TLDR; Klein gazon, gedeeltelijk in schaduw en weinig belopen. Lange tijd problemen met onkruid en mos, gaat nu beter. Door "verkeerd" grasmengsel, nu veel gele, grove graspollen met lange, horizontale stengels (zie foto's). Ik wil een groen, fijn gazon. Kan ik doorzaaien en welk graszaad is geschikt?
Ik kamp al enkele jaren met wat moeilijkheden voor wat het gazon betreft. Het is maar een klein stukje (2,5x6m), maar het is het enige stukje groen in m'n achtertuin en dat wil ik graag behouden. Aangezien de helft van het gazon bijna altijd in de schaduw ligt, voerde eerdere jaren mos de boventoon. Daarnaast zat er ook regelmatig klaver en onkruid tussen. Het gevolg is dat ik het al meermalen heb omgespit en opnieuw heb gezaaid. Dit jaar heb ik een strikt regime van bemesten, verticuteren, bekalken, besproeien, maaien en onkruid wieden aangehouden, waardoor het onkruid, maar vooral het mos dit jaar een stuk beter onder controle lijkt.
Echter heb ik weer een ander probleem. Het blijkt dat ik niet het beste graszaad heb gekozen (een transparante zak van m'n vader), met nu als resultaat een mengelmoes van grove, gele graspollen en fijnbladige grassen. De grovere grassen lijken vooral horizontaal te groeien, waardoor de grasmat helemaal niet zo dicht is, met onkruid als bijgevolg. Maaien doet er weinig tegen, omdat de stengels onder de maaihoogte liggen.
:strip_exif()/f/image/s1W3XSqTbSMtSmJZlD7rNCCz.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/f5YH0SQ0mLijkrAlmSblcAUg.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik wil gewoon een fijn, dicht, groen gazon. Ik heb eigenlijk weinig zin om wederom het gazon om te spitten en opnieuw te beginnen, dus had ik het plan om de ongewenste graspollen eruit te trekken (zitten niet echt diep geworteld, dus trek ze er zo uit) en daarna door te zaaien met een beter grasmengsel.
De vraag is vooral, gaat dit werken?
En welk graszaad kan ik dan het beste gebruiken?
Ik kan kiezen voor DCM of Ecostyle van intratuin, maar ik kan ook eens wat dieper in de buidel tasten en gaan voor Barenbrug gras. Ik weet alleen niet of dat het geld waard is.
Ik woon alleen, heb geen kinderen, dus het gras wordt niet vaak belopen. Naast het gras heb ik een strook grind, dus ik kan het gazon ook prima vermijden. Een paar keer per jaar zal het wat meer belopen worden door een verjaardag/bezoek, maar dat is alles.
Ik denk dat dit omstandigheden zijn waarbij ik prima siergras kan gebruiken, maar misschien is er wel een sterker grasmengsel, wat toch fijnbladig en groen is. Kortom, ik weet niet goed wat ik moet doen.