Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Klimop wil je niet omdat het niet in de hand te houden is, toch heb je het verwijderd. Dus dat betekend dat dit wel in de hand te houden zou zijn... Dat terzijde, er zijn veel meer klimplanten met iets meer sierwaarde die het goed zouden kunnen doen. Bijv. de familie bosrank (clematis).
Verder ben ik dol op (groenblijvende) varens, zie de afbeelding hierboven voor inspiratie. Ook planten zoals schout bij nacht en schoenlappersplant zou je een kans kunnen geven. Laatstgenoemde twee planten wortelen erg oppervlakkig en zouden mogelijk geen last hebben van de boomwortels.
Het bos uitdunnen wil je niet, is snoeien in de kroon wel een optie? Door elk jaar een ander deel van de kroon te snoeien houd je meer licht op de grond wat de groei kan bevorderen.
Bosbessen?
Trekt veel hommels zag ik afgelopen mei
[ Voor 48% gewijzigd door Barleone op 08-08-2025 13:34 ]
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Goed idee - ik heb er een paar die weg staan te kwijnen in de achtertuin (niet zuur genoeg). Ik zal ze verplanten.Barleone schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:33:
@Eisbar
Bosbessen?
Trekt veel hommels zag ik afgelopen mei
100 bollen geprobeerd, her en der komt er nog wel eentje op, maar geen succes helaasJukeboxBill schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:35:
@Eisbar
(wilde) Boshyacint zou het wel goed moeten doen, zeker aan de randen waar nog een beetje licht komt. Hoeft niet eens direct zonlicht te zijn.
Kan je mooi combimeren met varens. Die sterven af in de winter en voordat de varens opkomen heb je in het voorjaar toch wat staan.
Schout bij nacht heb ik geprobeerd en was geen succes. Astilbe zelfde verhaal. Het komt laat op, blijft heel laag en verdwijnt weer. Vrouwenmantel doet het aardig vooral na 2+ jaar. Schoenlappersplant zet ik op het lijstje om te kopen deze herfst en dan tussen wat groenblijvende varens in. Top suggestie.Tehh schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:39:
@Eisbar
Klimop wil je niet omdat het niet in de hand te houden is, toch heb je het verwijderd. Dus dat betekend dat dit wel in de hand te houden zou zijn... Dat terzijde, er zijn veel meer klimplanten met iets meer sierwaarde die het goed zouden kunnen doen. Bijv. de familie bosrank (clematis).
Verder ben ik dol op (groenblijvende) varens, zie de afbeelding hierboven voor inspiratie. Ook planten zoals schout bij nacht en schoenlappersplant zou je een kans kunnen geven. Laatstgenoemde twee planten wortelen erg oppervlakkig en zouden mogelijk geen last hebben van de boomwortels.
Het bos uitdunnen wil je niet, is snoeien in de kroon wel een optie? Door elk jaar een ander deel van de kroon te snoeien houd je meer licht op de grond wat de groei kan bevorderen.
Ik wil nog wel wat verder opkronen. Ik denk dat we nu op een meter 5-6 zitten waarvan de zijtakken weg zijn. Eigenlijk krijgt de grond tussen de dennen best een goede portie gefilterde middag en avondzon in de lente totdat de grote loofbomen (ZW) in blad zijn. Even een paar fotootjes van de vaste planten:
![]() | ![]() | ![]() |
Zeker varens, daar zijn mooie varianten van te vinden.Eisbar schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:15:
Wat zouden jullie proberen in deze situatie? Ik heb de tijd om wat te experimenten, het hoeft niet allemaal in een keer te lukken. Shortlist die ik nu heb is:
- Meer varensoorten proberen, vooral groenblijvers
- Dunwortelende vaste planten of die met rhizomen groeien (Brunnera, nagelkruid, dovenetel, duizendknoop, geranium (him.))
- Grassen met name zeggen. Normale grassen lijken zich eigenlijk nooit te handhaven.
Ik wilde al daslook voorstellen voor het voorjaar, maar de vraag is of dat lukt met zure grond. Misschien met wat extra compost?
Hier staan ook drie hoge naaldbomen (een taxus en verder geen idee wat, ze stonden er al voordat we hier kwamen) waaronder de aarde zelfs bij regen vrij droog blijft. Daar is deze zomer op verschillende plekken spontaan hennepnetel verschenen, dus die kan dat hebben. Longkruid en judaspenning doen het ook redelijk. Verder natuurlijk klimop, maar da's voor de liefhebber
Wat het wel doet in de grond, zelfs bij de coniferen, is de oersterke voorjaarslbloeiende tuingeranium macrorrhizum. Deze is er meestal in een pittige roze/paarse kleur, maar er zijn ook witgloeiende en licht/zachtroze, lichte kleuren staan vaak leuk op een donkere plek.
In elk geval nuttig om in de hersfst, als bijna heel Nederland herfstblad aan het verwijderen is, dit juist te verzamelen en in dikke lagen op de grond aan te brengen. Elk voorjaar ook nog een mooie laag compost erbij, dat is het beste wat je voor je grond kan doen. Maar een wondertuin krijg je bij coniferen nooit, wel de best mogelijke met tijd en aandacht. Succes in elk geval!
Dit! Ik heb zelf weleens bladeren bij de buren gehaald. Zo'n laag beschermt planten ook tegen vorst en houdt in droge tijden aanwezig vocht beter vast.dcl! schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:13:
In elk geval nuttig om in de hersfst, als bijna heel Nederland herfstblad aan het verwijderen is, dit juist te verzamelen en in dikke lagen op de grond aan te brengen.
In de herfst alle uitgebloeide bloemen afknippen en bladeren wegvegen, doorgaans helemaal niet nodig (gazons uitgezonderd). 'Winterklaar maken' moet je met een korrel zout, eh, pigment nemen.
Nou... oude mannetjes kunnen er ook wat van. Je kent ze wel, dezelfden die bij een bouwput staan te kijken of het allemaal wel goed gaat met die bulldozer. Hoe vaak ik bij een klusje in de voortuin niet heb meegemaakt dat ze bij het langslopen commentaar kwamen geven. Van die types van plantje hier, plantje daar, met ertussen zwarte aarde, die een wat wildere tuin maar 'rommel' vinden en vragen waarom je een hommelnest niet weghaaltBarleone schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 08:45:
Helemaal gelijkt, het is vooral de WAF dat tuintjes keurig schoon en strak moeten gemaakt worden.

Zoals ze in het EN zo mooi zeggen: "ignorance is bliss".
Ik heb echter nog nooit iemand mij weten mansplainen hoe een snoeischaar gebruikt moet worden. Nu ben ik bang dat ik het al m'n hele leven verkeerd do en al mijn planten opeens gaan sterven door mijn onkunde
Maar goed, heerlijk weertje, genoeg gepauzeerd, verder aan de slag in de tuin
[ Voor 15% gewijzigd door Piemol op 10-08-2025 23:28 ]
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Wat leuk voor die lui, na zoveel jaar. En met 91 en 89 nog in de tuin bezig! Is het dan toch waar dat tuinieren gezonder is dan elke dag de sportschool?Piemol schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:26:
Alweer enkele dagen oud maar misschien voor hier ook wel grappig. Een Agaveplant die tot bloei is gekomen (en het nieuws heeft gehaald): https://www.omroepzeeland...lant-ineens-dodelijk-mooi
Bij ons is het omgedraaid, een verwilderde tuin heeft meer WAF dan een strakke. Dus wij hebben allerlei onkruid staanBarleone schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 08:45:
Helemaal gelijkt, het is vooral de WAF dat tuintjes keurig schoon en strak moeten gemaakt worden. Ik probeer nu zoveel mogelijk in de tuin achter beplanting te laten liggen, beetje uit het zicht!
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ook dat is een veeljarenplan hoor. Als je er in de rest van de tuin geen last van hebt, is hij mogelijk meegekomen in de grond van één of andere plantje uit je plantenbak. Ik vecht in mijn huidige tuin al jaren tegen de heermoes-, bramen- en netel-dominantie, maar het is een traag gevecht dat je moeilijk kan winnen. Zeker als je vlak naast een bos woontzonoskar schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:37:
Heb ook 2 kilo lavameel gestrooid, maar dat heeft ook niet veel opgeleverd.
Op 50m2 heb ik een halve kuub lavagruis aangebracht. Het eerste resultaat was dit jaar geen vrouwelijke sporen plantjes. Die had ik er voorgaande jaren tientallen. Maar alsnog lijkt het een heermoeskwekerij… en het heeft zich een weg gebaand naar de achtertuin. Dus ik blijf nog even boos
Ik heb hier ook heermoes in de voortuin. Weerbarstig plantje. Gaat niet eenvoudig dood. Enige dat je echt kan doen is het consistent plukken, en eventuele bodembedekkers laten groeien, zodat heermoes geen kans krijgt.zonoskar schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:37:
[...]
Bij ons is het omgedraaid, een verwilderde tuin heeft meer WAF dan een strakke. Dus wij hebben allerlei onkruid staanWel veel vlinders en bijen in de tuin. Ik erger me alleen een beetje aan de heermoes (ik vind het maar een lelijke plant en er komen ook geen bloemetjes in), die wil maar niet verdwijnen
Ik trek het uit en leg het op de grond, maar dit is nu het 3de jaar dat de plantenbak er vol mee staat (rest van de tuin is vrijwel heermoes vrij, ook vreemd). Heb ook 2 kilo lavameel gestrooid, maar dat heeft ook niet veel opgeleverd.
Zit een beetje met een lastige -voor mij toch- ben niet helemaal leek, groene vingers in de zin van: vijgenboom geplant jaar of 5 geleden, die staat prachtig, groeit mooi en gaf al vanaf de tweede zomer vruchten (weliswaar nog niet veel smaak maar ik weet dat ik geduld moet hebben). Ik kweek ook jaarlijks siernetels in allerlei variaties en Tripmadam. Die Tripmadam verbaast me nog steeds: dit stond jaren terug spontaan in een vergeten bloempot, ik heb het nooit ergens gekocht en de bloempot stond in m'n "vergeethoek" achteraan, nu kweek ik het.
...maar nu zit ik toch wat met de handen in het haar: ik heb eind juni Japanse sierwilg geplant, op een -dacht ik- ideale plaats: halfschaduw tot vol zon; rijtje van 3 met telkens 4 meter tussen, 2 ervan vallen halverwege de dag in de schaduw van m'n huis, de uiterste die krijgt hele dag lang volle zon.
Sinds ik ze heb geef ik ze, zeker met dit droge weer, dagelijks water. (misschien teveel?*), ondertussen heb ik de uiterste al moeten uit doen wegens bladverbranding en dood... werd ondertusen vervangen door een nieuwe.
Nu doet die uiterste (die dus hele dag volle zon krijgt) het supergoed: groeit snel, wordt vol en mooi) maar zijn de andere 2 aan het inzakken >> ook weer bladverbranding en ze staan gewoon niet gezond...
Krijgen alle3 zelfde verzorging: water rond zonsondergang, in het begin (bij aanplanten) kregen ze ook wat extra mest (om wortelgroei te bevorderen). heb ze in volle grond gezet maar aangevuld met universele potgrond. Ik ga elke dag rond om de vers kiemende scheutjes op de stam af te knijpen...
Oh, en ze hebben ook een laag boomschors rond de stam gekregen zo'n 5 à 10Cm hoog.
Ik heb me ingelezen alvorens te planten: houden van neutrale grond: check, volle zon of halfschaduw, check... *nu lees ik dat ze niet graag natte voeten hebben. Dat kan wel want ik geef ze overvloedig elke avond. (regenwater uit regenwaterput)
...maar dat verklaart de bladverbranding niet, toch?
Chloor in water kan niet want >> regenwater
Producten spuit ik niet (behalve onlangs op m'n tripmadam had ik bladluis maar die zat niet op de sierwilg)
en zure regen hebben we hier ook niet gehad deze zomer...
Tips, advies?
[ Voor 6% gewijzigd door PinusRigida op 11-08-2025 14:18 ]
Lavameel schijnt beter te werken dan lavagruis. Ik dacht dat het 2 verschillende producten waren. Maar idd, het is niet een makkelijk uit te roeien plantje. Gelkukkig heb ik er alleen last van in de plantenbak en heb ik daar worteldoek in gelegd voordat er grond in kwam.Barleone schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:32:
@zonoskar @Slonzo
Op 50m2 heb ik een halve kuub lavagruis aangebracht. Het eerste resultaat was dit jaar geen vrouwelijke sporen plantjes. Die had ik er voorgaande jaren tientallen. Maar alsnog lijkt het een heermoeskwekerij… en het heeft zich een weg gebaand naar de achtertuin. Dus ik blijf nog even boos
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
overal waar heermoes is gras zaaien. dan kun je het elke week afmaaien en gaat het kapot. de rest is allemaal maar brandjes blussen met een theekopje water.XFlame schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:39:
[...]
Ik heb hier ook heermoes in de voortuin. Weerbarstig plantje. Gaat niet eenvoudig dood. Enige dat je echt kan doen is het consistent plukken, en eventuele bodembedekkers laten groeien, zodat heermoes geen kans krijgt.
in onze nieuwe tuin ben ik tot op heden heermoesvrij, maar wel veel hondsdraf en haagwinde. Dat is ook beide dweilen met de kraan open als je dat gaat weghalen.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Hier had ik gazon met heermoes wat ieder jaar erger werd. Mijns inziens een onjuist advies
Ik vrees dat uiteindelijk de heermoes het worteldoek weet te doordringen en zich verder gaat verspreiden. Heermoes overleeft echt alles lijkt het wel. Ben hier ook bezig met de strijd. Ik probeer de wortels ook zo ver mogelijk te verwijderen, van alleen afschoffelen is heermoes niet onder de indruk. Je krijgt heermoes inderdaad ook niet weg door het telkens af te maaien. Het valt wellicht niet zo op in je gazon, maar het zal zich ondergronds vrolijk door je tuin verspreiden, geen probleem als je tuin 100% uit gazon bestaat, alleen komt de relatie met je buren wellicht wat onder druk te staanzonoskar schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 14:01:
[...]
Lavameel schijnt beter te werken dan lavagruis. Ik dacht dat het 2 verschillende producten waren. Maar idd, het is niet een makkelijk uit te roeien plantje. Gelkukkig heb ik er alleen last van in de plantenbak en heb ik daar worteldoek in gelegd voordat er grond in kwam.
Hoe ver kunnen jullie de wortel meestal traceren? Het valt me op dat de wortel het 1e deel meestal dun en zwart is, daarna volgt meestal een dikker zacht deel (voelt bijna aan als een dikke regenworm). Meestal raak ik het spoort bijster als de wortel een stuk keileem of zware klei induikt (de kavel is verder meestal wat zanderig), of als de wortel dermate diep gaat dat ik echt niet verder kan. Tot op heden breid het zich niet echt uit, probeer ik ook tegen te gaan door de grond te verbeteren.
Heb hier om de hoek gezien dat ze de voortuin een meter diep uitgegraven hebben, nieuw zand erin. Gras erop. Huis verkocht en een jaar later stond de hele voortuin weer vol met die zooi...
Ik kom het bij mij in de tuin heel af en toe tegen. Vooralsnog lukt het dan nog op het met een spade eruit te scheppen omdat het dan minder dan 30cm diep is gegaan.
Maar goed, ik heb dan wel weer overal haagwinde doorheen woekeren
Heermoes geeft eigenlijk aan dat er een tekort is aan voedingsstoffen en mineralen. Je zou er ook een 'thee' van kunnen maken en dit kunnen uitgieten op de desbetreffende plekken. Hoe dit precies moet is op internet te vinden. Door deze manier geef je de voedingsstoffen weer af aan de bodem.
Om dit proces te versnellen kan je lavameel gebruiken. Zodra je een stek ziet opkomen, zoveel mogelijk uittrekken, thee van maken en daar direct lavameel opgooien. Door deze manier zou je met een jaar verschil moeten zien en na een jaar of 2 eraf moeten zijn. Het is echt een lange adem.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Ik laat het fermenteren (aantal weken onder water) en ik giet het nadien weer uit op de tuin. Benieuwd wat dat oplevert.
[ Voor 11% gewijzigd door Barleone op 11-08-2025 21:39 ]
Dat laatste is een mythe, ik heb hier meerdere dichtbegroeide perkjes waar de heermoes gewoon tussendoor groeit. Als je 'm niet constant weghaalt, is het echt geen zicht, ziet er super slordig uit. En niet het goede cottage-garden-soort slordigXFlame schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:39:
Enige dat je echt kan doen is het consistent plukken, en eventuele bodembedekkers laten groeien, zodat heermoes geen kans krijgt.
Hoe die rotzooi zich een weg heeft weten te banen door de bodem van mijn tuin met beton zwaar gecompacteerde klei/leem... Ergens is het wel bewonderenswaardig
Heermoes indiceert enkel dat je een hele arme grond hebt.
De plant wil je iets vertellen en probeert het evenwicht te herstellen.
Als je dat zelf herstelt is de heermoes zo weer weg.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

En toch heb ik er ergens ook van genoten, in de wetenschap dat daar weer een fijn struikje bijkomt en het bodemleven gestimuleerd wordt (er zit ook een 60L zak grondverbeteraar door)
:strip_exif()/f/image/7ZIRQ16zuh3kbqCM54UZ1B71.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 11-08-2025 23:09 ]
Doe ik al jarenDennis1812 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:33:
Zeer veel mest en voedingsstoffen geven.
Heermoes indiceert enkel dat je een hele arme grond hebt.
De plant wil je iets vertellen en probeert het evenwicht te herstellen.
Als je dat zelf herstelt is de heermoes zo weer weg.
[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 11-08-2025 22:52 ]
Ik kom quasi alleen maar de relatief dunne, zwarte stukken tegen. Hier en daar een dikker stuk 'verhoute' zwarte wortel van ~potlooddikte. Proberen te volgen of eruit te trekken heeft hier geen zin, het is ofwel erg broos en breekt meteen af, of het is relatief elastisch en breekt gewoon een paar cm verderop afBatilan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:31:
Hoe ver kunnen jullie de wortel meestal traceren? Het valt me op dat de wortel het 1e deel meestal dun en zwart is, daarna volgt meestal een dikker zacht deel (voelt bijna aan als een dikke regenworm). Meestal raak ik het spoort bijster als de wortel een stuk keileem of zware klei induikt (de kavel is verder meestal wat zanderig), of als de wortel dermate diep gaat dat ik echt niet verder kan. Tot op heden breid het zich niet echt uit, probeer ik ook tegen te gaan door de grond te verbeteren.
Dank. Geranium maccrorizium en himalayense heb ik elders staan en doet het erg goed. Maccrorizium heeft veel zaailingen (maar is heel makkelijk weg te halen) dus dat gaan we zeker proberen.dcl! schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:13:
[...]
Wat het wel doet in de grond, zelfs bij de coniferen, is de oersterke voorjaarslbloeiende tuingeranium macrorrhizum. Deze is er meestal in een pittige roze/paarse kleur, maar er zijn ook witgloeiende en licht/zachtroze, lichte kleuren staan vaak leuk op een donkere plek.
In elk geval nuttig om in de hersfst, als bijna heel Nederland herfstblad aan het verwijderen is, dit juist te verzamelen en in dikke lagen op de grond aan te brengen. Elk voorjaar ook nog een mooie laag compost erbij, dat is het beste wat je voor je grond kan doen. Maar een wondertuin krijg je bij coniferen nooit, wel de best mogelijke met tijd en aandacht. Succes in elk geval!
Aan blad geen gebrek. Het hele jaar door naalden van de dennen en in de herfst 20-30cm blad van de loofbomen. Ik vraag me af of dat wat veel is. Het verteert goed, maar komt van 2 eiken (en een linde). Eikenblad zou voor sterke verzuring zorgen en een (te) dik bladdek verstikt mogelijk de vaste planten? Het vergaat trouwens wel goed. Eikenblad duurt zo'n 6-7 maanden, linde is veel sneller weg. Enige blad dat tegen mei niet vergaan is komt van groenblijvende magnolias, dat duurt 2-3 jaar. Wat op het gras valt wordt vanzelf versnipperd bij het maaien en blijft liggen, de rest gaat onder heesters en achter de haag.
[ Voor 12% gewijzigd door Eisbar op 11-08-2025 23:33 ]
Geef je ook heermoes water?Slonzo schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 22:51:
[...]
Doe ik al jarenKalk, lavagruis, compost, mestkorrels. 'Zo weer weg' klopt wel in de context van de tijd dat heermoes al bestaat (miljoenen jaren) maar ik vind het toch best lang duren hoor
Dus heermoes enkele dagen laten trekken in een emmer water en dat eroverheen? Soms helpt dat nog
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Welke soort vijg is het? De brown turkey van ons is nu een jaar of 5 en smaakt al 2 jaar erg goed. Vruchten worden wel nog groter elk jaar totnogtoe.PinusRigida schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 13:46:
Hey TuinTweakers.
Zit een beetje met een lastige -voor mij toch- ben niet helemaal leek, groene vingers in de zin van: vijgenboom geplant jaar of 5 geleden, die staat prachtig, groeit mooi en gaf al vanaf de tweede zomer vruchten (weliswaar nog niet veel smaak maar ik weet dat ik geduld moet hebben).
De eerste aanplant had wellicht teveel wortelschade. Eind juni dan geen tijd meer dat goed te maken. Is dan logisch dat de meest zonnige als eerste het loodje legt. Je zou kunnen proberen dat bij je kweker / tuincentrum aan te kaarten? Andere optie is toch proberen even stuk terug te snoeien en kijken hoe ze reageren. Wellicht krijg je de verhouding blad / wortel dan beter in evenwicht....maar nu zit ik toch wat met de handen in het haar: ik heb eind juni Japanse sierwilg geplant, op een -dacht ik- ideale plaats: halfschaduw tot vol zon; rijtje van 3 met telkens 4 meter tussen, 2 ervan vallen halverwege de dag in de schaduw van m'n huis, de uiterste die krijgt hele dag lang volle zon.
Sinds ik ze heb geef ik ze, zeker met dit droge weer, dagelijks water. (misschien teveel?*), ondertussen heb ik de uiterste al moeten uit doen wegens bladverbranding en dood... werd ondertusen vervangen door een nieuwe.
Nu doet die uiterste (die dus hele dag volle zon krijgt) het supergoed: groeit snel, wordt vol en mooi) maar zijn de andere 2 aan het inzakken >> ook weer bladverbranding en ze staan gewoon niet gezond...
[...]
Dat bedoel ik ook. Alle beetjes helpen en blijven volhouden. Langzaamaan zal je winnen!Barleone schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:38:
@pjot1
Ik laat het fermenteren (aantal weken onder water) en ik giet het nadien weer uit op de tuin. Benieuwd wat dat oplevert.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Wel, het is een goeie vraag, ik heb 'm gekregen toen hij nog klein en fragiel was (had nog een steunpaal nodig het eerste jaar dat ik 'm in volle grond had gezet) en diegenen waarvan ik 'm kreeg, wisten het zelf niet.Eisbar schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 00:12:
[...]
Welke soort vijg is het? De brown turkey van ons is nu een jaar of 5 en smaakt al 2 jaar erg goed. Vruchten worden wel nog groter elk jaar totnogtoe.
Het zijn lichtgroene vijgen die gelig worden en laat rijp zijn (rond september) tot nu toe worden de grootste exemplaren groter dan een golfbal, maar kleiner dan een tennisbal. Er hangen er al wat aan maar zijn nog erg klein, Ik zal er vanavond wat foto's van nemen en morgen post ik ze hier, dan kan je mee raden.
[...]
Dat kan het idd. zijn...De eerste aanplant had wellicht teveel wortelschade. Eind juni dan geen tijd meer dat goed te maken. Is dan logisch dat de meest zonnige als eerste het loodje legt. Je zou kunnen proberen dat bij je kweker / tuincentrum aan te kaarten? Andere optie is toch proberen even stuk terug te snoeien en kijken hoe ze reageren. Wellicht krijg je de verhouding blad / wortel dan beter in evenwicht.
Heb ze inmiddels al wat gesnoeid, langste uitstekers afgeknipt, heb ik begin vorige week gedaan en bij eentje heeft het al mooi resultaat, de andere 2... hoop ik dat ze erdoor komen. Vanochtend nog wat water gegeven want het wordt hier vandaag weer warm. (vandaag en morgen is hier 32 à 34°C voorspeld
Thanx om even mee te denken, ik probeer de foto's niet te vergeten.
Ik stel vast dat wild gras enorm de kop opsteekt in ons gazon! Kan iemand dit identificeren? Straatgras of vingergras of? Ik ben begonnen met uitsteken maar heb er nog honderden te gaan zo
Kan een tuinman dit aanpakken met onkruidverdelger? Of andere tips?
Dank!
:strip_exif()/f/image/jbWx3odGbuqZPC87E3ENoGR2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j2KqZA5pDJtXdlTwp0oObxaX.jpg?f=fotoalbum_large)
Poa Annua (Straatgras). Als je het eenmaal hebt is er eigenlijk niet vanaf te komen. Maakt heel veel zaad.Stijnley schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:54:
Zijn hier gazonkenners die remedies hebben tegen wild gras?
Ik stel vast dat wild gras enorm de kop opsteekt in ons gazon! Kan iemand dit identificeren? Straatgras of vingergras of? Ik ben begonnen met uitsteken maar heb er nog honderden te gaan zoOnbegonnen werk...
Kan een tuinman dit aanpakken met onkruidverdelger? Of andere tips?
Dank!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je er echt vanaf wilt kun je dus alleen je gazon compleet verniewen. Afsteken en opnieuw zaaien of zoden leggen.
Voorkomen kan door extreem goed onderhouden van je gazon.
Bijna onbegonnen werk dus om hier onkruidvrij te blijven. Ik hoop stiekem op een legaal-illegaal middeltje
Zie YouTube: 🍀 Onkruid, wildgras & dorre plekken? Deze Zomer problemen los je zo op!Stijnley schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:18:
Damn, da's slecht nieuws. Achter onze woning ligt weiland, voor onze woning een graspleintje waar de gemeente het gras/kruid graag laat groeien voor de diversiteit...(maaimeiniet-maand enzo)
Bijna onbegonnen werk dus om hier onkruidvrij te blijven. Ik hoop stiekem op een legaal-illegaal middeltje
Vanaf 9:50
Wat boeit dat nou? Het is gras. Heeft verder 0 invloed dat dat tussen je ander gras groeitStijnley schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:18:
Damn, da's slecht nieuws.
Daarbij is het ook nog eens vechten tegen de bierkaai, dat komt sowieso terug.
het enige wat ik kan bedenken is dat het sneller groeit dan het a andere gras, dat merk ik in mijn grasveld iig. Dus als ik de rest nog niet hoeft te maaien is dat al een paar cm hoger. Ik maak me er verder ook niet druk om. Maar ieder zijn meug he.Slonzo schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:49:
[...]
Wat boeit dat nou? Het is gras. Heeft verder 0 invloed dat dat tussen je ander gras groeit
Daarbij is het ook nog eens vechten tegen de bierkaai, dat komt sowieso terug.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Haha, je kunt het ook als een soort gazon zienSpelFaut schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:15:
Tsja. Heermoes. Breek me de bek niet open. Je kan alles in je eigen tuin nog zo grondig aanpakken, maar als de buurman er geen drek om geeft is het vechten tegen de bierkaai.
Geen toegevoegde waarde aan jullie discussie, wel even ventileren.
Fotootje van over de schutting...
[Afbeelding]
Oei... dan vallen die paar sprietjes tussen mijn tegels wel mee.SpelFaut schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:15:
Tsja. Heermoes. Breek me de bek niet open. Je kan alles in je eigen tuin nog zo grondig aanpakken, maar als de buurman er geen drek om geeft is het vechten tegen de bierkaai.
Geen toegevoegde waarde aan jullie discussie, wel even ventileren.
Fotootje van over de schutting...
[Afbeelding]
Ik zal de buurman eens eens vragen of hij zijn gazon wil gaan onderhoudenStakie schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:21:
[...]
Haha, je kunt het ook als een soort gazon zien.
ik heb dit ook wel eens, vervolgens hou ik marktplaats in de gaten voor een paar gratis rollen gras in de buurt... en dan steek ik het ruim af en vervang het door een stukje nieuw gras. Dat werkt best redelijk.No Hands schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:09:
[...]
het enige wat ik kan bedenken is dat het sneller groeit dan het a andere gras, dat merk ik in mijn grasveld iig. Dus als ik de rest nog niet hoeft te maaien is dat al een paar cm hoger. Ik maak me er verder ook niet druk om. Maar ieder zijn meug he.