Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 182 183 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Bezulba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:11:
[...]

Ik ga even de knuppel in het hoenderhok mikken. Waarom zou je niet sproeien met drinkwater? voor die 4 euro per kuub hoef je het niet te laten. Tegen de tijd dat je zoveel water in je gazon hebt zitten is het een zwembad.

Als de overheid echt wil dat we water besparen zullen ze daar wel actie op ondernemen ipv een lief berichtje op X om misschien wat minder de auto te wassen (terwijl de industrie vrolijk duizenden liters er door heen blijft jagen) met een verhoging van de prijs bijvoorbeeld.
We weten al sinds minstens de jaren '70 dat er een mondiale drinkwatercrisis is die enkel erger wordt. Niemand wil meer betalen of meer overheidsbemoeinis, maar als het op een beetje basisverantwoordelijkheden aan komt gaan we er nu zelf vragende partij voor zijn? Want "de overheid" weet alles beter. Dit is niet "de knuppel in het hoenderhok gooien" maar een egoïstische "kop in het zand" reactie die niets anders doet dan de verantwoordelijkheid bij een ander leggen.
quote: Wikipedia
In 2025 zullen, volgens prognoses van de FAO, 1,8 miljard mensen in landen of gebieden leven waar absolute waterschaarste heerst en twee derde van de wereldbevolking zou te maken kunnen hebben met waterstress.
Link

Niks aan het handje hoor. Gewoon water een beetje duurder maken en je groen gras schuldgevoel afkopen. Probleem opgelost. :F

[ Voor 17% gewijzigd door Slonzo op 18-06-2025 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:25

Bezulba

Formerly known as Eendje

Tinusvolkel schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:24:
[...]

4 euro?? op je muil, gauw! >:) volgens mij hier maar €1,41 per m3.
En als je grootverbruiker ben betaal je nog minder...

blup

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Slonzo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:25:
[...]

We weten al sinds minstens de jaren '70 dat er een mondiale drinkwatercrisis is die enkel erger wordt. Niemand wil meer betalen of meer overheidsbemoeinis, maar als het op een beetje basisverantwoordelijkheden aan komt gaan we er nu zelf vragende partij voor zijn? Want "de overheid" weet alles beter. Dit is niet "de knuppel in het hoenderhok gooien" maar een egoïstische "kop in het zand" reactie die niets anders doet dan de verantwoordelijkheid bij een ander leggen.

[...]

Link

Niks aan het handje hoor. Gewoon water een beetje duurder maken en je groen gras schuldgevoel afkopen. Probleem opgelost. :F
Nee, dit is het probleem verplaatsen en net doen alsof de burger het probleem is. Ik verbruik veel minder water dan een willekeurige fabriek in de buurt. Maar die krijgt nog kwantumkorting ook omdat het een groot verbruiker is. En dan ben ik het probleem omdat ik wel eens de plantjes water geef?

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:18
Bezulba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:38:
[...]

Nee, dit is het probleem verplaatsen en net doen alsof de burger het probleem is. Ik verbruik veel minder water dan een willekeurige fabriek in de buurt. Maar die krijgt nog kwantumkorting ook omdat het een groot verbruiker is. En dan ben ik het probleem omdat ik wel eens de plantjes water geef?
en dit is weer de ander aanwijzen, die fabriek moet ook aangepakt worden maar we moeten allemaal zoveel mogelijk doen.
Dit is net als, ik ga gen zonnepanelen plaatsen want in China bouwen ze nog kolencentrales dus het heeft toch geen zin.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:03

krietjur

Where am I?

Zoveel mogelijk doen.. prima, maar wel binnen het redelijke.

We moeten de tuin vergroenen: wil ik graag, ben ik volop mee bezig. Betekend wel veel nieuwe planten die water nodig hebben. Regenwater opvangen is bij mij zonder grote aanpassingen niet mogelijk.Ik ga m'n planten niet laten doodgaan, dus ontkom ik niet aan sproeien met kraanwater. Ben ook nog volop bezig met in huis verbouwen, en kan niet alles tegelijk. Dus ja, afkoppelen regenwater is zeker een plan voor mij, maar niet op korte termijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

No Hands schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:42:
[...]

en dit is weer de ander aanwijzen, die fabriek moet ook aangepakt worden maar we moeten allemaal zoveel mogelijk doen.
Dit is net als, ik ga gen zonnepanelen plaatsen want in China bouwen ze nog kolencentrales dus het heeft toch geen zin.
Ik zeg niet dat ik niets doe, maar het panische "we moeten geen drinkwater gebruiken!!11" terwijl de buurman rustig z'n brandkraan open zet omdat hij het geluid zo fijn vind irriteert mij gewoon. En het op de handen zitten van de overheid hierin ook.

Ik heb ook een regenton maar die gaat ook gewoon leeg met droog weer en dan is het jammer maar helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door Bezulba op 18-06-2025 10:09 ]

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:17

de Peer

under peer review

Slonzo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:25:
[...]

[...]

Link

Het is toch niet relevant dat er elders in de wereld over X jaar te weinig water is? He gaat om nu en je specifieke locatie.

Niet mis met kraanwater voor je gazon, op enkele momenten per jaar na, wanneer duidelijk wordt aangegeven dat we even moeten minderen.

Kraanwater in Nederland is goedkoop en wordt behoorlijk duurzaam bereid (beperkte co2 uitstoot).

Over 10 jaar kan het anders zijn, dus tegen die tijd de situatie heroverwegen.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 18-06-2025 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:00
Er is geen gebrek aan water in N, maar gebrek aan watermanagement.
Kort na de grote droogte in 1975 en 1976 werd gesproken over het vasthouden van water en slimmer omgaan met het beschikbare water. Zo ook in 1995 na de bijna overstroming.
Maar het enige wat is gebeurd is het aanstellen van een watermanager om WA aan een tijdsverdrijf te helpen.
Verder werd op de oude voet voortgezet: bij regen zo snel mogelijk afvoeren want de boeren hedden er last van.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nou, er zijn toch meerdere renaturatieprojecten geweest om water niet zo snel mogelijk door een rechte sloot of rechtgetrokken beek af te voeren. Verschillende beken in mijn gebied (Noord/Midden-Limburg) zijn herkronkeld, er zijn overlaten gemaakt om bij hoog water het water over een groter gebied te spreiden (en dan bedoel ik niet bij de Maas) of op andere plekke retentiebekkens gemaakt.

Onlangs nog hier een hele rij bekkens voor opslag en de fauna gemaakt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:00
Dat is sinds de laatste paar jaar en heeft een andere reden, zoals ecologie en ook ingegeven doordat de intensiteit van de buien is toegenomen.
Heeft maar weinig met watermanagement in het grote plaatje te maken, zoals het potentieel aan drinkwater veilig te stellen.

[ Voor 11% gewijzigd door JukeboxBill op 18-06-2025 11:11 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoVerh888
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:14
Om deze discussie de goede kant op te sturen: ik heb na vorige week twee IBC’s vol met regenwater staan, die ik gebruik om de planten water te geven. Ik zie het echter niet echt zitten om die 2.000 liter met mijn gietertje te verspreiden. Wat zijn goede beregeningspompen, bij voorkeur met een filter om alles wat toch nog meekomt vanaf het dak eruit te filteren? En geven deze pompen voldoende druk om twee sectorsproeiers aan het werk te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Bezulba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:38:
[...]

Dat dacht ik ook, maar is niet waar. Drinkwater gebruik is merendeel particulieren. Oppervlaktewater / grondwater wordt wel meer gebruikt door industrie.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...er-water-bedrijven-minder

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 18-06-2025 12:58 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

_eLMo_ schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:56:
[...]

Dat dacht ik ook, maar is niet waar. Drinkwater gebruik is merendeel particulieren. Oppervlaktewater / grondwater wordt wel meer gebruikt door industrie.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...er-water-bedrijven-minder
Huh, interessant, ik was 150% overtuigd dat het andersom zou zijn. Maar dan is het helemaal onbegrijpelijk waarom de waterprijs nog zo laag ligt. Je hebt betaalbaar en praktisch gratis.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Bezulba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:01:
[...]

Huh, interessant, ik was 150% overtuigd dat het andersom zou zijn. Maar dan is het helemaal onbegrijpelijk waarom de waterprijs nog zo laag ligt. Je hebt betaalbaar en praktisch gratis.
Komt voor mij ook wel als een verrassing.
We gebruiken hier op mijn werk soms 1000m3 drinkwater per dag, daar kan ik thuis 10 jaar mee vooruit.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:31
Bezulba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:01:
[...]

En anders, fabrieken krijgen niet altijd korting omdat ze meer gebruiken. Kan je vertellen dat Vitens het niet doet in ieder geval en het kost zelfs meer als je meer boven de 100.000 m3/jaar zit.

(Vitens is:
Consument 1,25 €/m3
Zakelijk 1,15 €/m3
>100.000 1,34 €/m3)

Heb als procestechnoloog gewerkt bij een fabriek die ~3000 m3 drinkwater per dag introk, die factuur stond geen korting bedrag op.

Gas/Elektra is een ander verhaal, daar zit wel kwantumkorting op.
Pagina: 1 ... 182 183 Laatste