Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 54 55 56 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Getto
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20:13
Raym09 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:33:
Weet iemand of en hoe we de onderkant van de laurierhaag weer vol krijgen?

Onderste gedeelte is de aanwas van verse takken minimaal, en daardoor kijk je op die plekken nog net niet door de heg. Het is dat hij op die punten 1,5-2mtr dik is, anders kon je het met gemak.

[Afbeelding]

Zou een bladzuiger overigens dat dode blad tussen de haag en die grasjes op kunnen zuigen? Die laurier samen met onze plantanen zorgen voor best wat blad in de tuin. Zouden we die dan ook kunnen gebruiken om het snoeisel op te ruimen?

(Het lijkt overigens misschien wel herfst in onze tuin met al dat dode blad, maar we hebben de woning in december gekocht en zitten er sinds mei in. Lijkt erop dat ze dat niet meer hebben opgeruimd. Momenteel wat te heet om het alsnog te doen. Wil misschien wel een plekje voor (een deel van) die bladeren i.v.m. een rondstruinende egel in de tuin.)
Is hij ooit vol geweest? Meestal betekend het dat er niet genoeg gesnoeid is in het begin.... Terugsnoeien is altijd een optie maar het duurt wel ff voordat hij weer zo groot is dan. Ben benieuwd of iemand anders een idee heeft.

• Raym09
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 23:09

Raym09

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Getto schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:36:
[...]
Is hij ooit vol geweest? Meestal betekend het dat er niet genoeg gesnoeid is in het begin.... Terugsnoeien is altijd een optie maar het duurt wel ff voordat hij weer zo groot is dan. Ben benieuwd of iemand anders een idee heeft.
Geen idee, die heg kregen we erbij afgelopen mei :+

Geen idee ook hoe je die moet terugsnoeien zonder een deel van je heg te slopen. Deze stammen zijn makkelijk 6-7cm of dikker, Ik vermoeid dat die heg er al sinds de bouw in 1991 staat. (google earth zeg dat hij er in 2005 al stond en bijna net zo breed was.)

The first 40 years of childhood are the hardst. / I reject your reality and substitute my own.

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 23:53
Dat gaat je alleen lukken met jonge aanplant en zorgen dat die ook licht krijgt door de haag van onder breder te houden met snoei dan boven. En natuurlijk iets dieper de haag in planten zodat de aanplant zich kan vertakken, hoe meer je die snoeit hoe meer takken deze gaat maken.
En natuurlijk kan je met een bladzuiger ook snoeiafval opzuigen, zolang je takjes maar niet te zwaar zijn.
Persoonlijk vind ik een zeiltje neerleggen makkelijker = gelijk oppakken, maar alles met de bladblazer op een hoop blazen gaat ook goed.

[Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 16-08-2020 23:48]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:23
Daarbij maken bladblazers een ongelooflijk irritant teringgeluid :(

Hoi :)

• Raym09
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 23:09

Raym09

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Teijgetje schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 23:46:
[...]

Dat gaat je alleen lukken met jonge aanplant en zorgen dat die ook licht krijgt door de haag van onder breder te houden met snoei dan boven. En natuurlijk iets dieper de haag in planten zodat de aanplant zich kan vertakken, hoe meer je die snoeit hoe meer takken deze gaat maken.
En natuurlijk kan je met een bladzuiger ook snoeiafval opzuigen, zolang je takjes maar niet te zwaar zijn.
Persoonlijk vind ik een zeiltje neerleggen makkelijker = gelijk oppakken, maar alles met de bladblazer op een hoop blazen gaat ook goed.
Ok, daar was ik al bang voor, daar komt namelijk redelijk weinig zon bij. Die staat 3/4 dag op de andere kant van de heg.

Zeiltje neerleggen tijdens het snoeien ga ik sowieso doen, alleen wel makkelijk als je het kleine grut ermee op kan pakken. Vraag mij vooral af hoe goed hij het blad tussen de hoge grasjes en de vaste planten uit kan zuigen.

@Shadow_Agent Het wordt er dan wel eentje op accu, die zijn wat stiller en die paar keer per jaar daar doen de buren het maar mee. De ene buuf zat gisteren in de tuin te zingen en de andere buren zijn grof aan het snoeien. Dat snoeisel ligt allemaal op hun oprit waardoor een van hun auto's al 1,5 maand bij ons voor op de weg staat. De grootste moeite die ik daarmee heb is de snoeistapel die ondertussen een mooie brandstapel is geworden naast hun huis met rieten kap :X

The first 40 years of childhood are the hardst. / I reject your reality and substitute my own.

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 25-09 20:13

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Laurier kun je tot op 15 cm afzagen en hij slaat gewoon weer opnieuw uit. Heb je wel een paar jaar geen beschutting.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 26-09 00:31

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Vraagje aan de groene vingers hier

Olijfboom, staat al 5 jaar in dezelfde bak. Jaren goed gegaan. Komt van oorsprong uit Italië.
Altijd zuinig geweest met water geven, niet verwend maar af en toe eens een gietertje erin bij een warme zomer. Echter de afgelopen dagen met het warme weer totaal niet aan gedacht / bij stilgestaan.

En ineens ziet ie er zo uit. Veel bladeren zijn al afgevallen. Alleen bovenin zitten nog een aantal groene scheuten.

Op internet gezocht, twee conclusies kunnen vinden: Of té nat, of té droog. Daarop gevoeld met een stok tot op de bodem (daar zit ongeveer 5 cm hydro korrels) Absoluut geen sprake van te natte grond, onderin is de grond nog enigszins vochtig.

Daarop de conclusie té droog. Dus ik heb de wortels die enigszins bloot lagen bovenop eens bedekt met een verse laag mediterraanse potgrond, nadat ik er meststof voor mediterraanse planten op heb gedaan.

Nu mijn vraag, gaat ie het redden? Extra lief zijn in de winter door toch maar opnieuw in te pakken of wachten tot eind sept. / okt om te kijken of er nog nieuwe scheuten / bladeren aan gegroeid zijn?

discogs

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 05:14
Als ik de foto zo zie, dan zijn de planten bij de grond al enigszins vertakt. Dat is een goed teken. Ik denk dan dat als je bv eenderde van de takken laag afsnoeit (dus zeg een tak per plant), dat die tak dan dicht bij de grond weer gaat uitlopen en daar groen wordt, terwijl de andere takken de rest van de haag nog steeds wel redelijk vol houden. Zo zou je dus alsnog een groenere onderkant kunnen krijgen.

Andere outside the box oplossing is om er andere groenblijvende (lage) planten voor te zetten...

• ByteMe_
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
Ik heb Festuca Glauca's in de tuin langs de hele schutting. Ik snap niet meer hoe deze onderhouden moeten worden. Degenen die het meest in de zon zitten zijn na een paar maanden geel geworden, terwijl de rest, welke langer in de schaduw zitten, nog een blauwe kleur hebben.

Naar mijn idee moeten deze planten juist altijd in de zon staan en zo weinig mogelijk water hebben. Ik heb deze planten allemaal ruim water gegeven bij de 30+ graden dagen. Hoe kan je dit voorkomen (volgend jaar dan)?

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• TMC
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23-09 13:18
Wat is jullie mening over overkappingen?

Ik woon in een blok met rijtjeshuizen. De tuinen zijn +/- 5*12 meter met achterin een schuur. Veel van onze buren maken een overkapping van ~3x2,5 meter achterin de tuin tegen de schuur aan. Kennelijk is dit heel populair, alleen ik snap het niet zo. Het ruimtelijke gevoel van een tuin verdwijnt helemaal als je dit 'vol' zet met een overkapping. Het enige voordeel is dat je met regen ook buiten kunt zitten, maar waarom zou je dat willen? Wat vinden jullie? Zijn er voordelen die ik over het hoofd zie?

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:00
TMC schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:15:

Ik woon in een blok met rijtjeshuizen. De tuinen zijn +/- 5*12 meter met achterin een schuur. Veel van onze buren maken een overkapping van ~3x2,5 meter achterin de tuin tegen de schuur aan. Kennelijk is dit heel populair, alleen ik snap het niet zo. Het ruimtelijke gevoel van een tuin verdwijnt helemaal als je dit 'vol' zet met een overkapping. Het enige voordeel is dat je met regen ook buiten kunt zitten, maar waarom zou je dat willen? Wat vinden jullie? Zijn er voordelen die ik over het hoofd zie?
Blijkbaar vind jij het niks, prima toch, waarom dan toch vragen? (groepsdruk? :P )

Float like a butterfly, sting like a bee.

• TMC
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23-09 13:18
Martinusz schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

Blijkbaar vind jij het niks, prima toch, waarom dan toch vragen? (groepsdruk? :P )
Omdat ik benieuwd ben. En misschien zie ik bepaalde voordelen over het hoofd.

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 23:11

Het is gewoon een modetrend, net als dat zitkuilen in de jaren 90 populair waren. Daarom zie je overkappingen nu ook in de meest onlogische tuintjes verschijnen. Dit samen met de postzegeltuintrend van tegenwoordig leid tot volgebouwde luchtplaatsen.

Ik vind een veranda/overkapping/kapschuur mooi, mits het in verhouding is met de tuin.

• Martinusz
TMC schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:21:
[...]
Dat kan van alles zijn:

- droog zitten
- beschut (schaduw) zitten
- tuinset droog kunnen zetten
- motor kunnen stallen
- BBQ hoek waarbij je droog staat
- droog kunnen klussen
Ik noem maar wat :)

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Persoonlijk vind ik het prettig om een plek te hebben vrij van regen en zon. Denk aan zitten maar bijvoorbeeld ook voor bepaalde spullen (loungeset met kussens). Daarnaast is het ook gezellig. Destijds heb ik bewust een relatief kleine overkapping geplaatst zodat er ook nog voldoende ruimte overbleef zonder dak.

hmmz

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 22:36
Hier in de nieuwbouwwijk zijn de tuinen wat groter (12×12 e.d., zelf hoekperceel van 430m2). En de overkappingen ook. Vaak 5x3 of zelfs 6x4 meter.
Van de 44 woningen hebben er zeker 35 zo'n ding. Wij zijn 1 van de weinigen zonder. Ik zie het nut er źelf ook niet geheel van in, en houd veel meer van groen om me heen. Maar ben dus wel een roepende in de woestijn aan het worden🤔😁.
Door de veranda langs achterkant tuin, zien ook alle tuinen er hetzelfde uit qua indeling, met als enige waarneembare onderlinge verschil echt gras of kunstgras.

Een veranda met daklicht aan de achtergevel hebben ook enkelen, die vind ik wel mooi en houden de opties voor de tuin open.

• Getto
Ik ben zelf ook meer fan van een mooie pergola in plaats van een overkapping.

De pergola kan je gewoon laten begroeien maar je bent vrij om een schaduw/regendoek op te hangen wanneer nodig.

• yamahabest
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23-09 15:11
Ik heb een overkapping aan het huis gebouwd, omdat ik gelijk vanuit de woonkamer naar buiten/binnen stap. Als het nu regent, dan stap ik "droog" naar binnen.
Bovendien staat de zon tot halverwege de dag op de achtergevel te schijnen, en met het zonnedoek onder de overkapping voorkom ik een hoop warmte in huis.

Ik ben wel voor eentje van "maar" 2.5m diep gegaan, omdat ik anders teveel tuin op zou moeten offeren voor mijn gevoel.

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik ben er toevallig mee bezig, misschien tzt zelfs voor 2. De reden dat ik een overkapping wil is dat dat een plekje wordt waar ik uit de zon, maar wel buiten kan zitten. Dat kan natuurlijk ook met een parasol, maar een overkapping is qua gebruik wel wat flexibeler.

De 2e overkapping zal er 1 worden met een glazen dak en dan zo'n zonnedoek eronder die je op kan trekken. Dat lijkt mij een mooi plekje voor het voor- en najaar en in de zomer heb je door het doek in feite een zonnescherm aan je huis. Dat zal dus hopelijk wat warmte schelen.

Blokhut en overkapping 1 gaan we volgende week eens bespreken met zo'n blokhuttoko.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 25-09 09:22

Wailing_Banshee

You're Next

yamahabest schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:05:
Ik heb een overkapping aan het huis gebouwd, omdat ik gelijk vanuit de woonkamer naar buiten/binnen stap. Als het nu regent, dan stap ik "droog" naar binnen.
Bovendien staat de zon tot halverwege de dag op de achtergevel te schijnen, en met het zonnedoek onder de overkapping voorkom ik een hoop warmte in huis.

Ik ben wel voor eentje van "maar" 2.5m diep gegaan, omdat ik anders teveel tuin op zou moeten offeren voor mijn gevoel.
Dat is iets wat wij nog wel overwegen. Maar de overkappingen die ik vaak zie (aan de andere kant van de tuin) snap ik ook niet. Zeker niet met die kleine tuintjes die je vaak hebt in nieuwbouw wijken.
Wijnand1980 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:55:
Maar ben dus wel een roepende in de woestijn aan het worden🤔😁.
Waarschijnlijk een steenwoestijn :p
Een veranda met daklicht aan de achtergevel hebben ook enkelen, die vind ik wel mooi en houden de opties voor de tuin open.
Dat heeft mijn broertje ook, en dat vind ik echt heel mooi. Vooral omdat zijn tuin ook wat lager ligt dan het huis (iets meer dan een meter).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• alki
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 26-09 18:36
B-lex schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:22:
[...]

Het is gewoon een modetrend, net als dat zitkuilen in de jaren 90 populair waren. Daarom zie je overkappingen nu ook in de meest onlogische tuintjes verschijnen. Dit samen met de postzegeltuintrend van tegenwoordig leid tot volgebouwde luchtplaatsen.

Ik vind een veranda/overkapping/kapschuur mooi, mits het in verhouding is met de tuin.
Zitkuilen in de tuin is tegenwoordig ook weer populair ;)

• Eppo ©
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online
Kleine verandering bij mij in de tuin. Oude moestuinbak was slecht aan het worden, pootjes hingen wat door en bodemplaat was al een keer verstevigd. Heb een nieuwe bak gemaakt van Douglas:

Oude situatie:

Nieuwe bak:

Nieuwe situatie:

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Ik wil eigenlijk ook wel een kleine overkapping aan huis zodat ik bijvoorbeeld mijn tuinschoenen droog kan laten buiten staan en om in de winter de stoelen onder te zetten en zo. Ik heb het echter (nog) niet gedaan omdat het de noordkant van het huis is en ik wel voldoende lichtinval wil.

Overigens is mijn tuin wel 14m x 25m dus dat maakt wel wat verschil qua gevoel. In een kleine tuin zou ik het echt nooit doen omdat het dan veel te veel op een binnenplaats in plaats van een tuin begin te gelijken.

• Shadow_Agent
Even een vraag aangaande opstelling van regentonnen

Ik heb een 3tal tonnen van verschillend formaat.
Ton 1 is de hoogste maar ook de smalste, daarnaast nog een brede maar niet hoge ton en iets wat er tussenin zit. Nu wil ik deze alle drie met elkaar verbinden. Let op: Ton 2 en 3 staan niet bij Ton 1 in de buurt (zit ongeveer 5 meter tussen. De aanvoer van regenwater is de oranje stippellijn. Deze laat ik binnenkomen in ton 1. Wanneer deze vol zit, gaat dit via een flexibele buis naar ton 2 en 3. De reden dat ik met die paarse buis werk heeft er dus mee te maken dat er een schuur tussen staat en ze niet bij elkaar in de buurt kunnen staan. daarnaast wil op de plek van ton 1 ook regenwater ter beschikking hebben, daarom de "afvoer" naar de ton 2/3 ook bovenin Ton 1 gemaakt.

Mijn inschatting is dat vanwege de wet van de communicerende vaten, het water even snel zal stijgen in 2 en 3 wanneer buis Paars gevuld gaat worden (lees: wanneer ton 1 vol raakt).

De paarse buis is aangesloten op een PVC pijp (zwart) welke de tonnen 2 en 3 vanonder voedt met water. Aan het einde van de zwarte buis komt een kraantje of een pomp o.i.d. De blauwe stippellijn geeft de maximale waterhoogte aan. komt er meer water dan zal dit via een overstort wegstromen naar het riool.

De vraag die ik nu heb:
1)- Hoeveel mm moet die paarse buis zijn? aanvoer HWA is 80mm maar zoals gezegd kan ik geen PVC leggen tussen 1 en 2. Daarom dacht ik aan flexibel stuk buis (thyleenbuis of zoiets) Eventueel dubbel uitgevoerd. Zou een enkele 40mm slang bijvoorbeeld voldoende zijn? Kan mij niet voorstellen dat die 80mm PVC pijp vanaf het dak echt maximaal vol zit namelijk. In het ergste geval, wanneer er meer water binnenkomt dan paars kan verwerken, stroomt het weg via de overstort.

2)- Gaan de tonnen 2 en 3 wel gevuld worden via deze opstelling of zal de aansluiting op ton 1 naar beneden moeten worden verplaatst? (communicerende vaten principe over alle drie de tonnen)

:)

[Voor 20% gewijzigd door Shadow_Agent op 19-08-2020 19:53]

• GeeMoney
  • Laatst online: 22:16
De lampenpoetsers en het lavendel slaan in ieder geval goed aan!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Eén van de twee olijven lijkt wat last te hebben van te weinig vocht. Ze zijn beiden hetzelfde geplant en ze krijg ook beiden dezelfde hoeveelheid water (druppelslang) maar toch krijgt 1 wat last van bladuitval en op sommige takken zitten wat verschrompelde olijven. Ik vermoed dus water te weinig, we zijn van de week begonnen met wat meer water te geven in ieder geval.

[Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 21-08-2020 15:19]

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:12
Shadow_Agent schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:51:

De vraag die ik nu heb:
1)- Hoeveel mm moet die paarse buis zijn? aanvoer HWA is 80mm maar zoals gezegd kan ik geen PVC leggen tussen 1 en 2. Daarom dacht ik aan flexibel stuk buis (thyleenbuis of zoiets) Eventueel dubbel uitgevoerd. Zou een enkele 40mm slang bijvoorbeeld voldoende zijn? Kan mij niet voorstellen dat die 80mm PVC pijp vanaf het dak echt maximaal vol zit namelijk. In het ergste geval, wanneer er meer water binnenkomt dan paars kan verwerken, stroomt het weg via de overstort.

2)- Gaan de tonnen 2 en 3 wel gevuld worden via deze opstelling of zal de aansluiting op ton 1 naar beneden moeten worden verplaatst? (communicerende vaten principe over alle drie de tonnen)
het enige nadeel van deze aansluiting is dat ton 2 en 3 pas gaan vullen als ton 1 volledig vol zit. Dat wil zeggen dat de buis van ton 1 naar 2 en 3 dan de volledige regenwaterafvoer moet kunnen verwerken (bij mij zijn alle aanvoeren tussen de vulautomaten en de regentonnen 40mm overigens). Maar verder niks mis mee, gaat werken zo.

• Teijgetje
@Shadow_Agent
Ik zou de "paarse" zo laag mogelijk houden. Hij vult dan gelijk alle drie de vaten en omgekeerd heb je zowel bij de eerste ton als bij de kraan de beschikking over al het water in de vaten.
Je hebt dan ook maar 1 overloop nodig, bij ton 1, je moet wel alle tonnen vol op dezelfde hoogte hebben dan anders komt het zo hoog als de laagste uitloop. (je hebt een gaatje nodig voor het communiceren/luchtdruk anders werkt het niet goed met lucht die comprimeert, al zal het best tot een bepaald punt vullen, theoretisch heb je dan extra druk als je tapt als 2 en 3 afgesloten zijn)
In jouw opstelling kun je geen water tappen uit 2 en 3 als 1 niet vol is, als je alles communicerend maakt dan wel.
Dat kan dan prima met tyleen 40 (of 50).

[Voor 34% gewijzigd door Teijgetje op 19-08-2020 21:44]

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 26-09 15:36
GeeMoney schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:43:
De lampenpoetsers en het lavendel slaan in ieder geval goed aan!

***members only***

Eén van de twee olijven lijkt wat last te hebben van te weinig vocht. Ze zijn beiden hetzelfde geplant en ze krijg ook beiden dezelfde hoeveelheid water (druppelslang) maar toch krijgt 1 wat last van bladuitval en op sommige takken zitten way verschrompelde olijven. Ik vermoed dus water te weinig, we zijn van de week begonnen met wat meer water te geven in ieder geval.
Ziet er super uit! Geef je de lampenpoetsers veel water? Heb er hier 200+ en geef eigenlijk nooit water. Zie wel dat de zon ☀ erg veel doet. De border die veel meer schaduw heeft, is veruit de grootste, terwijl die nooit water krijgt, natuurlijk wel van de natuur 😂.

Zal de borders die meer in de zon staan, is wat meer gaan sproeien.

Andere vraag. Ben opzoek naar een schaduwdoek voor volgende jaar. Heeft dit recentelijk aangeschaft? Nog tips?

• GeeMoney
  • Laatst online: 22:16
Wackmack schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 23:46:
[...]

Ziet er super uit! Geef je de lampenpoetsers veel water? Heb er hier 200+ en geef eigenlijk nooit water. Zie wel dat de zon ☀ erg veel doet. De border die veel meer schaduw heeft, is veruit de grootste, terwijl die nooit water krijgt, natuurlijk wel van de natuur 😂.

Zal de borders die meer in de zon staan, is wat meer gaan sproeien.

Andere vraag. Ben opzoek naar een schaduwdoek voor volgende jaar. Heeft dit recentelijk aangeschaft? Nog tips?
We hebben ze geplant terwijl het 32 graden was die week. Ik heb ze elke avond een uurtje water gegeven wat neerkomt op ongeveer 4 liter per 30cm en ze staan ook zoiets uit elkaar dus elk plantje ongeveer 4 liter. Afgelopen dagen geef ik ze geen extra water natuurlijk gezien het weer. Als het een droge dag is en er volgt een droge dag geef ik ze 30min in de avond.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Shadow_Agent
Teijgetje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:38:
@Shadow_Agent

In jouw opstelling kun je geen water tappen uit 2 en 3 als 1 niet vol is, als je alles communicerend maakt dan wel.
Waarom zou dit niet kunnen? wanneer alle tonnen vol zijn, ik vervolgens ton 1 laat leeglopen, dan zijn 2 en 3 nog steeds vol/ Daar kan ik dan prima water uithalen toch? :)

Overigens eens met de rest van je post. Ik ga er toch voor om de aansluiting paars zo laag mogelijk te zetten inderdaad om overal water ter beschikking te hebben. Tevens heb ik dan een meer gelijkmatige vulling van alle tonnen bij regenval.

• Teijgetje
@Shadow_Agent
Je hebt gelijk, als 2 en 3 al vol waren dan kan dat. Dat bedoelde ik niet. ;)
Als alleen ton 1 bijna vol is en nog niets doorgegeven heeft niet, dan ben je beter af met alle drie communicerend en 1/3 vol, en alles overal te gebruiken.

[Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 20-08-2020 11:48]

• Shadow_Agent
Teijgetje schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:46:
@Shadow_Agent
Je hebt gelijk, als 2 en 3 al vol waren dan kan dat. Dat bedoelde ik niet. ;)
Als alleen ton 1 bijna vol is en nog niets doorgegeven heeft niet, dan ben je beter af met alle drie communicerend en 1/3 vol, en alles overal te gebruiken.
Exact! Daarom ga ik ze nu alle drie communicerend maken :) Zal de onderdelen bestellen en tzt de foto's van het project hier plaatsen (voor de liefhebbers ;) )

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 26-09 00:31

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik zal mijn eigen vraag even beantwoorden: loewie1984 in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Te weinig water. Er gaat nu elke week ca 15 liter water in en er komen weer flink nieuwe groene bladeren bij.

discogs

• Teijgetje
@Shadow_Agent
Vergeet geen bladvanger en/of makkelijk reinigbare zeef te plaatsen in de toevoer. Alle troep gaat natuurlijk onderop je slangen verstoppen anders.

• robkrekel
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 25-09 13:37
@Shadow_Agent Ik vind het wel een topidee trouwens. Ga ik onthouden voor ooit :+

• Shadow_Agent
Voor de liefhebbers, gratis perenboom :D
150.000 perenbomen zoeken een nieuw tehuis. Ze zijn door corona niet verkocht en dreigen verbrand te worden. Zonde, want dan gaat er CO2 de lucht in en als we de bomen planten nemen we CO2 op, krijgen we gratis fruit en is het leuk voor insecten, verkoeling en vergroening!

Heel veel organisaties helpen ons met perenbomen weggeven. Zie hieronder voor de weggeeflocaties. Zo zet de Friese afvalverwerker OMRIN wel twee vrachtwagens weg. Er zijn nog 5 trailers met ieder 4000 bomen over. Ga jij de uitdaging aan? Dan kan er morgen al of uiterlijk zaterdagmiddag een vrachtwagen voor je deur staan! Lees meer.

AFHAALLOCATIES VOOR GRATIS PERENBOMEN:
Breukelen, Zandpad 29 – donderdag t/m zaterdag 13:00 – 17:00 uur. Helpen de handen uit de mouwen steken om bomen de grond in te zetten kan hier ook. Zie hier.

Deventer, (Terwolde), Haverkampsweg 5, vrijdag en zaterdag vanaf 10:00 uur. Leuke samenwerking met Eco Restoration Camps. Helpen de handen uit de mouwen steken om bomen de grond in te zetten kan hier ook. Zie hier.

Breda, vrijdag 21 augustus en zaterdag 22 augustus van 12:30 tot 17:00 uur
Hoeve Overa, Overaseweg 188, lees meer op de FB van Hoeve Overa.

Ede. Verlengde Arnhemseweg 101, vanaf de parkeerplaats van Restaurant Juffrouw Tok. Zaterdag van 9 tot 12.

Heerenveen: Op het Ecopark de Wierde van Omrin in Heerenveen is een speciale Drive Through geopend op zaterdagochtend tussen 09:00 – 13:00 uur waar 8000 perenbomen gratis zijn af te halen (max 50 pp). Lees meer.

Leeuwarden: BOMEN ZIJN OP

Walterswald (bij Dokkum) – De Nije warf, foarwei 31a – Vrijdag vanaf 13:00 uur tot 17:00 uur en zaterdag van 9:00 tot 15:00 uur (Op=op)

Groningen: zaterdag van 13:00- 16:00 uur bij Tuin in de Stad, Tarralaan 6, 9745ER Groningen. Lees meer.

Almere, donderdag en vrijdag van 10:00- 15:00 uur bij Stad & Natuur, Kemphaanstraat 1. Lees meer.

Hoofddorp, bij het hek van Hoofdweg 565 het veld in, vrijdag en zaterdag van 10:00 – 15:00 uur. Hier worden ook perenbomen ingekuild door Stichting MEERGroen, helpen scheppen is hier ook heel welkom.

Beverwijk, de Bazaar, bij entree 1 en bij P3. Vanaf 9:00 uur tot de 4000 perenbomen op zijn. Een leuke samenwerking met het duurzame Beverwijkse Landgoed Rorik. Lees meer.

Riel (gemeente Goirle), via de Brabantse Milieufederatie, de Regte Heijden, Oude Tilburgsebaan 12a, 5133 BE Riel, Vrijdag en zaterdag van 9:30 tot 20:00. Lees meer.

Epe & Vaassen, bij het Plantenasiel in Epe en voedselbos in aanleg in Vaassen, tijden en locatie staan op Facebook.

Amsterdam, donderdagmiddag, vrijdag en zaterdag bij de Fruittuinen van West.

Amsterdam, zaterdag en zondag van 10:00 tot 17:30 uur bij Anna’s Tuin en Ruigte bij het Science Park.

Zuid-Holland – Diverse locaties – Delft, Noordwijk en meer. Van vandaag t/m zondag. Met dank aan de Groene Motor. Lees hier meer.

Medemblik, zaterdag vanaf 11 uur bij de draverijschuur aan de Koggenrandweg (de afslag richting de vuilstort op de Westerdijk direct achter het BP tankstation).

Andijk – Gedeputeerde Laanweg 55A – Bij Kwantes Groenvoorziening – Zaterdag 22 augustus vanaf 12:00 tot 19:00 uur, zondag 23 aug van 12:00-17:00 uur.

Opperdoes – Noorderpad 59 – Parkeerterrein achter De Spar ‘Van der Werk’ – ZATERDAG 22 AUGUSTUS VANAF 11:00 UUR
https://meerbomen.nu/gratis-perenbomen/

Ik las dat ze in Leeuwarden binnen 3 kwartier al op waren dus je moet er vroeg bij zijn als je er één wilt :P

• ArjoPoldervaart
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 14:19
De site heeft het er op het moment erg moeilijk mee, dus hier de ophaallocaties;
Breukelen: Zandpad 29 – donderdag t/m zaterdag 13:00 – 17:00 uur. Helpen de handen uit de mouwen steken om bomen de grond in te zetten kan hier ook. Zie hier.

Deventer: (Terwolde), Haverkampsweg 5, vrijdag en zaterdag vanaf 10:00 uur. Leuke samenwerking met Eco Restoration Camps. Helpen de handen uit de mouwen steken om bomen de grond in te zetten kan hier ook. Zie hier.

Breda: vrijdag 21 augustus en zaterdag 22 augustus van 12:30 tot 17:00 uur
Hoeve Overa, Overaseweg 188, lees meer op de FB van Hoeve Overa.

Ede: Verlengde Arnhemseweg 101, vanaf de parkeerplaats van Restaurant Juffrouw Tok. Zaterdag van 9 tot 12.

Heerenveen: Op het Ecopark de Wierde van Omrin in Heerenveen is een speciale Drive Through geopend op zaterdagochtend tussen 09:00 – 13:00 uur waar 8000 perenbomen gratis zijn af te halen (max 50 pp). Lees meer.

Leeuwarden: BOMEN ZIJN OP

Walterswald (bij Dokkum): De Nije warf, foarwei 31a – Vrijdag vanaf 13:00 uur tot 17:00 uur en zaterdag van 9:00 tot 15:00 uur (Op=op)

Groningen: zaterdag van 13:00- 16:00 uur bij Tuin in de Stad, Tarralaan 6, 9745ER Groningen. Lees meer.

Almere: donderdag en vrijdag van 10:00- 15:00 uur bij Stad & Natuur, Kemphaanstraat 1. Lees meer.

Hoofddorp: bij het hek van Hoofdweg 565 het veld in, vrijdag en zaterdag van 10:00 – 15:00 uur. Hier worden ook perenbomen ingekuild door Stichting MEERGroen, helpen scheppen is hier ook heel welkom.

Beverwijk: de Bazaar, bij entree 1 en bij P3. Vanaf 9:00 uur tot de 4000 perenbomen op zijn. Een leuke samenwerking met het duurzame Beverwijkse Landgoed Rorik. Lees meer.

Riel (gemeente Goirle): via de Brabantse Milieufederatie, de Regte Heijden, Oude Tilburgsebaan 12a, 5133 BE Riel, Vrijdag en zaterdag van 9:30 tot 20:00. Lees meer.

Epe & Vaassen: bij het Plantenasiel in Epe en voedselbos in aanleg in Vaassen, tijden en locatie staan op Facebook.

Amsterdam: donderdagmiddag, vrijdag en zaterdag bij de Fruittuinen van West.

Amsterdam: zaterdag en zondag van 10:00 tot 17:30 uur bij Anna’s Tuin en Ruigte bij het Science Park.

Zuid-Holland – Diverse locaties: Delft, Noordwijk en meer. Van vandaag t/m zondag. Met dank aan de Groene Motor. Lees hier meer.

Medemblik: zaterdag vanaf 11 uur bij de draverijschuur aan de Koggenrandweg (de afslag richting de vuilstort op de Westerdijk direct achter het BP tankstation).

Andijk: Gedeputeerde Laanweg 55A – Bij Kwantes Groenvoorziening – Zaterdag 22 augustus vanaf 12:00 – 19:00 uur. Zondag 23 augustus van 12:00 – 17:00 uur.

Wognum: Raadhuisplein 2 – Gemeentewerf Wognum – Zaterdag 22 augustus vanaf 11:00 uur

• Bockelaar
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:02
niks in de buurt van Amersfoort :(

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Malfunctions
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 26-09 17:23
Vraagje, ik heb vandaag een geul gegraven in de tuin voor een grondkabel naar de schuur. Ik heb daarbij steeds 1 grondtegel van het tuinpad opzij gelegd en daaronder 40 cm diep uitgegraven. Dat was klotewerk, maar ging helemaal goed.

Nu heb ik het weer grotendeels dicht gegooid, maar het lijkt erop dat ik best wat aarde over ga houden. Ik begrijp waar dat door komt, maar bij gebrek aan een trilplaat doe ik er niet veel aan. Ik ben er zelf 4x doorheen gelopen om het wat aan te stampen, maar dat is toch niet voldoende.

Kan het veel kwaad dat ik wat over houd? We wilden volgend jaar de tuin wel gaan aanpakken, maar het is wel fijn als het tot die tijd niet al te schots en scheef ligt.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Vos
  • Laatst online: 23:29

Vos

AFCA

Malfunctions schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:51:
Vraagje, ik heb vandaag een geul gegraven in de tuin voor een grondkabel naar de schuur. Ik heb daarbij steeds 1 grondtegel van het tuinpad opzij gelegd en daaronder 40 cm diep uitgegraven. Dat was klotewerk, maar ging helemaal goed.

Nu heb ik het weer grotendeels dicht gegooid, maar het lijkt erop dat ik best wat aarde over ga houden. Ik begrijp waar dat door komt, maar bij gebrek aan een trilplaat doe ik er niet veel aan. Ik ben er zelf 4x doorheen gelopen om het wat aan te stampen, maar dat is toch niet voldoende.

Kan het veel kwaad dat ik wat over houd? We wilden volgend jaar de tuin wel gaan aanpakken, maar het is wel fijn als het tot die tijd niet al te schots en scheef ligt.
Je kan er nog water over gooien, kan de grond inklinken.

• JaQ
  • Registratie: juni 2001
Vimana schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 13:52:
Zijn er hier mensen met ervaring met een veegmachine? Ik bedoel dan die duwapparaten zoals de Kärcher S4 en S6.

Ik heb nu niet zo'n bizar grote tuin (standaard jaren 70 rijtjeshuis) maar blijf me een ongeluk vegen om het zand en dode onkruid te verwijderen.
Nu lijkt mij zo'n veegmachine wel makkelijker en sneller, maar heb twijfels of de borstels wel stevig genoeg zijn om alles goed schoon te vegen. Of zijn die apparaten meer bedoeld voor losse bladeren op te vegen.
'zomers haal ik iedere paar weken even de bladblazer over het terras (en zelfs een deel van het gras ivm eikels :X ). In 5 minuten heb ik dan 2 terrassen schoon geblazen (49 & 80 m2)
TMC schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:21:
Heb in het voorjaar zelf een overkapping van 6 x 3.5 gebouwd (op een terras van 80m2). Douglas met palen van 20x20, rietgedekt (net zoals het huis). Perceel inclusief huis is in totaal 2000m2.

De overkapping heeft tot doel om langer buiten te kunnen zitten, zowel in de zomer (s'avonds) als in voor en na-jaar met een kachel. Daarnaast voel ik op = het terras bij het huis relatief veel wind, waardoor s'avonds buiten eten enkel lukt als het heel warm is. Denk dat ik hier op enig moment nog een muurtje moet gaan metselen om de wind te breken, maar zie nog niet direct hoe ik dat esthetisch fraai kan realiseren.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Huupke
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 26-09 17:52
Ik heb een beregeningsysteem waarvan in 1 zone de beide popups een plasje water hebben rondom de popup. Ik heb die zone al wat vaker open en dicht geschakeld maar het fenomeen blijft. De klep en de popups zijn van rainbird. Wat zou ik hier aan kunnen doen?

i7 920 @ 4.2GHz || MacBook Pro 2017 || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 7280 Wp || WP: 12kW LG

• Teijgetje
@JaQ
Kan je geen glas plaatsen? Zowel als muurtje of helemaal dicht?
Met RVS profielen bv, dat is "transparant" omdat het de kleur van de omgeving aanneemt.

[Voor 38% gewijzigd door Teijgetje op 23-08-2020 09:26]

• pjot1
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 00:12
Malfunctions schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:51:

In theorie zou je het volume van de kabel aan zand over moeten houden bij dezelfde verdichting. Daarom moet je een geul eigenlijk altijd in lagen verdichten, zeker als je geen Wackerstamper of trilplaat hebt. Je zou het voor nu een aantal keer kunnen inwateren om een hogere verdichtingsgraad te halen. Hoe je het went of keert, zeker als je zand overhoudt, het gaat altijd nazakken.

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 26-09 17:35
Cable_boy schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 08:37:
Ik heb een beregeningsysteem waarvan in 1 zone de beide popups een plasje water hebben rondom de popup. Ik heb die zone al wat vaker open en dicht geschakeld maar het fenomeen blijft. De klep en de popups zijn van rainbird. Wat zou ik hier aan kunnen doen?
Een plasje rondom de popup betekent meestal dat er een lek zit. Meestal zit dit in de aansluiting op de Buis, bij mijn tyleen heb ik ook een op de 4 opnieuw mogen aansluiten.

• JaQ
Teijgetje schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:23:
@JaQ
Kan je geen glas plaatsen? Zowel als muurtje of helemaal dicht?
Met RVS profielen bv, dat is "transparant" omdat het de kleur van de omgeving aanneemt.
Dit was 2 jaar geleden (en blijkbaar werd er ook nog een oude stoel opgeknapt 😂), ondertussen zijn de borders om het terras iets voller (blijft lastig, want knetter droog door de zandgrond):

Glas past qua uitstraling niet direct super goed (en met hoog risico op oubollig/bejaarden-look). Vandaar dat ik meer zat te denken aan een muurtje, kan ik meteen de muur opnieuw laten voegen met opliggend voegwerk.

• Teijgetje
JaQ schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:17:
Glas past qua uitstraling niet direct super goed (en met hoog risico op oubollig/bejaarden-look).
Maar dat witte ding vind/vond je wel passen qua uitstraling? :?

• JaQ
Teijgetje schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:18:
Maar dat witte ding vind/vond je wel passen qua uitstraling? :?
Touche 😊

Ondertussen is dat niet wit meer, maar nog steeds wel een lichte kleur (chase, zelfde als de muren binnen).

Misschien moet mijn beeld van glas aangepast worden, maar ik heb echt nog nooit een windscherm van glas gezien dat ik mooi vind.

• Shadow_Agent
Gaat weer lekker met Bo... Aegether 18e, Bootje achteraan zo'n beetje op p24. AEG twee plekker achter Bend gestart. Tsja....

• Teijgetje
@Shadow_Agent
Motorracen?
In de tuin? (zitten kijken dan) ;)

[Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 23-08-2020 12:36]

• Huupke
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 26-09 17:52
skai21 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:04:
[...]

Een plasje rondom de popup betekent meestal dat er een lek zit. Meestal zit dit in de aansluiting op de Buis, bij mijn tyleen heb ik ook een op de 4 opnieuw mogen aansluiten.
2 lekkende popups in 1 zone vindt ik wel toevallig. Zou het ook de klep kunnen zijn die niet goed afdicht?

i7 920 @ 4.2GHz || MacBook Pro 2017 || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 7280 Wp || WP: 12kW LG

• Shadow_Agent
Teijgetje schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:35:
@Shadow_Agent
Motorracen?
In de tuin? (zitten kijken dan) ;)
Haha ik zie het, verkeerde topic :$
Enne nee, kijk gewoon vanaf de bank vandaag ;)

• Malfunctions
pjot1 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:33:
[...]

In theorie zou je het volume van de kabel aan zand over moeten houden bij dezelfde verdichting. Daarom moet je een geul eigenlijk altijd in lagen verdichten, zeker als je geen Wackerstamper of trilplaat hebt. Je zou het voor nu een aantal keer kunnen inwateren om een hogere verdichtingsgraad te halen. Hoe je het went of keert, zeker als je zand overhoudt, het gaat altijd nazakken.
Het verdichten van de grond blijkt niet mijn grootste probleem. Ik had gekozen om de rij tegels naast het gazon te gebruiken voor de geul, maar achteraf had ik beter een rij uit t midden van het pad kunnen nemen. Ik krijg de tegels er namelijk niet meer in..

Morgen maar een stratenmaker bellen om te kijken wat dit grapje me gaat kosten. ;(

• pjot1
Malfunctions schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:36:
[...]

Het verdichten van de grond blijkt niet mijn grootste probleem. Ik had gekozen om de rij tegels naast het gazon te gebruiken voor de geul, maar achteraf had ik beter een rij uit t midden van het pad kunnen nemen. Ik krijg de tegels er namelijk niet meer in..

Morgen maar een stratenmaker bellen om te kijken wat dit grapje me gaat kosten. ;(
Dan zat het zeker ook strak met uitbreken? De kunst is om dit te voorkomen en dien je dus met beleid te slopen. Vaak is het weer opgelost door een rijtje tegels extra eruit te halen dan zal je zien dat het 9 van de 10 keer weer past.

• ArjoPoldervaart
Cable_boy schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

2 lekkende popups in 1 zone vindt ik wel toevallig. Zou het ook de klep kunnen zijn die niet goed afdicht?
@Cable_boy ; heb je ook een hoofdafsluiter? Anders die eens tussen het sproeien door dicht zetten om uit te sluiten dat het je klep is.
Of als je een hydrofoorpomp hebt kun je ook de stekker van de pomp na het sproeien ertussen uit halen. De druk zou op pijl moeten blijven, als hij terug zakt heb je waarschijnlijk een lekkende klep.

• Malfunctions
pjot1 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 05:06:
[...]

Dan zat het zeker ook strak met uitbreken? De kunst is om dit te voorkomen en dien je dus met beleid te slopen. Vaak is het weer opgelost door een rijtje tegels extra eruit te halen dan zal je zien dat het 9 van de 10 keer weer past.
Dat viel wel mee. Had wel het idee dat het gras er een klein beetje overheen lag. Denk dat mijn gebrek aan stratenmakers vaardigheden een grotere rol speelt.

We zullen zien wat de professional vanmiddag zegt.

• PorschefanRoel
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 25-09 16:17
Ik lees hier ook al een tijdje mee en ga nu ook maar eens iets posten. Wij zijn aan het overwegen een plek te maken voor een loungeset. Maar weten niet precies wat we met de hoek waar we dit willen plaatsen aan moeten. De reden dat we voor deze locatie kiezen is dat we dan tot laat de zon hier hebben staan.

Huidige bovenaanzicht van onze tuin:
Members only:

Zo het moet worden. Het groene deel wordt extra gras, het bruine vierkant is waar we de loungeset willen plaatsen:
Members only:

Het probleem waar we een beetje mee zitten, is dat wanneer we die ruimte weg gaan halen, de loungeset nogal in het zicht komt te staan van de straat, met name de kant waar de 3 bomen langs de oprit staan. De kant rechtstreeks naast de straat is geen probleem, hier blijft een rij struiken en bomen staan. Maar wat kunnen we het best onder/voor de bomen plaatsen/planten om de inkijk te beperken (hier staan nu een aantal hortensia's)?

Dit is waar de loungeset zou komen te staan, en is duidelijk hoe het in het zicht komt, gezien vanuit de oprit:
Members only:

• Martinusz
PorschefanRoel schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:48:
Ik lees hier ook al een tijdje mee en ga nu ook maar eens iets posten. Wij zijn aan het overwegen een plek te maken voor een loungeset. Maar weten niet precies wat we met de hoek waar we dit willen plaatsen aan moeten. De reden dat we voor deze locatie kiezen is dat we dan tot laat de zon hier hebben staan.

***members only***

Zo het moet worden. Het groene deel wordt extra gras, het bruine vierkant is waar we de loungeset willen plaatsen:

***members only***

Het probleem waar we een beetje mee zitten, is dat wanneer we die ruimte weg gaan halen, de loungeset nogal in het zicht komt te staan van de straat, met name de kant waar de 3 bomen langs de oprit staan. De kant rechtstreeks naast de straat is geen probleem, hier blijft een rij struiken en bomen staan. Maar wat kunnen we het best onder/voor de bomen plaatsen/planten om de inkijk te beperken (hier staan nu een aantal hortensia's)?

Dit is waar de loungeset zou komen te staan, en is duidelijk hoe het in het zicht komt, gezien vanuit de oprit:

***members only***
pergola/overkapping met een dichte wand? Of lamellenwand bijvoorbeeld.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:11
Of van die groene kant-en-klaar hagen?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Getto
PorschefanRoel schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:48:

***members only***

***members only***

***members only***
Kuil graven van een meter diep en daar je set in zetten?

Er zijn hier 100 oplossingen voor maar het is allemaal smaak gebonden:

- Schutting plaatsen
- Pergola plaatsen.
- Haag plaatsen.
- Hoge struiken plaatsen.

• Hmmbob
Getto schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:34:
[...]

Kuil graven van een meter diep en daar je set in zetten?
1980 wil je antwoord terug :+

Zeker met bruine spoorbielzen eromheen? 8)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• PorschefanRoel
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 25-09 16:17
Hmm ja, waarschijnlijk een wordt een soort haag dan de beste oplossing. Een schutting vinden we niet alles, gezien de rest van de tuin dit ook niet heeft en we dan dus 1 klein stuk schutting gaan krijgen. Dat maakt het zicht vanuit de oprit ook niet veel mooier.

• Getto
Hmmbob schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:47:
[...]

1980 wil je antwoord terug :+

Zeker met bruine spoorbielzen eromheen? 8)
Voor mij was het pure sarcasme ;) Ik kom uit 94 dus ik ben blij dat ik de trend van kuilen met bielzen niet heb mee gemaakt ;)

• PaPa
  • Laatst online: 00:13

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

Hoe low-budget een sedumdak aanleggen?
We willen met de buurt een stel daken gaan vullen met sedum, maar de kant en klaar oplossingen vinden we wat prijzig @40 á 50 euro p/m2. Zijn er manieren waarop je dit zelf kan doen voor een stuk minder met kwalitatief goed resultaat?

Zoiets dus:

• kaboom1555
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 20:21
Wie herkent dit beestje? Is echt enorm vergeleken bijen en andere hommels; zeker 4x zo groot.

• PaPa

PaPa

Steenhommel? En dan wellicht een koningin?

[Voor 8% gewijzigd door PaPa op 27-08-2020 17:23]

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:42
Vraagje van mijn kant. Mijn voortuin wil ik veranderen. Deze loopt nu iets schuin af naar de straat en dat is vreselijk irritant o.a. met sproeien. Door middel van opsluitbanden wil ik dit trapsgewijs gaan doen (2 of 3 treden van ca. 10 cm hoogteverschil). De buren hebben dit ook en dit werkt goed. Ik moet nog even kijken welke hoogte ik ga bestellen (even meten bij de buren, wellicht zijn ze 30 cm hoog).

Nu de vraag: als ik die banden ga stellen dan hoort dat op een zandbedje volgens mij. Maar dan heb ik wel zand onder m'n tuin, lastig met harken, spitten etc. Of zouden jullie dit gewoon in/op tuingrond stellen. Ik zit op de Veluwe dus de grond is sowieso erg zanderig, geen last van drassige grond, inklinkende lagen etc.

Voor de beeldvorming, ik kon een foto vinden van de buren:

[Voor 10% gewijzigd door Kees_B op 28-08-2020 11:46]

PV Output

• Martinusz
kaboom1555 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:17:
Wie herkent dit beestje? Is echt enorm vergeleken bijen en andere hommels; zeker 4x zo groot.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
gewoon een hommel :? ik heb nog wel grotere hommels zien rondvliegen hier hoor.

https://www.google.com/se...oECBYQBA&biw=1920&bih=944

[Voor 12% gewijzigd door Martinusz op 28-08-2020 11:49]

• PaPa

PaPa

Kees_B schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:41:
Vraagje van mijn kant. Mijn voortuin wil ik veranderen. Deze loopt nu iets schuin af naar de straat en dat is vreselijk irritant o.a. met sproeien. Door middel van opsluitbanden wil ik dit trapsgewijs gaan doen (2 of 3 treden van ca. 10 cm hoogteverschil). De buren hebben dit ook en dit werkt goed. Ik moet nog even kijken welke hoogte ik ga bestellen (even meten bij de buren, wellicht zijn ze 30 cm hoog).

Nu de vraag: als ik die banden ga stellen dan hoort dat op een zandbedje volgens mij. Maar dan heb ik wel zand onder m'n tuin, lastig met harken, spitten etc. Of zouden jullie dit gewoon in/op tuingrond stellen. Ik zit op de Veluwe dus de grond is sowieso erg zanderig, geen last van drassige grond, inklinkende lagen etc.

[Afbeelding]
Je gaat dus alleen opsluitbandjes plaatsen en verder geen bestrating? Dan kan je toch plaatselijk onder de opsluitbandjes een laagje zand van 15 á 20cm leggen? Met zanderige grond zal het vast ook wel lukken. Een voordeel is dat je niet gaat lopen over de bestrating dus inklinken is dan ook al minder.

• JBS
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Een nieuw aangelegde grasmat pakweg een week of 10 geleden groeit best goed, maar het valt me op dat de sprietjes wat wittige/gele puntjes hebben. De ene wat opvallender dan de andere, maar toch.
Niet zo heftig waardoor ik zelf meeldauw vermoed, maar dat laat ik ook graag aan anderen over om te beoordelen.Iemand een suggestie hoe hierop te handelen?

• LinuxMan

[Afbeelding]
Als je de opsluitbanden alleen gebruikt om de niveauverschillen in de tuin te overbruggen heb je toch helemaal geen zand nodig? Want dan wil je juist dat de opsluitbanden mee bewegen met de bodem (anders steken ze boven je grond uit als je bodem zou inkninken). En op de veluwse zandgrond gaat er ook niks gebeuren want daar gaat er niks inklinken.

• MAZZA
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22-09 19:57

MAZZA

Barbie is er weer!

JBS schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:59:
Een nieuw aangelegde grasmat pakweg een week of 10 geleden groeit best goed, maar het valt me op dat de sprietjes wat wittige/gele puntjes hebben. De ene wat opvallender dan de andere, maar toch.
Niet zo heftig waardoor ik zelf meeldauw vermoed, maar dat laat ik ook graag aan anderen over om te beoordelen.Iemand een suggestie hoe hierop te handelen?

[Afbeelding]
Lijkt er verdacht veel op dat de maaier niet snijdt maar scheurt. Dat zie je met name als de messen bot zijn. Al is dat vreemd bij een nieuwe maaier. Bekijk de messen eens goed zou ik zeggen.

• Hmmbob
Jep, dat was mijn gedachte ook gebaseerd op soortgelijke klachten in het verleden aan mijn kant.

• JBS
  • Niet online
MAZZA schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:13:
[...]

Lijkt er verdacht veel op dat de maaier niet snijdt maar scheurt. Dat zie je met name als de messen bot zijn. Al is dat vreemd bij een nieuwe maaier. Bekijk de messen eens goed zou ik zeggen.
Was even bang dat ik iets van bescherm kapjes ofzo vergeten was te verwijderen, maar de messen lijken ogenschijnlijk in orde?

• PaPa

PaPa

LinuxMan schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:23:
[...]

Als je de opsluitbanden alleen gebruikt om de niveauverschillen in de tuin te overbruggen heb je toch helemaal geen zand nodig? Want dan wil je juist dat de opsluitbanden mee bewegen met de bodem (anders steken ze boven je grond uit als je bodem zou inkninken). En op de veluwse zandgrond gaat er ook niks gebeuren want daar gaat er niks inklinken.
Als ik het goed begrijp moeten de terassen nog worden aangelegd. Alles klinkt in als je het vers neerlegt, ook zandgrond waar je de terassen mee vult. In principe laat je tuingrond ook eerst inklinken voordat je gaat zaaien/planten, dus dat beweegt dan niet veel meer als dat eenmaal is gebeurd.

• Maasluip
  • Laatst online: 25-09 20:13

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JBS schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:19:
[...]
Was even bang dat ik iets van bescherm kapjes ofzo vergeten was te verwijderen, maar de messen lijken ogenschijnlijk in orde?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind die messen er bot uitzien. Ga er eens met een vinger langs, snij je je? Zo niet, dan zijn ze bot.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• JBS
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:44:
[...]

Ik vind die messen er bot uitzien. Ga er eens met een vinger langs, snij je je? Zo niet, dan zijn ze bot.
Nee, ik snijd mezelf niet, ook bij redelijk doordrukken niet. Wel ontstaat er een 'geultje' in m'n vinger, aangezien het natuurlijk wel een dun randje is waarop je drukt.

Merkwaardig, herkent iemand dit van een nieuwe Bosch, ondanks dat dit een instapmachine is?

• Kees_B
PaPa schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:08:
[...]

Je gaat dus alleen opsluitbandjes plaatsen en verder geen bestrating? Dan kan je toch plaatselijk onder de opsluitbandjes een laagje zand van 15 á 20cm leggen? Met zanderige grond zal het vast ook wel lukken. Een voordeel is dat je niet gaat lopen over de bestrating dus inklinken is dan ook al minder.
LinuxMan schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:23:
[...]

Twee verschillende reactie ;) Maakt denk ik toch weinig uit in mijn geval.
Ik gooi er wel een klein beetje zand onder in een smal strookje, om wat makkelijker te stellen.
Het is een bestaande tuin, dus grond is aardig gezet.

PV Output

• pjot1

[Afbeelding]
Ja, opsluitbanden dien je ook op zand te stellen. Je kan toch een zandbed van 5cm maken om de banden op te stellen en dan aanvullen met grond? Dan heb je een beste hark nodig! :+

Ik zou wel adviseren om minimaal 6/30 banden te gebruiken, groter is natuurlijk altijd sterker.

• Autonoesis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 00:54
PaPa schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:01:
Hoe low-budget een sedumdak aanleggen?
We willen met de buurt een stel daken gaan vullen met sedum, maar de kant en klaar oplossingen vinden we wat prijzig @40 á 50 euro p/m2. Zijn er manieren waarop je dit zelf kan doen voor een stuk minder met kwalitatief goed resultaat?

Zoiets dus:
[Afbeelding]
Sedumdak is nogal een cliché begrip. Je spreekt dan van een extensief groendak met een substraatdikte van <6 cm. Ik neem aan dat je een bitumen dakbedekking hebt? Dan heb je wel een extra wortelbegrenzer nodig (bijv. vijverfolie) en eventueel een extra beschermingsvlies. Hierboven leg je een drainagelaag. Die kan bestaan uit bijv. grind, lavakorrels, kleikorrels,plastic cassettes al dan niet gevuld met grind of noppenfolie. Maar er zijn nog veel meer producten die hiervoor speciaal zijn ontwikkeld. Daarna komt het filtervlies en hierop stort je het substraat. Ook hier geldt weer dat er veel aanbod is van kant-en-klare mixen die je ook in big bags kunt kopen.

Wat betreft beplanting is de goedkoopste oplossing een zaadmix kopen en inzaaien. Iets duurder zijn pluggen (kleine plantjes) en de duurste en minst ecologische oplossing zijn matten. De matten zijn soms versterkt met plastic wapening. Een combinatie van plugs en zaaien kan ook een optie zijn voor het “instant gratification effect”. Wanneer je een substraatdikte van <6 cm is je plantkeuze beperkt maar er is meer dan alleen Sedum.

Folies en geotextiel zijn universele producten. Wanneer je de nodige m^2 nodig hebt, kun je ze op rol kopen voor een nette prijs. De Keuze van de drainagelaag en de substraatlaag zullen dan de bepalende factoren zijn voor de m^2 prijs. Maar < € 25 per m^2 gaat waarschijnlijk wel lukken.

• ArjoPoldervaart
JBS schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:19:
[...]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn ervaring is ook dat het mes dan toch bot is. Aan de foto's kan ik niet goed opmaken of ze scherp of bot zijn. Ik ben een tijdje terug van grasmaaier geswitched en toen had ik geen last meer van die witte puntjes.
Ogen de messen voor jou scherp? Ander misschien voor de zekerheid toch eens (laten) slijpen?

• PaPa

PaPa

Kees_B schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:53:
[...]

[...]

Twee verschillende reactie ;) Maakt denk ik toch weinig uit in mijn geval.
Ik gooi er wel een klein beetje zand onder in een smal strookje, om wat makkelijker te stellen.
Het is een bestaande tuin, dus grond is aardig gezet.
Het zal inderdaad niet zo heel veel uitmaken. Enige waar je rekening mee moet houden is dat verse grond altijd nog inklinkt, bij zand is dat zo'n 20%. Dus een verse laag van 20cm zakt nog 4cm. Inklinken kun je doen door het een aantal keer goed zijk en zijknat te zetten en dan een halve of hele dag te laten liggen.
Autonoesis schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 18:41:
[...]

Sedumdak is nogal een cliché begrip. Je spreekt dan van een extensief groendak met een substraatdikte van <6 cm. Ik neem aan dat je een bitumen dakbedekking hebt? Dan heb je wel een extra wortelbegrenzer nodig (bijv. vijverfolie) en eventueel een extra beschermingsvlies. Hierboven leg je een drainagelaag. Die kan bestaan uit bijv. grind, lavakorrels, kleikorrels,plastic cassettes al dan niet gevuld met grind of noppenfolie. Maar er zijn nog veel meer producten die hiervoor speciaal zijn ontwikkeld. Daarna komt het filtervlies en hierop stort je het substraat. Ook hier geldt weer dat er veel aanbod is van kant-en-klare mixen die je ook in big bags kunt kopen.

Wat betreft beplanting is de goedkoopste oplossing een zaadmix kopen en inzaaien. Iets duurder zijn pluggen (kleine plantjes) en de duurste en minst ecologische oplossing zijn matten. De matten zijn soms versterkt met plastic wapening. Een combinatie van plugs en zaaien kan ook een optie zijn voor het “instant gratification effect”. Wanneer je een substraatdikte van <6 cm is je plantkeuze beperkt maar er is meer dan alleen Sedum.

Folies en geotextiel zijn universele producten. Wanneer je de nodige m^2 nodig hebt, kun je ze op rol kopen voor een nette prijs. De Keuze van de drainagelaag en de substraatlaag zullen dan de bepalende factoren zijn voor de m^2 prijs. Maar < € 25 per m^2 gaat waarschijnlijk wel lukken.
De basis is EPDM dakbedekking. Als ik het goed begrijp hebben we dan dus nodig:
Grind (of soortgelijk) > Filtervlies > Substraat 6+cm > zaad

Of moet er onder het grind op EPDM een folie komen? Hoe dik moet een drainagelaag worden? En ik las ook iets over brandveiligheid dat je de randen van grind moet maken of iets dergelijks, weet jij hoe dat zit?

• pjot1
PaPa schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:31:
[...]

Het zal inderdaad niet zo heel veel uitmaken. Enige waar je rekening mee moet houden is dat verse grond altijd nog inklinkt, bij zand is dat zo'n 20%. Dus een verse laag van 20cm zakt nog 4cm. Inklinken kun je doen door het een aantal keer goed zijk en zijknat te zetten en dan een halve of hele dag te laten liggen.
Zand 20% inklinken? Heb je luchtzand? En een halve tot hele dag is veel te kort, dan heb je niet genoeg water gebruikt. Ik denk eerder dat grond zoveel inklinkt. Mijn ervaring is dat zand ongeveer 1 cm per 10 cm zakt. Zeg dus 10%.

@Kees_B Volgens mij ga je alleen grond toepassen? Als je zand gaat gebruiken kan je net zo goed een trilplaatje huren. Kan je gelijk weer verder. Voor een optimale verdichting dien je wel eerst het zand te vlakken; het liefst gelijk definitief maar dan 1 cm per 10 cm hoger. Als je getrild hebt, hoef je de baan alleen nog af te reien.

Ohw ja, als je gaat trillen, loop dan rondjes van buiten naar binnen. Eventueel herhalen. Grond kan je niet trillen.

[Voor 5% gewijzigd door pjot1 op 29-08-2020 18:18]

• PaPa

PaPa

pjot1 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:07:
[...]

Zand 20% inklinken? Heb je luchtzand? En een halve tot hele dag is veel te kort, dan heb je niet genoeg water gebruikt. Ik denk eerder dat grond zoveel inklinkt. Mijn ervaring is dat zand ongeveer 1 cm per 10 cm zakt. Zeg dus 10%.

@Kees_B Volgens mij ga je alleen grond toepassen? Als je zand gaat gebruiken kan je net zo goed een trilplaatje huren. Kan je gelijk weer verder. Voor een optimale verdichting dien je wel eerst het zand te vlakken; het liefst gelijk definitief maar dan 1 cm per 10 cm hoger. Als je getrild hebt, hoef je de baan alleen nog af te reien.

Ohw ja, als je gaat trillen, loop dan rondjes van buiten naar binnen. Eventueel herhalen. Grond kan je niet trillen.
Je hebt gelijk 20% inklinken is wat ruim, maar beter teveel zand bestellen dan te weinig. Laten liggen inderdaad beter een hele dag (24u) wachten of langer maar in geval van een zandbodem kan het water goed weg en gaat het waarschijnlijk wat vlotter.

• LinuxMan
Vraagje voor de betonpoer-specialisten: wat voor dikte balken kun je goed vastzetten op een betonpoer? Kan een balk te dun zijn?

Ik wil een extra houthok gaan bouwen van douglas. Het staat niet echt in het zicht, maar lelijk hoeft het ook niet te zijn. Wat dikkere balken zien er vaak wel wat mooier uit, maar mijn afkortzaag heeft zo zijn beperkingen qua dikte. Of ik moet met de hand gaan zagen.

De constructie hoeft alleen een golfplaten lessenaarsdak te dragen, dus voor de sterkte is elke balk goed.

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:04
@LinuxMan Ik heb balken van 7 x 7 cm gebruikt (hergebruik van palen van een afgebroken pergola). Daarna wel netjes afgetimmerd met douglas planken en zweeds rabat.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
JBS schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:04:
[...]
Nee, ik snijd mezelf niet, ook bij redelijk doordrukken niet. Wel ontstaat er een 'geultje' in m'n vinger, aangezien het natuurlijk wel een dun randje is waarop je drukt.

Merkwaardig, herkent iemand dit van een nieuwe Bosch, ondanks dat dit een instapmachine is?
Van een maaier hoef je volgens mij niet te verwachten dat de messen net zo scherp als koksmessen zijn, een kantenmaaier maait immers uitstekend met een stukje draad.
Als je verwacht dat de grasmaaiers messen hebben waar Johnny de Boer trots op zou zijn dan kom je bij de meeste maaiers van een koude douche thuis. Onze maaier (destijds gekocht voor iets van 80E) compenseert de (botte) staat van de messen door lawaai te genereren waarbij een peloton straaljagers zich angstig terugtrekt. Het doet vermoeden is dat de 'messen' in elk geval genoeg toeren maken om gras te 'maaien', het feit dat er ook wel degelijk gras in de opvangbak terechtkomt bevestigd dat. Maar scherp zijn de messen zeker niet, als ik hiermee een appel zou moeten snijden eindig ik direct met appelmoes..

• RobNemoo
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 26-09 14:27
Het verschil tussen een, relatief, scherp mes en een bot mes is dat de eerste de grassprieten wel degelijk doorsnijdt, maar het botte mes de grassprieten meetrekt en dan afscheurt. Bij wat warmer weer manifesteert zich dat in een lichte bruine waas over het gras na het maaien. De gerafelde uiteindes van de grassprieten verdrogen snel en kleuren bruin. Een scherp mes heeft dus wel een mooiere grasmat tot gevolg.

Mijn nieuwe Stihl heb ik nu een keer of 5 gebruikt, dus je mag verwachten dat daarvan het mes nog scherp is. Ook daar snij ik me de vingers niet open bij drukken op het mes. Als ik mijn vingers er langs zou halen denk ik wel dat er een snee ontstaat.

Overigens wordt het mes vooral bot van dikkere vegitatie, zoals onkruid, losliggende takjes en dergelijke. Van alleen gras duurt het echt wel lang voordat je en merkbaar botter mes hebt.

• Frogy
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-09 15:23
ik had hier ook last van, toch het mes maar even geslepen (kan heel makkelijk zelf met een haakse slijper), en zag de volgende maaibeurd al gelijk resultaat.

• Shadow_Agent
Even een vraag, ik heb een prachtige blauwe regen in de tuin maar ook een kleine van 10 maanden. Ik wil hem eigenlijk niet weghalen maar begreep dat ze giftig zijn. Nu zijn er een hele hoop planten en bloemen in meer of mindere mate giftig. Hoe erg is het allemaal? Is het aanraken van een blaadje en gelijk problemen of moet je 25 bladeren oppeuzelen om ziek te worden?

Veel wat ik op internet lees is nogal overtrokken in mijn beleving. Voor mijn gevoel een "water is dodelijk!", mits je 6 liter achter elkaar opdrinkt.

Hoe staan jullie hierin?

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:43:
Even een vraag, ik heb een prachtige blauwe regen in de tuin maar ook een kleine van 10 maanden. Ik wil hem eigenlijk niet weghalen maar begreep dat ze giftig zijn. Nu zijn er een hele hoop planten en bloemen in meer of mindere mate giftig. Hoe erg is het allemaal? Is het aanraken van een blaadje en gelijk problemen of moet je 25 bladeren oppeuzelen om ziek te worden?

Veel wat ik op internet lees is nogal overtrokken in mijn beleving. Voor mijn gevoel een "water is dodelijk!", mits je 6 liter achter elkaar opdrinkt.

Hoe staan jullie hierin?
Blauwe regen is toch wel link spul. Wij hadden er 1 in de voortuin ik kan me de waarschuwingen van mijn moeder nog goed herinneren :D
https://www.antigifcentru...n/blauweregen-wisteria-sp

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Giftig indien het sap in je ogen komt of wanneer je delen van de plant op gaat eten. Dus kan een kind er makkelijk bij en gaat het kind er snel op kauwen dan heb je een probleem. Staat de blauwe regen op een afstand en ruim je alles netjes op dan hoeft het geen probleem te zijn.
Er zijn wel meer dingen ontzettend giftig voor kinderen zoals de vaatwastabletten of bestrijdingsmiddelen. Zolang ze er niet bij kunnen is het prima, kunnen ze dat wel dan heb je een probleem.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• LuckyLuke
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:20

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Ik zie door de bomen het bos even niet meer.
Ik heb een huis met een veranda. Hier wil ik graag een plant / boompje onder zetten, voor de leuk en opvulling.
Nu wil ik een " makkelijke plant" die ik af en toe water moet geven. De veranda is overdekt, maar staat wel wind.

Welke plant / boom raden jullie aan hiervoor? Palmboom is leuk , maar vereist best veel aandacht en kan vrij hoog worden, zo hoog is de veranda niet :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• LinuxMan
Shadow_Agent schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 14:43:

Hoe staan jullie hierin?
Ligt erg aan je kind. Eet het alles op / steekt het alles in de mond wat er in de tuin ligt? Dan zou ik oppassen.

Ik heb allerlei zwaar giftige planten in de tuin (taxus, vingerhoedskruid, wolfsmelk, blauwe regen, etc.). De meeste zijn pas giftig als je ze gaat eten. Alleen vingerhoedskruid kan wat jeukende bultjes geven als je huid een stevige aanraking krijgt. Mijn kinderen hebben nooit ergens last van gehad. Maar die staken ook niet alles buiten in de mond (en deze planten had ik ook niet aan de rand van de zandbak staan).

Er gaan meer kinderen dood in het verkeer, in de sloot, in de vijver. Kortom: ik ben het met je eens ;)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
LuckyLuke schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:44:
Ik zie door de bomen het bos even niet meer.
Ik heb een huis met een veranda. Hier wil ik graag een plant / boompje onder zetten, voor de leuk en opvulling.
Nu wil ik een " makkelijke plant" die ik af en toe water moet geven. De veranda is overdekt, maar staat wel wind.

Welke plant / boom raden jullie aan hiervoor? Palmboom is leuk , maar vereist best veel aandacht en kan vrij hoog worden, zo hoog is de veranda niet :)
Hoeveel ruimte heb je? Je hebt veel bomen waarbij de bovenkant op de stam geent is waardoor hij nooit hoger zal groeien. Zo heb ik een Salix Flamingo in de tuin waarvan ik weet dat hij nooit hoger wordt dan de hoogte waarop ik hem gekocht hebt.
En je hebt meer dan genoeg vaste planten en heesters die een bescheiden vorm houden of een beperkte hoogte hebben. Wellicht naar een goede kweker in de buurt gaan? Die hebben daadwerkelijk verstand van de planten die ze verkopen en kunnen je zeker advies geven.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• LuckyLuke
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:20

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Tsurany schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:58:
[...]

Hoeveel ruimte heb je? Je hebt veel bomen waarbij de bovenkant op de stam geent is waardoor hij nooit hoger zal groeien. Zo heb ik een Salix Flamingo in de tuin waarvan ik weet dat hij nooit hoger wordt dan de hoogte waarop ik hem gekocht hebt.
En je hebt meer dan genoeg vaste planten en heesters die een bescheiden vorm houden of een beperkte hoogte hebben. Wellicht naar een goede kweker in de buurt gaan? Die hebben daadwerkelijk verstand van de planten die ze verkopen en kunnen je zeker advies geven.
1 meter breed, 2,5 meter hoog :D

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Tralapo
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
Ik heb een kleine appelboom gekregen, waar inmiddels ook al een paar flinke appels aan groeien. Het is alleen onduidelijk welke soort dit is.

Zijn hier toevallig mensen die daar verstand van hebben? Is dat überhaupt te herkennen aan stam/bladeren?

Twee van de appels krijgen inmiddels een kleine rode waas, de rest is nog helemaal groen. Ik heb even een close up gemaakt van een wat ouder blad, een tak met nieuwe bladeren, de stam en twee appels.

• vanDaal
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 26-09 07:48

vanDaal

-ismeereentje

Heeft iemand hier ervaringen/ideeën voor het snoeien en rechthouden van annabellen? We hebben vlak voor de zomer een border van 50cm hoog gemaakt, maar de annabellen groeiden daar nog flink bovenuit. En na een paar forse regenbuien vielen ze om :(

Dus ik zit nu met de volgende vraagstukken
  1. Snoeien, hoog of laag? We hebben ze afgelopen jaar relatief hoog (30/40cm) gelaten. Daardoor zie je dat zo ook relatief hoog uitlopen. De originele stengels zijn best sterk, maar de uitloop niet; daar zijn ze ook gebroken. Mijn plan is om ze dit jaar eigenlijk een stuk lager (10/20cm) te snoeien
  2. Ondersteuning. De border is dus niet genoeg. Ik heb nu het idee om met behulp van tuinstokken en gaas iets te gaan doen.

[Voor 6% gewijzigd door vanDaal op 02-09-2020 14:59]

• NRJ020
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 22:41
vanDaal schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:58:
Heeft iemand hier ervaringen/ideeën voor het snoeien en rechthouden van annabellen? We hebben vlak voor de zomer een border van 50cm hoog gemaakt, maar de annabellen groeiden daar nog flink bovenuit. En na een paar forse regenbuien vielen ze om :(

Dus ik zit nu met de volgende vraagstukken
  1. Snoeien, hoog of laag? We hebben ze afgelopen jaar relatief hoog (30/40cm) gelaten. Daardoor zie je dat zo ook relatief hoog uitlopen. De originele stengels zijn best sterk, maar de uitloop niet; daar zijn ze ook gebroken. Mijn plan is om ze dit jaar eigenlijk een stuk lager (10/20cm) te snoeien
  2. Ondersteuning. De border is dus niet genoeg. Ik heb nu het idee om met behulp van tuinstokken en gaas iets te gaan doen.
[Afbeelding]
Heb wel is gezien dat mensen gaas horizontaal neerzetten tegen het omvallen. Waar de plant dus doorheen gaat.
Je hebt overigens ook een variant van de Annabelle die minder doorhangt.
Kan je de planten er niet uithalen en ze wat dieper zetten. (Van het najaar?)

Die bak ziet er trouwens goed uit! Wat heb je hiervoor gebruikt om te stucen?

• Kees_B
NRJ020 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:11:
[...]

Je hebt overigens ook een variant van de Annabelle die minder doorhangt.
@vanDaal dat lijkt me de beste oplossing
Wij hebben de Hydrangea paniculata 'Limelight' en deze blijven prima op zichzelf staan.

https://appeltern.nl/nl/t...imhortensia_boerenhortens

PV Output

Pagina: 1 ... 54 55 56 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True