Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-09 18:22
deWit schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:12:
[...]

Succes! Ten minste, hij lijkt best content en in leven te zijn. Helaas lijken m'n geplante walnootbomen nog niet veel te doen. Nu nog het gras wat harder laten groeien en dan lijkt het op een tuin...

[Afbeelding]
Walnoten boom start vrij laat met groen worden. Wij hebben een grote van 10m hoog en die is ook nog kaal 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:58
Gisteren bij de schetsservice van de Tuinen van Appeltern geweest en ik moet zeggen dat het redelijk wat goede inzichten gaf. We hebben een enkele schets in relatief veel detail uitgewerkt en hoewel dit zeker niet het eindresultaat gaat zijn heeft het ons eindelijk een gevoel gegeven van wat het KAN worden. Nu wat gaan spelen met de verschillende elementen en kijken wat we voor optimalisaties kunnen bedenken.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:17

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:15
Ik heb een aantal Phloxen in de voortuin staan, deze staan er al 6 jaar. Vorig jaar deden ze het slecht en dacht dat ze uitgeput waren. Dit jaar staan de Phloxen weer volop in bloei! Net of dat ze weten dat ik het eruit wilde trekken voor nieuwe. Nu weet ik het even niet meer, dus laat ik ze maar voorlopig staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiIRujljMYymTamCEjY7vba6tu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TateoLH93R8XXTFYYGLRn5t6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkpYJEFZmlHjbIk6nkta1wHzmHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHIbnRG5icfEe6NG4QLrMrTf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-lMmPoqo-ACCKkjoyFJB1P6fiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgFTFUZdV7XqCDGfJdcsn2lz.jpg?f=fotoalbum_large

En hier ook een aantal bollen die ik 2 jaar geleden in de grond heb gestopt en nu pas uitkomen, net een kadootje :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtAfDLMRrtFCu6JLndnQ2hPs7VA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVy5EJZGRLinpEDFzcrnrYN8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Laatst online: 01:58
Twee jaar geleden is erbij ons een nieuwe grasmat ingegaan.

Echter, nu hebben wij groene en gele stroken. (zie foto's).

Wij hebben het gras bekalkt en bemest.

Waar zou dit vandaan komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/no9pR4aNiic7_r_aDLOIwZ3dkBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3f2mqoXyKr8uEyMpF5rwEner.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxTowx4HR0AR49Wf0dRx_s17_s0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5JXYB0frEItkvkvJl82lmrJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03:56
Maeslant schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:32:
Twee jaar geleden is erbij ons een nieuwe grasmat ingegaan.

Echter, nu hebben wij groene en gele stroken. (zie foto's).

Wij hebben het gras bekalkt en bemest.

Waar zou dit vandaan komen?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij kan dit altijd gebeuren, hoe goed je ook sproeit en verzorgt. Het kan aan de ondergrond liggen, de graskwaliteit, de beregening. Mijn gras is na drie jaar ondanks goede zorgen ook geen schim meer van wat het was. De zandgrond is hopeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:59
Ingelogd schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:23:
Ik heb een aantal Phloxen in de voortuin staan, deze staan er al 6 jaar. Vorig jaar deden ze het slecht en dacht dat ze uitgeput waren. Dit jaar staan de Phloxen weer volop in bloei! Net of dat ze weten dat ik het eruit wilde trekken voor nieuwe. Nu weet ik het even niet meer, dus laat ik ze maar voorlopig staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En hier ook een aantal bollen die ik 2 jaar geleden in de grond heb gestopt en nu pas uitkomen, net een kadootje :)
[Afbeelding]
Mooi, ik heb afgelopen week ook wat Phloxen besteld (10 stuks), krijg er zo wel een leuk beeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand verstand van olijfbomen? Ik wil graag een flinke olijfboom in een grote polyester bloembak van 100x100x60. Alleen is mijn ervaring dat de grond in die bloembakken snel voedingloos is. Moet je zo'n boom om de zoveel jaar verpotten? En hoe zit het met bewateren, ik lees dat olijfbomen niet van droge grond houden maar ook niet van te natte grond. Hoe verzorg je zo'n boom in pot op de goede manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:03

DUX

blijft ook nu voor Oranje

barry86 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 07:58:
Walnoten boom start vrij laat met groen worden. Wij hebben een grote van 10m hoog en die is ook nog kaal 😉
Same here :)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Hier een meter of 6 a 8 maar ook nog helemaal kaal.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Verwijderd schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:35:
Iemand verstand van olijfbomen? Ik wil graag een flinke olijfboom in een grote polyester bloembak van 100x100x60. Alleen is mijn ervaring dat de grond in die bloembakken snel voedingloos is. Moet je zo'n boom om de zoveel jaar verpotten? En hoe zit het met bewateren, ik lees dat olijfbomen niet van droge grond houden maar ook niet van te natte grond. Hoe verzorg je zo'n boom in pot op de goede manier?
Niet dat ik ze de autoriteit vind op het gebied van olijfbomen met een dergelijke URI, maar het geeft in ieder geval een (compleet) beeld:
Olijfbomen buiten

Wanneer u een olijfboom buiten wilt plaatsen heeft u twee opties: in pot of planten in volle grond.
In pot:

Zorg dat er onder in de pot gaten zitten, boor deze erin wanneer dit nog niet het geval is. Hierna een dikke laag hydrokorrels en dan mediterrane potgrond. De olijfboom moet in de zomer 2-3 keer per week water hebben, de grond mag niet uitdrogen, maar mag ook beslist niet te nat zijn. Vertoont de plant omkrullende bladeren dan wijst dat op te natte potgrond. Staat hij langdurig te nat dan kunnen de wortels gaan rotten. In de winter kan hij met iets minder water toe, maar zorg ook dan dat de grond niet uit droogt, 3 cm onder de grond moet het vochtig aanvoelen. Zorg tijdens het groeiseizoen voor goede bemesting.

Om de 3 à 5 jaar wil de olijf graag over gepot worden, het liefst naar een wat grotere pot, zo kan er ook meteen weer wat nieuwe grond bij in. Wanneer de Europese olijfboom in bloei staat wil hij maandelijks mediterrane bemesting krijgen. Bij vorst kunt u de olijfboom het beste binnen laten overwinteren. Zet hem dan op een koele, maar vorst vrije plek neer. Zorg ervoor dat het niet te donker is. Ook in de wintermaanden mag de kluit niet helemaal uitdrogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

pjot1 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:05:
[...]

Houdt er rekening mee dat de voegen na verloop van tijd altijd zwart worden en een levensduur heeft van een jaar of 5 a 10 afhankelijk van ligging en gebruik.
Bij ons is het terras ook onlangs gevoegd met Varistone Aqua LM. Als je het over de levensduur hebt, hoe zie ik dat deze ten einde is? En is dit ook te fixen zonder alle tegels eruit te halen (oftewel, kan ik de voegen eruit halen en opnieuw inwassen?)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19
Verwijderd schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:35:
In de zomer om de 2 dagen water geven, en af en toe eens wat voedingsstoffen geven ?

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ah, wat fijn toch dat de temperaturen beginnen te stijgen en we lekker in het zonnetje kunnen werken :)

Hier ook mooi vooruitgang geboekt. De baasvrouw moet telkens lachen wanneer ik Gardener's World kijk, maar zit dan stiekem toch ook mee te kijken... en wou opeens een 'raised bed' om groenten in te planten... (bedankt hoor, Monty)

Zo gezegd, zo gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7UvBZJzl.jpg

Ook besloten om een border aan te leggen naast het terras. Even de vorm uitgelegd met een hoop oude bakstenen, en begonnen met het gras af te steken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cMlm9qGl.jpg

Gras weg, en wat omspitten + bodemverbeteraar + mulch later kunnen de planten erin:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/56tfOCql.jpg

Kippen stonden ook al even in de wachtrij "want dat is zo gezellig", jammer genoeg geen tijd om zelf een hok te bouwen wegens teveel ander werk... Dus maar eentje gekocht en in elkaar geflanst:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X0DHjzhl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9UTdWPtl.jpg

De dames opgehaald en laten acclimatiseren:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nzu2qTEl.jpg

+ cat tax :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FrlpwYUl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20
mooie grote ruimte voor 4 kipjes!

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
leejoow schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:29:
[...]

Bij ons is het terras ook onlangs gevoegd met Varistone Aqua LM. Als je het over de levensduur hebt, hoe zie ik dat deze ten einde is? En is dit ook te fixen zonder alle tegels eruit te halen (oftewel, kan ik de voegen eruit halen en opnieuw inwassen?)
De voegen worden na verloop van tijd zwart en brokkelt af. Dit zie je vanzelf.

Tegels hoeven er 9 van de 10 keer niet uit. Meestal sla je de voeg met een platte beitel naar beneden. Heb je gelijk een harde basis! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
Ben bezig met de fundering voor een vlonder van ongeveer 8x3m. Zoals afgebeeld komen de onderliggers deels te rusten op een betonnen bordes en deels op de fundering. Hoh van de onderliggers wordt 40 a 50cm. Hoewel de fundering stevig aanvoelt plaats ik wellicht nog wat extra piketpalen aan de voorkant.

Aan de linkerkant van de vlonder (tweede foto) wil ik een verlaagde verdieping realiseren. Net achter de eerste dragende balk tot aan de voorzijde en dan doorgetrokken tot de rechterzijde van het tegelpad. Ik ben er nog niet uit hoe dit te doen, heeft iemand tips? De vlonderplanken zijn nog niet gekozen dus het is ook nog niet duidelijk hoe ik qua maat uitkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qu3esQ6n_29Ff0WRw9mmeq7zitg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bOuZuUBropvaamMvj9VCRcsf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe_x4t6e6oCfoTf9sKdqbeLhAA0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JJMpgR10qeEEVnSdre4AylA3.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@rockerpoet
Leg in ieder geval de onderliggers niet koud op het beton maar leg daar rubberen tegeltjes onder, dan droogt het hout beter en je hebt geen klapperend bordes als je er over loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Teijgetje schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 21:40:
@rockerpoet
Leg in ieder geval de onderliggers niet koud op het beton maar leg daar rubberen tegeltjes onder, dan droogt het hout beter en je hebt geen klapperend bordes als je er over loopt.
Goed punt! Was ik inderdaad ook van plan. Denk er tevens aan de onderlingers aan de kopse kant met een chemisch anker o.i.d. te verankeren aan het beton om zo de krachten op de fundering te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

We hebben best grote wormen in ons grasveld zitten :p Er zaten gisteren een paar vogels die ik niet herkende wormen te zoeken. Dus even goed bestuderen hoe ze eruit zagen (bleken beflijsters te zijn) en toen kreeg er een een worm te pakken. Die vogels zijn ongeveer zo groot als een merel maar hij moest moeite doen om die worm uit het gras te krijgen :D

Ben wel blij dat ik vorige week nog het gras gemaaid heb, je ziet het nu groeien...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48
Als in: lange regenwormen? Of die dikke witte engerlingen? want die laatste hoef je niet blij mee te zijn....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ric00w
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:02
PaT schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:38:
Aangezien we dit najaar de tuin willen gaan inrichten en binnenkort moederdag er aan komt ben ik op zoek naar een mooi boek waar je, het liefst op kleur of bijvoorbeeld op zon/half schaduw/schaduw, planten kan opzoeken.

Heeft iemand nog tips voor dergelijke boeken?
Ik heb laatst het boek Hypernatuur gekregen. Zoals HyperTrophy al zegt, niet 1 boek wat het hele verhaal verteld, maar deze heeft de plantenlijst wel opgedeeld in Zon en Schaduw planten.
Het is vooral een mooi boek om in weg te dromen, niet persé een bijbel om een tuininrichting mee te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:05
rockerpoet schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:02:
Aan de linkerkant van de vlonder (tweede foto) wil ik een verlaagde verdieping realiseren. Net achter de eerste dragende balk tot aan de voorzijde en dan doorgetrokken tot de rechterzijde van het tegelpad. Ik ben er nog niet uit hoe dit te doen, heeft iemand tips? De vlonderplanken zijn nog niet gekozen dus het is ook nog niet duidelijk hoe ik qua maat uitkom.
zoiets?
rood: extra balken
blauw: planken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJ2dojH0iK0AB4KRKIFB91DTH08=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TUzFGDW4dQChsGIIK3i47bVe.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ric00w schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:57:
[...]

Ik heb laatst het boek Hypernatuur gekregen. Zoals HyperTrophy al zegt, niet 1 boek wat het hele verhaal verteld, maar deze heeft de plantenlijst wel opgedeeld in Zon en Schaduw planten.
Het is vooral een mooi boek om in weg te dromen, niet persé een bijbel om een tuininrichting mee te doen.
Dank voor deze aanvulling. Ik heb 1 van de boeken die @Teijgetje noemde besteld. Daarmee hebben we dan 3 boeken over dit onderwerp. Daarmee moeten we er wel uitkomen denk ik.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:05
zijn er heer mensen die een sedumdak hebben op een (douglas)-houten overkapping ?
ik zie dat die daken best wat wegen en op de meeste site geven ze niet echt advies (vast omwille aansprakelijkheid).

Ik heb een overkapping van 15x15cm balken en regels van 4cmx7,5 . Nu zie ik dat die sedumdaken zon 80KG per M2 kan wegen mn overkapping is 3,5 x 3,5 ; dan ga je richting de 1000KG.

Hoe weet ik nu of dit 'zomaar' kan,,,?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chabio
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-09 14:41
rockerpoet schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:02:
Ben bezig met de fundering voor een vlonder.....
Lekker bezig, ben benieuwd naar je hout keuze voor de planken en natuurlijk de foto's met het eindresultaat!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 17:40
Len020 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:42:
zijn er heer mensen die een sedumdak hebben op een (douglas)-houten overkapping ?
ik zie dat die daken best wat wegen en op de meeste site geven ze niet echt advies (vast omwille aansprakelijkheid).

Ik heb een overkapping van 15x15cm balken en regels van 4cmx7,5 . Nu zie ik dat die sedumdaken zon 80KG per M2 kan wegen mn overkapping is 3,5 x 3,5 ; dan ga je richting de 1000KG.

Er zijn ook lichtgewicht sedum systemen, die wegen maar 45 kg per m2. Dus als een volwassen iemand op je dak kan staan, kan zo'n systeem ook erop:
https://www.sedumworld.com/veel-gestelde-vragen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:59
Wailing_Banshee schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:30:
We hebben best grote wormen in ons grasveld zitten :p Er zaten gisteren een paar vogels die ik niet herkende wormen te zoeken. Dus even goed bestuderen hoe ze eruit zagen (bleken beflijsters te zijn) en toen kreeg er een een worm te pakken. Die vogels zijn ongeveer zo groot als een merel maar hij moest moeite doen om die worm uit het gras te krijgen :D

Ben wel blij dat ik vorige week nog het gras gemaaid heb, je ziet het nu groeien...
Hier ook, heel nestje met 6 merels iedere dag, plukken mijn 20m2 helemaal leeg. Kan vast geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 12:41
chrisborst schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:23:
[...]

Er zijn ook lichtgewicht sedum systemen, die wegen maar 45 kg per m2. Dus als een volwassen iemand op je dak kan staan, kan zo'n systeem ook erop:
https://www.sedumworld.com/veel-gestelde-vragen/
Oeh, interessant voor onze garage met plat dak (grijs PVC) van 3,7x5,7. Alleen weet ik niet of onze dakrand hoog genoeg is, binnenkort maar eens meten. Wij hebben ook nog split over van de tuin - zouden we dat eromheen kunnen leggen, en moet die dakrand dan nog steeds 5cm zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Hij begint ondertussen wel kleine knopjes / blaadjes te ontwikkelen.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 16:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQ4Mi_wO4LB1ZURTQH-FDvJiOrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ME0XMQFfJAkqpo5kjobXT9nJ.jpg?f=fotoalbum_large

Tja, dan koop je een huis in Almere, en hoe ziet je tuin er dan uit? Een gevangenis luchtplaats.. *O*
Onderhoudsvriendelijk noemt men dat alhier, of eigenlijk, wat je krijgt als je grote groepen mensen van driehoog achter in Amsterdam naar een eengezinswoning met tuin gooit.
Miep, wat is die groene zooi achter ons huis? Miep: "Geen idee, trek er maar uit en gooi er tegels in, daar heb je ten minste wat aan.
Betondorp bestaat al, maar je zou Almere kunnen hernoemen.
Het percentage 'Onderhoudsvriendelijke' luchtplaatsen is bizar hoog vergeleken met de rest van Nederland.
Maar goed, twee badkamers bleken door te lekken (de muren) zonder dat de bouwinspecteur dit vastgesteld had (echt waar huur je zo een kwibus nou voor in??) dus daar ging het budget voor keuken en tuin.
De keuken pre-corona gedaan, de voortuin een paar weken geleden, en nu al weken wachten op een offerte om onze luchtplaats weer in een tuin om te toveren.
Al wachtend meteen een ander verlangen ingevuld, een kasje om tomaten en aardbeien in te groeien.
Een heel simpel el-cheapo dingetje, vooral omdat ik mij het hubeskelubes 8)7 schrok van de prijzen van wat fatsoenlijkere constructies.
Dan bedoel ik die met glas natuurlijk.
Dit was drie tientjes, een leuke start zeg maar, en als het succesvol is, vervangen we het in een paar jaar wel voor een grotere van glas.
3 verschillende tomaten (Cherry, Vlees & Normaal) en 4 aardbeienplanten van 3 verschillende soorten, het zal mij benieuwen, hopelijk kunnen we van de zomer in een nieuw aangelegde tuin genieten van onze eerste oogst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:29

Piper

No guts, no glory

Mocht je nog wat nodig hebben uit een stukje waar er wel groene tuinen zijn in de groenste stad van NL dan hoor ik het wel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Nieuwsgierig als ik ben: de groenste stad van NL , geeft meneer Googel Amstelveen.
Das wel dicht in de buurt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Ah, ik dacht dat Almere was. Niet dus 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Phoe, openbaar groen, dat is er (nog) in overvloed, ter compensatie plempt haast iedereen voor en achtertuin ficht met steen en of grind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

skai21 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:11:
[...]

Hij begint ondertussen wel kleine knopjes / blaadjes te ontwikkelen.
Check! Hier beginnen de knoppen ook open te gaan. Begon al een dag of twee/drie geleden moet ik bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
DUX schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:00:
[...]

Check! Hier beginnen de knoppen ook open te gaan. Begon al een dag of twee/drie geleden moet ik bekennen.
Hier idem dito! :)

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Onze blokhut aka powerplant is weer een stapje verder. Gisteren zijn de 14 zonnepanelen er op gelegd. Vandaag wordt de installatie afgerond.
Dit resultaat hadden we wel zo'n beetje voor ogen en zijn er dan ook erg blij mee. Netjes weggewerkt op het dak.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Binnenkort de bestrating bestellen en dan kan dat er begin juli ook in.

[ Voor 3% gewijzigd door PaT op 07-05-2021 07:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
PaT schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:09:
Onze blokhut aka powerplant is weer een stapje verder. Gisteren zijn de 14 zonnepanelen er op gelegd. Vandaag wordt de installatie afgerond.
Dit resultaat hadden we wel zo'n beetje voor ogen en zijn er dan ook erg blij mee. Netjes weggewerkt op het dak.

***members only***

Heel netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
PaT schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 07:09:

***members only***

Heel netjes! Het lijtk alsof de power plant haaks op je woning staat - heb je zo ook betere ligging van de panelen? Als in: richting het zuiden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hmmbob schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 08:29:
[...]

Heel netjes! Het lijtk alsof de power plant haaks op je woning staat - heb je zo ook betere ligging van de panelen? Als in: richting het zuiden?
Ja, wij hebben een twee-onder-een-kapwoning met een zogenaamd piramidedak. Uiteraard heb ik voor zonnepanelen de verkeerde helft van de piramide met het grootste dakvlak op het noorden.

Dus zolang kleine custom zonnepanelen niet betaalbaarder worden was dit voor ons de enige realistische optie om zonnestroom op te wekken. De blokhut staat net niet pal zuid met zijn dak, dus ik heb hoge verwachtingen van de opbrengst.
Vandaag wordt de resterende electra aangesloten en dan kunnen we geld gaan verdienen duurzaam bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Tof! P1 reader aan je slimme meter, koppelen aan Home Assistant, je omvormer koppelen en lekker inzichtelijk maken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:19

H12

TheJVH schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 00:58:
[...]
Oeh, interessant voor onze garage met plat dak (grijs PVC) van 3,7x5,7. Alleen weet ik niet of onze dakrand hoog genoeg is, binnenkort maar eens meten. Wij hebben ook nog split over van de tuin - zouden we dat eromheen kunnen leggen, en moet die dakrand dan nog steeds 5cm zijn?
Een paar cm verschil maakt voor een dakrand niet uit als je het goed aanlegt. Wind heeft niet zoveel invloed op een sedummat, dus dat is een beperkt risico. Ingroeien in je dakrand (en het vocht dat mee kan gaan) of uitspoeling van je materiaal is dan wel een risico.
Met een 20-30 cm aan grind, split is wel erg klein en vaak ook scherp (slecht voor je dakbedekking, niet doen), langs de randen voorkom je dat. Als je het helemaal goed doet zet je nog een scheidingsrand er tussen. Dan zou het bijna zonder dakrand kunnen.
Het sedum gaat wel groeien en 'uitbreiden', dus je moet het wel in de gaten houden en beperkt onderhouden.

Ik heb op stukken zo'n 10-20cm aan grind aangehouden, en het sedum is aan het winnen. Beeld van 5min geleden, vooral rechts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JR56kMkJaZPn9qbQAWa6ydNl2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4AQonPF3Bc11eY5XTiFDSuRH.jpg?f=fotoalbum_large
Len020 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:42:

Ik heb een sedumdak op mijn douglas overkapping, daarvoor heeft de timmerman/leverancier voorafgaand wat informatie ingewonnen en zijn er extra draagbalken voorzien bij de aanleg. Volgens mij regels van 7x15 met een h.o.h. van 60cm (nog even nameten) en ringbalken van 12x12. En de overspanning tussen de staanders, ook 12x12, hebben we op maximaal 3 meter gezet. Misschien is het overkill, maar een paar balken extra woog op tegen een constructieve berekening.

[ Voor 23% gewijzigd door H12 op 07-05-2021 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik vind 't mooi hoor al die groene daken. Werkt zoiets ook onder een eikenboom? Of werkt zo'n sedummat als ideale broedplaats voor mini eikenbomen? Eikels hebben in no time een wortel van >10 cm diep, bij zo'n sedummat lukt dat natuurlijk niet. Maar betekend dat dat de eikel doodgaat of gaat hij dan zijwaarts groeien?

Daar ben ik namelijk een beetje bang voor #voak buj te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H12

H12

Tehh schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:10:
Ik vind 't mooi hoor al die groene daken. Werkt zoiets ook onder een eikenboom? Of werkt zo'n sedummat als ideale broedplaats voor mini eikenbomen? Eikels hebben in no time een wortel van >10 cm diep, bij zo'n sedummat lukt dat natuurlijk niet. Maar betekend dat dat de eikel doodgaat of gaat hij dan zijwaarts groeien?

Daar ben ik namelijk een beetje bang voor #voak buj te bange
Bij mij ligt, op de overkapping, ook een klein stuk sedum (0,5m²) onder het bladerdek van een in de zomer dicht begroeide boom. Let wel, het sedum ligt nog 'vrij', de takken/bladeren bedekken het niet letterlijk. Foto van begin maart 2020, na aanleg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qjwMpmNY7Pf75dweKAN7Rqx_2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqwVolBiHUBVuiNKkUYV60sR.jpg?f=fotoalbum_large
In de zomer stierf dit vrijwel af door gebrek aan licht en water. Zelfs met een paar gieters water per week lukte het niet om dit te laten aangroeien. Nu is het in de herfst, winter en lente, nadat de boom blad liet vallen, redelijk aangegroeid en nu bijna vol. Toch verwacht ik dat hetzelfde, in mindere mate, weer zal plaatsvinden.

Sedum is erg sterk, maar heeft ook zeker licht en water nodig om te groeien.

Onderhoud moet je ook één tot twee keer per jaar uitvoeren, vooral om onkruid en opkomende, ongewenste beplanting weg te halen.
Die eikjes zullen vast gaan groeien, maar die trek je er dan ook zo uit. Op zich is de voedingsbodem voor sedum redelijk schraal, maar er kan beperkt 'van alles' in/door groeien als je dat de kans geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Bij mij is het precies andersom: daar zal het de hele dag in de volle zon liggen te bakken. Is dat een beetje haalbaar met sedum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H12

H12

Hmmbob schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:41:
Bij mij is het precies andersom: daar zal het de hele dag in de volle zon liggen te bakken. Is dat een beetje haalbaar met sedum?
Jazeker, twee foto's hierboven zie je een dak dat vanaf 12:00 (zomertijd) vol in de zon ligt en achterin zie je het dak van de overkapping, dat de hele dag vol in de zon ligt (behalve die m² onder de boom dan).
Alleen in droge, warme periodes (lees, langer dan twee weken hitte zonder regen) sproei ik iets bij met water uit de bron. Sedum kan dat goed overleven, wel met kans dat het iets verkleurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijsje
  • Laatst online: 23:18
Ik heb een hok gemaakt voor de kliko's en speelgoed met een plat dak. Ik had het idee om hier ook sedum op te leggen maar kon daar eigenlijk zo snel niet aankomen in een kleine hoeveelheid en ik vond het nog vrij prijzig ook wat ik op internet tegen kwam. Nu kwam mijn vrouw net thuis met wat lavendel plantjes. Dat lijkt me eigenlijk ook wel leuk om erop te zetten. Zou dat wat worden? De bak zelf is zo'n 10 cm diep, maar het zou wel een beetje een heuveltje kunnen worden denk ik. In het midden staat ook nog een staander, ik heb het vrij robuust gebouwd dus het kan wel wat gewicht hebben. Hoeveel cm zand zou er nodig zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jznVR-qrBwNb-Qhqi8JMp_bmENI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhItnsRd9bDiupXvAk3VkV0F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyQZNxzJie0RQei_tBCYlmZ42t8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Wcg9Y3lM3jwJOK6a3gehFlP.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Tijsje schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:50:
Ik heb een hok gemaakt voor de kliko's en speelgoed met een plat dak. Ik had het idee om hier ook sedum op te leggen maar kon daar eigenlijk zo snel niet aankomen in een kleine hoeveelheid en ik vond het nog vrij prijzig ook wat ik op internet tegen kwam. Nu kwam mijn vrouw net thuis met wat lavendel plantjes. Dat lijkt me eigenlijk ook wel leuk om erop te zetten. Zou dat wat worden? De bak zelf is zo'n 10 cm diep, maar het zou wel een beetje een heuveltje kunnen worden denk ik. In het midden staat ook nog een staander, ik heb het vrij robuust gebouwd dus het kan wel wat gewicht hebben. Hoeveel cm zand zou er nodig zijn?

[Afbeelding][Afbeelding]
Zo te zien is dat hok niet zo hoog, ik zou er aardbeien op zetten. Lavendel heeft al gauw meer nodig.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:53

[Afbeelding][Afbeelding]
Een snelle google leert mij dat de wortels van Lavendel zo'n 2/3 van de plant zijn. Wellicht als je van die kleine plantjes van 20-30cm erop zet, dat het zou kunnen. Zou wel wat meer onderhoud vergen, wat meer snoeien en soms water geven in droge periodes. Lavendel kan best wat hebben, maar kan me voorstellen dat op zo'n hok het water snel opdroogt.

Verder ziet het hok er prima uit, knap gemaakt _/-\o_

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoosW

[Afbeelding][Afbeelding]
Gebruik ook Grond ipv Zand, zand is alleen goed voor helmgras en een enkele distelsoort ;)
De voornoemde Aardbeien zijn ook een beter idee als Lavendel, minder hoog, en vooral ondiep wortelend.
Overigens, als je er grond op mikt, je kunt natuurlijk ook gewoon een paar potjes Sedum soortjes kopen, die uit elkaar plukken en gespreid planten, met wat zorg groeit dat prima dicht, vele malen goedkoper als de kant en klare matten/bakken.

[ Voor 7% gewijzigd door RoosW op 07-05-2021 15:30 . Reden: Toevoeging informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Het is wat lastig te zien maar ik heb mijn voortuin opgehoogd met zwarte grond waardoor ik nu een hoogteverschil heb met het trottoir. Moet ik mij zorgen maken over grond die wegspoeld? Wat zou eventueel een nette oplossing zijn om een opsluitband o.i.d. te realiseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzEcQ_Rw_nGwWUQlDU47dAH7wNY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zGpuwDeYR5n1ihzuhPIsOOHH.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

rockerpoet schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:54:
Het is wat lastig te zien maar ik heb mijn voortuin opgehoogd met zwarte grond waardoor ik nu een hoogteverschil heb met het trottoir. Moet ik mij zorgen maken over grond die wegspoeld? Wat zou eventueel een nette oplossing zijn om een opsluitband o.i.d. te realiseren?

[Afbeelding]
Je kan inderdaad zo'n opstaande rand maken. Dan blijft je stoep ook schoner.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

[Afbeelding]
Een opsluitband? Hoeft echt niet duur of gigantisch te zijn. Een 5/15 bandje is voldoende, zet ze met 5cm zicht en je grond spoelt niet weg. Deze bandjes kun je gemakkelijk met een slijptol op maat maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kosten inderdaad bijna niets. Net nog opsluitbandjes gehaald bij de Praxis. 2,27 per stuk (20% korting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Dacht ook aan een opsluitband maar hebben vorig jaar beukenhagen vrij dicht tegen het trottoir geplant waardoor ik wellicht de wortels raak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Een heel stuk duurder maar wel mooi, cortenstaal. Heeft bijna geen ruimte nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Ecolat kan evt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
pjot1 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:52:
Een heel stuk duurder maar wel mooi, cortenstaal. Heeft bijna geen ruimte nodig.
Of, minder duur en minder mooi, een kunststof opsluiting. Heeft ook nauwelijks ruimte nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
HuHu schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:57:
[...]

Of, minder duur en minder mooi, een kunststof opsluiting. Heeft ook nauwelijks ruimte nodig.
Zie de post boven je.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
HuHu schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 09:57:
[...]

Steek je die kunststof opsluiting of ecolat zonder bevestiging in de grond? Moet dan denk ik wel voldoende diepte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

In het kader van tuinen: onze vijver :)

De doorvoer voor het filter zijn in grijs pvs uitgevoerd en ik zou hier andere PVC fittingen voor willen gebruiken die zwart zijn. Nu kan ik die niet vinden en zat te denken om anders koppelingen te spuiten. Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? En dat de vissen het dan ook overleven ;)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje

[Afbeelding]
Zo te zien zit er al een bandje. Of is dat randje een tegel op zijn kant?
Kan je die niet gewoon hoger plaatsen (er uit trekken, iets vullen en terugplaatsen), of heb je flink opgehoogd (>10cm)?
De gemeentebandjes zullen waarschijnlijk 6x20 zijn, die gebruiken volgens mij nooit 5x15 (te breekbaar voor ramwerk). Daar kun je dus makkelijk 10 cm mee omhoog.
Alleen voor de eerste zal je een tegel moeten lichten, de rest trek je vanaf de zijkant omhoog met een koevoet.
Eerst de volgende weg, dan pas de vorige op hoogte zetten.......beetje met beleid dan blijft de grond staan en niet op de tegelrand staan, een tegeltje terug belasten.
Wortels heb je geen last van, die zorgen theoretisch zelfs voor een mooi "slot" om ze in terug/op hoogte te slaan met een rubber hamer tot onder/gelijk met een lijntje dat je spant op hoogte.

Voor heel sjiek zet je er antraciet bandjes voor in terug als je wil slepen/afvoeren en extra geld uitgeven.
Maar het zit aan de straatkant toch?
En wil je niets vullen dan kan je bandjes van 6x30 er voor in de plaats zetten, die steken dan al 10 cm uit waarschijnlijk.

[ Voor 41% gewijzigd door Teijgetje op 08-05-2021 19:45 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:16
Hier is hopelijk de engerlingen ellende voorbij. Ik ben honderden van die ellendelingen tegen gekomen bij het verwijderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9_KyqQUfyrCV8iNmjSPv8t23ck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KoyV8AGdEQvC3K5zIGQBE19N.jpg?f=user_large

Uiteindelijk met alles eruit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRpDCUFyJnk4-Ghv9NC1J75PYOA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PVsOfsgQc3McPbTlYG3KuwdZ.jpg?f=user_large

Ik ben wel blij dat ik dat gedaan heb, de vogels hadden nu vrij spel en vlogen af en aan. Sommige met wel zeven engerlingen tegelijk in hun bek. Binnen een paar dagen waren ze allemaal weg. Het oude gras ook uit elkaar gelegd zodat ze daar ook uit gepikt konden worden. Eindresultaat waren allemaal gaatjes in de aarde van de vogels :+

Uiteindelijk nieuwe zoden laten leggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIr69vNOdMk-2XdzoKOSNzPY7ME=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6RjnpAqwGUv7D9aWnIFuL03x.jpg?f=user_large

Molentjes omdat er direct na het leggen nog 1 vogel bijdehand was en zo een stuk eruit trok. Mogelijk doet het niks tegen de vogels, maar vooralsnog geen vogels meer in het gras gehad ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Na vorig jaar de scheuten van de aarbeien niet te hebben weggehaald en ontkruid de vrije loop te hebben gegeven nu dankzij corona en thuiswerken in de pauzes de boel beetje bij beetje weer schoongemaakt en uitgedund.
Staan zowel eerste als tweedejaars planten in, allemaal flink in de bloei.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/CMrxMM0z/1.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Fanatic_FS op 08-05-2021 20:36 ]

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Fanatic_FS
Mooi schoon hoor.
Zijn dat allemaal aardbeien?
Die groeien toch vanzelf dat veldje vol? (en bij de buren) >:)

Ik zie het meer als onkruid en heb ze daarom in een 275 liter kuip gezet met stro bovenop de grond zodat de aardbeien nooit in de prut liggen.
Heb ook nauwelijks onkruid of werk er aan, aardbeien die blijven liggen zorgen voor nieuwe plantjes in de bak.
Die staat dan ook al weer helemaal vol en inderdaad in bloei.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:15
Ophidian schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:01:
Hier is hopelijk de engerlingen ellende voorbij. Ik ben honderden van die ellendelingen tegen gekomen bij het verwijderen:
Heel veel mensen met nieuwe graszoden hebben in korte tijd daarna last van ENGerlingen. Waarschijnlijk komen de eitjes mee in de graszoden. Dit was bij mij ook, ik ga nu zelf gras inzaaien. Vorig jaar een test stuk gedaan en dat was goed bevallen, nu de rest nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMJ310FKy2sOLXd6Urt9YZWJLC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvAGNSGwJew2SmGuZGDjlhjy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Teijgetje schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:48:
@Fanatic_FS
Mooi schoon hoor.
Zijn dat allemaal aardbeien?
Die groeien toch vanzelf dat veldje vol? (en bij de buren) >:)

Ik zie het meer als onkruid en heb ze daarom in een 275 liter kuip gezet met stro bovenop de grond zodat de aardbeien nooit in de prut liggen.
Heb ook nauwelijks onkruid of werk er aan, aardbeien die blijven liggen zorgen voor nieuwe plantjes in de bak.
Die staat dan ook al weer helemaal vol en inderdaad in bloei.
Wij hebben heuveltjes bedekt met worteldoek. Daar gaatjes in gemaakt en daar staat dan een plantje in. Twee voordelen, de aardbeien liggen niet in de prut en de verdamping is een heel stuk minder... We hebben niet zo heel veel plantjes, drie rijen, elk jaar wordt de oudste rij verjongd.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 11:40
Weer een stapje verder, achter is qua schutting nu helemaal klaar.

Klaar! - Project nummer 1: Schutting plaatsen rondom de tuin
Schuttingdelen zijn 21-planks waardoor inkijk vrijwel onmogelijk is.
Palen zijn in de (eco)teer gezet voor de 1e meter en hebben daarboven een mooie zwarte lak-laag gekregen. Daarnaast een brede poort geplaatst aan de voorkant.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6um7oZi.jpg

Klaar! - Project nummer 1,5: Schutting plaatsen tussen mij en de buren
Heb het voor elkaar om met de nieuwe eigenaar/verhuurder de schutting tussen ons te vervangen.
Schuttingdelen zijn ook 21-planks waardoor inkijk van de buren onmogelijk is, wel zo fijn.
Ook deze palen zijn in de (eco)teer gezet voor de 1e meter en krijgen daarboven een mooie zwarte lak-laag, net zoals de Project 1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/54ghzns.jpg

Project nummer 2: Schutting aan de voorkant plaatsen en bestraten
Aangezien de voorkant nog niet helemaal naar mijn smaak is gaat deze ook maar gelijk op de schop!

Alleen het straten moet nog gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pw317G0.jpg

Project nummer 3: Lange tuin(huis)schuur verplaatsen
Ondergrond opbouwen en het schuurtje plaatsen zodat de motor fatsoenlijk plaats heeft (i.p.v in een krap tuinhuisje)

Project nummer 4: Tuinhuis incl elektra en netwerk verplaatsen
Deze gaat verhuizen verder achter in de tuin.
In de toekomst uitgebreid worden met een soort overkapping zodat je ook op de wat mindere dagen toch nog even lekker droog in de tuin kan zitten.

Project nummer ?: Dat zien we dan wel
Daarna maar eens verder kijken naar de verdere indeling en plannen.

[ Voor 3% gewijzigd door JustinoFTW op 13-05-2021 11:11 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Onze nieuwe buurman heeft zijn huis gekocht als investeringsobject om te verhuren en gebruikt zijn grote tuin om tiny houses te plaatsen.
Daardoor heeft hij de groene heg die op zijn grond stond vorig jaar verwijderd vanwege de bouw. Wij hebben daardoor open zicht op de tiny houses die op 3m van de erfgrens geplaatst gaan worden en de privacy is compleet weg...
Overleg voor een gezamelijk hek of haag heeft hij geen oren naar. Hij woon ter immers zelfs niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-jBZH-N4i8_bYpfmQBUzT1gky4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D57vERVYy2jz2dtJJMPFzQgl.jpg?f=fotoalbum_large

Simpel groen werk plaatsen aan onze zijde is mogelijk, maar wij hebben wel 0.5-1m hoogte verschil tov de buurman. Waardoor er al snel relatief groot spul geplaatst moet worden.
Mijn vrouw had het idee om een border te maken, met dezelfde hoogte als de orignele erf afscheidings muur. Wij hogen dan circa 40-50cm op. Die hoogte hebben we dan al gewonnen.
Om vervolgens daar de Red Robin glansmispel als haag te planten:

Afbeeldingslocatie: https://www.garmundo.nl/media/catalog/product/cache/36bd3ae6f0c1d81c913870908b1a8303/p/h/photinia-x-fraseri-_red-robin_-150-175_kl.jpg

Dit vinden wij een mooie struik en niet standaard groen zoals een laurier. Snelgroeier en direct te koop op 2-2.5m hoogte.
Wij hebben het over een lengte van ong 25-30m

Bij de huidige beplanting willen we uit de grond halen wat we willen bewaren, en al het andere storten we nieuwe aarde overheen.
Ik zit alleen nog met de bestaande rozenboom en magnoliaboom.
Deze staan circa 1meter van de muurgrens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4gMWOlS6wXKZvMllYv3qBz0zEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUnJRrXSYMmptDRnIdtdGMjn.jpg?f=fotoalbum_large
Kan ik de red robin glanzmispel er achter planten en 1 haag behouden?
Als er 40-50cm wordt opgehoogd. Kunnen de boompjes daartegen?

Hebben julie tips/ideen over deze erfadscheiding. Wat is een mooie/economische oplossing, denkend in een groenblijvende haag, met misschien wel af en toe een onderbreking?
Wij zijn geen plant/bomen experts, dus mensen met ervaring, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

barry86 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:02:
[...]
Dit vinden wij een mooie struik en niet standaard groen zoals een laurier.
Ik denk, dat je liguster bedoelt, laurier overleeft de Nederlandse winters niet.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:47
@barry86 Ik ben ook geen expert, maar het lijkt me als je een stukje ophoogt (50 cm) en in dat heuveltje dat de haag plant dat ze mogelijk vochttekort gaan krijgen. Het water loopt immers naar beneden. Waarom de haag niet gewoon planten zoals het nu is en dan hoger dan 2 m laten groeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Milo85 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:14:
@barry86 Ik ben ook geen expert, maar het lijkt me als je een stukje ophoogt (50 cm) en in dat heuveltje dat de haag plant dat ze mogelijk vochttekort gaan krijgen. Het water loopt immers naar beneden.
Valt heel erg mee, zolang er voldoende water is (droge zomers zijn een ander probleem, maar dan heb je al problemen).
Waarom de haag niet gewoon planten zoals het nu is en dan hoger dan 2 m laten groeien?
Omdat dat veel te lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@Freee!! Natuurlijk duurt het even, maar voordat het helemaal is dichtgegroeid ben je ook wel wat verder. Ik zie dat de haag 25/50 cm per jaar groeit. Dus binnen een paar jaar ben je er vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Inderdaad.
En omdat wij met het hoogte verschil zitten kunnen wij onze privacy crieeren bij een 2,5 a 3meter. En de meeste hagen groeien niet zo hoog of het duurt een decennia.
Water te kort zal mee vallen. Het is een leembodem, waardoor het niet snel wegzakt.

Maar ik heb mijn twijfels of de magnolia boom en rozenboom het wel aan kunnen als er een ophoging komt van 40-50cm.
Tevens of de afstand wel groot genoeg is tov de muur.

[ Voor 24% gewijzigd door barry86 op 10-05-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb (nieuwe) leibomen in de tuin staan (laurierkers). Opeens maken deze echter enorm veel nieuwe scheuten aan op de stam, wel elke 5 tot 10 centimeter. Uiteraard ga ik deze (nu nog) knopjes verwijderen, zijn hier nog regels voor? Gewoon afbreken met het handje, of juist wegsnijden met een stanleymesje? Moet er op een bepaalde manier nog voorkomen worden dat dit elk jaar gebeurt, of hoort dit gewoon bij onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@barry86 En de minder mooie oplossing; een zeil achter de haag plaatsen zodat je geen inkijk hebt totdat de haag is volgroeid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
@JustinoFTW & @barry86 Je kunt ook grotere (niet woekerende) Bamboe soorten plaatsen als scheidslijn, die groeien pas echt snel en je hebt soorten zat die wel tot 3,5 meter hoog worden, dat garandeert de privacy redelijk (al zou ik er dan wel lager blijvende soorten voorzetten om de onderste stammen die kaal worden te dekken.) Voordeel is dat je binnen een jaar een behoorlijk dichte wand hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Slonzo schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:23:
Ah, wat fijn toch dat de temperaturen beginnen te stijgen en we lekker in het zonnetje kunnen werken :)

Hier ook mooi vooruitgang geboekt. De baasvrouw moet telkens lachen wanneer ik Gardener's World kijk, maar zit dan stiekem toch ook mee te kijken... en wou opeens een 'raised bed' om groenten in te planten... (bedankt hoor, Monty)

Zo gezegd, zo gedaan:

[Afbeelding]
Ik ben een beetje aangestoken door de fresheads van lidl (net zoiets als de moestuintjes van ah) om een klein moestuintje te maken. Ze verhuren hier ook tuintjes, maar dan krijg je meteen 30m2 en dat lijkt me wat te veel (te veel werk :p ). Ik zit te denken aan zoiets in de tuin te leggen met een klimrek voor klimplanten.
https://www.action.com/nl-nl/p/dummy-3004831/

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Onze nieuwe buurman heeft zijn huis gekocht als investeringsobject om te verhuren en gebruikt zijn grote tuin om tiny houses te plaatsen.
Daardoor heeft hij de groene heg die op zijn grond stond vorig jaar verwijderd vanwege de bouw. Wij hebben daardoor open zicht op de tiny houses die op 3m van de erfgrens geplaatst gaan worden en de privacy is compleet weg...
Overleg voor een gezamelijk hek of haag heeft hij geen oren naar. Hij woon ter immers zelfs niet.
Het is pech voor je buurman, maar hij is verplicht om mee te werken: https://www.rechtdoor.nl/...ing-tot-de-erfafscheiding . Je kunt hem (door de rechter laten) dwingen tot het gezamenlijk plaatsen van een ondoorzichtige scheidingsmuur.

Ik zou gewoon nogmaals in gesprek gaan en hem er op wijzen dat hij toch echt moet meewerken aan het plaatsen van een ondoorzichtige scheidingsmuur. En dat je graag in overleg wil over de te gebruiken materialen, kosten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 15:30

[Afbeelding]

Simpel groen werk plaatsen aan onze zijde is mogelijk, maar wij hebben wel 0.5-1m hoogte verschil tov de buurman. Waardoor er al snel relatief groot spul geplaatst moet worden.
Mijn vrouw had het idee om een border te maken, met dezelfde hoogte als de orignele erf afscheidings muur. Wij hogen dan circa 40-50cm op. Die hoogte hebben we dan al gewonnen.
Om vervolgens daar de Red Robin glansmispel als haag te planten:

[Afbeelding]

Dit vinden wij een mooie struik en niet standaard groen zoals een laurier. Snelgroeier en direct te koop op 2-2.5m hoogte.
Wij hebben het over een lengte van ong 25-30m

Bij de huidige beplanting willen we uit de grond halen wat we willen bewaren, en al het andere storten we nieuwe aarde overheen.
Ik zit alleen nog met de bestaande rozenboom en magnoliaboom.
Deze staan circa 1meter van de muurgrens:
[Afbeelding]
Kan ik de red robin glanzmispel er achter planten en 1 haag behouden?
Als er 40-50cm wordt opgehoogd. Kunnen de boompjes daartegen?

Hebben julie tips/ideen over deze erfadscheiding. Wat is een mooie/economische oplossing, denkend in een groenblijvende haag, met misschien wel af en toe een onderbreking?
Wij zijn geen plant/bomen experts, dus mensen met ervaring, graag!
Gaan die tiny houses dus bewoond worden? Ik zou dan eens bij de gemeente navragen of het bestemmingsplan dat wel toestaat (beetje vergelijkbaar met de woonsituate van de Meilandjes in Henglo Gld).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Vergunning is verkregen onder “vakantie woning”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-09 11:40
RoosW schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:00:
@JustinoFTW & @barry86 Je kunt ook grotere (niet woekerende) Bamboe soorten plaatsen als scheidslijn, die groeien pas echt snel en je hebt soorten zat die wel tot 3,5 meter hoog worden, dat garandeert de privacy redelijk (al zou ik er dan wel lager blijvende soorten voorzetten om de onderste stammen die kaal worden te dekken.) Voordeel is dat je binnen een jaar een behoorlijk dichte wand hebt.
Ik was niet van plan om de schutting weer weg te halen :9
Heb nu gelukkig alles hetzelfde aan mijn kant, en voor een fractie van de prijs omdat ik alles (met plezier) zelf heb gedaan.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 06:50
barry86 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:59:
Volgens mij kun je ook achteraf nog bezwaar maken tegen een reeds verleende vergunning. En inderdaad schermen met die verplichting tot ondoorzichtige erfafscheiding. Wellicht is het niet nodig met de rechter te dreigen, maar is het voldoende voeding voor een dialoog met de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
HuHu schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:35:
[...]

Het is pech voor je buurman, maar hij is verplicht om mee te werken: https://www.rechtdoor.nl/...ing-tot-de-erfafscheiding . Je kunt hem (door de rechter laten) dwingen tot het gezamenlijk plaatsen van een ondoorzichtige scheidingsmuur.

Ik zou gewoon nogmaals in gesprek gaan en hem er op wijzen dat hij toch echt moet meewerken aan het plaatsen van een ondoorzichtige scheidingsmuur. En dat je graag in overleg wil over de te gebruiken materialen, kosten, etc.
RobNemoo schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:25:
[...]

Volgens mij kun je ook achteraf nog bezwaar maken tegen een reeds verleende vergunning. En inderdaad schermen met die verplichting tot ondoorzichtige erfafscheiding. Wellicht is het niet nodig met de rechter te dreigen, maar is het voldoende voeding voor een dialoog met de buurman.
Er is toch al een ondoorzichtige scheidingsmuur? Zie foto hieronder. Kan me voorstellen dat de buurman dat al voldoende vindt.

Kan me zeker voorstellen dat als je er permanent woont, dat je wat meer privacy wilt. Maar als hij het verhuurt, vakantie verhuur, B&B of iets dergelijks kan ik me voorstellen dat hij het prima vindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QnDGcGgsIC4TwaV3nlhzm3j05o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KUnJRrXSYMmptDRnIdtdGMjn.jpg?f=user_large

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
evleerdam schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:44:
[...]

[...]

Er is toch al een ondoorzichtige scheidingsmuur? Zie foto hieronder. Kan me voorstellen dat de buurman dat al voldoende vindt.

Kan me zeker voorstellen dat als je er permanent woont, dat je wat meer privacy wilt. Maar als hij het verhuurt, vakantie verhuur, B&B of iets dergelijks kan ik me voorstellen dat hij het prima vindt.

[Afbeelding]
Dat is een doorzichtige scheidingsmuur, niet ondoorzichtig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
InterCC schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:47:
[...]

Dat is een doorzichtige scheidingsmuur, niet ondoorzichtig. ;)
Ah ja, zit niet echt op te letten! Dan alsnog kan ik me voorstellen dat hij het voldoende vindt, maar de wet heeft hij niet aan zijn zijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 15:30
barry86 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:59:
Eén woning dus? Maar meerdere Tiny Houses op het perceel? Ik vraag me af of het allemaal in de haak is, maar je antwoord is te onduidelijk om er iets zinnigs over te zeggen.

Maar los daarvan, prima idee om zelf een haag te zetten. Omdat het op verhoogde grond zou moeten komen, wellicht een idee om dan meteen een ondergrondse druppelslang te installeren.

[ Voor 21% gewijzigd door hansvk op 10-05-2021 14:09 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb een paar weken terug na het verticuteren/beluchten wat mest en kieseriet gestrooid, maar ik zie nu wel dat ik iets beter moet verdelen... :X
Gras is vrijdag of zaterdag gemaaid dus overal even lang, de groene delen zijn dus niet veel langer dan de lichtere delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkBehKnkWRzXBi3ELsLZTLeK-2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BP7vxxgGRopRRbopVnXE5XHd.png?f=fotoalbum_large

De taxus begint ook weer wat dicht te groeien, daar heb ik vorige winter ruim 50 cm afgehaald (in de breedte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 08:39

DeFeCt

je wéét toch

DeZaag schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:00:
[...]

Toevallig daar deze week een offerte voor ontvangen. Betreft een Brustor B200 XL van 4x4m, inclusief lamellen, 1 screen en verlichting. Totaalbedrag inclusief plaatsing kwam boven de 15.000 Euro. Voldoet vermoedelijk niet aan het criterium betaalbaar...
Zijn ook opzoek naar een dergelijke overkapping, en Brustor valt inderdaad buiten budget :)

Gardano lijkt beter betaalbaar: http://gardano.nl/easy-line-lamellendak/#opties

cc @wd200 ;)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 06:50
Tehh schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:13:
Ik heb een paar weken terug na het verticuteren/beluchten wat mest en kieseriet gestrooid, maar ik zie nu wel dat ik iets beter moet verdelen... :X
Gras is vrijdag of zaterdag gemaaid dus overal even lang, de groene delen zijn dus niet veel langer dan de lichtere delen.

[Afbeelding]

De taxus begint ook weer wat dicht te groeien, daar heb ik vorige winter ruim 50 cm afgehaald (in de breedte).
Die lichtere en donkerdere banen heb ik ook na het mesten van een paar weken geleden. Dacht dat het met watergeven wel wat zou verspreiden, maar dat valt dus tegen. Toch maar eens zo'n klein strooimachientje aanschaffen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rocket23
  • Registratie: Maart 2015
RobNemoo schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:28:
[...]

Die lichtere en donkerdere banen heb ik ook na het mesten van een paar weken geleden. Dacht dat het met watergeven wel wat zou verspreiden, maar dat valt dus tegen. Toch maar eens zo'n klein strooimachientje aanschaffen.
Zo een strooiwagen gaf bij mij ook zulke banden:
Afbeeldingslocatie: https://hqvcdn3.azureedge.net/qs_mh=170&mw=170&ver=20210427T115215&hcsh=FB1B83B7F8E68D3E0BF895584D307554/_$$_/media/aprimo/gardena/spreaders/photos/studio/ga310-00xxxx/ga310-0038.png´

Nu gebruik ik een handstrooier, zie je veel beter hoeveel je verdeelt, nooit nog last gehad van ongelijke verdeling!
Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.be/max/500x500/products/1374119

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 12:13
Gebruik ook een strooiwagentje en heb last van dezelfde plekken.... toch maar eens zo'n handstrooier proberen dan.

Ik had overigens de gaten in het wagentje iets te groot staan; toen ik hem wilde bijvullen liep het meteen eruit... heb nog een gedeelte van de mest weggehaald maar blijkbaar niet voldoende... Gazon was op de plek waar het wagentje heeft gestaan binnen een week dood (plek van zo'n 30 bij 10cm).... maar daaromheen groeit het als kool :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Dat dode komt dan weer door vochttekort: die mestkorrels onttrekken veel vocht aan de omgeving en daardoor kan je gras "opbranden". Bemesten vlak voor het regent dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 15:01
Ik heb net gisteren mijn gazon bemest met een strooiwagentje, eerst is mijn hond er ziek van geworden omdat hij stiekem wat mestkorrels op heeft gegeten en hier druivenpitten in blijken te zitten, lees ik vandaag dat ik dat beter anders had kunnen doen omdat ik waarschijnlijk banen ga krijgen. Duidelijk dat dit de eerste en laatste keer was dat ik zo mijn gazon bemest.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
rocket23 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:52:
[...]

Zo een strooiwagen gaf bij mij ook zulke banden:
[Afbeelding

Nu gebruik ik een handstrooier, zie je veel beter hoeveel je verdeelt, nooit nog last gehad van ongelijke verdeling!
Precies dat wagentje gebruik ik en wel zonder strepen. Ik denk dat het nogal wat uitmaakt, wat je ermee uitstrooit. Ivm levende have gebruik ik geen kunstmest, maar korrels van gedroogde koemest. Je hoeft dan tevens geen rekening te houden met weersverwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Bovendien helpt het om bij het mesten een keertje horizontale en daarna verticale banen te lopen (en eventueel de randen nog een keer apart). Misschien doen jullie dat al, maar ik lees het niet terug.

100m² Gras hier, dat ga ik niet met een handstrooier doen hoewel ik best geloof dat dat apparaat werkt. Wat dat betreft zoek ik wel meer tools die breder of groter zijn zodat ik sneller klaar ben - I'm looking at you, gazonprikker! Een strooiwagen dus, al kan ik de mijne niet aanraden: niet heul robuust gebouwd en de schroeven moet ik meermaals tijdens het lopen handmatig opnieuw aandraaien. Ben al een keer wezen zoeken in het gazon naar onderdelen.

Verder: ik leg twee langere tuingereedschappen (bezem en een hark ofzo) langs de baan die ik aan het lopen ben en heb daarmee zicht op mijn volgende eindpunt. Ik vertrek aan de ene kant van zo'n stok en ik moet bij de retour precies aan de andere kant uitkomen. Bij het keerpunt schuif ik mijn strooiwagentje een baan op en verleg ik mijn stok naar de nieuwe grens behandeld vs niet-behandeld. Als je dat toepast bij horizontale en verticale banen gaat het prima. Alles wat ik overhoud uit mijn strooiwagentjes waaier ik met de hand een beetje random over het gras of de plekken die het kunnen gebruiken. Sinds ik dit doe heb ik geen banen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thamac
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-01-2024
DUX schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:14:
Bovendien helpt het om bij het mesten een keertje horizontale en daarna verticale banen te lopen (en eventueel de randen nog een keer apart). Misschien doen jullie dat al, maar ik lees het niet terug.
Dat doe ik inderdaad ook. Verder geldt ongeveer hetzelfde, 'wat teveel oppervlakte' voor een handstrooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Is dit Heermoes? Nondeju wat komt er een ellende onder de schutting bij de buren vandaan. Heb zelfs al tegels weg moeten halen omdat het meterslange wortels had. Breekt direct af als je dat groene topje pakt... Hoe kom ik hier vanaf als mn buurman 3 jaar na oplevering zn tuin niet heeft aangelegd maar alleen zand heeft liggen en dus schrale grond wat Heermoes lekker vindt? Ik lees dat ze wel 3 meter diep wortelen dus een wortelscherm lijkt me vrij zinloos om nog in te graven...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLmszZ8-1atmmPWh0TL-QxDTGwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3RfNnZgfGi8Drz9tPDlGbss.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqVSyuw2VMNtVN0-LoMsXr3C1uk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKbtbEbm4jiTd0dJvInKdgcP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het geeft iig wel gratis aan dat je arme grond hebt, dus daar kun je dan direct wat aan doen, daar kan heermoes ook slecht tegen (bemesting). Daar wordt het minder sterk van, dat in combinatie met geregeld eruit trekken geeft wel mogelijkheden.
Er zijn ook zware middelen tegen te gebruiken, maar weet niet wat voor effect dat voor je bestaande planten gaat geven.
Pagina: 1 ... 73 ... 188 Laatste