Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 16:07
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:58:
Iemand een idee hoe ik het goedkoopste een muur tegen de erfgrens kan optrekken?

De betonnen fundering ligt er al, de muur zal een meter of 2-2,5 hoog en 8 meter lang worden. Uiterlijk mag zo cheap mogelijk, als het maar stevig is, want er komt een laag witte stuc op voor de looks.
Denk dat betonblokken t goedkoopste zijn als je ze toch gaat stuccen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-06 14:45
Gratis stenen scoren op Marktplaats, genoeg te vinden in je regio. Dan heb je even geduld nodig om alles bij elkaar te scharrelen voor die hele muur, maar het is wel zo cheap mogelijk.

Alternatief is 'vuilwerk' stenen bestellen, dat is een assortiment bij elkaar geraapte restanten waar inderdaad van verwacht wordt dat het niet in het zicht gaat staan.
Wat is het voor erfgrens als ik vragen mag? Zo hoog is normaal niet zomaar toegestaan.

[ Voor 24% gewijzigd door RobNemoo op 04-08-2020 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

RobNemoo schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:57:
Gratis stenen scoren op Marktplaats, genoeg te vinden in je regio. Dan heb je even geduld nodig om alles bij elkaar te scharrelen voor die hele muur, maar het is wel zo cheap mogelijk.

Alternatief is 'vuilwerk' stenen bestellen, dat is een assortiment bij elkaar geraapte restanten waar inderdaad van verwacht wordt dat het niet in het zicht gaat staan.
Wat is het voor erfgrens als ik vragen mag? Zo hoog is normaal niet zomaar toegestaan.
Normaal mag 2 meter, maar dit gaat op dezelfde hoogte als de woning van de buren, dat vinden we beiden het mooiste uitzien. Zal niet veel hoger zijn schat ik. Alles in overleg dus enkel de gemeente kan lastig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:27
Ik heb in zowel voor als achtertuin een aantal borders, welke in droge perioden beregend moeten worden. Nu doe ik dat nu vaak met een gieter of met een handspuitpistool. Dit is echter niet ideaal. Ik ben daarom op zoek naar een sproeier. Welke sproeier is het meest geschikt voor borders? De borders zijn ongeveer 1 meter breed en een X aantal meter breed, varierend van 3-5 meter.

Ik zat te denken aan zoiets:
https://www.gardena.com/n...elsproeier-fox/900967901/

Of zijn er sproeiers welke een ondiep maar breed stuk kunnen bewateren?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Je kan ook kiezen voor een soort waterslang, in de borders een geperforeerd stuk slang leggen of beter ingraven en die voeden vanuit een centraal punt. :)

Wat wij thuis vaker deden was een soort waaier sproeier van gardena die wij dan in het midden van het gras zetten, de breedte was afhankelijk van de druk van de waterleiding (kraan), enige was een stuk verplaatsen na verloop van tijd. Zo pakten we de borders en het gras mee. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Joopieboy op 05-08-2020 12:17 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 22:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@NoepZor De sproeier waarnaar je linkt beregent een cirkel van minimaal 11 meter doorsnede. Dat lijkt me wat overdreven voor een border van 1 meter diep.

Wellicht zijn druppelslangen een mogelijkheid, die zijn qua waterverbruik ook erg efficiënt. Of micro-sproeiers, kijk bijvoorbeeld eens naar het filmpje in mijn vorige post.
Joopieboy schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:16:
Je kan ook kiezen voor een soort waterslang, in de borders een geperforeerd stuk slang leggen of beter ingraven en die voeden vanuit een centraal punt. :)
Dat noemen we een druppelslang toch? :P Voor ondergronds gebruik zijn daar speciale varianten voor met membranen die niet verstopt raken.

[ Voor 47% gewijzigd door Gizz op 05-08-2020 12:21 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja ik kwam niet op de naam, maar idd, die dingen ja. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Joopieboy schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:16:
Gizz schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:17:
@NoepZor De sproeier waarnaar je linkt beregent een cirkel van minimaal 11 meter doorsnede. Dat lijkt me wat overdreven voor een border van 1 meter diep.

Wellicht zijn druppelslangen een mogelijkheid, die zijn qua waterverbruik ook erg efficiënt. Of micro-sproeiers, kijk bijvoorbeeld eens naar het filmpje in mijn vorige post.

[...]

Dat noemen we een druppelslang toch? :P
Thanks, ik zal me eens verdiepen in druppelslangen. Een ingegraven oplossing gaat voor nu misschien wat ver. het zijn losstaande borders en ik zal dan sowieso per border een aansluiting moeten hebben voor water. Ik ben daarom aan het kijken naar een verplaatsbare oplossing.
Wat wij thuis vaker deden was een soort waaier sproeier van gardena die wij dan in het midden van het gras zetten, de breedte was afhankelijk van de druk van de waterleiding (kraan), enige was een stuk verplaatsen na verloop van tijd. Zo pakten we de borders en het gras mee. :)
Die waaiersproeiers staat vaak bij dat ze minimaal 3 meter sproeien. Ik heb in de achtertuin verhoogde borders. Een grenst aan bestrating, de ander aan kunstgras. Die hebben beide geen water nodig :P In de voortuin idem met grind en een pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ligt er ook aan hoe groot je borders zijn, maar anders 's avonds een half uurtje met de sproeier rondlopen?
Doe ik bij mijn vriendin ook, werkt prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Joopieboy schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:23:
Ligt er ook aan hoe groot je borders zijn, maar anders 's avonds een half uurtje met de sproeier rondlopen?
Doe ik bij mijn vriendin ook, werkt prima. :)
Daar heb ik dus weinig zin in :) ik ben aan het kijken naar iets wat ik gewoon een 15-30 min kan neerleggen en dan kan verplaatsen naar de volgende border.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

NoepZor schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:22:
[...]

[...]

Thanks, ik zal me eens verdiepen in druppelslangen. Een ingegraven oplossing gaat voor nu misschien wat ver. het zijn losstaande borders en ik zal dan sowieso per border een aansluiting moeten hebben voor water. Ik ben daarom aan het kijken naar een verplaatsbare oplossing.
Een vaste opstelling is erg prettig, want daarvoor hoef je niet thuis te zijn. Dan worden je planten beregend als je bijvoorbeeld op vakantie bent. Als je er toch steeds bij moet zijn om elke keer de sproeier te verplaatsen kun je (bijna) net zo goed even met de handsproeier overal langsgaan.

Ik weet niet hoe ver je borders van elkaar liggen, maar een stukje tyleen om de afzonderlijke borders aan elkaar te linken kost niet zoveel.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Waaier sproeiers kun je toch ook tweezijdig beperken qua slag? En als je de kraan ook nog wat tempert heb je volgens mij maximale controle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 23:59
Teijgetje schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:36:
[...]

Beetje kieseriet geven.
In de TS staat bij gras hoe je groener gras krijgt dan de buren. Alleen zie ik nu dat de link niet meer werkt. :'(

Maar Kieseriet doet waarschijnlijk de truuk, dat zorgt voor meer bladgroen.
Ik zal kijken of ik de link in cache kan vinden, was van een oude rot in het gazonhouden. (dus niet, heb Groei en Bloei Tilburg gevraagd of ze er nog achter kunnen komen, ondertussen de cache gevonden :) )

Edit;
Dit is het verzorgingsplan voor groener gras dan bij de buren

HET GRAS BIJ DE BUREN
Wie wel eens het gazon van Wil van Gorkum (ons ex bestuurslid) heeft gezien, vraagt zich meteen af hoe hij zo’n prachtige grasmat krijgt. “De juiste bemesting”, zegt Wil. Hier is zijn recept:
Korrelkalk strooien in de maanden november tot met januari;
10 kg per/100 m2 afhankelijk van de zuurgraad is dit de jaarlijkse onderhoudsbehoefte.
Thomaskali strooien in januari of februari; 5 kg/100 m2. Een fosfaatbemesting voor de ontwikkeling van het wortelstelsel.
Dit moet zo vroeg in het jaar omdat het pas na twee maanden begint te werken.
In maart/april Cultera strooien; 10 kg/100 m2. Dit is een langzaam werkende meststof, die nagenoeg niet uitspoelt tijdens de maartse buien. In deze maanden tevens Kieseriet
strooien; 5 kg/100 m2. Dit geeft kleur aan het gazon.
Om de groei direct te bevorderen kan er ook nog Nitrophoska op; 5 kg/100 m2.
Daarna om de zes weken bijmesten en dit volhouden tot september met een keuze uit Nitrophoska; 5 kg/100 m2
OF Cultera; 10 kg/100 m2 OF 12-10-18 NPK; 5 kg/100 m2.
Als het gras in de loop van het seizoen wat lichter van kleur wordt kan er weer een keer Kieseriet gestrooid worden; 5 kg/100 m2.
In het najaar 1x Patentkali strooien 5 kg/100 m2.

Ik zal het in de TS zetten. met dank aan Wil van Gorkum. (en Google Cache)
Moet zeggen dat het me tot nu toe prima afgaat op een deel van deze methode.
Ik gebruik NPK 12-10-18+20 wat dus ongeveer die NPK + kieseriet is. Flink sproeien en proberen bij te houden met maaien. Als ik er maar een keer per week aan toe kom is het echt geen pretje met bakken leegmaken. Deze week maar een keer aan toe gekomen, dan laat de grasmaaier het meteen een stuk minder strak achter als normaal O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqAlfEEEoRGVUwj7ovJQdiLEUkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOKAPTAkYtND3iBMEeEZuzSb.jpg?f=fotoalbum_large

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-06 14:56

Vos

AFCA

skai21 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:05:
[...]

Moet zeggen dat het me tot nu toe prima afgaat op een deel van deze methode.
Ik gebruik NPK 12-10-18+20 wat dus ongeveer die NPK + kieseriet is. Flink sproeien en proberen bij te houden met maaien. Als ik er maar een keer per week aan toe kom is het echt geen pretje met bakken leegmaken. Deze week maar een keer aan toe gekomen, dan laat de grasmaaier het meteen een stuk minder strak achter als normaal O-)
[Afbeelding]
Met veel water geven wordt gras wel groen en mooi ja, maar dat kost ook weer heel veel water en maakt je gras lui. Ik probeer het nu langer te houden in warmere periodes en minder vaak water te geven. Gras houdt zich nog goed, moet alleen wat onkruid weg steken zo nu en dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Vos schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:26:
[...]

Met veel water geven wordt gras wel groen en mooi ja, maar dat kost ook weer heel veel water en maakt je gras lui. Ik probeer het nu langer te houden in warmere periodes en minder vaak water te geven. Gras houdt zich nog goed, moet alleen wat onkruid weg steken zo nu en dan.
Dat is ook zon mooie discussie, zijn de meningen sterk over verdeeld. Ik geloof opzich wel dat het iets doet, maar echt lui maken geloof ik niet in, mijn gras zit perfect diep geworteld en kan best veel verdragen. Ik kies gewoon om relatief veel te sproeien :) onkruid trek ik tijdens het maaien altijd uit de baan waar ik net geweest ben, en gooi ik dan op de volgende baan die ik nog moet.

[ Voor 9% gewijzigd door skai21 op 05-08-2020 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-06 14:56

Vos

AFCA

skai21 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:37:
[...]

Dat is ook zon mooie discussie, zijn de meningen sterk over verdeeld. Ik geloof opzich wel dat het iets doet, maar echt lui maken geloof ik niet in, mijn gras zit perfect diep geworteld en kan best veel verdragen. Ik kies gewoon om relatief veel te sproeien :) onkruid trek ik tijdens het maaien altijd uit de baan waar ik net geweest ben, en gooi ik dan op de volgende baan die ik nog moet.
Zijn inderdaad leuke discussies ;). Het zal ook ongetwijfeld verschillen, wat voor grond, gras etc. Weet niet hoe vaak je sproeit en hoe lang?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:37
De eerste potten zijn gevuld! Een kleine 700 liter aarde gaat erin per stuk :+ :
Ook de olijfbomen een plekje gegeven en de eerste lange border van 12meter gevuld met lampenpoetsers!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De plastic zakjes voor de olijven zijn voor de grondspots. Iemand een tip voor een led grondspot ip65 gu10 230v voor een olijfboom uit te lichten? Ik denk zelf niet te zwaar en een beetje warm licht te nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 05-08-2020 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:39
skai21 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:05:
Als ik er maar een keer per week aan toe kom is het echt geen pretje met bakken leegmaken. Deze week maar een keer aan toe gekomen, dan laat de grasmaaier het meteen een stuk minder strak achter als normaal O-)
Dat is hier hetzelfde, met 1x maaien per week moet ik langzaam rijden anders verstopt de afzuiger van de maaitractor door het vele hoge gras.
6000 m² opvangen begin ik niet eens aan, dan stoor ik me wel weer een weekje aan de grasbanen die de deflector er dan van maakt. :(

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

GeeMoney schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:07:
De eerste potten zijn gevuld! Een kleine 700 liter aarde gaat erin per stuk :+ :
Ook de olijfbomen een plekje gegeven en de eerste lange border van 12meter gevuld met lampenpoetsers!

***members only***

De plastic zakjes voor de olijven zijn voor de grondspots. Iemand een tip voor een led grondspot ip65 gu10 230v voor een olijfboom uit te lichten? Ik denk zelf niet te zwaar en een beetje warm licht te nemen.
Stop je er toch een Hue spot in. Kan je alle kleuren wit maken die je wil. Of je gaat voor funky en neemt een hue colorspot 8)

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:00
GeeMoney schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:24:
[...]

Die potten bedoel je?
Ja, zijn online te bestellen. Ik heb de polyester versie, geen metaal/aluminium dus zijn wel wat prijziger maar wij vinden de uitstraling mooier en geen popnagels of gekke hoeken.
Ik stuur je wel even een DM.
Kan je mij ook een DM geven hierover? Willen ook twee grote polyester bakken kopen, maar zijn nog best wat aanbieders hiervoor. Ze hebben een structuur aan de buitenkant ipv glad? Dat zou mooi bij ons gestucte schuur passen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:06
NoepZor schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:22:

Die waaiersproeiers staat vaak bij dat ze minimaal 3 meter sproeien. Ik heb in de achtertuin verhoogde borders. Een grenst aan bestrating, de ander aan kunstgras. Die hebben beide geen water nodig :P In de voortuin idem met grind en een pad.
Volgens mij is die 'minimaal 3 meter' de breedte van het te sproeien deel, niet de diepte. Bij een simpele Gardena zwenksproeier zoals https://www.toolstation.n...Z_13TUajvasxoCEZkQAvD_BwE kun je met de oranje 'schuifjes' aan de rechterkant instellen hoeveel er 'gezwenkt' wordt. Als je die schuifjes vlak bij elkaar zet, dan zwenkt de sproeier dus niet of nauwelijks en dan kun je een smal maar lang deel besproeien van bv. een meter breed. En de lengte kun je 'instellen' door de kraan harder of zachter te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:55
Ik ben in de markt voor twee harmonicadoeken voor in mijn pergola. Ik zie dat er verschillende merken zijn, maar ik kan weinig/geen reviews vinden. De werking is eigenlijk overal hetzelfde, de specs en de prijzen ook...

Zijn er hier mensen met ervaringen met harmonicadoeken? Zo ja, welk merk hebben jullie en ben je tevreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik had heel veel gele plekken op mijn gazon en heb toen een keer een aantal plekken opengemaakt. En ik vond helaas dit onder mijn gazon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2pg12o6fB4ODsSKJA9tw5wsoaU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AwZLTXjsidSsyzqvqLdn0bW3.jpg?f=user_large
Een enderling, 1 of andere larve van een kever ofzo. Ik vond het trouwens niet meteen bij de eerste 3 gele plekken. Pas bij de 4de, die wat minder geel was, vond ik de larve. Waarschijnlijk zitten er nog wel veel meer...

Ik had gehoopt dat het slechte voeding of weinig water was, maar beiden kon eigenlijk niet.

Heeft iemand dit al eens eerder gehad? Ik lees op internet iets over aaltjes in water strooien over het gras, maar dat is trouwens wel verrekte duur. Iemand andere oplossingen geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
Een pagina of wat terug iemand met hetzelfde probleem. Zijn Engerlingen en lastig te bestrijden.

Reden dat je er niet onder die gele plekken vindt is omdat ze zich daar al hun buikje rond hebben gegeten en al zijn verhuisd. Waarschijnlijk vind je dus vlak naast die plekken wel nog Engerlingen.

Aaltjes kan werken, zeker als je het een paar keer doet waarschijnlijk. Succes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Vos schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:26:
[...]

Veehouder hier; dus t gazon is het kleinste stukje gras wat we hebben. Ieder najaar (september/oktober) als ik er zeker van ben dat er een stabiele periode met water en zo nu en dan wat zon is zaai ik gewoon kant en klaar sportveldengras (hoe goedkoper hoe beter) bij. Ik heb van pickuptanden (zitten op landbouwmachines) een soort van krabberertje achter de gazonmaaier gemaakt waarmee ik het gras er later in krab. Onkruid spuiten doe ik een maand voor doorzaaien met iets wat we ook op grasland mogen spuiten (en geen klavers doodt). Op dosering wat ook op grasland gebruikt wordt.
Rond die tijd bekalken tot je een ph hebt van 5.5-6 (geen grote stappen maken, 1 punt stijging in pH is al enorm zwaar voor je bodem).
Voor de rest maai ik het gazon jaarrond op 7cm hoogte. Ik mulch het gras altijd! Maar ik moet wel zeker zijn dat ik schoon gras maai anders verspreid ik onkruid. Vandaar jaarlijks doorzaaien en semi-jaarlijks onkruidbestrijden.
In het voorjaar, midden op het zomer voor een goede bui als je gras in serieuze stress zit en in het najaar NPK bijstrooien (N+P is bij ons een maismeststof, k is apart, maar voor consumenten vast iets met een fancy naam). Voor de kenners, in het voorjaar beginnen te strooien als de wortels wit zijn. Witte wortels betekent activiteit in de grasplant. Omdat ik klaver in heb gazon heb staan is de dosering ook afhankelijk van de hoeveelheid klaver. Veel klaver is veel strooien, weinig klaver is weinig strooien (klaver houdt niet van kunstmest. Iets klaver vind ik wel mooi zeker voor de stikstofbindende werking, maar te veel ziet er weer niet uit).

[ Voor 14% gewijzigd door BlackWhizz op 06-08-2020 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
silmaril8 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:22:
Ik had heel veel gele plekken op mijn gazon en heb toen een keer een aantal plekken opengemaakt. En ik vond helaas dit onder mijn gazon:
[Afbeelding]
Een enderling, 1 of andere larve van een kever ofzo. Ik vond het trouwens niet meteen bij de eerste 3 gele plekken. Pas bij de 4de, die wat minder geel was, vond ik de larve. Waarschijnlijk zitten er nog wel veel meer...

Ik had gehoopt dat het slechte voeding of weinig water was, maar beiden kon eigenlijk niet.

Heeft iemand dit al eens eerder gehad? Ik lees op internet iets over aaltjes in water strooien over het gras, maar dat is trouwens wel verrekte duur. Iemand andere oplossingen geprobeerd?
Als je er aan kunt komen, kalkstikstof (wordt in de groothandel onder Perkla verkocht). Is geen normale kunstmest, zwarte korrels en met handschoenen aan strooien! Zorg voor genoeg water, anders brandt het je gras kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-06 15:29

Wailing_Banshee

You're Next

Klinkt mij als teveel werk :p

Toen wij ons huis kochten, zat het grasveld (wij hebben absoluut geen gazon!) vol met onkruid, en dan vooral paardenbloemen. Tegenwoordig hebben we alleen zo nu en dan eens een paardenbloem maar vooral klaver erin zitten. Dat is vooral in het voorjaar wel mooi, omdat ze dan bloeien. Komen ook heel veel bijen op af.

Het belangrijkste voor ons is dat de grond volledig bedekt is. Dus met het grote onkruid (zoals paardenbloemen en boterbloemen) wordt bij ons gelijk verwijderd. En 1 keer per jaar wordt er goed geferticuteerd.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06 13:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Engerling. Daar zijn bestrijdingsmiddelen voor. Ik heb ze ook gehad en ik ga niet claimen dat die goed werken want mijn gras is nu afwezig. Maar dat kan ook andere oorzaken hebben :/

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frogy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 15:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhvIKAS5t5nBCXTImVybw94stK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ni9z1cmI8fdER3Ix7BDFwJI.jpg?f=fotoalbum_large

Na een tijdje in de corona periode de tuin aangepakt te hebben nu eindelijk klaar. komt mooi uit met deze warme temperaturen. Tijd voor een BBQ.

[ Voor 16% gewijzigd door Frogy op 07-08-2020 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:09
[Afbeelding]

Toevallig in de krant, ze bestrijden het met....aaltjes

https://www.tubantia.nl/t...n-niet-slechter~ac92e16a/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:50
Hi,

Ook ik ben opzoek naar een 'best practise' omtrent druppelslangen. Ik heb e.e.a. al bekeken in dit topic, en @Gizz z tag ik graag even)

Ons tuinproject is ver gevorderd. Inmiddels hebben we een (L-vormige) border, doorlopend aan 1 stuk van in totaal +- 26 meter.
Nu is het idee ontstaan om een ondergrondse druppelslang te verwerken in de border.

Ongeveer 10 meter hoeft niet te worden voorzien van bewatering, dus laten we uitgaan van 16 meter border.
De breedte van de border is +- 1,50 meter.

Ik wil een zo simpel mogelijk systeem hebben. Dus automatisering is niet nodig ;-)
Ik had gedacht om aan het 'beginpunt' een normale 'tuinslang/gardena' koppeling te leggen waar ik mijn reguliere tuinslang op kan inprikken zeg maar.
Waterpunt komt vanuit de garage (+- 25 meter van de border af) ,

Nu vraag ik mij af:
  • Welk legpatroon is het meest handige? Éen grote loop aan 1 stuk slang? of rechte banen dmv aftakkingen/koppelingen ?
  • Hoeveel banen zijn er nodig om de border voldoende van water te voorzien? (Ik had gedacht om 3 a 4 banen te verwerken. (om de 50 cm zeg maar) )
  • Zal de waterdruk voldoende zijn gezien de afstanden die afgelegd moeten worden?
We willen de border 'lekker vol' gaan planten met diverse soorten bloemen en enkele (laagstam) (fruit) boompjes, (o.a. lavendel, een sering, vlinderstruik, hortensia 'annebelle', pruim, appel, passiebloem etc...)

Verneem graag jullie zienswijze en ervaringen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@fender89 Ik pak graag de Rain Bird handleiding erbij voor dit soort vraagstukken :)

Het aantal banen (of beter gezegd: de onderlinge afstand tussen de banen) hangt af van het soort slang en het type bodem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MC067JGW7HaVYvOXPtmG4CtYkn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vxkPzBWFcsNaGUu9p1vpwTYh.png?f=fotoalbum_large
De ondergrondse XFS kom je bijna overal alleen in de 2,3L/u variant tegen. Heb je verder een gemiddelde grond, dan kun je de banen dus inderdaad zo'n 50cm uit elkaar leggen.
Let wel even op wat dit eigenlijk betekent: elke membraan in de slang zal 25cm links en 25cm rechts van de slang van water voorzien. Je kunt de eerste baan dus niet meteen 50cm van de rand van de border leggen, maar maximaal 25cm. In jouw geval met borders van 150cm diep heb je dus 3 banen nodig (op 25cm van de rand, 75cm en 125cm).

Qua legpatroon is het afhankelijk van de situatie wat handig is. Een grote loop is praktisch als er geen gekke hoekjes in je te beregenen stuk grond zijn en als er nog geen planten zijn waar je omheen moet werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcBoB4Ioz_UzQhDCDiFCO6kEEA0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zsLI6XbBFI4hUZX1BIMt9sds.png?f=user_large

In dit geval is één grote loop een stuk lastiger in de kleinere gebieden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUxQ44HOWk4CMgWJMpnxEfMXoKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OJvIVfLfl6lDQUHsyLaHtsej.png?f=fotoalbum_large

Bij planten die extra dorstig zijn (of waarbij je het risico loopt dat ze met hun wortels de slang naar boven duwen) is het verstandig om een extra ring aan te brengen. Dat kan natuurlijk als onderdeel van een grotere loop, maar aan het werken met een paar T-koppelingen ontkom je niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuAOCs7Vnn60v0TnJAdux_SPttM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8nQfeaaXbRnufYB5dUCZT27v.png?f=fotoalbum_large

Waterdruk vormt niet zo heel snel een belemmering, zie in deze tabel de kolom 45.7cm spacing @ 2,3L/u:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sVdtkvFV8AQgoeuBr3v02sAPXko=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z9tRBNMLwuW2Pd0n9nQxTVkz.png?f=user_large
Bij een vrij hoge waterdruk moet je misschien zelfs met een drukverlager werken, omdat anders de koppelingen kunnen gaan lekken.

Voor de aanvoer kun je een reguliere tuinslang gebruiken, maar je kunt ook tyleenslang gebruiken. En dan het liefst natuurlijk ingegraven, zodat je de aanvoer niet ziet :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:26
Als leek begonnen aan de tuin. Achteraf erg leuk als je alles zelf hebt gedaan, maar het was wel heel hard werken, iets wat ik zwaar heb onderschat.
Anyway, voor en na foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dT44z7VHovEoyNSqIi76wf1Wxc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBtrIHibPOSf9FKxPf2Uzgnr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISNMJPKIxxEWlqTEkYiBcfrrLyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFavl8yXSsD8AXJVqx5VunqG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lCjkIA49_HM_g0u-z2wBIdnfaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAOqqpN65M5aQRD62gLL8z9M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMJVqnoLMeKF4qRHrE_Qp6tsPQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDSyTJxGF8P7AfpCDZUM4C3q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9MnVctERjWSF1IrN0fAP__UGXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DC0vWBXwXrkpnmW1u88oApgx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCfoICt96MKM2-jOCnYasIf5Uf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WdkMb4nLqjAUfhiSeqCsS4T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yz2QzNVR_NAxazUCEu8_6uMHtfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kutmEMW7Zla3pphRNvePW461.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QRdr9JkaG69samh-3nV-CC8nok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85jgCMZ2dTNkmuD7vT3mBF5c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DjW9-JiCYnbux6HsIZ3Cbom5WA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwgGiXS8GsbPTYcfLLf4I3Jo.jpg?f=fotoalbum_large

Wat je niet ziet:
Electra naar het tuinhuis
Sproei installatie
Afwatering van terras en overkapping naar de regenput

Things to do:
Nieuwe stoelen ipv die gele
Nieuwe loungeset
Nieuwe bbq

En ik twijfel nog om op de hoeken van het grasveld aan de lange zijdes bloemenperkjes te maken van +\- 1x2m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:33

_Arthur

blub

Netjes hoor (y) Mag ik vragen waar je de overkappingscontructie vandaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Laatst online: 23:26
_Arthur schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:55:
[...]

Netjes hoor (y) Mag ik vragen waar je de overkappingscontructie vandaan hebt?
Die heb ik laten plaatsen, dus niet alles zelf gedaan😱.
Komt van Marcel Dekkers. Hij heeft hem ook geplaatst. Koste de helft van anderen hier in de buurt. Goedkoper dan die gasten uit eindhoven met de belabberde service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
@Gizz Dank voor je uitgebreide toelichting :)

Met 3 banen , zou ik dan net aan 50 meter slang net voldoende moeten hebben.
Ik vind de RainBird slang enkel in de 100 meter variant. (Of per strekkende meter, maar das prijstechnisch niet interessant)

Ik heb wel een pakket van een ' ander merk' gevonden, deze: https://www.tyleenslang.nl/druppelslang-cacao-set-50-meter

Weet natuurlijk niet wat het kwaliteitsverschil is, heb er nog geen ervaring mee natuurlijk :)

Kun je daar nog iets over zeggen, of ben je enkel bekend met Rainbird?

Nogmaals dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De XFS slang van Rain Bird heeft speciale membranen die niet verstopt raken door aarde en wortels. Dat heeft een normale druppelslang helaas niet. Hoe lang zo'n slang het onder de grond goed blijft doen weet ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:56
kaboom1555 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:25:
Inmiddels ook begonnen met de andere schutting (in het voorjaar de rechter zijde al gedaan) te voorzien van zweeds douglas rabat. Eerst alles gebeitst en nu zagen en vast schroeven :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar voor planten/boom heb jij tegen de schuur aan staan, als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:35
tiswat schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:32:
[...]

Waar voor planten/boom heb jij tegen de schuur aan staan, als ik vragen mag?
In dat klimrek groeit een eenjarige oranje Suzanne met de mooie ogen. (Thunbergia)

De boom is een amberboom in leivorm (liquidambar)

En verder staan er 3 kleuren vlinderstruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
kaboom1555 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:44:
In dat klimrek groeit een eenjarige oranje Suzanne met de mooie ogen. (Thunbergia)

En de grote groene wand op foto 3? Wat voor struik is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
silmaril8 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:04:
[...]

En de grote groene wand op foto 3? Wat voor struik is dat?
Dat zijn 2 schermen kant-en-klaar-haag ; Euonymus (kardinaalsmuts) Dart’s Blanket 120 x 180 cm bxh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
kaboom1555 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:44:
[...]

Merci!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-06 15:06
Wij hebben een grasmat in de tuin. Toegegeven, weinig onderhoud aan gedaan. Daarom nu aardig wat onkruid wat met de hand weghalen niet te doen is.

Hoe kan ik deze het best bestrijden ? Zolang het maar niet al te chemisch is ivm kind en hond :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J01FvbUKqrNBUlMnhHElqzNn8TA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSS1shur41JlCMZiUHU9mq0i.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2DRwiQrfGdUKiyB8Nss65sd6WI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soNZ6cZ9b4qWgbD41Xzljp7C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLuuqoJioSdduiuxkYmcFVLHBos=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDfCgyEhuFwehgpEeHwdyWa7.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
Op tijd en kort maaien, goed bemesten en als het even kan toch stukje voor stukje een deel met de hand alles weghalen. Dit krijg je niet overnight weg met een wondermiddeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

RobNemoo schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:23:
Op tijd en kort maaien, goed bemesten en als het even kan toch stukje voor stukje een deel met de hand alles weghalen. Dit krijg je niet overnight weg met een wondermiddeltje.
Grapjas. Ik heb exact hetzelfde onkruid in mijn grasmat van 25m2. De paardenbloemen heb ik er grotendeels uit kunnen steken, maar klaver en dat spul op de rechter foto ga je er echt niet met de hand uitsteken. Dan kan je er je baan van maken.
Ik las hierboven over kunstmest (iets van n+p+k+? 20 ofzo) . Daar zou je blijkbaar met veel geduld een eind mee moeten kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
PaT schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:05:
[...]

Grapjas. Ik heb exact hetzelfde onkruid in mijn grasmat van 25m2. De paardenbloemen heb ik er grotendeels uit kunnen steken, maar klaver en dat spul op de rechter foto ga je er echt niet met de hand uitsteken. Dan kan je er je baan van maken.
Ik las hierboven over kunstmest (iets van n+p+k+? 20 ofzo) . Daar zou je blijkbaar met veel geduld een eind mee moeten kunnen komen.
Mee eens. Veel maaien doet echt veels te wei2
Hier tijdje te weinig gedaan, aan onkruid weg halen. Dit weekend denk ik wel 500 paardenbloemen weg gehaald 😳, gelukkig met een goede onkruidsteker van Fiskars.

Helaas ook last van een enorme emelten plaag. Gras lag er een maandje geleden nog prima bij. Volgende week komen er miljoenen aaltjes binnen. Verder eens kijken naar wat mest voor het gras, als de droogte voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 12:23

Nhz

DVNTR

@Anoniem: 568832 welke steker heb jij precies? Die fiksars van ons laat flinke gaten achter...

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
PaT schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:05:
[...]

Ik heb het toch ook over mesten? Het zal een combinatie van mesten, maaien en hard werken zijn. En geduld inderdaad. Als het al helemaal vol zit met onkruid kun je geen wondermiddeltjes verwachten die dat allemaal maar even herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

RobNemoo schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 07:03:
[...]

Ik heb het toch ook over mesten? Het zal een combinatie van mesten, maaien en hard werken zijn. En geduld inderdaad. Als het al helemaal vol zit met onkruid kun je geen wondermiddeltjes verwachten die dat allemaal maar even herstellen.
Dat er geen wondermiddeltjes zijn ben ik helemaal met je eens.ik heb zelf al gestrooid met pokon anti onkruid en met bloedmeel, maar dat doet echt bijzonder weinig.

Maar ik vind dat er hier soms wat makkelijk gezegd wordt dat je het dan maar uit moet steken. Zoals gezegd, met een paardenbloem lukt dat best, maar klaver uitsteken is echt onbegonnen werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@PaT
Er is helemaal niet gezegd dat de klaver uitgestoken moet worden. ;)
Er wordt een combinatie aanbevolen van bijmesten (klaver gedijt bij te weinig voeding (vnl stikstof) voor gras), frequent maaien en onkruid verwijderen.
Wat geheel klopt.

Veel onkruid krijgt een kans als de bodem niet de goede voeding bevat voor gras, als je niet genoeg maait, niets weghaalt, en niet af en toe verticuteert. ;)
En met dit weer elke dag water geven vindt je onkruid ook fijn. Gras is sterk en overleeft prima als je om de zoveel dagen flink water geeft ipv elke dag een beetje. Onkruid is daar gevoeliger voor, voor droogte.

En (na het verticuteren/jaarlijks) bijzaaien om het gras dicht te houden helpt natuurlijk ook

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 10-08-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 15:26
Iemand een idee hoe dit weg te krijgen is? Het komt langs het worteldoek en handmatig weghalen heeft geen zin. Al vaak geprobeerd...
Middeltje dat ik heb tegen paardebloemen en soortgelijk doet ook niets helaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZ-lu4IcYEe41HTJS7WT7itvFas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swsHWxuETvrI3kTCbTJ5DvWS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Mythio schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:47:
Iemand een idee hoe dit weg te krijgen is? Het komt langs het worteldoek en handmatig weghalen heeft geen zin. Al vaak geprobeerd...
Middeltje dat ik heb tegen paardebloemen en soortgelijk doet ook niets helaas.
[Afbeelding]
Springklaver... Dat spul heeft wortels die onder je hele tuin doorlopen en rustig meer dan een cm doorsnee hebben. Er zit veel meer onder de grond dan dat je bovengronds ziet! De klavertjes eraf plukken heeft dus 0 zin.
Ik heb het ook in de tuin. Ik werd vooral knettergek van de wortels overal toen ik in de voortuin een border ging graven ipv de tegels die er lagen. Bovengronds valt het nog wel mee dus ik heb het verder maar gelaten.

Edit: oh en verwijder beter nu direct die zaadlijsten 'boontjes' die ik op je foto zie voordat ze rijp zijn. Dit spul heet niet voor niets springklaver!

[ Voor 7% gewijzigd door dragon2 op 10-08-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 15:26
Hmm dat is niet best.. en geen gif dat hier tegen helpt?
Als ik zelf zoek zie ik nergens specifiek springklaver bij staan als "doelwit"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 22:20
Even een hele generieke vraag. Ik heb een aardig kleine tuin en twee linkerhanden, maar ben wel aardig creatief. Ik wil een soort 3d tekening uitwerking maken van de verbouwing (tis nu een drama namelijk) om dan een tuinder te vinden voor de uitvoer. Ik zie dat er een aantal tools voor zijn online, iemand ergens bijzonder goede ervaringen mee toevallig? Het hoeft geen hogere wiskunde te zijn, gewoon tegels/gras/zithoek met beschutting :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zebby schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:16:
Even een hele generieke vraag. Ik heb een aardig kleine tuin en twee linkerhanden, maar ben wel aardig creatief. Ik wil een soort 3d tekening uitwerking maken van de verbouwing (tis nu een drama namelijk) om dan een tuinder te vinden voor de uitvoer. Ik zie dat er een aantal tools voor zijn online, iemand ergens bijzonder goede ervaringen mee toevallig? Het hoeft geen hogere wiskunde te zijn, gewoon tegels/gras/zithoek met beschutting :)
Ik heb de tool van Gardesign gebruikt (www.tekenjetuin.nl). Voor 25 euro heb je er een prima tool van met een onderlegger obv luchtfoto of kadastrale kaart.

Voor de meeste zaken voldoet het prima. Liep gisteren tegen een beperking aan dat een terrasoverkapping niet random qua maat aan te passen is (of ik zag een optie over het hoofd). Je zit dan dus vast aan de standaard maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Mythio schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:04:
Hmm dat is niet best.. en geen gif dat hier tegen helpt?
Als ik zelf zoek zie ik nergens specifiek springklaver bij staan als "doelwit"..
Gewoon je tuin vol planten zetten dan krijgt dit onkruid geen kans. Paar keer per jaar met een emmertje onkruid wieden en ontspannen.... Is een beetje bijhouden. Grind en worteldoek :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Peter86 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Gewoon je tuin vol planten zetten dan krijgt dit onkruid geen kans. Paar keer per jaar met een emmertje onkruid wieden en ontspannen.... Is een beetje bijhouden. Grind en worteldoek :'(
Of een paar leuke planten en iets als een maagdenpalm eronder, of houtsnippers tot de planten volgroeid zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank038
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-09-2021
Goedemiddag,
Over een aantal maanden zal onze woning worden opgeleverd.
De oprit - ca 3m bij 9m - willen wij gaan bestarten met zgn. grasbetontegels.
Afgelopen weekend kwam ik een versie tegen zoals op de foto. Zo op het eerste gezicht niet direct particulier gebruik maar het spreekt ons wel erg aan. Heeft iemand tips waar je dergelijke "tegels" kunt krijgen?
Alvast dank!
Frank

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tYMgtNdK28Z0BXBycfxZ86j27xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ra9GB9y7ly3OB7cTXMB7xFAJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:22
@Frank038 Ik twijfel ook voor deze oplossing voor een oprit naar de tuin. Maar ik kwam ook deze kunststof variant tegen die een mooiere grasdichtheid heeft.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank038
Ziet er goed uit! Zal qua gewicht iig handiger te verwerken zijn :-) Het is alleen naar onze smaak te veel gras. Het robuuste van het beton i.c.m. gras (of rotsplaten) spreekt ons meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Frank038 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:21:
Goedemiddag,
Afgelopen weekend kwam ik een versie tegen zoals op de foto. Zo op het eerste gezicht niet direct particulier gebruik maar het spreekt ons wel erg aan. Heeft iemand tips waar je dergelijke "tegels" kunt krijgen?
Alvast dank!
Frank

[Afbeelding]
O.a. Giverbo levert deze onder de naam Bermplaten. Ze hebben daar heel veel soorten en maten grasbetonstenen.

https://www.giverbo.nl/producten-group/5345/bermplaten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:14
heten die dingen niet onkruidbetontegels :+

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank038
kaboom1555 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:11:
[...]

O.a. Giverbo levert deze onder de naam Bermplaten. Ze hebben daar heel veel soorten en maten grasbetonstenen.

https://www.giverbo.nl/producten-group/5345/bermplaten
Thnx! Ik twijfel alleen of deze club aan patriculieren zal leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Frank038 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:24:
[...]

Thnx! Ik twijfel alleen of deze club aan patriculieren zal leveren.
Mocht dat niet zo zijn kan je hun vragen bij welke groothandel jij evt. terecht kan ;) of een tegelhandel in de buurt vragen of ze hier kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank038
Martinusz schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:18:
heten die dingen niet onkruidbetontegels :+
Het vergt idd wat meer onderhoud dan de boel helemaal dicht straten. Wij hebben dat er graag voor over :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
Signs schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:08:
Wij hebben een grasmat in de tuin. Toegegeven, weinig onderhoud aan gedaan. Daarom nu aardig wat onkruid wat met de hand weghalen niet te doen is.

Hoe kan ik deze het best bestrijden ? Zolang het maar niet al te chemisch is ivm kind en hond :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
2 konijnen aanschaffen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dan is hij niet alleen van zijn onkruid af, maar ook van zijn gras :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
zo hard zal dat niet lopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wij hebben 2 konijnen en hadden de ren op een stukje gras gezet. Dat was letterlijk in 2 weken compleet weg.

Die beesten staan nu dus gewoon weer op tegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-06 12:36
Jup heb het ook onderschat. Mijn konijnen eten net zoveel als een olifant voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Pfoe.. Mijn gras ligt er nog mooi bij maar het is hier zo droog dat bij mij en alle buren de grondwater pomp gewoon de put leeg trekt :X
Mijn popup gazonzone van de voortuin handelt het niet, op en af twee meter sproeien en weer inschuiven.. Laat maar komen die >100mm regen om het handeltje weer aan te vullen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
Afgelopen dagen nog eens 'research' gedaan naar de druppelslangen van RainBird, naar inspiratie van @Gizz
Als ik het goed begrijp heb je de XF-D en de XF-S serie, waarbij de S (..shielded..) ingegraven kan worden en koperen beschermingsplaatjes heeft tegen wortelingroei.

Nu zou ik voor de grote border aan 50 mtr voldoende hebben, maar de XFS- serie kan ik enkel per 100meter vinden..
Nu heb ik nog 2 kleinere borders en een grote laurierhaag waar ik nog wat meters in kwijt kan, maar er zal dan nog +- 30 meter overblijven.

Dus....Mocht er hier iemand zijn die ook voornemens is een druppelslang te kopen en aan 30 meter genoeg heeft, dan kunnen we wellicht iets regelen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
skai21 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:25:
Pfoe.. Mijn gras ligt er nog mooi bij maar het is hier zo droog dat bij mij en alle buren de grondwater pomp gewoon de put leeg trekt :X
Mijn popup gazonzone van de voortuin handelt het niet, op en af twee meter sproeien en weer inschuiven.. Laat maar komen die >100mm regen om het handeltje weer aan te vullen..
Mijn gras heeft inmiddels flink wat dode plekken gekregen van de hitte. Binnenkort (wanneer de temperatuur wat zakt) weer een keer bijzaaien. Heb het geprobeerd veel water te geven, maar heeft geen resultaat gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:09
het lijkt dood maar wordt gewoon weer groen hoor. Heeft gewoon tijd en water nodig. Bijzaaien is vaak niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
barry86 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:31:
het lijkt dood maar wordt gewoon weer groen hoor. Heeft gewoon tijd en water nodig. Bijzaaien is vaak niet nodig
Toen ik mijn huis kocht zat er gras in waarvan ik dacht dat het mors en morsdood was. Na wat sproeien, bemesten, maaien en verzorging. Weer teruggekomen tot een perfecte mooie grasmat O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

fender89 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:01:
Als ik het goed begrijp heb je de XF-D en de XF-S serie, waarbij de S (..shielded..) ingegraven kan worden en koperen beschermingsplaatjes heeft tegen wortelingroei.
Dat klopt. En ik zie dat ik in een eerdere post XFD en XFS heb verwisseld, excuses als dat voor verwarring heeft gezorgd :P

Voor de geïnteresseerden, dit is wat de XFS anders maakt dan een 'standaard' druppelslang:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob_87
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-11-2024
Frank038 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:21:
Goedemiddag,
Alvast dank!
Frank

[Afbeelding]
@Frank038: Dit zijn elementen van Swaans Beton uit Heze. Deze gewapend betonelementen worden als bermelement naast hoofdzakelijk landwegen gelegd die worden belast door zwaar verkeer. Ze hebben ook oplossingen voor parkeervakken/parkeerplaatsen (in het kader van klimaatadaptief etc.)

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:40
Weet niet helemaal zeker of dit het juiste topic is, maar er zullen vast en zeker hier mensen zijn die mij op de goede weg kunnen helpen. We hebben een schuur en een afdak laten zetten van Douglas hout met een overstek. In de overstek is een gat gemaakt + pijp voor de HWA.

Nu willen we graag daar een zinken HWA aan bevestigen maat 80, waarvan we het water in de tuin willen laten lopen aangezien de oppervlakte van de daken niet zo groot zijn dat dit problemen op zou gaan leveren. (bij de schuur ligt nog wel een pijp onder de grond, mocht het toch ooit voor problemen gaan zorgen).

Nu heb ik eigenlijk drie vragen:
- Hoe kan ik de HWA het beste bevestigen op het hout, is een NTZ zinken overschuifwrong nodig of is een Stalen hwa beugel voldoende?
- De bocht die aan het einde van de HWA zal komen te zitten, hoeveel graden kun je die het beste maken? Ik dacht zelf dat 85° of is 72° een logischere keuze?
- De verbinding tussen de rechte HWA en de bocht, dit gaat d.m.v. een mof en spie verbinding, maar moet je daar een overschuifwrong tussen of klemmen die voldoende in elkaar?

Alvast bedankt!

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:09
Medetweakers,

ik heb een stuk gereedschap nodig, maar ik weet niet of het bestaat.

Ik zit op zandgrond (echt stuifzand). Elke plant die ik in de grond zet krijgt een flinke hoeveelheid compost en een paar handen bentoniet mee in het plantgat, en dat helpt enorm zodat de grond meer water kan vasthouden. Die planten zien er allemaal beter uit nu in deze droge periode.

Maar deze aanpak werkt alleen bij nieuwe planten - dus ik zit te zoeken hoe ik bentoniet in de grond krijg bij bestaande planten. Bovenop strooien werkt niet, dat geeft een kleilaagje bovenop (waardoor het water slecht in de bodem trekt) en bij de plantenwortels is het nog steeds stuifzand.

Dus ik dacht aan een soort dunne stalen buis om een gat in de grond te prikken, om dan door de buis de bentonietkorrels dieper in de grond te strooien. Maar ik ben vast niet de enige met dit probleem, en daar heeft vast al iemand een stuk gereedschap voor uitgevonden. Iemand een idee hoe je korrels een paar (5 - 8) cm diep in de grond krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:06
Kun je daar geen bollenpoter voor gebruiken?

(Let trouwens wel goed op of jr het wortelstelsel niet te veel beschadigt. Sommige planten kunnen daar slecht tegen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Gynnad
De wrong is om de pijp te beschermen bij klemmen en uitzetten/krimpen en om de pijp te klemmen, die moet je niet weglaten, zonder klemt de beugel niet.
Je eindbocht maakt alleen uit dat het moet uitstromen naar waar jij wilt. Hoe flauwer, bv 90=beter 2x45, hoe sneller de doorstroming, maar daar gaat het hier niet om.
Een mof/spie verbinding is doorgaans genoeg, De buis zelf zit gebeugeld dus het kan niet weg. Dat is ook zo met je onderste bocht.
En bij een zinken pijp hoort eigenlijk zo`n soort beugel. ;)

@LinuxMan
5cm moet toch makkelijk met de hand kunnen, als in om/door-spitten? Zelfs met je vingers of een miniharkje.
Wortels zitten echter een stuk dieper, of je aan 5 cm wat hebt vraag ik me af.

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 15-08-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Teijgetje schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 09:55:
5cm moet toch makkelijk met de hand kunnen als in omspitten?
mijn probleem is dus vooral bij bestaande planten. Die wil ik niet omspitten ;-)

Ook bijvoorbeeld het gazon: waar ik vorig jaar een kuil heb opgevuld (met bentoniet door de grond gemengd) is het gras nog groen (niet gesproeid), de rest is wat gelig. Ook daar zou ik graag wat bentoniet in de grond krijgen zonder het om te spitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@LinuxMan
Ik zou een massieve pen nemen, deze in de grond steken/slaan, ronddraaien met de hand in de grond, niet om zijn as, zodat een gat ontstaat, je krijgt dan een trechter in de grond
Dan de pen er voorzichtig uittrekken en dan proberen het gat vol te strooien.

Met een massieve pen (bv 15mm) met een punt beschadig je minder wortels omdat deze er in principe tussendoor gaat, een buis zal de wortels doorsnijden.
Maar voor een buis zou je bv verwarmingsbuis 15mm of 22mm kunnen nemen. Die halen ook grond weg. Je zal ze steeds leeg moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Teijgetje schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:07:
@LinuxMan
Ik zou een massieve pen nemen, deze in de grond steken/slaan, ronddraaien met de hand in de grond, niet om zijn as, zodat een gat ontstaat, je krijgt dan een trechter in de grond
Dan de pen er voorzichtig uittrekken en dan proberen het gat vol te strooien.

Met een massieve pen (bv 15mm) met een punt beschadig je minder wortels omdat deze er in principe tussendoor gaat, een buis zal de wortels doorsnijden.
Maar voor een buis zou je bv verwarmingsbuis 15mm of 22mm kunnen nemen. Die halen ook grond weg. Je zal ze steeds leeg moeten maken.
Zoiets zat ik aan te denken ja, maar hoe krijg ik dat handiger? Als ik gewoon een riek neem kan ik gaten prikken, maar dan ben ik een enorme tijd bezig om de bentoniet in elk gat te krijgen. Zou er ook een riek met holle punten bestaan of zo? Of bestaan er apparaten om zaadjes in de grond te krijgen die ik kan misbruiken om bentoniet in de bodem te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jitske87
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-09-2020
Ik heb een noord gelegen tuin maar door de net gerealiseerde uitbouw veel minder schaduw (uitbouw staat in de schaduw van het huis).Nu ben ik aan het kijken naar de indeling en beste manier om regenwater op te slaan.
Zelf dachten we aan 2 ibc containers onder de grond (onder het terras, zodat je er nog bij kan komen)
heeft iemand al zoiets gerealiseerd?
Er komen ook moestuinbakken (vind het erg fijn mijn eigen eten te verbouwen) die komen waarschijnlijk links achterin.
Ik zit ook te kijken naar iets van water in de tuin, iets dat niet te veel werk is maar dat je met hete dagen je voeten erin kan doen ofzo.
linksonderin is de deur naar de keuken en de andere opening is een schuifpui van 3,3 meter. De ruimte rechtsonderin is de nieuwe garage met dubbele openslaande deuren.
De tuin is 8m diep bij 11,5m breed

Onze tuin is nu nog 1 grote bouwput door de verbouwing maar dit zijn oa de ideeën:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiYmYzwb4TZnUj9wD9aXAOMjPvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQBnkSBdY33WCPUANjvlpub1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKyPcC7Vxqr52aLVhzJw0eYs_-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdeV1S3Rlu5BNYHPHJbP6LaY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ek-nCaU1ZWkqnH6ewD-r8nx9ye4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApPApwDZ3mPpizpB4i9JGyLk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:49

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@Jitske87 houdt er rekening mee dat wanneer die IBC's leegraken/zijn ze kunnen "imploderen" door de druk van de grond eromheen en de terrastegels erboven. Je zult idealiter iets moeten bouwen om die vaten heen. Kan aardig in de kosten lopen vrees ik.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitske87
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16-09-2020
@Shadow_Agent ja ik dacht eraan hout ertegenaan te zetten en eromheen beton te storten. en dan of balken erbovenop en dan een vloertje of een vloertje storten met 2 luiken.
We hebben zelf aardig wat spullen staan. en ibc hebben we geregeld voor 20euro per stuk. (wel gereinigd) het aansluiten doet mijn vriend en we hebben een pomp die we erop aan kunnen sluiten. het beton gaan we storten tegelijk met de fundering van de te bouwen tuinmuur. Over het algemeen doen we alles zelf. Hebben net goed kunnen leren met onze verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:01
Ons gras is na de vakantie (2,5 weken) lang en deels geel/dor. Kan ik het dan eigenlijk wel maaien, of kan dat kwaad op de droge plekken?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ao_Isf8ytw6wu2E4ZQnZbUs4AE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAfmNYqD6A9CVpmPfXNb65Vu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door DaWayne op 16-08-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:46
Ik heb mijn gras niet meer aangeraakt sinds de start van de hittegolf - het bevindt zich in dezelfde staat als jouw matje zo te zien. Ik wacht nog wat langer voor ik ga maaien - het schijnt vanzelf weer goed te komen.

Zodra het wat langer gaat regenen gewoon weer een onderhoudsdosis mest erop en groeien zal het :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
DaWayne schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:52:
Ons gras is na de vakantie (2,5 weken) lang en deels geel/dor. Kan ik het dan eigenlijk wel maaien, of kan dat kwaad op de droge plekken?
Zo te zien heeft het geen water gehad tijdens je vakantie.
Gras beschermt zichzelf tegen droogte door het blad te laten verdorren en af te stoten, om de wortels levend te houden. Dat gaat natuurlijk maar tot zover maar meestal overleeft het grotendeels en loopt het weer uit als het weer water krijgt.
Maaien heeft daar geen invloed op, alleen je "levende/groene" gras moet je met deze hitte zeker niet te kort maaien.
Langer gras kan meer vocht vasthouden en beschermd de grond beter tegen uitdrogen.
Te lang gras voorkomt dan weer dat jonge sprietjes licht krijgen en uit kunnen groeien.
Met dit weer hou je beter een cm of 7 aan.
Is trouwens altijd een betere hoogte, je mat voelt dan voller aan, loopt lekkerder en ziet er ook beter uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 16-08-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:01
Teijgetje schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:43:
[...]

Zo te zien heeft het geen water gehad tijdens je vakantie.
Gras beschermt zichzelf tegen droogte door het blad te laten verdorren en af te stoten, om de wortels levend te houden. Dat gaat natuurlijk maar tot zover maar meestal overleeft het grotendeels en loopt het weer uit als het weer water krijgt.
Maaien heeft daar geen invloed op, alleen je "levende/groene" gras moet je met deze hitte zeker niet te kort maaien.
Langer gras kan meer vocht vasthouden en beschermd de grond beter tegen uitdrogen.
Te lang gras voorkomt dan weer dat jonge sprietjes licht krijgen en uit kunnen groeien.
Met dit weer hou je beter een cm of 7 aan.
Is trouwens altijd een betere hoogte, je mat voelt dan voller aan, loopt lekkerder en ziet er ook beter uit.
We zijn tijdens de hittegolf weggeweest ja, dus heeft geen water gehad. Heb 3 dagen geleden gesproeid en zal het dan nu maaien (op lange lengte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@DaWayne
Komt weer helemaal goed, het dorre valt reuze mee bij jou. ;)
Zelfs een heel bruin/geel veld loopt meestal weer helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:46
De gemeente sproeit alle grasveldjes naast de weg ook niet, en die worden ieder jaar opnieuw weer groen na de zomer :)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 01:01
PaT schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:47:
[...]

Wij hebben 2 konijnen en hadden de ren op een stukje gras gezet. Dat was letterlijk in 2 weken compleet weg.

Die beesten staan nu dus gewoon weer op tegels.
je hebt toch wel elke dag de ren op een nieuw stukje gezet? Heb je wel eens het gras onder een tent gezien na 2 weken? Ik vind het gewoon zielig voor je konijnen

diskeltische lurker

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

technopeuter schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

je hebt toch wel elke dag de ren op een nieuw stukje gezet? Heb je wel eens het gras onder een tent gezien na 2 weken? Ik vind het gewoon zielig voor je konijnen
Jij kent mijn ren niet en hebt geen flauw idee hoeveel liefde en aandacht die beesten krijgen. Ik ben dan ook geenszins gediend van jouw insinuatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:14
Zijn er hier mensen met ervaring met een veegmachine? Ik bedoel dan die duwapparaten zoals de Kärcher S4 en S6.

Ik heb nu niet zo'n bizar grote tuin (standaard jaren 70 rijtjeshuis) maar blijf me een ongeluk vegen om het zand en dode onkruid te verwijderen.
Nu lijkt mij zo'n veegmachine wel makkelijker en sneller, maar heb twijfels of de borstels wel stevig genoeg zijn om alles goed schoon te vegen. Of zijn die apparaten meer bedoeld voor losse bladeren op te vegen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjnXsM-wOlSLdAW_R8xFjANljuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujw54kxdcZytG43ESFQWFeoO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vimana schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:52:
Zijn er hier mensen met ervaring met een veegmachine? Ik bedoel dan die duwapparaten zoals de Kärcher S4 en S6.

Ik heb nu niet zo'n bizar grote tuin (standaard jaren 70 rijtjeshuis) maar blijf me een ongeluk vegen om het zand en dode onkruid te verwijderen.
Nu lijkt mij zo'n veegmachine wel makkelijker en sneller, maar heb twijfels of de borstels wel stevig genoeg zijn om alles goed schoon te vegen. Of zijn die apparaten meer bedoeld voor losse bladeren op te vegen?

[Afbeelding]
Een nylon borstel gaat het onkruid er niet uit krijgen, daar heb je echt een staalborstel voor nodig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny-k95
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-03 10:35
Hoi medetweakers,

Ik ben sinds een tijd eigenaar van een mooie betonnen bak, die ik mijn balkon mag noemen. Ik wilde er graag vlonders op gaan leggen (waarschijnlijk die van Ikea), omdat beton niet heel erg mooi is.

Nu heb ik in mijn balkon een gootje zitten dat naar de regenpijp loopt als afwatering. Zie ook de foto. Ook zit er een flinke afstap van de deur naar het balkon toe. Hoe kan ik het beste die vlonders leggen? Rubberen vierkantjes ter verhoging in de goot? Of een constructie bouwen met houten balken, triplex planken en daar de vlonders op leggen? Ben ik ook meteen van die afstap af, maar misschien een beetje overkill omdat het een huurhuis is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrTIwUkC0mV8l4TWsU__Lcl0npc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twCPjGbroVVPUGYDSjnbmiaC.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 21% gewijzigd door danny-k95 op 16-08-2020 19:36 . Reden: Oeps, link naar foto gefixed ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
PaT schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:14:
[...]

Jij kent mijn ren niet en hebt geen flauw idee hoeveel liefde en aandacht die beesten krijgen. Ik ben dan ook geenszins gediend van jouw insinuatie.
je kan natuurlijk ook gewoon reageren ipv zo aggressief. ;)
Bv dat je ren zo groot is dat hij niet te tillen is, en dat ze fijn hun nageltjes afschuren tijdens het graven op de tegels en je daar nu ook niet meer naar hoeft te kijken. ;)

Blijft het verder imo een normale opmerking dat je de ren af en toe moet verplaatsen om geen kale plek te krijgen. Konijnen blijven gewoon gras eten (en graven). Ze werden toen geopperd als grasmaaiers, wat dus prima kan als je ze verplaatst.
En met dit weer vind ik persoonlijk dieren op tegels ook niet zo`n goed plan (eender welk dier). Die worden loeiheet.
En de tegels nat houden is dan weer niet goed voor de konijnenpootjes.

Maar goed, iets vriendelijkere uitleg waarom jij dat wel een goed plan vindt, en wat je tegen de hitte doet voor ze, lijkt me eigenlijk normaal.
Net zoals ik het normaal vind dat huisdieren liefde en aandacht krijgen. ;)

Of zijn het Steenkonijnen. ;)
(voor de kerst dus) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:08

A13X

Dude

Weet iemand of en hoe we de onderkant van de laurierhaag weer vol krijgen?

Onderste gedeelte is de aanwas van verse takken minimaal, en daardoor kijk je op die plekken nog net niet door de heg. Het is dat hij op die punten 1,5-2mtr dik is, anders kon je het met gemak.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NJmUcf1l.jpg

Zou een bladzuiger overigens dat dode blad tussen de haag en die grasjes op kunnen zuigen? Die laurier samen met onze plantanen zorgen voor best wat blad in de tuin. Zouden we die dan ook kunnen gebruiken om het snoeisel op te ruimen?

(Het lijkt overigens misschien wel herfst in onze tuin met al dat dode blad, maar we hebben de woning in december gekocht en zitten er sinds mei in. Lijkt erop dat ze dat niet meer hebben opgeruimd. Momenteel wat te heet om het alsnog te doen. Wil misschien wel een plekje voor (een deel van) die bladeren i.v.m. een rondstruinende egel in de tuin.)

Awesome

Pagina: 1 ... 53 ... 182 Laatste