Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 185 ... 189 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:44

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

dotcom87 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:10:
Toch niets zo fijn als de tuin door gaan en te genieten van het constante gezoem...
Kattenkruid, zie ik het goed?

Hier trekken ook de grote kaardenbollen hordes hommels en stadsreuzen aan, straks kunnen de vinken de zaden komen oppeuzelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

VeertienKaVier schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Kattenkruid, zie ik het goed?
Ik denk het wel, hier gonst het ook altijd goed rond het kattenkruid. Erg dankbare plant. :)
De stokrozen, ijzerhard, salvia en cosmos zijn ook favorieten van de hommels *O*

Kaardebol is ook prachtig, heb ik al een paar keer zaad van genomen van wilde planten hier in de buurt, maar jammer genoeg wilt het nooit kiemen... Ik blijf proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guitar
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:54
VeertienKaVier schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:36:
[...]

Kan rustig in september, heb ik hier ook gedaan. Voordeel is dat de grond warm genoeg is voor eventuele vaste beplanting rondom je vijver, en de eerste nachtvorst duurt meestal nog wel even, dus waterplanten kunnen nog wennen.
Ik ben ook met een vijvertje begonnen. Maar ik heb nu vooral heel veel muggenlarven. Ik heb ook geen vissen of fontein. Hoe voorkom ik dat het allemaal muggen worden en we lekgeprikt worden? Is dat iets blijvends bij een natuurlijke vijver of ontstaat er een biotoop waarin muggenlarven uiteindelijk opgegeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Guitar schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:19:
[...]Ik ben ook met een vijvertje begonnen. Maar ik heb nu vooral heel veel muggenlarven. Ik heb ook geen vissen of fontein. Hoe voorkom ik dat het allemaal muggen worden en we lekgeprikt worden? Is dat iets blijvends bij een natuurlijke vijver of ontstaat er een biotoop waarin muggenlarven uiteindelijk opgegeten worden?
Hoe groot (en diep) is dat vijvertje?
Want een beetje vijver waar een natuurlijke biotoop kan ontstaan is op het diepste punt minstens 60 cm en bevat zo'n 500 liter water.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guitar
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:54
Yaksa schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:30:
[...]

Hoe groot (en diep) is dat vijvertje?
Want een beetje vijver waar een natuurlijke biotoop kan ontstaan is op het diepste punt minstens 60 cm en bevat zo'n 500 liter water.
Dat gaat in onze achtertuin helaas niet lukken. Ik gok op ongeveer 200 liter en tot 45 cm diep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:16
[...]

Ik ben ook met een vijvertje begonnen. Maar ik heb nu vooral heel veel muggenlarven. Ik heb ook geen vissen of fontein. Hoe voorkom ik dat het allemaal muggen worden en we lekgeprikt worden? Is dat iets blijvends bij een natuurlijke vijver of ontstaat er een biotoop waarin muggenlarven uiteindelijk opgegeten worden?
Normaal lusten vissen dat volgens mij graag, maar ik begrijp dat je vijver daar te klein voor is en 's winters gaat dicht vriezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

[...]

Heb je al bootsmannetjes of schaatsenrijders gezien? Die lusten de larven wel. Libellen zijn weer dol op 'volwassen' muggen.

En het kan even duren, zo'n natuurlijk evenwicht is er niet meteen. De vijver hier zag er begin maart niet uit, het leek net een modderpoel, maar inmiddels doen de planten* hun werk en zijn de slakken aan de slag gegaan en is het water weer helder.

* iedereen weet het hier vast al, maar toch: kies de juiste plant, dus geen invasieve soorten. Tuin-er-niet-in is altijd een nuttig hulpje (ook voor ander groen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:12
Ik heb een druppelslang onder de haag liggen voor bovengronds gebruik. Nu vroeg ik mij af of ik de slang een beetje kan camoufleren met houtschors zodat hij wat minder opvalt of zou dat voor verstopping zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:33
Guitar schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:52:
[...]

Dat gaat in onze achtertuin helaas niet lukken. Ik gok op ongeveer 200 liter en tot 45 cm diep
Maak de bak zeker dieper: al zou het overal 45cm diep zijnen bij 200 liter is de bak slechts 65 × 65 cm, en dat is te ondiep—het water warmt dan te snel op in warme dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:33
Dracula schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:12:
Ik heb een druppelslang onder de haag liggen voor bovengronds gebruik. Nu vroeg ik mij af of ik de slang een beetje kan camoufleren met houtschors zodat hij wat minder opvalt of zou dat voor verstopping zorgen.
Zoals ze weleens zeggen; zet je tanden erin en probeer het bij een deel en koppel het terug naar hier. Zelf had ik er geen last van maar had op sommige stukken een stukje anti wortel doek liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Lord Anubis op 12-07-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:12
Lord Anubis schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:35:
[...]

Zoals ze weleens zeggen; zet je tanden erin en probeer het bij een deel en koppel het terug naar hier. Zelf had ik er geen last van maar had op sommige stukken een stukje anti wortel doek liggen.
Ja dat kan ook maar dacht misschien hebben mensen er ervaring mee.. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:01

Roozzz

Plus ultra

No issues. Ligt al jaren (10+) door een border bedekt met boomschors bij mijn ouders.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dracula schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:12:
Op de meeste plaatsen gaat er gewoon mulch over de druppelslang.
Ziet er inderdaad beter uit, en zorgt voor minder/trager uitdrogen van de grond.
Win/win dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 23:46
[...]

Hier niet eens een vijver, maar een grote bak voor wateropslag: als het regent dan dat, of bij hitte, kraanwater maar dan eerst opgewarmd (geen koude plons bij de potplanten).
Meestal is de bak te intensief in gebruik om larven te krijgen, maar soms zie ik ze weleens. Echter hebben we hier ook altijd bruine kikkers in de tuin, die deze bak regelmatig als "spa" gebruiken, dus die larven maken nooit kans.

Hopelijk trekt jouw kleine vijver spoedig ook kikkers en andere dieren, beter dan vissen die alles omwoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

En vissen schijten natuurlijk in je vijver, waardoor het lastiger kan zijn om een goed evenwicht (helder water) te houden. Voor een kleine vijver zonder pomp dus niet echt een aanrader. Tenzij je een bepaalde vogel wilt lokken: een reiger komt al snel even kijken.

Hier geen vissen, wel laatst een bliksembezoek van een verdwaalde grote zilverreiger, en die heet niet voor niets 'groot'. De kat, gewend aan merels, kauwen en af en toe een sperwer, trok echt zo'n WTF is dit?- kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Misschien gewoon een fonteintje erin plaatsen. Muggen willen vooral graag in stilstaand water eieren leggen. Ik weet alleen niet of je daar zelf blij van gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:49
CrystalViriS schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:51:
Misschien gewoon een fonteintje erin plaatsen. Muggen willen vooral graag in stilstaand water eieren leggen. Ik weet alleen niet of je daar zelf blij van gaat worden.
Je hebt hele kleine fonteintjes op zonne energie, die spuiten bij wijze van spreke 10 cm hoog, kosten nog geen 20 euro dacht ik: YouTube: Zonne Fontein

Weet er iemand of ik m'n prunus al moet snoeien of ik er iets mee moet doen?
Het is de bedoeling dat die als een soort parasol gaat dienen, dus wat in de breedte moet gaan uitgroeien.
De prunus is op 1.8m hoge stam geënt, achteraf had ik dat misschien wat lager moeten nemen maar ja.
De takken reiken nu zo'n beetje tot 5.5m hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DilsIgMBVtgqADD8Q-IIotzcu7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eQklZyBJ1Q7yG6dF4YxZ9ME.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FOY2p3vYIH0pVmo_N-xjSFtq6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2qbbZBrwF4oMunGH9CZ9V8w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:32
Roozzz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:22:
Je buren vinden het vast ook supertof als je zo'n ding gebruikt. Leuk dat JIJ niets (meer) hoort. De jongere medemens vaak wel.

Ik zou de oplossing ergens anders zoeken. Hoe hard is dat voeren nu nodig bijv? En wat is het probleem van een muis in de tuin?
Tja, als je buren weigeren hun tuin goed te onderhouden en te zorgen dat er geen ongedierte op af komt, dan moet je wel wat. Een muis in je tuin is wellicht geen probleem maar ik doe er alles aan om te zorgen dat ik ze niet in huis krijg (mijn overbuurvrouw heeft er inmiddels in huis last van). Een van de methodes die ik gebruik is ultrasone verjagers. Ook hebben we een muizenval staan waar gelijktijdig meerdere muizen in gevangen kunnen worden (vermoorden doen we ze overigens niet). Muizen zetten we buiten de wijk uit in het natuurgebied, daar mogen ze hun geluk beproeven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:23
Eijsbeer schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:11:
Na vorig jaar de voortuin te hebben gedaan, is dit jaar de achtertuin aan de beurt. Startschot was de verbouwing van de buren in februari, waardoor de coniferenhaag er (deels) uitmoest.

***members only***

Het bestraten laten we doen door een stratenmaker. Deze gaat met de kraan ook de rest van de tuin even omwoelen, zodat ik daar makkelijker mee verder kan werken. Doel is om in het najaar te gaan planten. Ik twijfel nog of ik het grondwerk (egaliseren en aanvoeren grond) voor de rest van de tuin laat doen, of dat ik ook hiermee zelf aan de slag ga.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Met de “PTT put” die uiteindelijk een zithoek / bouwafvalhoek bleek, sla ik mooi twee vliegen in één klap. Heb deze flink uitgegraven om het grind in kwijt te kunnen. Alle tegels en bouwafval worden een stapelmuur om er een verhoogde border van te maken. Hier gaat een wilde bloemenmengsel van cruydthoeck in komen.
Na de zomer gaan de planten er in, met de tussenstand ben ik al zeer tevreden. De konijnen hebben een ren van 10m2 gekregen en het kippengaas is zo’n 40 centimeter ingegraven, dus ze hebben al een flink tunnelcomplex gebouwd. Nu maar hopen dat ze niet ontdekken dat ze gewoon over het hek heen kunnen springen.. Twee weken geleden wel vast het gras ingezaaid. Werd gek van de zandbak die de kinderen elke middag weer binnen brachten. Het gazon heeft nog veel kale plekken, maar verwacht dat dat nog wel dichttrekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wi_Of0POlJgX0-6HN8mhQqQKCvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKsbE2ow6xhcxcKePLb3f37I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtC38MUe2GnKDvJd7HrBBy65JN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tT6RkAzK9N5yHyJnPr5SPhOK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

@Eijsbeer ook een mooie takkenril!Daar gaan heel veel kleine beestjes veel plezier van hebben.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:42

Elvhenk

/me hartje GO

Hallo tuinierderts! Ik ben geheel nieuw in dit topic en gezegend met een enorme tuin, waar we niet zo gek veel aan doen. :X Grasmaaien, af en toe wat snoeien, een paar fraaie bomen die zichzelf regelen voornamelijk, aan de randen de onvermijdelijke bramen en brandnetels...
Het gazon is meer een weide, vol met klavers (blije bijen), ganzerik, paardebloem etc. We hebben 3 honden en die daveren gewoon overal overheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRgsOJ8EOgOg109x7Cw8vcmQyH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oD4DNklP0gT67Y6CuHuUx0YF.jpg?f=fotoalbum_large

Er is een leuk tuinhuisje/chalet waar we een terras naast gemaakt hebben toen de dennen/coniferen omgewaaid waren. Die komen er niet meer in. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRQepOHJY9g3z14KP8OjMCo4WJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Saztu8wNgCea0uEJvciBHBge.jpg?f=fotoalbum_large

Rondom het huis is het netter, en ik hou erg van een paar weelderige potten. Elk jaar weer net iets anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uThr7EMtrh9UJRq1YcTCeE2f0eI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGt6U9GdJmFNfwHbLAyhI7oV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuUas8WmDFt6Jg6jidsxdAvX1EQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fei8Js37ALptmSafGA3R5oK6.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben 2 vijvers. Deze met groothoek, hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1wSLQtNpkhH0b21EnVCUO2AM-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGIe3DIiKCNFR8WSG3YPTaHn.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder de kleine vijver, foto net gemaakt. Die zat er al in en helaas hebben de vorige bewoners er een bamboe achter geplant. }:| Daar kom je dus nooit meer vanaf en vanochtend is hij in elk geval weer een stuk ingedamd. Ik hou me aanbevolen voor tips trouwens, want erachter zie je de stengels etc nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoZ31lF5fUMP87JbrjbXv0M65Ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4suySpeP9fSKF819hyuy9Tl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Elvhenk schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:40:
Hallo tuinierderts! Ik ben geheel nieuw in dit topic en gezegend met een enorme tuin, waar we niet zo gek veel aan doen. :X Grasmaaien, af en toe wat snoeien, een paar fraaie bomen die zichzelf regelen voornamelijk, aan de randen de onvermijdelijke bramen en brandnetels...
Het gazon is meer een weide, vol met klavers (blije bijen), ganzerik, paardebloem etc. We hebben 3 honden en die daveren gewoon overal overheen.

[Afbeelding]

Er is een leuk tuinhuisje/chalet waar we een terras naast gemaakt hebben toen de dennen/coniferen omgewaaid waren. Die komen er niet meer in. :+

[Afbeelding]

Rondom het huis is het netter, en ik hou erg van een paar weelderige potten. Elk jaar weer net iets anders.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hieronder de kleine vijver, foto net gemaakt. Die zat er al in en helaas hebben de vorige bewoners er een bamboe achter geplant. }:| Daar kom je dus nooit meer vanaf en vanochtend is hij in elk geval weer een stuk ingedamd. Ik hou me aanbevolen voor tips trouwens, want erachter zie je de stengels etc nog.

[Afbeelding]
Sodeju! Ziet eruit als een flinke lap grond inderdaad! Om jaloers op te zijn! :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elvhenk

Elvhenk

/me hartje GO

pjot1 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:51:
[...]

Sodeju! Ziet eruit als een flinke lap grond inderdaad! Om jaloers op te zijn! :)
Zo'n 2200 m2. :$ Ja, het was eigenlijk meer dan we hadden bedoeld toen we het kochten (huis in Duitsland), maar het huis was verder precies goed en tja, grond kun je later nooit meer erbij kopen.
We hebben de boel deels laten gaan. Anders is het bijhouden een dagtaak en we werken gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-09 13:49
Ik denk dat ik nog nooit zoveel bijen en hommels in mijn tuintje heb gehad. Wordt er helemaal vrolijk van. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Mooi paradijsje, zeg, zeker die vijvers.
Die zat er al in en helaas hebben de vorige bewoners er een bamboe achter geplant. }:| Daar kom je dus nooit meer vanaf en vanochtend is hij in elk geval weer een stuk ingedamd. Ik hou me aanbevolen voor tips trouwens, want erachter zie je de stengels etc nog.
Volhouden! Hier dachten we 20 (!) jaar geleden alle bamboe te hebben uitgegraven en verwijderd, maar wat zag ik afgelopen voorjaar tussen de takkenril door piepen? Juist, een sprietje bamboe. Meteen maar weer korte metten mee gemaakt, tot nu is het weggebleven.

Van de passiebloem (twee jaar geleden overgekropen van de buurvrouw) dacht ik dat hij dood was, maar isinds een paar weken spruit hij die weer de grond uit. Groeit bijna nog sneller dan de hop en de wingerd.

Aan de bomen is nu wel te zien dat het eigenlijk te droog is. Een bak regen zou welkom zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:06
Piemol schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:53:
[...]

Je hebt hele kleine fonteintjes op zonne energie, die spuiten bij wijze van spreke 10 cm hoog, kosten nog geen 20 euro dacht ik: YouTube: Zonne Fontein

Weet er iemand of ik m'n prunus al moet snoeien of ik er iets mee moet doen?
Het is de bedoeling dat die als een soort parasol gaat dienen, dus wat in de breedte moet gaan uitgroeien.
De prunus is op 1.8m hoge stam geënt, achteraf had ik dat misschien wat lager moeten nemen maar ja.
De takken reiken nu zo'n beetje tot 5.5m hoogte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je kan de takken naar beneden buigen en vastzetten, uit zichzelf gaan ze niet naar beneden of horizontaal groeien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk

Elvhenk

/me hartje GO

VeertienKaVier schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:51:
Mooi paradijsje, zeg, zeker die vijvers.
Dank! :)
Aan de bomen is nu wel te zien dat het eigenlijk te droog is. Een bak regen zou welkom zijn.
Wij hebben voor de beuk elke avond een getimed regenbuitje staan, want in 2018 had hij heel erg geleden onder de droogte. De eik had nergens last van. Die wortelt kennelijk dieper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:56
Hallo,

Ik merk dat de emelten in mijn gazon weer wakker worden en ik heb er gisteren al weer diverse plukken gras uit getrokken.

Ik heb het gazon eind vorig jaar en begin dit jaar met aaltjes bewerkt en ik heb het idee dat het gazon er minder onder lijdt dan vorig jaar. Volhouden dus ....

Maar ik wil de open stukken opvullen met stukken gazon van een graszode maar moet ik er dan niet eerst voor zorgen dat die emelt er op die desbetreffende plek uit is? En hoe vind ik die emelt dan?

Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
bruce the boss schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:24:
Hallo,

Ik merk dat de emelten in mijn gazon weer wakker worden en ik heb er gisteren al weer diverse plukken gras uit getrokken.

Ik heb het gazon eind vorig jaar en begin dit jaar met aaltjes bewerkt en ik heb het idee dat het gazon er minder onder lijdt dan vorig jaar. Volhouden dus ....

Maar ik wil de open stukken opvullen met stukken gazon van een graszode maar moet ik er dan niet eerst voor zorgen dat die emelt er op die desbetreffende plek uit is? En hoe vind ik die emelt dan?

Hoe doen jullie dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5xSktRR-wFU0ZG8roTrBfiUJw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruV44rpljgVNkfIuPsKvB59j.jpg?f=fotoalbum_large

OK, GRAS houd je ook niet heel veel over zo, maar, emelten wel weg O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-09 14:59
Ik moet een ecologische quickscan laten uitvoeren om bomen te mogen kappen en daarna te herplanten.

Namelijk is de kans aanwezig dat het de aanvliegroute van vleermuizen verstoord.

Weet iemand een goed adres hiervoor? Ben zelf woonachtig tussen Eindhoven, Den Bosch en Veghel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:40
Ik heb een druppelslang/irrigatieslang aangesloten op de hydrofoorpomp die bij mijn waterput staat. Druppellang werkt prima, er druppelt water uit. Maar de hydrofoor slaat elke 5-10 minuten aan voor 30 seconden. Maakt net te veel herrie, en ook niet goed voor de pomp. Ik had gehoopt dat het water langer op druk zou blijven danwel dat de druk langzamer zou zakken voordat de hydrofoorpomp weer aanslaat. Bijvoorbeeld pompen tot de tank 4 bar is, waterslang druppelt tot de druk naar 2 bar zakt, herhaling. Helaas kan ik niet instellen op de hydrofoor (DAB Aquajet) om zoiets voor elkaar te krijgen.

Iemand een goed idee? Ik zat te denken of het zinvol is om bijvoorbeeld eenmaal per dag water op te pompen naar een hoger gelegen vat (bijv. regenton) met de hoop dat daar onderin voldoende druk zit om alles door de druppelslang te duwen, maar ik betwijfel het.

[ Voor 3% gewijzigd door Vincm op 15-07-2025 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:07
bomenzijnrelax schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:19:
Ik moet een ecologische quickscan laten uitvoeren om bomen te mogen kappen en daarna te herplanten.

Namelijk is de kans aanwezig dat het de aanvliegroute van vleermuizen verstoord.

Weet iemand een goed adres hiervoor? Ben zelf woonachtig tussen Eindhoven, Den Bosch en Veghel
Wat voor bomen? Volgens mij kan je alleen wilg afzagen en herplanten

Voor de quickscan zou ik ze allemaal aanschrijven in de omgeving.
Toen wij ze nodig hadden zat iedereen het aankomende jaar vol.
Gelukkig kregen we zonder quickscan een tijdelijke vergunning maar om die permanent te maken zal die scan voor veel geld toch plaats moeten vinden over 6 jaar.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Leuke “Quick”scan als het zo lang duurt en het zoveel kost. Als je het online leest is een bezoek ter plaatse zelfs optioneel.
Zoiets mag niet meer kosten dan €400 lijkt me dan toch?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-09 15:19
bomenzijnrelax schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:19:

De goede ecologische adviesbureaus vind je hier: https://www.netwerkgroenebureaus.nl/
Daar staat ook een lijst van hun leden.

Mijn collega’s en ik verwijzen daar altijd naar als mensen om betrouwbare ecologische adviseurs vragen.
Ook in die branche zijn er genoeg cowboys actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
Varkentje405 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:13:
[...]

De goede ecologische adviesbureaus vind je hier: https://www.netwerkgroenebureaus.nl/
Daar staat ook een lijst van hun leden.

Mijn collega’s en ik verwijzen daar altijd naar als mensen om betrouwbare ecologische adviseurs vragen.
Ook in die branche zijn er genoeg cowboys actief.
Wat ik dus lees is er niet per se een certificering verplicht voor een quickscan uit te voeren.

Vanuit een bedrijf krijg ik een voorbeeldrapport opgestuurd die goedgekeurd zijn geweest bij een gemeente.

Nu heb ik een kennis die altijd docent is geweest op de HAN Hogeschool in deze richting, die nu vrijwilliger is bij de IVN en hier nog dagelijkst veldwerk uitvoert.
Mijn vraag is dan eigenlijk of een gemeente een rapport door deze persoon zal goedkeuren? Wat mij betreft zou ik dan alsnog door deze persoon het rapport naar een extern bureau laten opsturen voor een tweede validatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
_eLMo_ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:38:
Leuke “Quick”scan als het zo lang duurt en het zoveel kost. Als je het online leest is een bezoek ter plaatse zelfs optioneel.
Ik krijg al quickscan tussen de 1000,- / 1500,- ex. btw :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
de scan zelf is heel quick, voordat ie wordt uitgevoerd kan het wat langer duren ja. Dat is altijd als er nieuwe dingen op de markt komen. Dan moet zich dat even reguleren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Bezulba

Formerly known as Eendje

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Duitsers mogen niet in dit topic. Ga weg. Ik ben niet jaloers....

:>

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvhenk

Elvhenk

/me hartje GO

Bezulba schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:56:
[...]

Duitsers mogen niet in dit topic. Ga weg. Ik ben niet jaloers....

:>
Hahaha! Sorry! :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
_O- _O- _O-

Doe mij er dan maar drie........ :+

Prijzen liepen uiteen van ca. 1200 tot 2000 voor ons.
Ging over hoe het grindveld met daarop de 108 zonnepanelen van invloed was op de natuur.

Een gewoon mens zou zeggen dat er dan ipv 3800 m2 grasveld er nu nog maar 3500 m2 grasveld was voor de wormen en emelten.
Maar we hebben hier ook veenmollen (nog net geen plaag :9~ ), en die zijn beschermd, die hebben dus ook 300 m2 minder leefgebied.

En langskomen was volgens mij niet optioneel, dat was verplicht want ze moeten de situatie ter plaatse exact in kaart brengen.....
Met meerdere dagen observatie....... :X

Inmiddels geloof ik dat er twee paartjes Scholeksters onder de panelen gebroed hebben, we hadden in ieder geval 3 + 2 jongen rondrennen toen die nog niet konden vliegen. Gezien we rondom water hebben verwacht ik niet dat ze aan zijn komen drijven maar bij ons uitgekomen zijn.
En ze renden steeds terug naar de bescherming van de panelen als je te dichtbij kwam, ook de ouders gingen je dan daar opzichtig vandaan lokken.
Dus de "natuur" is er op vooruit gegaan, de ligusters trekken ook veel insekten aan.
Maar ik geloof dat voor de definitieve aanvraag de Quick Scan niet voldoende is en er sowieso onderzoek a €2000- €2500 gedaan moet worden. :X :X 8)7 8)7

(en dan nogmaals €6000 aan leges.........joepie ik ga over leeg op groene stroom, terwijl de gemeente daar goede sier mee maakt. |:( |:(
Ze zijn zo goed bezig met de energietransitie lees je dan. :r :r )

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 16-07-2025 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Varkentje405
bomenzijnrelax schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:41:
[...]

Wat ik dus lees is er niet per se een certificering verplicht voor een quickscan uit te voeren.

Vanuit een bedrijf krijg ik een voorbeeldrapport opgestuurd die goedgekeurd zijn geweest bij een gemeente.

Nu heb ik een kennis die altijd docent is geweest op de HAN Hogeschool in deze richting, die nu vrijwilliger is bij de IVN en hier nog dagelijkst veldwerk uitvoert.
Mijn vraag is dan eigenlijk of een gemeente een rapport door deze persoon zal goedkeuren? Wat mij betreft zou ik dan alsnog door deze persoon het rapport naar een extern bureau laten opsturen voor een tweede validatie.
Ik heb altijd van onze ecologen begrepen dat het vooral belangrijk is dat iemand weet wat ie doet, dat regelmatig doet, kennis heeft van de ecologische protocollen en daarover volgens de richtlijnen kan rapporteren. De quick scan zal het probleem niet zijn, het uitvoeren en opstellen van een nader onderzoek vanwege aanwezige beschermde soorten: kan hij dat werk ook doen? Anders is het mss verstandig nu al voor een adviesbureau te kiezen.
Het veldwerk voor bv bodemonderzoek, daarvoor moet je over certificaten beschikken omdat te mogen doen. Bij een ecologische quick scan is dat idd niet zo.

Ik woon tegen die driehoek aan. Ik denk dat de aanvliegroute van vleermuizen mss wel je minste zorg is. Ik verwacht dat er nog genoeg andere beestjes aanwezig kunnen zijn.

En scholeksters onder de panelen: O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:01

Roozzz

Plus ultra

Varkentje405 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:47:
[...]

Ik heb altijd van onze ecologen begrepen dat het vooral belangrijk is dat iemand weet wat ie doet, dat regelmatig doet, kennis heeft van de ecologische protocollen en daarover volgens de richtlijnen kan rapporteren. [...]
Dit, het is een vak. @bomenzijnrelax Doe jezelf een lol en pik er een uit het netwerk groene bureaus. Liever in een keer goed, dan half. Je zal niet de eerste zijn die nat gaat bij de vergunningverlening of door een bezwaar omdat er wat ontbreekt. Duurt langer, kost meer. Een lokale toko is inmiddels bij het 4e onderzoek en werkplan, simpelweg omdat het half werk is omdat het net niets mag kosten.

Houdt er ook rekening mee dat er mogelijk uitkomt dat nader onderzoek nodig is. Een goede adviseur denkt mee wat wel kan binnen welke kaders om dat te voorkomen/beperken.

* Roozzz heeft in het verleden voor vele tonnen aan ecologisch onderzoek uitbesteed en begeleid.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Klinkt als: tijd om te verhuizen als je een “quickscan” moet doen 8)7

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
Roozzz schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:06:
[...]

Dit, het is een vak. @bomenzijnrelax Doe jezelf een lol en pik er een uit het netwerk groene bureaus. Liever in een keer goed, dan half. Je zal niet de eerste zijn die nat gaat bij de vergunningverlening of door een bezwaar omdat er wat ontbreekt. Duurt langer, kost meer. Een lokale toko is inmiddels bij het 4e onderzoek en werkplan, simpelweg omdat het half werk is omdat het net niets mag kosten.

Houdt er ook rekening mee dat er mogelijk uitkomt dat nader onderzoek nodig is. Een goede adviseur denkt mee wat wel kan binnen welke kaders om dat te voorkomen/beperken.

* Roozzz heeft in het verleden voor vele tonnen aan ecologisch onderzoek uitbesteed en begeleid.
Dan moet ik toch maar even door die pijn heen. Maar gewoon wat een geld voor het 'voor' onderzoek al.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:24
Leezer14 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:20:
[...]

Dank voor je reactie/ervaringen. Met terugsnoeiten tot op de stam bedoel je echt alle takken eraf tot je enkel de stap over hebt?
Voor de liefhebbers, een update! Op advies van oa een aantal Tweakers heb ik de olijf tot op de stam terug gesnoeid. Nieuwe grote pot met verse mediterrane potgrond.

Eind maart: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kk7-JfhueNeHyTSvN0I9HZqQGTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDChKc1BpSuquEwoQd5e5SAS.jpg?f=fotoalbum_large

Eind Mei: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xj7EZpvqHpAEpTHemoHOTNhpiT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAqZXNn2FkVcX6o4VVFbzASA.jpg?f=fotoalbum_large

Begin Juni: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxdwL7wKuFqVF65VLySsGMkjrsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4DbpXAxGPd1L4pwrVrGh2pp.jpg?f=fotoalbum_large

Momenteel (goede foto maak ik straks even, voor nu via de camera): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7izueq-1qxDRCPX5-QX7mkU808=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyVioJ9Ed1yrPeGTHdTYGQiH.jpg?f=fotoalbum_large

Conclusie is dus dat een boom met verloren blad prima te redden is! :)

Dank voor de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:23
Heeft iemand nog tips om mijn jonge gazon te redden? Heb het 3 weken geleden ingezaaid, maar er verschijnen nu op meerdere plaatsen schimmelplekken tussen het graszaad. Ben nu de aangetaste delen aan het wegscheppen en doorzaaien, maar is dat voldoende om de rest van het gazon te beschermen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTzEHwpBBx6iZgi9SdA49Q5WFtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKf0HmnyMZzknTaAPVJCM8FE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Varkentje405
Ik heb dit echt nog nooit gezien. Zijn het platte “ mycelliumblokjs” ? Je weet wel dat witte spul waar ze ook doodskisten van maken.
Heb je champost ofzo toegevoegd aan de grond voor je ging zaaien?

Aanvulling: het komt vaker voor : de grasdokter ( en nog tig andere sites) weet raad.
https://grasdokter.com/schimmels-en-onkruiden/

[ Voor 25% gewijzigd door Varkentje405 op 19-07-2025 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Eijsbeer schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:43:
Heeft iemand nog tips om mijn jonge gazon te redden? Heb het 3 weken geleden ingezaaid, maar er verschijnen nu op meerdere plaatsen schimmelplekken tussen het graszaad. Ben nu de aangetaste delen aan het wegscheppen en doorzaaien, maar is dat voldoende om de rest van het gazon te beschermen?

[Afbeelding]
Het ziet er uit als Voetrot of Omvalziekte, in het Engels Pythium Blight, en wordt veroorzaakt door meerdere soorten Pythiumschimmels in pas ingezaaide gazons bij nat en warm weer.
De Mycelliumschimmelvlokken zijn erg besmettelijk, ze blijven aan gereedschap, schoenen, etc, hangen en kunnen in rap tempo de boel investeren, tot naar de buren toe.
Het dus gelijk aanpakken is erg belangrijk om woekeren te voorkomen.

In de link staan oplossingen, maar nu weet je waar je op moet zoeken.

Eigenlijk zijn voor het bestrijden van verregaande pythium chemische middelen het enige alternatief. Previcur-N en Aaterra zijn twee selectieve pythiummiddelen, waarvan de laatste algemeen wordt gezien als de meest effectieve.
Of ze buiten de vakhandel te verkrijgen zijn weet ik niet.
Maar je zou een bedrijf kunnen aanschrijven vragen of ze jouw gazon kunnen behandelen eventueel.
Koppert heeft daar andere bestrijdingmiddelen voor, die zou je even kunnen mailen.

Succes!

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 20-07-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:11
Teijgetje schreef op zondag 20 juli 2025 @ 00:08:
[...]

Het ziet er uit als Voetrot of Omvalziekte, in het Engels Pythium Blight, en wordt veroorzaakt door meerdere soorten Pythiumschimmels in pas ingezaaide gazons bij nat en warm weer.
De Mycelliumschimmelvlokken zijn erg besmettelijk, ze blijven aan gereedschap, schoenen, etc, hangen en kunnen in rap tempo de boel investeren, tot naar de buren toe.
Het dus gelijk aanpakken is erg belangrijk om woekeren te voorkomen.

In de link staan oplossingen, maar nu weet je waar je op moet zoeken.

Eigenlijk zijn voor het bestrijden van verregaande pythium chemische middelen het enige alternatief. Previcur-N en Aaterra zijn twee selectieve pythiummiddelen, waarvan de laatste algemeen wordt gezien als de meest effectieve.
Of ze buiten de vakhandel te verkrijgen zijn weet ik niet.
Maar je zou een bedrijf kunnen aanschrijven vragen of ze jouw gazon kunnen behandelen eventueel.
Koppert heeft daar andere bestrijdingmiddelen voor, die zou je even kunnen mailen.

Succes!

[YouTube: Treating The MOST DEADLY Lawn Disease | Pythium]
En daar heb ik weer wat van geleerd! Nooit geweten, en waarschijnlijk heb ik het zelf ook in mijn gazon. Een uitbreidende morsdode 1m2 vlek met nog een paar taaie overblijvers. Het staat wel redelijk stil, en het is een plek die ik volgend jaar vervang door moestuin locatie.

Het is geen pas ingezaaid gazon, het ligt er al 5 jaar en wordt niet beregend en (stom) niet gevoed.

Kan ik het lekker laten zo? Of heb ik straks 90m2 dood gazon? We spelen en lopen er dagelijks op.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Barleone schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:18:
[...]

Kan ik het lekker laten zo? Of heb ik straks 90m2 dood gazon? We spelen en lopen er dagelijks op.
Het heeft de meeste "grip" bij verzwakte plantjes, of dat nu aanplant is of door slechte voeding.
Zoals je kan lezen wordt geadviseerd de bovengrondse sporen weg te halen, om te beluchten en organisch te bemesten, dan neem je het eigenlijk al de meeste wind uit de zeilen door omstandigheden drastisch te verbeteren.
Zolang je het gazon van kalk, mest en andere behoeften blijft voorzien zal het dus niet zo`n vaart lopen.
Eigenlijk wat je overal in de natuur ziet, ontbreekt er iets aan voeding dan is dat weer een goede plek voor een ander plantje dat dat niet nodig heeft, en wat wij dan onkruid of een ziekte noemen.

Maar het zal wel in de grond blijven sluimeren, wachtend op een kansje, de sporen kunnen ook droogte overleven.
Het kan zich snel verspreiden bij nat weer, als het vocht niet wegloopt in de grond maar als er water blijft staan dat zich horizontaal verplaatst. Of als je op de besmette plek loopt/werkt en je daarna dat gereedschap zonder schoonmaken elders gebruikt, of het dus met je schoenen versleept.

Hier nog een filmpje over voor en na met Subdue Maxx (mefenoxam)
Hij verteld ook dat je kunt zien aan de dooie plekken dat daar het water naar toe stroomt, en dat de verspreiding snel gaat. Ook bij al gesetteld gras.
Maar Mefenoxam is bijvoorbeeld op de Nederlandse Amazon niet te vinden, maar op de Amerikaanse wel.
En ook een middel als Apron XL, dat 35% Mefenoxam bevat, ligt sinds 2021 hier aan banden.

Als je er moestuin van wil maken dan moet je wel maatregelen nemen, anders loopt de aanplant slecht tot niet uit als je er niets aan doet.
Dan heb je denk ik het meest aan Trianum-P van Koppert.
Maar ik zou gewoon even contact met ze opnemen en jouw vraag bij de expert neerleggen i.p.v bij een goedbedoelende hobbyist zoals ik.
Als de boel wel in rap tempo doodgaat omdat het weer niet omslaat naar droog, dan wil ik dat niet op mijn geweten hebben maar je minstens doorgestuurd hebben. ;)
De komende week blijft namelijk nat.

[ Voor 43% gewijzigd door Teijgetje op 20-07-2025 22:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
Even een stukje crosspost uit het robotmaaiertopic:

Net krijg ik een melding, van helemaal achter op het veld dat de taak gepauzeerd is?????
Robot zit vast is de volgende.
Dus ik ga kijken in de app en zie dat hij drie zones helemaal achteraan is gaan maaien.........WTF??
Ik dacht dat ik alles uitgezet had ivm met de regen.
Met wat gewone regen laat ik hem maaien maar het komt hier nu al een tijdje met bakken uit de lucht, echt niet normaal zo hard regent het hier.

Gelukkig reed hij zichzelf los toen ik hem terug naar het laadstation stuurde. _/-\o_
Waar hij zich vastreed is een kuil wat in een zwembad veranderd met dit weer, dat mag geen plas meer heten.
Ik zag mezelf al soppend door de regen er naar toe moeten gaan. :X

Om een indruk te geven hoe hard het regent........
Toen ik ging kijken vanuit de schuur welk pad hij terug volgde, hij was lekker met verlichting onderweg, kwam op het raam dat iets openstond een torenvalkje schuilen voor de regen.

Een foto in het donker zonder flits was geen probleem, hij zat op een halve meter afstand van me.
Maar op een of andere manier stond mijn camera-app plotseling op groothoek, waar ik een kleine vijf minuten mee heb staan stoeien om het in gewone fotomodus te krijgen. 8)7 :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkvxS9xZcoB3CIhwAIv1HyPaxm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cw1mp5QE3BofewCs79tS2GvR.jpg?f=fotoalbum_large
Met flits ook niet, om te kijken of het een torenvalkje was, wat ik dacht aan het profiel te zien in het donker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TO3v25yynR4jxgLyBWbOvgTS6FY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xN2dy3ShsK2u6ajAthtkuZ0O.jpg?f=fotoalbum_large

Pas toen ik van de andere kant een foto wilde maken vloog hij weg.
Dat was net teveel beweging voor het valkje.
Ik heb het andere raam ook maar zo gezet dat het uit de regen openstaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Heeft trouwens iemand Trompetbloemen staan?
Ervaringen er mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i80dotrOh_2jkPmTisdpsJvpgPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qtiQaboz5ctIUjEWelTwH7u3.png?f=fotoalbum_large

Ik kwam ze bij een vriend tegen die een scharminkel uit Griekenland had meegenomen, die was gratis daar bij het plantencentrum omdat het de laatste was, en halfdood met weinig blad.
Inmiddels loopt hij mooi over zijn schutting en geeft prachtige bloemenstengels.
En winterhard. ( de Bougainville viel daarom af, heb ik hier ook al geprobeerd)
Wordt elk jaar flink teruggesnoeid om hem in toom te houden.

Heb maar wat gele en rode besteld van vast 120 cm hoog om wat hekken vol te laten groeien met 2 kleuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXdZ92W8nQBi9UwthqoCbjMwkpM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RPypsib1RhadMaSpmKXuT4su.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MR1IdpAYPVUOn6_xkWx6DHPfmgU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JG5lQtd9jGLISLdR2nQS8mDv.png?f=fotoalbum_tile

Dat zal over twee jaar wel door elkaar groeien.

Doen het volgens mij erg mooi met de Crocosmia`s Lucifer die er nu/dan onder staan.
Leuk wel dat die elk jaar bollen maakt en uitbundiger bloeit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BMRrQcjqalLm5qedIlnFyVSmO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kg2z2sqxw2oIHrWEc6gPRprE.png?f=fotoalbum_large
foto ter illustratie, niet mijne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:15

krietjur

Where am I?

Teijgetje schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 01:56:
Heeft trouwens iemand Trompetbloemen staan?
Ervaringen er mee?
[Afbeelding]

Ik kwam ze bij een vriend tegen die een scharminkel uit Griekenland had meegenomen, die was gratis daar bij het plantencentrum omdat het de laatste was, en halfdood met weinig blad.
Inmiddels loopt hij mooi over zijn schutting en geeft prachtige bloemenstengels.
En winterhard. ( de Bougainville viel daarom af, heb ik hier ook al geprobeerd)
Wordt elk jaar flink teruggesnoeid om hem in toom te houden.

Heb maar wat gele en rode besteld van vast 120 cm hoog om wat hekken vol te laten groeien met 2 kleuren.
[Afbeelding][Afbeelding]

Dat zal over twee jaar wel door elkaar groeien.

Doen het volgens mij erg mooi met de Crocosmia`s Lucifer die er nu/dan onder staan.
Leuk wel dat die elk jaar bollen maakt en uitbundiger bloeit.
[Afbeelding]
foto ter illustratie, niet mijne.
Ik kende deze niet, maar gaat op mijn wanted-list voor m'n tuin. O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
krietjur schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 07:45:
[...]

Ik kende deze niet, maar gaat op mijn wanted-list voor m'n tuin. O+
Als het je ding is: snoeiafval met een verhout stukje ontdoen van blad en in het water zetten. Ik heb 3 weken geleden een stukje gejat dat over het fietspad hing, de 2 knoppen uit de overgebleven oksel lopen nu uit (wortelgroei nog niet echt te zien, wel van die vasthoud-wortels). Binnenkort nog een stukje zoeken elders met een andere kleur O-). Krijg er misschien spijt van dat ik mezelf veroordeel tot geduld, maar soit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
UUDIBUUDI schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 11:29:
[...]

Als het je ding is: snoeiafval met een verhout stukje ontdoen van blad en in het water zetten. Ik heb 3 weken geleden een stukje gejat dat over het fietspad hing, de 2 knoppen uit de overgebleven oksel lopen nu uit (wortelgroei nog niet echt te zien, wel van die vasthoud-wortels). Binnenkort nog een stukje zoeken elders met een andere kleur O-). Krijg er misschien spijt van dat ik mezelf veroordeel tot geduld, maar soit.
Daar krijg je vast veel aanvraag op. >:)

Vanochtend Tuinplant nog maar even gebeld of ze er nog 2 om 2 extra bij kunnen leveren.........dat kon.
Dan heb ik er 5 van ieder, en twee gaan naar de buuf die ze ook geweldig vond.
Heb het uiteindelijk veranderd naar 10 gele C2 (60-80 cm) en 10 rode C2 ipv 5 gele C3 (120 cm) en 5 rode C3. Dit ivm mooier door elkaar groeien, Geel-Rood-Geel-Rood met 75 cm afstand groeit mooier door elkaar dan Geel-Rood op 3 meter afstand.
Uiteindelijk ben ik dan ca €50 duurder uit met 20 planten dan met 10 grote, en het zijn toch woekeraars die snel 2 tot 5 meter hoog kunnen worden

Tuinplant is twee weken met vakantie, de webshopmedewerkers dan, dus uitleveren duurt nog twee en een halve week.
Maar dan kan ik 4 plaatsen vol laten groeien, en de buuf haar schutting.

[ Voor 17% gewijzigd door Teijgetje op 26-07-2025 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Elektrische hakselaars.
Welke grootgrondbezitters hier hebben een elektrische hakselaar? En dan niet zo een van 1500Watt met een opvangbakje eronder waar een kleine struik nog niet inpast maar een echte, 3 fase, waar takken van 6 cm doorsnee ingaan die er aan de andere kant uitgeblazen worden in nette vierkante blokjes.
Wat zijn de ervaringen ermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:57
No Hands schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:30:
Elektrische hakselaars.
Welke grootgrondbezitters hier hebben een elektrische hakselaar? En dan niet zo een van 1500Watt met een opvangbakje eronder waar een kleine struik nog niet inpast maar een echte, 3 fase, waar takken van 6 cm doorsnee ingaan die er aan de andere kant uitgeblazen worden in nette vierkante blokjes.
Wat zijn de ervaringen ermee?
Heb ik. Hij doet het :) wat wil je precies weten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Miyamoto schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:41:
[...]

Heb ik. Hij doet het :) wat wil je precies weten ?
Welk merk heb je? Gaat het net zo soepel als een benzinevariant? zijn er dingen die tegenvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:57
No Hands schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:47:
[...]

Welk merk heb je? Gaat het net zo soepel als een benzinevariant? zijn er dingen die tegenvallen?
Stihl.

Geen ervaring met benzine, behalve zo'n grote op aanhanger }:O gebruik hem voornamelijk voor zacht hout van struiken. Dat werkt prima, al moet je alsnog wel opletten met de hoeveelheid die ie kan verwerken. En soms raakt ie verstopt (te nat spul erin). Ik heb veel vlinderstruiken bijvoorbeeld.

Maar het resultaat is super. Mooi klein spul wat weer terug de tuin in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@No Hands
Ik denk dat je bij zo iets uitkomt.

Al vind ik dat nogal wat, takken van max 100 mm en 80-90 mm continu.
Ik heb een hakselaar achter een 35 pk diesel tractor en dat houdt toch wel op bij 80 mm, dan breekt het boutje van de koppeling. Die kostte ca 1000 euro, ex tractor en koppeling.

[ Voor 47% gewijzigd door Teijgetje op 26-07-2025 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Teijgetje schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:57:
@No Hands
Ik denk dat je bij zo iets uitkomt.

Al vind ik dat nogal wat, takken van max 100 mm en 80-90 mm continu.
Ik heb een hakselaar achter een 35 pk diesel tractor en dat houdt toch wel op bij 80 mm, dan breekt het boutje van de koppeling. Die kostte ca 1000 euro, ex tractor en koppeling.
Ja nou die van PRO-22 had ik dus ook gevonden en vond het nogal wat. Het is een Nederlands merk zegt de website, waar ik verder niets over vind, wordt bij 1 zaak verkocht, of eigenlijk twee maar dat zijn stiekem dezelfde. Het andere merk wat ze verkopen, Lumag is een exacte hetzelfde apparaat. Alleen in een andere kleur. Dus ik ben een beetje bang dat het chinese kopijhandel is. Ze zitten in Weert en daar rij ik ook niet even op een vrije middag heen en weer.

@Miyamoto heb jij dan deze? https://www.stihl.nl/nl/p...snipperaars-ghe-450-92152 Hoe dik aan takken versnipper je daarmee?

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 27-07-2025 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

@No Hands Een elektrische 3-fasen hakselaar... Is dat voor thuis, of ge je 'm commercieel gebruiken door 'm aan een dieselaggregaat te hangen? :P In beide gevallen zou ik toch naar een benzineversie neigen TBH.

Een 3fasige elektrische is w.m.b. én duur én onpraktisch én minder goed inzetbaar. Ik heb echt álles elektrisch... behalve mijn hakselaar (een Eliet Maestro). 2de hands gekocht voor EUR 200, er vallen vast nog goede koopjes te vinden. En qua verbruik/vervuiling: hier gaat er jaarlijks misschien een halve bus alkydbenzine door. Dat is peanuts. Een splinternieuwe 3F elektrische hakselaar compenseert dat nooit + je zadelt jezelf op met een hoop gedoe i.v.m. installatiekosten en dure/lange/zware kabels.

Ik ken je beweegreden niet voor 3F, maar ik zou even heroverwegen ;)
Er is een reden dat je er weinig tegenkomt.

Ik ben geen grootgrondbezitter tho', neem het met een korrel zout :+

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 27-07-2025 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Slonzo schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:38:
@No Hands Een elektrische 3-fasen hakselaar... Is dat voor thuis, of ge je 'm commercieel gebruiken door 'm aan een dieselaggregaat te hangen? :P In beide gevallen zou ik toch naar een benzineversie neigen TBH.

Een 3fasige elektrische is w.m.b. én duur én onpraktisch én minder goed inzetbaar. Ik heb echt álles elektrisch... behalve mijn hakselaar (een Eliet Maestro). 2de hands gekocht voor EUR 200, er vallen vast nog goede koopjes te vinden. En qua verbruik/vervuiling: hier gaat er jaarlijks misschien een halve bus alkydbenzine door. Dat is peanuts. Een splinternieuwe 3F elektrische hakselaar compenseert dat nooit + je zadelt jezelf op met een hoop gedoe i.v.m. installatiekosten en dure/lange/zware kabels.

Ik ken je beweegreden niet voor 3F, maar ik zou even heroverwegen ;)
Er is een reden dat je er weinig tegenkomt.

Ik ben geen grootgrondbezitter tho', neem het met een korrel zout :+
Ik gebruik het thuis, heb nogal wat bomen en struiken en nu dus zo een wolfgarten 2200W prul hakselaartje, die we bij het huis kregen. Ik snap dat ze die wegdeden. Ik heb liever geen pruttelend benzineding weekeind na weekeind in mijn tuin staan, om nog maar te zwijgen over bougie die kut is, afstelling die niet goed loopt, etc. Waarom iets wat elektrisch is minder praktisch inzetbaar is wil je vast nog beter uitleggen? Een Eliet Maestro kost op MP ook al snel 6/700 euro gebruikt en een nieuwe ook 1500.
Ik heb 3 fase in mijn schuur en huis, een verlengkabel naar dat apparaat en gewoon alles erin duwen wat te dun is voor de houtkachel lijkt me erg lekker.
De reden dat je het weinig tegenkomt is omdat iedereen verknocht is aan zijn benzineding, net als met auto's. Toch rijden er al meer elektrisch. Ik moet nu ook een verlengsnoer uitrollen, dus er veranderd niets, afgezien van het feit dat ik dan wel alles kan snipperen wat ik wil. Dat is althans het plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
No Hands schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:40:
[...]

Ik gebruik het thuis,
Ik heb 3 fase in mijn schuur en huis, een verlengkabel naar dat apparaat en gewoon alles erin duwen wat te dun is voor de houtkachel lijkt me erg lekker.
Haal je hier niet een beetje je reden voor een superzware onderuit?

Ik had een berg Wilgentakken liggen van knotwilgen die ik jaren niet gesnoeid had.
De dikste (10-15 cm aan de basis )heb ik aan de overbuurman gegeven die een rij knotwilgen voor zijn huis wilde (en begon met vingerdikke takjes), daar staan inmiddels pluimen met takjes op.
De rest, ik denk een stapel van 1,50 breed bij 1,40 hoog, het achterste stuk ligt op 3 stelcon platen, zodat je een beetje kan schatten hoe lang de takken waren, lag te drogen.
Ik moet rubber flappen in mijn hakselaar (ook chinees, niets mis mee) monteren zodat hij beter leegschept binnen, en de uitwerpsnelheid verhoogd. Wilg is taai en liet door de kleine opening onder de schoepen de hakselaar soms vollopen.
Maar een vriend was jarig, en naast de paar boomstammetjes die hij gevraagd had of ik die met de kettingzaag even in verwerkbare plakken kon zagen, heb ik van de stapel Wilg alle takken in mootjes gehakt.
Die hele dikke takken gaan er bij mij toch niet door en mij was ooit geleerd dat alles dikker als je duim eigenlijk de kachel in kon.
Nu heb ik niet tot zo dun doorgezaagd, maar samen met zijn stammetjes en een boom die hier omgevallen was, kwamen al die 15 cm lange stompjes samen toch uit op een goeie kar vol brandhout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYcx1pLRrw8v2WKXYK1Ft3xZ61U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5ocuGTzcsS8IRWji5qaAQBn.jpg?f=fotoalbum_large
Je kan zien hoe lang ze waren aan het zaagsel.

Wat mij nu rest is dunnere takken die makkelijk door de hakselaar gaan, al zijn ze vaak toch dikker dan die 55 mm die die Stihl aan kan, ook al leg ik de dikste stukken apart.

En ik heb nog twee zulke stapels te snoeien van de Wilgen alleen, waarvan de dikste stukken dus ergens een kachel in gaan.

Ik zou dan ook een tak meenemen en testen bij die PRO-22, die bovendien 3 jaar garantie heeft.
En er van uitgaan dat mopjes hout van 12 - 6 cm diameter prima brandhout zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Teijgetje schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:37:
[...]

Haal je hier niet een beetje je reden voor een superzware onderuit?

Ik had een berg Wilgentakken liggen van knotwilgen die ik jaren niet gesnoeid had.
De dikste (10-15 cm aan de basis )heb ik aan de overbuurman gegeven die een rij knotwilgen voor zijn huis wilde (en begon met vingerdikke takjes), daar staan inmiddels pluimen met takjes op.
De rest, ik denk een stapel van 1,50 breed bij 1,40 hoog, het achterste stuk ligt op 3 stelcon platen, zodat je een beetje kan schatten hoe lang de takken waren, lag te drogen.
Ik moet rubber flappen in mijn hakselaar (ook chinees, niets mis mee) monteren zodat hij beter leegschept binnen, en de uitwerpsnelheid verhoogd. Wilg is taai en liet door de kleine opening onder de schoepen de hakselaar soms vollopen.
Maar een vriend was jarig, en naast de paar boomstammetjes die hij gevraagd had of ik die met de kettingzaag even in verwerkbare plakken kon zagen, heb ik van de stapel Wilg alle takken in mootjes gehakt.
Die hele dikke takken gaan er bij mij toch niet door en mij was ooit geleerd dat alles dikker als je duim eigenlijk de kachel in kon.
Nu heb ik niet tot zo dun doorgezaagd, maar samen met zijn stammetjes en een boom die hier omgevallen was, kwamen al die 15 cm lange stompjes samen toch uit op een goeie kar vol brandhout.

[Afbeelding]
Je kan zien hoe lang ze waren aan het zaagsel.

Wat mij nu rest is dunnere takken die makkelijk door de hakselaar gaan, al zijn ze vaak toch dikker dan die 55 mm die die Stihl aan kan, ook al leg ik de dikste stukken apart.

En ik heb nog twee zulke stapels te snoeien van de Wilgen alleen, waarvan de dikste stukken dus ergens een kachel in gaan.

Ik zou dan ook een tak meenemen en testen bij die PRO-22, die bovendien 3 jaar garantie heeft.
En er van uitgaan dat mopjes hout van 12 - 6 cm diameter prima brandhout zijn.
Ik snap je punt maar wilg brand net zo snel als dat het groeit, dan blijf ik naar de kachel lopen. Wilg wil ik alleen maar versnipperen en snoei ik om de twee a drie jaar, je weet zelf hoe dik ze dan al zijn.

De stihl heeft er ook zo een opvangzak/bak onder. Dat blijf je legen, een grotere machine heeft een uitblaaspijp alles op een hoop en klaar. Ik zoek naast deze dus betere tegenargumenten of argumenten om juist wel die zwaardere machine te gaan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
No Hands schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:56:
[...]

Ik zoek dus argumenten om juist wel die zwaardere machine te gaan kopen. (FTFY)
Zoals je in de link van mijn chinese hakselaar kon zien werkt dat prima. Dat zal elektrisch ook zo fijn en snel werken.
Maar even gewoon de video dan :

De PRO-22 heeft dezelfde specs qua hakselgrootte als mijn BX42L, de opening is 4"x10", dus eigenlijk gaan er maar takken tot 10 cm in, al zeggen specs tot max 12 centimeter.
En de meeste hakselaars voor achter tractoren komen uit China, en worden hier dan soms aangepast met invoerinrichtingen etc, maar ook gewoon met een andere livery.
Ik heb ipv mooi grijs met zwart, voor €950 er een met extra opzetrand en keuze uit groen of rood. En de L uitvoering ipv de S.

Ik denk dat je met die PRO-22 niet fout kan.
Na drie jaar moet je hem toch wel flink getest hebben om te weten of je de garantie nodig had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Waarom iets wat elektrisch is minder praktisch inzetbaar is wil je vast nog beter uitleggen?
Ik heb 3 fase in mijn schuur en huis, een verlengkabel naar dat apparaat en gewoon alles erin duwen wat te dun is voor de houtkachel lijkt me erg lekker. Ik moet nu ook een verlengsnoer uitrollen, dus er veranderd niets, afgezien van het feit dat ik dan wel alles kan snipperen wat ik wil.
Heel simpel, die 3-fasen hakselaar ga je niet even meenemen aansluiten bij je ouders, buur, vriend, ... want die heeft met 99% zekerheid geen aansluitpunt voor een 3fasig apparaat :) Dus: minder breed inzetbaar. Een 5-aderig 2.5mm2 'verlengsnoertje' van 50 meter (ik gok maar wat) kost en weegt ook wel wat. Op zich allemaal geen onoverkomelijk probleem natuurlijk.

Hoe minder dinosap er verbrand wordt, hoe beter - maar je moet er wel met het juiste idee in stappen natuurlijk. Anders krijg je alleen maar méér jammeraars dat alles 'elektrisch' van de duivel is en dat je lekker bij benzine moet blijven :P
De reden dat je het weinig tegenkomt is omdat iedereen verknocht is aan zijn benzineding, net als met auto's. Toch rijden er al meer elektrisch.
Elektrische hakselaars genoeg te vinden, maar geen 3fasige.

[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 28-07-2025 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Slonzo schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:13:
[...]

[...]

Heel simpel, die 3-fasen hakselaar ga je niet even meenemen aansluiten bij je ouders, buur, vriend, ... want die heeft met 99% zekerheid geen aansluitpunt voor een 3fasig apparaat :) Dus: minder breed inzetbaar. Een 5-aderig 2.5mm2 'verlengsnoertje' van 50 meter (ik gok maar wat) kost en weegt ook wel wat. Op zich allemaal geen onoverkomelijk probleem natuurlijk.

Hoe minder dinosap er verbrand wordt, hoe beter - maar je moet er wel met het juiste idee in stappen natuurlijk. Anders krijg je alleen maar méér jammeraars dat alles 'elektrisch' van de duivel is en dat je lekker bij benzine moet blijven :P
Ik neem mijn huidige mini hakselaar ook nooit mee naar anderen dus dat is een non argument voor mij. Goed dat je gewicht noemt, die mega hakselaar weegt 150 kilo, dat rol je niet even zo door je tuintje dan moet ik er een klein trekkertje bij 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
[...]

[...]

Heel simpel, die 3-fasen hakselaar ga je niet even meenemen aansluiten bij je ouders, buur, vriend, ... want die heeft met 99% zekerheid geen aansluitpunt voor een 3fasig apparaat :) Dus: minder breed inzetbaar.

Elektrische hakselaars genoeg te vinden, maar geen 3fasige.
Het is natuurlijk een beetje in perspectief te zien.
Mijn hakselaar hangt achter een 35 pk diesel, de meeste hakselaars met een benzinemotor hebben 5,5 pk en daar doe je max 5 cm mee in laag tempo .
Zo ook met de elektrische, het gros is voor de hobbyist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
No Hands schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:17:
[...]

Ik neem mijn huidige mini hakselaar ook nooit mee naar anderen dus dat is een non argument voor mij. Goed dat je gewicht noemt, die mega hakselaar weegt 150 kilo, dat rol je niet even zo door je tuintje dan moet ik er een klein trekkertje bij 8)
Dat zal toch wel meevallen? Er zit zelfs een neuswiel bij.
Dus een beetje duwen moet lukken, je hoeft hem niet te tillen.
Ik weet natuurlijk niet hoe heuvelig je terrein is.
Een auto duwen lukt toch ook?

Maar als je een maaitractor hebt past hij daar misschien wel achter. Mijne trekt best veel.

Maar dat wordt anders een nieuwe zoekopdracht: Elektrisch, 3 fasen, max 120 mm en max 40 kg..... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

No Hands schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:17:
dat rol je niet even zo door je tuintje dan moet ik er een klein trekkertje bij 8)
Elektrisch mag ik hopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Laatst online: 24-09 15:35

Stimulate14

⭐⭐⭐

Mijn blauwe regen groeit als kool en die heb ik dit jaar nog niet gesnoeid.
Kan ik gewoon aan de gang of moet ik nog ergens op letten?

Hij staat nu niet in bloei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 22:21

de Peer

under peer review

Stimulate14 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:37:
Mijn blauwe regen groeit als kool en die heb ik dit jaar nog niet gesnoeid.
Kan ik gewoon aan de gang of moet ik nog ergens op letten?

Hij staat nu niet in bloei.
nee hoor je hoeft nergens op te letten. gewoon flink bijsnoeien. Dat ding kan wel wat hebben.

Er zijn wel allemaal snoeitechnieken voor dus als je zoveel mogelijk bloemen wilt in het voorjaar dan moet je je daar wel even in verdiepen. De al 'verhoute' nooit afknippen, en geen knoppen wegknippen etc...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online

Tsja, ik merk dat er op mn werk ook steeds meer geëlektrificeerd wordt. Elektrische bosmaaiers, heggenscharen kettingzagen, vacuümsets die eerst door een machine aangedreven worden en nu door een accu en zo kan ik nog wel even doorgaan. Toch is er een aantal machines waarbij je niet zomaar op elektrique overschakelt. Simpelweg omdat de machine nog in kinderschoenen staan maar ook omdat de kraan/trekker/shovel whatever 3x zo duur is.

Mijn werkgever zou wel willen maar moet dan zn prijzen dermate verhogen dat het of niet rendabel is of werk aan je voorbij moet laten schieten. Maar ja, als particulier zijnde zou ik zeker naar elektrisch kijken. Het werkt gewoon fijn en is afgezien van een accupack op je rug een stuk lichter. Je kan natuurlijk ook met losse accu's werken.

Heb je toch gereedschap op benzine dan heeft Aspen en Stihl een schonere brandstof. Aspen Bio https://www.aspen-benelux.nl/bio/ en Stihl Eco https://www.stihl.nl/nl/stihl-technologie/stihl-motomix#eco

Ook kan je tegenwoordig biologische diesel tanken genaamd HVO100 https://www.circlek.nl/business/wat-is-hvo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
pjot1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:25:
[...]

Tsja, ik merk dat er op mn werk ook steeds meer geëlektrificeerd wordt. Elektrische bosmaaiers, heggenscharen kettingzagen, vacuümsets die eerst door een machine aangedreven worden en nu door een accu en zo kan ik nog wel even doorgaan. Toch is er een aantal machines waarbij je niet zomaar op elektrique overschakelt. Simpelweg omdat de machine nog in kinderschoenen staan maar ook omdat de kraan/trekker/shovel whatever 3x zo duur is.

Mijn werkgever zou wel willen maar moet dan zn prijzen dermate verhogen dat het of niet rendabel is of werk aan je voorbij moet laten schieten. Maar ja, als particulier zijnde zou ik zeker naar elektrisch kijken. Het werkt gewoon fijn en is afgezien van een accupack op je rug een stuk lichter. Je kan natuurlijk ook met losse accu's werken.

Heb je toch gereedschap op benzine dan heeft Aspen en Stihl een schonere brandstof. Aspen Bio https://www.aspen-benelux.nl/bio/ en Stihl Eco https://www.stihl.nl/nl/stihl-technologie/stihl-motomix#eco

Ook kan je tegenwoordig biologische diesel tanken genaamd HVO100 https://www.circlek.nl/business/wat-is-hvo
Die aanschafprijs is inderdaad wel hoger maar als je daardoor met goedkopere stroom je apparatuur kan gebruiken is dat met een lange adem weer terugverdiend, benzine, diesel en aspen zijn ook echt niet gratis.
Mijn zwager is hovenier en die heeft ook eigenlijk alle brandstof apparatuur al vervangen, behalve zijn trilplaatje. Die zijn er al wel elektrisch maar inderdaad nog wel prijzig.
voordeel voor de klant, je merkt zowat niet meer dat de hovenier aan het werk is, de grasmaaier is stil, de bladblazer is stil, de heggenschaar en je hoort pas als de boom omvalt dat er wat gezaagd werd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:35:
[...]

Die aanschafprijs is inderdaad wel hoger maar als je daardoor met goedkopere stroom je apparatuur kan gebruiken is dat met een lange adem weer terugverdiend, benzine, diesel en aspen zijn ook echt niet gratis.
Mijn zwager is hovenier en die heeft ook eigenlijk alle brandstof apparatuur al vervangen, behalve zijn trilplaatje. Die zijn er al wel elektrisch maar inderdaad nog wel prijzig.
voordeel voor de klant, je merkt zowat niet meer dat de hovenier aan het werk is, de grasmaaier is stil, de bladblazer is stil, de heggenschaar en je hoort pas als de boom omvalt dat er wat gezaagd werd :)
Elektrische trilplaten staan echt nog in de kinderschoenen evenals wackerstampers. Zeker de gebruiksduur valt erg tegen.

Heb wel eens een kapotte uitlaat op een motorzaag gehad. Is net een crossmotor! :+

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Teijgetje
pjot1 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:25:

Inderdaad hier ook een klein beetje aan het overstappen op elektisch.
Maaien gebeurt nu door de robot, wat per jaar denk ik 500 liter benzine scheelt (10 liter/maaibeurt), nog afgezien van het onderhoud, de stroom is "gratis".
En ook de elektrische bosmaaier pak ik makkelijker dan de benzine, voor kleine stukjes dan.

De tractor rijdt hier inderdaad op HVO100.
Maar de rest blijft gewoon op superbenzine met tweetaktolie draaien, Aspen is me daar te duur voor .
De twee blauwe jerrycans blijven lang staan, geen idee op ik daar ook simpel olie bij kan gooien maar dat is meer wat voor 4-taktjes.

Vandaag een vreemde gast.......

De buurvrouw appte dat haar hulp een grote schildpad gevonden had. :9~
Of ik naar haar toe wlde komen.
Dus zo snel mogelijk een groentekratje leeggemaakt en daar heen gegaan.
Eenmaal daar bleek er een flinke schildpad op het zandtaludje te zitten die ook gegraven leek te hebben.

Het was een boleet, geen ei.
Hoe zij het enige stukje zandgrond gevonden kan hebben is een raadsel.

Na wat zoekwerk, ik dacht eerst een geelwang maar het bleek een roodwang, de schildpad in de krat gezet en de dierenambulance gebeld.
De schildlengte was 26 cm, en waarschijnlijk een vrouwtje omdat mannetjes maar 20 cm worden begreep ik, en vrouwtjes tot 30 cm.
Haar schild zat vol groene alg.
Ondertussen de schildpad wat appel en paardebloemblad gegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvucUG4qjU8CP3hPkjfX0mrW3mE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwC8aA60w2mezd4ZEwfNo1tv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hPQ9y045XoiFdilbZetf4siSDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5r33X4kU6uOHVEHH8aJDu6Gl.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de dierenambulance gevraagd of ze haar op kwamen halen, of dat ik haar kon terugzetten.
Het is te koud in Nederland dus voortplanten lukt niet echt, een plaag zal het dus niet worden. Ik dacht eerder gezien ze alles eten dat ze de rivierkreeftjes misschien wel zouden eten die hier wel een plaag zijn.

De dierenambulance ging in overleg en ik zou het nog horen.

Ondertussen bij de dierenbescherming een stromingschema gevonden waar uit bleek dat gezonde dieren niet opgehaald werden.

Even later bericht dat hij teruggezet mocht worden........

Dus terug om haar het ruime sop te laten kiezen.
Ik had een mooi shotje in gedachten waarin de schildpad naar het water kroop, de sloot in ging, waar ze zich nog een keer omdraaide om te zwaaien, om daarna weg te zwemmen.
Een beetje een David Attenborough scenario dus. :+

Eenmaal bij de krat aangekomen..........was de schildpad ontsnapt. _O- _O- _O-
Schiet mij maar lek, geen idee hoe ze daar uit geklommen is, of gesprongen. Het kratje is niet onder haar gewicht gekanteld, anders hadden de appelstukjes en blaadjes aan één kant gelegen (of toch?).
Ze is naar boven "ontvlucht", je kan het kruippad zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pZ56SzLU_ioT6yafACFrm4TJvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKzSnd4fkIEGtsMpnGAoL89d.jpg?f=fotoalbum_large

Het "spoor" gevolgd en ze bleek een meter of 20 verderop het onkruid in gelopen richting sloot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoM4X9qZEMP-C6if8Vc40xyeTtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlYBSsVR9YKfmFgUHaYEFdGn.jpg?f=fotoalbum_large

Daar verder gezocht, maar niet te vinden.
Er zijn wat poeltjes langs de beschoeiing maar dan kan ze er niet onderdoor.
Een meter of 6 naar links bleek deels een "pad" zichtbaar, en daar was ook een groot genoeg gat onder het gaas waar ze wel het water in kon.
Vermoedelijk heeft ze daar dus het ruime sop gekozen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8ZGj70JjamonP8-v6IcYFUWioU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yODVHXmxbJEUiCzLrlGinnXM.jpg?f=fotoalbum_large

En ze leefde, hoop ik, nog lang en gelukkig. *O*

Nooit geweten dat schildpadden kunnen klimmen, springen en hardlopen. _O- _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:04
Teijgetje schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 01:23:
[...]

De normale kunnen dat niet, de ninja’s wel. Wel bijzondere ontsnapping, hoe lang heeft zij daar de tijd voor gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:26
El-Vder schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 08:00:
[...]

De normale kunnen dat niet, de ninja’s wel. Wel bijzondere ontsnapping, hoe lang heeft zij daar de tijd voor gehad?
Een Teenage Mutant Ninja Turtle _O-

@Teijgetje Had nou maar pizza in de krat gedaan, had tie er vast nog gezeten.Nu zint hij op wraak, vanwege alle groenten, en gaat bij Meester Splinter vragen hoe ze je het beste kunnen martelen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrystalViriS
We hebben er hier eentje. Denk ik zo'n 25-30 jaar oud, ook een vrouwtje (de mannetjes hebben lange nagels aan de voorpoten zoals Wolverine). Als klein schildpadje gekocht bij de dierenwinkel door mijn man als kind. Woont in een groot aquarium met eiland in de woonkamer. Ja ze kunnen heel goed klimmen en ze zijn ook heel erg sterk in hun poten. Uit zo'n krat ontsnappen is een eitje en sloom zijn ze ook niet als ze het willen. Maar ze hebben water nodig om voedsel weg te slikken dus zo op het droge zullen ze niet eten. In Nederland worden ze in de natuur niet zo oud omdat het overleven in de kou 's winters toch echt wel extra veel vraagt van hun lichaam. Daarom toch wel raar dat de dierenambulance er niets mee doet eigenlijk. Ik was hier laatst bij de dierenambulance en daar was er wel eentje binnengebracht. Ze worden ook vaak platgereden op de weg omdat ze daar graag zonnen. Maar het zijn er denk ik te veel voor opvangcentra. Ze kunnen trouwens salmonella bij zich dragen, dus goed handen wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@El-Vder
Ik denk een drie kwartier nadat ik haar buiten gezet had, de hulp had haar binnen gezet omdat het ging regenen. :9~

@CrystalViriS
De dierenambulance zei dat ze meldingen bij bosjes kregen sinds ze op de lijst van niet mee fokken, niet houden en niet verhandelen staan, mits je kan aantonen dat je het dier voor de wijziging al in bezit had.
Maar dan mag je er nog steeds niet mee fokken. En wat doe je er dan mee? Soep?

Maar deels jammer dat ik haar geen eieren heb laten leggen.
Ik zag al een jaarlijks terugkerende race naar het water voor me van de kleintjes. _O-

Hoe groot is jouw vrouwtje? Ter indicatie hoe oud deze geweest moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 01:23:
[...]

Inderdaad hier ook een klein beetje aan het overstappen op elektisch.
Maaien gebeurt nu door de robot, wat per jaar denk ik 500 liter benzine scheelt (10 liter/maaibeurt), nog afgezien van het onderhoud, de stroom is "gratis".
En ook de elektrische bosmaaier pak ik makkelijker dan de benzine, voor kleine stukjes dan.

De tractor rijdt hier inderdaad op HVO100.
Maar de rest blijft gewoon op superbenzine met tweetaktolie draaien, Aspen is me daar te duur voor .
De twee blauwe jerrycans blijven lang staan, geen idee op ik daar ook simpel olie bij kan gooien maar dat is meer wat voor 4-taktjes.

Vandaag een vreemde gast.......

De buurvrouw appte dat haar hulp een grote schildpad gevonden had. :9~
Of ik naar haar toe wlde komen.
Dus zo snel mogelijk een groentekratje leeggemaakt en daar heen gegaan.
Eenmaal daar bleek er een flinke schildpad op het zandtaludje te zitten die ook gegraven leek te hebben.
[YouTube: De verrassende roodwangschildpad, nog nooit gezien hier in het wild.]
Het was een boleet, geen ei.
Hoe zij het enige stukje zandgrond gevonden kan hebben is een raadsel.

Na wat zoekwerk, ik dacht eerst een geelwang maar het bleek een roodwang, de schildpad in de krat gezet en de dierenambulance gebeld.
De schildlengte was 26 cm, en waarschijnlijk een vrouwtje omdat mannetjes maar 20 cm worden begreep ik, en vrouwtjes tot 30 cm.
Haar schild zat vol groene alg.
Ondertussen de schildpad wat appel en paardebloemblad gegeven.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij de dierenambulance gevraagd of ze haar op kwamen halen, of dat ik haar kon terugzetten.
Het is te koud in Nederland dus voortplanten lukt niet echt, een plaag zal het dus niet worden. Ik dacht eerder gezien ze alles eten dat ze de rivierkreeftjes misschien wel zouden eten die hier wel een plaag zijn.

De dierenambulance ging in overleg en ik zou het nog horen.

Ondertussen bij de dierenbescherming een stromingschema gevonden waar uit bleek dat gezonde dieren niet opgehaald werden.

Even later bericht dat hij teruggezet mocht worden........

Dus terug om haar het ruime sop te laten kiezen.
Ik had een mooi shotje in gedachten waarin de schildpad naar het water kroop, de sloot in ging, waar ze zich nog een keer omdraaide om te zwaaien, om daarna weg te zwemmen.
Een beetje een David Attenborough scenario dus. :+

Eenmaal bij de krat aangekomen..........was de schildpad ontsnapt. _O- _O- _O-
Schiet mij maar lek, geen idee hoe ze daar uit geklommen is, of gesprongen. Het kratje is niet onder haar gewicht gekanteld, anders hadden de appelstukjes en blaadjes aan één kant gelegen (of toch?).
Ze is naar boven "ontvlucht", je kan het kruippad zien.
[Afbeelding]

Het "spoor" gevolgd en ze bleek een meter of 20 verderop het onkruid in gelopen richting sloot.

[Afbeelding]

Daar verder gezocht, maar niet te vinden.
Er zijn wat poeltjes langs de beschoeiing maar dan kan ze er niet onderdoor.
Een meter of 6 naar links bleek deels een "pad" zichtbaar, en daar was ook een groot genoeg gat onder het gaas waar ze wel het water in kon.
Vermoedelijk heeft ze daar dus het ruime sop gekozen....

[Afbeelding]

En ze leefde, hoop ik, nog lang en gelukkig. *O*

Ja, blauwe Aspen kan je ook mengen. Heb je rode Aspen! :+ Blauwe Aspen is eigenlijk niets anders dan 'houdbare' benzine.

Tijdje geleden was ik bij een bedrijf, volgens mij een Stihl dealer of iets dergelijks, en zij hadden 2 potjes staan met piepschuim. 1 gevuld met E10 en de ander met blauwe Aspen. Nou, het was eigenlijk 1 potje met piepschuim. :+ Rubbers en pakkingen vergaan gewoon met normale benzine. Daarom kan je ook beter Aspen gebruiken voor machines die je niet vaak gebruikt. Veel mensen in mn (werk) omgeving die ook motor rijden tanken hem altijd af met blauwe Aspen als ze de (winter) stalling in gaan. Wel eerst even laten lopen natuurlijk zodat alle leidingen en dergelijke vol zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
pjot1 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 19:22:
Rubbers en pakkingen vergaan gewoon met normale benzine. Daarom kan je ook beter Aspen gebruiken voor machines die je niet vaak gebruikt. Veel mensen in mn (werk) omgeving die ook motor rijden tanken hem altijd af met blauwe Aspen als ze de (winter) stalling in gaan. Wel eerst even laten lopen natuurlijk zodat alle leidingen en dergelijke vol zitten.
Ik tank alleen super, ethanolvrij.
En nog nooit problemen gehad na de winter, en dan moet je weten dat ik ook niets speciaals doe zoals tank leeg draaien etc.
Het wordt gewoon zo weggehangen, vol. halfvol, leeg, en alles start gewoon het jaar daarop. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:01:
[...]

Ik tank alleen super, ethanolvrij.
En nog nooit problemen gehad na de winter, en dan moet je weten dat ik ook niets speciaals doe zoals tank leeg draaien etc.
Het wordt gewoon zo weggehangen, vol. halfvol, leeg, en alles start gewoon het jaar daarop. _/-\o_
Vooral ethanolvrij is erg belangrijk. Zeker met het kleine spul. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
We hebben hier twee dezelfde bomen in de tuin staan; een Prunus.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zoals te zien; is de rechter niet veel meer waard. De rechter heeft het altijd al een stuk minder gedaan dan de linker. Dus ergens de komende tijd gaat de zaag in de rechter. Jammer.
Ook jammer; de akkerbloemen zijn hier grotendeels uitgebloeid; her en der een verdwaalde korenbloem en ganzenbloem en voor de rest is het dood en platgeslagen. Lijkt me wel wat vroeg ook.

EDIT: of zit ik in beide gevallen verkeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 30-07-2025 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:53
pjot1 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:10:
[...]

Vooral ethanolvrij is erg belangrijk. Zeker met het kleine spul. :)
Waar krijg je dat dan, hier op de grens met België en Nederland is 98 5% ethanol: E5

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
borgdaville schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:28:
[...]

Waar krijg je dat dan, hier op de grens met België en Nederland is 98 5% ethanol: E5
Bij de "duurdere" benzinepompen zoals Shell, Esso, Texaco,BP ea zit ondanks de verplichte sticker E5 er geen bio-ethanol in.
De E5 en E10 zijn naast verplichte stickers, ook een maximum indicator, er hoeft geen 5% of 10% Bio-ethanol in te zitten, dat is aan de leverancier.
Maar verplicht in Europa is dus Euro 95 aan te duiden als E10 en Super 98 als E5.

Deels van het Kreidlerforum:

Premium brandstoffen ZONDER bio-ethanol in Nederland:

BP
BP Ultimate 98
https://www.bp.com/nl_nl/...ve-technologie.html#tab_2
Quote: Aan de Ultimate 98 van BP wordt overigens geen ethanol toegevoegd. Mocht dit in de toekomst veranderen, dan zullen wij dit duidelijk aan onze klanten communiceren. (quote niet gevonden)

ESSO
Esso Synergy Supreme+
https://www.esso.nl/nl-nl/fuels/petrol
Quote: Via een korte e-mail laat Esso aan ons echter weten dat Synergy Supreme+ vrij is van ethanol bijmenging.

SHELL
Shell V-Power
https://support.shell.nl/...-ook-bio-ethanol-bevatten
Quote: Shell V-Power Benzine met een octaangetal van minimaal 98 bevat GEEN bio-ethanol.

TANQYOU
tanQyou Euro 100+
https://www.tanqyou.com/oldtimer-brandstof/
Quote: Euro 100+ is volledig ethanol vrij en heeft een octaangetal van meer dan 100. Het hoge octaangetal in 100+ geeft de klopvastheid van de motor aan. Door de hoge klopvastheid heeft de motor een efficiëntere verbranding en meer vermogen in de motor.

TEXACO
Texaco Euro XL 98
https://www.texaco.nl/producten-en-diensten
Quote: Texaco biedt met de premium brandstoffen Euro XL 98 (zonder ethanol)

TANGO
Superplus 98
https://www.tango.nl/nieu...ngo-stations-verkrijgbaar
Quote: Helaas is het niet voor iedereen mogelijk om E10 te tanken omdat dit bijvoorbeeld vanuit de fabrikant van het voertuig wordt afgeraden vanwege de technische specificaties van bijvoorbeeld de auto, motor of scooter. En dan is het natuurlijk wel fijn dat er ook nog E5 benzine beschikbaar is.
NOTE: Ik tank deze altijd omdat dit de goedkoopste in de directe omgeving was, met tankapp extra korting.
Nu is een nieuw Shell tankstation iets dichterbij iets goedkoper dan Tango.
Maar dus nooit problemen gehad met Superplus 98, geen opgeloste rubbers, verharde diafragma`s of vocht in de tank.

ANWB
https://www.anwb.nl/auto/brandstof/benzine-e10-e5
quote: In E10-benzine is maximaal tien procent ethanol bijgemengd. In E5 is dat maximaal vijf procent en in de praktijk zelfs vaak nul.

Edit: sommige links even geupdatet

Om vocht tegen te gaan kun je trouwens ethanol-shield aan je benzine toevoegen.
Zeker voor E10 een must, voor E5 (ethanolvrij) niet echt nodig maar ook daar haalt het condensatievocht/water in de tank weg door het te binden.

[ Voor 38% gewijzigd door Teijgetje op 30-07-2025 01:52 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09 22:21

de Peer

under peer review

Bijzondere twist. Van een tuintopic naar een overzicht van benzinesamenstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:53
Teijgetje schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:50:
[...]

Bij de "duurdere" benzinepompen zoals Shell, Esso, Texaco,BP ea zit ondanks de verplichte sticker E5 er geen bio-ethanol in.
De E5 en E10 zijn naast verplichte stickers, ook een maximum indicator, er hoeft geen 5% of 10% Bio-ethanol in te zitten, dat is aan de leverancier.
Maar verplicht in Europa is dus Euro 95 aan te duiden als E10 en Super 98 als E5.

Deels van het Kreidlerforum:

Premium brandstoffen ZONDER bio-ethanol in Nederland:

BP
BP Ultimate 98
https://www.bp.com/nl_nl/...ve-technologie.html#tab_2
Quote: Aan de Ultimate 98 van BP wordt overigens geen ethanol toegevoegd. Mocht dit in de toekomst veranderen, dan zullen wij dit duidelijk aan onze klanten communiceren. (quote niet gevonden)

ESSO
Esso Synergy Supreme+
https://www.esso.nl/nl-nl/fuels/petrol
Quote: Via een korte e-mail laat Esso aan ons echter weten dat Synergy Supreme+ vrij is van ethanol bijmenging.

SHELL
Shell V-Power
https://support.shell.nl/...-ook-bio-ethanol-bevatten
Quote: Shell V-Power Benzine met een octaangetal van minimaal 98 bevat GEEN bio-ethanol.

TANQYOU
tanQyou Euro 100+
https://www.tanqyou.com/oldtimer-brandstof/
Quote: Euro 100+ is volledig ethanol vrij en heeft een octaangetal van meer dan 100. Het hoge octaangetal in 100+ geeft de klopvastheid van de motor aan. Door de hoge klopvastheid heeft de motor een efficiëntere verbranding en meer vermogen in de motor.

TEXACO
Texaco Euro XL 98
https://www.texaco.nl/producten-en-diensten
Quote: Texaco biedt met de premium brandstoffen Euro XL 98 (zonder ethanol)

TANGO
Superplus 98
https://www.tango.nl/nieu...ngo-stations-verkrijgbaar
Quote: Helaas is het niet voor iedereen mogelijk om E10 te tanken omdat dit bijvoorbeeld vanuit de fabrikant van het voertuig wordt afgeraden vanwege de technische specificaties van bijvoorbeeld de auto, motor of scooter. En dan is het natuurlijk wel fijn dat er ook nog E5 benzine beschikbaar is.
NOTE: Ik tank deze altijd omdat dit de goedkoopste in de directe omgeving was, met tankapp extra korting.
Nu is een nieuw Shell tankstation iets dichterbij iets goedkoper dan Tango.
Maar dus nooit problemen gehad met Superplus 98, geen opgeloste rubbers, verharde diafragma`s of vocht in de tank.

ANWB
https://www.anwb.nl/auto/brandstof/benzine-e10-e5
quote: In E10-benzine is maximaal tien procent ethanol bijgemengd. In E5 is dat maximaal vijf procent en in de praktijk zelfs vaak nul.

Edit: sommige links even geupdatet

Om vocht tegen te gaan kun je trouwens ethanol-shield aan je benzine toevoegen.
Zeker voor E10 een must, voor E5 (ethanolvrij) niet echt nodig maar ook daar haalt het condensatievocht/water in de tank weg door het te binden.

[YouTube: What's BEST For Storage! Check Out These SHOCKING Results!]
Thanks! Weer wat geleerd! Dit komt
Toch regelmatig ter sprake alsnog het over Tuinmachines en brandstof heb.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ter inspiratie deel ik een foto van een stukje tuin waar ik erg blij mee ben.

We hebben een terras in onze achtertuin, en in plaats van deze over de breedte vol te leggen met tegels hebben we ca. 80cm vrij gelaten op de plek waar toch nooit zon schijnt. Dat zou toch alleen maar vies worden met algen en we zouden er nooit zitten (we hebben elders in de tuin genoeg plek om in de schaduw te zitten).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_PPzgSZz2d3cq57O3M-beue1d0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPAv3Kqg06WHmmh1rhcFhx03.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben het vol gezet met planten die het prima doen zonder direct zonlicht:
- diverse varens (o.a. ijzervaren en roze stekelvaren)
- schout bij nacht (niet wintergroen)
- schoenlappersplant (bloeit felroze in het voorjaar)
- en nog wat bodembedekkers

Er groeit eigenlijk geen onkruid, en er is één varen die ik af en toe terugsnoei omdat hij mij anders te groot wordt (helemaal rechts op de foto zie je nog een scheut, met een ietwat rode kleur).

Dus voor mensen die denken dat hun tuin vol met tegels moet omdat er geen zon schijnt: niet doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:15

krietjur

Where am I?

Tehh schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:30:

We hebben een terras in onze achtertuin, en in plaats van deze over de breedte vol te leggen met tegels hebben we ca. 80cm vrij gelaten op de plek waar toch nooit zon schijnt. Dat zou toch alleen maar vies worden met algen en we zouden er nooit zitten (we hebben elders in de tuin genoeg plek om in de schaduw te zitten).

[Afbeelding]

We hebben het vol gezet met planten die het prima doen zonder direct zonlicht:
- diverse varens (o.a. ijzervaren en roze stekelvaren)
- schout bij nacht (niet wintergroen)
- schoenlappersplant (bloeit felroze in het voorjaar)
- en nog wat bodembedekkers

Er groeit eigenlijk geen onkruid, en er is één varen die ik af en toe terugsnoei omdat hij mij anders te groot wordt (helemaal rechts op de foto zie je nog een scheut, met een ietwat rode kleur).

Dus voor mensen die denken dat hun tuin vol met tegels moet omdat er geen zon schijnt: niet doen!
Heel gaaf! Ik heb een stuk naast/achter een nieuwe overkapping die hier ook wel voor in aanmerking komt. M'n vrouw was voor bestraten maar met zo'n foto als dit kan ik haar vast wel overtuigen. Echt tof _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
de Peer schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:19:
Bijzondere twist. Van een tuintopic naar een overzicht van benzinesamenstelling
Als je alles elektrisch hebt mag je die post overslaan hoor.
Voor grote tuinen gaat dat meestal niet op en ben je een vermogen kwijt om alles elektrisch te kopen of te vervangen.
En geen twist, zelfs geen bijzondere, maar antwoord op de gestelde vraag direct er voor, waar je ethanolvrije benzine kon kopen. ;)
Want dat trekt geen vocht aan, en kan je zo wegzetten zonder bang te hoeven zijn dat de ethanol je machine kapot maakt.

Elektrisch is goed als je nog niets hebt, en duur investeert, maar niet als je een werkend groot benzinegereedschap-park wil vervangen als particulier. Daar ga je dan op leeg terwijl alles nog prima werkt.
Ik zal eens kijken hoe ik een go-fund-me opzet. :+

Als voorbeeld:
De elektrische Kibani bosmaaier is leuk voor er bij, maar om even 400 meter randjes en beschoeiingskant snel te kantmaaien heb je toch echt een benzinebosmaaier nodig met 5 liter ethanolvrije benzine.
En op sommige stukjes stond ook het gras hoog (30 cm) dat kan je dan even omleggen zodat de maaitractor het makkelijker oppikt.

En als je alles dan de goede kant op maait en grasharkt, dan kan je al dat kantmaaisel oppikken met de maaitractor met opvangbak.
Hoef je alleen een dikke 2,5 kuub onkruid naar de composthoop te rijden.|
En het nog even netjes kort na-maaien
Kost ook weer een paar liter super 98........

Maar de drie stukken gazon waar ik niet aan toe kwam door omstandigheden staan nu klaar om met de robot in kaart te brengen, en dan die elke tweede dag te laten maaien.

En ter zijde, ik had laatst ecologisch afbreekbaar maaidraad 2,7 mm gekocht..........dat werkt niet met een 2 pk bosmaaier op 10.000 toeren.
Dat is te afbreekbaar. :X 8)7
Het rafelt snel en breekt dus af, na 10 meter had ik een spoel gebruikt en kon ik opnieuw 6 meter gaan opwinden.
Dus terug overgestapt op 2,4 mm Alucut.........daar de hele 400 meter mee gedaan, dat sneed beter en korter dan de ecodraad, dus die 10 meter even nagelopen, en eigenlijk niet hoeven tappen voor nieuw draad.
Ik moest zelfs de draad korter knippen omdat hij te lang geworden was na een keer wel op de beschoeiing tappen.
Ik heb geen beschermkap er op, dus ook geen mes die het op lengte afsnijdt.

Maar ecodraad is dus nog geen vervanger voor goed nylondraad helaas.
Misschien als je een kleine tuin hebt wel, en het kantenmaaien voornamelijk bestaat uit gras en zacht onkruid.
Houtig onkruid en dikke stelen kan het iig niet aan.

Zit te overwegen om de 100 m rol te verloten. :+
Weggooien is ook weer zonde.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 30-07-2025 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Tehh schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:30:
Terecht, het ziet er geweldig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:11
Ik heb in mijn moestuin het mozaïek virus te pakken. Voornamelijk in de komkommers. Iemand ervaring mee en wellicht tips? Kan ik problemen verwachten met besmettingen op bomen en struiken zoals acer en hortensia’s?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Barleone schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:00:
Ik heb in mijn moestuin het mozaïek virus te pakken. Voornamelijk in de komkommers. Iemand ervaring mee en wellicht tips? Kan ik problemen verwachten met besmettingen op bomen en struiken zoals acer en hortensia’s?
Uitgraven, afvoeren (niet op de composthoop) en alles wat met de grond in aanraking is gekomen (kruiwagen, schep, snoeischaar, handschoenen, schoenen) ontsmetten met lichte bleekoplossing. Bestrijd ook de bladluizen, die verspreiden het virus ook.
Wanneer je weer een plant ziet met symptomen van het virus: Hetzelfde riedeltje.
Er is geen remedie of middel om het tegen te gaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Nou daar had ik echt nog nooit van gehoord, weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:43

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb een Parkside heggenschaar op steel / telescopische- (230V): https://www.lidl.nl/p/par...e-heggenschaar/p100393013

Dat ding is vrij zwaar en soms onhandig met het wisselen van tussenstukken. Ook heb ik het idee dat het mechanisme soms net wel/niet slipt. In de steel zit een soort cardanas en dat lijkt mij niet heel efficient. Soms heb ik op hoogte wat kracht nodig. De Parkside heeft een motor van 710W, maar dat zegt niet zo heel veel.

Nu ben ik op zoek naar iets anders die minder zwaar in gebruik is en net wat meer kracht heeft.
Iemand ervaring met een Gardena THS 500?
Of een vergelijking hier: https://www.bol.com/nl/nl...60769901,9300000224407266

De PowerPlus is met 3,5kg relatief licht. Volgens mij zit in alle gevallen de motor bovenin, wat het ook weer zwaarder maakt. 230V systeem is prima, want mijn verlengsnoer komt overal waar het nodig is.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
timovd schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:54:
Ik heb een Parkside heggenschaar op steel / telescopische- (230V): https://www.lidl.nl/p/par...e-heggenschaar/p100393013

Dat ding is vrij zwaar en soms onhandig met het wisselen van tussenstukken. Ook heb ik het idee dat het mechanisme soms net wel/niet slipt. In de steel zit een soort cardanas en dat lijkt mij niet heel efficient. Soms heb ik op hoogte wat kracht nodig. De Parkside heeft een motor van 710W, maar dat zegt niet zo heel veel.
Ik heb dezelfde.
Ik heb standaard de verlengsteel er op.
Je moet hem zo afstellen aan de draagriem dat de riem al het gewicht draagt en je met je armen alleen hoeft te "sturen". De motor hangt eigenlijk altijd naast je heup.
Met de achterste arm duw ik naar beneden om de heggenschaar omhoog te krijgen of laat ik omhoog komen om de heggenschaar te laten dalen, de voorste hand zorgt eigenlijk alleen voor stabiliteit.
Maar ik til dus helemaal niets.
De lange lengte is fijn zodat je wat afstand hebt zodat je meer overzicht hebt over wat je doet en welk vlak je aanhoudt.
Eea is natuurlijk afhankelijk van de instelling van de hoek die de heggenschaar maakt tov de steel, en de rotatiehoek van de motor, eenmaal goed ingesteld voor horizontaal of verticaal snoeien kost het nauwelijks moeite.
Ik ben er superblij mee, helemaal voor die prijs, En hij is na al die jaren gebruik nog steeds scherp.
Alle steelgereedschappen, zowel electrisch als benzine hebben een as die de kracht overbrengt.
Die as is aangepast op de kracht die overgebracht moet worden, bij deze heggenschaar dus om 2 cm dikke takken te kunnen snoeien.
Maar dan weer niet de volle 40 cm vol met 2 cm takken, gewoon normaal snoeiwerk met takken daartussen tot 2 cm.
Eigenlijk is dit van de 4 heggenscharen die ik heb, 2 x kort, benzine (nog langer te maken) en deze, de meest lichte om mee te werken. Een heg van 25 meter snoei ik eigenlijk aan 3 zijden (links, rechts, boven) zonder moeite, ik word daarbij moeier van het opruimen van het snoeiafval. ;)

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je iets sterkers wil, liever lichter, maar dat jouw link naar machines gaat die minder sterk zijn, en zelfs kleinere takken kunnen snoeien (de Gardena 16 mm max, de Powerplus 18 mm, je krijgt echt geen dikkere takken in een mondopening van 16 of 18 mm).
En geloof me ook die 9 ons lichtere machine wordt zwaar omdat je langer bezig bent, helmaal als je hem gaat lopen tillen. (en dus fout afgesteld hebt)
Een mondopening van 16, 18 of 20 mm laat makkelijk iets dunnere takken er tussen, je verliest dus snoeimogelijkheid als je 16 hebt en maar makkelijk 15 snoeit.
Persoonlijk geloof ik ook niet zo in een langer blad, dat werkt alleen als je elke week snoeit zodat je alleen dunne takjes/blad hebt. Tweejaarlijks heeft zo`n lang blad met minder vermogen (500/550Watt ipv 710) en dunnere snoeimogelijkheid er een flinke kluif er aan.
En dan heb ik het nog niet over het bereik dat 1 tot een halve meter korter is.

Misschien is deze serie telescopische accugereedschappen iets? Wel wat duurder dan Lidl.
Hier zie je een takkenschaar en een polezaag in actie, volgens mij van Milwaukee, maar nog niet helemaal achter, kan ook Milkeeway zijn. Een heggenschaar zullen ze vast ook hebben.

Ik ben onder de indruk van het bereik, en volgens mij zijn ze goed in evenwicht.

Die Toro zero-turn is trouwens een beest, een van de sterkste maaiers die ik gezien heb op internet, wat hij daarmee allemaal maait en fijnhakt is niet normaal.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 04-08-2025 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:43

timovd

Voorsprong door techniek

@Teijgetje dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb geen heg, maar flink wat bomen/grote struiken. Wellicht maakt dat het lastiger, omdat het niet één beweging is. Ik zal met jouw tips nog e.e.a. proberen, want ik merk dat ik de band niet optimaal gebruik. Vaak leunt hij niet op mijn schouder.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:24
Plan voor het najaar is om lastig stuk tuin te gaan beplanten. Eigenlijk is het een opgekroond bos van naaldbomen en coniferen waaronder erg weinig wil groeien. Bos verder uitdunnen willen we niet (privacy en drukke weg)

- 30-40cm licht zure bosgrond boven zand. In de zomer vrij droog ook met regenachtig weer.
- Varieert van volledige schaduw tot half schaduw (dappled shade)
- Grond is volledig doorweven met kleinere wortels van de bomen.
- Wordt beregend (zowel druppel als sproeier)

Mijn ervaringen / pogingen tot nog toe:
- Meeste vaste planten voor in de schaduw hebben het erg moeilijk. Komen elk jaar kleiner op.
- Hostas - blijft niks van over door leger slakken
- Bolgewassen kwijnen langzaam weg
- Veel schaduw heesters doen het 2-3 jaar goed, maar lijken het dan moeilijk te krijgen als het plantgat dichtgroeit met wortels van de bomen
-> Rhododendron groeit langzamer dan normaal en dit jaar vrijwel geen bloei
-> Zelfs Laurier (novita) groeit matig, veel bladuitval, erg open

Wat doet het wel aardig:
- Tongvarens
- Rode kornoelje
- Leucotheoe Zeblid (maar 1/2 van normaal)
- Sommige loofbomen zoals ruwe berk (maar daar hebben we geen plek voor)
- Camelia

Wat zouden jullie proberen in deze situatie? Ik heb de tijd om wat te experimenten, het hoeft niet allemaal in een keer te lukken. Shortlist die ik nu heb is:

- Meer varensoorten proberen, vooral groenblijvers
- Dunwortelende vaste planten of die met rhizomen groeien (Brunnera, nagelkruid, dovenetel, duizendknoop, geranium (him.))
- Grassen met name zeggen. Normale grassen lijken zich eigenlijk nooit te handhaven.

En alles met een extra groot plantgat zodat de plant even de tijd krijgt voordat boomwortels. Van nature zou klimop het goed doen trouwens, maar dat is niet in de hand te houden hier en hebben wij verwijderd.

Ideaal eindresultaat is een mooie natuurlijke groene begroeing van verschillende planten met af en toe een wat grotere struik. Zou ook leuk zijn als er iets van seizoensbeeld in zat door bladverliezers en/of vaste planten en grassen.
Pagina: 1 ... 185 ... 189 Laatste