Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 48 49 50 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:10
Hier is het nog niet zo lang geleden over gegaan in dit topic, of bij de buren (link hieronder). Als in: binnen twee weken geleden, als ik me niet vergis. Moet te vinden zijn :)

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
DCNY schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 05:46:
Ik wil een schuurtje bouwen en heb hiervoor douglas houten balken van 9x9 cm. Ik lees her en der dat ik de verbinding moet doen zoals op deze foto

[Afbeelding]

Ziet er mooi uit, maar gaat dit niet enorm ten koste van de sterkte? In principe wordt t op zo’n manier een balk die rust op 4,5cm ipv 9cm.

Wat denken jullie? Is dit een goede oplossing of is er iets beters? Er komen ook nog houten schoren tussen de balken en de staanders. Schuurtje wordt 3x3m.
Hoe wil je het anders doen? Alle balken op elkaar leggen?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
Martinusz schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 08:20:
[...]

De palen inkepen en de balken heel laten. Moet wel passen natuurlijk:
Hmmbob schreef op zondag 8 april 2018 @ 22:13:
Palen inkepen

Je kan er voor kiezen om de 5x15 balken tegen de buitenzijde van de 15x15 paal aan te schroeven. Wij vonden het echter mooier om de palen juist in te kepen, zodat de balken vlak op de paal liggen. Handcirkelzaag, beitels en een multitool zorgen voor een mooie, gladde keep. Bij deze 'lange zijde' hebben we de balkdragers erop geslagen toen de balk nog op de grond lag - dat is toch net effe wat makkelijker ;)

[Voor 8% gewijzigd door Hmmbob op 20-06-2020 09:44]

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Martinusz
  • Nu online
Hmmbob schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 09:44:
[...]

De palen inkepen en de balken heel laten. Moet wel passen natuurlijk:

[...]
Dan zijn de liggers dus dunner, zijn plaatje laat balken zien van gelijke dikte.
Weet niet of dat ook de uiteindelijke situatie is?

• Hmmbob
Martinusz schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 09:54:
[...]

Dan zijn de liggers dus dunner, zijn plaatje laat balken zien van gelijke dikte.
Weet niet of dat ook de uiteindelijke situatie is?
Vandaar ook mijn "moet wel passen" :+

• DCNY
  • Registratie: november 2016
  • Nu online
Martinusz schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 08:20:
[...]

Andere optie is om de balk aan de voorzijde en achterzijde er op te leggen en de dakdragers (balken die van de voorzijde naar de achterzijde lopen) aan de balken te bevestigen met raveeldragers.

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Ik wil een schuurtje bouwen en heb hiervoor douglas houten balken van 9x9 cm. Ik lees her en der dat ik de verbinding moet doen zoals op deze foto

[Afbeelding]

Ziet er mooi uit, maar gaat dit niet enorm ten koste van de sterkte? In principe wordt t op zo’n manier een balk die rust op 4,5cm ipv 9cm.

Wat denken jullie? Is dit een goede oplossing of is er iets beters? Er komen ook nog houten schoren tussen de balken en de staanders. Schuurtje wordt 3x3m.
Wordt idd veel gedaan, constructief gezien zaag je de liggende balk doormidden. Qua zichtwerk is dit imo wel de minst mooie variant.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 08:14

[Afbeelding]

Zou de balken van bovenaf gezien dan liever in 45 graden zagen.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Mijn moerbijen gaan weg en ik vroeg me af of jullie nog tips hadden? Het gaat om een boom in het terras. Ik heb de volgende wensen:
  • Grootte uit de derde klasse
  • Tot op twee meter hoog geen vertakkingen en bladeren
  • Geen vruchten
  • Meter of vijf hoog waarbij de kroon een meter of vijf doorsnede is
  • Goed bij te snoeien als hij de verkeerde kant op groeit
  • Dicht bladerdek
Eigenlijk is de moerbij ideaal maar de vruchten geven teveel overlast. Bij de vruchtloze variant kunnen ze niet garanderen dat er geen vruchten aan komen, dat weerhoud mij er van.

Iemand tips?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA20AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 11:10
Tsurany schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:45:
ik vroeg me af of jullie nog tips hadden?
In de TS staan twee bomenconfigurators, daar kan je al je wensen invullen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• kaboom1555
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 12:27
Mijn Amelanchier Lamarkckii zit nu alweer onder de meeldauw en de blaadjes zien er maar treurig uit. Sommigr vallen zelfs af. Vorig jaar ook al. Ben het eigenlijk zo beu dat ik een vervanger zoek die vroeg in het jaar bloeit zoals de Lamarckii. Dacht miss aan een magnolia. Iemand nog andere tips die niet voor meeldauw vatbaar zijn? Grond is hier een meter ongeveer zwart en dan dieper wordt het geelzand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13:12
kaboom1555 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:27:
Mijn Amelanchier Lamarkckii zit nu alweer onder de meeldauw en de blaadjes zien er maar treurig uit. Sommigr vallen zelfs af. Vorig jaar ook al. Ben het eigenlijk zo beu dat ik een vervanger zoek die vroeg in het jaar bloeit zoals de Lamarckii. Dacht miss aan een magnolia. Iemand nog andere tips die niet voor meeldauw vatbaar zijn? Grond is hier een meter ongeveer zwart en dan dieper wordt het geelzand.
Meeldauw is bijna niet te bestrijden, je kan is kijken naar het krentenboompje Amelanchier alnifolia 'Obelisk'.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Teijgetje
Toch maar even posten, hij is wel erg goedkoop.

Elektrische snoeischaar. (vergelijkbaar model of op Banggood)

Zelf even inschatten of het wat is (voor je).
Een leuke Makita kost wat meer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: april 2010
kaboom1555 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 21:27:
Ik heb nog even na zitten denken maar er is altijd een kans dat meeldauw voorkomt. Als je weer kiest voor een krentenboompje zou ik de soort Amelanchier alnifolia 'Smokey' kiezen, deze is beter resistent tegen meeldauw. Pas op! deze kan het uiteindelijk ook krijgen.

Alle bomen hebben wel last van ziektes of plagen. Ik heb bewust voor meer diversiteit gekozen in de tuin als een het lootje legt is het niet meteen zo kaal: 2x sierpeer leibomen, 2x moeraseik dakbomen, amerikaanse eik bolboom, amberboom, perzisch ijzerhout (erg mooie boom in de herfst), kronkelwilg (snoei ik ieder jaar fors terug), notenboom (is nog klein, dank aan een vogel die de noot heeft laten vallen), esdoorn (zit nog te twijfelen of deze eruit gaat) en hoop struiken/bloemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

In de tuin hebben we een loze driehoek/puntje waar we niet zo goed mee weten wat mee te doen.
De grens tussen tegels en dat stuk was gewoon een opsluitband en ging het over in grind.
Vorig jaar al wat boompjes gepland.
Bij mijn ouders in de polder verkochten ze Hortensia's voor een nette prijs.
Deze afgelopen dagen gehaald en gepland :Y)

Before:

After:

De driehoek valt zo iig al een stuk weg. Komende dagen eens goed kijken hoe nu precies de zon/schaduw daar valt om te kijken of er een mogelijkheid is voor een stuk moestuin.

Zwembad - Braaihok

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 12:48
Wat zijn die hoge planten voor soort?

Hoi :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Shadow_Agent schreef op zondag 21 juni 2020 @ 19:42:
Wat zijn die hoge planten voor soort?
Welke bedoel je? Die 3 boompjes? Dat zijn trompetbomen (catalpa)

Zwembad - Braaihok

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Koffie Ik zou er gewoon een stukje gras van maken.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Dey
  • Registratie: november 2000
Gras bij coniferen lijkt mij geen succes (ik ben geen kenner).
Zelf zou ik er een moestuin en wilde bloementuin van maken voor de vlinders en bijtjes.

[Voor 15% gewijzigd door Dey op 22-06-2020 12:35]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
Maasluip schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:12:
@Koffie Ik zou er gewoon een stukje gras van maken.
Zo te zien is het geen stuk waar hij echt gebruik van wilt maken, waarom dan voor gras kiezen? Dat is relatief onderhoudsgevoelig en vanuit het oogpunt van biodiversiteit zou ik zeker in een tuin die toch al enorm versteend is geen gras plaatsen.

Aan de rand bij de schutting wat hoge planten en dan vooraan een mix van planten die insecten aantrekken. Ver genoeg bij je zwembad vandaan kom geen last te hebben maar wel zeer bevorderlijk voor de natuur.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA20AW + 3x FTXM20N

• synx6
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 12:58
Tsurany schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:44:
[...]

Zo te zien is het geen stuk waar hij echt gebruik van wilt maken, waarom dan voor gras kiezen? Dat is relatief onderhoudsgevoelig en vanuit het oogpunt van biodiversiteit zou ik zeker in een tuin die toch al enorm versteend is geen gras plaatsen.

Aan de rand bij de schutting wat hoge planten en dan vooraan een mix van planten die insecten aantrekken. Ver genoeg bij je zwembad vandaan kom geen last te hebben maar wel zeer bevorderlijk voor de natuur.
Ik zou gaan voor een simpel bordertje en boomschors. Weinig onderhoud.

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 13:16
Dey schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:30:
Gras bij coniferen lijkt mij geen succes (ik ben geen kenner).
Zelf zou ik er een moestuin en wilde bloementuin van maken voor de vlinders en bijtjes.
Gaat bij mij prima hoor :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Wilde bloementuin zou ik ook doen. Twee keer per jaar maaien en dat is het.

Acties:
  • +16Henk 'm!

• kaboom1555
Kijk dat sedum dak eens shinen hiero! 22.4 m2 extra groen (totaal van 4 bergingen) en de insecten zie je gewoon genieten in deze versteende nieuwbouwwijk!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shadow_Agent
Heel mooi @kaboom1555 (y)
Ik heb hier de tuin vol hommels die op de salie en vooral vingerhoedskruid afkomen. Kan daar echt van genieten O+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teijgetje
Zijn er hier ook keverkenners?

Vandaag een kever gezien die ik nooit eerder zag. Ca 6-7 cm lang, fel paars-metallic schilden en smal.
Naar mijn idee een boktor en hij zat in de wilgen.
Toen ik terug kwam met mijn telefoon om een foto te maken was hij weg.
Qua vorm leek hij op deze kever (misschien iets langer en iets smaller), qua kleur meer op deze kever.
Heb een uurtje zitten zoeken maar kan nergens een gelijkende vinden???

En vanmiddag, na wat tuinwerk en het plaatsen van twee ruiten in de serre ipv ondoorzichtig polycarbonaat zodat we meer tuin zien, kwam deze libelle gezellig op mijn hand lunchen.
Altijd al fan geweest van die natuurlijke drones, en het stikt er hier momenteel van.
Deed verder niet moeilijk en peuzelde lekker zijn vliegje op.
Erg grappig om te bekijken, een fototoestel was hij ook niet bang van, wou ook pas na erg aandringen van mijn nagel af.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Waterjuffer, deze houdt vleugels naar achter en een libelle houdt ze opzij/uitgespreid (vergeet je nooit weer)
O-)

[Voor 5% gewijzigd door HyperTrophy op 22-06-2020 23:26]

• Sandeman!
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 08-07 19:15
@Teijgetje Chalybophysis aeneipennis mogelijk? Die kan vrij paars eruit zien.

[Voor 9% gewijzigd door Sandeman! op 22-06-2020 23:39]

• Teijgetje
Ik denk een Lantaarntje (Ischnura Elegans), de algemeenste libel van Nederland.

@Sandeman!
Ah, jij bedoelt die kever...... :9~
Die is dan ver van huis..... ;)
Meer deze kleur, de Psilomastix Friesii Friesii
En de vorm lijkt me goed. Die lijkt wat smaller, en dan met zwarte poten en sprieten.
En ik dacht dat alleen de schilden gekleurd waren, dat de borst en kop dezelfde kleur waren viel me niet op (en ook niet in mijn herinnering).

[Voor 86% gewijzigd door Teijgetje op 22-06-2020 23:54]

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar heeft iemand wel eens kalk voor het gazon (vandaar dat ik de vraag hier stel) op een plat dak gestrooid om opwarming door de zon te verminderen?

• Fantasma7988
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 08:06
Tehh schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:46:
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar heeft iemand wel eens kalk voor het gazon (vandaar dat ik de vraag hier stel) op een plat dak gestrooid om opwarming door de zon te verminderen?
Euhm nee niet op een zwart bitumen dak ,daar voldoet misschien een laag water wel.

Het werd vroeger wel altijd gedaan in de glasbouwteelt om indringende uv straling tegen te gaan .

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006

Joopieboy

Roet = goed

Kalk deden ze vroeger vaak op die glazen koepels om warmte te voorkomen, een ring op/over de afvoer om water te laten staan werkt beter. Of gewoon grind op het dak. :)

I7 9700K 5,1Ghz

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Dank voor de tips mbt het loze puntje in de tuin.
Gras gaat het niet worden, dat was het al voordat we het zwembad bouwde.
voor de volledigheid: dit is de tuin naast ons huis, dus volledig versteend is het niet hoor ;)

Ik neig naar een stukje moestuin en/of wilde bloementuin.

edit: wat meer foto's van de tuin

[Voor 61% gewijzigd door Koffie op 23-06-2020 15:38]

Zwembad - Braaihok

• Tehh
  • Niet online
Joopieboy schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:55:
[...]

Kalk deden ze vroeger vaak op die glazen koepels om warmte te voorkomen, een ring op/over de afvoer om water te laten staan werkt beter. Of gewoon grind op het dak. :)
Er blijft bij ons sowieso wel een laagje water staan, maar dat is bij dergelijke weersomstandigheden altijd van korte duur. Ik weet nog wel een adresje waar ik wat grind kan krijgen, dat is nog wel de moeite van het proberen waard. Het gaat maar om een klein oppervlakte (circa 10m²) een emmertje grind zal het dak vast wel kunnen dragen.

• Fantasma7988
Tehh schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:43:
[...]

Er blijft bij ons sowieso wel een laagje water staan, maar dat is bij dergelijke weersomstandigheden altijd van korte duur. Ik weet nog wel een adresje waar ik wat grind kan krijgen, dat is nog wel de moeite van het proberen waard. Het gaat maar om een klein oppervlakte (circa 10m²) een emmertje grind zal het dak vast wel kunnen dragen.
Je hebt dan wel 400/500 kg nodig hoor 😉en dan wel wit of lichte kleuren gebruiken.
Denk zo uit het hoofd dat 50/70 mm het meest gangbare is.
Te fijn grind gaat anders drijven en verdwijnt in de goot .

Acties:
  • +10Henk 'm!

• skai21
Ik was vandaag het gras aan het maaien, en voor het eerst sinds ik gezaaid en bijgezaaid heb was het een volle, egale en dichte mat 8)

De voortuin wat een volledig nieuwe mat is begint ook dicht te groeien *O* :

• wouter011
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11:48
Iemand ervaring met lava split in borders? Ik zou dit willen leggen tegen het onkruid en bewateren met druppelslang. Ik twijfel nog hoe dik ik de laag zou leggen en of worteldoek nodig is. Is bewateren met druppelslang mogelijk boven worteldoek of houdt dit doek teveel water tegen?

• Ashundi
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 06:53
kaboom1555 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:33:
Kijk dat sedum dak eens shinen hiero! 22.4 m2 extra groen (totaal van 4 bergingen) en de insecten zie je gewoon genieten in deze versteende nieuwbouwwijk!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geweldig!
Is dit een initiatief dat je met de buren hebt gedaan of is dit al vanaf bouw van de woonwijk?

• whoami
  • Laatst online: 08-07 18:09
wouter011 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:58:
Iemand ervaring met lava split in borders? Ik zou dit willen leggen tegen het onkruid en bewateren met druppelslang. Ik twijfel nog hoe dik ik de laag zou leggen en of worteldoek nodig is. Is bewateren met druppelslang mogelijk boven worteldoek of houdt dit doek teveel water tegen?
Lava split niet echt, maar ik heb wel een border waar ik lava meel ingewerkt heb, aangezien dit de bodemstructuur zou verbeteren (leemgrond hier) en ook de grond zou verrijken en daardoor ook de groei van heermoes zou tegen gaan.

Ik heb de worteldoek die ik in mijn borders had liggen allemaal verwijderd. Het is imo niet zo goed voor de grond en de planten. Als je daarbovenop boomschors legt, dan gaat die schors na verloop van tijd gaan verteren, maar kan het niet in de bodem. Bij mij dus gewoon een dikke laag boomschors in de borders :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kaboom1555
Ashundi schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:37:
[...]

Geweldig!
Is dit een initiatief dat je met de buren hebt gedaan of is dit al vanaf bouw van de woonwijk?
Initatief met de buurtjes gedaan, mede door subsidie van de gemeente!

• Martinusz
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel jammer dat het voornamelijk 1 soort is?

Mijn ouders hebben onlangs sedum in de voortaan laten leggen, maar dat ziet er veel meer gemixt uit met verschillende soorten?

• Ravefiend
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:13

Ravefiend

Carpe diem!

Zo heeft mijn pa nog een boompje in zijn tuin staan waarvan 'ie de naam niet meer weer. :)

De blaadjes zien er als volgt uit:

Nog wat meer foto's heb ik op Google Photos staan:
https://photos.app.goo.gl/rncKT9rWpQeAzfW86

Iemand enig idee welke boomsoort dit zou kunnen zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 11:24
Ravefiend schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:13:
Zo heeft mijn pa nog een boompje in zijn tuin staan waarvan 'ie de naam niet meer weer. :)

De blaadjes zien er als volgt uit:
[Afbeelding]

Nog wat meer foto's heb ik op Google Photos staan:
https://photos.app.goo.gl/rncKT9rWpQeAzfW86

Iemand enig idee welke boomsoort dit zou kunnen zijn?
Op plantnet (heeft ook een app) kun je aan de hand van foto's dit soort dingen vaak vrij nauwkeurig opzoeken. Bij jouw foto geeft hij aan: https://identify.plantnet...t/Hibiscus%20syriacus%20L oftewel een tuinhibiscus (altheastruik).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Koffie schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 15:33:
Dank voor de tips mbt het loze puntje in de tuin.
Gras gaat het niet worden, dat was het al voordat we het zwembad bouwde.
voor de volledigheid: dit is de tuin naast ons huis, dus volledig versteend is het niet hoor ;)

Ik neig naar een stukje moestuin en/of wilde bloementuin.

[Afbeelding][Afbeelding]

edit: wat meer foto's van de tuin
We zijn er uit, het word moestuin en wilde bloementuin :)

Moestuin starten over de volle breedte achter de rij hortensia's, en dan 1 tot 2 meter diep oid.
Daarachter komt dan weer een 'driehoek' vrij waar we de wilde bloemen gaan zaaien.

Zwembad - Braaihok

• Prutzertje
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 08:14
Gebeurt in de tuinbouw veel. In de loop van de tijd regent het eraf dus lekker makkelijk voor de zomer. :)

• Ravefiend
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:13

Ravefiend

Carpe diem!

Omni superens schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:12:
[...]
Op plantnet (heeft ook een app) kun je aan de hand van foto's dit soort dingen vaak vrij nauwkeurig opzoeken. Bij jouw foto geeft hij aan: https://identify.plantnet...t/Hibiscus%20syriacus%20L oftewel een tuinhibiscus (altheastruik).
Goeie tip, die app kende ik nog niet! Thx! ;)

• master_JE
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08-07 21:21
Wij hebben onze verhoogde border klaar (45cm hoog), alleen nu moet deze nog gevuld worden met grond.
Alleen heb ik geen idee welke zwarte grond erin moet.
Zelf zat ik te denken aan bemeste tuinaarde, dit omdat we het toch al nodig hebben omdat we het gras opnieuw gaan zaaien en het een paar cm opgehoogd moet worden/vermengen met de kleigrond.

Alleen heb geen idee of dit überhaupt slim is en of het wel goed is voor de planten die er in moeten komen (o.a. Hortensia's).
Wat is jullie ervaring?

• LogiZ5500
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 09:33
master_JE schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:51:
Wij hebben onze verhoogde border klaar (45cm hoog), alleen nu moet deze nog gevuld worden met grond.
Zelf zat ik te denken aan bemeste tuinaarde, dit omdat we het toch al nodig hebben omdat we het gras opnieuw gaan zaaien en het een paar cm opgehoogd moet worden/vermengen met de kleigrond.

Alleen heb geen idee of dit überhaupt slim is en of het wel goed is voor de planten die er in moeten komen (o.a. Hortensia's).
Wat is jullie ervaring?
Ik heb mijn verhoogde borders ook gevuld met bemeste tuinaarde. Planten groeien er goed in! Wel tot de rand vullen, want het klinkt nog flink in! Misschien wel 1/4e hoogte verlies..!

• TVG88
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09:31
LogiZ5500 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:46:
[...]

Ik heb mijn verhoogde borders ook gevuld met bemeste tuinaarde. Planten groeien er goed in! Wel tot de rand vullen, want het klinkt nog flink in! Misschien wel 1/4e hoogte verlies..!
Heb je dat nog vermengd met "gewone" aarde? Of kun je planten direct in de bemeste tuinaarde planten?

• Shadow_Agent
Heb hier de tuin verhoogd met gewone zwarte grond, planten groeien prima :)

[Voor 4% gewijzigd door Shadow_Agent op 24-06-2020 17:22]

• Shadow_Agent
Over apps gesproken: kent iemand een goede app waarin ik bij kan houden welke planten er in de woonkamer en de tuin staan? Liefste met een soort van beschrijving hoe te onderhoudt, weinig water/veel water, schaduw of zon, verzorging etc?

• Teijgetje
Die in de TS voldoen niet?

• whoami
  • Laatst online: 08-07 18:09
master_JE schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:51:

Wat is jullie ervaring?
Hortensia's willen zure grond. Je kan normaal gezien tuingrond kopen die geschikt is voor zuurminnende planten (hydrangea, rhododendron, etc... )

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Ik lees hier net iets over de app "plantnet". Nu vraag ik me af of er ook apps zijn waarbij je een database kan bijhouden met de planten in je tuin. Ik ben eigenlijk opzoek naar een app waarin je kan aangeven welke planten je hebt en die je dan een pushmelding geeft als je je planten kan gaan snoeien. Helemaal ideaal zou zijn als je er je locatie aan kan koppelen en dat de app aan de hand van de weersomstandigheden een melding geeft als het tijd is om je planten water te geven.Wat me ook wel handig lijkt is de mogelijkheid foto's van je eigen planten te uploaden, dat je bijvoorbeeld 1 keer in de 3 maanden een foto maakt en zo kan zie hoe veel en snel je plant groeit.

Bestaat er zo iets?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Teijgetje
@miicker
Staat in de TS.

• Shadow_Agent
Eerlijk gezegd voldoen de apps niet voor dat doel. Daar ben ik namelijk ook naar op zoek

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Teijgetje
TuinSMS is precies wat jullie zoeken lijkt me???
Tot 12 augustus zie ik net, ze stoppen er mee. :(
Mensen denken nog te veel zelf denk ik. >:)
Was/is Zelf je planten invullen, tips krijgen wanneer wat te doen ermee, foto`s uploaden.
Voor een leuk blog met groeiverloop en watergeefalarmen kan je ook Tuin Manager gebruiken (erbij).

Maar misschien zelf iets knutselen waar echt alles wat je maar bedenken kan in zit, en die ook uitrekent wanneer je water moet geven. ;)
Kan je ook gelijk leuk verdienen aan de verkoop van vochtigheidssensoren, want elk stukje tuin heeft natuurlijk zijn eigen microklimaatje.
Gewoon bij elke plant een (wifi)sensor.

Hier begint het een beetje vorm te krijgen wat ik voor ogen had.
De hortensia`s beginnen langzaam allemaal te kleuren. De knotwilgen lopen netjes uit.
En op zich is de kleur roze wel ok qua felheid, ik hoop echter toch dat ze doorkleuren naar rood.
Daar heb ik ze op gekocht. Roze was nooit de bedoeling.

Leuk als je foto`s staat te maken dat er twee karpers van ca 60 cm op hun gemakkie langs komen zwemmen.

En dan zat er een paartje vogels achter op het veld die ik niet thuis kon brengen.
Ik dacht aan ganzen maar die tekening vind ik (nog) niet. De voorste had ook wat rood/rossig op zijn rug bij zijn staart.
En het leek of hij stond te trappelen om wormen te zoeken.
Ik moet toch eens een fatsoenlijke zoom camera kopen. ;) Een Huawei P40 pro plus, of zo.
Maar als iemand een idee heeft wat voor vogels het zijn........
Volgens mij zijn het Nijlganzen/Egyptische ganzen.

Oh, en volgens de buurman had de boktor zwarte poten met witte stippen/gewrichten, een zwarte kop en alleen paars metallic schilden.

[Voor 88% gewijzigd door Teijgetje op 26-06-2020 01:45]

• Tehh
  • Niet online
Teijgetje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:47:
Was/is Zelf je planten invullen, tips krijgen wanneer wat te doen ermee, foto`s uploaden.
Voor een leuk blog met groeiverloop en watergeefalarmen kan je ook Tuin Manager gebruiken (erbij).

Maar misschien zelf iets knutselen waar echt alles wat je maar bedenken kan in zit, en die ook uitrekent wanneer je water moet geven. ;)
Kan je ook gelijk leuk verdienen aan de verkoop van vochtigheidssensoren, want elk stukje tuin heeft natuurlijk zijn eigen microklimaatje.

De hortensia`s beginnen langzaam allemaal te kleuren. De knotwilgen lopen netjes uit.
En op zich is de kleur roze wel ok qua felheid, ik hoop echter toch dat ze doorkleuren naar rood.
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Leuk als je foto`s staat te maken dat er twee karpers van ca 60 cm op hun gemakkie langs komen zwemmen.

En dan zat er een paartje vogels achter op het veld die ik niet thuis kon brengen.
Ik dacht aan ganzen maar die tekening vind ik (nog) niet. De voorste had ook wat rood/rossig op zijn rug bij zijn staart.
Ik moet toch eens een fatsoenlijke zoom camera kopen. ;) Een Huawei P40 pro, of zo.

Oh, en volgens de buurman had de boktor zwarte poten met witte stippen/gewrichten, een zwarte kop en alleen paars metallic schilden.
Ben je niet bang dat wanneer je gaat knotten dat de vallende takken de hortensia's beschadigen?

• Shadow_Agent

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik moet toch eens een fatsoenlijke zoom camera kopen. ;) Een Huawei P40 pro, of zo.

Ik wil mij nergens mee bemoeien maar
spoiler:
wat woon je daar op een schitterende plek _/-\o_ O+

>:)

Voor wat betreft de app: had ik ook aangedacht maar kan geen apps bouwen (denk ik) en geen tijd voor haha. TuinSMS had ik ook bekeken n.a.v. je eerdere bericht maar viel voor mij af inderdaad door de oude app. heb nu MijnTuin.org geïnstalleerd. Ook wel okee :) Water geven app zou voor m;n tuinplanten niet uitmaken maar kan handig zijn voor kamerplanten :)

• idef1x
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 08-07 10:56
ik zie ze niet?? zijn zeker nog jonkies dan :P :+
Maar mooi! Zit er ook aan te denken voor mijn schuurtje, maar moet ik mijn buren wel meekrijgen, want daar zit ie aan vast

• Herkz
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 13:18

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Potverdikkeme, wat een paradijs daar! _/-\o_

5.2 kWp Panasonic HIT Kuro @ SMA, Douche-WTW, Atlantic explorer V4, Panasonic WH-MDC05H3E5

• Teijgetje
Tehh schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:52:
[...]

Ben je niet bang dat wanneer je gaat knotten dat de vallende takken de hortensia's beschadigen?
Dan kan je overal wel bang voor zijn.....overreden worden als je loopt, tegen een muur rijden met de auto, verdrinken in bad, etc. ;)
Maar daar ben je dus zelf bij, zolang je een tak vasthoudt en weggooit, en niet blindelings knipt en alles laat vallen, lijkt me er geen probleem.
De wilgjes/knotten zijn op 1,5 meter hoogte, dat is ook lekker binnen handbereik.
Ze moeten voortaan wel elk jaar gesnoeid om de takken handelbaar te houden.

• Vos
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 11:54

Vos

AFCA

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nijlganzen inderdaad. Die zaten hier 20 meter van mijn huis in een grote boom. Die pikken nesten in van andere vogels en nestelen zich ook in bomen. Erg vreemd gezicht :p. Zaten constant ruzie te maken Kauwen, leuk om te zien :).

• LogiZ5500
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 09:33
TVG88 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:16:
[...]

Heb je dat nog vermengd met "gewone" aarde? Of kun je planten direct in de bemeste tuinaarde planten?
Ik heb het niet vermengd. Deze grond is, dankzij de mest, al ontzettend voeding rijk.
Dus direct in planten :)

• Matadores
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 12:34
Heeft iemand een betonnen regenwaterput in z'n tuin (laten) ingegraven? Met overstort voor infiltratie in tuin of rechtstreeks op riool aangesloten? Welk bedrijf raden jullie aan? Ben mijzelf aan het oriënteren om ook een HWA put te plaatsen in de tuin van ons toekomstige vrijstaande nieuwbouwhuis.

• Shadow_Agent
Matadores schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:04:
Heeft iemand een betonnen regenwaterput in z'n tuin (laten) ingegraven? Met overstort voor infiltratie in tuin of rechtstreeks op riool aangesloten? Welk bedrijf raden jullie aan? Ben mijzelf aan het oriënteren om ook een HWA put te plaatsen in de tuin van ons toekomstige vrijstaande nieuwbouwhuis.
Nee maar ik wil m'n hwa water wel gaan opslaan in regentonnen/vaten :) gewoon omdat het een leuk project is en het bewateren met drinkwater wat zonde is. Bovendien is regenwater natuurlijk veel beter. Maar met een simpel tonnetje van 200 liter kun je niet zoveel. Op YT staan wel genoeg interessante opties als je bijvoorbeeld zoekt op rain water harvesting.

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12:35

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, ik heb 7000 liter, gewoon rechtstreeks op de HWA en het speciaal riool vvor regenwater. We gebruiken hem nog niet, pomp en aansluiten op het huis (we willen het ook gebruiken om de wc te spoelen) kost 1200 euro die we ff ergens anders voor kunnen gebruiken. Door een lokale loodgieter laten doen.

[Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 25-06-2020 22:52]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Tehh
  • Niet online
Nu het toch over HWA gaat, ik zit te denken om de helft van ons dak los te koppelen van de HWA en het water in een grindbak te laten storten met overloop de tuin in. Ik wilde de bak opbouwen door bijv. kratten omwikkeld met doek en daar bovenop een laag grind. Op die manier kan er behoorlijk wat water in de bak lopen voordat de bak 'vol' zit.
In verband met bestaande riolering is de enige plek waar ik dit vrij makkelijk kan realiseren direct tegen het huis aan. Loop ik dan nog risico op vochtproblemen in mijn kruipruimte of vochtdoorslag?

• Shadow_Agent
zonoskar schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:46:
[...]

Ja, ik heb 7000 liter, gewoon rechtstreeks op de HWA en het speciaal riool vvor regenwater. We gebruiken hem nog niet, pomp en aansluiten op het huis (we willen het ook gebruiken om de wc te spoelen) kost 1200 euro die we ff ergens anders voor kunnen gebruiken. Door een lokale loodgieter laten doen.

[Afbeelding]
Nice! :9 Wat betaal je uiteindelijk voor die bak?
Bij de Wildkamp zie ik een 7500 liter bak voor 2100 euro. (https://www.wildkamp.nl/p...deksel-ondergronds/920961) Wordt mij persoonlijk wat te gortig (zeker omdat er nog paar honderd bijkomt aan zaken als filters, buizen, pompen, koppelingen etc. Plus natuurlijk plaatsing/ afvoer grond (eventueel).

Maar wel gaaf!

Even gekeken wat een kuub drinkwater kost: 80 cent :/ Geen wonder dat men onbeperkt tuin gaat sproeien met drinkwater en de WC daarmee doorspoelt. Als er echt op water bezuinigd moet gaan worden, zal de prijs van water omhoog moeten en alternatieven voor beregening/ wc spoelen goedkoper.

• Shadow_Agent
Tehh schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:43:
Nu het toch over HWA gaat, ik zit te denken om de helft van ons dak los te koppelen van de HWA en het water in een grindbak te laten storten met overloop de tuin in. Ik wilde de bak opbouwen door bijv. kratten omwikkeld met doek en daar bovenop een laag grind. Op die manier kan er behoorlijk wat water in de bak lopen voordat de bak 'vol' zit.
In verband met bestaande riolering is de enige plek waar ik dit vrij makkelijk kan realiseren direct tegen het huis aan. Loop ik dan nog risico op vochtproblemen in mijn kruipruimte of vochtdoorslag?
Lijkt mij persoonlijk geen goed plan om direct tegen de kruipruimte (buitenmuur) die kratten te leggen. Het water moet ergens heen vanuit de bak en liever niet in je stenen lijkt mij ;) Hoe groot is je dak trouwens en hoe groot is de bak die je voor ogen hebt? Beide moeten wel op elkaar afgestemd zijn

-edit- kun je nog gemeentelijk subsidie krijgen toevallig voor het ontkoppelen van de HWA?

[Voor 4% gewijzigd door Shadow_Agent op 26-06-2020 11:18]

• Tassadar32
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 06-07 14:38
Shadow_Agent schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:08:
[...]
Even gekeken wat een kuub drinkwater kost: 80 cent :/ Geen wonder dat men onbeperkt tuin gaat sproeien met drinkwater en de WC daarmee doorspoelt. Als er echt op water bezuinigd moet gaan worden, zal de prijs van water omhoog moeten en alternatieven voor beregening/ wc spoelen goedkoper.
Je wil water goedkoop hebben om te drinken (eerste levensbehoefte) maar duur om te sproeien. Helaas kan dat niet allebij.

Wij willen mogelijk een put laten pulsen. Had even wat zitten rekenen en met HWA opslaan in een regenton of ondergrondse opslag zullen we met extra droge zomers niet rondkomen zonder het absurd duur te gaan maken. We hebben nu HWA op infiltratiekratten aangesloten dus dat water gaat toch al de grond in, net zo makkelijk om het weer omhoog te pompen wanneer we het nodig hebben. Moet ook nog een manier vinden om het grasveld water te geven zonder veel verdamping. Zo'n ondergrondse irrigatieslang klinkt als een goed idee icm een robotmaaier maar is natuurlijk wel moeilijker te onderhouden dan een sproeiinstallatie.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

• H12
  • Registratie: november 2013
Tassadar32 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:19:
[...]
Wij willen mogelijk een put laten pulsen. Had even wat zitten rekenen en met HWA opslaan in een regenton of ondergrondse opslag zullen we met extra droge zomers niet rondkomen zonder het absurd duur te gaan maken. We hebben nu HWA op infiltratiekratten aangesloten dus dat water gaat toch al de grond in, net zo makkelijk om het weer omhoog te pompen wanneer we het nodig hebben. Moet ook nog een manier vinden om het grasveld water te geven zonder veel verdamping. Zo'n ondergrondse irrigatieslang klinkt als een goed idee icm een robotmaaier maar is natuurlijk wel moeilijker te onderhouden dan een sproeiinstallatie.
Dit is vrijwel wat wij gedaan hebben, met nog toevoeging van groendak en regentonnen.

Al het water dat van het dak afstroomt gaat infiltratiekratten in, wel met een afstand van 1:1 van het huis/fundering. En diep genoeg zodat het water ook in het 'moedermateriaal' infiltreert.
Onder mijn grasveld heb ik een flexibele drainbuis, omwikkeld met geotextiel, gelegd op 15-20cm diepte. Hier gaat in de droge periode de slang van de bronpomp een tijdje in, ga ik andere dingen doen, en dan ben ik klaar met het gras "sproeien".

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
[...]

Je wil water goedkoop hebben om te drinken (eerste levensbehoefte) maar duur om te sproeien. Helaas kan dat niet allebij.
Natuurlijk kan dat wel. Je betaald nu minder dan een euro per 1000 liter. Voor een euro kan een persoon dus een heel jaar lang elke dag ruim twee liter water drinken. Gooi die prijs tien keer over de kop en je kan voor 10 euro een heel jaar lang twee liter water per dag drinken. Je echte eerste levensbehoefte kost dus vrijwel niks.

Het gros van het water wordt echter gebruikt in de wasmachine (~50 liter per wasbeurt), vaatwasser (~15 liter per wasbeurt) en het douchen (~80 liter per douchebeurt van 8 minuten). Maar zelfs dat is qua kosten verwaarloosbaar. Een gemiddeld persoon verbruikt ongeveer 50.000 liter per jaar, dat is omgerekend 50 euro per jaar. Een groot deel daarvan is luxe te noemen omdat een douchebeurt makkelijk een stuk korter kan en er genoeg waterbesparende maatregelen genomen kunnen worden. Die prijs kan dus makkelijk verdubbeld worden zonder dat mensen echt in de problemen komen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
[...]

Dat kan wel als je een getrapt tarief introduceert. Vanaf een aantal m³ maak je het duurder. Helaas wil je eigenlijk vooral dat mensen het regenwater van hun dak opvangen en liefst laten infiltreren. Als iedereen grondwater gaat gebruiken dan zakt de grondwaterstand ook gewoon.

In Vlaanderen is een regenwaterput met infiltratie verplicht bij nieuwbouw of grondige renovatie. Dat is goed want het is eigenlijk niet rendabel maar wel nuttig. Alleen jammer dat de rest van het waterbeleid bedroevend is. Zo las ik nog net een artikel waar een gemeente trots was dat een nieuwbouwwijk het regenwater in een wadi laat infiltreren. Zou eigenlijk veel meer moeten gebeuren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12:35

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij de Wildkamp zie ik een 7500 liter bak voor 2100 euro. (https://www.wildkamp.nl/p...deksel-ondergronds/920961) Wordt mij persoonlijk wat te gortig (zeker omdat er nog paar honderd bijkomt aan zaken als filters, buizen, pompen, koppelingen etc. Plus natuurlijk plaatsing/ afvoer grond (eventueel).
De bak zelf was 800 euro. En het aansluiten weet ik niet meer, dat zat verrekend in de HWA installatie. We hebben een dealtje gemaakt met een lokale grondboer, hij mocht het geel zand houden wat uit het gat kwam en ik meen dat we nog 200 euro bij moesten leggen. Maar voor 2100 voor alleen de betonnen bak zou ik ook nog een paar keer nadenken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

:D

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Tehh
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:16:
[...]

Lijkt mij persoonlijk geen goed plan om direct tegen de kruipruimte (buitenmuur) die kratten te leggen. Het water moet ergens heen vanuit de bak en liever niet in je stenen lijkt mij ;) Hoe groot is je dak trouwens en hoe groot is de bak die je voor ogen hebt? Beide moeten wel op elkaar afgestemd zijn

-edit- kun je nog gemeentelijk subsidie krijgen toevallig voor het ontkoppelen van de HWA?
Ik had al zo'n vermoeden dat direct naast het huis niet de beste plek was. Maar dat is nu eenmaal de makkelijkste plek voor zo'n bak. Ik zou natuurlijk ook infiltratiekratten in de tuin kunnen plaatsen, maar dan moet ik de hele tuin weer overhoop halen en alles is net lekker dichtgegroeid.
Het zou gaan om het dak aan de voorzijde van ons huis (standaard 2o1k), de bak is circa 1 bij 6 (dus ongeveer de hele breedte van het huis). En dan had ik gedacht om circa 50-60 cm diep te graven, eerst kratten en dan nog grind.
Subsidie is bij ons wel te krijgen, € 8,- per m². Als we al onze HWA afkoppelen (ruim 100m² dakoppervlak) dan krijgen we dus zo'n € 800 subsidie. Daarvoor moeten we 2.200 liter kunnen bergen.
Alleen al voor een tank met een dergelijke capaciteit ben je >1,5k kwijt, en dan moeten we dus ook al onze HWA van het riool ontkoppelen, naar die bak leiden en weer netjes de bestrating afwerken. Dat kost ons na subsidie zeker 3k en dat is mij toch nog wel iets te gortig.
Alleen de voorkant van het schuine dak afkoppelen kost in verhouding misschien wel meer omdat we dan geen subsidie kunnen krijgen, maar een paar honderd euro kunnen we 'makkelijk' missen. Een paar duizend is een ander verhaal.

• MarB2020
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 02-07 20:37
Weet iemand of ik een schuur van geimpregneerd hout (circa 4 jaar oud) met weer vlekken kan beitsen met een dekkende kleur (zwart)? moet ik dan ook eerst de weervlekken behandelen of kan ik het licht schuren en dan beitsen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
MarB2020 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:39:
Weet iemand of ik een schuur van geimpregneerd hout (circa 4 jaar oud) met weer vlekken kan beitsen met een dekkende kleur (zwart)? moet ik dan ook eerst de weervlekken behandelen of kan ik het licht schuren en dan beitsen?
Ik zou het eerst behandelen inderdaad en daarna pas in de kleur beitsen.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Sturgeon22
  • Registratie: april 2017
  • Nu online
[...]Moet ook nog een manier vinden om het grasveld water te geven zonder veel verdamping. Zo'n ondergrondse irrigatieslang klinkt als een goed idee icm een robotmaaier maar is natuurlijk wel moeilijker te onderhouden dan een sproeiinstallatie.
Wij hebben de sproeiers en druppelslangen aangesloten op een sproeicomputer en sproeien 's nachts, dan is verdamping aardig beperkt.

Met betrekking tot de betonnen regenputten, die zijn in Belgie een stuk voordeliger omdat ze daar verplicht worden toegepast en dus veel vaker worden verkocht. 2 jaar geleden kon je voor 300 euro nog een 2m3 tank kopen in NL voor 300 euro, dus kost nu bijna het dubbele: https://www.pvc-handel.nl...regenwaterput-incl-mangat

In BE kon ik toen een kale betonnen tank van 3m3 kopen voor 169 euro ex btw. Nadeel was dat transport zelf geregeld moest worden. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan, omdat het met alle bijkomende kosten toch wel een stuk duurder is en de 3m3 veel te weinig is om de tuin te kunnen sproeien tijdens een drogere periode. Daarnaast was ik op dat moment te druk met de bouw van het huis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• skai21
Sturgeon22 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:13:
[...]

Wij hebben de sproeiers en druppelslangen aangesloten op een sproeicomputer en sproeien 's nachts, dan is verdamping aardig beperkt.

Met betrekking tot de betonnen regenputten, die zijn in Belgie een stuk voordeliger omdat ze daar verplicht worden toegepast en dus veel vaker worden verkocht. 2 jaar geleden kon je voor 300 euro nog een 2m3 tank kopen in NL voor 300 euro, dus kost nu bijna het dubbele: https://www.pvc-handel.nl...regenwaterput-incl-mangat

In BE kon ik toen een kale betonnen tank van 3m3 kopen voor 169 euro ex btw. Nadeel was dat transport zelf geregeld moest worden. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan, omdat het met alle bijkomende kosten toch wel een stuk duurder is en de 3m3 veel te weinig is om de tuin te kunnen sproeien tijdens een drogere periode. Daarnaast was ik op dat moment te druk met de bouw van het huis.
Met laat op de avond / in de nacht sproeien voorkom je behoorlijk wat verdamping inderdaad, echter is er bij sommige grondsoorten dan wel meer kans op schimmelvorming. Bij mij kan het ook prima, ik doe het laat op de avond.
Maar heel vroeg in de ochtend is eigenlijk het beste O-) Je sproeit dan nog voor het te heet is voor verdamping, en laat de grond niet nat de hele nacht liggen.
Echter wil ik niet extra vroeg op staan om te beregen. Binnenkort ga ik mijn kleppen ook voorzien van sturing, waardoor ik het automatisch wel kan :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Over regenwaterput, dit is ook wel een interessant filmpje: Duurzame energie #13 Bespaar 45.000 liter drinkwater per jaar!!

[Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 26-06-2020 15:54]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Teijgetje

Wordt mij persoonlijk wat te gortig (zeker omdat er nog paar honderd bijkomt aan zaken als filters, buizen, pompen, koppelingen etc. Plus natuurlijk plaatsing/ afvoer grond (eventueel).

Maar wel gaaf!

Even gekeken wat een kuub drinkwater kost: 80 cent :/
Je kan ook een IBC container ingraven, of een paar en koppelen, met frame en al desnoods zou ik doen, 1000 liter heb je al voor 45, 35 of 20 euro.
Dat verrot ook niet meer. (De container dan, het frame duurt wel even en geeft stevigheid als je er iets op maakt zodat je er overheen kan lopen).
@Tehh 2200 3000 liter opslag kost je dus 60 euro als je C-keus neemt. Die kan je naast je muur ingraven en schakelen, en een overloop elders maken waardoor je muur niet nat wordt. Hou je 740 euro (of 695 als je de B`s zelf spoelt of 665 als je schone A`s neemt) over voor aanpassingen etc.
MarB2020 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:39:
Als je geïmpregneerde hout schoon is dan kan je het overschilderen, vaak komen er zouten op te staan die je er eerst af moet wassen.
Dus even goed met een reiniger (bv Universol) schrobben, goed laten drogen en licht opschuren, is genoeg.
De weerplekken hoef je er niet uit te halen gezien je met een dekkende beits gaat schilderen, dat zou je beter wel doen bij een transparante kleurbeits om geen vlekken te zien in de kleuring.

[Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 26-06-2020 20:28]

• Shadow_Agent
Teijgetje schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:15:
[...]

Je kan ook een IBC container ingraven, of een paar en koppelen, met frame en al desnoods zou ik doen, 1000 liter heb je al voor 45, 35 of 20 euro.
Dat verrot ook niet meer. (De container dan, het frame duurt wel even en geeft stevigheid als je er iets op maakt zodat je er overheen kan lopen).
.
Ja daar zit ik ook aan te denken. Naast de woning ligt nu een straatje naar achteren, heb genoeg ruimte om meerdere ibc's achter elkaar te plaatsen. Wel een langere termijn project haha. We wonen er nog niet eens, heb nu een 200 liter ton voor m'n tuintje, dat kan prima nu, straks niet meer denk ik. Dan heb ik meer nodig :P het si echt hobbymatig en enkel voor de tuin. Ik zou overigens geen IBC vaten kopen die vol hebben gezeten met olieachtige substanties. Krijg je lastig schoon, kun je beter schone vaten aanschaffen

Is er ook ergens een centraal wateropslag topic trouwens? Heb het idee dat het hier wat offtopic is O-)

@ThinkPad interessant filmpje! Toch gaaf om te hebben, al zijn mij de investeringen te groot.

• Teijgetje
Shadow_Agent schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:01:
Ik zou overigens geen IBC vaten kopen die vol hebben gezeten met olieachtige substanties. Krijg je lastig schoon, kun je beter schone vaten aanschaffen

Is er ook ergens een centraal wateropslag topic trouwens? Heb het idee dat het hier wat offtopic is O-)
IBC containers voor olie/diesel zijn anders, en iets duurder.
De witte A-keus van 45 euro is al schoongemaakt.

Regentonnen horen natuurlijk wel bij de tuin. :)
Maar alles over de centrale wateropslag staat hier. ;)

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 09:01
Nu het toch gaat over wateropslag en zo, heeft iemand enig idee hoeveel water er nog van een sedumdak af komt? Ik heb het idee dat een behoorlijk deel al verdampt, of wordt opgenomen, voordat het het riool in kan spoelen. We hebben een groendak op het platte dak van een schuur van ongeveer 10 m2 en ik vraag mij af of het zin heeft/nuttig kan zijn om daar aan de afvoer nog een regenton aan te koppelen. (En hoe groot dan een logische grootte is, zodat de ton niet maar half vol raakt...)

Acties:
  • +15Henk 'm!

• Fantasma7988
Niet zo een heerlijk stukje als @Teijgetje maar ons eigen paradijsje.

Mocht iemand zo een grote kunstof tank van wildkamp willen stuur mij dan even een pb.
Ik krijg namelijk 20/30 procent korting dus kan altijd een prijs aanvragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shadow_Agent
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:19:
Nu het toch gaat over wateropslag en zo, heeft iemand enig idee hoeveel water er nog van een sedumdak af komt? Ik heb het idee dat een behoorlijk deel al verdampt, of wordt opgenomen, voordat het het riool in kan spoelen. We hebben een groendak op het platte dak van een schuur van ongeveer 10 m2 en ik vraag mij af of het zin heeft/nuttig kan zijn om daar aan de afvoer nog een regenton aan te koppelen. (En hoe groot dan een logische grootte is, zodat de ton niet maar half vol raakt...)
Geen idee eerlijk gezegd maar wat maakt het uit of je regenton maar half vol geraakt? :) Verschil tussen 100 en 200 liter valt ook wel mee qua prijs volgens mij. Persoonlijk zou ik zeker voor een 200 gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

Shadow_Agent schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:59:
[...]

Geen idee eerlijk gezegd maar wat maakt het uit of je regenton maar half vol geraakt? :) Verschil tussen 100 en 200 liter valt ook wel mee qua prijs volgens mij. Persoonlijk zou ik zeker voor een 200 gaan.
De voornaamste factor is de ruimte die je hebt en in mindere mate hoeveel water je gebruikt/wat voor periode je wil overbruggen. Afhankelijk van het prijsverschil zou ik eerder voor groter gaan dan kleiner. Zeker met nu langere periodes droogte maar ook omdat het eigenlijk geen kwaad kan als je de ruimte hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dat is het punt dus, de ruimte. Een kleine ton kunnen we sowieso wel plaatsen, als dat zin heeft. Maar voor een grote moeten we concessies doen. Als er van zo'n klein dakje, waar ook nog eens een groendak op ligt, toch niet zo veel water zou komen, dan zou het jammer zijn als we een 'onhandig' grote waterton kopen terwijl die maar half vol raakt. (Of als er sowieso nauwelijks water vanaf zou komen, dan zou ook een kleine ton misschien overbodig zijn.)

In het verlengde daarvan, als dit dakje weinig water oplevert, dan zouden we eventueel bij ons huis zelf ook een regenton kunnen zetten. Maar daar hebben we eigenlijk geen ruimte voor, tenzij we de tuin ingrijpend omgooien. (Of een heel dure smalle nemen.) Vandaar de stiekeme wens dat het schuurdak genoeg water voor een kleine ton geeft 🙂.

Wij gebruiken overigens niet heel veel water, we vinden dat de tuin het vooral zelf moet zien te redden. En de grond houdt ook lang water vast, scheelt ook. Maar toch is er af en toe de wens van regenwater (bv bij nieuwe planten/zaaigoed en kamerplanten). Of soms bij echt lange droge periodes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shadow_Agent
Ik ben ook van "laat de natuur het zelf maar regelen", kunnen prima een weekje of twee zonder water. Ik gebruik het met name voor de plant in potten. Heb een grote emmer waar ik ze in onderdompel. Goed laten zuigen voor een kwartier en dan kunnen ze er weer een dag of 2 tegenaan on de volle zon :P

• Teijgetje
[b]Rubbergrover1 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:22:dan zou het jammer zijn als we een 'onhandig' grote waterton kopen terwijl die maar half vol raakt. (Of als er sowieso nauwelijks water vanaf zou komen, dan zou ook een kleine ton misschien overbodig zijn.)

In het verlengde daarvan, als dit dakje weinig water oplevert,
Dat hangt natuurlijk gewoon af van hoeveel (en hoe vaak) het regent.
Niet van hoeveel je sedum vasthoudt want dat is maar beperkt tot een x aantal liters.
Een grote opslag kan dan ook best wel snel volgeregent zijn.

[Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 27-06-2020 18:15]

• GeeMoney
  • Nu online
Mijn nieuwe gazon ligt nu precies 8 dagen en had dus gelijk een vuurdoop te pakken met het weer :).
Volgens mij goed gegaan door erg veel te sproeien. Nu valt mij alleen op dat ik her en der wat lichtere plukken zie staan en volgens mij is dat een beetje “wildgras/straatgras” en moet ik dat eruit halen?

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fantasma7988
GeeMoney schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:18:
Mijn nieuwe gazon ligt nu precies 8 dagen en had dus gelijk een vuurdoop te pakken met het weer :).
Volgens mij goed gegaan door erg veel te sproeien. Nu valt mij alleen op dat ik her en der wat lichtere plukken zie staan en volgens mij is dat een beetje “wildgras/straatgras” en moet ik dat eruit halen?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja dat is straat gras , er zijn duizend soorten gras en vogels en de wind zullen de zaden van het straat gras toch weer bij je in het gazon brengen.
Of te wel je krijgt dit er nooit uit zonder dat je dagelijks gaat lopen plukken.
Zelf houd ik mijn gazon kort 3/4 cm en voorkom dan verdere verspreiding door de tuin maar tussen het gras laat ik het zitten.

Voornamelijk omdat ons nederlands siergras altijd bestaat uit roodzwenk , Engels raaigras en veldbeem en deze zijn nog wel eens gevoelig voor rooddraad (schimmel met roze topjes) en herfst schimmel .
Straatgras is resistent tegen deze schimmels waardoor ik er dus minder last van heb .

En door het siergras gezond te houden door te bemesten,kalken en veel beluchten is de kans op onkruid of overdadig veel straatgras beperkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
Teijgetje schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:11:
[...]

Dat hangt natuurlijk gewoon af van hoeveel (en hoe vaak) het regent.
Niet van hoeveel je sedum vasthoudt want dat is maar beperkt tot een x aantal liters.
Een grote opslag kan dan ook best wel snel volgeregent zijn.
Uiteraard. Maar de vraag is dan hoeveel er normaal gesproken nog van zo'n sedumdak af komt. Ik kan mij namelijk voorstellen dat bij een gewoon buitje het meeste water in eerste instantie door het dak zal worden opgenomen en er dus weinig van het dak af komt, terwijl bij een gewoon dak iedere liter rechtstreeks door de regenpijp gaat. En dat er dus vooral bij stortbuien en lange natte periodes veel water van het dak af komt. Maar misschien dat ik dat fout denk, vandaar mijn vraag.

Maar als ik het zo bekijk lijkt het er op dat een regenton ook bij een relatief klein dakje, waar ook nog een groendak op ligt, dus nog wel nut heeft. Dat is prettig om te lezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yell0
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 08-07 23:02
Lijkt me niet zo heel moeilijk om te testen toch? HWA even omleiden naar een emmer, goede regenbui afwachten en de inhoud van de emmer vergelijken met de regenmeter? Dan kan je een goede inschatting maken of het de moeite waard is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rubbergrover1
Nou, dat valt dus een beetje tegen. Dat betekent namelijk dat ik die HWA min of meer zou moeten doorzagen en slopen, wat ik liever niet zou willen doen als het niet nodig zou zijn. Ik dacht, misschien zijn er hier wel mensen die al ervaring hebben met een klein groendak plus regenton. Dat er bijvoorbeeld al meteen iemand zou zijn met spijt vanwege de te grote of juist te kleine regenton.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teijgetje
@Rubbergrover1

Hemelwaterafvoer zit meestal los in elkaar, pvc is niet gelijmd en zink wordt meestal gekneld. Als het iets lekt is dat namelijk geen probleem, het regent dan toch.
Een stuk buis er tussenuit halen moet dus wel kunnen, ergens.

Hoeveel water zit er in een groendak?

Het ligt dus aan je substraatlaag, welke afhankelijk is van het soort beplanting, die zal water vasthouden. De (vet)plantjes in eerste instantie zelf niet, die bufferen pas nadat ze het vocht op kunnen nemen, maar dus niet tijdens een bui.
1 cm substraat is 10 l/m². Het substraat zal door opnemen van water iets uitzetten zodat meer water opgenomen kan dan die 10 l/cm. Dat is dus substraatafhankelijk.
Na jaren zal de laagdikte iets toenemen doordat blad verteerd en opgenomen wordt in de "bodem" en het wortelpakket toeneemt.
En natuurlijk ligt het ook aan de drainage hoeveel water weg kan stromen.
Maar zoals bij een basis begroeid dak gesproken wordt van 32-150 liter /m² wateropslag ligt dat geheel aan de substraatlaag die gebruikt is. Ze hebben het namelijk ook over dat zo`n dak in verzadigde toestand max 60kg/m² weegt. Dan zit er dus minder dan 60 liter in voordat water wegloopt de ton in.

Ik neem aan dat je zelf er bij was en weet hoe je dak is opgebouwd. Een rekensom moet dus mogelijk zijn, of even vragen aan degene die het aangelegd/geleverd heeft.

En qua ruimte zijn er ook rechthoekige regentonnen, bijv 300 liter bij Hornbach

[Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 28-06-2020 09:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online
Ik weet nog zeker of mijn vraag in dit topic of in het klussen topic moet maar ik probeer het eerst hier =)

Wij willen een regenton aansluiten op een zinken regenpijp. De regenton die we op het oog hebben is zo'n plastic versie met plantenbak in de deksel.

Zou iemand mij tips kunnen geven hoe ik de regenton het beste aan de regenpijp kan aansluiten. Met plastic heb je namelijk meer keus in vulautomaten met een winterstand.

Voor zink heb je een klep versie (zonder overloop beveiliging voor als de ton leeg is) bijvoorbeeld https://www.dakgootvoorde...fdCBGo1lmUOxoCbK0QAvD_BwE

Een vaste aansluiting die je in de winter niet kunt afkoppelen? https://www.zinkbouwmarkt...-5faUnkKCNPRoCVVYQAvD_BwE

Of een afsluitbare maar die vangt denk ik een stuk minder water op doordat hij maar een klein gebied aan de binnenkant van de regenpijp kan opvangen? https://www.westfalia.eu/...utm_campaign=Affiliate+NL

Hoe zouden of hebben jullie dit opgelost? Ik neig naar optie 2 de vaste aansluiting en die in de winter als het vriest met een losse dop afdichten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 12:34
Heb er nog eens over nagedacht en een Wadi zou ook een goed alternatief zou kunnen zijn. Daarbij zou ik om de tuin de besproeien een grondwaterput kunnen laten slaan. Dit samen scheelt behoorlijk wat geld wat ik weer voor andere tuinmaterialen kan gebruiken. Heeft iemand ervaring hiermee?
Pagina: 1 ... 48 49 50 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True