Wat wil je achterin je tuin in een putje gieten dan?Tanuki schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:58:
Bij ons is de tuin zeer verwilderd, beetje een oerwoud. Vorig jaar eens alles omgespit en met de tuinfrees aan de gang geweest. Helaas weer te druk geweest met allerlei andere dingen, waardoor het nu weer aardig geexplodeerd is allemaal.
Tijd om eens wat te gaan doen.We willen weer alles eruit, zodat we enkel zand overhouden.
Dan wil ik gaan graven, om zo kabels / loze leidingen / afvoer voor te bereiden. Zodat ik later niet opnieuw moet gaan graven.
Er komt nog ooit een aanbouw, het is prima om daar nog eens te moeten graven.
Het doel is om het zand vervolgens vlak (genoeg) te maken, zodat we er gras kunnen planten. Dan willen we een robot maaier hebben die het allemaal wat bij gaat houden.
En dan een schommel en een zandbak voor onze dochter.
Op een later moment willen we dan de echt prachtige tuin gaan aanleggen met borders enz. Maar dat is nog niet voor nu.
Dus, om dat gras zonder gewetensbezwaren te gaan leggen, willen we toch echt alle kabels / leidingen / afvoer / enz in de grond hebben zitten, zodat dat niet nog een keer open moet.
Wat is handig om te doen?
• Ik weet dat ik achter in de tuin een flink aantal buizen uit wil laten komen, omdat daar vanalles gerealiseerd zou kunnen worden. Ik neem aan dat je dan flink wat kabels / buizen uit de grond kunt laten steken, om daar later nog wat mee te doen? Of zelfs een soort put maken o.i.d.
• Ik weet dat ik verlichting zou willen in de tuin, maar ik heb nog geen enkel idee op welke plek, hoeveel, op welke manier, enz. Hoe bereid je dat dan handig voor? Heel veel kabels "klaar" leggen en achteraf kijken wat je echt nodig hebt?
• Ik zou graag afvoer willen hebben, zodat ik in ieder geval achter in de tuin iets van een putje of zo zou kunnen realiseren, wat dan uiteindelijk de riolering in zou kunnen lopen (dat zit in de kruipruimte, dus dat wordt een erg lange buis die in de kruipruimte uit zal komen en daar op de riolering aangesloten moet worden). Op welke plekken maak je die nuttig? Zeker als je nog geen tuinontwerp in gedachten hebt en op dit moment enkel met gras wilt gaan werken?
Een tekening met wat afmetingen / afstanden. Onder in de tekening zie je het huis, waarvan de berging "uit steekt", de buren hebben dat hetzelfde. De aanbouw die we nog ooit gaan plaatsen zal de ruimte tussen die 2 bergingen opvullen. En mogelijk nog iets in de hele breedte van het huis naar achteren gaan, zodat ook de berging nog groter wordt uiteindelijk. Het gearceerde deel is het schuine dak dat op de berging zit.
[Afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts