Plantenbak in achtertuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-04 14:39
Ik overweeg een plantbak in de tuin te bouwen. De tuin is 11m breed en de bak zal een bepaalde vorm hebben (met een paar hoeken om het terras deels op te sluiten). We hebben te maken met een afschot van zo'n 50cm en de plantenbak komt er deels om dit afschot mooi op te vangen. Het gaat om een nieuwbouwhuis waarbij de achtertuin met grond is gevuld. Vervolgens heeft een grondbedrijf na opleveren een laag eraf gehaald en hier deels tuinaarde en deels zandgrond gestort. Ook hier is de grens waar de bak moet komen.

Ik sprak met een kennis die een eigen afbouwbedrijf heeft (en een hovenier als vader) en die geeft aan dat ik voor die bak aan een fundering op minimaal 130cm moet denken. Echter, ik heb op een specifieke plek een filtratiekrat en die begint op 80cm diepte. Dit is echter op maar een heel klein stuk waar de bak uiteindelijk komt.

Mijn kennis zegt, dat kan dus niet. Ik ben benieuwd of ik andere manieren kan bedenken en dat die 'bak' gewoon voor dat kleine deel (gaat maar om een stuk van 1m2) boven die filtratriekrat kan komen.

Wat zeggen jullie hiervan?

Afbeeldingslocatie: http://www.vanilya.nl/tmp/plantenbak1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.vanilya.nl/tmp/granuwall.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door GustavSan op 17-02-2020 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Een fundering voor een plantenbak. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-05 21:40
130 cm klinkt mij een beetje overdreven in de oren.

Wat voor een plantenbak heb je het over? En dan voornamelijk waar ga je hem van maken? Hoe zwaarder het materiaal, hoe meer je moet funderen, dit om te voorkomen dat het scheef gaat zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
BB-One schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:12:
130 cm klinkt mij een beetje overdreven in de oren.

Wat voor een plantenbak heb je het over? En dan voornamelijk waar ga je hem van maken? Hoe zwaarder het materiaal, hoe meer je moet funderen, dit om te voorkomen dat het scheef gaat zakken.
Ja. Ter verduidelijking. Het is een stenen bak van uiteindelijk zo'n 8mtr lang (met een paar hoeken erin) en max 1mtr breed (binnenste zijden). De bak is op het diepst zo'n 1mtr hoog en aan het terras zo'n 40cm hoog. De stenen die we gebruiken zijn van dit type: Granuwall 30x12x12cm.

Ik heb wat afbeeldingen toegevoegd aan mijn eerste post hierboven....

Ik twijfel overigens om aan de kant van het terras (onderzijde afbeelding) gewoon het terras aan te houden qua hoogte. Dan is de achterzijde ook veel minder hoog (en zwaar). Echter, het insluiten van het terras lijkt me ook wel weer leuk.

[ Voor 14% gewijzigd door GustavSan op 17-02-2020 16:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
zo'n bak lijm je toch gewoon op een fundering van oude tegels of een opsluitbandje op kant :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik heb een vergelijkbaar iets, een bak van 1.20m x 1.80m met een muurtje er aan van dezelfde 'balken' van ~ 4.50m lang. Ik heb mijn oude grindtegels als fundering gebruikt en alles zit met cement vast.

De grond verzakt hier flink (Zaandam) maar bij ons is valt het nog redelijk mee omdat het opgespoten zand is. Nu zo'n 7 jaar later, de bak is nog prima het muurtje staat ook nog maar door een lichte kromming zijn een aantal 'balken' los gekomen. Als ik het opnieuw zou doen zou ik het niet anders doen.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 17-02-2020 16:44 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
Dan is 130 cm diepe fundering echt overdreven. Zonder daar voor gestudeerd te hebben zou ik het houden op een 30cm diepte gelegde omgedraaide opsluitband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-05 21:40
Kaasplank schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:43:
zo'n bak lijm je toch gewoon op een fundering van oude tegels of een opsluitbandje op kant :?
Precies, ik heb ook zo'n bak en de fundering bestaat uit opsluitbanden die op de kant liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-05 23:37
TS wil die bak gaan gebruiken als keerwal.
Dan is het ineens een stuk minder overdreven.

Ik zou het zo doen:
Je kunt aan de terras zijde een keerwal zetten van beschoeiing planken en palen.
Of betonnen L elementen.
Zorgen dat deze stopt onder/op terras niveau.
Daarop dan die 40cm blokken.
Aan tuinzijde fundering maken 30cm ondergronds van betonbielzen met specie op 60x40 tegels. Daarop doorbouwen met blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gewoon die tegels op elkaar leggen en lijmen en zand er in gooien? Ik wil het zelf ook nog een keertje doen.

Hoezo fundering? Gewoon wat er nu ligt?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
FrankBlom schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:50:

Ik zou het zo doen:
Je kunt aan de terras zijde een keerwal zetten van beschoeiing planken en palen.
Of betonnen L elementen.
Aan tuinzijde fundering maken 30cm ondergronds van betonbielzen met specie op 60x40 tegels. Daarop doorbouwen met blokken.
Fundering gaat je toch niet helpen bij het keren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@BB-One nou je moet die blokken natuurlijk wel vastlijmen aan de fundering stenen.

Als het dan een geheel is heeft het stevigheid en kan het wel wat tegenhouden.
Je kan ook in de plantenbak elke 2 blokken een blok naar achteren leggen(de bak in) om zo omvallen te voorkomen.
Zeker omdat je 2 wanden achter elkaar hebt staan kun je wel een hoogteverschil opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Yes, was ook de bedoeling. Echter, ivm die filtratiekrat was de vraag hoe diep ik daarmee zou starten. Ik krijg hier vooral feedback dat het niet zo diep hoeft. Echter ik kreeg ook reactie van de lokale hovenier (heeft hier ook de voortuin gedaan) en die begint ook over het soort zand dat ze hier bij de nieuwbouw gestort hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
FrankBlom schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:50:

Ik zou het zo doen:
Of betonnen L elementen.
Dank voor de input. Hoe plaats ik die L elementen dan precies en hoe bouw ik daar dan bovenop?

Ik ben nog niet uit over de hoogte van het geheel, niet aan de terraskant en ook niet aan de tuinkant. We wilden het liefst de tuinkant op iets boven zithoogte hebben, waarmee de terraskant dan vrij laag wordt maar dat is op zich geen probleem. Het geheel wordt overigens afgewerkt met van die natuurstenen vijverranden, die heb je ook in een hoek en daar heb ik goede ervaringen mee.

Ik heb nl al eens exact zo'n bak gemaakt, alleen was dit op een ondergrond die er al 40 jaar lag en daarom hebben we het toen bij 30 diepte gehouden voor die fundering. Dat was overigens gewoon een lading met wassen grindtegels, een dikke kwak met cement en daarop de 1e steenrij....de rest met van die absurd goede steenlijm (in zo'n kitspuit) gelijmd en zat na 4 jaar nog perfect in elkaar.

Echter, de buren hebben direct bij oplevering een paar bakken laten plaatsen. Die zijn niet bepaald diep ingegraven, ook maar iets van 30cm. Zij hebben nu al (6 maanden later) een flink probleem omdat die bak helemaal scheef is. Ik heb iets vergelijkbaars gehoord van een ander stel iets verderop. Het is overigens nieuwbouw, maar wel een inbreidingsproject in een bestaand deel (van Driebergen).

Volgens mij hoeft de functie van de bak niet direct een keerwand te zijn, daar heb ik die infiltratiekratten al voor (dat groene op het plaatje in TS).

[ Voor 4% gewijzigd door GustavSan op 17-02-2020 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
GustavSan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:53:
Ik sprak met een kennis die een eigen afbouwbedrijf heeft (en een hovenier als vader) en die geeft aan dat ik voor die bak aan een fundering op minimaal 130cm moet denken. Echter, ik heb op een specifieke plek een filtratiekrat en die begint op 80cm diepte. Dit is echter op maar een heel klein stuk waar de bak uiteindelijk komt.
Maar die fundering hoeft toch niet overal 130cm diep te zijn? De palen onder mn huis zijn tig meter lang, maar dat is slechts een deel van de fundering. De rest ligt lang zo diep niet. Kan het niet zo zijn dat die kennis bedoeld dat je een paar lange palen moet hebben, daar beton op moet storten, en daar je bak op moet bouwen? Met zo’n grote bak snap ik ergens wel dat je niet wilt dat één kant verzakt of iets.

Ik heb ook zo’n bak in mn achtertuin, 5 meter breed, één meter diep en 80cm hoog. Fundering is een rijtje oude stoeptegels, waar de betonblokken op staan. Met steenlijm alles aan elkaar geplakt en dat staat 5-6 jaar inmiddels. Ik heb nog wel een paar andere tips:

-Maak de bak niet dicht aan de onderkant, zorg dat water weg kan zakken in de grond. Dus geen plastic folie of iets, dat zorgt uiteindelijk voor schimmelrot aan de wortels van je planten.

-Gooi de bak vol met goede grond, niet van die goedkope troep. Ik heb in mijn bak eerst een laag compost gelegd, en daar bovenop potgrond. Ga niet de compost mengen met de potgrond want dan krijg je teveel voedingsstoffen in de grond en daar kunnen je planten niet tegen. Dus compost onderop, potgrond bovenop :) Tuinaarde is lekker goedkoop maar daar groeit alles stukken minder snel in en dat wordt vaak ook een harde brei. Je kan het beste luchtige grond hebben, dat watert goed af. Goede grond komt de prestaties van je planten echt ten goede.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Widow schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:18:
[...]

Maar die fundering hoeft toch niet overal 130cm diep te zijn? De palen onder mn huis zijn tig meter lang, maar dat is slechts een deel van de fundering. De rest ligt lang zo diep niet.
Die paar palen onder je huis is in combinatie met de betonnen balk die erop gestort is je fundering.
Dat is voor een bak als dit zwaar overkill.

Mijn huis staat op een gemetselde fundering van 70/80 cm breed op 70cm onder het peil/maaiveld op een kleilaag. (Geen palen)
Uitbouw is dan ook geplaatst op een betonnen fundering op diezelfde kleilaag, ook zonder palen.

Het probleem met de plantenbak is dat hij omdat hij grond moet tegenhouden wat naar het lagere niveau wil. En daarom heb je kans dat de bak wil gaan kiepen.
Als je aan de tuinkant een meter hoge wand wil kun je gewoon een wand neerzetten van L elementen, hier heb je ook een binnenhoek element van.
https://www.betondingen.n...en-100-cm-hoog-grijs.html
De L doe je met het uitsteeksel onderaan naar binnen zodat de grond erop ligt en dan het kiepen voorkomt.
Aan de zichtzijde kun je voor decoratie die blokken er tegenaan zetten.
Aan terras zijde heb je maar 2 of 3 laagjes nodig want dat heeft verder niks te houden.
De elementen houden alle grond tegen.

Deze elementen worden vaak gebruikt bij hoogteverschil in de publieke ruimte en zijn gewoon bewezen geschikt voor deze toepassing.

Een keerwand van hardhout is minstens net zo duur.
Waarschijnlijk zelfs duurder.
Tegen deze wand van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
FrankBlom schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:16:
[...]

Die paar palen onder je huis is in combinatie met de betonnen balk die erop gestort is je fundering.
Dat is voor een bak als dit zwaar overkill.

Mijn huis staat op een gemetselde fundering van 70/80 cm breed op 70cm onder het peil/maaiveld op een kleilaag. (Geen palen)
Uitbouw is dan ook geplaatst op een betonnen fundering op diezelfde kleilaag, ook zonder palen.

Het probleem met de plantenbak is dat hij omdat hij grond moet tegenhouden wat naar het lagere niveau wil. En daarom heb je kans dat de bak wil gaan kiepen.
Als je aan de tuinkant een meter hoge wand wil kun je gewoon een wand neerzetten van L elementen, hier heb je ook een binnenhoek element van.
https://www.betondingen.n...en-100-cm-hoog-grijs.html
De L doe je met het uitsteeksel onderaan naar binnen zodat de grond erop ligt en dan het kiepen voorkomt.
Aan de zichtzijde kun je voor decoratie die blokken er tegenaan zetten.
Aan terras zijde heb je maar 2 of 3 laagjes nodig want dat heeft verder niks te houden.
De elementen houden alle grond tegen.

Deze elementen worden vaak gebruikt bij hoogteverschil in de publieke ruimte en zijn gewoon bewezen geschikt voor deze toepassing.

Een keerwand van hardhout is minstens net zo duur.
Waarschijnlijk zelfs duurder.
Tegen deze wand van
Wat je dus zegt is al ik de gehele tuinzijde voorzie van deze ingegraven L-elementen ik in elk geval het verzakken/verdrijven van de hele bak tegenga? Het is van groot belang dat wat er gebouwd wordt niet alsnog kan scheuren of verschuiven/verzakken. Moet ik die L-elementen dan ook nog onderling aan elkaar lijmen, of bv de onderkant op tegels plaatsen en alsnog in cement storten zodat het een geheel vormt?

Wat is de afweging om aan de terraskant niet ook gewoon dezelfde L-elementen te gebruiken? Desnoods minder hoog/diep type?

Op zich zorgen die L-elementen er wel voor dat ik rond de gehele bak 'hoger' kan starten met de sierstenen, daar was ik anders lager mee begonnen vanwege stevigheid etc. Moet ik die sierstenen dan ook tegen die L-elementen lijmen, net als dat ik ze op elkaar verlijm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Laatste tip: over een maand is er een landelijke compostdag waar je gratis compost op kan halen. Scheelt je weer een hoop geld bij het tuincentrum!

https://www.verenigingafv....nl/landelijke-compostdag

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
GustavSan schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:54:
[...]

Wat je dus zegt is al ik de gehele tuinzijde voorzie van deze ingegraven L-elementen ik in elk geval het verzakken/verdrijven van de hele bak tegenga? Het is van groot belang dat wat er gebouwd wordt niet alsnog kan scheuren of verschuiven/verzakken. Moet ik die L-elementen dan ook nog onderling aan elkaar lijmen, of bv de onderkant op tegels plaatsen en alsnog in cement storten zodat het een geheel vormt?

Wat is de afweging om aan de terraskant niet ook gewoon dezelfde L-elementen te gebruiken? Desnoods minder hoog/diep type?

Op zich zorgen die L-elementen er wel voor dat ik rond de gehele bak 'hoger' kan starten met de sierstenen, daar was ik anders lager mee begonnen vanwege stevigheid etc. Moet ik die sierstenen dan ook tegen die L-elementen lijmen, net als dat ik ze op elkaar verlijm?
Die elementen kun je tegen elkaar kitten om eventueel lekken van zand/aarde te voorkomen maar zou niet nodig hoeven te zijn.

Wat wel belangrijk is dat je een zandbed maakt en deze goed aantrilt met een trilplaat.
Dan is de kans op verzakking erg klein.
Wil je die kans nog kleiner maken meng je door het zand een zakje Portland cement.

Een tweede rij aan de andere kant kan, maar lijkt me niet perse nodig.

Of je de sierstenen ook tegen de L elementen moet lijmen is denk ik persoonlijke voorkeur.
Je maakt er wel een geheel van dan.
Ik weet niet hoe breed die natuursteen rand is, die van mijn vijver is 40cm.. maar je kan die muur ook 10cm los zetten met om de 2 lagen hier en daar een metalen stripje die gewoon tussen de blokken en d e kit zit maar aan de L elementen geschroefd is.

Ik loop erg vaak rondom mijn vijver op die randen om de vijver schoon te maken maar ook om de borders te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
FrankBlom schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:04:
[...]

Die elementen kun je tegen elkaar kitten om eventueel lekken van zand/aarde te voorkomen maar zou niet nodig hoeven te zijn.

Wat wel belangrijk is dat je een zandbed maakt en deze goed aantrilt met een trilplaat.
Dan is de kans op verzakking erg klein.
Wil je die kans nog kleiner maken meng je door het zand een zakje Portland cement.

Een tweede rij aan de andere kant kan, maar lijkt me niet perse nodig.

Of je de sierstenen ook tegen de L elementen moet lijmen is denk ik persoonlijke voorkeur.
Je maakt er wel een geheel van dan.
Ik weet niet hoe breed die natuursteen rand is, die van mijn vijver is 40cm.. maar je kan die muur ook 10cm los zetten met om de 2 lagen hier en daar een metalen stripje die gewoon tussen de blokken en d e kit zit maar aan de L elementen geschroefd is.

Ik loop erg vaak rondom mijn vijver op die randen om de vijver schoon te maken maar ook om de borders te onderhouden.
Goeie tips! Ga ik even verder uitzoeken allemaal. Klinkt wel als een route die ik wil bewandelen, hoor teveel klachten over scheve bakken bij de buren. Wil het dan liever in 1x echt goed.

Op mijn afbeelding komt links ook een vergelijkbare bak. Deze is gewoon simpel rechthoekig, maar gaat mee met de tuinrichting. Moet ik daar dan ook van die L-elementen gebruiken? Of kan ik deze bak gewoon op een fundering van grindtegels+cement bouwen? Hoe zouden jullie de achterkant (op de tuingrens) doen? Gewoon een simpel muurtje omdat je het toch niet ziet als er eenmaal gegroeiing in zit? Of ook daar gewoon netjes een hele bak van maken (incl. vijverrand).

Die vijverrand heb je ook in 20cm breedte, die had ik destijds op de stenen van 12x12x30cm liggen en helde een klein beetje over de rand wat er erg netjes uitzag (al zeg ik het zelf, hoewel anderen dat ook vonden). Die 100 meter hoge L-elementen komen uiteindelijk dan iets lager dan de sierstenen rand (en de vijverrand), zodat ik het geheel tot de rand met zand kan vullen (worteldoek etc om geen groen door de zijkant van de bak te krijgen).

Zit nog even met het terras. Zou jij die stenen 'onder de bak' laten doorlopen, of juist tegen de bak laten starten? Dit gaat dus puur om de terraskant.

[ Voor 11% gewijzigd door GustavSan op 19-02-2020 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@GustavSan

Omdat die bak een meter diep is zou ik er een laag grof zand in gooien als waterbuffer/infiltratie.
Hier kun je dan ook een drainagepijp in uit laten komen vanaf de lijngoot van het terras.
Daarop geotextiel of goed worteldoek.
Daarop je laag tuinaarde zoals hierboven al door iemand beschreven.
50cm laagdikte is zat.
Terras niet onder de bak door.
Wel tegen de bak aan een lijngoot (anders krijg je plassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
FrankBlom schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 17:07:
@GustavSan

Omdat die bak een meter diep is zou ik er een laag grof zand in gooien als waterbuffer/infiltratie.
Hier kun je dan ook een drainagepijp in uit laten komen vanaf de lijngoot van het terras.
Daarop geotextiel of goed worteldoek.
Daarop je laag tuinaarde zoals hierboven al door iemand beschreven.
50cm laagdikte is zat.
Terras niet onder de bak door.
Wel tegen de bak aan een lijngoot (anders krijg je plassen)
Mooie input. Dank!

Grof zand de beste oplossing of zijn er ook goede alternatieven?

Ik neem aan dat ik in geval van drainage op meerdere plekken een pijp naar die onderkant kan laten lopen om het te verdelen? Hoe zie overigens voor je hoe die drainagepijpen langs/door de dichte rij aan L-elementen komen?

Interessant van die lijngoot, nog niet aan gedacht en inderdaad erg handig. Achter de bak (in de tuin) hebben we in de eerste instantie gewoon gras. Ik heb rechts van de bak een afschot wat wordt doorgetegeld, een soort shortcut naar de achterkant van de tuin. Wordt gewoon een smalle doorgang van wrs 70-90cm max, misschien smaller. Daar loopt het water dan ook de achterkant in, maar zo'n lijngoot lijkt me idd beter ja.

Is 50cm aarde ook genoeg als we er bv een klein boompje in willen plaatsen? Bijvoorbeeld een bolacacia of vergelijkbaar (heb je in een kleine 120cm halfstam variant). Enig idee of weet iemand anders dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Dit dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Had ik ook het liefst gedaan, maar een paar experts in mijn eigen omgeving vinden het link i.v.m. het zand (nieuwbouw) en risico op verzakken (wat bij de buren al gebeurd terwijl hun bakken er pas 6 maanden staan).

De strategie was dus om dit nog steeds te doen, maar veel dieper af te graven, terwijl hier op 80cm een infiltratiekrat van 7x1.5mtr ligt. Hier zou die bak dan op komen te liggen. Hoe dieper ingraven, des te zwaarder de bak. Zij wilden tot zo'n 1.3mtr afgraven.

Alternatief dat werd aangedragen is om met L-elementen te werken, minder diep en meer solide geheel (wel aanzienlijk duurder). Wel alleen aan de tuinkant, vanwege de druk en het gewicht van het zand in de bak.

Nog net geen 20% van de bak ligt overigens boven de infiltratiekrat, de rest niet. Ik zou eventueel alleen het stuk boven de krat minder diep kunnen afgraven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk nog steeds dat je veel te moeilijk denkt.

aantrillen is wel een goed idee.
Fundatie van oude tegels of opsluitband die plat ligt. De kant waar je maaiveld hoger ligt eerst de goedkoopste stenen die je kunt vinden lijmen tot net onder maaiveld en dan verder gaan met dure stapelblokken. aan de hoge kant zou je dit ook kunnen doen. Door de vele haakse hoeken zou ik niet bang zijn voor spatkrachten groot genoeg waar het gewicht van het zand de blokken weg zou drukken. In het lange deel eventueel met een draadstang beide zijden verbinden.

Een snelle google afbeeldingen search op stapelblokken laat iig al zien dat die blokken zonder problemen een meter hoog opgestapeld kunnen worden met een zandpakket erachter.

Als de nieuw aangebrachte grond nog verzakt maakt het niets uit of je L blokken gebruikt of een oude stoeptegel

[ Voor 7% gewijzigd door Kaasplank op 21-02-2020 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 16:27

Smurf

Detri

Kaasplank schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:44:
Ik denk nog steeds dat je veel te moeilijk denkt.

aantrillen is wel een goed idee.
Fundatie van oude tegels of opsluitband die plat ligt. De kant waar je maaiveld hoger ligt eerst de goedkoopste stenen die je kunt vinden lijmen tot net onder maaiveld en dan verder gaan met dure stapelblokken. aan de hoge kant zou je dit ook kunnen doen. Door de vele haakse hoeken zou ik niet bang zijn voor spatkrachten groot genoeg waar het gewicht van het zand de blokken weg zou drukken. In het lange deel eventueel met een draadstang beide zijden verbinden.

Een snelle google afbeeldingen search op stapelblokken laat iig al zien dat die blokken zonder problemen een meter hoog opgestapeld kunnen worden met een zandpakket erachter.

Als de nieuw aangebrachte grond nog verzakt maakt het niets uit of je L blokken gebruikt of een oude stoeptegel
Ik heb voor de eerste bak ook ongeveer dit gedaan en ga dit voor de 2e bak ook weer doen. Bij mij zijn het beide rechttoe rechtaan bakken langs de schutting. Ik heb 2 buurtbewoners blij gemaakt door ze van respectievelijk grindtegels en "waaltjes" (niet de echte, maar zelfde formaat van "gewone steen") af te helpen. Deze zijn net geen 5cm hoog wat heel mooi uitkomt met de stapelblokken van 15cm. De grindtegels gaan er onder als fundering, en van de kleine steentjes maak ik de achterste wand, op de bovenste rij na dan. Als het niet in het zicht zit vind ik het ook zonde van de dure stapelblokken.

Een kant moet er nog in, maar de andere staat nu bijna 2 jaar, (er kwam een dakkapel + zolder projectje tussendoor :X ) en daar is geen spoortje van verzakking te zien.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
GustavSan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:35:
[...]

Had ik ook het liefst gedaan, maar een paar experts in mijn eigen omgeving vinden het link i.v.m. het zand (nieuwbouw) en risico op verzakken (wat bij de buren al gebeurd terwijl hun bakken er pas 6 maanden staan).

De strategie was dus om dit nog steeds te doen, maar veel dieper af te graven, terwijl hier op 80cm een infiltratiekrat van 7x1.5mtr ligt. Hier zou die bak dan op komen te liggen. Hoe dieper ingraven, des te zwaarder de bak. Zij wilden tot zo'n 1.3mtr afgraven.

Alternatief dat werd aangedragen is om met L-elementen te werken, minder diep en meer solide geheel (wel aanzienlijk duurder). Wel alleen aan de tuinkant, vanwege de druk en het gewicht van het zand in de bak.

Nog net geen 20% van de bak ligt overigens boven de infiltratiekrat, de rest niet. Ik zou eventueel alleen het stuk boven de krat minder diep kunnen afgraven.
Dan idd keerwandjes of L-profiel gebruiken. Dan ben je zeker van je zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXwCdBl6LupMt7GJqAa9U3Ui9jY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxeczkFKZuR8jclgJupYkIDM.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn weer even verder. Covid gooide even flink wat roet in het eten wat betreft onze tuinplannen :).

Dit jaar wrs volledig in het teken van het uitgraven. We hebben inmiddels het terras gelegd met standaard 60x40 tegels. Tijdelijk om in elk geval een terras te hebben. De rest gevuld met gras en wat planten en struiken. Moet uiteindelijk allemaal weer weg.

Tuinplan is ietwat aangepast. De meeste adviezen gingen over het gebruik van L-elementen, dat gaan we dan ook doen aan de hoge zijde (tuinkant). De bak krijgt ook 1 hoek minder, zodat ik niet in de buurt van de infiltratiekrat kom. Verder nog een kleine trap aan de rechterzijde (smal) en een brede aan de linkerzijde.

Ik wil een zwevend bankje van hout aan een van de zijden van de bak. De vraag is alleen of ik het dan niet onnodig moeilijk maak. Wellicht dus gewoon een bankje dat zwevend lijkt, met toch nog een paar poten in de grond (bv op de helft).

Geen haast in deze tijden, maar we gaan in elk geval weer wat vooruit :)
Pagina: 1