Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 181 ... 189 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
Tanuki schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:58:
Bij ons is de tuin zeer verwilderd, beetje een oerwoud. Vorig jaar eens alles omgespit en met de tuinfrees aan de gang geweest. Helaas weer te druk geweest met allerlei andere dingen, waardoor het nu weer aardig geexplodeerd is allemaal.

Tijd om eens wat te gaan doen. :) We willen weer alles eruit, zodat we enkel zand overhouden.

Dan wil ik gaan graven, om zo kabels / loze leidingen / afvoer voor te bereiden. Zodat ik later niet opnieuw moet gaan graven.

Er komt nog ooit een aanbouw, het is prima om daar nog eens te moeten graven.

Het doel is om het zand vervolgens vlak (genoeg) te maken, zodat we er gras kunnen planten. Dan willen we een robot maaier hebben die het allemaal wat bij gaat houden.
En dan een schommel en een zandbak voor onze dochter.

Op een later moment willen we dan de echt prachtige tuin gaan aanleggen met borders enz. Maar dat is nog niet voor nu.

Dus, om dat gras zonder gewetensbezwaren te gaan leggen, willen we toch echt alle kabels / leidingen / afvoer / enz in de grond hebben zitten, zodat dat niet nog een keer open moet.

Wat is handig om te doen?
• Ik weet dat ik achter in de tuin een flink aantal buizen uit wil laten komen, omdat daar vanalles gerealiseerd zou kunnen worden. Ik neem aan dat je dan flink wat kabels / buizen uit de grond kunt laten steken, om daar later nog wat mee te doen? Of zelfs een soort put maken o.i.d.
• Ik weet dat ik verlichting zou willen in de tuin, maar ik heb nog geen enkel idee op welke plek, hoeveel, op welke manier, enz. Hoe bereid je dat dan handig voor? Heel veel kabels "klaar" leggen en achteraf kijken wat je echt nodig hebt?
• Ik zou graag afvoer willen hebben, zodat ik in ieder geval achter in de tuin iets van een putje of zo zou kunnen realiseren, wat dan uiteindelijk de riolering in zou kunnen lopen (dat zit in de kruipruimte, dus dat wordt een erg lange buis die in de kruipruimte uit zal komen en daar op de riolering aangesloten moet worden). Op welke plekken maak je die nuttig? Zeker als je nog geen tuinontwerp in gedachten hebt en op dit moment enkel met gras wilt gaan werken?

Een tekening met wat afmetingen / afstanden. Onder in de tekening zie je het huis, waarvan de berging "uit steekt", de buren hebben dat hetzelfde. De aanbouw die we nog ooit gaan plaatsen zal de ruimte tussen die 2 bergingen opvullen. En mogelijk nog iets in de hele breedte van het huis naar achteren gaan, zodat ook de berging nog groter wordt uiteindelijk. Het gearceerde deel is het schuine dak dat op de berging zit.

[Afbeelding]
Wat wil je achterin je tuin in een putje gieten dan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:21:
[...]

Wat wil je achterin je tuin in een putje gieten dan?
Ik wil op den duur achter in de tuin een schuurtje / zitplek. Met een water punt (kraantje, tuinslang), misschien een regenton, enz. Dat schuurtje zal ook een regenpijp moeten hebben zodat water weg kan van het dak.

Dat zal toch ergens in moeten? Kan het moeilijk weg laten lopen in het zand/gras, toch?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Tanuki schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:25:
[...]

Ik wil op den duur achter in de tuin een schuurtje / zitplek. Met een water punt (kraantje, tuinslang), misschien een regenton, enz. Dat schuurtje zal ook een regenpijp moeten hebben zodat water weg kan van het dak.

Dat zal toch ergens in moeten? Kan het moeilijk weg laten lopen in het zand/gras, toch?
Regen laten weglopen in je tuin/gras is juist het beste wat er is en helemaal van deze tijd. Hele wijken worden gebouwd zonder hemelwaterafvoer naar een riool. Denk aan een wadi, infiltratiekrat, etc. Goed voor je tuin juist dat water.

En ga jij 33 meter lopen naar je zitplek? Is dat realistisch?

edit, die 33 meter is de totale kavellengte. Het is dus 21 meter lopen naar je zitje. Alsnog een takke eind.

[ Voor 11% gewijzigd door No Hands op 28-05-2025 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-09 12:21
No Hands schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:28:
[...]

Regen laten weglopen in je tuin/gras is juist het beste wat er is en helemaal van deze tijd. Hele wijken worden gebouwd zonder hemelwaterafvoer naar een riool. Denk aan een wadi, infiltratiekrat, etc. Goed voor je tuin juist dat water.

En ga jij 33 meter lopen naar je zitplek? Is dat realistisch?

edit, die 33 meter is de totale kavellengte. Het is dus 21 meter lopen naar je zitje. Alsnog een takke eind.
Daarom is het belangrijk alles in de buurt te hebben daar. Koelkast met bier, plee, bbq. Scheelt een hoop lopen (#ervaringsdeskundige).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
bleiblei schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:32:
[...]

Daarom is het belangrijk alles in de buurt te hebben daar. Koelkast met bier, plee, bbq. Scheelt een hoop lopen (#ervaringsdeskundige).
Makkelijker en goedkoper om minder ver weg te gaan zitten
#ervaringsdeskundige :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik moet dit topic maar eens door gaan nemen van de week, merk ik :D Er heersen hier heel andere ideeën dan die ik in mijn hoofd heb.

Ik wil in ieder geval gewoon voorkomen dat ik nu ga graven en vanalles ga aanleggen en over een jaartje weer opnieuw iets mag open spitten omdat ik het ben vergeten / er niet aan heb gedacht.

Dank voor de reacties tot nu toe! :D

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-09 09:15

krietjur

Where am I?

Er kunnen natuurlijk ook prima redenen zijn om wel achter in de tuin te gaan zitten. Ik ben nog bezig met de tuin herinrichten, en achterin de tuin komt een overkapping + terras. Bewuste keuze omdat we daar lekker nog de avondzon hebben en dus na werktijd nog lekker in de zon kunnen zitten. In de overkapping maak ik ook een buitenkeuken en ik leg dus ook water aan- en afvoer aan daar naartoe. Dat het dan een stukje lopen is naar die zitplek neem ik graag voor lief. Het is ook niet alsof je constant heen-en-weer moet lopen. Daarbij wil ik een lekker groene tuin tussen huis en overkapping aanleggen, dus het wandelingetje tussen de bloemen en planten door vind ik alleen maar genieten ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@Tanuki

Als ik jou was zou ik eerst een plan maken zodat je weet waar alles (ongeveer) komt/moet komen. Nu kan je wel van alles gaan ingraven maar als het op de verkeerde plek zit kan je weer aan de slag.

Aan je verhaal heb ik wel een paar dingen op te merken. Zand gebruik je om te straten, niet voor gras. Zand is niks anders dan minuscule steentjes en heeft dus geen voedingsstoffen dus je gras zal weinig doen. ;)

Maar goed, maak eerst een ontwerp eventueel met behulp van een hovenier. Dan kan je het grondwerk uitvoeren. Door je grond te laten testen (volgens mij gratis bij de Welkoop op de basiswaarden) weet je ook wat je aan je grond moet doen. (Afgraven en verse grond erop of bemesten enzovoorts)

Voor je kabels zou ik mantelbuizen ingraven zodat je altijd kabels kan doorvoeren zonder weer alles open te halen. Verder tyleen voor water en zoals iedereen eigenlijk zegt, je bestrating water je af je tuin in zodat je zoveel mogelijk een natuurlijke afwatering hebt. Beter voor alles. Maar je zei ook dat je een kraan wilt, hiervoor zou ik wel een schrobputje of iets dergelijks plaatsen voor onder je kraan zodat niet alles over je terras loopt. Zolang je er alleen met schoon water gaat werken kan je er ook voor kiezen om een grindput, hydroblobs of infiltratiekratten toe te passen. Anders kan je ook nog de hwa kiezen. Ga je wel met 'vies' water aan de gang dan zou je toch een buis moeten leggen naar je vuilwater afvoer.

Als je alleen water nodig hebt voor sproeien kan je kiezen voor een waterstopcontact of definitieve beregening.

Ook voor je verlichting is het belangrijk dat je een plan hebt. En kies je voor 12v of 220? Maar dat is voor later; ik denk dat je nu genoeg te doen hebt. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:07
Eijsbeer schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:11:
Na vorig jaar de voortuin te hebben gedaan, is dit jaar de achtertuin aan de beurt. Startschot was de verbouwing van de buren in februari, waardoor de coniferenhaag er (deels) uitmoest.

***members only***

Het bestraten laten we doen door een stratenmaker. Deze gaat met de kraan ook de rest van de tuin even omwoelen, zodat ik daar makkelijker mee verder kan werken. Doel is om in het najaar te gaan planten. Ik twijfel nog of ik het grondwerk (egaliseren en aanvoeren grond) voor de rest van de tuin laat doen, of dat ik ook hiermee zelf aan de slag ga.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Inmiddels 3 maanden onderweg. Het afbreken van de tuin is eindelijk klaar en het opbouwen kan nu echt beginnen. Volgende week komt de stratenmaker en in de weken daarna kan ik hopelijk de rest doen. Het doel is om zo veel mogelijk te recyclen: borderranden gaan we maken door de oude bestrating verticaal in de grond te steken en wil de oude grindtegels met een haakse slijper wat meer afronden om er stapstenen van te maken (ben benieuwd of dat wat wordt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_bPQK8ZfA58Vg2nPQ1PFBIHR3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYQHUfIomRkOXCreIEPUQ1PW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:30
Eijsbeer schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:36:
[...]

Inmiddels 3 maanden onderweg. Het afbreken van de tuin is eindelijk klaar en het opbouwen kan nu echt beginnen. Volgende week komt de stratenmaker en in de weken daarna kan ik hopelijk de rest doen. Het doel is om zo veel mogelijk te recyclen: borderranden gaan we maken door de oude bestrating verticaal in de grond te steken en wil de oude grindtegels met een haakse slijper wat meer afronden om er stapstenen van te maken (ben benieuwd of dat wat wordt).
Wordt i.i.g. een hoop stof.
Alleen de punten er af knippen ?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
pjot1 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 17:03:
@Tanuki

Als ik jou was zou ik eerst een plan maken zodat je weet waar alles (ongeveer) komt/moet komen. Nu kan je wel van alles gaan ingraven maar als het op de verkeerde plek zit kan je weer aan de slag.

Aan je verhaal heb ik wel een paar dingen op te merken. Zand gebruik je om te straten, niet voor gras. Zand is niks anders dan minuscule steentjes en heeft dus geen voedingsstoffen dus je gras zal weinig doen. ;)
Sommige mensen noemen grond/aarde ook zand, zwart zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:51:
[...]

Ik had het inderdaad over zwart zand. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:28
Tanuki schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:57:
[...]

Ik had het inderdaad over zwart zand. :)
Toch moet ik @pjot1 daarin gelijk geven, zwart zand is zwarte grond van de slechtste kwaliteit, hele arme grond met een groot deel zand.

Zodra het aarde, of zwarte grond gaat heten heb je er wat aan voor beplanting en je tuin.
En hoe voedingsrijker, hoe duurder de grond vaak wordt.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:51:
[...]

Daarom ook mijn opmerking. Blijft Tweakers he? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:54

Roozzz

Plus ultra

Eijsbeer schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:36:
[...]

[Afbeelding]
Zou je niet twee stenen op elkaar kunnen leggen met een beetje overstek en dan tikken met een vuistje op het breukvlak?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 22:19
Roozzz schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:11:
[...]

Zou je niet twee stenen op elkaar kunnen leggen met een beetje overstek en dan tikken met een vuistje op het breukvlak?
Bij betontegels lukt het mij goed om met een steenbeitel op de beoogde breekrand een "tik" geven rondom, bij het laatste stukje breekt hij dan netjes recht af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-09 16:24
pjot1 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:18:
Je hebt ook biologisch afbreekbaar maaidraad. Toevallig in de aanbieding bij Bol.com.

https://www.bol.com/nl/nl...5-meter/9300000147750695/
Nou, ik heb misschien 50m2 gemaaid en de rol is bijna op. Ik heb er extra op gelet om geen objecten te raken.
Wat mij opvalt is dat het draad in zichzelf komt vast te zitten, waardoor ik de kop eraf moet halen zodra het draad op is. Ik heb bij normaal gras om de 2 minuten het draad er weer op moeten zetten, niet echt werkbaar dus. Ik heb wat olie in de gaatjes van de kop gedaan zodat het minder snel kapot gaat.
Nog tips? 20 euro om een keer te maaien is mij wel wat duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35

Sandyman538

SandstorM [148839]

huppelepups schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:56:
[...]

Nou, ik heb misschien 50m2 gemaaid en de rol is bijna op. Ik heb er extra op gelet om geen objecten te raken.
Wat mij opvalt is dat het draad in zichzelf komt vast te zitten, waardoor ik de kop eraf moet halen zodra het draad op is. Ik heb bij normaal gras om de 2 minuten het draad er weer op moeten zetten, niet echt werkbaar dus. Ik heb wat olie in de gaatjes van de kop gedaan zodat het minder snel kapot gaat.
En je had het eerst 24 uur in water gelegd? Zo snel hoor je er (als je gewoon wat gras maait) niet doorheen te gaan.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
huppelepups schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:56:
[...]

Overduidelijk verdroogd draad, dat wordt heet en smelt aan elkaar.
Minstens 24-48 uur onder water laten staan vóór gebruik.
Staat meestal ook op de verpakking (bij de betere lijn)

En gebruik ronde lijn, dat plakt het minste binnen in je spoel.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 31-05-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
Teijgetje schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:40:
[...]

Overduidelijk verdroogd draad, dat wordt heet en smelt aan elkaar.
Minstens 24-48 uur onder water laten staan vóór gebruik.
Staat meestal ook op de verpakking (bij de betere lijn)

[YouTube: THE BIG SECRET about trimmer line on any brand like Stihl, Echo, Husqvarna, to SAVE YOU TONS MONEY!]

En gebruik ronde lijn, dat plakt het minste binnen in je spoel.
Geld dat ook voor dat eco spul?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
spoiler:
Teijgetje vind het maar raar dat mensen die afbreekbaar maaidraad kopen klagen dat het vaak afbreekt. :+

Dat geldt in principe voor alle normale maai-lijn. Of biologisch afbreekbaar daar bij hoort weet ik niet.
Vaak breekt het af onder UV en niet onder vocht, en pas na twee jaar.
Dompelen voor gebruik zou moeten kunnen denk ik, wel droog bewaren maar elke draad die uitgedroogd is wordt sowieso bros.

Al heeft ecospul sowieso minder standtijd dan nylon of alucut oid.

Welke heb je gebruikt?
Ecoblade geeft inderdaad aan de ogen van de maaikop te oliën met olijfolie of vet oid om de paar honderd meter om afbreken bij de spoel te voorkomen
GreenLine, echt 100% afbreekbaar :+ , en stukken goedkoper dan Ecoblade, zegt daar eigenlijk weinig over.
Maar zal vergelijkbaar zijn qua gebruik denk ik.

Ik zal de 2,7 mm eens testen, 3 en 4 mm zijn in ontwikkeling begreep ik.
110 meter GreenLine 2,7 mm kost net zo veel als 50 meter EcoBlade.
EcoBlade heeft dan weer wel, 3, 3,5 en 4 mm draad.
Mijn maaikop kan max 4 mm draad hebben.

Ik zal GreenLine ook een mailtje sturen ivm watergeven.

Edit:
Inmiddels 110 meter besteld (was 30 euro duurder dan 30 meter) en de vraag gelijk bij de bestelling gevoegd.
Hopelijk valt dat afbreken niet tegen met 2 pk. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 31-05-2025 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
Teijgetje schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:20:
spoiler:
Teijgetje vind het maar raar dat mensen die afbreekbaar maaidraad kopen klagen dat het vaak afbreekt. :+

Dat geldt in principe voor alle normale maai-lijn. Of biologisch afbreekbaar daar bij hoort weet ik niet.
Vaak breekt het af onder UV en niet onder vocht, en pas na twee jaar.
Dompelen voor gebruik zou moeten kunnen denk ik, wel droog bewaren maar elke draad die uitgedroogd is wordt sowieso bros.

Al heeft ecospul sowieso minder standtijd dan nylon of alucut oid.

Welke heb je gebruikt?
Ecoblade geeft inderdaad aan de ogen van de maaikop te oliën met olijfolie of vet oid om de paar honderd meter om afbreken bij de spoel te voorkomen
GreenLine, echt 100% afbreekbaar :+ , en stukken goedkoper dan Ecoblade, zegt daar eigenlijk weinig over.
Maar zal vergelijkbaar zijn qua gebruik denk ik.

Ik zal de 2,7 mm eens testen, 3 en 4 mm zijn in ontwikkeling begreep ik.
110 meter GreenLine 2,7 mm kost net zo veel als 50 meter EcoBlade.
EcoBlade heeft dan weer wel, 3, 3,5 en 4 mm draad.
Mijn maaikop kan max 4 mm draad hebben.

Edit:
Inmiddels 110 meter besteld (was 30 euro duurder dan 30 meter) en de vraag gelijk bij de bestelling gevoegd.
Hopelijk valt dat afbreken niet tegen met 2 pk. :+
Ik zal dat weken eens testen de volgende keer met het maaien.
Ik heb 2mm ecoblade gekocht, groter past niet in mijn maaier (volgens de gebruiksaanwijzing).
Ecoblade is volgens mij ook 100% afbreekbaar, geen oxo plastic in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10

JT

VETAK y0

Wij hebben een jong kersenboompje in de tuin. Hier zit elk jaar wel bladluis in. Dit jaar is die flink uitgelopen maar zit er ook zeker bovenin in elke tak aan het einde een megakluit aan zwart luis. Sommige jonge bladeren zijn gewoon grotendeels zwart. Nu heb ik dat vorig jaar gewoon allemaal weggeknipt en weggegooid. Dat werkte best goed. Maar dit jaar valt me op dat er ook _megaveel_ insecten in zitten! Ik een lieveheerstbeestje zo snel, larve ervan en die zijn er vast meer als ik ga zoeken. Maar ook veel hommels, heel veel sluipwespen, de rode weekschildkever, verschillende soorten vliegen (waaronder zweef dus ook gaasvliegen), wespen. Behalve de hommel allemaal insecten die luizen eten. Nu verwacht ik niet dat het genoeg is want de hoeveelheid luis is echt mega. Maar ik wil het nu zeker niet allemaal weg halen. Wel twijfel ik over wat wél te doen. Iemand een suggestie? Pesticiden komen er hier in ieder geval niet in ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-09 15:55
@JT ik weet niet hoeveel werk het in jou geval is, maar ik heb bij een jonge plant meerdere keren gewoon met de handen de luis geplet. Voorzichtig een blad tussen je vingers wrijven. Als ze echt helemaal zwart zijn en het alleen luis is zou ik het hele blad eraf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
En lieveheersbeestjes(larven) uitzetten, na 2 jaar was het meeste weg bij mij (1x uitgezet).

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 01-06-2025 14:45 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 01:18
Deze heb ik vorig jaar augustus aangeplant

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Groeit dit jaar énorm. Tot nu toe heb ik het afsnijpunt even gehouden om de rand van de stenen bak. Heb er al zeker een emmer afgeknipt aan overhangende stukken. Moet ik de struik ook in de hoogte al beperken of juist niet? Eindstand moet hij nog circa 2x zo hoog worden.

Members only:

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Piemol schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:35:
@JT ik weet niet hoeveel werk het in jou geval is, maar ik heb bij een jonge plant meerdere keren gewoon met de handen de luis geplet. Voorzichtig een blad tussen je vingers wrijven. Als ze echt helemaal zwart zijn en het alleen luis is zou ik het hele blad eraf halen.
En dan de helft ofzo zodat andere insecten nog wat hebben?
_eLMo_ schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:45:
En lieveheersbeestjes(larven) uitzetten, na 2 jaar was het meeste weg bij mij (1x uitgezet).
Nooit meer teruggekomen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
@JT ja bijvoorbeeld. Maar als je een paar takken hebt gedaan en gaat super goed kijken heb je ze waarschijnlijk toch niet echt allemaal dood. Zitten er altijd wel een paar in een okseltje of nerfje die je niet zomaar 'pakt'. Zit volgende week toch je blad weer helemaal vol :) Door de sappen van dode luis trek je wel hun vijanden aan, schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
Vandaag een paar omgewaaide takken van een vlinderstruik ingekort. Zag op tijd dat er ook wat bladluis in zat, dus ook goed gekeken of er toevallig wat lieveheersbeestjes waren. En ja hoor, een parend stelletje, een zwarte en wat larven overgezet in de te behouden takken. Daarna pas het snoeiafval in de gft bak gedaan en een bundel takken tussen de struiken voor insectenhuisvesting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:48
JT schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:19:
[...]En dan de helft ofzo zodat andere insecten nog wat hebben?
Gewoon de natuur z'n gang laten gaan is het beste.
Je schrijft zelf al dat er larven van lieveheersbeestjes zitten, nou, die eten aardig wat luizen op.
Die kersenboom komt er wel overheen.
Je zou nog wat plantjes kunnen neerzetten waar luizen heel graag in zitten, zoals Oost Indische kers, het schijnt dat ze dan eerder daar in gaan zitten dan in jouw kersenboom.
Extra voordeel voor jouw; Oost Indische kers is eetbaar, zowel blad als bloem is lekker.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Piemol schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:30:
Vandaag een paar omgewaaide takken van een vlinderstruik ingekort. Zag op tijd dat er ook wat bladluis in zat, dus ook goed gekeken of er toevallig wat lieveheersbeestjes waren. En ja hoor, een parend stelletje, een zwarte en wat larven overgezet in de te behouden takken. Daarna pas het snoeiafval in de gft bak gedaan en een bundel takken tussen de struiken voor insectenhuisvesting.
Vlinderstruik kan je beter maart/april snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Yaksa schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:33:
[...]

Gewoon de natuur z'n gang laten gaan is het beste.
Je schrijft zelf al dat er larven van lieveheersbeestjes zitten, nou, die eten aardig wat luizen op.
Die kersenboom komt er wel overheen.
Je zou nog wat plantjes kunnen neerzetten waar luizen heel graag in zitten, zoals Oost Indische kers, het schijnt dat ze dan eerder daar in gaan zitten dan in jouw kersenboom.
Extra voordeel voor jouw; Oost Indische kers is eetbaar, zowel blad als bloem is lekker.
Ja, exact daarom wilde ik zeker niet alles weghalen. Ik gun die beestjes ook hun voedsel ;) Maar het zou jammer zijn als we daardoor geen kersen hebben.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
[...]

Nooit meer teruggekomen?
Mwah, er zit nu wel wat luis op, maar ik zie de lieveheersbeestjeslarves ook rondbanjeren, dus dat duurt niet lang haha, en het is lang niet zo erg als dat het was. Prima dus naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
@pjot1 weet ik, maar er waren twee takken die afgelopen week zijn bezweken onder hun gewicht, dus die wilde ik z.s.m. weghalen. Overigens twee takken die ik dit jaar als proef niet had kortgewiekt om te kijken hoe ver die dan dit seizoen verder de lucht in zouden schieten. Niet zo ver dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:31
Even aan het twijfelen of dit hier kan of iets voor het gereedschap topic is.

Ik gebruik in mijn tuin gereedschap van stihl, de accu variant van het type AP.

Nu zie ik steeds meer gereedschap van het merk ego (ook op accu, 56v)
voordeel hiervan is dat het goedkoper is. Zijn hier gebruikers van dit systeem en wat is het oordeel hierover?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 17:48
RobbieB schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:16:
Hier wordt nu de gehele voor- en achtertuin onderhanden genomen. Mijn zwager is tuinarchitect en hovenier, dus die hebben we ingeschakeld voor het grote werk.

<foto’s van voor de verbouwing>
Zo, inmiddels 1,5 maand verder maar het groen is weer terug in de tuin omdat de graszoden vandaag zijn aangebracht.

De pergola staat er alweer wat langer en het schuurtje is ook zo goed als af, maar foto’s daarvan volgen nog wel als er wat meer beplanting staat.

Toch mooi om het na weken van zooi zo allemaal samen te zien komen.

Members only:

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
akatar schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:14:
Even aan het twijfelen of dit hier kan of iets voor het gereedschap topic is.

Ik gebruik in mijn tuin gereedschap van stihl, de accu variant van het type AP.

Nu zie ik steeds meer gereedschap van het merk ego (ook op accu, 56v)
voordeel hiervan is dat het goedkoper is. Zijn hier gebruikers van dit systeem en wat is het oordeel hierover?
Tsja, hoeveel/hoevaak ga je het gebruiken? Een Rolce Royce is ook beter dan een fiat panda. Vergelijk het met Makita en parkside bijvoorbeeld.

Wij gebruiken eigenlijk alleen maar Stihl vanwege 1 accu, dealernetwerk en kwaliteit maar dat is professioneel gebruik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
@pjot1
Mijn tuin is 1200m2, ik heb een stihl heggenschaar, grasmaaier en bos/gras trimmer, alle op accu.

Nu wil ik graag wat uitbreiden met een comby/ multisysteem voor oa stokheggenschaar, graskanten bijwerken en een brede borstel voor het terras.

Dit kan ik natuurlijk allemaal kopen van stihl maar ook ego heeft dit, alleen is de prijs van ego lager.
Helaas ken ik dit systeem verder niet vandaar de vraag of iemand dit kant en wat de mening hierover is.

prijsverschil zal een 500-700 euro in het nadeel van stihl zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Als ik ego kan vergelijken met parkside, houdt het direct op :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
akatar schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:06:
@pjot1

Nu wil ik graag wat uitbreiden met een comby/ multisysteem voor oa stokheggenschaar, graskanten bijwerken en een brede borstel voor het terras.

Dit kan ik natuurlijk allemaal kopen van stihl maar ook ego heeft dit, alleen is de prijs van ego lager.
Helaas ken ik dit systeem verder niet vandaar de vraag of iemand dit kant en wat de mening hierover is.
Stihl is zo`n beetje het duurst maar vooral doordat het garandeert dat je het als pro zo`n beetje "24/7" kan gebruiken zonder stuk te gaan.

Ik heb zelf geen Ego maar zit daar de laatste tijd wel met een scheef oog naar te kijken, al heb ik momenteel te veel 2 en 4 takt machines om die allemaal te gaan vervangen.

Zover ik weet zit Ego aan de hogere kant van de markt en zou het een stuk beter moeten zijn dan Makita .
Het timmert al een tijd aan de weg.
Het is echt een powermerk voor gazon en tuinonderhoud wat zich kenmerkt door de 56V accu/motoren, waar Makita 36V (2x18V)heeft, het is dus haast twee keer zo sterk als Makita.
Ze geven ook 5 jaar garantie op hun gereedschap, daar kan zelfs Stihl niet aan tippen met de twee jaar+1
of de 5 jaar op de iMow als je hem door Stihl jaarlijks laat onderhouden.
Ego geeft gewoon 5 jaar, geen gezeik, niets extra op tijd registreren. _/-\o_

Persoonlijk vind ik Ego de uitstraling van Festool hebben. ;)
En Chervon heeft meerdere gereedschapmerken onder haar vleugels, waaronder Flex, een naam die iedereen gebruikt voor slijptollen.

Leuk voorbeeldje is dit, hun elektrische maaier vs een John Deere X350R

Ik heb de voorloper van deze John Deere, de X305R, ik weet dus hoe goed je moet zijn om die te verslaan, en dan ook nog voor een fractie van de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
@Teijgetje
Dank je voor je uitgebreide reactie.

Dat kijken naar ego heb ik dus ook, voor mijn gevoel is ego groot in amerika en in nederland nog niet zo bekend.
Het valt mij wel op dat bv een stihl dealer hier in de buurt, geen stihl dealer meer is maar nu wel ego verkoopt.

Voor wat betreft makita en bosch etc voor tuin gereedschap, dat is iets wat ik niet overweeg. Ik heb 1 keer een bosch accu heggenschaar (18v) en een bosch grasmaaier (36v) gehad. Zonde van het geld.

[ Voor 26% gewijzigd door akatar op 02-06-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 21:45
Ik heb achter huis 3 leibeuken staan, waar nu voor het 3e jaar op rij de bladeren nu al beginnen uit te vallen.
In het vroege voorjaar spruit de boom enorm uit waardoor ik deze nu al bijna moet snoeien, maar nu beginnen de blaadjes al uit te vallen.

Het is nu nog niet zo erg, maar van voorgaande jaren weet ik dat hij voor eind juli doorzichtig is.

Mijn zeer sterke vermoeden is beukenspintmijt, als je onder de blaadjes kijkt dan kan je ze soms zien (al zijn ze zeer klein).

Vorig jaar heb ik meerdere malen ingespoten met neemolie (wat volgens internet een van de weinige oplossingen zou zijn). Maar ondanks dat hij daarna wel weer een beetje bijtrok, is het nu dus weer raak.

Ik wil dus eigenlijk gewoon het echte werk inzetten, alleen mag ik zelf als consument niet meer met insecticiden werken. Ik heb veel gegoogled, maar het wordt me ook niet duidelijk welk bedrijf dat dan wel zou kunnen / mogen.

Kortom: Wat kan ik er aan doen om die bomen te redden?

Nog even wat foto's gemaakt, op sommige bladeren zie je aan de bovenkant een grijzige gloed, aan de onderkant kan je duidelijk beestjes zien (geen idee welke dit dan zijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnpaBoY6jG-0LrDDtdPhC5ZZWSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aABIpcwPWFVYqCBgJcnz5S6o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZK7Sl43dP8iaACB2gM-uOn3_QpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5K1hWeepU3t51TMKs1Vgrb5p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Os79zvnl4931nvN5KKCnAJP2su0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryexc0jkF8nDlKqMWTwo69e8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zORH9xPDjx6V59cDctHh7Pnl9go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HePQu2cqOhwPKuKQJ6Dg8OUp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RMLMMRgO3iSSJHTfTuEA4jPjIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IL9hPxhjDRSVjc94qDH6YqPk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-dAQT-2EZNg9h5p59Ji5_XPejs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvVE7i9iQioJyoVUSe7h00MI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door ConQuestador op 03-06-2025 15:22 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 14:34
akatar schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:06:
@pjot1

Ik heb sinds 2 jaar een Ego strimmer, m'n benzine strimmer / bosmaaier gebruik ik enkel nog voor mes werk, soort cirkelzaagblad voor sleedorn ed.

De kwaliteit is prima, accu begaf het na 1 jaar, kreeg direct een nieuwe.
Het nooit meer draadjes te hoeven invoeren is in de praktijk een grote vooruitgang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
linp schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:16:
[...]

Ik heb sinds 2 jaar een Ego strimmer, m'n benzine strimmer / bosmaaier gebruik ik enkel nog voor mes werk, soort cirkelzaagblad voor sleedorn ed.

De kwaliteit is prima, accu begaf het na 1 jaar, kreeg direct een nieuwe.
Het nooit meer draadjes te hoeven invoeren is in de praktijk een grote vooruitgang!
Ik zag het inderdaad, ook dat er versies zijn die zelf de draad verlengen als die korter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 14:34
Ik zag het inderdaad, ook dat er versies zijn die zelf de draad verlengen als die korter wordt.
Voor de duidelijkheid: draad verlengen doe je door op de spoel op de grond te stoten.
Ik had het over Powerload draadinvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
linp schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 18:07:
[...]

Voor de duidelijkheid: draad verlengen doe je door op de spoel op de grond te stoten.
Ik had het over Powerload draadinvoer.
dat snap ik, vandaar dat ik schreef:
OOK dat er versies zijn die zelf de draad verlengen als die korter word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-09 14:44
Wij gaan komende tijd aan de tuin beginnen. Een van de dingen die moet gebeuren is de erfscheiding tussen een van de buren.

Ons perceel ligt 40cm lager dan de buren. We willen daar een schutting plaatsen en dit heb ik ook al besproken met de buren.
In eerste instantie dacht ik deze te plaatsen op het muurtje, maar ben bang dat deze daar niet genoeg vastigheid heeft en bij het minste de stenen scheuren en breken. Zowel bij boren als bij een goede storm.
De lengte van de erfscheiding wordt 9 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDsBwTaEZbSqMmZcbh_RNpQ97YQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Lx9ZxGMJNEYmh0TquQbE6zD.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat je ziet op de foto, daar gaat nog een 25cm hoogte vanaf zodat de tuin gelijk komt te liggen met het gras.

Volgens mij bestaat het muurtje aan mijn kant ook alleen uit een betonnen muur met daarop een rollaag gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
JvdHoudt schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:45:
Wij gaan komende tijd aan de tuin beginnen. Een van de dingen die moet gebeuren is de erfscheiding tussen een van de buren.

Ons perceel ligt 40cm lager dan de buren. We willen daar een schutting plaatsen en dit heb ik ook al besproken met de buren.
In eerste instantie dacht ik deze te plaatsen op het muurtje, maar ben bang dat deze daar niet genoeg vastigheid heeft en bij het minste de stenen scheuren en breken. Zowel bij boren als bij een goede storm.

[Afbeelding]

Wat je ziet op de foto, daar gaat nog een 25cm hoogte vanaf zodat de tuin gelijk komt te liggen met het gras.

Volgens mij bestaat het muurtje aan mijn kant ook alleen uit een betonnen muur met daarop een rollaag gelegd.
Wat is je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nog wat foto's van de luis in de kersenboom, op de uitgezoomde foto's zie je hoeveel krullende uiteinden erin zitten:

Members only:

Vlinderstruik voor was ook dramatisch, hier heb ik het een en ander uitgeknipt maar als ik alles eruit haal dan is de halve struik weg...

Members only:
JvdHoudt schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:45:

[Afbeelding]

Ik snap het even niet helemaal. Erf links op de foto is van jullie? Maar je wou de scheiding plaatsen op het bakstenen muurtje? Is het dan een gedeelde scheiding?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdHoudt
Die heb ik inderdaad niet benoemd.

Ik hoop eigenlijk dat er mensen zijn in een soortgelijke situatie die dit misschien op een andere manier opgelost hebben.
Zoals ik aangaf ben ik namelijk een beetje bang dat schuttingstaanders op een dergelijk muurtje vastzetten niet gaat.
JT schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:25:

[...]

Ik snap het even niet helemaal. Erf links op de foto is van jullie? Maar je wou de scheiding plaatsen op het bakstenen muurtje? Is het dan een gedeelde scheiding?
Klopt, links is ons erf. Het is geen gedeelde erfscheiding.

[ Voor 29% gewijzigd door JvdHoudt op 03-06-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

JvdHoudt schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:46:
[...]

Ik hoop eigenlijk dat er mensen zijn in een soortgelijke situatie die dit misschien op een andere manier opgelost hebben.
Zoals ik aangaf ben ik namelijk een beetje bang dat schuttingstaanders op een dergelijk muurtje vastzetten niet gaat.

[...]

Die bakstenen muur is dus van de buren?

Ik zou denk ik gewoon de moeite nemen om een gat in de grond te maken om er iets fatsoenlijks in te duwen. Hardhouten paal, betonnen paal of iets anders.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
JvdHoudt schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:46:
[...]

[...]

Het muurtje is dus van de buren?
Kan je tussen het muurtje en jullie "grindbak" geen palen de grond in krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
JT schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:59:
[...]

Die bakstenen muur is dus van de buren?

Ik zou denk ik gewoon de moeite nemen om een gat in de grond te maken om er iets fatsoenlijks in te duwen. Hardhouten paal, betonnen paal of iets anders.
Teijgetje schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:00:
[...]

Het muurtje is dus van de buren?
Kan je tussen het muurtje en jullie "grindbak" geen palen de grond in krijgen?
Klopt, dat muurtje is van de buren. Het idee erachter was dat dit mooier uit zal zien omdat de schutting dan recht in het verlengde van de garagemuur loopt.
Daarbij graven we onze grindbak 25 cm dieper af. Daar komt dan border of gras. De schutting zou dan 40cm lager staan dan het muurtje waar dan weer bladeren en vanalles tussen gaat zitten waar ik niet bij kan.

Toegegeven dat dat wel de makkelijkste optie is bij het plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23:32
ConQuestador schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:10:
Ik heb achter huis 3 leibeuken staan, waar nu voor het 3e jaar op rij de bladeren nu al beginnen uit te vallen.
In het vroege voorjaar spruit de boom enorm uit waardoor ik deze nu al bijna moet snoeien, maar nu beginnen de blaadjes al uit te vallen.

Het is nu nog niet zo erg, maar van voorgaande jaren weet ik dat hij voor eind juli doorzichtig is.

Mijn zeer sterke vermoeden is beukenspintmijt, als je onder de blaadjes kijkt dan kan je ze soms zien (al zijn ze zeer klein).

Vorig jaar heb ik meerdere malen ingespoten met neemolie (wat volgens internet een van de weinige oplossingen zou zijn). Maar ondanks dat hij daarna wel weer een beetje bijtrok, is het nu dus weer raak.

Ik wil dus eigenlijk gewoon het echte werk inzetten, alleen mag ik zelf als consument niet meer met insecticiden werken. Ik heb veel gegoogled, maar het wordt me ook niet duidelijk welk bedrijf dat dan wel zou kunnen / mogen.

Kortom: Wat kan ik er aan doen om die bomen te redden?

Nog even wat foto's gemaakt, op sommige bladeren zie je aan de bovenkant een grijzige gloed, aan de onderkant kan je duidelijk beestjes zien (geen idee welke dit dan zijn)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo te zien bladluizen op je haagbeuken.

Ik zou hoogstens de tuinslang erop zetten. Eventueel lieveheersbeestjes zetten maar je tuin lijkt groen dus zullen er wel zijn. Net als meesjes en andere predatoren van luizen.

Hoe is de bodem eronder, voldoende vochtig, luchtig en rijk aan humus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
JvdHoudt schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:24:
[...]

[...]

Klopt, dat muurtje is van de buren. Het idee erachter was dat dit mooier uit zal zien omdat de schutting dan recht in het verlengde van de garagemuur loopt.
Daarbij graven we onze grindbak 25 cm dieper af. Daar komt dan border of gras. De schutting zou dan 40cm lager staan dan het muurtje waar dan weer bladeren en vanalles tussen gaat zitten waar ik niet bij kan.

Toegegeven dat dat wel de makkelijkste optie is bij het plaatsen.
Als de buurman akkoord is kan je de palen tegen het muurtje zetten, en deze met een rvs houtdraadbout, of bouten, kunnen borgen aan het muurtje. Naast dat ze in de grond staan.
En dan "net als nu op de muur" de palen verdikken met een paal boven het muurtje zodat de hekdelen boven het muurtje op de rand staan, of zelfs achter die tweede paal monteren, dan staan ze iets van de rand.
Die opdikpaal monteer je iets los van het muurtje zodat vocht niet de paal in gezogen wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 04-06-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 21:45
rupie99 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 22:24:
[...]

Zo te zien bladluizen op je haagbeuken.

Ik zou hoogstens de tuinslang erop zetten. Eventueel lieveheersbeestjes zetten maar je tuin lijkt groen dus zullen er wel zijn. Net als meesjes en andere predatoren van luizen.

Hoe is de bodem eronder, voldoende vochtig, luchtig en rijk aan humus?
tuinslang erop zetten heb ik gisteravond al even gedaan, maar dat moet ik dan maar 's avonds gaan doen.

De grond eronder is waarschijnlijk niet optimaal. Zoals je op de foto kan zien is die afgedekt met een grindlaag op antiworteldoek. Wij wonen er nu dik 2 jaar, en mijn inschatting is dat ze al zeker een jaar of 15 zo staan, maar pas sinds vorig jaar is het echt een probleem.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 12:31
De grond eronder is zeker niet optimaal. Mijn advies zou zijn om grind en worteldoek weg te halen en een flinke compost gift te doen om daarna te mulchen met bijvoorbeeld boomschors, of beter nog bodembedekkers planten.
Deze haagbeuken staan dus al meer dan 15 jaar zonder enige voeding in deze te warme en waarschijnlijk dichtgeslagen bodem. En worden ook nog eens regelmatig gesnoeid. Daar zit ondertussen 0 voeding in die grond, en dan gaan ze gevoelig worden voor alles.

(FYI: dit zijn haagbeuk bomen, geen beukenbomen https://tuincentrum.nl/gr...beukenhaag-de-verschillen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
huppelepups schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:02:
[...]

Geld dat ook voor dat eco spul?
Teijgetje schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 22:20:
spoiler:

Antwoord van Greenline:
In biologisch afbreekbaar maaidraad zitten geen weekmakers, het draad kan daarom niet uitdrogen, en daarom is het ook niet nodig om te revitaliseren.
Wel is biologisch afbreekbaar draad minder sterk dan vergelijkbaar nylon, wat logisch is.
De ogen invetten of oliën zou niet moeten hoeven, met een maaikop die waarmee je tapt om lijn te krijgen zou het geen probleem moeten geven.
Ook niet met mijn 1,9 pk benzine-bosmaaier.

En het ronde 2,7 mm maaidraad is echt groen. :9~

Of dat exact zo geldt voor EcoBlade weet ik natuurlijk niet maar ik denk dat dat vergelijkbaar is.
Anders zou je de vraag nog even bij EcoBlade neer kunnen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
Teijgetje schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 07:07:
[...]

Als de buurman akkoord is kan je de palen tegen het muurtje zetten, en deze met een rvs houtdraadbout, of bouten, kunnen borgen aan het muurtje. Naast dat ze in de grond staan.
En dan "net als nu op de muur" de palen verdikken met een paal boven het muurtje zodat de hekdelen boven het muurtje op de rand staan, of zelfs achter die tweede paal monteren, dan staan ze iets van de rand.
Die opdikpaal monteer je iets los van het muurtje zodat vocht niet de paal in gezogen wordt.
Zo had ik het nog niet bekeken inderdaad. Bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 15:05
JvdHoudt schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:22:
[...]

Zo had ik het nog niet bekeken inderdaad. Bedankt.
Totdat je buurman over een jaar of 4 het muurtje weg wil hebben en jij opnieuw kan beginnen...
Ik zet liever niets tegen een gebouw/muur van een ander aan om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 15:24
Ik moet een stuk grond (20m²) vrij maken van onkruid. Is het handig (en mogelijk) om met een tuinfrees de boel om te ploegen en vervolgens makkelijker het onkruid eruit te scheppen?

Na onkruid verwijderen waarschijnlijk (deels) gras(zoden) en/of een bodembedekker als inkarnaatklaver.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w21ILPzY3pVw-of62-_AzXbdlwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZAc0AsrKTPgDlT6rrNcE2N3h.jpg?f=fotoalbum_large

https://borent.nl/gereedschap-huren/product/tuinfrees-klein

[ Voor 8% gewijzigd door SX-Superfly op 05-06-2025 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Omploegen wil je doen voor er rijp zaad is. Dus even op letten. Ik zou gewoon gaan plukken, zand afschudden en de kliko in. 1-2 uurtjes werk.

Wat wil je na het vrij maken doen? Bloemperk?

[ Voor 20% gewijzigd door _eLMo_ op 05-06-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 15:24
_eLMo_ schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:38:
Omploegen wil je doen voor er rijp zaad is. Dus even op letten. Ik zou gewoon gaan plukken, zand afschudden en de kliko in. 1-2 uurtjes werk.

Wat wil je na het vrij maken doen? Bloemperk?
Dank voor het advies. Bedoeling is gras of bodembedekker zoals inkarnaatklaver of andere mix goed voor bijen en vlinders. Of een combinatie gras/bijenmix.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
SX-Superfly schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:37:
Ik moet een stuk grond (20m²) vrij maken van onkruid. Is het handig (en mogelijk) om met een tuinfrees de boel om te ploegen en vervolgens makkelijker het onkruid eruit te scheppen?

Na onkruid verwijderen waarschijnlijk (deels) gras(zoden) en/of een bodembedekker als inkarnaatklaver.

[Afbeelding]

https://borent.nl/gereedschap-huren/product/tuinfrees-klein
Dat is allemaal kweekgras enzo? Dat krijg je nooit weg en omfrezen(kan je wel met een frees op zo een klein stukje uit de voeten) is maar een tijdelijke oplossing.
Gewoon ouderwets even schoffelen, wat je omschoffelt afvoeren en het kale deel direct afdekken met karton en houtsnippers. Dan zou het wel weg moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:59

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

SX-Superfly schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:50:
[...]

Dank voor het advies. Bedoeling is gras of bodembedekker zoals inkarnaatklaver of andere mix goed voor bijen en vlinders. Of een combinatie gras/bijenmix.
Slim om voor klaver (sowieso een goede bemester) of een mix te gaan; qua gras is een mooi biljartlaken vooral heel veel werk, zien we ook in dit topic.

Als je gaat schoffelen, haal dan ook meteen een hori hori. Een van mijn beste tuinaankopen van de laatste tijd, waarmee je bijvoorbeeld hardnekkige penwortels heel gemakkelijk de grond uit wipt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
VeertienKaVier schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 06:15:
[...]

Slim om voor klaver (sowieso een goede bemester) of een mix te gaan; qua gras is een mooi biljartlaken vooral heel veel werk, zien we ook in dit topic.

Als je gaat schoffelen, haal dan ook meteen een hori hori. Een van mijn beste tuinaankopen van de laatste tijd, waarmee je bijvoorbeeld hardnekkige penwortels heel gemakkelijk de grond uit wipt.
een mes in de tuin is zeker handig. Wij hebben een groot broodmes van de kringloop van 1,50. diepe wortels uitsteken, takken snijden, vaak best praktisch ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:46
[...]

Ziet er inderdaad leuk en handig uit maar wordt het mes niet snel bot van het in de grond steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
Henkhuppelschot schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:07:
[...]

Totdat je buurman over een jaar of 4 het muurtje weg wil hebben en jij opnieuw kan beginnen...
Ik zet liever niets tegen een gebouw/muur van een ander aan om die reden.
Maar wat is dan het verschil met langs de muur afzetten zonder opdikken tot over het muurtje en met opdikken? Van de erfscheiding afzetten is minder praktisch en minder mooi.
Wat zou jij doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Mad_Manic schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 08:58:
[...]

Ziet er inderdaad leuk en handig uit maar wordt het mes niet snel bot van het in de grond steken?
Tot nu toe nog niet (ik hak er ook meedogenloos klimop mee weg, kan-ie allemaal hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

No Hands schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:14:
[...]

Wij hebben een groot broodmes van de kringloop van 1,50.
Stuk goedkoper, werkt vast net zo goed (dat herinnert me eraan, maar eens bij de kringloop rondsnuffelen voor tuingerelateerde dingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik ben meer fan van een degelijk handvorkje. Daar wied ik tegenwoordig quasi alles* mee :Y) Zeker in de droge periode een stuk handiger dan een groot/lomp ding dat je in klei zo hard als beton moet zien te krijgen :)

* Ik heb zelf erg veel kruipende boterbloem, netels, distels, paardenbloemen, etc.
Een handvorkje is het enige wat (voor mij) goed werkt om dat weg te krijgen.
Gecombineerd met een klein hakje dat ik als schoffel gebruik voor kleine, lastig bereikbare plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Welke schoffels gebruiken jullie trouwens?
Ik heb nog niets gevonden dat echt goed werkt voor mij.

Momenteel heb ik een Fiskars schoffel en onkruidkoelie, maar geen van beide vind ik top.
Ze kwamen ook nog botter dan een botermes uit de doos 8)7

Trekkend werkt w.m.b. ook veel makkelijker dan duwend, dus daar heb ik sowieso voorkeur voor.

[ Voor 45% gewijzigd door Slonzo op 06-06-2025 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 15:05
JvdHoudt schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:01:
[...]

Maar wat is dan het verschil met langs de muur afzetten zonder opdikken tot over het muurtje en met opdikken? Van de erfscheiding afzetten is minder praktisch en minder mooi.
Wat zou jij doen dan?
Niets, maar er werd gezegd om de palen aan het muurtje vast te maken, als hij het muurtje weg wil hebben over 4 jaar staat je schutting los.

Ik zet schutting delen vast in het beton in de grond en/of tegen vaste delen van mijn eigen, niet tegen muren en/of schuurtjes van een ander.

Vindt het al erg dat een van de vorige bewoners van mijn huidige woning een garage heeft gebouwd tegen het woonhuis van de buren.
Nee, ze zullen het huis niet zo snel afbreken, maar voor onderhoud en of wijzigingen (lees nieuw dak) zul je altijd bij hen aan moeten kloppen of ze akkoord zijn.
En nee, afbreken kost mij een garage van 11 meter lang, dus dat zie ik ook niet zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door Henkhuppelschot op 06-06-2025 12:44 . Reden: Toevoegen context ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Henkhuppelschot schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:40:
[...]

Niets, maar er werd gezegd om de palen aan het muurtje vast te maken, als hij het muurtje weg wil hebben over 4 jaar staat je schutting los.
Waar heb je dat overleg met de buren gelaten? Gewoon maar weggelaten?
Daar zal vast uit komen dat het geen probleem is, want mooier, of dat hij het muurtje weg wil hebben.

Maar om op voorhand al van alles te gaan bedenken, want ........misschien.......ooit?

Ik begrijp eigenlijk dat je geen goede band met jouw buren hebt uit je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik heb een perenboompje geplaatst in onze tuin in een pot. Na wat water geven en regen lijken er iets van de wortels bloot te liggen, maar het kan ook dat dit al was. Kan ik dit het beste zo laten? Of iets meer grond in de pot?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjNpafPdvQOYib5TgopuxskMoFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d46DPAjjI2XOwgcGPpsTFBmW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2gKFAL15bAZMIPVX0LyT019ijQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKVvUCbEgnEzAvk6iMnPNxqz.jpg?f=fotoalbum_large

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

miicker schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:50:
Ik heb een perenboompje geplaatst in onze tuin in een pot. Na wat water geven en regen lijken er iets van de wortels bloot te liggen, maar het kan ook dat dit al was. Kan ik dit het beste zo laten? Of iets meer grond in de pot?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit kan volgens mij prima bloot blijven liggen. Ik ben zeker geen deskundige, maar volgens mij zijn die dikke "wortels" onderdelen van de boom waar die zuurstof mee haalt ofzo. Die kan juist wel boven de aarde blijven dacht ik. Maar misschien handig om ook even te zien of mijn verhaal bevestigd wordt of compleet afgekraakt en afgedaan als onzin van een fantast :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap het idee van @JT, ze zien er haast zo uit, maar luchtwortels vind je
eigenlijk voornamelijk bij tropische planten, en dan m.n. tropische planten die in regenwouden groeien waar de luchtvochtigheid hoog is.

Perenbomen zijn vaak ge-ent op een wortelstam van een andere soort zodat ze resistenter zijn tegen ziektes.
Zo te zien maakt de ent nu zelf wortels aan waardoor hij vatbaarder zal worden voor e.e.a.
Ik weet het niet zeker maar ik dacht begrepen te hebben dat je zulke wortels beter kan verwijderen.

Weet je nog waar hij vandaan kwam?
Wellicht kunnen zij je advies geven of ze kunnen blijven of dat je ze beter weghaalt.

Tevens kan je met wortelsnoei aan groeibeheer doen, gezien hij in een pot staat wil je niet dat hij mega wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

In het voorjaar heb ik verzuimd de lavendel in de border te kortwieken, maar sowieso groeit die best wel hard. Helemaal prima, maar het deel dat naast het gazon groeit, hangt wat over het gras waardoor de robotmaaier soms vast komt te zitten.

Wat is wijsheid? Iets als dit https://www.intratuin.nl/peacock-steun-halfrond-35x40cm.html in de grond steken om het overhangen te voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q96yJlF5HWV3F5lS9RhRTDlz0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQUCqOy7HeoA0RQMB5lDoMwJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Teijgetje schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 03:13:
[...]

eigenlijk voornamelijk bij tropische planten, en dan m.n. tropische planten die in regenwouden groeien waar de luchtvochtigheid hoog is.

Perenbomen zijn vaak ge-ent op een wortelstam van een andere soort zodat ze resistenter zijn tegen ziektes.
Zo te zien maakt de ent nu zelf wortels aan waardoor hij vatbaarder zal worden voor e.e.a.
Ik weet het niet zeker maar ik dacht begrepen te hebben dat je zulke wortels beter kan verwijderen.

Wellicht kunnen zij je advies geven of ze kunnen blijven of dat je ze beter weghaalt.

Tevens kan je met wortelsnoei aan groeibeheer doen, gezien hij in een pot staat wil je niet dat hij mega wordt.
Ik hoor het al, beter bemoei ik mij niet met tuinieren :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
[...]

Nooit meer teruggekomen?
Er zaten er wat op de clematis, maar niet lang meer oOo
Ik heb dus 2 jaar geleden ofzo uitgezet, ze komen vanzelf terug als er eenmaal een populatie is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oM2RWQeLvjCUX3h6v-k1XBexmxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJldsngEpk2cEEQsPLOup3GK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Afgelopen weken weer een mooi project mogen maken wat ik graag met jullie wil delen.

Het huis is oude stijl en helemaal verbouwd en dan mag het straatwerk natuurlijk niet achterblijven. De stenen, gebakken walen, boerengeeltjes en keien waren al aanwezig waar ik het mee moest doen. Ik had de vrije hand en de enige wens was dat de terrassen rond moesten zijn.

Wat ga je dan doen? Nou, keien gebruiken voor de opsluiting en de walen voor de terrassen en de paden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PrpBbcskE-hENgPhU_7HroAhVY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/73qt1zb2LFNwIZdaBIxNxULu.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdCmdIflrEZx1cdBb6T-FfiMmCA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9NL9y6MG1xafh3m1DFsHAK9H.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOIpHdaLMlhisB13Z2udwJCN4PM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvqPTBszpeSCGt7uvmKLMwYY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4kACisKbMFqg9rS0XPykl43GF0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/F1JdhetNeNyZXliw1g6W2E14.jpg?f=user_large

Wat ook leuk was, een oude molensteen! Die moest ook nog een plekje in de tuin hebben maar moest wel wat groter want er kwam wat op te staan. Met boerengeeltjes erom heen zodat ie extra opvalt. (Moet je er natuurlijk geen dingen opzetten :+)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tdXk8fgvFnHRkeEJh3k-P7MEjI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QA2o5wAaHyMk8V9Oz0AgGi07.jpg?f=user_large

De walen begonnen op te raken en boerengeeltjes te over. Er was een tijd dat deze steentjes ruim een euro kosten. Nu zijn de prijzen daarvan wat genormaliseerd omdat de vraag afneemt. Eigenlijk zie je ze (bijna) alleen maar bij boerderijen en/of in de stallen waar ze dan in cement gezet werden. Mijn collega had de eer om deze 'zandvreters' te straten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_fumtVWWWDlM7TGZDH8lKrF4fs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TjeIVVLczvtUbqalW1MUH0c0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiEMo9fXQ6_2H1Nr_QfNdu7EjGg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p6tTLZ7pulSf679xajBzCO4w.jpg?f=user_large

Dan nog de voortuin en oprit. Ze hadden een ontwerp maar vanwege het aantal stenen wat we nog hadden moesten we de geeltjes en walen gaan combineren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgxjLZUaEaWIwy3QbvKwsOOtTng=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aTYrp2lYwFomcqe5QVz7CeZi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqIbZFOI1zPMvzkzZ3EMp1pcNMo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LVZuBJHtcvc4ETJbkqTI0HEO.jpg?f=user_large

Ook dit had mn collega gemaakt. Ik mocht de oprit opnieuw bestraten en ook omdat de oprit verbreed werd kwam ik walen tekort maar had nog wel ca 8m² boerengeeltjes over. Dus ook maar een cirkel maken in hetzelfde verband om eenheid te creëren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhWFxVjxh-Jsyeh5wLbNy9w6k8A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NCpruf04KKmkAeXp0UImWYea.jpg?f=user_large

Onderaan bovenstaande foto zie je de oude bestrating nog liggen, ik 'pakte over' omdat je alles onder de hamer moet straten. Ik had het mezelf nog lastig gemaakt omdat de dorpel hoogte exact hetzelfde was als de hoogte van de straat. Dus heb ik een breekpunt moeten met een lijngoot voor de schuur. Nu is dat niet zo erg maar dat breekpunt zat op 75% van de cirkel. Dat maakt het straten best lastig met die kleine steentjes. Maar ja! Het is gelukt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALSl-kJ5xCSZezpgaFPOEEDtkVY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/u4d6ihzJkaBCoF9ysiFhxILH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQaXQ80ti4O9JtwKnqYXoTvS7iU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T2DEf1P9xQlFGAgMDAU8o9Ty.jpg?f=user_large

Weer een stukje verder! Op bovenstaande foto zie je mooi het hoogteverschil ten opzichte van de oude bestrating. Ook het breekpunt is duidelijk te zien.

En het eindresultaat!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAVkD5saaRyaLMrNj01XAacYo0s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hsKTnfEPLJtrX03XnYlgvm92.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QA9wYOct4g_iDoIl8MzT_RbdkGI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/URguQNwzRDi7azD9QzuRNStl.jpg?f=user_large

Lekker bezig geweest in ieder geval! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:28
Wij overwegen om een kompasroos in de bestrating van onze oprit te gaan maken. Nu willen we de letters van Brons ofzo maken. Iemand een idee waar ik dat t beste vandaan haal? Of andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Frantic schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:04:
Wij overwegen om een kompasroos in de bestrating van onze oprit te gaan maken. Nu willen we de letters van Brons ofzo maken. Iemand een idee waar ik dat t beste vandaan haal? Of andere suggesties?
Ik heb ooit eens 'gouden' dikformaten gestraat. Deze waren speciaal voor de gemeente gemaakt dus eigenlijk onhaalbaar.

Wat heb je eigenlijk voor ogen? Je zou bijvoorbeeld met donkere gebakken walen kunnen straten en de kompasroos met gele. Als het contrasterend is valt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
@pjot1 we neigen naar varianten op t volgende door ChatGPT gegenereerde:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vGst2ZN.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RjqKTkX.jpeg

Let vooral op de garage met muren van hagen :’)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 03:13:
[...]

Heb het bij een tuincentrum gekocht. De kennis is daar behoorlijk willekeurig. Het is maar net aan welke medewerker je het vraagt. Ik denk dat ik er voor nu maar gewoon een cm of 2 aarde bij ga doen zodat de wortels niet bloot liggen.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:30
pjot1 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:52:
Afgelopen weken weer een mooi project mogen maken wat ik graag met jullie wil delen.

Het huis is oude stijl en helemaal verbouwd en dan mag het straatwerk natuurlijk niet achterblijven. De stenen, gebakken walen, boerengeeltjes en keien waren al aanwezig waar ik het mee moest doen. Ik had de vrije hand en de enige wens was dat de terrassen rond moesten zijn.

Wat ga je dan doen? Nou, keien gebruiken voor de opsluiting en de walen voor de terrassen en de paden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat ook leuk was, een oude molensteen! Die moest ook nog een plekje in de tuin hebben maar moest wel wat groter want er kwam wat op te staan. Met boerengeeltjes erom heen zodat ie extra opvalt. (Moet je er natuurlijk geen dingen opzetten :+)

[Afbeelding]

De walen begonnen op te raken en boerengeeltjes te over. Er was een tijd dat deze steentjes ruim een euro kosten. Nu zijn de prijzen daarvan wat genormaliseerd omdat de vraag afneemt. Eigenlijk zie je ze (bijna) alleen maar bij boerderijen en/of in de stallen waar ze dan in cement gezet werden. Mijn collega had de eer om deze 'zandvreters' te straten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dan nog de voortuin en oprit. Ze hadden een ontwerp maar vanwege het aantal stenen wat we nog hadden moesten we de geeltjes en walen gaan combineren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook dit had mn collega gemaakt. Ik mocht de oprit opnieuw bestraten en ook omdat de oprit verbreed werd kwam ik walen tekort maar had nog wel ca 8m² boerengeeltjes over. Dus ook maar een cirkel maken in hetzelfde verband om eenheid te creëren.

[Afbeelding]

Onderaan bovenstaande foto zie je de oude bestrating nog liggen, ik 'pakte over' omdat je alles onder de hamer moet straten. Ik had het mezelf nog lastig gemaakt omdat de dorpel hoogte exact hetzelfde was als de hoogte van de straat. Dus heb ik een breekpunt moeten met een lijngoot voor de schuur. Nu is dat niet zo erg maar dat breekpunt zat op 75% van de cirkel. Dat maakt het straten best lastig met die kleine steentjes. Maar ja! Het is gelukt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Weer een stukje verder! Op bovenstaande foto zie je mooi het hoogteverschil ten opzichte van de oude bestrating. Ook het breekpunt is duidelijk te zien.

En het eindresultaat!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lekker bezig geweest in ieder geval! oOo
Begrijp ik goed dat het niet je eigen tuin is?
Gezien de vele berichten hier over onkruid in de bestrating, zie ik wel een groot probleem of i.i.g. een hoop werk aankomen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Frantic schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:22:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zo! Dat wordt een hoop werk. Met zoiets zou je alles moeten zagen.

@JukeboxBill
Klopt, is niet mijn eigen tuin. Problemen zijn er om opgelost te worden. ;) Zolang je het maar onderhoud en gebruikt valt het allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Kent iemand dit product?
Easihold

Zie de video`s op Amazon.

Het is om kiezels/grind/houtsnippers aan elkaar te plakken zodat je er een harde laag van maakt met minder invloeden van onkruid, weer en verspreiding. Het blijft waterdoorlatend.
En uit de comments lees ik dat je beter (tot 2x) meer haalt dan aanbevolen voor het beste resultaat.

Misschien weet @pjot1 of zoiets ook in Nederland te koop is? Trouwens mooi straatwerk weer, wordt het gevoegd met iets dat onkruid tegengaat? Daar lijkt me iets als Easihold ook van pas komen.

Ondertussen hier maar wat creatief met kurk geweest, de onrijpe kersen kwam ik al in de voortuin tegen.
Met dank aan de buurman waar ik gratis lange bamboe stokken kan halen.
Hij stookt hout, en krijgt altijd ons rest- en rooihoutAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGz3yNSzGmtLVvCDG55gi9fvx78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yAszJW5IK9q2j6j1QlxehhLs.jpg?f=fotoalbum_large.
Kijken of ik er dit jaar een paar voor onszelf kan rijpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 08-06-2025 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-09 18:13
Zijn er hier mensen met ervaring om zelf een irrigatie systeem aan te leggen voor het gazon? Zou in mijn geval dienen te gebeuren met drinkwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frantic
pjot1 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 05:42:
[...]

Zo! Dat wordt een hoop werk. Met zoiets zou je alles moeten zagen.
Yep.. maar gezien de grootte van de tuin en de hoeveelheid die er gezaagd zal moeten worden, overweeg ik wel een steenzaag te kopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
Teijgetje schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:57:
Kent iemand dit product?
Easihold

Het is om kiezels/grind/houtsnippers aan elkaar te plakken zodat je er een harde laag van maakt met minder invloeden van onkruid, weer en verspreiding. Het blijft waterdoorlatend.
En uit de comments lees ik dat je beter (tot 2x) meer haalt dan aanbevolen voor het beste resultaat.

Misschien weet @pjot1 of zoiets ook in Nederland te koop is? Trouwens mooi straatwerk weer, wordt het gevoegd met iets dat onkruid tegengaat? Daar lijkt me iets als Easihold ook van pas komen.

Ondertussen hier maar wat creatief met kurk geweest, de onrijpe kersen kwam ik al in de voortuin tegen.
Met dank aan de buurman waar ik gratis lange bamboe stokken kan halen.
Hij stookt hout, en krijgt altijd ons rest- en rooihout[Afbeelding].
Kijken of ik er dit jaar een paar voor onszelf kan rijpen.
In de tuin zaken aan elkaar gaan lijmen met een spul wat vervolgens weer in de bodem terecht komt lijkt me onwenselijk. De folder beweert dat het oplosbaar is en op waterbasis en dat wordt op de website ook continue herhaald. Op waterbasis betekend niet dat er geen zooi inzit. Nergens op hun website staat wat er dan wel inzit. Ikzelf zou zulke producten vermijden.

Voor wat betreft de kersen, ik heb bij Bol.com geloof ik een doos met fruit/groentezakjes gekocht. iets van 30x50cm Wit, soort vitrage achtig spul met een sluitkoordje erin. Dat trek ik om een tak met een tros kersen/pruimen/ander fruit. Vogels kunnen er niks mee en het rijpt prima verder. Als het rijp is zakje eraf en eten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Laatst online: 21:04
BaBoK schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:07:
Zijn er hier mensen met ervaring om zelf een irrigatie systeem aan te leggen voor het gazon? Zou in mijn geval dienen te gebeuren met drinkwater.
Vorig jaar met geen ervaring zelf gedaan en het werkt en blijft groen, wat voor vragen heb je precies?
Tinusvolkel schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:08:
Vanwaar al die putten en pompen op tuinen van vergelijkbare grote?
Dacht dat je een al wat ouder gazon niet heel veel hoefde te sproeien dus gebruik hier gewoon leidingwater.

Ik wist niet hoeveel sproeiers ik tegelijk aan kon hebben dus heb ze maar allemaal afzonderlijk aangesloten.
Maar 5 gaat hier makkelijk op de waterleiding maar nu kan ik wel mooi de sproeier die 3/4 rond gaat langer aanzetten dan die maar 1/4 rond gaat.

Verder heb ik ipv een regencomputer een ESP relais bordje gebruikt waar ik makkelijk een koppeling naar HA/Homekit kan maken.

Maar het werkt allemaal prima en kan het gras er goed mee groen houden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was denk ik totaal pakweg 400 euro kwijt

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:27
Teijgetje schreef op zondag 8 juni 2025 @ 08:57:
Kent iemand dit product?
Easihold

Misschien weet @pjot1 of zoiets ook in Nederland te koop is?
https://www.amazon.de/dp/...tag=thelifeofthez-20&th=1

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Grindlijm, gewoon een kunststof hars, niks voor in de tuin nee. Als je van een tegeltuin naar een grindlijm tuin gaat, voer je wel water af, maar water vol met microplastics. Houd dan die tegeltuin maar :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:48
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat lijkt meer op een perenstruik dan een perenboom.
Fruitbomen moet je vormsnoeien zodat je takken krijgt waar peren aan kunnen hangen.
Ze hebben lucht en licht nodig in hun boomkroon.
Deze boom heeft geen goede hoofdstam en het lijkt er op dat deze al een aantal jaar niet gesnoeid is.
Voor nu is daar weinig aan te doen. Pas in februari kun je proberen om er wat vorm aan te geven.
Doe je dat niet dan krijg je alleen lange takken (waterloten) er in waar maar weinig peren aan zullen komen. Plus dat de boom als het ware dichtgroeit, wat weer de vorming van vruchtknoppen tegengaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
JBS schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:42:
In het voorjaar heb ik verzuimd de lavendel in de border te kortwieken, maar sowieso groeit die best wel hard. Helemaal prima, maar het deel dat naast het gazon groeit, hangt wat over het gras waardoor de robotmaaier soms vast komt te zitten.

Wat is wijsheid? Iets als dit https://www.intratuin.nl/peacock-steun-halfrond-35x40cm.html in de grond steken om het overhangen te voorkomen?

[Afbeelding]
Wat wil je weten, of het slim is om er een stukje metaal omheen te zetten? Dat kan ja. Je kan ook een bamboestok in d grond duwen en een touwtje om die bos lavendel doen of er een keer met je heggenschaar langslopen. Dat lost allemaal het overhangen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarschijnlijk de grond lekker los in de pot en dat klinkt in nu er regen bijkomt en tijd verstrijkt. Laagje grond erbij lost dit wel op ja. Ik denk dat die boom struik er weinig last van zal hebben.
Wat je wel moet doen als je een keer peren wil is er een goede vorm in snoeien, een hoofd/gesteltak en daar zijtakken aan die je eventueel in vorm buigt zodat ze een klein beetje schuin omhoog groeien.
O wat @Yaksa zegt dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
No Hands schreef op zondag 8 juni 2025 @ 09:45:
[...]

In de tuin zaken aan elkaar gaan lijmen met een spul wat vervolgens weer in de bodem terecht komt lijkt me onwenselijk. De folder beweert dat het oplosbaar is en op waterbasis en dat wordt op de website ook continue herhaald. Op waterbasis betekend niet dat er geen zooi inzit. Nergens op hun website staat wat er dan wel inzit. Ikzelf zou zulke producten vermijden.
Ja, daarom vraag ik of iemand dit kent. ;)
En eigenlijk niet wie dit niet zou gebruiken en afkeurt. ;)

Ik lees ook nergens dat het wateroplosbaar is na gebruik. :?
Het is op waterbasis, dat is iets anders.
En gifvrij, onschadelijk voor planten, dieren en kinderen.
@_eLMo_ Het is geen hars zoals bv Draindeco splitbinder

Het is een kunststofdispersie. (website)
Ik denk een beetje zoals Flevopol.
Het wordt aangebracht door sprayen, na drogen is het niet oplosbaar, alleen moet je het niet onder water zetten.
Gereedschap moet je direct reinigen met warm water.
Na droging is het transparant en gaat ca.3 jaar mee.

Er zijn natuurlijk ook een aantal voordelen bij gebruik te melden zoals netjes blijven liggen, geen onkruid en geen bladafval oid er tussen.
En je kan met de bladblazer simpel vuil, blad en zaad er vanaf blazen zonder dat je het grind of mulch wegblaast.
En het, de steentjes, mulch, e.d., blijft waterdoorlaatbaar. Dus geen plassen er op.
Komt dus eigenlijk neer op drie jaar minder tot nauwelijks onderhoud.
Overigens gewoon in Nederland verkrijgbaar zie ik.

Ik ben nu bezig om een deel van het grind onderhoudsarmer te maken door grindmatten in te graven.
Dat is een stuk intensiever en ondanks het antiworteldoek komt daar nog steeds onkruid in omhoog dat ik verwijderen moet.
En 50 m2 grindmatten kost ook ruim €400.
En dat zijn geen bereden gedeelten, EasiHold had dan ook prima voldaan met véééééél minder werk.
En daarvan blaas ik met de bladblazer gewoon het grind het gazon in.......
Voor wat betreft de kersen, ik heb bij Bol.com geloof ik een doos met fruit/groentezakjes gekocht. iets van 30x50cm Wit, soort vitrage achtig spul met een sluitkoordje erin. Dat trek ik om een tak met een tros kersen/pruimen/ander fruit. Vogels kunnen er niks mee en het rijpt prima verder. Als het rijp is zakje eraf en eten maar.
Die netjes gebruik ik om gras voor te kiemen.
Voor de kersenbomen zijn ze bij mij totaal ongeschikt, tenzij ik een topje van een tak af zou willen schermen. Mijn kersen groeien langs de hele tak, niet in trossen aan de punt.
Daarnaast vraag ik me af of vogels, wij hebben echt veel soorten vogels, niet gewoon op zo`n zakje gaan zitten en proberen er doorheen te komen.
Ik heb de parkieten hele houten voerhuisjes zien slopen voor wat eten, een beetje plastic hebben ze echt geen probleem mee.
Maar voor de druiven is het het proberen waard, dit jaar heb ik veel druiven zo te zien. Ze zijn groot genoeg voor een tros. Ik zal eens checken hoeveel zakjes ik dan nodig heb.
Bij Temu dan, die heeft imo meer verschillend aanbod dan Bol, en daar is het een derde tot een kwart van de prijs van Bol.
En dan neig ik toch meer naar stoffen zakjes. Dat laat licht en lucht door om te rijpen maar vogels zien de vruchten niet, en komen er denk ik minder snel op af.

Vanochtend lag er een dode scholekster langs de kant van het veld.
Ik zag hem liggen toen ik ging kijken of het niet te nat was voor de maairobot vanochtend.
Er was verder niets aan op te merken, Geen wonden, geen beschadigingen en hij was nog niet geheel verstijfd. En hij was droog.
Hij was nog niet zo lang dood volgens mij.
Om te kijken of de maairobot een oorzaak kon zijn heb ik hem voor de aankomende robot neergelegd, zo plat mogelijk, maar de robot stopte en reed er niet overheen. Beetje luguber maar nu weet ik dat de Luba niet de oorzaak geweest kon zijn.

Zonde, mooi vogeltje.
Het viel me wel op dat er wat ruzie was tussen scholeksters bij ons de laatste tijd.
Maar dat zal vast te maken hebben met hun jongen verdedigen.
Ik zag onder andere een paartje met twee jongen en een paartje met drie jongen.
Dus maar hopen dat er geen jongen de dupe worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXHlwOnnlgWoylKPeQjFJaFqiag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2L8O4CbIJGxSk8uhJRmM4ZRs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X63SunfSXROF4CN_gLeq-jlyk5w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Van5bqePqd7tIkbCH4IwycuU.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1WLd0ZDQ0RmAWBDOCPK6XS6Fd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5W5KIlOJBySaOw6KXitpYhH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Teijgetje op 08-06-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:15
Frantic schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:22:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

ChatGPT is ook al tuin architect?
Hoe werkt zoiets?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Teijgetje schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:29:
[...]

Ja, daarom vraag ik of iemand dit kent. ;)
En eigenlijk niet wie dit niet zou gebruiken en afkeurt. ;)

Ik lees ook nergens dat het wateroplosbaar is na gebruik. :?
Het is op waterbasis, dat is iets anders.
En gifvrij, onschadelijk voor planten, dieren en kinderen.
@_eLMo_ Het is geen hars zoals bv Draindeco splitbinder
Nou, dat scheelt de oplosstoffen, blijft nog steeds microplastics in het milieu dumpen om je grind vast te lijmen 8)7

Op marktplaats kan je gratis grindtegels halen, zelfde resultaat, geen plastic en geen extra milieubelasting :+

Misschien moeten we een bestrating topic openen los van het tuin, planten en balkon topic :O

Pagina: 1 ... 181 ... 189 Laatste