Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 70 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:58

Woohooo

Smilie, James Smilie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGxCXw9E-rEqpCpu10uf-TziXuw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s2QY0oh8VA0J1D5lrjb0Ir0n.png?f=fotoalbum_large

Iemand ervaring met kalkbloei van beton tegels hoe lang het duurt voordat die eruit is onder een afdak?

Is het mogelijk om die diepere kleuren te krijgen van als een tegel nat maakt (met impregneren ofzoiets)?
In hoe verre krijg je dan ook echt die diepere kleuren ivm een natte tegel? Kan ik dan ook het beste wachten tot die kalkbloei eruit is??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Ik heb voor de liefhebber wel wat goedkoop hout............volgens mij is het douglas. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNmW6JR2IrLGjkeVIK-9BiwNLWg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ek9G3E1VVKMYg54d1q4QeN3U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqe-HWQgQsqtxijcoLAsJtrpkxQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUI2jbx7K52o154MKyVxCxZz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5cK843jO52Po400BzQwrXhlXIM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aNLDOIsJdelcRFn63NNkTgA.jpg?f=fotoalbum_tile

Vanmiddag wat dode takjes uit de boom gehaald.
Toch maar eens een tuigje aanschaffen, als aap balancerend in een boom met een kettingzaag, of een verlengde bosmaaier met kettingzaag op steel, is ook niet alles.
Mijn 2x14 treden-ladder kwam tot tussen de onderste rode streepjes/takken, aan de onderkant links/bovenkant rechts.
Zit nu nog wel wat dood hout in maar dat zit veel te hoog, daar kom ik zelfs met de drie meter verlengsteel van de bosmaaier niet bij.

En de collectie wat uitgebreid..........nadat er een paar stenen extra in de breedte aan de standplaats toegevoegd waren.
Blij met de ooit aangeschafte grondfrees, de 100x80 cm die uitgegraven moest om gelijkvloers uit te komen was één bonk wortels, waaronder uitlopers van de kastanje. Die konden nu lekker stukgeslagen.
Maar lang leve de afvalscheiding. :X
Gelukkig hebben we elders nog plek voor het plastic. |:(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mt8PMYCvwbvMpaizQOpxTBJeRhc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqRyDA7HXgeSoWi8guKoKUAB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GZvDtWP0Cp_1wm2c0o1kEQ5xB8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDocBo885XoETiwPWaWj9zGG.jpg?f=fotoalbum_tile

Is voor 5 huishoudens/bewoners in 4 woningen overigens. (Hs, A, B en C(welke eerder geen eigen bakken had))
Inmiddels bezig met haken maken zodat ze max per 4 achter de maaitractor naar de weg gereden kunnen worden, met volle bakken wandelen begint een dingetje te worden door het grind.
En dan nog zien dat de kleine grijze omgewisseld wordt voor een grote.
Er was eerder een kleine grijze die omgeruild werd voor een grote, en dan krijg je voor de bestelde grote extra een kleine. 8)7
Bij de gemeente 6 keer doorverbonden want niemand schijnt hun eigen beleid te snappen/kunnen verklaren. Ook de hoogste ambtenaar niet. :? 8)7
Want een kleine is net zo duur qua afvalstoffenheffing als een grote dit jaar. Waaruit ik constateer dat dit jaar je beter een grote kan hebben en volgend jaar de kleine goedkoper is maar de grote net zo duur als dit jaar.
Dat je een halfvolle grote elke drie weken ook gewoon laat legen, en niet pas als hij helemaal vol is en je zes generaties vliegen gekweekt hebt, snappen ze ook niet geloof ik. ;)

@Woohooo
Er is kalkbloeiverwijderaar.
En voor de kleur is er kleurverdieper, als olie of voor natuursteen bijvoorbeeld. De laatste kan je ook gewoon gebruiken al zal het verbruik veel hoger liggen dan op gezoet natuursteen, en dus duurder uitpakken. Het droogt sneller dan de olie.
De olie kost €55 per 10 liter en 20 euro bezorgkosten,
De kleurverdieper kost €102,50 per 5 liter en gratis bezorgen.
Even de koopopties bekijken.
En zorgen dat je tegels schoon en droog zijn als je het aanbrengt met een rollertje.
Olie droogt langzamer, 24 uur niet belopen meen ik, maar dat is wel vriendelijker voor je portemonnee.
Begin je hiermee, eender welke, dan moet je elk jaar even een dun laagje onderhoud geven voor het mooi, wat natuurlijk minder zuigt omdat de toplaag al verzadigd is.

[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 15-04-2021 00:01 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-09 09:53

FJ Cruiser

Sand Ladder

Piper schreef op woensdag 14 april 2021 @ 20:20:
[...]

Hoe groot is je tuin? Knal er een zak groenbemester zaad gemengd met een bloemenmix die goed is voor bijen en laat het lekker een jaartje gaan.
1100m2 rondom dus best een aardig vlak om te vullen.

Dank allemaal voor de tips. We gaan zeker een tuinplan (laten) opstellen en voor de groene vlakken klinkt siergras, bodembedekkers en groenbemester erg goed om de tuin toch al mooi te laten vullen.... Ieder jaar thuiskomen en je hele gazon is bedekt met mos en onkruid is geen leuk gezicht :'(

"Some people eat to live, others live to eat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Plantenvrienden! Hebben jullie enig idee hoe dit komt? Portugese laurier, zit rondom beide struiken maar vooral op de zonkant (in dit geval het westen). Dat gezegd hebbende, vorige zomer zag ik het nog niet. Dus wellicht helemaal niets met zon te maken.

De planten zien er verder eigenlijk prima uit. Maakt ook gewoon nieuw blad enzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbudPtkVWH9qXI_ETm8FjOiYMcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHNQzbI9prLHOTMkS3TZh5wD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

sOid schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:16:
Plantenvrienden! Hebben jullie enig idee hoe dit komt? Portugese laurier, zit rondom beide struiken maar vooral op de zonkant (in dit geval het westen). Dat gezegd hebbende, vorige zomer zag ik het nog niet. Dus wellicht helemaal niets met zon te maken.

De planten zien er verder eigenlijk prima uit. Maakt ook gewoon nieuw blad enzo.

[Afbeelding]
Mogelijks schimmel in het blad?
Het probleemgebied eruit knippen en je plant bemesten zodat hij sterker staat kan sowieso geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Slonzo schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:33:
[...]

Mogelijks schimmel in het blad?
Het probleemgebied eruit knippen en je plant bemesten zodat hij sterker staat kan sowieso geen kwaad.
Hmm, wellicht. De tuinman van m'n ouders (fotootje doorgestuurd) wist het ook niet zo snel. Waarmee kan ik zoiets goed bemesten? Heb straks toch een VIP-shoppingdate bij Gamma :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 22:05
Kan ik jullie vragen voor een benchmark...

Is 1500 euro een "ok" all in prijs voor de volgende:
- 45m2 houten planken weghalen (niet incl wegbrengen, ik zorg voor een bouwafval container)
- 35m2 tegels verplaatsen (weghalen van een deel vd tuin, en aanleggen ergens anders)
- 60m2 grond ophogen met zand
- 60m2 kunstgras aanleggen met opsluitband eromheen etc.
- Overkapping plaatsen (4x3m), beetje moeilijk hoek (trapezium achtig met 5 palen)
Materiaal: douglas hout, golfplaten dak, wand alleen aan de achterkant (rabat), betonen poeren erin graven
- Kleine hek plaatsen (3 delen van 80cm hoog, 100cm breed)

Alle materialen koop ik zelf, gereedschap is wel van hem.

[ Voor 4% gewijzigd door SirLct op 15-04-2021 11:48 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:54

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Bij €45/uur is dat 33 uur werk. Ik schat het in als minimaal een week werk.

Lijkt me een meer dan OK prijs.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

sOid schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:38:
Hmm, wellicht. De tuinman van m'n ouders (fotootje doorgestuurd) wist het ook niet zo snel. Waarmee kan ik zoiets goed bemesten? Heb straks toch een VIP-shoppingdate bij Gamma :+
Maakt weinig uit denk ik, ik gebruik voor zowat alles gewoon gedroogde kippen/koeienmest + wat algemene tuinvoeding, dat doet al veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 22:57
sOid schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:16:

[Afbeelding]
Kan vorstschade zijn. Advies is dan: terugsnoeien.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:35
Na wat meelezen toch een paar vragen waar ik zelf even niet uitkom wat nou precies handig is.

1. Mijn grasveld bevat enkele kuilen. Mijn idee was om mijn grasveld eerst te vertictureren en daarna de kuilen op te vullen met een zand/modder/graszaad mengsel.
Het gaat om kuiltjes van max 3-5 cm diep en niet heel breed/lang

2. Ik wil mijn terras opnieuw leggen. We zitten hier enigszins op wat verzakkende grond en zie veel tegels van het formaat 60x60 scheef zakken bij buren. Gaat vooral om de naden die heel zichtbaar worden en tegels scheef liggen.
Was is handig om hierbij te doen? Ik zat zelf aan kleinere tegels (30x30 bijv?) neer te leggen om dit effect niet te zien van het verzakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:44
@Hortz zoek even op youtube 'tuinmanieren kuilen in je gras', eerste hit is gelijk antwoord op je vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
hansvk schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:07:
[...]

Kan vorstschade zijn. Advies is dan: terugsnoeien.
Oh dat zou ook nog goed kunnen inderdaad! Heeft deze winter flink gevroren.

Ik heb net mest gekocht en ga de aangetaste bladeren wegknippen. Ben benieuwd of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@SirLct

Er mist nog een hoop info om een goed antwoord te geven. Ga je bijvoorbeeld 5cm omhoog of 50. Kan je er met machines bij en wordt er gebruik van machines gemaakt. 35m2 tegels, wat voor tegels en hoe dik? Hoe lang zou de hovenier bezig zijn denk je? Enz. Enz. Enz. Met €45,- per uur zou het dus 4 dagen werk moeten zijn. Dan is het een nette prijs. Is het 2 dagen werk (wat ik me niet kan voorstellen) dan is het natuurlijk te duur.

@Hortz
Zit je op veengrond? Of langs water bijvoorbeeld? Er zijn natuurlijk legio redenen te bedenken waardoor straatwerk zakt. Met kleinere tegels zakt het evengoed en zie je alleen maar meer voegen. ;) Als je in een veengebied woont, heb je gewoon de pech dat je blijft herstraten. Het enige wat je hieraan kan doen is het lichter maken van je straatwerk. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van piepschuim. In andere gevallen is er iets anders aan de hand.

Misschien is het een idee om gebruik te maken klinkers tussen de tegels. Hiermee kan je ook eventuele oneffenheden wegwerken en valt het minder op als het ongelijk is. Zoiets bijvoorbeeld, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwIpi444nl_vwNenrCtIflpx8qA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EWSUZ0yz2dhoH0238odrcn7Q.jpg?f=user_large

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

pjot1 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:06:
@Hortz
Zit je op veengrond? Of langs water bijvoorbeeld? Er zijn natuurlijk legio redenen te bedenken waardoor straatwerk zakt. Met kleinere tegels zakt het evengoed en zie je alleen maar meer voegen. ;) Als je in een veengebied woont, heb je gewoon de pech dat je blijft herstraten. Het enige wat je hieraan kan doen is het lichter maken van je straatwerk. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van piepschuim. In andere gevallen is er iets anders aan de hand.
Het is niet mijn eerste keus, maar onder de tegels in mijn hele achtertuin ligt beton (heeft de vorige eigenaar gedaan). Het scheelt wel wat werk met onkruid en lijkt me dat tegels niet wegzakken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:50:
[...]

Het is niet mijn eerste keus, maar onder de tegels in mijn hele achtertuin ligt beton (heeft de vorige eigenaar gedaan). Het scheelt wel wat werk met onkruid en lijkt me dat tegels niet wegzakken.
Dat kan natuurlijk ook, het is dan nogal ingrijpend en in veengebieden zakt dat evengoed. Dan moet je het al onderheien. Op deze manier zakt het nooit meer. Al kan je het dan nauwelijks nog over bestrating hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 22:05
@pjot1 is max 10cm ophogen. Tegel van 60x60x4cm.
Nou.. de overkapping is de grootste uitdaging. Wij zijn nu op dag 3 (niet volle dagen) maar 6+6+7 uur = ca 19u voorbij en wat al gedaan is: houten plank eruit, betonen poer voor overkapping zit erin, palen op de poeren, en de helft van de balken. Nog long way to go. En dat alleen maar overkapping nog......
Ik ben zelf vandaag 3-4u nog gaan helpen want anders loopt dit wel echt uit..

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
Ik zag laatst wat iele haagjes voorbij komen.
Mocht je 40 meter gratis volwassen coniferenhaag kunnen gebruiken, dan kun je ze hier uitgraven.
Ziet er niet echt verwaarloosd uit.

[ Voor 77% gewijzigd door tweakduke op 17-04-2021 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
SirLct schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:11:
@pjot1 is max 10cm ophogen. Tegel van 60x60x4cm.
Nou.. de overkapping is de grootste uitdaging. Wij zijn nu op dag 3 (niet volle dagen) maar 6+6+7 uur = ca 19u voorbij en wat al gedaan is: houten plank eruit, betonen poer voor overkapping zit erin, palen op de poeren, en de helft van de balken. Nog long way to go. En dat alleen maar overkapping nog......
Ik ben zelf vandaag 3-4u nog gaan helpen want anders loopt dit wel echt uit..
Dan geef je het antwoord eigenlijk zelf al, dan is €1500,- best wel scherp! ;)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:56
Wij zijn de afgelopen tijd druk bezig geweest met de tuin van onze woning. Voordat we ons huis konden bouwen moesten we eerst de oude schuur slopen die erop stond en de bestrating eruit halen, wat al een flinke klus was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUV75gPckfe_7IigUrhwF3mGqW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zawL0kNNruQxJ9RVTNUdz3PN.jpg?f=fotoalbum_large

De sloot aan de voorkant hebben we laten dempen. Doordat de sloot gedeeltelijk eigendom was van de gemeente en gedeeltelijk van het waterschap was dat een moeilijk en langdurig proces, maar gelukkig waren ze net klaar voordat de aannemer kon beginnen met de bouw van het huis.

Gezien alle werkzaamheden die de buren en wij in de tuin moesten doen hebben we besloten om gezamelijk wat spullen te kopen, zoals een kraantje, trilplaat en grote gemotoriseerde kruiwagen. Eerste grote klus was een zandbed voor onder de betonvloer van de garage.Onze kavel is flink lager dan dat van de bestaande buren, dus alles moest flink opgehoogd worden.
22m3 zand gestort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cREhWLG07gNh4HBph7nSSi4FKvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UP3njupNnT40bRSHScs36VDH.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens in meerdere lagen aangebracht en aangetrild tot een hard zandbed, hierbij gelukkig wel hulp gehad (en niet alleen van mijn zoon ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEvRNAv9vO3vo2uElvZQUL7pYv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vOm58K9hbDPw54b2uDTNFyu.jpg?f=fotoalbum_large

Onze kavel is ongeveer 1.000m2 en heeft een bijzondere vorm, daarnaast hebben we geen verstand van bomen en planten dus hebben we een ontwerp voor de tuin laten maken. We werden geadviseerd om ronde vormen te gebruiken, zodat de vreemde vorm van onze kavel hierdoor minder op zou vallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rQrkU77qZK70Ycx_ymkbwzzmVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5zHdPOqUzpZ5lXHWmJWU2Ob.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi ontwerp, maar wel heel veel planten (ruim 1.200 in totaal).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUX9sFWRGFq4Z5FV3s072B1Ilr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fl0vznSSPzXSWa2HOV3JSa1s.jpg?f=fotoalbum_large

Na oplevering van het huis eerst binnen aan het klussen geweest. Vlak voor de verhuizing nog een flinke lading gebroken puin aangebracht om makkelijk met de auto bij de achterkant van het huis te kunnen komen vanwege de dubbele openslaande deuren. Hier moet langs het huis nog verder worden opgehoogd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvTRRDPanNEobpsSLsSWvkpZ9aI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iK8yQZiIvgLwixJcVILWSq0.jpg?f=fotoalbum_large

Na de verhuizing eerst begonnen met het terras onder de veranda. De oude bestrating die we hadden verwijderd was op marktplaats gezet om gratis af te halen, maar daar kwam niemand op af. Deze dus maar gebruikt als fundering onder de veranda. Eerst het gras aangetrild en daarna 3 lagen stenen gemetseld. Vervolgens beton laten storten om een mooie vlakke vloer te krijgen met een beetje afschot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKp90mSNaJzkGISM8LfsHET9Og4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZCMbgXEGJJzxtZGXXsnRZ45.jpg?f=fotoalbum_large

Op internet diverse verhalen gelezen over vorstschade door water in de voegen, daarom besloten om gebruik te maken van tegeldragers. Met een simpele tegelzaag de tegels op maat gezaagd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUQG5YZ24_fcONf_ib6t7E0L0HI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7KRyORjd4YDME0jwUa4l5NE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Sturgeon22
Lekker bezig geweest! d:)b moet je nu de rest ook nog ophogen? Dan heb je nog flink wat kuubs nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 11:53

emzed

*

@Sturgeon22 Fraai project!! Mooi tuinplan ook trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:43

Superflip

*pwiet*

@Sturgeon22 Mooi hoor, wij zitten op 1200m2 en hebben zelfs nog meer planten op de lijst staan.

Ik denk wel dat je opzet er in geslaagd is om de vorm van te tuin wat te vermommen. Wel een beetje jammer dat er geen gebruik wordt gemaakt om de velden optisch bij jullie tuin te betrekken door een ruimte open te laten. De term hiervoor is borrowed landscaping, mss nog een ideetje als kleine wijziging?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sturgeon22
Dank voor alle duimpjes! De tuin is ondertussen al af, maar knip het verhaal in een aantal stukken omdat het anders zo lang wordt en met een overvloed aan plaatjes.

@pjot1 Alles moest inderdaad opgehoogd worden en daar er zijn flink wat kuubs doorheen gegaan:
- Ophoogzand 118m3
- Gebroken puin 146 ton
- Grond ongeveer 150m3
Zonder het kraantje had ik dit nooit allemaal kunnen verwerken.

@emzed Bedankt!

@Superflip Ik snap je opmerking op basis van de foto's die nu geplaatst zijn, maar we hebben aan alle kanten buren. Het huis van de buren aan de rechterkant en achterkant zijn pas na die van ons gebouwd.

[ Voor 4% gewijzigd door Sturgeon22 op 16-04-2021 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Iemand ervaring met het repareren van composiet vlonderplanken (die dingen bestaan voor 50% uit hout en 50% uit kunstof).

Vorige bewoner heeft in 1 van deze planken een gat in gemaakt voor LED lampjes, nu zakt deze plank in het midden door, waarschijnlijk doordat water de binnenkant heeft aangetast.

Een enkele plank vervangen gaat niet. Het model is niet meer verkrijgbaar en de planken haken in elkaar, waardoor het hele terras los moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Sturgeon22
Voor de oppervlakte valt het aantal nog mee! Zo'n minikraan is dan ideaal! Is ook gewoon leuk om er mee spelen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:26
Ik als totale tuinier-noob ook maar begonnen :+ jaar geleden een huis gekocht en tuin is eigenlijk volledig betegeld.

Het hoeft van mij allemaal niet professioneel/perfect maar wil wat groen in de tuin. Dus ik dacht gewoon een paar rijen tegels er uit te halen, 10-15cm af te graven, omheining er omheen, en wat tuingrond er in mikken.

Onder de tegels ligt er echter plastic zeil tegen onkruid, wat overigens niet echt heeft geholpen. Op een gegeven moment zullen er ook wat palissades de grond in moeten, die gaan daar ook niet doorheen. Gewoon stanley mes erlangs dus? Om hem vervolgens weer terug te leggen na het graven. Of hebben jullie betere ideeen. Geen zin om m'n hele tuin om te spitten om dat zeil er netjes onderuit te krijgen.

Be nice pls :D

[ Voor 4% gewijzigd door danslo op 16-04-2021 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
danslo schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:31:
Ik als totale tuinier-noob ook maar begonnen :+ jaar geleden een huis gekocht en tuin is eigenlijk volledig betegeld.

Het hoeft van mij allemaal niet professioneel/perfect maar wil wat groen in de tuin. Dus ik dacht gewoon een paar rijen tegels er uit te halen, 10-15cm af te graven, omheining er omheen, en wat tuingrond er in mikken.

Onder de tegels ligt er echter plastic zeil tegen onkruid, wat overigens niet echt heeft geholpen. Op een gegeven moment zullen er ook wat palissades de grond in moeten, die gaan daar ook niet doorheen. Gewoon stanley mes erlangs dus? Om hem vervolgens weer terug te leggen na het graven. Of hebben jullie betere ideeen. Geen zin om m'n hele tuin om te spitten om dat zeil er netjes onderuit te krijgen.

Be nice pls :D
Klinkt wel heel erg als een noob. :D

Dat zeil is hoogstwaarschijnlijk worteldoek en zelfs dat doet zijn naam geen eer aan. Worteldoek wordt hoofdzakelijk gebruikt om grond van grind te scheiden. En zo zijn er nog meer toepassingen maar wortelgroei en onkruid houdt het zeker niet tegen. Onkruid komt van boven niet van onder.

Worteldoek inderdaad gewoon eruit. De bestrating dient echter wel opgesloten te worden. Dit kan inderdaad met behulp van palissades, opsluitbandjes of misschien wel stapelblokken. Let wel op dat je geen zand onder je bestrating weg haalt. Soms is het beter om een rijtje eruit te halen en daarna terug te straten. Zand eruit, grond erin. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
@danslo
Helemaal betegeld? Staat je huis ook op @Onderhoudsarmoe dan? :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 22:28
la_fusion schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:23:
Afgelopen weekend is hier de oprit afgemaakt waar ik eerder de plannen over heb laten horen:

[Afbeelding]

Uiteindelijk is er een redelijke laag fijn puin onder gekomen en zijn de tegels 'opgesloten' door een aantal cm fijn puin met daarbovenop grindmatten, afgevuld met grind(doh..).

Op de foto is het eea nog nat maar droog is het allemaal een stuk lichter van kleur. Voor nu is de volgende stap om de voortuin te doen(verschillende soorten en hoogtes siergrassen) en de voordeur + garagedeur te vernieuwen(ook in antraciet).
Brutale vraag, wat heeft zo iets nou compleet gekocht met aanleg en materiaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 22:28
eigenlijk dezelfde vraag, wat heeft dit ongeveer gekost zonde schutting ?
wij zijn oriënterende voor de tuin maar vooral opzoek naar wat er ongeveer mogelijk is voor welk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
wd200 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:20:
[...]

Brutale vraag, wat heeft zo iets nou compleet gekocht met aanleg en materiaal ?
Ik heb een oprit van 16x6 laten doen met hetzelfde effect alleen dan 2 grote stenen naast elkaar ipv 3 (240x120 centimeter per stuk) inclusief afgraven grond, storten van 25cm puingranulaat, zandlaag, grindmatten, helemaal compleet en ik kwam op ongeveer €8000,- uit voor de oprit.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 17-04-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quickdust
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-08 07:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTHe7dHedK_TLe--gU_axNc-Wic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eT2o3AHEl6541n2VmP5eLXVU.jpg?f=fotoalbum_large

Oké het kunstgras ligt, maar nu nog het perkje achterin.

Iemand suggesties of ideeën wat we daar in kunnen doen?
  • Het gaat om een stuk van 90*180
  • Het heeft vanaf april tot en met eind september de volle zon vanaf 10 uur 's ochtends.
  • Uiteraard willen we wat kleur, maar ook wat groen
  • Het perkje grenst natuurlijk aan een hedera, dus daar moeten de planten wel tegen kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
wd200 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 08:23:
[...]

wij zijn oriënterende voor de tuin maar vooral opzoek naar wat er ongeveer mogelijk is voor welk bedrag.
Als je 100 euro per meter aanhoud incl. plaatsen kom je een heel eind volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struukkel
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Quickdust schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:26:
[Afbeelding]

• Het heeft vanaf april tot en met eind september de volle zon vanaf 10 uur 's ochtends.
  • Het perkje grenst natuurlijk aan een hedera, dus daar moeten de planten wel tegen kunnen
Ziet er netjes uit!
Voor in de volle zon vind ik zelf vlinderstruiken mooi. Mooie bloemen en erg fijn voor de vlinders. Je hebt bijvoorbeeld de Buddleia globosa die ook nog eens wintergroen is.

Aan welke planthoogte denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 19:24

Piper

No guts, no glory

Quickdust schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 15:26:
[Afbeelding]

Hoe ziet de rest van je tuin eruit? Een paar mooie siergrassen kunnen ook kleurrijk zijn. Vergen over het algemeen niet veel onderhoud(gezien je kunstgras ben je daar vast geen liefhebber van ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quickdust
  • Laatst online: 21-08 07:17
Piper schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 16:50:
[...]

Hoe ziet de rest van je tuin eruit? Een paar mooie siergrassen kunnen ook kleurrijk zijn. Vergen over het algemeen niet veel onderhoud(gezien je kunstgras ben je daar vast geen liefhebber van ;-))
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPm8jp8xUd06RVhAEjx_-0i2Vjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0dNyDBPQ3twNz9w9Y7UfF1r.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een zeer simpele tuin, het was helemaal dicht getegeld, dat wouden we niet en hebben dus nu een stukje kunstgras en een klein perkje waar we wat echt werk willen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Quickdust
Misschien wat Rhododendrons? Groenblijvende heesters met grote bloemen. Met voeding en genoeg water kunnen ze gewoon in de volle zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
pjot1 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:24:
@Quickdust
Misschien wat Rhododendrons? Groenblijvende heesters met grote bloemen. Met voeding en genoeg water kunnen ze gewoon in de volle zon.
Zou ik niet doen, die worden meters hoog en dat is nu net niks op deze plek.
Ik zou dan voor Bloombuxen gaan. Soort kruising tussen buxus en rhodondenderon en groenblijvend in de winter en blijft klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
kaboom1555 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:17:
[...]

Zou ik niet doen, die worden meters hoog en dat is nu net niks op deze plek.
Ik zou dan voor Bloombuxen gaan. Soort kruising tussen buxus en rhodondenderon en groenblijvend in de winter en blijft klein.
Je hebt meerdere soorten Rhododendrons, ook laagblijvende soorten die niet hoger dan een meter worden. Kijk eens bij https://www.rhododendronwal.nl/. Zo heb ik in m'n voortuin hoog en laag afgewisseld om een mooi natuurlijk effect te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door pjot1 op 17-04-2021 19:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:50

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Shadow_Agent schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:51:
Even een vraag aangaande opstelling van regentonnen
[Afbeelding]

Ik heb een 3tal tonnen van verschillend formaat.
Ton 1 is de hoogste maar ook de smalste, daarnaast nog een brede maar niet hoge ton en iets wat er tussenin zit. Nu wil ik deze alle drie met elkaar verbinden. Let op: Ton 2 en 3 staan niet bij Ton 1 in de buurt (zit ongeveer 5 meter tussen. De aanvoer van regenwater is de oranje stippellijn. Deze laat ik binnenkomen in ton 1. Wanneer deze vol zit, gaat dit via een flexibele buis naar ton 2 en 3. De reden dat ik met die paarse buis werk heeft er dus mee te maken dat er een schuur tussen staat en ze niet bij elkaar in de buurt kunnen staan. daarnaast wil op de plek van ton 1 ook regenwater ter beschikking hebben[/s], daarom de "afvoer" naar de ton 2/3 ook bovenin Ton 1 gemaakt. [/S]
Even een update van bovenstaande post. Project Regentonnen heeft even stilgelegen maar inmiddels alles aangesloten! Heb toch besloten ton 1 onder aan te sluiten. Ton 1 was al een half jaar "in bedrijf", afgelopen week ook de rest gedaan.

Alle tonnen met 40mm pvc aangesloten. Iedere ton kan afgesloten worden dmv een afsluiter. Kan regenwater tappen bij de derde ton. Ivm hoogte staat de eerste ton praktisch op de grond.
Voor de liefhebbers de foto's in de MO tags
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het enige waar ik nu mee zit is, en wie heeft er een goed idee: hei krijg ik nu het water bij de planten? Zat te denken aan een pomp plus buizen. Puur op zwaartekracht wordt hem niet en handmatig kraantje beetje open en een slang verlengen naar de droge plekken zie ik niet zitten. :P

Qua kosten trouwens niet beginnen aan zoiets, kosten zijn nooit terug te verdienen. Maar heb mij prima vermaakt met het project. Bedenken hoe aan te sluiten , aanpassingen maken, etc.

Mogelijke uitbreiding: op dit moment krijg ik alleen water van het dak van ik schat 15m2. Zit er over te denken om ook een pijp van het dak van het huis erbij te laten komen om sneller de tonnen te vullen. Wordt al dan niet vervolgd ;)

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@Quickdust ik zou wat bodembedekkers pakken die ook wintergroen zijn en in verschillende maanden bloeien, bijvoorbeeld Vinca Minor en geranium macrorrhizum, gecombineerd met wat bladverliezende bloeiers zoals geranium rozanne en misschien een laatbloeier zoals herfstanemoon. Als je dan ook nog een viburnum tinus boompje erin zet heb je het hele jaar door iets bloeiend ;)

En minimaal onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

@Shadow_Agent Een pomp en tyleenslang plus druppelaars of zweetslangen? Je zou kunnen kijken wat er met zwaartekracht + druppelslangen uitkomt. Met tyleen kun je ook lekker knutselen en het zo gek maken als je wil, druppelaars, zweetslangen of microsproeiers...

@Quickdust Carex testacea 'Prairie Fire' of carex flagellifera kiwi als je siergrassen kan waarderen.

[ Voor 16% gewijzigd door Piper op 17-04-2021 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
Voor de liefhebber van bolcatalpa`s, misschien heb je mazzel en zijn ze er nog.

marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/planten-bomen/m1693966869-bolcatalpa-3-stuks-gratis-afhalen-alleen-dit-weekend.html?previousPage=lr

Een linkje mag blijkbaar niet meer tegenwoordig, dus even zelf naar MP of www. er voor zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 17-04-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Teijgetje schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:11:
Voor de liefhebber van bolcatalpa`s, misschien heb je mazzel en zijn ze er nog.

marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/planten-bomen/m1693966869-bolcatalpa-3-stuks-gratis-afhalen-alleen-dit-weekend.html?previousPage=lr

Een linkje mag blijkbaar niet meer tegenwoordig, dus even zelf naar MP of www. er voor zetten.
Dit werkt toch gewoon? :)

https://www.marktplaats.n...kend.html?previousPage=lr

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
Ja, dat werkt prima...... :9~

Maar Teijgetje in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Dus Simpele links zijn SPAM?

Jammer dat het forum om zeep geholpen wordt. ;)

Shadow_Agent schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:12:

Het enige waar ik nu mee zit is, en wie heeft er een goed idee: hei krijg ik nu het water bij de planten? Zat te denken aan een pomp plus buizen. Puur op zwaartekracht wordt hem niet en handmatig kraantje beetje open en een slang verlengen naar de droge plekken zie ik niet zitten. :P
Wat wil je? Zelf water geven of automatisch?
Een pomp met timer kan, met daaraan ingegraven druppelslangen bijvoorbeeld. Voor het afsluiten moet je dan wel een gestuurd ventiel gebruiken.
Maar bv Gardena heeft besproeiingscomputers compleet, hoeft dan alleen een filter en pomp bij..

Let op die schuifsok en manchetaansluitingen van het pvc. Zo lang je niets afgebeugeld hebt zou het door de druk uit elkaar kunnen schuiven, en een tsunami kunnen veroorzaken.
Mogelijke uitbreiding: op dit moment krijg ik alleen water van het dak van ik schat 15m2. Zit er over te denken om ook een pijp van het dak van het huis erbij te laten komen om sneller de tonnen te vullen. Wordt al dan niet vervolgd ;)
Dat moet simpel te doen zijn. ;)
Afbeeldingslocatie: https://thumbs.dreamstime.com/z/seamless-maze-plumbing-pipes-10025374.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door Teijgetje op 18-04-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Teijgetje schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:34:
[...]

Ja, dat werkt prima...... :9~

Maar Teijgetje in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Dus Simpele links zijn SPAM?

Jammer dat het forum om zeep geholpen wordt. ;)

[...]

Wat wil je? Zelf water geven of automatisch?
Een pomp met timer kan, met daaraan ingegraven druppelslangen bijvoorbeeld. Voor het afsluiten moet je dan wel een gestuurd ventiel gebruiken.
Maar bv Gardena heeft besproeiingscomputers compleet, hoeft dan alleen een filter en pomp bij..

Let op die schuifsok en manchetaansluitingen van het pvc. Zo lang je niets afgebeugeld hebt zou het door de druk uit elkaar kunnen schuiven, en een tsunami kunnen veroorzaken.

[...]

Dat moet simpel te doen zijn.
[Afbeelding]

[/quote]
Dat is ondertussen opgelost, ook voor hier: commentaar op de moderatie de volgende keer in de DM of in het feedback topic bespreken.

Tweakers Discord

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:36
Wat ik een beetje mis in nagenoeg alle tuinontwerpen van tegenwoordig is dat tuinen nog behoorlijk strak zijn zonder echt rekening te houden met biodiversiteit in tuinen en waterberging in je eigentuin.
Veel tegels en recht toe aan tuinen, vaak grijze betontegels.
Persoonlijk vind ik dat Saai.
Wij hebben een tuin waarbij rekening wordt gehouden met insecten waterberging en vogelsoorten.
De kavel die we nu hebben is voor het westen behoorlijk groot ca. 460m2 en kunnen dat doen, maar ook in de tuin van ons oude huis hadden we dat ook al. Kavel was toen 175m2. Ook toen hadden we geen standaard strakke tuin. In de tuin hebben we over de jaren ca. 30 soorten vogels zien langskomen en ca. Een 10 tal vlindersoorten en diverse libelles rond om de vijver. En nog meer andere insecten waar we naam niet eens van kennen. Dat noem ik biodiversiteit. Dat was in Ypenburg Den Haag. Waar we nu wonen hebben we nog een grotere vijver en hebben daar zelfs nu kikkers en salamanders in. Ook heeft de tuin diverse soorten insecten trekkende vaste planten. Pad/tegels vs tuin/vijver is 1 tot 4.
Weinig rechte stukken en in onze ogen speels aangelegd.
Ik wilde dat even kwijt. Het hoeft niet allemaal zo strak te zijn....

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:32
Wij zijn toe aan een nieuwe schutting en overwegen voor een houtcomposiet (wpc / hkc) te gaan, a la https://www.gamma.nl/asso...f-ca-180x180-cm/p/B443293

Opvallend genoeg weinig info/discussie op GoT!
Na het lezen van dit Kassa draadje word ik wel weer wat huiverig: https://kassa.bnnvara.nl/...t-grijs-trekt-krom-en-hol
maar ik haal daar ook her en der uit dat het met de jaren wel steeds werd verbeterd (en wellicht nog fabrikant afhankelijk was).

Mensen met ervaringen/tips voor composiet schuttingen? Prijzen online lijken nog behoorlijk te verschillen. Iemand ook tips van een goede leverancier met goede prijzen (en kwaliteit uiteraard)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Wimhaw schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 23:40:
Wat ik een beetje mis in nagenoeg alle tuinontwerpen van tegenwoordig is dat tuinen nog behoorlijk strak zijn zonder echt rekening te houden met biodiversiteit in tuinen en waterberging in je eigentuin.
Wij hebben een tuin waarbij rekening wordt gehouden met insecten waterberging en vogelsoorten.
De kavel die we nu hebben is voor het westen behoorlijk groot ca. 460m2 en kunnen dat doen, maar ook in de tuin van ons oude huis hadden we dat ook al. Kavel was toen 175m2. Ook toen hadden we geen standaard strakke tuin. In de tuin hebben we over de jaren ca. 30 soorten vogels zien langskomen en ca. Een 10 tal vlindersoorten en diverse libelles rond om de vijver. En nog meer andere insecten waar we naam niet eens van kennen. Dat noem ik biodiversiteit. Dat was in Ypenburg Den Haag. Waar we nu wonen hebben we nog een grotere vijver en hebben daar zelfs nu kikkers en salamanders in. Ook heeft de tuin diverse soorten insecten trekkende vaste planten. Pad/tegels vs tuin/vijver is 1 tot 4.
Ieder zijn smaak natuurlijk. Wellicht zit je ook in een andere levensfase.
Ik heb 2 (bijna 3) jonge opgroeiende kinderen en die hebben niets aan kronkelige paadjes en 30 dikke knotsen en een grote vijver. Die willen rennen en vliegen, fietsen en springen op een trampoline etc.
Strakke vormen zijn duidelijk, geven de meeste ruimte en in combinatie met gras is het al helemaal makkelijk ivm maaiers. Veel lossen het op met borders en potten (zo ook wij) en op die manier probeer ik ook de flora fauna te pleasen en dus ook genoeg plaats over te houden voor makkelijk onderhoud en veel speel plezier en gras. :)

@Shadow_Zero ik heb die van de Gamma gehad in mijn vorige woning en deze is 2x vervangen (na gezeur) vanwege kromtrekken.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 18-04-2021 17:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimhaw
GeeMoney schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:39:
[...]

Ieder zijn smaak natuurlijk. Wellicht zit je ook in een andere levensfase.
Ik heb 2 (bijna 3) jonge opgroeiende kinderen en die hebben niets aan kronkelige paadjes en 30 dikke knotsen en een grote vijver. Die willen rennen en vliegen, fietsen en springen op een trampoline etc.
Strakke vormen zijn duidelijk, geven de meeste ruimte en in combinatie met gras is het al helemaal makkelijk ivm maaiers. Veel lossen het op met borders en potten (zo ook wij) en op die manier probeer ik ook de flora fauna te pleasen en dus ook genoeg plaats over te houden voor makkelijk onderhoud en veel speel plezier en gras. :)
Om smaak daar heb ik het niet over. Het is meer 14 in een dozijn tuin wat ik om me heen zie. Ook de ontwerpen van de hoveniers van wat we hebben gezien zijn veilig en bij hun bekend. We hebben een aantal gesproken, maar de meeste vonden wat we wilden niet echt hun ding.
Ook wij hebben kinderen die ooit klein zijn geweest, maar door veel variatie in je tuin te brengen leer je hun automatisch dat er meer is dan alleen tegels en stenen. Vijver hadden we niet maar wel een waterornament. Gras hadden we ook destijds maar het was niet strak. Een gezonde afwisseling tussen speelruimte voor de kids en veel afwisseling in tuin.
Mijn dochters weten de vogels en allerlei vlindersoorten bij naam en dat is ook wel interessant en leuk voor hun toen ze klein waren. Ze leren het spelenderwijs. Dat is voor ons ouders een genot om te zien dat ze deze kennis nu nog steeds gebruiken als jong volwassenen.
Daar heb ik het over.

O ja, het was met mijn meiden niet van ieeee een beest, maar meer van he pa of ma wat is dat wat ik hier in mijn hand heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Wimhaw op 18-04-2021 17:55 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ik ben vandaag even een paar uurtjes bezig geweest in de (voor)tuin. Gewoon lekker ontspannend met een muziekje op de knietjes onkruid aan het rooien. Was ook wel nodig ook...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kb68F2p_SMg-R7yozQ-ncQZG8mo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6QgHKNhptSafTDMM7sLpc5xo.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUyYfnifg92ahJRd6YClNndHyvM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fX0rWzQ31PA5LYfKZ0ACKKc5.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bA77syQMNVdDMcWpedBJu0FNuYk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kuo1b7I2hXvAmHT0bWoPbgN9.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ro3_qqoy0zy7kdeiam-BiIR6Gi4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pQpNRnXaxggPLw6rR1MvdTKG.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2GCLcWA1f3IT0EFlTtrzj0Tfto=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i7ol6ehICRauYC8JtoujFi2D.jpg?f=user_large

Heerlijk weer en het zien opknappen doet een mens goed. Ook komt het bostuin idee in deze tijd van het jaar weer tot leven! Ik vind gewoon dat een tuin wat groen hoort te hebben en deel dan ook de mening van @Wimhaw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TViz2R6hM-5dRoX0FnnIOcp3Co=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3bFhi5giWvtu7O7c7nzASBsU.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwP44hZG6RX-00Lg2Ju6ZuP-zZQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jDWRxVqlfn6syKrXFxDIPPJR.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/US9ZHSm8sirSXdI35tI6gLFLfw4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7mYq1XY6Hd6MXbS53opAmyv3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAWLbEQBthVDoCMNIgI6acRlX7A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PCrus5B5AMkEA430VOXbUgyq.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeHfaD8u1j-FZQQE4pVTWm2yAAg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QRCkUJ5N9t0JleDahoXAItyf.jpg?f=user_large

Alles ook goed water gegeven en de Rhododendrons had ik al voeding gegeven dus dat hoefde niet. Ook de hosta's komen langzaam uit hun winterslaap.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cglEc9QrBRa5Jz0jf_pUbUtyJHk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/26JGtVkSlWrcpCgvKNB6ZFuW.jpg?f=user_large

Weet trouwens iemand wat dit is? Een plantnet levert mij niks op. :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBvqBYT9Cg0_SC_kGhIPspDzzvI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y1fSTNCrPNcCldHAm2E9lFeH.jpg?f=user_large

Vond het wel mooi, dus heb ik het maar laten staan. Ook kwam ik een heel mooi bloemetje tegen,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mm1zFD8K0OS5hP5qKjod5dZPKMY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E68uw47JVZBBbtbpqmfSuJn3.jpg?f=user_large

Blijkt dus en Wilde Kievitsbloem te zijn die er 8 jaar over doet om in bloei te komen. Gaaf! :) Wikipedia: Wilde kievitsbloem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Iets van een pioen @pjot1 ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
@Wimhaw dan ben ik wel benieuwd naar jouw tuin(en), heb je er een foto van?

@pjot1 ziet er mooi uit, komen straks mooi in de bloei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@saviour

Dat zou hem moeten zijn! Thanks! Gaat dus ook weer bloeien! :9~

@Milo85

Ja, kan ook niet wachten tot alles gaat bloeien! :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wimhaw
Milo85 schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:00:
@Wimhaw dan ben ik wel benieuwd naar jouw tuin(en), heb je er een foto van?

@pjot1 ziet er mooi uit, komen straks mooi in de bloei :)
Mijn tuin ziet er zo uit. Alles is gesnoeid waar het moet en daarom ziet het wat kaler uit.
Zoals je ziet geen recht toe recht aan tuin.
Dit is ca. 1/3 van de tuin. Van het voortuin gedeelte heb ik vandaag geen foto gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCaNP2fQuqrvZWMUxxb7NgC-SIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itff82A6lgE5ftCUT6xqVbcj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJ1OXMfG724u_Av-HRjdLvM94aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdYX99oloJxgDAaxMYAHdlGN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Wimhaw op 18-04-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:56
Wimhaw schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 23:40:
Ik heb het daar vaak over met mijn vrouw. Als je bij ons door de straat loopt zijn de bulk van de tuinen allemaal het zelfde. Een soort bak, met gras in het midden, een paar hortensia's of rododendrons langs de zijkanten tot de schutting, en dat is het dan. Best een deel van onze vrienden heeft dat ook.

Wij waren tot de conclusie gekomen dat veel mensen het gewoon niet beter weten. Allereerst denken veel mensen dat ze zelf geen tuin kunnen ontwerpen. Niet eens de hoofdstructuur (waar hoog, waar laag, waar pad, waar gras, waar border) terwijl dat toch echt simpel is. Laat staan welke planten. Ze hebben geen idee van grondsoort, van planten die zuur of kalk willen, van planten die droog of nat willen, van planten die vroeg bloeien of juist laat, etc. Dus zo nu en dan kopen ze iets dat er leuk uit ziet bij de intratuin en dat blijkt het dan niet te doen, en dan geven ze het op.

De hoveniers maken een standaard ontwerp wat iedereen wel aardig vindt, zetten er iets in waarvan ze zeker weten dat het blijft groeien met minimale verzorging, iets dat goedkoop is (en wat dus in massa gekweekt wordt). En dan kom je inderdaad op allemaal de zelfde tuinen met de zelfde planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
LinuxMan schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:43:
[...]

Ik heb het daar vaak over met mijn vrouw. Als je bij ons door de straat loopt zijn de bulk van de tuinen allemaal het zelfde. Een soort bak, met gras in het midden, een paar hortensia's of rododendrons langs de zijkanten tot de schutting, en dat is het dan. Best een deel van onze vrienden heeft dat ook.

Wij waren tot de conclusie gekomen dat veel mensen het gewoon niet beter weten. Allereerst denken veel mensen dat ze zelf geen tuin kunnen ontwerpen. Niet eens de hoofdstructuur (waar hoog, waar laag, waar pad, waar gras, waar border) terwijl dat toch echt simpel is. Laat staan welke planten. Ze hebben geen idee van grondsoort, van planten die zuur of kalk willen, van planten die droog of nat willen, van planten die vroeg bloeien of juist laat, etc. Dus zo nu en dan kopen ze iets dat er leuk uit ziet bij de intratuin en dat blijkt het dan niet te doen, en dan geven ze het op.

De hoveniers maken een standaard ontwerp wat iedereen wel aardig vindt, zetten er iets in waarvan ze zeker weten dat het blijft groeien met minimale verzorging, iets dat goedkoop is (en wat dus in massa gekweekt wordt). En dan kom je inderdaad op allemaal de zelfde tuinen met de zelfde planten.
Wat je eigenlijk niet ziet op deze foto's is dat de grond een glooiend is aangelegd en dat de grote vijver zo'n 20cm hoger ligt als het pad/terras. We hebben geen onnatuurlijke verhogingen in de vorm van allerlei bakken. Vlonder bevind zich deels boven het talud gedeelte. Door te spelen met natuurlijke hoogteverschillen maakt je de tuin nog speelser. In ons deel waar vergelijkbare woningen staan zijn we de enige die een natuurlijk talud hebben bij de sloot aan de achterzijde. Sloot achter ons huis wordt dan een deel van je tuin.
Sloot leven komt dan ook in je tuin wat natuurlijk ook beter is voor de biodiversiteit.

Natuurlijk ieder zijn ding maar wat meer variatie zou wel prettig zijn.

O ja een tip, sommige regio's geven subsidie als je de tuin groener maakt. Hier was het zo 25% van de kosten die door je maakt om een tuin groener te maken. Zit wel een maximum aan. Klimaatadoptatie regeling via Delftland heet dat hier. Scheelt toch weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:57
LinuxMan schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:43:
Vaak is het ook de rationele Nederlandse architectuur. Iedereen hier in de buurt heeft hetzelfde formaat tuin, dezelfde achterdeur, dezelfde berging, en de schuttingdeur op dezelfde plek.

Dus ja, dan lopen alle paadjes in de tuin op dezelfde manier (je kunt er een kronkel in maken zoals @pjot1, maar heel veel variatie is niet mogelijk), en dan heb je ongeveer dezelfde vlakkenverdeling.

Je hebt nog de oplossing van 'Schuine' Mien Ruys, een zigzagpad van deur tot deur. Heel slim, maar dan moeten alle buren willen samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:26
Man wat een relaxt weekend zo op mijn nieuwe loungeset in de tuin. Zin om de tuin weer aan te pakken!

Ik heb een elektrische terrasverwarmer gekocht maar ding werkt voor geen meter. 2000W maar warmte ho maar van de week toen het koud was.

Zit te kijken naar gas, werkt dat wel ok? Of zou stroom ook moeten werken? Niet heel terras verwarmen maar alleen mijn bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:40
Hier op de terrassen (en ja, dat is al even geleden) kon je een elektrisch kussen gebruiken. Die was dan opgeladen en gaf vervolgens warmte af. Werkte prima. Als je het nou over gerichte verwarming hebt is dat misschien nog wel een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

TweakerVincent schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:49:
Man wat een relaxt weekend zo op mijn nieuwe loungeset in de tuin. Zin om de tuin weer aan te pakken!

Ik heb een elektrische terrasverwarmer gekocht maar ding werkt voor geen meter. 2000W maar warmte ho maar van de week toen het koud was.

Zit te kijken naar gas, werkt dat wel ok? Of zou stroom ook moeten werken? Niet heel terras verwarmen maar alleen mijn bank
Voor het meest gericht verwarmen zal je naar infrarood panelen moeten kijken. Die hang je dan boven je bank en daarmee verwarm je alleen dat gedeelte. Welk wattage je nodig hebt zal vast wel uit te vinden zijn op het www.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Sturgeon22
Na het terras onder de veranda werd het tijd om te gaan werken aan de oprit en bestrating rondom het huis. Op basis van de tekeningen, de hoogte van het huis, de garage en de veranda heb ik berekend hoe hoog de bandjes moesten komen en met stokken de vorm van de rondingen uitgezet. Met een simpele laserwaterpas met ontvanger begonnen om de bandjes te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3iwGZIlWTrMlcqw0BfZkYaz7G8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lTUEyewsGcY2uChI7yHB9kGK.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de rechte stukken was het mogelijk om een touwtje te spannen om de juiste hoogte om langs te werken. Bij de rondingen heb ik kruislings touwtjes gespannen, maar die maakte het plaatsen van de bandjes wel weer lastiger.

Uitzetten voor de juiste vorm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F60gUVAQMntQtrMNARcoYlwUJ-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeGug9GQIuVv8uD9gt1xFlpQ.jpg?f=fotoalbum_large

En met een flinke berg zand op de juiste plek geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohAOmlueOoUGyf1qK-HsRYNkp74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAPLhYJGJYai0cqZOanZm74N.jpg?f=fotoalbum_large

In totaal zo'n 220 bandjes geplaatst, de meeste 10x20x100 (bochtbanden 78,5). Pittig werkje alleen voor kantoorpikkie zonder mooi gereedschap.
Vervolgens de oprit verder opgehoogd met gebroken puin. Lang leve de minigraver, want daar is met een normale schep nauwelijks doorheen te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxYSoyoTnNxCtuRGO0HpYg_ELtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsmucqEeq1tOvdpJAxVxEUJn.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens werd er een lading grind en honinggraatmatten geleverd en konden we echt gaan beginnen met zichtwerk aan de oprit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-T-0QxXseknR7EzgsMA5kC_ECk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIpiDVQhcLcIAgE6s3n1eDp3.jpg?f=fotoalbum_large

In de zomervakantie 2019 ging mijn vrouw een week op vakantie met de kinderen en ben ik met mijn schoonvader bezig geweest met de oprit. Eerst een laagje zand aangebracht, goed aantrillen, afrijen en daarna grindplaten erop. In totaal zo'n 340m2. Helaas was die week precies de week van de hittegolf, dus met een temperatuur van boven de 35 graden was het niet heel fijn werken. 's ochtends op tijd beginnen en in de middag regelmatig pauze. Aan het eind van de week lagen de matten er bijna allemaal in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AL7arYWdt6Nzf79h_NWwsJQAMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckgVpd2YCPG2CXeiOUzCtRNU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7B-iN7-aeWblGWhg4ViR5WZ-bLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4YHKfG1xi4auLDzGCLIpdxj.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen werd de achtertuin opgehoogd. Dit hebben we samen met de buren laten doen door een boer uit de buurt. Ze zijn een hele dag met 2 trekkers met kiepkarren bezig geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bqe2GpovNEKBHKuWfdvAH75wY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMNpkfseo7pIXqlTyuNyGiP2.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens alles afgemaakt en grind erop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyjCE0Y6fRSI7HDPrvQY7UoL0iA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QomjVmGU3I5YXeNIK2LpWTqi.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna was het tijd om de looppaden rond het huis te maken, hierbij gekozen voor gebakken klinkers. Ze zien er mooi uit, maar zijn minder maat vast en soms behoorlijk krom. Hierdoor lastiger te leggen dan betonklinkers. Eerst voldoende zand aangebracht en aangetrild, bandjes gesteld, nogmaals trillen, afrijen en vervolgens straten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaKA32Z_zNOri6JM1cApZSIUB60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oW447exAltxyVF99vV8pGCA7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JF7l_eiB0Cx00QmZsSCG_lGaiCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kcytqmz3P0qnXek6zoqXpbxs.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wMUkjZXYru11Z4cj8Pn9RFF2lQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0P8TLlmAKJjrGmxyHv4oHLP.jpg?f=fotoalbum_large

Het laatste grote bestratingsproject was het ronde terras achterin de tuin. Op internet een mooie manier gevonden om het terras aan te leggen. Eerst met metalen opsluitrand de vorm uitgezet. Daarna van buiten naar binnen begonnen om het terras te vullen. Op het moment dat de kieren tussen de klinker te groot werd de binnenkant opgevuld met een kruis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRQo3K8dlw8aOUk1hC4StTp_MMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yt7E3nJvrNC42MGgrzvdjOM.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flm1VHu41VfmgcneZsWj-nBP2yM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqG8SECA2I4gofA3tHFMrqwr.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijrDizDOAbGGlZDkZAyCRzVPdrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPNPbuqy3VvhSUspM41rTISY.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVAC2eCQhu6kPe3jKZl-0MOVDCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lq3jLca2JZNU5pm7aAYD3vLh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@Sturgeon22 Ziet er goed uit, ook een groot perceel zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Sturgeon22

Wat een monsterlijk perceel heb je! Ook mooi om te zien dat je werkwijze is zoals het hoort! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

@Sturgeon22 knap! Ook mooi hoe je de stijl weet door te trekken van het huis in de aanleg rondom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:07
wd200 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 08:23:
[...]

Wellicht heeft het antwoord van @GeeMoney je al geholpen maar voor onze oprit (10x3,5 ongeveer) waren we zo'n 4500 euro kwijt. Hierbij hebben we zelf niets hoeven doen behalve de oude stenen weghalen. Ze zijn iets meer dan een dag bezig geweest met afgraven, ophopen met puingranulaat, stenen leggen, grindmatten zagen + vullen. Stevig prijskaartje maar we hopen dat het voorlopig wel even blijft liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
@Sturgeon22 ziet er erg goed uit! Ik heb zelf weinig ervaring met het aanleggen van bestrating e.d. maar heb wel gezien hoe ze het bij ons deden toen we onze tuin hebben laten doen.

Ik zie op deze foto dat je daar eerst aan weerszijde 2 rijen klinkers hebt gelegd. Wat ik onze hovenier zag doen vond ik wel slim, had jou misschien ook een hoop tijd gescheeld. Hij deed die rij juist als laatste. Hij heeft eerst alle andere klinkers gelegd en gebruikte vervolgens een spatkoord om zo alle klinkers in een keer te kunnen gaan zagen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Sturgeon22 Is het echt allemaal alleen zand zoals je zegt of is het ook vermengd met cement (in België noemen we dat 'stabilisé')? Op de eerste foto lijkt het gewoon zand.

Net werk trouwens _/-\o_ d:)b

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 19:51
Erg mooi.
Sturgeon22 schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:14:
Na het terras onder de veranda werd het tijd om te gaan werken aan de oprit en bestrating rondom het huis. Op basis van de tekeningen, de hoogte van het huis, de garage en de veranda heb ik berekend hoe hoog de bandjes moesten komen en met stokken de vorm van de rondingen uitgezet. Met een simpele laserwaterpas met ontvanger begonnen om de bandjes te plaatsen.
[Afbeelding]

Bij de rechte stukken was het mogelijk om een touwtje te spannen om de juiste hoogte om langs te werken. Bij de rondingen heb ik kruislings touwtjes gespannen, maar die maakte het plaatsen van de bandjes wel weer lastiger.

Uitzetten voor de juiste vorm:
[Afbeelding]

En met een flinke berg zand op de juiste plek geplaatst:
[Afbeelding]

In totaal zo'n 220 bandjes geplaatst, de meeste 10x20x100 (bochtbanden 78,5). Pittig werkje alleen voor kantoorpikkie zonder mooi gereedschap.
Vervolgens de oprit verder opgehoogd met gebroken puin. Lang leve de minigraver, want daar is met een normale schep nauwelijks doorheen te komen.
[Afbeelding]

Vervolgens werd er een lading grind en honinggraatmatten geleverd en konden we echt gaan beginnen met zichtwerk aan de oprit:
[Afbeelding]

In de zomervakantie 2019 ging mijn vrouw een week op vakantie met de kinderen en ben ik met mijn schoonvader bezig geweest met de oprit. Eerst een laagje zand aangebracht, goed aantrillen, afrijen en daarna grindplaten erop. In totaal zo'n 340m2. Helaas was die week precies de week van de hittegolf, dus met een temperatuur van boven de 35 graden was het niet heel fijn werken. 's ochtends op tijd beginnen en in de middag regelmatig pauze. Aan het eind van de week lagen de matten er bijna allemaal in.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ondertussen werd de achtertuin opgehoogd. Dit hebben we samen met de buren laten doen door een boer uit de buurt. Ze zijn een hele dag met 2 trekkers met kiepkarren bezig geweest.
[Afbeelding]

Vervolgens alles afgemaakt en grind erop.
[Afbeelding]

Daarna was het tijd om de looppaden rond het huis te maken, hierbij gekozen voor gebakken klinkers. Ze zien er mooi uit, maar zijn minder maat vast en soms behoorlijk krom. Hierdoor lastiger te leggen dan betonklinkers. Eerst voldoende zand aangebracht en aangetrild, bandjes gesteld, nogmaals trillen, afrijen en vervolgens straten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Het laatste grote bestratingsproject was het ronde terras achterin de tuin. Op internet een mooie manier gevonden om het terras aan te leggen. Eerst met metalen opsluitrand de vorm uitgezet. Daarna van buiten naar binnen begonnen om het terras te vullen. Op het moment dat de kieren tussen de klinker te groot werd de binnenkant opgevuld met een kruis.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Borromini schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:49:
@Sturgeon22 Is het echt allemaal alleen zand zoals je zegt of is het ook vermengd met cement (in België noemen we dat 'stabilisé')? Op de eerste foto lijkt het gewoon zand.

Net werk trouwens _/-\o_ d:)b
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, hoe zit de ondergrond in elkaar? Is dat zand, klei of veen? Heb je daar nog rekening mee gehouden?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
miicker schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:41:
@Sturgeon22 ziet er erg goed uit! Ik heb zelf weinig ervaring met het aanleggen van bestrating e.d. maar heb wel gezien hoe ze het bij ons deden toen we onze tuin hebben laten doen.

Ik zie op deze foto dat je daar eerst aan weerszijde 2 rijen klinkers hebt gelegd. Wat ik onze hovenier zag doen vond ik wel slim, had jou misschien ook een hoop tijd gescheeld. Hij deed die rij juist als laatste. Hij heeft eerst alle andere klinkers gelegd en gebruikte vervolgens een spatkoord om zo alle klinkers in een keer te kunnen gaan zagen.
Met spatlijn wordt volgens mij gedaan als het schuin wegloopt. In halfsteensverband kun je gewoon iemand halfjes laten zagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:08

Wailing_Banshee

You're Next

la_fusion schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:31:
[...]

Wellicht heeft het antwoord van @GeeMoney je al geholpen maar voor onze oprit (10x3,5 ongeveer) waren we zo'n 4500 euro kwijt. Hierbij hebben we zelf niets hoeven doen behalve de oude stenen weghalen. Ze zijn iets meer dan een dag bezig geweest met afgraven, ophopen met puingranulaat, stenen leggen, grindmatten zagen + vullen. Stevig prijskaartje maar we hopen dat het voorlopig wel even blijft liggen :+
Wij hebben een oprit van zo'n 20x5, gevuld met zware grasstenen. Ongeveer 8000 euro kwijt aan geweest. Wij hebben niets gedaan. Beetje hetzelfde werk als wat er bij @GeeMoney is gebeurd.

Van dit:
Oprit vooraf

via dit:
Nu nog het gras

naar dit:
Oprit

Die 8000 euro was inclusief de zwarte aarde. En een flinke hoeveelheid tegels:
Veel stenen om te sjouwen!

Edit: oh ja, dit is in begin 2013 gebeurt. Het ligt er nog altijd net zo strak in als toen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@miicker
Dan heeft je hovenier/stratenmaker het niet goed uitgemeten. In halfsteens verband eindig je met een halve of hele steen. Waardoor pas maken niet nodig is.

@Borromini
In Nederland komt dat bijna niet voor. Wij straten hier gewoon op stopzand. En in Nederland noemen we dat stabilisatie. (zonder Franse roots ;))

@Widow
Ik denk dat @Sturgeon22 daar wel rekening mee gehouden heeft, anders heeft hij geen korrel aangebracht. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@pjot1 OK, weer iets bijgeleerd. En da's ook voldoende om het gewicht van auto's e.d. te dragen?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sturgeon22
@Milo85 Bedankt! Het is in totaal 1.000m2.

@pjot1 Dank voor het compliment van een echte stratenmaker!

@Superflip Bedankt! Het ontwerp hebben we laten maken en daar zijn we erg blij mee. De stenen zijn van dezelfde fabrikant als de bakstenen van het huis, alleen zijn de klinkers donkerder dan de bakstenen.
Op advies van de tuinarchitect gekozen voor grind op de oprit in plaats van klinkers, omdat het minder massief zou ogen dan volledig bestraat. Dat is denk ik wel een goede keuze geweest. Daarnaast was grind ook makkelijk dan klinkers met alle rondingen in het ontwerp en grind is goedkoper.

@miicker Ik heb vooraf gemeten hoe breed het pad zou worden door de klinkers alvast zo neer te leggen. Vervolgens vooraf allerlei halfjes gezaagd met de haakse slijper en dat paste eigenlijk altijd wel. Soms heb je een beetje ruimte over, maar door die ruimte te verdelen over de klinkers valt dat niet meer op na invegen van de voegen. Als het te krap was dan pakte ik even een ander halfje.

@Borromini @Widow Wij zitten op klei grond. Onder de oprit zit een dikke laag gebroken puin (korrel volgens de vakman) aangebracht. Dat schijnt harder te zijn en spoorvorming te voorkomen. Het is alleen te grof om goed af te kunnen rijen (voor mij in ieder geval), dus de bovenste paar centimeter is ophoogzand om goed te kunnen egaliseren. Onder de looppaden om het huis en het ronde terras zit alleen een laag ophoogzand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-09 18:52
Wailing_Banshee schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:51:
[...]

Wij hebben een oprit van zo'n 20x5, gevuld met zware grasstenen. Ongeveer 8000 euro kwijt aan geweest. Wij hebben niets gedaan. Beetje hetzelfde werk als wat er bij @GeeMoney is gebeurd.

Van dit:
[Afbeelding: Oprit vooraf]

via dit:
[Afbeelding: Nu nog het gras]

naar dit:
[Afbeelding: Oprit]

Die 8000 euro was inclusief de zwarte aarde. En een flinke hoeveelheid tegels:
[Afbeelding: Veel stenen om te sjouwen!]

Edit: oh ja, dit is in begin 2013 gebeurt. Het ligt er nog altijd net zo strak in als toen.
Interessant, vooral vanwege het groen en het afvoeren van water. Hoe houd zo'n oprit zich in de winter? M'n grasmat ligt er altijd maar droevig bij, en die wordt nauwelijks belast door verkeer in de winter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

B-lex schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:56:
[...]

Interessant, vooral vanwege het groen en het afvoeren van water. Hoe houd zo'n oprit zich in de winter? M'n grasmat ligt er altijd maar droevig bij, en die wordt nauwelijks belast door verkeer in de winter.
De zomer is zwaarder :D Het ligt over 20m met een afloop van 5cm, dus water blijft er niet op staan. De stenen liggen op geel zand en de aarde zit alleen tussen de gaten. Dus veel wateropslag in de grond heb je niet. Toen het twee zomers geleden zo vreselijk droog was, was alleen onze oprit geel. De winter is eigenlijk geen probleem. Het gras doet dan weinig, en heeft maar weinig nodig en kan veel hebben (we hebben er wel speelgras in gezaaid).

De auto's staan eigenlijk nooit op de zelfde plek (je kon afgelopen zomer wel merken dat we niet meer elke dag weggingen). De oprit is groot genoeg voor 6 auto's (2 naast elkaar en 3 achter elkaar) dus als we zien dat een bepaald plekje wat "kaal" begint te worden (= te droog), zetten we daar de auto even niet neer.
Sturgeon22 schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:54:
Op advies van de tuinarchitect gekozen voor grind op de oprit in plaats van klinkers, omdat het minder massief zou ogen dan volledig bestraat. Dat is denk ik wel een goede keuze geweest. Daarnaast was grind ook makkelijk dan klinkers met alle rondingen in het ontwerp en grind is goedkoper.
Ja, dat is de reden dat wij voor gras zijn gegaan. Grind vind ik altijd lelijk worden. En daar komt altijd onkruid tussen. Nu zit er misschien wel onkruid tussen, maar daar ga ik gewoon met de grasmaaier overheen. Eigenlijk is dat geen onkruid, maar kruid :p Een goedkopere oplossing was het echter niet, die stenen zijn best prijzig (aangezien we ook de zwaarste hebben die je kon krijgen: geschikt voor zware vrachtwagens :p) De lichtere variant waren niet meer te krijgen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Borromini
Afhankelijk van de ondergrond is stopzand goed genoeg om een auto te dragen. Maar alles valt of staat met de onderlaag. Zoals @Sturgeon22 al aangeeft, heb je eigenlijk een laag (hydraulische) steenkorrel nodig. korrel wordt gebruikt in de volksmond Bij hydraulische steenkorrel wordt er ook cement aan de steenkorrel toegevoegd voor een nog hardere onderlaag.

Hierboven op heb je een straatlaag nodig van stopzand. Zoals @Sturgeon22 al zegt, valt korrel lastig af te reien. Dit is niet de enige reden waarom er op zand gestraat dient te worden. De stenen moeten zich namelijk zetten en daarvoor is de laag steenkorrel te hard en te grof waardoor de stenen gaan klapperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:58

Woohooo

Smilie, James Smilie

Heeft er iemand ervaring met windscherm hier waar de kwaliteit ook een beetje degelijk is en blijft. Ik zoek een windscherm van 300 x 160 of 180 hoog. Nu wordt overal hetzelfde scherm aangeboden, maar toch varieert de prijs van €60 tot €250. Zit er wel degelijk verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:09
Borromini schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:45:
@pjot1 OK, weer iets bijgeleerd. En da's ook voldoende om het gewicht van auto's e.d. te dragen?
Natuurlijk niet, maar zoals hieronder aangegeven is dit de standaard werkwijze in Nederland. Je ziet dan ook relatief veel verzakte opritten (hier in zeeland toch). Stabilise is beter als onderlaag, dan verzakt het tenminste niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-09 22:00
Iemand enige idee wat voor een houtsoort dit kan zijn ? Het is oud bouwmateriaal van de Metro in Kopenhagen (dus kan niet echt "goed" hout zijn), maar ik twijfel of het Lariks hout is of een ander soort (eiken?). Ik wil er graag wat olie op doen tegen het water (zoals je ziet is het al een beetje aan het splijten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv1zi6ajgGrzSHgMSNEaR92rBqM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJny2ZjHynVNfiXJ4ZLLMcXZ.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6zgP8OcHXiyEbP8rV_hfL99viY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnJeLDrZKtyUA1VPMVfxqzOK.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lM9UibaBaPOhnrgXhu_VYwA3mx8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AB0X1NaTsZXQninRlHqk9W2P.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaFIbZis1V9GXr1eoVCddg2gCi0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXWJmVgdELVC0JovDfXTRRn3.jpg?f=fotoalbum_small

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Kapotto schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:21:
[...]

Natuurlijk niet, maar zoals hieronder aangegeven is dit de standaard werkwijze in Nederland. Je ziet dan ook relatief veel verzakte opritten (hier in zeeland toch). Stabilise is beter als onderlaag, dan verzakt het tenminste niet meer.
Nederland heeft in verhouding het meeste straatwerk ter wereld en dat is niet voor niks. Door de instabiele ondergrond wordt er vaak gekozen voor straatwerk ook onze ondergrondse infrastructuur helpt hieraan mee. Hierdoor kan je dingen herstellen en makkelijk herstraten.

Door stabilisatie toe te passen voorkom je niet altijd dat het gaat zakken. Sterker nog, in veengebieden kan het hierdoor juist harder zakken. Ik ken de grond van Zeeland niet, maar ook in kleigrond kan straatwerk zeker tientallen jaren goed blijven mits het goed is aangelegd.

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 19-04-2021 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Laatst online: 02-08-2023
Wat veroorzaakt deze hoopjes grond op mijn nieuw ingezaaide gazon?

Zaterdag, na weken van voorwerk (oude gazon met mos en onkruid volledig verwijderd, nieuwe toplaag aangebracht van bemeste tuinaarde, kalk erdoor, laten inklinken en afgevlakt), mijn gazon opnieuw ingezaaid. Het zaad grof door de grond geharkt en aangerold met een wals. Een net aangebracht tegen vogels. Daarna iedere avond gesproeid en so far so good.

Maar gisteren heeft het voor het eerst geregend (weet niet of er een verband is) en nu zit het hele veld vol hoopjes grond. Voor mijn gevoel te groot voor mieren, enige wat ik kan verzinnen zijn regenwormen?

Kan er verder toch niets aan doen dan afwachten maar benieuwd waar het vandaan komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KuPa0-NSPggNuqJ5VZ2pG4-5UM4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPwHkiWKHtwO5rpctuQqdZCX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cm87zP1YwoZO0SYIH7wJBvgQCo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3B0x45cfIN1PBl7UIBBwF94a.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

mrnn schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:15:
Regenwormen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

Zaterdag, na weken van voorwerk (oude gazon met mos en onkruid volledig verwijderd, nieuwe toplaag aangebracht van bemeste tuinaarde, kalk erdoor, laten inklinken en afgevlakt), mijn gazon opnieuw ingezaaid. Het zaad grof door de grond geharkt en aangerold met een wals. Een net aangebracht tegen vogels. Daarna iedere avond gesproeid en so far so good.

Maar gisteren heeft het voor het eerst geregend (weet niet of er een verband is) en nu zit het hele veld vol hoopjes grond. Voor mijn gevoel te groot voor mieren, enige wat ik kan verzinnen zijn regenwormen?

Kan er verder toch niets aan doen dan afwachten maar benieuwd waar het vandaan komt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Op basis van de foto's en het feit dat ze na de regen omhoog komen: zeer duidelijk regenwormen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@Superflip @evleerdam ok dank dat bevestigt het vermoeden. Zolang ze de zaadjes niet opeten mogen ze af en toe wel even komen kijken aan de oppervlakte 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:41

Zaterdag, na weken van voorwerk (oude gazon met mos en onkruid volledig verwijderd, nieuwe toplaag aangebracht van bemeste tuinaarde, kalk erdoor, laten inklinken en afgevlakt), mijn gazon opnieuw ingezaaid. Het zaad grof door de grond geharkt en aangerold met een wals.
In die volgorde?
Ik heb altijd geleerd (en gedaan) toen ik bij een hovenier werkte:
- Oude gazon verwijderen.
- Frezen.
- Grotendeels vlakken.
- Harken, rollen (met wals), harken, rollen, en dat meerdere keren achter elkaar.
- Laatste keer vlak, losjes, harken en inzaaien.

Zeker daarna niet meer rollen ivm beluchting.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Ik ben al een tijdje aan het meelezen in dit topic en ik ben zeker geen tuinwonder, maar wil wel meer met mijn tuin. Op zich is mijn tuin een prima grootte (voor nieuwbouw..) en heb ik nog een strook naast het huis van ongeveer 260cm breed achter de positie waar de foto genomen is. Oudere foto overigens er is nu vooral meer groen (hoger) langs de randen van grotere rozenstruiken, terwijl ik na heftige ruzie met die enorm woekerende bamboe op de achtergrond toch gewonnen heb en die bamboe heb verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NyQSl6XPf_V0JluYrBYBRgbPKXk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PfOsZUMtXEQKSH5TmCGSXqXB.jpg?f=user_large

Zoals op de foto te zien zijn twee bakken gemaakt waarin boompjes staan. Op zich zijn de boompjes prima (dat doorbreekt de saaiheid wat), maar die bakken zijn (in mijn tuin) echt enorm met 160x160cm/stuk en beperken nogal in de beschikbare ruimte.

Concreet voor aanpassing 1. Wat denken jullie van die boompjes uitgraven, bakken verwijderen en boompjes weer ingraven? Dat zou al veel meer ruimte geven in de tuin.

Andere aanpassingen voor nabije toekomst:
- Minder stenen
- Echt gras

Uit lichte schaamte geen recente foto van mijn tuin, want het is nu provisorisch afgezet omdat ik twee konijnen heb (onder een nieuwe overkapping aan het schuurtje met ruim hok en ren) die ook vrij in de tuin lopen. Met name dat laatste maakt dat er veel gegraven werd en ik alles af heb moeten zetten met gaas en daarna netten (omdat zelfs over gaas van 1 meter hoog gesprongen werd om aan de zijkanten te graven). De huidige indeling met straatwerk, gras en die balkonbakken is nog gelijk, maar naar mijn mening wat te veel steen en te grote bakken. Het groen in de bakken is overigens al weg, want dat wordt vakkundig kortgehouden door de konijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Gebruik je het terrasje achter in de hoek nog? Daar zou je ook goed extra beplanting kwijt kunnen. De bakken zou ik niet per sé weghalen, ze opvullen met mooie beplanting met wat kleur erin en een cm of 40 hoog geeft al een heel ander beeld denk ik. Ik zou dat eerst proberen, weghalen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Piper schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:37:
Gebruik je het terrasje achter in de hoek nog? Daar zou je ook goed extra beplanting kwijt kunnen. De bakken zou ik niet per sé weghalen, ze opvullen met mooie beplanting met wat kleur erin en een cm of 40 hoog geeft al een heel ander beeld denk ik. Ik zou dat eerst proberen, weghalen kan altijd nog.
Dat hoekje achterin gebruik ik nu niet. Daar staat nu hoog siergras in de boek en daarvoor een kersenboompje in een grote pot. Ik twijfel wel om daar een picknicktafel of iets dergelijks neer te zetten, want buiten een lounge set heb ik niet echt zitplek. Bij mooi weer even buiten zitten met de laptop is nu niet echt een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
@InterCC is een ronde bak ipv zo'n vierkant dat haaks op je terras staat niet wat? Dat oogt meteen al kleiner, of je maakt de diameter ook meteen kleiner. Je zou er nog bijvoorbeeld lente- en zomerbloembollen in verschillende groeihoogtes bij kunnen planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:50
Je kunt langs die randen natuurlijk ook helemaal uit je dak gaan met: https://www.yarinde.nl/ka...UYejuIxRcVoMaAnowEALw_wcB

Keuze, en kleuren te over, vaste planten, dus als het eenmaal aanslaat en uitgroeit weinig (relatief) onderhoud, maar veel kleur en vrolijkheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
Goede ideeën! Nadeel met deze bak is dat de stenen al uit elkaar geduwd worden door de wortels. Een kleinere diameter zou kunnen, maar dan zou ik alsnog het geheel uit moeten graven en dieper in moeten graven.
Overigens zie ik het wel zitten om (met of zonder verhoging van een bak) er iets met kleur en groen omheen te zetten, maar idealiter kleiner dan nu. Dat is misschien wel te doen door de ruimte om de boom gelijk te houden, maar de stenen en die rand (de rand is 20cm breed rondom) weg te halen. Dat maakt de benodigde ruimte van het geheel een stuk kleiner, terwijl de ruimte voor planten even groot blijft.

Dan toch uitgraven, bak verwijderen en groen om de boomstam heen planten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@Ora et Labora ja wel in die volgorde, dat aanrollen na het zaaien las ik op verschillende plaatsen waaronder het stappenplan van DCM waar ik ook het zaad vandaan heb.

Maar dat frezen heb ik niet gedaan. Ik hoopte een beetje dat ik, door met de hand het oude gras/gazon/onkruid te verwijderen de grond al los genoeg zou hebben. Daar heb ik wat bemeste tuinaarde doorheen geharkt en dat was het. De tijd zal het leren dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:56
InterCC schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:26:
Ik ben al een tijdje aan het meelezen in dit topic en ik ben zeker geen tuinwonder, maar wil wel meer met mijn tuin.
Advies: zet een paar klimplanten tegen zowel het schuurtje als tegen je schutting. In de zon zijn verschillende Clematissen leuk, of een klimroos, in de halfschaduw kun je ook bijvoorbeeld een klimhortensia of kamperfoelie planten. Je zult zien dat het beeld van de tuin al enorm zal veranderen als de grote vlakken gebroken worden door klimplanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

LinuxMan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:58:
[...]

Advies: zet een paar klimplanten tegen zowel het schuurtje als tegen je schutting. In de zon zijn verschillende Clematissen leuk, of een klimroos, in de halfschaduw kun je ook bijvoorbeeld een klimhortensia of kamperfoelie planten. Je zult zien dat het beeld van de tuin al enorm zal veranderen als de grote vlakken gebroken worden door klimplanten.
Ik ben voor de kamperfoelie. Die ruikt zo fantastisch aan het begin van de avond en dan hebben wij maar 1 struikje staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
LinuxMan schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:58:
[...]

Thanks, goede ideeën! Dan kan ik er wel beter een rek voor zetten, zodat de plant makkelijker klimt nietwaar?
Ik heb ook een flink deel schutting aan de zijkant van het huis, maar dat ligt in de schaduw. Ik lees dat daar bijvoorbeeld een Humulus lupulus (hopplant) goed zou kunnen, omdat van zon tot veel schaduw schijnbaar prima groeit.

Binnenkort maar eens een ritje intratuin om wat schutting te laten verdwijnen achter groen en kleur. :) Of zijn er andere adviezen qua winkel. In mijn ervaring zijn de Intratuin planten van goede kwaliteit, maar dat is vooral gebaseerd op binnen planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:08
InterCC schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:51:
[...]

Thanks, goede ideeën! Dan kan ik er wel beter een rek voor zetten, zodat de plant makkelijker klimt nietwaar?
Ik heb ook een flink deel schutting aan de zijkant van het huis, maar dat ligt in de schaduw. Ik lees dat daar bijvoorbeeld een Humulus lupulus (hopplant) goed zou kunnen, omdat van zon tot veel schaduw schijnbaar prima groeit.

Binnenkort maar eens een ritje intratuin om wat schutting te laten verdwijnen achter groen en kleur. :) Of zijn er andere adviezen qua winkel. In mijn ervaring zijn de Intratuin planten van goede kwaliteit, maar dat is vooral gebaseerd op binnen planten.
Ik heb toevallig laatst wat gaaspanelen (90x180cm) gekocht voor aan mijn zijgevel. Ik ga daar kiwibes en rankspinazie laten groeien. Wat pluggen, haakschroeven, zwaartekracht en / of tierips en je kan los.

Voor aan een schutting hebben ze ook een handig setje bevestigingbeugels.

[ Voor 3% gewijzigd door banaliteit op 21-04-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Nu online
@Sturgeon22
Erg mooi werk. Petje af. _/-\o_

Pagina: 1 ... 70 ... 188 Laatste