Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 184 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Wat een prachtige plek! Ja, wat Yaksa zegt, slib eruit, passende beplanting, en misschien hier en daar een paar stenen? Dat kunnen amfibieën meestal wel waarderen, als plek om in de zon op te warmen.

Hier blijven de waterjuffers en libellen uitsluipen, het wemelt van de huidjes. Laat ze maar komen, het betekent dat er ondanks het water in de tuin vrijwel geen muggen zijn.

Het wordt heet de komende dagen, dus vergeet het schaaltje water voor de vogels niet! Insecten maken er ook graag gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Teijgetje
Klopt het dat je met Kibani geen Aspen of Motomix kan gebruiken? Dit omdat het te schraal is. Zo ja, voeg je dan zelf olie toe?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:17
pjot1 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 08:35:
@Teijgetje
Klopt het dat je met Kibani geen Aspen of Motomix kan gebruiken? Dit omdat het te schraal is. Zo ja, voeg je dan zelf olie toe?
Ja, dat wordt afgeraden, zo uit de jerrycan.
Ik gebruik alleen superbenzine (ethanolvrij) met Stihl tweetaktolie, die ik zelf mix in verhouding 1:25.
Dat is 40 cc olie per liter of 200 cc per 5 liter.
Ik gooi dat vooraf in de jerrycans voordat ik ze volgooi.

Maar je kunt natuurlijk dat ook bij de Aspen of Motomix bijmengen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-07 07:35
Iemand een tip voor een bosmaaier op accu? Ik heb een flinke tuin met onkruid die ik wil aanpakken.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Strider schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:03:
Iemand een tip voor een bosmaaier op accu? Ik heb een flinke tuin met onkruid die ik wil aanpakken.
Heb je al accu gereedschap? Dan is de beste keus waarschijnlijk binnen dat platform te vinden.

Heb zelf een DeWalt 54v bosmaaier. Flink krachtig apparaat en ik ben eerder moe dan de 9ah accu leeg is.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-07 07:35
noes schreef op zondag 29 juni 2025 @ 22:10:
[...]

Heb je al accu gereedschap? Dan is de beste keus waarschijnlijk binnen dat platform te vinden.

Heb zelf een DeWalt 54v bosmaaier. Flink krachtig apparaat en ik ben eerder moe dan de 9ah accu leeg is.
Nee nog niet, mooi ding, wel aan de prijzige kant!

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik heb deze besteld, met 2 accu`s en 1 onkruidborstel (heb er nog 3 liggen) voor € 172,50 incl verzendkosten.
Ik denk dat er een foutje in de prijscalculatie zit, dus deze prijs is vast snel iets duurder.
Ik zag net pas aan het serienummer dat dit model 2023 is.

Let wel, op Bol staan ze ook maar dat is de oude versie waar de accu bovenop gaat, bij model 2025 zit hij er in.

Ik ben even aan het mailen welke machine het laatste sterkste 2025 model is, ik denk die van Bol.
Recensies op Bol van dat model zijn overigens goed.

Ik laat van de week wel even weten hoe deze bevalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 30-06-2025 01:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:05
Kleine update van de mini vijver.
- Engelse watermunt
- Vergeet-mij-nietjes
- Dwergwatermunt
- Lidsteng
- Naaldgras
En drie bakjes met waterzuiverings plantjes en drijfplantjes. Ziet er meteen leuk uit.
En nu maar met een blik schultenbrau op een stoel voor de vijver zitten wachten op de kikkers en salamanders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRw6UjFlEHv1dQIz3JEidS8v6aU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xd699l4YddD39u5V7Yki7CyT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-ENPIxLhftOAKHSOmCKp-jjPMM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnZom4uqlwolW5HYGj6fNIYn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfGSX8nbi74ghYQHphvvN2W9DM0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RE3hVzmyBEjHONKooHNb0H66.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
@Plint
Geslaagd resultaat, leuk tafereeltje met je geïnteresseerde kroost bij de vijver.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:16
Onkruid krijg je niet weg met een bosmaaier. Alles komt na een paar weken weer terug.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

pjot1 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:18:
[...]

Klinkt alsof je op veengrond zit. Door er steeds weer zand op te gooien maak je het alleen maar zwaarder waardoor het blijft zakken. Beter is dan de boel afgraven, tempex erin en een klein laagje zand. Zo maak je het lichter waardoor het minder snel zakt. Je hebt geen last van spoorvorming?
Sorry, was je vergeten te antwoorden. Klopt ja, veengrond (polder). Geen spoorvorming, de oprit is vrij gelijkmatig verzakt (behalve dus het stuk bij de gesaneerde olieput). We zijn voor betonklinkers gegaan, omdat die makkelijker te herstellen zijn als het weer opgehoogd moet worden, maar dat dat zo snel zou gaan had ik niet gedacht.

Als we het weer gaan ophogen zullen we idd naar tempex oid kijken. Jammer dat de stratenmaker die dit heeft aangelegd daar niet zelf mee is gekomen.

Maar voor nu laten we het maar even liggen, niet zo zin om weer veel kosten te maken.
JukeboxBill schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:19:
[...]

Onkruid krijg je niet weg met een bosmaaier. Alles komt na een paar weken weer terug.
Klopt, maar het is wel handig eerst alles weg te maaien voor je verder aan de slag gaat. En je kan het er wel mee in toom (proberen te) houden.

[ Voor 15% gewijzigd door noes op 30-06-2025 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:05
Barleone schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:54:
@Plint
Geslaagd resultaat, leuk tafereeltje met je geïnteresseerde kroost bij de vijver.
\Tnx! :)
Is ook gewoon leuk om te doen. En snel resultaat, als in het is niet zo'n grote klus dat je veel moet voorbereiden en er tegenop ziet. Vroeger was ik daar waarschijnlijk gaan spelen met autootjes en soldaatjes.
Ze hebben nu zelf ideeën voor een waterval en huisjes. We gaan zien hoe het er eind zomer bijstaat.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:59
Bijna acht jaar nadat we ons huis betrokken hebben krijgt de tuin eindelijk de status die we voor ogen hadden. Of liever gezegd, we konden het maar niet voor ogen krijgen wat eraan bijdroeg dat het lang geduurd heeft. Medio vorig jaar dus een ontwerp laten maken door een ontzettend aardige dame die dit als hobby doet. Dit was het ontwerp dat ze uiteindelijke voor ons maakte en waarop we offertes hebben aangevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9m4BChNxYgFSsAdpikGw34KR0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhC8HDw3dijb8M6Ui1HGpzyk.jpg?f=fotoalbum_large

Het is hier en daar wat anders geworden, maar de filosofie is bewaard gebleven. Geen rechte lijnen, veel (inheems) groen, zo min mogelijk verharding, verschillende zitplekjes met elk een ander karakter. We hebben in Engeland gewoond en de 'cottage garden' style is onze inspiratie geweest.

Voor en na foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xo-cYMGDrt2YDsEXB4UTNMbUnXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epco7K5i0dqrFRgYQPwNBmH8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvEvKywmR9SQISyroBUvCU6TzOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utU7FE3EjPDsg6Ah9qt8K54U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CWyI6cZXcpk81ZilnKlhtVeaEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNiUySc753gcddgtCeVKveno.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-3-rW7ZRNbo2Nb-OlJzwZkHTPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNLyy24sospeyUTxcNFpmfii.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IlpkEzz2EHZqNf1em6aHAgtwFMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qejod7qBiK7S4lzldrzifkFr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFobltRj0KRmvaBJJRDIAuEm6no=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TP4kArsfzKH6ZlrBUxOiN5h3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVBMTqM_D7frdldeaxobQwHGU7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxgvyxgHTos8FuWP2S0L1t8Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKSLybJgzpBU7IrAXnFp56PhGD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kx6rEtiIguLR6KEx2Y0TALOo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgRhh18j8IvtOnYYB2xKsElffgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6NuNATgG8HqjSpPxogFGNUB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIqvfOuLFQolPFxhOXZ4CjOghVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YuJ1TRXSNDdvFDJUDV5VnxLH.jpg?f=fotoalbum_large

Financieel was het een stevige dobber, en we hebben een forse concessie moeten doen al vroeg in het offerteproces door 1/3de van het ontwerp uit te stellen tot later datum. Eigenlijk wel goed, want het laat wat speelruimte voor de kinderen, die daar toch nog wel behoefte aan hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWuJljmg63FjvY1TiSsT6gxzbZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pAv52WqOchEFFnouRS5WgDc.jpg?f=fotoalbum_large

Het is op moment veel onkruid wieden nog, alles groeit als kool en niet alleen de beplanting die we zelf gekozen hebben ;) En er staan nog wat restpuntjes open; de In-Lite verlichting is nog niet compleet en we willen een overkapping voor het terras. We zijn er niet uit over wat voor oplossing we daarvoor willen, een pergola, iets opvouwbaars of een paar stammen met een schaduwdoek. Ondertussen zijn we zijn hier al erg blij mee, en de kat bevalt het ook goed ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-JkKqNtSII5f9LBYnV9n8x4VD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GXHER8uZKo1wrlk3XfsPQ2Fx.jpg?f=fotoalbum_large

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JukeboxBill schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:19:
Het is weg voor even. En als je het genoeg herhaalt, voor eeuwig :P
Alle onkruid weghalen is onbegonnen werk, ik ga er ook gewoon met de bosmaaier door hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dr. Strangelove schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:08:
Ondertussen zijn we zijn hier al erg blij mee, en dat kat bevalt het ook goed ;)
Mooi geworden hoor.
Het idee van die half-open ophoging ga ik even stelen en in mijn bovenkamer laten malen.
Bedankt voor de inspiratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:27
Wij zijn voor ons nieuwbouw huis ook bezig met een tuinontwerp en worstelen een beetje met het volgende:
- 2 jonge kinderen (op moment van intrek rond de 2 en 4).
- Geen groene vingers, dus onderhoudsvriendelijk.
- Onderhoudsvriendelijk hoeft van mij niet samen te gaan met alleen bestrating. Ik wil alleen wel een tuin waar het onkruid niet sneller groeit dan de planten.
- Hou wel van kleur en beestjes in de tuin (bijen, hommels, vlinders).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-sseUaGShwF48Dc_lSaxBYmc_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBB5Dmr7n2OvuJEJgQ2wz5cD.jpg?f=fotoalbum_large
De tegels zijn 80x80 (om een beeld te geven van formaat voor- en achtertuin).
Achtertuin is een meter of 8,5 - 9 diep. Voortuin +/- 6,5.

Zitten graag in de tuin, en willen daarom wél ook een plek voorzien waar we bijvoorbeeld een zwembad kunnen plaatsen (vandaar het 2e terras in de achtertuin.

Omdat ik hier veel mooie tuinen en ideeen zie ben ik heel benieuwd of jullie nog mooie suggesties hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Sincere1983 op 30-06-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Dr. Strangelove schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:08:

Financieel was het een stevige dobber, en we hebben een forse concessie moeten doen al vroeg in het offerteproces door 1/3de van het ontwerp uit te stellen tot later datum. Eigenlijk wel goed, want het laat wat speelruimte voor de kinderen, die daar toch nog wel behoefte aan hebben.
Vaak is dat inderdaad niet zo erg; door het uitstel kun je in de tussentijd mooi zien wat het wel en niet goed doet en indien nodig nog wat aanpassen. Dit is al heel mooi geworden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Plint schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:52:
[...]

Ze hebben nu zelf ideeën voor een waterval en huisjes. We gaan zien hoe het er eind zomer bijstaat.
Vergeet dan de update niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• struukkel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 16:20
Sincere1983 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:54:
Wij zijn voor ons nieuwbouw huis ook bezig met een tuinontwerp en worstelen een beetje met het volgende:
- 2 jonge kinderen (op moment van intrek rond de 2 en 4).
- Geen groene vingers, dus onderhoudsvriendelijk.
- Onderhoudsvriendelijk hoeft van mij niet samen te gaan met alleen bestrating. Ik wil alleen wel een tuin waar het onkruid niet sneller groeit dan de planten.
- Hou wel van kleur en beestjes in de tuin (bijen, hommels, vlinders).

[Afbeelding]
De tegels zijn 80x80 (om een beeld te geven van formaat voor- en achtertuin).
Achtertuin is een meter of 8,5 - 9 diep. Voortuin +/- 6,5.

Zitten graag in de tuin, en willen daarom wél ook een plek voorzien waar we bijvoorbeeld een zwembad kunnen plaatsen (vandaar het 2e terras in de achtertuin.

Omdat ik hier veel mooie tuinen en ideeen zie ben ik heel benieuwd of jullie nog mooie suggesties hebben.
Een paar suggesties:
  • Je kan het flink groener maken zonder veel extra oppervlak aan tuin (en mogelijk onkruid) door de hoogte in te gaan. Denk aan (klim)planten bij de erfafscheiding, (zuil)bomen of een pergola.
  • In aansluiting op het voorgaande punt: denk ook aan schaduw. Je achtertuin ziet er in potentie erg heet uit met weer als vandaag.
  • Een pergola valt mogelijk te comineren met een schommel.
  • Voor vliegende tuinbewoners zijn online heel wat lijstjes te vinden met bij/vlindervriendelijke planten. Op websites als die van Esveld kan je hier ook op filteren.
  • Bij nieuwbouw is grondwerk belangrijk. Zie eerdere post daarover in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
noes schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:24:
[...]

Sorry, was je vergeten te antwoorden. Klopt ja, veengrond (polder). Geen spoorvorming, de oprit is vrij gelijkmatig verzakt (behalve dus het stuk bij de gesaneerde olieput). We zijn voor betonklinkers gegaan, omdat die makkelijker te herstellen zijn als het weer opgehoogd moet worden, maar dat dat zo snel zou gaan had ik niet gedacht.

Als we het weer gaan ophogen zullen we idd naar tempex oid kijken. Jammer dat de stratenmaker die dit heeft aangelegd daar niet zelf mee is gekomen.

Maar voor nu laten we het maar even liggen, niet zo zin om weer veel kosten te maken.

[...]

Klopt, maar het is wel handig eerst alles weg te maaien voor je verder aan de slag gaat. En je kan het er wel mee in toom (proberen te) houden.
Je weet dan ook dat het blijft zakken en gegeven het feit dat er geen spoorvorming zichtbaar is, geeft aan dat het wel goed is aangelegd.

Veengrond blijft zakken. Ik heb een keer een terrein moeten bestraten in meerdere fases, een ontwerp was gemaakt en 3 jaar daarvoor was men al bezig met de voorbereidingen voor het terrein wat ook op veengrond lag. Overal waar bestrating zou komen werd voorbelast dmv bigbags zand. Een half jaar voordat de bouw zou beginnen ging de ontwerper schuiven met gebouwen waardoor de voorbelasting van de bestrating niet meer klopte. Evengoed doorgegaan en omdat het in meerdere fases bestraat moest worden pakte je gedeeltes later weer op. Dan ga je ook weer nameten. Er waren plekken waar het 1cm per 2 weken zakte. Dat heeft wel tot verhitte gesprekken geleid onder mn collega's. :+ Niemand had verwacht dat het zo snel zou zakken.

Maar in jouw geval weet je gewoon dat het blijft zakken. Het enige wat je kan doen is het vertragen en dat doe je door het geheel lichter te maken. Mocht je hiertoe besluiten, weet wel dat je een hele hoop grondwerk op je hals haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
struukkel schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:28:
[...]

Een paar suggesties:
  • Je kan het flink groener maken zonder veel extra oppervlak aan tuin (en mogelijk onkruid) door de hoogte in te gaan. Denk aan (klim)planten bij de erfafscheiding, (zuil)bomen of een pergola.
  • In aansluiting op het voorgaande punt: denk ook aan schaduw. Je achtertuin ziet er in potentie erg heet uit met weer als vandaag.
  • Een pergola valt mogelijk te comineren met een schommel.
  • Voor vliegende tuinbewoners zijn online heel wat lijstjes te vinden met bij/vlindervriendelijke planten. Op websites als die van Esveld kan je hier ook op filteren.
  • Bij nieuwbouw is grondwerk belangrijk. Zie eerdere post daarover in dit topic.
Dank je!
Vwb. je tips:
- Een pergola of bijv. leibomen langs de erfafscheiding zijn inderdaad nog goede aanvullingen.
- Vwb. het terras aan huis komt er een groot zonnescherm voor de nodige schaduw.
- De boom in de hoek in de achtertuin is vanuit het project een verplichte beplanting, dus deze zal ook al voor wat schaduw zorgen. Dit komt omdat ons huis onderdeel is van een project op een landgoed (waar behoud landgoed belangrijk is, dus voor elke gekapte boom moeten er ook bomen terug komen, wat voor de huizen betekent dat er ook bomen moeten komen).
- Goede tip van de site van van Esveld.
- Grondwerk laten we via de hovenier uitvoeren, zal verwacht ik goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

pjot1 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:40:
[...]

Je weet dan ook dat het blijft zakken en gegeven het feit dat er geen spoorvorming zichtbaar is, geeft aan dat het wel goed is aangelegd.

Veengrond blijft zakken. Ik heb een keer een terrein moeten bestraten in meerdere fases, een ontwerp was gemaakt en 3 jaar daarvoor was men al bezig met de voorbereidingen voor het terrein wat ook op veengrond lag. Overal waar bestrating zou komen werd voorbelast dmv bigbags zand. Een half jaar voordat de bouw zou beginnen ging de ontwerper schuiven met gebouwen waardoor de voorbelasting van de bestrating niet meer klopte. Evengoed doorgegaan en omdat het in meerdere fases bestraat moest worden pakte je gedeeltes later weer op. Dan ga je ook weer nameten. Er waren plekken waar het 1cm per 2 weken zakte. Dat heeft wel tot verhitte gesprekken geleid onder mn collega's. :+ Niemand had verwacht dat het zo snel zou zakken.

Maar in jouw geval weet je gewoon dat het blijft zakken. Het enige wat je kan doen is het vertragen en dat doe je door het geheel lichter te maken. Mocht je hiertoe besluiten, weet wel dat je een hele hoop grondwerk op je hals haalt.
Er was al veel grondwerk nodig omdat de oprit een stuk groter is gemaakt. Een hoek van de oprit stonden struiken en bomen, maar dat moest weg ivm rioolwerkzaamheden (in die hoek zat ook de put die voor de hele straat opving, persriool). Dus die put eruit en 40 kuub zand erin. Maarja, achteraf hadden ze dus beter (een deel) tempex kunnen doen.

Want ja, veengrond is net een spons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:50
Stihl heeft een Mechanische schoffel die je kan gebruiken in combinatie met hun accu systeem. Maar de aankoop van deze toestellen zou al snel richting de 1000 euro gaan. Heeft er iemand ervaring met een andere mechanische schoffel die "betaalbaar" is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
dotcom87 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:09:
Stihl heeft een Mechanische schoffel die je kan gebruiken in combinatie met hun accu systeem. Maar de aankoop van deze toestellen zou al snel richting de 1000 euro gaan. Heeft er iemand ervaring met een andere mechanische schoffel die "betaalbaar" is?
Die uit de link is 498 EUR (ex BTW wel)?

Wat wil je er mee doen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Tanuki schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:57:
[...]

Wat wil je er mee doen?
We hebben begin maart onze tuin aangeplant, maar er is geen schors of andere bodembedekking tussen de planten aangebracht => veel onkruid :) Het manueel schoffelen is heel tijdrovend. Dus manieren om het leven makkelijker te maken zijn altijd welkom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 00:53
dotcom87 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:10:
[...]

We hebben begin maart onze tuin aangeplant, maar er is geen schors of andere bodembedekking tussen de planten aangebracht => veel onkruid :) Het manueel schoffelen is heel tijdrovend. Dus manieren om het leven makkelijker te maken zijn altijd welkom ;)
Het schoffelen is meestal nog het minste werk, het onkruid eruit halen kost meer tijd.
Hier ga ik meestal met een schoffel op hele korte handsteel door de tuin met een matje onder m'n knieën, dan kan ik op m'n knieën blijven zitten terwijl ik schoffel en het onkruid verwijder.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:06
Wij hebben een relatief kleine tuin en hoe ik dat hier "oplos" is gewoon alles helemaal volplanten. Staat er bijvoorbeeld ergens een boompje, dan overal bodembedekker rondom de stam. We hebben hier veel maagdenpalm en vlambloem. Vrijwel geen ruimte meer voor onkruid. Onze achtertuin is daardoor weinig werk sporadisch hier en daar wat wegplukken. Maar de voortuin met de betegelde oprit... daar gaat véél meer tijd inzitten. Staat nu ook weer heel veel tussen de tegels, maar het is zo snikheet dus nog maar even wachten om dat weg te halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:51
Ik schoffel juist met warm en droog weer. Dan hoef je het onkruid ook niet op te ruimen in de borders, dit droogt uit en is ook weer voeding voor de bodem. Als het gaat regenen ruim ik het onkruid wel op (of als er veel onkruidzaden in zitten).

Maar inderdaad veel bodembedekkers planten. En bestrating is zeker het meeste werk qua onkruid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Tanuki schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:57:
[...]

Wat wil je er mee doen?
Ik denk dat hij wil schoffelen, als schep zou ik iets anders kopen. 😉
En nee, het attachment van Poel (niet van Stihl), de 2KM, is €498, daar moet je nog een machine bij kopen, je krijgt alleen de powerschoffel van Poel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:08
[...]

Alsnog schors neergooien?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Over de Gardena micro drip, ik hoor slechte verhalen over de vernieuwde koppelstukken. Die schijnen vaak te lekken. Nou ben ik ook al niet te spreken over de oude koppelstukken. Te vaak springt er ergens een koppelstuk los en dan loopt er vrij snel vrij veel water uit.

Of zou ik beter 16mm tyleenslang kunnen leggen? Maar dat is weer lastig te koppelen met de rest van het Gardena systeem. Iemand een geniaal idee?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

de Peer

under peer review

zonoskar schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:18:
Over de Gardena micro drip, ik hoor slechte verhalen over de vernieuwde koppelstukken. Die schijnen vaak te lekken.
ze lekken by design

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:57
zonoskar schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:18:
Over de Gardena micro drip, ik hoor slechte verhalen over de vernieuwde koppelstukken. Die schijnen vaak te lekken. Nou ben ik ook al niet te spreken over de oude koppelstukken. Te vaak springt er ergens een koppelstuk los en dan loopt er vrij snel vrij veel water uit.

Of zou ik beter 16mm tyleenslang kunnen leggen? Maar dat is weer lastig te koppelen met de rest van het Gardena systeem. Iemand een geniaal idee?
Gardena eruit gooien en gewoon spul van Rainbird (druppelslang & popup sproeiers) erin leggen. Scheelt een bak geld, gaat stukken langer mee en een hogere capaciteit. Microdrip is in mijn ogen leuk spul, maar dan wel voor een paar bloembakken op een terras. Niet om hele tuinen te beregenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
Iemand hier misschien goede ervaringen met een hovenier in de regio Den Bosch? Zou nog eens een tweede hovenier een ontwerp/offerte willen laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Even een vraagje ivm het gazon. Door de aanhoudende droogte hebben we al op veel plaatsen in het gazon verdroogde plekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChIJaLMy7o2yKsMBzpI6LSP4P5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7w800A9M4jnc6Ied7WuJZOx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zet met regelmaat de klik-klak sproeier op (2 a 3 keer per week van 5u tot 7u 's morgens), maar ik heb het gevoel dat het niet veel effect heeft. Ik zag nu op YouTube filmpjes passeren zoals deze:

- YouTube: ½ cup of dish soap and 1 can of beer and your lawn will stay green a...
- YouTube: SUPER EASY DRY LAWN FIX! REALLY… BABY SHAMPOO FOR LAWN?!?

Heeft iemand ervaring met baby-shampoo of afwasmiddel op het gazon? Want het lijkt erop dat het water dat ik op het gazon doe niet goed de bodem kan intrekken...

edit: net ook even met een schroevendraaier in het gazon geprikt. De stukken waar het gras mooi groen staat gaan makkelijk, maar op deze droge stukken krijg ik de schroevendraaier niet de grond in :-(

[ Voor 7% gewijzigd door dotcom87 op 03-07-2025 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:58

Dennis1812

Amateur prutser

Het lijken mij niet de juiste stoffen om in je gazon te stoppen.

Beluchtingsgaten zijn wel slim. Daar zijn tig hulpmiddelen voor.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06:14
dotcom87 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:14:
Even een vraagje ivm het gazon. Door de aanhoudende droogte hebben we al op veel plaatsen in het gazon verdroogde plekken:

[Afbeelding]

Ik zet met regelmaat de klik-klak sproeier op (2 a 3 keer per week van 5u tot 7u 's morgens), maar ik heb het gevoel dat het niet veel effect heeft. Ik zag nu op YouTube filmpjes passeren zoals deze:

- YouTube: ½ cup of dish soap and 1 can of beer and your lawn will stay green a...

Heeft iemand ervaring met baby-shampoo of afwasmiddel op het gazon? Want het lijkt erop dat het water dat ik op het gazon doe niet goed de bodem kan intrekken...

edit: net ook even met een schroevendraaier in het gazon geprikt. De stukken waar het gras mooi groen staat gaan makkelijk, maar op deze droge stukken krijg ik de schroevendraaier niet de grond in :-(
Je kan dat toch niet tegenhouden. Herstelt zich wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Dennis1812 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:01:
Het lijken mij niet de juiste stoffen om in je gazon te stoppen.

Belichtungsgaren zijn wel slim. Daar zijn tig hulpmiddelen voor.
Beluchten zou idd ook een optie zijn, maar dan lees ik dat je dat best in het voorjaar of najaar doet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

dotcom87 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:35:
[...]

Beluchten zou idd ook een optie zijn, maar dan lees ik dat je dat best in het voorjaar of najaar doet?
Je hebt nu last ervan dat water niet je gras inkomt geef je aan.
Je kan sproeien natuurlijk tot het er in komt. Of je grond wat meer helpen.

Verder is een geel gezon in de zomer gewoon prima. Trekt vanzelf weer bij. Vooral geen drinkwater aan verspillen eigenlijk. Zonde van het water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands

[Afbeelding]

Niks aan de hand, alle bermen langs wegen worden ook geel. Rijkswaterstaat gaat daar echt geen babyshampoo op gieten en toch worden ze weer groen als hey een paar keer geregend heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:10
Dennis1812 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:07:
[...]
Verder is een geel gezon in de zomer gewoon prima. Trekt vanzelf weer bij. Vooral geen drinkwater aan verspillen eigenlijk. Zonde van het water.
Ter aanvulling een nuttig artikel op gardenersworld over sproeien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
[...]We hebben begin maart onze tuin aangeplant, maar er is geen schors of andere bodembedekking tussen de planten aangebracht => veel onkruid :) Het manueel schoffelen is heel tijdrovend. Dus manieren om het leven makkelijker te maken zijn altijd welkom ;)
Koop een goede handschoffel, leer hoe je dat ding vlijmscherp kunt slijpen/wetten/haren en ga er dan op een droge dag mee aan de slag.
Niet te diep in de grond schoffelen, hooguit een halve centimeter. Plantjes gewoon laten liggen. Daarna de schoffel goed schoonmaken en snijvlak wetten, inoliën en weghangen voor de volgende ronde.

Denk ook aan de juiste lengte van de steel, bij een schoffel is het fijn om een wat langere steel te hebben met hilt er aan. Eventueel kun je de hoek van de schoffel zelf nog wijzigen door deze in de bocht van de schoffel iets te buigen in een bankschroef.

Bij het schoffelen moet de schoffel zelf altijd vlak op de grond liggen zodat je niet te diep (of juist helemaal niet) de grond in gaat. Wanneer je dit opvolgt is het schoffelen absoluut niet tijdrovend, het is ontspannend en doordat de schoffel goed scherp is ook niet zwaar. Wel op tijd met schoffelen beginnen, wanneer de stelen van de plantjes te dik worden heb je eigenlijk geen schoffel nodig maar een bosmaaier.

Die mechanische schoffelaars die diep de grond in gaan hebben een groot nadeel; ze werken zaad wat al in de grond zit omhoog wat dan na de eerste regenbui weer vrolijk gaat ontkiemen en dan sta je drie weken later weer hetzelfde werk te doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

de Peer

under peer review

[Afbeelding]

dat steen wordt natuurlijk loeiheet op die hete dagen, dus het gras dat daar direct aan grenst is dan al snel kurkdroog. Wil je dat vochtig houden dan moet je echt 2 x per dag gaan sproeien denk ik, en dat zou ik niet per se aanraden.

Dingen als babyshampoo en zo is natuurlijk helemaal uit den boze. Planten hebben water nodig, geen shampoo :P

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 03-07-2025 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:03:
[...]

Koop een goede handschoffel, leer hoe je dat ding vlijmscherp kunt slijpen/wetten/haren en ga er dan op een droge dag mee aan de slag.
Niet te diep in de grond schoffelen, hooguit een halve centimeter. Plantjes gewoon laten liggen. Daarna de schoffel goed schoonmaken en snijvlak wetten, inoliën en weghangen voor de volgende ronde.

Denk ook aan de juiste lengte van de steel, bij een schoffel is het fijn om een wat langere steel te hebben met hilt er aan. Eventueel kun je de hoek van de schoffel zelf nog wijzigen door deze in de bocht van de schoffel iets te buigen in een bankschroef.

Bij het schoffelen moet de schoffel zelf altijd vlak op de grond liggen zodat je niet te diep (of juist helemaal niet) de grond in gaat. Wanneer je dit opvolgt is het schoffelen absoluut niet tijdrovend, het is ontspannend en doordat de schoffel goed scherp is ook niet zwaar. Wel op tijd met schoffelen beginnen, wanneer de stelen van de plantjes te dik worden heb je eigenlijk geen schoffel nodig maar een bosmaaier.

Die mechanische schoffelaars die diep de grond in gaan hebben een groot nadeel; ze werken zaad wat al in de grond zit omhoog wat dan na de eerste regenbui weer vrolijk gaat ontkiemen en dan sta je drie weken later weer hetzelfde werk te doen.
De hoek van de schoffel moet inderdaad zo zijn dat het mes altijd horizontaal is en dus daarmee is een schoffel een persoonlijk stuk gereedschap. Vooral de lengte van de steel is belangrijk om rugklachten te voorkomen.

Aanvullend hierop is dat de meeste mensen een te kleine/korte schep hebben. Dan vraag je om rugklachten. Hetzelfde geldt voor bezems. Soms zie ik bezems staan bij mensen waarvan ik denk dat die alleen voor de moeder des huizes is. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
pjot1 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:25:
[...]Aanvullend hierop is dat de meeste mensen een te kleine/korte schep hebben. Dan vraag je om rugklachten. Hetzelfde geldt voor bezems. Soms zie ik bezems staan bij mensen waarvan ik denk dat die alleen voor de moeder des huizes is. :+
Heel veel mensen weten ook niet dat scheppen/batsen een hoek hebben die per schep/bats variabel is.
Dat noemen ze de dulstand.
Ik heb mensen bezig gezien die met een steekbats (en een kromme rug) een paar kuub zand met een kruiwagen aan het verplaatsen waren. Dan heb je toch echt een schepbats nodig met een hoge dulstand.
Nadeel is wel dat de meeste bouwmarkten steeds generieker worden en er nog maar weinig specifiek gereedschap te koop is. Wat er toe leidt dat mensen tuingereedschap aanschaffen wat niet specifiek genoeg is voor het doel waarvoor ze het gekocht hebben. En dan krijgt het gereedschap vaak, ten onrechte, de schuld.
Goed (en waar nodig, scherp) gereedschap is het halve werk. Er zijn nog 'ouderwetsche' gereedschapmakers in Nederland te vinden. En die maken nog het gereedschap van vroeger in allerlei maten en uitvoeringen. Ja, dat spul is duurder maar, mits goed behandeld, gaat het minstens een mensenleven mee.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:40:
[...]

Heel veel mensen weten ook niet dat scheppen/batsen een hoek hebben die per schep/bats variabel is.
Ik heb mensen bezig gezien die met een steekbats (en een kromme rug) een paar kuub zand met een kruiwagen aan het verplaatsen waren. Dan heb je toch echt een schepbats nodig met een hoge dulstand.
Nadeel is wel dat de meeste bouwmarkten steeds generieker worden en er nog maar weinig specifiek gereedschap te koop is. Wat er toe leidt dat mensen tuingereedschap aanschaffen wat niet specifiek genoeg is voor het doel waarvoor ze het gekocht hebben. En dan krijgt het gereedschap vaak, ten onrechte, de schuld.
Goed (en waar nodig, scherp) gereedschap is het halve werk. Er zijn nog 'ouderwetsche' gereedschapmakers in Nederland te vinden. En die maken nog het gereedschap van vroeger in allerlei maten en uitvoeringen. Ja, dat spul is duurder maar, mits goed behandeld, gaat het minstens een mensenleven mee.
Precies dat!

Mn bus ligt ook vol met verschillende scheppen, stelen en batsen. Veel mensen snappen dat niet.

Bouwmarkt moet je sowieso niet zijn voor tuingereedschap. Ook prefereer ik hout ipv glasfiber. Als ik mn schep uitzoek, kijk ik altijd of de nerven van het hout doorlopen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
Yaksa schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:40:
[...]

Wij hebben hier vlakbij Sneeboer. Die hebben een schep voor elk klusje wat je maar bedenken kan. Is super, kost wel wat. https://sneeboer.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik zou nog even terugkomen op de Kibani accu bosmaaier.

Bij overleg met Kibani.nl waar ik de bosmaaier aanschafte bleek dat de site aangepast moest, het getoonde oude model werd niet meer verkocht en ik kreeg dus sowieso model 2025 (al is mijne geproduceerd in 2024 volgens het serienummer).

Deze betaalbare accu-bosmaaier neemt het over als de 1,9 pk 52 cc benzine-bosmaaiers niet echt nodig zijn.
Bovendien is deze een stuk stiller (82 dB bij 5800 rpm) dan een benzinemotortje op vol gas (112 dB bij 10.000 rpm).
Groot voordeel is dat de bosmaaier met één accu licht van gewicht is, ik schat nog geen 3,5 kg samen (dat zal ik aanpassen zodra ik hem gewogen heb). Dit lage gewicht maakt lang werken zonder moe te worden mogelijk.

Mijn versie werd geleverd met 2 x 4 Ah accu`s, een draagriem, een draadkop met een rol maaidraad, een drietandmes, een 40 tands zaagblad, een onkruidborstel, gereedschap, en snellader.

Deze accu`s zijn 21V maar de 18V Makita accu`s passen ook.
Dus ondanks dat er maar één accu op hoeft, die genoeg kracht levert zoals te zien, zijn de 2 x 4 Ah voldoende om eea te doen.
Ik heb de gebruiksduur per volle accu nog niet getest, ik zal dat later toevoegen.
Voor nu heb ik sowieso genoeg accu`s omdat al mijn accugereedschap van Makita is, en ik dus genoeg 3, 4 en 5 Ah accu`s rond heb slingeren.

Omdat ik eigenlijk geen accubosmaaierfilmpje kan vinden met het echte geluid, er staat vaak een kek muziekje overheen, hierbij een filmpje zonder muziek. :+

Ik kan niet anders dan meer dan tevreden zijn voor deze prijs. _/-\o_

In tegenstelling tot de benzine bosmaaiers zit hier wel de beschermkap op zodat je niet onder het maaisel komt te zitten.
Dit meer omdat de buurvrouw hem ook kan gebruiken.
Ik heb meestal veiligheids laarzen aan als ik bosmaai, dat die vies worden maakt niet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 03-07-2025 22:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

No Hands schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:09:
[...]

Wij hebben hier vlakbij Sneeboer. Die hebben een schep voor elk klusje wat je maar bedenken kan. Is super, kost wel wat. https://sneeboer.com
Ik dacht al, het kan nooit lang duren voordat die naam valt. Topspul.

Eenzelfde investering loont trouwens bij snoeischaren en zagen. En duurdere merken hebben vaak de mogelijkheid om onderdelen los te kopen, waarmee je de levensduur verlengt. Dan valt de prijs weer mee.

En qua ergonomie: het is niet voor iedereen, maar ik werk graag met de Felco met roterende handgreep. Even wennen, maar in mijn geval een stuk minder belastend (wel op de maat letten, ze zijn er voor grote en minder grote handen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
VeertienKaVier schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 07:49:
[...]

Ik dacht al, het kan nooit lang duren voordat die naam valt. Topspul.

Eenzelfde investering loont trouwens bij snoeischaren en zagen. En duurdere merken hebben vaak de mogelijkheid om onderdelen los te kopen, waarmee je de levensduur verlengt. Dan valt de prijs weer mee.

En qua ergonomie: het is niet voor iedereen, maar ik werk graag met de Felco met roterende handgreep. Even wennen, maar in mijn geval een stuk minder belastend (wel op de maat letten, ze zijn er voor grote en minder grote handen).
Ik snoei ook alles met Felco en heb ook die roterende, dat is inderdaad even gek maar daarna super. Maar zoals met alles is het ook zo dat in het gemiddelde stadstuintje je het prima redt met een snoeischaar van willekeurige bouwmarkt en de meeste mensen ook wel gewoon met een schep van de Gamma een gat in de grond krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:08

Roozzz

Plus ultra

No Hands schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:09:
[...]

Wij grappen altijd dat de gereedschappen van Sneeboer onze erfstukken worden: onverwoestbaar :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik begrijp best dat er case te maken is dat een schop of bezem of hark op de gebruiker moet zijn afgestemd.

Maar je kan te ver gaan:

https://sneeboer.com/hand.../titanium-verplantschopje

300 euro voor een titanium plantenschepje 8)7

Afbeeldingslocatie: https://sneeboer.com/app/uploads/2023/05/8715093049974-1-scaled-1.jpg

Ik heb plantenschepjes die nog uit het guldentijdperk komen en ook niet meer dan een handvol van die guldens gekost hebben. Werken ook prima.

Edit: Slordig laswerk trouwens op dat ding

[ Voor 15% gewijzigd door Dr. Strangelove op 04-07-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Om het trouwens even van de andere kant te benaderen, ik heb vorige week een nieuwe grastrimmer gekocht. Ik had er een paar jaar terug eentje van Wolf Garten gekocht en ik kon er niet mee werken. Draad zat altijd vast, brak af, waardeloos. Electrische heggeschaar van datzelfde merk gehad en die was ook niet echt goed.

Heggeschaar heb ik een paar jaar terug al vervangen door een lichtere accuversie van Makita. Fantastisch ding en maar een paar tientjes duurder. Veel handzamer maar ook effectiever. Snoeien daarmee is gewoon dikke pret. Dus nu we een gazonnetje hebben met lastige hoeken zat ik ook weer naar een trimmer te kijken en toch maar weer geprobeerd, accuversie van Makita gekocht. En deze werkt wel. En goed. Gewoon leuk om te gebruiken.

Dus ja, goed gereedschap maakt echt veel verschil en het hoeft niet eens substantieel duurder te zijn. Dat Wolf-Garten spul, stay away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 00:53
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:06:
Om het trouwens even van de andere kant te benaderen, ik heb vorige week een nieuwe grastrimmer gekocht. Ik had er een paar jaar terug eentje van Wolf Garten gekocht en ik kon er niet mee werken. Draad zat altijd vast, brak af, waardeloos. Electrische heggeschaar van datzelfde merk gehad en die was ook niet echt goed.

Heggeschaar heb ik een paar jaar terug al vervangen door een lichtere accuversie van Makita. Fantastisch ding en maar een paar tientjes duurder. Veel handzamer maar ook effectiever. Snoeien daarmee is gewoon dikke pret. Dus nu we een gazonnetje hebben met lastige hoeken zat ik ook weer naar een trimmer te kijken en toch maar weer geprobeerd, accuversie van Makita gekocht. En deze werkt wel. En goed. Gewoon leuk om te gebruiken.

Dus ja, goed gereedschap maakt echt veel verschil en het hoeft niet eens substantieel duurder te zijn. Dat Wolf-Garten spul, stay away.
Hier vorig jaar ook een makita grasmaaier en kantenmaaier gekocht omdat ik de accu's al had, werkt allemaal prima en heb geen hekel aan het klusje dus een robotmaaier komt er nog niet :)
Verder vond ik de aanschafkosten wel meevallen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

pjot1 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:48:
Mn bus ligt ook vol met verschillende scheppen, stelen en batsen. Veel mensen snappen dat niet.
Kom jij het anders even aan mijn vrouw uitleggen?
Ik krijg ook steeds meewarige blikken als er een nieuwe variant van iets geleverd wordt.
"... maar dat had je toch al?" :+

Bouwmarkt blijf ik sowieso van weg, daar vind je nog geen degelijke bezem met een lange steel.
Allemaal veel te kort, net voor kabouters gemaakt.

Voor wie iets zuidelijker naar een degelijk merk met veel aanbod zoekt, kan trouwens terecht bij De Pypere als alternatief voor Sneeboer ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Slonzo op 05-07-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dat is wel weer heel zuidelijk :+

Daar mag je nog net niet in het Frans bestellen?

Een goede bezem is sowieso een forse uitdaging. Die gebruik je bijna het meest van allemaal.

Ik heb een paar jaar terug een Gardena frees gekocht. https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Geweldig ding. Gebruik hem heel veel. Heb er een stang bij die voor mij lang genoeg is. Ben maar een klein mannetje. Dat scheelt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:39

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_02cqIGoGkstqRW-3zRyX7iaLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOVeN2RkjP5sh2LrP0fEZUaq.jpg?f=fotoalbum_large

Geïnspireerd door de eerdere berichten... Ik had een oud stukje terras waar niets mee te doen was... Morgen nog even de stenen afvoeren, wat (water) planten halen en wat keien rondom. De kleine gup vond het nu al mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Slonzo schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 15:33:
[...]

Kom jij het anders even aan mijn vrouw uitleggen?
Ik krijg ook steeds meewarige blikken als er een nieuwe variant van iets geleverd wordt.
"... maar dat had je toch al?" :+

Bouwmarkt blijf ik sowieso van weg, daar vind je nog geen degelijke bezem met een lange steel.
Allemaal veel te kort, net voor kabouters gemaakt.

Voor wie iets zuidelijker naar een degelijk merk met veel aanbod zoekt, kan trouwens terecht bij De Pypere als alternatief voor Sneeboer ;)
Ik zou zeggen, als ze het lichamelijk aankan, probeer het eens! Een goed stuk gereedschap is echt heel wat waard! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-07 18:48
Na de zomer wil ik ons gazon weer eens flink aanpakken. Nu veel slechte plekken, al is dat door de droogte geen schande. Het plan is dus goed verticuteren, beluchten, doorzaaien, bemesten (nog even testen voor pH, anders ook met kalk) en ook een beetje aanvullen met aarde om meteen uit te vlakken.

Ik heb alleen een vraag over het doorzaaien. Als ik zoek op graszaad kom ik als snel op honderden producten uit met allerlei mooie merknamen: Easymow, clover lawn, turbo green, super herstel zaad, shade & sun, speelgras herstel, etc., etc. Als je dan nauwkeuriger kijkt naar de samenstelling zie je dat al deze producten steeds dezelfde soorten gebruiken, maar dan in andere verhoudingen:
- Engels raaigras
- Veldbeemdgras
- Rietzwenk
- Roodzwenkgras gewoon/fijn/fors
- Hardzwenkgras

Welke soort of mix heeft jullie voorkeur voor het doorzaaien van een gazon dat veel zon/weinig schaduw heeft, maar ook een compacte en vaak natte grond?

[ Voor 5% gewijzigd door Perseus op 05-07-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Perseus schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:54:

Welke soort of mix heeft jullie voorkeur voor het doorzaaien van een gazon dat veel zon/weinig schaduw heeft, maar ook een compacte en vaak natte grond?
Watersaver

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Is dat nu net het gras wat hij niet moet hebben met een vochtige grond?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
PaT schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:36:
[...]

Is dat nu net het gras wat hij niet moet hebben met een vochtige grond?
Hij heeft veel zon, weinig schaduw, en dus gele plekken las ik.
Watersaver heeft dan minder water nodig omdat het diep wortelt, dat zou het ook in compacte grond moeten doen na verloop van tijd.

En hij heeft vaak natte grond.
Onder die omstandigheden groeit elke grasssoort.
Ook in onze gedempte sloot, die met veel regen vaak deels onder water staat groeit gewoon gras.
Dat stond wel vol met Juncus Effusus, een hardnekkige oeverplant die dat gebied overgenomen hadden toen ik het hier nog niet bijhield.
Die staan hier overal op land waar het eigenlijk te nat is, maar dat is niet het "soort gras" dat je in je gazon wil.
Overigens met constant wegmaaien volledig weg te krijgen, doe je dat niet dan wordt de bol steeds groter.

En is het vaak te nat dan zou eerder naar een drainageverbetering gekeken moeten worden dan naar alternatief gras zoals moerasgras

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 23:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwHiaRp7DmSY7wR7fybLJIMsY_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pONGjtgwyrBp9ZBmDJXvj2ov.jpg?f=fotoalbum_large

Goedemorgen, de walnotenboom zit weer vol met noten.
Elk jaar circa 30-40kg! exclusief KG's die de eekhoorns weghalen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-07 15:07
barry86 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:54:
[Afbeelding]

Goedemorgen, de walnotenboom zit weer vol met noten.
Elk jaar circa 30-40kg! exclusief KG's die de eekhoorns weghalen :9
Blijven ze mooi groen? Bij mij werden ze afgelopen jaar zwart. Heb daarna wat vaker kalk gestoord rondom de boom en had het idee dat het iets beter gaat sindsdien.

Nog tips om de boom gezond te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Nee geen tips, de boom doet het goed, groeit hard en heeft elk jaar veel noten.
Ze zijn op dit moment ook allemaal mooi groen.
Misschien dat de grond uitmaakt. eerste 50-80cm is Leem bodem, en daarna zware klei

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

barry86 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:54:
[exclusief KG's die de eekhoorns weghalen :9
En die daarmee ook weer voor nieuwe bomen zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Mad_Manic schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:41:
[...]

Blijven ze mooi groen? Bij mij werden ze afgelopen jaar zwart. Heb daarna wat vaker kalk gestoord rondom de boom en had het idee dat het iets beter gaat sindsdien.

Nog tips om de boom gezond te houden?
Kalk strooien rondom een boom doet toch niks? de meeste wortels zitten toch veel en veel dieper dan waar dat kalk ooit terechtkomt?
Wanneer werden je noten zwart? Bij ons worden ze ook zwart, vlak voor ze eraf vallen.

[ Voor 8% gewijzigd door No Hands op 07-07-2025 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26
No Hands schreef op maandag 7 juli 2025 @ 19:51:
[...]

Kalk strooien rondom een boom doet toch niks? de meeste wortels zitten toch veel en veel dieper dan waar dat kalk ooit terechtkomt?
Wanneer werden je noten zwart? Bij ons worden ze ook zwart, vlak voor ze eraf vallen.
Dat ze zwart worden hoort er toch bij?

Hier vele kleinen in de tuin, met soms een paar noten. Zijn bomen die het hier niet zo heel fantastisch doen, te veel concurrentie van de sparren/eiken/beuken/ linden/ wilgen waar ze tussen staan misschien? Of ze groeien gewoon heel langzaam…?

Aan de overkant van de straat bij de buren staat een grote met heel veel noten!

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
borgdaville schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:39:
[...]Dat ze zwart worden hoort er toch bij?
Hier vele kleinen in de tuin, met soms een paar noten. Zijn bomen die het hier niet zo heel fantastisch doen, te veel concurrentie van de sparren/eiken/beuken/ linden/ wilgen waar ze tussen staan misschien? Of ze groeien gewoon heel langzaam…?
Aan de overkant van de straat bij de buren staat een grote met heel veel noten!
Als walnoten (nog in de bast) aan de boom al zwart worden gaat er iets niet goed.
Ze horen aan de boom te rijpen, dan gaat de bast open en vallen de noten er schoon uit.
Daarna wordt de bast pas zwart.
Of je hebt een zwarte noot staan, kan ook, maar dat is geen walnotenboom....... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
Oh bij ons ligt het altijd bezaait met walnoten zonder schors, maar ook veel is met schors en al naar beneden gevallen. In dat geval is de schors ook bruin. Die halen wij er dan direct af anders gaat de walnoot schimmelen.

Als wij de walnoten niet direct binnen 1-2 dagen oprapen dan gaat hij ook schimmelen. Dus in de oogst maand zijn we er knal druk mee, maar doen we met het hele gezin, elke dag ff een rondke onder de boom, als de eekhoorns niet al geweest zijn…

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KD2UvSB7vVk54nS1RlK3CnV72ME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMmmALTyjXvw6iSdEzfb1sdb.jpg?f=fotoalbum_large

Ook mooi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-07 17:52
Gave foto!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Dat is nog eens een boom. Het moet bij meer dan 30 graden goed toeven zijn onder die grote takken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
VeertienKaVier schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:33:
Dat is nog eens een boom. Het moet bij meer dan 30 graden goed toeven zijn onder die grote takken.
Absoluut!

Mijn schoonmoeder merkte op dat ik er altijd maar druk mee ben en dat zij de boom zou kappen :o 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:54
Wij willen onze achtertuin aan gaan pakken, nu willen we een overkapping, maar twijfelen over wat voor vloer we daarin willen gaan gebruiken. Leggen we tegels door van het terras onder overkapping, of willen we een vlonder vloer (iets verhoogd). Dat vinden we zelf wel mooi eruit zien, breekt ook beetje met de terrastegels.
Maar wat komt er dan onder de vlonder? Ik ben namelijk bang voor ongewenste begroeiing door het terras heen van onderen :P

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zou niet mega bang zijn voor begroeiing van onder. Ik heb tegels onder onze overkapping, maar er komt nu nooit meer regen / water, dus ik heb nooit onkruid ofzo tussen de tegels.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Laatst online: 21:53

krietjur

Where am I?

Voor onkruid zou ik ook niet bang zijn. Gewoon wat je zelf mooier/prettiger vind. Ik kies zelf ervoor om de keramische tegels van het terras ook in de overkapping te leggen. Vooral omdat ik het prettiger aan de blote voeten vind dan een vlonder :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

barry86 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:02:
[...]

Mijn schoonmoeder merkte op dat ik er altijd maar druk mee ben en dat zij de boom zou kappen :o 8)7
Nee! Dat soort mensen snap ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Heeft iemand hier advies voor een (prijs/kwaliteit) goede strooiwagen voor gazon meststoffen, alsook om mee door te zaaien in het najaar? Ons gazon is 180 m2.

Ik heb op dit moment al een Gardena Classic strooiwagen, maar die blokkeert regelmatig, en ik vind de afstelling ook niet fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Laatst online: 15-07 13:38

Stimulate14

⭐⭐⭐

VeertienKaVier schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:49:
[...]

Schoonmoeders he.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

VeertienKaVier schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:49:
Ach, gewoon mensen die denken dat alles maar vanzelf moet gaan en nooit ergens tijd voor hebben. Diegenen die nog een beetje moeite willen doen om een leuk (tuin)resultaat te bereiken & te houden, zijn --in ieder geval in mijn directe omgeving-- erg dun gezaaid (pun intended). Terwijl mensen voor de zoveelste keer lopen te klagen dat ze een veel te druk leven hebben en geleefd worden, zit ik rustig heilzaam in de tuin te werken, of zeer voldaan na te genieten van mijn natuurvriendelijke, rustgevende en oogstrelende tuin als resultaat van mijn inzet.

Ieder z'n ding, ik weet wel wat te kiezen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:49
Ik ben hier overgestapt naar goedkoper vogelvoer, maar de vogels knoeien dit, met muizen tot gevolg. Ik vond vandaag een flinke tunnelbuis vanuit de tuin v/d buren naar mijn tuin gegraven. Voor nu dichtgestampt en straks het achtergebleven vogelvoer volledig uit de tuin halen.

Ik wil de vogels wel graag blijven voeren, dus dan maar eens zo'n ultrasone verjager proberen. Ik lees wat gemixte resultaten online, maar het is een poging waard. Met andere truukjes zoals geur e.d. moet je het blijven toepassen, geen zin in. En elke dag het achtergebleven vogelvoer opruimen ben ik te lui voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:39

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Hoe erg zijn de muizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
De buurvrouw heeft er in de afgelopen maanden al 8 met een muizenval gevangen in de trapkast. Ik heb ze nog niet binnen gehad, en dat wil ik graag zo houden.
Ik heb ook van die klemmetjes in de voegen in de muur geplaatst, en gooi af en toe wat natuurazijn in de schuur om ze bij het voer weg te houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

XFlame schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:39:
Ik ben hier overgestapt naar goedkoper vogelvoer, maar de vogels knoeien dit, met muizen tot gevolg. Ik vond vandaag een flinke tunnelbuis vanuit de tuin v/d buren naar mijn tuin gegraven. Voor nu dichtgestampt en straks het achtergebleven vogelvoer volledig uit de tuin halen.

Ik wil de vogels wel graag blijven voeren, dus dan maar eens zo'n ultrasone verjager proberen. Ik lees wat gemixte resultaten online, maar het is een poging waard. Met andere truukjes zoals geur e.d. moet je het blijven toepassen, geen zin in. En elke dag het achtergebleven vogelvoer opruimen ben ik te lui voor.
En die "ultrasone" verjagers, hebben vogels daar geen last van? Ik wel namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands

je lost twee vliegen in 1 klap op door te stoppen met voeren. Je hebt geen muizen meer en je hoeft geen apparaat te kopen wat of niet werkt of zoveel ellende veroorzaakt die je waarschijnlijk zelf niet hoort dat het meer kwaad doet dan goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XFlame
Vandaar ook het woord proberen. Ik hoor zelf hoge tonen ook erg goed en ben redelijk neurotisch voor geluid, dus als ik er last van heb of de vogels ook wegblijven, dan gaat ie weer op Marktplaats.

De vogels zijn voor mij een grote reden om een tuin te hebben. Stoppen met voeren doe ik liever niet. De tuin is nog niet volwassen genoeg om vogels te lokken met natuurlijke voedselbronnen. Ik ben al plannen aan het maken om nog eens ~20m2 aan tegels om te toveren tot groen, maar ook dat kost tijd (en geld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

noes schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:23:
[...]

En die "ultrasone" verjagers, hebben vogels daar geen last van? Ik wel namelijk.
En veel andere dieren die geen muis zijn.

Muizen zijn nu eenmaal waar eten is (ratten trouwens ook, je ziet ze misschien niet, maar waar mensen wonen...), dus tijdelijk stoppen moet voeren en hopen dat ze verkassen is hier de beste optie. Het effectiefst is nog altijd een kat, maar ja, het gaat je om de vogels, dus dat schiet niet op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KarelAnker1989
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 00:11
XFlame schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:23: Ik ben al plannen aan het maken om nog eens ~20m2 aan tegels om te toveren tot groen, maar ook dat kost tijd (en geld).
In sommige gemeentes hebben ze de tegeltaxi. Dit is een actie van een gemeente met als doel om de tuintjes te vergoeden. Er komt dan een vrachtwagen (gratis) je tegels ophalen. Vaak is dit 1 keer per jaar. Daarnaast kun je best veel gratis stekjes krijgen via marktplaats en je hebt hier ook facebookgroepen voor. Ooit heb ik hier gebruik van gemaakt en kwam toen snel van mijn planten af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

XFlame schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:23:
Vandaar ook het woord proberen. Ik hoor zelf hoge tonen ook erg goed en ben redelijk neurotisch voor geluid, dus als ik er last van heb of de vogels ook wegblijven, dan gaat ie weer op Marktplaats.
Dan ga je er geheid gek van worden. Mijn oren zijn niet de beste maar die piep hoor ik nog altijd, en is erg irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Laatst online: 21:53

krietjur

Where am I?

KarelAnker1989 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:42:
[...]

In sommige gemeentes hebben ze de tegeltaxi. Dit is een actie van een gemeente met als doel om de tuintjes te vergoeden. Er komt dan een vrachtwagen (gratis) je tegels ophalen. Vaak is dit 1 keer per jaar. Daarnaast kun je best veel gratis stekjes krijgen via marktplaats en je hebt hier ook facebookgroepen voor. Ooit heb ik hier gebruik van gemaakt en kwam toen snel van mijn planten af.
Dit inderdaad! Zie https://www.nk-tegelwippen.nl/ loopt t/m 31 oktober. Veel gemeentes doen daaraan mee. Zelf zo vorig jaar ook de tegelfundering van een gesloopt schuurtje zo gratis afgevoerd en omgetoverd tot tuin.

En als er niet direct geld is om het aan te planten / in te richten: lekker inzaaien met een wildbloemen mengsel. Heb ik vorig jaar ook gedaan omdat ik nog niet direct dat stuk kon inrichten. Kost weinig en veel plezier van gehad, mooie bloemen en mega veel bijen/hommels/vlinders in de tuin 8)

[ Voor 17% gewijzigd door krietjur op 11-07-2025 08:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-07 10:52

Die ultrasone verjager, verjaagt ook de vogels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-07 16:51
Perseus schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 18:54:
Na de zomer wil ik ons gazon weer eens flink aanpakken. Nu veel slechte plekken, al is dat door de droogte geen schande. Het plan is dus goed verticuteren, beluchten, doorzaaien, bemesten (nog even testen voor pH, anders ook met kalk) en ook een beetje aanvullen met aarde om meteen uit te vlakken.

Ik heb alleen een vraag over het doorzaaien. Als ik zoek op graszaad kom ik als snel op honderden producten uit met allerlei mooie merknamen: Easymow, clover lawn, turbo green, super herstel zaad, shade & sun, speelgras herstel, etc., etc. Als je dan nauwkeuriger kijkt naar de samenstelling zie je dat al deze producten steeds dezelfde soorten gebruiken, maar dan in andere verhoudingen:
- Engels raaigras
- Veldbeemdgras
- Rietzwenk
- Roodzwenkgras gewoon/fijn/fors
- Hardzwenkgras

Ik had hier veel onkruid en beschadigingen in mijn oude gazon. uiteindelijk gekozen om het helemaal om te spitten op het voorjaar 1 spade diep. op het najaar ingezaaid met RPR lawn van Barenbrug
https://www.barenbrug.be/particulier/rpr-lawn

ook omdat ik via de oprit vaak straat onkruid heb binnen komen (in iedergeval meer onkruid dan op andere plekken) dit doet het nu na 1 jaar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
Gadgeteer schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:44:
[...]

Er zijn apparaten die beweren alleen muizen of andere soorten weg te jagen, zoals deze:
https://www.bol.com/nl/nl...FOPQ_0_21.49.ProductTitle
krietjur schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:03:
[...]

Dit inderdaad! Zie https://www.nk-tegelwippen.nl/ loopt t/m 31 oktober. Veel gemeentes doen daaraan mee. Zelf zo vorig jaar ook de tegelfundering van een gesloopt schuurtje zo gratis afgevoerd en omgetoverd tot tuin.

En als er niet direct geld is om het aan te planten / in te richten: lekker inzaaien met een wildbloemen mengsel. Heb ik vorig jaar ook gedaan omdat ik nog niet direct dat stuk kon inrichten. Kost weinig en veel plezier van gehad, mooie bloemen en mega veel bijen/hommels/vlinders in de tuin 8)
De wildbloemen zijn hier zeker een optie en staan hoog op de lijst. Mooi Hollands bloemenpakketje. Langs de Vecht staan verschillende huisjes waar ze het inzaaien, prachtig.

Ik dacht alleen qua planning met een tuin dat je het verstandiger is om dergelijke projecten in het voorjaar op te pakken? Omdat de nieuwe planten tijd nodig hebben om te wortelen, en zij dit bij voorkeur in het bloeiseizoen doen?
En ik ben van plan om een natuurlijke vijver aan te leggen (zonder vissen of fontein). Al heb ik daar geen idee van wanneer ik die het beste kan leggen.

Anders voel ik een mooie september klusje aankomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill

Minder voeren, op is op.
Je kan misschien ook je voederplek verbeteren, groter oppervlak, randje er langs maken, dat soort dingen.
Er onder een paar tegels, zodat je de restanten makkelijk kan opzuigen. Of is dat ook te veel werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Gadgeteer schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:44:
[...]

Da's toch mooi, die schijten toch maar op de auto.
Geintje hoor, het is hier in het buitengebied een stuk minder, ondanks de vele vogels. Vroeger in de stad kon ik mijn auto alleen maar kwijt onder de bomen met heel veel duiven.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dotcom87
Toch niets zo fijn als de tuin door gaan en te genieten van het constante gezoem...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bT05yvg53oRPclHI2Sv3i-i0jxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwuPJEDiSqYzOhMeUx49Avsu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-07 10:52
XFlame schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Er zijn apparaten die beweren alleen muizen of andere soorten weg te jagen, zoals deze:
https://www.bol.com/nl/nl...FOPQ_0_21.49.ProductTitle

[...]
Probeer maar... vogels blijven ook weg. Ik heb hier verschillende types in gebruik, weet waar ik het over heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:08

Roozzz

Plus ultra

Je buren vinden het vast ook supertof als je zo'n ding gebruikt. Leuk dat JIJ niets (meer) hoort. De jongere medemens vaak wel.

Ik zou de oplossing ergens anders zoeken. Hoe hard is dat voeren nu nodig bijv? En wat is het probleem van een muis in de tuin?

[ Voor 35% gewijzigd door Roozzz op 11-07-2025 13:23 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Nu online

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

XFlame schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:24:
[...]

En ik ben van plan om een natuurlijke vijver aan te leggen (zonder vissen of fontein). Al heb ik daar geen idee van wanneer ik die het beste kan leggen.

Anders voel ik een mooie september klusje aankomen :)
Kan rustig in september, heb ik hier ook gedaan. Voordeel is dat de grond warm genoeg is voor eventuele vaste beplanting rondom je vijver, en de eerste nachtvorst duurt meestal nog wel even, dus waterplanten kunnen nog wennen.

Ik had in het eerste voorjaar nog niet op veel leven in de vijver gerekend, maar opeens zijn er poelslakken gaan wonen (geen idee waar ze vandaan kwamen), sluipen de larven van libellen en waterjuffers in groten getale uit en komen de vogels elke dag even baden. Na een halfjaar kun je er dus al veel lol van hebben.
Pagina: 1 ... 184 185 Laatste