Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 181 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:11
@Teijgetje maar waarom zou dat spul onkruidwerend zijn. Zoals ik het lees plak je alleen wat steentjes/grind aan elkaar vast. Er zijn nog steeds openingen waar onkruid doorheen kan groeien. Het lijkt mij dat het alleen lastiger wordt om onkruid er uit te plukken, je kan ook niet meer even je grind schoffelen tegen onkruid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
barry86 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:34:
[...]

ChatGPT is ook al tuin architect?
Hoe werkt zoiets?
ja, heeft onze tuin, huis en dat van de buren al van de nodige onvoorziene en ongewenste modificaties voorzien.
Dit was nadat ik een foto uploaden en vroeg om op basis van de foto een afbeelding met aanpassing te genereren. Soms heel grappig maar ook soms best goede ideeën

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:21
barry86 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:34:
[...]

ChatGPT is ook al tuin architect?
Hoe werkt zoiets?
Foto uploaden en zeggen : teken een tuin met de volgende eisen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
El Capitan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:21:
[...]

ja, heeft onze tuin, huis en dat van de buren al van de nodige onvoorziene en ongewenste modificaties voorzien.
Dit was nadat ik een foto uploaden en vroeg om op basis van de foto een afbeelding met aanpassing te genereren. Soms heel grappig maar ook soms best goede ideeën
Zoals de garage die ineens van hagen gemaakt is bv.

En idd dat laatste. Ik vind het fijn om zo bijvoorbeeld te visualiseren wat kleuren doen bij t huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18:38
Goedenavond, voor onze achtertuin ben ik op zoek naar hulp bij het kiezen en ontwerpen van een passend en efficiënt *automatisch beregeningssysteem*. Mijn doel is dat het systeem zelfstandig de planten van water voorziet, ook als ik er niet ben (vakantie e.d.).
Ik wil het systeem graag zelf installeren.

Uitgangspunten:
* Automatisch werkend, eventueel met simpele timer of besproeiingscomputer
* Geen regensensor, bron of regenwatertank
* Drinkwater via twee buitenkranen (A op tekening), al aangesloten op 25 mm Uponor
* Pop-up sproeiers voor het grasveld (14 x 12 meter)
* Druppelslang of microdruppelaars voor borders
* Mogelijk aparte druppelleidingen voor bomen

Beplanting nav kenmerken op de foto:
1: dit zijn Laurierstruiken, ca 600cm hoog (Totaal 8 stuks)
2: Klimop haag (1stuks)
3: Taxus haag (1 stuks)
4: Vermoedelijk iets van een hybiscus (1stuks)
5: Japanse levensboom (1stuks)
6: Vijgenboom (1stuks)
7: Passiebloem (1stuks)
8: Boom; Rode japanse Sierkers of Rode kerstpruim ca. 13 meter hoog (1stuks)
9: Boom; geen idee wat; ca. 8meter hoog (1stuks)
10: Conifeer; ca. 4meter hoog (1stuks)
11: Klimhortensia (1stuks)
A: buitenkraan, drinkwater (2 stuks)

Verder zien jullie wat borders hier hebben we nog geen plant indeling bedacht.
Uiteraard het gras, dit is het centrale deel van de tuin

Ik hoor graag hoe jullie dit zouden aanpakken qua zones, aansturing en keuze van materialen/sproeiers!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyhVO2VVNASzhyR_FhEoXAvC1s4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I8Zs3AP9Nd5qQCu8AbkUU1dQ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:46
Milo85 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 21:17:
@Teijgetje maar waarom zou dat spul onkruidwerend zijn. Zoals ik het lees plak je alleen wat steentjes/grind aan elkaar vast. Er zijn nog steeds openingen waar onkruid doorheen kan groeien. Het lijkt mij dat het alleen lastiger wordt om onkruid er uit te plukken, je kan ook niet meer even je grind schoffelen tegen onkruid.
Onkruid zou beperkte groeivrijheid hebben qua licht en grootte.
Waar normaal de steel alles opzij drukt heeft deze nu alleen de ruimte tussen de steentjes. Zal dus kronkelen en dun zijn.
En mij lijkt dat zaden minder snel, of eigenlijk niet, naar beneden zakken tussen de steentjes door, maar aan het oppervlak blijven. En daar ontkiemen als je ze niet weghaalt.

Dit is wat ze er zelf over zeggen.
Zij bevelen ook worteldoek aan er onder.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 09-06-2025 07:56 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
Teijgetje schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:53:
[...]

Waar normaal de steel alles opzij drukt heeft deze nu alleen de ruimte tussen de steentjes. Zal dus kronkelen en dun zijn.
En mij lijkt dat zaden minder snel, of eigenlijk niet, naar beneden zakken tussen de steentjes door, maar aan het oppervlak blijven. En daar ontkiemen als je ze niet weghaalt.

Zoals ik het lees helpt het de groei van onkruid te verminderen. Dus je krijgt nog wel onkruid maar langzamer en wellicht wat minder. Maar ik vraag me af of je er uiteindelijk niet meer werk aan hebt, want het er uit plukken wordt lastiger als alle steentjes vastzitten. Anders kan je het grind een beetje opschuiven en het onkruid bij de wortel pakken en er uit trekken.

Maar je kan natuurlijk ook een klein stukje van je grind proberen en dan na een paar maanden vergelijken met een stukje wat je niet hebt ingespoten. Ik zie in ieder geval op youtube een heleboel filmpjes over dit spul in Amerikaanse tuinen. Maar ik weet niet of Amerika zo'n goede leidraad is aangezien ze ook hun gazonnen groen spuiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Teijgetje schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:57:
Kent iemand dit product?
Easihold

Zie de video`s op Amazon.

Het is om kiezels/grind/houtsnippers aan elkaar te plakken zodat je er een harde laag van maakt met minder invloeden van onkruid, weer en verspreiding. Het blijft waterdoorlatend.
En uit de comments lees ik dat je beter (tot 2x) meer haalt dan aanbevolen voor het beste resultaat.

Misschien weet @pjot1 of zoiets ook in Nederland te koop is? Trouwens mooi straatwerk weer, wordt het gevoegd met iets dat onkruid tegengaat? Daar lijkt me iets als Easihold ook van pas komen.

Ondertussen hier maar wat creatief met kurk geweest, de onrijpe kersen kwam ik al in de voortuin tegen.
Met dank aan de buurman waar ik gratis lange bamboe stokken kan halen.
Hij stookt hout, en krijgt altijd ons rest- en rooihout[Afbeelding].
Kijken of ik er dit jaar een paar voor onszelf kan rijpen.
Nog nooit van gehoord of gezien. Met splitmatten zal je waarschijnlijk hetzelfde hebben als met gewoon worteldoek. Het enige verschil is dat het grind beter blijft liggen vanwege de honingraten.

Qua onkruid voor de bestrating; alles is ingeveegd met brekerzand. In principe is dit natuurlijk niet voedzaam maar onkruid groeit overal dus regelmatig vegen zal wonderen doen. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:15

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

BaBoK schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:42:
Goedenavond, voor onze achtertuin ben ik op zoek naar hulp bij het kiezen en ontwerpen van een passend en efficiënt *automatisch beregeningssysteem*. Mijn doel is dat het systeem zelfstandig de planten van water voorziet, ook als ik er niet ben (vakantie e.d.).
Ik wil het systeem graag zelf installeren.

Uitgangspunten:
* Automatisch werkend, eventueel met simpele timer of besproeiingscomputer
* Geen regensensor, bron of regenwatertank
* Drinkwater via twee buitenkranen (A op tekening), al aangesloten op 25 mm Uponor
* Pop-up sproeiers voor het grasveld (14 x 12 meter)
* Druppelslang of microdruppelaars voor borders
* Mogelijk aparte druppelleidingen voor bomen

Beplanting nav kenmerken op de foto:
1: dit zijn Laurierstruiken, ca 600cm hoog (Totaal 8 stuks)
2: Klimop haag (1stuks)
3: Taxus haag (1 stuks)
4: Vermoedelijk iets van een hybiscus (1stuks)
5: Japanse levensboom (1stuks)
6: Vijgenboom (1stuks)
7: Passiebloem (1stuks)
8: Boom; Rode japanse Sierkers of Rode kerstpruim ca. 13 meter hoog (1stuks)
9: Boom; geen idee wat; ca. 8meter hoog (1stuks)
10: Conifeer; ca. 4meter hoog (1stuks)
11: Klimhortensia (1stuks)
A: buitenkraan, drinkwater (2 stuks)

Verder zien jullie wat borders hier hebben we nog geen plant indeling bedacht.
Uiteraard het gras, dit is het centrale deel van de tuin

Ik hoor graag hoe jullie dit zouden aanpakken qua zones, aansturing en keuze van materialen/sproeiers!

[Afbeelding]
Ik heb hier pop up sproeiers van k-rain gebruikt en tyleen leidingen icm 4 groepen.

De computer heb ik een hunter voor gebruikt. :)

Ga er vanuit dat dit prima kan op leidingwater. Moet je wss wel even rekening houden dat je dan wat minder druk hebt en dus minder sproeiers per groep moet gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81DDs_Y3NrZA2cd9mfmyUPUxP0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmcJUXpl1VMn7KDOisdywq2O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmFVNosjCNrW0-YiYxHczyzxGh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eWiqtw4SUc7BZgBKVeZMRvfJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YEceBIXK9KeRzidbtEsh7P8R_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGVP5cKF4PrRcpCeGPQign4v.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Los van milieuoverwegingen: dit specifieke product heb ik nooit gebruikt, maar mijn algemene ervaring met dat soort "dit-maakt-je-leven-zoveel-makkelijker" middeltjes is dat ze in de praktijk eigenlijk weinig tot geen meerwaarde bieden. Het enige wat het makkelijker maakt, is van je geld af raken. De meeste van dat soort bedrijven zoekt een "probleem" voor een oplossing die ze toevallig hebben, niet andersom.

Ik zag er overlaatst zelfs video's over voorbij komen op youtube, dan weet je wel bijna helemaal zeker dat het een gimmick is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Slonzo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:57:
[...]

Los van milieuoverwegingen: dit specifieke product heb ik nooit gebruikt, maar mijn algemene ervaring met dat soort "dit-maakt-je-leven-zoveel-makkelijker" middeltjes is dat ze in de praktijk eigenlijk weinig tot geen meerwaarde bieden. Het enige wat het makkelijker maakt, is van je geld af raken. De meeste van dat soort bedrijven zoekt een "probleem" voor een oplossing die ze toevallig hebben, niet andersom.

Ik zag er overlaatst zelfs video's over voorbij komen op youtube, dan weet je wel bijna helemaal zeker dat het een gimmick is :+
en claims die altijd wel (een beetje) kloppen: onkruidverminderend etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:23
Daarnaast komt onkruid ook van boven (inwaaien), niet alleen van onderen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
Teijgetje schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:57:
Kent iemand dit product?
Easihold

Zie de video`s op Amazon.

Het is om kiezels/grind/houtsnippers aan elkaar te plakken zodat je er een harde laag van maakt met minder invloeden van onkruid, weer en verspreiding. Het blijft waterdoorlatend.
En uit de comments lees ik dat je beter (tot 2x) meer haalt dan aanbevolen voor het beste resultaat.

Misschien weet @pjot1 of zoiets ook in Nederland te koop is? Trouwens mooi straatwerk weer, wordt het gevoegd met iets dat onkruid tegengaat? Daar lijkt me iets als Easihold ook van pas komen.

Ondertussen hier maar wat creatief met kurk geweest, de onrijpe kersen kwam ik al in de voortuin tegen.
Met dank aan de buurman waar ik gratis lange bamboe stokken kan halen.
Hij stookt hout, en krijgt altijd ons rest- en rooihout[Afbeelding].
Kijken of ik er dit jaar een paar voor onszelf kan rijpen.
Ik heb er ook voor gekeken, maar hoorde dat vervolgens je grind rosé uitslaat, opzoek naar een andere oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
mydogisgone schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:27:
[...]

Ik heb hier pop up sproeiers van k-rain gebruikt en tyleen leidingen icm 4 groepen.

De computer heb ik een hunter voor gebruikt. :)

Ga er vanuit dat dit prima kan op leidingwater. Moet je wss wel even rekening houden dat je dan wat minder druk hebt en dus minder sproeiers per groep moet gebruiken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks!

Heb het idee als ik hier een beetje lees dat ik sproeien met drinkwater een doodzonde aan ga:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frantic
BaBoK schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Thanks!

Heb het idee als ik hier een beetje lees dat ik sproeien met drinkwater een doodzonde aan ga:)
Er lijken af en toe wat 'fanatiekelingen' te zijn die wat praktisch is voor een ander soms uit het oog te verliezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:32

Dennis1812

Amateur prutser

In kleinere tuinen is het vaak simpelweg het handigste.
Ik sproei als ik sproei ook met drinkwater. Die paar keer per jaar.. tja.
Daar een andere oplossing voor zoeken ga ik echt niet aan beginnen.
En een regenton kan niet. Heb maar 1 regenpijp en die is gedeeld met de buren.

In de achtertuin is de regenpijp verwerkt in de overkapping. Die kan ik dus ook niet zomaar openmaken om een ton tussen te zetten. Als er al ruimte was geweest.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleK
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-06 08:53
Weet iemand misschien wat er mis is met deze struik?
De laatste jaren worden de bladeren telkens weer lelijk (gaten, bobbelig, etc). Vervolgens knippen we de struik tot het punt waar de bladeren 'normaal' zijn. Maar het jaar erop zien we dat de nieuwe bladeren hetzelfde lot overkomt. We zien geen luis of kevers, maar wel dat sommige bladeren een wittige poeder aan de onderkant hebben. Iemand die een idee heeft wat het probleem is, en wat we eraan kunnen doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGILfWVj0fF9tjnOF_TFGo2O7Hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeGSu0tAJhsWZ2jCByU1j7bi.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJwfF9usKS1QEe5ygJEGfq5y00Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3XlJY7Knc4ydHcFBUNLhlGf1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
@KaleK lijkt op valse meeldauw, maar ik ben geen expert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-06 17:04
Teijgetje schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:50:
[...]

Waar heb je dat overleg met de buren gelaten? Gewoon maar weggelaten?
Daar zal vast uit komen dat het geen probleem is, want mooier, of dat hij het muurtje weg wil hebben.

Maar om op voorhand al van alles te gaan bedenken, want ........misschien.......ooit?

Ik begrijp eigenlijk dat je geen goede band met jouw buren hebt uit je reactie.
Je kunt vandaag iets bespreken met de buren en je schutting tegen hun muurtje aanboren, maar over 4 jaar is de wereld anders of zijn ze verhuisd en willen de nieuwe bewoners de muur weg hebben.
Dan zit jij met je palen die nergens meer aan vast staan.

En voor jou info: we komen geregeld bij elkaar over de vloer, kunnen dit soort zaken gewoon bespreken en de band is prima met mijn buren.
Dat betekend niet dat ik wijzigingen aan eigendommen die niet van mij zijn ga doen zonder overleg en dat ik dat als vervelend ervaar omdat het ook anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Henkhuppelschot schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:53:

Dat betekend niet dat ik wijzigingen aan eigendommen die niet van mij zijn ga doen zonder overleg en dat ik dat als vervelend ervaar omdat het ook anders kan.
Maar je hebt denk ik gemist dat zijn eerste vraag was hoe het hek op het muurtje bevestigd kon worden, de palen dan. ;)
Dat was de mooiste oplossing.
Daar leek me uit te concluderen dat eea al besproken was en de palen aan de zijkant vastzetten, en opdikken, in plaats van bovenop, wat nooit sterk genoeg gaat worden, ook geen probleem zou zijn. En dat het muurtje niet weg ging.

Maar nu begin je toch over wat als wanneer over tig jaar een andere eigenaar weet ik wat bedenkt.......
Dus "wijzigingen doen aan eigendommen die niet van hem zijn", zoals je het op jezelf betrekt, zijn nooit aan de orde geweest.

Maar dan kan je dat vastleggen met de huidige eigenaar, met een wederzijdse krabbel op papier.
En mocht een nieuwe eigenaar, ooit, want misschien wil de huidige daar blijven wonen tot hij er uit gedragen wordt, je weet het niet, het muurtje weg willen hebben, dan kan hij de kosten ook dragen om netjes een nieuw hekwerk terug te zetten zonder muurtje. ;)

Maar buiten jouw advies voor je weet nooit ooit, hoe zou jij het hekwerk dan plaatsen zodat het, zoals gewenst boven het muurtje hangt, in het verlengde van de zijmuur.?
Luchtankers schijnen onwijs duur te zijn geworden sinds Trumps tariffs. ;) >:)

[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 09-06-2025 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:15

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

BaBoK schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:09:
[...]

Thanks!

Ik heb hier een bron laten slaan. Kostte mij 500 euro en werkt prima. 18m diep.

Enige waar je wel rekening mee moet houden is het ijzer gehalte in het water.

Ps. Ga gewoon eens bij een lokale wildkamp naar binnen. Daar kan je het een en het ander ff bekijken en wellicht bespreken qua mogelijkheden. Ze zijn helaas alleen niet goedkoop.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
mydogisgone schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:02:
[...]

Ik heb hier een bron laten slaan. Kostte mij 500 euro en werkt prima. 18m diep.

Enige waar je wel rekening mee moet houden is het ijzer gehalte in het water.

Ps. Ga gewoon eens bij een lokale wildkamp naar binnen. Daar kan je het een en het ander ff bekijken en wellicht bespreken qua mogelijkheden. Ze zijn helaas alleen niet goedkoop.
Thanks!
Hier is het ijzergehalte ook behoorlijk hoog, familie hebben een bron en deze mag absoluut niet het huis/terrastegels raken. Onze tuin is wat kleiner dus voor ons is dit dan helaas geen optie.

Ik zal morgen eens contact opnemen met Wildkamp en DHZ, ondertussen kan ik mooi een tekening op schaal maken en de 10ltr emmerproef doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 18:19
KaleK schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:15:
Weet iemand misschien wat er mis is met deze struik?
De laatste jaren worden de bladeren telkens weer lelijk (gaten, bobbelig, etc). Vervolgens knippen we de struik tot het punt waar de bladeren 'normaal' zijn. Maar het jaar erop zien we dat de nieuwe bladeren hetzelfde lot overkomt. We zien geen luis of kevers, maar wel dat sommige bladeren een wittige poeder aan de onderkant hebben. Iemand die een idee heeft wat het probleem is, en wat we eraan kunnen doen?
[Afbeelding][Afbeelding]
Zo te zien een laurierkers? Is het wit plakkerig of droog? Indien droog dan is het waarschijnlijk meeldauw. Dat zou je kunnen behandelen met zwavel. Maar zo te zien zit er ook weinig structuur in de struik en is hij erg 'vol' waardoor hij niet lekker doorlucht. Dat kan meeldauw in de hand werken. Als het een laurier is kun je deze eenvoudig zeer sterk snoeien zodat je alleen een stevig geraamte overhoudt.

Je kunt dit het beste doen na de langste dag, zo eind juni. Het liefst niet midden in een langere droge en zonnige periode. Ik heb zelf ooit een laurierkers op ca 40 cm afgesnoeid en alleen de hoofdtakken laten staan. Liep vervolgens weer prima uit en was na enkele jaren al weer zo'n 2 tot 3 meter hoog. Op zich heeft laurier niet veel mest nodig, maar je zou wat langzaam werrkende organische meststof kunnen geven (bv van DCM of Ecostyle).

EDIT: eigenlijk wel vreemd dat het dit jaar al ontstaan is: het is vanaf maart behoorlijk droog geweest, pas de laatste weken is het wat natter, terwijl meeldauw vooral in vochtig weer gedijt. Beregen de je wellicht de tuin? Of staat de plant op een vochtige plek? (Veel schaduw?).of is het inderdaad recent ontstaan?

Zou ook nog spint kunnen zijn. Dat vereist weer een andere aanpak. Nu eerst naar bed :)

[ Voor 9% gewijzigd door Batilan op 10-06-2025 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:51
pjot1 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:28:
[...]

Nog nooit van gehoord of gezien.
Werkt an sich goed maar je hebt veel nodig, veel meer dan de beschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:57
Oplevering van onze woning is aanstaande. Nu volgt de beplanting in de tuin wat later, maar we hebben wel 2 bloembakken onder het raam. Eentje op het noorden en de andere meer zuidwest.

Ik kan niet erg makkelijk bij de plantenbakken, dus wilde graag vaste planten erin en geen eenjarigen. Liefst wat bloeiers, die tegen een stootje kunnen, over de rand hangen.

Hebben jullie tips wat leuk bij elkaar past? Bakken zijn zeker 1 meter in doorsnee.

[ Voor 4% gewijzigd door Arwen. op 10-06-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

@Arwen. kan je ze wel water geven? Bakken / potten drogen erg snel uit. Geen / weinig extra water geven zal een heel andere plant op leveren dan wel water geven.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasgij
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-06 14:41
Ik wilde hiervoor geen apart topic openen dus wellicht dat ik mijn post hier kwijt kan.
Vorig jaar heb ik een pomp gekocht om water uit de sloot te pompen en de planten hiermee water te geven.
Het gaat om deze set: https://www.waterpompshop...gspakket-tallas-incl-pomp

Bij de set zit een 19mm dikke slang die ik graag op een wagentje of een haspel wil zodat ik deze niet de hele zomer in de tuin heb te liggen maar ook makkelijk kan opruimen. Bijna alle haspel/slangenwagens die ik tegenkom zijn wel geschikt voor een 19mm slang maar hebben een aansluiting van 13mm. Volgens mij ga ik druk verliezen als ik de boel als volgt aansluit:
pomp -> 13 mm aansluiting naar slangenwagen -> 19mm slang op de wagen.

Nu zijn complete sets (slangenwagen 13 incl 25m slang van 13mm) goedkoper dan een los wagentje met een 19mm aansluiting dus neig ik ernaar om dat maar te kopen. Ik ben benieuwd of anderen hier ook ervaring mee hebben of misschien een andere oplossing weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:24
Je drukverlies over 25 meter tuinslang met 13mm slang tov 19mm is ca 1 bar.
Je pomp geeft max 4 bar, hou je nog 3 bar over….ga je wel merken aan het debiet.
zou voor een lege slangenwagen kijken en deze aansluiten met 15mm tuinslang vanaf je pomp.
15mm slang past op dezelfde gardena koppelingen als 13mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:57
_eLMo_ schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:44:
@Arwen. kan je ze wel water geven? Bakken / potten drogen erg snel uit. Geen / weinig extra water geven zal een heel andere plant op leveren dan wel water geven.
Ja, dat denk ik wel, via het raam aan de binnenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Wasgij schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:33:

Nu zijn complete sets (slangenwagen 13 incl 25m slang van 13mm) goedkoper dan een los wagentje met een 19mm aansluiting dus neig ik ernaar om dat maar te kopen. Ik ben benieuwd of anderen hier ook ervaring mee hebben of misschien een andere oplossing weten.
Misschien heb je hier iets aan, daar kan ook je pomp op met een beetje mazzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
Misschien verkeerde topic maar ik stel de vraag toch. Ik heb een opzetzwembad voor de kinderen die ik nu op het gras zet maar dan moet ik elke keer weer het gras bijwerken. Dus ik zat te denken om een vlonder te maken en het daar op te zetten.

Maar een zwembad is best een gewicht natuurlijk. Is het dan beter een vlonder op palen (stuk meer werk) of kom ik ook weg met een vlonder op tegels? De tuin zelf ligt op zandgrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:39
Milo85 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:23:
Misschien verkeerde topic maar ik stel de vraag toch. Ik heb een opzetzwembad voor de kinderen die ik nu op het gras zet maar dan moet ik elke keer weer het gras bijwerken. Dus ik zat te denken om een vlonder te maken en het daar op te zetten.

Maar een zwembad is best een gewicht natuurlijk. Is het dan beter een vlonder op palen (stuk meer werk) of kom ik ook weg met een vlonder op tegels? De tuin zelf ligt op zandgrond.
Onder zo'n vlonder met een dicht zwembad erop gaat het gras nog steeds dood.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:26
Milo85 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:23:

Op een tegel van 30x30 cm kan je makkelijk 1000kg oftewel 1m3 water zetten. Pak wel een dikke tegel van 6 of 8 cm zodat die niet breekt als je er een puntlast op zet.
Nog wel meer ook, alleen zal het op de lange duur wat gaan zakken. Mede omdat onder een verder vrijliggende tegel allerlei ongedierte gaat wroeten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaleK
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-06 08:53
Batilan schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 01:23:
[...]

Zo te zien een laurierkers? Is het wit plakkerig of droog? Indien droog dan is het waarschijnlijk meeldauw. Dat zou je kunnen behandelen met zwavel. Maar zo te zien zit er ook weinig structuur in de struik en is hij erg 'vol' waardoor hij niet lekker doorlucht. Dat kan meeldauw in de hand werken. Als het een laurier is kun je deze eenvoudig zeer sterk snoeien zodat je alleen een stevig geraamte overhoudt.

Je kunt dit het beste doen na de langste dag, zo eind juni. Het liefst niet midden in een langere droge en zonnige periode. Ik heb zelf ooit een laurierkers op ca 40 cm afgesnoeid en alleen de hoofdtakken laten staan. Liep vervolgens weer prima uit en was na enkele jaren al weer zo'n 2 tot 3 meter hoog. Op zich heeft laurier niet veel mest nodig, maar je zou wat langzaam werrkende organische meststof kunnen geven (bv van DCM of Ecostyle).

EDIT: eigenlijk wel vreemd dat het dit jaar al ontstaan is: het is vanaf maart behoorlijk droog geweest, pas de laatste weken is het wat natter, terwijl meeldauw vooral in vochtig weer gedijt. Beregen de je wellicht de tuin? Of staat de plant op een vochtige plek? (Veel schaduw?).of is het inderdaad recent ontstaan?

Zou ook nog spint kunnen zijn. Dat vereist weer een andere aanpak. Nu eerst naar bed :)
Ik weet de naam niet, maar PlantNet komt inderdaad met laurierkers. Plaatjes op internet zien er wel iets anders uit. Het witte spul is vrij droog. Meeldauw zou goed kunnen als ik de plaatjes bekijk. Bedankt voor het meedenken.

Ik ga binnenkort maar nog drastischer met de snoeischaar aan de slag. Dan zien we wel of die het overleefd. De plant staat eigenlijk ook niet heel handig - op het noorden achter een muur die de oostkant afdekt.

Edit: jij ook bedankt @Milo85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:13

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

KaleK schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:47:
[...]

Ik ga binnenkort maar nog drastischer met de snoeischaar aan de slag. Dan zien we wel of die het overleefd.
Als het een laurierkers is, is de kans op overleven groot. Hier hebben we er in februari eentje in stukken gezaagd die was getroffen door allerlei zwammen en al deels dood was. Die rot wel weg, denk je dan, maar nee hoor, de stronk loopt momenteel weer gigantisch uit. Ze kunnen echt alles hebben, lijkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Paplaurier is oersterk en oerhard, tenzij er echt een groot probleem onder de grond zit redt die zich wel idd :)
Voeden! Zodat het blad (nog) sterker wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Slonzo op 12-06-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:21
Hier had de laurierkers haag ook dat spul erin. De eerste twee jaar nadat we hem aangeplant hadden als klein plantje zag het blad er slecht uit. Inmiddels is ie de 2 meter hoogte voorbij en dat meeldauw (?) nooit meer gezien. Nu zien de planten er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:06
Na een grote renovatie van de woning staat dit jaar de tuin op de agenda. A.s. zaterdag worden hopelijk de palen geslagen voor de overkapping en zwembad. Daarna verder met het maken van bekisting/fundering en daarop volgend bouwen van overkapping.

Nu wilde ik eens kijken of hier wellicht kennis is over drainage. Wij bevinden ons in de Alblasserwaard op klei/leemgrond en ons perceel grenst aan een wetering. Op dit moment is de hemelwaterafvoer van de woning aangesloten op het riool. Aanvullend komt er nu een nieuwe HWA van de overkapping.

Mijn idee zou zijn om een "franse drain" met drainageslag aan te leggen en de nieuwe HWA van de overkapping daarmee naar de sloot te brengen. Idee is om op deze manier infiltratie te krijgen en wanneer nodig overloop naar oppervlaktewater. Aanvullend zou ik kunnen overwegen om de bestaande HWA van het dak af te koppelen van het riool en op dezelfde manier af te pakken.

Ik heb nog geen drassige grond gezien o.i.d. en alles wordt nog behoorlijk opgehoogd; het is dus niet alsof er een probleem is. De woning ligt 40cm hoger dan niveau van de tuin dus dat is verder ook geen issue.

Mensen hier met ervaring/tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YbVM1k1rp3A6OF4X_vd2q6FllA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uQAfDnmargwVjXugfKcElsVy.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAaWuHZq3SOOIlYMRGNrHEommS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5o7fg4M7Pe3hR9Mt8jwDjjbU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 12-06-2025 23:13 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@assje

Kijk eens naar een IT riool. Ik denk dat dat precies aan je wensen voldoet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:03
Frantic schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:16:
[...]

Er lijken af en toe wat 'fanatiekelingen' te zijn die wat praktisch is voor een ander soms uit het oog te verliezen..
Die fanatiekelingen blijven mensen er maar op wijzen dat het ten eerste meestal niet nodig is om grasveldjes te besproeien in een angstvallige poging ze groen te houden. gras overleefd een keer bruin worden prima. Daarnaast wordt er overal gewaarschuwd om een beetje zuinig te doen met drinkwater. Dan is het buiten over de grond gieten wel de minst slimme vorm van verbruik ervan.
Fanatiekelingen zorgen ervoor dat de rest van de kudde inzichten opdoet die ze misschien nog niet hadden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

Natuurlijk zeggen ze dat, ze willen het verkopen. De slager zegt immers ook dat hij lekker vlees heeft en dat je er groot en sterk van wordt als je er flink van eet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

pjot1 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 06:24:
Kijk eens naar een IT riool.
Huh, kan jij in onze DevOps?

[ Voor 12% gewijzigd door Slonzo op 13-06-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Slonzo schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 08:42:
[...]

Huh, kan jij in onze DevOps?
Infiltratie- transport riool. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
No Hands schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 07:45:
[...]
De slager zegt immers ook dat hij lekker vlees heeft en dat je er groot en sterk van wordt als je er flink van eet.
Heeft jouw slager geen lekker vlees?
Je kunt vlees inderdaad vervangen door tal van andere voedingsmiddelen als je weet waar je mee bezig bent. Simpelweg geen vlees meer eten is onverstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Gaat het nou over vleesetende planten of ben ik hier verdwaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
--> Hang een voedersilo op voor de kleine vogels zoals mussen en mezen.
Vogels knoeien, veel zaadjes landen op de grond.
De zaadjes op de grond trekken muizen aan.
--> Koop er een handige opvangbak voor, zodat de zaadjes boven bij de silo blijven.
Alleen wordt daarmee de silo dan ook goed toegankelijk voor grote vogels zoals duiven en kraaien.
--> Koop een compleet nieuwe voedersilo met een metalen omscherming, zodat de grote vogels er niet bij kunnen.

Ik zit nu al bijna aan de 60 euro om de vogeltjes te helpen. Maar goed, nu gaat het wel goed. Nu gaat er dik een kilo vogelvoer per dag doorheen. Dure hobby :+

Ze lijken overigens niets te geven om de hitte, zitten hier doodleuk met 30 graden de silo weer leeg te vreten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:48
@XFlame
Waarom maak jij je eigen hobby zo duur?
Ik “mening” er even op los:
Alles wat vliegt maak je zo lui en ze vreten eenzijdiger dan gewenst. Ik zou zeggen laat ze lekker in het wild eten zoeken en voeder alleen bij nood.

[ Voor 7% gewijzigd door Barleone op 13-06-2025 16:24 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
XFlame schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:29:
--> Hang een voedersilo op voor de kleine vogels zoals mussen en mezen.
Vogels knoeien, veel zaadjes landen op de grond.
De zaadjes op de grond trekken muizen aan.
--> Koop er een handige opvangbak voor, zodat de zaadjes boven bij de silo blijven.
Alleen wordt daarmee de silo dan ook goed toegankelijk voor grote vogels zoals duiven en kraaien.
--> Koop een compleet nieuwe voedersilo met een metalen omscherming, zodat de grote vogels er niet bij kunnen.

Ik zit nu al bijna aan de 60 euro om de vogeltjes te helpen. Maar goed, nu gaat het wel goed. Nu gaat er dik een kilo vogelvoer per dag doorheen. Dure hobby :+

Ze lijken overigens niets te geven om de hitte, zitten hier doodleuk met 30 graden de silo weer leeg te vreten...
Waarom zou je in godsnaam vogels voeren nu? Er zijn bessen en muggen in overvloed voor vogels.

Verder wat @Barleone zegt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
@Barleone @No Hands Ik dacht er juist goed aan te doen door voedsel beschikbaar te stellen aan de jonkies. Zeker gezien de vogelpopulaties flink achteruitlopen. Er wordt gretig gebruik van gemaakt, dus dacht ik er goed aan te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
De Vogelbescherming geeft ook gewoon aan dat het hele jaar door bijvoeren goed is. Lekker mee doorgaan dus!

https://www.vogelbescherm...eren/wanneer-voer-je-wat-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:02
Orian schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:41:
De Vogelbescherming geeft ook gewoon aan dat het hele jaar door bijvoeren goed is. Lekker mee doorgaan dus!

https://www.vogelbescherm...eren/wanneer-voer-je-wat-
Ze beschrijven alleen niet wanneer het voeren is en wanneer het bijvoeren is :) in termen van hoeveelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dat is ook wat ingewikkeld, want je kunt niet per vogel zeggen dat hij maar 3 meelwormen mag. Je weet niet hoeveel er op je voedsel afkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Op de site van de vogelbescherming staat ook:
Zorg vóórdat je begint met voeren, voor een groene, vogelvriendelijke tuin (of balkon), waar vogels natuurlijk voedsel vinden.
En dan hangt het er naar mijn idee ook van af waar je woont.
Hier in het buitengebied is er eten genoeg. Laten de vogels maar lekker eten van al het ongedierte, zoals het hoort.
En niet alleen maar snacken van het makkelijke eten.

[ Voor 6% gewijzigd door JukeboxBill op 13-06-2025 17:55 ]

Pagina: 1 ... 181 182 Laatste