Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 72 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:19

OMX2000

By any means necessary...

PaT schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:24:
Hier is de eerste fase van de grote tuinverbouwing begonnen. De oude berging is afgebroken en daar komt een flinke jongen voor terug. De wat bijzondere vorm komt omdat er op dit dak 14 zonnepanelen moeten komen.

Helaas waren de mannen die het bouwen nodig bij een andere klus, dus hopelijk wordt maandag alles afgewerkt.
Het linker deel wordt berging (en krijgt dus nog een wand) en het rechter deel wordt een plek voor de loungeset met vuurtafel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Mag ik vragen wat het ongeveer kost. Balpark dus.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

OMX2000 schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:14:
[...]

Ziet er goed uit! Mag ik vragen wat het ongeveer kost. Balpark dus.
Hiervoor ben je bijna 10k verder, inclusief plaatsing

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:51
dragon2 schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:26:
[...]

Ik zou o.a. denken aan:
Ophokplicht: die ren is veel te klein om kippen lang in te houden, maar bij ophokplicht zoals nu moet het wel (niet dat iedereen het doet). Wat ga je verder doen qua ruimte? Iedere dag loslaten? Ga je die schapenren overdekken met een net of gaas? Als je toch een ren/uitloop hebt, waarom dan zo'n hok met ren, waarom niet zonder?
Hok: makkelijk schoonmaken is ERG fijn. Hok op sta hoogte bv.
Een automatische deur evt later kunnen toevoegen is ook erg fijn (bij mijn hok kan dat eigenlijk niet).
Zorg dat eten en drinken overdekt staan ivm ongedierte en vogelgriep.
Hout is gevoelig voor vogelmijt, dus kies er 1 met zo weinig mogelijk kieren en dan binnenkant hok regelmatig witten met klaxo
Roofdierveiligheid: zorg dat je hok en liefst ook je ren/tuin roofdierveilig is. Ratten, marters, egels, vossen, roofvogels, kraaien, katten, loslopende honden enz. Ook fijn, maar lastig: muisvrij en musvrij.
De ren is natuurlijk te klein, daarom maak ik de ren van het schapenhek, van ongeveer 10m2. Automatische deur sowieso goede toevoeging.

Moet je in een woonwijk echt rekening houden met vossen, enz? Wil eigenlijk nog niet beginnen met een ren die al helemaal dicht is. Met een goed nachthok i.c.m. automatische deur, kom ik volgens mij een heel eind.

Wist trouwens niet, dat je bij een Zijdehoen de kippen zo klein koopt, leuk als kuikens voor de kippen.
Bockelaar schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:57:
[...]

Ik weet niet waar je woont en of je veel last hebt van o.m. vossen? Een schapenhek klinkt en staat leuk, hier ook gehad, maar is 0 effectief tegen vossen. Wij zijn uiteindelijk na een vosbezoek overgegaan tot het bouwen van een dichte ren met volièregaas om te voorkomen dat er vaker een slagveld/slachtveld in de ren ligt.
Wat nachthok betreft: wij hebben een klein schuurtje gebruikt. Superveel ruimte in het nachthok, volledig aan te passen naar wat je wensen zijn. We hebben dat van binnen geverfd met een bus sikkens die we over hadden, geen last gehad, ever, van bloedmijt etc. Zelf een luikje zagen en een automatische opener erin, protip: https://www.chickenguard.com/?lang=nl. Zitstok is een balk van de houtboer, let op dat die geen scherpe hoeken heeft, wij gebruiken een lat zoals deze https://www.karwei.nl/ass...engte-ca-210-cm/p/B241722
Trapbak met voerkorrels erin van de kippenhuis: https://www.kippenhuis.nl/drinkbak-voerbak/trapbak-kippen, hoe groter hoe minder vaak bij te vullen. Wij gebruiken een paar metalen hondenvoerbakken verspreid in de ren met water erin.
Vergeet de legnesten niet! Schuine bovenkant anders slapen (en mesten) ze erop. Zaagsel op de grond onder de zitstok, het zal je verbazen hoeveel mest er uit zo'n kip komt ;)

Volgens mij is de ophokplicht niet echt relevant voor hobby/thuis kippenhouders met een paar kipjes :)

Als je nog meer wil weten hoor ik het wel!
Goeie tip voor de bloedmijt, zal ik zeker nakijken. Ook even het hok op banden leggen.

@Bockelaar @dragon2 Hebben jullie misschien nog wel een tip voor een mooi hok? Kijk nu voornamelijk bij Welkoop. Budget rond de 500e. Wat jullie al zeiden, vooral alles op stahoogte. Nogmaals dank voor de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-09 18:52
Wackmack schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:04:
Wil van de week beginnen met kippen! Al goed gekeken naar een ren + hok. Zit te denken aan een ren van schapenhek en misschien dit hok :

https://www.welkoop.nl/wi...ash-190x79x129-cm_1207565

Wil het in een L vorm maken, beginnen naast het speeltoestel en dan stukje naar links.

Qua soort lijkt het de Zijdehoen te worden. Iemand nog tips die al kippen heeft?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben zijdehoenders gehad. Inmiddels allemaal gedoneerd aan fanatiekelingen in de buurt waar ze meer ruimte (boerderijen) hebben en de aandacht krijgen die ze verdienen.

De erfenis van de kippen zijn ratten. De bestrijder komt elk voorjaar om de nestjes van de ratten voor te zijn.

Weet je zeker dat je kippen wil in dat kleine tuintje?

Het klinkt allemaal heel romantisch, maar je tuin wordt 1 grote stront bende en het houden en verzorgen van kippen kost echt heel veel tijd en energie ben ik achter gekomen.

Je ‘strakke’ tuin wordt er ook 1 grote bende van. En je kan wekelijks de stront van je terras schrobben.

Het klinkt allemaal heel negatief, en er zitten ook leuke kanten aan. De kippen rende altijd vrolijk achter ons aan als we in de tuin bezig waren, super leuk. Maar als je dat wilt kun je beter een hond nemen, dat is minder werk dan een horde kippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
B-lex schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:13:
[...]

Wij hebben zijdehoenders gehad. Inmiddels allemaal gedoneerd aan fanatiekelingen in de buurt waar ze meer ruimte (boerderijen) hebben en de aandacht krijgen die ze verdienen.

De erfenis van de kippen zijn ratten. De bestrijder komt elk voorjaar om de nestjes van de ratten voor te zijn.

Weet je zeker dat je kippen wil in dat kleine tuintje?

Het klinkt allemaal heel romantisch, maar je tuin wordt 1 grote stront bende en het houden en verzorgen van kippen kost echt heel veel tijd en energie ben ik achter gekomen.

Je ‘strakke’ tuin wordt er ook 1 grote bende van. En je kan wekelijks de stront van je terras schrobben.

Het klinkt allemaal heel negatief, en er zitten ook leuke kanten aan. De kippen rende altijd vrolijk achter ons aan als we in de tuin bezig waren, super leuk. Maar als je dat wilt kun je beter een hond nemen, dat is minder werk dan een horde kippen.
Lol, als je dit al een tuintje al noemt :+ . Maar ga het zeker proberen, volgens mij valt het allemaal wel mee, als je er natuurlijk dagelijks tijd aan besteed. Moet goed komen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 17:40
Bockelaar schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:57:
[...]
Zelf een luikje zagen en een automatische opener erin, protip: https://www.chickenguard.com/?lang=nl.
Ziet er goed uit, maar dat moet toch zelf te maken/tweaken zijn? Microcontroller + servo? Bij ons speelt het nu nog niet omdat we nog geen ren hebben buiten het hok, maar dat plan is er wel en dan dacht ik het zo op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 21:20
Als je je kippen gewoon in de ren houdt blijft de rest van de tuin gewoon Jan des Bouvrie wit als je dat wil hoor. En eten en drinken is wat ik al aangaf: voldoende neerzetten en je kan rustig een lang weekend weg, een midweek zelfs. En als je je buurman tipt raapt die graag de eitjes hoor.
Ratten heb ik niet, muizen wel, dat is bijna niet te voorkomen, mja die zitten in de rest van de buurt ook wel.
Als je twijfelt of de vos wel voorkomt in de dorpen/steden, check deze eens en bedenk dat het een zeer schuw beest is ;) https://waarneming.nl/species/428/observations/?

Wij hebben destijds een tuinhuisje van marktplaats afgehaald (gratis afhalen/zelf uit elkaar halen). Nu we een nieuwe schuur hebben gebouwd (4x9) hebben we daarin een nachthok gemaakt met zitstok en legnesten en luikje naar buiten.
Ikzelf pak een keer in de zoveel tijd de bats en schep het zaagsel met mest weg, nieuw zaagsel erop en klaar, 10 minuten werk voor 14 kippen, minder dan 1x per maand.
jandufeu schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:35:
[...]
Ziet er goed uit, maar dat moet toch zelf te maken/tweaken zijn? Microcontroller + servo? Bij ons speelt het nu nog niet omdat we nog geen ren hebben buiten het hok, maar dat plan is er wel en dan dacht ik het zo op te lossen.
sure, heb er ooki naar zitten kijken met een raspberry of een arduino en zo, maar deze is toch echt een stukje robuuster dan zelf-knutsel. Onderschat niet hoeveel stof er in een nachthok zit.
Heb er dan wel weer een ledstrip inhangen die vanaf 30 minuten voor zonsopgang tot 30 minuten na zonsondergang aan is, zeker in de winter is dat wel nodig wil je nog iets van een ei aantreffen.
btw: zijdehoenders zijn snel broeds denk ik, weet je zeker dat je dat wil? ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Bockelaar op 26-04-2021 12:44 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Bockelaar schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:42:
Als je je kippen gewoon in de ren houdt blijft de rest van de tuin gewoon Jan des Bouvrie wit als je dat wil hoor. En eten en drinken is wat ik al aangaf: voldoende neerzetten en je kan rustig een lang weekend weg, een midweek zelfs. En als je je buurman tipt raapt die graag de eitjes hoor.
Ratten heb ik niet, muizen wel, dat is bijna niet te voorkomen, mja die zitten in de rest van de buurt ook wel.
Als je twijfelt of de vos wel voorkomt in de dorpen/steden, check deze eens en bedenk dat het een zeer schuw beest is ;) https://waarneming.nl/species/428/observations/?

Wij hebben destijds een tuinhuisje van marktplaats afgehaald (gratis afhalen/zelf uit elkaar halen). Nu we een nieuwe schuur hebben gebouwd (4x9) hebben we daarin een nachthok gemaakt met zitstok en legnesten en luikje naar buiten.
Ikzelf pak een keer in de zoveel tijd de bats en schep het zaagsel met mest weg, nieuw zaagsel erop en klaar, 10 minuten werk voor 14 kippen, minder dan 1x per maand.

[...]

sure, heb er ooki naar zitten kijken met een raspberry of een arduino en zo, maar deze is toch echt een stukje robuuster dan zelf-knutsel. Onderschat niet hoeveel stof er in een nachthok zit.
Heb er dan wel weer een ledstrip inhangen die vanaf 30 minuten voor zonsopgang tot 30 minuten na zonsondergang aan is, zeker in de winter is dat wel nodig wil je nog iets van een ei aantreffen.
btw: zijdehoenders zijn snel broeds denk ik, weet je zeker dat je dat wil? ;)
Oftewel minder vaak eieren? Vind dit wel het mooiste ras. Weet jij een beter alternatief?

[ Voor 18% gewijzigd door Wackmack op 26-04-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
ik zou niet zo snel een nachthok met ren eraan kopen eerlijk gezegd. Ik zou gaan voor een nachthok en met palen (ronde palen en een slagmuts FTW!) en wat gaas een ren maken aan het hok. Hier vindt je wat voorbeelden en snap je waarom ik uitkwam op een tuinhuis/schuurtje https://www.kippenrenspec...%5B0%5D=pluimvee_type%3A3
Wat veel mensen ook wel doen is een kunststof tuinhuisje kopen zoals https://www.karwei.nl/ass...nor-46-tuinhuis/p/B382664
Let wel op dat je zo'n hok op stenen plaatst, anders graven allerlei beesten zich eronderdoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Bockelaar op 26-04-2021 12:56 ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Bockelaar schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:55:
ik zou niet zo snel een nachthok met ren eraan kopen eerlijk gezegd. Ik zou gaan voor een nachthok en met palen (ronde palen en een slagmuts FTW!) en wat gaas een ren maken aan het hok. Hier vindt je wat voorbeelden en snap je waarom ik uitkwam op een tuinhuis/schuurtje https://www.kippenrenspec...%5B0%5D=pluimvee_type%3A3
Wat veel mensen ook wel doen is een kunststof tuinhuisje kopen zoals https://www.karwei.nl/ass...nor-46-tuinhuis/p/B382664
Let wel op dat je zo'n hok op stenen plaatst, anders graven allerlei beesten zich eronderdoor.
Die bovenste gaan nog wel maar vind de onderste echt heel lelijk. Naja, even kijken hoe een hok gaat van de Welkoop gaat. Mocht het na een tijdje gaan irriteren, dan laat ik wel een hok maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:33
Wackmack schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:54:
[...]

Moet je in een woonwijk echt rekening houden met vossen, enz?
Jawel, ik woon midden in Almere, met de corona crisis en de stilte op straat zien we hier vaker wild voorbij lopen (op de Ring voordeur bel camera) waaronder vossen en een marter (helaas ook ratten gezien) midden in bewoond gebied.
Ik zou als ik jou was geen risico lopen, je krijgt gegarandeerd bezoek van deze of gene, het kan lonen een camera ergens te bevestigen om een oog in het zeil te kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-08 15:54
Bedankt voor alle feedback iedereen!
Ik had de bloemen/struiken inderdaad nog niet echt ingetekend, die grote roze vlakken waren puur even om vlug wat kleur in de plattegrond te zetten. Als de indeling grotendeels rond is wil ik in meer detail de beplanting in gaan tekenen :)

@LinuxMan @Cheesy
Goede punten, ik zal de tekening aanpassen met onderstaande:
• Bordes linkerzijde over hele lengte
• Op diverse plekken wat hoogte verschillen ivm planten/struiken/boompjes (met name bij bordes, en net bij het bordes achter het terras

@jandufeu
Ik zit inderdaad in de twijfel ivm het looppad naar achter. Logischerwijs zou ik aan de linkerzijde ook een pad naar achteren willen, maar ik heb hiervoor nog geen goede oplossing kunnen bedenken. Met houtsnippers zo’n pad naar achteren leggen is inderdaad wel een goed idee. Ik zat ook al te denken aan stapstenen of iets dergelijks.
De aanhangwagen uit het zicht halen is inderdaad een erg goede. Ik wil hoogst waarschijnlijk sowieso 2 houten openslaande deuren er voor plaatsen, maar moet dan nog kijken of ik het schuurtje achter nog iets meer wil afschermen (al moet ik er wel nog met de aanhangwagen bij kunnen).

@A13X
Een derde zitplek is eigenlijk wel slim inderdaad. Maar dan neig ik eigenlijk meer aan linksachter in de tuin (of links halverwege). De linkerzijde is namelijk het zuiden, dus dan zou dat een extra mooi plekje zijn om in de schaduw te zitten. Ik zal eens kijken of ik iets moois kan intekenen daar met Dak Plantanen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:28

A13X

Dude

rolandmegens schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:18:
Bedankt voor alle feedback iedereen!
Ik had de bloemen/struiken inderdaad nog niet echt ingetekend, die grote roze vlakken waren puur even om vlug wat kleur in de plattegrond te zetten. Als de indeling grotendeels rond is wil ik in meer detail de beplanting in gaan tekenen :)

@LinuxMan @Cheesy
Goede punten, ik zal de tekening aanpassen met onderstaande:
• Bordes linkerzijde over hele lengte
• Op diverse plekken wat hoogte verschillen ivm planten/struiken/boompjes (met name bij bordes, en net bij het bordes achter het terras

@jandufeu
Ik zit inderdaad in de twijfel ivm het looppad naar achter. Logischerwijs zou ik aan de linkerzijde ook een pad naar achteren willen, maar ik heb hiervoor nog geen goede oplossing kunnen bedenken. Met houtsnippers zo’n pad naar achteren leggen is inderdaad wel een goed idee. Ik zat ook al te denken aan stapstenen of iets dergelijks.
De aanhangwagen uit het zicht halen is inderdaad een erg goede. Ik wil hoogst waarschijnlijk sowieso 2 houten openslaande deuren er voor plaatsen, maar moet dan nog kijken of ik het schuurtje achter nog iets meer wil afschermen (al moet ik er wel nog met de aanhangwagen bij kunnen).

@A13X
Een derde zitplek is eigenlijk wel slim inderdaad. Maar dan neig ik eigenlijk meer aan linksachter in de tuin (of links halverwege). De linkerzijde is namelijk het zuiden, dus dan zou dat een extra mooi plekje zijn om in de schaduw te zitten. Ik zal eens kijken of ik iets moois kan intekenen daar met Dak Plantanen.
Zeker doen! (snoeien is wel aardig wat werk, maar is de schaduw zeker waard!)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EdFAxmBl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VCdLO17l.jpg

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quickdust
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-08 07:17
Ik ben nog op zoek naar één aanvulling in de tuin. Een bloeiende klimplant die 2,5m omhoog en eventueel 2,5m naar rechts kan gaan. Uiteraard begrijp ik dat dat de nodige aandacht vraagt en een meerjarenplan is, maar ben benieuwd welke planten in mijn situatie geschikt zijn.

De plant zou van maart tot september de volle zon krijgen van 10:00-16:30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvKMloCTtw2pIEfZ02-z8evhI5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAOlmWczk9TIpblyoMTnFWpv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:00
Wij hebben een witte regen die daar geen probleem mee zou hebben.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:56
Quickdust schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:36:
Ik ben nog op zoek naar één aanvulling in de tuin. Een bloeiende klimplant die 2,5m omhoog en eventueel 2,5m naar rechts kan gaan. Uiteraard begrijp ik dat dat de nodige aandacht vraagt en een meerjarenplan is, maar ben benieuwd welke planten in mijn situatie geschikt zijn.

Blauwe regen is altijd goed voor dat soort situaties. Is makkelijk te leiden, en volle bloei in het voorjaar (hij begint hier nu net te bloeien).

Als je de hele zomer door bloemen wil zou je een sterke variëteit klimroos kunnen neerzetten. Is wel meer werk om die ook mooi horizontaal te geleiden, en rozen zijn algemeen iets moeilijkere planten. Onze klimroos begint nu met de eerste knoppen, en bloeit door tot september.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Quickdust Een druif. Heb je ook nog wat van het resultaat.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Maasluip schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:14:
@Quickdust Een druif. Heb je ook nog wat van het resultaat.
lekker zitten met alle wespen die in september op bezoek komen om de suiker te eten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:13
Bockelaar schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:19:
[...]

lekker zitten met alle wespen die in september op bezoek komen om de suiker te eten ;)
Echt???

Ik heb net druiven en kiwibessen geplant. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08

franssie

Save the albatross

Topicstarter
banaliteit schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:21:
[...]

Echt???

Ik heb net druiven en kiwibessen geplant. :/
Hangt heel erg af van het aanbod in je buurt/regio of ze het de moeite waard vinden om bij jou te oogsten.

Ik heb er niet veel last van maar de meeste bloeiers in onze tuin zijn vroegbloeiers. Wat ik wel merk is dat het teak hardhout van mijn tuinsets van goede kwaliteit is - als ze nesten gaan bouwen dan moet dat onderop even in de olie omdat ze het gewoon weg kauwen, dan zijn ze nog niet agrresief dus veel last heb ik er niet van maar als ze een broekspijp invliegen en bekneld worden - laten we daar niet lang bij stil staan :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-09 14:58
Bockelaar schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:19:
[...]

Zolang als je geen rottend fruit op de grond laat liggen is er niks aan de hand...

Zodra de trossen zichtbaar worden 50% er uitknippen. De rest zal dan sneller en beter rijpen. Als je er dan een beetje allert met optijd plukken / op eten heb je weinig of geen last van wespen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 22:54

de Peer

under peer review

Quickdust schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:36:

[Afbeelding]
Misschien is een Toscaanse Jasmijn iets? Is wel een langzame groeier dus je moet wel geduld hebben ;)
Wel mooi wintergroen i.t.t. de blauwe regen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_wRPO08nMadWILF6CMPlh11uPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/41YB1QE0PxnsLrdkGYqSSLxN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hA-SWEJnOWzcjzPfR3BcmyK9H_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DkPLe5pzH7JSOLvE32PpAVdh.jpg?f=fotoalbum_large

We zochten naar wat plantjes voor wat meer privacy met de achter buurman en de bekende red Robin gevonden. Direct op de goede hoogte 2-2.5m!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-09 14:58
barry86 schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:52:
[Afbeelding]

We zochten naar wat plantjes voor wat meer privacy met de achter buurman en de bekende red Robin gevonden. Direct op de goede hoogte 2-2.5m!
Prachtige struik! Als je hem wat sneller dicht wil hebben kun je wel het beste de toppen er uit knippen. Hij zal dan automatisch meer de breedte in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Inderdaad! We zijn van plan nog meer te gaan halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quickdust
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-08 07:17
Hmm, dat heeft wel wat. Voor de rest weinig wintergroen in de tuin. Ben wel verbaasd over de kleine uitsparing die de plant nodig heeft uit je terras. Haalt de plant daar genoeg voeding en water onder weg?
de Peer schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:17:
[...]

Misschien is een Toscaanse Jasmijn iets? Is wel een langzame groeier dus je moet wel geduld hebben ;)

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Quickdust schreef op maandag 26 april 2021 @ 23:19:
Hmm, dat heeft wel wat. Voor de rest weinig wintergroen in de tuin. Ben wel verbaasd over de kleine uitsparing die de plant nodig heeft uit je terras. Haalt de plant daar genoeg voeding en water onder weg?

[...]
Ja hoor. Bij het planten heb ik er flink wat potgrond in gedaan. Daarna kun je af en toe wat tuinmest erin strooien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:02
de Peer schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:17:
[...]

[Afbeelding]
Mooi! Bij mij heeft ie de strenge vorst nauwelijks overleefd, alles werd bruin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 19:43
Teijgetje schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:26:
[
Maar om in dezelfde trend te blijven......
Weet iemand wat hier groeit? :+
De steen komt uit de sloot en er is een eierpakket op afgezet.
Was de keitjes aan het opzoeken ivm dat de hele berm op de schop gaat voor een nieuwe waterleiding.
Keitje ligt inmiddels weer onder water en heb ook het RAVON om determinatie gevraagd.
De eieren zijn half doorzichtig/half oranje en lopen puntig uit.

2x op de foto klikken voor groot
[Afbeelding]
Lijkt op dezelfde eitjes die hier staan https://duikeninbeeld.tv/eieren-zoeken-in-zoet-water/

Daar zeggen ze eitjes van de marmergrondel

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:29
@Bo0bz
Dat lijkt er inderdaad op. Dank.
Op deze foto staat/ligt er een mannetje bij.
Afbeeldingslocatie: https://onderwaterinleiden.nl/images/afb/onderwater/marmergrondel-onderwater/onderwaterinleiden_broedzorg_marmergrondel.jpg

Bewaken is er bij mij niet meer bij, de steen ligt heel ergens anders dan dat hij er uit kwam.
Dat bij mij de oranje bolletjes onderin zitten heeft denk ik met de zwaartekracht te maken. Op mijn foto fotografeer ik van bovenaf en is het afzetvlak horizontaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 27-04-2021 10:40 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
dragon2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:49:
Yay ik heb nieuwe tuinvrouwen! 🥰
Ze zijn direct begonnen met ongediertebestrijding en met mosverwijdering.

4 Rhode Island Red krieldametjes (Echo, Delta, Juliett en India)
[Afbeelding]

Barnevelder kriel goud dubbelgezoomd Charlie (Oftwel QueenB****):
[Afbeelding]

Barnevelder kriel zilver dubbelgezoomd Sierra:
[Afbeelding]
Hah vandaag voor het eerst 4 eitjes 😍

2x rhode island red, 2x Barnevelder.
Nu de andere 2 RIR's nog even zien te porren 😜

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYhyf3XSH11Gr2UlElQ03ooiBYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3IyDdhrJJmvCc8x4NZufyN4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
dragon2 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 18:48:
[...]

Hah vandaag voor het eerst 4 eitjes 😍

2x rhode island red, 2x Barnevelder.
Nu de andere 2 RIR's nog even zien te porren 😜

[Afbeelding]
offtopic:
Ik zie die “hold & speak” knop en ben direct benieuwd: praat je ook met je kippen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
cryptapix schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:27:
[...]

offtopic:
Ik zie die “hold & speak” knop en ben direct benieuwd: praat je ook met je kippen?
Alleen: 'NEE', 'kom maar dames', en,'schiet op je nachthok in' 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:56
tiswat schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 06:51:
[...]

Mooi! Bij mij heeft ie de strenge vorst nauwelijks overleefd, alles werd bruin.
hier ook, aan de voet komt het groen weer op, dus de plant heeft het wel overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Quickdust schreef op maandag 26 april 2021 @ 23:19:

[...]
Ik zou gaan voor een Clematis Avalanche. Die is wintergroen én winterhard en groeit vrij rap!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-09 13:04
Ik ben ook weer eens in de tuin bezig. Ik ben de doorn in het oog van vele buren aan het weghalen. Het was een tijdelijke situatie die om financiele redenen gewoon niet eerder gedaan kon worden.

Zie hier het beruchte 'groene doek' van de buurt. Het is een ongeveer 30 meter lang groen doek om er voor te zorgen dat we in de tuin konden zitten, zondder dat we elk hondsgezeik bekeken werden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLJDp3mm3_1uoV65Y52sKS8z_II=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7Fji7FAcvSem05BQHoHQdqL.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben op de omgespitte grond onderin de foto een zwembad staan en mijn dochter van 16 gaf aan dat ze niet meer wilde zwemmen als iedereen haar zomaar kon zien. Snap ik..

2 jaar later en weer wat budget voor de tuin gemaakt, is dus het doek ondertussen verwijderd en zijn we het aan het vervangen voor een schutting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQRzYJk4vW76F1q7R0W7wbSSek4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYNb0Phkk3M5ohwQIzywMJAd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbHrAvJItepV1ZCbziEFoLbfDfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sq1tsLn3er2MOHhh4UmOfG7C.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn nu halverwege. Aan de binnenkant komt op sommige plekken klimop tegen rekken (op eerste bovenstaande foto het 2e paneel van links) die we er tussen zetten. De rekken heb ik nog wel bedekt met hetzelfde 'groene doek', zodat we wel prive kunnen zitten.

Leuk klusje, maar per paal kost het ongeveer anderhalf uur de tijd om te zetten, aangezien er zoveel wortels en stenen in de grond zitten, dat is echt niet meer grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

sorted.bits schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:18:
Ik ben ook weer eens in de tuin bezig. Ik ben de doorn in het oog van vele buren aan het weghalen. Het was een tijdelijke situatie die om financiele redenen gewoon niet eerder gedaan kon worden.

Zie hier het beruchte 'groene doek' van de buurt. Het is een ongeveer 30 meter lang groen doek om er voor te zorgen dat we in de tuin konden zitten, zondder dat we elk hondsgezeik bekeken werden:

[Afbeelding]

We hebben op de omgespitte grond onderin de foto een zwembad staan en mijn dochter van 16 gaf aan dat ze niet meer wilde zwemmen als iedereen haar zomaar kon zien. Snap ik..

2 jaar later en weer wat budget voor de tuin gemaakt, is dus het doek ondertussen verwijderd en zijn we het aan het vervangen voor een schutting.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

We zijn nu halverwege. Aan de binnenkant komt op sommige plekken klimop tegen rekken (op eerste bovenstaande foto het 2e paneel van links) die we er tussen zetten. De rekken heb ik nog wel bedekt met hetzelfde 'groene doek', zodat we wel prive kunnen zitten.

Leuk klusje, maar per paal kost het ongeveer anderhalf uur de tijd om te zetten, aangezien er zoveel wortels en stenen in de grond zitten, dat is echt niet meer grappig.
Haha, herkenbaar. En goed bezig.

Wij doen het hier ook wat gefaseerder dan blijkbaar gebruikelijk is in de wijk. Ligt een aardige bult aarde in de voortuin in afwachting van de stratenmaker begin juli.

Het zal mij verder aan mijn reedt roesten. Ik vertik het om mijn hypotheek te verhogen voor de aanpassingen op en rond mijn woning waardoor eea sneller zou gaan dan dat nu het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Heel herkenbaar. Zo hadden wij het eerste jaar de voortuin leeggehaald omdat alle struiken overwoekerd waren. Op de kale vlakte hebben we toen een moestuin gemaakt (m.n. aardappels & tomaten). Dat viel ook niet in goede aarde bij de buurt. Een voortuin diende een siertuin te zijn...

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:12
Inmiddels nadert de tuin hier zijn voltooiing. Wat wel lekker is, want we werden onderhand wel gek van de roetpieten aan het einde van dag die door het hele huis afdrukken van zwarte handjes en voetjes achter lieten :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:44
@koentjuh Ziet er leuk uit! Maar ik zou wel nadenken over een afdekking voor de zandbak, anders wordt dat straks de wc voor alle katten uit de buurt. Tip van een vader met ook een zandbak voor zijn kinderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:50
de Peer schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:24:
[...]

Ziet er uit als uitdroging door de bemesting. Heb je na de bemesting wel overdadig meerdere malen gesproeit?
Ik ben bang dat het uiteindelijk toch iets anders was of een mogelijk een combinatie van. Het viel mij al op dat in de herfst de eksters buitengewoon interesse in mijn grasmat hadden, maar ook dat het gras erg verdunde en los zat.

Vorige week een stuk losgehaald (zonder moeite) en helaas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33gwuonKkgGM9gS8Gv3-c-NjquE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sr8ptp057haxj9aRD4Lwb1mO.jpg?f=user_large

Engerlingen :( Meteen ingespoten met biologisch spul (een of ander kruiden mengsel, dus alles stinkt naar knoflook). Vanavond even aaltjes bestellen die met 8 graden gebruikt kunnen worden, de standaard kunnen blijkbaar pas vanaf een grond temperatuur van 12 graden gebruikt worden.

Flink balen, inmiddels al heel veel dood gras weggehaald en allemaal kale stukken. Dat gaat wel even duren voordat het hersteld is... :'(

Ik heb wel al die engerlingen gevangen en in een bak gedaan voor de vogels. Die waren met een dag allemaal weg :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ophidian schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:58:
[...]

Ik ben bang dat het uiteindelijk toch iets anders was of een mogelijk een combinatie van. Het viel mij al op dat in de herfst de eksters buitengewoon interesse in mijn grasmat hadden, maar ook dat het gras erg verdunde en los zat.

[Afbeelding]

Engerlingen :( Meteen ingespoten met biologisch spul (een of ander kruiden mengsel, dus alles stinkt naar knoflook). Vanavond even aaltjes bestellen die met 8 graden gebruikt kunnen worden, de standaard kunnen blijkbaar pas vanaf een grond temperatuur van 12 graden gebruikt worden.

Flink balen, inmiddels al heel veel dood gras weggehaald en allemaal kale stukken. Dat gaat wel even duren voordat het hersteld is... :'(

Ik heb wel al die engerlingen gevangen en in een bak gedaan voor de vogels. Die waren met een dag allemaal weg :+
Oei ja, duidelijk verhaal.
Ik kom er ook wel eens eentje tegen (gisteren nog) maar hier is het blijkbaar in balans want geen schade. gras ziet er gewoon goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:12
Milo85 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:11:
@koentjuh Ziet er leuk uit! Maar ik zou wel nadenken over een afdekking voor de zandbak, anders wordt dat straks de wc voor alle katten uit de buurt. Tip van een vader met ook een zandbak voor zijn kinderen ;)
Klopt; helemaal nu de erfafscheiding met de buren nog open ligt in de punt is dat wel een risico. Straks is het dicht; bijkomend voordeel is dat de kleinste dan ook niet meer weg kan lopen (1jaar). We hebben nooit last gehad van katten in onze tuin, dus heb goede hoop ( :+ ). En anders verzinenn we inderdaad wel iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
koentjuh schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:33:
Klopt; helemaal nu de erfafscheiding met de buren nog open ligt in de punt is dat wel een risico.
Je weet dat katten geen f*ck geven om erfafscheiding?

Anyway, leuk gebruik gemaakt van die karakeristieke boom in je tuin, kudo's!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Ophidian schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:58:
[...]

[Afbeelding]

Oplossing: neem een paar Compy's 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5xSktRR-wFU0ZG8roTrBfiUJw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruV44rpljgVNkfIuPsKvB59j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Afgelopen maandag is onze berging/overkapping afgekomen. Op Koningsdag heb ik even snel wat 50x50 tegels in het bergingsdeel gelegd zodat we die kunnen gebruiken tot de definitieve bestrating komt.

Volgende week komen de zonnepanelen op het dak, maar we zijn er nu al helemaal blij mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cy9nAzYbxEx4Ho9_CtJ2JqJOrRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOXn7xiefRWo8s9rjmO5ixEV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5JIT0ThyokTuADn1bqigp8tRJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AePatBknS8XOm7mEqwG3DRIx.jpg?f=fotoalbum_large

Op de voorgrond de drie poeren die ik onverwacht tegen kwam bij het bouwrijp maken van de grond :(

Wat ik mij afvroeg, wij hadden het idee om de bestrating gewoon onder het gebouwtje door te leggen. Is dat gebruikelijk of 'moet' je opsluitbanden onder je wandjes plaatsen? Hoe wordt dat doorgaans gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
dragon2 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:02:
[...]

Oplossing: neem een paar Compy's 8)

[Afbeelding]
Ik ben bang dat dat de relatie met mijn buren wel een beetje aantast :+

Maar wel flink balen, die eksters blijven enthousiast hele stukken gras eruit trekken. Iedere keer als je thuiskomt is er weer een stuk weg :(

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
de Peer schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:10:
[...]

Oei ja, duidelijk verhaal.
Ik kom er ook wel eens eentje tegen (gisteren nog) maar hier is het blijkbaar in balans want geen schade. gras ziet er gewoon goed uit.
Als ik dit geweten had, had ik vorig jaar al aaltjes gebruikt. Maar achteraf is altijd makkelijker praten. De eerste lading aaltjes is besteld in ieder geval :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kaboom1555
Morgen nog een 8-tal bakkies bijhalen maar dan is het dak van de uitbouw weer groen :)
Had vorig jaar al een deel gedaan maar die mat die meegeleverd was eronder groeide de wortels al doorheen en ik had de grindrand te smal gemaakt. Nu dus maar afdekzeil onder geplaatst en de restrerende bakkies nog ophalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/du1iD11Wq_4SCcUhMhvfJoO3lHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwGbk0Qo3XOnracQuBdeBswX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdCQvkA3YCeChujH6-1cBJzgG1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJLT8n8f2PiXDwg5OuDFTeu2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@PaT

Ik neem aan dat je bestrating wilt onder je overkapping? Dan kan je het beste opsluitbandjes gebruiken; als je ze onder de wondjes plaatst kan je ze een cm onder het hout plaatsen zodat je het hout beschermt tegen vocht. Ook heb je hierdoor een strakkere afwerking. Pas onder je overkapping ook gewoon afschot toe. Hoeft niet veel te zijn, minimaal 0,5%, dit vanwege regen wat er onder waait of eventueel hd reiniger.

Binnen kan je gewoon vlak en eigenlijk iets hoger dan buiten, ook vanwege vocht en zo hou je het binnen ook droog! :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@pjot1 tnx,

We gaan Excluton oprit bestrating in strokenverband door de hele tuin gebruiken. Het liefst wilden we dan de stroken vanaf het aangrenzende pad door laten lopen onder de overkapping. Het idee was om ze dan net onder de achterwand ook door te laten lopen zodat er minder zaagwerk nodig is.
Als ik jou goed begrijp kan ik dat toch beter opsluiten met bandjes?

Iets hoger in de berging zelf is wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Helaas maar besloten om het hele gras eruit te gaan halen. Kom 3 uur later je tuin in en de vogels hebben er weer een halve vierkante meter uit gesloopt. Vandaag hebben ze ongeveer een gat midden in het gras veroorzaakt van een vierkante meter. Valt niet tegen op te zaaien...

Dit zijn alle plukjes gras van 1 dag (Schaal: 1 tegel is 80x80):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1ZuN2TawF_Ono_MfAlnqNC6EdU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Px0BafsjEoNFlwXRP0PUlbdv.jpg?f=user_large

Komende weken met aaltjes behandelen, langzaam al het gras eruit gaan halen en afvoeren. Dan voorbereidingen voor nieuwe grasmat en nieuwe zoden leggen. Wat een bak ellende :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Ophidian schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:09:
Helaas maar besloten om het hele gras eruit te gaan halen. Kom 3 uur later je tuin in en de vogels hebben er weer een halve vierkante meter uit gesloopt. Vandaag hebben ze ongeveer een gat midden in het gras veroorzaakt van een vierkante meter. Valt niet tegen op te zaaien...

[Afbeelding]

Komende weken met aaltjes behandelen, langzaam al het gras eruit gaan halen en afvoeren. Dan voorbereidingen voor nieuwe grasmat en nieuwe zoden leggen. Wat een bak ellende :(
Hmm, klote is dat idd.
Maar als je toch al die moeite doet, waarom dan niet gewoon inzaaien? Uiteindelijk krijg je dan toch echt een betere grasmat.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
skai21 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:34:
[...]

Hmm, klote is dat idd.
Maar als je toch al die moeite doet, waarom dan niet gewoon inzaaien? Uiteindelijk krijg je dan toch echt een betere grasmat.
Maar dan ben ik wel langer zonder speelgras voor mijn kinderen toch? Dat gaan ze niet leuk vinden denk ik en beperkt het spelen in de tuin heel flink :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Ophidian schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:55:
[...]

Maar dan ben ik wel langer zonder speelgras voor mijn kinderen toch? Dat gaan ze niet leuk vinden denk ik en beperkt het spelen in de tuin heel flink :p
Dat idd wel

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:23
Hoe snel groeit de Toscaanse Jasmijn?
We willen een rozenboog laten begroeien met de jasmijn, maar als die niet snel groeit, dan kopen we hem al wat groter en anders gewoon kleiner.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
Martinusz schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:03:
Hoe snel groeit de Toscaanse Jasmijn?
We willen een rozenboog laten begroeien met de jasmijn, maar als die niet snel groeit, dan kopen we hem al wat groter en anders gewoon kleiner.
Wij hadden in ons vorig huis een jasmijn, het eerste jaar erg weinig groei, het tweede jaar was het wat beter, en toen ging het hard, het heeft tijd nodig, en het weer moet niet te extreem zijn (voor ie gesetteld is) als je snel een bevredigend eindresultaat wilt hebben kun je beter de wat grotere aanschaffen, of combineren met iets dat wat rapper groeit zoals kleinbloemige Clematis soorten. De Jasmijn piept er na een paar jaar overal tussendoor, dat hadden wij met een druif gedaan, die zat na 1 jaar al tegen het schuurdak, daar heeft de jasmijn jaren over gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@PaT

Straatwerk moet je altijd opsluiten. Eigenlijk valt of staat alles met de hoogte. Kan je eronder door, zou ik dat zeker doen en dan een bandje erachter. Kom je hoger uit dan zou ik een band onder het hout plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaboom1555
kaboom1555 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 18:40:
Morgen nog een 8-tal bakkies bijhalen maar dan is het dak van de uitbouw weer groen :)
Had vorig jaar al een deel gedaan maar die mat die meegeleverd was eronder groeide de wortels al doorheen en ik had de grindrand te smal gemaakt. Nu dus maar afdekzeil onder geplaatst en de restrerende bakkies nog ophalen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag de restrerende 8 bij de winkel opgehaald. Begon te regenen dus de grindrand afmaken is het laatste klusje nu nog :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeFFoiwusk2bRFo5txqApW5W6xU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iITYGavaGHHGv7ds0y6HMRBS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

kaboom1555 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:11:
[...]

Vandaag de restrerende 8 bij de winkel opgehaald. Begon te regenen dus de grindrand afmaken is het laatste klusje nu nog :)

[Afbeelding]
Kun je dat gewoon op een willekeurig dak doen? Waarom doe je het eigenlijk, wordt het dan minder warm? Of vind je het mooier?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ophidian schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:09:

[Afbeelding]

Vogels maken er soms een troep van inderdaad, zelfs als je tegels hebt. Heb je net geveegd kun je opnieuw beginnen. Een duif heeft ook alle vensterbanken weer volgescheten (boven kan ik daar moeilijk bij, moet met een ladder van buitenaf :( ).

Nu zitten hier ook wel heel veel vogels omdat hier een park is met veel eten en grasvelden ipv straten. Maar toch komen ze in de tuin tussen de tegels zoeken.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Inmiddels de eerste paar meter eruit gehaald zodat het mooi de GFT in kon :+ Overal engerlingen door het hele grasveld, zelfs in de stukken die er nog redelijk goed bij liggen. En dan niet een paar, maar in een stukje van 20x20 zitten er zo al 10 bij elkaar. Één groot drama. Voordeel is wel dat ze nu meer blootliggen en de vogels er makkelijker bij kunnen en dat merk je ook al. Scheelt mij in de bestrijding.

Dit weekend grootste deel eruit halen zodat ik aaltjes erop kan sproeien. Als ik dat ervoor doe kan ik het gras niet verwijderen, dus dat is niet handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Marzman schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:13:
[...]

Kun je dat gewoon op een willekeurig dak doen? Waarom doe je het eigenlijk, wordt het dan minder warm? Of vind je het mooier?
Een groen dak heeft als voordeel, naast het wat gezelliger uiterlijk, dat het een waterberging wordt waarmee regenwater langzamer naar het riool afgevoerd wordt. Daarnaast zorgt het in de zomer voor een minder snelle opwarming van de ruimte onder het dak. Qua isolatie in de winter heb je er niet zoveel aan. Ik geloof dat je isolatie hierdoor met 0,1 max toeneemt oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaboom1555
PaT schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:53:
[...]

Een groen dak heeft als voordeel, naast het wat gezelliger uiterlijk, dat het een waterberging wordt waarmee regenwater langzamer naar het riool afgevoerd wordt. Daarnaast zorgt het in de zomer voor een minder snelle opwarming van de ruimte onder het dak. Qua isolatie in de winter heb je er niet zoveel aan. Ik geloof dat je isolatie hierdoor met 0,1 max toeneemt oid.
Klopt dit dus en daarnaast gaat je dakbedekking langer mee. Maar het is ook goed voor biodiversiteit want dat hele dek komt de zomer in bloei voor bijen en insecten. Daarnaast was er subsidie voor dus het kostte mij iets van 25% zelf en 75% subsidie gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chabio
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:59
Beste tuinvrienden, zijn er hier ervaringen met een houten vlonder aan huis? In plaats van het bekende tegel terras wil ik gaan voor een mooi vlonder terras. Zoals het hoort, op piketpalen en regels (liggers) en alles van hardhout (Ipe voor de planken).

Vanuit het huis (openslaande deuren) zo het terras op lopen lijkt ons niet alleen erg fijn aan de voeten, maar ook persoonlijk het mooist. Ipe planken schijnen minder glad te worden dan bijvoorbeeld bankirai en verkleuren ook wat mij betreft mooi.

Zijn er zaken te bedenken waar we rekening mee moeten houden bij een dergelijk terras direct aan huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:11
De waterafvoer onder je vlonder is erg belangrijk. Bij mij liep de grond eronder naar het huis toe af (cadeautje van de vorige bewoners) met als gevolg dat de muren vochtig werden bij zomerse hoosbuien. De vlonder heb ik er nu uitgehaald en er tegels ingelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

kaboom1555 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:09:
[...]

Klopt dit dus en daarnaast gaat je dakbedekking langer mee. Maar het is ook goed voor biodiversiteit want dat hele dek komt de zomer in bloei voor bijen en insecten. Daarnaast was er subsidie voor dus het kostte mij iets van 25% zelf en 75% subsidie gemeente.
Los van alle voordelen voor de Flora & Fauna vind ik het er gewoon tof uit zien. Ik heb hier een plat dak van circa 3 x 11 dat ik, nadat ik het qua isolatie verbeterd heb, ook ooit wil voorzien van een groen dak.
Maar zijn deze sedums eigenlijk beloopbaar? Ik moet dat dak af en toe op om wat ramen te wassen. Dan kan ik natuurlijk een strook vrij houden, maar liever kan ik er gewoon overheen. Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:44
@PaT Mijn schoonouders hebben net een huis laten bouwen met groen dak en daar zijn de laatste tijd werklui over heen gelopen en dat ziet er niet echt florisant meer uit. Dus sporadisch kan wel, maar ik zou het niet te vaak doen als ik het zo zie.. maar ik ben ook geen expert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik vind het er ook wel leuker uitzien, maar ik zou bang zijn dat mijn dak eerder kapot is. Ik lees hierboven dat het dan juist langer mee gaat, maar dat klinkt een beetje vreemd (wortels op je dak, vocht. Een klimop doet een muur meestal ook geen goed).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Nu online

H12

PaT schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:37:
[...]
Maar zijn deze sedums eigenlijk beloopbaar? Ik moet dat dak af en toe op om wat ramen te wassen. Dan kan ik natuurlijk een strook vrij houden, maar liever kan ik er gewoon overheen. Kan dat?
Over de sedum kun je, voorzichtig, prima lopen. Ik moet ook een paar ruiten wassen boven mijn groendak en soms de kozijnen schilderen. Zelfs de installateurs van de zonnepanelen zijn er overheen gegaan met al het materiaal (helaas kon dat niet beter in de planning van aanleg). Het is helemaal hersteld.
Ook moet je er één of twee maal per jaar overheen om onkruid weg te halen en evt te bemesten. Als je niet te lomp doet gaat er niets kapot en is het sedum in een korte groeiperiode niet meer te onderscheiden van 'ernaast'.
Marzman schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:09:
Ik vind het er ook wel leuker uitzien, maar ik zou bang zijn dat mijn dak eerder kapot is. Ik lees hierboven dat het dan juist langer mee gaat, maar dat klinkt een beetje vreemd (wortels op je dak, vocht. Een klimop doet een muur meestal ook geen goed).
Het kan langer meegaan omdat er een beschermlaag over je bitumendak ligt. Dus geen invloed van UV en de bijbehorende degradatie en bescherming tegen de beperkte negatieve andere weersinvloeden. Als je het goed aanlegt blijft er geen water op staan, onderop zit een drainlaag. Onderdeel hiervan is een beschermend geotextiel, zodat er geen wortels in je bitumen kunnen groeien.

[ Voor 30% gewijzigd door H12 op 30-04-2021 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-09 12:10

Agent47

I always close my contracts.

Chabio schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 08:24:
Beste tuinvrienden, zijn er hier ervaringen met een houten vlonder aan huis? In plaats van het bekende tegel terras wil ik gaan voor een mooi vlonder terras. Zoals het hoort, op piketpalen en regels (liggers) en alles van hardhout (Ipe voor de planken).

Vanuit het huis (openslaande deuren) zo het terras op lopen lijkt ons niet alleen erg fijn aan de voeten, maar ook persoonlijk het mooist. Ipe planken schijnen minder glad te worden dan bijvoorbeeld bankirai en verkleuren ook wat mij betreft mooi.

Zijn er zaken te bedenken waar we rekening mee moeten houden bij een dergelijk terras direct aan huis?
Hier. Ik laat ze vervangen. Toen ik het huis kocht lagen deze er al. Het ziet er erg goedkoop uit. In de winter ga je op je gezicht, zo glad. Tevens rotten enkele vlonders al. Ik laat eind van deze maand tegels leggen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Agent47 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:13:
[...]
In de winter ga je op je gezicht, zo glad.
Ow ja, dat was ik ook vergeten erbij te melden 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Marzman schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:09:
Het is al gezegd (en lang, lang geleden heb ik onderzoek gedaan naar o.a. groendaken), maar het beschermt tegen UV. Met name de extremen van veel vocht en uitdroging en beschadiging door UV zorgt voor slijtage van een dak. Een groendak zorgt voor veel constanter gebruik en dat het vochtig blijft is beter dan veel UV en sterke wisseling tussen (in de zomer behoorlijke hoge) temperaturen. Een groendak, mits de constructie het kan dragen is eigenlijk altijd beter voor milieu (groen, insecten en water vasthouden voor ontlasting riolering en niet wegspoelen schoon water) en behoud dak, dus portemonnee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:02

Nog geen ervaring maar heb hetzelfde plan. Niet op piketpalen maar op verstelbare terrasverhogers. Ik denk dat dat veel werk scheelt en mocht het enigszins gaan verzakken, dan kan je er 2 planken uithalen en waar het verzakt wat aandraaien.

Waar je rekening mee moet houden met aanleggen? Ik denk dat online veel te vinden is, maar sowieso bij het aanleggen en wat je niet altijd leest:

- Worteldoek
- Waterpas
- Planken dwars op de looprichting leggen (dat is minder glad)

Dan onderhoud:

- Regelmatig vegen tegen zand/bladeren
- Regelmatig beitsen
Agent47 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:13:
[...]

Hier. Ik laat ze vervangen. Toen ik het huis kocht lagen deze er al. Het ziet er erg goedkoop uit. In de winter ga je op je gezicht, zo glad. Tevens rotten enkele vlonders al. Ik laat eind van deze maand tegels leggen.
Weet je wat voor hout er lag? Als er grenen/vuren/douglas hout lag dan kan ik het me dat voorstellen. Afhankelijk van onderhoud en ligging (zon en regen) kan dat na 5 jaar al gaan rotten. Maar hardhout kan zo 30 jaar mee gaan.
robkrekel schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:40:
[...]
Ow ja, dat was ik ook vergeten erbij te melden 7(8)7
Glad blijft natuurlijk een dingetje. Dus als je er dagelijks overheen loopt, een trap hebt (of zonder leuning), dan is glad zeker lastig.

Daarnaast veel vegen en elke paar jaar beitsen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
PaT schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:37:
[...]

Los van alle voordelen voor de Flora & Fauna vind ik het er gewoon tof uit zien. Ik heb hier een plat dak van circa 3 x 11 dat ik, nadat ik het qua isolatie verbeterd heb, ook ooit wil voorzien van een groen dak.
Sedums zijn prima beloopbaar, ik loop er hier ook over. Mocht het wat beschadigen is het in no-time weer dichtgegroeid.

Ik adviseer wel om casettes/trays te nemen, dan kan je het er afhalen en terugplaatsen mocht er wat met je dak aan de hand zijn of mocht je erbij willen of bijv. tijdelijk wegzetten als je er een steiger op wil plaatsen.
Op m'n schuur had ik dat niet gedaan en met matten gewerkt maar als dat dak ooit vervangen moet worden moet je de hele handel eraf slopen en weggooien... maar dat duurt nog wel 20 jaar want dak is net nieuw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
evleerdam schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:10:
[...]

Glad blijft natuurlijk een dingetje. Dus als je er dagelijks overheen loopt, een trap hebt (of zonder leuning), dan is glad zeker lastig.

Daarnaast veel vegen en elke paar jaar beitsen.
Ja, het was bij mijn achterdeur waar ik ook nog een bocht moest lopen naar de poort. De achterdeur is bij ons de hoofdingang, de voordeur is alleen voor de pakketdiensten :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QY-Wgfb1k6XFO-kZmLjRF-Eo0dk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SSlwPzKqt6tuZZQGbQv1LIDZ.jpg?f=user_large
Bruin is de achterdeur, rood de poort. Nou dat wordt lekker glad hoor, met regen. En met vorst helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:35
kaboom1555 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:28:
[...]

Sedums zijn prima beloopbaar, ik loop er hier ook over. Mocht het wat beschadigen is het in no-time weer dichtgegroeid.

Ik adviseer wel om casettes/trays te nemen, dan kan je het er afhalen en terugplaatsen mocht er wat met je dak aan de hand zijn of mocht je erbij willen of bijv. tijdelijk wegzetten als je er een steiger op wil plaatsen.
Op m'n schuur had ik dat niet gedaan en met matten gewerkt maar als dat dak ooit vervangen moet worden moet je de hele handel eraf slopen en weggooien... maar dat duurt nog wel 20 jaar want dak is net nieuw :+
Waar heb je de sedum gehaald, als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
yamahabest schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:27:
[...]

Waar heb je de sedum gehaald, als ik vragen mag?
Ze komen beide weg bij Groendak Compleet. De volgroeide staan er een half jaartje nu, dus je hebt snel een dicht gegroeid dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 12:15
Graag jullie advies.

Wij zijn de tuin aan het doen (foto's volgen nog).
We hebben nieuwe schuttingen en een nieuwe houten schuur laten maken.

En nu heb ik bedacht om ook op de schuur zwarte accenten te doen.
(had ik beter van te voren kunnen bedenken, maar ik dacht er nu pas aan)

Echter twijfelen mijn vrouw en ik tussen 2 opties.
Of alleen de palen zwart, een beetje zoals de schutting.
Of alleen de Rabat delen zwart, iets wat je redelijk vaak ziet tegenwoordig.

We neigen allebei naar de rabat delen maar zijn bang dat daardoor misschien de tuin heel klein gaat lijken.
De tuin is 9,5 meter diep en 5.5 meter breed. De schuur is 3 breed bij 2 diep.

Hier 2 voorbeelden gepaint
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ux0NiFlAEIw8QA7qcRmxqJElKaQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kGgU9s12iCKxTRWYBmrx7cK1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQ8ze5u6GLnu6IuE0BPMwUppOdY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DQox80w7sstgdOrK2sstmiyC.png?f=fotoalbum_tile

Aangezien het om de tuin gaat, verplaatst.

[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 30-04-2021 22:21 ]

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-09 21:42
mrfatmen schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:56:
Graag jullie advies.

Wij zijn de tuin aan het doen (foto's volgen nog).
We hebben nieuwe schuttingen en een nieuwe houten schuur laten maken.

En nu heb ik bedacht om ook op de schuur zwarte accenten te doen.
(had ik beter van te voren kunnen bedenken, maar ik dacht er nu pas aan)

Echter twijfelen mijn vrouw en ik tussen 2 opties.
Of alleen de palen zwart, een beetje zoals de schutting.
Of alleen de Rabat delen zwart, iets wat je redelijk vaak ziet tegenwoordig.

We neigen allebei naar de rabat delen maar zijn bang dat daardoor misschien de tuin heel klein gaat lijken.
De tuin is 9,5 meter diep en 5.5 meter breed. De schuur is 3 breed bij 2 diep.

Hier 2 voorbeelden gepaint
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is toch heel persoonlijk? Ik zou zelf niet zo'n groot zwart oppervlak in mijn tuin willen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Zwart is hip. Bij mij in de buurt (nieuwbouw) kiest iedereen voor zwarte planken, tegels, etc. In de zomer branden ze straks hun tuin uit. Geen barbecue meer nodig :).

[ Voor 9% gewijzigd door Milmoor op 30-04-2021 19:01 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:32

Heb hier aan de achterkant van de tuin een vlonder gelegd van Bankirai.

- gladde kant boven leggen helpt tegen gladheid.
- af en toe met een harde borstel eroverheen.
- valt me wel een beetje tegen dat Bankirai best krom trekt.
- 1x keer in het jaar behandel ik het hout.
- gewoon een mooi klusje om te bouwen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfRMjl9R3506NCxUo5-mactnJlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFRhpo3dlDNpJM1ERGaLntoe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCWPpQQo27FqGAfDspM36OszUTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zlmRFLRwzZipy1jWfRWXWxYe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yNOMSLi3AifHEsxFFEaZay-PtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCD5iJinYGKIVGT6tp9Hwa2i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:18

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik zit een beetje in dubio. Deze zomer wil ik mijn balkon aanpakken. Al veel ideeën maar prioriteit nr. 1 is beter zit comfort. Op het moment hebben wij 1 klein bankje die net hard en klein genoeg is om verre van comfortabel te zijn (1,10m breed) en 2 goedkope tuinstoelen.

Het idee is om een mooie loungebank te maken zodat we lekker kunnen liggen in de zomer. Nu maak ik mij niet zo druk om het zagen etc, dat komt wel goed. Waar ik zelf niet gemakkelijk uit kom is de plaatsing. Mijn balkon loopt namelijk op meerdere plekken schuin en ik heb een regenpijp van mijn bovenbuurman die ook roet in het eten gooit. Ik heb wat foto's met fantastische mspaint skills ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npt2PfAkhrEYWjGER18GHDnjQ28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGzn8i0bkcfLrp7mPUnpZBZm.jpg?f=fotoalbum_large
Huidige situatie. Bankstel rechts, tafeltje in het midden en 2 stoelen tegenover de bank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4QaEAgpwrlP3aGb1URaaP1ektw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mOWdcUzLjtwhsUuwQ5i5gVO.jpg?f=fotoalbum_large
Optie nr. 1: loungebank op de plek plaatsen van het huidige meubilair. Dit lijkt redelijk logisch gezien je je bank tegen de randen aan plaatst en zo nog veel bewegingsvrijheid over houd. Daarnaast een leuke kleine balkonbar monteren op de railing met 1 a 2 krukken. Echter:
- Om zo veel mogelijk ruimte te behalen wil ik de bank in een hoek van 5 graden bouwen zodat deze langs de schuifpui loopt
- De regenpijp zit in de weg. Nu zit ik daar al mee te spelen maar leuk word het er niet op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1r_wDlHdvRaMtqfKfabIfK3MT3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/88z5rC3WHZQ5QtlnIIGJ0SX9.jpg?f=fotoalbum_large

En dan als laatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97znNNaoD7coCSjHEMVQ4DhNTvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhMstH3fKRkuPr8Rr8Tk5wGI.jpg?f=fotoalbum_large
Optie 2. De bank in het midden plaatsen, loopruimte langs de railing, balkonbar rechts en tafeltje in het midden. Voordeel hierbij:
- Je hoeft die bank niet aan te passen voor de regenpijp situatie
- De bank kan gewoon in een hoek van 90 graden worden gebouwd, werkt net even wat lekkerder
Nadeel:
- Je heb een grote bank in het midden van je balkon, het doorbreekt de ruimte wel een beetje
- Looppad word klein. Natuurlijk afhankelijk van hoe groot je die bank wilt maken.

Wat lijkt jullie wijs?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-09 10:38
maxoss schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:15:
[...]

Heb hier aan de achterkant van de tuin een vlonder gelegd van Bankirai.
Ziet er goed uit! Ik ben op dit moment ook een vlonder aan het bouwen, ongeveer 3x8m. Helft rust op een betonnen bordes, andere helft op een halve meter hoge fundering. De fundering is inmiddels gebouwd.

Nog niet over uit welk hout; ipé, bankirai (extra breed) of misschien toch grenen. Het oppervlak is niet klein dus hardhout zal qua prijs wel oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Ik heb een aantal jaar geleden een vlonder van Ipe aan het huis gemaakt. Is inderdaad heerlijk om geen drempel te hebben en fijn aan de blote voeten. Af en toe vegen en 1x per jaar met groene zeep schoonmaken en daarna weer in de olie. Is een klusje van een paar uur.

Zoals eerder al genoemd, gladde planken worden minder glad, omdat je die makkelijker schoon en waterafstotend kan houden.

Verder is Ipe erg mooi hout maar wel loeizwaar en kneiterhard. Boren en schroeven is een flinke klus. Azobe enkel gebruiken voor palen, en iets als bangkirai voor de regels. Ik heb deels azobe regels en voorboren van Ipe op azobe kost je heel veel tijd en boortjes, en de schroeven krijg je er nooit meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:14
Dipsausje schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:13:
[...]

Ik heb een aantal jaar geleden een vlonder van Ipe aan het huis gemaakt. Is inderdaad heerlijk om geen drempel te hebben en fijn aan de blote voeten. Af en toe vegen en 1x per jaar met groene zeep schoonmaken en daarna weer in de olie. Is een klusje van een paar uur.

Zoals eerder al genoemd, gladde planken worden minder glad, omdat je die makkelijker schoon en waterafstotend kan houden.

Verder is Ipe erg mooi hout maar wel loeizwaar en kneiterhard. Boren en schroeven is een flinke klus. Azobe enkel gebruiken voor palen, en iets als bangkirai voor de regels. Ik heb deels azobe regels en voorboren van Ipe op azobe kost je heel veel tijd en boortjes, en de schroeven krijg je er nooit meer uit.
Ik heb een steiger en palen van Azobe gemaakt afgelopen zomer en met de juiste boortjes en schroeven is dat best goed te doen hoor.
Ik heb op 9 bij 1.25 meter 3 boortjes nodig gehad en ik denk een 400 schroeven totaal gezet. (Wel alles voorgeboord, knoeperhard ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrs.Koifim
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-08 14:41
Optie 1 voelt veel ruimtelijker aan en op een balkon lijkt me dat wel prettig. Ook kom je bij die opstelling geen obstakels tegen als je met je drankje etc naar buiten loopt. Om de regenpijp te omzeilen zou je de bank er gewoon voor kunnen zetten, of een plantenbak integreren in je loungebank (achter de rugleuning) en met daarin een uitsparing voor de regenpijp. Zo maak je optimaal gebruik van je ruimte en heb je meteen extra ruimte voor wat groen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
Zo.. Eens kijken of het gemeente gras een beetje dicht wil groeien :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SiRubwX-SVpx1l59C1rLUv0MMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mp8a7lb3cRul6iSoXVmhaI1p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:18

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Mrs.Koifim schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 07:39:
[...]

Optie 1 voelt veel ruimtelijker aan en op een balkon lijkt me dat wel prettig. Ook kom je bij die opstelling geen obstakels tegen als je met je drankje etc naar buiten loopt. Om de regenpijp te omzeilen zou je de bank er gewoon voor kunnen zetten, of een plantenbak integreren in je loungebank (achter de rugleuning) en met daarin een uitsparing voor de regenpijp. Zo maak je optimaal gebruik van je ruimte en heb je meteen extra ruimte voor wat groen O-)
Hmm ja de reden waarom ik om die regenpijp heen wilde zagen is dat je dan toch 10cm ruimte wint. Toch bijna 10% winst in de lengte. Ik zal er nog eens over nadenken :P

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Vandaag heb ik weer een mooi terras gemaakt. Dit met keramische tegels van slimbestraten.nl. Deze tegels hadden mensen zelf uitgekozen en besteld. Voor €28,- per m2. Ik stond daar heel kritisch tegenover maar ik moet zeggen dat ik er zeer content mee ben en doet niet onder de bekende merken. Mooie tekening op de tegel en heel erg maatvast wat goed en prettig werkt.

Het resultaat,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L59QX6jL7rSHziLVEAbBMoWI_nQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vbWcpAp6XuGGTCPpPud5k2PI.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dS_G3uFNOGzRls-kFQVKkkmobrQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ox5UYsRt3RF2tItY7GbtE3Lr.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4nDLdrmuX5wRLACXm9sOX14CSg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ss3mErhVr0XijgtAgsHqkQcT.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Laatst online: 11:35
pjot1 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:42:
Vandaag heb ik weer een mooi terras gemaakt. Dit met keramische tegels van slimbestraten.nl. Deze tegels hadden mensen zelf uitgekozen en besteld. Voor €28,- per m2. Ik stond daar heel kritisch tegenover maar ik moet zeggen dat ik er zeer content mee ben en doet niet onder de bekende merken. Mooie tekening op de tegel en heel erg maatvast wat goed en prettig werkt.

Het resultaat,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi! Hoe bevalt die voegmortel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
cverkooyen schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:46:
[...]

Mooi! Hoe bevalt die voegmortel
Daar kan ik niet zo heel veel over zeggen behalve dat het aanvoelt als de budgetversie van Varistone Aqua LM. Het ruikt hetzelfde maar dan minder sterk. Het gaat minder makkelijk tussen de voegen en het moet tot 3 dagen uitharden tegenover 24 uur voor de Varistone. Over de levensduur kan ik niks zeggen. Het is de eerste keer dat ik dit gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Laatst online: 11:35
pjot1 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:51:
[...]

Daar kan ik niet zo heel veel over zeggen behalve dat het aanvoelt als de budgetversie van Varistone Aqua LM. Het ruikt hetzelfde maar dan minder sterk. Het gaat minder makkelijk tussen de voegen en het moet tot 3 dagen uitharden tegenover 24 uur voor de Varistone. Over de levensduur kan ik niks zeggen. Het is de eerste keer dat ik dit gebruik.
En hoe is dan je ervaring met Varistone Aqua LM, wij hebben betonnen tegels met keramische toplaag. De voegen spoelen weg + onkruid dus zijn aan het kijken naar voeg mortel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
cverkooyen schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:59:
[...]

En hoe is dan je ervaring met Varistone Aqua LM, wij hebben betonnen tegels met keramische toplaag. De voegen spoelen weg + onkruid dus zijn aan het kijken naar voeg mortel
Ja, top! Makkelijk verwerkbaar. Je hebt eigenlijk alleen water en een wisser nodig.

Je hebt bijvoorbeeld ook Gatorsand, dit is ook goed alleen wat arbeidsintensiever. Daarentegen is het ietsje goedkoper.

Houdt er rekening mee dat de voegen na verloop van tijd altijd zwart worden en een levensduur heeft van een jaar of 5 a 10 afhankelijk van ligging en gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Lv1KYrWtAS398oouBGCvxfxCKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8PdXwD7p98bgE9JM8Xl7Evl.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw gras gezaaid vorig jaar. Komt mooi op. Maar heel ander type??? Dit schijnt “Berliner sier gras” te zijn.
Maar ik vind het erg grof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:16

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

deWit schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:43:
[...]

Dank voor de tips.

[Afbeelding]

Fingers crossed. Moet nog wat extra compost rondom maar die had ik niet meer, en de composthoop die klaar was ligt onder de boomwortels... En nog een paar extra boompalen erbij, deze is te iel..
Succes! Ten minste, hij lijkt best content en in leven te zijn. Helaas lijken m'n geplante walnootbomen nog niet veel te doen. Nu nog het gras wat harder laten groeien en dan lijkt het op een tuin...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8moNftLXsVn6tn_EWdKQwTf3yLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPq0pfjVKFcjznSw4D17FgiM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:29
Voor wie weet hoeveel werk maaien en snoeien is kan het volgende filmpje kijken heel bevredigend zijn........

[YouTube: Incríveis Máquinas e Ferramentas de cortar Relva e jardinagem mais Impressionantes Amazing Machines]

Herinnert me er helaas aan dat de buxushaag en buxus-eend nodig gesnoeid moeten. :+

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 01-05-2021 22:45 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Aangezien we dit najaar de tuin willen gaan inrichten en binnenkort moederdag er aan komt ben ik op zoek naar een mooi boek waar je, het liefst op kleur of bijvoorbeeld op zon/half schaduw/schaduw, planten kan opzoeken.

Heeft iemand nog tips voor dergelijke boeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien kun je eens kijken naar de Borderpaketten die her en der worden aangeboden om zo inzicht te krijgen.

Ben bang dat 1 boek je niet het hele ‘verhaal’ verteld…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

HyperTrophy schreef op zondag 2 mei 2021 @ 00:01:
Misschien kun je eens kijken naar de Borderpaketten die her en der worden aangeboden om zo inzicht te krijgen.

Ben bang dat 1 boek je niet het hele ‘verhaal’ verteld…
We hebben al wat boeken die een beetje in deze lijn liggen liggen maar meer = beter inderdaad in dit geval.

Pagina: 1 ... 72 ... 188 Laatste