Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 180 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Plant bij mijn ouders lijkt langzaamaan dood te gaan. Ik heb geen idee wat voor plant het is, maar komt deze plant bij iemand bekend voor? En weet iemand misschien ook wat er mee aan de hand is?

Een goede tak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxUwOTa_92dkJYWJC7MClxsAlM8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vAs9P6ItV2uWcsvPe0AMj4Ay.jpg?f=user_large

Een slechte tak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NT1w8dFF92422S-uYH-BZEwcCfo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/92BSWhvAVqCSgyE4DjC4RGZM.jpg?f=user_large

Daarnaast heb ik zelf een probleem met mijn beukenhaag. Het lijkt alsof de bladeren zijn verbrand. Vanuit de rand worden de bladeren langzaam aan bruin. Nu heb ik op sommige planten wel iets van wolluis, maar daar hebben deze geen last van. Zie het probleem wel bij meerdere planten terug komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OE7N5OOL_qH-EVgoGM1cRhKCROU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ho2OrrCzHsDU0k1up2AoxYUX.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:27
@cryptapix
De binnenkant hoeft niet met beits, het doel is om dit af je sluiten voor vochtintreding.
Dat kan prima met een redelijke (goedkope) grondverf in twee lagen. Enige waar je voor uit moet kijken is tussen de planken dat het niet doorloopt naar voren. uitgaande van dat de planken/delen tegen elkaar zitten en je niet een cm ruimte tussen alles hebt. En je beheerst schildert, wel vol genoeg maar niet verzuipend, dan loopt het wel door.
Het bovenste randje binnen zou ik wel beitsen wat zichtbaar is als daar geen folie zit.
Je kan er ook voor kiezen de planken eerst te beitsen/schilderen voordat je alles in elkaar zet. Dan weet je dat je alles beschermd en een lopertje van de grondverf is te herstellen. De tweede laag doe je dan als het gemonteerd is.

Het eerste verbruik van de beits is "hoog" omdat het hout zuigt en je de toplaag wil "verzadigen" zodat je een dunne geïmpregneerde laag krijgt.
De tweede keer zuigt hij niet meer en rol, kwast of spons je er zo overheen met minder verbruik doordat het droog is.
Ga je nat in nat dan zuigt de tweede laag ook weg, je geïmpregneerde laag wordt dan dikker, maar dat kost wel extra beits.
Maar het advies is er 12 uur droogtijd tussen te laten.
Er wordt ook gesproken van dat je de hoeveelheid beits, totaal 205-250ml/m², in twee of drie lagen op moet brengen. Dit is de totale hoeveelheid die gewenst is, niet de hoeveelheid per laag.
Je hebt 30 m² zeg je, dan zou je totaal 6,15 - 7,5 liter nodig hebben voor twee lagen (douglas zuigt, 3 lagen is voor niet zuigend hout)
Wel weer apart dat op het blik staat dat 2,5 liter genoeg is voor 1 laag op 31 m². (op kleur douglas dan) :?

[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 30-05-2020 16:28 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50
@Teijgetje De bakken staan al zo goed als helemaal in elkaar, dus voor montage behandelen gaat niet meer lukken. Er is inderdaad geen ruimte tussen de planken.

Dus dan zou je de binnenzijde dekkend lakken met gewone grondverf en alleen de buitenzijde (en alles wat je van de binnenkant blijft zien) beitsen? Ik ben een beetje bang dat die grondverf aan de voorzijde uitloopt :+ Is hst niet vreemd om aan de binnenzijde een afsluitende lak te gebruiken en aan de buitenzijde een vochtregulerende beits?

Dat verbruik is wel heel onduidelijk neergezet dan. Bij 200-250ml obv 2-3 lagen lagen zou je dan 10-12.5 m2 halen uit een 2.5 liter pot. Dat komt wel in buurt van 1 laag 31m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@Eppo © ik zie het ook bij mijn net geplante beukenhaag. Ik dacht aan te weinig water aangezien het gruwelijk droog is en de zon maar blijft schijnen. Ik ken echter niets van tuinieren dus ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Laatst online: 18:22
Over een aantal weken wil ik denk ik een pergola gaan bouwen waar ik ook een hangmat tussen kan spannen. Het idee is om de palen op betonpoeren te zetten. Probleempje is dat alles op dit moment al bestraat is en er straks een stuk of 4-6 tegels uit moeten voor de poeren. Hoe krijg ik in vredesnaam een tegel welke strak tussen andere tegels ligt eruit? Het zijn tegels van 60x60x6 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-05 09:39
Wimploo schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:33:
Over een aantal weken wil ik denk ik een pergola gaan bouwen waar ik ook een hangmat tussen kan spannen. Het idee is om de palen op betonpoeren te zetten. Probleempje is dat alles op dit moment al bestraat is en er straks een stuk of 4-6 tegels uit moeten voor de poeren. Hoe krijg ik in vredesnaam een tegel welke strak tussen andere tegels ligt eruit? Het zijn tegels van 60x60x6 cm.
Kapot tikken in het midden en dan eruit halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:16
Kapotslaan kan inderdaad, maar ik kreeg vorige week nog een andere tip... gat boren, plug er in slaan, eventueel houten latje er op en schroef er in. Trek je de tegel er zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Je zou het met een tegeltiller kunen proberen. https://www.straatmakershop.nl/tegeltiller

Door kracht te blijven uitoefenen en te slaan, met een rubberen moker, op de omliggende tegels zou je ze eruit moeten kunnen halen.

Anders met vacuüm. Al blijft het principe hetzelfde.

Je zou ook de poeren kunnen uitzagen waardoor je dat stuk eruit kan rammen. Heb je gelijk houvast om de tegel eruit halen.

[ Voor 7% gewijzigd door pjot1 op 30-05-2020 20:27 ]

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Wimploo
De ruimte maken in de voeg wat kan en dan met twee oude schroevendraaiers.

@cryptapix
Beits binnen is natuurlijk prima, en altijd beter.
Het voordeel van de HK is dat je hem behandelt tegen schimmel er mee.
Alleen is de binnenkant altijd vochtig door de folie/worteldoek en klamme aarde. Die zal dus nooit naar/richting de aarde toe uitwasemen/ademen, eerder toch iets vocht toelaten door de microporeusheid van de beits.
De binnenkant geheel afsluiten kan dus prima, je krijgt dan van binnen uit geen vocht er in en van buiten kan het ademen.
Je kan daar ook een blanke lak voor nemen.

[ Voor 66% gewijzigd door Teijgetje op 30-05-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Laatst online: 18:22
Thanks voor de tips, ik zal die van Teijgetje als eerst proberen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:36
Toch wel leuk, eind april 2019

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pF2-EBY9BjxzjX62c-J1ZN8wW7M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MMlPUwLv1rGdle6ryMWdzUip.jpg?f=user_large

Eind mei 2020:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BKSuOgOG8FiH1Hca53TwWs3UkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWY8lJFEK8lQx6r21W4pnJQY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
Heeft iemand een idee wat er met deze 'Anne Russell' sneeuwbal plant aan de hand is? Geplant ongeveer in Maart. Heeft het even goed gedaan maar daarna deze kant op gegaan. Alle planten hier gaan super goed behalve deze. Elke dag water en een mooi plekje half in de schaduw.

Gaat deze weer tot leven komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSWfQqNy0OZimkhrRgje9b7HSHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcRlGjLlh05dXFQgB2nrx9CQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ambianz schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:40:
Heeft iemand een idee wat er met deze 'Anne Russell' sneeuwbal plant aan de hand is? Geplant ongeveer in Maart. Heeft het even goed gedaan maar daarna deze kant op gegaan. Alle planten hier gaan super goed behalve deze. Elke dag water en een mooi plekje half in de schaduw.

Gaat deze weer tot leven komen?

[Afbeelding]
Die is morsdood zo te zien. Lijkt uitgedroogd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
ThatsHollywood schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:57:
[...]

Die is morsdood zo te zien. Lijkt uitgedroogd?
Hmm helaas dan. Heeft toch elke dag erg veel water gehad

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:41
Kleine crosspost maar hier vordert het inmiddels ook aardig!
Al het elektra en beregening zit erin gelukkig, trampoline is geplaatst en de grootste stenen richting het water liggen erin.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:18
Ambianz schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:43:
[...]

Hmm helaas dan. Heeft toch elke dag erg veel water gehad
Het zou kunnen dat hij niet goed wil/kan wortelen. Bij het planten moet je een dichte wortelkluit wat open breken en de kluit eerst even in een emmer water zetten zodat deze niet te droog de grond in gaat.
Breek eens een takje door om te kijken of de plant al dood is. Zo niet dan misschien toch even eruit halen en kijken naar de kluit. Kan ook nog zijn dat er ongedierte aan de kluit zit.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
GeeMoney schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:48:
Kleine crosspost maar hier vordert het inmiddels ook aardig!
Al het elektra en beregening zit erin gelukkig, trampoline is geplaatst en de grootste stenen richting het water liggen erin.

***members only***
Je had de trampoline eigenlijk naast het water moeten zetten.. poing poing plons :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Prutzertje schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:37:
[...]

Je had de trampoline eigenlijk naast het water moeten zetten.. poing poing plons :D
Als de kinderen een stuk ouder waren wellicht een goed idee :p maar met 4 en 6 jaar geen goed idee. Daarnaast is het water bij de kant nog niet heel erg diep :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 18:27
barry86 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:03:
Onze hazelnotenboom.
Alleen nog geen hazelnoten van gehad... bestuiving?
Idem hier, al een paar jaar geen hazelnoot gezien. In mijn ouderlijk huis hadden we er ook een en die hing altijd vol met hazelnoten. Volgens wikipedia is het een windbestuiver, en hebben de struiken zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen. De wilde planten zouden pas na 10 jaar vrucht dragen, maar gekweekte variëteiten al na drie jaar. Mijn struik is al zeker 10 jaar oud maar doet ook nog niks. Geen idee waarom niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

LinuxMan schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:45:
[...]

Idem hier, al een paar jaar geen hazelnoot gezien. In mijn ouderlijk huis hadden we er ook een en die hing altijd vol met hazelnoten. Volgens wikipedia is het een windbestuiver, en hebben de struiken zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen. De wilde planten zouden pas na 10 jaar vrucht dragen, maar gekweekte variëteiten al na drie jaar. Mijn struik is al zeker 10 jaar oud maar doet ook nog niks. Geen idee waarom niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4ZTVfcf_FqRlIJJPWihy7MOtvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2C4HWoL021WqCBUTBjWo15n5.jpg?f=fotoalbum_large

Sommige planten hebben gewoon echt hun tijd nodig. Ook al de nodige planten gehad die jaren niets deden en 'ineens' vol in bloei of vol met fruit zaten.

[ Voor 7% gewijzigd door PaT op 01-06-2020 11:02 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Teijgetje
Iedereen al een Maai-Me-Nietje geplant?

Of gratis bloembommen bij Zapp your Planet besteld voor de Flower Power, help de bij - actie?

Beiden leuk om te doen met je kinderen (of zelf natuurlijk, iedereen is wel kind van iemand en heeft vroeger geleerd over de bloemetjes en de bijtjes. Wat vroeger soms een ongemakkelijk gesprek was. >:) )

[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 01-06-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Teijgetje schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:08:

Of gratis bloembommen bij Zapp your Planet besteld voor de Flower Power, help de bij - actie?

Beiden leuk om te doen met je kinderen (of zelf natuurlijk, iedereen is wel kind van iemand en heeft vroeger geleerd over de bloemetjes en de bijtjes. Wat vroeger soms een ongemakkelijk gesprek was. >:) )
Aangevraagd :P We hadden van de gemeente ook zoiets dergelijks in de brievenbus gekregen. Bloemen om meer bepaalde insecten te lokken om de processierups te bestrijden. Zowiezo willen we hier meer in de tuin bepaalde bloemen laten groeien om ook lieveheersbeestjes te lokken.
Stikt hier van de bladluis :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Bedankt voor de tip. Aangevraagd.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3kgBwjqyK_CEp7-74ECm_5oGj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9D9g021UreaKN6kERuOrwPT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een hortensia magical staan.
Mijn schoonvader dacht dat deze luis had, maar volgens mij is dit normaal voor deze plant (het gaat dus om de zwarte puntjes) zit voornamelijk op het nieuwe hout

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:12

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Oh no, de nieuwe appelbomen hebben bladluis. Ze staan in een zanderig 'grasveld' met wel wat weidebloemen, maar ik vraag me af hoeveel het uitzetten van lieveheersbeestjes/larfjes gaat helpen. Toch maar even om de dag sproeien met spiritus/water/zeep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mils
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:49
Mijn schoonvader dacht dat deze luis had, maar volgens mij is dit normaal voor deze plant (het gaat dus om de zwarte puntjes) zit voornamelijk op het nieuwe hout
Op onze hortensia magical zie ik dezelfde zwarte vlekjes. Volgens mij is het geen luis.

WP: Ecodan PUHZ-SW50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:18

Aangevraagd voor de kleinkinderen :)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHolyDrinker
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-08-2024
MdO82 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:04:
Dit is inderdaad geen luis maar hoort bij de nieuwe takken die worden aangemaakt. Dit is gewoon vanuit de plant zelf. Zolang je de zwarte puntjes niet ziet bewegen of kan wegvegen is dit in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
De hovenier is nog steeds bij ons bezig. Hij gaf aan morgen de laatste hand te leggen aan de tuin, alleen het gras heeft hij dan nog niet. Hij gaf aan dat de graszoden nu erg lastig zijn om aan te komen i.v.m. de droogte. Is dat echt zo? Vond het een beetje een vreemd verhaal. De leverancier zou het nu niet willen verkopen omdat het dan niet goed groeit of omdat er dan geen gras terug groeit o.i.d. Klinkt dat aannemelijk?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:59
Ik heb 2 jaar terug in de 38-graden zomer mijn zoden gelegd (en dus gehaald). Als je maar sproeit....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
Heeft iemand de gouden tip voor een (set) grondspots armaturen? Ben inmiddels al een paar weken verder nadat ik ze bij 2 webshops besteld heb. 2x niet geleverd en de tijd begint nu wel een beetje te dringen..

Gaat om grondspots waar gu10 spotjes in kunnen. Toevallig iemand recent wat besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:55
miicker schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 20:50:
De hovenier is nog steeds bij ons bezig. Hij gaf aan morgen de laatste hand te leggen aan de tuin, alleen het gras heeft hij dan nog niet. Hij gaf aan dat de graszoden nu erg lastig zijn om aan te komen i.v.m. de droogte. Is dat echt zo? Vond het een beetje een vreemd verhaal. De leverancier zou het nu niet willen verkopen omdat het dan niet goed groeit of omdat er dan geen gras terug groeit o.i.d. Klinkt dat aannemelijk?
Momenteel ook aan kijken. Welkoop en intratuin hebben niks, paar andere aanbieders in regio hebben ook niks ivm droogte en drukte afgelopen tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Mijn (supermooie en goed onderhouden) grasmat heeft het nu met dit weer ook zwaar. Dat zie je eraan. De sprieten zijn minder 'vettig' en lijken wat droger. Klinkt plausibel om nu niet gras van wortels te ontdoen en te verplaatsen...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:29
Ambianz schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:03:
Heeft iemand de gouden tip voor een (set) grondspots armaturen? Ben inmiddels al een paar weken verder nadat ik ze bij 2 webshops besteld heb. 2x niet geleverd en de tijd begint nu wel een beetje te dringen..

Gaat om grondspots waar gu10 spotjes in kunnen. Toevallig iemand recent wat besteld?
Ik gebruik deze al jaren naar volle tevredenheid. Zitten inmiddels Ikea gu10 led lampjes in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:51
Zo... de 1.5 maand geleden bijgezaaide stukken gras zijn ondertussen vrij aardig dicht gegroeid..
Volgende uitdaging: graskanten weer netjes, en zorgen dat het een egale kleur groen word :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4EESkjwTKxyOrGD683NTYh4XJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e84QcauTC3wDsbr9Kw7lmqLC.jpg?f=fotoalbum_large
(Doggy vind het wel lekker zacht :9 )

Voortuin die +/- 3 weken geleden is ingezaaid vandaag voor het eerst gemaaid, begint eindelijk op gras te lijken _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzpDijJShKg164MS7ricKJVQZzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQ9mfXOs8fq0qTcqJUDfw9Pr.jpg?f=fotoalbum_large

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-05 09:46
Ja is aannemelijk.
Vorig jaar wilde ik ook zoden kopen toen het zo droog was. Welkoop verwees me rechtstreeks naar de 'graszodenboer' waar zij het inkochten.
Die gaven aan dat ze door droogte de kwaliteit niet konden garanderen en daardoor niet verkochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:05
Misschien bij de bron wel te koop?
Bijvoorbeeld Uniek Graszoden (geen aandelen), je kunt er een belletje aan wagen dan weet je meteen of het echt zo is of niet ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:59

Ja heerlijk, al die bijtjes en ander vliegend spul in de tuin. Vorige week hebben wij een weitje in laten zaaien met een bermmengsel. Aan de randen nog circa 150 m2 bloemenmengsel bij gezaaid. Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien.

Gekozen voor goed taai gras (20% Roodzwenkgras gewoon; 30% Roodzwenkgras uitlopervormend; 45% Hardzwenkgras; 5% Struisgras), omdat het traaggroeiend en droogtebestendig is. Dus hopelijk minder maaien en weinig sproeien. Dat bloemenmengsel hoeven we maar 1x per jaar te maaien.

In het najaar willen we er ook nog wat narcis-, crocus- en sneeuwklokjesbollen planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-05 22:23
Vraagje over de Catalpa. Vorig jaar is in onze boom de bliksem ingeslagen. De kroon is in drie stukken uiteen gevallen. Op advies van een hovenier hebben we de stam schuin afgezaagd. Inmiddels is gebleken dat hij niet dood is echter ziet hij er een beetje anders uit en ik weet niet wat ermee te doen. Iemand ideeen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dsn6o7KPzoX2vqwwTtvXyRT4tUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdJlErScGuUWVFmDtz0yRAIw.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zou hij eruit zien zonder het noodlottig ongeval:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ffh35nAN95wTFJHIx_PXdnAle7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8jBMEYm1LBoq0G7HodfR2gL.jpg?f=fotoalbum_large

De symmetrie in onze tuin is nu dus ook ver te zoeken... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 14:22

MAZZA

Barbie is er weer!

NDF82 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:50:
Vorig jaar hebben we onze voortuin aangelegd. En nu wil ik wat rainbird ondergrondse druppelslangen ingraven om de hortensia's van voldoende water te voorzien (de rest -lavendel en siergrassen- heeft niet zoveel nodig).

Ik heb 16mm tyleenbuis als hoofdbuis besteld en wil met behulp van T-stukken aftakkingen maken naar de 16mm druppelslang. Echter, na levering kom ik erachter dat dit niet past. De tyleenslang heeft een buitendiameter van 20 mm en de druppelslang heeft een buitendiameter van 16 mm. Is het normaal dat tyleen met een binnen diameter gespecificeerd wordt en druppelslang met een buiten diameter?

[...]

Hoe moet ik deze nu koppelen? Met dit T-stuk?
Uni Delta PE Verloop T-stuk 20x16x20

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan je helaas niet verder helpen maar ik ben ook aan het kijken naar Rainbird dripslangen voor onder het gazon en wellicht ook op andere plekken in onze aan te leggen tuin. Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat je zoal nodig hebt buiten de slang en eventuele koppelstukken. Wat zet jij tussen de kraan en de slang bijvoorbeeld? Een pomp? Beregeningscomputer? Hoe heb jij het aangepakt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
tldr: Weet iemand hoe het zit met beplanting in je voortuin? Hoe hoog die mag zijn, waar ik dat vind? (Gaat dan niet om erfgrens haaghoogte, die is blijkaar 1m.)
Het gaat om gemeente Deventer.

Lang verhaal/rant/hulpvraag:

Ik woon in een volksbuurt. Mijn (Tokkie) straatgenoot van 3 huizen verder komt net op me af dat ik wat aan dat onkruid in de tuin moet doen want hij kan zijn kleinkinderen niet meer zien als die verderop op straat lopen. Aan het andere eind van de straat is een schoolplein, daar spelen buurtkinderen vaak, maar daar staat ook een 'gewone' tuin voor dus die zie je helemaal niet van verderaf.

Mijn voortuin is de enige van 2 in de straat die ik een 'normale' voortuin zou noemen (met nog steeds veel stenen vind ik), de rest is volledig bestraat met 2x een roosje dat tussen de stenen doorgroeit en 1x een grote plantenbak met een iel struikje. 1 groot huis met studenten oid die hebben wel een hoop heg in de voortuin, dat is dus het huis tegen het schoolplein aan.
De hele overkant van de straat heeft overigens geen voortuin.

Ik woon hier nu 2 jaar. Ik probeer juist een groene tuin te creeren en heb er al aardig wat stoeptegels uitgewerkt, nu o.a. voortuin vlinderstruiken van nu ca. 1,5m hoog (vorig jaar ook, maar wat minder 'dicht' misschien). Het hekje rond de tuin is iets van 70cm, de vlinderstruiken staan ~ (een kleine?) 50cm van de grenzen, om een hoekje, 4 struiken totaal.

Volgens zowel mijn directe buurman (Tokkie) is dat onkruid (tja, je kunt het niet roken nee...), en volgens buurman van 3 verder (nog ergere Tokkie) ook en volgens hem MAG dit ook helemaal niet zo hoog. Hij zal zelf wel de snoeischaar pakken als ik het niet doe. :?
Nu is dit een man die met zijn directe buren (4 huizen verder, opperTokkie) regelmatig dermate ruzie heeft dat er tegels door voordeuren, autoachterruiten enz zijn gegaan. :/ :/ :/

Ik ben dus enigzins bang van die lui, met mijn directe buurman is op zich nog wel te praten (niet dat overlast dan ook stopt ofzo, maar er is tenminste een praatje mogelijk), met deze buurman van 3 huizen verder is dat dus wat meer een dingetje. Ik zie hem er dus rustig voor aan dat 'ie die snoeischaar ook gewoon pakt...

Volgens mijn woningbouw mag een nieuwe boom of struik niet hoger zijn dan 3 m (ik heb dus nog even :+ ) maar mag ik ook geen overlast voor derden veroorzaken met mijn planten. Ik neem toch maar aan dat een niet-directe buur toch al helemaal weinig te zeggen heeft over mijn voortuin (?) en dat dit geen 'overlast' is namelijk geen vrije uitkijk meer over alle betegelde tuinen omdat er 1 'normale' voortuin tussen zit? Je hebt toch geen recht op 'vrije uitkjik naar je kleinkinderen eind van de straat vanuit je eigen voortuin'?

Hij heeft overigens zelf als enige standaard een partytent-frame in de voortuin staan, zodra het zeil daarover zit zie je ook niks meer verder natuurlijk, wel mooi want dan zie je de koelkast enz eronder ook niet meer staan... De achtertuin gebruikt hij ook als opslag voor vanalles en nog wat, en ik heb begrepen dat ze tot en met mijn buren (ik niet) muizenoverlast in de achtertuinen hebben op dit moment, en dat deze buur recentelijk van de woningbouw op z'n kop heeft gekregen wegens die opslag in voor- en achtertuin. Kan zijn dat ie dat nu op mij afreageert, maar ik ben sowieso een beetje bang voor die tokkie lui hier die komen echt van een andere planeet ofzo ;(

Dus, als de hoogte inderdaad 3m mag zijn (regels woningbouw) dan 'mogen' mijn vlinderstruiken toch gewoon? Dan voel ik mezelf wat beter (ookal heb ik er wellicht weinig aan als meneer doorzet). Maar, ik kan dus nergens specifiek regels vinden voor niet-erfafscheiding beplanting in je voortuin.
Iemand een tip?

Foto voor het idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTmmuod4rN8ITCOBHtRPAUxnjAY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D3YswEpW2rFcrvtk3GfuMHE6.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:14
@dragon2 Ik zou me er niet te druk om maken, de gemeente stimuleert zelfs een groene tuin. Hoe de tokkies bij jou er op reageren is natuurlijk een heel ander verhaal..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

dragon2 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:27:
Ik neem toch maar aan dat een niet-directe buur toch al helemaal weinig te zeggen heeft over mijn voortuin (?) en dat dit geen 'overlast' is namelijk geen vrije uitkijk meer over alle betegelde tuinen omdat er 1 'normale' voortuin tussen zit? Je hebt toch geen recht op 'vrije uitkjik naar je kleinkinderen eind van de straat vanuit je eigen voortuin'?
Volstrekt juiste conclusie. Echter, je buurman klinkt niet als een type dat echt geïnteresseerd is hoe het qua regelgeving zit.

Soms kunnen er nog wat extra regeltjes zijn, zo woon ik in een (arbeiders)wijk met beschermd dorpsgezicht. Zo zijn er regels voor de maximale hoogte van je tuinhekje, de kleur van je voordeur en dat je geen rolluiken mag bevestigen. Bij mij klopt uiteraard alles, maar er zijn diverse mensen die aan de voorzijde een schutting van 1,80meter hebben neergezet en de gevel behangen met rolluiken. Het blijft een gezellige volksbuurt waar menigeen het niet echt boeiend vindt wat er is voorgeschreven. En de handhaving is vaak 0.

Tja wat moet je ermee.. negeren zou ik zeggen. Eventueel een cameraatje op je planten gericht om eventuele vandalen vast te leggen, maar dan is het leed al geschied.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 03-06-2020 15:47 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omni superens
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dragon2 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:27:

Iemand een tip?

Foto voor het idee:
[Afbeelding]
Negeren. Het is jouw voortuin dus daar hebben jouw buren weinig over te zeggen. Overlast zou zijn als de struik over de stoep hangt en er niemand meer langs zou kunnen lopen etc.. Dus niet als iemand het niet mooi vindt en geen kinderen meer in de gaten kan houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ik zou de camera maar alvast ophangen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
new_guy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:18:
Ik zou de camera maar alvast ophangen...
Een camera aan de voorzijde mag niet van de woningbouw, dus er hangen er in de straat minstens 3 vol in het zicht + 2x ring deurbel :+

Ik heb zelf 1 van die 2 ring deurbellen, die staat al een paar maanden 'op scherp' (lees neemt alles op wat beweegt tot en met de stoep en mijn kant van de straat, ahem) i.v.m. de vele autobranden in Deventer eerder dit jaar. Wel irritant want ik moet de accu vaak opladen zo, maar iemand die even blijft rondhangen in mijn voortuin staat er dan wel op :Y

Dan is het alleen al wel te laat natuurlijk..., Zelf baal ik al enorm dat de voetbal van de buren gisteren mijn met veel moeite zelfgekweekte komkommerplantje heeft vermoord. Wegens ziekte is een beetje rustig tuinieren zo'n beetje de enige hobby die ik kan doen, dan valt zelfs 1 komkommertje best (onverwacht) hard :|

Dus, blijf van mijn vlinderstruiken af grrrrrr.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 10:01

NDF82

Doomed Space Marine

MAZZA schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:13:
[...]

Ik kan je helaas niet verder helpen maar ik ben ook aan het kijken naar Rainbird dripslangen voor onder het gazon en wellicht ook op andere plekken in onze aan te leggen tuin. Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat je zoal nodig hebt buiten de slang en eventuele koppelstukken. Wat zet jij tussen de kraan en de slang bijvoorbeeld? Een pomp? Beregeningscomputer? Hoe heb jij het aangepakt? :)
Ik ben er sinds vanmiddag achter dat de verkeerde tyleenslang geleverd is: 20mm ipv 16mm (staat gewoon op de slang zelf geprint 8)7 ). Alle slangen worden dus wel zoals verwacht buiten gemeten :-)

Ik heb een hoofdleiding (nu dus 20mm, blauw op tekening) en daar drie "velden" ondergrondse druppelslang van 16mm afgetakt (bruin op tekening). De druppelslangen koppel ik aan het einde ook weer met tyleen waar ik afdruipventielen installeer in een 110mm PVC buis afgesloten met een deksel, gevuld met grind.

Ik moet bovenstaande nog installeren zodra ik de 20->16mm koppelingen binnen heb. Een beregeningscomputer staat voorover een jaar of twee op de agenda wanneer de achtertuin aan de beurt is. Ik wil eerst nog een schuurtje laten bouwen en dan gelijk een grondwaterpomp laten installeren waarop ik de tuin beregening wil aansluiten. Dus voor nu gaat het via de tuinslang met leidingwater (hopelijk levert die voldoende druk).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXmN042VsMrpJIopYXDxc2ivqcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zxkumQG7CbrZLjWwSh93J3qu.jpg?f=fotoalbum_large

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Laatst online: 23-05 20:10
Iemand nog tips voor mijn nieuwe gazon waar toch ook wel andere dingen groeien en ook aantal gele plekken komen?
Denk nu 2 maanden geleden gezaaid met DCM graszaad, vanaf toen elke dag wel gesproeid tot vorige week, vanaf toen overgestapt naar 2x per week.
Ook heb ik vorige week DCM microgazon plus gestrooid, maaien doe ik ook 2x per week.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pk0EccF0SBtzy0M_W6E1byDj-cY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Phf3v4p54OkRvnSTEsCTINN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAN9UNXOI3lhd-ydrV1rHStD2qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmOO7jMANEuwBQQih97t6Kws.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwOOjecDB57nKhL8vuZ1AxmjU-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1XQRJ4zIohNmmTO4L0hz0g4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
Heeft er hier iemand een waterput laten pulsen? Ik ben benieuwd wat daar nadat alles afgewerkt is nog zichtbaar van is bovengronds. Wij zitten er sterk aan te denken om een put te laten pulsen maar mevrouw is uiteraard benieuwd wat dat optisch met haar tuin doet.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:29
Tassadar32 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:28:
Heeft er hier iemand een waterput laten pulsen? Ik ben benieuwd wat daar nadat alles afgewerkt is nog zichtbaar van is bovengronds. Wij zitten er sterk aan te denken om een put te laten pulsen maar mevrouw is uiteraard benieuwd wat dat optisch met haar tuin doet.
Ik heb een puls. Er steekt letterlijk alleen een grijs pvc pijpje uit de grond waar een slang uit komt. Je zou dit ook onzichtbaar onder de grond naar je pomp kunnen wegwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Dengra schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:22:
Op advies van een hovenier hebben we de stam schuin afgezaagd. Inmiddels is gebleken dat hij niet dood is echter ziet hij er een beetje anders uit en ik weet niet wat ermee te doen. Iemand ideeen?

De symmetrie in onze tuin is nu dus ook ver te zoeken... :*)
Zolang je de takken van de stam verwijderd en alleen bovenin dat laat groeien, krijg je weer een (bol)kroon.
De takken op de onderstam moet je wegscheuren/draaien, als je snoeit lopen ze daar meestal net zo hard weer uit. Als je er snel bij bent kun je de jonge knoppen zo met je hand wegvegen.
De takken in de kroon kan je (regelmatig) toppen/topblad wegknippen, dan splitst de tak zich zodat je geen lange tak krijgt maar hij in de breedte gaat groeien.

Bij mijn knotwilgen moet ik ook elke twee weken de stamtakken wegvegen/wegscheren. Dat doe ik door er met de achterkant van een klein snoeischaartje naar beneden langs te vegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
.

[ Voor 99% gewijzigd door Teijgetje op 03-06-2020 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Laatst online: 08:30
kaboom1555 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:42:
Toch wel leuk, eind april 2019

[Afbeelding]

Eind mei 2020:

[Afbeelding]
Ziet er leuk uit "buurman". Ik wil eind van dit jaar ook een pergola plaatsen. En zo krijg ik een beetje beeld hoe het er uit zou zien achter in de tuin :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Dirk0s schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:15:
Iemand nog tips voor mijn nieuwe gazon waar toch ook wel andere dingen groeien en ook aantal gele plekken komen?
Denk nu 2 maanden geleden gezaaid met DCM graszaad, vanaf toen elke dag wel gesproeid tot vorige week, vanaf toen overgestapt naar 2x per week.
het is gewoon superdroog nu. Bovengronds kan gras helemaal geel worden, als het weer gaat regenen wordt het gewoon weer groen. Dus je hoeft je erg weinig zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:59
Tassadar32 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:28:
Weinig.
Zoals hiervoor ook gezegd zie je alleen een stukje pijp uit de grond steken.
Laat je de put enigszins tactisch plaatsen dan zie je er weinig van en kun je ook je pomp nog wel uit het zicht werken.

Ik ben er blij mee. Ik sproei bijna elke dag en dat kost geen leidingwater, daarnaast heb ik veel meer waterdruk als gewoon uit de kraan waardoor ik de sproeier minder vaak hoef te verzetten.
Ook heb ik vorige week DCM microgazon plus gestrooid, maaien doe ik ook 2x per week.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind dat een keurig grasmatje, helemaal als dat pas twee maanden geleden is gezaaid.
Ik kan zo niet zien wat voor onkruid het is en hoeveel het is, maar het is de moeite om dat even met de hand te verwijderen. Ja, je moet dan op handen en voeten over je grasmat maar als het lekker weer is is dat wel te doen :)

Gele plekken zou ik mij niet druk om maken, is ook maar beperkt en trekt wel bij na een flinke bui regen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Laatst online: 23-05 20:10
B-Real schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:29:
[...]
Ik vind dat een keurig grasmatje, helemaal als dat pas twee maanden geleden is gezaaid.
Ik kan zo niet zien wat voor onkruid het is en hoeveel het is, maar het is de moeite om dat even met de hand te verwijderen. Ja, je moet dan op handen en voeten over je grasmat maar als het lekker weer is is dat wel te doen :)

Gele plekken zou ik mij niet druk om maken, is ook maar beperkt en trekt wel bij na een flinke bui regen :)
Het begint idd steeds mooier en dichter te raken, het onkruid is verschillend. Weet zelf ook niet wat het allemaal is, begint wel steeds meer te worden misschien maar eens uurtje werk in steken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:59
Probleem bij een nieuwe grasmat, maar ook na verticuteren is dat onkruid iets eerder op lijkt te komen dan gras.
Blijven verwijderen is de oplossing, het gras wordt vanzelf sterk en dicht genoeg zodat het onkruid zoveel mogelijk wordt verdrukt.

Ik ben hier de afgelopen weken ook al meermaals over het grasveld gekropen. Het is nog steeds niet helemaal weg, maar wordt steeds een stukje minder.

Oh en regelmatig blijven maaien natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:36
gr8-jen schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:47:
[...]

Ziet er leuk uit "buurman". Ik wil eind van dit jaar ook een pergola plaatsen. En zo krijg ik een beetje beeld hoe het er uit zou zien achter in de tuin :)
Buurman? :? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Oh sorry, ik dacht fase 4 konigingskwartier te herkennen. Het kan ook zijn dat alle huizen op elkaar lijken en het gewoon ergens anders is. En ik denk steeds meer dat dat het geval is ;)

[ Voor 14% gewijzigd door gr8-jen op 04-06-2020 09:59 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onkruid is doodnormaal bij nieuw ingezaaid gazon.
Je maakt de grond vruchtbaar zodat het gras goed ontkiemt / groeit.
Dat zorgt er ook voor dat je onkruid een goeie groeibodem geeft.

Een deel van het onkruid verliest het van het gras, dus door te maaien en het gras zicht in de breedte uit te laten groeien gaat het weg. Het er gewoon uittrekken helpt daarbij.

Het andere deel zul je denk ik toch echt dood moeten spuiten. Ik gebruik daar een belgisch goedje voor, maar dat kan ik niet met goed fatsoen aanraden hier :)
gr8-jen schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:55:
Oh sorry, ik dacht fase 4 konigingskwartier te herkennen. Het kan ook zijn dat alle huizen op elkaar lijken en het gewoon ergens anders is. En ik denk steeds meer dat dat het geval is ;)
Dat is echt de achtertuin van iedere nieuwbouw / starters / phoenixwijk :+

[ Voor 10% gewijzigd door skai21 op 04-06-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 16:14
skai21 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:24:
[...]
Dat is echt de achtertuin van iedere nieuwbouw / starters / phoenixwijk VINEXwijk :+
offtopic:
VIerde Nota ruimtelijke ordening EXtra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
loeberce schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:23:
[...]

offtopic:
VIerde Nota ruimtelijke ordening EXtra
Oeh, je hebt gelijk.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Iemand hier nog een tip hoe ik mijn bassalt/split kan zeven ook als het nat en vol met zand zit?
Onze oprit heeft bassalt in van die plastic matten maar doordat de tuinen nog niet afwaren en geen erfafscheidingen stonden zit er nu een aantal kuub zand in die matten.
Ik ben nu met een bakje en een schep bezig maar nu het regent krijg ik het zand niet meer door de zeef en ook niet van het bassalt af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FSQ1hEeN0Qpl9ARhl18XILZOXY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3Nutmi3WoRld99QzcqHhPDG.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lNFetsds1qQkd47o4CrllNjXQ0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzsSwKiecq2rl8RYUHABpbqx.jpg?f=fotoalbum_medium

PS. Je kijkt nu naar 1,5 dag werk :+

[ Voor 49% gewijzigd door GeeMoney op 04-06-2020 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-05 11:15

krvabo

MATERIALISE!

Ehr, een ruime week wachten tot het weer droog wordt, of juist meer water? :P

Speciekuip of grote emmer vullen met water, zeef met split+zand er in op en neer halen, en dan zou het meeste zand wel weg moeten zijn lijkt me? Alsnog een rotklus uiteraard...

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik heb zoiets ook moeten doen en heb daar een tuinzeef en twee weekenden voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Bedankt, een week wachten is lastig helaas. Ik ga inderdaad even een speciekuip halen en vullen met water!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:45:
Besankt, een week wachten is lastig helaas. Ik ga inderdaad even een speciekuip halen en vullen met water!
Veel te veel werk. Je kan het beter op een hoop gooien en met de tuinslang afspoelen. Bovenste laag verwerken tot je weer bij 'het zanderige basalt' komt. Dit gooi je weer op een hoop en dan weer afspoelen.

Mocht er nog een klein beetje zand op of aan zitten, dan spoelt het wel schoon met een paar buitjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
pjot1 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:50:
[...]

Veel te veel werk. Je kan het beter op een hoop gooien en met de tuinslang afspoelen. Bovenste laag verwerken tot je weer bij 'het zanderige basalt' komt. Dit gooi je weer op een hoop en dan weer afspoelen.

Mocht er nog een klein beetje zand op of aan zitten, dan spoelt het wel schoon met een paar buitjes.
Net geprobeerd en ik kan zo’n grindmat met zijn 2-en optillen en leegkieperen op een worteldoek voor bij de oprit en dan afspoelen inderdaad. Dat ik daar niet eerder zelf op ben gekomen |:(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 15:03

DarkKnight

Narf

Tijdje terug de voortuin hier laten zien. Nu de update mbt ons "projectje" aan de achterkant. Afgelopen weken stonden in teken van leeghalen, gereedmaken en alle materialen laten komen.
Dus met redelijk groot materieel alles laten egaliseren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atrf5FqhOjL-s7PCavH8GQU_TKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xxOyvtQDRNyhAiFMe2R4WUQ.jpg?f=fotoalbum_large

En dan is dit het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZfPeoR-xubuMkXBEPxnef5u-D8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYiCibBoyaZzpPM7Jk6jBwbh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fyg2sW4c2Y1WafGfVTbz5TCgMGI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcMb6WtvH0SoFTqmwEoLVWNb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvTtrTR6iyi1xcwhRKSqVFfxUWw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdIO77Bn8WqU5NiHgEXV8zcl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5sZTuD9RT6_8kHsvSg1FXSugGM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D71fy6734237uSTTU1QpGATh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qu5iHS5wwE_AMOFjLGM3mSNM0tY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uRFUyO87DwAgPbuN4nfs5Ywx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABY6n8OrWfJkLKOAQobP862DCkU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WDQ8bPtknVSvVERxtg5nRRA.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DSVk76KTcGQyZkBLj1A70m1000=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PlQX1rPTGmiSBtwD2eDgfdl.jpg?f=fotoalbum_tile

En alle materialen die we moeten gaan doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAxjyZXGPIVD1drrU66wVKNLcDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PV1mkLqwaKHTK896P6xxEHAw.jpg?f=fotoalbum_large
(Beetje crap foto, sorry)

Maar goed, uiteindelijk moet het zelfde stijl worden als de voortuin. Zelfde lampen, zelfde stapelblokken, zelfde tint/soort tegels, etc.
Op het ogenblik zijn we al een paar avonden aan het sproeien, zodat de grond goed gefreesd kan worden en dan kunnen we gras zaaien.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
skai21 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:24:
[...]

Dat is echt de achtertuin van iedere nieuwbouw / starters / phoenixwijk :+
Ik keek meer naar de huizen dan naar de tuin 😉

Bij ons wordt het steeds groener 😁

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rMBAPMyF4qkap0XAV0Tw3RVqoY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NlOc189gqZ4xlUM0SHxkQYz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbKqbYfhqPVuXIosG7tE3INBStQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7a1ChPm0yRE7nXkhKlwwlWhG.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Tsurany schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:56:
[...]

Waarschijnlijk een redelijke inkopper maar veel water geven.
Dankje & @TheHolyDrinker _/-\o_

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 14:22

MAZZA

Barbie is er weer!

NDF82 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:48:
[...]

Ik ben er sinds vanmiddag achter dat de verkeerde tyleenslang geleverd is: 20mm ipv 16mm (staat gewoon op de slang zelf geprint 8)7 ). Alle slangen worden dus wel zoals verwacht buiten gemeten :-)

Ik heb een hoofdleiding (nu dus 20mm, blauw op tekening) en daar drie "velden" ondergrondse druppelslang van 16mm afgetakt (bruin op tekening). De druppelslangen koppel ik aan het einde ook weer met tyleen waar ik afdruipventielen installeer in een 110mm PVC buis afgesloten met een deksel, gevuld met grind.

Ik moet bovenstaande nog installeren zodra ik de 20->16mm koppelingen binnen heb. Een beregeningscomputer staat voorover een jaar of twee op de agenda wanneer de achtertuin aan de beurt is. Ik wil eerst nog een schuurtje laten bouwen en dan gelijk een grondwaterpomp laten installeren waarop ik de tuin beregening wil aansluiten. Dus voor nu gaat het via de tuinslang met leidingwater (hopelijk levert die voldoende druk).
[Afbeelding]
Nice :)
Ik heb hier zelf ook onderzoek gedaan naar het slaan van een put in de tuin. Helaas blijkt er hier heel veel ijzer in het water te zitten wat ervoor zou zorgen dat de dripslangen verstopt zouden raken. Ik had graag grondwater gebruikt voor de beregening hier. Nu moet het dus maar met kraanwater :/

Maar goed, nu ook maar even kijken naar een plannetje zoals jij ook hebt opgesteld voor jouw tuin. Thanks voor het delen van de schets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 10:01

NDF82

Doomed Space Marine

MAZZA schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:38:
[...]
Nice :)
Ik heb hier zelf ook onderzoek gedaan naar het slaan van een put in de tuin. Helaas blijkt er hier heel veel ijzer in het water te zitten wat ervoor zou zorgen dat de dripslangen verstopt zouden raken.
Kan je dat niet oplossen met een filter?

Zoals deze? https://www.raintechshop.nl/pp-y-filter-3-4.html

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Net de onderhoudsdosis mest gestrooid voor het gazonnetje - mooi gebruik maken van die natuurlijke beregening van de komende dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Eindelijk de nieuwe regentonnen vol! Ik had al een 400l regenton, ik had er meer dan een maand geleden nog twee van elk 230l toegevoegd. Daar was tot vandaag nog niks in gekomen, en nu meteen vol! Meer water in de tuin, minder in het riool. Ik zit alleen te denken of ik er geen overloop aan moet maken die de tuin in loopt. Want alle regen die er vanaf nu valt loopt via de vulautomaat terug de regenpijp in. Krijg ik wel een hele natte plek naast de regenton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
LinuxMan schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:57:
Want alle regen die er vanaf nu valt loopt via de vulautomaat terug de regenpijp in. Krijg ik wel een hele natte plek naast de regenton.
Heb je zulke plaatselijke buien dat het tijdens regen dan alleen naast je ton nat wordt?

Als het de grond in kan heeft het zin als je het kan doseren/verdelen, anders spoelt de grond weg als daar met regen een waterval op staat. Op tegels heeft het niet zo`n zin, dan loopt het ook het riool in als die netjes op afschot liggen. Tenzij het naar gras of een border afloopt natuurlijk.

Hopelijk kiemt eindelijk alle bloemenzaad dat ik gezaaid heb door de regen......
Tot nu kwam er weinig op en 500 meter watergeven met de hand doe je ook niet zo snel. :N

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 05-06-2020 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
Teijgetje schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:05:
Heb je zulke plaatselijke buien dat het tijdens regen dan alleen naast je ton nat wordt?
Ik bedoel als ik een overloop maak dat het in de buurt van de regenton de grond in loopt. Daar krijgen de planten wel een forse lading water als de regenton vol zit. Ik kan er misschien een slang met gaatjes erin aan maken, dan wordt het overloop water over een paar meter verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Of je slaat daar een grote diameter PVC pijp oid de grond in die je vult met grind - een grindkoffer model dus. Kan het overloopwater verder de grond in zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Hmmbob schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:17:
Net de onderhoudsdosis mest gestrooid voor het gazonnetje - mooi gebruik maken van die natuurlijke beregening van de komende dagen :)
Same here..
Ik moest eigenlijk afgelopen zaterdag, maar heb ff regen afgewacht.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik had nog net voor de regen alles gemaaid. (met 1m roller achter de maaitractor)
Als het goed nat wordt is het een week sompig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01yqe-eNPk1hZpOsxk26QOHfHS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7sWDh7ZH8033Jt2XeURweUo.jpg?f=fotoalbum_large
Voordeel nu is dat je achter gelijk ziet wie er buitenspel staat en je daar een Boa op af kan sturen.
Al nemen ze vaak al snel de benen als ze zo`n Boa aan zien komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TThmlDc0m_pCG07XZNJI67wqYB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcY13LwbFZsxgiP937ujBg2m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7tlRPYxzi4OgnK86xBFd8rrDUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VQAJVJ3BbyIfZMsCU8alcvU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Wat een uitzicht daar zeg!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Inderdaad. Welke regio moeten we aan denken, @Teijgetje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Teijgetje
@Hmmbob
Je kijkt van Vinkeveen richting A2, de bomenrand in de verte is ca 2,8 tot 3 km verderop.
Eigenlijk kijk ik als ik rechtdoor kijk tegen de kaasboerderij van van der Arend aan. (waar ik natuurlijk mijn kaas en (rauwe) melk haal).
Achter ons is beschermd vogelbroedgebied, toegang verboden, en weiland. Daar komt dus ook nooit bebouwing, hooguit wat koeien. *O* *O* *O*
De hoogspanningsmasten die je in de verte ziet, staan naast de A2. `s Avonds zie je de verlichting van de A2 ruim 5 km verderop als kerstversiering/lichtsnoer.

@Ingelogd
Het is inderdaad een Duitse kabouter.
Het ligt er maar aan hoe je hem bekijkt.
Hij is oud en zijn lantaarntje kwijt....
Het is dus niet zo`n licht maar hij past goed op de aardbeien. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcvgZBS-ZM2YQQs--7mlt65irlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlOYY6MOeTCILKEqACtGqimD.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het is inderdaad geen straf om hier Corona-huisarrest te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iw8nIQNosIT6krAAYgBAf3wDzDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qs5oSEkjtnsAqkoGy3i4GR1k.jpg?f=fotoalbum_large

En lekker bezig geweest in Coronatijd.......
Het was hier van je JAJAJIPPIEJIPPIEJEE :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUVmfTlB2PZVcAF0hDNVqQ0dXI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KB2Dr75fzZCPplKyEv8lPSwm.jpg?f=fotoalbum_large

De hele bomenstrook die op Google maps/streetview nog te zien is op de landtong en het veld heb ik gekapt, samen met wat boompjes van de buren.
De twee grote schuine wilgen (45 cm diameter stam) heb ik met de juiste wind, en scharnier, met behulp van een touwtje aan de maaitractor, simpel ons land op kunnen laten vallen.
De overgroeide sloot is weer een brede sloot.
klik voor groot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CA6HaRZft5CtGDQUgp-SKyWcohk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGpe7kBTdbQGq5PeztsV3bg4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3YQYezQPFhhstkRpbo3ADlW54E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUeaBM02FuYCPP9OOFuTSRQ5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1JarkBbBXnVl04VwiyEfOat_vI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHkxH8nlSkLikXckXvMNZREE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sO6R5dyIyN66eWjc_o8eaEea-k8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tz1MGU4twZDTsKOHPOKDVFBl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrncQGNIIh3pC2cwCV1P5-xDmx8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8hxaSjifwLZizCtL6iFkMFu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oVy2yqe5Y9A91Def6EWumRasb0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ViCb8ZAYvLWGquOToWrfdByE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efIRtP7lgTCIN7Qw84BoI9bQjLc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4s1Ws3MVr0JLCUl588LHR81O.jpg?f=fotoalbum_tile

Dat was teveel voor mijn kleine 5 PK hakselaartje, dus een beetje hulp ingeroepen van de buurman.
Die perste het in bijna drie uur door zijn hakselaar......... :Y
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNqLxFYxWfVDIdomRkdwOxdvZBg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JANcnCRJAicL57S2M2hod3nM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfpLLzKzpM9RQpLnIlzV_MO_NiU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pq9d9RcuXcZvcVjav6Nk5igs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyDTKKHaWeQk-w5MkLFcnB8M5iY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLP6usrG7aX6b5rKJmPXEPtp.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_ZNRBnXfOC-cPfThqlNpnJgXQ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpTJkukOcZjqlNturYwepbUA.jpg?f=fotoalbum_tile

Het grasveld vond zo`n zware 3-ledige combi (die bak was 2x helemaal vol) niet zo top, gelukkig was het toen al een tijdje droog en was het veld hard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dk8chvu3HXGedhy_87UtMxTwWWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fbmOq4XQXA3jcjnDy2WTagCJ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb het daarna platgewalst en gedresst met grond zodat alles weer vlak was.

De takjes leverden 16m³ snippers op, daar liggen er nu nog 4 van denk ik. De rest is al uitgestrooid.
De stronken en stammen zijn naar thuisstokers gegaan.
Zij blij en ik blij dat er drie tandemassers en wat karretjes vol weg gingen. ;)
De rest kon met onze "kleine "hakselaar, vnl bramentakken, oud riet en wat takken die overbleven, voordat het de composthoop op kon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djFj-Kh10tkkHsfSvTvVXBSE7vA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSH1q0E1PPAs6c5WPdV4hE8A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOc08GMig__lMGARjKvfauakMbI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FWL6O6OvVbERMyYLPP4v65L.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarna lekker aan de gang gegaan met de 156 hortensia`tjes. Een gatenboor van 127, drie keer boren diep, was precies mooi om een natte kluit in te duwen. De wortels van de wilgen zaten overal, die zaagde ik nu mooi door.
Die zijn overal geplant, de lange lijnen zijn hart op hart 60cm zodat ik er een stuk of veertig overhield voor de rest van het terrein zodat het terrein één geheel wordt als het bloeit.
Vóór moederdag zaten ze er in en zijn inmiddels bijna twee keer zo groot en komen in bloei. _/-\o_
Ik moet er 8 watergeven tot ze dieper wortelen, de rest vind zelf al water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raYeNpIm2OwLmFVd6FDitGZyPf0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDzB2GcdAAjS6hFkyhvGPKGE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oi4364uOfO-xn7OVUxfaUHQfYMY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhX0sg8dsvVrMTagFHZncmrG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfBOBSQGrBRQnT0H67NAczDwuTA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sR9q3b6y3D9NRZndyTNrzS9x.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymMxec8fuM1lHfXRlykHJ2URupg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jV5RHfndOHBKmyRKasRL1fC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uM71N2iKSZTcmknTStIEMnHgKA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHz9CBshF2uaXk6BDizoL3Dz.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRf0j_uoxnaLhb6z5_4mbjUrho0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11VlKVqQgT59ZnvDnIpJTdCJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ea60s4RopVI6XE5UZnpVgis6RMo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdqFrz7W9dAGIlfwJvizQUGQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXf1PXBu_hLHfdyxkMXCMeDaN_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UD3kBuO1U9jhSWIpSLS2hA7z.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bR2HUXZQdq3onykfHnE0tXs9yw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Jniz39JutwRpD8zyglpY4Cd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-nDFEQX8ImF5ug4Dk8HY7mSpEQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUS1ue4chyjWiXFNutPb2woA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZpV3iBdehXOkH6OmCWeTPOackc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpQQ0iiprUWShOmNbsUmoUaq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VD4bvoZws_-4x0AGQLxJQ1V0_HY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tm70GT3kmdMhPRL2l0jC7faV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlc9L2wDUj6JL4g21MddELozWN4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26iZLsf8NTqWPA53a07ae8Hh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzT-98CV1QZpH_b8PWbvR2jNMWM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oyk8zL2SrxOUm6Xt0WasOWrd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIhaw7lRuzTkFLGjqNk2Etjwf_Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bY6M52KmxsbWH4mY3GjW6BDE.jpg?f=fotoalbum_tile
En er staan er her en der nog een stuk of tig.

Tussendoor een composthoop gemaakt van 8 m². Ligt inmiddels al op 80 cm hoog = 6,4 m³ compost.
Dat hek viel nog mee, wat balkjes, wat oud hek, 8 pallets en wat worteldoek, maar de hoop opbouwen in laagjes was meer werk dan gedacht.
De oude hopen moesten afgegraven, onkruid er uit, brandnetelwortels doorgedraaid en dan in laagjes opbouwen zodat alles luchtig en afwisselend is.
Maar het werkt, het broeit lekker als je je hand er in steekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIIVmmlpdFpUKcv3jH_sDfvsajQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUtXUJYqh4Ftk1NlT0Scg1zX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWMSht3yfgJM88JwnOCvthYsAi0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U9wmKXVJcaO5pqOjZ52arH4s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAQ0qTTUq6TigxAJJgVzdTz-zOs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIU3jqm3aTVJebryxgH5GMlC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rs2BmJY51DrfbOffmoHmmnJCEBA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73L4pSm655799eF55HGwXSRM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5upK8UVYPfn4orDSuM-innoCjo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4WsoKW6TWBsC9mcQ5wVYwV4y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_72N4536mgM0CS6u-EyuyBDuU8k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkO0nUyjLa7R1akAKwutu38m.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8He--xwikRinEJvLxqfvPquZBMc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RR2hKEzk5RGHzZDPtKu8V5b.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarna wat schietwilgen geplant.........gewoon kale stammen laten wortelen in de sloot en die de grond in geslagen met een palenrammer/handheitje., wel eerst een gat geboord. Vervolgens op hoogte gezaagd.
Inmiddels hebben alle wilgen al weer bolkroontjes, dat groeit absurd hard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vycoaaj0NzaPK3whg-21TOeivVw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpoAjUyYIo9x8iBGzRZvApny.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJaDqN34tmoDiIQJDTgc_DsyOiQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVpyFcxEDhFRIZFLdFfa9XQn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwXQlGyKzn8FSvtGhs4D79WA8dI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1i7uFURlhKqxrK6Nv2vHGla.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uj_iw1e5-hnYJkcocYwR2ZQlURk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0ef9K0sJZnMpMciZZEICL1L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNd6zR3myOMKqxk0Pdf63XhzDYc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8gJT0aeoW14CS8v6rdCfFEM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1JarkBbBXnVl04VwiyEfOat_vI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHkxH8nlSkLikXckXvMNZREE.jpg?f=fotoalbum_tile

En daarna weer verder met wat hortensia`tjes..........
Het onbegroeide stuk is waar eerst de bomen overheen groeiden en wat eigenlijk geen zon kreeg door de takken. Daar gooiden we ook eerder alle grasafval onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyMITr-8JcBfkl7omr-o0OLwxMY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLd0AFIKVqJZVLeHUZyCszkx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bDDvO-PufP3tI-H1alZyUkrH3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIngygKoLJTIhundXCTPAsOh.jpg?f=fotoalbum_tile

Roofvogels hebben we ook, je vind regelmatig gekaapte (kippen)eieren op het veld (een van de buren zal wel (witte en bruine) kippen hebben) en soms vind je een stukje duif, stukjes waterhoen of onduidelijke veren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Npv54VhQqv3kUooj-wr_fwMlOrM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GC1uhtra6mQde9UWAyff2S1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRvX_0U5HEKMBfgADETUb6GQsQw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Gv3VqZhuMEeUm8sLHivHpro.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1AHEmh6bMxZY1ZeQeCiqYQFH9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9LR4U5Dy626GsRo7jaAF2o1s.jpg?f=fotoalbum_tile

Tussendoor nog getracht voor Edward Scissorhand te spelen....... >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDYGa6fqSo6eispc2KZHPoUZbNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/be9ZPGndYvljWTpY1xiBYudh.jpg?f=fotoalbum_large

En een extra paadje aangelegd zodat ik ook achterlangs naar het terras kan met de maaitractor en kar.
Ook de rozenboog een nieuw likje verf gegeven en daar eindelijk gele en roze "doornloze" Engelse geurende klimrozen tegen aan gezet.
Samen met wat papaver.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGLmdM74QTVOTldByRGsqfZfugc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKNchcvMiSOz5l57yLoVZDSX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBdhfgTQYhtA29w4nXdhhkhHTmo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAZyoY0amCW9OCO3PGyTaV9s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6zJ8GPfS_gaRx0laWlujEh7X90=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6kKn3qDzVzEGwsrLauc1Z0k3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JGNpUetuvCxGd_lQ4Pdc9H_2zQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEjINRRv0uYAWZfopAVn1lyU.jpg?f=fotoalbum_tile

En er zit hier `s ochtends een koekkoek in de boom naast mijn raam.
Die is wat van slag. :(
Als je wakker schrikt met "Oh, k*t, verslapen, is het al 38 uur? Dan is het vaak pas kwart over zes. :X
Gelukkig beginnen dan meestal de karpers voor mijn raam de sloot/waterlelies/rietkraag om te spitten op zoek naar voedsel, met abnormaal veel geplens en gespetter, (ik dacht ooit dat het vechtende over het water rennende watervogels waren), want stel je voor dat je weer in slaap valt. ;)

Bovendien horen we er sinds kort echt bij, bij de grote stad, we hebben een stoplicht voor de deur gekregen. :+
Met natuurlijk gelijk toeterende ongeduldige mensen. :X :X
Aan de 30 km per uur hielden de meesten zich ook niet..........nu rammen ze door rood. :S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUiEeOLaYb4no47kiDmUvxaDLHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPoH9gJpS7u3CLoumrJWYhu4.jpg?f=fotoalbum_large
Stoplichten staan ook op de kruising en om de hoek.
Ik zie dat ik het grind wel weer mag harken om onkruid los te trekken.
De buxus die hier nog naast de haag staat zit er inmiddels tussen. Ik had 10 slechte buxusjes, verschillend in grootte en aan één kant kaal, gekocht voor een habbekrats om hier en daar een gat in de beide buxushaagjes te vullen. Die had ik twee jaar geleden gratis opgehaald uit een door buxusmot geterroriseerde wijk bij Rotterdam. Bij mij doen ze het prima, ik zag wel een rups laatst maar nooit afgevreten (jong) blad. De vogels houden ze schoon. De haagjes zijn voor het eerst gesnoeid nu.

Maar ik geloof dat ze eindelijk bezig zijn glasvezel aan te leggen. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Twee jaar en diverse aannemers verder, en ondanks de paar bewoners die vinden dat de kabel niet over hun landje mag en ze geen gebruiksrecht daarvoor af willen geven op minimaal 60 cm diep. 8)7
KPN werkte ook tegen want die hebben hun oude net er liggen (wat er regelmatig uitligt door wortelgroei en wat retetraag is)
Ik zou niet weten waar ze anders een diepe gleuf voor graven met een dikke rode flexbuis er in.
Dan kunnen we eindelijk normaal internetten, nu gaat alles bij mij via onbeperkt 4G vanwege de traagheid van de oude kabel en de 4 man die gebruik maken van de bekabelde 14Mb/s aansluiting.

[ Voor 25% gewijzigd door Teijgetje op 09-06-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yell0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:31
Lekkere project 'tuin'! Daar kan je je wel uitleven, nog jaren lang. Bedankt voor je verhaal en alle fotos. Ben wel verbaasd dat je die hortensia's zo weinig water hoeft te geven. Bij mij staan ze al een aantal jaar zelfs, maar in de zomer minimaal 1x per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Yell0
Komt inderdaad geen eind aan...........

Zoals je kan zien zit het waterniveau maar 15 cm onder het maaiveld aan de zijkanten. Daar staan de hortensia`s dus al gelijk met hun wortels in de natte grond. In het midden is het iets hoger maar dieper dan een halve meter zal het niet zitten.
Ik heb één grote boerenhortensia (+1m) moeten verplaatsen, die tussen de knotwilgen stond, naar midden in het terrein naast het nieuwe grindpaadje. Die groeide gewoon door zonder enige schade omdat hij gelijk water kon vinden.
Ook de reden dat onze grasvelden, het terrein is 0,8 ha, groen blijven bij extreme droogte. Ik moet er niet aan denken dat te moeten beregenen, ook al is er een pomp en sectorsproeier op statief en theoretisch water genoeg. Dat trekken ze nu zelf uit de sloten.

Het enige dat ik water moet geven is de grote ronde bak aardbeien, maar dat zie ik vaak pas als alles plat ligt. Van de week dacht ik dat alles verdord was en ik te laat was, maar aardbeien zijn onverwoestbaar en staan inmiddels weer allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
Teijgetje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:29:
[...]

Zolang je de takken van de stam verwijderd en alleen bovenin dat laat groeien, krijg je weer een (bol)kroon.
De takken op de onderstam moet je wegscheuren/draaien, als je snoeit lopen ze daar meestal net zo hard weer uit. Als je er snel bij bent kun je de jonge knoppen zo met je hand wegvegen.
De takken in de kroon kan je (regelmatig) toppen/topblad wegknippen, dan splitst de tak zich zodat je geen lange tak krijgt maar hij in de breedte gaat groeien.

Bij mijn knotwilgen moet ik ook elke twee weken de stamtakken wegvegen/wegscheren. Dat doe ik door er met de achterkant van een klein snoeischaartje naar beneden langs te vegen.
Bedankt voor je reactie! Ik heb de takken onderaan inmiddels van de stam gedraaid, dat ging heel makkelijk. Kan ik de takken bovenaan nu ook knippen of mag dat alleen in een bepaald seizoen? Ze zijn inmiddels aardig lang gegroeid, alleen het top blad eraf of mag het ook iets meer zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Dengra
Ja hoor, dat mag best iets meer zijn, snoei recht af zodat de wond zo klein mogelijk is..
Hij zal gedurende het seizoen verder uitlopen.
Om er mooie compacte bollen van te houden moet je ze elk jaar kortwieken.
Om er een grotere bol van te maken zorg je voor een gestel. Ik zou even je andere Catalpa raadplegen hoe die gesnoeid is.
En wat voor Catalpa jij hebt natuurlijk.

De beste tijd om bomen te snoeien is eigenlijk in de zomer, in de groeiperiode, als ze vol in blad staan. Ze kunnen dan gelijk reageren en snoeiwonden gaan afgrendelen.
Wintersnoei doe je om nieuwe scheuten te krijgen, maar je moet rekening houden met het weer (geen vorst) en meestal zelf de wond behandelen, dat kan de boom pas weer doen als hij groeit en tot die tijd is de wond gevoelig voor schimmels en ziektes.
Bol-Catalpa snoei je doorgaans in het vroege voorjaar, na de nachtvorst, om het een mooie bol te laten zijn, net als een knotwilg kaal.
Dan blijft het ook een mooie bol doordat alle takken even lang zijn.

Zomersnoei/licht onderhoud kan meestal prima vanaf juni tot eind oktober. Dan groeit alles nog mooi uit.
Snoei in de zomer heeft soms als nadeel de sapstroom, die kan er voor zorgen dat de boom gaat bloeden zo als dat heet. Dat kan je tegengaan met wondbehandelmiddelen zoals Lac Balsam.
Ik dacht dat Catalpa niet echt bloed, maar wel vroeg gesnoeid wordt vanwege het stilstaan van de sapstroom, maar dat moet je even nazoeken. Maar die vroege snoei is dan weer alles plat, niet een of twee takjes inkorten.

Zorg wel dat je snoeigereedschap ontsmet is en vrij van vuil en schimmels.

Wil je de symmetrie terug in je tuin dan zal je ze beide even hoog moeten afzagen volgend voorjaar. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 07-06-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
Teijgetje schreef op zondag 7 juni 2020 @ 16:55:
@Dengra
Ja hoor, dat mag best iets meer zijn, snoei recht af zodat de wond zo klein mogelijk is..
Hij zal gedurende het seizoen verder uitlopen.
Om er mooie compacte bollen van te houden moet je ze elk jaar kortwieken.
Om er een grotere bol van te maken zorg je voor een gestel. Ik zou even je andere Catalpa raadplegen hoe die gesnoeid is.
En wat voor Catalpa jij hebt natuurlijk.

De beste tijd om bomen te snoeien is eigenlijk in de zomer, in de groeiperiode, als ze vol in blad staan. Ze kunnen dan gelijk reageren en snoeiwonden gaan afgrendelen.
Wintersnoei doe je om nieuwe scheuten te krijgen, maar je moet rekening houden met het weer (geen vorst) en meestal zelf de wond behandelen, dat kan de boom pas weer doen als hij groeit en tot die tijd is de wond gevoelig voor schimmels en ziektes.
Bol-Catalpa snoei je doorgaans in het vroege voorjaar, na de nachtvorst, om het een mooie bol te laten zijn, net als een knotwilg kaal.
Dan blijft het ook een mooie bol doordat alle takken even lang zijn.

Zomersnoei/licht onderhoud kan meestal prima vanaf juni tot eind oktober. Dan groeit alles nog mooi uit.
Snoei in de zomer heeft soms als nadeel de sapstroom, die kan er voor zorgen dat de boom gaat bloeden zo als dat heet. Dat kan je tegengaan met wondbehandelmiddelen zoals Lac Balsam.
Ik dacht dat Catalpa niet echt bloed, maar wel vroeg gesnoeid wordt vanwege het stilstaan van de sapstroom, maar dat moet je even nazoeken. Maar die vroege snoei is dan weer alles plat, niet een of twee takjes inkorten.

Zorg wel dat je snoeigereedschap ontsmet is en vrij van vuil en schimmels.

Wil je de symmetrie terug in je tuin dan zal je ze beide even hoog moeten afzagen volgend voorjaar. ;)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ben al lang blij dat hij nog leeft nadat hij vorig jaar in drie stukken spleet...

De bomen gaan nu hun derde jaar in. Daarvoor waren het nog hele dunne stammetjes, ze hadden toen ook maar een hele kleine bol. We hebben de onbeschadigde boom half april dit jaar voor het eerst terug gesnoeid tot vlakbij de stam. En dankzij jouw posts nu ook weer goede hoop voor het slachtoffer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@Dengra
Je moet even kijken hoe hij uitloopt.

Op advies heb je hem schuin afgezaagd, hij zal dan meer één kant op uitlopen dan wanneer je hem recht horizontaal had afgezaagd denk ik.
Als je denkt dat de bol/takken, en dus de knot straks, één kant op gaat kan je hem alsnog nu recht zagen en afdekken met bv Lac Balsam. Dan zal hij rondom uit willen lopen nog dit jaar.
Loopt hij nu ook mooi rondom uit dan kan je hem schuin laten en eventueel later rechtzagen als je hem jaarlijks snoeit mocht de punt lelijk staan

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 07-06-2020 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leducw
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-01 19:35
Zoals eerder gemeld willen we ons bestaand terras wat nu bestaat uit klinkers van rockstone vervangen door keramische tegels. Nu zijn de tegels pas half juli beschikbaar en moeten we nog chape plaatsen. We hebben momenteel een paar geïnteresseerden voor de klinkers over te nemen. Zou het kwaad kunnen om nu al de klinkers te verwijderen dan begin juli chape te plaatsen en paar weken laten pas de tegels.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
leducw schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:57:
Zoals eerder gemeld willen we ons bestaand terras wat nu bestaat uit klinkers van rockstone vervangen door keramische tegels. Nu zijn de tegels pas half juli beschikbaar en moeten we nog chape plaatsen. We hebben momenteel een paar geïnteresseerden voor de klinkers over te nemen. Zou het kwaad kunnen om nu al de klinkers te verwijderen dan begin juli chape te plaatsen en paar weken laten pas de tegels.?
Lijkt mij geen probleem. Is de juiste volgorde ook nog! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik heb een aantal vraagjes. Inmiddels is onze tuin een stuk verder en de hovenier heeft de graszoden gelegd. Dit was het laatste wat hij nog moest doen. Helaas was ik er toen niet. Nu heb ik de volgende vragen:
- Mogen we meteen over het gras lopen? Op internet lees ik dat het niet zo'n probleem is om er sporadisch over te lopen, maar er moet +- 2 weken gewacht worden met volledige belasting. Klopt dat?
- Hoe vaak moet ik de het gras water geven (dus nu, maar ook na verloop van tijd). Vandaag heb ik het niet gedaan omdat het veel geregend heeft. Maar met welke frequentie (en hoe lang) moet dit normaal?
- Is het nodig het gras nu al te bemesten?

Het gras is +- 3 bij 3 meter, echt maar een klein stukje. Ik las op internet dat je het beste op hete dagen zeker 30-45 minuten aan een stuk kunt sproeien. Als dit inderdaad klopt wil een sproeier kopen. Welke sproeier is aan te raden voor een dergelijk klein oppervlakte?
Ik heb zelf deze gevonden:
https://www.gardena.com/n...proeier-aqua-s/967976201/
Echter deze is voor oppervlaktes vanaf 90m2 t/m 220 m2? Dus die pakt meteen mijn hele tuin en die van de buren :+

Ik vond ook deze:
https://www.gardena.com/n...sproeier-tango/900979201/
Deze lijkt qua omschrijving meer geschikt (oppervlaktes vanaf 9m2). Maar ik weet niet of deze ook daadwerkelijk goed is? Het lijkt alsof je deze in de grond vast moet zetten, of hoeft dat niet?

En als laatste kwam ik deze tegen: https://www.gardena.com/n...proeier-boogie/900980601/
Die is een beetje vergelijkbaar met de vorige.
Wat raden jullie aan?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:45
3x3 meter? 's morgens vroeg met een gieter? :P

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

miicker schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:32:
Ik vond ook deze:
Deze lijkt qua omschrijving meer geschikt (oppervlaktes vanaf 9m2). Maar ik weet niet of deze ook daadwerkelijk goed is? Het lijkt alsof je deze in de grond vast moet zetten, of hoeft dat niet?

En als laatste kwam ik deze tegen: https://www.gardena.com/n...proeier-boogie/900980601/
Wat raden jullie aan?
Je hoeft ze niet vast te zetten, die dingen gaan niet zomaar aan de wandel. Ik heb zelf twee keer de Gardena Zoommaxx gekocht, deze is vrij goed af te stellen in de breedte waardoor je relatief nauwkeurig een oppervlakte kan besproeien. Maar in principe zou elke sproeier goed moeten werken, je wilt alleen niet dat hij de buren mee sproeit.

Dit lijkt me een prima sproeier: https://www.gardena.com/n...ier-aquazoom-s/967976601/
Goed af te stellen met 3 meter als minimum in zowel de lengte als de breedte.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 20:41
Ik heb een aantal vraagjes. Inmiddels is onze tuin een stuk verder en de hovenier heeft de graszoden gelegd. Dit was het laatste wat hij nog moest doen. Helaas was ik er toen niet. Nu heb ik de volgende vragen:
- Mogen we meteen over het gras lopen? Op internet lees ik dat het niet zo'n probleem is om er sporadisch over te lopen, maar er moet +- 2 weken gewacht worden met volledige belasting. Klopt dat?
- Hoe vaak moet ik de het gras water geven (dus nu, maar ook na verloop van tijd). Vandaag heb ik het niet gedaan omdat het veel geregend heeft. Maar met welke frequentie (en hoe lang) moet dit normaal?
- Is het nodig het gras nu al te bemesten?

Het gras is +- 3 bij 3 meter, echt maar een klein stukje. Ik las op internet dat je het beste op hete dagen zeker 30-45 minuten aan een stuk kunt sproeien. Als dit inderdaad klopt wil een sproeier kopen. Welke sproeier is aan te raden voor een dergelijk klein oppervlakte?
Ik heb zelf deze gevonden:
https://www.gardena.com/n...proeier-aqua-s/967976201/
Echter deze is voor oppervlaktes vanaf 90m2 t/m 220 m2? Dus die pakt meteen mijn hele tuin en die van de buren :+

Ik vond ook deze:

Wat raden jullie aan?
Kan je de tuinslang niet gewoon zonder opzet stuk neer leggen en af en toe verleggen ?
Dan loopt het water over het gras heen heb eens gelezen dat dat beter werkt dan de genoemde sproeiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 16:49

Jelte,89

Woodworking

@Teijgetje,

Goed om een mooi matje te zien! En je geen mollen meer hebt

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Jelte,89
Dank, is inderdaad een stuk beter geworden, maar nog steeds mollen....... en onkruid. ;)
Wel minder, maar laatst ving ik er 3 in dezelfde gang.
Ik zet af en toe een klem (heb er 20) en moet nog steeds de oude grasmaaier ombouwen tot mollenvergasser.
Maar zolang het binnen de perken blijft is daar geen haast mee en is klemmen af en toe afdoende. Al is klemmen minder diervriendelijk.

In de berm heb ik wel veel activiteit gezien, deels omdat aan de overkant gebouwd gaat worden. Daar is een terrein bouwrijp gemaakt.
Maar ook daar heeft het geen zin te klemmen gezien binnenkort gegraven gaat worden voor de glasvezel. (En daar gaat mijn mooie gras/bloemenberm.... :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:46
...
Ik kan niet al je vragen beantwoorden. Maar over het sproeien: je kunt inderdaad beter je gras af en toe (zeg 1 of 2x per week) heel veel water geven, dan elke dag een klein beetje.
Je gras moet nog goed wortelen, de wortels moeten flink de diepte in groeien om een stevige grasmat te vormen. Als je elke dag een beetje water geeft wordt je gras 'lui': water aan de oppervlakte, dus ook wortels alleen aan de oppervlakte.

Af en toe meer sproeien zorgt ervoor dat het water dieper de bodem in trekt, en daar blijft het ook langer zitten.
Ik vond ook deze:
Kun je prima los laten staan, maar is niet geschikt kan ik je wel vertellen. Dat ding heb ik ook, ook voor 3x3m gras, maar hij werkt op waterdruk om rond te draaien, en hij begint echt pas rond te draaien als je er zoveel druk op hebt staan dat je minstens 5x5 meter sproeit :D

Ik sproei (als het droog is) gewoon 1x per week twintig minuten lang. Dan is m'n grasmatje mooi doorweekt, zakt snel genoeg weg ook. Grasmatje is in 2018 in het heetste deel van de zomer gelegd, overleeft nu al bijna twee jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 07:48

Wailing_Banshee

You're Next

Woolfy681 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:01:
[...]

Kan je de tuinslang niet gewoon zonder opzet stuk neer leggen en af en toe verleggen ?
Dan loopt het water over het gras heen heb eens gelezen dat dat beter werkt dan de genoemde sproeiers.
Een poreuze slang zou ook kunnen werken. Doen wij ook wel eens in de zomer, onder de partytent. Leggen we de poreuze slang in een mooi cirkel patroon en laten we de kraan lopen (in ons geval komt het uit de regenton). Onder de partytent komt de regen anders niet :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Pagina: 1 ... 45 ... 180 Laatste