Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 52 ... 180 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:26
Teijgetje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:09:
[...]

En

[...]

:N :N
Bij buitenschakelmateriaal moet je altijd (behalve op zijn kop aan het plafond) een ventilatieopening openen aan de onderachterkant.
Dat is zodat vocht er uit kan en je geen corrosie binnen krijgt. Dat staat los van de IP klasse. Ook IP65 heeft doorsteekventilatiegaten tussen de wartelgaten rondom achterin.
Een geheel afgesloten schakelaar of lasdoos (of contactdoos, al heeft die al een luchtverbinding door de gaten en aardklemmen) zal uiteindelijk vol lopen door condens.
En al voor die tijd een kortsluiting maken.
Er zitten dan ook meestal meerdere doorprikpunten in de achterkant, al naar hoe je hem monteert.

Gewoon een linkje voor jullie, maar er zijn er meer te vinden. Het geldt voor alle buitenschakelmateriaal.
Op 32 seconden wordt het uitgelegd. ;)
[YouTube: Buitenschakelaar van Presto Vedder aansluiten]
Daarom bestaat er giethars en dergelijke :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:19
Raar maar waar. ;) Het lijkt een tegenstelling inderdaad.
Maar zo`n gaatje zit achter en onder, daar spuit je zelfs met de straal niet in als je normaal spuit. En normaal komt water van boven, hooguit opzij. Ik heb het nog nooit omhoog zien regenen.
Maar normaal ga je niet op je elektra staan sproeien en spuiten, maar daar is het dus prima tegen bestand. En mocht je de straal langdurig achter de doos langs richten dan zal het water er weer uit lopen en ook je bedrading niet bereiken, het zit immers onder.
Maar moedwillig kan natuurlijk alles. wil je persé de doos volspuiten via de ontluchting dan kan je best een half uurtje de straal daarop richten. >:)

Je verwart de beveiligingsklassen met onderdompelen, daar zijn die klassen niet voor. Daarvoor heb je de met hars volgegoten lasdozen. Die kun je dan ook ingraven. De dozen met bv IP65 zijn niet om in te graven, dat is veelal wandmontage en soms plafond.

In lucht zit altijd vocht, dat condenseert tot water in de doos als het buiten afkoelt, om weer nieuwe lucht met vocht aan te trekken.
Dat er echt water in de doos ontstaat voorkom je alleen met een open verbinding met buiten.
En dat niet openmaken van dat gaatje in schakelaars en lasdozen is een veelvuldige oorzaak van bv aardlekproblemen.

@Martinusz
Ik snap je "daarom bestaat giethars e.d." niet zo?
Die zijn/bestaan om in te graven. En die hars je dus vol zodat ze niet vol condenseren.
Niets is namelijk hermetisch luchtdicht. Ook die IP65 dozen niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Teijgetje op 28-07-2020 19:30 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 15:03

DarkKnight

Narf

ChillPascal schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:11:
Dag Tweakers en tuinierders.

Net zoals vorig jaar onstaan op dezelfde plek in ons gazon kale banen. Ik kan er maar niet achter komen waardoor dit veroorzaakt wordt. Hopelijk hebben jullie een theorie.

Het vermoeden was in eerste instantie dat het door muizen veroorzaakt werd. Na tientallen muizen gevangen te hebben blijven de vallen de afgelopen weken leeg. Daarnaast is mij opgevallen dat de steentjes (ca 10-40 mm) losgewoeld worden. Deze hebben wij o.a. in een rand langs de Buxus en rondom de regenpijp.
Wij hebben ook dat soort banen, al zijn ze bij ons nog wat groter. En deze worden veroorzaakt door een (irritante) mol die lekker aan het graven is. Misschien is dat hier ook het geval?

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Teijgetje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 08:53:
@LA-384
@ChillPascal
Het lijkt een gang, het is niet duidelijk te zien of de gang in het gras zit of net onder het maaiveld en de wortels steeds weggehaald worden door de bewoners. (mollen/muizen)
Kun je een gang voelen als je met een prikker in de grond steekt? (niet te dun, je moet weerstand voelen anders merk je het gat niet op)
En muizen worden ook slimmer, het kan dus best dat ze de val doorhebben.
Heb het geprobeerd met een massief stalen buis van ca 5 mm in doorsnee. Niet het gevoel dat er wat onder zit. Zal eens kijken of ik vanmiddag nog een duidelijkere foto kan maken.
DarkKnight schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:06:
[...]

Wij hebben ook dat soort banen, al zijn ze bij ons nog wat groter. En deze worden veroorzaakt door een (irritante) mol die lekker aan het graven is. Misschien is dat hier ook het geval?
Thanks voor je reactie. Heb echter het gevoel dat het niet onder het maaiveld zit. Hoe breed zijn de banen bij jou? Hier schat ik zo'n 2 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 15:03

DarkKnight

Narf

ChillPascal schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:26:

Thanks voor je reactie. Heb echter het gevoel dat het niet onder het maaiveld zit. Hoe breed zijn de banen bij jou? Hier schat ik zo'n 2 cm.
5+ cm, dus wel echt significant groter.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:24
dnhelle schreef op maandag 27 juli 2020 @ 11:59:
[...]

Volgens mij vraag ik dan niet goed genoeg: er gaan 2 zwarte kabels van de binneninstallatie naar buiten. Er is 1 grijze volgeharsde verdeeldoos gevonden, die wordt gevoed met een grijze ymvk.

Er is dus een zoektocht gaande naar een onbekend waar liggende verdeeldoos: hoe kan ik die het best opsnorren?
Inmiddels een update: we hebben alle inbouwlampjes uitgebouwd en doorgemeten. Enkele nog met een fijn mierennest en slecht contact op het kroonsteentje, ondanks ip44 vermelding. De grondspots zijn in orde & OK.

De inkomende voeding tot aan de plantenbak is goed bevonden, we zien 1 grondkabel de diepte induiken naar de tweede zone en daar zit ook een sluiting (gemeten met multimeter per draad). Ter test nog de tweede zone op nul/fase aangesloten en daar scheen 4sec licht.

We laten de hovenier langskomen om het 2e tracé te duiden. Zo kunnen we snel de oplossing gaan vinden en gaan genieten van de warme zomeravonden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:45
Inmiddels ook begonnen met de andere schutting (in het voorjaar de rechter zijde al gedaan) te voorzien van zweeds douglas rabat. Eerst alles gebeitst en nu zagen en vast schroeven :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2UmmaE_iVRn2SQuFS3PoKztqZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhEnVoxfPyB5yd9tti6rujwQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfRMm-of7HGFg2aq9rs5joEDoO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEm4LnTDmIEHD10ZQwwKDDSO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQAIAvg2r-fo4hXQdXkGAr0Hr-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMAGGpDsFyL19OBHK4qTSDR2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTo42d8Jz19T4mVHLxmycVChBrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2LaKFToR1j3DlewsySEQ290.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ziet er goed uit, leuk! :) Gezellig tuintje sowieso.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42
Leuke tuin, veel groen ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 20:03

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Iemand nog tips voor een goede handmaaier? Ik heb een postzegel gras en doe dat al tig jaar met een Gardena kooimaaier, maar dat is een onmogelijk takkeding en heb ik net gesloopt omdat hij weer vast liep.

Tegenwoordig beweren ze dat de kooi meerdere scherpe messen heeft (in mijn optiek zijn het niet meer dan lamellen, maar goed) en dat hij contactloos maait. Die van mij klinkt meer alsof je messen aan het slijpen bent dus ik gok dat óf de techniek flink veranderd is in de afgelopen jaren, óf dat die van mij gewoon wat meer liefde nodig had en te ver afgetakeld is. :+

Nu zie ik dat ze ook maaiers met mulchfunctie hebben, maar dat lijkt toch niet meer te zijn dan het gras naar voren gooien waardoor je er nog een keer overheen gaat. In feite is mulchen natuurlijk niet meer dan een moeilijk woord voor versnipperen, dus wat is het verschil met gewoon nog een paar keer extra over je veld? Dat doe ik meestal als ik geen zin heb om te harken. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:43
Hi mede tweakers,

Onze voortuin is ook aan de beurt voor een opknapbeurt.
Nu heb ik zelf het volgende bedacht.
Maar was benieuwd of er nog tips zijn zeker met de slimme verlichting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTk-VD6urBaCGP69HQsTpU1hQgQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7gxcfmqvL5aNheXY898yTDN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UW_4mnl-LWb6IoMpaJxz6TPCYbk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pBXyJqzAoLPUSlUni8tAY1w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2vHgcOeBJrvHcqzEMvUajPsI6M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wRr7OPDiizPra9T8N5ucEFG1.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
theorganiser schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:03:
Hi mede tweakers,

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mijn eerste gedachte? Overdaad schaadt. Gezien de grote van de tuin, zou ik hooguit één of twee elementen uitlichten.
En voor het pad kiezen voor maximaal 3 of 4 lampen. Let er wel op dat deze niet verblinden, want dat loopt echt niet prettig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:42
Hi mede tweakers,

En ga je daarna het schilderwerk aanpakken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Haha ja ik had wel over Fiskars gelezen, maar weet je wel hoe lomp groot en zwaar dat ding is? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hi mede tweakers,

Maar was benieuwd of er nog tips zijn
Niet echt een tip, wel een reactie op het plan omdat dit toch het tuinen topic is:
Je stapt over van een (wellicht ietwat rommelige) tuin waar van alles groeit en leeft (zowel permanent in de bodem, tussen de planten als bijtjes en vogels die op bezoek komen) naar een lap kunststof en een stel tegels: -O-

Los van dat je niets ondersteunend meer doet aan o.a. de biodiversiteit, zul je ook meer last hebben van de klimaatveranderingen. Met name bij hittegolven: planten verdampen water en zorgen voor schaduw -> lagere temperatuur. Tegels en kunstgras werken een stuk minder :P
zeker met de slimme verlichting
Het lijken me wat veel lichtpunten, verder weet ik niet precies wat je wil dus dan is het lastig om tips te geven. Qua zigbee-bereik zal het wel werken met zoveel punten.

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 31-07-2020 12:46 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AteGjalt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:29
@theorganiser je kan een hoop geld besparen door ipv slimme Hue lampen normale verlichting te nemen en je lampen groepen met KAKU oid te schakelen/dimmen, zit je ook niet vast aan een specifiek merk. Neem aan dat je toch kabels moet leggen en aansluiten in de meterkast.
Zou de vloer spots weg laten en vervangen door een ledstrip oid.

Verder sluit ik me ook aan bij @Gizz met betrekking tot het gebrek aan groen, zou zelf op zn minst de grasmat van echt gras doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:43
er ligt een behoorlijke grasmat voor mijn tuin, we willen in de zomer ook gewoon lekker zitten in de voortuin met eventueel een zwembadje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4TQZAWGuyzfyTSxwccNnH5kgiU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SPVeBxCQ2gGK18dAwFqTzNOx.png?f=user_large

@r20141016 ja schilderwerk staat ook op de planning haha.

@AteGjalt daar zat ik ook al aan te denken voor de spotjes in de stenen.
de overige weet ik nog niet zeker, maar vandaar ook mijn vraag hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:48
Gonadan schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:56:
Iemand nog tips voor een goede handmaaier? Ik heb een postzegel gras en doe dat al tig jaar met een Gardena kooimaaier, maar dat is een onmogelijk takkeding en heb ik net gesloopt omdat hij weer vast liep.

Tegenwoordig beweren ze dat de kooi meerdere scherpe messen heeft (in mijn optiek zijn het niet meer dan lamellen, maar goed) en dat hij contactloos maait. Die van mij klinkt meer alsof je messen aan het slijpen bent dus ik gok dat óf de techniek flink veranderd is in de afgelopen jaren, óf dat die van mij gewoon wat meer liefde nodig had en te ver afgetakeld is. :+

Nu zie ik dat ze ook maaiers met mulchfunctie hebben, maar dat lijkt toch niet meer te zijn dan het gras naar voren gooien waardoor je er nog een keer overheen gaat. In feite is mulchen natuurlijk niet meer dan een moeilijk woord voor versnipperen, dus wat is het verschil met gewoon nog een paar keer extra over je veld? Dat doe ik meestal als ik geen zin heb om te harken. :P
Misschien niet helemaal wat je zoekt maar zelf onlangs een elektrische handmaaier gekocht. Erg tevreden, de Gardena Handy Mower.

https://www.coolblue.nl/p...5PrUL31MaiLMaAmLkEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

THxZ0NE schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:17:
[...]

Misschien niet helemaal wat je zoekt maar zelf onlangs een elektrische handmaaier gekocht. Erg tevreden, de Gardena Handy Mower.

Uit nieuwsgierigheid, waarom voor deze kiezen? Voor ongeveer hetzelfde geld heb je een Makita maaier die veelzijdiger is

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
theorganiser schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:34:
er ligt een behoorlijke grasmat voor mijn tuin, we willen in de zomer ook gewoon lekker zitten in de voortuin met eventueel een zwembadje.

[Afbeelding]

@r20141016 ja schilderwerk staat ook op de planning haha.

@AteGjalt daar zat ik ook al aan te denken voor de spotjes in de stenen.
de overige weet ik nog niet zeker, maar vandaar ook mijn vraag hier.
Zeker als het de zonkant is en je er een badje op wil zetten moet je echt geen kunstgras nemen, dat kan 2x zo heet worden als de buitentemperatuur op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Laatst online: 11:48
PaT schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:34:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, waarom voor deze kiezen? Voor ongeveer hetzelfde geld heb je een Makita maaier die veelzijdiger is
Die ken ik niet, heb je een link? Wij kozen voor deze omdat we een nieuwe nodig hadden en geen lomp elektrisch apparaat meer wilde hebben. Daarnaast kwam hij met een gratis 2e accu en een leuke korting eroverheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

THxZ0NE schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:17:

Ik heb inderdaad wat moeite om een elektrische maaier te verantwoorden voor zo'n 25 m2 gras. ;)

Plus een kooi maait je gras in principe beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 31-07-2020 15:23 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
Gonadan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:22:
[...]

Ik heb inderdaad wat moeite om een elektrische maaier te verantwoorden voor zo'n 25 m2 gras. ;)

Ik heb ook maar zo'n 25m2 aan gras, maar heb die afgelopen woensdag ook maar besteld. Was wel een beetje klaar met een handmaaier en een opvangbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:51
Ik zal niet zeggen dat we als Nederlanders met onze postzegeltuintjes de biosfeer moeten redden, maar ik zie in de tweede foto een lange slagschaduw, dus je gevel staat waarschijnlijk gedeeltelijk op het westen of oosten.

De zoninval door een raam op West/Oost is al snel 2kW aan warmte. Zet op de juiste plaats een boompje neer, en dan houdt de schaduw van de boom dat tegen.
Om het in tweakertermen te zeggen: Stel dat je daarmee een airco uitspaart. Daar kun je dan een game-pc voor kopen die 500W trekt (da's de stroom van de airco die je bespaart). En omdat hij makkelijker z'n warmte kwijtraakt kun je hem ook nog harder overclocken ;)

Een schutting van 2, 3 meter hoog werkt trouwens even goed, maar dat vinden mensen weer minder gezellig om een of andere reden.

Op het Noorden/Zuiden heeft een boompje minder zin, en omdat je gevel iets gedraaid is kan het zijn dat je schaduw krijgt uit de tuin van de buren. Maar denk er eens over na :)

Er loopt een stoep tussen je tuin en het perk met een boom erin. Is die stoep van de gemeente, of een gezamelijk overpad met je buren?

Verder zou ik nadenken over afwatering, als je in het drassige deel van het land woont. En die groene ballen, zijn dat bolbuxussen? Als je er een zwembadje neer wil zetten wil je misschien wat meer privacy ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Gonadan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:29:
[...]

Haha ja ik had wel over Fiskars gelezen, maar weet je wel hoe lomp groot en zwaar dat ding is? :D
Lomp, groot en zwaar? Ben je een inieminie?
En je weet ook hoe licht hij maait? Een kind van 9 kan het er mee. ;)
Misschien je wat beter inlezen?

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 31-07-2020 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Teijgetje schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:19:
En je weet ook hoe licht hij maait? Een kind van 9 kan het er mee.
Misschien je wat beter inlezen?
Een kind van 9 kan hem niet uit de schuur tillen. :>

Maar ik heb me ingelezen hoor, maak je geen zorgen. Feit is dat hij, hoe goed hij ook maait, behoorlijk groot en zwaar is. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Gonadan
Je moet er mee rijden. Niet tillen. ;)
Dat gewicht van 24 kilo zorgt dat hij licht rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Teijgetje schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:39:
@Gonadan
Je moet er mee rijden. Niet tillen. ;)
Dat gewicht van 24 kilo zorgt dat hij licht rijdt.
Lastig hè als iemand niet mee gaat in de redenatie. Verwacht je dan dat ik m'n drempel eruit sloop en een oprijhelling voor m'n tuinhuisje ga leggen? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
dnhelle schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:51:
[...]

Inmiddels een update: we hebben alle inbouwlampjes uitgebouwd en doorgemeten. Enkele nog met een fijn mierennest en slecht contact op het kroonsteentje, ondanks ip44 vermelding. De grondspots zijn in orde & OK.

De inkomende voeding tot aan de plantenbak is goed bevonden, we zien 1 grondkabel de diepte induiken naar de tweede zone en daar zit ook een sluiting (gemeten met multimeter per draad). Ter test nog de tweede zone op nul/fase aangesloten en daar scheen 4sec licht.

We laten de hovenier langskomen om het 2e tracé te duiden. Zo kunnen we snel de oplossing gaan vinden en gaan genieten van de warme zomeravonden.
Update nr 2: de beide bloembakken zijn uitgegraven, de grondmoffen uitgeknipt en vervangen met nieuwe harsmoffen. En toch... We hielden sluiting.

Uiteindelijk toch de ogenschijnlijk goede mof weggeknipt bij de vier boomspots en bij het heraansluiten gaven 2 van de vier spots een directe sluiting. OK, can happen.

Overige 2 ook aangesloten en die schenen mooi een half uurtje mee... En toen klapte de aardlek ook eruit.

Ik ga provisorisch alle vier de spots vervangen qua bekabeling en hoop dan het lek boven te hebben 🤞

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
Update veranda is grotendeels geschilderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwPGN-QUPqCxPQwIl1ffzvfk2GM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/On8RHbmtY4WJGI9CIkNWgNPc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Hi mede tweakers,

ik wil niet negatief doen maar dit is toch armoe troef?
15 spots/lampen en een LED strip, kunstgras met een zwembad en tegels in zo'n groene buurt zo te zien op de foto's :| ;( De boom op foto 1 lijkt mij op foto 2 al verdwenen te zijn? Klopt dat?

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Gonadan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:43:
[...]

Lastig hè als iemand niet mee gaat in de redenatie. Verwacht je dan dat ik m'n drempel eruit sloop en een oprijhelling voor m'n tuinhuisje ga leggen? :D
Je vroeg advies voor een goede handmaaier, dan mag je toch wel beargumenteren waarom die goed is?
Hij maait namelijk ook vrijwel tot de kant waar je langs rijdt, als één van de weinigen, wat minder extra kantwerk geeft.
Die drempel is nieuw in je adviesaanvraag, en dus voor elke maaier een obstakel.(al vraag ik me af waarom je met grote wielen niet over een drempel kan rijden, maar de drempel zal wel heel hoog zijn dan)
Dat je alleen naar je tuinhuisje kunt als je een oprijhelling aanlegt, zelfs als je die drempel er uithaalt, is ook nieuw in je adviesaanvraag.

Als je dus alles moet tillen door de beplanting zou ik de simpelste van de Gamma aanraden. Die is het lichtste.
Of een paadje, dan ben je wat vrijer qua keuze omdat je kan rijden. ;)

Misschien moet je je aanvraag iets verduidelijken?
Hoeveel m² gras heb je echt, een postzegel is namelijk maar 1,5 x1,5 cm.
Hoe zwaar wil je duwen?
Hoe zwaar mag je tillen (van de ARBO mag 25 kg, dus net geen 24 kg zou mogen)?
Moet hij opgehangen?
Moet er ook een opvangbak bij kunnen of mulch je altijd, desnoods door er meer keer overheen te rijden zoals je aangeeft? (en is licht rijden dan geen pre)
En heb je dan een opzuiginrichting nodig, gras dat ligt wordt meestal niet goed opgepakt door een kooimaaier, die snijdt alleen de sprieten die staan af.
Hoe vaak maai je? Lang gras wordt al snel een probleem voor een kooimaaier, deze kan 10 cm hoog gezet, de meeste hooguit 7 cm. Dan wordt dat duwen al snel zwaar.

[ Voor 42% gewijzigd door Teijgetje op 01-08-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Uiteraard mag je dat beargumenteren, graag zelfs. Als je echter op dergelijke wijze direct mijn argumenten om liever een ander te willen diskwalificeert dan is het serieuze er snel af. ;)

De Fiskars is zwaar en heeft allerlei uitsteeksels, ziet er fantastisch uit voor rechtdoor maar zal alles behalve wendbaar zijn. Om diezelfde redenen twijfel ik of de Stiga wel geschikt is.
Mijn oude woog één derde en dan maait mijn vriendin tenminste ook af en toe. :P

Mijn gezon is 25m2 (had ik al genoemd), maar wat wellicht wel relevant is is dat ik niet van alle kanten een aanloop kan nemen vanwege borders of het tuinhuis. Wendbaarheid is daarom zeker een pre, ook omdat ik vaak ook nog overhangende struiken heb.

In dat licht misschien toch maar mijn aversie tegen elektrisch laten varen en een zweefmaaier overwegen?

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 01-08-2020 10:10 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Gonadan schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:22:
[...]

Tegenwoordig zie ik (tenminste in de omgeving) nagenoeg enkel mensen met een elektrische grasmaaier voor gelijke oppervlakte en zelfs minder. Heb iemand gezien met 10m2 en daarvoor een elektrische zocht. Mensen worden ook gewoon makkelijk doordat alles eromheen blijkbaar veel meer tijd inneemt dan vroeger, toen 'iedereen' rustig aan het tuinieren was.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Luxicon schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:14:
Tegenwoordig zie ik (tenminste in de omgeving) nagenoeg enkel mensen met een elektrische grasmaaier voor gelijke oppervlakte en zelfs minder. Heb iemand gezien met 10m2 en daarvoor een elektrische zocht. Mensen worden ook gewoon makkelijk doordat alles eromheen blijkbaar veel meer tijd inneemt dan vroeger, toen 'iedereen' rustig aan het tuinieren was.
Klopt hoor, en dan liefst een heel goedkope zodat de hele buurt mee kan genieten. :P
Op accu snap ik het nog wel, maar je snoer uitrollen en opruimen kost volgens mij met tijd dan het maaien.

Misschien toch maar een robot? O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Gonadan schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:34:
[...]

Klopt hoor, en dan liefst een heel goedkope zodat de hele buurt mee kan genieten. :P
Op accu snap ik het nog wel, maar je snoer uitrollen en opruimen kost volgens mij met tijd dan het maaien.

Zoiets als dit lijkt me prima. Een snoer uitrollen zal denk ik meevallen, het zal denk ik eerder in de weg zitten tijdens het maaien zelf. De reviews van dergelijke grasmaaiers zijn erg positief. Ten opzichte van de handmaaier bespaar je hoe dan ook tijd en moeite. Misschien is het goed te doen. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:38
Op de vijver van mijn ouders ligt een soort bruine waas, lijkt wel een heel dun laagje van iets. Dit is al het tweede of derde jaar dat dat rond deze tijd gebeurt.

Wat zou dit kunnen zijn? Het werkt namelijk verstikkend voor de vissen, ze hebben veel moeite met ademen, eentje is al overleden.

We hebben nu maar een oppervlakte sproeier aan staan zodat de waas opgebroken wordt.

En ja er drijven wat blaadjes rond die zijn er vannacht ingewaaid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Objnoe-Lb-gi4Owc-ErVk2tezMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BL0n8T1W3BL3ZSSAlG9PSloL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Dracula op 01-08-2020 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Shadow_Agent schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 08:25:
[...]

ik wil niet negatief doen maar dit is toch armoe troef?
15 spots/lampen en een LED strip, kunstgras met een zwembad en tegels in zo'n groene buurt zo te zien op de foto's :| ;( De boom op foto 1 lijkt mij op foto 2 al verdwenen te zijn? Klopt dat?
Kan het hier enkel mee eens zijn. Geen groen te bekennen en volgestampt met verlichting, dat doe je je buren toch niet aan?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:47:
Min of meer een impulsaankoop gedaan :P
We hebben nu een ingegraven trampoline van 360cm doorsnede. Die maar wil vol storten met grond en dan deze in het midden.
Nog iets leuks voor er omheen verzinnen.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8as6wYaPpOBPYqxLJf670oYcsx0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j65P6appSbUdqfvcgedrYSCp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQu0lOc3zMCI9ZlDdGtilxGDWQ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQ2MYWG9gyF32xHT12csZdUE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GhUd8YeW5i9f23VWbd7Nx4FgeU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNmnNsTjki3rN3clJJMS9g09.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DILBZX6qxIBlT6yAA63mYCtey0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWeNYOz9arNpKFGPR80kqJpI.jpg?f=fotoalbum_tile

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaboom1555
kaboom1555 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:25:
Inmiddels ook begonnen met de andere schutting (in het voorjaar de rechter zijde al gedaan) te voorzien van zweeds douglas rabat. Eerst alles gebeitst en nu zagen en vast schroeven :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update schutting; alles klaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTPJGi7tDELUdYjx7pfd-UFEC_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sl5U83GPwH4sEqr9pXVXICzl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:18

paradoXical

The ParadoX

Misschien dat iemand een idee heeft. Ik heb 4 sierolijven in de tuin, sinds 2 weken verliest/ verdroogt het blad van 1 van deze bomen. Al flink water gegeven, maar het zet helaas door. Wat ook vreemd is dat het vanaf 1 kant gestart is (zonkant). Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Voordat dit effect optrad flink wat groei van scheuten, de boom is helemaal teruggesnoeid voor de winter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLjNRApOy8kZL95VAWk0vGlF3wE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0ThZv4TF5CHOY4YTm348wQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ls4oGIwOxKj0g9Wc0_EwnrWAtUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCjP5XwU9znvNDfX26PWvD3T.jpg?f=fotoalbum_large

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Dracula De combinatie met de tijd van het jaar doet mij aan blauwalg denken. Die hoeft niet altijd blauw te zijn, maar kan ook bruin / groengrijzig zijn en zorgt voor een slijmachtig laagje op het water.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:49

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Gizz schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:23:
@Dracula De combinatie met de tijd van het jaar doet mij aan blauwalg denken. Die hoeft niet altijd blauw te zijn, maar kan ook bruin / groengrijzig zijn en zorgt voor een slijmachtig laagje op het water.
Zou best kunnen kloppen. Dan is het zaak om er zuurstof in te krijgen, waterval oid.
Edit misschien zo'n Intex zwembad pomp met filter ook de ergste laag eruit te krijgen?

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 01-08-2020 18:04 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Vandaag ook weer een klusje uitgevoerd. Nadat ik mijn eigen voor- en achtertuin en die van mijn ouders van automatische ondergrondse beregening had voorzien was nu het balkon van mijn zusje aan de beurt. Ik zal de prijzen van de onderdelen noemen om de kosten van zo'n projectje helder te maken :)

Omdat zij nog geen domotica heeft is de beregening dit keer niet opgenomen in een groter systeem. Ook vindt haar huurbaas het niet zo leuk als we leidingen door gaan zagen om binnenshuis magneetkleppen te plaatsen, dus de aansturing vindt plaats met de simpelste beregeningscomputer van de Hornbach. Deze geeft elke dag op hetzelfde tijdstip voor X minuten water, behalve als de vochtsensor aangeeft dat de grond al vochtig genoeg is.

Vanaf de beregeningscomputer hebben we een ringleiding aangelegd (in het geultje naast de tegels waarop kunstgras ligt) van ongeveer 25 meter 16mm tyleen (€16).
In die ringleiding hebben we bij elke pot een Rain Bird Xeri-Bug Drip Emitter geprikt: die heb je in een aantal varianten die respectievelijk 1,9 / 3,8 / 7,6 liter per uur doorlaten, voor €0,35 per stuk.
Van elke drip emitter gaat een stukje 4mm slang (€6) naar elke pot waar de slang met een klemmetje (€5,30) op z'n plek wordt gehouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXU2J_UwKwxoVAhsu_FrcYz8934=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wZbm367LllNSloh2XsbeqzE0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Rab59wip5D9L0sRMGvNCCbRn5I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nH4774GLNddyhV4FT6vLijgB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7xr39H7I5KHPjfaytADDU09rBo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xZ54TrudUzdEaBcIAEJXWCfq.jpg?f=user_large

Totale kosten zo'n €107 voor 30 potten. Volgens mij heb je voor dat geld net een Gardena micro-drip startset voor 7 bloempotten of zo (ok, ik chargeer een beetje ;) ) Een extra pot toevoegen aan de ringleiding kost minder dan een euro (35 cent voor een drip emitter en dan nog een stukje slang en een klemmetje).

Voor het uiteinde van die 4mm slangetjes zijn ook allerlei sproeiertjes verkrijgbaar, maar die zijn bij het simpel bewateren van een pot niet zo interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 20:23
franssie schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 18:00:
[...]
Edit misschien zo'n Intex zwembad pomp met filter ook de ergste laag eruit te krijgen?
Ik denk dat die filter met een kwartier verstopt zit....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:49

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Hmmbob schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 18:27:
[...]

Ik denk dat die filter met een kwartier verstopt zit....
Zo'n papieren filter misschien wel, misschien niet. Zand filter zou langer mee moeten gaan, is ook wel te tweaken.
Hoe dan ook staat dat water te stil, is te warm bovenin een dan kan je blauwalg krijgen. Als het blauwalg is gaat het komende week ook goed stinken ben ik bang.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:38
Gizz schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 17:23:
Blauw alg, zou kunnen inderdaad. Maar is dat dan niet ook van die slijk en meer draaden / drap?

En als het het wel is wat kan je er dan aan doen? Water verversen?

[ Voor 7% gewijzigd door Dracula op 01-08-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dracula schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:15:
Op de vijver van mijn ouders ligt een soort bruine waas, lijkt wel een heel dun laagje van iets. Dit is al het tweede of derde jaar dat dat rond deze tijd gebeurt.

Wat zou dit kunnen zijn? Het werkt namelijk verstikkend voor de vissen, ze hebben veel moeite met ademen, eentje is al overleden.

We hebben nu maar een oppervlakte sproeier aan staan zodat de waas opgebroken wordt.

[Afbeelding]
Ik heb geen idee wat het is. Blauwalg zoals hierboven aangegeven kan je vermijden door voldoende zuurstof in het water. Dat kan je bereiken met een biofilter.

Mijn ouders hadden vroeger ook een vijver en die hebben van alles geprobeerd. Sproeiers, een waterval, zuurstofplanten. Uiteindelijk werkte dat biofilter super. Dat is een kunststof bak met filtermateriaal, kiezels en waarschijnlijk nog wat meuk waar het water doorheen gepompt wordt. Als je hem aanzet duurt het weken voordat je echt resultaat merkt, maar als je dan je filter goed schoon houdt (filtermateriaal regelmatig uitspoelen) dan werkt het als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:14
Dracula schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:15:

[Afbeelding]
Zorgen dat er meer beweging in het water komt, zodat er voldoende zuurstof is. Misschien zo'n fontein erin zetten die het water omhoog spuit oid. In het aquarium bij mijn moerrasschildpadden gebeurt dit ook als de pomp niet meer voldoende water rond pompt door verstopping. Die schildpadden hebben de zuurstof niet nodig in het water maar de vissen in zo'n vijver wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Dracula schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 19:25:
[...]

Blauw alg, zou kunnen inderdaad. Maar is dat dan niet ook van die slijk en meer draaden / drap?

En als het het wel is wat kan je er dan aan doen? Water verversen?
Wat zijn je waterwaardes? NO2. NO3, PO4?

Bij een aquarium blauwalg wegkrijgen kan o.a. de volgende zaken fixen: minder licht, meer doorstroming, minder vervuiling (dus een goed genoeg filter en vaak genoeg water verversen), losliggend vuil weg, dagelijks de blauwalg afzuigen, een eventuele dichtgeslagen bodem vervangen, minder voeren, lagere visbezetting, enz.
Wat in ieder geval NIET helpt: algenbestrijdingsmiddelen.

Een kaamlaag op het wateroppervlak snel wegkrijgen (symtoombestrijding, de oorzaak moet ook aangepakt): 'afzuigen' door er keukenpapier op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:57
Als het weer een beetje meewerkt wil ik vandaag onze potten in de voortuin gaan zetten. Het betreft 4 flinke jongens van 1.40x1.40m en 40cm hoog. Ik ga de onderste laag (zeg 5 a 10cm) vullen met grind zodat het water kan zakken en bovenop het grind leg ik worteldoek. Daarboven komt dus aarde/potgrond/wat nodig is afhankelijk van de vulling. Nu neigen we sterk naar lavendel, maar nu de vraag hoeveel en waarvandaan?

Sites lopen uiteen van elke 30cm tot elke 10cm wel een lavendel. Aangezien ik dus 4 van die potten moet vullen maakt dat nogal wat uit :+ .
Druppelslang kan ik naar gelang leggen in de pot en ik heb ook afwatering gaten in de bodem gemaakt op meerdere plekken en het water kan ook onder de potten weglopen.

Iemand nog suggesties? We hebben een strakke (voor)tuin met grind, een rij leibomen die ervoor komen te staan en achter de potten komt op de grond een lange border met siergrassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Lavendel groeit als een speer. Beide afstanden kunnen goed, alleen bij 30cm duurt het een jaartje voordat het helemaal begroeit is. Bij 10cm heb je meteen dat effect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:35:
Als het weer een beetje meewerkt wil ik vandaag onze potten in de voortuin gaan zetten. Het betreft 4 flinke jongens van 1.40x1.40m en 40cm hoog. Ik ga de onderste laag (zeg 5 a 10cm) vullen met grind zodat het water kan zakken en bovenop het grind leg ik worteldoek. Daarboven komt dus aarde/potgrond/wat nodig is afhankelijk van de vulling. Nu neigen we sterk naar lavendel, maar nu de vraag hoeveel en waarvandaan?

Sites lopen uiteen van elke 30cm tot elke 10cm wel een lavendel. Aangezien ik dus 4 van die potten moet vullen maakt dat nogal wat uit :+ .
Druppelslang kan ik naar gelang leggen in de pot en ik heb ook afwatering gaten in de bodem gemaakt op meerdere plekken en het water kan ook onder de potten weglopen.

Iemand nog suggesties? We hebben een strakke (voor)tuin met grind, een rij leibomen die ervoor komen te staan en achter de potten komt op de grond een lange border met siergrassen.
Neem dan winterharde lavendel, Lavandula angustifolia. Niet vlinderlavendel, kuiflavendel enz.

Mocht je de lavendel in je thee of dessert willen doen, neem dan biologische lavendel (bij sligro bv, nooit zomaar lavendel uit tuincentrum want zit vol anti schimmel middel).

Lavendel vraagt niet veel water (wel zon), ik zou daar zelf niks voor aanleggen denk ik.

Qua hoeveelheid, je kunt lavendel kopen in kleine potjes en in behoorlijk grote, denk dat daar het verschil vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@dragon2 ze staan hier vanaf de ochtend tot in de namiddag vol in de zon dus dat moet goedkomen. Ik heb 2 soorten druppelslang liggen en die kan ik zelf sturen op vochtigheid of op tijd schema’s of handmatig. Ik leg dan 1 kring van de minste druppelslang erin. Al is het niet nodig dan gebruik ik hem gewoon niet maar de aansluitingen en kleppen zitten er toch al. Ik ga even kijken naar de soorten die je aandraagt. Dank je wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:10:
@dragon2 ze staan hier vanaf de ochtend tot in de namiddag vol in de zon dus dat moet goedkomen. Ik heb 2 soorten druppelslang liggen en die kan ik zelf sturen op vochtigheid of op tijd schema’s of handmatig. Ik leg dan 1 kring van de minste druppelslang erin. Al is het niet nodig dan gebruik ik hem gewoon niet maar de aansluitingen en kleppen zitten er toch al. Ik ga even kijken naar de soorten die je aandraagt. Dank je wel!
Oh ja, voor lavendel: geen mest toevoegen, wel 3 of 4x/jaar kalk. Ik zou dan ook niet teveel voedingsstoffen in de potgrond doen, en evt mixen met wat zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:50
Vraagje. Ik denk dat ik een fout heb gemaakt. Ik heb een verhoogde border in de voortuin en omdat ik pas vanaf 4 uur in de zomer daar zon heb dacht ik er goed aan te doen wat pachysandra/dikkemanskruid/schaduwkruid te planten. Maar nu zie ik 2 weken nadat ik ze heb geplant dat sommige plantjes wat gele blaadjes krijgen en een beetje verdorren aan de zijkant. Ze krijgen dus misschien toch te veel zon....

Wat kan ik het beste doen, ze daar allemaal uithalen of gewoon laten zitten en hopen voor het beste? Ze zitten namelijk tussen andere planten voor bodembedekking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-05 09:26
Ik ben momenteel bezig buitenom te schilderen en als dat klaar is willen we graag de tuin aanpakken. Een tijdje terug heb ik al een nieuw tuinhek gebouwd en nu is de rest aan de beurt. De lelijke grindtegels moeten eruit, evenals het open stuk grond rondom. We hebben hier enorm veel katten in de buurt en aangezien iedereen de voortuin helemaal dicht gooit komen ze allemaal hier hun behoefte doen.

In verband met dit 'katten probleem' en het feit dat we geen groene vingers hebben zou het de makkelijkste en goedkoopste oplossing zijn om alles dicht te gooien. Nu vind ik dat eigenlijk niet zo mooi, dus had ik bedacht om in een L vorm donkergrijze tegels van 60x60 te leggen met daarin grijs ardenner split en 2 border bakken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/l8aVxJ1.png

Nu heb ik het volgende op in mijn winkelwagen van de lokale steen leverancier zitten:

- 18 M2 tegels (15,5 M2 nodig)
- mini bigbag (530kg) ardennersplit
- 40 stuks stapelblokken (36 nodig)
- lijm voor de stapelblokken
- 33 opsluitbanden voor rondom de tuin, het split en als fundering voor de borderbakken
- 2 bigbags (1500kg) ophoogzand

Het voor voor mij de eerste keer dat ik ga bestraten en het lijkt me erg leuk om dit zelf proberen te gaan doen. Zien jullie nog problemen of dingen die ik over het hoofd zie? Of hebben jullie nog suggesties om het anders aan te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:25
Milo85 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:56:
Vraagje. Ik denk dat ik een fout heb gemaakt. Ik heb een verhoogde border in de voortuin en omdat ik pas vanaf 4 uur in de zomer daar zon heb dacht ik er goed aan te doen wat pachysandra/dikkemanskruid/schaduwkruid te planten. Maar nu zie ik 2 weken nadat ik ze heb geplant dat sommige plantjes wat gele blaadjes krijgen en een beetje verdorren aan de zijkant. Ze krijgen dus misschien toch te veel zon....

Wat kan ik het beste doen, ze daar allemaal uithalen of gewoon laten zitten en hopen voor het beste? Ze zitten namelijk tussen andere planten voor bodembedekking.
Wij hebben Pachysandra staan met vanaf een uur of 12 zon. Werkt prima en staat er goed bij, dus voor zover ik kan zien is schaduw geen vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Vinze schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:30:
Ik ben momenteel bezig buitenom te schilderen en als dat klaar is willen we graag de tuin aanpakken. Een tijdje terug heb ik al een nieuw tuinhek gebouwd en nu is de rest aan de beurt. De lelijke grindtegels moeten eruit, evenals het open stuk grond rondom. We hebben hier enorm veel katten in de buurt en aangezien iedereen de voortuin helemaal dicht gooit komen ze allemaal hier hun behoefte doen.

In verband met dit 'katten probleem' en het feit dat we geen groene vingers hebben zou het de makkelijkste en goedkoopste oplossing zijn om alles dicht te gooien. Nu vind ik dat eigenlijk niet zo mooi, dus had ik bedacht om in een L vorm donkergrijze tegels van 60x60 te leggen met daarin grijs ardenner split en 2 border bakken.

[Afbeelding]

Nu heb ik het volgende op in mijn winkelwagen van de lokale steen leverancier zitten:

- 33 opsluitbanden voor rondom de tuin, het split en als fundering voor de borderbakken

Het voor voor mij de eerste keer dat ik ga bestraten en het lijkt me erg leuk om dit zelf proberen te gaan doen. Zien jullie nog problemen of dingen die ik over het hoofd zie? Of hebben jullie nog suggesties om het anders aan te pakken?
Paar opmerkingen,

Gebruik een paar oude 60/40 tegels als fundering voor de borderbakken. Dit is sterker, scheelt afvoeren en scheelt weer een paar opsluitbandjes.

Voor split heb je ook worteldoek nodig. Misschien wel splitplaten. Hier krijgt een kat z'n nagels niet in. >:)

Ik ken de situatie niet, maar grind kent eigenlijk dezelfde werkwijze als normale bestrating, dit houdt eigenlijk in dat je ook een zandbed nodig hebt voor het worteldoek, zodat je de onderbaan ook strak kan afwerken.

Misschien nog eventueel huur van een trilplaat en motorslijper?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Vinze schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:30:

[Afbeelding]

Om teleurstelling te voorkomen, katten schijten ook in split/grind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Milo85 Waar komen de planten vandaan? Bij veel kwekers staan de planten onder doeken die een deel van het zonlicht blokkeren, of worden ze in kassen gekweekt. In beide situaties is een plant dan nog niet gewend aan in de volle zon staan. Planten creëeren een soort zonnebrand om hun bladeren te beschermen en de aanmaak daarvan loopt bij het direct plaatsen in de zon achter op wat een plant nodig heeft om zich te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@DaWayne goed om te horen, dat stelt me weer enigzins gerust :)

@Gizz deze stonden bij een tuincentrum ook in de volle zon buiten. Geen idee hoe lang al, vandaar ging ik er vanuit dat het wel goed zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02:01
B-lex schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:59:
[...]

Om teleurstelling te voorkomen, katten schijten ook in split/grind.
Maar gelukkig wel minder :-) Ook is het handig als je buren dan een tuin hebben waar ze makkelijker in kunnen zitten. (ervaringdeskundige hier :+ )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Eerste gedeelte zit erop!
Morgen even wat bedrijven bellen voor lavendel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 02-08-2020 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Zijn hier Tweakers die veel last hebben van smelten in het gras? Laatst heb ik een speelhuisje geplaatst en een trampoline.

Bij het verwijderen van de graszoden, zag ik enorm veel emelten. Heb hier gekeken voor een oplossing, hopelijk helpt een beetje.

https://www.hermie.com/nl...w-gazon-te-bestijden.html

In de voortuin erg veel last van de taxuskever. Hierdoor heb ik geen eens bloemen bij de hortensia's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:34
Wackmack schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:39:
Zijn hier Tweakers die veel last hebben van smelten in het gras? Laatst heb ik een speelhuisje geplaatst en een trampoline.

Bij het verwijderen van de graszoden, zag ik enorm veel emelten. Heb hier gekeken voor een oplossing, hopelijk helpt een beetje.

https://www.hermie.com/nl...w-gazon-te-bestijden.html

In de voortuin erg veel last van de taxuskever. Hierdoor heb ik geen eens bloemen bij de hortensia's.
Bij mijn vorige huis last gehad van emelten in en rond het gras, ze zaten ook in de zandbak van de kinderen en de lage borders.
Proberen te bestrijden met aaltjes en een chemisch spul uit België (ik woon vlak bij de grens), maar niets hielp. Op een gegeven moment lag zelfs het hele terras bezaaid met die dingen 's morgens.

Overwogen om het hele gras eruit te doen en nieuwe zand en opnieuw zaaien, maar uiteindelijk is de verkoop van dat huis wat eerder gebeurd dan dat we eerst hadden bedacht, dus we hebben geen nieuwe zomer meer meegemaakt daar.

Helaas heb ik dus geen oplossing voor je, maar wilde enkel mijn ervaring delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-05 09:26
@pjot1 Thanks voor je feedback!

Hergebruiken van de oude tegels heb ik ook over nagedacht, maar het creëren van een goede fundering die waterpas ligt en goed verlijmd is is denk ik makkelijker te realiseren is met 100cm lange opsluitbanden. De oude tegels zijn niet zo mooi vlak namelijk.

Worteldoek moet ik inderdaad ook nog even toevoegen, wilde in eerste instantie splitmatten neerleggen maar dat is in dit geval een beetje overkill. Het is puur decoratief en wordt amper overheen gelopen.

Trilplaat en 230mm haakse slijper kan ik van iemand lenen, dus dat is al geregeld.

@B-lex Hmm, dan hoop ik dat het split minder lekker schijt dan het grasveld aan de overkant van de straat.. Zomers stinkt het flink en wil graag van die beesten af |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
RobNemoo schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:31:
[...]

Bij mijn vorige huis last gehad van emelten in en rond het gras, ze zaten ook in de zandbak van de kinderen en de lage borders.
Proberen te bestrijden met aaltjes en een chemisch spul uit België (ik woon vlak bij de grens), maar niets hielp. Op een gegeven moment lag zelfs het hele terras bezaaid met die dingen 's morgens.

Overwogen om het hele gras eruit te doen en nieuwe zand en opnieuw zaaien, maar uiteindelijk is de verkoop van dat huis wat eerder gebeurd dan dat we eerst hadden bedacht, dus we hebben geen nieuwe zomer meer meegemaakt daar.

Helaas heb ik dus geen oplossing voor je, maar wilde enkel mijn ervaring delen.
Dank voor je ervaring. Het gras is hier nog redelijk. Graszoden zijn pas 3 jaar oud. Verder nu 3 kids rondlopen dus twijfel een beetje om veel te investeren in het gras. Alle standaard zaken zoals verticuteren, bemesten, enz doe ik al standaard.

Net 70e uitgegeven aan aaltjes. Hopelijk werkt dit voldoende.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dnhelle
dnhelle schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:51:
[...]

And solved! Uiteindelijk twee sluitingen in het tracé, dus een behoorlijke operatie geweest om dit recht te trekken. Uiteindelijk de vier grondspots preventief vervangen, en 1 lichtpunt laten vervallen.
Ik doe het er voor: (foto grote bloembak ontbreekt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oxNORyXEiuxWE6SxVkEwJWi0IA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLZTirJ7VnBhIydOWKZpS4y4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXu0_FzXW7Ih0PHGALZoU1_4vmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8ESZnjZRX0NFkpXu2ugZ4sr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

dnhelle schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:31:
[...]

And solved! Uiteindelijk twee sluitingen in het tracé, dus een behoorlijke operatie geweest om dit recht te trekken. Uiteindelijk de vier grondspots preventief vervangen, en 1 lichtpunt laten vervallen.
Ik doe het er voor: (foto grote bloembak ontbreekt)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar wat was nu het probleem? Slechte moffen, kabelbreuk of matige aansluitingen op je verlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:48

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:34:
[...]

Mijn voorkeur zou zijn:

1. robot
2. accu
3. hand

voordeel van robot is natuurlijk dat hij kleiner is en juist in jouw geval handiger lijkt (omdat je zelf al aangeeft dat je niet altijd een "aanloop" kunt nemen). En hij is natuurlijk cool (need I say more?)

Als je dat er niet doorkrijgt thuis (voordeel voor je vriendin: hoeft ze ook nooit meer het gras te maaien!), dan zou ik voor een accu maaier gaan. Omdat, wat je zelf ook al aangeeft, je dan dat geklooi met snoeren niet hebt. Ik weet dat ik niet anders meer zou willen (behalve een robotmaaier, maar daar is ons knolleveld niet echt geschikt voor). Het enige snoer wat ik nu heb is voor de druppellader.

En anders toch maar die handmaaier...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:23
Dat zijn jonge bomen die je zelf gepland hebt? wat zijn dat voor een soort/types?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-05 18:50

Vos

AFCA

Mijn gazon is ivm vakantie nu vrij lang, misschien 6 a 8 cm. Kan ik dat beter zo lang laten ivm de komende warmte? Langste stand van mijn maaier is 42mm. Kan het 'kwaad'?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tiswat
Wailing_Banshee schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 07:30:
[...]

Mijn voorkeur zou zijn:

1. robot
2. accu
3. hand

voordeel van robot is natuurlijk dat hij kleiner is en juist in jouw geval handiger lijkt (omdat je zelf al aangeeft dat je niet altijd een "aanloop" kunt nemen). En hij is natuurlijk cool (need I say more?)

Als je dat er niet doorkrijgt thuis (voordeel voor je vriendin: hoeft ze ook nooit meer het gras te maaien!), dan zou ik voor een accu maaier gaan. Omdat, wat je zelf ook al aangeeft, je dan dat geklooi met snoeren niet hebt. Ik weet dat ik niet anders meer zou willen (behalve een robotmaaier, maar daar is ons knolleveld niet echt geschikt voor). Het enige snoer wat ik nu heb is voor de druppellader.

En anders toch maar die handmaaier...
Doet jouw vriendin/vrouw wél het gras maaien dan? :F De mijne wilde heel graag gras maar ik sta altijd te maaien. Exact de reden dat ze ook geen konijn krijgt van mij. Dan sta ik het hok steeds schoon te maken. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:48

Wailing_Banshee

You're Next

tiswat schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:47:
[...]

Doet jouw vriendin/vrouw wél het gras maaien dan? :F De mijne wilde heel graag gras maar ik sta altijd te maaien. Exact de reden dat ze ook geen konijn krijgt van mij. Dan sta ik het hok steeds schoon te maken. :X
Ik maai altijd het gras ja :p Heel soms mag mijn man maaien (met name vroeg in het voorjaar en laat in het najaar als de benzine maaier gebruikt moet worden). Je denkt toch niet dat hij op mijn maaier mag zitten!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
tiswat schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:47:
[...]

Goede keuze, ik heb zowel gras als een konijn. En je raadt het al..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:20
Je kunt ook t konijn t gras laten maaien. Al blijft er dan weinig over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Vos schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:30:
Mijn gazon is ivm vakantie nu vrij lang, misschien 6 a 8 cm. Kan ik dat beter zo lang laten ivm de komende warmte? Langste stand van mijn maaier is 42mm. Kan het 'kwaad'?
Lijkt mij dat het handiger is om er een stukje af te halen, tot de langste stand die je maaier aan kan. Dan kun je eventueel later nog een keer een stukje er af halen, als de ergste hitte voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
PaT schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 07:24:
[...]

Maar wat was nu het probleem? Slechte moffen, kabelbreuk of matige aansluitingen op je verlichting?
2 problemen:
1. sluiting in grondkabel tussen bloembak 1 en 2. We zijn er achter gekomen dat daartussen nog een mof lag die dus bloembak 2 én de boomspots voorziet van stroom. We hebben die uitgesloten door een nieuw tracé aan te leggen.
2. Spotjes met matige bekabeling bij de drie bomen. En die zijn nu weggehaald en vervangen door nieuwe spots en grondmof.
barry86 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 08:07:
[...]

Dat zijn jonge bomen die je zelf gepland hebt? wat zijn dat voor een soort/types?
Het zijn goud-iepen, geplant in '14. Staan ook voorom, 4 op een rij langs de oprit en 2 voor het keukenraam. Deze drie gaan niet zo hard als voorom: die zijn mooi vol. Ik verdenk de dennen van de achterburen tot vochttekort, dus ik water ze intensief (gericht met gieter) bij. Nog tips om deze bomen voller te laten groeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-05 18:50

Vos

AFCA

Rubbergrover1 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 09:32:
[...]

Lijkt mij dat het handiger is om er een stukje af te halen, tot de langste stand die je maaier aan kan. Dan kun je eventueel later nog een keer een stukje er af halen, als de ergste hitte voorbij is.
Het lijkt mij dat 42mm wat kort is met temperaturen van 30+. Kan even kijken of de maaier van de buren langer kan maaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
Ik wil eigenlijk een Tipi maken voor mijn zoontje in de tuin. Met hout is het natuurlijk vrij makkelijk te maken maar ik vind een groene tipi eigenlijk veel leuker. Ik zit alleen te kijken naar welke klimop hiervoor geschikt zou zijn; wellicht Clematis Armandii of een druif klimop. Het moet wel iets zijn wat niet (te veel) gaat woekeren dus wilde wingered of hedera valt al af.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/06/75/05/0675053c1f950d67279af28c2e790d20.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
DCNY schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 09:20:
Je kunt ook t konijn t gras laten maaien. Al blijft er dan weinig over ;)
Die situatie heb ik hier, maar ze zijn vrij selectief in het kort houden. Sommige delen van het gras is echt kort en andere delen staan bijna 2 kontjes hoog (nou ja, bij wijze van spreken. Misschien haal ik net 1 konijnenkontje). Al met al sta ik nog alles te maaien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 22-05 16:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Vorig jaar nieuwe grasmat aangelegd, nu redelijk wat kale plekken.
Vrijwel zeker het gevolg van engerlingen, gezien de *grote* interesse van allerlei vogels.

Inmiddels geleerd dat je die dingen met aaltjes kunt bestrijden, maar daar zijn ZO veel aanbieders van dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Kan ik gewoon bij een willekeurige webshop aaltjes en sproeier bestellen?

Zoals:
https://www.biobestrijdin...n-bestrijden-met-aaltjes/
https://www.ecostyle.nl/t...aaltjes-tegen-engerlingen

EDIT:
Zojuist 50 miljoen aaltjes "Steinernema carpocapsae" besteld bij https://aaltjesdirect.nl/ samen met een Nema-T-Pot om het spul het gras in te sproeien. Hopenlijk deze week binnen, zou binnen een week of 2 al resultaat moeten geven. Kort daarop ook meteen maar wat gras inzaaien en hopenlijk volgend jaar weer een fatsoenlijke grasvlakte. Er ontstaan nu zulke kale plekken dat de vogels een zandbad nemen. :(

[ Voor 26% gewijzigd door unezra op 03-08-2020 17:20 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:21
Ik wil voor mijn kinderen een leuk speelhuis maken, er is straks ruimte genoeg om iets ruim op te zetten. Nu kwam ik deze tegen met een beetje zoeken op internet naar ideeën.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/e4/6f/42/e46f4279d28c1b9985b146dac6f96eca.jpg

Ik wil hier een variant op maken. Alleen betreffende persoon heeft deze gewoon vlak op het gras gebouwd zonder extra fundatie. Aangezien ik wel wil dat mijn kids er minimaal 6 jaar nog plezier van hebben. Hoe kan ik het beste de fundering maken zonder dat deze snel aangetast wordt door vocht.

Optie 1: Palen recht op in de grond met snel cement, eventueel eerst behandelen met 'zwarte teer' wat je nu legaal in de winkel koopt, dan behandelen tot +/- 20cm boven maaiveld.
Optie 2: Betonpoeren gebruiken voor alle staanders, 30x30 tegel in de grond beton poer erop en wanneer waterpas en op lijn het gat volgieten met snel cement. Poeren zo'n 10cm boven maaiveld laten komen.

Mij lijkt optie 2 het onderhouds vriendelijkst om rotten van de palen tegen te gaan. Alleen welk schroefdraad zou afdoende zijn voor een dergelijke constructie. Is M12 al genoeg of M16 of zelfs M24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 11:15

krvabo

MATERIALISE!

Je snapt dat hout niet binnen 1 jaar wegrot? Zeker niet als je een bekendere (dure) houtsoort neemt die het buiten goed uithoudt.
Je hebt behandelde palen die je de grond in kunt slaan, en die gaan het makkelijk 10 jaar volhouden in volle grond zonder enige vorm van verdere bescherming (misschien wat kiezelstenen onderin het gat zodat het uiteinde niet in het vocht blijft staan).
De hele stellage zal waarschijnlijk al sterk genoeg zijn om zo te blijven staan zonder fundering nodig te hebben, maar met zicht op de wind is het misschien wel slim om het vast te zetten in de grond. Een 30x30 gat graven ben je waarschijnlijk wel even mee bezig en is zware overkill. Zorg ervoor dat je een behandelde paal 30% ondergronds hebt, dan loodrecht houden (evt met wat houten latjes vastschroeven zodat je hem niet vast hoeft te blijven houden), en dan volgooien met zand of beton.

Ik kan je uit ervaring zeggen dat over een afstand van een halve meter een volwassen man aan een 2cm dik balkje kan hangen dat vastzit met 2x 4mm houtschroeven. Hoeveel kinderen wil je er tegelijk op laten spelen dat je denkt dat je M24 bouten nodig hebt? 100 bovenop elkaar?
De enige locatie waar je moet zorgen dat je voldoende ondersteuning hebt is die overspanning met daaronder die schommels. Daar wil je een stel bouten gebruiken, maar verder zie ik niet in waarom je niet meer dan afdoende hebt aan 4 schroeven per plank.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:34:

***members only***
Mooi man, kan je dit ergens online bestellen?
Ben namelijk ook in die richting aan het kijken.
Ik twijfelde om 40-50cm muurtje te zetten met crepie erop maar dit is ook lekker strak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:21
krvabo schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:50:
Je snapt dat hout niet binnen 1 jaar wegrot? Zeker niet als je een bekendere (dure) houtsoort neemt die het buiten goed uithoudt.
Je hebt behandelde palen die je de grond in kunt slaan, en die gaan het makkelijk 10 jaar volhouden in volle grond zonder enige vorm van verdere bescherming (misschien wat kiezelstenen onderin het gat zodat het uiteinde niet in het vocht blijft staan).
De hele stellage zal waarschijnlijk al sterk genoeg zijn om zo te blijven staan zonder fundering nodig te hebben, maar met zicht op de wind is het misschien wel slim om het vast te zetten in de grond. Een 30x30 gat graven ben je waarschijnlijk wel even mee bezig en is zware overkill. Zorg ervoor dat je een behandelde paal 30% ondergronds hebt, dan loodrecht houden (evt met wat houten latjes vastschroeven zodat je hem niet vast hoeft te blijven houden), en dan volgooien met zand of beton.

Ik kan je uit ervaring zeggen dat over een afstand van een halve meter een volwassen man aan een 2cm dik balkje kan hangen dat vastzit met 2x 4mm houtschroeven. Hoeveel kinderen wil je er tegelijk op laten spelen dat je denkt dat je M24 bouten nodig hebt? 100 bovenop elkaar?
De enige locatie waar je moet zorgen dat je voldoende ondersteuning hebt is die overspanning met daaronder die schommels. Daar wil je een stel bouten gebruiken, maar verder zie ik niet in waarom je niet meer dan afdoende hebt aan 4 schroeven per plank.
Ik doelde op de betonpoer draad eind wat gebruikt wordt. Die heb je in verschillende diktes. En daarvoor is M12 denk ik te dun om de constructie te dragen op de verschillende staanders. De verbindingen zelf zal ik met extra hoekverbindingen/raveel dragers in elkaar schroeven met op de kopse kant en dikkere en langere schroef/bout.

En 30% ondergronds kom ik alsnog uit op dik 1 meter wat de grond in zou moeten. Boven de grond inclusief railing zal 2,5 meter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Repi3 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:04:
[...]

Mooi man, kan je dit ergens online bestellen?
Ben namelijk ook in die richting aan het kijken.
Ik twijfelde om 40-50cm muurtje te zetten met crepie erop maar dit is ook lekker strak!
Die potten bedoel je?
Ja, zijn online te bestellen. Ik heb de polyester versie, geen metaal/aluminium dus zijn wel wat prijziger maar wij vinden de uitstraling mooier en geen popnagels of gekke hoeken.
Ik stuur je wel even een DM.
Voor lavendel heb ik nu 3 bedrijven gebeld en ze suggereren inderdaad allemaal de lavendel angustifolia en dan 10 stuks ongeveer per pot. (potten zijn 140x140x60 cm).
Deze blijven in de winter toch groen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
GeeMoney schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:24:
[...]
Voor lavendel heb ik nu 3 bedrijven gebeld en ze suggereren inderdaad allemaal de lavendel angustifolia en dan 10 stuks ongeveer per pot. (potten zijn 140x140x60 cm).
Deze blijven in de winter toch groen ?
Hebben wij ook sinds twee jaar, zijn winterhard en blijven mooi (grijs)groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Kadett schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:37:
Ik wil voor mijn kinderen een leuk speelhuis maken, er is straks ruimte genoeg om iets ruim op te zetten. Nu kwam ik deze tegen met een beetje zoeken op internet naar ideeën.

[Afbeelding]

Ik wil hier een variant op maken. Alleen betreffende persoon heeft deze gewoon vlak op het gras gebouwd zonder extra fundatie. Aangezien ik wel wil dat mijn kids er minimaal 6 jaar nog plezier van hebben. Hoe kan ik het beste de fundering maken zonder dat deze snel aangetast wordt door vocht.

Optie 1: Palen recht op in de grond met snel cement, eventueel eerst behandelen met 'zwarte teer' wat je nu legaal in de winkel koopt, dan behandelen tot +/- 20cm boven maaiveld.
Optie 2: Betonpoeren gebruiken voor alle staanders, 30x30 tegel in de grond beton poer erop en wanneer waterpas en op lijn het gat volgieten met snel cement. Poeren zo'n 10cm boven maaiveld laten komen.

Mij lijkt optie 2 het onderhouds vriendelijkst om rotten van de palen tegen te gaan. Alleen welk schroefdraad zou afdoende zijn voor een dergelijke constructie. Is M12 al genoeg of M16 of zelfs M24.
Die betonpoer lijkt mij een prima optie. Wij hebben ook een speelhuis in de tuin en die staat op een "plaat" van aangetrild zand en dan in van die metalen paalhouders. Doordat je in een vierkant bouwt staat dat eigenlijk ook als een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-05 09:51
GeeMoney schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:34:

***members only***
Waar heb je de bakken gekocht ?

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:47
Ik heb zelf een parasolvoet gemaakt van een houten fruitkistje. Waterdichte folie er in, aftapen en storten maar. Nu is het fruitkistje natuurlijk niet helemaal volgestort met beton, hij is met anderhalve zak al zwaar zat _O-

Maar goed, ik wil wat plantjes in de overgebleven ruimte zetten. Bloembak en parasolvoet in een zeg maar 8)

Ik heb alleen geen idee wat wijsheid is. Wel voorwaarden:

Niet giftig (kind van 1 die alles leuk vind om op te eten)
Kan goed tegen zon (en schaduw van een parasol ofzo)
Kan tegen een dagje droogte (vergeet nog wel eens de potten water te geven)
Bloemetje of gekleurde blaadjes een pré

Wie heeft er een suggestie? Ik zal tzt het eindresultaat even posten, heb nu ook even geen foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:10
@robkrekel Ik denk dat je dan eens moet googlen op 'bloeiende vetplanten voor buiten'. En dan een niet giftige soort zoeken.

[ Voor 17% gewijzigd door hansvk op 04-08-2020 10:12 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
robkrekel schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:55:
Ik heb zelf een parasolvoet gemaakt van een houten fruitkistje. Waterdichte folie er in, aftapen en storten maar. Nu is het fruitkistje natuurlijk niet helemaal volgestort met beton, hij is met anderhalve zak al zwaar zat _O-

Maar goed, ik wil wat plantjes in de overgebleven ruimte zetten. Bloembak en parasolvoet in een zeg maar 8)

Ik heb alleen geen idee wat wijsheid is. Wel voorwaarden:

Niet giftig (kind van 1 die alles leuk vind om op te eten)
Kan goed tegen zon (en schaduw van een parasol ofzo)
Kan tegen een dagje droogte (vergeet nog wel eens de potten water te geven)
Bloemetje of gekleurde blaadjes een pré

Wie heeft er een suggestie? Ik zal tzt het eindresultaat even posten, heb nu ook even geen foto.
portulaca, erg makkelijk en vrolijke kleurtjes :) zelfs mijn vrouw kreeg hem niet dood :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
hansvk schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:12:
@robkrekel Ik denk dat je dan eens moet googlen op 'bloeiende vetplanten voor buiten'. En dan een niet giftige soort zoeken.
Tnx man.
Martinusz schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:17:
[...]

portulaca, erg makkelijk en vrolijke kleurtjes :) zelfs mijn vrouw kreeg hem niet dood :+
Ja, die zijn leuk! ga eens kijken of ik ze kan vinden in de buurt.

Edit: dat wordt wel van het voorjaar pas denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
robkrekel schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:46:
[...]
Tnx man.

[...]

Ja, die zijn leuk! ga eens kijken of ik ze kan vinden in de buurt.

Edit: dat wordt wel van het voorjaar pas denk ik.
Hoezo voorjaar?
Bij intratuin staan er genoeg te koop :) kun je nog mooi tot aan de winter van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Martinusz schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:09:
[...]

Hoezo voorjaar?
Bij intratuin staan er genoeg te koop :) kun je nog mooi tot aan de winter van genieten.
Volgens de site is er bij intratuin nergens voorraad, maar ik rij wel even langs d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
robkrekel schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:49:
[...]
Volgens de site is er bij intratuin nergens voorraad, maar ik rij wel even langs d:)b
weet niet hoe up-to-date die site is, moet wel zeggen dat wij hier ook 'verwend' zijn met 1 van de grootste intratuinen van Nederland. Vorige week bakken vol met verschillende portulaca's, klein, groot etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Iemand een idee hoe ik het goedkoopste een muur tegen de erfgrens kan optrekken?

De betonnen fundering ligt er al, de muur zal een meter of 2-2,5 hoog en 8 meter lang worden. Uiterlijk mag zo cheap mogelijk, als het maar stevig is, want er komt een laag witte stuc op voor de looks.
Pagina: 1 ... 52 ... 180 Laatste