snel meer.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Ik heb een kuil van zo'n 2*2 m2 in mijn gazon wat ik graag wil verhelpen. Het hoogte verschil is zo'n 8cm op het diepste punt.

Nou las ik dat als je er gewoon aarde overheen gooit dat dit te dik is en het gras afsterft en zo een dichte laag creëert wat niet goed is. Bovendien ben je je gras kwijt. Daarom beter het gas er af halen, vullen en dan weer terugplaatsen.

Mijn gras is echter behoorlijk dun en het zijn na het verticuteren meer plukjes dan echt een grasmat. Ik ben daarom bang dat het een erg lastig gaat worden om het er uit te halen en weer mooi egaal terug te plaatsen... Dat gaan echt veel losse stukjes worden.

Wat denken jullie, helemaal kaal maken, ophogen en dan zaaien of toch geen een laag er zo overheen en evt bijzaaien?

Het is me ook niet duidelijk of je bijvoorbeeld wel ieder jaar een paar cm kan doen en dan uiteindelijk die hoogte kun krijgen zonder het gras te laten afsterven

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

FireFoz schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:30:
Mijn gras is echter behoorlijk dun en het zijn na het verticuteren meer plukjes dan echt een grasmat. Ik ben daarom bang dat het een erg lastig gaat worden om het er uit te halen en weer mooi egaal terug te plaatsen... Dat gaan echt veel losse stukjes worden.

Wat denken jullie, helemaal kaal maken, ophogen en dan zaaien of toch geen een laag er zo overheen en evt bijzaaien?
Je beantwoordt je eigen vraag toch al wanneer je aangeeft dat er nu al amper gras op staat...
Niks weghalen, put dempen, aanrollen, gras zaaien, klaar. Korte pijn, niet moeilijker maken dan het is.

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 09-04-2021 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:49
Is er ook een vuistregel voor tuinaanleg in m2?
Materiaal optellen lukt wel, maar werkuren is moeilijk voor een leek.

Net zoiets als een ruwe schatting in nieuwbouw waarmee je met m2 of m3 kan rekenen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
@FireFoz
Je zegt het inderdaad zelf al, er staat weinig op.
Had er wel gras gestaan dan had je dat af kunnen plaggen of weg kunnen halen. Laat je een graslaag zitten, en vul je daar dik op, dan krijg je een afgestorven graslaag die nieuwe wortelgroei belemmerd.
Maar zoals nu met weinig gras kun je het gewoon vullen en inzaaien.
Wil je op zeker dan spit je dat stukje even om.

Jaarlijks dun uitvlakken kan gewoon met zand, dat hoeft niet perse met grond. Zand spoelt lekker makkelijk tussen de sprieten door en vlakt beter, je kan het daarmee echt superstrak krijgen. Gras groeit er ook snel doorheen.
Met grond is natuurlijk beter, want voeding, maar wil je incidenteel alleen dun vlakken dan kan dat dus met zand.

De volgende video`s maken je wegwijs hoe dat aan te pakken met zand.
Hij gebruikt metselzand, dat is goedkoper dan het zand dat ze gebruiken om golfgreens mee te vlakken.
Natuurlijk werkt het haast hetzelfde met grond.
Dus als je niets te doen hebt......enjoy. :9~
En er staat natuurlijk genoeg op youtube over lawn-dressing.

Nog eentje dan om de voors- en tegens van zand vs grond uit te lichten.
Wat wel helpt is een vlakraam. Zelf te maken met Meccano als je niet kunt lassen. Of zoals in voorgaande video van hout.
Dat helpt de grond of zand te vlakken en de grassprieten weer omhoog te krijgen.

[ Voor 31% gewijzigd door Teijgetje op 09-04-2021 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Vandaag een oplossing gevonden voor mijn strook aarde met kiezels. Ik heb nooit geweten dat je daar als particulier terecht kon, maar ik heb het kuubje ellende in mogen leveren bij de Grondbank. Voor 2 tientjes kon ik het daar kwijt. Dat betekende met een aanhangertje 2 keer op en neer. Alle spieren doen nu pijn, maar ik ben wel van die grond af.

Maandag komt het nieuwe zand en dan een week later gaan we en-de-lijk met de opbouw van de tuin beginnen. Een project wat waarschijnlijk nog wel tot juli loopt.

Ondertussen staat er echt helemaal niets meer in de achtertuin qua beplanting op het gras na. We zijn druk bezig om beplanting uit te zoeken.

Voor de voortuin zijn we op een Perzische ijzerhout uitgekomen. Een boompje waar je mooi de seizoenen aan ziet en die niet zo groot wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7gEA6vqTe33Tvl_nObJZVy-Lyk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zyH89GfIssEjblLQgZleEWOn.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door PaT op 09-04-2021 21:51 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:49
PaT schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:47:
Vandaag een oplossing gevonden voor mijn strook aarde met kiezels. Ik heb nooit geweten dat je daar als particulier terecht kon, maar ik heb het kuubje ellende in mogen leveren bij de Grondbank. Voor 2 tientjes kon ik het daar kwijt. Dat betekende met een aanhangertje 2 keer op en neer. Alle spieren doen nu pijn, maar ik ben wel van die grond af.

Maandag komt het nieuwe zand en dan een week later gaan we en-de-lijk met de opbouw van de tuin beginnen. Een project wat waarschijnlijk nog wel tot juli loopt.

Ondertussen staat er echt helemaal niets meer in de achtertuin qua beplanting op het gras na. We zijn druk bezig om beplanting uit te zoeken.

Voor de voortuin zijn we op een Perzische ijzerhout uitgekomen. Een boompje waar je mooi de seizoenen aan ziet en die niet zo groot wordt.

[Afbeelding]
Wie mooie struikboom! Dat vind ik vaak toch het mooist dan een enkel stammige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
De woningbouw verplichtte de vorige bewoonster de tot 6m hoge coniferenhaag te snoeien tot max 3m. De vorige bewoonster vond dit onzin, ik vond het zonde en had het ook liever niet want mooie haag en mooi voor de privacy ivm hoge woningen erachter. Dit aangegeven maar dat mocht niet baten.

Het 'snoeien' is half december gedaan.

Zie hier het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLaN3BoMK5gckFN3oLtxsB_07v4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R01RNQgcHUbAg5iooj9GGIpn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43YVZfjTL6PSb9ii8hZhtJK5F0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F15Opuf3QwXxHPMT3qLwUa6b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrh-SnhWMRCmhAG5Ay1sdnr8KDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhzAYkj07xHtVCTUWoOrxJ2F.jpg?f=fotoalbum_large

Wat moet ik hier nu mee? (Behalve hard vloeken.)
Er vallen steeds meer gaten in nu. Sommige bomen lijken mij overleden, sommige hebben nog wat groen.
Valt hier nog wat van te redden?

[ Voor 14% gewijzigd door dragon2 op 10-04-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 15:52

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Teijgetje schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:37:
De volgende video`s maken je wegwijs hoe dat aan te pakken met zand.
Hij gebruikt metselzand, dat is goedkoper dan het zand dat ze gebruiken om golfgreens mee te vlakken.
Natuurlijk werkt het haast hetzelfde met grond.
Dus als je niets te doen hebt......enjoy. :9~
En er staat natuurlijk genoeg op youtube over lawn-dressing.
[YouTube: Lawn Aeration and Lawn Leveling with Sand]
Wat een jaloersmakend mooi gras is dat. Ik ben nu al een paar jaar bezig het gazon hier te verbeteren en ieder jaar lijkt dat ook echt wel te gebeuren, maar ik ontkom er niet aan dat er toch redelijk wat onkruid verschijnt. Bij de start van bovenstaand filmpje had ik echt een gevoel van "waarom, wat is er mis met dit prachtige gras?", haha.

Ik vrees dat als ik het echt goed wil hebben, dat alles er dan uit moet, klei afgraven, zand storten, egaliseren, en rollen neerleggen. Eerlijk gezegd vind ik de glooiing niet eens zo erg, maar dat onkruid :/

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:49

MAZZA

Barbie is er weer!

dragon2 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 12:03:

Er vallen steeds meer gaten in nu. Sommige bomen lijken mij overleden, sommige hebben nog wat groen.
Na zo'n snoeibeurt moet je de boel goed bemesten. Ik denk dat je dat nu ook nog wel kan doen. Mochten er bruine plekken overblijven dan kan je groene takken een beetje sturen (bijvoorbeeld met buisdraad) naar de bruinen plekken mits deze niet te groot zijn.

Ik zou goed bemesten en het een jaartje aankijken of het zich ten goede ontwikkeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anton2610
  • Laatst online: 15-09 20:05
De woningbouw verplichtte de vorige bewoonster de tot 6m hoge coniferenhaag te snoeien tot max 3m. De vorige bewoonster vond dit onzin, ik vond het zonde en had het ook liever niet want mooie haag en mooi voor de privacy ivm hoge woningen erachter. Dit aangegeven maar dat mocht niet baten.

Zie hier het resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Da's niet heel best gesnoeid, iedereen weet immers dat je coniferen het best 5 cm boven maaiveld snoeit. :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• banaliteit

Zie hier het resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bemesten en veel liefde geven (dat laatste zei mijn vrouw)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:05
PaT schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 21:47:

[Afbeelding]
Die heb ik ook in de voortuin staan. Ideale boom, groeit traag en smal op, bij mij staat die vroeg in bloei met felrode knoppen, hele mooie herfstverkleuring. Prima keus, past ook heel goed in kleine tuinen.
Staat er nu zo bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Wgbx4hM_JVQEbU_F2-J7ocNhGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGy0S8PKI3CgjEGSx6S9P38u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
@DUX
Niet altijd, maar vaak is onkruid in je gazon een gevolg van een tekort aan bepaalde stoffen.
Het soort onkruid geeft daar een goede indicatie van welke stoffen dat zijn.
Vaak is goede voeding al een grote stap in de goede onkruidvrije richting.

Onkruid in je gras is prima zelf te behandelen. Even kijken welk onkruid je allemaal hebt.
Uitsteken en het gat vullen met grond en zaad werkt imo het snelst om het weer grasdicht te krijgen, bespuiten werkt met minder moeite maar het traject afsterven en weer volgroeien duurt weken langer.
Maar je kunt natuurlijk ook een offerte vragen aan een hovenier.
Vaak is dit voor hen niet lang werk, maar zij (niet alle) hebben de bevoegdheid om iets sterkere middelen te gebruiken dan in de dhz-markt te krijgen zijn. En zij weten welk middel waarvoor te gebruiken.
Bovendien hebben zij de middelen om dit snel zonder verwaaiing aan te brengen (op een windstille dag), bv met een nevelspuit.

Wil je helemaal zonder gewasbeschermingsmiddelen dan is er bv ureum, dit versneld de groei van het gras.
Dan laat je het gras lang worden, om het daarna kort te maaien, en weer lang, etc
Daar kan het meeste onkruid meestal niet tegen.

Je kunt dit kopen in zijn webshop onder de naam "anti-onkruid-in-het-gazon", goed voor 100m².
Fijne shop met alles overzichtelijk te vinden, soms wat aan de prijs naar mijn idee. Als je het onkruidpotje vergelijkt met dat van plantenvoeding kan er hooguit 500 gram inzitten?

Natuurlijk kun je ureum ook goedkoper vinden.
Voor zijn prijs + €5 heb je 25 kg. Een kilo emmertje kost €3,95, een 5 kg emmertje €11,70.
Hoeveel ureum je in een oplossing voor iets moet doen kun je hier vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 10-04-2021 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ureum is toch gewoon een chique wordt voor urine? :+

Dus dagelijks even op je gazon piesen is goed tegen het onkruid? Ik licht mijn buren vast in :)

@Ingelogd mooi boompje. Ik wil wel heel graag een meerstammige. Dan lijkt het toch iets meer struik dan boom. Maar hij staat er echt prachtig bij in jullie tuin.

[ Voor 35% gewijzigd door PaT op 10-04-2021 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@PaT
Hou rekening met de windrichting als jullie op een rijtje gehurkt zitten of staan..... >:)

Is inderdaad weer eens wat anders dan een buurtwacht. :+

Ureum is een bestanddeel van urine, in urine zit veel meer aan stoffen. oa zouten (=slecht) en die die je ruikt.

[ Voor 35% gewijzigd door Teijgetje op 10-04-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Teijgetje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:53:
@PaT
Hou rekening met de windrichting als jullie op een rijtje gehurkt zitten of staan..... >:)

Homo sapiens non urinat in ventum was een gevleugelde uitspraak tijdens onze Latijn lessen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX

DUX

Teijgetje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:23:
@DUX
Niet altijd, maar vaak is onkruid in je gazon een gevolg van een tekort aan bepaalde stoffen.
Het soort onkruid geeft daar een goede indicatie van welke stoffen dat zijn.
Vaak is goede voeding al een grote stap in de goede onkruidvrije richting.

Onkruid in je gras is prima zelf te behandelen. Even kijken welk onkruid je allemaal hebt.
Uitsteken en het gat vullen met grond en zaad werkt imo het snelst om het weer grasdicht te krijgen, bespuiten werkt met minder moeite maar het traject afsterven en weer volgroeien duurt weken langer.
Maar je kunt natuurlijk ook een offerte vragen aan een hovenier.
Vaak is dit voor hen niet lang werk, maar zij (niet alle) hebben de bevoegdheid om iets sterkere middelen te gebruiken dan in de dhz-markt te krijgen zijn. En zij weten welk middel waarvoor te gebruiken.
Bovendien hebben zij de middelen om dit snel zonder verwaaiing aan te brengen (op een windstille dag), bv met een nevelspuit.

Wil je helemaal zonder gewasbeschermingsmiddelen dan is er bv ureum, dit versneld de groei van het gras.
Dan laat je het gras lang worden, om het daarna kort te maaien, en weer lang, etc
Daar kan het meeste onkruid meestal niet tegen.
[YouTube: Wat doen tegen onkruid in het gazon? | Tuinmanieren]

Je kunt dit kopen in zijn webshop onder de naam "anti-onkruid-in-het-gazon", goed voor 100m².
Fijne shop met alles overzichtelijk te vinden, soms wat aan de prijs naar mijn idee. Als je het onkruidpotje vergelijkt met dat van plantenvoeding kan er hooguit 500 gram inzitten?

Voor zijn prijs + €5 heb je 25 kg. Een kilo emmertje kost €3,95, een 5 kg emmertje €11,70.
Allemaal goede tips, dank voor het uitgebreide verhaal. Ik wilde eerder ook vooral opmerken dat Amerikaanse gazonnen er over het algemeen goed verzorgd eruit zien. Ik denk ook dat het een vergelijking moet zijn qua klimaat, soort gras, omringende flore, ligging, en soort grond. Op al die punten wijkt mijn tuin natuurlijk af van het filmpje.

Dat gezegd hebbende, ik zeg niet dat het helemaal niet lukt om onkruid uit te bannen. Ben ergens juist trots: denk dat ik het heb teruggebracht van bij wijzen van spreke tien soorten onkruid naar vijf. Inmiddels zijn eruit: paardenbloem, boterbloem, madelief, mos, weegbree, en ik denk grotendeels de klaver. Ik lijk nog enkele kruiden erin te hebben, wilde aardbei, verkeerde grassoorten, en wat nog niet geïdentificeerde planten. Ook zie je natuurlijk later in het jaar (zomer) andere onkruidsoorten verschijnen.

Verticuteren hielp enorm natuurlijk, voeding inderdaad, beluchten, kalken, bloedmeel, en veel (veel, heel veel) zelf uitsteken. Ook heb ik diverse anti-onkruidmiddelen gebruikt maar ik vond niet echt dat die een eenduidig effect op het gazon hadden eerlijk gezegd.

2016 toen ik besloot een start te maken, nadat het gazon (welk gazon?) jarenlang verwaarloosd was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9yXAZ7I6l35S5lzpllolhGo8mw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BrXWbSzRyUxlWQS8VEPgq2zC.jpg?f=user_large

Vorig jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OxAYU8UspNmktgkC8joxAtyHpU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KNTRxHOgwWijO17SS1Xiz3qY.jpg?f=user_large

Van een afstand ziet het er heel behoorlijk uit, zeker nadat de tuin onder handen genomen was zoals op de onderste foto, maar als je dichterbij komt zie je gewoon duidelijke verschillen met dat Amerikaanse gazon wat toch een ideaalbeeld van me is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Teijgetje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:53:
@PaT

Ureum is een bestanddeel van urine, in urine zit veel meer aan stoffen. oa zouten (=slecht) en die die je ruikt.
Het televisieprogramma Brainiac had een vaste column "101 uses for a wee". Zij verklaarden dat pure urine een goede onkruidverdelger is - en als je wat overhad in je kannetje dan moest je dat gewoon aanlengen met water en vervolgens gebruiken als normale plantenvoeding.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-09 18:41
@DUX Haha, ik doe mijn best om zo'n gazon te krijgen zoals jij had in 2016. Vind dat er echt super uit zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
DUX schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:59:
[...]

Allemaal goede tips, dank voor het uitgebreide verhaal. Ik wilde eerder ook vooral opmerken dat Amerikaanse gazonnen er over het algemeen goed verzorgd eruit zien. Ik denk ook dat het een vergelijking moet zijn qua klimaat, soort gras, omringende flore, ligging, en soort grond. Op al die punten wijkt mijn tuin natuurlijk af van het filmpje.

Dat gezegd hebbende, ik zeg niet dat het helemaal niet lukt om onkruid uit te bannen. Ben ergens juist trots: denk dat ik het heb teruggebracht van bij wijzen van spreke tien soorten onkruid naar vijf. Inmiddels zijn eruit: paardenbloem, boterbloem, madelief, mos, weegbree, en ik denk grotendeels de klaver. Ik lijk nog enkele kruiden erin te hebben, wilde aardbei, verkeerde grassoorten, en wat nog niet geïdentificeerde planten. Ook zie je natuurlijk later in het jaar (zomer) andere onkruidsoorten verschijnen.

Verticuteren hielp enorm natuurlijk, voeding inderdaad, kalken, bloedmeel, en veel (veel, heel veel) zelf uitsteken. Ook heb ik diverse anti-onkruidmiddelen gebruikt maar ik vond niet echt dat die een eenduidig effect op het gazon hadden eerlijk gezegd.

2016 toen ik besloot een start te maken, nadat het gazon (welk gazon?) jarenlang verwaarloosd was:
[Afbeelding]

Vorig jaar:
[Afbeelding]

Van een afstand ziet het er heel behoorlijk uit, zeker nadat de tuin onder handen genomen was zoals op de onderste foto, maar als je dichterbij komt zie je gewoon duidelijke verschillen met dat Amerikaanse gazon wat toch een ideaalbeeld van me is :P
Zo te zien is jouw gazon al een stuk meer omringd door bomen dan dat gazon van dat filmpje, daar staan volgens mij überhaupt geen bomen omheen. Dat maakt al een groot verschil, zeker ten aanzien van mos en groei door minder licht.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

FireFoz schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:23:
[...]

Zo te zien is jouw gazon al een stuk meer omringd door bomen dan dat gazon van dat filmpje, daar staan volgens mij überhaupt geen bomen omheen. Dat maakt al een groot verschil, zeker ten aanzien van mos en groei door minder licht.
Met een verticuteermachine mos verwijderen is makkelijk werk. Er komt initieel wel veel vanaf (vier tot zes grote kliko's aan alleen mos) maar na twee jaar in zowel voorjaar als najaar verticuteren kan ik eigenlijk zeggen zo goed als geen mos meer te hebben. Heb het eerste jaar het met de hand gedaan maar dat doe ik nooit meer van m'n leven. Zo duur is zo'n machine nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Paar vraagjes:

Kan ik hier ook terecht voor balkon-ideeën en -perikelen?
En voor kamerplanten?

Ik moet m'n kamerplanten verpotten, maar loop er tegen aan dat ik niet makkelijk betaalbare (liefst waterdichte) matchende sierpotten en binnenpotten (die dingen die je ín de sierpot zet) kan vinden. Beetje frustrerend.

En ik moet m'n balkon nog 'n keertje inrichten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:42:
Paar vraagjes:

Kan ik hier ook terecht voor balkon-ideeën en -perikelen?
En voor kamerplanten?

Ik moet m'n kamerplanten verpotten, maar loop er tegen aan dat ik niet makkelijk betaalbare (liefst waterdichte) matchende sierpotten en binnenpotten (die dingen die je ín de sierpot zet) kan vinden. Beetje frustrerend.

En ik moet m'n balkon nog 'n keertje inrichten.
Het grote tuinen, balkons en plantentopic, dus ja. Je kunt ook een plastic zak gebruiken, of een schoteltje. Ik gebruik nooit zo'n plastic binnenpot. Gewoon plastic + hydrokorrels op de bodem.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ardana schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:42:
Paar vraagjes:

Wat moet matchen? de kleur of de vorm?
Binnenpotten/kweekpotten zijn er rond en vierkant, in wit, zwart, roodbruin en zwart/roodbruin.
Aarde is zwart dus een zwarte binnenpot lijkt me handig zodat je het "niet ziet" als extra pot.
Waterdichte binnenpotten ga je ook niet vinden, dat is ook niet de bedoeling van een binnenpot. Daar moet juist overtollig vocht uit weg kunnen ivm wortelrot door teveel vocht, wat je weer opvangt in de waterdichte buitenpot.
Via internet is het haast ondoenlijk om maar 1 binnenpot te bestellen van de juiste maat, vaak gaat dat in setjes van tig, beter ga je langs een Welkoop, Intratuin, e.d., dan kan je er 1 kopen. Even vooraf uitzoeken of bellen zodat je alles op 1 plek kan halen.
Je kan natuurlijk ook, zoals @Verwijderd zegt, alleen een waterdichte buitenpot gebruiken. Dan moet je inderdaad hydrokorrels op de bodem doen waar het overtollige water in kan lopen/opgenomen wordt, én je moet oppassen met watergeven.
Maar je kan een waterpeilmeter mee inplanten, dan weet je of er water gegeven moet.
Nadelen van alleen in een buitenpot planten zijn dat je de pot niet even lekker onder kan dompelen om vol te laten zuigen en uitdruipen zoals met een binnenpot kan, en wat sommige planten erg fijn vinden, én natuurlijk dat als je wil verpotten omdat de pot volgegroeid is met wortels, je de pot stuk zal moeten slaan.

Een aantal erg handige hacks voor de (groente) tuinliefhebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Teijgetje schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:02:
[...]
Wat moet matchen? de kleur of de vorm?
Het formaat. De binnenpot moet passen in de sierpot.
Waterdichte binnenpotten ga je ook niet vinden, dat is ook niet de bedoeling van een binnenpot. Daar moet juist overtollig vocht uit weg kunnen ivm wortelrot door teveel vocht, wat je weer opvangt in de waterdichte buitenpot.
Ik doel dus ook op waterdichte buitenpotten/sierpotten. Geen zin in water op m'n vensterbank.
Via internet is het haast ondoenlijk om maar 1 binnenpot te bestellen van de juiste maat, vaak gaat dat in setjes van tig, beter ga je langs een Welkoop, Intratuin, e.d., dan kan je er 1 kopen. Even vooraf uitzoeken of bellen zodat je alles op 1 plek kan halen.
Ja, en dat lukt dus ook nauwelijks. Dan vind je 'n buitenpot, maar dan staat er bij "niet geheel waterdicht, we adviseren deze op 'n schoteltje te zetten". Da's nou wat ik nét niet wil. En dan staat er "diameter 16cm". Let op: dit is de buitenmaat, de binnenmaat kan afwijken." Maar ja, hoeveel dan? Dat staat er dan weer niet bij, dus je weet niet welke diameter je binnenpot moet hebben.

[q]Je kan natuurlijk ook, zoals @Verwijderd zegt, alleen een waterdichte buitenpot gebruiken. Dan moet je inderdaad hydrokorrels op de bodem doen waar het overtollige water in kan lopen/opgenomen wordt, én je moet oppassen met watergeven.
Maar je kan een waterpeilmeter mee inplanten, dan weet je of er water gegeven moet.
Deze zijn allemaal voor hydrocultuur, en als ik € 15 voor 'n pot al te duur vind, ga ik niet in iedere pot een watermeter van € 15 zetten.
Nadelen van alleen in een buitenpot planten zijn dat je de pot niet even lekker onder kan dompelen om vol te laten zuigen en uitdruipen zoals met een binnenpot kan, en wat sommige planten erg fijn vinden, én natuurlijk dat als je wil verpotten omdat de pot volgegroeid is met wortels, je de pot stuk zal moeten slaan.
Op zich doen m'n planten het best goed, zelfs al vind ik het echt moeilijk om uit te puzzelen hoeveel water ik moet geven. Ik heb 4 ficussen (1 kleinere, 1 grotere, 1 krul-ficus en 1 mega-ficus van 2 meter), 1 spatifilum, en 2 panten waarvan ik de naam niet weet, naast wat orchideeën. Ik vergeet ze wel altijd voedsel te geven, maar zeker de orchideeën staan vrijwel altijd in bloei.

Een betaalbaar automatisch systeem zou best fijn zijn, ook met vakanties enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ardana schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:16:
en als ik € 15 voor 'n pot al te duur vind, ga ik niet in iedere pot een watermeter van € 15 zetten.

[...]

Op zich doen m'n planten het best goed, zelfs al vind ik het echt moeilijk om uit te puzzelen hoeveel water ik moet geven. Ik heb 4 ficussen (1 kleinere, 1 grotere, 1 krul-ficus en 1 mega-ficus van 2 meter), 1 spatifilum, en 2 panten waarvan ik de naam niet weet, naast wat orchideeën. Ik vergeet ze wel altijd voedsel te geven, maar zeker de orchideeën staan vrijwel altijd in bloei.

Een betaalbaar automatisch systeem zou best fijn zijn, ook met vakanties enzo.
Ha, dat is natuurlijk een nieuw gegeven.......binnen en buitenpot mogen samen haast niks kosten. ;)
Wellicht is dit dan iets om in de gaten te houden?

En dan komt gelijk de volgende vraag: wat betaalbaar is voor een bewateringsysteem? Daar is genoeg voor, alleen niet echt voor weinig.
Dat wordt dan een emmer met wollen draden. ;)

Elho maakt wat goedkope plastic bollen om te vullen, of heeft speciale inserts voor potten.

Een echte tweaker gaat natuurlijk met een Arduino aan het prutsen....... >:) (of iets professioneler. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Teijgetje schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:47:
[...]
Ha, dat is natuurlijk een nieuw gegeven.......binnen en buitenpot mogen samen haast niks kosten. ;)
Niet nieuw, daar begon ik m'n eerste post mee (Ik zoek betaalbare potten, waarbij je natuurlijk kan discuseren over wat "betaalbaar" is).
Wellicht is dit dan iets om in de gaten te houden?
Ik vind het ook wel 'ns leuk om matchende potten te hebben, ipv het bij elkaar geraapte zooitje dat ik nu heb, dus dan is Marktplaats niet echt heel handig.
En dan komt gelijk de volgende vraag: wat betaalbaar is voor een bewateringsysteem? Daar is genoeg voor, alleen niet echt voor weinig.
Dat wordt dan een emmer met wollen draden. ;)
Wel eens geprobeerd, en daarmee de ene helft van m'n planten verzopen, en de andere helft uit laten drogen, plus m'n tafel naar z'n grootje heb geholpen omdat de draden ook op de tafel lekten (en er lag zelfs nog 'n plastic zeil onder).
Ik kwam dit tegen: https://www.blumat.nl/product-categorie/kamerplant-blumat/ en dat lijkt me nog wel goed betaalbaar.
Elho maakt wat goedkope plastic bollen om te vullen, of heeft speciale inserts voor potten.
Die bollen kun je veel goedkoper krijgen, ben ik idd naar aan het kijken. Die special inserts vind ik ook nog netjes. Alleen dan heb ik dus nog steeds bijpassende buitenpotten nodig.
Een echte tweaker gaat natuurlijk met een Arduino aan het prutsen....... >:) (of iets professioneler. ;) )
Ik ben niet voor niets General Chat mod, ik ben stiekem helemaal geen Tweaker :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Ardana

Wat betaalbaar is (voor jou) weet jij alleen.
Ik zou even bij Hornbach filteren en kijken wat jij betaalbaar én mooi vindt.

Wat ik knap vind is namelijk al snel veel duurder dan 13 euro.

En als je zoekt op MP dan vind je best matchende potten, behalve misschien als je er 50 dezelfde nodig hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 11-04-2021 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Teijgetje schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:22:
@Ardana

Wat betaalbaar is (voor jou) weet jij alleen.
Ik zou even bij Hornbach filteren en kijken wat jij betaalbaar én mooi vindt.

Wat ik knap vind is namelijk al snel veel duurder dan 13 euro.

En als je zoekt op MP dan vind je best matchende potten, behalve misschien als je er 50 dezelfde nodig hebt.
Tijd voor 'n tripje naar Hornbach dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 22:19
MAZZA schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:36:
Grappig, die polyesterbakken zie je steeds meer. Naar aanleiding van jullie post ging ik eens kijken bij de facebookpagina onze leverancier en daar kom ik ineens foto's tegen van onze eigen tuin _O- /edit: Ah sterker nog, we staan zelfs op de "Over ons" pagina van de leverancier.

***members only***

Bestaat uit 1 stuk van ruim 7x1,75m. De beplanting is net besteld. Dus die volgt nog :)
Ziet er goed uit! Heb je meer foto’s van de tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wailing_Banshee schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:48:
[...]

Wij hebben nu twee bomen geplant. Een Japanse esdoorn die jaren in een pot had gestaan en een pruimenboom (al een paar jaar oud, maar altijd laag gesnoeid geweest) die we uit Hongarije hebben meegenomen (paste net in de auto :p) Beide niet veel bijzonders mee gedaan, alleen het eerste jaar extra water gegeven. Je wilt ze namelijk niet teveel "verwennen" want dan gaan ze geen wortels maken. Vooral die pruim (die had natuurlijk 1500km in een auto gelegen :p) verloor na het planten heel snel z'n blad. Die hebben we in de zomer gepoot. Hij heeft echter wel goed gepakt, want het jaar daarna zat hij al vol in het blad. En de esdoor heeft helemaal goed gepakt, Het was een mooi bolletje toen hij in de pot stond, maar nu hangen z'n takken helemaal tot op de grond.

2009 (we hebben hem ergens in het najaar van 2008 in de grond gezet):
[Afbeelding: 2009 - Eerste jaar in de grond]

2020:
[Afbeelding: 2020 - 11 groei jaren verder]

@Borromini als je een rode variant hebt, die kunnen niet zo heel goed tegen de volle zon. Dan worden ze groen.
Zo'n Japanse Esdoorn staat hier ook op de lijst om geplant te worden. Ik hou van bomen en struiken die zo verkleuren met de jaargetijden. Echt mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

PaT schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:29:
[...]

Zo'n Japanse Esdoorn staat hier ook op de lijst om geplant te worden. Ik hou van bomen en struiken die zo verkleuren met de jaargetijden. Echt mooi.
Wij wilden een rooie zodat we altijd wat kleur hadden, vaak hebben bloemen wat hogere eisen aan de hoeveelheid zon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

PaT schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:29:
[...]

Keuze genoeg zou ik zeggen... De hoeveelheid cultivars die er zijn is echt overdonderend.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Voorjaar, dus eindelijk verder met de tuin!
Afgelopen weekend het terras (nog niet helemaal af op de foto) gelegd. Rechts tegen het houthok en achter tegen de schutting loopt ook een drain om het overtollige water af te voeren. Nu zitten daar dus randen van 10 tot 30 cm, waar ik iets laagblijvends wil planten. Ik zit te denken aan het muurleeuwenbekje. Deze zou maar 10 cm hoog worden, en tegen droogte kunnen, wat wel handig is boven een drain. Echter staat op de ene site dat ie in de zon moet, maar ik kom ook tegen dat ie best in de schaduw kan. Nu ligt de schutting op het oosten, en het houthok op het zuiden, dus zon komt er niet. Gaat dat lukken? Welke alternatieven zijn er eventueel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_QNyciKofsyBE9OPWkq3MGAGhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJte66PdmA9HunvTKZDTYnvB.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijdag ook het landhek op de oprit gemaakt en gemonteerd, na vorige maand de meerpaal en het smeedijzeren hekwerk al geplaatst te hebben Is wel goed gelukt!
En ja, er moet nog een aanslag meerpaal komen, maar hé, niet alles lukt in 1 weekend :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDzXXDWqlM7HL0v6-P0M_UHudDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMhbDVt3Vv9exNpIXyQ7klBD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJN495DU4dq4oXto3aXeBvfEINE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7cpoadGUHxeo8OYwQpLZLJn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/il4i9S3mc9NGXLtftRpFh44u0sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zftGbBSSR3DjJRmvNBNludNG.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat dit voor onkruid is? Onze hele tuin zit er vol mee namelijk, het is redelijk makkelijk te verwijderen met een hark. Maar heb net een paar m2 gehad en de groen container zit al vol :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 18:59
Oeh, die heb ik ook aan de rand van mijn gazon zitten, en het gemeente-grasveldje verderop zit helemaal onder. Al boeit dat laatste me wat minder :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:36
dropkikker schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand een idee wat dit voor onkruid is? Onze hele tuin zit er vol mee namelijk, het is redelijk makkelijk te verwijderen met een hark. Maar heb net een paar m2 gehad en de groen container zit al vol :+
Speenkruid. Komen gele bloemetjes op en heeft een soort kleine bolletjes onder de grond. Trek je er vrij makkelijk uit want het zit niet zo diep.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:20
Saint2Saint schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:39:
[...]

Speenkruid. Komen gele bloemetjes op en heeft een soort kleine bolletjes onder de grond. Trek je er vrij makkelijk uit want het zit niet zo diep.
Dat is het niet volgens mij, het blad is anders en ik kan mij niet herinneren dat er gele bloemetje op komen..
Ik heb net zelf even lopen zoeken, maar volgens mij is het Winterpostelein. Voor het bestrijden kom ik nog niets tegen, aangezien het eetbaar zou moeten zijn vind ik alleen maar recepten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:36
dropkikker schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:43:
[...]

Dat is het niet volgens mij, het blad is anders en ik kan mij niet herinneren dat er gele bloemetje op komen..
Ik heb net zelf even lopen zoeken, maar volgens mij is het Winterpostelein. Voor het bestrijden kom ik nog niets tegen, aangezien het eetbaar zou moeten zijn vind ik alleen maar recepten :+
Kan je een plaatje van de wortels maken? Qua blad zit het er wel heel dicht tegen aan namelijk (imho)

Het lijkt er op, maar is het idd niet (even in mijn eigen tuin gekeken naar die (speenkruid) ellende

[ Voor 38% gewijzigd door Saint2Saint op 12-04-2021 12:50 ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dropkikker schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:15:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij is het winterpostelein.
http://www.natuur-keuken....-nu-al-in-je-tuinplan-op/

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Winterpostelein idd.

Heb een app ( ios ) die plantnet heet, daarmee kun je foto's maken of gebruiken om planten en bloemen te herkennen. Werkt feilloos met de geplaatste foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Die kun je eten :) Een oom van mijn vrouw heeft dat (expres) in de voortuin, het verspreid inderdaad als onkruid :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Zie hier het resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mij is altijd geleerd dat coniferen terugsnoeien tot het bruine gedeelte onomkeerbaar is. Nieuw, groen materiaal groeit eigenlijk alleen maar aan de buitenkant. Misschien verschilt het per conifeer hoor, maar de enorme haag die mijn ouders ooit hadden is gerooid omdat ze te veel ruimte innamen maar snoeien geen optie was.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:23:
Grappig dat je Ureum noemt. Een paar jaar geleden kocht ik een duur potje "groeistoot" voor gras (zo'n zelfde wit potje als Tuinmanieren). Toen ik het geleverd kreeg, zag ik pas dat het zuiver Ureum was. Werkte opzich prima als stoot, je zag echt 1 of 2 weken het gras supersnel groeien.

Zit ik afgelopen weekend de video van Tuinmanieren, blijkt die het te verkopen tegen onkruid. Gehe het is maar net welke sticker je er op plakt ;) Misschien nog maar eens zo'n potje kopen, maar nu ik weet wat het is bij een goedkopere aanbieder :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Er is hier een uitbouw aan mijn huis gezet, maar daardoor is het terras verloren gegaan.

Nu direct naast mijn huis loopt het oude terras (nu zand want tegels weggehaald) zo'n 1 meter door en dan de tuin. Het terras ligt zo'n 25cm lager dan mijn huis en de tuin weer zo'n 10cm lager.

Nu ben ik van plan om een vlonder te maken, net iets lager dan het huis.

Ik wil de volgende stappen volgen, mis ik iets? Veel al hier gevonden en op google door te zoeken op vlonders:

1. 10cm zandlaag aanleggen in de tuin
2. Worteldoek op zand
3. Terrasdragers met een tegel eronder leggen op het worteldoek
4. Hardhouten palen op de terrasdragers leggen en vastschroeven, dmv verstellen van terrasdragers alles netjes waterpas maken
5. Vlonderplanken op de hardhouten palen schroeven
6. Vlonder in de olie zetten

Vragen die bij mij open staan:

1. Is 10cm zand voldoende en moet dit nog aangetrild worden?
2. Hoe kan ik het beste die 10cm zand opsluiten? Kan natuurlijk met betonnen opsluit banden, maar wil liever hout gebruiken omdat het mooier is.
3. Vlonderplanken: douglas hout of hardhout? Is dat simpelweg een kwestie van prijs vs kwaliteit?
4. Ik heb 2 linkerhanden. Zou ik dit allemaal zelf kunnen en hoe lang duurt dat ongeveer? Even ervan uitgaande dat het zand er al zou liggen, want dat kan ik makkelijk van tevoren doen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Nu online
robkrekel schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:59:
Rechts tegen het houthok en achter tegen de schutting loopt ook een drain om het overtollige water af te voeren. Nu zitten daar dus randen van 10 tot 30 cm, waar ik iets laagblijvends wil planten
Na wat verder gelezen te hebben wordt het niet het muurleeuwenbekje, want deze kan woekeren en tussen straatwerk groeien Zit nu te denken aan deze dovenetel, iets hoger, maar het zij zo. Alleen wil die juist weer vochtige grond :X

Zijn mijn eisen zo lastig? Een vaste plant, bodembedekkend, droge grond (boven drain) en schaduw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Epimedium soorten zou je kunnen bekijken, of hier even zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
robkrekel schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 06:32:
[...]
Na wat verder gelezen te hebben wordt het niet het muurleeuwenbekje, want deze kan woekeren en tussen straatwerk groeien Zit nu te denken aan deze dovenetel, iets hoger, maar het zij zo. Alleen wil die juist weer vochtige grond :X

Zijn mijn eisen zo lastig? Een vaste plant, bodembedekkend, droge grond (boven drain) en schaduw?
Valt wel mee ;) > https://www.tuinplant.nl/...jvend=266&standplaats=322

Ik heb zelf Leliegras in de schaduw, onder het overstek van de buurman en dat groeit prima. Uiteraard wel 1x per jaar snoeien. Vinca is ook een bekende die het overal wel doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:25
@robkrekel Waldsteinia Ternata zou je ook naar kunnen kijken. Groeit ook overal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Japans hoefblad wellicht? Die maakt uitlopers, maar kan relatief hoog worden. Tot 1 meter zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:52
droog en schaduw is wel de lastigste categorie ja

Heucherella groeit daar wel - maar of hij wil bloeien met zo weinig zon weet ik niet.

Wolfsmelk (Euphorbia) trekt het waarschijnlijk ook wel

Schoenlappersplant trekt het ook wel, maar of die gaat bloeien is ook maar de vraag

Leliegras (liriope) kan ook wel in droge schaduw groeien

Dikkemanskruid (Pachysandr)a kan ook, maar is wel saai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Nu online
Tnx all! Ik denk dat het de Vinca, kleine maagdenpalm, gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:30

emzed

*

Floorplanner is wel degelijk goed geschikt voor tuinen hoor. Maar gebruik het dan vooral voor de vlakverdeling. Je moet creatief zijn met bestrating en planten.
Ik heb ook een tijdje de web app van Sketchup geprobeerd. Maar Floorplanner is weliswaar minder nauwkeurig, maar wel een stuk gebruikersvriendelijker. En ook nog eens heel licht en snel in gebruik.

Ik gebruik het om de herindeling van m'n achtertuin te visualiseren in 3D
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qf7rmbL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door het wereldwijde te kort aan hout is dezelfde douglas overkapping die ik een paar maanden geleden als offerte had ontvangen van 7000 euro naar 8200 euro gegaan. Ik ben bang dat die houtprijzen niet meer naar beneden gaan en alleen maar zullen stijgen.

Dus voor iedereen die nog iets van houtwerk in z'n tuin wilt, wees snel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Inderdaad, bij ons wordt een nieuwe douglas vlonder gelegd als ze aan de tuin gaan werken. De houtprijzen schieten omhoog!

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 08:54
Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:56:
Door het wereldwijde te kort aan hout is dezelfde douglas overkapping die ik een paar maanden geleden als offerte had ontvangen van 7000 euro naar 8200 euro gegaan. Ik ben bang dat die houtprijzen niet meer naar beneden gaan en alleen maar zullen stijgen.

hmm zonde om te lezen, de douglas overkapping staat voor volgend jaar op de planning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:50
SjorsC schreef op woensdag 14 april 2021 @ 10:37:
[...]

hmm zonde om te lezen, de douglas overkapping staat voor volgend jaar op de planning...
Same, alleen hier een carport van 9*3m

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-09 09:53

FJ Cruiser

Sand Ladder

Ons nieuwbouwhuis zal eind van het jaar worden opgeleverd, dus het wordt tijd om aan de tuin te gaan denken. Het is een grote tuin maar de eerste 2 jaar gebruiken wij het huis alleen in de zomer en tijdens de kerst (wonen nog in het buitenland).

Hebben jullie tuinideeën die beperkt onderhoud nodig hebben, bv een bepaalde grassoort of kunst gras of andere ideeen. We zullen met enige regelmaat een tuinman langs laten komen, maar liever niet iedere week of twee weken.

"Some people eat to live, others live to eat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Siergrassen is over het algemeen 1x per jaar snoeien in het voorjaar, dus onderhouds arm. Grind / split op grindmatten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Zorgen dat onkruid geen kans krijgt, dus een bodembedekker toepassen, bijvoorbeeld Ooievaarsbek of de eerder genoemde Maagdenpalm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:59
[...]

Vinca en geranium zijn al genoemd.
Ik heb zelf onlangs een stukje aangeplant met Acaena (stekelnootje) en Saxifraga (steenbreek).

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

FJ Cruiser schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:33:
Ons nieuwbouwhuis zal eind van het jaar worden opgeleverd, dus het wordt tijd om aan de tuin te gaan denken. Het is een grote tuin maar de eerste 2 jaar gebruiken wij het huis alleen in de zomer en tijdens de kerst (wonen nog in het buitenland).

Hebben jullie tuinideeën die beperkt onderhoud nodig hebben, bv een bepaalde grassoort of kunst gras of andere ideeen. We zullen met enige regelmaat een tuinman langs laten komen, maar liever niet iedere week of twee weken.
Hoe groot is je tuin? Knal er een zak groenbemester zaad gemengd met een bloemenmix die goed is voor bijen en laat het lekker een jaartje gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:56:

Heb ik zowaar eens mazzel. Vorig jaar een blokhut/overkapping van Douglas besteld. Die komen ze aanstaande maandag plaatsen. Ben echt heel benieuwd.

Pagina: 1 ... 69 ... 188 Laatste