Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 50 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:42
Mooi rood is niet lelijk........ :9
Veel plezier er mee op. :Y)

Geen idee of je maaidek afslaat als je achteruit rijdt, of daar eerst de sleutel voor moet verzetten om dat in zijn achteruit te laten draaien?
Ik heb dat bij onze maaier laten overbruggen, da`s wel zo handig als je gewoon gedachteloos achteruit kan maaien en/of het maaidek niet steeds er uit slaat als je even achteruit rijdt. Je bent dan namelijk toch aan het maaien.

En ook handig, een deflector kost ook haast niets. ;)
Dat scheelt een (flinke compost)hoop.

[ Voor 93% gewijzigd door Teijgetje op 07-07-2020 21:30 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:29
Teijgetje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:54:
[...]

Mooi rood is niet lelijk........ :9
Veel plezier er mee op. :Y)

Geen idee of je maaidek afslaat als je achteruit rijdt, of daar eerst de sleutel voor moet verzetten om dat in zijn achteruit te laten draaien?
Ik heb dat bij onze maaier laten overbruggen, da`s wel zo handig als je gewoon gedachteloos achteruit kan maaien en/of het maaidek niet steeds er uit slaat als je even achteruit rijdt. Je bent dan namelijk toch aan het maaien.

Het maaidek slaat uit bij het achteruit rijden. Dat vind ik wel irritant.
Hoe is dat te omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Teijgetje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:54:
[...]

Goed idee!
Wel zit ik met kinderen. Groene voeten en kleding komt nogal snel met het niet opvangen.
Maar even testen hoe goed de boel versnippert wordt!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:06
Gisteren groot gedeelte van terras is gelegd en stukje border (ze worden nog hoger):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvqsgKSfBvjbgolYWrg3vwshPgA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ywAYFQdcPnJg50BSm8JwFa6P.jpg?f=user_large

*O*
Je merkt wel de bekende bolling in sommige tegels, de tegels met extreme bolling worden waarschijnlijk nog vervangen (zijn er niet veel overigens) of op een plek gelegd waar er niet/nauwelijks last van is.

Vandaag slecht weer, dus waarschijnlijk vandaag geen voortgang, hopelijk deze week al het straatwerk + kunstgras en dan volgende week wordt er begonnen met de veranda *O*

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
barry86 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:40:
[...]

Het maaidek slaat uit bij het achteruit rijden. Dat vind ik wel irritant.
Hoe is dat te omzeilen?
Dat verschilt per merk, ik zou de verkoper even polsen. Meestal is het een draad doorlussen zodat hij dat niet opmerkt. Waar dat het makkelijkst is bij jouw Alko weet de dealer vast.

En die mat kun je daarna weer voor de deur leggen natuurlijk om schone voeten te houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Voor de tuinmannen hier @pjot1 @Fantasma7988 @Teijgetje opsluitbandjes, wanneer gebruik je die nu eigenlijk?
Het terras (zie foto hier vlak boven) is gelegd zonder opsluitbandjes tot nu toe. Er komt nog wel een gedeelte met kunstras, gebruikt men opsluitbanden als omtrek bij het kunstgras om het op te sluiten?

Er staat hier een hele pallet met 75 stuks, maar ze hebben er nog geen 1 gebruikt :P ik vermoed dat ze er geen 75 meer gaan gebruiken :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHTZpqbRVl0ZISaKYOXetsKViLc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/6syZxhQY8KyzpKXL1x4IfKff.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 27% gewijzigd door Martinusz op 08-07-2020 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
om het zand/voegwerk van je tegels op te sluiten, dus tegengaan van het wegspoelen hiervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
HyperTrophy schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:41:
om het zand/voegwerk van je tegels op te sluiten, dus tegengaan van het wegspoelen hiervan
Oke, dus vermoedelijk rondom het kunstgras dus en de gehele achterzijde vermoed ik, aangezien hier een brandgang achter zit, die lager ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:52
Martinusz schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:26:
Voor de tuinmannen hier @pjot1 @Fantasma7988 @Teijgetje opsluitbandjes, wanneer gebruik je die nu eigenlijk?
Het terras (zie foto hier vlak boven) is gelegd zonder opsluitbandjes tot nu toe. Er komt nog wel een gedeelte met kunstras, gebruikt men opsluitbanden als omtrek bij het kunstgras om het op te sluiten?

Er staat hier een hele pallet met 75 stuks, maar ze hebben er nog geen 1 gebruikt :P ik vermoed dat ze er geen 75 meer gaan gebruiken :P

[Afbeelding]
Ik heb al het straatwerk op laten sluiten. Al was het niet persé noodzakelijk, een bandje is 3 euro en dan weet je zeker dat het geen kant op gaat.
Ook heb ik echt gras en ligt het daar dus helemaal rondom, ook wat dikkere bandjes genomen waar de robot maaier in principe overheen kan rijden. Hoe dat uitpakt in de praktijk weet ik eind deze maand als de maaier binnen is ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 15:03

DarkKnight

Narf

Ik kan je alvast verklappen dat 75 stuks zeker geen 'heel' pallet is. Daar kunnen er nog veel meer op :+ .

Maar meer serieuzere noot: die opsluitbanden gaan sneller dan je soms verwacht. Zonder de schaal op je tekening is het lastig om precies te zeggen. Bedenk in ieder geval dat een simpel 10x10m pad/terras/iets opsluiten is al 40 opsluitbanden als het rondom gelegd wordt.
En ik zou persoonlijk van jouw tekening de opsluitbanden om alle terraswerk verwachten. Zoals gezegd, puur om enige vorm van wegspoelen en dergelijke tegen te gaan. Zoveel pijn/moeite en geld kost het niet.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 09:14

[Afbeelding]
Bij mij werden ze achteraf gezet ;) En toen kon ik er nog bij gaan halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
DarkKnight schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:02:
[...]

Ik kan je alvast verklappen dat 75 stuks zeker geen 'heel' pallet is. Daar kunnen er nog veel meer op :+ .

Maar meer serieuzere noot: die opsluitbanden gaan sneller dan je soms verwacht. Zonder de schaal op je tekening is het lastig om precies te zeggen. Bedenk in ieder geval dat een simpel 10x10m pad/terras/iets opsluiten is al 40 opsluitbanden als het rondom gelegd wordt.
En ik zou persoonlijk van jouw tekening de opsluitbanden om alle terraswerk verwachten. Zoals gezegd, puur om enige vorm van wegspoelen en dergelijke tegen te gaan. Zoveel pijn/moeite en geld kost het niet.
Klopt, er liggen ook nog wat zakken zand op dezelfde pallet :P (zijn overigens maar kleine pallets, geen EURO pallets.

Vooralsnog hebben ze dus nog geen (nieuw) opsluitband gebruikt, zijdes tegen het huis kan ik mij voorstellen. Stuk links van het terras tegen de schutting zie ik ze ook niet, de keramische tegel loopt tot aan de horizontale schuttingplank (daar past ook niets meer tussen).
De borders liggen (als fundering) op oude opsluitbanden, ik verwacht ze dus eigenlijk alleen nog achterin de tuin, goed we zullen het wel zien :)

oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwKa-JZK6X94bltXafgfVwffBNo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mxQ9IDkcobeyW3Ka4tKHa7QS.jpg?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Martinusz op 08-07-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 09:14
LinuxMan schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:24:
[...]

Een bodembedekker erin die goed dicht groeit, en waar het onkruid niet doorheen komt.

Met een sedumsoort zou het inderdaad kunnen, maar een sterk siergras (bijv een van de Carex varieteiten) kan hier ook goed staan. Daar komt geen onkruid meer doorheen.
Ik heb goede ervaring met houtsnippers, worteldoek en dan die dingen erop al een jaar geen last van onkruid in mn plantenbak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Martinusz schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:09:
[...]

Klopt, er liggen ook nog wat zakken zand op dezelfde pallet :P (zijn overigens maar kleine pallets, geen EURO pallets.

Vooralsnog hebben ze dus nog geen (nieuw) opsluitband gebruikt, zijdes tegen het huis kan ik mij voorstellen. Stuk links van het terras tegen de schutting zie ik ze ook niet, de keramische tegel loopt tot aan de horizontale schuttingplank (daar past ook niets meer tussen).
De borders liggen (als fundering) op oude opsluitbanden, ik verwacht ze dus eigenlijk alleen nog achterin de tuin, goed we zullen het wel zien :)

oude situatie:
[Afbeelding]
Je kunt tegels ook op zwarte grond leggen maar dat blijft niet goed door de werking van de grond.

Om je terras goed te houden zorg je voor een stabiel en toch drainerende ondergrond.
Meestal 20 cm zand .
De juiste manier is om het zandbed goed aan te trillen.Dan de hoogtes uit te zetten en de opsluitbanden te plaatsen .
Daarna de bestrating.
Bij achteraf plaatsen wil er vaak zand onder de gelegde tegels weglopen waardoor je een stuk lucht krijgt in het zandbed en dit verzakt altijd na.
Hoe kleiner de bestrating hoe eerder je dit ziet.

De ondergrond voor kunstgras is precies hetzelfde als voor bestrating.
Dit sluit je altijd op om wegspoelen ge voorkomen.
Van origine wordt aangeraden om lijmband rondom te leggen .die zet je met haringen vast aan het zandbed en daar verlijm je de kunstgras mat op.
Persoonlijk leg ik liever een hardhouten balk op de opsluitbanden.(die zijn dan 4 cm verdiept)
Het hout maak ik vast met een paar slagpluggen 6mm aan de bandjes en de kunstgras mat niet ik dan vast aan de houten balk.

Vervolgens de gehele grasmas invoegen met zand om hem te verzwaren en inbezemen zodat de haren deels gevuld worden en omhoog blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online

[Afbeelding]
Eigenlijk moet je elke vorm van bestrating opsluiten. Ook dien je de bandjes van te voren zetten zodat je het zand goed kan verdichten langs de band. Maar dit zullen je stratenmakers vast nog wel doen. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fQACt2Bdxmt_s6kbV-yT8R8w6Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MWq7RAqE68xUqrgszXHmJy7Z.jpg?f=user_large

Heb nog ff gekeken, op de erfscheiding (onder de schutting delen) liggen nog opsluitbandjes, vandaar dat ze hier er waarschijnlijk geen hebben vervangen/geplaatst.
Morgen gaan ze weer verder *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:40
Ik heb een vraag over klim planten.

Wij hebben een erfscheiding met de buren, waar ik een klimplant langs een rek wil laten klimmen. Dus wij zoeken een klimplant die snel klimt, maar niet woekert. (Ala de hedra die wij in onze vorige tuin hadden, daar heb ik nog nachtmerries van).

Heeft iemand leuke ideeen/tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-05 21:22
Wellicht is Toscaanse jasmijn een optie voor je. Groeit heel hard en is wintergroen. En hij hecht niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Maeslant schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 20:52:
Ik heb een vraag over klim planten.

Wij hebben een erfscheiding met de buren, waar ik een klimplant langs een rek wil laten klimmen. Dus wij zoeken een klimplant die snel klimt, maar niet woekert. (Ala de hedra die wij in onze vorige tuin hadden, daar heb ik nog nachtmerries van).

Heeft iemand leuke ideeen/tips?
Dat zijn 2 uitersten,en snel groeiende plant wordt vaak als woekerend gezien.
een hedera groeit 2 tot 3 keer per jaar en als je hem 2 keer per jaar snoeit dan kan je hem heel goed in toom houden.
enigste nadeel van een hedera is dat hij zuignappen heeft en zit daardoor makkelijk vast zet aan een muur oid.
wilde wingert idem dito.

groenblijvende kamperfolie of clematis kan je doen maar ook die maken lange scheuten die je er af zou moeten snoeien.
blauwe regen maar is swinters kaal.
kardinaalmuts (langzaam groeiend) maar wel winter groen.
klimrozen
of een klimmende hortensia (ook hechtwortels aan de takken)
Boerenjasmijn (winter bloeier geel)

als je voor de langzaam groeiende planten gaat dan kan je er altijd eerst een wilgenmat of heide mat tegen aan zetten zodat je al een beetje privacy hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Martinusz schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:44:
[Afbeelding]

Heb nog ff gekeken, op de erfscheiding (onder de schutting delen) liggen nog opsluitbandjes, vandaar dat ze hier er waarschijnlijk geen hebben vervangen/geplaatst.
Morgen gaan ze weer verder *O*
Dit is absoluut niet zoals het hoort. En een bandje onder je bestrating? :?

Een opsluitband zegt het eigenlijk al, het sluit niet alleen het zand op maar ook de bestrating. Op deze manier gaat het hout rotten of trekt het krom door vochtopname en vocht. Als de planken krom trekken, gaat het zand ook aan de loop met verzakkingen als gevolg. Voor de schutting langs had een bandje gemoeten met minimaal een centimeter ruimte zodat het hout nog kan ademen.

Doordat er geen bandje gebruikt is heb je dus ook geen mooie strakke lijn. Dat kan je vooral goed zien bij het halfje. Het kan ook zijn dat de schutting niet 100% haaks staat. (wat bij 99% het geval is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:40
Fantasma7988 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:17:
[...]

Dat zijn 2 uitersten,en snel groeiende plant wordt vaak als woekerend gezien.
een hedera groeit 2 tot 3 keer per jaar en als je hem 2 keer per jaar snoeit dan kan je hem heel goed in toom houden.
enigste nadeel van een hedera is dat hij zuignappen heeft en zit daardoor makkelijk vast zet aan een muur oid.
wilde wingert idem dito.

groenblijvende kamperfolie of clematis kan je doen maar ook die maken lange scheuten die je er af zou moeten snoeien.
blauwe regen maar is swinters kaal.
kardinaalmuts (langzaam groeiend) maar wel winter groen.
klimrozen
of een klimmende hortensia (ook hechtwortels aan de takken)
Boerenjasmijn (winter bloeier geel)

als je voor de langzaam groeiende planten gaat dan kan je er altijd eerst een wilgenmat of heide mat tegen aan zetten zodat je al een beetje privacy hebt.
Sorry, met woekeren bedoel ik dat de takken ook weer wortelen. Bij een hedera gaan de takken weer wortelen, en krijg je een bijna niet te controleren groei.

Het mag best hard groeien, ik vind snoeien niet erg. Maar niet dat ik hem ineens 3 meter verder weer tegenkom. :+

Het is wel een schaduw / half schaduw plekje.

Bedankt voor alle tips :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
GeeMoney schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:46:
Hoe dat uitpakt in de praktijk weet ik eind deze maand als de maaier binnen is ;) .
Moet ie niet buiten dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
pjot1 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:41:
[...]

Dit is absoluut niet zoals het hoort. En een bandje onder je bestrating? :?

Een opsluitband zegt het eigenlijk al, het sluit niet alleen het zand op maar ook de bestrating. Op deze manier gaat het hout rotten of trekt het krom door vochtopname en vocht. Als de planken krom trekken, gaat het zand ook aan de loop met verzakkingen als gevolg. Voor de schutting langs had een bandje gemoeten met minimaal een centimeter ruimte zodat het hout nog kan ademen.

Doordat er geen bandje gebruikt is heb je dus ook geen mooie strakke lijn. Dat kan je vooral goed zien bij het halfje. Het kan ook zijn dat de schutting niet 100% haaks staat. (wat bij 99% het geval is)
Ik ga het morgen aankaarten :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrpYyTDHG340Wli3zE3RIvjMERI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1HgUE7uBDmBWN18VKkqQ5V5.jpg?f=fotoalbum_large

hmmm lekker graszaad *O*

-O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:05
Een natuurlijk bestrijdingsmiddel voor deze kwaal is een kat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

B-lex schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:54:
[...]

Dat zou je denken. Hier drie katten in de tuin en de eksters komen vrolijk de moerbeien van de grond oppikken.

Ondertussen al wel een moerbei compleet weggezaagd dus dat scheelt weer. De ander komt over een maand of twee. Alleen wel zonder kapvergunning gedaan, vraag me af hoe vaak ze daar op controleren...

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

In Nederland overigens niet heel natuurlijk, de kat is in Nederland een 'invasieve exoot'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:27
@Martinusz zijn dat tegels met hout achtig motief? Die je ook vaak binnen ziet tegenwoordig? Vind het wel mooi :)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
NiGeLaToR schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:04:
@Martinusz zijn dat tegels met hout achtig motief? Die je ook vaak binnen ziet tegenwoordig? Vind het wel mooi :)
Klopt, keramische houtlook tegels, deze zijn het (plaatjes op internet vind ik niet echt lijken overigens).
Zijn echt mooie tegels, stroef, worden niet glad en ook niet super warm :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUaO_mFw5dChjjwsJDCUpdAtGlk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y0Pm506pALgtZg6IUdmO4Tpa.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Martinusz op 09-07-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ziet er mooi uit.
Overal mooie grijze of antraciet bandjes zou natuurlijk wel een hoop afbreuk doen aan dit plaatje.
Hoe dik zijn de tegels? edit 4 cm dus.......
Je zou ze verdiept kunnen banden en dan daar kleurpassend grind op kunnen leggen, bv langs de schutting.
Langs de goot kan er gras op groeien als je daar twee cm grond op legt zodat het onzichtbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 09-07-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Teijgetje schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:20:
Ziet er mooi uit.
Overal mooie grijze of antraciet bandjes zou natuurlijk wel een hoop afbreuk doen aan dit plaatje.
Hoe dik zijn de tegels?
Zou je ze verdiept kunnen banden en dan daar kleurpassend grind op kunnen leggen, bv langs de schutting?
Langs de goot kan er gras op groeien als je daar twee cm grond op legt zodat het onzichtbaar is.
Tegels zijn 4cm dik :)
Er liggen hier antraciet bandjes voor het huis, ze gaan sowieso langs de goot leggen, en dan helemaal rondom wat nu nog open ligt. Daar komt kunstgras op te liggen.

Langs de schutting ligt het zandbed wel opgesloten door bandjes, die liggen zeg maar onder de schutting op de erfgrens. Alleen vanaf het zandbed tot bovenkant tegel ligt dus niks, daar zit die plank van de schutting, daar zit een 1-2cm tussen ofzo.
Grind opvullen is wellicht nog wel een mooie optie trouwens :) niet aan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Liggen de bandjes onder de schutting dan tussen de palen?
Het zal een afweging zijn geweest om daar dan geen bandje te leggen als je zandbed toch niet weg kan. Je tegel zal alleen verzakken/weglopen als het zand weg kan, maar dat kan dus niet begrijp ik.

Dan zou ik het gewoon opvullen met bijv Cappucinosplit.
Zo te zien is de onderste plank toch maar "afdekking". loopt die door tot op de straat van de buren?
Anders ben je het split natuurlijk gelijk kwijt.
En zo niet dan komt het blad en vuil dat er tussen komt bij de buren terecht als je dat even schoonspuit. :+

[ Voor 46% gewijzigd door Teijgetje op 09-07-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
je zou ook een (corten)-stalen border plaatsen, optisch wellicht mooier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Teijgetje schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:31:
Liggen de bandjes onder de schutting dan tussen de palen?
Het zal een afweging zijn geweest om daar dan geen bandje te leggen als je zandbed toch niet weg kan. Je tegel zal alleen verzakken/weglopen als het zand weg kan, maar dat kan dus niet begrijp ik.

Dan zou ik het gewoon opvullen met bijv Cappucinosplit.
Even gecheckt, de opsluitband ligt achter de schutting langs (achter de palen langs), dus eigenlijk in de buren hun tuin (deze lagen er al), het zandbed ligt dus wel opgesloten. Buren hebben aan de andere kant ook gewoon terras liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Loopt die onderste plank door tot op het terras van de buren?
Of is die alleen gezet samen met jouw terras en is hij open bij de buren? (omdat het zo netjes met het (grote?) afschot meeloopt op je laatste foto)
Is hij open bij de buren dan zal het wel loslopen, vuil zal doorvallen naar hun terras. Eventueel geholpen door spuiten vanaf jouw kant. Maar dan hou je altijd ventilatie.

Ik zou even overleggen als je de kier doorspuit dan, met elke week een blubberrand aan hun kant maak je geen vrienden...... ;)

En ik zou wel cementgebonden voegen, je voegen lopen anders wel weg bij de schutting.

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 09-07-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Teijgetje schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:50:
Loopt die onderste plank door tot op het terras van de buren?
Of is die alleen gezet samen met jouw terras en is hij open bij de buren? (omdat het zo netjes met het (grote?) afschot meeloopt op je laatste foto)
Is hij open bij de buren dan zal het wel loslopen, vuil zal doorvallen naar hun terras. Eventueel geholpen door spuiten vanaf jouw kant. Maar dan hou je altijd ventilatie.

Ik zou even overleggen als je de kier doorspuit dan, met elke week een blubberrand aan hun kant maak je geen vrienden...... ;)

En ik zou wel cementgebonden voegen, je voegen lopen anders wel weg bij de schutting.
Die plank loopt door tot iets boven het zandbed, de buren hebben de plank niet.
Dit voegmiddel is er AquaColor Joints Ceramics Neutraal 15kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
[...]

Die hebben we, maar bekijkt zich het allemaal rustig van een afstandje aan :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Teijgetje schreef op zondag 21 juni 2020 @ 15:16:
Toch maar even posten, hij is wel erg goedkoop.

Elektrische snoeischaar. (vergelijkbaar model of op Banggood)

Zelf even inschatten of het wat is (voor je).
Een leuke Makita kost wat meer.
Fijne oplichting was dat. Gewoon tangetje ontvangen uit China. Mag de creditcard maatschappij werk van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-05 09:08
Ik wat stroken aluminiumfolie op stokjes in het vers gemaaide gras gestoken. Dat wapperen houden vogels niet van. Komt een mooie dekkende mat op na 3 weken. De rest van de tuin zit vol vogels (ik woon aan het buitengebied), dus ze vermijden het gezaaide gras duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31
dun laagje compost er boven op, dan vinden ze de zaadjes niet meer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:42
[...]

Mijn heidewachtel zou ze met vol enthousiasme iedere keer wegjagen *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtzWu0z3jpeAttlsvsf8eLyvcW4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y5n5L0VUqaBv2vPTEVHrv3Sg.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door skai21 op 09-07-2020 16:08 ]

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:42:
[...]

Fijne oplichting was dat. Gewoon tangetje ontvangen uit China. Mag de creditcard maatschappij werk van maken.
Oh, ik heb nog niets......... :(
Maar dat het chinees zou zijn lijkt/leek me duidelijk, maar je hebt een gewone snoeischaar gekregen en geen elektrische begrijp ik?
Ik heb ze net gemaild. Zou mijn eerste internetoplichting zijn.
En met Ideal krijg je niets terug......... :(

Was via Facebook...zit ik haast nooit op.....mijn oprechte excuses, zie dat de ad ook niet meer bereikbaar is. :(

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 09-07-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Teijgetje schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:47:
[...]

Oh, ik heb nog niets......... :(
Maar dat het chinees zou zijn lijkt/leek me duidelijk, maar je hebt een gewone snoeischaar gekregen en geen elektrische begrijp ik?
Ik heb ze net gemaild. Zou mijn eerste internetoplichting zijn.
En met Ideal krijg je niets terug......... :(

Was via Facebook...zit ik haast nooit op.....mijn oprechte excuses, zie dat de ad ook niet meer bereikbaar is. :(
Ik bestelde vanwege jouw post en de website zag ok genoeg uit voor die prijs. Niet goed opgelet. Zou hier ook de eerste keer zijn. Heb een entsnoeischaar ontvangen, ding ziet er niet heel degelijk uit. Op trustpilot regent het klachten.

Ga uit van een refund vd credit card maatschappij hier. Ideal is gewoon weg geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Helaas beginnen de klachten pas een dikke week na mijn post de 21e.
Heb toen eea opgezocht en niets leek op een zwendel.

Heb wel naar zo`n ent tang zitten kijken laatst.
Meer voor de heb, die snoeischaar leek me handig voor de knotwilgen jaarlijks.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 09-07-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
RobNemoo schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:37:
[...]

Ik wat stroken aluminiumfolie op stokjes in het vers gemaaide gras gestoken. Dat wapperen houden vogels niet van. Komt een mooie dekkende mat op na 3 weken. De rest van de tuin zit vol vogels (ik woon aan het buitengebied), dus ze vermijden het gezaaide gras duidelijk.
Idd maar hier zijn ze resitent tegen dat soort dingen |:( .
Stokken met stroken aluminium en/of het veld vol wapperende cd's. Ze trekken zich er niks van aan ;( . En de katten zijn te lui.
Maarja we zien het wel. Gelukkig is het "bijzaaien"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Laatst online: 00:41
Over een paar weken wordt achtertuin opnieuw ingericht, waarbij een aantal verhoogde borders tegen de houten schutting worden geplaatst. De borders zijn ongeveer 45 cm hoog en worden gemaakt van linia blokken of excluton rock walling muurelementen.

Welke reeele opties zijn er om de houten schutting te beschermen tegen houtrot. Ik kan natuurlijk ook de border langs de schutting laten doortrekken met linia blokken, maar dat kost klauwen met geld en je ziet er niets van.
Andere optie: onderste steenlagen van goedkope klinkers maken en alleen voor de bovenste zichtbare laag linia blokken gebruiken. Deze optie valt volgens stratenmaker af ivm met stevigheid van de border.

Stratenmaker adviseert om DPC folie tegen schutting aan te plakken, net iets hoger dan de bovenkant border. Ik weet niet of deze folie inderdaad geschikt is voor dit doel. Ik vind het in ieder geval een goedkoop uitziende oplossing, doet een beetje af aan een mooie nieuwe tuin.

Hebben jullie andere ideeen/tips om borders tegen schutting te plaatsen en mogelijk houtrot van de schutting tegen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
acherste stenen andere soort, en er een afdekker over het geheel plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:45

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

TweakersOnly schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:58:
de schutting laten doortrekken met linia blokken, maar dat kost klauwen met geld en je ziet er niets van.
Andere optie: onderste steenlagen van goedkope klinkers maken en alleen voor de bovenste zichtbare laag linia blokken gebruiken. Deze optie valt volgens stratenmaker af ivm met stevigheid van de border.
Dit snap ik niet? Hoe hoog wordt die border? Ik zou zonder probleem een muurtje van normale bakstenen willen zetten met enkel de bovenste laag linia blokken. Scheelt inderdaad behoorlijk in de kosten! Aansluiting tussen de "achterkant" en de zijkant lijkt mij ook wel te realiseren met hoekankers o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:00
TweakersOnly schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:58:

Hebben jullie andere ideeen/tips om borders tegen schutting te plaatsen en mogelijk houtrot van de schutting tegen te gaan?
Bij ons heeft de hovenier tegen de garagewand een soort piepschuimen panelen met dit doel gebruikt. Naam weet ik zo niet, maar foto laat wel een beeld ervan zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBbcxwv6Kv3oJiiQUXxe7wz8AP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSHlSFPA5GYuqw2PRzRT4rmA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:10
Zijn er hier ook mensen met ervaring in het zelf maken van een groen dak / sedum dak?
En dan bedoel ik juist niet de kant en klare cassettes, drainage matten, vlies, etc. wat al snel €50,-/m2 kost..

Mijn plan is om nog een kleine overkapping te maken voor containers en fietsen van zo'n 4m2. Lijkt me leuk om hier een sedum dak op te leggen, maar of me dat 200 euro waard is weet ik niet.

Is het niet gewoon mogelijk om grindmatten te leggen, met daar bovenop het substraat waar het sedum in gepoot wordt?

Hoor graag jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draicon
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-05 10:45
Martinusz schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:09:
[...]

Klopt, keramische houtlook tegels, deze zijn het (plaatjes op internet vind ik niet echt lijken overigens).
Zijn echt mooie tegels, stroef, worden niet glad en ook niet super warm :)

[Afbeelding]
Ziet er heel goed uit!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Thanks we zijn er ook heel blij mee.

Vandaag deel ingevoegd en terras voor de veranda is af, maandag beginnen ze aan de overkapping.

En de mannen hebben nog even doorgeknald en ook het kunstgras gelegd. Ook hier zijn we heel blij mee, is erg mooi gras, lastig op de foto te krijgen maar in het echt lijkt het ook echt gras.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OoY4BlsGXUfq-ZZDyQYXSVWZSY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qzoo0A4VCvoLGo7riV0xf119.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Wij hebben een magnolia in de tuin staan. We hebben alleen het idee dat het blad verbrandt bij hete dagen. Kan dat? En wat kunnen we er tegen doen? Of weet iemand wat het anders kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsJN0ewhOlH1hj69JvchWI-lIEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4aoSKYXKndORk2fwESaur9J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUAXGnabmdAPvmQ7H5mm5-ItYLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Syn1X4ZWhUd7jgaCVVWdeWK0.jpg?f=fotoalbum_large

Andere vraag; bij ons zijn graszoden eind maart geplaatst , maar het gras wordt wat gelig en in sommige hoeken wat “kaal” zie foto’s :. Is dat normaal of moet ik hier iets mee doen (bemesten oid ?). Eerder was het een stuk groener namelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtdrWa1Fcbl5SCGECFh0APc2HIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5oeNEtPZAwDm0otrah3sLYY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_X1o86eju00-UZC4hVE_UkLGTJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FMSfngMuDQPwDKGDPUqM43E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Waypoint
Lijkt op een vorm van Anthracnose, een verzamelnaam voor schimmels die ongeveer hetzelfde doen, schimmels die weefsel af laten sterven waarna gaatjes ontstaan en uiteindelijk het blad sterft.
Heeft niets met de zon te maken.
Behandelen is lastig, maar eigenlijk moet je consequent alle aangetaste bladeren en takken wegsnoeien. Ook op de grond gevallen blad weghalen. Dan ruim je de schimmel en overleeft het niet in de winter in de grond.
Niet op de composthoop, in de groene kliko gooien.

Zou ook een bacterie kunnen zijn.

Staat de Magnolia nat?

Voor het gras moet je even de TS nalezen, daar staat genoeg info over gras.

[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 10-07-2020 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Teijgetje schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:09:
@Waypoint
Lijkt op een vorm van Anthracnose, een verzamelnaam voor schimmels die ongeveer hetzelfde doen, schimmels die weefsel af laat sterven waarna gaatjes ontstaan en uiteindelijk het blad sterft.
Heeft niets met de zon te maken.
Zou ook een bacterie kunnen zijn.
Staat de Magnolia nat?

Voor het gras moet je even de TS nalezen, daar staat genoeg info over gras.
de magnolia staat jn een border, dus niet nat (de grond is niet nat als je dat bedoelt).

voor het gras heb ik de TS nagelezen, maar waar vind ik info of deze gele plekken normaal zijn/ op te lossen? wellicht kijk ik er overheen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Waypoint schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 23:16:

voor het gras heb ik de TS nagelezen, maar waar vind ik info of deze gele plekken normaal zijn/ op te lossen? wellicht kijk ik er overheen :)
Had de post iets aangepast.

Voor gras kun je bv verticuteren, het vilt/oude laag/mos er uit, en er staan ook mest/voedingsschema`s.
Vanaf maart is kort dan zal er nog weinig vilt in zitten, beetje bemesten kan denk ik geen kwaad. Beetje kieseriet ook niet.

Maar er zijn veel oorzaken waardoor gras geel kan worden.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 10-07-2020 23:27 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-05 21:09
Onze nieuwbouwwoning-tuin wordt steeds groener en er komt steeds meer tot bloei :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4p5kFyQwMY9k_lgJGN2hwVaf864=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSS1Wmp9bnsTFzq9vnpTkrQm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XyJsLa5ip1knEPYCbmQjSMeC4Hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6D8LmF66PTZm4OSb7NH0d1Im.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:15
Waypoint schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 22:12:
Wij hebben een magnolia in de tuin staan. We hebben alleen het idee dat het blad verbrandt bij hete dagen. Kan dat? En wat kunnen we er tegen doen? Of weet iemand wat het anders kan zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Andere vraag; bij ons zijn graszoden eind maart geplaatst , maar het gras wordt wat gelig en in sommige hoeken wat “kaal” zie foto’s :. Is dat normaal of moet ik hier iets mee doen (bemesten oid ?). Eerder was het een stuk groener namelijk
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er voor mij ook niet uit alsof dat door de zon komt. Een hortensia hier in de tuin was één of twee zomers geleden compleet verbrand omdat hij de hele dag in de felle zon stond naast een warme stenen muur tijdens de hittegolf toen. Was geen houden meer aan. Heb er later nog wat objecten voor geplaatst zodat hij wat in de schaduw stond maar mocht niet meer baten. Dat zag er heel anders uit, zowat elk blad bovenin was grotendeels verschrompeld en bruin. Beetje een effect hoe frietjes eruit zien wanneer je ze bakt onder een grill in de oven. 8)7

Niet zo plaatselijk met kleine puntjes hier en daar. Dus bij jouw plant zal het inderdaad wat anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
kaboom1555 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:32:
Onze nieuwbouwwoning-tuin wordt steeds groener en er komt steeds meer tot bloei :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is die plant op stam? Hortensia op stam? :)

Hier moeten we nog borders gaan vullen, we weten nog niet echt wat we willen :p

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaWayne
Onze nieuwbouwtuin komt ook mooi in bloei. We hebben zoveel mogelijk eetbaars erin, en met uitzondering van de perzik (krulziekte) doet alles het goed. Vooral de granaatappelboom is een verrassing, die bloeit met prachtige oranjerode bloemen, ben erg benieuwd naar de oogst. Naast wat op de plaatjes te zien is ook appels, peren, pruimen en een moestuin (veel augurk, tomaat, peper en sla)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7FYCz0rVrxkyUqUaYMdKz0L-S2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmIUWO8H9XPox40hYoIEpH4O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFGWPQNcJ-Zi5gHgR-iUu4lFX5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oT0QzqGWKm5nS9LigJIvhRUb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uArSSKCajS_iEgbfX1Rt5zTbBZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hnNy0aDTDhrxW7HVgRdhG0Wc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHedxLykHmBxTn1CpEiUIsbivfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u071j1r4oLj2jYwQCOLdNef6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Martinusz schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:31:
[...]

Wat is die plant op stam? Hortensia op stam? :)

Hier moeten we nog borders gaan vullen, we weten nog niet echt wat we willen :p
Ja, pluimhortensia op stam om precies te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-05 22:12
emot schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:42:Is het niet gewoon mogelijk om grindmatten te leggen, met daar bovenop het substraat waar het sedum in gepoot wordt?
Er zitten een paar laagjes meer in. Zie ook de site van Optigroen.

Je wilt voorkomen dat de fijne deeltjes er, met name in het begin, meteen uitspoelen (filterlaag). Verder een absorbtielaag die tevens je dakbedekking beschermt. 4m2 zijn de afval stukken van de dakdekker 😉

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Teijgetje
Gisteren eindelijk droog, alles gemaaid, had eerder al het veld wat groter gemaakt door een hek weg te halen (makkelijker maaien) en een beetje draadalg uit de sloot gebaggerd toen de wind gunstig stond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8esMx7-YqOGAEwc4IsTXy_n4jY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/guFnKSYfkFlc5NFY8U0YMPzM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwzn-be4CHYEWbLefLcLYlND9DE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uyzYDPF07901Y9iS9X4XA9eo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8gnQ-CF7iVd_S15rBRvZkm_OPM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2I0Pc6VpV6lRSd4WmNctFVy.jpg?f=fotoalbum_tile

En vandaag begonnen met de liguster eens te kortwieken, die groeiden wat extreem inmiddels..
Lekker dagje vandaag, zonnetje, weinig wind.

Van ontploft (rechts) naar weer een strak haagje.
Geeft wel voldoening. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0AUGzd_punHi93lGMogavWPxZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tZ3ydDa3NdNt8JSXX4yWPVJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5h5YXD8pbwiErZA8kV-whInyWMY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gezDpDMrKCD7eUBhdkoAneGF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7XHcSuZB0B0IQcWjYaAz7PMwiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZ4w67aL232zHbSEWz9SmEgu.jpg?f=fotoalbum_tile

Wel een touwtje gespannen voor het lange rechte stuk, bij het hek loopt het iets op met de parkeerplaats mee.
Maar lekker met de telescopische heggenschaar van de Lidl, die hangt lekker aan je schouder/nek en is in balans.
Scheren gaat supermakkelijk en door de lengte sta je wat op afstand zodat je beter overzicht hebt wat je doet. Het handvat is draaibaar en het mes in hoek verstelbaar, absolute topper als je hem door hebt.
Dus geen lamme armen en natuurlijk is een trap niet nodig. _/-\o_

Edit 13-7 Vandaag dat andere stukje ontplofte heg ook gedaan. Omdat ik die echt ver teruggesnoeid heb was het wat meer werk ivm al dikke takken. Hij was eerder groter gelaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n72XynFdNivacF8i-NDN4xqGGw8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxbZ2ZmWamkhJ3BWJ8TkiP7t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGdsKo4qMb66uM0f-c-btQQQWLM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4oMGkWw87KuEOQNfTeioRlb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DT7Ui56GzhhHDh1IBjgsGw5ntIM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cswwhECQkTnfhPNDyL7Jn9jK.jpg?f=fotoalbum_tile

En dan is het grind weer aan de beurt........dat groeit al weer lekker dicht. :(

Verder hebben de meeste vogels inmiddels jongen.
De zwaluwen hebben 4 jongen grootgebracht in de schuur.
En toen ik ging kijken waar ze gebleven waren, die konden toch nooit met zijn 5-en of 6-en in zo`n klein nestje.........bleek dat ze gewoon dat nestje een stuk groter gemaakt hadden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEE7SzSuSeU3OFK4wmfqpxP4700=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYMpvp9rgqVDTPtkUnDY6Tbz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmFTbbjJCocjD-R6lyN78_w28kg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGCTQ7UyaVIM2AQbhVDQ4bmx.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is een koolmeesje dat net haar jongen gevoerd had, die vloog telkens na 5 minuten uit om nieuw voer te halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9n4sEg_9VSwvf729q7qzxAkKzo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PY3KJIjuoSyym7X6UohnblBb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsKqocmvKmRaARcA5NvFGN6OPOM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fe64ZiTzYTQvnahN8sySKXp8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99BxTRKQ9_OW0T2dMoV7MASLJeI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1O5cnpzsgPVYvkhCky1jx3rU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4O6s9ee2NS1zodS8hsEFbkPUYs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/56ckeg4LoR1XGeG8TANpl1o4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZB1MOhJJBuBn1pz_ygEtN3JZr4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WFf1OBPIb1b4TTmBj45vKzZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GLF2zikp1WcPWRRNCK68GQONBw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2cNdsxl1U3PSVXf1ZRlAwQE.jpg?f=fotoalbum_tile

De twee spechten hebben twee jongen, dat is geweldig om te bekijken hoe die gevoerd worden.
Hier eentje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQqDwl7RWzFxVMtZ4p_KUWkWj8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9emmL29xpU1MKv9AePyS5iBh.jpg?f=fotoalbum_large

De twee vlaamse gaaien hebben ook twee kleintjes die meekomen om gevoerd te worden. Ook prachtvogels om te bekijken.

En de eend (een van de, maar eigenlijk de huiseend) heeft twee jongen groot weten te brengen van de acht.
En dan zijn er nog meer eenden, futen, meerkoetjes, waterhoentjes, merels, ganzen en zwanen met jong. Een vogelparadijsje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShJLmgY-VXdoqw-2RlrOjf6jNj0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNwGz6kH74pylfVWMwghWMQH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0k6eVCJ6orRXoF9wQIkVB9PB-uo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ER6BHDwbmLp4O1rO8kujuknY.jpg?f=fotoalbum_tile

Er is zelfs een merel die als ik met onkruid bij de hortensia`s/knotwilgen bezig ben, op een meter of twee van me af komt zitten, die krijgt een wormpje toegegooid natuurlijk. Dat is neem ik aan dezelfde die er steeds was toen ik die hortensia`s de grond in boorde, toen was er ook één niet schuwe merel.

En het begon met één, maar inmiddels zijn een paar parkieten ook zo slim om onder de pindakorven op de grond te fourageren, net als alle andere vogels, ipv met zijn twintigen ruzie maken wie aan de korf mag.
Het zijn namelijk zulke verkwistende eters dat ze onderhand de helft van wat ze pakken op de grond laten vallen.
Dit is het eerste jaar dat ze ook op de grond komen.
Echt grappig als ze een pinda dan met één pootje pakken en daar dan van gaan zitten eten, balancerend op het andere pootje. Echt op zijn papegaais.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6ZLpqAcRHVXo2HFYs6QjN0vPFM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6aU97kb6TNRszWdBlzFEkK3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2r2IuTrE5NezOucDbMNXOXDLLzE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbVttZZt1uATkkkgeV6E4Nix.jpg?f=fotoalbum_tile

En dit was echt heel grappig, hoe goed kijkt iedereen.........
Omdat ik twee extra ramen in de serre had geplaatst stoorde me de oude put, die was ongebruikt en een overblijfsel van de gierput. Hier werd de gier van de varkensboerderij ooit uitgezogen, eronder zit een groot reservoir.
Uurtje hakken terwijl niemand er was, en hopla, foetsie (de tegel en bloembak stonden er eerder ook op).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69sIqPfwDKX-t514fB09VnX_PEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DYWib6cj3j8LXbCadJzNFgto.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-iDrodo18ZlJmd5z4PwtXAspRo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuBFzOqnG5uzBJuoubyEjddK.jpg?f=fotoalbum_tile

Na anderhalve week ben ik maar eens gaan vragen aan de mensen die altijd roepen dat ze echt alles zien of ze niets veranderd zagen aan de tuin.................
En dan nog niets zien, zelfs als ze gewezen worden waar dat ongeveer zou moeten zijn. 7(8)7

Ik heb het ze uiteindelijk maar verteld. _O- _O-

[ Voor 117% gewijzigd door Teijgetje op 13-07-2020 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:23
Ik heb een vraagje, ik heb gisteren een pergola in elkaar gezet met balken van 12x12.
De paal die bij de schuur staat zit in de grond vast, de andere 2 met betonpoeren, met funderingstegel en in beton gegoten. Kan helaas niet nog een paal in de hoek zetten om een vierkant te maken i.v.m. HWA.

2 palen staan ontzettend stevig (paal bij de schuur en paal met t-stuk). Alleen de paal rechts, zie foto, staat nog wat wankel en dus bang dat deze het niet houd als het stevig gaat stormen. Aangezien de paal mét t-stuk en de paal rechts allebei een klimplant er tegenaan krijgen, zullen ze nog zwaarder worden.

Ik zat zelf met het idee om de paal de stutten, eventueel met een staaldraad. Dan zou ik een cilinder in beton gieten en die in de tuin graven en het staaldraad dan vast maken aan het beton en aan de paal. Dan zou die steviger moeten zijn toch? Of moet je het dan perse aan 2 kanten doen?

Of heeft iemand nog een ander ingenieus idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Jl84ez2lX__m6Zkpkwr2gAIoUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mz5JRvLCfrz0sAeH1VcEVhnL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

CrystalViriS schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:23:
[...]

Ziet er voor mij ook niet uit alsof dat door de zon komt. Een hortensia hier in de tuin was één of twee zomers geleden compleet verbrand omdat hij de hele dag in de felle zon stond naast een warme stenen muur tijdens de hittegolf toen. Was geen houden meer aan. Heb er later nog wat objecten voor geplaatst zodat hij wat in de schaduw stond maar mocht niet meer baten. Dat zag er heel anders uit, zowat elk blad bovenin was grotendeels verschrompeld en bruin. Beetje een effect hoe frietjes eruit zien wanneer je ze bakt onder een grill in de oven. 8)7

Niet zo plaatselijk met kleine puntjes hier en daar. Dus bij jouw plant zal het inderdaad wat anders zijn.
heb inmiddels de gehele plant tot bijna de bodem kaal geknipt. we zullen zien wat er gebeurd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
tiswat schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:30:
Dus eigenlijk staat je paal verkeerd? ;)
10 cm naar binnen en je had wel een vierkant kunnen maken met een balk die je aan de schuur schroeft.
Dat kan nog steeds alleen komt je rechthoek dan niet op het einde terecht maar iets terug.

Je kan nu ook een strip plat ijzer in een driehoek buigen en dit vastzetten aan de schutting. De open punten moeten dan ook gezet, het is dus een beetje trapezium ipv driehoek zodat je die open stukjes vast kan zetten aan de achterkant van de paal en de tegenoverliggende kant aan de schutting.
Dan staat de losse paal ook stabiel.

.. _ _
/____\

Ongeveer zo maar dan de hoeken 45 graden ipv slash/backslash, de losse einden kan je ook overlappen dan kan je met 1 bout vastzetten.
En zonder de punten wilden de underscores helemaal niet blijven staan, nu staan ze iets offcenter.

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 13-07-2020 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 15:32

MAZZA

Barbie is er weer!

Of regenpijpbeugels?
Afbeeldingslocatie: https://www.werkspot.nl/images/sr/original/82b124ad-df91-4daa-8d19-3b5fd9b09079.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:23
Teijgetje schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:58:
[...]

Dus eigenlijk staat je paal verkeerd? ;)
10 cm naar binnen en je had wel een vierkant kunnen maken met een balk die je aan de schuur schroeft.
Dat kan nog steeds alleen komt je rechthoek dan niet op het einde terecht maar iets terug.

Je kan nu ook een strip plat ijzer in een driehoek buigen en dit vastzetten aan de schutting. De open punten moeten dan ook gezet, het is dus een beetje trapezium ipv driehoek zodat je die open stukjes vast kan zetten aan de achterkant van de paal en de tegenoverliggende kant aan de schutting.
Dan staat de losse paal ook stabiel.

.. _ _
/____\

Ongeveer zo maar dan de hoeken 45 graden ipv slash/backslash, de losse einden kan je ook overlappen dan kan je met 1 bout vastzetten.
En zonder de punten wilden de underscores helemaal niet blijven staan, nu staan ze iets offcenter.
Ik ga eens kijken naar een plat ijzer, vind ik een goed idee! Ik denk overigens dat ik als ik de paal in de grond had gezet, i.p.v. een betonpoer, dat het ook wat stabieler was geweest. Weer wat geleerd.

@MAZZA heb even gauw gezocht, maar de afstand tussen schutting en paal is 25cm. Dat haal ik niet met dat systeem. Wel een heel goed idee!

[ Voor 5% gewijzigd door tiswat op 14-07-2020 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

tiswat schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:30:
Ik heb een vraagje, ik heb gisteren een pergola in elkaar gezet met balken van 12x12.
De paal die bij de schuur staat zit in de grond vast, de andere 2 met betonpoeren, met funderingstegel en in beton gegoten. Kan helaas niet nog een paal in de hoek zetten om een vierkant te maken i.v.m. HWA.

2 palen staan ontzettend stevig (paal bij de schuur en paal met t-stuk). Alleen de paal rechts, zie foto, staat nog wat wankel en dus bang dat deze het niet houd als het stevig gaat stormen. Aangezien de paal mét t-stuk en de paal rechts allebei een klimplant er tegenaan krijgen, zullen ze nog zwaarder worden.

Ik zat zelf met het idee om de paal de stutten, eventueel met een staaldraad. Dan zou ik een cilinder in beton gieten en die in de tuin graven en het staaldraad dan vast maken aan het beton en aan de paal. Dan zou die steviger moeten zijn toch? Of moet je het dan perse aan 2 kanten doen?

[Afbeelding]
Wat een leuke achtertuin heb jij trouwens. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@tiswat Ik wilde voorstellen de HWA afkoppelen. Het is voor zover ik kan zien slechts de afwatering van een schuurtje. Eventueel (om gezeik met buren te voorkomen) zet je er een regenton neer die je tevens kunt gebruiken voor bewatering :)

echter, is de ruimte wellicht wat te beperkt daarvoor aan de bovenkant.... Lastig!
Wat @Teijgetje zegt, je had beter de pergola of tien centimeter naar de schutting toe of d'r vanaf kunnen zetten ;) Wat je ook zou kunnen doen/onderzoeken is of direct 90 graden naar rechts met de HWA en dan de pijp op de plek van het vogelhuisje. Dan moet uiteraard wel de pijp opgegraven worden om de nieuwe aansluiting te realiseren. Maar ook hiervoor geldt dat de beschikbare ruimte boven te krap is denk ik. Ik weet ook niet precies wat voor soort afvoer dat dak heeft? Vierkant of rond?

Mooie tuin inderdaad! Mooie pergola ook.

[ Voor 40% gewijzigd door Shadow_Agent op 14-07-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@DaWayne super mooi! Ook goed om te zien dat er in nieuwbouwwijken groen te vinden is. Dat staat mij (vaak) tegen aan nieuwbouwwijken. Het totale gebrek aan groen ;( Zeker het gemis aan bomen

Ik hou van mooie grote bomen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 11:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Min of meer een impulsaankoop gedaan :P
We hebben nu een ingegraven trampoline van 360cm doorsnede. Die maar wil vol storten met grond en dan deze in het midden.
Nog iets leuks voor er omheen verzinnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zT4_9xwpF7Ghoho1YGpZ1CKp-Pg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUZBNlZd9Xdoj6hfVtUCqg7B.jpg?f=fotoalbum_large

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:29
Ik ben recent bezig geweest met druppelinstallatie voor de moes- en fruittuin. De druppelslangen vond ik te duur voor 20 euro per 15 meter, dus ik heb zelf wat gemaakt (had 120 meter nodig).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lmBe0p0nwnOiLp1Lugdw_YAE_c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8ZX2oTrgg9ACStX61EJ2YF5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byxzfHQkrLxkJeqbKB1xCcfHuuY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvQPbAXDnUfTIfhaowKIGFkM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xWzz35xyLxD7S7oCB3Ip0eUVOU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWGziqW65oJtAHpvylZ817UD.jpg?f=fotoalbum_tile

Op zich werkt het goed. Misschien moet ik nog een paar gaatjes extra maken op een paar plekken maar daar kom ik wel overheen.

Heeft iemand nog een goede tip hoe ik mijn verbruik kan meten? Het schijnt dat litertellers nauwkeurig verbruik meten maar ik wil er natuurlijk maar een klein prijsje aan uitgeven. is er iets anders dan de watermeter in huis aflezen voor en na het water geven?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
Shadow_Agent schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:35:
@DaWayne super mooi! Ook goed om te zien dat er in nieuwbouwwijken groen te vinden is. Dat staat mij (vaak) tegen aan nieuwbouwwijken. Het totale gebrek aan groen ;( Zeker het gemis aan bomen

Ik hou van mooie grote bomen :D
Ik ook! Die vijg zou ook naar zo'n 4 meter moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
gr8-jen schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:29:
Ik ben recent bezig geweest met druppelinstallatie voor de moes- en fruittuin.

Heeft iemand nog een goede tip hoe ik mijn verbruik kan meten? Het schijnt dat litertellers nauwkeurig verbruik meten maar ik wil er natuurlijk maar een klein prijsje aan uitgeven. is er iets anders dan de watermeter in huis aflezen voor en na het water geven?
Druppels tellen?
Er gaan ongeveer 20.000 druppels in een liter. >:)

De gemiddelde prijs voor een goedkope watermeter (excl verzendkosten) die je tussen de aansluiting kan zetten kost 24 euro.
Daar kan je ook ruim 30.000 liter water (30 m³) voor geven.
Mij lijkt dat je elke 5 of 10 minuten even checkt of het nat genoeg is, afsluit als het nat genoeg is, en dan de meterstand inschat. Een aantal huismeters zijn in m³ met 3 cijfers na de komma. Dat zijn liters. Zoveel schatten komt daar dus niet bij kijken. En anders kan je bij minder nauwkeurige meters kijken in hoeveel tijd er bv 0,01 m³ (10 l) of 0,1 m³(100 l) wegdruppelt en daar een verbruik voor berekenen als het overal nat genoeg is.
Wil je het echt exact dan zal je toch iets van Gardena oid tussen kraan en druppelslang moeten zetten. Die rekent alles voor je uit, met een druk op de knop.

Een andere optie is een flowmeter, dan kan je zien hoeveel water er stroomt en het verbruik berekenen gerelateerd aan de sproeiduur.

[ Voor 56% gewijzigd door Teijgetje op 14-07-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Laatst online: 23:31
Koffie schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:47:
We hebben nu een ingegraven trampoline van 360cm doorsnede. Die maar wil vol storten met grond en dan deze in het midden.

[Afbeelding]
is die winterhard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tot -15, met bescherming, moet geen groot probleem zijn. Het is een Trachycarpus fortunei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:54
Koffie schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:47:

[Afbeelding]
Ik zou zeggen maak een verhoging in het gat in het midden en bouw er een 2de zwembad omheen O-) :+

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tuingenoten,

Ik vraag niet snel hulp over mijn tuin, aangezien het grotendeels beton is en wat er groeit is niet bijster interessant.

Allereerst het plan:
Het plan is als volgt: de tegels die er nu grotendeels liggen moeten er uit. In plaats daarvan komen een aantal borders die met stapelblokken gelijmd gaan worden. Uiteraard zullen daar mooie vaste planten in komen. Daar waar de tegels er uit gaan en geen borders komen zal een mooi vlonder gemaakt worden, daar heb ik mijn broertje voor.

Opstelling van de nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0nqxD8ADBZeHCLwrawolfAfBsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEl5iOEuj0kslGFR49L84BAl.jpg?f=fotoalbum_large

Je moet de tekening zo zien dat het lange deel van 3 lagen hoog tegen de zijkant van de tuin ligt, het korte langwerpige deel van 3 lagen hoog ligt tegen het trottoir aan wat voor ons huis langs loopt. Het korte stukje border links onder zit (bijna) tegen de gevel aan. Het pad van het trottoir naar de voordeur heb ik niet getekend, valt hier ook buiten beschouwing.

De situatie zoals die nu is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/la2-mgEy9LtkbccaC9ego-nYM0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMGmKEPCUk1UtWwdeyJ5k9ZX.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je van rechtsmidden naar linksonder een strook tuin waar de nieuwe border moet komen.

Aangezien er al jaren tegels liggen met een strookje tuin langs de rand zit ik even met de voorbereidingen voor de stapelblokken.

* Moet de tuin worden afgegraven, gevuld worden met zand en aangetrild worden?
* Het deel waar nu tegels liggen en zo meteen een border komt: moet dat ook afgegraven worden, gevuld worden met zand en aangetrild worden?

Ik weet dat ik een fundering moet maken van opsluitbanden op een vlakke ondergrond. Dat is een goede basis voor de stapelblokken.

Eén van de redenen waarom ik de tuin wel een stuk af zou willen graven is omdat er zevenblad in zit. Misschien niet heel veel maar wel heel hardnekkig. Alles wat er uit is heb ik dan geen last meer van.

Het deel waar ik vlonders ga maken wil ik goede afwatering onder hebben. Is dat te doen met een zandlaag voorzien van worteldoek?

Ow, de reden van het maken van een SolidWorks tekening is zodat ik precies weet hoe ik uitkom met de lengtes, hoeveel ik moet zagen en hoeveel blokken ik moet bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:29
Ik denk dat je ook hoekblokken bestel? Ik zie er 1 getekend denk ik. Wat ik daarbij wil zeggen is dat ik heb meegemaakt dat die net iets hoger kunnen zijn dan de rest. Je bent dan uiteindelijk de tijd die je bespaart kwijt aan alles op dezelfde hoogte te krijgen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MdO82 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:00:
[...]

Ik zou zeggen maak een verhoging in het gat in het midden en bouw er een 2de zwembad omheen O-) :+
Doordat de trampoline ingegraven is, lijkt het soms al een zwembad na veel regen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

gr8-jen schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 06:46:
Ik denk dat je ook hoekblokken bestel? Ik zie er 1 getekend denk ik. Wat ik daarbij wil zeggen is dat ik heb meegemaakt dat die net iets hoger kunnen zijn dan de rest. Je bent dan uiteindelijk de tijd die je bespaart kwijt aan alles op dezelfde hoogte te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FilYpX2FqHOOZrTJEB0isevALIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tSRSVQXavAnZfbiBGkCliK1R.png?f=fotoalbum_large]

ik tel er tenminste drie :+ Overigens klopt het dat die linea blokken vaak niet recht zijn. Zelf ook gelegd en je merkt dat ze niet 100% recht zijn waardoor je ze nooit echt lekker strak kunt leggen. Was wel B-keus volgens mij, zou daar ook aan kunnen liggen natuurlijk.

Maare, ben ik een zeikerd als ik zeg dat ik het maar een vreemde tekening vind? verband verspringt (blauw), ik zie die vage hoekblokken ineens opduiken o.a. midden in de border, gekke keuzes voor halve en 3/4 stenen op gekken plekken (groen). Bij die zwarte pijl, en dat hoeklok daarboven klopt de verhouding van het blok niet.
sypie schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 22:21:
Ow, de reden van het maken van een SolidWorks tekening is zodat ik precies weet hoe ik uitkom met de lengtes, hoeveel ik moet zagen en hoeveel blokken ik moet bestellen.
Dan zou ik maar eens goed en kritisch naar je tekening kijken. Op basis van bovenstaande krijg je naar mijn idee niet wat je nodig hebt. Doe het goed, of doe het niet zou mijn devies zijn. :)

Houdt er ook rekening mee dat je verzaagt of er een niet bruikbaar blok bijzit. Zou zeker een paar extra bestellen, je weet maar nooit.

[ Voor 28% gewijzigd door Shadow_Agent op 15-07-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:57:
Maare, ben ik een zeikerd als ik zeg dat ik het maar een vreemde tekening vind? verband verspringt (blauw), ik zie die vage hoekblokken ineens opduiken o.a. midden in de border, gekke keuzes voor halve en 3/4 stenen op gekken plekken (groen). Bij die zwarte pijl, en dat hoekblok daarboven klopt de verhouding van het blok niet.
Klopt, er zitten een paar niet zo logische verspringingen in. Op sommige hoeken kan ik beter een hoekblok tekenen zodat het verderop beter uitkomt. De verspringingen in de lange kant komen door het verweven van de aftakking om een vierkant te maken, links bovenin. Ik ga nog eens kritisch door mijn tekening heen maar zal er waarschijnlijk niet omheen kunnen dat verspringingen niet lekker zijn, Dat is jammer maar nog geen verdriet.

De grootte kan in ieder geval niet anders, zowel in de lengte als in de breedte zijn dit de maximale afmetingen om dit te kunnen maken.

De verhoudingen bij de zwarte pijl kloppen wel, alle hoekblokken in de tekening zijn hetzelfde, alleen de ligging is anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 19:18
Ik heb afgelopen weken een grote bak van B-keus Linea Gris 12x12x60cmstapelblokken (https://www.nusierbestrating.nl/) gebouwd. Op basis daarvan de volgende adviespunten:
- houd er rekening mee dat de stenen in breedte en hoogte net iets andere afmetingen en textuur hebben. Daarom wil je ze eigenlijk allemaal in dezelfde oriëntatie leggen en dus geen hoekstenen op z'n kant gebruiken.
- als je opsluitbanden als fundering gebruikt zal je er goed op moeten letten dat ze niet alleen in de lengte richting waterpas liggen maar ook over de korte zijde. Met name als je een aantal lagen omhoog gaat zie je dan dat het muurtje gaat wijken
- huur een grote steenslijper of koop een grote slijptol. Met een steenknipper krijg je het niet strak. Ik heb zelf een Makita 230mm slijptol gebruikt
- check na levering of alle pallets exact dezelfde kleur hebben. Ik kwam er bij de laatste pallet achter dat de kleur wat afweek. Conclusie was dat we een deel van de bak weer hebben afgebroken zodat we alle zichtbare stenen in dezelfde kleur konden krijgen |:(
- en als laatste tip, heb geduld. Zeker het recht slijpen kost echt wel even wat oefening. Maar als het dan eenmaal lukt _/-\o_

Als extra uitdaging moesten wij om een bestaand boompje heen die we wilde behouden bij een bak. Bij de ander bak hebben we een hoogte verschil gemaakt, dat geeft wel een speels effect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkGNzAMwAKelDV3yBJVpX9iI_TE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9s5LckV11LH0dRnUSSOsCxs8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRBrDR17UXSrP8WEGMiYz-3aeU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/715m8WMQgQMNIQuH1zobNOHT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Heronimo op 15-07-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Als je die boomstam ingraaft , overleeft de boom dat dan wel?

Ziet er keurig uit overigens :)

[ Voor 22% gewijzigd door Shadow_Agent op 15-07-2020 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Heronimo Dat ziet er netjes uit, zoiets is bij ons ook de bedoeling maar dan met donkere blokken.

Waar mijn struikelpunt ligt is dat ik twijfel of de ondergrond afgegraven moet worden, aangevuld en getrild moet worden met zand om een solide basis te vormen. Of dat de huidige grond goed genoeg is om een rechte basis mee te maken en daar op verder te stapelen.

EDIT: Ik kom er net achter waarom ik in ieder geval een boel waardeloze verbindingen heb: het vierkant linksboven is niet vierkant... Daarom kom ik op sommige plekken net een kwart steen verkeerd uit 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door sypie op 15-07-2020 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Shadow_Agent schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:47:
Als je die boomstam ingraaft , overleeft de boom dat dan wel?

Ziet er keurig uit overigens :)
Ik verwacht dat 40cm aarde over de stam geen probleem gaat zijn, maar we gaan het ontdekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hier ook maar even vragen: ik wil een nieuwe spade. Ik had een noname, houten steel stuk toen ik het weekend een struik uit wilde graven. Wil eigenlijk iets beters dan wat ik had, en kennelijk ook iets wat tegen een beetje lompigheid kan :+ Iemand aanraders? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
sypie schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:01:
@Heronimo Dat ziet er netjes uit, zoiets is bij ons ook de bedoeling maar dan met donkere blokken.

Waar mijn struikelpunt ligt is dat ik twijfel of de ondergrond afgegraven moet worden, aangevuld en getrild moet worden met zand om een solide basis te vormen. Of dat de huidige grond goed genoeg is om een rechte basis mee te maken en daar op verder te stapelen.

EDIT: Ik kom er net achter waarom ik in ieder geval een boel waardeloze verbindingen heb: het vierkant linksboven is niet vierkant... Daarom kom ik op sommige plekken net een kwart steen verkeerd uit 8)7
Wij hebben wel iets afgegraven zodat er een kleine laag zand was om mee te kunnen stellen.

Als je de mogelijkheid hebt, hoe minder gezaagde blokken hoe sneller je kan bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaboom1555
Heronimo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:27:
[...]

Ik verwacht dat 40cm aarde over de stam geen probleem gaat zijn, maar we gaan het ontdekken ;)
Dat overleefd ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

The Eagle schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:28:
Hier ook maar even vragen: ik wil een nieuwe spade. Ik had een noname, houten steel stuk toen ik het weekend een struik uit wilde graven. Wil eigenlijk iets beters dan wat ik had, en kennelijk ook iets wat tegen een beetje lompigheid kan :+ Iemand aanraders? :)
Fiskars, spear&jackson of stanley op amazon. Goed te betalen maar nu wel een lange levertijd.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
sypie schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:01:

Of je moet afgraven hangt puur van de ondergrond af. Zoals je al zegt, als je van alle troep af wilt, is het verstandig om een klein laagje af te graven. Aan de foto's te zien, gaat het niet om nieuwbouw, om deze reden zou ik zo min mogelijk afgraven omdat de meeste werking van de grond wel achter de rug is.

Voor de stapelblokken geldt eigenlijk hetzelfde als voor bestrating, het is namelijk ook bestrating. ;) Je hebt dus een stabiel zandbed nodig van ca 10cm. Een opsluitband op zijn kant zou je kunnen gebruiken, beter is een 40/60 tegel. Je hebt dan een stabielere 'voet'. Besteed hier heel veel tijd aan. Deze moeten perfect liggen, elke millimeter dat de tegel scheef ligt, scheelt boven een paar millimeter.

Laatst nog iets gaafs gemaakt met stapelblokken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjriqbDm9EbivkkSwhyaYPyxZe0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r6KbJnCqPRteTnPbHHESGhwr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZopD4bgGyYtTKzY2g_TWB2DNlMk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZsJegRwgQrPK6UY7dNQeXjlf.jpg?f=user_large

@The Eagle Je hebt scheppen met kunststof stelen. Dit kan ik niet aanraden. Het is zwaar en te flexibel. Het beste is nog een gewone houten steel. Let er wel op dat de nerven van onder tot boven doorlopen, dit geeft extra sterkte. Ook het blad moet extra gehard zijn. Dit is te zien aan de 3 nullen op het blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Kunststof is juist veel sterker dan hout dus ook beter. Hier een spear&jackson met glasfiber steel en die is onverwoestbaar.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
pjot1 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:41:
…beter is een 40/60 tegel. Je hebt dan een stabielere 'voet'. Besteed hier heel veel tijd aan.
Daar heb ik nog wel wat van liggen. Ben ik daar ook meteen van af. Scheelt weer een rit naar de stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
digifun schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:50:
Kunststof is juist veel sterker dan hout dus ook beter. Hier een spear&jackson met glasfiber steel en die is onverwoestbaar.
Klopt, maar het werkt gewoon niet. Ik heb verschillende soorten geprobeerd, normale bats, steekschop en betonbats, maar de kunststoffen staan in de hoek, alleen de betonbats gebruiken ik/we soms.

@sypie sla ze er op z'n kop in. De onderkant is vaak wat minder glad waardoor de lijm beter hecht.

[ Voor 10% gewijzigd door pjot1 op 15-07-2020 20:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDsvLSoNUQKW3Qz8RgsIDguMUNc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zo4nQrYygjo0p92h9XNj227t.jpg?f=user_large

Work in progress :)

Iemand nog tips voor laagbloeiers voor in de borders? Als er bloemen in zitten dan wit of roze.

[ Voor 16% gewijzigd door Martinusz op 15-07-2020 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Heronimo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:27:
[...]

10 cm ophogen gaat vaak al fout, 40 cm overleeft hij zeker niet.

(#spuit11)

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 15-07-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Ah, weer wat geleerd. Eens even denken of ik de langzame dood ga accepteren of een poging ga doen het op te lossen door hem weer deels uit te graven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@Heronimo
Als je hem uitgraaft, ook al moet je daar wortels voor doorhakken, en daarna op de goede hoogte plant slaat hij wel weer aan. het is niet zo`n groot boompje. Probeer uiteraard een zo groot mogelijke kluit te behouden.
Je moet wel de kruin innemen, dwz alle kleine takken snoeien zodat je geen of amper blad meer hebt.
Dan zal hij alle kracht in wortelen steken en misschien dit jaar nog wat nieuw blad maken, maar volgend jaar weer uitlopen.
Zorg wel voor voldoende voeding en water natuurlijk maar verzuipen hoeft ook weer niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 15-07-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@The Eagle bij de Welkoop gewoon een nieuwe steel kopen van hout en kijken hoe lang dat wel goed gaat. Als de spade nog goed is,is het zonde om een hele nieuwe set te kopen. Zo'n steel kost niet zo heel veel.

[ Voor 1% gewijzigd door franssie op 16-07-2020 00:25 . Reden: mobiel met swipe ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 ... 50 ... 181 Laatste