Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 183 ... 185 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Bezulba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:11:
[...]

Ik ga even de knuppel in het hoenderhok mikken. Waarom zou je niet sproeien met drinkwater? voor die 4 euro per kuub hoef je het niet te laten. Tegen de tijd dat je zoveel water in je gazon hebt zitten is het een zwembad.

Als de overheid echt wil dat we water besparen zullen ze daar wel actie op ondernemen ipv een lief berichtje op X om misschien wat minder de auto te wassen (terwijl de industrie vrolijk duizenden liters er door heen blijft jagen) met een verhoging van de prijs bijvoorbeeld.
We weten al sinds minstens de jaren '70 dat er een mondiale drinkwatercrisis is die enkel erger wordt. Niemand wil meer betalen of meer overheidsbemoeinis, maar als het op een beetje basisverantwoordelijkheden aan komt gaan we er nu zelf vragende partij voor zijn? Want "de overheid" weet alles beter. Dit is niet "de knuppel in het hoenderhok gooien" maar een egoïstische "kop in het zand" reactie die niets anders doet dan de verantwoordelijkheid bij een ander leggen.
quote: Wikipedia
In 2025 zullen, volgens prognoses van de FAO, 1,8 miljard mensen in landen of gebieden leven waar absolute waterschaarste heerst en twee derde van de wereldbevolking zou te maken kunnen hebben met waterstress.
Link

Niks aan het handje hoor. Gewoon water een beetje duurder maken en je groen gras schuldgevoel afkopen. Probleem opgelost. :F

[ Voor 17% gewijzigd door Slonzo op 18-06-2025 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

Tinusvolkel schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:24:
[...]

4 euro?? op je muil, gauw! >:) volgens mij hier maar €1,41 per m3.
En als je grootverbruiker ben betaal je nog minder...

blup

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Slonzo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:25:
[...]

We weten al sinds minstens de jaren '70 dat er een mondiale drinkwatercrisis is die enkel erger wordt. Niemand wil meer betalen of meer overheidsbemoeinis, maar als het op een beetje basisverantwoordelijkheden aan komt gaan we er nu zelf vragende partij voor zijn? Want "de overheid" weet alles beter. Dit is niet "de knuppel in het hoenderhok gooien" maar een egoïstische "kop in het zand" reactie die niets anders doet dan de verantwoordelijkheid bij een ander leggen.

[...]

Link

Niks aan het handje hoor. Gewoon water een beetje duurder maken en je groen gras schuldgevoel afkopen. Probleem opgelost. :F
Nee, dit is het probleem verplaatsen en net doen alsof de burger het probleem is. Ik verbruik veel minder water dan een willekeurige fabriek in de buurt. Maar die krijgt nog kwantumkorting ook omdat het een groot verbruiker is. En dan ben ik het probleem omdat ik wel eens de plantjes water geef?

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
Bezulba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:38:
[...]

Nee, dit is het probleem verplaatsen en net doen alsof de burger het probleem is. Ik verbruik veel minder water dan een willekeurige fabriek in de buurt. Maar die krijgt nog kwantumkorting ook omdat het een groot verbruiker is. En dan ben ik het probleem omdat ik wel eens de plantjes water geef?
en dit is weer de ander aanwijzen, die fabriek moet ook aangepakt worden maar we moeten allemaal zoveel mogelijk doen.
Dit is net als, ik ga gen zonnepanelen plaatsen want in China bouwen ze nog kolencentrales dus het heeft toch geen zin.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09

krietjur

Where am I?

Zoveel mogelijk doen.. prima, maar wel binnen het redelijke.

We moeten de tuin vergroenen: wil ik graag, ben ik volop mee bezig. Betekend wel veel nieuwe planten die water nodig hebben. Regenwater opvangen is bij mij zonder grote aanpassingen niet mogelijk.Ik ga m'n planten niet laten doodgaan, dus ontkom ik niet aan sproeien met kraanwater. Ben ook nog volop bezig met in huis verbouwen, en kan niet alles tegelijk. Dus ja, afkoppelen regenwater is zeker een plan voor mij, maar niet op korte termijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

No Hands schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:42:
[...]

en dit is weer de ander aanwijzen, die fabriek moet ook aangepakt worden maar we moeten allemaal zoveel mogelijk doen.
Dit is net als, ik ga gen zonnepanelen plaatsen want in China bouwen ze nog kolencentrales dus het heeft toch geen zin.
Ik zeg niet dat ik niets doe, maar het panische "we moeten geen drinkwater gebruiken!!11" terwijl de buurman rustig z'n brandkraan open zet omdat hij het geluid zo fijn vind irriteert mij gewoon. En het op de handen zitten van de overheid hierin ook.

Ik heb ook een regenton maar die gaat ook gewoon leeg met droog weer en dan is het jammer maar helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door Bezulba op 18-06-2025 10:09 ]

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11

de Peer

under peer review

Slonzo schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:25:
[...]

[...]

Link

Het is toch niet relevant dat er elders in de wereld over X jaar te weinig water is? He gaat om nu en je specifieke locatie.

Niet mis met kraanwater voor je gazon, op enkele momenten per jaar na, wanneer duidelijk wordt aangegeven dat we even moeten minderen.

Kraanwater in Nederland is goedkoop en wordt behoorlijk duurzaam bereid (beperkte co2 uitstoot).

Over 10 jaar kan het anders zijn, dus tegen die tijd de situatie heroverwegen.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 18-06-2025 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:06
Er is geen gebrek aan water in N, maar gebrek aan watermanagement.
Kort na de grote droogte in 1975 en 1976 werd gesproken over het vasthouden van water en slimmer omgaan met het beschikbare water. Zo ook in 1995 na de bijna overstroming.
Maar het enige wat is gebeurd is het aanstellen van een watermanager om WA aan een tijdsverdrijf te helpen.
Verder werd op de oude voet voortgezet: bij regen zo snel mogelijk afvoeren want de boeren hedden er last van.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 15:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nou, er zijn toch meerdere renaturatieprojecten geweest om water niet zo snel mogelijk door een rechte sloot of rechtgetrokken beek af te voeren. Verschillende beken in mijn gebied (Noord/Midden-Limburg) zijn herkronkeld, er zijn overlaten gemaakt om bij hoog water het water over een groter gebied te spreiden (en dan bedoel ik niet bij de Maas) of op andere plekke retentiebekkens gemaakt.

Onlangs nog hier een hele rij bekkens voor opslag en de fauna gemaakt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Dat is sinds de laatste paar jaar en heeft een andere reden, zoals ecologie en ook ingegeven doordat de intensiteit van de buien is toegenomen.
Heeft maar weinig met watermanagement in het grote plaatje te maken, zoals het potentieel aan drinkwater veilig te stellen.

[ Voor 11% gewijzigd door JukeboxBill op 18-06-2025 11:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoVerh888
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-07 14:42
Om deze discussie de goede kant op te sturen: ik heb na vorige week twee IBC’s vol met regenwater staan, die ik gebruik om de planten water te geven. Ik zie het echter niet echt zitten om die 2.000 liter met mijn gietertje te verspreiden. Wat zijn goede beregeningspompen, bij voorkeur met een filter om alles wat toch nog meekomt vanaf het dak eruit te filteren? En geven deze pompen voldoende druk om twee sectorsproeiers aan het werk te zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Bezulba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:38:
[...]

Dat dacht ik ook, maar is niet waar. Drinkwater gebruik is merendeel particulieren. Oppervlaktewater / grondwater wordt wel meer gebruikt door industrie.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...er-water-bedrijven-minder

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 18-06-2025 12:58 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

_eLMo_ schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:56:
[...]

Dat dacht ik ook, maar is niet waar. Drinkwater gebruik is merendeel particulieren. Oppervlaktewater / grondwater wordt wel meer gebruikt door industrie.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...er-water-bedrijven-minder
Huh, interessant, ik was 150% overtuigd dat het andersom zou zijn. Maar dan is het helemaal onbegrijpelijk waarom de waterprijs nog zo laag ligt. Je hebt betaalbaar en praktisch gratis.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Bezulba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:01:
[...]

Huh, interessant, ik was 150% overtuigd dat het andersom zou zijn. Maar dan is het helemaal onbegrijpelijk waarom de waterprijs nog zo laag ligt. Je hebt betaalbaar en praktisch gratis.
Komt voor mij ook wel als een verrassing.
We gebruiken hier op mijn werk soms 1000m3 drinkwater per dag, daar kan ik thuis 10 jaar mee vooruit.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:58
Bezulba schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:01:
[...]

En anders, fabrieken krijgen niet altijd korting omdat ze meer gebruiken. Kan je vertellen dat Vitens het niet doet in ieder geval en het kost zelfs meer als je meer boven de 100.000 m3/jaar zit.

(Vitens is:
Consument 1,25 €/m3
Zakelijk 1,15 €/m3
>100.000 1,34 €/m3)

Heb als procestechnoloog gewerkt bij een fabriek die ~3000 m3 drinkwater per dag introk, die factuur stond geen korting bedrag op.

Gas/Elektra is een ander verhaal, daar zit wel kwantumkorting op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-07 00:42
Hortz schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 16:18:
[...]

En anders, fabrieken krijgen niet altijd korting omdat ze meer gebruiken. Kan je vertellen dat Vitens het niet doet in ieder geval en het kost zelfs meer als je meer boven de 100.000 m3/jaar zit.

(Vitens is:
Consument 1,25 €/m3
Zakelijk 1,15 €/m3
>100.000 1,34 €/m3)

Heb als procestechnoloog gewerkt bij een fabriek die ~3000 m3 drinkwater per dag introk, die factuur stond geen korting bedrag op.

Gas/Elektra is een ander verhaal, daar zit wel kwantumkorting op.
Maar je betaalt boven de 300m3 geen BOL (belasting op leidingwater) en dat scheelt best een sloot (pun intended..).

BOL is 0,425 euro per 1000 m3 en best wel significant. Zo’n 25% van de totale variabele kosten van leidingwater?

Zie bijvoorbeeld https://www.waternet.nl/z...dingwater-voor-bedrijven/

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:22
Ik heb een redelijk grote klimroos staan in de tuin. De laatste jaren vind ik dat hij na de bloei vrij snel minder wordt. De bladeren worden vies, vallen uit, hebben puntjes of zwarte vlekken… etc…

Hij bloeit nog wel enorm goed, maar als de rozenblaadjes eraf vallen wordt de hele struik lelijk. Iemand een idee hoe dit komt? Is ie ziek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrdJ9tQO7EtfjG5sX6U7U3V_A_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clChxubiLvlOheDiD2HlspRu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Hij is ziek. Krijgt de roos voeding? Dat kunnen ze wel gebruiken.

Zieke plant == plant sterker maken.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:01
Goofyduck384 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:16:Iemand een idee hoe dit komt? Is ie ziek?
Ja. Ga naar een biologische boer waar de koeien op stro staan. Vraag of je een vuilniszak vol oude mest mee mag nemen en strooi daarvan een paar keer per jaar een beetje bij de plant. Gaat de roos vast van opknappen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:09
Irrigatie/bewatering vraag. Wat is een goede start om te zien wat er mogelijk is en hoe te bepalen. Voorkeur is absoluut dat het bestuurbaar is met home assistent. Ik was op zoek naar iets als "het grote irrigatie.... topic" maar heb niets kunnen vinden. Wel een man he, en die kunnen niet zoeken 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:45
Interessante discussie. Er is nu voldoende (drink)water en om dat zo te houden zijn maatregelen nodig. Ook in Nederland. Daar komt veel bij kijken. Zo niet: zelfde problemen als we nu hebben in energietransitie waar we tegen systeemgrenzen aanlopen.

- Er is een nationaal plan drinkwaterbesparing. Dat is nodig om in 2030 (!) risico op watertekort te beperken. "Voor huishoudens betekent dit plan dat het drinkwaterverbruik per persoon per dag teruggebracht moet worden van 128 liter naar 100 liter in 2035."
- Je moet op tijd beginnen. Langzaam stappen zetten want anders krijg je fenomeen van jarenlang niets doen 'en we moeten ineens over dat is niet realistisch'.
- Besparen drinkwater gaat te langzaam. "De Rekenkamer beveelt de minister aan om het gevoel van urgentie bij burgers en bedrijven te vergroten, zodat gedragsverandering wordt gestimuleerd. " Grootste winst bij douchen en doorspoelen, komen wij tuinliefhebbers goed mee weg ;-)
- Beprijzing is weinig effectief (link). "Onderzoek naar beprijzing van water laat zien dat het duurder maken van drinkwater geen effect hebben op huishoudelijk gebruik en mogelijk enigszins op zakelijk gebruik."
- Zelf oppompen? Liever niet. "Door gebrekkig zicht op individuele grondwateractiviteiten is het voor provincies, waterschappen en drinkwaterbedrijven lastig om nadelige hydrologische en geologische gevolgen tegen te gaan. Bovendien wijzen zij op de lage kosten en hoge kwaliteit van het Nederlandse kraanwater."
- De extremen zijn maatgevend: vooral droge periodes met grote vraag en laag aanbod geeft uitdagingen. Dat is weer super relevant voor ons tuinliefhebbers. Wat helpt om te kunnen besparen? Regenton, planten die niet teveel zijn verwend en dus diepe wortels hebben, niet douchen om je planten te redden, douchen onder tuinslang op gazon of bij je hortensia's.. ;-)

Ben benieuwd wie ermee bezig is. Ik heb graag robuuste, groene tuin zodat dát geen zorg is tijdens dreigende schaarste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Laat maar, mijn reactie was ruggenmerg.

[ Voor 95% gewijzigd door edwin2021 op 18-06-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:43

Gallus

Cheesy

Afgelopen najaar hebben we een jonge eik verplant. Hij slaat aan en heeft dit voorjaar kleine blaadjes gekregen. Nu krijgen deze blaadjes echter gele en bruine plekken/vlekken. Heeft iemand een idee waar dit door komt? Je leest over verschillende oorzaken, zoals schimmel, te droog, of juist te nat. Ik geef hem ongeveer om de dag een gieter water. Zou dat te veel zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBWYKX1yl5Qpe9f1gAJGKlhvzXs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PjlKJ2ssmLuvIq3mVybevNS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5OidHf6RPHPXejoF-FqvDCFYOw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpcvH1g1Yex8Ef52FnIlBCSs.jpg?f=fotoalbum_tile

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-07 16:07
edwin2021 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:03:
Irrigatie/bewatering vraag. Wat is een goede start om te zien wat er mogelijk is en hoe te bepalen. Voorkeur is absoluut dat het bestuurbaar is met home assistent. Ik was op zoek naar iets als "het grote irrigatie.... topic" maar heb niets kunnen vinden. Wel een man he, en die kunnen niet zoeken 😉
Inderdaad zou irrigatie/bewatering wel een eigen topic verdienen, als er meer liefhebbers zijn kunnen we samen een topic start maken. Er zijn natuurlijk ook prima tuinfora (NL/UK/US) waar e e.s in behandeld wordt, maar bij een tweakers forum heb je meestal toch al een bepaalde mate van voorselectie van deelnemers :*)
Ik vind deze gids van Hunter wel een goede start. Ben nog op zoek naar andere vergelijkbare gidsen met mogelijk nog meer info (al is de aanpak generiek te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
Batilan schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 00:41:
[...]

Inderdaad zou irrigatie/bewatering wel een eigen topic verdienen, als er meer liefhebbers zijn kunnen we samen een topic start maken. Er zijn natuurlijk ook prima tuinfora (NL/UK/US) waar e e.s in behandeld wordt, maar bij een tweakers forum heb je meestal toch al een bepaalde mate van voorselectie van deelnemers :*)
Ik vind deze gids van Hunter wel een goede start. Ben nog op zoek naar andere vergelijkbare gidsen met mogelijk nog meer info (al is de aanpak generiek te gebruiken.
Lijkt mij geen slecht plan 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-07 23:16
Batilan schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 00:41:
[...]

Er was al een soort van start gemaakt

Beregeningsinstallatie tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:38
Normaal gesproken nooit last van bladluis, nu meerdere planten er last van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Milo85 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:20:
Normaal gesproken nooit last van bladluis, nu meerdere planten er last van..
Een jaar of wat geleden hebben wij lieveheersbeestjeslarven gekocht. Niet super goedkoop ofzo, maar had best goed effect. En daarna heb je heul veul lieveheersbeestjes rondvliegen in je tuin. Harstikke leuk! Helaas vliegen ze ook uit dus lijkt het erop dat we hetzelfde dit jaar weer moeten doen.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:47

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Gallus schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:38:
Afgelopen najaar hebben we een jonge eik verplant. Hij slaat aan en heeft dit voorjaar kleine blaadjes gekregen. Nu krijgen deze blaadjes echter gele en bruine plekken/vlekken. Heeft iemand een idee waar dit door komt? Je leest over verschillende oorzaken, zoals schimmel, te droog, of juist te nat. Ik geef hem ongeveer om de dag een gieter water. Zou dat te veel zijn?
Hoe voelt de grond rond de wortels? Als die iets dieper ook nog vochtig voelt, kun je wat minder water geven. Die wortels moeten wel uit zichzelf sterk worden.

Ik heb een aangewaaide eik die vorig jaar ook gele blaadjes had, maar hij is weer aardig bijgekomen. Als het langere tijd droog is, ogen bomen sowieso wat minder kwiek, alle energie gaat dan naar behoud van de basis.

En voor wie nog laurierkers overweegt: weet wat je doet, ze overleven alles. De stronk van de onze, die geveld is wegens verregaande aantasting door zwammen en waarvan de kern morsdood was, loopt alweer uit. Die dingen zijn niet te geloven.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-07 10:45

World Citizen

FreeReef.nl

Een beetje een showpost, maar ik ben ook wel trots op mijn Pa.

Mijn ouders zijn als 20 jaar gescheiden en mijn moeder was van de tuin. Die hield van een beetje Franse invloed met lekker veel groen.

Pa heeft dat dan toch al weer 20 jaar volgehouden. Hij heeft geen groene vingers maar wilde de tuin liever niet kwijt. Door de jaren heen heeft hij alles in leven gehouden en toch de tuin gehouden zoals hij is. Kleine vijver, veel groen en wat zitjes.

Ik geniet er ook elke keer weer van als we een Biertje doen.

In tegenstelling tot mijn balkons mag hij er trots op zijn. Ziet er nog steeds helemaal groen en tof uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGNee9H44cAsyyCDPbXcLlNb2w4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3uUgRO6pJtLHTFmY7VDoaOz.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-07 08:36
Bezulba schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:52:
Een jaar of wat geleden hebben wij lieveheersbeestjeslarven gekocht. Niet super goedkoop ofzo, maar had best goed effect. En daarna heb je heul veul lieveheersbeestjes rondvliegen in je tuin. Harstikke leuk! Helaas vliegen ze ook uit dus lijkt het erop dat we hetzelfde dit jaar weer moeten doen.
En zorg ook voor overnachting- en overwinterplekjes, dat geldt voor veel insecten, niet alleen voor het eten zorgen :D
https://www.rootsum.nl/ke...nteren-lieveheersbeestjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Piemol schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 00:20:
[...]

En zorg ook voor overnachting- en overwinterplekjes, dat geldt voor veel insecten, niet alleen voor het eten zorgen :D
Oh geloof mij, we hebben genoeg overwinteringsplekjes in de tuin. Dat is de favoriete bezigheid van m'n vriendin om die te bouwen met snoeiafval.

Leverde vorige week wel weer een leuke gast op, een egel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XePXLwLV6ePE9XDQIZr4W9QZuCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRlBAWoYldfFfcOiVYtGkgCY.jpg?f=fotoalbum_large

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Piemol schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 00:20:
[...]

Wij hebben zo'n plekje ergens op/bij de slaapkamer van onze oudste, elk jaar in maart zien we altijd een handje vol lieveheersbeestjes in zijn kamer :D Het is geen overlast, het zijn er echt maar een paar en juist leuk! (Tot het wel heel veel wordt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Yaksa schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:41:
[...]

Ja. Ga naar een biologische boer waar de koeien op stro staan. Vraag of je een vuilniszak vol oude mest mee mag nemen en strooi daarvan een paar keer per jaar een beetje bij de plant. Gaat de roos vast van opknappen.
Ik vond in de schuur nog een redelijke zak met gedroogde koemestkorrels. Daar maar wat van gestrooid in mijn tuin.
Komende dagen maar even ‘s ochtends en savonds de tuin bewateren. Binnen hoeveel tijd zou de roos zich weer moeten herstellen? Volgend seizoen? Of dit jaar nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Goofyduck384 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:22:
[...]Ik vond in de schuur nog een redelijke zak met gedroogde koemestkorrels. Daar maar wat van gestrooid in mijn tuin.
Komende dagen maar even ‘s ochtends en savonds de tuin bewateren. Binnen hoeveel tijd zou de roos zich weer moeten herstellen? Volgend seizoen? Of dit jaar nog?
Koemestkorrels zijn prima voor rozen.
Alleen, het duurt een tijdje voordat ze het opnemen en omdat rozen niet zo heel snel groeien zal het wel een aantal maanden duren alvorens je in de nieuwe bladeren het verschil kunt zien.
Geduld is een schone zaak......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Ok. Ik heb het in mijn hele tuin gestrooid, dus ook bij de zomerbloeiers, hortensia, frambozen, lavendel etc. Gewoon overal.
Ik zal dit over een paar weken wel weer herhalen en het eens bijhouden.

Valt mij op dat mijn (postzegel) tuintje altijd erg groen wordt, maar dat de daadwerkelijke bloemen niet echt lijken te komen. Kan dat ook een gevolg zijn van te weinig voeding in de grond ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 19-07 13:28
Of te weinig snoeien. Veel planten hebben dat nodig om een beetje in survival mode te gaan en meer en sterkere bloemen te krijgen.

We hebben een wisteria hier die tijdens de verbouwing van de tuin door de tuinman onder handen is genomen, helemaal terug op alleen de hoofdtakken. Bloeide in april voor het eerst in zeven jaar.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Nee het gaat meer om bloembollen die weinig tot geen bloemen geven. Ze komen dus meestal wel uit, groen blad en groene stengels. Maar echt mooie bloemen heb ik dan niet tot weinig.

Wat ik moet snoeien (de roos en de druif) gaat eigenlijk altijd wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vandaag de smeerwortelgier overgegoten in flacons en wat in de tuin gebruikt.
Voor het eerst dat ik het ook echt flink rook :r _O-

Zijn een paar mooi stevig groeiende planten. Puur voor de gier is het te veel, maar trekt ook bijen e.d. aan dus dat is mooi meegenomen. Misschien ook maar wat aan de kippen geven.

Over kippen gesproken; iemand ervaring met een ventiel als dit?
Dit zit hier aangesloten op een grote jerrycan met water (dat op hoogte boven de bak ligt) maar dat ventiel heeft nooit echt lekker gewerkt; of er komt teveel water uit of niets/te weinig.
We gieten dus nu maar gewoon zo water in de drinkbak.

We gaan over een tijdje een week weg en het zou handig zijn als de invullende verzorger hier minder op hoeft te letten. Of we moeten iets als dit nemen, als ik internet moet geloven werkt dat ook aardig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19-07 09:01
Bezulba schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 08:30:
[...]

Oh geloof mij, we hebben genoeg overwinteringsplekjes in de tuin. Dat is de favoriete bezigheid van m'n vriendin om die te bouwen met snoeiafval.

Leverde vorige week wel weer een leuke gast op, een egel.

[Afbeelding]
Mooie foto, wij hebben er ook, we zien ze niet, behalve als we resten vinden van een dode egel, die door de marter gedood, en deels opgegeten wordt.

maters maken een er zooitej van, wat een viererikken zijn dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Piet91 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 21:42:
Vandaag de smeerwortelgier overgegoten in flacons en wat in de tuin gebruikt.
Voor het eerst dat ik het ook echt flink rook :r _O-

Zijn een paar mooi stevig groeiende planten. Puur voor de gier is het te veel, maar trekt ook bijen e.d. aan dus dat is mooi meegenomen. Misschien ook maar wat aan de kippen geven.

Over kippen gesproken; iemand ervaring met een ventiel als dit?
Dit zit hier aangesloten op een grote jerrycan met water (dat op hoogte boven de bak ligt) maar dat ventiel heeft nooit echt lekker gewerkt; of er komt teveel water uit of niets/te weinig.
We gieten dus nu maar gewoon zo water in de drinkbak.

We gaan over een tijdje een week weg en het zou handig zijn als de invullende verzorger hier minder op hoeft te letten. Of we moeten iets als dit nemen, als ik internet moet geloven werkt dat ook aardig goed.
Die laatste bak heb ik. Meeste van mijn kippen snappen die niet.

Ik kan deze aanraden:

https://www.kippenhuis.nl...drinkemmer-18-liter-groen

Veel beter. Ophangen of de pootjes set erbij kopen.

Alleen in de winter kan de vlotter kapot vriezen, dus met vorst wel opletten of even andere bak gebruiken. Of op een verwarmingsplaat zetten maar dat is mij te duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:22
Heeft iemand misschien wat suggesties mbt lichtpunten in de achtertuin? Ik heb een grondkabel liggen die ik kan splitsen of verlengen.

Ik overwoog eerst Hue, maar hoef eigenlijk niet van die gekleurde Lily spots. Is er ook een degelijk merk spots (volledig waterdicht etc) die vergelijkbaar zijn met Hue Lily, maar waar ik gewoon een Ambiance GU10 in kwijt kan?

Ik ga binnenkort de grondkabel op een paar plekken opgraven om te splitsen, hebben jullie tips hoe ik dit qua bedrading etc aanpak? Gewoon grondkabels door de hele tuin leggen en 1 zo'n YM kabel naar telkens 1 zo'n spot? Of zijn hier slimmere oplossingen voor (bv iets van 1 bak met allemaal van die zwarte low voltage kabeltjes?)

Ik denk aan lichtpunten laag (vanaf de grond). Hele ledstrips etc zijn vooralsnog niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edwin2021
Grondkabel is eigenlijk alleen goed te splitsen met een giethars mof (gamma?) mits goed gebruiksaanwijzing volgen. Ik heb er 17 jaar geleden paar gebruikt en nog steeds zonder problemen. Laatste wat je wilt is een aardlek probleem waardoor alles wee opgegraven moet worden. Ik kan je ook aanraden om buiten boel achter een eigen aardlek te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TN28sO51vtC-_nmm--_qPU2kpHw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTdscSA7MjquvrMMnsSaJh8m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEviauaxtycKZqFoD5zAmm4kIXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWhn617Vzk4NL6dORlhxadyP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1k-1pTu-tt_pXY6hT63-LtRX7fQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvBH0EYa56Dht4av4EVp6Gaj.jpg?f=fotoalbum_tile

Context:
Wij hebben een grote beukenhaag op de erfgrens van ± 3m hoog en 15m lang. Aan beide zijdes van de erfgrens staat een rij stammen. Wij gaan tegen de haag een overkapping plaatsen (1m van de grens). Aan de andere zijde van de haag hebben de buren een schuur staan (ook 1m van de grens). Als de wanden geplaatst worden krijgt een groot gedeelte aan beide zijdes geen licht meer. En kan ik er ook niet/lastig bij voor onderhoud. Vragen:
  1. Kan een beukenheug gezond blijven leven als alleen de bovenkant licht krijgt?
  2. Ik heb de takken teruggesnoeid tot de overkapping; zo laten of verder snoeien tot de stam? Of zelfs de stammen afzagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-07 11:34
edwin2021 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:58:
Grondkabel is eigenlijk alleen goed te splitsen met een giethars mof (gamma?) mits goed gebruiksaanwijzing volgen. Ik heb er 17 jaar geleden paar gebruikt en nog steeds zonder problemen. Laatste wat je wilt is een aardlek probleem waardoor alles wee opgegraven moet worden. Ik kan je ook aanraden om buiten boel achter een eigen aardlek te zetten.
Als je er meerdere moet doen kan je beter zelf de giethars kopen en losse kabeldozen. Stuk goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb een pomp in de tuin, maar ik heb geen flauw idee wat voor een het is en of het een goede is. Hij werkt wel, maar merkte wel dat het lang duurt voor dat hij op druk is en ook weer lang duurt voordat het stopt. Kon op de pomp niet iets vinden van een merk of type, of zit dat helemaal in de grond? De bak waarin hij zit was eerst helemaal vol met zand, dus dat heb ik weg gehaald maar mogelijk moet ik jkg meer weg halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPAaHOl3q9WOZnezmvW-nTdEqww=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iipSCMvA77KS7Vvjt0w3Uuk2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wk0qgQR6HIIUDVQ_uk0XC2OTNpY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iSd6Y2rjmD8wG4e9M5fELLp7.jpg?f=user_large

ik zou wel meer van die vragen komen. Stadsjongetje heeft namelijk een oude boerderij gekocht met tuin 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yell0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:08
Eppo © schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:28:
Ik heb een pomp in de tuin, maar ik heb geen flauw idee wat voor een het is en of het een goede is. Hij werkt wel, maar merkte wel dat het lang duurt voor dat hij op druk is en ook weer lang duurt voordat het stopt. Kon op de pomp niet iets vinden van een merk of type, of zit dat helemaal in de grond? De bak waarin hij zit was eerst helemaal vol met zand, dus dat heb ik weg gehaald maar mogelijk moet ik jkg meer weg halen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik zou wel meer van die vragen komen. Stadsjongetje heeft namelijk een oude boerderij gekocht met tuin 🙂
De pomp hangt meters lager onder aan de stalen buis in het grondwater. Hier is dat een meter of 8, maar het kan tot tientallen meters diep zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Oke, dus dat vervang je niet zomaar naar een betere (als dat zou moeten). Maar dat verklaard ook waarom het even duurt voordat hij water heeft en het ook even duurt voordat de druk weer weg is. Moet ik zoiets nog onderhouden? Of zolang hij werkt moet ik mezelf er niet druk over maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yell0
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:08
Eppo © schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:46:
Oke, dus dat vervang je niet zomaar naar een betere (als dat zou moeten). Maar dat verklaard ook waarom het even duurt voordat hij water heeft en het ook even duurt voordat de druk weer weg is. Moet ik zoiets nog onderhouden? Of zolang hij werkt moet ik mezelf er niet druk over maken?
Zolang de pomp genoeg water geeft uiteindelijk, zou ik meer er niet te druk over maken. Een nieuwe kost toch snel 2000+ euro.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:43
Zo te zien is er geen ‘groot vijver’ topic, dus dan maar hier 🙂
Dit voorjaar de tuin drastisch aangepakt en een natuurlijke vijver aangelegd, dus zonder filter en vissen. Soort van Ada Hofman methode.
Het water zit er sinds 6 april in. Ben verbaasd hoe snel alles zich ontwikkelt.
Planten groeien als kool. Er zitten veel schaatsenrijders, bootsmannetje, bruine duiker, veel kleine zwarte duiker kevertjes (nog niet achterhaald wat dit precies zijn) en poelslakken.

Voor een ‘druipmuurtje’ zit er een heel klein 600l/u pompje in die in een vijvermand met panty eromheen zit. Geeft net een leuk druppel geluid, zonder de vijver te storen.
Voor wat filmpjes, zie mijn feestboek post.

Foto’s van de aanleg tot nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mycn5vW6dL3nllJsg_K0fbhWqjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLMNeBnI8ZOcNQn6jv8paDwL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OUSWxn1oXIW8XpUupkUmngbLzvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xpm4MeOqflBsaQpGN5kmlVpF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvhzJjwnGiIgcVE66UMJus20Y5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jyfk6ZJ9LQYFKsuyh6KJNi4M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kUDlc7HvoEFXTM103cjH_6fal0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vq55gILq9uNrwKovqCq10JYe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCQ6ZBpqK6_fZC1Lw5k1jVpdzbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7tJ3Ja1Mvywwgn5vYjLqpJt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pj6iY-b8vvzQcZbjTiPXqQw5v9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeWGORNKKtcsOKGo8HY1lw6g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lI_Y5L1gBng2Sgjv3r1H6593i6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mv55CKl7OwfPzVBWMvhMjOl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5YIYBmhTxJaA5f8VQEFFSukG4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6oT3hEGCuAD99q6lyx6WiIeU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MdnB3jDa0dRLxWx41DD-Nh1dAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6USwcHAujzjzq4K1oTLT5kp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htpvxjZOkVGrD3MIG1vTHUs0nvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UeY8EIKoyOe7cazdcBsTgEhW.jpg?f=fotoalbum_large

Planten in de vijver:
- Glanzend fonteinkruid
- Vederkruid
- Waterpest
- Hoornblad
- Watergentiaan
- Kaapse waterlelie
- Lidsteng
- Waterlelie (Nymphaea Gonnère)
- Riet (Phragmites Australis)
- Gele lis
- Egelboterbloem
- Kattenstaart
- Naaldgras
- Dwergwatermunt
- Penningkruid
- Dwergrus
- Snoekkruid
- Zwanebloem
- Moeras-vergeet-mij-niet
- Kalmoes
- Krabbescheer

Op dit moment laten we zo goed als alles dat komt aanwaaien gewoon lekker groeien, dus ook het ‘onkruid’.
Heel tevreden over het resultaat zover. Heel benieuwd hoe het er over een jaar uitziet 🙂

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11

de Peer

under peer review

Fantastisch! dank voor het delen. erg leuk om te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ronster schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:33:
Dit voorjaar de tuin drastisch aangepakt en een natuurlijke vijver aangelegd, dus zonder filter en vissen. Soort van Ada Hofman methode.
Het water zit er sinds 6 april in. Ben verbaasd hoe snel alles zich ontwikkelt.
Planten groeien als kool. Er zitten veel schaatsenrijders, bootsmannetje, bruine duiker, veel kleine zwarte duiker kevertjes (nog niet achterhaald wat dit precies zijn) en poelslakken.
Ziet er goed uit! En ja, mooi is dat, hoe snel allerlei leven het water weet te vinden. Ik had nooit gedacht dat ik het nog eens fascinerend zou vinden om te zien hoe de poelslakken als stofzuigers door de vijver gaan.

Hier zijn op dit moment de libelles en waterjuffers aan het uitsluipen, zoals dat heet, dus overal larvehuidjes. En er wordt aan de toekomst gewerkt, zag gisteren een azuurwaterjuffer alweer eitjes leggen op de moeras-vergeet-me-niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronster
VeertienKaVier schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:51:
[...]

Ziet er goed uit! En ja, mooi is dat, hoe snel allerlei leven het water weet te vinden. Ik had nooit gedacht dat ik het nog eens fascinerend zou vinden om te zien hoe de poelslakken als stofzuigers door de vijver gaan.

Hier zijn op dit moment de libelles en waterjuffers aan het uitsluipen, zoals dat heet, dus overal larvehuidjes. En er wordt aan de toekomst gewerkt, zag gisteren een azuurwaterjuffer alweer eitjes leggen op de moeras-vergeet-me-niet.
Thanks! Ik als natuurnerd had dit wel gedacht :D
Maar ik heb 20 jaar geleden in mijn vorige huis ook al een vijver aangelegd. Dat mijn vrouw het zo interessant zou vinden is wel een verrassing. Zij heeft me 15 jaar weten tegen te houden om dit plan door te zetten, maar nu zit ze nog langer in het water te staren dan ikzelf :+

Juffers vliegen af en aan. Eerst enorm veel Vuurjuffers en daarna voornamelijk Azuurtjes (met dank aan de vijver van de buurman). Ik heb nog geen huidjes kunnen ontdekken helaas. Hopelijk komt dat nog.
En natuurlijk hopen op kikkers, padden en salamanders.
Als die er niet inkomen zal ik volgend jaar wellicht wat Vetjes ofzo uitzetten wanneer de vijver wat in balans is en er veel schuilplekken door planten zijn.
Heb jij vissen in je vijver?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:05
Vijvers leuk :)
Ik was getriggerd door een post van de vogelbescherming --> https://shorturl.at/fMOct
En heb nu een speciekuip gekocht om een minivijver te maken met de kinderen. Nog even wat waterplantjes halen en een gat graven.

We kwamen laatst al een zwart rode salamander tegen tussen het oude hout en mini kikkertjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Plint schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:49:
Vijvers leuk :)
Ik was getriggerd door een post van de vogelbescherming --> https://shorturl.at/fMOct
En heb nu een speciekuip gekocht om een minivijver te maken met de kinderen. Nog even wat waterplantjes halen en een gat graven.

We kwamen laatst al een zwart rode salamander tegen tussen het oude hout en mini kikkertjes.
Nice! Goed bezig om dit te doen en je kids erbij te betrekken d:)b
Leuke en goede post van de Vogelbescherming. Water in de tuin doet heel veel vind ik, al is het maar een speciekuip. Kun je al echt leuke dingen mee. Houdt ons op de hoogte van de ontwikkelingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-07 13:07

Stimulate14

⭐⭐⭐

@Ronster _/-\o_ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ronster schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:33:
Pfoe, alles met de hand uitgegraven? Stevig werkje :)

Hoe zit het met het waterniveau? Ben je niet bang dat de beplanting op de zijkant droog komt te vallen? Mijn (klein) vijvertje is de laatste maanden al 10-15cm gezakt door de droogte. Of vul je 'm regelmatig bij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ronster schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:43:
[...]

Heb jij vissen in je vijver?
Nee, ook geen pomp, het is puur een natuurlijke vijver, nu dik een halfjaar oud. Een paar maanden geleden zag het er allemaal nog vrij troebel uit, maar toen waren de poelslakken opeens, die de boel in een flink tempo weer helder maken. Dat evenwicht komt inderdaad vanzelf wel.

Het waterpeil is wel flink gedaald door de droogte; de vijver mag deels als buffertje dienen voor de regen (tuin loopt flink schuin af, dus niet te snel laten wegstromen is wel verstandig), maar er valt weinig te bufferen als er geen drup valt.

Kan het iedereen aanraden: heb je ruimte, voeg iets van water toe. Het lokt zoveel leven naar je tuin, zelfs een kleine kuip maakt al verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
VeertienKaVier schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:19:
[...]

Nee, ook geen pomp, het is puur een natuurlijke vijver, nu dik een halfjaar oud. Een paar maanden geleden zag het er allemaal nog vrij troebel uit, maar toen waren de poelslakken opeens, die de boel in een flink tempo weer helder maken. Dat evenwicht komt inderdaad vanzelf wel.

Het waterpeil is wel flink gedaald door de droogte; de vijver mag deels als buffertje dienen voor de regen (tuin loopt flink schuin af, dus niet te snel laten wegstromen is wel verstandig), maar er valt weinig te bufferen als er geen drup valt.

Kan het iedereen aanraden: heb je ruimte, voeg iets van water toe. Het lokt zoveel leven naar je tuin, zelfs een kleine kuip maakt al verschil.
Cool, zelfde idee dus :)
Fotootje?
Ik heb een overflow gemaakt aan de kant van het pad. Je ziet daar het gedeelte met een laagje zand. Daar loopt hij over. Dus dat is een kleine wadi/moerasgedeelte.
Slonzo schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 12:57:
[...]

Pfoe, alles met de hand uitgegraven? Stevig werkje :)

Hoe zit het met het waterniveau? Ben je niet bang dat de beplanting op de zijkant droog komt te vallen? Mijn (klein) vijvertje is de laatste maanden al 10-15cm gezakt door de droogte. Of vul je 'm regelmatig bij?
Haha jep, emmertje voor emmertje.
Op 1 van de foto's zie je dat ik een trap van terras naar tuin heb. Doordat ik een deur achterom heb kon er soweiso geen graafmachine achterom komen. Dus 2 dagen bikkelen en emmertje voor emmertje zware klei naar de container aan de voorkant van het huis verplaatsen :X

Waterniveau zakt wel. Zeker met warm weer en als er een wind bij staat. Ik vul dan ook af en toe een beetje bij.

[ Voor 38% gewijzigd door Ronster op 24-06-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Over vijvers gesproken: onze vijver van beton is lek. Dat is met de droogte van laatste tijd duidelijk zichtbaar geworden, er staat vrij weinig water meer in.

Folie lijkt de beste keus?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
noes schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:25:
Over vijvers gesproken: onze vijver van beton is lek. Dat is met de droogte van laatste tijd duidelijk zichtbaar geworden, er staat vrij weinig water meer in.

Folie lijkt de beste keus?
Lijkt me wel. Ik heb gekozen voor 1mm EPDM. Dat zal waarschijnlijk langer leven dat ikzelf 🙂
Wel een goede laag vilt en evt zand eronder zodat het niet lek gaat op het beton.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Plint
Ronster schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 11:55:
[...]

Nice! Goed bezig om dit te doen en je kids erbij te betrekken d:)b
Leuke en goede post van de Vogelbescherming. Water in de tuin doet heel veel vind ik, al is het maar een speciekuip. Kun je al echt leuke dingen mee. Houdt ons op de hoogte van de ontwikkelingen!
U vraagt, wij draaien :)
Denk ak weekend wat waterplantjes kopen en wat stenen zoeken in het bos. En dan gaandeweg een aantal planten langs de rand. De hedera zal de rand ook wel wat bedekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_D9aGbq-PmwN5qeu2bJrbmKFlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syVlLBMyvj76Fr9WaUC1SpxZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9YbvpWh-Dmqqhifu_4kQYE0be8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x46XHNQ1Nn5Ler5BhiF0u6Ds.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-LRWnR8FxnVku_x5onvGYEL7JM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xk888ZoRe7sUdIlPL2kVr47Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Plint schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:06:
[...]

Denk ak weekend wat waterplantjes kopen en wat stenen zoeken in het bos. En dan gaandeweg een aantal planten langs de rand. De hedera zal de rand ook wel wat bedekken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk! 🙂
Hopelijk krijg je er snel kikkertjes en salamander in. Zullen de kids blij mee zijn.
De mijne kan het allemaal geen reet schelen, maar die wordt ook al 16 B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:35
In twee dagen tijd overal molshopen, en geen kleintjes ook.
Lijkt wel of ze uit een winterslaap komen.

Hebben meer mensen daar ook plotseling last van?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Teijgetje schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:26:

Ja hier ook een paar joekels.
Ronster schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:55:
[...]

Lijkt me wel. Ik heb gekozen voor 1mm EPDM. Dat zal waarschijnlijk langer leven dat ikzelf 🙂
Wel een goede laag vilt en evt zand eronder zodat het niet lek gaat op het beton.
Thanks, ik ga eens op zoek :Y ziet er nu zo karig uit, hoewel de lelies prachtig in bloei staan.

[ Voor 40% gewijzigd door noes op 24-06-2025 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Teijgetje schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:26:

Ik heb ze wel maar heb er geen last van, even de hoop omwijd harken en er en handje graszaad in. Opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
dragon2 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:35:
Die laatste bak heb ik. Meeste van mijn kippen snappen die niet.

Ik kan deze aanraden:

https://www.kippenhuis.nl...drinkemmer-18-liter-groen

Veel beter. Ophangen of de pootjes set erbij kopen.

Alleen in de winter kan de vlotter kapot vriezen, dus met vorst wel opletten of even andere bak gebruiken. Of op een verwarmingsplaat zetten maar dat is mij te duur...
Ook gezien, maar daarvan lees ik dezelfde problemen, ook lekken. Of juist niet bijvullen.
Die ik link lees ik eigenlijk alleen maar positieve reviews van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Vandaag weer een aantal uitsluipers, zeker tien larvenhuidjes aan en rond de gele lissen gevonden. Er zijn minder bijen en hommels dit jaar, maar de waterjuffers en libellen zorgen toch nog voor veel tuinleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:51:
[...]

Ook gezien, maar daarvan lees ik dezelfde problemen, ook lekken. Of juist niet bijvullen.
Die ik link lees ik eigenlijk alleen maar positieve reviews van.
Als die lekt dan is ie verkeerd in elkaar gezet. RTFM. Dat dopje doen mensen soms ondersteboven 🙈
Verder moet je de emmer rechtop zetten of rechtop hangen (let op de 2 puntjes in hengsel daar moet je ophanghaak tussen), en dus vlotter niet kapot laten vriezen. Dan lekt hij echt niet. Ik heb er 2, al ruim 4 jaar. Dik tevreden over 😊

Die emmer met die nippels is eigenlijk alleen een goed systeem als je kippen zo hebben leren drinken als kuiken. En hij lekt bij mij regelmatig (zit er een nippel een beetje schuin ofzo, loopt emmer leeg :| ).
Ook zit die emmer bij mij om de haverklap vol met groene alg (hangt in half schaduw) en dat is er vanwege het design niet fatsoenlijk uit te poetsen. Zeer irritant.
Ik ben dus geen fan, dus bij deze een negatieve review :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@dragon2 -O-

Hmm, wie op internet moet ik nu geloven. :P ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
No Hands schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:45:
[...]

Ik heb ze wel maar heb er geen last van, even de hoop omwijd harken en er en handje graszaad in. Opgelost.
Ik dacht vorige week na de eerste hoop en gelijk de mol gevangen te hebben de dag er op dat het opgelost was. ;)

De vier plaatsen waar nu hopen omhoog komen, in alle uithoeken van de 8000 m2, kan nooit van één mol zijn, ondanks dat die van alle oude gangen gebruik zou kunnen maken, daar ligt alles te ver voor uit elkaar.

Gelukkig is mijn maairobot AWD en kan hij heuvels aan........ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• struukkel
  • Laatst online: 22:28
Nu het toch over minivijvers gaat: ik heb er vorig jaar ook een gemaakt van een speciekuip met een kleine waterval en overloop. De vijver ligt het grootste deel van de dag in de schaduw. De waterval is met zonnepaneeltje, dus die doet het een paar uur per dag. Kikkers en vogels zijn er al flink blij mee. Salamanders komen hopelijk ook nog.

De laatste weken komt er echter wel flink alg in het water en de waterpest lijkt het niet zo goed te doen. Heeft iemand tips om er voor te zorgen dat de waterkwaliteit goed blijft? Meer zuurstofplanten? Vijvermosselen of waterslakken? Of toch een filtertje plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:37
Plint schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:06:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Krijg je hier niet ontzettend veel muggenlarven in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
jordeeeh schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:34:
[...]

[sarcasme]
Dat is toch fijn?
Het worden later muggen en die trekken zwaluwen aan. En als je de wespen niet uitroeit dan hebben die ook eten.
[/sarcasme]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plint
jordeeeh schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Libellen en kikkers kunnen dan niet achterblijven :)
Maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:45
struukkel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:34:
Nu het toch over minivijvers gaat: ik heb er vorig jaar ook een gemaakt van een speciekuip met een kleine waterval en overloop. De vijver ligt het grootste deel van de dag in de schaduw. De waterval is met zonnepaneeltje, dus die doet het een paar uur per dag. Kikkers en vogels zijn er al flink blij mee. Salamanders komen hopelijk ook nog.

De laatste weken komt er echter wel flink alg in het water en de waterpest lijkt het niet zo goed te doen. Heeft iemand tips om er voor te zorgen dat de waterkwaliteit goed blijft? Meer zuurstofplanten? Vijvermosselen of waterslakken? Of toch een filtertje plaatsen?
Leuk zo'n minivijver! Heb je last van draadalgen of groene soep?

Heb je een bodem waarin de waterpest kan wortelen? Zo ja, wat voor iets?

Als je wat kan snoeien om langer zon op vijver te krijgen kan dat helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• struukkel
  • Laatst online: 22:28
rupie99 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:14:
[...]

Leuk zo'n minivijver! Heb je last van draadalgen of groene soep?

Heb je een bodem waarin de waterpest kan wortelen? Zo ja, wat voor iets?

Als je wat kan snoeien om langer zon op vijver te krijgen kan dat helpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZ2o2nf89Z59ncsdZ-I-6C3V5_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHmtKNnGmyTDfEdlqiwLgKGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij een plaatje bij het praatje. Schaduw komt met name door een uitbouw, dus daar valt weinig aan te doen. Misschien kan ik de hondsroos nog wat kortwieken.

Het is een groene soep inderdaad. In de kuip zit folie en er staan een paar plantjes in. Er zit geen vijvergrond in of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:23

Pinjataaa

Hit me!

struukkel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:34:

Heb je er alleen waterpest in? Of ook gewone planten met wortels in het water. Dat zijn natuurlijk de beste filters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-07 13:21

vanDaal

-ismeereentje

Wat denken jullie, is deze boom (conifeer?) ten dode opgeschreven? Hij schiet nog wel uit, met name onderin. Er stonden een paar maanden geleden ook een paar paddenstoelen op.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54613642441_49e7986e25_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54612760197_5ddd3efa76_b.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door vanDaal op 25-06-2025 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik kreeg deze voor mijn neus van het algoritme.
Hoewel er natuurlijk niets boven een eerlijk steentje gaat (@pjot1 ) is dit toch een erg mooie upgrade van je oude opritje.
En meteen van je onkruidvoegen af. _/-\o_ _/-\o_ |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
vanDaal schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 20:48:
Wat denken jullie, is deze boom (conifeer?) ten dode opgeschreven? Hij schiet nog wel uit, met name onderin. Er stonden een paar maanden geleden ook een paar paddenstoelen op.
Paddenstoelen die echt op een boom groeien is meestal geen goed teken.
Dat betekent namelijk dat het mycelium al in de boom zelf zit en dat blijft groeien binnenin de boom.
Het mycelium eet als het ware de boom van binnen op.
Overigens is dit (meestal) wel een proces van jaren, maar op een gegeven moment zal de stam zo verzwakt raken dat deze met een herfststorm breekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Teijgetje schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:45:
Ik kreeg deze voor mijn neus van het algoritme.
Hoewel er natuurlijk niets boven een eerlijk steentje gaat (@pjot1 ) is dit toch een erg mooie upgrade van je oude opritje.
En meteen van je onkruidvoegen af. _/-\o_ _/-\o_ |

[YouTube: Completley changing the colour of this block paved driveway!]
Dat "oude opritje" ligt er denk ik nog niet langer dan een week in ;) - ziet er superstrak uit.

Hier ligt de oprit er 3 jaar in en moet alweer opgehoogd worden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
noes schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:10:
[...]

Dat "oude opritje" ligt er denk ik nog niet langer dan een week in ;) - ziet er superstrak uit.
Ze hadden het een week eerder met HD gereinigd en moest een weekje drogen voor de coating er op kon begreep ik.
Dit is een filmpje van een jaar later, bij de buren.
Ze zijn dus oa.schoonmaakbedrijf/oprit renovatiebedrijf.
Ik ben onder de indruk.
Tuinman gedaan?
Of nieuwbouwwijk?

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 25-06-2025 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Teijgetje schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 23:17:
[...]

Ze hadden het een week eerder met HD gereinigd en moest een weekje drogen voor de coating er op kon begreep ik.
Dit is een filmpje van een jaar later, bij de buren.
Ze zijn dus oa.schoonmaakbedrijf/oprit renovatiebedrijf.
Ik ben onder de indruk.

[...]

Tuinman gedaan?
Of nieuwbouwwijk?
Door stratenmaker gedaan die ook door de gemeente wordt gebruikt. Niet nieuwbouw, wel in de polder. En er moest al heel veel zand op om de boel op de juiste hoogte te krijgen.. maar inmiddels is het zo'n 5-6 cm gezakt. Gelukkig wel vrij uniform gezakt, behalve de hoek waar de (gesaneerde) olieput zat. Daar zit namelijk wél fundering onder de oprit.

Maar garage in/uit, of brug (over sloot) op/af is nu het equivalent van een stoeprandje op/afrijden geworden, beetje irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
noes schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:10:
[...]

Klinkt alsof je op veengrond zit. Door er steeds weer zand op te gooien maak je het alleen maar zwaarder waardoor het blijft zakken. Beter is dan de boel afgraven, tempex erin en een klein laagje zand. Zo maak je het lichter waardoor het minder snel zakt. Je hebt geen last van spoorvorming?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de 'GARDENA Zwenksproeier Aquazoom https://www.hornbach.nl/p...quazoom-compact/10208308/ compact' Het gaat me vooral om de spec's of 'ie de breedte van 12 meter en diepte van 18 meter haalt. Of is dat alleen bij een waterdruk die alleen in uitzonderlijke gevallen optreedt...

Het zou voor onze tuin precies goed uitkomen en een boel gesleep met onze huidige sproeiers verminderen.

Eventueel andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Volgens mij zijn die bereiken gebaseerd op optimale waterdruk, in de reviews van andere sproeiers staat ook dat ze die vaak niet halen. Hornbach zelf schrijft in een van de reacties dat de prestaties gebaseerd zijn op een druk van 4 bar. Dat heb ik zeker niet op mijn buitenkraantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Laatst online: 00:00

Fanta

FordPerformance™️

Ik heb naast mijn huis een stukje grond van ca. 1000m2 waar ik nog geen bestemming voor heb, dus ik heb besloten het dit jaar wat minder fanatiek te maaien. Ik maai er nu langs de buitenrand een paadje in, om er nog een beetje te kunnen lopen, de rest laat ik zijn gang gaan. Maar hoe zouden jullie dit doen met maaien, want uiteindelijk zal het voor het behoud van het gras weer plat moeten.. Is dat nu al het moment? En hoe pak ik dat dan aan? Zitmaaier op de hoogste stand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rLj6CHA50jhbp15oWcv-BvVpus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPU6SqKB9SIXjsBjIzICe0aw.jpg?f=fotoalbum_large

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Fanta schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:27:
Ik heb naast mijn huis een stukje grond van ca. 1000m2 waar ik nog geen bestemming voor heb, dus ik heb besloten het dit jaar wat minder fanatiek te maaien. Ik maai er nu langs de buitenrand een paadje in, om er nog een beetje te kunnen lopen, de rest laat ik zijn gang gaan. Maar hoe zouden jullie dit doen met maaien, want uiteindelijk zal het voor het behoud van het gras weer plat moeten.. Is dat nu al het moment? En hoe pak ik dat dan aan? Zitmaaier op de hoogste stand?

[Afbeelding]
Voor behoud van het gras? Gras leeft prima als het niet gemaaid wordt er gaat alleen van alles anders doorheen groeien. Als je dat niet wilt dan moet je wel een keer gaan maaien ja. Even kijken wat het max is wat je zitmaaier aankan en rijden maar.
Je kan er ook lekker klaprozen en korenbloemen tussen zaaien en daarvan genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

No Hands schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:37:
[...]

Voor behoud van het gras? Gras leeft prima als het niet gemaaid wordt er gaat alleen van alles anders doorheen groeien. Als je dat niet wilt dan moet je wel een keer gaan maaien ja. Even kijken wat het max is wat je zitmaaier aankan en rijden maar.
Je kan er ook lekker klaprozen en korenbloemen tussen zaaien en daarvan genieten.
Ja ik bedoelde eigenlijk voor het behoud van het gazon. Er groeit nu al van alles tussen, dat vind ik ook niet erg, maar ik zou het wel leuk vinden als het na het maaien weer een mooi gazon is. Ik sluit niet uit dat ik een strook wild laat, met inderdaad klaprozen e.d. er tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Fanta schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:42:
[...]

Ja ik bedoelde eigenlijk voor het behoud van het gazon. Er groeit nu al van alles tussen, dat vind ik ook niet erg, maar ik zou het wel leuk vinden als het na het maaien weer een mooi gazon is. Ik sluit niet uit dat ik een strook wild laat, met inderdaad klaprozen e.d. er tussen.
Als je een gaszon wil houden dan moet je snel weer maaien want een gazon is in mijn ogen heel groen en smetteloos. Als je gewoon een grasveldje wil behouden dan kun je nog wel een tijdje wachten. Tenzij je dan over de max gaat wat je zitmaaier aankan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove

[Afbeelding]
Ik kan je het prachtige boek Meadowland - The Private Life of an English Field van John Lewis-Stempel aanraden om inspiratie te krijgen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dr. Strangelove op 26-06-2025 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Je zou kunnen overwegen om sinusbeheer toe te passen.
Hierbij maai je sommige paden/stukken niet, andere paden/stukken wel.
Delen die je dit jaar gedaan hebt sla je dan het volgend jaar weer over.
Maaisel wel afvoeren, zo te zien zit er stikstof genoeg in de bodem. Dan wordt de bodem wat schraler en krijg je een meer gevarieerd 'grasland'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Yaksa schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:30:
[...]

Je zou kunnen overwegen om sinusbeheer toe te passen.
Hierbij maai je sommige paden/stukken niet, andere paden/stukken wel.
Delen die je dit jaar gedaan hebt sla je dan het volgend jaar weer over.
Maaisel wel afvoeren, zo te zien zit er stikstof genoeg in de bodem. Dan wordt de bodem wat schraler en krijg je een meer gevarieerd 'grasland'.
Bedankt voor de tip, ik had nog geen bestemming voor dit landje, maar het lijkt me best een leuk idee om er een natuurlijke tuin van te maken. Het stikt er nu al van de vogels, vlinders, insecten, ringslangen, etc. Ik zal er op termijn ook wat bomen gaan planten, ik ben momenteel al bezig met het opkweken van wat eiken en ben nog op zoek naar wat snelgroeiende bomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Fanta schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:41:
[...]Bedankt voor de tip, ik had nog geen bestemming voor dit landje, maar het lijkt me best een leuk idee om er een natuurlijke tuin van te maken. Het stikt er nu al van de vogels, vlinders, insecten, ringslangen, etc. Ik zal er op termijn ook wat bomen gaan planten, ik ben momenteel al bezig met het opkweken van wat eiken en ben nog op zoek naar wat snelgroeiende bomen.
Ik hoop dan wel dat je inlandse eiken aan het opkweken bent en geen Amerikaanse eiken.
Amerikaanse eiken worden inmiddels door diverse organisaties (zoals bijv. Natuurmonumenten) gezien als invasieve exoot. Een soort die voor de natuur in Nederland van veel minder nut is dan de inlandse eik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Yaksa schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:10:
[...]

Ik hoop dan wel dat je inlandse eiken aan het opkweken bent en geen Amerikaanse eiken.
Amerikaanse eiken worden inmiddels door diverse organisaties (zoals bijv. Natuurmonumenten) gezien als invasieve exoot. Een soort die voor de natuur in Nederland van veel minder nut is dan de inlandse eik.
Ze zijn 'aan komen waaien'. Ik zag in de border 2 eiken opkomen en vond het wel een leuk idee om ze op te kweken. Vermoedelijk afkomstig van eiken die een meter of 300 verderop in de berm staan, ik weet niet wat de gemeente daar geplant heeft, maar als ik naar het blad kijk lijken het inlandse eiken (geen spitse punten, maar mooi rond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05:07

Dennis1812

Amateur prutser

Misschien een eetbaar gebeuren van maken? Met fruitbomen en moestuin gedeelte wat zich grotendeels zelf kan onderhouden?
Groot genoeg voor verschillende fruitbomen.

Struiken als frambozen weten ook de weg zelf wel te vinden. Veel kruiden zaaien zich ook braaf elk jaar uit en komen gewoon weer terug.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Al eerder hier gemeld dat mijn Kibani bosmaaier een versleten as had.
Ik denk een paar jaar geleden.
Deze week gaf hij weer een storing, hij ratelde bij de koppeling.
Ik dacht weer de as maar de vertanding in het koppelingshuis was niet meer, de as zag er dan weer redelijk uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVjPsoBLwQjGbWs2DjNZonwdW2g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EgyXRWqDQU6tgTbPb9bmXtHT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JykYYko_kYIjCzp-64h9CPFnWgc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zZzGtJBxJwpwk0MIowaIl3vu.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn Kibani 52cc 1,9 pk 2 takt bosmaaier wordt vaak gebruikt en dan vol gas achter elkaar, ik hou niet van dat zuinige gasgeven..
Deze machine heb ik in 2018 gekocht als 3 in 1 met verlengbuis. _/-\o_

Vorige keer kon ik een as uit een hulpstuk pakken, maar in alle hulpstukken zitten alleen nog lange assen.
Dus op onderdelen gezocht en gevonden : Een nieuw koppelingshuis met as en buis kost €37,95.
Gelijk nog wat extra onderdelen besteld, dan was hij weer nieuw, incl een nieuwe carburateur voor de grondfrees die ik ergens anders voor gebruikt had, en een paar bougietjes, kwam ik op bijna €100.
Gezien ik best veel heb van Kibani waar verder niets aan mankeert was me dat het wel waard.

Twee dagen later werd ik gebeld door Kibani/Betaalbaarshoppen met de vraag of ik die onderdelen echt wilde bestellen gezien een hele nieuwe 6 in 1 machine aan mij geleverd kon worden voor €160.
Even overlegd, ( ik had een doosje op een plank gevonden met extra carburateurs en bougies) en voor de iets duurdere met verlengstukken gegaan voor €175.
Echt een topservice, en ik heb geen idee of ik extra korting kreeg omdat ik al eea heb via hen, wat bekend moet zijn. (En daar was nog de grondfrees bijgekomen).
Dus €75 bijbetaald voor een nieuwe met verlengstukken.

Daarna bedacht dat het voor 4 tientjes ook wel handig zou zijn de oude te repareren, zonder hem in nieuwstaat te brengen.
Dus alsnog een koppelling besteld.

Dus nu zijn er twee......

En toen zag ik dat Kibani nu ook heel veel accugereedschap heeft, :+
Mijn elektrische snoeischaar mag wel vervangen en de snoeischaar met telescooptang lijkt me geweldig.

Als deze weer leverbaar is......

Maar ook de elektrische bosmaaier ga ik binnenkort proberen. :+

Een extra 4000 mAh accu kost 45 euro.
De machine € 159 en het zaagblad uit het fimpje € 8......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:11
Advies, tips en inzichten gevraagd. We willen onze dichtgegroeide natuurvijver / modderpoel weer wat strakker maken. Vorig jaar was het te nat stond hij altijd vol, nu is ie aardig droog. Ons idee is om de planten grotendeels eruit te halen zodat hij weer open is en de randen strak te trekken zoals al voor een gedeelte is gedaan zoals je kan zien op de foto’s. Wat zouden jullie ermee doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7A06Z3u3cesN6x8a3W9oxcUYX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8H2tBljKNPJqi5j7JN5vHaw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNHWtpt4CKOTDiqbYMbNt44bcyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGYQcoK0lNzS2pd00FHrRGBz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNy1sUne3O_AAX3-SvdCQTDK5e8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48WRjXtNenWTzSJT2h0Kx8uk.jpg?f=fotoalbum_large

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
borgdaville schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:06:
Advies, tips en inzichten gevraagd. We willen onze dichtgegroeide natuurvijver / modderpoel weer wat strakker maken. Vorig jaar was het te nat stond hij altijd vol, nu is ie aardig droog. Ons idee is om de planten grotendeels eruit te halen zodat hij weer open is en de randen strak te trekken zoals al voor een gedeelte is gedaan zoals je kan zien op de foto’s. Wat zouden jullie ermee doen?
[
Zo te zien is het een natuurlijke vijver die (deels) afhankelijk is van de grondwaterstand.
Op dit moment is in een deel van Nederland de grondwaterstand nogal laag.
Ik zou in het dieper gelegen deel wat slib weghalen, het lijkt nogal dichtgeslibt, en misschien nog wat bomen/struiken aan de (kale) rand zetten om verdamping tegen te gaan.

Pagina: 1 ... 183 ... 185 Laatste