Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 47 ... 50 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13:12
Wackmack schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:25:
[...]
Zijn er Tweakers die het gras helemaal niet maaien?
Op zicht is het mooier als je er een wilde bloemen veld/gras van maakt dan alleen onkruid met gras. Mijn voortuin is ook meer een onderhouden bewuste verwilderde tuin, ik verwijder niet alles wat komt aanwaaien. Sommige bloemetjes zijn te mooi om als onkruid te zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:10
Daar zou ik nog over willen nadenken als niet het enige wat hier opkomt paardenbloemen zouden zijn }:O

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 08-07 21:37
Ingelogd schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:04:
[...]

Op zicht is het mooier als je er een wilde bloemen veld/gras van maakt dan alleen onkruid met gras. Mijn voortuin is ook meer een onderhouden bewuste verwilderde tuin, ik verwijder niet alles wat komt aanwaaien. Sommige bloemetjes zijn te mooi om als onkruid te zien.
Klinkt goed, even inlezen hoe hoog het wordt. Is wel handig als de kinderen in / op het gras kunnen blijven spelen. De hoog op een mooi grasveld heb ik op gegeven. Zoveel liefde gegeven, kalk, mest, verticuteren, enz. Onkruid komt en groeit te snel. Had de robotmaaier op iedere dag staan maar als nog te veel onkruid.

Acties:
  • +35Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Nou onze tuin is helemaal af (op wat kleine dingen qua aankleding na) :)

Hopelijk houden jullie van een lange post met veel foto's. Afbeeldingen kun je vergroten.

Eerst maar even laten zien hoe de tuin was. Hierop is de border goed te zien die ik ongeveer een jaar geleden heb aangelegd. Eigenlijk zonde, maar toen wisten we nog niet dat we zo 'snel' de hele tuin wilde doen.

Als de hovenier de tuin leeg zou maken zou dit ruim €1000,- kosten. Dat vind ik een behoorlijke smak geld voor iets wat je ook prima zelf kunt doen. Het enige nadeel is dat het toch flink veel werk is, maar ook dat je dan een container moet huren (á +-€300,-). Toen besloten om de tuin op marktplaats te zetten. Gratis op te halen, maar wel zelf er uit halen. Na +- 1 week kreeg ik een reactie van iemand. Daarmee afgesproken dat ze de tuin 3 weken voor de hovenier zou beginnen kwamen ophalen. Ik heb drie weken aangehouden zodat ik voldoende tijd zou hebben om toch nog een container te huren en het zelf te doen in het geval dat het niet door zou gaan. Ook had ik nog wat tijd nodig om de verlichting te vervangen.

Zoals afgesproken kwamen ze de tuin gelukkig ophalen. 4 man sterk. Ze hebben de tuin er in +- 2 uur helemaal uit gekregen. Ik was blij dat ik het werk niet heb hoeven doen, en zij waren blij met de tuin :)

Toen ben ik de verlichting gaan vervangen. We wilden graag spotjes die omlaag schijnen. Ik wilde graag dat ik ze kon aansluiten op mijn bestaande Philips Hue lampen. Omdat de Philips Hue buitenverlichting vrij prijzig is hebben we spotjes voor €20 p.s. bij de Gamma gehaald en hier vervolgen Hue GU10 color lampen in gezet. Dat scheelde aanzienlijk in prijs.

Ik heb de oude verlichting weggehaald, grondkabels vervangen (er was een grondkabel zonder buitenmantel gebruikt). Ook heb ik de lasdozen die boven de grond zaten vervangen met grondmoffen.

Ik had wat stoepkrijt spray liggen die ik toch nooit ga gebruiken, daarmee heb ik puur om onszelf een beetje een beeld van de afmetingen te geven afgetekend wat de indeling zou worden.

Een paar dagen later begon de hovenier. Hij heeft eerst een bed gemaakt voor de vlonder en dat goed aan getrild. Daar heeft hij stoeptegels op gelegd en daaroverheen ligt worteldoek. Daarop leunen de dragers van de vlonderplanken.

Hij kwam de eerste dag net 1 of 2 planken te kort om de vlonder helemaal af te maken. Hij heeft daarna de vlonder afgemaakt en is toen begonnen met het terras onder de overkapping. Hiervoor hebben we gekozen voor keramische tegels van 60*60 cm. Deze tegels zijn gevoegd waardoor er ook geen onkruid meer tussen kan groeien.

Inmiddels heeft hij ook de opsluitbanden geleverd gekregen en de stenen voor de verhoogde plantenbak/border.

De stenen voor de borders waren goedgekeurd. Toen kwam de loungeset binnen die nog zo'n 2 weken in onze huiskamer zou staan ... Ook goedgekeurd (zonder dat hij hem überhaupt gezien heeft :P )

Toen is hij de borders gaan aanleggen. Waar ik vorig jaar een hele dag nodig had voor 1 kleine border heeft hij op een halve dag een grote en een kleine border gemaakt... :)

Toen begon hij aan het pad. Hierbij hadden we voor dikformaat klinkers gekozen. We hadden eigenlijk voor ongetrommelde klinkers gekozen, maar helaas waren die zeer lastig leverbaar, dus toen voor deze gekozen.

Toen heeft hij het gras gelegd, zond gestrooid over het pad en de plantenbakken gevuld met grond. Daarmee zat het werk van de hovenier er op.

Helaas begon toen het 'vlondergezeik'. Als ik dit had geweten dan had ik de vlonder meteen na het plaatsen in de olie gezet. Maar helaas. Wat me al was opgevallen aan de vlonder was dat er op 1 plek drie dagen lang een vierkant doosje stond. Na die drie dagen zag je precies waar die gestaan had, de rest van de vlonder was namelijk in drie dagen(!) al dusdanig verkleurd dat je de afdruk van die doos zag. Ook zaten er wat zwarte strepen op (geen idee hoe die er kwamen) en waren er een aantal voetafdrukken zichtbaar. Er zaten ook nog strepen op waar de hovenier had afgetekend.

De zijkant van de vlonder was er het ergst aan toe. De hovenier heeft donker zand gebruikt voor het pad. Het heeft toen heel hard geregend en het zand is tegen de vlonder aan gespetterd. De donkere kleur is helemaal in de vlonder getrokken. Hier zie je hoe het er uit zag:

Ik heb toen van alles geprobeerd. Eerst met water en flink schrobben. Toen heb ik HG hardhout krachtreiniger gebruikt, dat werkte niet, toen heb ik HORNBACH Houtreiniger en WPC reiniger gebruikt, ook dat had geen effect. Toen heb ik het met de hogedrukspuit geprobeerd, ook dat werkte niet.. Toen op advies van de hovenier ben ik gaan schuren, dat verbeterde het iets, maar had niet het gewenste effect. Toen heb ik maar besloten om de hele vlonder te gaan schuren en in bangkirai olie te zetten. Die olie maakt de vlonder wat donkerder, waardoor de donkere zijkant minder opvalt. Dat resulteerde vervolgens in de volgende aankoop:

Helaas heb ik van het schuren en het oliën niet echt foto's gemaakt. Afgelopen vrijdag heb ik de vlonder helemaal geschuurd en in de eerste laag olie gezet. Gister heb ik hem in de tweede laag olie gezet. Daarna zijn we planten gaan kopen en heb ik de planten in de bakken gezet. Zie hier de laatste foto's incl. eindresultaat:

Vandaag de nieuwe loungeset op de vlonder geplaatst nadat de olie voldoende in de vlonder was ingetrokken:

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 10:15
marc1111 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:54:
[Afbeelding]

Onze (witte) Toscaanse jasmijn wordt geel van blad.
Zie online vooral meldingen van rood blad. Komt dit gelige blad door te weinig vocht, te weinig grond of iets anders?
Zijn wel knoppen in gekomen maar nog geen bloemen.
Inmiddels na de afgelopen weken wat overvloed aan regen trekt hij gelukkig weer mooi groen bij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 13:37
Wij hebben een Toscaanse Jasmijn tegen een pergola aangroeien, ongeveer 2 meter hoog, nu willen we deze verplaatsen naar een andere pergola. Wanneer kunnen we dit t beste doen? En is t verstandig de Toscaanse Jasmijn terug te snoeien of kan ie in zn geheel verplaatst worden? Hij gaat van volle grond naar volle grond.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Py.
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
Vraagjes voor de kenners hier: welk onkruid komt er tussen de houtsnippers en de tijm bovenin door (de sprietjes zijn ui):
http://paladijn.nhlrebel.com/twk/onkruid.jpg

Een van onze aardbeiplanten is compleet aangevreten op het blad, is deze nog te redden?
http://paladijn.nhlrebel.com/twk/aardbei-blad.jpg
We verplaatsen de plant om te voorkomen dat de andere ook aangetest wordt.

De prunus avium kordia die we eerder dit jaar geplant hebben heeft nogal last van bruine bladeren, is dat omdat deze te weinig water krijgt? Zit in een stuk potaarde, maar is omringt door klei:
http://paladijn.nhlrebel.com/twk/kordia.jpg
Let niet teveel op het onkruid achterin de tuin en rondom de 1m2 bak. Dat pakken we de komende maand aan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 13:16
Teijgetje schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:36:
[...]

Het is gewoon wat je mooi vind, hoe langer je het zonder maaien laat groeien, hoe bolliger het veld er uit zal zien. En hoe meer onkruid zich nestelt.
Met regelmatig maaien put je het onkruid uit, je hebt grote kans dat het op den duur verdwijnt.
Dat geldt niet voor laagblijvend onkruid als hondsdraf ed. overigens.
En hoog gras moet je na maaien afvoeren, maai je regelmatig dan kan het maaisel blijven liggen en hoef je minder bij te mesten. In mijn optiek levert minder maaien meer werk op.
Maar uiteindelijk is het wat jij mooi vindt. ;)

Ik persoonlijk kan dan weer erg genieten met een Radlertje van een netjes gemaaid veldje.
Ik was de buien eergisteren weer net voor.
Na de buien staan de plassen op het veld namelijk, je kan het tussen het gras zien glinsteren.
Maar dit veldje staat ook helemaal vol met onkruid. :Y
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De roofvogels zijn bekend inmiddels.
Er is een buizerd gezien en ik zag een raaf een vogeltje vermoorden.
Het zou goed een raaf kunnen zijn ipv een kraai, gezien ik een baltsvlucht tussen twee gezien had die erg spectuculair was om te zien. Recht omhoog en dan met een hele korte 180 graden draai weer terug. En dan twee achter elkaar. De roep is ook meer raaf dan kraai wat ik hoor.
Het vogeltje ging wel helemaal op, dat dan weer wel.
[Afbeelding][Afbeelding]

De hulstboom was wat ver uitgelopen tot ca 6,5 meter breed.
Omdat er nooit wat aan gedaan werd waren het kale takken met een toefje blad aan het eind.
Hij mag weer zijn best doen vanaf 0, de snoeiwonden zijn allemaal behandeld met Lac Balsam en twee rotte plekken in de kruin moeten eerst goed droog voor ik ze kan behandelen.

Onze tamme eend, ik kon haar haast uit de hand voeren als enige, zij het dat ze het dan onder mijn hand vandaan pakte ipv er uit, kwam eergisteren heel trots haar 8 pullen tonen (kwam gewoon eten schooien ;) ).
Bij voeren vanuit de serre namen de pullen een verkeerde afslag en die zaten plots in een hoek achter glas gescheiden van hun moeder, paniek alom.
Ze worden nu in de tuin gevoerd.
Erg schattig.
Gisterenochtend had ze er nog 7, gisteravond nog 5............ vandaag nog 4. :'(

De hortensia`tjes komen hier ook in bloei.
En gelukkig worden ze rood, ik was even bang dat alles wit was toen de knoppen langzaam open gingen.
[Afbeelding][Afbeelding]

Door de harde en vele regen kon ik wel even fijn het grind diep harken.
Doordat de grond ertussen door en door nat is, is het niet meer keihard aangereden dan.
Jammer dat de randen met de hand moeten, daar kom ik net niet bij met de sleephark, en dat daar een wortelpak van 8 cm hoog zit juist daardoor.
Zowaar blaren van het vele harken met een miniharkje. :-(
Het resultaat is dan weer wel bevredigend.
De plukje gras her en der die je nu nog ziet liggen zijn losgetrokken met wortel en al, en verdorren en vergaan.
[Afbeelding][Afbeelding]

En mollen vangen is net als vissen.
Je gooit wat klemmen uit en dan maar wachten.
Weer drie minder, inmiddels 6 gevangen, and counting. De zesde leefde nog. :X
[Afbeelding][Afbeelding]
Same.. Ik kom altijd lekker tot rust van maaien en kan ook genieten van mooie strepen in het gras. Iedere keer een andere richting, in de lengte, breedte, diagonaal. Het is nu na net voor de regen goeie kunstmest erop, echt donkergroen geworden 8)
(Foto is van voor de kunstmest en regen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:32
@Teijgetje allemachtig wat een erf heb je. Heb jij nog wel tijd voor iets anders? :p .

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 11:10
GeeMoney schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:47:
@Teijgetje allemachtig wat een erf heb je. Heb jij nog wel tijd voor iets anders? :p .
Ja hoor.
Is niet mijn erf, ik woon er en onderhoud de boel alleen maar een beetje. ;)
Het scheelt wel dat ik zelf apparaten en gereedschap kan maken om eea zo simpel mogelijk te houden qua fysieke inspanningen en kosten.
Liever rij ik alleen een beetje rondjes op de trekker........... :+
En zoals bij veel dingen geldt, als je het goed aanpakt ben je er voorlopig van af.
Dat rondje grindharken duurde incl alle randen ruim een dag, maar dan ben je er weer drie maanden van af, alle onkruid met wortel en al weg, zonder gif.

De ereprijs en hondsdraf in het veld baart me wel een beetje zorgen. Dat wordt te groot, de oppervlakte die dat inneemt beslaat denk ik een paar Vinextuintjes.
Misschien moet daar wel iets systemisch biologisch op losgelaten helaas, ondanks dat het mooie paarse vlakken zijn in het voorjaar.
Om een beetje indruk te krijgen, dit zijn wat plekjes.

Zag vanochtend ook nog een verdwaalde eend

Een mannetjes-smient.

[Voor 107% gewijzigd door Teijgetje op 14-06-2020 23:19]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• skai21
Teijgetje schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:50:
[...]

Ja hoor.
Is niet mijn erf, ik woon er en onderhoud de boel alleen maar een beetje. ;)
Oh, mijn hortensias komen ook uit.
Een mega grote witte, twee behoorlijke blauw en een Rode. En een border vol witte strong annabelle.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Wackmack schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:25:
[...]

Zijn er Tweakers die het gras helemaal niet maaien? Sinds het zoveel heeft geregend, denk ongeveer vier weken geleden heb ik niet meer gemaaid. Vind het eigenlijk steeds mooier worden. Er zat al onkruid in en dat ga ik toch nooit meer weg krijgen.
Ik vind het juist helemaal niet mooier worden. Als wij het te lang laten worden, verdwijnt het gras en komt er alleen maar mos terug. Als het dan even droger wordt, heb je helemaal niets meer. Ik ga er twee of drie keer per week overheen als het behoorlijk groeit (zoals nu, niet dat wij veel regen hebben gehad, in tegendeel zelfs), tot 1 keer per week als het heel droog is (zoals afgelopen zomer). Gewoon de kopjes eraf. En met 3x per week maaien zijn we sneller klaar dan 1x per maand (bij elkaar opgeteld). Gewoon omdat we niets hoeven op te ruimen, al het gras wordt netjes gemulched en blijft gewoon liggen. Mesten doen we nooit.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:10
skai21 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:44:
Het is nu na net voor de regen goeie kunstmest erop, echt donkergroen geworden 8)
(Foto is van voor de kunstmest en regen)
[Afbeelding]
Ja, dat had ik hier ook gedaan:
Hmmbob schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:17:
Net de onderhoudsdosis mest gestrooid voor het gazonnetje - mooi gebruik maken van die natuurlijke beregening van de komende dagen :)
Prachtig donkergroene grasmat nu. Ik mag er van mijn vrouw al niet meer over beginnen :+

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
Zit er een beetje tussenin qua maaien. Het gazon direct aan het huis maai ik wekelijks op ca 6-7 cm. Vind wat hoger gras wel mooi, minder kans op mos en het gras verbrandt minder snel.

Het veld achter hebben we ingezaaid met een bermmengsel en aan de randen nog bloemenmengsel bijgezaaid. Dat bermmengsel groeit wat langzamer, dus hoop te kunnen volstaan met 1x per 2 á 3 weken maaien. Waar het bloemenmengsel is bijgezaaid wil ik maar 1x per jaar maaien (najaar).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• skai21
Hmmbob schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:53:
[...]

Ja, dat had ik hier ook gedaan:

[...]

Prachtig donkergroene grasmat nu. Ik mag er van mijn vrouw al niet meer over beginnen :+
Tsja, mijn vriendin heeft hetzelfde :)
Vooral ook omdat ik met Schoonpa en schoonbroer een soort on uitgesproken strijd heb om het mooiste gazon.
Iedere vrouwelijke wederhelft begint al te zuchten als we erover beginnen :+

• miicker
  • Niet online
Ik wil vandaag voor het eerst het gras maaien. Wat is voor deze periode een goede hoogte? Met de grasmaaier die ik gekocht heb heb ik de keus uit 2, 4 of 6 centimeter. Ik heb hem nu op 4 gezet. Is dit een goede hoogte?

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:30:
Zit er een beetje tussenin qua maaien. Het gazon direct aan het huis maai ik wekelijks op ca 6-7 cm. Vind wat hoger gras wel mooi, minder kans op mos en het gras verbrandt minder snel.
Toen wij het gras aan de voorkant nog wat hoger lieten, hadden we juist meer last van mos. Nu doen we voor en achter hetzelfde en hebben we een heel stuk minder last van mos. De hoogte precies weet ik niet, standje 3 van de maaier :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TVG88
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09:31
Beste Tweakers, Vorig jaar hebben we op bamboe gekocht, en volgens de verkoper zou het niet-woekerende bamboe zijn. We zien een jaar later een hoop uitschieters de grond uit komen en twijfelen nu of de verkoper gelijk had... Als dit een woekerende bamboe is haal ik hem er snel uit anders zit ik over een paar jaar met een dramaklus! Weet iemand wat voor soort dit is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Py.
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
Ik maai het gazon voor/achter hier doorgaans elk weekend op 5cm zodat er wat minder kans is op verbranding/gele plekken. Als het wat meer regent pak ik 4cm als instelling mee.
Probeer een aantal hoogte instellingen en kijk wat je zelf mooi en praktisch vind.

• Raznov
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 05-07 19:04
Voor ons zoontje hebben wij sinds een tijdje onze border "omgegooid" en daar nu een kunstgras matje liggen. Werkt allemaal prima, en hij vind het mooi. We hadden alles netjes geschoffeld en wel, dus niet verwacht dat er nog iets terug zou komen. Verkeerd gedacht dus. Nu zitten we steeds met deze plantjes:

Flinke terugkomende woekeraar. PlantNet komt terug met "houttuynia cordata", maar die vind ik online steeds met een leuk wit bloemetje. Dat heeft deze niet (kan ook zijn dat ik ze voor die tijd al verwijderd heb). Iemand enig idee of dit echt het plantje is, en zo ja, heeft iemand ook ervaring met het totaal weghalen van dit plantje?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08-07 21:52
Ja, dat is een Houttuynia. Zo lang er stukjes wortel in de grond achter blijven zullen deze uitschieten. Deze zal er in het verleden hebben gestaan en is niet geheel verwijderd geweest (wortels achtergebleven). Ik zou ze steeds wegplukken als ze opkomen. Na verloop van tijd dan hopen dat het minder wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• skai21
miicker schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:46:
Ik wil vandaag voor het eerst het gras maaien. Wat is voor deze periode een goede hoogte? Met de grasmaaier die ik gekocht heb heb ik de keus uit 2, 4 of 6 centimeter. Ik heb hem nu op 4 gezet. Is dit een goede hoogte?
Je geeft aan voor het eerst maaien, is het nieuw gras?
Bij vers gezaaid gras, moet je namelijk eerst wat hoger maaien. en zo het gras trainen om het wat korter te kunnen maaien en in de breedte i.p.v. de hoogte te groeien.

Ik maai mijn gras ook rond de 4CM, lager als dat krijg je veel kans op kale plekken en verbranding.
Maar bij nieuw gras moet je pas maaien als het de eerste keer 8-10CM hoog is, en de vuistregel is: nooit meer dan 1/3 van je grashoogte in een keer wegmaaien.

• Raznov
  • Laatst online: 05-07 19:04
hansvk schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:35:
Ja, dat is een Houttuynia. Zo lang er stukjes wortel in de grond achter blijven zullen deze uitschieten. Deze zal er in het verleden hebben gestaan en is niet geheel verwijderd geweest (wortels achtergebleven). Ik zou ze steeds wegplukken als ze opkomen. Na verloop van tijd dan hopen dat het minder wordt.
Bedankt! Ja, hardnekkig dingetje. Denk dat hij overigens ooit eens bij mijn ouders is meegekomen, want het bloemetje ziet er uit als iets wat mijn vrouw toen leuk vond staan bij hen in de tuin. Beetje escalatie overheen gegaan dus.

• Ambianz
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 13:36
Vandaag is de hovenier even langs geweest. Het plan is om deze border tegen de schutting aan te maken, echter staan daar nu een druif en 2 klimop tegenaan. Border wordt gemaakt met 12x12x60 stapelblokken die dus ook achter de planten door moet lopen.

Iemand enig idee hoe ik/we dit kunnen aanpakken? Zie niet echt een mogelijkheid om die druif te verplaatsen, grond eroverheen gooien lijkt me ook niet echt werken ivm verstikking.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
skai21 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:40:
[...]

Je geeft aan voor het eerst maaien, is het nieuw gras?
Bij vers gezaaid gras, moet je namelijk eerst wat hoger maaien. en zo het gras trainen om het wat korter te kunnen maaien en in de breedte i.p.v. de hoogte te groeien.

Ik maai mijn gras ook rond de 4CM, lager als dat krijg je veel kans op kale plekken en verbranding.
Maar bij nieuw gras moet je pas maaien als het de eerste keer 8-10CM hoog is, en de vuistregel is: nooit meer dan 1/3 van je grashoogte in een keer wegmaaien.
Bedankt voor de tip. Het is inderdaad nieuw gras. 6 cm is de hoogste stand, ga het dus op 6 cm doen :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• skai21
miicker schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:26:
[...]

Bedankt voor de tip. Het is inderdaad nieuw gras. 6 cm is de hoogste stand, ga het dus op 6 cm doen :P
Hoog beginnen inderdaad, dat een paar keer doen. en dan een standje omlaag.
Zolang je maar niet in een keer van 10CM hoog gras, maait naar 4. Dan hak je de halve plant in een keer weg. Vind gras niet heel fijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
skai21 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:34:
[...]

Hoog beginnen inderdaad, dat een paar keer doen. en dan een standje omlaag.
Zolang je maar niet in een keer van 10CM hoog gras, maait naar 4. Dan hak je de halve plant in een keer weg. Vind gras niet heel fijn.
Het gras zit er ongeveer 8 dagen in, dus heel veel ging er niet af. Nu gemaaid op 6 cm, ik vind het een nette hoogte.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

TVG88 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:12:
Beste Tweakers, Vorig jaar hebben we op bamboe gekocht, en volgens de verkoper zou het niet-woekerende bamboe zijn. We zien een jaar later een hoop uitschieters de grond uit komen en twijfelen nu of de verkoper gelijk had... Als dit een woekerende bamboe is haal ik hem er snel uit anders zit ik over een paar jaar met een dramaklus! Weet iemand wat voor soort dit is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met alle respect, maar bamboe is het grootste onkruid wat je in je tuin kan hebben. Om een beeld te vormen wat bamboe doet hierbij een foto van de oude tuin van mijn moeder. De bamboe stond bij de buurman en verziekte dus haar complete terras.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• TVG88
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09:31
PaT schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:51:
[...]

Met alle respect, maar bamboe is het grootste onkruid wat je in je tuin kan hebben. Om een beeld te vormen wat bamboe doet hierbij een foto van de oude tuin van mijn moeder. De bamboe stond bij de buurman en verziekte dus haar complete terras.
Ja ik weet het... bij mijn moeder hadden we hetzelfde probleem. Maar ik vind het wel mooi! Daarom bewust gekozen voor een niet-woekerende bamboe... hoop ik :P als ik het er nu uit moet halen is het nog te overzien.

• miicker
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:50:
[...]

Je hoeft ze niet vast te zetten, die dingen gaan niet zomaar aan de wandel. Ik heb zelf twee keer de Gardena Zoommaxx gekocht, deze is vrij goed af te stellen in de breedte waardoor je relatief nauwkeurig een oppervlakte kan besproeien. Maar in principe zou elke sproeier goed moeten werken, je wilt alleen niet dat hij de buren mee sproeit.

Dit lijkt me een prima sproeier: https://www.gardena.com/n...ier-aquazoom-s/967976601/
Goed af te stellen met 3 meter als minimum in zowel de lengte als de breedte.
Nog bedankt voor de tip. Ik heb deze gekocht en inmiddels gebruikt. Perfect af te stellen op ons klein stukje gras :)

• skai21
PaT schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:51:
[...]

[Afbeelding]
Holy s.. :X
Ik hoefde het toch al niet te hebben, maar dat is wel heel heftig :)

• new_guy
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 12:09
Vorige woning had ik het ook in de tuin dankzij de buurman. De buurman van 4 rijtjes huizen verderop wel te verstaan.

Haal het er uit of ga verhuizen, grootste zooi die er is. :/

• Miss_80
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
Eens. Ik heb vorige jaar alles verwijderd tussen mij en de buren (3m3 bak laten komen vh werk); mjin tuin helemaal opnieuw laten doen door de uitvoerder die zo'n beetje alles heeft afgegraven en wat denk je.... ja hoor. Die troep komt gewoon weer terug in een hoekje. Meteen geknipt en ik ga zo gif erin gieten en dan maar hopen al vrees ik het ergste. De nieuwe buren hebben het nl zelf niet de boel in de hele tuin verwijderd; alleen een klein stukje

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:11

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ff checken, dit zit op de stam van m'n 1 jaar geleden geplante appelboom. Meeldauw? Er zitten ook wat bladluizen in waar ik lieveheersbeest-larfjes voor uitzet, maar wat doe ik dan met deze plekjes?

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13:31

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@deWit Als het meeldauw is (en daar lijkt het op) in ieder geval beginnen met bestrijden. Er zijn mensen zie resultaten behalen met een melk/water oplossing of antieluizen spul. Sowieso zou ik met wat vochtig keukenpapier zo snel mogelijk de schimmels verwijderen voordat ze verder je tuin in waaien.
Maar heb je daar recent gesnoeid? De boom is een jaar geleden geplant maar was toen al ouder denk ik gezien de knoesten.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• silmaril8
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Waarschijnlijk weet ik het antwoord al gewoon, maar toch even voorleggen aan jullie.
Is dit straatgras?

Heel mijn gazon zit vol met deze stukjes gras. Er is geen enkel stukje waar dit soort gras niet zit (behalve bij kleine kale plekjes waar ik net gezaaid heb en er gras met 1 enkele sprier naar boven komt).

Het lijkt ook alsof heel het gedeelte vlak boven de grond uit dit soort gras bestaat want overal is er een soort van "bed" van geel/bruine kleur en daarboven pas het groene gedeelte:

Ik heb ook (snel) last van verkleuringen in het gras: lichtgroene plekken.

Dit is straatjesgras toch? Is hier nog wat tegen te doen? Of is het beste gewoon alle graszoden eruit, nieuwe schone aarde storten en dan opnieuw zaaien?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• GeeMoney
@PaT

De klus is geklaard eindelijk en dan ziet het er dus zo uit:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vanwege uitbreiding nog met een stuk gras van 4x4 heb ik vandaag ook nog snel een sproeier bijgeplaatst. Alles is nu gereed om de graszoden te plaatsen (donderdag komen die) en dan na de zomer even rustig bekijken wat we precies in alle borders willen hebben :).

Iemand nog een suggestie voor een goede robot maaier? +-190m2 gras en graag een “slimme” versie die als het regent dus bijvoorbeeld niet op pad gaat :). Uiteraard speur ik dit topic en tweakers ook nog wel even door.
Iemand ervaring of zo’n robot maaier trouwens keurig een smal pad kan doen? Van zeg 40cm breed?

[Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 15-06-2020 19:34]

• Vos
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 11:54

Vos

AFCA

Ambianz schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:15:
Vandaag is de hovenier even langs geweest. Het plan is om deze border tegen de schutting aan te maken, echter staan daar nu een druif en 2 klimop tegenaan. Border wordt gemaakt met 12x12x60 stapelblokken die dus ook achter de planten door moet lopen.

Iemand enig idee hoe ik/we dit kunnen aanpakken? Zie niet echt een mogelijkheid om die druif te verplaatsen, grond eroverheen gooien lijkt me ook niet echt werken ivm verstikking.

[Afbeelding]
Weet de hovenier dat niet? :p

• Ambianz
Vos schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:40:
[...]

Weet de hovenier dat niet? :p
Tja het is eigenlijk een stratenmaker. En dan is de optie al gauw heel simpel: planten weghalen en een border neerknallen. Dan nieuwe erin maar goed druif zit nu al vol trossen en zou dat wel zonde vinden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08-07 23:26
DCNY schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:33:
Wij hebben een Toscaanse Jasmijn tegen een pergola aangroeien, ongeveer 2 meter hoog, nu willen we deze verplaatsen naar een andere pergola. Wanneer kunnen we dit t beste doen? En is t verstandig de Toscaanse Jasmijn terug te snoeien of kan ie in zn geheel verplaatst worden? Hij gaat van volle grond naar volle grond.
begin najaar, en goed terugsnoeien (50cm hoog of zo).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 09:01
TVG88 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zijn grofweg twee soorten bamboe, de fargesia en de phyllostachys. Phyllostachys bamboe is een extreme woekeraar en legt daarbij vaak ook grote afstanden af. De fargesia wordt als niet-woekerende bamboe verkocht. Maar net als veel andere planten breidt die zich ook ieder jaar wel iets uit met nieuwe opslag. Die vind je dan, net als bij gewone planten, echter meestal gewoon naast de plant en niet vier meter verderop. Die hoef je dus niet meteen resoluut de tuin uit te gooien.

Het veiligste is daarom om bamboe altijd in een grote bak te plaatsen, zoals bv een grote cementkuip, en die bak in te graven. Er zijn ook speciale bamboeschermen te koop die de bamboe tegenhoudt.

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 13:22

Joopieboy

Roet = goed

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:27:
[...]

Er zijn grofweg twee soorten bamboe, de fargesia en de phyllostachys. Phyllostachys bamboe is een extreme woekeraar en legt daarbij vaak ook grote afstanden af. De fargesia wordt als niet-woekerende bamboe verkocht. Maar net als veel andere planten breidt die zich ook ieder jaar wel iets uit met nieuwe opslag. Die vind je dan, net als bij gewone planten, echter meestal gewoon naast de plant en niet vier meter verderop. Die hoef je dus niet meteen resoluut de tuin uit te gooien.

Het veiligste is daarom om bamboe altijd in een grote bak te plaatsen, zoals bv een grote cementkuip, en die bak in te graven. Er zijn ook speciale bamboeschermen te koop die de bamboe tegenhoudt.
Klopt, en de bak moet je dan wel iets boven de grond uit laten steken, maar een echte goede bamboe gaat door een bak heen, of zelfs cement heb ik gezien. Dus nee, dat voorkom je niet bij de sterkere variant. :P

I7 9700K 5,1Ghz

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11:56
Grappig om de 4 verschillende fase te zien bij de verschillende plantjes..

De aji lemon drop

De habanero

De jalapeño (de enige die ik kon redden. Veel te laat begonnen. De rest is buiten overleden/opgegeten door beestjes)
Dus deze staat weer binnen.

En waar ik mee ben begonnen, een peperplant van de boerenbond.
1 staat binnen en 1 staat buiten. Ik was nieuwsgierig naar de ontwikkeling tussen deze 2.
Grappig om te zien dat ze beiden het erg goed doen. Maar je ziet duidelijk verschil. De plant die buiten staat, is veel sterker dan deze. Degene die buiten staat, heeft een veel dikkere stam.

Maar mijn vraag, ik wil deze plant binnen laten staan, ik vind het wel mooi. Hoe groot moet nu mijn pot zijn? 10L, 20L of iets anders?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: februari 2017
jslaman schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 22:30:
Is voorboren perse nodig? Bij mijn veranda hebben we alleen de 30cm tellerkopschroeven een stuk voorgeboord. De andere schroeven gingen zonder moeite het Douglas in zonder voor te boren.

[...]
OF het altijd nodig is weet ik niet, maar ik dit geval; de schroeven zijn 12cm lang en 6mm doorsnede. Boor ik niet voor dat splijt het hout direct.

• pa4jv
  • Registratie: februari 2010
  • Nu online
Wackmack schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:13:
[...]

De bladluizen zuigen vooral de sappen van jonge bladeren, die gaan uiteindelijk dood, de bladeren he. Net de larven van de lieveheersbeestje binnen gekregen en sluipwespen. Zie verder steeds meer lieveheersbeestje in de tuin 😁De strijd is begonnen 💪

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag ik vragen waar je deze larven gekocht hebt? Ik zie dat deze webshop niet naar Nederland verzendt. Of je woont in Duitsland/bij de Duitse grens, dat kan ook natuurlijk. :D

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 13:42
pa4jv schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:09:
[...]

Mag ik vragen waar je deze larven gekocht hebt? Ik zie dat deze webshop niet naar Nederland verzendt. Of je woont in Duitsland/bij de Duitse grens, dat kan ook natuurlijk. :D
Laatst had ik ook larven besteld bij deze webshop. Kreeg ze snel opgestuurd en heb ze uitgezet in de tuin, dit jaar had ik daardoor relatief weinig luis. Ze zijn niet helemaal verdwenen maar waar vroeger halve struiken werden opgevroten beperken de luizen zich nu tot een enkel blad. En ik zie de laatste tijd ook veel lieveheersbeestjes rondvliegen in de tuin, die ook luizen eten. Weet niet of die afkomstig zijn van de larven die ik eerder had uitgezet, maar de luizenplaag valt hier dit jaar heel erg mee :)

Als je larven wilt uitzetten, zorg wel dat er niet teveel mieren zijn. Mieren en luizen werken graag samen omdat luizen een zoete vloeistof uitscheiden die mieren lekker vinden, dus soms verplaatsen de mieren de luizen. En als je met larven aan de slag gaat, willen die niet teveel mieren in de buurt, dan gaan ze weg :p

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• deWit
  • Registratie: november 2004

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nog een goede suggestie om de mieren kwijt te raken: afleiden. Hier ligt er nu onder de appelboom elke dag een bananenschil waar de meeste mieren heen gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13:21

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Widow schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:54:
[...]

Laatst had ik ook larven besteld bij deze webshop. Kreeg ze snel opgestuurd en heb ze uitgezet in de tuin, dit jaar had ik daardoor relatief weinig luis. Ze zijn niet helemaal verdwenen maar waar vroeger halve struiken werden opgevroten beperken de luizen zich nu tot een enkel blad. En ik zie de laatste tijd ook veel lieveheersbeestjes rondvliegen in de tuin, die ook luizen eten. Weet niet of die afkomstig zijn van de larven die ik eerder had uitgezet, maar de luizenplaag valt hier dit jaar heel erg mee :)

Als je larven wilt uitzetten, zorg wel dat er niet teveel mieren zijn. Mieren en luizen werken graag samen omdat luizen een zoete vloeistof uitscheiden die mieren lekker vinden, dus soms verplaatsen de mieren de luizen. En als je met larven aan de slag gaat, willen die niet teveel mieren in de buurt, dan gaan ze weg :p
Ik heb alleen een plakstrip om mijn boom geplakt zodat de mieren niet de boom inkunnen. De lieveheersbeestjes en bijbehorende larven komen dan zeer snel. Dus ook hier is de strijd volop los, alleen dan wel een stuk voordeliger 😉

PVoutput

• pa4jv
  • Nu online
Widow schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:54:
[...]

Die had ik inderdaad ook gevonden, zag alleen dat die Duitse variant een stuk goedkoper was. Hollander hè. :+ Ik heb ook mieren bij die bladluis zitten, dus de komende dagen maar extra veel bananen eten. Op zich vind ik die interactie tussen mieren en bladluis wel interessant, maar een beetje jammer dat ze de mooie planten opeten in plaats van de klimop ofzo. >:)

• jslaman
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 11:48
Hier is de veranda gezet met redelijk vers Douglas hout en was schroeven zonder voorboren geen probleem (m.u.v. de echt lange tellerkopschroeven). Mogelijk heb jij een iets minder verse lading hout waardoor voorboren nodig is doordat de verharding van het aanwezige hars al is ingezet.
Len020 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:45:
[...]

OF het altijd nodig is weet ik niet, maar ik dit geval; de schroeven zijn 12cm lang en 6mm doorsnede. Boor ik niet voor dat splijt het hout direct.

[Voor 25% gewijzigd door jslaman op 16-06-2020 12:28]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jslaman
Iemand trouwens nog tips om vergrijzing van het Douglas hout tegen te gaan? Sta op het punt een emmer HK lazuur van Remmers te kopen, maar mogelijk zijn er betere alternatieven...

[Voor 49% gewijzigd door jslaman op 16-06-2020 12:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 07-07 13:33
jslaman schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:22:
Iemand trouwens nog tips om vergrijzing van het Douglas hout tegen te gaan? Sta op het punt een emmer HK lazuur van Remmers te kopen, maar mogelijk zijn er betere alternatieven...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb het onze behandeld met douglas olie. 2 lagen en klaar. Hoe het op lange termijn zal werken weet ik nog niet. Ik denk dat ik het om de 2 jaar eens licht ga opschuren en opnieuw behandelen.
https://www.verfkopen.be/hermadix-douglas-olie-acryl.html

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 08-07 21:37
pa4jv schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:09:
[...]

https://www.biobestrijding.nl/

Hier heb ik alles besteld, drie verschillende insecten tegen bladluis. Gisteren nog een rondje gedaan en alles is echt weg, totaal niet verwacht. Het helpt dus echt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Wackmack schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:34:
[...]

https://www.biobestrijding.nl/

Hier heb ik alles besteld, drie verschillende insecten tegen bladluis. Gisteren nog een rondje gedaan en alles is echt weg, totaal niet verwacht. Het helpt dus echt!
Da's ook zielig. Nu hebben je nieuwe insecten geen eten meer! :Y) :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 13:46

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Remmers is uitstekend, heb zelf een douglas schutting met remmers lariks/pine lazuur en een douglas pergola met remmers douglas lazuur.

• jslaman
Goed om te horen. Heb toevallig van deze beide kleuren een proefverpakking besteld. Douglas neigt volgens mij wat meer naar de rood/roze tint van het hout.
kaboom1555 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:49:
[...]

Remmers is uitstekend, heb zelf een douglas schutting met remmers lariks/pine lazuur en een douglas pergola met remmers douglas lazuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kaboom1555
jslaman schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:00:
Goed om te horen. Heb toevallig van deze beide kleuren een proefverpakking besteld. Douglas neigt volgens mij wat meer naar de rood/roze tint van het hout.

[...]
Douglas is neutraler. Lariks/pine is roder/oranjeachtiger. Ik vond lariks/pine warmer/sfeervoller voor een schutting.

• Vos
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 11:54

Vos

AFCA

Ik wil in de tuin gras leggen, met een pad ernaast richting de tuinschuur. Het is nu nog helemaal betegeld. Is het aan te raden om links naast het pad ook opsluitbanden te plaatsen? Ook met het oog op de scheiding tussen geel en zwart zand? Links van het houthok liggen al opsluitbanden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 08:06
Vos schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:12:
Ik wil in de tuin gras leggen, met een pad ernaast richting de tuinschuur. Het is nu nog helemaal betegeld. Is het aan te raden om links naast het pad ook opsluitbanden te plaatsen? Ook met het oog op de scheiding tussen geel en zwart zand? Links van het houthok liggen al opsluitbanden.

[Afbeelding]
Ja door een bandje te plaatsen sluit je het zand op waardoor je het zandbed goed kan verharden.
Een bandje van 5 cm bij 20 bij 100 zal volstaan.

Onder het gras zal je ook wat zand moeten vervangen door een mengsel van compost en teelaarde/zwartzand.
Dit even goed 2 steken los spitten voor een optimale grasmat.

• StecaGrid
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Ik ben net verhuisd en ontdek een beetje wat er groeit in mijn tuin. Even een check met jullie: dit is geen japanse duizendknoop toch? als ik zo naar de bladvorm kijk is hij te gerafeld.
Verder snoeiadvies? in het najaar bij de grond afknippen?

• pa4jv
  • Nu online
StecaGrid schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:31:
Ik ben net verhuisd en ontdek een beetje wat er groeit in mijn tuin. Even een check met jullie: dit is geen japanse duizendknoop toch? als ik zo naar de bladvorm kijk is hij te gerafeld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat het een geitenbaard is.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
pa4jv schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:40:
[...]

Ik denk dat het een geitenbaard is.
Dat is correct, het is een Aruncus Dioicua oftewel Geitebaard. Heb hem toevallig zelf staan met het kaartje er nog naast :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA20AW + 3x FTXM20N

• Killjoy
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12:05

Killjoy

Klingon lawn products

StecaGrid schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:31:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Na de bloei wordt die plant snel lelijk. Ik knip de stengels dan ver terug. En dat gaat al jaren prima.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 08:14

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb voor binnen voor een meubel een keer Osmo olie gebruikt. En zeer te spreken over!

Even gecheckt en er bestaat ook Osmo speciaal voor Douglas hout. Wel in Duitsland kopen hier in Nederland zijn het laaielichters.

https://www.obi.de/holz-o...ouglasie-750-ml/p/8181117

• StecaGrid
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Dank, Geitenbaard lijkt er inderdaad sprekend op

• pa4jv
  • Nu online
Tsurany schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:57:
[...]

Dat is correct, het is een Aruncus Dioicua oftewel Geitebaard. Heb hem toevallig zelf staan met het kaartje er nog naast :+
Zo doen de echte pro's het. oOo

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
pa4jv schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:47:
[...]

Zo doen de echte pro's het. oOo
Zeker! Een kwart van de planten heeft keurig het kaartje er naast, van de andere driekwart ligt het kaartje in de schuur of komt hij bij mijn ouders vandaan die wel weten wat het is oOo

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA20AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jslaman
kaboom1555 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:05:
[...]

Douglas is neutraler. Lariks/pine is roder/oranjeachtiger. Ik vond lariks/pine warmer/sfeervoller voor een schutting.
Vandaag de samples binnen gehad en op een douglas plank gesmeerd die nog in de garage lag. Lariks heeft inderdaad een warmere gloed. We willen echter een dubbele laag aan gaan brengen en dan wordt de kleur te donker naar onze smaak. Ga zo 10 liter in Douglas kleur bestellen, dan kan het er dit weekend op.

• Martinusz
  • Nu online
Martinusz schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 08:03:
Meer mensen last van leveringsproblemen van keramische stenen etc?
Ze zouden aan onze tuin beginnen komende week, maar is nu uitgesteld vanwege niet geleverde stenen uit Italië. :(
Nou zojuist bericht dat de stenen vandaag in productie gaan, dan zouden ze eind volgende week vrij komen uit de fabriek en dan duurt het nog een paar dagen voor levering. Hopelijk kan er dus week 27 gestart worden (als alles mee zit).

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Milo85
  • Registratie: december 2016
Plantenvraag. Ik heb net salvia in de tuin geplaatst en vind het nog een beetje kaal ogen. Dus ik wil er wat ooievaarsbek tussen planten (zodat het in de winter er ook nog leuk uitziet). Maar omdat ooievaarsbek een bodembedekker is en ik salvia moet terugsnoeien ben ik bang dat die volgend jaar dan niet meer omhoog komt... of zijn mijn zorgen ongegrond?

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 13:35
Martinusz schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:51:
[...]

Nou zojuist bericht dat de stenen vandaag in productie gaan, dan zouden ze eind volgende week vrij komen uit de fabriek en dan duurt het nog een paar dagen voor levering. Hopelijk kan er dus week 27 gestart worden (als alles mee zit).
Hier een keramische binnentegel rechtstreeks uit Italië besteld die op voorraad was op 5 juni. Deze week vertrekt de vrachtauto ergens en ik verwacht ze volgende week eigenlijk binnen. Dat vind ik rap zat, 200 euro verzending, maar de tegel was zoveel goedkoper rechtstreeks daar dat dit makkelijk wegviel.

Voor de tuin zou ik dat weer doen mocht ik een heel terras moeten maken en het prijsverschil weer zo groot is.

• DarkKnight
  • Registratie: oktober 2006
  • Nu online
Milo85 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:55:
Plantenvraag. Ik heb net salvia in de tuin geplaatst en vind het nog een beetje kaal ogen. Dus ik wil er wat ooievaarsbek tussen planten (zodat het in de winter er ook nog leuk uitziet). Maar omdat ooievaarsbek een bodembedekker is en ik salvia moet terugsnoeien ben ik bang dat die volgend jaar dan niet meer omhoog komt... of zijn mijn zorgen ongegrond?
Salvia en kaal. Misschien moet ik wat foto's uploaden van onze tuin op het ogenblik, maar ik zou niet willen zeggen dat salvia en kaalheid samen gaan _/-\o_
Dus ik zou gewoon wachten, dat groeit echt wel dicht.
Ik ben zelf totaal geen voorstander van bodembedekkers, want te veel onderhoud/woekering (voor mij :+ ).

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

• Milo85
DarkKnight schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Salvia en kaal. Misschien moet ik wat foto's uploaden van onze tuin op het ogenblik, maar ik zou niet willen zeggen dat salvia en kaalheid samen gaan _/-\o_
Dus ik zou gewoon wachten, dat groeit echt wel dicht.
Ik ben zelf totaal geen voorstander van bodembedekkers, want te veel onderhoud/woekering (voor mij :+ ).
Bedankt! Ik wacht het dan nog gewoon af :)
Momenteel zien ze er zo uit, en ongeveer 20 a 30 cm uit elkaar. Dus nog veel kale grond..

• DarkKnight
  • Registratie: oktober 2006
  • Nu online
Milo85 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:50:
[...]

Bedankt! Ik wacht het dan nog gewoon af :)
Momenteel zien ze er zo uit, en ongeveer 20 a 30 cm uit elkaar. Dus nog veel kale grond..
Erg herkenbaar, maar dat komt helemaal goed. Bij ons waren de planten volgens mij nog kleiner dan jouw plaatje, en die herken je niet meer terug.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Ambianz
Inmiddels is hier de tuin ook bijna af. Met een klein budget toch wat leuks neer weten te zetten.

Omdat foto's meer zeggen dan woorden hier maar eens een foto uit de advertentie van het huis. Afgelopen winter het huis aangekocht en dit was dus de staat van de tuin:

Heel veel stoeptegels en een zandvlakte, hier heeft kunstgras gelegen wat er (gelukkig) al uitgehaald was. Vervolgens zand afgegraven, zwarte grond gestort en alles met de klei door elkaar gespit:

Daarna ergens halverwege april het gras ingezaaid. Meteen daarna het overdekte terras maar eens aangepakt. De stoeptegels op laten halen en met hulp 60x60 betontegels erin gelegd. Moet zeggen dat dit niet meeviel!

Gelukkig was het grootste werk hier voor ons gedaan. Tijd voor de bestrating, dikformaten! Stratenmakers zijn hier 2 dagen mee bezig geweest.

Vervolgens nog 9 betontegels gebruikt om wat variatie in het klinkerterras aan te brengen:

Tussendoor bezig geweest met de verlichting aanbrengen, alles praat met Hue en gaat aan een uur voordat de zon ondergaat ongeveer. Moet nog 3 spotjes aansluiten wat vanavond gaat gebeuren. Hier wat testjes:

Met als resultaat to nu toe:

Tevreden hiermee :) Nu nog even de puntjes op de i zetten. Invegen van de klinkers. Loungeset moet nog besteld worden, parasol plaatsen en de laatste 3 spotjes aansluiten. Zal nog een foto plaatsen van het uiteindelijke resultaat.

• Tsurany
  • Niet online
Ik heb twee moerbeien in de tuin staan, helaas een vrucht dragende variant waardoor ik er behoorlijk veel last van heb. Ik moet eigenlijk dagelijks het terras schoon houden aangezien de vruchten behoorlijke vlekken veroorzaken als je er per ongeluk op stapt en er tientallen vruchten per dag uit vallen.

Ik neem aan dat er achteraf geen mogelijkheden meer zijn om de boom vruchtloos te krijgen en dat mijn enige optie is het te accepteren of de gehele boom te verwijderen?
Het kappen kan ik zelf wel uitvoeren maar ik wil eigenlijk wel weer twee bomen er voor terug maar dan bomen zonder vrucht. Dan moet ik dus de hele stronk weg laten frezen voor ik een nieuwe boom kan planten, daar gaat wel wat werk en geld in zitten.

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Hoijong schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 12:22:
[...]

Hier een keramische binnentegel rechtstreeks uit Italië besteld die op voorraad was op 5 juni. Deze week vertrekt de vrachtauto ergens en ik verwacht ze volgende week eigenlijk binnen. Dat vind ik rap zat, 200 euro verzending, maar de tegel was zoveel goedkoper rechtstreeks daar dat dit makkelijk wegviel.

Voor de tuin zou ik dat weer doen mocht ik een heel terras moeten maken en het prijsverschil weer zo groot is.
Waar praat je dan over? Ik wil terras hier ook gaan vervangen voor keramische tegels. Welke dikte, kwaliteit en hoe check je zoiets? Ik zie prijzen alle kanten op vliegen per m2 :/

Mijn boefje is liev!

• Hoijong
JB schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:53:
[...]

Waar praat je dan over? Ik wil terras hier ook gaan vervangen voor keramische tegels. Welke dikte, kwaliteit en hoe check je zoiets? Ik zie prijzen alle kanten op vliegen per m2 :/
Deze toko https://www.casa39.com/ ze hebben ook buitentegels vanaf 25 euro de m2 tot zo duur je wilt.

Heb daar tegels voor binnen besteld voor een prijs van net onder de 35 euro de m2, die hier al snel bij een NL webshop op de eerste google pagina's weggaan voor 70 eur de m2 of de welbekende prijs op aanvraag.....

Betalen met creditcard vond ik de moeite waard. Als het komende week binnenkomt kan ik oordelen over de kwaliteit.

• JB
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Hoijong schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:59:
[...]

Deze toko https://www.casa39.com/ ze hebben ook buitentegels vanaf 25 euro de m2 tot zo duur je wilt.

Heb daar tegels voor binnen besteld voor een prijs van net onder de 35 euro de m2, die hier al snel bij een NL webshop op de eerste google pagina's weggaan voor 70 eur de m2 of de welbekende prijs op aanvraag.....

Betalen met creditcard vond ik de moeite waard. Als het komende week binnenkomt kan ik oordelen over de kwaliteit.
Ook totaaltegel bekeken? Daar zie ik toch wel redelijke? prijzen...maar het is voor mijn gevoel weer zo'n wereldje waar ze je alles in wijs kunnen maken. Ik snap als je keramische tegel met natuursteen/hout look wil dat je wellicht meer betaald en al helemaal als je meer verschillende patronen wenst maar transparantie is wederom zo lastig bij dit soort dingen :(

[Voor 19% gewijzigd door JB op 18-06-2020 15:28]

Mijn boefje is liev!

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Koffie schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:22:
Niet gehinderd door ook maar enige kennis, presenteer ik met gepaste trots:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De zandbak werd al jaren niet meer gebruikt. Deze flink uitgeschept (niet alles) worteldoek op het zand en daar weer grond op.
Inmiddels is de bak bijna te klein aan het worden :o

Zwembad - Braaihok

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:31

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@Ambianz is netjes geworden zo!
Mis je overigens het daglicht in je woonkamer niet? De enorme overkapping lijkt het erg donker te maken in huis?

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Milo85
@Koffie Een klimrek voor je moestuin halen, dan kan je ze de hoogte in laten groeien ;)

• Len020
jslaman schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:17:
Hier is de veranda gezet met redelijk vers Douglas hout en was schroeven zonder voorboren geen probleem (m.u.v. de echt lange tellerkopschroeven). Mogelijk heb jij een iets minder verse lading hout waardoor voorboren nodig is doordat de verharding van het aanwezige hars al is ingezet.

[...]
het hout 'voelt' en ruikt erg droog. Komt in dit geval ook van de bouwmarkt. Denk dat het al wat langer daar lag ja.

Iemand een goede suggesties waar ik langere boren kan kopen ? heb 6mm schroeven dus heb 4mm nodig; schroef is 12cm dus een langere boor dan de houtboren die meestal te koop zijn. Slangenboor is mooi maar begint bij 6mm ?

• Ambianz
ThinkPad schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:43:
@Ambianz is netjes geworden zo!
Mis je overigens het daglicht in je woonkamer niet? De enorme overkapping lijkt het erg donker te maken in huis?
Bedankt :)

Mis ik wel wat ja. De dakbedekking van de overkapping staat volgend jaar op de planning. We willen eerst even een zomer ervaren hoe het is met licht en warmte etc en uiteindelijk de keuze maken tussen een lichtstraat bijvoorbeeld of volledig polycarbonaat transparante platen erop. Of eventueel nog andere opties.

Buiten het licht zijn de golfplaten ook erg lelijk om tegenaan te kijken

[Voor 6% gewijzigd door Ambianz op 18-06-2020 15:52]

• Hoijong
JB schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:17:
[...]

Ook totaaltegel bekeken? Daar zie ik toch wel redelijke? prijzen...maar het is voor mijn gevoel weer zo'n wereldje waar ze je alles in wijs kunnen maken. Ik snap als je keramische tegel met natuursteen/hout look wil dat je wellicht meer betaald en al helemaal als je meer verschillende patronen wenst maar transparantie is wederom zo lastig bij dit soort dingen :(
Net even gekeken, vergelijkbare tegel (of exact dezelfde onder een andere naam...) daar is 650 euro duurder op mijn 46m2. Als er nog nog verzending bijkomt nog meer. Koop je wel lokaal, maar die mensen halen het ook uit Italië en daar betaal je een paar euro extra voor. Voor de tuin ga ik wel gewoon lokaal shoppen denk ik, maar keramische tegels is redelijk ondoorzichtig. Je loopt altijd kans een kwalitatieve slechte tegel te krijgen begreep ik van hoveniers....

• Omni superens
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 11:24
JB schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:17:
[...]

Kijk ook eens hier: https://tile.expert/nl/catalogue/buiten

Zelf goede ervaringen mee (voor binnen). Zelfs met bezorging een heel stuk goedkoper uit dan dezelfde tegels hier bestellen en prima levertijd. Veel merken op de site zijn ook hier verkrijgbaar als je een sample wil of in het echt wil bekijken.
Tsurany schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:18:
Ik heb twee moerbeien in de tuin staan, helaas een vrucht dragende variant waardoor ik er behoorlijk veel last van heb. Ik moet eigenlijk dagelijks het terras schoon houden aangezien de vruchten behoorlijke vlekken veroorzaken als je er per ongeluk op stapt en er tientallen vruchten per dag uit vallen.
Er al eens aan gedacht om de bessen te plukken en op te eten/weg te geven?

• Tsurany
  • Niet online
Omni superens schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:01:

Er al eens aan gedacht om de bessen te plukken en op te eten/weg te geven?
Inderdaad aan gedacht, absoluut geen zin in. De bessen zitten tot vier meter hoog waardoor ik zeer veel moeite moet doen om er bij te kunnen. Daarnaast hangen er zo veel bessen in dat ik hier een dagtaak aan heb. Ik wil er eigenlijk gewoon volledig van af.

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08-07 21:52
Len020 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:48:
[...]

het hout 'voelt' en ruikt erg droog. Komt in dit geval ook van de bouwmarkt. Denk dat het al wat langer daar lag ja.

Iemand een goede suggesties waar ik langere boren kan kopen ? heb 6mm schroeven dus heb 4mm nodig; schroef is 12cm dus een langere boor dan de houtboren die meestal te koop zijn. Slangenboor is mooi maar begint bij 6mm ?
Al gegoogeld met bijv. Houtboor 4 mm extra lang?

• Len020
hansvk schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:10:
[...]

Al gegoogeld met bijv. Houtboor 4 mm extra lang?
zeker; in de 4mm zie ik eigenlijk alleen maar 7,5cm lang. Of sites die niet heel betrouwbaar ogen....

• GeeMoney
Het gras ligt erin!
Sproeiers nog wat bijgesteld en de borders zijn nu ook duidelijk zichtbaar. Nu nog de knoop doorhakken voor een robot maaier!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 18-06-2020 19:26]

• Fantasma7988
GeeMoney schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:25:
Het gras ligt erin!
Sproeiers nog wat bijgesteld en de borders zijn nu ook duidelijk zichtbaar. Nu nog de knoop doorhakken voor een robot maaier!

***members only***
Netjes geworden !! Mis alleen nog wel wat kleur een hoogte of heb je het bewust zo strak ?

• kaboom1555
Fantasma7988 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:30:
[...]

Netjes geworden !! Mis alleen nog wel wat kleur een hoogte of heb je het bewust zo strak ?
Mis ik ook idd. Staat nog niks wat ook maar een bij aantrekt bijv. Of natuurlijk schaduw geeft :) zijn genoeg planten die 1x per jaar snoeien als enige onderhoud vragen!

• GeeMoney
Fantasma7988 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:30:
[...]

Borders zijn nog niet gevuld, rechtsboven aan het water komt nog een overkapping en her en der nog wat potten en andere accessoires. Ook verlichting moet nog aan de schutting en in de grond (kabels en alles liggen er al wel) maar dat is dus allemaal aankleding en zal waarschijnlijk het najaar worden. Ook aan de waterkant is een border van 1,25x12 meter nu zichtbaar. Na 6 maanden klussen wilde ik voor nu even alles “dicht” hebben en van het zonnetje kunnen genieten met een biertje en bbq :).

Ook in de voortuin (binnenkort foto’s) komen 2 lange borders van 1,25x12 meter en 4 grote potten van 1.60x1.60m die gevuld zullen worden :).

[Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 18-06-2020 19:37]

• Fantasma7988
GeeMoney schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:34:
[...]

Borders zijn nog niet gevuld, rechtsboven aan het water komt nog een overkapping en her en der nog wat potten en andere accessoires. Ook verlichting moet nog aan de schutting en in de grond (kabels en alles liggen er al wel) maar dat is dus allemaal aankleding en zal waarschijnlijk het najaar worden. Ook aan de waterkant is een border van 1,25x12 meter nu zichtbaar. Na 6 maanden klussen wilde ik voor nu even alles “dicht” hebben en van het zonnetje kunnen genieten met een biertje en bbq :).

Ook in de voortuin (binnenkort foto’s) komen 2 lange borders van 1,25x12 meter en 4 grote potten van 1.60x1.60m die gevuld zullen worden :).
Ja begrijp ik ook wel, maar wat planten of heesters zitten er met een paar uurtjes in en geeft je straks meer sfeer als je op je terras zit met een pilsje.

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 11:10
@Len020
https://www.borenshop.com...lepen-ext.html?id=9723828

Daar heb je genoeg aan, ze zijn er ook langer.

https://www.borenshop.com...lepen-ext.html?id=9723829
https://www.borenshop.com...lepen-ext.html?id=9723830

Vergeet niet in stappen te boren, door steeds je spaan te lossen door de boor uit het gat te halen, anders breekt hij doordat hij klemt door de spanen in het gat.

[Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 19-06-2020 08:17]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hoijong
@GeeMoney strak geworden, jij betaalt echt voor oppervlaktes. Als ik die prijzen zo hoor vind ik dat niet meteen te zien, maar het is ook een massale tuin en veel grondwerk is uit het zicht. Welke tegel heb je achter liggen? Die vind ik wel mooi voor rondom het huis hier misschien.

Edit: @JB die tegels uit Italië zijn zojuist binnengekomen. Aantal klopt, kwaliteit en schade moet ik nog controleren. Ziet er zo verder onbeschadigd uit. Al met al 2 weken tussen bestelling en levering op een Italiaanse site als je een voorraadmodel neemt. @Omni superens nog steeds goedkoper dan jouw site, die verder wel interessant uitziet.

[Voor 43% gewijzigd door Hoijong op 19-06-2020 10:45]

• GeeMoney
Hoijong schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:39:
@GeeMoney strak geworden, jij betaalt echt voor oppervlaktes. Als ik die prijzen zo hoor vind ik dat niet meteen te zien, maar het is ook een massale tuin en veel grondwerk is uit het zicht. Welke tegel heb je achter liggen? Die vind ik wel mooi voor rondom het huis hier misschien.
Het zijn gewoon veel m2's inderdaad. (760m2 perceel).
Ik heb alle grond laten vervangen voor waar borders en gras dus kwam goede gezonde grond met voeding en minimaal 70cm laten omwoelen. Verder op de terrassen een strak zandbed en minimaal ook 30cm laten afgraven en vervangen en de gehele oprit een strak zandbed met puingranulaat eronder van minimaal 30cm.
Afvoeren van bestaande grond is niet goedkoop, daar ging veel van de prijs inzitten van het grondwerk inderdaad.
Voor de stenen hebben we gekozen voor Schellevis 100x100x5 oudhollands grijs. Zelfde stijl als de grote platen van de oprit en die grote platen (240x120) hebben we dus ook als staptegels richting het water gelegd.

Het pad aan de andere zijde van de woning bestaat uit Schellevis 80x40 tegels met rondom een rand bassalt/split. Ik zal daar van de week ook nog wel even een foto van maken.

Totaal hebben we 165m2 aan terras, in keramisch vonden we dat wel het mooiste maar dan kon ik er nog wel een hypotheek bijnemen :9 . We hebben gekozen voor grote tegels omdat we dat vonden passen bij de grootte van het perceel.

[Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 19-06-2020 10:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hoijong
GeeMoney schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:54:
[...]

Het zijn gewoon veel m2's inderdaad. (760m2 perceel).
Ik heb alle grond laten vervangen voor waar borders en gras dus kwam goede gezonde grond met voeding en minimaal 70cm laten omwoelen. Verder op de terrassen een strak zandbed en minimaal ook 30cm laten afgraven en vervangen en de gehele oprit een strak zandbed met puingranulaat eronder van minimaal 30cm.
Afvoeren van bestaande grond is niet goedkoop, daar ging veel van de prijs inzitten van het grondwerk inderdaad.
Voor de stenen hebben we gekozen voor Schellevis 100x100x5 oudhollands grijs. Zelfde stijl als de grote platen van de oprit en die grote platen (240x120) hebben we dus ook als staptegels richting het water gelegd.

Het pad aan de andere zijde van de woning bestaat uit Schellevis 80x40 tegels met rondom een rand bassalt/split. Ik zal daar van de week ook nog wel even een foto van maken.

Totaal hebben we 165m2 aan terras, in keramisch vonden we dat wel het mooiste maar dan kon ik er nog wel een hypotheek bijnemen :9 . We hebben gekozen voor grote tegels omdat we dat vonden passen bij de grootte van het perceel.
Zeer mooi, hier komt een betonnen vloer binnen en dan wordt oprit en terras meteen meegenomen in beton. Kan ik zelf 'tegels' of paden in laten zagen als ik dat wil. Rondom is die Schellevis ook een mooie, maar dat is niet de goedkoopste betontegel....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 13:42
Met de zon/regen van de afgelopen tijd gaan de plantjes lekker. Ik sta ze regelmatig te voeden met OH allround voeding en de pompoenen genieten er van >:) de bladeren worden nu best groot, zo groot dat ik ze voor de lol eens ging opmeten. Gister was dit blad nog 48cm, is dus even in 24 uur tijd gegroeid naar 50cm :X de pompoenen die er nu aan zitten zijn allemaal nog rond de 5cm in diameter maar dat worden flinke jongens denk ik :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• DCNY
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 13:37
Ik wil een schuurtje bouwen en heb hiervoor douglas houten balken van 9x9 cm. Ik lees her en der dat ik de verbinding moet doen zoals op deze foto

Ziet er mooi uit, maar gaat dit niet enorm ten koste van de sterkte? In principe wordt t op zo’n manier een balk die rust op 4,5cm ipv 9cm.

Wat denken jullie? Is dit een goede oplossing of is er iets beters? Er komen ook nog houten schoren tussen de balken en de staanders. Schuurtje wordt 3x3m.
Pagina: 1 ... 47 ... 50 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True