Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 71 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

InterCC schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:51:
[...]

Thanks, goede ideeën! Dan kan ik er wel beter een rek voor zetten, zodat de plant makkelijker klimt nietwaar?
Ik heb ook een flink deel schutting aan de zijkant van het huis, maar dat ligt in de schaduw. Ik lees dat daar bijvoorbeeld een Humulus lupulus (hopplant) goed zou kunnen, omdat van zon tot veel schaduw schijnbaar prima groeit.

Binnenkort maar eens een ritje intratuin om wat schutting te laten verdwijnen achter groen en kleur. :) Of zijn er andere adviezen qua winkel. In mijn ervaring zijn de Intratuin planten van goede kwaliteit, maar dat is vooral gebaseerd op binnen planten.
Intratuin is meestal wel goed, maar ook vrij prijzig. Ik heb goede ervaringen met directplant.nl.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:08
Ik wil de achtertuin (laten) aanpakken samen met de hovenier. Nou is hij goed in de uitvoering, maar niet echt een tuinarchitect qua ideeën. Ik heb een en ander uitgezocht en nagevraagd en kwam tot soort schets in foto hieronder van de tuin. Ik ben heel erg benieuwd of iemand hier nog tips heeft of het een waardeloos "ontwerp" vindt.

Paar dingen:
  • De fietsen staan nu in berging bij achterdeur, dit is niet ideaal.
  • Voor onszelf en dochter van 2 willen we wel stukje gras houden, ligging border en gras nu niet ideaal
  • Foto is tijdens hoogste punt zon nu, dus helemaal links blijft schaduwrijk, gras slecht, mosvorming, lijkt beste plek voor laag klein schuurtje of overkapping voor fietsen en om containers bij elkaar te zetten
  • Er staat een hoog huis naast ons, schuurtje zal ivm hoogte nauwelijks voor extra schaduw zorgen.
  • Tussen schuur en gras dan wat hogere smalle haag met bv laurier zodat containers uit zicht staan
  • Alle borders die er nu zijn gaan dan weg (ook die 2 met kruis er doorheen).
  • Waar ik gras gepland heb kan aan zijkanten nog wat met planten komen natuurlijk.
  • Uitgangspunt is niet meer tegels, maar hooguit verplaatsing van die tegels naar andere plekken.
De tuin is ongeveer 7x10,5 (lxb) meter, dus zeker niet groot. We grenzen met de voortuin aan park van 20ha met speeltuin, dus hoeven ook niet alles te hebben in de achtertuin.

Edit: door verticuteren en behandelen gras ziet het er op dit moment allemaal niet goed uit natuurlijk :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TO9_RSWhbspPsPL0C0EqTRNXYoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRu8LQZv7IErumen4U2aeEep.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kluifjes schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:50:
Ik wil de achtertuin (laten) aanpakken samen met de hovenier. Nou is hij goed in de uitvoering, maar niet echt een tuinarchitect qua ideeën. Ik heb een en ander uitgezocht en nagevraagd en kwam tot soort schets in foto hieronder van de tuin. Ik ben heel erg benieuwd of iemand hier nog tips heeft of het een waardeloos "ontwerp" vindt.

Paar dingen:
  • De fietsen staan nu in berging bij achterdeur, dit is niet ideaal.
  • Voor onszelf en dochter van 2 willen we wel stukje gras houden, ligging border en gras nu niet ideaal
  • Foto is tijdens hoogste punt zon nu, dus helemaal links blijft schaduwrijk, gras slecht, mosvorming, lijkt beste plek voor laag klein schuurtje of overkapping voor fietsen en om containers bij elkaar te zetten
  • Er staat een hoog huis naast ons, schuurtje zal ivm hoogte nauwelijks voor extra schaduw zorgen.
  • Tussen schuur en gras dan wat hogere smalle haag met bv laurier zodat containers uit zicht staan
  • Alle borders die er nu zijn gaan dan weg (ook die 2 met kruis er doorheen).
  • Waar ik gras gepland heb kan aan zijkanten nog wat met planten komen natuurlijk.
  • Uitgangspunt is niet meer tegels, maar hooguit verplaatsing van die tegels naar andere plekken.
De tuin is ongeveer 7x10,5 (lxb) meter, dus zeker niet groot. We grenzen met de voortuin aan park van 20ha met speeltuin, dus hoeven ook niet alles te hebben in de achtertuin.

Edit: door verticuteren en behandelen gras ziet het er op dit moment allemaal niet goed uit natuurlijk :D

[Afbeelding]
Ik mis wat 'diepte' in de tuin door met hoogtes en groen te spelen. Jammer dat het kleine geveltuintje aan de rechterkrant verdwijnt. Deze zou ik juist over de gehele lengte doortrekken. Het neemt amper ruimte in en geeft zoveel meer groen.

Het (laurier)haagje is een mooi voorbeeld hoe je wel een positief ruimtelijk effect creëert. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen waar groot GRAS staat, ook een haagje of verhoogde border te maken.

Een mooi concept vind ik altijd haag + lage begroeing, zoals op de 3e (en 4e) foto op deze site. Heb het zelf ook toegepast in onze tuin.

(Plaatjes via link, ik weet niet of hotlinken gewaardeerd wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kluifjes schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:50:
Ik ben heel erg benieuwd of iemand hier nog tips heeft of het een waardeloos "ontwerp" vindt.
Ik mis echt interessant groen, het is voornamelijk tegels met een beetje gras en dan hier en daar wat planten. Ik denk dat je een interessanter ontwerp kan maken dooreen paar tegels om te ruilen voor plantvakken, daardoor krijg je een wat meer speels ontwerp.

Ook langs de muren kan je zo 30cm vrij houden waardoor je planten van diverse hoogtes kan plaatsen en eventueel zelfs wat klimplanten die tegen de muur op lopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Cheesy schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:00:
[...]

Een mooi concept vind ik altijd haag + lage begroeing, zoals op de 3e (en 4e) foto op deze site. Heb het zelf ook toegepast in onze tuin.
Dat is inderdaad tof, maar is voor zoiets niet een diepere tuin nodig dan @Kluifjes heeft? (dit is niet kritisch bedoeld, ik heb er zelf weinig ervaring mee en is een oprechte vraag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
InterCC schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:48:
[...]

Dat is inderdaad tof, maar is voor zoiets niet een diepere tuin nodig dan @Kluifjes heeft? (dit is niet kritisch bedoeld, ik heb er zelf weinig ervaring mee en is een oprechte vraag).
Valt wel mee, ik heb ook niet zo'n grote tuin en we kunnen een 8-tje lopen.
(Vooral m'n dochter van 2 vindt dat nu te gek met haar fiets).

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/r7T0TCR/IMG-9312.jpg
(niet actuele situatie overigens, de beukhaag loopt nu net uit)

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 21-04-2021 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:15
@Kluifjes Ik ben net 'klaar' met zelf mijn tuin aanleggen. Alle plantjes en bomen moeten nog groeien. Bestrating heb ik laten doen. Maar misschien inspiratie dat je ook ronde vormen kan gebruiken. Mijn tuin is denk ik dezelfde grootte ongeveer. Op de plek van mijn zandbak zou je dan een schuurtje kunnen realiseren. De lijn van mijn kozijn is ook waar mijn terras begint (zie je niet op de foto). En achter de garage staan nog vlinderstruiken en kleine rhododendrons. Langs de schutting en de schuur staan leibomen met hortensia's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bfCHU7waxkFd-oJ6sfmcwUBbVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGNFdql90Lw315D9ofRepu22.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q02jjvPoSJx_Ni709YxGt-kv6j4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLSAEag5tG50H9EfWEWzjkMB.jpg?f=fotoalbum_large
Ik word toch altijd blij als de bloembollen uitkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Mooie ideeën, echt super! Dat met haag plus lage begroeiing is zeker wel een goede mogelijkheid, om dan bv wat lage begroeiing te doen voor de haag die ik had ingetekend. Grasveldje moet alleen niet té mini worden, want anders past er geen zwembadje meer in de zomer :-)

Andere opties die ook door jullie genoemd worden is de verhoogde borders weg te halen, maar dan wel wat voor in de plaats. Dus waar de kruizen staan dan wel wat hogere en lage planten. De blokken die ik daar nu heb bij die borders zijn ook relatief breed, bijna 20cm. Zeker bij degene rechts slokt dit bijna de helft van de ruimte voor planten op, dat is achteraf gezien niet handig, dat belemmert de planten behoorlijk. Die kan ik dan doortrekken naar waar nu planten staat en daar bv. een wat grotere plant of klein boompje.

Zoals hieronder als ander voorbeeldje. Zie nu jouw foto Milo, mooi! Wij zullen wel wat meer terras houden, ook omdat m'n vriendin wel de loungeset wil houden. Welke bomen heb je rondom het terras? We hebben nu ook een vlinderstruik en hortensia, die wil ik eigenlijk ook wel op één of andere manier behouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e06EDQLqSEM_6QJkLvEdRWBcENc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7L7qvg6nv9XbbhFsL9ZftAV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@Kluifjes Dat zijn dakplatanen. Vorig jaar al gemerkt dat dit voor behoorlijk wat verkoeling zorgt tijdens de zomer. Alleen wel wat snoeiwerk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:45
@Milo85 als je een beetje kracht loslaat op die schommel gok ik dat die palen meekomen? Een schommel zou ik altijd met schuine schoren “fixeren” ondanks het kleine stoeltje en vermoedelijk geen volwassen schommel :p .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Zou ik ook zoiets kunnen gebruiken ipv. een windhaak om de tuinpoort open te houden? Voordeel hiermee is als je de poort ver genoeg opent, deze dan ook open blijft staan (en een soort van deurstop). Of is er iets wat handiger is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TGgIr9hNbIsqpKXtfqYcxncN4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jwopeuHXOb6SAhu6orxYLPgP.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@GeeMoney die zitten zo'n 1,5 m in de grond in beton gestort. Die gaat nergens heen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InterCC
xminator schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:32:
Zou ik ook zoiets kunnen gebruiken ipv. een windhaak om de tuinpoort open te houden? Voordeel hiermee is als je de poort ver genoeg opent, deze dan ook open blijft staan (en een soort van deurstop). Of is er iets wat handiger is?

[Afbeelding]
Dat wordt krap aan, want je hebt wel de deurklink te compenseren. Dat wordt even meten en goed naar de specificaties kijken.
Als de deur niet helemaal dicht hoeft zou je ook kunnen kijken naar iets van een deurvastzetter met voetrem (voor buiten). Dat valt ook weinig op. Let daarbij of de vastzetter diep genoeg komt om de afstand van deur tot grond te overbruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 22:05

BTS

@InterCC

Mooi om te lezen dat de konijnen alle ruimte krijgen!
Bij ons loopt een 9 jarig konijn en als ze de kans krijgt blijft alles kaal en zakken de tegels weg onder je voeten.
Let je op met planten die giftig kunnen zijn?

Wij wachten met het weghalen van de afrastering tot het konijn is overleden. Naar mate ze ouder word springt ze minder hoog en kan het raster minder hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbxklbarCupYnb4h1QIZeoy6wFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vL5YdFOSe22P1aKRiIunJrcs.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3oK4NgFgJrrmExphHDMQpV3RO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qhm2HZXooJJE5oYWXxabLtfB.jpg?f=fotoalbum_large

Op de laatste foto zie je het raster, gaas wat doormidden is geknipt en hoog genoeg is om haar tegen te houden.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
Tsurany schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:39:
[...]

Ik mis echt interessant groen, het is voornamelijk tegels met een beetje gras en dan hier en daar wat planten. Ik denk dat je een interessanter ontwerp kan maken dooreen paar tegels om te ruilen voor plantvakken, daardoor krijg je een wat meer speels ontwerp.

Ook langs de muren kan je zo 30cm vrij houden waardoor je planten van diverse hoogtes kan plaatsen en eventueel zelfs wat klimplanten die tegen de muur op lopen.
Kan je misschien nog iets meer zeggen wat je met interessant groen bedoelt? Wat betreft het langs de muren vrij houden voor wat planten van verschillende hoogte lijkt me denk ik ook wat vriendelijker ogen allemaal en meer vlinders, vogels en insecten aantrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kluifjes schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:51:
[...]

Kan je misschien nog iets meer zeggen wat je met interessant groen bedoelt? Wat betreft het langs de muren vrij houden voor wat planten van verschillende hoogte lijkt me denk ik ook wat vriendelijker ogen allemaal en meer vlinders, vogels en insecten aantrekken.
Iets anders dan gras, klimop en het standaard perkgoed. Je kan met een hekwerkje een paar leuke klimplanten plaatsen of een leuke combinatie van verschillende grassen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InterCC
BTS schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:11:
@InterCC

Mooi om te lezen dat de konijnen alle ruimte krijgen!
Bij ons loopt een 9 jarig konijn en als ze de kans krijgt blijft alles kaal en zakken de tegels weg onder je voeten.
Let je op met planten die giftig kunnen zijn?

Wij wachten met het weghalen van de afrastering tot het konijn is overleden. Naar mate ze ouder word springt ze minder hoog en kan het raster minder hoog.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Op de laatste foto zie je het raster, gaas wat doormidden is geknipt en hoog genoeg is om haar tegen te houden.
We gaan afdwalen, maar ik let zeker op planten die niet goed voor ze zijn. De oudste hier wordt in mei 12 en die is ondertussen heel rustig en hobbelt af en toe nog het hok uit. De jongste is nu waarschijnlijk 4 of 5, maar dat was onbekend. Die is heel actief, heel hardleer, heel nieuwsgierig en schijnbaar ook erg atletisch en daarmee de reden voor afzetting van alles.
Daar heb ik nu qua inrichting van de ruin gewoon rekening mee te houden en werkt wat beperkend, maar het zij zo. :)
Het deel naast het huis heb ik nu met een groter en hoger hek afgezet en daar is de moestuin. Dat wordt met rust gelaten en daar heb ik qua schutting (in de schaduw) veel vrijheid in mooier maken met planten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9cyzUNSlcv4ngDMlm9-soQ74Po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lqfVTifEPlAgXnCFtmUuEwS.jpg?f=fotoalbum_large
Even nog een foto hoe een talud bij een sloot ook eruit kan zien ipv een recht toe recht aan beschoeiing.
Sloot loopstrookje van ca 30cm breed en dan medium hoge duizendknoop. Aantal lage fruitbomen achter elkaar. Met wat laag blijvend struikjes. Op de voorgrond waar het nu nog zo kaal is moet nog direct naast de vlonder een trap komen en een laagblijvende duizendknoop variant.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 22:28
Heeft iemand recent keramische tegels laten leggen ?
Ik probeer in te schatten of de offerte die we rk

De tuin wordt collectief afgegraven en voorzien van en zandbed van 15-20cm.

ik zou graag 40 m2 willen laten betegelen met keramische tegens in een cement / beton bed (in ieder voegen zonder onkruid en stak zeg maar).
Tegels koop je voor 70-100 per m2, wat is een reële prijzen qua arbeid om dit te laten leggen per m2 ?

kan ik dan beter een hovenier zoeken of een stratenmaker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de juiste volgorde van het leggen van een vlonder onder een overkapping die gelijk ligt aan de bestrating? Een beetje zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNzOkAWghov-muIkdDQYNCDu0SI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SiTDNOOPECPHFe1Q95Ev0j3k.png?f=fotoalbum_large

Eerst de bestrating, dan de overkapping, en dan de vlonder?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Yay ik heb nieuwe tuinvrouwen! 🥰
Ze zijn direct begonnen met ongediertebestrijding en met mosverwijdering.

4 Rhode Island Red krieldametjes (Echo, Delta, Juliett en India)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5xSktRR-wFU0ZG8roTrBfiUJw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruV44rpljgVNkfIuPsKvB59j.jpg?f=fotoalbum_large

Barnevelder kriel goud dubbelgezoomd Charlie (Oftwel QueenB****):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdemOR8lbEGriB1XYnqtICg_eyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZ6QESWHupiGaCNQpGOozngh.jpg?f=fotoalbum_large

Barnevelder kriel zilver dubbelgezoomd Sierra:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekPlH0mIm44wWhmTM81FWipGMI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/061TgCDHIcgQK2ggUREuLve3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-08 22:00

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

We zijn aan het kijken voor een overkapping in de tuin, om straks in ons tuinontwerp op te nemen. Alleen valt ons dat erg tegen. 15-25K is geen uitzondering. Het hoeft ook niet gratis, maar er is vast een gulden middenweg te vinden.

De geijkte websites zijn te vinden, maar soms lastig te zien hoe het er in het echt uit ziet: vaak zie je alleen een tekening. Maar misschien heeft iemand ervaring met een hovenier die zelf zo'n ding bouwt en voor een gunstiger tarief? We zoeken zoiets maar dan zonder open haard. En dan ca 3x8m ongeveer.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 11:40
dragon2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:49:
Yay ik heb nieuwe tuinvrouwen! 🥰
Ze zijn direct begonnen met ongediertebestrijding en met mosverwijdering.
Wat een gave beestjes zeg! Heb je toevallig ook een foto van het "hok" waar ze in verblijven?

[ Voor 13% gewijzigd door JustinoFTW op 22-04-2021 16:42 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
JustinoFTW schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:42:
[...]

Wat een gave beestjes zeg! Heb je toevallig ook een foto van het "hok" waar ze in verblijven?
Blijf het heel interessant vinden dus wil er toch eens naar gaan kijken gezien de tuinuitbreiding
Voorlopig zitten ze in een overdekte ren, heb nog geen schutting rond de tuin.
Heb wel spijt van het nachthok want er blijkt hier, naast egels, een marter te zitten dus had een vosbestendig hok moeten hebben eigenlijk (de ren is niet eens egelbestendig laat staan een marter).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsRyDKwsXAKQfuW6oYyKWowiZq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ieWnsIoFNYvxfIGlFj2UkzcM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:09:
We zijn aan het kijken voor een overkapping in de tuin, om straks in ons tuinontwerp op te nemen. Alleen valt ons dat erg tegen. 15-25K is geen uitzondering. Het hoeft ook niet gratis, maar er is vast een gulden middenweg te vinden.

De geijkte websites zijn te vinden, maar soms lastig te zien hoe het er in het echt uit ziet: vaak zie je alleen een tekening. Maar misschien heeft iemand ervaring met een hovenier die zelf zo'n ding bouwt en voor een gunstiger tarief? We zoeken zoiets maar dan zonder open haard. En dan ca 3x8m ongeveer.
Belachelijke prijzen, voor dat geld is onze complete tuin gedaan inclusief overkapping (maatwerk) van 6x3.
Materiaal is 3-4K, rest is arbeid, een timmerman die het in elkaar zet aan arbeid zou zeker <4k moeten blijven.

Overigens sites zat met overkappingen in segment 4-10K die ook monteren.
Zelf hebben wij onze tuin via Tuin en Terras laten doen (naja materialen via hun, maar zij werken met vaste hoveniers)

[ Voor 9% gewijzigd door Martinusz op 22-04-2021 16:37 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
dragon2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:53:
[...]

Heb wel spijt van het nachthok want er blijkt hier, naast egels, een marter te zitten dus had een vosbestendig hok moeten hebben eigenlijk (de ren is niet eens egelbestendig laat staan een marter).

[Afbeelding]
Helpt het niet als je een rol fijnmaziger gaas koopt van bijv. 60cm hoog en die rondom onderaan spant? Dat zou marters en egels misschien wel buiten het hok houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:09:

Dat bedrijf is nogal actief in het exclusieve segment. Werken verder tiptop dus ook bijbehorende materialen en prijzen.

Voor de doorsnee Nederlander is wellicht deze toko een goed idee: https://www.vankootentuin...ak-vriezenveen-750x355-cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 12:05
Ik ben bezig met het aanleggen van mijn nieuwe tuin van ca 700 m2. Ik heb een mooi ontwerp en het is veel werk en ben het stukje bij beetje gaan aanpakken. Ik wil op verschillende stukken gras gaan zaaien (totaal ca 300 m2). Ik wil eerst met een klein (30 m2) stuk gaan beginnen om even te testen en te kijken hoe het gaat. Maar nu loop ik tegen een probleem aan. Wat moet ik met de grond gaan doen voordat ik gras ga zaaien. Het is vrij (fijn) zanderig en ik vermoed dat ik de grond eerst moet gaan verbeteren. Ben het nu aan het losgraven al al het onkruid en wortels eruit aan het halen.
Ik wil dit zaad gaan gebruiken. https://www.barenbrug.nl/particulier/bar-power-rpr

Hier twee foto's van de grond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yAHWjqtoMbuDW4TCIGS7l_zPT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNty6yAubmEdSEx2FIz9xLfC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6L5lay6hRDn1kfZwmGMTWFtmhZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyNUkvmFfnqS46JVzToDkhO8.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er nog slimme tips? Omdat het een aardig totaal oppervlak gras gaat worden, zal ik best wat grond ed. nodig hebben als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
JelleMan schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:16:
Ik ben bezig met het aanleggen van mijn nieuwe tuin van ca 700 m2. Ik heb een mooi ontwerp en het is veel werk en ben het stukje bij beetje gaan aanpakken. Ik wil op verschillende stukken gras gaan zaaien (totaal ca 300 m2). Ik wil eerst met een klein (30 m2) stuk gaan beginnen om even te testen en te kijken hoe het gaat. Maar nu loop ik tegen een probleem aan. Wat moet ik met de grond gaan doen voordat ik gras ga zaaien. Het is vrij (fijn) zanderig en ik vermoed dat ik de grond eerst moet gaan verbeteren. Ben het nu aan het losgraven al al het onkruid en wortels eruit aan het halen.
Ik wil dit zaad gaan gebruiken. https://www.barenbrug.nl/particulier/bar-power-rpr

Hier twee foto's van de grond.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zijn er nog slimme tips? Omdat het een aardig totaal oppervlak gras gaat worden, zal ik best wat grond ed. nodig hebben als dat nodig is.
Gezien de prijs van graszoden, en het vele gedoe met zaaien zou ik persoonlijk altijd voor graszoden kiezen. Als ik reken met 2,75 per m2 en je doet 300 m2 ben je voor € 825 klaar.

Maar misschien zie je dit als een leuk projectje om wat van te leren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
InterCC schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:14:
[...]

Helpt het niet als je een rol fijnmaziger gaas koopt van bijv. 60cm hoog en die rondom onderaan spant? Dat zou marters en egels misschien wel buiten het hok houden.
Het moet sowieso marter gaas zijn, die beesten bijten blijkbaar door gewoon gaas heen. Verder klimmen ze, dus de hele ren moet dan opnieuw bekleed (ontzetten rotwerk kan ik je vertellen).
De ren staat op 'pootjes' dus rondom zal ook onderaan iets moeten.
En de deur heeft aan alle kanten grote kieren 😳, dus dat moet dan ook op de 1 of andere manier opgelost worden.

Oftwel, hoewel ik rovers liever buiten de ren houd, lijkt een roofdierveilig nachthok een makkelijkere/goedkopere/haalbaardere oplossing...
Maar eerst maar kijken hoe dit gaat. De marter heb ik 1x op camera.
Mijn nachthok nu zal hopelijk de egels wel tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
JustinoFTW schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:42:
[...]

Blijf het heel interessant vinden dus wil er toch eens naar gaan kijken gezien de tuinuitbreiding
Ik liep daar ook tegenaan en ga hem inmiddels zelf neerzetten over een week of 4.
Ik was aan ruwe bouw mterialen nog geen 4k kwijt.(6,5 bij 4,35)
Zoek even op Douglas overkapping in het forum dan vind je mijn topic ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 11:40
[...]

Als ik het dus goed begrijp laat je ze in de tuin los zodra de schutting er staat?
Ik woon zelf in de polder dus ben altijd een beetje bang voor de buurtkatten (en dat zijn er nogal wat) wat mij tegenhoud. Overigens zie ik die katten onmogelijk hun prooi mee nemen gezien de schutting hier momenteel 2 meter hoog is rondom de tuin, en volledig afgesloten.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
JustinoFTW schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:39:
[...]

Als ik het dus goed begrijp laat je ze in de tuin los zodra de schutting er staat?
Ik woon zelf in de polder dus ben altijd een beetje bang voor de buurtkatten (en dat zijn er nogal wat) wat mij tegenhoud. Overigens zie ik die katten onmogelijk hun prooi mee nemen gezien de schutting hier momenteel 2 meter hoog is rondom de tuin, en volledig afgesloten.
Misschien dat ik ze loslaat, de meningen zijn nogal verdeeld of 12m2 ren genoeg is voor 6 krielen. Sommigen zeggen 1m2 per kip (ook grote rassen), anderen 10m2 per kip, en alles ertussenin. 🤷
Ik heb dus 2m2 per kriel.

Het is wel een stuk veiliger ze in de ren te laten, zelfs gekortwiekt kunnen ze rustig 1.5m springen dat heb ik ze zien doen, dus 1.8m heg of schutting is dan wellicht ook te doen...
En er zit idd regelmatig een kater in mijn tuin mijn binnenkatten uit te dagen (😡).

In ieder geval zaten de 2 Barnevelder kriel dames die ik vandaag bij een hobbyfokker heb opgehaald per stuk apart in kleine gestapelde hokken (van die dierenwinkel verkoop parkietenhokjes zeg maar), zonder gezelschap, inrichting of wat. En er lag een dode jonge haan zonder kop in de tuin...

Dus ik denk dat ze er hier hoe dan ook mega mee vooruit zijn gegaan 😐

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:41
[...]

Overigens zie ik die katten onmogelijk hun prooi mee nemen gezien de schutting hier momenteel 2 meter hoog is rondom de tuin, en volledig afgesloten.
Bwahahahahahaha :9

Katten hebben geen enkel probleem met een 2 meter hoge schutting, ik heb ze hier zien klimmen tegen een houten schutting van ruim 2 meter (horizontale planken), en springen tegen een schutting van dezelfde hoogte met verticale planken, gaat net zo makkelijk, onze oude kater toen wij nog in Purmerend woonden sprong van de grond op het balkon 1e verdieping, bijna 3 meter boven de grond (zaten boxen onder).
Eerst tegen de muur op, en alsof ie over straat liep tegen het laatste stuk haast lopend omhoog, echt bizar hoe makkelijk ze dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
wd200 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:18:
Heeft iemand recent keramische tegels laten leggen ?
Ik probeer in te schatten of de offerte die we rk

De tuin wordt collectief afgegraven en voorzien van en zandbed van 15-20cm.

ik zou graag 40 m2 willen laten betegelen met keramische tegens in een cement / beton bed (in ieder voegen zonder onkruid en stak zeg maar).
Tegels koop je voor 70-100 per m2, wat is een reële prijzen qua arbeid om dit te laten leggen per m2 ?

kan ik dan beter een hovenier zoeken of een stratenmaker ?
Ja, heel recent nog, moest het alleen zelf doen... :+

Over kostprijs wil en kan ik in het forum geen uitspraken over doen. Dit is per regio verschillend en heel erg van de situatie afhankelijk. Kan je er met machines bij, wat voor keramische tegels, kan je de grond ergens kwijt enzovoorts.

Bovendien, keramische tegels in cement/beton leggen tegen onkruid slaat nergens op, onkruid komt van boven en niet van onder. Overigens zal je met keramische tegels niet snel last hebben van onkruid; je moet de tegels ten alle tijden voegen, dit vanwege het uitzetten en inkrimpen met temperatuurverschillen.

Ook tegels met een ondertegel hoef je niet in het cement te leggen. Je kan ze zelfs nog aftrillen met een speciale mat voor onder een trilplaat. Voor de dunnere varianten zou je Portland kunnen gebruiken maar ook dat raad ik eigenlijk altijd af. Maar dat kan je in m'n eerdere reacties terugvinden.

Verder kan je beter een stratenmaker zoeken. Voor hen is het dagelijkse kost. O-)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• struukkel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:19
[...]

Hier lopen de kippen (twee Wyandotte krielen en twee Zijdehoender krielen) geregeld los in de tuin gezellig samen met de katten uit de buurt. De katten zitten wel eens te loeren, maar het gaat eigenlijk altijd goed. De eerste paar keer hield ik overigens wel een oogje in het zeil, zodat ik een beetje wist hoe vriendelijk de katten waren. 's Nachts doe ik de ren altijd wel dicht en de kippen kunnen de tuin niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 22:28
pjot1 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:33:
[...]

Ja, heel recent nog, moest het alleen zelf doen... :+

Over kostprijs wil en kan ik in het forum geen uitspraken over doen. Dit is per regio verschillend en heel erg van de situatie afhankelijk. Kan je er met machines bij, wat voor keramische tegels, kan je de grond ergens kwijt enzovoorts.

Bovendien, keramische tegels in cement/beton leggen tegen onkruid slaat nergens op, onkruid komt van boven en niet van onder. Overigens zal je met keramische tegels niet snel last hebben van onkruid; je moet de tegels ten alle tijden voegen, dit vanwege het uitzetten en inkrimpen met temperatuurverschillen.

Ook tegels met een ondertegel hoef je niet in het cement te leggen. Je kan ze zelfs nog aftrillen met een speciale mat voor onder een trilplaat. Voor de dunnere varianten zou je Portland kunnen gebruiken maar ook dat raad ik eigenlijk altijd af. Maar dat kan je in m'n eerdere reacties terugvinden.

Verder kan je beter een stratenmaker zoeken. Voor hen is het dagelijkse kost. O-)
je leest ik ben een leek op dat gebied en zo overal op zoek naar informatie..

nog een vraag aan de expert dan :)
als mijn tuin wordt afgegraven en voorzien van een zandbed. Wat voor machines / extra spullen zijn er nodig om hier keramische tegels op te leggen.

ik kan mij nog wat zand voor ophogen voorstellen indien nodig ?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hier is de eerste fase van de grote tuinverbouwing begonnen. De oude berging is afgebroken en daar komt een flinke jongen voor terug. De wat bijzondere vorm komt omdat er op dit dak 14 zonnepanelen moeten komen.

Helaas waren de mannen die het bouwen nodig bij een andere klus, dus hopelijk wordt maandag alles afgewerkt.
Het linker deel wordt berging (en krijgt dus nog een wand) en het rechter deel wordt een plek voor de loungeset met vuurtafel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1-eksCgMcasNSjModkHkA-M2Dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjx478BoANDCeD8pkCMtuVMk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gpN8TUyfeR-CGIyoNhPr3BWGKpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1fj8xaLTcbvHFlmvv3xh8W8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
wd200 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:10:
[...]

je leest ik ben een leek op dat gebied en zo overal op zoek naar informatie..

nog een vraag aan de expert dan :)
als mijn tuin wordt afgegraven en voorzien van een zandbed. Wat voor machines / extra spullen zijn er nodig om hier keramische tegels op te leggen.

ik kan mij nog wat zand voor ophogen voorstellen indien nodig ?
Nou, dan kan je eigenlijk zo'n beetje elke machine gebruiken die een stratenmaker nodig heeft. Denk aan een (mini)kraan, (mini)shovel, rupsdumper, aanhanger, vrachtwagen, trilplaat, kruiwagen en eventuele andere tilhulpmiddelen. Zoals je begrijpt is alles puur afhankelijk van de situatie. :)

@PaT Het begin ziet er in ieder geval goed uit! d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 22-04-2021 20:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 17:40
@JelleMan Ik zaai ook, omdat het veel goedkoper is dan graszoden. Heb ook zandgrond, met nog weinig organische stof. Je kunt gras echter zien als groenbemester; het heeft niet veel nodig om te groeien. Wat je kunt doen is een dun laagje potgrond eroverheen strooien en daarin zaaien, maar echt nodig is het niet. Vooral goed nat houden en dan heb je grote kans dat het het best goed gaat doen. Mocht het op bepaalde plekken toch tegenvallen dan heb je altijd een tweede kans (en kun je het dan evt. met potgrond proberen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
JelleMan schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:16:
Ik heb ook een enorm zanderige tuin, met een vergelijkbare oppervlakte. Ik heb toen ik hier net woonde een aantal jaar achter elkaar elk jaar 8 m3 compost door de tuin gewerkt. De laatste jaren doe ik 2 m3 per jaar. Daarnaast heb ik 100kg bentoniet door de grond gewerkt. Bij elke plant die ik in de grond zet gaat nog steeds een paar scheppen compost en twee handen bentoniet. De planten doen het enorm veel beter. Het enige nadeel is dat het onkruid het ook veel beter doet :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:49
Wij gaan voor Geoceramica tegels van 120x30 en 60x60, de prijzen hiervan lijken muurvast te zitten. Hanteert MBI harde prijsgrenzen waardoor verkopers niet lager mogen aanbieden? Voor de 120x30 tegels is de laagste prijs 80 euro/m2 en voor 60x60 68/m2. Errug duur, maar het ziet er zo goed uit :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
mister_S schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:21:
Wij gaan voor Geoceramica tegels van 120x30 en 60x60, de prijzen hiervan lijken muurvast te zitten. Hanteert MBI harde prijsgrenzen waardoor verkopers niet lager mogen aanbieden? Voor de 120x30 tegels is de laagste prijs 80 euro/m2 en voor 60x60 68/m2. Errug duur, maar het ziet er zo goed uit :/
Errug veel tekorten stuwt de prijs op. Overal zit levertijd op. Daarom kunnen aanbieders niet lager gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09 19:24

Marterbestendig wordt een dingetje, die knagen alles stuk en door, en hebben maar een gaatje van 5 cm nodig. Bovendien zijn het moordenaars die veel grotere prooi aan kan dan zijzelf en even al je kippen doodbijten ipv één om op te eten, om dan een ei te stelen . Je wil niet weten hoeveel schade die beestjes aan kunnen richten. Hebben we het nog niet over autobedrading en slangen........
Een vos is veel makkelijker buiten te houden en komt ook niet snel binnen de bebouwde kom.
Als je zeker weet dat je steenmarters hebt zou ik proberen ze te vangen en elders uit te zetten, in een bosrijk gebied. Mag officieel niet, je mag ze eigenlijk alleen verjagen. Voor vangen heb je een ontheffing nodig.
Er zijn vangkooien te koop om ze diervriendelijk te vangen (mag dus niet), de kat van de buren laat je natuurlijk weer los. :+

Kijk uit voor hun vlijmscherpe tandjes.
En ga ver, een marter heeft een territorium van meerdere vierkante kilometers. Met mazzel wordt zijn vrijgekomen plek niet ingenomen door een andere. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 22-04-2021 21:59 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Teijgetje schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:55:
[...]

Marterbestendig wordt een dingetje, die knagen alles stuk en door, en hebben maar een gaatje van 5 cm nodig. Bovendien zijn het moordenaars die veel grotere prooi aan kan dan zijzelf en even al je kippen doodbijten ipv één om op te eten, om dan een ei te stelen . Je wil niet weten hoeveel schade die beestjes aan kunnen richten. Hebben we het nog niet over autobedrading en slangen........
Een vos is veel makkelijker buiten te houden en komt ook niet snel binnen de bebouwde kom.
Als je zeker weet dat je steenmarters hebt zou ik proberen ze te vangen en elders uit te zetten, in een bosrijk gebied. Mag officieel niet, je mag ze eigenlijk alleen verjagen. Voor vangen heb je een ontheffing nodig.
Er zijn vangkooien te koop om ze diervriendelijk te vangen (mag dus niet), de kat van de buren laat je natuurlijk weer los. :+

Kijk uit voor hun vlijmscherpe tandjes.
En ga ver, een marter heeft een territorium van meerdere vierkante kilometers. Met mazzel wordt zijn vrijgekomen plek niet ingenomen door een andere. :+
Ik denk tenminste dat dit een marter is (?).
De buren 2 huizen verder zijn de kleinste kip kwijtgeraakt, denk ook rond die tijd.

YouTube: Marter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 10:30
Hopelijk is dit het goede topic. Ik heb voor de tweede keer gras laten legen in onze mini-tuin. Net als de eerste keer heel erg blij mee, maar het lijkt weer de verkeerde kant op te gaan. Grasmatten zijn in maart gelegd, 3 weken niet op gelopen op advies van de de tuinman. Nu sinds 3 weken weer erop aan het lopen. Ik maak het gras met een goede maaier, sproei regelmatig en heb het gras een extraatje gegeven met biologische mest plus kalk (advies van de tuinman). Toch beginnen er weer bruine plekken te ontstaan. Wat kan ik hier tegen doen?

De eerste keer gras leggen was niet goed gegaan omdat het toen constant regende na het leggen. Nu was het weer gunstiger.

Huidige stand van zaken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3h9nAYpbL4bm2LAWcM2Sgr1Gt1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVCXhjgTcvRxf0glQRMV1oAQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1c2-NiYYfjWNC4-YfGxsBTE4QQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOhvinkRAtJjBJWQ6OjcYcXe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sWJpOQVxeV2dYPAEaBKoE2s1Fk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6bDtBW2S5gfwAmxQoKAY1jf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Cheesy schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:15:
[...]

Dat bedrijf is nogal actief in het exclusieve segment. Werken verder tiptop dus ook bijbehorende materialen en prijzen.

Voor de doorsnee Nederlander is wellicht deze toko een goed idee: https://www.vankootentuin...ak-vriezenveen-750x355-cm
thanks. Klopt hoor, we zijn ook al op afspraak geweest. Helaas geen uitgebreide showroom, wel een goed bedrijf denk ik. Ik vind het niet erg om voor iets moois te betalen, maar ik wil me wel goed georiënteerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

PaT schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:24:
Hier is de eerste fase van de grote tuinverbouwing begonnen. De oude berging is afgebroken en daar komt een flinke jongen voor terug. De wat bijzondere vorm komt omdat er op dit dak 14 zonnepanelen moeten komen.

Helaas waren de mannen die het bouwen nodig bij een andere klus, dus hopelijk wordt maandag alles afgewerkt.
Het linker deel wordt berging (en krijgt dus nog een wand) en het rechter deel wordt een plek voor de loungeset met vuurtafel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi hoor. Ik vind de vorm van het dak juist wel mooi, eigenlijk. Waar komt dit bouwwerk vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Muncher schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:50:
Hopelijk is dit het goede topic. Ik heb voor de tweede keer gras laten legen in onze mini-tuin. Net als de eerste keer heel erg blij mee, maar het lijkt weer de verkeerde kant op te gaan. Grasmatten zijn in maart gelegd, 3 weken niet op gelopen op advies van de de tuinman. Nu sinds 3 weken weer erop aan het lopen. Ik maak het gras met een goede maaier, sproei regelmatig en heb het gras een extraatje gegeven met biologische mest plus kalk (advies van de tuinman). Toch beginnen er weer bruine plekken te ontstaan. Wat kan ik hier tegen doen?

De eerste keer gras leggen was niet goed gegaan omdat het toen constant regende na het leggen. Nu was het weer gunstiger.

Huidige stand van zaken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gras is normaal gezien vrij gemakkelijk. Het wordt hooi bij droogte, maar zodra het dan weer regent wordt het weer groen.

Misschien geef je het te veel mest?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 08:35:
[...]

Mooi hoor. Ik vind de vorm van het dak juist wel mooi, eigenlijk. Waar komt dit bouwwerk vandaan?
Het ontwerp is van onszelf. De leverancier is www.blokhutspecialist.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

PaT schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:15:
[...]

Het ontwerp is van onszelf. De leverancier is www.blokhutspecialist.nl.
Mooi, ik zou ook zoiets willen achter in de tuin, het open stuk zou dan mooi uitkomen op de poort om de tuin binnen te komen. Maar mijn vrouw wil dat niet, ze heeft ook wel een punt. Er staat ook al een grote veranda en lange garage in de tuin en het is ook maar een stadstuin :) Maar het zou meer plek geven in de garage, en dan zou de auto er in kunnen en het is leuk om soms te zitten (uit de zon of uit de regen). We hebben die wanden niet eens nodig, alleen die tussenmuur. De rest staat er al.

[ Voor 11% gewijzigd door Marzman op 23-04-2021 09:27 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:35
Leuk topic, denk dat ik ook aanschuif :)

Wij zijn drie jaar geleden verhuisd en onze nieuw tuin is behoorlijk groot en verwaarloosd; veel coniferen en grote laurierstruiken die nooit bijgehouden waren en erg veel gras in matige staat. Ook het ontwerp staat ons helemaal niet aan dus we zijn al een jaar of wat aan het brainstormen over wat we willen. We hebben stapels met tijdschriften doorgebladerd maar we vinden het erg moeilijk om van het wensenlijstje naar een ontwerp te gaan.

Intentie is dat we alles gefaseerd aanpakken over een periode van een aantal jaar en zoveel mogelijk zelf doen om de kosten te drukken. Het gaat om alles bij elkaar zo'n 750m2 tuin en de middelen zijn beperkt. We hebben volgende week een afspraak gemaakt met een tuinarchitect bij de Tuinen van Appeltern; niet om een kant en klaar ontwerp te krijgen maar om wat hulp te krijgen bij het zelf maken van een ontwerp en wat ideeën te krijgen die specifiek voor onze tuin zijn.

In de tussentijd heb ik vorig jaar een slordige 40 meter coniferen weggehaald, de rest 2m ingekort aan de bovenkant en het gras onder handen genomen. Verder hebben we de afgelopen weken een paar 'decoratieve' grindbakken langs het terras veranderd in moestuinbakken. Niet voor permanent maar wel veel nuttiger, tot we weten wat het definitieve ontwerp gaat worden. De voortuin en tuin aan de zijkant hebben we inmiddels ook aangepakt, die staan volledig los van de achtertuin maar zien er nu alvast een stuk beter uit.

Ik zal wat plaatjes posten van het weekend, misschien dat er hier mensen zijn met goede ideeën ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Strangelove op 23-04-2021 12:41 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:40:

Wij zijn drie jaar geleden verhuisd en onze nieuw tuin is behoorlijk groot en verwaarloosd; veel coniferen en grote laurierstruiken die nooit bijgehouden waren en erg veel gras in matige staat. Ook het ontwerp staat ons helemaal niet aan dus we zijn al een jaar of wat aan het brainstormen over wat we willen. We hebben stapels met tijdschriften doorgebladerd maar we vinden het erg moeilijk om van het wensenlijstje naar een ontwerp te gaan.

Intentie is dat we alles gefaseerd aanpakken over een periode van een aantal jaar en zoveel mogelijk zelf doen om de kosten te drukken. Het gaat om alles bij elkaar zo'n 750m2 tuin en de middelen zijn beperkt. We hebben volgende week een afspraak gemaakt met een tuinarchitect bij de Tuinen van Appeltern; niet om een kant en klaar ontwerp te krijgen maar om wat hulp te krijgen bij het zelf maken van een ontwerp en wat ideeën te krijgen die specifiek voor onze tuin zijn.

In de tussentijd heb ik vorig jaar een slordige 40 meter coniferen weggehaald, de rest 2m ingekort aan de bovenkant en het gras onder handen genomen. Verder hebben we de afgelopen weken een paar 'decoratieve' grindbakken langs het terras veranderd in moestuinbakken. Niet voor permanent maar wel veel nuttiger, tot we weten wat het definitieve ontwerp gaat worden. De voortuin en tuin aan de zijkant hebben we inmiddels ook aangepakt, die staan volledig los van de achtertuin maar zien er nu alvast een stuk beter uit.

Ik zal wat plaatjes posten van het weekend, misschien dat er hier mensen zijn met goede ideeën ;)
Ik hoop dat het een bevriende architect is gezien je beperkte middelen :+ .
Ik zou vooral veel zelf doen, dat scheelt echt klauwen met euro's is mijn eigen ervaring ook na 3 offertes van hovenieren/architecten ontvangen te hebben.
Ben benieuwd, je smaak voor films is in ieder geval prima :P (je avatar/naam :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove

Bij de TvA kan je voor rond de 100 euro een uur met een architect praten en krijg je een schets mee. Dat is heel weinig tijd en natuurlijk geen kant en klaar ontwerp. We zien het meer als een mogelijkheid om een kickstart te krijgen.

Kosten van dingen uitbesteden zijn absurd. We hebben offertes laten maken voor verschillende klussen maar op het verwijderen van 75m2 laurier hebben we uiteindelijk alles zelf gedaan. Quote om 7m coniferen weg te halen: 1250 euro. I think not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Dr. Strangelove

Kijk eens wat rond op Printerest, daar kan je ook een heleboel ideeën opdoen. Aan de hand daarvan kan je ook een ontwerp (laten) maken. Scheelt allicht ook weer wat in de kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 11:53

emzed

*

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:40:

Het ligt er uiteraard aan wat je wilt. Wil je een standaard grasmat omringd door een border en aan het eind een terras? Of wil je een tuin waar alles aan klopt?

Het belangrijkste is om eerst je vlakkenverdeling te maken. Waar wil je zitten, waar heb je ochtendzon, avondzon en wil je daar juist wel of niet gebruik van maken. Heb je ergens inkijk van de buren. Lees je goed in zaken als compositie van de tuin, zichtlijnen. Een goede tuinarchitect snapt dit. Ik heb vorig jaar een schets laten maken voor wat aanpassingen in onze tuin in de tuinadvieshoek van Appeltern en dat was zeer verhelderend. De meeste hoveniers snappen hier met alle respect geen reet van. Dat zijn eigenlijk stratenmakers die het liefst zand verplaatsen en blokken stapelen (en sommigen zijn daar echt wel heel goed in hoor)
Appeltern is fantastisch. Ideeën verzamelen, allemaal heel nuttig, maar het is uiteindelijk opsmuk, je basis moet kloppen.

Dit is wel een van de betere artikelen om eens door te lezen als je je tuin wilt ontwerpen: https://www.tuinen.nl/ontwerp-je-droomtuin-tuinontwerp-tip/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

dragon2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:16:
[...]

Ik denk tenminste dat dit een marter is (?).
De buren 2 huizen verder zijn de kleinste kip kwijtgeraakt, denk ook rond die tijd.

YouTube: Marter?
Dat is een marter ja.
Bij ons komt hij ook elke nacht langs en ik zie hem soms in de ochtend of avond lopen. Wij vinden het een leuk beestje, zo lang hij van de auto af blijft, en dat doet hij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
pjot1 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:43:
@Dr. Strangelove

Kijk eens wat rond op Printerest, daar kan je ook een heleboel ideeën opdoen. Aan de hand daarvan kan je ook een ontwerp (laten) maken. Scheelt allicht ook weer wat in de kosten.
Ja, hebben we al veel gedaan. We hebben ook al allebei een moodboard gemaakt om mee te nemen naar de TvA.
emzed schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:48:
[...]

Het belangrijkste is om eerst je vlakkenverdeling te maken. Waar wil je zitten, waar heb je ochtendzon, avondzon en wil je daar juist wel of niet gebruik van maken. Heb je ergens inkijk van de buren. Lees je goed in zaken als compositie van de tuin, zichtlijnen. Een goede tuinarchitect snapt dit. Ik heb vorig jaar een schets laten maken voor wat aanpassingen in onze tuin in de tuinadvieshoek van Appeltern en dat was zeer verhelderend. De meeste hoveniers snappen hier met alle respect geen reet van. Dat zijn eigenlijk stratenmakers die het liefst zand verplaatsen en blokken stapelen (en sommigen zijn daar echt wel heel goed in hoor)
Appeltern is fantastisch. Ideeën verzamelen, allemaal heel nuttig, maar het is uiteindelijk opsmuk, je basis moet kloppen.
Ik vind juist die vlakkenverdeling heel moeilijk. We zijn al drie keer in de TvA geweest en we hebben lange lijsten van dingen die we mooi vinden maar we vinden het ook erg lastig om dat te vertalen naar onze eigen situatie. Vandaar het idee om in elk geval voor een uurtje wat professionele hulp erbij te halen. Goed te horen dat dat jouw goed bevallen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
Vraagje, wat is de bodembedekker die rond de salvia/heuchera geplant is in dit plaatje. Waldsteinia/goudaardbei denk ik maar weet ik niet zeker...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MCB9ev3st9gKqkECODmaXWm1B4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RBfayn8tYiwslAgABLkwJP85.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Milo85
Het staat vast heel mooi, een bed met gele bloemetjes om dat paars.

Om echt iets te kunnen zeggen moet er een wat duidelijkere foto zijn van het blad, iets om op in te zoomen bijvoorbeeld. Nu ziet het blad van het bed rechtsonder er haast hetzelfde uit..........groen.

Heb je Plantnet al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38
Een snoei vraag:

Gisteren heb ik een mooie bolacacia van de buurman gekregen en direct in onze voortuin gezet. Hij had hem nog niet gesnoeid omdat hij vertelde dat de boom het vorig jaar wat moeilijker had gehad (geen idee wat precies).

Maar nu de vraag: moet ik hem nog (een beetje) terug snoeien of beter van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@Teijgetje die komt er ook niet uit, helaas geen betere kwaliteit foto. Het zou ook nog een campanula soort kunnen zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb het ook geprobeerd met een stukje van je foto, maar kom zelf ook uit op een Waldsteinia/goudaardbeiAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLhoX-OuoxCU96avuj0F9zGYNV4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WasSeTJUmXOC2EmMZpooOcMw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door HyperTrophy op 24-04-2021 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Milo85

Het lijkt wel op de gewone dotterbloem. Heb ik ook in m'n tuin. Meestal geen bloemetjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCPAxMiYFIuYkHD8M3YVsufrA6U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eXpQay5JmN6mXLpd4dTB9tvC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Iemand ervaring met fijne halfverharding op tuinpaden, zoals dolomiet of (dat lijkt nu een hype te zijn) Achterhoeks Padvast? Op termijn wil ik denk ik de paden in mijn tuin vervangen, en op de foto's ziet het er allemaal prachtig uit. Ik neem aan dat het ook een stuk goedkoper is dan straten.

Maar als het na een paar jaar verandert in een modderpoel, of ervoor zorgt dat je altijd stof en vuil mee naar binnen loopt, is het misschien beter die optie weg te strepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Melmer

Hij zal het moeilijker krijgen door minder wortels met een (te) grote kroon.
Juist door snoeien kan hij zich focussen op wortelgroei.
Een bolacacia kan je in principe knotten alleen laat je de takken voor 5-10 cm staan waar bij een knotwilg je ze wegsnoeit tot op de stam.

[ Voor 31% gewijzigd door Teijgetje op 24-04-2021 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:15:
Iemand ervaring met fijne halfverharding op tuinpaden, zoals dolomiet of (dat lijkt nu een hype te zijn) Achterhoeks Padvast? Op termijn wil ik denk ik de paden in mijn tuin vervangen, en op de foto's ziet het er allemaal prachtig uit. Ik neem aan dat het ook een stuk goedkoper is dan straten.

Maar als het na een paar jaar verandert in een modderpoel, of ervoor zorgt dat je altijd stof en vuil mee naar binnen loopt, is het misschien beter die optie weg te strepen.
Goedkoper dan straten valt wel mee. De werkwijze is hetzelfde als met straatwerk. Het wordt ook wel eens gravier d'or genoemd. Ook dien je gewoon afschot toe te passen om dus een modderbad te voorkomen. Eenmaal aangetrilt kan het eigenlijk geen kant op en blijft het goed liggen. Mocht het gaan verzakken kan je er altijd nog een laag op gooien, net zoals bij grind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Melmer schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 07:35:
Gisteren heb ik een mooie bolacacia van de buurman gekregen en direct in onze voortuin gezet. Hij had hem nog niet gesnoeid omdat hij vertelde dat de boom het vorig jaar wat moeilijker had gehad (geen idee wat precies). Maar nu de vraag: moet ik hem nog (een beetje) terug snoeien of beter van niet?
Zoals @Teijgetje zegt: alles wat je verplant snoei je best terug zodat de plant het minder lastig krijgt.

Het verplanten is een hele shock, in veel gevallen wordt het wortelsysteem verstoord en ingekort. Dan moet de plant nog steeds evenveel water/voedingsstoffen op kunnen nemen, maar dat lukt natuurlijk niet... Je helpt 'm dus door een hoop groen weg te nemen waar geen vocht meer uit kan verdampen en dat niet meer gevoed moet worden. Kan 'ie lekker energie in wortelgroei steken, en dan pas weer in andere groei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
zo... tekenjetuin is flink duurder geworden. :(

Mijn account is verlopen (had 25 euro betaald voor een jaar) en nu zou ik 6 euro per maand kwijt zijn als ik voor een jaar kies. 72 euro dus...
Zou ik per maand betalen, dan €7,50.

Dat is een behoorlijke prijsverschil vergeleken met vorig jaar.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Grr, ik dacht vandaag in een paar uurtjes met het handje een sleuf te graven voor de electra richting zonnepanelen. Zelfs een speciale geulenschep voor gekocht.

Na een uur was ik welgeteld 1 meter verder :(

Maandag maar even met de electricien overleggen of via de kruipruimte geen optie is. Klei en wortels is geen toffe combinatie om doorheen te moeten.

[ Voor 7% gewijzigd door PaT op 24-04-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@PaT

Is een grondsleuvenfrees geen optie? Deze zijn ook te huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@pjot1 ja, dat is optie C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38
@Teijgetje @Slonzo Bedankt voor de duidelijke antwoorden! Ga ik hem snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Heeft iemand een idee wat er bij mij aan de voet van de tijmplant groeit? Het lijkt uit een plukje mos te komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiG6ZTuBxu9tuHH5H67AD14J8-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGqKrQGfmhWxw58oIxRMynNL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0y2MurZPLS7FbcT5_2l9F34yMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQjqeyf05HpP9kMyokrK0Kol.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan er niks over vinden wat een sluitend antwoord geeft en Google Lens kan er ook niets mee.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
bvk schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 17:26:
Heeft iemand een idee wat er bij mij aan de voet van de tijmplant groeit? Het lijkt uit een plukje mos te komen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan er niks over vinden wat een sluitend antwoord geeft en Google Lens kan er ook niets mee.
Mos kan ook in bloei staan 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik zag dat deze link ook in de OP stond, iemand ervaring met deze club of dit spul?

https://www.der-schnecken...Alu-Zink-20cm-x-15m-x-1mm

Ik wil een meter of 30 verzinkt gazonband kopen; verzendkosten vanuit Duitsland zijn best hoog, zelfs voor een pakket van 50 kg, rond de 70 euro. Ik zie ook wel een aanbieder in NL via Amazon maar de prijzen zijn daar veel hoger zodat dat nog duurder uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wij willen in onze voortuin iets van een bak maken met betonnen blokken (die van 15x15x60). Het moet iets met hoogteverschillen worden en daar hebben we iets van 3 x 3 meter ruimte voor en het moet vooral niet symmetrisch worden.

Op de een of andere manier lukt het niet om 'de' bak te tekenen. Zijn er hier nog mensen die leuke voorbeelden kennen? Uiteraard heb ik Pinterest enz allemaal al afgestruind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emzed

emzed

*

@PaT heb je misschien een foto van de situatie?
Je zou ook twee bakken kunnen doen van ca 100x100 (liefst een beetje mooi uitkomen met je blokken zodat je geen zaagwerk hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

emzed schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:45:
@PaT heb je misschien een foto van de situatie?
Je zou ook twee bakken kunnen doen van ca 100x100 (liefst een beetje mooi uitkomen met je blokken zodat je geen zaagwerk hebt)
Een oude streetview foto, maar goed.
Waar op de foto de buxus omheen staat moet dus iets met bakken gedaan gaan worden. Daarnaast blijft oprit.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@bvk
Weet je zeker dat er iets groeit? Lijkt eerder een gevallen vruchtenpit of muskaatnoot, al is het te rond.
Ligt het niet gewoon los?

Ik zie er wel twee lijnen in.
Misschien helpt dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxuMgDM1isP4KUtLWL5IbrTRiKQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qTZjwFBMoTBDkoUy7FdmcCuY.jpg?f=user_large

Maar om in dezelfde trend te blijven......
Weet iemand wat hier groeit? :+
De steen komt uit de sloot en er is een eierpakket op afgezet.
Was de keitjes aan het opzoeken ivm dat de hele berm op de schop gaat voor een nieuwe waterleiding.
Keitje ligt inmiddels weer onder water en heb ook het RAVON om determinatie gevraagd.
De eieren zijn half doorzichtig/half oranje en lopen puntig uit.

2x op de foto klikken voor groot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WoVUIrrbjiTs8lM8MH1m9UPCIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DR1XgrCkwXDc3AFLjIXGoPgM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:48

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Teijgetje schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:26:
@bvk
Weet je zeker dat er iets groeit? Lijkt eerder een gevallen vruchtenpit of muskaatnoot, al is het te rond.
Ligt het niet gewoon los?

Ik zie er wel twee lijnen in.
Misschien helpt dat?
Dat is gewoon een hydrokorrel... 8) Je moet kijken naar die 4 sprietjes met een kopje er achter. Maar ik ben er al achter dankzij @dragon2 , het is inderdaad mos wat in de bloei staat. Zie ook deze foto:

https://vroegevogels.bnnv...ty/fotos/planten/n-a/6821
[Afbeelding]

Maar om in dezelfde trend te blijven......
Weet iemand wat hier groeit? :+
Was de keitjes aan het opzoeken ivm dat de hele berm op de schop gaat voor een nieuwe waterleiding.
Keitje ligt inmiddels weer onder water en heb ook het RAVON om determinatie gevraagd.

[Afbeelding]
Je weet niet wat er allemaal in de sloot leeft aan vissen en/of amfibieën?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emzed

emzed

*

PaT schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:24:
[...]

Een oude streetview foto, maar goed.
Waar op de foto de buxus omheen staat moet dus iets met bakken gedaan gaan worden. Daarnaast blijft oprit.

***members only***
Ik denk dat bij de stijl van je huis zoiets mooi zou staan. Zie foto’s bij deze MP link: https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Op de grond dan grind, pachysandra, of siergras. In de bakken een ander siergras of een klein boompje. Persicaria doet het ook altijd mooi maar is niet wintergroen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:22

Superflip

*pwiet*

emzed schreef op zondag 25 april 2021 @ 07:18:
[...]

Ik denk dat bij de stijl van je huis zoiets mooi zou staan. Zie foto’s bij deze MP link: https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Op de grond dan grind, pachysandra, of siergras. In de bakken een ander siergras of een klein boompje. Persicaria doet het ook altijd mooi maar is niet wintergroen.
Ik vraag me echt af waarom je zoiets zou doen. Weer een stukje groen en volle grond dat weggaat. Ik zou eerder gaan voor een opbouw met schermbloemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:26:
@bvk Weet iemand wat hier groeit? :+

[Afbeelding]
Dat zijn vissen eitjes, maar welke soort geen idee. Geen vrijlegger, een grondel zou kunnen.

[ Voor 24% gewijzigd door dragon2 op 25-04-2021 08:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:39
Superflip schreef op zondag 25 april 2021 @ 07:47:
[...]

Ik vraag me echt af waarom je zoiets zou doen. Weer een stukje groen en volle grond dat weggaat. Ik zou eerder gaan voor een opbouw met schermbloemen.
Ik snap de trend van bestrating met plantenbakken ook niet. Qua onderhoud niet enorm veel beter en een 3D effect is met planten ook prima te bereiken. En in een hittegolf, bij veel regen of gewoon bij uit het raam kijken is elk beetje extra groen enorm prettig.

@PaT Misschien is het een idee om, voor eenzelfde effect wat lage beplanting rondom te zetten, zoals lavendel en een variatie van bodembedekkers, met misschien wat stepping stones ertussen. In het midden dan een wilde-bloemenperk, welke behoorlijk de hoogte in gaan. Eventueel kun je dan in het midden van dit perk nog een of twee klein blijvende fruitbomen zetten voor als in de winter de bloemen het niet (zo goed) meer doen.

Edit: linkje naar foto toegevoegd: https://pin.it/5769R5P

[ Voor 3% gewijzigd door Kevinns op 25-04-2021 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

emzed schreef op zondag 25 april 2021 @ 07:18:
[...]

Naar zo iets hebben we ook zitten kijken. Ik wil geen grind, dus dan valt de losse bak al een beetje af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-09 18:06
@PaT

Die combinatie is inderdaad niet leuk. Hier recent een gouden regen van 30 jaar oud weggehaald met de hand. Twee weekenden mee bezig geweest. Hij begon de bestrating te verdrukken. Wortels en kleigrond 😱

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
bvk schreef op zondag 25 april 2021 @ 00:36:
[...]

Dat is gewoon een hydrokorrel... 8)
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emzed

emzed

*

PaT schreef op zondag 25 april 2021 @ 08:41:
[...]

Naar zo iets hebben we ook zitten kijken. Ik wil geen grind, dus dan valt de losse bak al een beetje af..
Waarom valt de bak dan af? Ik zou de grond volgooien met bodem bedekkende geraniums of pachysandra igv schaduw. En dan mooie vaste planten in de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik geloof dat ik maar eens plaatjes moet delen met wat ik bedoel met 'bak'. Fijn dat er meegedacht wordt, helaas niet helemaal in dezelfde richting als ik zelf denk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-08 15:54
Wij zijn ook begonnen met het ontwerp van de tuin van onze nieuwbouwwoning. We hebben wat eerste schetsen, maar we twijfelen met name nog heel erg over de indeling / bestrating.
De achtertuin is circa 15 meter breed en 30 meter diep. Aan de rechterzijde willen wij achter de garage een overkapping plaatsen van 11x4 meter (waarvan het eerste stuk een fietsenhok is). En dan links achter in de hoek een schuur (werkplaats, tuingereedschap, aanhangwagen). Helemaal rechtsachter in de hoek hebben we 4 volwassen fruitbomen staan, die kunnen verplaatst worden, maar heeft niet de voorkeur.

Het leek ons leuk om het terras net achter de dubbel openslaande deuren te plaatsen, waarbij je eerst tussen 2 bordessen moeten lopen, zodat je het gevoel krijgt dat je de tuin in loopt.

Onze creativiteit houdt echter daar wel een beetje op. Daarom de vraag of 1 van jullie misschien nog een goed idee heeft qua indeling/ontwerp.

Hieronder wat foto's van hoe wij het (tot nu toe) in gedachten hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1snEK3NCmVmBDp0OiBbFjxwXvs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/c3pKql358g6zYNeHJWCdCyTq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIBhOw3Cv8vXC7EKjWdltvvOdl8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/R809ASgl0uTDJSE7tL1WLJFA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBw9aB3DNZlz_fDot6cEpTCt8wk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/05W8TOibfPXOB0zcy2ugwqps.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BL1u_pDt2HuoGPqHxdOBuf0QHHY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tOybfOQsURha3fHJi9zm5GyB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aj2dNdpd5NoQrTjAlH7dZkUln8o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/snQvWiqvwLUwYwjgvGGiG7XS.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
rolandmegens schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:29:
Onze creativiteit houdt echter daar wel een beetje op. Daarom de vraag of 1 van jullie misschien nog een goed idee heeft qua indeling/ontwerp.
Ik vind het geen gek ontwerp qua vlakindeling. Door de borders die naar het midden gaan krijg je wat stukken tuin die je niet direct kunt zien (mits iets meer hoogte, zie verderop), en dat maakt een tuin ruimtelijker.

Wat ik nog mis is de hoogte opbouw. Je hebt nu een vierkante bak (vooral veel gras en weinig hoogte opbouw tot de schutting). Ik zou langs alle schutting border maken, en zorgen dat er minimaal iets ter halve hoogte van de schutting groeit, met afwisseling qua vorm. Dus bijvoorbeeld een aantal keer een hoge grassoort, een groenblijvende struik, een grote varen, wat phloxen, en daartussen klimplanten zoals clematis, kamperfoelie, klimhortensia, evt. een klimroos op een plek die mooi in het zicht vanuit huis ligt. Daar voor kun je dan lager blijvend spul in de tuin zetten zoals hosta's, etc. etc., met daartussen bloembollen dat je tuin er in het voorjaar ook leuk uit ziet. Die hoogte opbouw zorgt dat het minder een vierkante bak wordt.

In de stukken die naar binnen gaan moet je ook aan het eind iets zetten dat iets hoger is, maar dan echt een blikvanger. Bijvoorbeeld in de eerste een kleine sier prunus die mooi bloeit in het voorjaar, en in de tweede een hibiscus die juist laat in de zomer bloeit.

Kijk ook vooral wat je zichtlijnen vanuit huis naar buiten zijn, en zorg dat je op iets moois kijkt, en dat je het gevoel hebt dat er nog meer achter zit (het gevoel dat je niet de hele tuin in een keer kunt zien maakt de ruimtelijkheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Helemaal eens met @LinuxMan. Die 2 bomen in het plantvak komen echt heel goed uit, dat zie je ook in het 4e plaatje (daar kijk je ongeveer vanuit huis).

Dat kunstje zou ik ook ergens rondom het terras doen, bijvoorbeeld bij die roze heg, daar is het nogal vlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 17:40
@Verwijderd Fijne afmetingen voor een nieuwbouwwoning! Kun je iets moois van maken.

Met betrekking tot de bestrating: mijn ervaring is dat je altijd de kortste weg neemt. Ik weet niet wat er in het schuurtje komt, maar als je daar vaak moet zijn dan denk ik dat iedereen de route via het gras zal nemen, en met een beetje pech krijg je dan olifantenpaadjes. Alternatief is dat je barrières maakt (water, hoogte) zodat je gedwongen wordt een omweg te nemen.

Ikzelf zou meer met tuinkamers werken; d.w.z. hoge hagen/struiken waardoor je niet kunt overzien wat er verder in de tuin is te beleven. Dan is bijv. je aanhangwagen uit het zicht. Verder vind ik het leuk als je een rondje kunt lopen door je tuin, zonder dat het 'heen en weer' wordt. Denk bijv. aan harde bestrating in rechte lijnen en een pad van houtsnippers dat rondloopt. Je kunt dan toe met veel minder bestrating dat je nu hebt. Maar ik denk dat dit grotendeels te maken heeft met smaak (overzichtelijke tuin vs spannende tuin).

Verder de tip om in je tuin meer ruimte te maken voor biodiversiteit. Daar is nu percentueel erg weinig ruimte voor. Dat kan zoals eerder werd voorgesteld door klimmers, maar je kunt ook meer grond daarvoor bestemmen. Denk aan bomen (bijenboom, esdoorn), een stuk inzaaien met eenjarige bloemen, een groter stuk met bodembedekkers als geranium, of een gedeelte met water (vijver/poeltje).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:54
Wil van de week beginnen met kippen! Al goed gekeken naar een ren + hok. Zit te denken aan een ren van schapenhek en misschien dit hok :

https://www.welkoop.nl/wi...ash-190x79x129-cm_1207565

Wil het in een L vorm maken, beginnen naast het speeltoestel en dan stukje naar links.

Qua soort lijkt het de Zijdehoen te worden. Iemand nog tips die al kippen heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjDsI0nqeqFrNR-NDEFjR4LhyzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nz19x92dDYihLcK8bHB7xgjA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7qt0S5JfGv9IhxmQGfHzaQqRbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ND8ZCpv74lR7VcsSgxIARmYg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Wackmack schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:04:
Wil van de week beginnen met kippen! Al goed gekeken naar een ren + hok. Zit te denken aan een ren van schapenhek en misschien dit hok :

Wil het in een L vorm maken, beginnen naast het speeltoestel en dan stukje naar links.

Qua soort lijkt het de Zijdehoen te worden. Iemand nog tips die al kippen heeft?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou o.a. denken aan:
Ophokplicht: die ren is veel te klein om kippen lang in te houden, maar bij ophokplicht zoals nu moet het wel (niet dat iedereen het doet). Wat ga je verder doen qua ruimte? Iedere dag loslaten? Ga je die schapenren overdekken met een net of gaas? Als je toch een ren/uitloop hebt, waarom dan zo'n hok met ren, waarom niet zonder?
Hok: makkelijk schoonmaken is ERG fijn. Hok op sta hoogte bv.
Een automatische deur evt later kunnen toevoegen is ook erg fijn (bij mijn hok kan dat eigenlijk niet).
Zorg dat eten en drinken overdekt staan ivm ongedierte en vogelgriep.
Hout is gevoelig voor vogelmijt, dus kies er 1 met zo weinig mogelijk kieren en dan binnenkant hok regelmatig witten met klaxo
Roofdierveiligheid: zorg dat je hok en liefst ook je ren/tuin roofdierveilig is. Ratten, marters, egels, vossen, roofvogels, kraaien, katten, loslopende honden enz. Ook fijn, maar lastig: muisvrij en musvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Superflip schreef op zondag 25 april 2021 @ 07:47:
[...]

Dit inderdaad, daarnaast is het ook echt afzichtelijk lelijk, maar dat is mijn persoonlijke mening :+

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:05

A13X

Dude

rolandmegens schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:29:
Wij zijn ook begonnen met het ontwerp van de tuin van onze nieuwbouwwoning. We hebben wat eerste schetsen, maar we twijfelen met name nog heel erg over de indeling / bestrating.
De achtertuin is circa 15 meter breed en 30 meter diep. Aan de rechterzijde willen wij achter de garage een overkapping plaatsen van 11x4 meter (waarvan het eerste stuk een fietsenhok is). En dan links achter in de hoek een schuur (werkplaats, tuingereedschap, aanhangwagen). Helemaal rechtsachter in de hoek hebben we 4 volwassen fruitbomen staan, die kunnen verplaatst worden, maar heeft niet de voorkeur.

Het leek ons leuk om het terras net achter de dubbel openslaande deuren te plaatsen, waarbij je eerst tussen 2 bordessen moeten lopen, zodat je het gevoel krijgt dat je de tuin in loopt.

Hieronder wat foto's van hoe wij het (tot nu toe) in gedachten hebben.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Waar wij hier veel plezier van hebben zijn meerdere hoekjes/plekken om te kunnen zitten. Wij hebben nu 3 terrassen en dat worden er uiteindelijk 4. Ons favoriete terras in de zomer is er eentje die overdekt word door 3 dak plantanen. Daaronder is het namelijk heerlijk vertoeven als het heet is. Dan zit je ook weer vanuit een andere hoek naar je tuin te kijken. Zo'n terras zou je op de plek van de fruitbomen kunnen maken, die je dan weer bv langs de rechter schutting zou kunnen zetten.

Awesome

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20
Wackmack schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik weet niet waar je woont en of je veel last hebt van o.m. vossen? Een schapenhek klinkt en staat leuk, hier ook gehad, maar is 0 effectief tegen vossen. Wij zijn uiteindelijk na een vosbezoek overgegaan tot het bouwen van een dichte ren met volièregaas om te voorkomen dat er vaker een slagveld/slachtveld in de ren ligt.
Wat nachthok betreft: wij hebben een klein schuurtje gebruikt. Superveel ruimte in het nachthok, volledig aan te passen naar wat je wensen zijn. We hebben dat van binnen geverfd met een bus sikkens die we over hadden, geen last gehad, ever, van bloedmijt etc. Zelf een luikje zagen en een automatische opener erin, protip: https://www.chickenguard.com/?lang=nl. Zitstok is een balk van de houtboer, let op dat die geen scherpe hoeken heeft, wij gebruiken een lat zoals deze https://www.karwei.nl/ass...engte-ca-210-cm/p/B241722
Trapbak met voerkorrels erin van de kippenhuis: https://www.kippenhuis.nl/drinkbak-voerbak/trapbak-kippen, hoe groter hoe minder vaak bij te vullen. Wij gebruiken een paar metalen hondenvoerbakken verspreid in de ren met water erin.
Vergeet de legnesten niet! Schuine bovenkant anders slapen (en mesten) ze erop. Zaagsel op de grond onder de zitstok, het zal je verbazen hoeveel mest er uit zo'n kip komt ;)

Volgens mij is de ophokplicht niet echt relevant voor hobby/thuis kippenhouders met een paar kipjes :)

Als je nog meer wil weten hoor ik het wel!

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Pagina: 1 ... 71 ... 188 Laatste