Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 188 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Nog een vraagje, onze nieuwe vlonder is nog niet behandeld. Dat willen we dit weekend doen als het droog is. Echter zit er nu al van alles op de vlonder dat ik er met gewoon wat water niet van af gespoeld krijg. Ook met een straatborstel kreeg ik het er niet van af.

Zo zitten er wat zwarte strepen op, waar die van zijn weet ik niet (foto 1). Een voetafdruk toen iemand vieze schoenen had (foto 2), en het lelijkste: een zijkant is helemaal donker geworden, dit is gebeurt nadat het donkere zand is gestrooid over het pad en het hard regende, dit is toen tegen de zijkant van de vlonder gespetterd (foto 3). Ook dit krijg ik met wat water en de borstel niet weg. Daarnaast is er nog een plek waar een paar dagen toen de zon scheen een doosje stond, die plek waar dat doosje stond is verkleurd (ook bizar snel dus, na +- 3 dagen).

Kan ik dit oplossen door er met de hogedrukspuit overheen te gaan voor ik de vlonder in de olie zet? Of moet ik dat juist niet doen? Zo niet, moet ik de vlonder dan schuren? Zo ja, wat voor korrel zou goed zijn? Of zijn er andere manieren/middeltjes om de vlonder schoon te krijgen voor ik hem in de olie zet?

Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RtfZ9N9-xjxFeEZepzojAHS8eQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YN4UO0wv1JjCEnOYO9lam1lS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFgIYylwmVPe7NLl0-5b1HcVcHo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JugbrpqCcwVidtl2Yq7R86CU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z70dFKDJbbJFP6E8RvcTpg03f0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exMr6LOsI0cQSnsvK2jE3Pqo.jpg?f=fotoalbum_large

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 23:29
Zoek in dit topic op lijnoliezeep, dan vind je een mooie how-to van @Teijgetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Nog een korte vraag (ja, sorry, ik blijf vragen stellen nu ik met de tuin bezig ben. Als het af is post ik wel even een foto). Voor mijn vlonder heb ik Siberisch Lariks besteld, maar nu moet ik nog kijken waar ik het mee kan beschermen. Het liefst houd ik de kleur van het hout en wil ik dat het niet gaat vergrijzen. Wat raden jullie mij aan? Wilde eigenlijk de Remmers HK Lazuur bestellen (gezien de ervaringen in dit topic), maar daar staat bij dat het voor niet belast hout is (wat volgens mij een vlonder wel is). De lokale houthandel rade de meest goedkope olie aan, aangezien je het toch elk jaar opnieuw moet doen en het dan niet uitmaakt of je een dure of goedkope olie gebruikt. (moet dat trouwens echt elk jaar opnieuw?)

Dus wat is wijsheid, een beits of een olie? En welke zouden jullie dan aanraden?

Kleine edit: Andere optie was iets van jachtlak/botenlak. Is dat een aanrader? Of is olie/beits toch beter?

[ Voor 6% gewijzigd door Eppo © op 08-06-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@marc1111 thanks! @Teijgetje denk je dat ik dit verhaal van jou ook kan toepassen op onze vlonder? Die ligt er dus pas 1 week in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:33
@miicker
Ja hoor, dat kan prima. De strepen en voetafdrukken zou je er met een harde borstel uit moeten kunnen halen.
Al weet ik niet hoe dat soort strepen ontstaan.
Je zijkant zou ook een stuk op moeten knappen als het vuil is.
Zijn het weerplekken, schimmel eigenlijk, dan zal je ontweringswater moeten gebruiken.

Met de lijnoliezeep en bleek kan weinig fout, met ontweringswater zou ik eerst een klein onopvallend hoekje proberen.
En je kan niet stukjes doen, je zal alles met hetzelfde moeten behandelen om hetzelfde beeld te krijgen nadat je geolied hebt.
Kies wel de juiste olie.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:43:
@miicker
Ja hoor, dat kan prima. De strepen en voetafdrukken zou je er met een harde borstel uit moeten kunnen halen.
Al weet ik niet hoe dat soort strepen ontstaan.
Je zijkant zou ook een stuk op moeten knappen als het vuil is.
Zijn het weerplekken, schimmel eigenlijk, dan zal je ontweringswater moeten gebruiken.

Met de lijnoliezeep en bleek kan weinig fout, met ontweringswater zou ik eerst een klein onopvallend hoekje proberen.
En je kan niet stukjes doen, je zal alles met hetzelfde moeten behandelen om hetzelfde beeld te krijgen nadat je geolied hebt.
Kies wel de juiste olie.
Thanks voor de info. Ik heb op aanraden van iemand bij de Hornbach bangkirai olie gehaald, deze zou heel goed moeten zijn: https://www.hornbach.nl/s...ml?varCat=S4839##v5509681

Waar kan ik die lijnoliezeep het beste kopen? Hebben ze dat bij de Hornbach bijvoorbeeld?
Ik vind daar alleen dit, maar vermoed dat dit wat anders is: https://www.hornbach.nl/s...0-ml/8726929/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@miicker
Even googlen op lijnoliezeep kopen?
Of het linkje van Moose Farg aanklikken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 8 juni 2020 @ 23:56:
@miicker
Even googlen op lijnoliezeep kopen?
Of het linkje van Moose Farg aanklikken. ;)
Ik bedoelde meer of het in de bouwmarkt te koop is, maar blijkbaar niet dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
Ik heb nog wel stukje ellende in de tuin waar ik zelf niet uit kom..

Sinds een aantal maanden zitten we in een nieuwe woning en hebben we overal flink wat klimop verwijderd.
We hebben de klimop voor te verwijderen allemaal eerst af laten sterven ( maandje of 2 ) voor we zijn begonnen aan het weghalen
Het waren meerdere soorten en achteraf blijkt dat er een soort een stuk hardnekkiger zich vasthecht aan de ondergrond dan andere.
We hebben al geprobeerd om dit met een hogedrukspuit te verwijderen, met zo'n vuilfrees van de karcher, maar daarvan springen de voegen ons om de oren! en de klimop blijft nog prima zitten op de bakstenen.. :'(

Heeft iemand hier nog een goede oplossing voor?

De foto geeft hopelijk een idee wat er nog op de muur zit...
Het gaat om ongeveer 4-6 vierkante meter muur en nog wat op de boeiboorden ( de we vanwege houtrot waarschijnlijk toch gaan vervangen, dus daar zit ik minder mee )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKNicUX_E-U5eaZgJc7yRhpyFYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkHbyqqPT5GT4XZoIoJ9XPjR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:35
Zo! nu de levering van nieuwbouwwoning bijna gaat komen, zijn we ook druk bezig met de tuin!

Dit is het ontwerp waar wij blij van worden. Het idee is voor in de tuin een terras en achterin tegen de bergin een klein beschut zithoek. We willen met hoge beplanting daaromheen werken om zo een 'beschut' plekje te creëren in de tuin. Op het terras gaan we verder nog met grote bloempotten werken om het ook daar zo groen mogelijk te krijgen :-)

Overigens klopt de schaal van de tafel in het zithoek niet tenzij het een poppentafel zou zijn :+

Op de pergola gaan we een druif omhoog laten groeien. En voor de kleine een schommel ophangen.
Het lichte deel in het terras wordt niet z'n groot contrast, maar een combinatie van de tegels zoals hieronder staat. (de linker kant de blauwige tegels)

Hebben jullie ideeën voor hoge beplanting, waar vogels en insecten ook blij van worden? Ik vindt groen erg belangrijk, maar ben er zelf niet zo bekend met plantensoorten etc. Op de berging wil ik tzt een groen dak aanleggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0KhEAq8tDgKdTvwN4XP3r8uewk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/28Z2cNWTXQdqPlZ6duviPdRY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_y6QycrR70IpCAopJjR3NQU9YzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvC81HBZbZQv1LBauDZaooog.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 16:50
Wij hebben tuinontwerp laten maken. Na ons huidige huis (ook nieuwbouw) zelf de tuin ontworpen te hebben en gewoon best wel wat spijt te hebben gehad van bepaalde keuzes wilden we bij ons nieuwe nieuwbouwhuis de tuin laten ontwerpen. Het gaat ook om een iets grotere tuin, dus wilde daar wel wat hulp bij.

Onderstaande is eruit gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n123lOM.png

Qua materialen en beplanting moeten we nog het een en ander uitzoeken, maar we zijn er al erg blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

michielh3 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:43:

Sinds een aantal maanden zitten we in een nieuwe woning en hebben we overal flink wat klimop verwijderd.
We hebben de klimop voor te verwijderen allemaal eerst af laten sterven ( maandje of 2 ) voor we zijn begonnen aan het weghalen
Het waren meerdere soorten en achteraf blijkt dat er een soort een stuk hardnekkiger zich vasthecht aan de ondergrond dan andere.
We hebben al geprobeerd om dit met een hogedrukspuit te verwijderen, met zo'n vuilfrees van de karcher, maar daarvan springen de voegen ons om de oren! en de klimop blijft nog prima zitten op de bakstenen.. :'(

Het gaat om ongeveer 4-6 vierkante meter muur en nog wat op de boeiboorden ( de we vanwege houtrot waarschijnlijk toch gaan vervangen, dus daar zit ik minder mee )

[Afbeelding]
Je kan het met een harde borstel verwijderen, dat zal wel aardig wat tijd kosten. Alternatief is het laten stralen maar dan zal het ook opnieuw gevoegd moeten worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
perspectivebass schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:47:
Zo! nu de levering van nieuwbouwwoning bijna gaat komen, zijn we ook druk bezig met de tuin!

Dit is het ontwerp waar wij blij van worden. Het idee is voor in de tuin een terras en achterin tegen de bergin een klein beschut zithoek. We willen met hoge beplanting daaromheen werken om zo een 'beschut' plekje te creëren in de tuin. Op het terras gaan we verder nog met grote bloempotten werken om het ook daar zo groen mogelijk te krijgen :-)

Overigens klopt de schaal van de tafel in het zithoek niet tenzij het een poppentafel zou zijn :+

Op de pergola gaan we een druif omhoog laten groeien. En voor de kleine een schommel ophangen.
Het lichte deel in het terras wordt niet z'n groot contrast, maar een combinatie van de tegels zoals hieronder staat. (de linker kant de blauwige tegels)

Hebben jullie ideeën voor hoge beplanting, waar vogels en insecten ook blij van worden? Ik vindt groen erg belangrijk, maar ben er zelf niet zo bekend met plantensoorten etc. Op de berging wil ik tzt een groen dak aanleggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is wel erg veel steen....

Als je nou eens die tafel tegen het huis zet en daar een grasveldje van maakt (of nog een border).
en het dakje van de berging voorziet van een groen/sedum dak.
Dan heb je veel meer biodiversiteit, betere waterafvoer en minder hitte in de zomer.
Een leuke parasol / dak liquidambar op dat grasveldje voor schaduw.
Moet je eens kijken hoe je dan geniet in je tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kpmnEeZfi7bDp1chr9wICz1yDw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NiTm2KdugJBMnpmLE8vlEQvi.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 20:16

[Afbeelding]
Klimop, wat een ellende tegen een huis (en zeker als het niet bijgehouden wordt) :X

Dit hebben wij ook, de complete zijgevel was begroeid. Van het houtwerk waren de resten prima weg te schuren maar op bakstenen gaat het aardig met een staalborstel. Na een aantal jaar vallen de grootste resten er overigens vanzelf af, maar de overige delen gaan er dus redelijk af met de staalborstel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@Scr33x0r geen idee of je het wilt maar mocht je nadenken over een sproeisysteem voor je borders en stukken gazon dan heb ik alleen als tip om kleine gekke hoekjes te vermijden. Het staat speels natuurlijk maar je zit dan wel met je besproeiing of je moet het niet erg vinden om een deel van je pad/paden dan mee te nemen en nat te laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde op mijn gevel. Over 2 weken komen ze die reinigen met tot 350bar stoomdruk. Mijn Kärcher met vuilfrees sloopte inderdaad teveel de voeg. Het kost wel even wat, maar dan is je muur weer netjes.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
Tsurany schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:17:
[...]

Je kan het met een harde borstel verwijderen, dat zal wel aardig wat tijd kosten. Alternatief is het laten stralen maar dan zal het ook opnieuw gevoegd moeten worden.
Het opnieuw voegen proberen we juist te voorkomen, dan zou ik net zo goed zelf met de karcher door kunnen stralen :'(
chapie schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:21:
[...]

Klimop, wat een ellende tegen een huis (en zeker als het niet bijgehouden wordt) :X

Dit hebben wij ook, de complete zijgevel was begroeid. Van het houtwerk waren de resten prima weg te schuren maar op bakstenen gaat het aardig met een staalborstel. Na een aantal jaar vallen de grootste resten er overigens vanzelf af, maar de overige delen gaan er dus redelijk af met de staalborstel. :)
Ik ga wel eens proberen, heb nog wel een staalborstel liggen.
Zou een haakse slijper met een staalborstel een optie zijn? Hopelijk gaat het dan ietsjes sneller >:)
PaT schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:29:
[...]

Ik heb hetzelfde op mijn gevel. Over 2 weken komen ze die reinigen met tot 350bar stoomdruk. Mijn Kärcher met vuilfrees sloopte inderdaad teveel de voeg. Het kost wel even wat, maar dan is je muur weer netjes.
Dat is ook wel een goed idee! mag ik vragen wat je daar voor betaald plusminus, of een indicatie per vierkante meter ex voorrijkosten ?

[ Voor 17% gewijzigd door michielh3 op 09-06-2020 10:32 . Reden: nieuwe quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
@GeeMoney thanks, besproeiing is nog niet echt over nagedacht. Als paden nat worden heb ik niet zo'n probleem mee. Ik wil het perkje naast de carport nog wat anders, de Tesla is vrij breed dus handig als je niet in het perkje hoeft uit te stappen. Misschien trek ik de stenen wel door.

Heb bovenstaande tuin op werkspot gezet en gevraagd om offertes, nu 1 week geleden, 0 reacties hehe. Ach we hebben nog even.

Qua stenen willen we zoiets, met een bies/border/whatever:
Afbeeldingslocatie: https://d18ch7kvesosro.cloudfront.net/order-info/review/20322_8s1mandg.jpg

Qua andere tegels nog even uitzoeken wat we willen. Schuur wordt ook nog wel een leuk dingetje :)

Iets minder modern dan de betonplaten die jij hebt geplaatst :)

[ Voor 4% gewijzigd door Scr33x0r op 09-06-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
@perspectivebass Je tekening van je tuin komt niet helemaal overeen met je opmerking dat je van groen houdt. Behalve wat borders is er met name heel veel bestrating. Je zou bv de achterplaats niet helemaal hoeven te betegelen om een zithoek te creëren. Hoewel de tuin van scr33x0r een stuk groter is vind ik daar de balans een stuk beter. Ook leuk hoe de terrassen door groen worden omgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
Tip van de tuinontwerper: iedereen tekent een terras tegen schutting etc. Maar je creeert veel meer ruimte voor het oog als er wat ruimte achter een terras zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Hallo allemaal,

Ik heb even jullie advies nodig. Een vriend van mij slaat waterbronnen, voorheen deed die dit met een giertank, maar het vervelende was dat soms het water opraakte en weer nieuw water moest laden. Ik help hem regelmatig mee, en we zijn overgestapt op een IBC vat (circa 400 liter water erin). We slaan de waterbron met een 70mm flexibele buis met een ijzeren buis van 1,5 meter eraan.

We zetten een PVC buis in de grond met een T split erop. Deze sluiten we aan het IBC vat om zo het water wat we in de bron spuiten, omhoog komt en weer in het IBC vat terecht komt, zodat je dit weer kan hergebruiken.

Nu is het probleem dat het water wel weer omhoog komt, maar niet uit de pvc buis komt, maar aan de onderkant van de pvc buis. Gevolg je vult het IBC vat niet. Heeft iemand een idee hoe je dit kan verhelpen/afdichten?

Hieronder de afbeelding met aan de voorkant de pvc buis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGgBIXEygs5m4TI0Qj5VGupD2og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bY8BCt3tE72gltwAK7vUPj4h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
kaboom1555 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:17:
[...]

Het is wel erg veel steen....

Als je nou eens die tafel tegen het huis zet en daar een grasveldje van maakt (of nog een border).
en het dakje van de berging voorziet van een groen/sedum dak.
Dan heb je veel meer biodiversiteit, betere waterafvoer en minder hitte in de zomer.
Een leuke parasol / dak liquidambar op dat grasveldje voor schaduw.
Moet je eens kijken hoe je dan geniet in je tuin.
Het dak wordt zo in zo een groen dak dus die gaan we doen!

Probleem met gras is dat we een goed opgevoede hond hebben die z'n behoefte alleen doet op het gras :+ Niet ideaal in een tuin... We hebben ook aan split gedacht voor dat stuk, maar durven dat eigenlijk niet met onze kleine aangezien we bang zijn dat die de stenen in de mond gaat doen.

De kant waar je nu de tafel hebt ingetekend past jammer genoeg niet door openslaande deuren/loopdeur die anders niet goed open kan.

We hebben er aardig mee zitten puzzelen aangezien tegen de berging in begin van de middag wel een mooie zon plek is en de woning zelf in de avond. Dus vandaar dat we daar wel graag een zit plek willen. (tuin op NW). Ben mee eens dat het wel groener dus zijn daarmee ook nog lekker aan het puzzelen. Zou het ook graag groener willen. Denk wel dat goede planten kiezen voor border veel kan doen.

Bij familie wel mee geholpen met grote tuinen ontwerpen en aanleggen. Ik vind een grote tuin ontwerpen ook wel een stuk makkelijker...

Maar een tuin van 10*5-berging is niet zo heel groot en vindt ik dan ook een stuk lastiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:25

[Afbeelding]
Probeer het met een verfbrander / gasbrander

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
perspectivebass schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:47:
[...]

Het dak wordt zo in zo een groen dak dus die gaan we doen!

Probleem met gras is dat we een goed opgevoede hond hebben die z'n behoefte alleen doet op het gras :+ Niet ideaal in een tuin... We hebben ook aan split gedacht voor dat stuk, maar durven dat eigenlijk niet met onze kleine aangezien we bang zijn dat die de stenen in de mond gaat doen.

De kant waar je nu de tafel hebt ingetekend past jammer genoeg niet door openslaande deuren/loopdeur die anders niet goed open kan.

We hebben er aardig mee zitten puzzelen aangezien tegen de berging in begin van de middag wel een mooie zon plek is en de woning zelf in de avond. Dus vandaar dat we daar wel graag een zit plek willen. (tuin op NW). Ben mee eens dat het wel groener dus zijn daarmee ook nog lekker aan het puzzelen. Zou het ook graag groener willen. Denk wel dat goede planten kiezen voor border veel kan doen.

Bij familie wel mee geholpen met grote tuinen ontwerpen en aanleggen. Ik vind een grote tuin ontwerpen ook wel een stuk makkelijker...

Maar een tuin van 10*5-berging is niet zo heel groot en vindt ik dan ook een stuk lastiger
Ik heb zelf een nog kleiner tuintje op noord/ noord-oost en het is zeker lastig.
We hebben een groen dak op de berging.
Heb de foto's hier al vaker gedeeld.
De bestrating is mij nog teveel maar vrouwlief wilde niet minder (ik onderhoud de tuin) :'( :'( 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BKSuOgOG8FiH1Hca53TwWs3UkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWY8lJFEK8lQx6r21W4pnJQY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNdDa1iMe7Ya72aYR9e70fNvwzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmjFq8Y8KBXoZS91Xz2Xw3Ui.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
@kaboom1555 Mooie tuin!
Ik vermoed dat groen/steen op dit moment niet heel veel scheelt al zie ik niet zo goed hoeveel ruimte tussen huis en border/pad zit.

Bij ons is de dak van de berging overigens een schuin golfplaten dak. Moet even puzzelen hoe ik zorg dat alles goed erop blijft liggen, maar dat ga ik nog even lekker googelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
perspectivebass schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:00:
@kaboom1555 Mooie tuin!
Ik vermoed dat groen/steen op dit moment niet heel veel scheelt al zie ik niet zo goed hoeveel ruimte tussen huis en border/pad zit.

Bij ons is de dak van de berging overigens een schuin golfplaten dak. Moet even puzzelen hoe ik zorg dat alles goed erop blijft liggen, maar dat ga ik nog even lekker googelen.
Er liggen 2 60x60 cm tegels tussen de uitbouw met openslaande deuren en de border daarzo. Expres gekozen voor 1 zitplek om zo niet teveel terras te moeten realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@Scr33x0r Ik werk in de voortuin ook deels met grind/basalt/split geef het een naam :) . Mogelijk is dat een optie voor je? Daar stap je prima op uit en het voordeel is dat het ook veel water kan opvangen tov bestrating.
Goed aangelegd kan je er zelfs overheen rijden, met de E-tron vanwege de pallets met stenen heb ik de afgelopen dagen een zijstuk mee moeten pakken en dat gaat prima. (2500kg massa)
Anders moet je waarschijnlijk ook ergens drainage/afvoer toepassen om grote plassen of waterstromen te voorkomen.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 09-06-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

michielh3 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:30:
[...]

Het opnieuw voegen proberen we juist te voorkomen, dan zou ik net zo goed zelf met de karcher door kunnen stralen :'(

[...]

Ik ga wel eens proberen, heb nog wel een staalborstel liggen.
Zou een haakse slijper met een staalborstel een optie zijn? Hopelijk gaat het dan ietsjes sneller >:)

[...]

Dat is ook wel een goed idee! mag ik vragen wat je daar voor betaald plusminus, of een indicatie per vierkante meter ex voorrijkosten ?
Voor heel onze woning (2 onder 1 kapper van ca 175m2) ben je zo'n 2000-2400 euro kwijt. Dan spuiten ze het schoon, herstellen ze waar nodig voegwerk en impregneren ze de boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
NRJ020 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:50:
[...]

Probeer het met een verfbrander / gasbrander
Oh goed idee, dat is zeker wel een poging waard!
PaT schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:28:
[...]

Voor heel onze woning (2 onder 1 kapper van ca 175m2) ben je zo'n 2000-2400 euro kwijt. Dan spuiten ze het schoon, herstellen ze waar nodig voegwerk en impregneren ze de boel.
Gelukkig gaat het bij ons om een schuurtje, zal dan nog wel meevallen, wel fijn om als backup nog te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Help! Mijn witte regen is in amper 48 uur van supergezond naar 'volgens-mij-is-ie-dood' gegaan. ;(

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RSxLw23/20200608-194835.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VNvYcCG/20200608-194839.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kDgKxZm/20200608-194846.jpg

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 20:36

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

MrJ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:50:
Help! Mijn witte regen is in amper 48 uur van supergezond naar 'volgens-mij-is-ie-dood' gegaan. ;(

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Wat gebeurd er bij de voet? is ie daar beschadigd/ afgeproken/geknakt? staat ie ineens in de modder na de regen van afgelopen dagen?

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

djlinsen schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:05:
[...]

Wat gebeurd er bij de voet? is ie daar beschadigd/ afgeproken/geknakt? staat ie ineens in de modder na de regen van afgelopen dagen?
Geen modder, begin dit jaar nog een grindput van 1,20m gemaakt om dit te voorkomen.

Hij kreeg wel regelmatig water tijdens de droge weken hiervoor. Misschien dan met de laatste regenbuien teveel?

En indien teveel; game over? volgend jaar herstel? volgende week nog herstel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Scr33x0r schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:30:
@GeeMoney thanks, besproeiing is nog niet echt over nagedacht. Als paden nat worden heb ik niet zo'n probleem mee. Ik wil het perkje naast de carport nog wat anders, de Tesla is vrij breed dus handig als je niet in het perkje hoeft uit te stappen. Misschien trek ik de stenen wel door.

Heb bovenstaande tuin op werkspot gezet en gevraagd om offertes, nu 1 week geleden, 0 reacties hehe. Ach we hebben nog even.

Qua stenen willen we zoiets, met een bies/border/whatever:
[Afbeelding]

Qua andere tegels nog even uitzoeken wat we willen. Schuur wordt ook nog wel een leuk dingetje :)

Iets minder modern dan de betonplaten die jij hebt geplaatst :)
Zoek liever geen stratenmakers op werkspot. Goede stratenmakers hebben genoeg werk en gaan niet op werkspot reageren. Ik heb zelf meerdere keren een tuin moeten herstraten omdat werkspot zo lekker goedkoop was. Zoek liever een goed aangeschreven bedrijf(je) uit de buurt, heb je waarschijnlijk meer en langer plezier van je bestrating

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:52
MrJ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:21:
Geen modder, begin dit jaar nog een grindput van 1,20m gemaakt om dit te voorkomen.

Hij kreeg wel regelmatig water tijdens de droge weken hiervoor. Misschien dan met de laatste regenbuien teveel?

En indien teveel; game over? volgend jaar herstel? volgende week nog herstel?
het ziet er uit dat het water niet meer bij het blad komt. Verdroogd, of geknakt. Ik weet niet of een witte regen heel anders is dan een blauwe regen, maar een blauwe is supersterk, dus die loopt wel weer uit. Hij houdt van humusrijke vochtige grond. Te nat zal niet snel een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

LinuxMan schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 23:21:
[...]

het ziet er uit dat het water niet meer bij het blad komt. Verdroogd, of geknakt. Ik weet niet of een witte regen heel anders is dan een blauwe regen, maar een blauwe is supersterk, dus die loopt wel weer uit. Hij houdt van humusrijke vochtige grond. Te nat zal niet snel een probleem zijn.
Vreemd, zeker na deze natte dagen.

Heb gisteren heel veel water gegeven, hij lijkt iets blijer, maar dat kan uiteraard tussen mijn oren zitten.

Denk echter niet dat het blad nog kan herstellen dit jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
pjot1 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:51:
[...]

Zoek liever geen stratenmakers op werkspot. Goede stratenmakers hebben genoeg werk en gaan niet op werkspot reageren. Ik heb zelf meerdere keren een tuin moeten herstraten omdat werkspot zo lekker goedkoop was. Zoek liever een goed aangeschreven bedrijf(je) uit de buurt, heb je waarschijnlijk meer en langer plezier van je bestrating
Snap ik!

Het liefst vind ik iemand die alles in 1 keer kan doen, heb al lijntje uitstaan bij een aannemer die ik ken, maar waarvan ik niet weet of het qua prijs op kan tegen alles los inkopen van elkaar.

We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@MrJ
Je hebt kans dat hij te nat staat. Daar wordt hier van gesproken als mogelijke oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 12:43
Even een update over mijn Catalpa,

Ik heb op aanraden van @Verwijderd contact opgenomen met de kweker. Zij hebben mij aangeraden om gewoon water te blijven geven. Verder geen extra tips ofzo.

Nu ben ik dat dus al enkele weken aan het doen, 3 keer per week geef ik een gieter (10l) water. Voorloppig zie ik nog niet veel veranderen. De stam is nog altijd groen maar volgens een andere buur zou het misschien om een geënte boom kunnen gaan?
Heeft iemand betere tips dan de kweker? Ik heb heel veel geduld met planten in de tuin maar ben nog altijd bang dat de boom er niet zal doorkomen.

Voor een foto zie quote hieronder.
glennvho schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:59:
Mijn catalpa schiet niet uit. In maart heb ik hem gekocht als wortelgoed.
Bij het planten heb ik het gat 3x zo groot gemaakt als de kluit en dan vervolgens compost gemengd met de aarde die uit het gat kwam. Daarna heb ik hem in eerste instantie goed water gegeven. De weken nadien heeft het ook nog veel geregend. En daarna heb ik hem geen extra water meer gegeven omdat ik de wortels niet wou verstikken of laten rotten. Ik zie hem nog niet uitlopen, ook de knoppen die er op zitten schieten niet uit.
Bij onze overburen staat ook catalpa, dat zijn wel al oude bomen die dus al goed geworteld hebben. Die zijn allemaal mooi uitgeschoten. Natuurlijk is het nu al een paar weken droog, onze buren zeiden dat ik de boom toch een 3 tal keren per week een emmer water mag geven. Op internet lees je dan weer tegengestelde berichten.

Als ik ga krassen op de stam zie ik wel nog groen hout, hij is dus nog niet volledig dood. Wat kan ik nu het beste doen?

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coffeebiscuit
  • Laatst online: 11-09 13:44
Een maandje of 3 geleden is er bij ons zo'n 60m2 aan graszoden gelegd. De afgelopen maand komen er regelmatig wat paddenstoelen naar boven. Ze zijn niet heel groot (de kap is maximaal een cm of 2), maar het zijn er wel veel. Gedurende de zonnige maand heb ik er dagelijks zo'n 10-15 uit m'n veldje gehaald en nu met de regen van afgelopen dagen schieten ze echter als paddenstoelen (sorry.. flauw..) uit de grond. Eergisteren heb ik er zeker 100-200 uitgehaald en vandaag opnieuw een vergelijkbaar aantal. Voordat deze graszoden er lagen heb ik nooit eerder bewust een paddenstoel in m'n tuin gezien en ze staan buiten 't grasveld ook nergens anders.

Ik zit dus met wat vragen:
- Is dit normaal voor nieuwe graszoden of heb ik een slechte batch gekregen (verhalen op de tuinman)?
- Herstelt dit vanzelf of kan ik er iets tegen doen?
- Wordt 't nóg erger als 't echt herfst wordt?
- Wat zijn 't voor paddenstoelen?
- Zijn de paddenstoelen giftig? (onze baby gaat hier binnenkort rondkruipen en waarschijnlijk vanalles in haar mond proppen)

Alvast bedankt voor de kennis/tips/adviezen _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C-7zwpxgQjqf0wCy14E_1_sH2c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LU7advjEq5iYjOMhR5eA0hxa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyzkFbaZjkrhhvbtXM6ewNUm2ys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m108drajkCUxLqAXlQQC9hUY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 18:59
Hadden wij ook in onze zoden in het begin. Je creëert namelijk ideale omstandigheden voor paddenstoelen: veel voeding in de bodem (want bemesting) en vochtige omgeving (want sproeien). Is bij ons vanzelf opgehouden, zie nu nooit meer een paddenstoel.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 07:40
Nou ben ik op zoek naar tegels voor onze nieuwe tuin en zag laatst deze ergens liggen en nam er een foto van

Iemand enig idee wat voor tegels dit zijn? Lijkt natuursteen, maar geen idee wat voor soort natuursteen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6zMmOkLW0glirFJRr2bOrpnaQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtXMq6t2MCrM8zPC4O9Rb8Zl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
Een vreemde situatie vanuit mijn kant. Ik was zelf helaas niet thuis dus dit is wat ik vanuit de stratenmaker en mijn vrouw hoor...

Vandaag was de stratenmaker weer aanwezig om het tweede gedeelte van de tuin te betegelen. Hij is bezig om alles mooi te egaliseren en er komt ineens een stank uit de grond. Mijn vrouw heeft dit kunnen bevestigen. De stratenmaker heeft dit al een keer meegemaakt en geeft aan dat er waarschijnlijk een kat zijn behoefte in het zand heeft gedaan. Blijkbaar graven die beestjes dat in. Dat een kat dit zou doen is niet onwaarschijnlijk aangezien mijn tuin bijna een week lang open lag (immense kattenbak ftw :p). Zijn advies is om de bovenste 10 cm af te graven en nieuw zand te storten.
Ik ben zojuist thuis gekomen en heb de boel eens flink omgespit en ik kan momenteel geen stank waarnemen.

Wat is jullie advies? Zelf het zand afgraven en vervolgens nieuw zand storten? Of de boel laten zoals het is en vragen of de stratenmaker terug kan komen? Bij de laatste optie zou ik mij heel erg schuldig voelen als hij weer voor niks komt.

Of hebben jullie een andere tip?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Achtertuin is “grasklaar”.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zal mij nog even inlezen wat ik het beste kan doen vlak voordat het gras er ingelegd gaat worden. :) Waarschijnlijk volgende week vrijdag hoop ik. De voortuin zijn ze nu mee bezig en de zijkanten zijn vandaag ook afgemaakt (vrijstaand) dus er komt schot in de zaak!

Ik heb voor de zekerheid alles af laten sluiten met bandjes en ben van plan een robot maaier aan het werk te zetten straks. Ik maak mij een klein beetje zorgen of hij ook de smalle stroken tussen de grote tegels mee kan nemen? (Ruimte ertussen is +- 40cm.)

Links naast het onderste terras zit een border van 4x2,5 en aan de waterkant komt een border van 1,25 diep en dus zo’n 13 meter breed. (Hek komt eind deze maand langs het water)
Verder vooral veel gras voor de kids in de achtertuin.

[ Voor 40% gewijzigd door GeeMoney op 11-06-2020 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:58
GeeMoney schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:08:
Achtertuin is “grasklaar”.

***members only***

Ik zal mij nog even inlezen wat ik het beste kan doen vlak voordat het gras er ingelegd gaat worden. :) Waarschijnlijk volgende week vrijdag hoop ik. De voortuin zijn ze nu mee bezig en de zijkanten zijn vandaag ook afgemaakt (vrijstaand) dus er komt schot in de zaak!

Ik heb voor de zekerheid alles af laten sluiten met bandjes en ben van plan een robot maaier aan het werk te zetten straks. Ik maak mij een klein beetje zorgen of hij ook de smalle stroken tussen de grote tegels mee kan nemen? (Ruimte ertussen is +- 40cm.)

Links naast het onderste terras zit een border van 4x2,5 en aan de waterkant komt een border van 1,25 diep en dus zo’n 13 meter breed. (Hek komt eind deze maand lngs het water)
Verder vooral veel gras voor de kids in de achtertuin.
Mooi strak zandbed! Heb je het zelf gedaan?

Ik moet hier ook nog 600m2 "afreien". Ik zie daar zon afreikarretje staan, werkt dat?
Ik snap het idee daarvan niet helemaal, als je het afreit op bandjes oke, maar deze "gaat toch met de hobbels mee"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker
  • Laatst online: 15-09 06:41

Wokker

De avond wokkel

Beun schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:27:
Een vreemde situatie vanuit mijn kant. Ik was zelf helaas niet thuis dus dit is wat ik vanuit de stratenmaker en mijn vrouw hoor...

Vandaag was de stratenmaker weer aanwezig om het tweede gedeelte van de tuin te betegelen. Hij is bezig om alles mooi te egaliseren en er komt ineens een stank uit de grond. Mijn vrouw heeft dit kunnen bevestigen. De stratenmaker heeft dit al een keer meegemaakt en geeft aan dat er waarschijnlijk een kat zijn behoefte in het zand heeft gedaan. Blijkbaar graven die beestjes dat in. Dat een kat dit zou doen is niet onwaarschijnlijk aangezien mijn tuin bijna een week lang open lag (immense kattenbak ftw :p). Zijn advies is om de bovenste 10 cm af te graven en nieuw zand te storten.
Ik ben zojuist thuis gekomen en heb de boel eens flink omgespit en ik kan momenteel geen stank waarnemen.

Wat is jullie advies? Zelf het zand afgraven en vervolgens nieuw zand storten? Of de boel laten zoals het is en vragen of de stratenmaker terug kan komen? Bij de laatste optie zou ik mij heel erg schuldig voelen als hij weer voor niks komt.

Ons zand stonk in het begin ook, zand kwam bijna direct van de afgraving en had een paar mossels tussen liggen die aardig aan het rotten waren 8)7.

Het oneindige X 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
S_tef schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:19:
[...]

Ik moet hier ook nog 600m2 "afreien". Ik zie daar zon afreikarretje staan, werkt dat?
Ik snap het idee daarvan niet helemaal, als je het afreit op bandjes oke, maar deze "gaat toch met de hobbels mee"?
Niet zelf gedaan, die mannen hebben er feeling voor denk ik. Ze hebben wel alles met een laser gedaan qua tegel en terras werk en ze werken veel met draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
GeeMoney schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:48:
[...]

Niet zelf gedaan, die mannen hebben er feeling voor denk ik. Ze hebben wel alles met een laser gedaan qua tegel en terras werk en ze werken veel met draden.
Ik bedoel het zandbed voor gras, hebben ze dat ook met dat karretje gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
Wokker schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:38:
[...]

Ons zand stonk in het begin ook, zand kwam bijna direct van de afgraving en had een paar mossels tussen liggen die aardig aan het rotten waren 8)7.
Trok de geur vanzelf weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
S_tef schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:53:
[...]

Ik bedoel het zandbed voor gras, hebben ze dat ook met dat karretje gedaan?
Ja, en een hark en een schep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
assassin85 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:51:
Nou ben ik op zoek naar tegels voor onze nieuwe tuin en zag laatst deze ergens liggen en nam er een foto van

Iemand enig idee wat voor tegels dit zijn? Lijkt natuursteen, maar geen idee wat voor soort natuursteen

[Afbeelding]
Volgens mij is dat de MBI Geostretto. Of in ieder geval iets in die trant. Naar mijn weten zijn dit soort formaten tegels niet verkrijgbaar in natuursteen. Vandaar dat ik denk dat het een tegel is met een deklaag. Dit kan natuursteen zijn. Dit heeft tevens ook de voordelen van gewoon natuursteen.

Ik kan in ieder geval met zekerheid zeggen dat het is ingeveegd met zilverzand.
Beun schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:27:

Je hebt toch geen Corona? :')

Soms kan zand erg stinken. Het is afhankelijk van waar het zand vandaan komt. Zo is ijselmeerzand weer anders dan noordzeezand bijvoorbeeld. Het fijne weet ik er niet van maar ik weet wel dat als het eenmaal bestraat is, je niks meer ruikt.

Je ziet meestal wel of een kat heeft zitten schijten. Je ziet dan sporen van het begraven. Zeker als de stratenmaker de baan al heeft afgevleid. Persoonlijk schep ik het er altijd ff uit als ik het zie.

Om 10cm te laten afgraven, afvoeren, aanvoeren, vlakken en verdichten is een hoop werk en hoop kosten voor tijdelijke stank. Dus laat de stratenmaker lekker z'n ding doen en geniet straks van je bestrating! ;)
S_tef schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 20:19:
[...]

Dat is een strak vlak. Is ideaal! Zoals je zegt, normaal kan je deze over bandjes laten lopen. Maar je kan de wieltjes verstellen. Als je rondom ca 20cm netjes afvlakt, zet je de buitenste wieltjes op 0, deze zijn dan vlak met het vlakbord, je loopt achteruit en laat 1 buitenste wiel over je gevlakte stuk lopen. Zo ga je rondjes lopen. En steeds overlappen. Alle wieltjes moet draaien.

Je kan deze ook nog hol of bol zetten. Het is eigenlijk een handmatige kilverbak. Dat is het principe.

[ Voor 12% gewijzigd door pjot1 op 10-06-2020 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door pjot1 op 10-06-2020 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Laatst online: 12-09 22:26
glennvho schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:09:
Even een update over mijn Catalpa,

Ik heb op aanraden van @Verwijderd contact opgenomen met de kweker. Zij hebben mij aangeraden om gewoon water te blijven geven. Verder geen extra tips ofzo.

Nu ben ik dat dus al enkele weken aan het doen, 3 keer per week geef ik een gieter (10l) water. Voorloppig zie ik nog niet veel veranderen. De stam is nog altijd groen maar volgens een andere buur zou het misschien om een geënte boom kunnen gaan?
Heeft iemand betere tips dan de kweker? Ik heb heel veel geduld met planten in de tuin maar ben nog altijd bang dat de boom er niet zal doorkomen.

Voor een foto zie quote hieronder.

[...]
Dit lijkt mij niet goed hoor. Heb er hier 4 staan, ze beginnen met uitlopen in april en mei is die lekker vol. Dit jaar de bomen niet gesnoeid en daardoor staan ze veel eerder in de bloei. Ga hem de komende jaren zeker niet snoeien zodat die lekker groot wordt.

Verder beginnen de hortensia's eindelijk te bloeien. Staan er een stuk of 40 in een rij, kan een mooie zomer worden.

Verder sinds een maandje het gras niet gemaaid. Dat is eigenlijk best mooi. Gras wordt er divers van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
coffeebiscuit schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:04:

- Wat zijn 't voor paddenstoelen?
- Zijn de paddenstoelen giftig? (onze baby gaat hier binnenkort rondkruipen en waarschijnlijk vanalles in haar mond proppen)
Zijn het niet gewoon kaalkopjes? (Psilocybe semilanceata)
Giftig cq halucinerend. >:)

@assassin85
Het lijkt graniet? Met rare dingen er op geplakt.

Hier is het feest........ voor de dieren dan blijkbaar.

Tussen de vogels loopt tegenwoordig Ciske in de rondte, steeds brutaler, en geen vogel die zich er wat van aantrekt......
Ik vond de fazant leuker er tussen (maar net mijn telefoon leeg), die werd even aangevallen door een eend, waar hij overheen sprong, en na een staredown nam de eend toch maar wijzelijk de poten. Die fazant was twee keer zo hoog. >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWBCIVt0dkQZZmJn8axUlT6nHBI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HeMuK0rOvqMdgWlAjkUg1XTV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDakiuYzVlbW9sntd2ANQDiKvR4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kq9tRyJlcqlCrZvdzGLHCLU.jpg?f=fotoalbum_tile

En we hebben tegenwoordig blijkbaar een konijn, Flappie.
Alsof ratten en mollen geen groot genoege gaten graven.. :X
Die moet over zijn komen zwemmen? (of via de poort/brug natuurlijk) (of er loopt hier ook ergens een serval rond waar hij van geschrokken is en daardoor een megajump heeft gemaakt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qXqv-4GORejOXIN_4BK7jbMycY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YbHQnrZx7n8EGUwm1PvPwsex.jpg?f=user_large

Tijdens het bekijken of er kreeftjes in de sloot zwemden, er lag een uitgevreten exemplaar tussen de eieren op het veld, bleken de karpertjes uitgekomen.
Er zwemmen echt scholen met honderden karpertjes..... van een halve cm lang.
Op de middelste foto zie je ze in het "midden" bij elkaar, de zwarte streepjes zijn hun schaduw op de bodem 10 cm er onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_mjlQnvv7O32UEwxI1BhDWKNOk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOq15Hd9SAkpN93uDxfwQJqU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzD5MHukBBd7nxGvHi2tSouIjJw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQkulgHSRZ1MpbcbVZKXhbJ4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GN7HlYxGvpzvQxwhP6AamcBPArs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkDOa7j19YETsPDXsa1emdji.jpg?f=fotoalbum_tile

En dan zijn de VANJEJAJAJIPIEJIPPIEJEE kevertjes, de leliehaantjes, met een kaalslag bezig.
Hun larven vreten de lelies op haast waar je bij staat.
Heb voor het eerst pyrethrum uit de kast getrokken want dit gaat wel erg hard en de vogels eten die schijtlarven niet. :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeEQVqNFIcdXYBIWXXUCJ0ICljQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CveoMz3NWFDf2CXTcssRPWBW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56C-mtZZ_WV50YgtbaI49IeOM18=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGAUWphGxiIpuMYqNRSxORWI.jpg?f=fotoalbum_tile
Edit: werkt perfect, kevers en larven dood, regenbuitje de volgende dag en alles is weer schoon. :)

En ik kwam dit tegen in de schuur, gelijk maar weggehaald nu het makkelijk ging.
Er zaten twee wespen bij/op, een koningin en een werkster, niet aggressief nog. We gaan het zien of ik ze allemaal heb.
Zo op het oog waren het Franse veldwespen, wel een mooie slanke wesp.
Water met bleek konden ze echter niet tegen......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRGDMkSWqPj9945IwX1rXj9vQIo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5tHMYpJBQ8ICEN6EZZTCAHO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fey7gm8wy6CqCbdxgHjHqZlUe9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1OB4ZQn3rLxTzNqfkuJqm9Y.jpg?f=fotoalbum_tile

Onder het rieten dak zit nog een oud nest van een meter doorsnee, dat zal ik maar eens gaan checken (was verlaten) en weghalen als de wespen nesten beginnen te bouwen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

Prutzertje schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:55:
[...]

Wellicht dat een systeem zoals dit een idee is.

https://www.gardena.com/i...-aquabloom-set/967999001/

Geen stopcontact elektra / batterij / waterkraan nodig. Hoef je ook niet zo gestressed te zijn dat ze weer kapot gaan mocht je een weekend ofzo weg gaan.
Heb hem nu een tijdje in gebruik, en bevalt erg goed :).

Heb 'm ingesteld dat 'ie elke 12 uur 20 minuten lang druppelt (om 8u en 20u). Daarbij komt er 300ml per druppelaar vrij (heb er nu 7 in de bakken verspreid zitten. Ja, ik heb 'maar' 6 boompjes maar vooruit plannen is moeilijk :+). Dus in totaal komt er elke dag zo'n 4 liter water uit in totaal.

Verwacht overigens geen Aquanura (helaas), het is echt saai gedruppel :D

Heb er een 32 liter emmer naast staan dus moet 'm wel elke week bijvullen, maar da's prima.

Overigens gaat het goed met de boompjes :) nu is het ook niet meer zo extreem zonnig geweest maar denk dat het zeker helpt! Hopelijk blijven ze gezond.

[ Voor 5% gewijzigd door TommyGun op 11-06-2020 10:21 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

@Teijgetje,

Wel een mooie dierentuin aan het worden zo, +1 voor je prieeltje trouwens!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Gaaf @GeeMoney, ik ben ook wel benieuwd hoe het straks eruit ziet met gras erin! Ga je bij je terras rechts nog iets doen qua pergola/whatever? Verder nog bloemperkjes of alleen gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:18
Hier bezig de tuin leeg te halen, de garage staat al lekker vol -O-
volgende week gaan ze beginnen aan onze tuinaanleg *O* eindelijk af van de sahara-tuin.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Scr33x0r schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:02:
Gaaf @GeeMoney, ik ben ook wel benieuwd hoe het straks eruit ziet met gras erin! Ga je bij je terras rechts nog iets doen qua pergola/whatever? Verder nog bloemperkjes of alleen gras?
De waterkant krijgt dus een border van 1,25 bij 13meter waar wat in komt. Bij het terras weten we het nog niet maar er komt in ieder geval een overkapping.
Links van het onderste terras komt een border met 2 olijfbomen en lage beplanting van 4x2,5 meter.
Dan (niet op de foto) nog verder naar linksonder naast de erker komt een border ook van 1,25x7 meter met beplanting en verder in de achtertuin dus veel gras.
Ik heb twee jonge kinderen (jongens :+ ) en die letten niet zo op de hortensia's ben ik bang :9 vandaar deze keuze voor de achtertuin. Plus dat er nog een speelhuisje met glijbaan, schommel en dus trampoline erin komt.

De voortuin krijgt 2 lange borders van elk 1,20m bij 12 meter waarvan 1 vijf leibomen krijgt en de ander beplanting/siergrassen. Ook komen er in de voortuin 4 grote bakken van 1,60x1,60 met beplanting.

Edit: Gras komt donderdag 18 juni !

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 11-06-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
pjot1 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:42:
Dat is een strak vlak. Is ideaal! Zoals je zegt, normaal kan je deze over bandjes laten lopen. Maar je kan de wieltjes verstellen. Als je rondom ca 20cm netjes afvlakt, zet je de buitenste wieltjes op 0, deze zijn dan vlak met het vlakbord, je loopt achteruit en laat 1 buitenste wiel over je gevlakte stuk lopen. Zo ga je rondjes lopen. En steeds overlappen. Alle wieltjes moet draaien.

Je kan deze ook nog hol of bol zetten. Het is eigenlijk een handmatige kilverbak. Dat is het principe.
Hoezo achteruit lopen?
Goede tip van rondjes lopen, klinkt logisch, ben benieuwd of het in de praktijk ook zo werkt :P.

Ga binnenkort eens zo'n ding huren en dan zullen we het meemaken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
S_tef schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:42:
[...]

Hoezo achteruit lopen?
Goede tip van rondjes lopen, klinkt logisch, ben benieuwd of het in de praktijk ook zo werkt :P.

Ze lopen inderdaad achteruit omdat ze dan die kar "slepen" en je dus zand/grond opvangt. Duwen gaat dat niet lijkt me en zie je het dus ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
S_tef schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 12:42:
[...]

Hoezo achteruit lopen?

Je moet achteruit lopen omdat je anders niks doet. ;) je bent dan ook sterker. Werk dagelijks met de strakvlak, wil niet meer zonder! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@S_tef
Strakvlak gebruiksfilmpje.

@Jelte,89
Er moet een nieuw doek op dat prieeltje, de vogels schijten nu alles onder, een een likje verf.
Doek is vorig jaar met de wervelstorm er af gerukt maar heb nog geen tentennaaier gevonden die dat wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Weet iemand dit?
Ik kreeg de volgende vraagvan een ouder familielid:

bakje met narcisjes gekregen. Mooi gebloeid.
Mooi uitgebloeid en het blad laten afsterven . Vanochtend de bolletjes tevoorschijn gehaald. De moederbollen voelen goed aan. Maar er zijn een heleboel kleintjes bijgekomen. Bloembollen moet je in de herfst poten, dat weet ik. Maar mijn vraag is, wat moet ik met die kleintjes? Nog eerst in de grond om te groeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15-09 22:21
@Jelte,89

aangezien jij volgens mij meer dan 'handig' bent;

gistere een begin proberen te maken aan m'n douglas tuinkas-frame.

Voorboren was redelijk irritant met de accuboor en te korte boortjes. Klopt mijn aanname dat als je 6mm schroeven hebt van 12cm; ik een boortje van4-5mm en tenminste ook 12cm moet gebruiken voor het voorboren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 22:18
Helaas hebben wij veel last van mieren in onze border bakken en hebben de luizen de afgelopen dagen terrein gewonnen. Wil dit beide aanpakken natuurlijk voordat m'n planten een hoopje GFT afval wordt. Morgen maar even mierenpoeder halen. Is dit schadelijk voor de planten? Hopelijk komen dan de lieveheersbeestjes weer terug in de tuin om de luis op te eten.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-07 11:16
Is voorboren perse nodig? Bij mijn veranda hebben we alleen de 30cm tellerkopschroeven een stuk voorgeboord. De andere schroeven gingen zonder moeite het Douglas in zonder voor te boren.
Len020 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 16:02:
@Jelte,89

aangezien jij volgens mij meer dan 'handig' bent;

gistere een begin proberen te maken aan m'n douglas tuinkas-frame.

Voorboren was redelijk irritant met de accuboor en te korte boortjes. Klopt mijn aanname dat als je 6mm schroeven hebt van 12cm; ik een boortje van4-5mm en tenminste ook 12cm moet gebruiken voor het voorboren?

[ Voor 44% gewijzigd door jslaman op 11-06-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 13:38
Heeft iemand ervaring met het merk Waterland bij van Cranenbroek? Het afmaken van de tuin schiet allemaal lekker op, volgende week wordt het straatwerk gedaan, dan nog even de puntjes op de i en daarna is een tuinslanghaspel ook wel ideaal.

Die dingen van bijv. Gardena zijn redelijk prijzig, dus vandaar de optie bij Cranenbroek, wil ook niet echt duurkoop hebben natuurlijk. Iemand advies of ervaring hierin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 20:52
dragon2 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 14:41:
Weet iemand dit?
Ik kreeg de volgende vraagvan een ouder familielid:

bakje met narcisjes gekregen. Mooi gebloeid.
Mooi uitgebloeid en het blad laten afsterven . Vanochtend de bolletjes tevoorschijn gehaald. De moederbollen voelen goed aan. Maar er zijn een heleboel kleintjes bijgekomen. Bloembollen moet je in de herfst poten, dat weet ik. Maar mijn vraag is, wat moet ik met die kleintjes? Nog eerst in de grond om te groeien?
die kun je ook gewoon in de herfst in de grond zetten. Wellicht dat ze volgend jaar nog niet bloeien en alleen blad vormen. Als ze voldoende energie in de bol hebben opgeslagen zullen ze daarna ook gaan bloeien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Omdat we de afgelopen jaren elke keer nieuwe droogterecords hadden, dacht ik, ik moet eigenlijk een regenton aanschaffen. Voor de plantjes erg fijn, want regenwater is redelijk ph-neutraal in tegenstelling tot leidingwater. En aangezien planten alleen voeding kunnen opnemen bij een pH-waarde van ~6.5 is regenwater dus ideaal om aan planten te geven. Leidingwater heeft een pH van ongeveer 8.1 wat dus eigenlijk niet zo chill is voor planten, want met zo'n hoge pH waarde nemen ze geen voeding op.

Maar een regenton dus! Alleen, niet zo'n lelijk plastic ding van het plaatselijke tuincentrum. Nee, als ik een regenton neem, moet het wel een mooie zijn. Zo kwam ik een bedrijf tegen dat in drankvaten handeld, dus whisky, wijn, noem het maar op. Op een grijze ochtend die kant op gereden, om een mooi vaatje uit te zoeken. Zoals je kan zien, keuze genoeg :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1Bltk_wRJ4S66BeziollT-YZsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGCV00YqP3eSnuifedpme0z1.jpg?f=fotoalbum_large

Daar hadden ze een mooi whisky vat staan, met een inhoud van 190 liter. Genoeg water, en het vat is qua formaat handelbaar. Wijnvaten zijn echt veel groter, dat zou te lomp worden in de tuin. Dus het vat mee achterin de auto. Thuis aangekomen heb ik de regenpijp aangepast, en het vat geplaatst. Later heb ik het vat nog voorzien van een soort beits om het vat een diepe mat look te geven, en te beschermen tegen water. Met de regen van de afgelopen dagen zit het vat al bijna vol, dus missie geslaagd :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUferM5HiwJh7pTo_rAPm77KXIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3r1jvLsHNkiZnZ019YQSw6n.jpg?f=fotoalbum_large

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Die is echt leuk!

Wist niet dat whisky vaten kleiner waren dan wijn. Die laatste zijn te groot voor de plek waar ik hem wil hebben. Waar zit dit bedrijf en wat zijn de kosten waar je op moet rekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Miss_80 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:18:
Die is echt leuk!

Wist niet dat whisky vaten kleiner waren dan wijn. Die laatste zijn te groot voor de plek waar ik hem wil hebben. Waar zit dit bedrijf en wat zijn de kosten waar je op moet rekenen?
Volgens het stickertje op de ton: https://www.barrelatelier.nl/nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
Miss_80 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:18:
Die is echt leuk!

Zit in de buurt bij Zwolle, hier kan je ze vinden :) ze hebben allerlei maten.

edit: Ah, te sloom :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Widow schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:21:
[...]

Zit in de buurt bij Zwolle, hier kan je ze vinden :) ze hebben allerlei maten.

edit: Ah, te sloom :'(
Welnee, ik had net die tab geopend omdat ik ook interesse had :+

Hoe heb je je regenpijp gemod? Voorkom je ook dat de ton "overloopt" als hij vol zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
Ik heb duidelijk beter lenzen nodig. Volledig over dat stickertje heen gekeken |:( .

Vanavond even meten wat ik wel kwijt kan. Zwolle is in de buurt :9~

Thanks!

[ Voor 12% gewijzigd door Miss_80 op 12-06-2020 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
Hmmbob schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:24:
[...]
Hoe heb je je regenpijp gemod? Voorkom je ook dat de ton "overloopt" als hij vol zit?
Ik heb de vulautomaat gebruikt die ze op de website hebben staan, en die voorkomt ook dat ie overloopt als de ton vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik sta op het punt vandaag mijn vlonder te schuren en in de olie te zetten. Nu voorspellen ze voor vanavond wat regen rond 20.00 uur. Wat raden jullie aan, een andere keer doen, of kan het niet zo veel kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
miicker schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:52:
Ik sta op het punt vandaag mijn vlonder te schuren en in de olie te zetten. Nu voorspellen ze voor vanavond wat regen rond 20.00 uur. Wat raden jullie aan, een andere keer doen, of kan het niet zo veel kwaad?
Ik zou het risico niet nemen, komende tijd zijn er nog genoeg droge dagen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

miicker schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:52:
Even kijken wat er op't etiket staat, ik zou het wel aandurven... zeker in het begin sluit de olie de plank af en het eventuele water blijft er dan gewoon op liggen...

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Jelte,89 schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:01:
[...]

Even kijken wat er op't etiket staat, ik zou het wel aandurven... zeker in het begin sluit de olie de plank af en het eventuele water blijft er dan gewoon op liggen...
Dit inderdaad. En als het echt met bakken naar beneden valt dan mik je er toch gewoon een zeiltje overheen?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik heb het er maar op gewaagd. Eerste laag zit er op. Was rond 4 uur klaar. Zo te zien gaat het rond 7 uur even regenen. Hoop niet dat dat heel erg is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Op zich nog niets wat “leeft” maar het begin is er :p :

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De voortuin is “af”. Links op foto 1 bij de mantelbuizen in de border komen leibomen uitgelicht met grond spots. In het midden waar de sproeiers uitsteken komen 4 grote potten van 1,60x1,60. De border dicht bij het huis krijgt waarschijnlijk siergrassen.
Dan bij de erker beginnen we met gras van 4x4 en tegen de schutting aan over de breedte van het terras nog een border van 1,20x7,0 meter maar hebben we nog niets voor bedacht. Dan weer gras van 4x4 en een grote border van 2x6 meter voor olijfbomen uitgelicht met grondspots en dan door naar de achtertuin.

Laatste tegenvaller waar ik het weekend voor ga gebruiken is het leeghalen van de oprit qua grind, een behoorlijke k klus maar er is uit de eerste 4 banen die je nu ziet al ruim een kuub zand gehaald. Tip voor iedereen: eerst alle erfafscheidingen zetten en dan snel na het grondwerk je bestrating laten doen en als laatste je grind :+

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 12-06-2020 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 23:29
pjot1 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 06:33:
[...]
De kieren zijn te groot voor brekerzand, dat zal dus ook niet blijven liggen. Hiervoor heb je voegmiddelen nodig zoals gatorsand X2 of Varistone Aqua LM. Dit wordt hard en elastisch zodat je ook geen onkruid meer krijgt. Je hebt wel een voegbreedte van minimaal 3mm nodig. Dat zal op sommige plekken niet meevallen.
Woensdagavond op de knieën gezeten en met een tentharing en mes de voegen leeggemaakt. Daarna met een zandbakschepje de voegen gevuld met de gatorsand X2, omdat ik aftrillen niet aandurfde en niet al te ruim gatorsand had ingekocht. Werkte super, ook bij de hele kleine voegen. Na verder de Normale instructies gevolgd hebben, hebben we nu een veel rustiger terras. Zowaar de vrouw een keer enthousiast ;)
1 kiertje van een kleine milimeter misschien nog met zilverzand vullen. Eerst even aankijken hoe de rest zich houdt.
Nogmaals dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
miicker schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:26:
Ik heb het er maar op gewaagd. Eerste laag zit er op. Was rond 4 uur klaar. Zo te zien gaat het rond 7 uur even regenen. Hoop niet dat dat heel erg is.
Lekker dan :| Daarnet rond 23.00 uur de grootst bui gehad in weken terwijl ik dus vanmiddag de vlonder geolied heb. Ben benieuwd hoe hij er morgen uit ziet..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
miicker schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 00:06:
[...]

Lekker dan :| Daarnet rond 23.00 uur de grootst bui gehad in weken terwijl ik dus vanmiddag de vlonder geolied heb. Ben benieuwd hoe hij er morgen uit ziet..
Als het goed is, is er niks aan de hand.
Mijn vlonder onlangs ook in de olie gezet.
Bij het laatste stukje was het eerste stuk al droog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aK-j8pR-6BdMu2yPzfgoo_7AVjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFtAp2G6WrcREaYHnU6pog3G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

GeeMoney schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:55:
Op zich nog niets wat “leeft” maar het begin is er :p :

***members only***

De voortuin is “af”. Links op foto 1 bij de mantelbuizen in de border komen leibomen uitgelicht met grond spots. In het midden waar de sproeiers uitsteken komen 4 grote potten van 1,60x1,60. De border dicht bij het huis krijgt waarschijnlijk siergrassen.
Dan bij de erker beginnen we met gras van 4x4 en tegen de schutting aan over de breedte van het terras nog een border van 1,20x7,0 meter maar hebben we nog niets voor bedacht. Dan weer gras van 4x4 en een grote border van 2x6 meter voor olijfbomen uitgelicht met grondspots en dan door naar de achtertuin.

Laatste tegenvaller waar ik het weekend voor ga gebruiken is het leeghalen van de oprit qua grind, een behoorlijke k klus maar er is uit de eerste 4 banen die je nu ziet al ruim een kuub zand gehaald. Tip voor iedereen: eerst alle erfafscheidingen zetten en dan snel na het grondwerk je bestrating laten doen en als laatste je grind :+
Lekker bezig! Jullie hebben een aardig diepe voortuin.
De stroken met tegels/grind/tegels voor de oprit vind ik wel een leuk idee. Als we met de tuin aan de slag gaan wil ik ook 'iets' qua onderbreking tussen de bestrating. Mijn vrouw dacht aan gras, maar daar ben ik niet zo'n voorstander van. Grind is denk ik een prima alternatief.
Wat voor een soort tegels heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Meer mensen last van leveringsproblemen van keramische stenen etc?
Ze zouden aan onze tuin beginnen komende week, maar is nu uitgesteld vanwege niet geleverde stenen uit Italië. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:24
Martinusz schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 08:03:
Ze zouden aan onze tuin beginnen komende week, maar is nu uitgesteld vanwege niet geleverde stenen uit Italië. :(
Niet alleen keramisch beton ook. 3x nieuwe stenen moeten bestellen omdat de fabrieken niet uitleveren of een afgekeurde serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:41
Wij wachten al vanaf eind april op de geoceramica. Van mbi begrepen dat van een aantal types de keramische toplaag al weer binnen is en ze deze ook weer gaan fabriceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Ik quote mezelf even. :p
pjot1 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:29:
[...]

Tegenwoordig is de levering van bestratingsmaterialen een ramp. Op een normale grijze bkk zit een levertijd op van minimaal 8 weken, dan krijg je eigenlijk een te vers product waardoor het verwerken wat extra aandacht vergt.

Op het moment dat de fabrikant bkk's aan het maken is, ligt de productielijn voor andere materialen stil. De fabriek kan maar 1 soort product tegelijk maken. Ik heb van een chauffeur vernomen dat Struyk Verwo 'maar' 7000m2 per dag kan produceren aan bkk's.

@remzor Dit lijkt op het eerste oog niet te kloppen. Wat voor tegels zijn het? Betontegels verkleuren wel een beetje, maar meestal worden ze lichter van kleur. Natuursteen kan ook verkleuren maar dat wordt meestal ook lichter. Keramische tegels blijven altijd wel hetzelfde.

Het kan natuurlijk ook een sluitvracht zijn. De stenenboer heeft dan een restanten bij de pallet gestapeld (misschien met nat weer) waardoor de kleur moeilijk te zien is. Mijns inziens is dit gewoon een andere kleur en dienen dan omgeruild te worden.
Misschien een kleine toevoeging hierop; tijdens de economische crisis van 2008 hebben zowel MBI als Struyk Verwo fabrieken gesloten omdat de vraag naar materialen kelderen. Gemeentes stelden onderhoud uit en particulieren hielden de hand op de knip. Nu gaat (ging) alles weer beter en de productie valt niet meer bij te houden.

[ Voor 10% gewijzigd door pjot1 op 13-06-2020 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
alki schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 08:36:
[...]

Niet alleen keramisch beton ook. 3x nieuwe stenen moeten bestellen omdat de fabrieken niet uitleveren of een afgekeurde serie.
Klopt voor onze borders moesten we ook al andere kiezen, maar pas gisteren hoorde we dat de keramische ook niet geleverd waren.
Jullie berichten stellen mij niet gerust, ze zeggen nu ja mogelijk worden ze week 26/27 geleverd, maar geloof er niet zo in -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
PaT schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 07:04:
[...]

Lekker bezig! Jullie hebben een aardig diepe voortuin.
De stroken met tegels/grind/tegels voor de oprit vind ik wel een leuk idee. Als we met de tuin aan de slag gaan wil ik ook 'iets' qua onderbreking tussen de bestrating. Mijn vrouw dacht aan gras, maar daar ben ik niet zo'n voorstander van. Grind is denk ik een prima alternatief.
Wat voor een soort tegels heb je gebruikt?
Dank :). De voortuin is inderdaad 10x12 meter exclusief de oprit.
Had van ons ook wel iets kleiner gemogen maar het is eenmaal zo.
Voor de oprit heb ik Schellevis 240x120 oudhollands grijs genomen.
Let wel op, deze moeten met een kraan geplaatst worden, ze wegen net geen 900kg per stuk en zijn 12cm dik.
Ik zou in het vervolg de tussenruimte qua grind iets kleiner houden. Wij hebben nu 65cm ertussen maar dat is voor het mooie net teveel. Ik zou ongeveer 40/45 aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

GeeMoney schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 19:55:
In het midden waar de sproeiers uitsteken komen 4 grote potten van 1,60x1,60.
Hoe gaat dat dan precies werken? Voor een pot lijkt mij een druppelslang logisch en niet een ding dat om zich heen sproeit. Of je moet erg prijs stellen op nat grind? :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Gizz schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 10:35:
[...]

Hoe gaat dat dan precies werken? Voor een pot lijkt mij een druppelslang logisch en niet een ding dat om zich heen sproeit. Of je moet erg prijs stellen op nat grind? :P
Misschien slecht te zien maar er zit een kraantje op het uiteinde waar de druppelslang opkomt. Het is geen sproeier :).
Ook zijn ze behoorlijk op lengte gehouden omdat we de potten nog niet hebben dus heb ik ze wat lang gelaten voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb twee moerbeien in de achtertuin staan. We zijn er heel blij mee maar ze geven aardig wat afval in dit seizoen. Nu is vegen niet ideaal omdat de vruchten regelmatig kapot gaan en strepen achterlaten op de tegels. Zou ik dit met een simpele bladzuiger kunnen opzuigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zBVQiJF6wl9mZ8s280eZ88vg4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98Lvb5UtqxfjHhwDBvFWpaTJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht aan deze: https://www.coolblue.nl/p...3000.html#product-reviews

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• kaboom1555
Afgelopen week postte ik nog dat er teveel steen lag in onze kleine tuin; vrouwlief weten te overtuigen dus gelijk de handen uit de mouwen gestoken!

Stenen eruit, opsluitband opnieuw stellen en klinkers weer aansluiten en passend maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxvyI4TD6Z-C-UkZeEFWeUW4qzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgUaV5yYgC7NnJLPJd7t3egt.jpg?f=fotoalbum_large

Stenen in de grond eruit gefilterd, bemeste tuinaarde door de grond gemixt en nieuwe bemeste tuinaarde erin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vY-_nwtvfRZDZI3vNr1ok6sCWzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHF7chexotw8YGgBGuIkNhfb.jpg?f=fotoalbum_large

En vanochtend nieuwe plantjes gekocht!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbyvecNq_dZX_stxzWQO4s0MHJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrSuWvDw9GLNf1ijjh8ZG0C7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Wackmack schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:13:
[...]

De bladluizen zuigen vooral de sappen van jonge bladeren, die gaan uiteindelijk dood, de bladeren he. Net de larven van de lieveheersbeestje binnen gekregen en sluipwespen. Zie verder steeds meer lieveheersbeestje in de tuin 😁De strijd is begonnen 💪

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn drie weken verder en zie nergens meer bladluis, echt niet verwacht. Alle biologische diertjes hebben dus goed gewerkt.

Zijn er Tweakers die het gras helemaal niet maaien? Sinds het zoveel heeft geregend, denk ongeveer vier weken geleden heb ik niet meer gemaaid. Vind het eigenlijk steeds mooier worden. Er zat al onkruid in en dat ga ik toch nooit meer weg krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVgOuT4cbJo8mMFN27xNVRIfr0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IamYJZDeKVI0JfQYr5KWU8k0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpkdCdCWu7DgVDmHhnPRG8e_5EQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGnJtg1mQNJHeYsCQNXMvthr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzAg9n9hE1hphTA29vFgPSJ7HkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgPBVWrK7RmFe0F89Z0TVVJP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Wackmack op 14-06-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik zou het wel maaien, maar voor jou geldt nu wel dat áls je het nog een keer gaat maaien je echt in meerdere etappes moet maaien. Als je er nu ineens teveel vanaf haalt krijgt je gras een enorme knauw.

Zie ook de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Hmmbob schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:41:
Ik zou het wel maaien, maar voor jou geldt nu wel dat áls je het nog een keer gaat maaien je echt in meerdere etappes moet maaien. Als je er nu ineens teveel vanaf haalt krijgt je gras een enorme knauw.

Zie ook de TS.
Waarom zou je het maaien, optische of vanwege het gras? Moet sowieso het circuit voor de robotmaaier flink aanpassen. Er ligt nu een trampoline en twee nieuwe borders dus moet flink wat meters draad opnieuw leggen.

Trok het een vogelhuis even omhoog en zag wel 20+ oorwormers. Zij eten heel veel bladluizen 😋

Verder beginnen de hortensia's eindelijk te bloeien, wordt weer super!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKKeI2YioZ_yWQP481eH9-H9Oeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZajJkOGXHTLn9aXSRrFyClM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apUmxroj4OOsac_ODyLzDcDi5lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvNioBqwk7KEejr1NSwMifA8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46b5eBwBNnUQTrjUtg8Ob7juGE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNXB2opvpJt5LFMLvnV8kkO0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Wackmack schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:25:

Zijn er Tweakers die het gras helemaal niet maaien? Sinds het zoveel heeft geregend, denk ongeveer vier weken geleden heb ik niet meer gemaaid. Vind het eigenlijk steeds mooier worden. Er zat al onkruid in en dat ga ik toch nooit meer weg krijgen.
Het is gewoon wat je mooi vind, hoe langer je het zonder maaien laat groeien, hoe bolliger het veld er uit zal zien. En hoe meer onkruid zich nestelt.
Met regelmatig maaien put je het onkruid uit, je hebt grote kans dat het op den duur verdwijnt.
Dat geldt niet voor laagblijvend onkruid als hondsdraf ed. overigens.
En hoog gras moet je na maaien afvoeren, maai je regelmatig dan kan het maaisel blijven liggen en hoef je minder bij te mesten. In mijn optiek levert minder maaien meer werk op.
Maar uiteindelijk is het wat jij mooi vindt. ;)

Ik persoonlijk kan dan weer erg genieten met een Radlertje van een netjes gemaaid veldje.
Ik was de buien eergisteren weer net voor.
Na de buien staan de plassen op het veld namelijk, je kan het tussen het gras zien glinsteren.
Maar dit veldje staat ook helemaal vol met onkruid. :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdymH6wED7QUUnUnmbCKWgYgAP8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOUVzQosXKKYdPZIq5qQDZRH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54roxaWRv-qYsgSHZTxqO4AIzr8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLBMwqcYo9L9XlOk5ItXc60b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0qWEJp3cm_VaChPtR_yNNEtkPI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZonzPzZ2haXR4CbKwUll7TQp.jpg?f=fotoalbum_tile

De roofvogels zijn bekend inmiddels.
Er is een buizerd gezien en ik zag een raaf een vogeltje vermoorden.
Het zou goed een raaf kunnen zijn ipv een kraai, gezien ik een baltsvlucht tussen twee gezien had die erg spectuculair was om te zien. Recht omhoog en dan met een hele korte 180 graden draai weer terug. En dan twee achter elkaar. De roep is ook meer raaf dan kraai wat ik hoor.
Het vogeltje ging wel helemaal op, dat dan weer wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vN1gINWdxll0ZEReUF9RnhWHvSA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGTyWQEbedbKfkLCwC36sW5h.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pm8KlVILzBN2uIzYjJpkunuodDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQRSe9LRY6aWfgXZGPn2XXuk.jpg?f=fotoalbum_tile

De hulstboom was wat ver uitgelopen tot ca 6,5 meter breed.
Omdat er nooit wat aan gedaan werd waren het kale takken met een toefje blad aan het eind.
Hij mag weer zijn best doen vanaf 0, de snoeiwonden zijn allemaal behandeld met Lac Balsam en twee rotte plekken in de kruin moeten eerst goed droog voor ik ze kan behandelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-wO_NrKTMEVM7fyngH_LepDF_E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmgxonP8Ha6oOXoPh7K6oJaK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dA0oLlN5Bpk0gSBKNqtQPUv8n0g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUVlpBxZ09bKArtWKMT3tcbb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0iOsO9riFiZOu_FL1o5FTG5bVI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vFlQF2dTJYS6mbsSpN1Ay1b.jpg?f=fotoalbum_tile

Onze tamme eend, ik kon haar haast uit de hand voeren als enige, zij het dat ze het dan onder mijn hand vandaan pakte ipv er uit, kwam eergisteren heel trots haar 8 pullen tonen (kwam gewoon eten schooien ;) ).
Bij voeren vanuit de serre namen de pullen een verkeerde afslag en die zaten plots in een hoek achter glas gescheiden van hun moeder, paniek alom.
Ze worden nu in de tuin gevoerd.
Erg schattig.
Gisterenochtend had ze er nog 7, gisteravond nog 5............ vandaag nog 4. :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShutZSq_NUlAEGuGYFQmlehV95Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/peAvwumaP4X6hgGntuJXBGah.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwRZt21NKrLGpf_D4x2O3dFecRY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ozf6ll5BIvz9heq1fmPdQzvn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mczQnjeB_PCbDayUujNRddCJElE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcLSKHMXi1JyNxPETrHloxRT.jpg?f=fotoalbum_tile

De hortensia`tjes komen hier ook in bloei.
En gelukkig worden ze rood, ik was even bang dat alles wit was toen de knoppen langzaam open gingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQFZk_7RL6XDphlfKNQ_2o9Do_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bvOnodbrgC16nNJFue3IBLK1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q49cullmjesMUWlqsnns09H9BDM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64jkxi1fMs7eceLTFzOjEGYG.jpg?f=fotoalbum_tile

Door de harde en vele regen kon ik wel even fijn het grind diep harken.
Doordat de grond ertussen door en door nat is, is het niet meer keihard aangereden dan.
Jammer dat de randen met de hand moeten, daar kom ik net niet bij met de sleephark, en dat daar een wortelpak van 8 cm hoog zit juist daardoor.
Zowaar blaren van het vele harken met een miniharkje. :-(
Het resultaat is dan weer wel bevredigend.
De plukje gras her en der die je nu nog ziet liggen zijn losgetrokken met wortel en al, en verdorren en vergaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIo-HsxJxZZEyjPFWLhpNh9ApPU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lr78gdFB7UrD8vibPGGqh4Zn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scgwVSkY4ToNQZLSOb7wqwaigMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWBxuvgw68SKe7InNpETJvjE.jpg?f=fotoalbum_tile

En mollen vangen is net als vissen.
Je gooit wat klemmen uit en dan maar wachten.
Weer drie minder, inmiddels 6 gevangen, and counting. De zesde leefde nog. :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgA9tHCGCWZYOOUrS5f-5GFj48g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzOIxS0l71g7uAx8c4QWoGwZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Wvl4Iy__ywBPZWZb2oEEU2FuEw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFy56ln4VO3fxMEjwJHkmwrA.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 14-06-2020 19:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Wackmack schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:47:
[...]

Waarom zou je het maaien, optische of vanwege het gras?
Optisch - bij mijn rijtjeshuis past geen natuurlijk/verwilderd grasveld; ik heb geen landgoed zoals sommigen hier :+

Pagina: 1 ... 46 ... 188 Laatste