Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 180 ... 184 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:59
Teijgetje schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:50:
Vandaag de hele dag gemaaid.
Vanaf 6:30 uur.
Pff warm.........

[Afbeelding]

Dit is de tweede maaigang, nadat ik eerder deze week in de eerste maaigang alle beperkingen en problemen tegenkwam.
Beperkingen zijn er niet echt, maar wel wil je al snel te veel. Veel waar ik normaal met de maaitractor niet bij kan zit er nu standaard in, alleen soms stak er dan een tak uit waar hij op bleef hangen.
Of je wil te dicht langs de sloot, waar hij met draaien dan een wieltje te ver rijdt en over de rand zakt.
Of bij te rulle grond en veel draaien dan graaft ie zich in.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb nu 5 zones van dit veld en de voortuin gemaakt, en de juiste maaihoek, parallel aan de boerderij, gevonden.
En natuurlijk de te moeilijke stukjes aangepast.
Eerst had ik het als 1 zone van 3400 m2 gemapt.
Nu is het dus ook makkelijker taakverdelen, wanneer wat gemaaid moet.
Nog 7 zones, 2100 m2, te mappen, maar dat moet eerst voorgemaaid worden en de randen gebosmaaid, zodat vanaf dag 1 daar ook zo groot mogelijk gemaaid kan.
Rulle zones zullen tzt aangepast met graszoden en grindroosters (randjes) zodat hij stabieler rijdt en zich niet meer in kan graven.
[Afbeelding][Afbeelding]

Geniet van de rust, op ongeveer 6 meter afstand hoor je hem niet meer.
[YouTube: Second pass with the Luba 2 5000X]

Na een week zijn de vogels er aan gewend, "onze" reigers en nijlganzen vinden het prima.

En "onze" karpers zijn er ook weer........
[Afbeelding][Afbeelding]

Zo`n waterlelieblad is ca 25 cm in de breedte........

Met dank aan @borgdaville, die me de knoop door liet hakken.......

[Afbeelding]
Achterin links staat een reiger die zich weinig van Maaix Verstappen aantrekt.

Ik ben er maar bij gaan liggen. _O-
Op een zonnebedje. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Mooi werk dit, ook mooie lap om te maaien. Wij hebben een verkoper op bezoek gehad (van o.a. husquevana maar geen mammotion), zijn conclusie was al snel dat ons terrein i.v.m. de vele hoge bomen(geen gps signaal en met een draad is ook lastig en duur) niet goed te maaien was met een robotmaaier. Hij kon het voor 50% garanderen. Daarom heb ik het plan op de lange baan geschoven en besloten mijn zitmaaier te vervangen met een nieuwe front maaier.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:15
borgdaville schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:32:
[...]

Mooi werk dit, ook mooie lap om te maaien. Wij hebben een verkoper op bezoek gehad (van o.a. husquevana maar geen mammotion), zijn conclusie was al snel dat ons terrein i.v.m. de vele hoge bomen(geen gps signaal en met een draad is ook lastig en duur) niet goed te maaien was met een robotmaaier. Hij kon het voor 50% garanderen. Daarom heb ik het plan op de lange baan geschoven en besloten mijn zitmaaier te vervangen met een nieuwe front maaier.
Maar eenmaal uitgezet kijkt de robot toch zelf waar hij wel en niet kan?
De Luba 2 kan tot 300 m zonder satellietontvangst maaien waarbij hij vertrouwd op AI, de sensoren en de camera`s.
En met de iNavi heeft hij de RTK niet nodig.
Als je de robot instelt op gevoelig qua detectie, wat per maaitaak ingesteld kan, dan raakt hij niets en is zo voorzichtig mogelijk op plekken waar geen ontvangst is.
Ik heb niet echt problemen gezien bij "overdekte" percelen die gemaaid werden, afgezien van dat ik nog steeds het maximum wil laten maaien en dan soms te veel wil. En ook de robot over te sompige stukjes stuur waar hij soms een te diepe kuil vond.
Gelukkig geeft hij zelf aan waar hij echt niet zichzelf kan redden, zodat je daar de kaart ook aan kan passen.
Al met al heb ik zelf op ons terrein nog één punt waar ik de kaart aan moet passen.
En dan natuurlijk de daarop volgende terreinaanpassingen zodat het maaibereik uitgebreid kan worden.

Vandaag trouwens de stukken bij de buren gemapt, dat is totaal 744 m2, maar daar zou nog een strook bij komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6gXMgs1KYDXDfdPElDddn0Ish8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xr5iLYEQyvfCmkRSEF4rZlN9.png?f=fotoalbum_large
Dan zit ik nu totaal op.4128 m2, maar bij ons moeten nog 3 stukken gemapt worden.
Al met al kom ik dan prima uit met wat ik berekend had, en de 6000 m2 die ik maximaal kan mappen in het geheugen.
Is ook allemaal prima in twee dagen te maaien.

Vandaag het maaidek schoongemaakt nadat de Luba 2 5000X ruim 12.000 m2 gemaaid had in natte omstandigheden `s nachts en `s avonds, en droog overdag..
Ik had gisteravond gemaaid tot ca. 12 uur en vanmiddag was het allemaal opgedroogd voor de test : Hoe goed werkt Arnold AZ56 anti grashecht spray.
De bovenkant was zo schoongespoten.

Het maaidek:
Vandaag trouwens de stukken bij de buren gemapt, dat is totaal 744 m2, maar daar zou nog een strook bij komen.
Dan zit ik nu totaal op.4128 m2, en bij ons moeten nog 3 stukken gemapt worden.
Al met al kom ik dan prima uit met wat ik berekend had, en de 6000 m2 die ik maximaal kan mappen in het geheugen.

Vandaag het maaidek schoongemaakt nadat de Luba 2 5000X ruim 12.000 m2 gemaaid had (nu ik het nreken) in natte omstandigheden `s nachts en `s avonds, en droog overdag..
Ik had gisteravond gemaaid tot ca. 12 uur en vanmiddag was het allemaal opgedroogd voor de test : Hoe goed werkt Arnold AZ56 anti grashecht spray.

Het maaidek:

Was in 4 minuten zo goed als brandschoon. _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 20-05-2025 20:39 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNC_X0YyduXmP7B1c8wrioR1404=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvafRjPoHCu5xa1zKxPk2cNt.jpg?f=fotoalbum_large

Goedemorgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Teijgetje schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:34:
Vandaag het maaidek schoongemaakt nadat de Luba 2 5000X ruim 12.000 m2 gemaaid had (nu ik het nreken) in natte omstandigheden `s nachts en `s avonds, en droog overdag..

Het maaidek:
[YouTube: Cleaning the Luba 2 5000 X mowing deck for the first time.]

Weet je toevallig wat er in die spray zit? Kon het niet meteen terugvinden, maar ik gok dat dat gewoon PTFE/teflon is. Dan zou je hiermee het PFAS probleem ook weer een mooi zetje aan het geven zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Slonzo schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:25:
[...]

Weet je toevallig wat er in die spray zit?
Nee, ik weet alleen dat het werkt.
Teflonspray heb ik nog niet geprobeerd, zal dat ook eens doen, goeie tip, zal vast goedkoper zijn.
En ik lees ook goede dingen om alles heel regelmatig in de WD40 te zetten.

Maar dit vond ik wel voor je:
Het veiligheids-pdf 6020-U1-0077

Het helpt ook voor je sneeuwfrees, om de sneeuw te lossen.

[ Voor 50% gewijzigd door Teijgetje op 19-05-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben in onze tuin een Gardena micro-drip slang liggen die volledig langs de achterkant en zijkant van de tuin loopt tot aan de voorkant. Die was bedoeld voor de laurierhaag en een stuk hazelaarhaag aan de voorkant, maar aangezien dat aardig volwassen hagen aan het worden zijn is dat niet meer nodig.

Nu wil ik de micro-drip slang weghalen en simpelweg vervangen voor tyleenslang met op tactische plaatsen aftakkingen voor sprinklers in het gazon, een waterstopcontact en misschien nog iets waar ik nu nog niet aan gedacht heb. Mijn vraag is: is dit mogelijk waarbij ik per sprinkler of ander item kan bepalen of ik die aan/uit zet? Bij waterstopcontacten weet ik al dat ze alleen 'aan' staan als je er iets op aansluit. En de vraag is omdat ik natuurlijk weet dat je waterdruk verliest met elk item wat aanstaat. En omdat we een erg gevarieerde tuin hebben zou ik graag flexibel zijn in het gebruiken van één slang met meerdere aftakkingen maar wel elke keer maar 1, 2 of 3 dingen aanzitten. Als het een waterstopcontact is maar 1, als het een sprinkler is dan misschien wel 3.

Het zou gaan om ±50-60m tyleenslang en de aftakkingen wil ik zo kort mogelijk houden. Denk aan een waterstopcontact aan het eind van deze slang en in de hoek verstopt en halverwege nog eentje ook met een klein T-stuk en het minimale aan slang wat nodig is om de aftakking te laten werken. Voor de sprinklers zou het me gaan om in de voortuin op 2 plekken te kunnen sproeien en achterin ook op 2 plekken (hoeven niet gelijktijdig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:31
Teijgetje schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:34:
[...]

Maar eenmaal uitgezet kijkt de robot toch zelf waar hij wel en niet kan?
De Luba 2 kan tot 300 m zonder satellietontvangst maaien waarbij hij vertrouwd op AI, de sensoren en de camera`s.
En met de iNavi heeft hij de RTK niet nodig.
Als je de robot instelt op gevoelig qua detectie, wat per maaitaak ingesteld kan, dan raakt hij niets en is zo voorzichtig mogelijk op plekken waar geen ontvangst is.
Ik heb niet echt problemen gezien bij "overdekte" percelen die gemaaid werden, afgezien van dat ik nog steeds het maximum wil laten maaien en dan soms te veel wil. En ook de robot over te sompige stukjes stuur waar hij soms een te diepe kuil vond.
Gelukkig geeft hij zelf aan waar hij echt niet zichzelf kan redden, zodat je daar de kaart ook aan kan passen.
Al met al heb ik zelf op ons terrein nog één punt waar ik de kaart aan moet passen.
En dan natuurlijk de daarop volgende terreinaanpassingen zodat het maaibereik uitgebreid kan worden.

[Afbeelding]
Dan zit ik nu totaal op.4128 m2, maar bij ons moeten nog 3 stukken gemapt worden.
Is ook allemaal prima in twee dagen te maaien.

Vandaag het maaidek schoongemaakt nadat de Luba 2 5000X ruim 12.000 m2 gemaaid had in natte omstandigheden `s nachts en `s avonds, en droog overdag..

Het maaidek:
Dan zit ik nu totaal op.4128 m2, en bij ons moeten nog 3 stukken gemapt worden.

Het maaidek:
[YouTube: Cleaning the Luba 2 5000 X mowing deck for the first time.]

Maaix Verstappen _O- :X

(oja en we weten nu allemaal waar je huis staat.)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:20

Dennis1812

Amateur prutser

Tussen al het technische max Verstappen geweld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YddWS9_WQ4BV2Yma2WXYkCsQBps=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQVXFlGEexGpsIKal7gRgcwD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPAa3BysiD79GH2Ox1cnAhawR6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYHeLeZFEsjFAJHwNJkpjEGd.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze roos met enkele koppen is vorig jaar afgeschreven door de winkels. Ik heb hen meegekregen als vaste klant van de maand bloemetjes.

In volle grond gezet op een bedje van veel rozenvoer.
Toch mooi geworden

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:19
Dit leek me een redelijk relevant topic om te vragen: heeft iemand verstand van hydrofoorpompen?

Ik heb een DAB Aquajet 82/20M met voorfilter:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/682b8fb78fe88/682b8fb74370e-IMG_3384.jpeg

Deze blijft 'op druk' rond de 2.5 á 3 bar nadat ik hem heb gevuld. Als ik de slang open komt er een prima hoeveelheid water uit, na een seconde of 5-10 gaat de pomp aan, maar al vrij snel wordt het een lauw straaltje, zo lauw dat ik het zelfs mijn vinger af kan dekken - dat lukt niet met een tuinslang aangesloten op de normale waterleiding. In het volgende filmpje zie je het: YouTube: IMG 3389.

Grondwater in de waterput is misschien een meter of 4 omlaag, niet schrikbarend diep, lijkt me. Er zit geen luchtbel in de slang, de aanzuigslang loopt ook meteen aflopend naar het water toe. Het voorfilter is net schoongemaakt, ik dacht dat het daar misschien aan lag.

Volgens specificaties zou ik met die pomp opvoerhoogte 47 m / Druk 4,7 bar maar die 4 meter is dus al lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Vincm schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:11:
Dit leek me een redelijk relevant topic om te vragen: heeft iemand verstand van hydrofoorpompen?

Volgens specificaties zou ik met die pomp opvoerhoogte 47 m / Druk 4,7 bar maar die 4 meter is dus al lastig.
Opvoerhoogte is wat hij weg kan pompen, de bijbehorende druk is gerelateerd daar aan, het is of 47m hoog of 4,7 bar, niet én én.
Maar dat is wat anders dan de aanzuighoogte. Hij zou tot 8 m diep aan moeten kunnen zuigen.
Maar er zit geen droogloopbeveiliging op......heeft hij al eens droog gelopen? Dan zouden zo maar de afdichtingen kapot zijn door oververhitting zodat hij geen druk meer op kan bouwen.

Beetje vergelijkbaar met een hogedrukspuit, de pomp(pakkingen en afdichtingen) daarvan wordt ook gekoeld met water, als je hem langer dan een minuut laat draaien zonder de lans open te hebben dan help je de pomp om zeep doordat hij te heet wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimbo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:42
Vincm schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:11:

[Afbeelding]

Deze blijft 'op druk' rond de 2.5 á 3 bar nadat ik hem heb gevuld. Als ik de slang open komt er een prima hoeveelheid water uit, na een seconde of 5-10 gaat de pomp aan, maar al vrij snel wordt het een lauw straaltje, zo lauw dat ik het zelfs mijn vinger af kan dekken - dat lukt niet met een tuinslang aangesloten op de normale waterleiding. In het volgende filmpje zie je het: YouTube: IMG 3389.

Grondwater in de waterput is misschien een meter of 4 omlaag, niet schrikbarend diep, lijkt me. Er zit geen luchtbel in de slang, de aanzuigslang loopt ook meteen aflopend naar het water toe. Het voorfilter is net schoongemaakt, ik dacht dat het daar misschien aan lag.

99.9 % zeker een lek in de zuigkant. Ik zou zelf beginnen met het filter ertussen uit te halen en de gehele aanzuigkant te controleren. Koppelingen genoeg tape, slangtules strak in de slang dus niet denken dat de slangklem de slang kleiner maakt. En anders alles met drukpvc maken en lijmen. Slangen geven vaak problemen . De pomp zou ik pas als laatste verdenken, zelfs als ie droog gelopen zou hebben zou die bijna zeker alleen maar lekken.

[ Voor 0% gewijzigd door Slimbo op 19-05-2025 23:14 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
Teijgetje schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:53:
[...]

Opvoerhoogte is wat hij weg kan pompen, de bijbehorende druk is gerelateerd daar aan, het is of 47m hoog of 4,7 bar, niet én én.
Maar dat is wat anders dan de aanzuighoogte. Hij zou tot 8 m diep aan moeten kunnen zuigen.
Maar er zit geen droogloopbeveiliging op......heeft hij al eens droog gelopen? Dan zouden zo maar de afdichtingen kapot zijn door oververhitting zodat hij geen druk meer op kan bouwen.

Beetje vergelijkbaar met een hogedrukspuit, de pomp(pakkingen en afdichtingen) daarvan wordt ook gekoeld met water, als je hem langer dan een minuut laat draaien zonder de lans open te hebben dan help je de pomp om zeep doordat hij te heet wordt..
Dank voor de opheldering over opvoerhoogte en bar. De pomp heeft voor zover ik weet nooit droog gelopen, is ook nog vrij nieuw, staat er sinds vorige lente en heeft toen eigenlijk ook al dit gedrag vertoond.
Slimbo schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:04:
[...]

99.9 % zeker een lek in de zuigkant. Ik zou zelf beginnen met het filter ertussen uit te halen en de gehele aanzuigkant te controleren. Koppelingen genoeg tape, slangtules strak in de slang dus niet denken dat de slangklem de slang kleiner maakt. En anders alles met drukpvc maken en lijmen. Slangen geven vaak problemen . De pomp zou ik pas als laatste verdenken, zelfs als ie droog gelopen zou hebben zou die bijna zeker alleen maar lekker .
Misschien een domme vraag, maar als er een lek zit, zou ik dat dan niet moeten zien aan vocht rondom de pomp? Of dat de aanzuigslang na verloop van tijd niet meer gevuld is met water? Maar, ik zal het filter er eens uithalen en rechtstreeks aansluiten, kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Vincm
Zonder filter zou ik eigenlijk niet doen. Ondanks dat hij max 2 mm grote vaste bestanddelen kan verpompen.
Als er wat groters in komt ben je verder van huis........

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 19-05-2025 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimbo
Teijgetje schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:13:
@Vincm
Zonder filter zou ik eigenlijk niet doen. Ondanks dat hij max 2 mm grote vaste bestanddelen kan verpompen.
Bijna niemand gebruikt een filter aan de zuigkant. Daar zou ik als eerste een probleem zoeken. Als de korf niet goed aangedraaid zit heb je al een probleem, veel problemen mee gezien. Als je zo'n berg vuil opzuigt dat het filter telkens vol zit zou ik die slang eens anders ophangen en als je je sproeiers of afgaande leiding wil beschermen zet je het filter aan de pers kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
Teijgetje schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:13:
@Vincm
Maar om te testen kan het niet zoveel kwaad, toch?

(Aan het einde van de aansluigzang zit ook een grof filter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimbo
Vincm schreef op maandag 19 mei 2025 @ 23:08:
[...]

Dank voor de opheldering over opvoerhoogte en bar. De pomp heeft voor zover ik weet nooit droog gelopen, is ook nog vrij nieuw, staat er sinds vorige lente en heeft toen eigenlijk ook al dit gedrag vertoond.

[...]

Misschien een domme vraag, maar als er een lek zit, zou ik dat dan niet moeten zien aan vocht rondom de pomp? Of dat de aanzuigslang na verloop van tijd niet meer gevuld is met water? Maar, ik zal het filter er eens uithalen en rechtstreeks aansluiten, kijken of dat helpt.
Als de pomp dit vanaf begin af aan heeft gedaan, is de aanzuigzijde nooit luchtdicht geweest.

Als je een klein beetje lucht zuigt, waarschijnlijk bovenin ergens bij dat filter of een afdichting, is er al een probleem, ook al lek je geen water.

[ Voor 10% gewijzigd door Slimbo op 19-05-2025 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-06 11:09
Ik heb twee van deze bloembakken gekocht als 'divider' op mijn terras; https://www.kwantum.nl/bloempot-divider-antraciet-4312525

Erg mooie bakken en staan op een mooie plek. Ik heb alleen geen idee wat ik hier nu in kan zetten.

Ik wil een vaste plant/struik/boom dat groen blijft en zo'n 50 tot 70cm hoog is en wat dicht groeit. Iemand suggesties?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:04

Roozzz

Plus ultra

mede schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:38:
Ik heb twee van deze bloembakken gekocht als 'divider' op mijn terras; https://www.kwantum.nl/bloempot-divider-antraciet-4312525

Erg mooie bakken en staan op een mooie plek. Ik heb alleen geen idee wat ik hier nu in kan zetten.

Ik wil een vaste plant/struik/boom dat groen blijft en zo'n 50 tot 70cm hoog is en wat dicht groeit. Iemand suggesties?
Een siergras?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-06 11:09
Vind persoonlijk siergrassen niet zo mooi, maar ik ken ze ook niet allemaal. Blijven die het hele jaar groen? Kwam wel Japans bloedgras tegen, ziet er leuk uit. Maar ik begrijp dat die niet het hele jaar door mooi/vol blijft.

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Iemand hier ervaring wat een twee- of drietal Rainbird 3500 pop-up sproeiers doen met 'n 'normale/gemiddelde' waterdruk, dus zonder aanvullende pomp? Op welke factor van het normale bereik moet ik dan rekenen? Simpelweg delen door het aantal sproeiers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 12:28
Dat hangt ook af van de nozzle die erin zit; die kun je ook uitwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:36
mede schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:38:

Dwerg Rododendrons en sommige Japanse Azalea's voldoen aan die specificaties.

Of je gaat eens zoeken in een plantendatabase, zoals op Directplant. Je hoeft ze daar niet te kopen maar is wel handig om iets naar je eigen wensen te vinden.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

CMos schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 09:45:
Dat hangt ook af van de nozzle die erin zit; die kun je ook uitwisselen.
Klopt inderdaad. Wil echter graag vooraf op de een of andere manier m'n verwachtingen managen in plaats van gewoon een paar van die RainBird 3504's (of toch weer iets uit de 1800 serie) te bestellen en eens te proberen hoe ver (letterlijk) ik kom. Heb jij ervaring met een specifieke type in combinatie met specifieke nozzle(s)?

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 20-05-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-06 20:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srKdtj5km0iek4cnKEAtT5kcAOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRNgQ3A7IjFSnV3IXhD5NSdj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qY7_aycUBLjf5uisiCnsgRvcWhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJEbwywzeVYYRoXkQQZOM0yh.jpg?f=fotoalbum_large

bovenstaande is een paar foto's van ons straatwerk, wij zijn de mieren en het onkruid in de voegen zat en vragen ons af of we dit kunnen oplossen met het vervangen van de voegen door gator zand XP G2.

zou dit een goede oplossing zijn of zijn er betere oplossingen?

Stel we gaan voor gator zand, moet de bestrating er dan eerst helemaal uit voordat we deze opnieuw kunnen voegen of kan dit ook iets minder ingrijpend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Laatst online: 27-06 12:28
JBS schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:53:
[...]
Klopt inderdaad. Wil echter graag vooraf op de een of andere manier m'n verwachtingen managen in plaats van gewoon een paar van die RainBird 3504's (of toch weer iets uit de 1800 serie) te bestellen en eens te proberen hoe ver (letterlijk) ik kom. Heb jij ervaring met een specifieke type in combinatie met specifieke nozzle(s)?
Sorry wilde dat er in mijn eerste post al bijzetten maar de pauze was om :+

Zie deze chart:
https://www.rainbird.com/...ts/2018-02/chart_3500.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door CMos op 20-05-2025 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:34
@Vincm zit er een degelijk voetventiel op je aanzuig slang?
Die zorgt ervoor dat water grof gefilterd wordt en voorkomt terug leegstromen van de aanzuigslang.
Zo ja, check deze even op vervuiling van bv ijzerafzetting door grondwater.
Is dat allemaal ok, verwijder zuigfilter en giet filterhuis en aanzuigslang op met water.
Goed mogelijk dat filter te fijn is in aanzuig, hierdoor zal de pomp gaan caviteren.

https://www.toolstation.n...237gCNEAQYASABEgIOXPD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
HiBe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:01:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

bovenstaande is een paar foto's van ons straatwerk, wij zijn de mieren en het onkruid in de voegen zat en vragen ons af of we dit kunnen oplossen met het vervangen van de voegen door gator zand XP G2.

Stel we gaan voor gator zand, moet de bestrating er dan eerst helemaal uit voordat we deze opnieuw kunnen voegen of kan dit ook iets minder ingrijpend?
Heel kort: nee, gator zand is geen oplossing voor mieren.

Iets langer: wij hebben pakweg 2 maanden geleden ons terras aan laten leggen met keramische tegels en die zijn volgens de optimale manier gelegd met ik meen 7mm voegnaad ertussen, daarmee schijnt volgens de stratenmaker het gator sand het beste te werken en hechten.

Een maand later kwamen er op 3 plekken mieren doorheen. Maar: ze maken kleine gaatjes en gator sand blijft poreus want het water moet weg kunnen lopen. Inmiddels zie ik niks meer van de mieren en kan ik ook niet eens vinden op welke plekken ze er doorheen zijn gekomen. Al ligt dat ook aan het feit dat het gator sand sowieso op sommige plekken wat meer kuiltjes in het voegwerk vertoont.

Verder zijn we tevreden met het resultaat en het zou zeker beter moeten werken dan een standaard voegmiddel, maar om dat echt te beoordelen moeten we nog even een jaar of wat afwachten. En of het dus tegen onkruid gaat werken is ook afwachten voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De akkerbloemen gaan hier weer mooi. Omdat we het deze keer in het najaar hebben kunnen zaaien is het al veel groter (~1 meter) en bloeit er al van alles (grote en bleke klaproos, kamille, gele ganzenbloem, korenbloem en bolderik). Vorig jaar (toen we het in het voorjaar moesten zaaien) was het hooguit een paar decimeter en bloeide er nog niets. Zo mooi en je hebt er bijna geen werk aan.
En de grote bijenhotel raakt steeds meer gevuld en ook de goedkope Action bijenhotel (was een gift) wordt steeds voller.

Ik had ook nog een IP camera over en voor de lol hier een simpel vogelhuisje voor gemaakt. Begin april opgehangen maar helaas geen gegadigden. 2e dag o.i.d. dat die hing kwam er 1 vogel in de opening maar die ging meteen rechtsomkeert. Sindsdien alleen mieren en wespen -O- ...
Was denk ik sowieso te laat met ophangen.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54532870185_0aa1818880_b.jpgDahua camera birdhouse by Iemand91, on Flickr

[ Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 20-05-2025 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Piet91 Ik heb het idee dat de camera te dicht bij de opening zit.
Nu misschien te laat, maar je zou 5 cm lager een nieuwe opening kunnen maken en die andere dichtstoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
[Afbeelding]

[Afbeelding]

@MooDyBLueS
Gatorsand zou ik alleen adviseren op straatwerk wat je af kan trillen. Wat jij dus hebt @HiBe. Wat @MooDyBLueS aangeeft, dat er kuiltjes inkomen en loslaat? is ook mijn ervaring met gatorsand. Daarom zou ik voor straatwerk wat je niet kan aftrillen Varistone Aqua LM adviseren. Puur omdat het makkelijker te verwerken is en langer/beter blijft zitten. Op een 1 of andere manier krijg je de voeg niet goed verdicht en dus bovenstaande problemen krijgt.

In geval van @HiBe zou ik het wel rigoureus aanpakken. Als je zoveel last van mieren hebt gaan zo ook nestelen onder je bestrating met verzakkingen als gevolg. Dus met andere woorden; je weet dat je over een paar jaar aan de beurt bent. Ook omdat je voegen nu al vol zitten zal je te weinig body hebben om goed te kunnen hechten. Daarom zou ik alles herstraten met Portland cement door het zand. Hier kunnen de mieren niet doorheen.

Na afloop invegen met gatorsand en aftrillen. Dit herhalen tot de voegen niet meer inzakken en dan pas water erop. Dan heb je een mooie sterke voeg. Zorg er ook voor dat alles goed schoon is voordat je er water opgooit.

Nog een grootmoederstip! Als je ook last van mieren binnen hebt kun je wat grind in de uitsparing van de kozijnen doen. Komen ze niet meer binnen.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:15
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je weet dat dit polymeerzand is? Je wil dus eigenlijk microplastics gaan gebruiken voor je straatwerk die je waarschijnlijk nooit meer netjes kan afvoeren.

Ik zou dat zelf nooit willen gebruiken in mijn tuin. Ik zou gewoon accepteren dat er dingen leven in je tuin en dus ook tussen je straatwerk

Een mierennest kun je blijkbaar ook verplaatsen door er een omgekeerde pot met aarde over het nest te zetten. Ze verplaatsen zich dan omhoog en dan kun je de pot met mieren en al ergens anders naar toe brengen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-06 20:44
@pjot1 en @Wiebeltje bedankt voor jullie feedback. op zich ben ik helemaal voor een groene oplossing, maar ik ben nu weken lang ieder avond bezig om onkruid handmatig te verwijderen tussen de bestrating, en dagelijks in de weer met mierenpoeder... er zijn grenzen aan wat ik acceptabel vind aan hoe iets eruit ziet en hoeveel tijd ik daaraan wil besteden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@HiBe en @Wiebeltje

Hoewel het een polymeerzand zand betreft, (ook Varistone Aqua LM) zal er maar een heel klein deel de grond inkomen. Zeker als je een goede dichte ondergrond hebt. Ik moest er zelf wel een beetje om lachen, alle grond moet gekeurd/gezuiverd worden maar in alle nieuwbouwwijken nemen we 60x60 keramische tegels met een microplasticvoeg om over kunstgras nog te zwijgen. :X

Om aan te geven dat er echt maar heel weinig tot niks de natuur in komt; ik heb ooit een filmpje gemaakt van een losgekomen voeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xacwn_bjNKVoLhVGD4esekXMe58=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/Mm5giRb8Ar7csalMI4q17xHU.gif?f=user_large

Hierbij praat ik het niet goed want het is en blijft krom maar slaan we ook niet een beetje door met zn allen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten2333
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 27-06 21:43
Ik heb een redelijk grote voortuin die overloopt naar de oprit aan de zijkant van het huis.

Nu heb ik na een aantal jaren de achtertuin redelijk naar wens. De tuin bestond uit een vijver die nooit onderhouden was aangevuld met een rots-tuin gebouwd uit puin en asbesthoudende grond.

Uit een tuin van grofweg 10 x 10 zijn vier containers grond van 9 kuub gekomen, twee negen kuubs aan puin en twee negen kuubs aan hout. En dat alles met de hand afgevoerd en gesloopt. Net als m'n lichaam overigens.

Maar nu wil ik aan de voortuin gaan beginnen. Gelukkig een stuk minder afvoeren, slechts tegels en zand. Maar ik kom gewoon niet op een goed ontwerp.

Ik ben gaan bladeren op Fiverr, maar deze ontwerpers lijken allemaal op de Amerikaanse markt gericht en op mensen met veel geld, dus dure ontwerpen die niet in een Nederlandse tuin passen.

Heeft iemand een suggestie voor een instap voortuin-design ontwerper, liefst gewoon low-budget, zoals op Fiverr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
maarten2333 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:34:
Ik heb een redelijk grote voortuin die overloopt naar de oprit aan de zijkant van het huis.

Nu heb ik na een aantal jaren de achtertuin redelijk naar wens. De tuin bestond uit een vijver die nooit onderhouden was aangevuld met een rots-tuin gebouwd uit puin en asbesthoudende grond.

Uit een tuin van grofweg 10 x 10 zijn vier containers grond van 9 kuub gekomen, twee negen kuubs aan puin en twee negen kuubs aan hout. En dat alles met de hand afgevoerd en gesloopt. Net als m'n lichaam overigens.

Maar nu wil ik aan de voortuin gaan beginnen. Gelukkig een stuk minder afvoeren, slechts tegels en zand. Maar ik kom gewoon niet op een goed ontwerp.

Ik ben gaan bladeren op Fiverr, maar deze ontwerpers lijken allemaal op de Amerikaanse markt gericht en op mensen met veel geld, dus dure ontwerpen die niet in een Nederlandse tuin passen.

Heeft iemand een suggestie voor een instap voortuin-design ontwerper, liefst gewoon low-budget, zoals op Fiverr?
Kijk eens op Pinterest! Doe ideeën op! Dan kan je een plan maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Moet je perse een pot met 100% potgrond vullen? Kun je ook half tuinaarde doen? Wat heeft dit voor gevolgen voor potplanten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Laatst online: 12:15
pjot1 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:28:
@HiBe en @Wiebeltje

Hoewel het een polymeerzand zand betreft, (ook Varistone Aqua LM) zal er maar een heel klein deel de grond inkomen. Zeker als je een goede dichte ondergrond hebt. Ik moest er zelf wel een beetje om lachen, alle grond moet gekeurd/gezuiverd worden maar in alle nieuwbouwwijken nemen we 60x60 keramische tegels met een microplasticvoeg om over kunstgras nog te zwijgen. :X

Om aan te geven dat er echt maar heel weinig tot niks de natuur in komt; ik heb ooit een filmpje gemaakt van een losgekomen voeg.

[Afbeelding]

Hierbij praat ik het niet goed want het is en blijft krom maar slaan we ook niet een beetje door met zn allen?
In een wereld waarin plastic rietjes en gratis tasjes verboden zijn is het vrij bizar dat deze producten wel gewoon mogen inderdaad :) . Het gaat mij vooral om een stukje bewustzijn. Als je in de winkel een zak "Gator zand XP G2" koopt heb je misschien niet eens in de gaten dat het plastic bevat. Een fabrikant zal dat graag ergens in de kleine lettertjes op de achterkant verstoppen

Ik denk dat over 10 jaar ook wel het e.a. zal verweren. Zon en plastics zijn sowieso geen vrienden. De bezem, vorst en wind ook wel allemaal invloed hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
JukeboxBill schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:53:
@Piet91 Ik heb het idee dat de camera te dicht bij de opening zit.
Nu misschien te laat, maar je zou 5 cm lager een nieuwe opening kunnen maken en die andere dichtstoppen.
Foto vertekent iets, want lens zit net boven de opening.
Maar iets hoger zou misschien wel helpen.

Gat lager liever niet. Hoewel ik dit huisje haastig met wat restmateriaal in elkaar heb gezet (omdat ik al laat was in het seizoen; je kunt ze blijkbaar beter in het najaar ophangen) heb ik wel even opgezocht wat ideale maten zijn en dan moet de opening niet lager komen. (heel veel vogelhuisjes die in de winkels liggen zijn blijkbaar helemaal niet zo goed qua bouw/afmetingen; net als de bekende bijenhotels)

Dit nestseizoen zal ik er dus niets meer aan hebben. Komende maanden maar eens op beraden.
Misschien ook wel zoiets maken; dan heb je net wat mooier zicht op een eventueel nest (zowel van boven als opzij i.p.v. alleen van boven)

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/31hLRuY05DL._AC_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten2333
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 27-06 21:43
pjot1 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:40:
[...]

Kijk eens op Pinterest! Doe ideeën op! Dan kan je een plan maken. :)
Mja, helaas komt de inspiratie daardoor niet echt omhoog. Veel verder als wat strakke lijnen en een recht looppad kom ik echter niet als ik iets op papier wil zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barleone
  • Laatst online: 15:32
@maarten2333
Afhankelijk van je afstand tot Boskoop kan ik Esveld.nl adviseren.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Teijgetje
Piet91 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:57:
[...]

Ik denk dat je een beetje in vogelperspectief moet kijken.......als ik dan van binnen naar de opening zou moeten vliegen en mijn veugels of kop stoot tegen de lens dan hou ik het gelijk voor gezien.
Een vogel moet van binnen uit zijn vleugels kunnen strekken om naar dat gat te kunnen vliegen.

Vandaag hier paniek op het terrein bij de buurvrouw.......
De schoonmaakster vond binnen, in een afgesloten tussenruimte tussen deel en boerderij, in een emmer die ze nodig had, een pulletje????
Hoe die daar gekomen is zal altijd een raadsel blijven.

Buiten bleken er nog een paar verdwaald rond te lopen.
Totaal waren het er vijf, twee iets grotere en drie piepkleine met hun eitand nog op het snaveltje.
Dus laten lopen, moeder zal wel zoeken.

Na een uurtje, ze verscholen zich onder een auto, ging ik kijken en zag ik er nog maar 1, op zijn rug naast het wiel spartelend, niet bij machte zich om te keren. Dus pulletje voorzichtig gepakt en gekeken waar de rest was.
Even later twee andere even kleine weer tevoorschijn.
Maar over het grove grind lopen bleek een te grote opgave, even later lag het weer op zijn rug te spartelen.

Overal gezocht naar de twee grotere maar die waren echt foetsie.
Uiteindelijk maar besloten ze op te vangen, zonder moeder zouden ze zeker niet overleven.
En aan iemand gevraagd of zij ze wilde hebben, ze had graag tamme eenden in haar tuin had ze aangegeven.

Even later met zoeken in de sloten onder een boom een moedereend met pulletjes gevonden.
Was nog moeilijk ook want wat ik als eerste zag waren twee pulletjes in wit-zwart of wit-bruin, eigenlijk dacht ik eerst dat er daar elzenkatjes/pluizen in de sloot lagen, die zij ongeveer net zo groot en wit en liggen overal, maar toen ik goed keek bewogen ze en zag ik ook geel-bruine pulletjes, net zo groot als die ik opgevangen had, daarna zag ik de moeder pas.
Dus terwijl ik de emmer met pulletjes ging halen hield iemand in de gaten of de familie niet wegzwom.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gouPm2tr0S0p0PGecglGTwQPJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4C574pSPbN6hD0iPvQzs896u.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna de drie pulletjes daarbij te water gelaten.
Moeder nam gelijk met haar kroost de benen naar de overkant maar één voor één staken twee van de drie de sloot over om zich aan te sluiten bij het gekwakel van de moeder.
De onhandigste deed er wat langer over en in een poging die naar de overkant te bewegen nam deze een halve duikspurt, met het koppie onder water en dan snel zwemmen, alsof het onder wou duiken maar wat niet lukte. Bleef vervolgens in het midden van de sloot zwemmen , om dan weer terug te zwemmen naar de verkeerde kant.
Deze maar even gevolgd want haast verdwaalt tussen het riet.
Inmiddels was moeder ook overgestoken verderop en in een poging haar terug te laten zwemmen zodat ze dat pulletje tegen zou komen liep ik om een boom om haar van de andere kant te benaderen.
Er was één pulletje de kant op gegaan daar en die schrok van mij en nam de benen.........en rende zo het 2x2 cm gaas in, om daar met zijn kop en vleugeltjes doorheen te gaan en dan vast te zitten met het achterlijf. Pfff.........
Dus iemand aan de andere kant van het gaas om het op te vangen en ik heel voorzichtig het achterlijf bewegen/masseren om het langzaam door het gaas te laten gaan. Na 5 minuten succes, pootjes er ook door en ook dit pulletje bij de groep teruggezet.

Uiteindelijk waren ze allemaal samen.
Ik denk zelf dat de moeder-eend twee pulletjes van zichzelf heeft, de wit-zwarte, en de rest geadopteerd heeft.

Ik kon de eendensoort niet thuisbrengen, wie het weet mag het zeggen.
Helaas was het groepje ingezoomd aan de overkant maar op enkele beelden scherp(er) doordat het water de planten reflecteert, alles bewoog, en de camera zich daar moeilijk op scherp kon stellen.
Op één beeldje lijkt de eend een oranje oogrand te hebben, maar ik weet niet zeker of de camera dat deed.
ik kwam niet verder er mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_OMuau-aBWVxiuoktZp3UwBkmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nMIGgiOw6xJEZQd7y6UFjfml.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
maarten2333 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:51:
[...]

Mja, helaas komt de inspiratie daardoor niet echt omhoog. Veel verder als wat strakke lijnen en een recht looppad kom ik echter niet als ik iets op papier wil zetten.
Misschien die liniaal wegdoen en met passer en boogmal aan de slag gaan.
Kijk ook eens naar foto's van slingertuinen. Dat zijn wel grote tuinen maar geeft wel inspiratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 13:00
pjot1 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 17:25:
[...]

@MooDyBLueS
Gatorsand zou ik alleen adviseren op straatwerk wat je af kan trillen. Wat jij dus hebt @HiBe. Wat @MooDyBLueS aangeeft, dat er kuiltjes inkomen en loslaat? is ook mijn ervaring met gatorsand. Daarom zou ik voor straatwerk wat je niet kan aftrillen Varistone Aqua LM adviseren. Puur omdat het makkelijker te verwerken is en langer/beter blijft zitten. Op een 1 of andere manier krijg je de voeg niet goed verdicht en dus bovenstaande problemen krijgt.

In geval van @HiBe zou ik het wel rigoureus aanpakken. Als je zoveel last van mieren hebt gaan zo ook nestelen onder je bestrating met verzakkingen als gevolg. Dus met andere woorden; je weet dat je over een paar jaar aan de beurt bent. Ook omdat je voegen nu al vol zitten zal je te weinig body hebben om goed te kunnen hechten. Daarom zou ik alles herstraten met Portland cement door het zand. Hier kunnen de mieren niet doorheen.
Wven een inhaakvraagje. :) Je hebt het hier over portland cement door het zand. Defacto dus gestabiliseerd zand. Wat is de rede voor specifiek portland cement en niet bij zandcement?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Blaze85 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:47:
Moet je perse een pot met 100% potgrond vullen? Kun je ook half tuinaarde doen? Wat heeft dit voor gevolgen voor potplanten?
Potgrond zit meer turf of ander spul in om het vocht beter vast te houden.
En met tuinaarde moet je oppassen dat je niet de bemeste soort neemt, want dat stinkt nogal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
t14wo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 22:39:
[...]

Wven een inhaakvraagje. :) Je hebt het hier over portland cement door het zand. Defacto dus gestabiliseerd zand. Wat is de rede voor specifiek portland cement en niet bij zandcement?
Goedkoper en makkelijker. Dat zijn eigenlijk de enige redenen. Zandcement zou ook prima zijn. :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@maarten2333
Zoals @JukeboxBill ook al zegt. Leg die liniaal eens weg. Zo heb ik in mijn tuin nergens een rechte lijn, behalve de erfgrens. Daardoor oogt het automatisch natuurlijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCk9veJu5uzrxV11fLMbzEKh_Yg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gwG8mzX3yXfYk9SVXwEELqrM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4tkYr-s_ZMnqKD94KEUqyAR1zg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2FKOnj9JuCZ0AMrj71LyiFNd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0C_jxt818M-e5ERnLOVovNSfxI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GKRS6bvrgejSyj2Z1Y8RlzCN.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:43

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Blaze85 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 18:47:
Wat @JukeboxBill al zegt, de turf helpt om het vocht vast te houden. Natuurlijk verschillen de meningen over de vraag of je turf moet willen gebruiken, maar mocht je zelf aan de slag willen:
https://www.gardenersworl...turfvrije-potgrond-maken/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

pjot1 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 06:20:
@maarten2333
Zo heb ik in mijn tuin nergens een rechte lijn, behalve de erfgrens. Daardoor oogt het automatisch natuurlijker.
Ondanks de vierkante bejaarde tegels hier heb ik ook geen rechte lijnen, maar dat komt omdat ik zeker geen stratenmaker ben ;) De paden zien er alleen niet kaarsrecht uit, omdat de beplanting er een beetje overheen mag groeien, dat oogt meteen een stuk minder hard. Als rechte lijnen niet te vermijden zijn, kun je dus ook op die manier 'verzachten'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:32

krietjur

Where am I?

pjot1 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 06:20:
@maarten2333
Zoals @JukeboxBill ook al zegt. Leg die liniaal eens weg. Zo heb ik in mijn tuin nergens een rechte lijn, behalve de erfgrens. Daardoor oogt het automatisch natuurlijker.
Mooi, heerlijk groen! Geeft me weer inspiratie voor mijn eigen tuin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:57:
[...]

Gat lager liever niet. Hoewel ik dit huisje haastig met wat restmateriaal in elkaar heb gezet (omdat ik al laat was in het seizoen; je kunt ze blijkbaar beter in het najaar ophangen) heb ik wel even opgezocht wat ideale maten zijn en dan moet de opening niet lager komen. (heel veel vogelhuisjes die in de winkels liggen zijn blijkbaar helemaal niet zo goed qua bouw/afmetingen; net als de bekende bijenhotels)

Dit nestseizoen zal ik er dus niets meer aan hebben. Komende maanden maar eens op beraden.
Misschien ook wel zoiets maken; dan heb je net wat mooier zicht op een eventueel nest (zowel van boven als opzij i.p.v. alleen van boven)

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYRM20gE2XpMC2ZsEw-2pFtO8Ko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9rSOv654ryuQCGeTBTbCFC8P.png?f=fotoalbum_large

ooit eens een huisje ontworpen waar je een luikje bovenin had waarin je kon kijken, of je telefoon in kon steken. Bovenste kamertje had dan een spiegel onder 45 graden, en een glazen strook.
bestand kon zo op de CNC, en was dan eenvoudig te stapelen/assembleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:29
Zijn er mensen met ervaring die de betonklinkers met de bovenkant “onder” hebben gelegd? Dit ivm strakkere hoekafwerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Er moet een pergola in onze tuin komen. Eén die ook dienst kan doen als schommel / klimrek etc.
Het ontwerp is als volgt (paint pro skilz)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXAsCUqAuyAAHJ-7PIG246dWjFE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d6AjOmVgaSIUVcDY9tk4Xvjd.png?f=user_large

Qua formaat / houtsoort zaten we te denken aan: 12x12 eiken. Aan de rode balk komt een schommel te hangen, en misschien nog een rekstok o.i.d. Verder komt er begroeiing met klimplanten zoals blauwe regen.

Nu is de grote vraag: gaan we dit met poeren doen of ingraven?

Goed om te weten is dat we de hoogte min of meer gelijk willen hebben aan de carport, dus zo'n 2,5 meter boven maaiveld. Bij ingraven worden er 'dus' palen van 4 meter besteld.

De lengte van de rode balk is zo'n 6 meter (2x 3 meter met halfhoutverbinding, ). De lengtes haaks op de rode balk zijn respectievelijk 3 meter en 6 meter. Schoren/korbelen kunnen we natuurlijk ook toevoegen - al ga ik mij niet wagen aan een pen/gat verbinding, dus dat zal dan geschroefd worden.
Tussen de rode balk en de parallel lopende balk komen 'monkeybars' (is het idee).

Krijg je dit met (verstelbare) poeren van bijv 12x12x45 stevig genoeg om naar hartelust te kunnen schommelen zonder dat de hele pergola gaat mee bewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Tehh Ik heb mij ooit laten vertellen dat tenzij je horizontaal (zoals linksachter op je schets) vele meters overbrugt en daarmee de constructie zeer stevig maakt of ergens aan borgt (een muur/tuinhuis) je altijd aan beide kanten een schuine steunbalk moet monteren die de krachten op kan vangen. Links hoeft dat volgens mij dan niet vanwege je vele meters, maar rechts lijkt mij absoluut niet in staat om de krachten van een schommel op te vangen middels slechts 2 rechtopstaande balken. Dat gaat scheef trekken als een gek volgens mij met veel krachten op de verkeerde plekken.

Je zou in mijn ogen minstens aan 3 schuine steunbalken achter elke staander rechts moeten denken. Beetje zoals je op elke foto vindt als je op schommel/klimrek/etc zoekt:
Afbeeldingslocatie: https://www.aanbod.be/img/600x600/9023124/7/speeltoestel-klimrek-schommel-rekstok-klimnet.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door MooDyBLueS op 21-05-2025 17:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:47
BaBoK schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:53:
Zijn er mensen met ervaring die de betonklinkers met de bovenkant “onder” hebben gelegd? Dit ivm strakkere hoekafwerking.
Dat werkt niet. Je krijgt ze niet strak gelegd en invegen na het op de kop straten is ook lastig.
Verder breken bij strak (op de kop gelegd) aan elkaar gelegde stenen bij zware belasting de hoekjes eerder er af. De afwerking aan de onderkant is vaak ook vlakker, waardoor bij vochtig weer en een beetje algen er op de stenen glibberig worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@BaBoK
Klopt helemaal wat @Yaksa zegt. Aanvullend hierop, elke klinker heeft afstandhouders en/of loopt taps toe. Dat is om de problemen die Yaksa noemt te voorkomen.

Vroeger werden er nog wel eens bouwwegen gemaakt van definitieve klinkers maar dan wel op zn kop. Werd later er weer uitgebroken en opnieuw definitief bestraat. Komt nu niet meer voor vanwege arbo en geld enzo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:19:
@Tehh Ik heb mij ooit laten vertellen dat tenzij je horizontaal (zoals linksachter op je schets) vele meters overbrugt en daarmee de constructie zeer stevig maakt of ergens aan borgt (een muur/tuinhuis) je altijd aan beide kanten een schuine steunbalk moet monteren die de krachten op kan vangen. Links hoeft dat volgens mij dan niet vanwege je vele meters, maar rechts lijkt mij absoluut niet in staat om de krachten van een schommel op te vangen middels slechts 2 rechtopstaande balken. Dat gaat scheef trekken als een gek volgens mij met veel krachten op de verkeerde plekken.

Je zou in mijn ogen minstens aan 3 schuine steunbalken achter elke staander rechts moeten denken. Beetje zoals je op elke foto vindt als je op schommel/klimrek/etc zoekt:
[Afbeelding]
Schuine balken is natuurlijk veel steviger, ik dacht dit te kunnen voorkomen door lekker stevige balken te gebruiken. Schuine balken komen er sowieso niet.

12x12 eiken weegt natuurlijk vele malen meer dan die schommelconstructie in jouw afbeelding met geïmpregneerd 7x7 waaibomenhout die ook nog eens niet verankerd lijkt met poeren o.i.d., met ingraven van de palen durf ik het wel aan. Alleen met poeren werkt makkelijker - geen risico op beschadiging van kabels of riool ook - en misschien gaat het hout nog langer mee?

Deze constructie zit slechts 80 cm in de grond met wat beton:
https://www.buitenspeelgo...chommel-douglas-anna.html

Dan zou 'mijn' constructie toch zeker ook goede moeten gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door Tehh op 21-05-2025 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:34
@Tehh . Het hout gaat sowieso meebuigen als er geschommeld wordt. Ik heb even gezocht maar de E-modulus van eiken is niet ordes anders dan andere houtsoorten.

Je constructie is al stijver door de dwarsverbindingen, maar echt stevig wordt het vaak pas bij driehoeksverbindingen. Let op dat je ook let op richting orthagonaal op de primaire beweegrichting.

Op zich heb je al een flinke constructie met 9 (!) palen. Een paar schoren zijn achteraf snel aangebracht (ondergronds kun je die sowieso meteen aanbrengen).

Ik heb een hele hoge schommel met slechts 2 palen met ondergronds driehoeken (A-frame). In jouw geval kun je met de twee palen zoiets maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 21-05-2025 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:29
Yaksa schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:39:
[...]

Dat werkt niet. Je krijgt ze niet strak gelegd en invegen na het op de kop straten is ook lastig.
Verder breken bij strak (op de kop gelegd) aan elkaar gelegde stenen bij zware belasting de hoekjes eerder er af. De afwerking aan de onderkant is vaak ook vlakker, waardoor bij vochtig weer en een beetje algen er op de stenen glibberig worden.
Thanks voor je reactie!
Met glibberig moet ik dan denken aan zoals bij een keramische tuintegel bijv en vochtig weer/glad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:49
Wij hebben vorig jaar een huis gekocht met een behoorlijke tuin, nu is het probleem dat het huis 5 jaar heeft leeg gestaan, binnen hebben we nu het meeste aangepakt maar de tuin is een soort mini oerwoud, staat helemaal vol met bramenstruiken en ander onkruid die goed gedijt.

Nu willen we meeste van die oppervlakte gras zaaien, mijn zwager komt ergens begin volgend jaar met een kraantje en dan de boel omspitten, maar hoe zorg je dat die bramen niet meer terug komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
BaBoK schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:58:
[...]Met glibberig moet ik dan denken aan zoals bij een keramische tuintegel bijv en vochtig weer/glad?
Hangt natuurlijk af van de hoeveelheid algengroei, maar niet zo glad als een keramische tuintegel van 'nature' al is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

flaskk schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:07:
maar hoe zorg je dat die bramen niet meer terug komen?
Rooien en uitputten. Nu zoveel mogelijk wegsnoeien en alle wortels uitgraven, voor zover dat lukt (nooit helemaal, de wortels kunnen heel ver woekeren) en vervolgens elke jonge uitloper verwijderen, hoe klein ook. Of je binnen een jaar alles kwijtraakt, is de vraag. Er bestaat een kans dat je over vijf jaar nog minibraampjes staat uit te trekken.

Als je de ruimte hebt: een paar geiten kunnen hier een prima hulp zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
VeertienKaVier schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 06:21:
[...]

Rooien en uitputten. Nu zoveel mogelijk wegsnoeien en alle wortels uitgraven, voor zover dat lukt (nooit helemaal, de wortels kunnen heel ver woekeren) en vervolgens elke jonge uitloper verwijderen, hoe klein ook. Of je binnen een jaar alles kwijtraakt, is de vraag. Er bestaat een kans dat je over vijf jaar nog minibraampjes staat uit te trekken.

Als je de ruimte hebt: een paar geiten kunnen hier een prima hulp zijn.
Dit ja geiten of twee varkens huren die wroeten alles om en eten alles op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

flaskk schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:07:
Wij hebben vorig jaar een huis gekocht met een behoorlijke tuin, nu is het probleem dat het huis 5 jaar heeft leeg gestaan, binnen hebben we nu het meeste aangepakt maar de tuin is een soort mini oerwoud, staat helemaal vol met bramenstruiken en ander onkruid die goed gedijt.

Nu willen we meeste van die oppervlakte gras zaaien, mijn zwager komt ergens begin volgend jaar met een kraantje en dan de boel omspitten, maar hoe zorg je dat die bramen niet meer terug komen?
Overal waar gras komt hoef je je geen zorgen te maken over de bramen: die gaan vanzelf een keertje dood doordat je het gras frequent maait.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-06 10:20

Japser

Jeej!

noes schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:28:
[...]

Dan moet het denk ik wel lukken. Maar je kan met die verdeler natuurlijk makkelijk 1 slang uitschakelen mocht je net druk tekort komen.
Even ter update: het systeem werkt helemaal goed met 3 slangen aangesloten. Prima bereik en weinig verlies indien je meer dan 2 slangen inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb hetzelfde probleem als @flaskk heeft, een tuin die vol staat met bramen. Nu staan er ook een hoop bomen en mis ik een zwager met een kraantje, dus wordt het met het handje verwijderen. Mensen daar nog tips voor? Heb al rozenhandschoenen besteld want de doorns kwamen al door de normale handschoenen heen. Kwam op internet ook tegen om de strookjes te injecteren met glysofaat. Werkt dat? En hoe injecteer je een plant dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Eppo © schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:56:
Heb hetzelfde probleem als @flaskk heeft, een tuin die vol staat met bramen. Nu staan er ook een hoop bomen en mis ik een zwager met een kraantje, dus wordt het met het handje verwijderen. Mensen daar nog tips voor? Heb al rozenhandschoenen besteld want de doorns kwamen al door de normale handschoenen heen. Kwam op internet ook tegen om de strookjes te injecteren met glysofaat. Werkt dat? En hoe injecteer je een plant dan?
Weet niet wat wordt bedoeld met injecteren, maar wat ook wel werkt is het struikje vlak boven de grond afknippen en het snijvlak met onverdund onkruidverdelger insmeren.
Hoeft geen glyfosaat te zijn, ik gebruik dat van Ecostyle, werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoVerh888
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-06 20:34
Eppo © schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 21:56:
Kraantje huren? Gaat het een stuk sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Denk dat ik met een kraantje de bomen en planten er omheen ook stuk maak en dat vind ik zeker van de bomen zonde.

@JukeboxBill het injecteren had ik gevonden als methode die vooral wordt toegepast bij de duizendknoop. Dan spuiten ze het spul met een naald in de steel van de plant. Maar als smeren van onkruidverdelger ook werkt ga ik dat eens proberen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Er is eindelijk regen onderweg! Alvast wat extra opvangtonnen klaargezet, ik zie aan sommige planten en bomen dat er nu echt wel wat vocht mag komen. (Gisterochtend hadden we hier nog rijp op het dak, dat is wel laat in het jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-06 17:32
Onlangs hebben we een huis gekocht met een tuin van ongeveer 450 m², waarvan zo’n 130 m² gazon. Ik heb inmiddels een Makita accumaaier (2x18V 5.0Ah) aangeschaft, en die doet z’n werk uitstekend.

Nu ben ik op zoek naar aanvullend Makita tuingereedschap om de graskanten netjes te trimmen, de (hoge) hagen te snoeien en om bladeren weg te blazen. Ik twijfel tussen twee opties:

De Makita DUX60, een combisysteem met verwisselbare opzetstukken
of
Losse toestellen: een aparte grastrimmer of bosmaaier, een heggenschaar en een bladblazer.
Qua prijs maakt het weinig verschil. Aangezien ik vaak samen met mijn vrouw in de tuin werk, is het wel handig als we tegelijk aan meerdere klussen kunnen werken. Aan de andere kant spreekt het modulaire systeem van de DUX60 me ook erg aan, zeker omdat je later nog extra accessoires kunt toevoegen.

Wat zijn jullie ervaringen of aanbevelingen? Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@replica17
Als je vaak samen met je vrouw in de tuin werkt zijn aparte machines handiger.
Anders moet je voor alles op de motor van de DUX60 wachten en wordt het tuinieren een eenmans(tegelijk)klusje.
Bovendien heb je een aantal accu`s nodig omdat op stand hoog en middel de grootste accu maar een half uur tot drie kwartier mee gaat.

Ik heb een combimachine, weliswaar benzine, maar daar wordt zelden gewisseld omdat een complete machine pakken veel handiger is. Daar wissel ik echt alleen als ik niet anders kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:38
replica17 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 00:01:
Onlangs hebben we een huis gekocht met een tuin van ongeveer 450 m², waarvan zo’n 130 m² gazon. Ik heb inmiddels een Makita accumaaier (2x18V 5.0Ah) aangeschaft, en die doet z’n werk uitstekend.

Nu ben ik op zoek naar aanvullend Makita tuingereedschap om de graskanten netjes te trimmen, de (hoge) hagen te snoeien en om bladeren weg te blazen. Ik twijfel tussen twee opties:

De Makita DUX60, een combisysteem met verwisselbare opzetstukken
of
Losse toestellen: een aparte grastrimmer of bosmaaier, een heggenschaar en een bladblazer.
Qua prijs maakt het weinig verschil. Aangezien ik vaak samen met mijn vrouw in de tuin werk, is het wel handig als we tegelijk aan meerdere klussen kunnen werken. Aan de andere kant spreekt het modulaire systeem van de DUX60 me ook erg aan, zeker omdat je later nog extra accessoires kunt toevoegen.

Wat zijn jullie ervaringen of aanbevelingen? Alle tips zijn welkom!
Mijn ervaring is dat combimachines altijd minder effectief zijn dan losse machines. Ook vind ik het wisselen tussen opzetstukken een crime. Daartoe breek ik altijd een hoekje of een kunststof onderdeel af en dan is het over met de pret bij zo'n combiding.

Twee accus erbij en een losse heggenschaar, trimmer, bladblazer en zaag. Vergeet de accu snoeischaar niet.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:55
Qua Mammotion, die Luba's zien er wel erg ok uit. Maar hoe kijken jullie naar de combi "camera op je grasmaaier" vs. uploaden van de data naar de (Chinese) cloud?

Ik heb om die reden alle hikvision camera's los van het internet zitten. Voelt niet goed om dan vervolgens de grasmaaier al filmend door de tuin te laten rijden en alles naar een willekeurige cloudomgeving te laten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:59
Een perenboom in de tuin hangt ineens helemaal scheef. Is dit nog te redden op de e.o.a. Manier?

Een paal er naast en boom eraan maken ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJ1toagoNEJabdvN0Ercm9uaawI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RSCTWIylLZB4pbxQWhyzNW1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7wMLGBloBHlE-tk1sEUTJIeOrU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGeO4VPeewggixsvNga7VFO3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wy38CJ71n_KY71GqPwLskvl6NIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIqle20IOFTCdvEv5aNvLsZK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:06
@Dracula ik ben bang dat de boom ook te weinig wortels kan maken als die zo dicht bij die muur staat en bijna rondom volledige verharding.
Een paal zal wel helpen om hem recht te houden, maar dit lijkt mij niet de meest ideale positie voor de boom zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
El-Vder schreef op maandag 26 mei 2025 @ 19:53:
@Dracula ik ben bang dat de boom ook te weinig wortels kan maken als die zo dicht bij die muur staat en bijna rondom volledige verharding.
Een paal zal wel helpen om hem recht te houden, maar dit lijkt mij niet de meest ideale positie voor de boom zelf.
Ik zou hem er ook niet hebben neergezet alleen stond hij er al toen ik het huis kocht.

Vind het zonde om groen te verwijderen als het niet nodig is. Wat voor soort paal zou slim zijn om te gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
bleiblei schreef op maandag 26 mei 2025 @ 15:37:
Qua Mammotion, die Luba's zien er wel erg ok uit. Maar hoe kijken jullie naar de combi "camera op je grasmaaier" vs. uploaden van de data naar de (Chinese) cloud?

Voelt niet goed om dan vervolgens de grasmaaier al filmend door de tuin te laten rijden en alles naar een willekeurige cloudomgeving te laten sturen.
Ik heb uitgebreid contact gehad met Mammotion en zij kunnen niet in de app kijken vanwege privacy.
Om mijn probleem beter te kunnen onderzoeken, er werd gelijk een team opgezet, moest ik machinenummer en logboeken zelf uploaden, ook de kaart in de app van je tuin kunnen ze niet zien. Moest ik ook aanleveren.

Ik denk dat ze echt weinig met je data van iNavi kunnen dan.

Maaien met iNavi gemapte kaart was probleemloos.
Maaien met RTK gemapte kaart was ook probleemloos, gamapt nadat ik mijn RTK een definiteve plek gegeven had..

Mijn probleem betrof de overstap van RTK naar iNavi, dat zou zonder nieuwe kaarten moeten kunnen.
Daar is dus wat fout gegaan met switchen, de kaart bleek na onderzoek ca 50 noordwaarts en 30 cm westwaarts verplaatst te zijn.
Het vervelende daarvan bij mij is dat de grenzen dan in de sloot liggen..............en de Luba 2 5000X die grens dus wilde maaien.
Ik vond hem dan ook na een kwartier in 60 cm diep water. :+
Contact via dealer + importeur en Mammotion (Europe) was geweldig en snel.

En na alleen een initiële voorwielbesturingcommunicatiefoutmelding waardoor hij niet meer reed na de duik, was dit na mijn ca. anderhalf uur durende gesprekken verdwenen en deed de Luba het weer normaal.

De bouwkwaliteit van de Luba is dus meer dan goed als hij het een kwartier onder water weet vol te houden zonder problemen.

Inmiddels staat de maaier bij de dealer voor een check-up of om door Mammotion vervangen te worden.
Wordt vervolgd.

Ondertussen kan ik wat lastige terreinstukjes oplossen, m.n. kuilen vullen met grond en daar graszoden op, rulle stukken beleggen met graszoden, en grindmatten aanbrengen waar ik hem deels over het grind wil laten rijden, bij tankturns wil hij dan nog wel eens zich ingraven.

Hier heb ik bv voor 10 euro restant graszoden van MP tegenaan gegooid (10m2)
De hortensia`s die vorig jaar tjdens de droogte overleden waren komen ook weer tot leven. _/-\o_
Van dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJdbQ7Yw3-Oq1G5JDYRrCyare4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwiluCcJU5mLTjFlZukMJVnS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9FAy7pPsbeunZ2uxuXCE8yEkn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJNEqBqh06IP4IDhWwbhqF5x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtMRqZesSv4yK0Sba0xvi7pFTTg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUPLjrMCIdJ4XWVa7ZjN7iNR.jpg?f=fotoalbum_tile

Naar dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78APY5zVi0NgGP_cQrVBGhQyJF0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QMSzBsQee0U20xvjZLNnxMl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jv-nXKpJLJc6XgSucmVlV-HMlr4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRp12DVi3XblijYxMSzwqxI1.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar algemeen........Luba 2 X (pro) FTW !!
Een ander merk met IPX5 rating had dit niet overleefd. ;)

En heugelijk nieuws........
"Onze" zwanen, die achter bij ons voor het derde jaar nestelen, kwamen gister met 5 pullen aanzwemmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubryXUnJISlmAg5rrqlpY23Lb88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atoq6cFyv9dgBBEjpXX51D7x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:55
@Teijgetje , Dank! Dan laat ik de Luba toch ff op de shortlist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@replica17
Ik heb trouwens deze heggenschaar van de Lidl.
Topper doordat je het gewicht aan je schouder hangt en hij in balans is, je kan hoog en ook de kop verstellen.
Je kan er op allerlei manieren mee snoeien en goed overzicht houden wat je doet.

Wel een verlengsnoertje nodig

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 26-05-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:29
Dracula schreef op maandag 26 mei 2025 @ 18:23:
Een perenboom in de tuin hangt ineens helemaal scheef. Is dit nog te redden op de e.o.a. Manier?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een perenboom heeft altijd maar een kleine kluit en kan eigenlijk zonder paal niet goed blijven staan. Ik zou er dus een paal naast boren en deze met buis/binddraad vastmaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Ik heb zo'n vermoeden dat degene die de boom daar heeft geplant er oorspronkelijk een leiboom van wilde vormen tegen de muur aan. Maar dat plan niet heeft doorgezet, de boom niet heeft gesnoeid en deze is nu topzwaar geworden. Een paal ernaast zetten gaat nu niet meer helpen, bovendien loop je het risico nog meer wortels te beschadigen wanneer je een paalgat gaat boren. Zet er maar een nieuwe leiboom neer en probeer een cursus fruitbomen snoeien te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-06 17:32
Teijgetje schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:45:
@replica17
Topper doordat je het gewicht aan je schouder hangt en hij in balans is, je kan hoog en ook de kop verstellen.
Je kan er op allerlei manieren mee snoeien en goed overzicht houden wat je doet.

Dank voor het advies. Ik heb met name door de hoeveelheid heg de Makita DUN500W besteld. Buy once cry once.. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn eerste ingeving om een poging tot redden te doen.
Hem voorzichtig gedurende een paar dagen weer recht te trekken met een spanband en hem dan met een boomband aan de muur te steunen.
Je zet dan een balk horizontaal op de muur om een beetje in de buurt te komen van de afstand tussen muur en boomstam en vervolgens met een stuk boomband losvast om de stam de boom te ondersteunen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:41

Bommes

Capo del formaggio

Teijgetje schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:45:
@replica17

Dus heb ik ook maar echt een heel fijn ding vind ik het niet. Vind juist de steel/stengel veel te zwaar, balans is bij mij zeker niet.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Yaksa schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:56:
[...]

Ik heb zo'n vermoeden dat degene die de boom daar heeft geplant er oorspronkelijk een leiboom van wilde vormen tegen de muur aan. Maar dat plan niet heeft doorgezet, de boom niet heeft gesnoeid en deze is nu topzwaar geworden. Een paal ernaast zetten gaat nu niet meer helpen, bovendien loop je het risico nog meer wortels te beschadigen wanneer je een paalgat gaat boren. Zet er maar een nieuwe leiboom neer en probeer een cursus fruitbomen snoeien te volgen.
Tsja als je de rest van de tuin ziet dan zou dat zomaar kunnen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ronald.42 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:41:
[...]

Mijn eerste ingeving om een poging tot redden te doen.
Hem voorzichtig gedurende een paar dagen weer recht te trekken met een spanband en hem dan met een boomband aan de muur te steunen.
Je zet dan een balk horizontaal op de muur om een beetje in de buurt te komen van de afstand tussen muur en boomstam en vervolgens met een stuk boomband losvast om de stam de boom te ondersteunen.
Weet niet of ik deze helemaal snap? Een balk aan de muur maken en daar dan weer en band aan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:15:
[...]

Ik heb uitgebreid contact gehad met Mammotion en zij kunnen niet in de app kijken vanwege privacy.
Om mijn probleem beter te kunnen onderzoeken, er werd gelijk een team opgezet, moest ik machinenummer en logboeken zelf uploaden, ook de kaart in de app van je tuin kunnen ze niet zien. Moest ik ook aanleveren.

Ik denk dat ze echt weinig met je data van iNavi kunnen dan.

Maaien met iNavi gemapte kaart was probleemloos.
Maaien met RTK gemapte kaart was ook probleemloos, gamapt nadat ik mijn RTK een definiteve plek gegeven had..

Mijn probleem betrof de overstap van RTK naar iNavi, dat zou zonder nieuwe kaarten moeten kunnen.
Daar is dus wat fout gegaan met switchen, de kaart bleek na onderzoek ca 50 noordwaarts en 30 cm westwaarts verplaatst te zijn.
Het vervelende daarvan bij mij is dat de grenzen dan in de sloot liggen..............en de Luba 2 5000X die grens dus wilde maaien.
Ik vond hem dan ook na een kwartier in 60 cm diep water. :+
Contact via dealer + importeur en Mammotion (Europe) was geweldig en snel.

En na alleen een initiële voorwielbesturingcommunicatiefoutmelding waardoor hij niet meer reed na de duik, was dit na mijn ca. anderhalf uur durende gesprekken verdwenen en deed de Luba het weer normaal.

De bouwkwaliteit van de Luba is dus meer dan goed als hij het een kwartier onder water weet vol te houden zonder problemen.

Inmiddels staat de maaier bij de dealer voor een check-up of om door Mammotion vervangen te worden.
Wordt vervolgd.

Ondertussen kan ik wat lastige terreinstukjes oplossen, m.n. kuilen vullen met grond en daar graszoden op, rulle stukken beleggen met graszoden, en grindmatten aanbrengen waar ik hem deels over het grind wil laten rijden, bij tankturns wil hij dan nog wel eens zich ingraven.

Hier heb ik bv voor 10 euro restant graszoden van MP tegenaan gegooid (10m2)
De hortensia`s die vorig jaar tjdens de droogte overleden waren komen ook weer tot leven. _/-\o_
Van dit
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Naar dit
[Afbeelding][Afbeelding]

Maar algemeen........Luba 2 X (pro) FTW !!
Een ander merk met IPX5 rating had dit niet overleefd. ;)

En heugelijk nieuws........
"Onze" zwanen, die achter bij ons voor het derde jaar nestelen, kwamen gister met 5 pullen aanzwemmen.
[Afbeelding]
hebben die paaltjes bij die redelijk forse boom nog nut?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dracula schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:48:
[...]

Weet niet of ik deze helemaal snap? Een balk aan de muur maken en daar dan weer en band aan maken?
Zoiets dat dezelfde dikte heeft als wat onder de afstand tussen de stam en de muur is.
Dan kun je daar naar hartelust je boomband aan schroeven en de boom trekt niet tegen de muur aan als hij naar opzij in de boomband gaat hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1pOPbzRuHYjdzRFFDUCjKzNp_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tbkLEwxqeB43x4E2KbaSaP5G.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Ronald.42 op 27-05-2025 08:54 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-06 08:44
Ik heb via marktplaats een grastrimmer impuls aankoop gedaan. Het gaat om een Dewalt DCM561PB, het leek mij handig omdat ik een stijl stukje grond heb en ook omdat er tegen mijn schuur best wat onkruid/gras groeit.

Nu kom ik erachter dat het maaidraad van plastic is en snel breekt. Ik wil eigenlijk geen plastic in mijn tuin en vraag mij dus af of er goede alternatieven voor zijn. De reviews die ik lees over afbreekbaar maaidraad zijn niet al te best.. Dus voordat ik dat koop informeer ik mij hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

huppelepups schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:29:
Ik heb via marktplaats een grastrimmer impuls aankoop gedaan. Het gaat om een Dewalt DCM561PB, het leek mij handig omdat ik een stijl stukje grond heb en ook omdat er tegen mijn schuur best wat onkruid/gras groeit.

Nu kom ik erachter dat het maaidraad van plastic is en snel breekt. Ik wil eigenlijk geen plastic in mijn tuin en vraag mij dus af of er goede alternatieven voor zijn. De reviews die ik lees over afbreekbaar maaidraad zijn niet al te best.. Dus voordat ik dat koop informeer ik mij hier.
Zijn er geen messen voor beschikbaar? Maakt het wel een iets gevaarlijker apparaat, ook voor kleine struikjes.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
noes schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:45:
[...]

Zijn er geen messen voor beschikbaar? Maakt het wel een iets gevaarlijker apparaat, ook voor kleine struikjes.
Niet die ik kan kopen en er zo op passen, dan moet ik het laten aanpassen bij een metaalbewerker.
Bovendien kan ik dan niet goed maaien bij mijn schuur, waarvoor ik hem eigenlijk wel gekocht heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Maaidraad is vrij standaard voor een grastrimmer. Voor grastrimmen kun je een dunne draad gebruiken, maar voor dikker spul gebruik je normaalgesproken ook dikkere draden zodat het minder snel breekt. Als het goed is moet wel ergens in een spec te vinden zijn tot welke dikte maaidraad je grastrimmer kan hebben.

Alle maaidraad breekt af, overigens, anders moet je naar metalen messen gaan (wat vaak niet past op een grastrimmer, dan heb je een meer volwaardige bosmaaier nodig). Ook als je metaaldraad erin doet, breekt het op een gegeven moment wel af (en hopen dat het dan niet tegen je voeten (of iemand anders) aan schiet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:10
Nu kom ik erachter dat het maaidraad van plastic is en snel breekt. Ik wil eigenlijk geen plastic in mijn tuin en vraag mij dus af of er goede alternatieven voor zijn.
Een zeis/zicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die zet je met een stuk boomband aan de muur toch, dan blijft ie mooi rechtop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Je hebt ook biologisch afbreekbaar maaidraad. Toevallig in de aanbieding bij Bol.com.

https://www.bol.com/nl/nl...5-meter/9300000147750695/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
HyperTrophy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:48:
[...]

hebben die paaltjes bij die redelijk forse boom nog nut?
Die bomen zijn er een 3 jaar geleden zo groot ingegaan.

Ik kon de paaltjes weg halen als het jute om de stam tegen zon te beschermen verweerd zou zijn, dan zijn ze genoeg aangeslagen/geworteld zodat ze bij hitte genoeg water kunnen vinden.
Ik denk dat volgend jaar ik ze er uit haal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje

Nu kom ik erachter dat het maaidraad van plastic is en snel breekt. Ik wil eigenlijk geen plastic in mijn tuin en vraag mij dus af of er goede alternatieven voor zijn.
Maaidraad verdroogt , dat moet je eerst zeker 24 uur laten drinken in een emmer water voor je het gebruikt.
Dan breekt het veel minder snel.
Geldt ook voor nieuw gekocht draad, je weet nooit hoe lang het daar al op een stelling lag.

Dus alltjd eerst de spoel minstens 24 uur in een emmer water leggen voor je het draad op je kantenmaaier zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Bommes schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:08:
[...]

Dus heb ik ook maar echt een heel fijn ding vind ik het niet. Vind juist de steel/stengel veel te zwaar, balans is bij mij zeker niet.
Ik heb hem zo hangen dat motor en steel even zwaar zijn, en ik met het op en neer duwen van de motor aan het handvat de steel/schaar makkelijk kan plaatsen/bewegen.
Het ophangpunt werkt als scharnierpunt en ik hoef dus niets zelf te tillen, alleen de motor op en neer bewegen en de steel vasthouden met de andere hand.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 27-05-2025 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• huppelepups
pjot1 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 13:18:
Je hebt ook biologisch afbreekbaar maaidraad. Toevallig in de aanbieding bij Bol.com.

https://www.bol.com/nl/nl...5-meter/9300000147750695/
Ik heb het gekocht, ben benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bij ons is de tuin zeer verwilderd, beetje een oerwoud. Vorig jaar eens alles omgespit en met de tuinfrees aan de gang geweest. Helaas weer te druk geweest met allerlei andere dingen, waardoor het nu weer aardig geexplodeerd is allemaal.

Tijd om eens wat te gaan doen. :) We willen weer alles eruit, zodat we enkel zand overhouden.

Dan wil ik gaan graven, om zo kabels / loze leidingen / afvoer voor te bereiden. Zodat ik later niet opnieuw moet gaan graven.

Er komt nog ooit een aanbouw, het is prima om daar nog eens te moeten graven.

Het doel is om het zand vervolgens vlak (genoeg) te maken, zodat we er gras kunnen planten. Dan willen we een robot maaier hebben die het allemaal wat bij gaat houden.
En dan een schommel en een zandbak voor onze dochter.

Op een later moment willen we dan de echt prachtige tuin gaan aanleggen met borders enz. Maar dat is nog niet voor nu.

Dus, om dat gras zonder gewetensbezwaren te gaan leggen, willen we toch echt alle kabels / leidingen / afvoer / enz in de grond hebben zitten, zodat dat niet nog een keer open moet.

Wat is handig om te doen?
• Ik weet dat ik achter in de tuin een flink aantal buizen uit wil laten komen, omdat daar vanalles gerealiseerd zou kunnen worden. Ik neem aan dat je dan flink wat kabels / buizen uit de grond kunt laten steken, om daar later nog wat mee te doen? Of zelfs een soort put maken o.i.d.
• Ik weet dat ik verlichting zou willen in de tuin, maar ik heb nog geen enkel idee op welke plek, hoeveel, op welke manier, enz. Hoe bereid je dat dan handig voor? Heel veel kabels "klaar" leggen en achteraf kijken wat je echt nodig hebt?
• Ik zou graag afvoer willen hebben, zodat ik in ieder geval achter in de tuin iets van een putje of zo zou kunnen realiseren, wat dan uiteindelijk de riolering in zou kunnen lopen (dat zit in de kruipruimte, dus dat wordt een erg lange buis die in de kruipruimte uit zal komen en daar op de riolering aangesloten moet worden). Op welke plekken maak je die nuttig? Zeker als je nog geen tuinontwerp in gedachten hebt en op dit moment enkel met gras wilt gaan werken?

Een tekening met wat afmetingen / afstanden. Onder in de tekening zie je het huis, waarvan de berging "uit steekt", de buren hebben dat hetzelfde. De aanbouw die we nog ooit gaan plaatsen zal de ruimte tussen die 2 bergingen opvullen. En mogelijk nog iets in de hele breedte van het huis naar achteren gaan, zodat ook de berging nog groter wordt uiteindelijk. Het gearceerde deel is het schuine dak dat op de berging zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xc4jPlkkGSGnLOgwjPgHYKa_XCY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rD87ibMNqcvNnS3Q4BK43yxA.png?f=fotoalbum_large

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Pagina: 1 ... 180 ... 184 Laatste