Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 179 ... 189 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:38

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Piemol schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:24:
[...]

Niet alles dat bloeit is nuttig voor bijen. Zie bijv. https://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Drachtplanten
Misschien nuttig voor andere bestuivers. En het seizoen is ook belangrijk, vanaf ontwaken uit de winterslaap moet er genoeg te eten zijn/in bloei staan.
Klopt ja, daarom probeer ik voor variëteit te zorgen. Maar goed nieuws, volgens mij zit er weer een hommelnest in de voortuin, die gaan momenteel de vele akeleien af, en ik zag gisteren een bij in de weer om een holletje te maken; vorig jaar hadden we veel rosse en gehoornde metselbijen, hopelijk zijn ze terug.

Maar wat is het al droog! Als dit zo doorgaat houd ik geen vijver over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:06
Aristos schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:42:
Ondanks dat we aardig wat tuin en gras hebben, hebben we ook een flink gedeelte met tegels. Tussen deze natuurstenen tegels groeit natuurlijk ook onkruid. Nu zoeken we eigenlijk een systeem waarmee we dat makkelijk schoon kunnen maken. Mijn vrouw had dit ding gevonden, maar dat vond ik toch wel wat gammel eruit zien. Heeft iemand hier een duurzame sterke tip voor?

https://www.gloriagarten.de/nl/brushsystem/
Dit is beste wel makkelijk:
https://www.welkoop.nl/welkoop-tegelkrabber-onkruid-voegenborstels-ikape-150-cm_1085084

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Inmiddels weer wat verder met de tuin, het ontwerp is gemaakt en de eerste prijzen hebben we binnen.
In het ontwerp is er gekozen om de oprit uit te voeren met klassieke waaltjes, ondanks dat deze er erg mooi uitzien ben ik wel bang voor de onkruid die er tussen zal gaan groeien.

Bij normale bestrating was hier nog wel een voegmiddel te gebruiken maar bij een oprit eigenlijk niet.

Wat is de beste oplossing om onkruid te weren bij de stenen? Of moeten we toch voor een andere steen gaan?

Het terras direct aan het huis wordt gemaakt met 60x60x2cm keramische tegels welke verlijmd zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:25
FabianGTI schreef op zondag 11 mei 2025 @ 17:21:
Inmiddels weer wat verder met de tuin, het ontwerp is gemaakt en de eerste prijzen hebben we binnen.
In het ontwerp is er gekozen om de oprit uit te voeren met klassieke waaltjes, ondanks dat deze er erg mooi uitzien ben ik wel bang voor de onkruid die er tussen zal gaan groeien.

Bij normale bestrating was hier nog wel een voegmiddel te gebruiken maar bij een oprit eigenlijk niet.

Wat is de beste oplossing om onkruid te weren bij de stenen? Of moeten we toch voor een andere steen gaan?
Is in dit topic al vaker genoemd: elke week vegen, waardoor onkruid geen kans krijgt om te wortelen.
Op druk bereden klinkerwegen groeit ook geen onkruid.
Het terras direct aan het huis wordt gemaakt met 60x60x2cm keramische tegels welke verlijmd zullen worden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gisteren onze laatste border gereed gemaakt en ingeplant met wat probeersels. Bij het uitgraven van wat grond om een plant erin te kunnen zetten kwam ik deze meneer tegen die dus zo'n 20-25cm diep in de grond bleek te zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLHvJvHlYHrBuc__UkE9CvFZDJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nnPUtoHotkMYe8gpB89FlBzf.jpg?f=fotoalbum_large

Begon gelijk te bewegen en leek zich weer in de grond te willen wurmen dus heb hem elders maar weer 'begraven' (gewoon losse aarde erop), dat leek me het beste.

Iemand enig idee wat dit is of beter gezegd wordt en of het iets wordt wat kwaad kan? Ik ben nog niet eerder zo'n larve tegengekomen en zeker niet zo'n forse, is toch zeker zo'n 5-7cm lang en bijna een vinger dik.

Mijn iPhone zegt dat het een Amerikaanse maanvlinder is, maar dat lijkt me sterk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:18

Dennis1812

Amateur prutser

Ik vind het wel wat weghebben van een aaltje?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:55
MooDyBLueS schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:54:
Gisteren onze laatste border gereed gemaakt en ingeplant met wat probeersels. Bij het uitgraven van wat grond om een plant erin te kunnen zetten kwam ik deze meneer tegen die dus zo'n 20-25cm diep in de grond bleek te zitten:
[Afbeelding]

Begon gelijk te bewegen en leek zich weer in de grond te willen wurmen dus heb hem elders maar weer 'begraven' (gewoon losse aarde erop), dat leek me het beste.

Iemand enig idee wat dit is of beter gezegd wordt en of het iets wordt wat kwaad kan? Ik ben nog niet eerder zo'n larve tegengekomen en zeker niet zo'n forse, is toch zeker zo'n 5-7cm lang en bijna een vinger dik.

Mijn iPhone zegt dat het een Amerikaanse maanvlinder is, maar dat lijkt me sterk. :P
Populierenpijlstaart rups?
Populierenpijlstaart. Rups: juli-oktober. De soort overwintert als pop in de grond.
Bron: https://raymsfotosite.nl/rupsen/

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:48

Fanta

FordPerformance™️

Lijkt me meer een Engerling. Larve van een bladsprietkever.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks allemaal!

@Fanta Als ik het zo bekijk lijkt hij mij ook het meest daarop te lijken, wat doorzoeken levert me op dat de meikever de meest voorkomende variant in tuinen is en met 3cm lijkt me dat ook wel te kloppen gezien de larve zelf.

Lees dat ze graag wortels van grassen en kruiden eten, en daarom een plaag kunnen zijn, maar in de border van 2x1,2m ben ik alleen deze tegengekomen dus het zal wel loslopen. Tenzij jullie zeggen: zsm die ene uit je tuin halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driehoek
  • Registratie: September 2024
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:18:
Thanks allemaal!

@Fanta Als ik het zo bekijk lijkt hij mij ook het meest daarop te lijken, wat doorzoeken levert me op dat de meikever de meest voorkomende variant in tuinen is en met 3cm lijkt me dat ook wel te kloppen gezien de larve zelf.

Lees dat ze graag wortels van grassen en kruiden eten, en daarom een plaag kunnen zijn, maar in de border van 2x1,2m ben ik alleen deze tegengekomen dus het zal wel loslopen. Tenzij jullie zeggen: zsm die ene uit je tuin halen.
Gezien hun effect op beplanting (vooral als larve maar ook als kever) geef ik ze standaard aan de vogels als ik er eentje tegenkom. Ben wel benieuwd naar de meningen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op maandag 12 mei 2025 @ 10:18:
Thanks allemaal!

Lijkt me ook een engerling, ja.

Degene die graswortels eten zitten meestal maar een paar centimeter diep, alhoewel ze door weer ook dieper in de aarde kunnen zitten door weersomstandigheden. Er zijn ook engerlingen die alleen door organisch materiaal eten. Als je een kale / bruine plek in het gras hebt, zijn dat meestal engerlingen van het type die plantenwortels eten (of emelten, maar die zien er anders uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:00
Hier haal ik ze weg, ze vreten enorm aan de wortels van het gras en als het dan twee dagen warm is heeft het gras het al moeilijk. Dat is meestal wanneer ik zie dat er weer veel zijn heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Weghalen is dus het beste. Ik zie regelmatig vogels in het gras, met name merels en huismussen, maar heb ze nog niks anders dan wormen zien eten.

Dit is ook de eerste keer dat ik er een tegenkom en zal ze een volgende keer wel eens op het gras midden in de tuin leggen, dan wordt hij wel gevonden door de vogels ga ik vanuit.

Kale plekken in het gras hebben we niet echt, dus ik ga er vooralsnog vanuit dat het (nog) geen plaag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:41
Ik heb tot nu toe elk jaar last van emelten en ondanks aaltjes en andere middelen werkt larvex tot nu toe het beste maar ik krijg de plaag dus niet blijvend weg.
Zijn er nog suggesties om dat wel voor elkaar te krijgen of is er niets wat blijvends helpt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:25

Agent47

I always close my contracts.

MooDyBLueS schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:54:
[Afbeelding]

Dat is een engerling :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 14:58

de Peer

under peer review

GeeMoney schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:57:
Ik heb tot nu toe elk jaar last van emelten en ondanks aaltjes en andere middelen werkt larvex tot nu toe het beste maar ik krijg de plaag dus niet blijvend weg.
Zijn er nog suggesties om dat wel voor elkaar te krijgen of is er niets wat blijvends helpt ?
Ik zou geen dure middeltjes inzetten waarvan je niet of nauwelijks kunt controleren of het echt werkt.
Wat het beste werkt is het hebben van een gezonde bestendige grasmat, die heeft namelijk geen last van een paar beestjes.

Dus niet de focus op bestrijding, maar op groei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:41
de Peer schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:07:
[...]

Ik zou geen dure middeltjes inzetten waarvan je niet of nauwelijks kunt controleren of het echt werkt.
Wat het beste werkt is het hebben van een gezonde bestendige grasmat, die heeft namelijk geen last van een paar beestjes.

Dus niet de focus op bestrijding, maar op groei.
Nadat ik larvex heb toegepast klaart het maanden op om vervolgens in september/tokober weer hetzelfde te zien en zo herhaalt zich dat elk jaar.
Ik heb ook wel last van klaver, meer dan anders dit jaar maar ondertussen moet je gestudeerd hebben om een stukje gras groen te houden en die tijd heb ik niet :9 .
Zijn er geen alles in 1 testers waar gewoon een goed advies uit kan komen zonder dat je alles tot grammen moet afwegen en dan weer stikstof, dan weer kalk, dan weer zus etc. moet toevoegen ?

Zelfs hoveniers die langs komen adviseren tegenstrijdig.
Dan weer meer water, dan weer minder water, dan weer kalk, dan weer stik stof etc.

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 12-05-2025 13:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

GeeMoney schreef op maandag 12 mei 2025 @ 13:14:
[...]

Nadat ik larvex heb toegepast klaart het maanden op om vervolgens in september/tokober weer hetzelfde te zien en zo herhaalt zich dat elk jaar.
Ik heb ook wel last van klaver, meer dan anders dit jaar maar ondertussen moet je gestudeerd hebben om een stukje gras groen te houden en die tijd heb ik niet :9 .
Zijn er geen alles in 1 testers waar gewoon een goed advies uit kan komen zonder dat je alles tot grammen moet afwegen en dan weer stikstof, dan weer kalk, dan weer zus etc. moet toevoegen ?

Dan weer meer water, dan weer minder water, dan weer kalk, dan weer stik stof etc.
Misschien een foto erbij voor onze beeldvorming? :)

Van testen weet ik verder niks. Spul groeit hier gewoon goed, zelfs met de droogte van deze lente is het gras in volle kracht aan t groeien. Vrij hoge grondwaterstand (polder) helpt natuurlijk.

Maar, ik laat klaver, boterbloem, madeliefjes etc ook gewoon staan. Als t groen is en tegen wekelijks maaien kan zal het wel loslopen :Y

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:59

Toppe

Oké ✅

Wij hebben een Perenboom, totaal geen idee welk soort maar nu voor derde rij op jaar komen er bloempjes in maar die vallen uit en dat was het voor ‘t jaar, totaal geen peren of iets wat er op lijkt. Hij groeit wel snel en we denken ook goed, maar dus geen peren.

Iemand een tip of idee wat we fout doen? Alle overige fruit soorten (besjes, appelboom, bramen, frambozen) enzo doen het wel

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:25

Agent47

I always close my contracts.

Toppe schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:35:
Wij hebben een Perenboom, totaal geen idee welk soort maar nu voor derde rij op jaar komen er bloempjes in maar die vallen uit en dat was het voor ‘t jaar, totaal geen peren of iets wat er op lijkt. Hij groeit wel snel en we denken ook goed, maar dus geen peren.

Iemand een tip of idee wat we fout doen? Alle overige fruit soorten (besjes, appelboom, bramen, frambozen) enzo doen het wel
Bij mij zijn de peren vaak pas echt rijp in Augustus. Ik zou het nog even afwachten.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Toppe Het is nog wat vroeg voor peren. ;) Maar de vruchten zouden er wel al aan moeten zitten, wij hebben zelf 2 perenbomen en die zijn rijkelijk gevuld. Al moet ik erbij zeggen dat het oude bomen zijn die we hebben en dus al erg krachtig.

Snoei je wel je boom? Want je hebt met 2 dingen te maken: ten eerste alles wat omhoog groeit vanuit de hoofdtakken heet waterlot en moet weggesnoeid worden, dat doe je normaal in de winter nadat hij z'n blad verloren is. Maar komt er niet precies op aan. Daarnaast moet je hetzelfde doen met omlaag groeiende takken omdat daar sowieso geen vrucht aan zal groeien.

Als je dit niet doet zal veel van de energie naar het groeien van die takken gaan en niet naar de vruchten. Of het kan leiden tot totaal geen vrucht weet ik niet, maar sowieso wel voor veel minder.

Verder is het belangrijk om meerdere fruitbomen bij elkaar te hebben staan, eentje op zichzelf kan (uitzonderingen daar gelaten) moeilijk tot geen vrucht opleveren. Conference is zo'n uitzondering die wel zelfstandig goed vruchten kan krijgen.

En staat deze perenboom goed in de zon? Of verschilt de plek met de andere fruitsoorten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

is dat niet gewoon de normale cyclus van die beesten en denk jij onterecht dat het door het middeltje komt... dat is een beetje het lastige hiermee, je kunt geen goed onderzoek doen want je hebt geen goede referentie.

en de leverancier maar geld binnen harken voor iets dat 'een beetje werkt, soms wel soms niet afhankelijk van de omstandigheden'.
met zo'n claim kun je het nooit fout doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

MooDyBLueS schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:54:
@Toppe Het is nog wat vroeg voor peren. ;) Maar de vruchten zouden er wel al aan moeten zitten, wij hebben zelf 2 perenbomen en die zijn rijkelijk gevuld. Al moet ik erbij zeggen dat het oude bomen zijn die we hebben en dus al erg krachtig.

Snoei je wel je boom? Want je hebt met 2 dingen te maken: ten eerste alles wat omhoog groeit vanuit de hoofdtakken heet waterlot en moet weggesnoeid worden, dat doe je normaal in de winter nadat hij z'n blad verloren is. Maar komt er niet precies op aan. Daarnaast moet je hetzelfde doen met omlaag groeiende takken omdat daar sowieso geen vrucht aan zal groeien.

Als je dit niet doet zal veel van de energie naar het groeien van die takken gaan en niet naar de vruchten. Of het kan leiden tot totaal geen vrucht weet ik niet, maar sowieso wel voor veel minder.

Verder is het belangrijk om meerdere fruitbomen bij elkaar te hebben staan, eentje op zichzelf kan (uitzonderingen daar gelaten) moeilijk tot geen vrucht opleveren. Conference is zo'n uitzondering die wel zelfstandig goed vruchten kan krijgen.

En staat deze perenboom goed in de zon? Of verschilt de plek met de andere fruitsoorten?
Hij staat precies onder het kruisje, aan zon geen gebrek als je het mij vraagt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3hTfQhz5yVbmPsgorGUnEAZ9VY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t6AaWweK5Tz7QtObahSq5MNR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:00
[...]

Hier is dat ook, eigenlijk moet ik elk voorjaar alles opnieuw inzaaien. Ik heb dit voorjaar al de tweede lading graszaad erop gekiept/ingehakt omdat de eerste (denk ik) veel te oud was verkocht in de winkel. Nu ergens anders parkgraszaad gekocht en dat willen de vogels tenminste komen eten dus ik heb er iets meer vertrouwen in dat dat nog wel levensvatbaar is. Ik sproei elke keer braaf maar ben er wel een beetje klaar mee dat ik elk jaar helemaal opnieuw moet beginnen. Het is dat kunstgras zo hard is. Het huidige gras gaat in de winter gewoon dood elk jaar. In de zomer gaat het ook dood door hitte in precies het midden van de tuin maar als je dan bijzaait ontkiemd het tenminste nog. Verder hou ik me aan het verticuteren, bemesten en toevoegen van kalk. Ik maai het gras ook al niet heel kort meer.

Ik denk dat dit een lastige tuin is met veel extremen. Of extreem veel zon, schaduw en alles ligt opgesloten tussen muren en de (hoge) bijgebouwen van omliggende buren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:52
Toppe schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:35:

heb je een foto van de boom om te delen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Toppe schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:03:
[...]

Hij staat precies onder het kruisje, aan zon geen gebrek als je het mij vraagt

[Afbeelding]
Ha, wat is dat voor app met zonuren?

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Barleone schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:25:
[...]

Ha, wat is dat voor app met zonuren?
Sun’s path voor iOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

No Hands schreef op maandag 12 mei 2025 @ 18:24:
[...]

heb je een foto van de boom om te delen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-t9i1_sVuIh0KEvTayMGdtHJZis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0PqycQ4XQIgIQQY1cyhTNlL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
@Toppe
Het verhaal van @MooDyBLueS gaat hier wel op. De boom gaat teveel de lucht in. Klein beetje inlezen over fruitbomen snoeien en takken afbuigen en je hebt volgend jaar je eerste peren.
Wellicht heb je dan nog een extra boom nodig voor bestuiving..

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
deze is echt nooit in vorm gebracht of gesnoeid. Dat is jammer want in goede vorm hebben perenbomen altijd meer opbrengst. Je moet 1 harttak en er horizontale gestel takken in krijgen. Dan kan die boom veel makkelijker vrucht maken en houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 23:33
No Hands schreef op zondag 11 mei 2025 @ 08:34:
[...]
Ik ben wel nieuwsgierig naar standaardplanten. Wat valt daar zoal onder? Gras en haagbeuk?
Wat er bij mij zoal opkomt als ik aan saaie planten denk:
Portugese Laurier
Klimop
Hortensia
Maagdenpalm
Glansmispel
Gazongras
Hosta (alhoewel er ook veel leuke hosta's zijn)
Viburnum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

No Hands schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:30:
[...]

deze is echt nooit in vorm gebracht of gesnoeid. Dat is jammer want in goede vorm hebben perenbomen altijd meer opbrengst. Je moet 1 harttak en er horizontale gestel takken in krijgen. Dan kan die boom veel makkelijker vrucht maken en houden.
Volgens vrouwlief snoeit ze elk jaar maar ik ga er denk ik een expert bijhalen. Ik weet nu even niet waar te beginnen aangezien hij al redelijk hoog is qua formaat.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MooDyBLueS schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:54:
@Toppe Het is nog wat vroeg voor peren. ;)
Dat bepaal ik zelf wel :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Toppe Een "expert" is niet nodig, mits je bereid bent zelf het beetje moeite erin te steken om het te leren. Zo hebben mijn vrouw en ik een keer bij OudeFruitbomen.nl in Kraggenburg een snoeicursus gevolgd, erg leerzaam en de praktijk zegt zoveel meer dan de theorie.

Ik vermoed dat je vrouw snoeit om hem smal te houden omdat ze dat wellicht het mooist vindt. Maar juist bij fruitbomen moet je snoeien op wat nodig is voor de boom, niet op wat je zelf mooi vindt. Althans, je kan dit blijven doen, want de boom zal het vast overleven, maar dan moet je je verwachtingen wat betreft vruchten bijstellen.

Ik heb even een foto van onze Conference en Gieser Wildeman vandaag gemaakt om je een idee te geven hoe de knoppen er nu bij zouden horen te staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvb0COQkqTBYp0O47ZgZi0YxbaA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIG1Q9dib44LsZ5BnliiCJ0v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzdT1h4IbJGt1-Ko0obBB6VoRVg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3WKEdRt5pF7RvrmdRD7zjbv.jpg?f=fotoalbum_tile

En hier even een voor en na van de snoei in de winter van een van onze perenbomen waarbij je ook de vorm als geheel kan zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u703prONseLwUCmG_Vet_-1DL48=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/931pIevvBd4SoAduPKIxgDPi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2DCQm4wbKP4WpeoMRuiONUL3U8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgScPjGoHXIfIPz398W5szB1.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu ga ik mezelf ook geen snoei-expert noemen, maar je ziet dus hoe vrij extreem ik het waterlot (rechtopgaande) heb teruggesnoeid en juist de horizontale takken vrijwel compleet met rust heb gelaten. Enkel één tak die wel heel ver begon uit te steken en de doorloop wat begon te belemmeren heb ik teruggesnoeid. Oh en op de achtergrond zie je links onze appelboom en rechts onze andere perenboom.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:02:
[...]

Dat bepaal ik zelf wel :P
Voor toffe peren maak ik graag uitzonderingen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Toppe schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:42:
[...]

Volgens vrouwlief snoeit ze elk jaar maar ik ga er denk ik een expert bijhalen. Ik weet nu even niet waar te beginnen aangezien hij al redelijk hoog is qua formaat.
Wij hebben hier in de buurt een pomologische vereniging, die komen aan huis snoeien en uitleg geven. Misschien is dat bij jullie ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

No Hands schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:48:
[...]

Wij hebben hier in de buurt een pomologische vereniging, die komen aan huis snoeien en uitleg geven. Misschien is dat bij jullie ook wel.
Ook nog wel een idee! Eens kijken of zoiets hier ook is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

MooDyBLueS schreef op maandag 12 mei 2025 @ 21:03:
@Toppe Een "expert" is niet nodig, mits je bereid bent zelf het beetje moeite erin te steken om het te leren. Zo hebben mijn vrouw en ik een keer bij OudeFruitbomen.nl in Kraggenburg een snoeicursus gevolgd, erg leerzaam en de praktijk zegt zoveel meer dan de theorie.

Ik vermoed dat je vrouw snoeit om hem smal te houden omdat ze dat wellicht het mooist vindt. Maar juist bij fruitbomen moet je snoeien op wat nodig is voor de boom, niet op wat je zelf mooi vindt. Althans, je kan dit blijven doen, want de boom zal het vast overleven, maar dan moet je je verwachtingen wat betreft vruchten bijstellen.

Ik heb even een foto van onze Conference en Gieser Wildeman vandaag gemaakt om je een idee te geven hoe de knoppen er nu bij zouden horen te staan:
[Afbeelding][Afbeelding]

En hier even een voor en na van de snoei in de winter van een van onze perenbomen waarbij je ook de vorm als geheel kan zien:
[Afbeelding][Afbeelding]

Nu ga ik mezelf ook geen snoei-expert noemen, maar je ziet dus hoe vrij extreem ik het waterlot (rechtopgaande) heb teruggesnoeid en juist de horizontale takken vrijwel compleet met rust heb gelaten. Enkel één tak die wel heel ver begon uit te steken en de doorloop wat begon te belemmeren heb ik teruggesnoeid. Oh en op de achtergrond zie je links onze appelboom en rechts onze andere perenboom.
De boom heeft alleen maar horizontale takken… dus er valt vrij weinig te snoeien dus lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Toppe schreef op maandag 12 mei 2025 @ 22:19:
[...]

De boom heeft alleen maar horizontale takken… dus er valt vrij weinig te snoeien dus lijkt me
Ik zie bijna alleen maar verticaal of die horizontale zijn zo kort dat het een vertekend beeld geeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

No Hands schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 06:38:
[...]

Ik zie bijna alleen maar verticaal of die horizontale zijn zo kort dat het een vertekend beeld geeft
Klopt. Je hebt gelijk, het zijn voornamelijk verticale takken. Dikke typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Nu online
FabianGTI schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:28:
Volgende week hebben wij een gesprek met een hovenier om een ontwerp te maken voor een nieuwe tuin.
Hebben jullie nog tips waarop te letten?

Wat sowieso gaat gebeuren:
  • 1 lange kant, 1 korte kant schutting, de rest een 'wintergroene' heg, het liefst wel een beetje makkelijk te onderhouden.
  • Oprit bestraten met een normale betonklinker.
  • Achterterras bestraten met keramische tegels welke gevoegd worden.
  • Overkapping+schuur achter in de tuin (zelfbouw).
  • Regenton 5000 liter ondergronds + automatische besproeiing.
  • 1 of 2 fruitbomen in de tuin.
Moet ik het gewoon op me af laten komen of kan ik ergens nog een beetje voor onderzoek doen?
We willen opzich wel een groene tuin (gras, planten etc.) maar ook weer onderhoudsvriendelijk.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik was €3k kwijt voor 50m2 30cm afgraven, opnieuw vullen met 50/50 zand/tuinaarde met bestrating ex tegels. In Gelderland.

Grond afvoeren is met name problematisch op het moment geloof ik.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyma
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 25-09 10:53
Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb over een lengte van 20 meter hagen staan. De hagen zijn nog niet volwassen en ik heb best veel inkijk vanaf de straat. Hebben jullie een idee hoe ik dit smaakvol kan oplossen? Ik wil rustig in de tuin kunnen zitten:) zonder inkijk.

En nog een vraag. Tussen ons en de buren staat een schutting. Ik zou aan onze kant graag ook een boom op stam willen plaatsen (minimaal 2 meter stam) en die het hele jaar groenblijvend (of kleur) is en die geen rotzooi maakt bij ons of de buren:). Hebben jullie tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meiss
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-07 01:37
Wie weet er iets af van Gardena Micro-drip-systeem ❓️❓️

Zie namelijk dikke slangen, maar ook dunne slangen. Beide lijken 1,6l/p.u. door te laten. Ik snap dan eerlijk gezegd niet waarom je voor dikkere opvallende slangen zou kiezen.

Of zie ik nu iets simpels over het hoofd? 🤔😅Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aSxbavNS1Qg6WlPRVm_dg9vUHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKSko1QXOndY4jRpV1MoHkks.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:53

krietjur

Where am I?

Meiss schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:17:

Zie namelijk dikke slangen, maar ook dunne slangen. Beide lijken 1,6l/p.u. door te laten. Ik snap dan eerlijk gezegd niet waarom je voor dikkere opvallende slangen zou kiezen.

Of zie ik nu iets simpels over het hoofd? 🤔😅[Afbeelding]
De dikke slangen zijn de aanvoerleidingen volgens mij. Grotere diameter, minder drukverlies op langere afstand. De dunne zijn de verdeelleidingen die je in de borders of bij bloempotten gebruikt. Wellicht dat je met een kleinere tuin met alleen de dunne slangen wel uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill

Ben in het verleden ook bezig geweest met micro-drip van Gardena.
Met die dikke slangen kan je met veel grotere lengten werken, tot wel 100 meter aan een stuk.
Op de Gardena site zijn ontwerprichtlijnen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:19

Japser

Jeej!

Is het mogelijk om de Gardena waterverdeler 4-weg aan te sluiten op een Gardena 4200 Silent beproeiingspomp? Of moet die verdeler echt op een kraan aangesloten worden? Volgens mij zou het in elk geval qua afmetingen wel passen (aansluiting op pomp is 33,3 mm en de verdeler zou goed zijn voor kranen met 26.5 mm (G 3/4") en 33.3 mm (G 1") draad).

En dan natuurlijk nog de vraag of e.e.a. een beetje gaat werken als je er bijvoorbeeld drie of 4 sprinklers op aansluit, zou dat werken op basis van pomp capaciteit?

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/646682/123

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/523673/123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Niet online

Je debiet zakt heel snel in als je enkel de dunne slangen gebruikt. Na een meter of 10 kwam er bij ons helemaal niets meer uit en hebben we alles vervangen door de dikkere buis. Waterdruk ongeveer 2 bar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Meiss overweeg ook eens naar spullen van Rainbird te kijken. Toen ik zelf een aantal jaar geleden ging investeren in een (ondergronds)druppelsysteem voor mijn voor- en achtertuin en micro-drips voor potten en bakken was Rainbird echt véél goedkoper. Volgens mij is dat nog steeds zo.

Check bijvoorbeeld eens de Xeri-Bug Drip Emitters die je makkelijk in een slang prikt. Die dingen kosten €0,40 per stuk bij Nederlandse webshops.

Bij dezelfde webshop zie ik van Gardena vergelijkbare druppelaars voor ruim €8 per stuk 8)7

Andere voorbeeld: Rainbird t-stuk €0,39 vs Gardena t-stuk €6,83. Gewoon praktisch hetzelfde stukje kunststof. Die prijzen van Gardena slaan echt nergens op.

[ Voor 28% gewijzigd door Gizz op 13-05-2025 12:56 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Japser schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:47:
Is het mogelijk om de Gardena waterverdeler 4-weg aan te sluiten op een Gardena 4200 Silent beproeiingspomp? Of moet die verdeler echt op een kraan aangesloten worden? Volgens mij zou het in elk geval qua afmetingen wel passen (aansluiting op pomp is 33,3 mm en de verdeler zou goed zijn voor kranen met 26.5 mm (G 3/4") en 33.3 mm (G 1") draad).

En dan natuurlijk nog de vraag of e.e.a. een beetje gaat werken als je er bijvoorbeeld drie of 4 sprinklers op aansluit, zou dat werken op basis van pomp capaciteit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja dat kan. Maar hangt wel af van hoe krachtig de pomp is en welke sprinklers je gebruikt wat er nog aan druk overblijft. En natuurlijk hoeveel meter slang.

Wij hebben een Karcher pomp en met 3 sprinklers doet hij het goed, met 4 een beetje slap. We gebruiken ook zo'n veel dikkere slang van pomp naar verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Nu online
_eLMo_ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:11:
Ik was €3k kwijt voor 50m2 30cm afgraven, opnieuw vullen met 50/50 zand/tuinaarde met bestrating ex tegels. In Gelderland.

Grond afvoeren is met name problematisch op het moment geloof ik.
Bij ons gaat het om 70 m³ afvoeren, ze rekenen nu met afvoeren naar de stort wat veel kosten (3600 euro) met zich meebrengt.

Het aanvoeren van nieuwe zand komt op 4100 euro (60 m³).

In de hele offerte is er ook rekening mee gehouden dat al het zand langs het huis naar de tuin opgehaald en terug gebracht moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meiss
  • Laatst online: 04-07 01:37
Driehoek schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:30:
[...]

Je debiet zakt heel snel in als je enkel de dunne slangen gebruikt. Na een meter of 10 kwam er bij ons helemaal niets meer uit en hebben we alles vervangen door de dikkere buis. Waterdruk ongeveer 2 bar.
Ohh wat gek? Ze zeggen bij dit systeem dat juist alles overal gelijkmatig verdeeld wordt? Dat is dus niet het geval begrijp ik? Je had ook echt een druppelslang, en geen zweetslang toevallig?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-08 22:04
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

noes schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:46:
[...]

Ja dat kan. Maar hangt wel af van hoe krachtig de pomp is en welke sprinklers je gebruikt wat er nog aan druk overblijft. En natuurlijk hoeveel meter slang.

Wij hebben een Karcher pomp en met 3 sprinklers doet hij het goed, met 4 een beetje slap. We gebruiken ook zo'n veel dikkere slang van pomp naar verdeler.
De pomp die ik heb heeft een max druk van 3.9 bar, iets minder dan die van jou. Er komen in totaal max 3 slangen aan van ieder 10-15 meter en dan heb ik het over standaard tuinslang formaat. En dan aan elke slang drie sprinklers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Driehoek schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:30:
[...]

Heb je dan wel dat aansluitstuk ("Master Unit", zoals Gardena het noemt) gebruikt?
Die hoort het debiet te regelen, afhankelijk van de druk bij de aanvoer en het aantal druppelaars.
Het is ook niet zozeer de lengte van de slang, maar het aantal druppelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driehoek
  • Niet online
Meiss schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:10:
[...]

Ohh wat gek? Ze zeggen bij dit systeem dat juist alles overal gelijkmatig verdeeld wordt? Dat is dus niet het geval begrijp ik? Je had ook echt een druppelslang, en geen zweetslang toevallig?.
De druppelslang bestaat dacht ik enkel in de dikke diameter (13mm). Die hebben we ook en werkt perfect over lange afstanden.
Daarnaast heb je de slangen zonder gaatjes waarop je hulpstukjes (?) moet aansluiten. Daar gebruik je de 13mm als hoofdleidingen en kan je aftakken met 4,6mm buisjes naar de afzonderlijke planten.
Ik had initieel een leiding van 4,6mm genomen van 15 meter lang en om de 2 meter een hulpstuk geplaatst. Het debiet zakte dan helemaal in en de laatste punten kwam er niets meer uit de slang.

We gebruiken inderdaad de drukverdeler en een pomp die ongeveer 2-2,5 bar geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Japser schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 13:37:
[...]

De pomp die ik heb heeft een max druk van 3.9 bar, iets minder dan die van jou. Er komen in totaal max 3 slangen aan van ieder 10-15 meter en dan heb ik het over standaard tuinslang formaat. En dan aan elke slang drie sprinklers.
9 sprinklers totaal, lees ik dat goed? Die zou ik niet tegelijkertijd gebruiken, want dan schiet het niet meer op ;)

Lekker ruime tuin heb je, dat je er zoveel nodig hebt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japser

Japser

Jeej!

noes schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:22:
[...]

9 sprinklers totaal, lees ik dat goed? Die zou ik niet tegelijkertijd gebruiken, want dan schiet het niet meer op ;)

Lekker ruime tuin heb je, dat je er zoveel nodig hebt :Y
Potdorie, ik wou dat nog aanpassen naar 1 sprinker per slang....

[ Voor 69% gewijzigd door Japser op 13-05-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:38

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Nyma schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:50:

En nog een vraag. Tussen ons en de buren staat een schutting. Ik zou aan onze kant graag ook een boom op stam willen plaatsen (minimaal 2 meter stam) en die het hele jaar groenblijvend (of kleur) is en die geen rotzooi maakt bij ons of de buren:). Hebben jullie tips?
Ligt eraan wat je onder rotzooi verstaat. Een boom die groen blijft en geen blaadjes verliest, gaat misschien wel weer bloeien, of krijgt besjes die eraf vallen of heel veel vogels lokken, of verspreidt stuifmeel dat voor een allergische reactie zorgt...

Beetje cliché, maar misschien een glansmispel? Bloeit natuurlijk wel, maar geeft m.i. geen overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Japser schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:23:
[...]

Potdorie, ik wou dat nog aanpassen naar 1 sprinker per slang....
Dan moet het denk ik wel lukken. Maar je kan met die verdeler natuurlijk makkelijk 1 slang uitschakelen mocht je net druk tekort komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Members only:

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:52
Vandaag de hele dag gemaaid.
Vanaf 6:30 uur.
Pff warm.........

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoTE082F96rJKwjeeJuyAAxNSqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3aFj4IyQQeZnD95mXZaL320t.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de tweede maaigang, nadat ik eerder deze week in de eerste maaigang alle beperkingen en problemen tegenkwam.
Beperkingen zijn er niet echt, maar wel wil je al snel te veel. Veel waar ik normaal met de maaitractor niet bij kan zit er nu standaard in, alleen soms stak er dan een tak uit waar hij op bleef hangen.
Of je wil te dicht langs de sloot, waar hij met draaien dan een wieltje te ver rijdt en over de rand zakt.
Of bij te rulle grond en veel draaien dan graaft ie zich in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nS0T5u12m2g7iCNziT-f7_WSVQQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0lGM96ROuT4K0580WsBiCXS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJdbQ7Yw3-Oq1G5JDYRrCyare4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CwiluCcJU5mLTjFlZukMJVnS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9FAy7pPsbeunZ2uxuXCE8yEkn8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJNEqBqh06IP4IDhWwbhqF5x.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb nu 5 zones van dit veld en de voortuin gemaakt, en de juiste maaihoek, parallel aan de boerderij, gevonden.
En natuurlijk de te moeilijke stukjes aangepast.
Eerst had ik het als 1 zone van 3400 m2 gemapt.
Nu is het dus ook makkelijker taakverdelen, wanneer wat gemaaid moet.
Nog 7 zones, 2100 m2, te mappen, maar dat moet eerst voorgemaaid worden en de randen gebosmaaid, zodat vanaf dag 1 daar ook zo groot mogelijk gemaaid kan.
Rulle zones zullen tzt aangepast met graszoden en grindroosters (randjes) zodat hij stabieler rijdt en zich niet meer in kan graven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTcaNx4CV2VxrpCDw8Dcs_ItdmM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ob68UvOyOFm2AWMi0z6ai0Yu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1A1HFar2fzLuBOnGpQz1fgs2j9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2gb8kzqWX33SCmte8i4zZ4G.jpg?f=fotoalbum_tile

Geniet van de rust, op ongeveer 6 meter afstand hoor je hem niet meer.

Na een week zijn de vogels er aan gewend, "onze" reigers en nijlganzen vinden het prima.

En "onze" karpers zijn er ook weer........
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz1XMfp5zShvm8cLuJBSSg50Zdg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VD5aGcA4XwPWh4dunlpLEAvf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwizX-CE6sOR3ck_BZGrKz6bUQg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bn1uHYR8lYmoO6g1I1rDbPC9.jpg?f=fotoalbum_tile

Zo`n waterlelieblad is ca 25 cm in de breedte........

Met dank aan @borgdaville, die me de knoop door liet hakken.......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1LGeGDdgVU1Arbrs4UIxOmAXIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UGzM2FmrDHhqVYx9dNHS4vU.jpg?f=fotoalbum_large
Achterin links staat een reiger die zich weinig van Maaix Verstappen aantrekt.

Ik ben er maar bij gaan liggen. _O-
Op een zonnebedje. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 13-05-2025 22:17 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoVerh888
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:51
Wij hebben op onze twee appelbomen last van wollige appelbloedluis. Helaas is er op internet geen eenduidig antwoord te vinden over hoe dit te bestrijden. Heeft iemand hier ervaring mee en wat is de beste manier om dit, bij voorkeur zonder chemische middelen, aan te pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Nu online
Hoho, ik bedoel het niet negatief richting hoveniers.
De keuken bouw ik zelf, dus dat extreme bedrag gaat gelukkig niet op, alleen ligt dat in mijn vakgebied, tuinwerkzaamheden niet.

Het bedrag is linksom of rechtsom gewoon een hoog bedrag, net als ik dit voor een auto of wat dan ook zou betalen, dat zegt niets over de waarde ervan. :+

Het afvoeren is inderdaad een kostbare, volgens mij 25 euro per ton, en een kuub is al 2 ton.
Het aanvoeren van schone grond vond ik zelf ook een dure, die vraag ik nog even na.

Voor de rest heb ik een goed gevoel bij dit bedrijf dat gespecialiseerd is in tuinaanleg, het is een lokale hovenier welke de grond natuurlijk goed kent en ik hou er wel van om lokaal zaken te doen (gunning).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:29
Ik heb op dit moment een revisitatie van Alfred Hitchcocks - Birds in mijn achtertuin te pakke.
Volgens mij zijn het spreeuwen die het gemunt hebben op de emelt larven.

Kan ik hier iets aan doen of vooral leven en laten leven?
Krijg ik hierdoor gratis beluchting van mijn gazon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRPJyFa3el-9D05aNzQtv7nGQO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVEE1Oe0x5UxvGqsU4m6rH6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SW13OJvMYd07MApN6TzEISoFSck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LdObMPCW066XR00EwVhY9Ziq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9BwXEXPvF9tlbif89VHyTwuvjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cv4Wyfdi6aN4ecUe7KeycmYR.jpg?f=fotoalbum_large

Ik lees op aaltjesonline dat je spul kan gebruiken tegen de emelten. Maar als de Spreeuwen ze op eten en daardoor mijn gazon niet naar de haaien gaat (erger dan dit zonder regen kan volgens mij ook niet) dan laat ik het maar gebeuren.

Vogelbescherming zegt ook dat ze nuttig zijn:https://www.vogelbescherming.nl/actueel/bericht/lang-leve-gras

discogs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ik zou die spreeuwen lekker laten lunchen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 14:28
Ik heb voor mijn bescheiden gazonnetje een aantal jaar geleden mijn elektrische grasmaaier ingewisseld voor een traditionele kooigrasmaaier. Het lijkt erop dat deze wat bot begint te raken. Is het handig om deze te slijpen? Zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Diagonaal schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 19:49:
Ik heb voor mijn bescheiden gazonnetje een aantal jaar geleden mijn elektrische grasmaaier ingewisseld voor een traditionele kooigrasmaaier. Het lijkt erop dat deze wat bot begint te raken. Is het handig om deze te slijpen? Zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Youtube voor alle mogelijke klusjes.
In het Engels heet het een reel mower. Dat geeft meer resultaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wanneer je van slijpen geen kaas gegeten hebt dan is mijn beste advies: Laten doen door iemand die er zijn vak/hobby van heeft gemaakt.
Ook al staan er joetjuub filmpjes hoe je het moet doen, je moet waarschijnlijk toch het e.e.a. aan slijpgereedschap aanschaffen en daarmee goed om gaan moet je leren. Zonde om dat op jouw enige kooimaaier te gaan testen zonder enige garantie op een goed resultaat.
Yaksa slijpt z'n hele leven al messen, scharen en tuingereedschap en heeft derhalve enige ervaring

[ Voor 6% gewijzigd door Yaksa op 14-05-2025 21:02 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13:23
dizzytal schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:19:
[...]

Je zou kunnen overwegen om stapstenen in het grind te leggen. Persoonlijk vind ik het lopen over grind vervelend, maar ons tuin ontwerp heeft ook grind (en organische vormen) maar in het grind dus stapstenen. Deel van de tuin design hieronder...

[Afbeelding]
Prachtig ontwerp, heb je dit zelf gedaan?
Wij zijn zelf nu bezig met het ontwerp voor onze achtertuin van 19x19 meter.
Het ontwerp van jou vinden we prachtig en op de een of andere manier komen we bij onszelf niet verder als rechte symmetrische lijnen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
BaBoK schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:07:
[...]

Prachtig ontwerp, heb je dit zelf gedaan?
Wij zijn zelf nu bezig met het ontwerp voor onze achtertuin van 19x19 meter.
Het ontwerp van jou vinden we prachtig en op de een of andere manier komen we bij onszelf niet verder als rechte symmetrische lijnen..
Nee, hier kunnen we geen credits voor in ontvangst nemen.

We zijn 'gewoon' naar een tuin architect gegaan. Eigenlijk op precies die reden die jij aangeeft. Wat we zeker niet wilden is zo'n populaire 'vlakken' tuin: vierkant stukje gras, vierkant terras, vierkantje hier en daar... Dus bij haar aangegeven wat we wilden (organisch, echt gras, ruimte om te eten, te relaxen en te zwemmen, privacy dat soort dingen) en in en paar sessies heeft ze eigenlijk onze wensen precies gevangen in dit ontwerp.

Jullie tuin in vergelijkbaar met de onze tuin (de afbeelding is ongeveer de helft van het origineel) dus je hebt mogelijkheden zat. Mijn advies; doe ook zoiets. Ja het kan je best wat kosten, maar op 'het totaal'. valt het reuze mee. En: je hebt er jaren lang plezier van. Er zijn ook wel tuinarchitecten die een eerste gratis ontwerp maken; wij hadden er 1 vrijblijvend, 1 van 1 sessie (betaald) en uit eindelijk deze; meerdere sessies, 3 halve dagen (ja echt) (iets meer betaald ;) ) maar de laatste was ook verre weg het mooiste (naar onze mening)

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13:23
dizzytal schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:28:
[...]

Nee, hier kunnen we geen credits voor in ontvangst nemen.

We zijn 'gewoon' naar een tuin architect gegaan. Eigenlijk op precies die reden die jij aangeeft. Wat we zeker niet wilden is zo'n populaire 'vlakken' tuin: vierkant stukje gras, vierkant terras, vierkantje hier en daar... Dus bij haar aangegeven wat we wilden (organisch, echt gras, ruimte om te eten, te relaxen en te zwemmen, privacy dat soort dingen) en in en paar sessies heeft ze eigenlijk onze wensen precies gevangen in dit ontwerp.

Jullie tuin in vergelijkbaar met de onze tuin (de afbeelding is ongeveer de helft van het origineel) dus je hebt mogelijkheden zat. Mijn advies; doe ook zoiets. Ja het kan je best wat kosten, maar op 'het totaal'. valt het reuze mee. En: je hebt er jaren lang plezier van. Er zijn ook wel tuinarchitecten die een eerste gratis ontwerp maken; wij hadden er 1 vrijblijvend, 1 van 1 sessie (betaald) en uit eindelijk deze; meerdere sessies, 3 halve dagen (ja echt) (iets meer betaald ;) ) maar de laatste was ook verre weg het mooiste (naar onze mening)
Mega bedankt voor je reactie.
Mag ik je vragen bij welke tuinarchitect je hebt gezeten, kan dit ook in een dm doen hoor, reden is dat de ene tuinarchitect de andere niet is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
BaBoK schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:25:
[...]

Mega bedankt voor je reactie.
Mag ik je vragen bij welke tuinarchitect je hebt gezeten, kan dit ook in een dm doen hoor, reden is dat de ene tuinarchitect de andere niet is..
Nou inderdaad dat hebben wij ook gemerkt. Ze zullen allemaal echt wel hun best doen en wat moois willen maken maar er zit zeker nog wel verschil in hoe je eisen en wensen omgezet worden in daadwerkelijk iets waar je wat mee kan.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
dizzytal schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:10:
[...]

Nou inderdaad dat hebben wij ook gemerkt. Ze zullen allemaal echt wel hun best doen en wat moois willen maken maar er zit zeker nog wel verschil in hoe je eisen en wensen omgezet worden in daadwerkelijk iets waar je wat mee kan.
Het is wel te zien dat je een tuinarchitect hebt gekozen. Onze tuin komt obv de schets ongeveer even groot over, maar wij hebben simpelweg met de hovenier ernaar gekeken en samen een ontwerp gemaakt. Ook met insteek van organische vormen en het enige hoekige is ons terras zelf, die dan wel gelijk overloopt in een boog die als border dient met speels geplaatste planten erin.

Onze borders zijn allemaal organische vormen, geen rechte lijn in te bekennen. En de plantenindeling is op her en der een recht strookje na 90% bogen, cirkels en andere glooiende vormen. Zijn wij heel blij mee, maar jouw ontwerp is wel echt next-level. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:33
Onlangs heb ik de graszoden uit mijn tuin verwijderd. Dat was meer onkruid dan gras.
Met de schep de tuin omgeploegd en zoveel mogelijk de wortels en ander gruis verwijderd.
Veel geharkt om het een beetje waterpas te krijgen. Vervolgens 100 liter grond (speciaal om graszaad sneller te laten ontkiemen) eroverheen gegooid. Helaas dekt dat niet het hele veldje zoals te zien op de foto hieronder. Vervolgens graszaad gezaaid, licht geharkt zodat het zaad zou mengen met de grond en als laatste er overheen gelopen.
Dat zaaien heb ik 2 weken terug gedaan. Water geven doe ik 2 a 3 keer per dag. En na één week begon ik het eerste groen te zien.
We zijn nu dus een week verder en het gras dat vorige week begon te groeien is een stukje langer. Maar ik merk dat de kale plekken nog steeds kaal zijn. Ik zie ook heel veel zaadjes liggen die blijkbaar niet willen ontkiemen. Heeft iemand wellicht een idee waarom het niet ontkiemt? Kan het zijn dat het zaad niet goed genoeg met de grond gemengd is? Of heb ik gewoon meer geduld nodig? Kan het zijn dat graszaad pas na 3 weken ontkiemt?
Ik kan ook niet even het veld betreden, want je mag de 1e 4 tot 6 weken niet over het gras lopen.
thnx.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cs83agFJdUnkwzG1H6SOQE2D78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzZu4edxpuJ66YAntVTyMlfn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
technoaddict schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:09:
Onlangs heb ik de graszoden uit mijn tuin verwijderd. Dat was meer onkruid dan gras.
Met de schep de tuin omgeploegd en zoveel mogelijk de wortels en ander gruis verwijderd.
Veel geharkt om het een beetje waterpas te krijgen. Vervolgens 100 liter grond (speciaal om graszaad sneller te laten ontkiemen) eroverheen gegooid. Helaas dekt dat niet het hele veldje zoals te zien op de foto hieronder. Vervolgens graszaad gezaaid, licht geharkt zodat het zaad zou mengen met de grond en als laatste er overheen gelopen.
Dat zaaien heb ik 2 weken terug gedaan. Water geven doe ik 2 a 3 keer per dag. En na één week begon ik het eerste groen te zien.
We zijn nu dus een week verder en het gras dat vorige week begon te groeien is een stukje langer. Maar ik merk dat de kale plekken nog steeds kaal zijn. Ik zie ook heel veel zaadjes liggen die blijkbaar niet willen ontkiemen. Heeft iemand wellicht een idee waarom het niet ontkiemt? Kan het zijn dat het zaad niet goed genoeg met de grond gemengd is? Of heb ik gewoon meer geduld nodig? Kan het zijn dat graszaad pas na 3 weken ontkiemt?
Ik kan ook niet even het veld betreden, want je mag de 1e 4 tot 6 weken niet over het gras lopen.
thnx.

[Afbeelding]
Misschien is het gewoon de periode van nu met zeer veel zon en extreem weinig regen. Ik heb namelijk na het hovenierswerk zelf kale plekken (sommige wel 1,5m2 groot) op bepaalde plekken ingezaaid met een mengeling van inzaaigrond, bemesting en graszaad. Ook hier komt het in plukjes op zoals bij jou en veel graszaden liggen er niet ontkiemd bij.

Ik heb eveneens meerdere keren per dag water gegeven, onder het advies van de hovenier "liever 10x per dag de toplaag bevochtigen dan 1x per dag zeiknat", niet dat ik daadwerkelijk 10x heb gesproeid, maar in het weekend wel 4/5x en doordeweeks minstens in de ochtend en avond. Ik merkte in het weekend echter dat 1 uur na het sproeien de toplaag er alweer gortdroog bij ligt, ook als ik veel bewater. Waarbij je bij veel bewateren juist het risico loopt dat je graszaad wegspoelt.

Ik vestig mijn hoop op daarom op een wat normalere periode voor deze tijd van het jaar en ons land over 1/2/3 weken en desnoods koop ik er een keer wat graszaad bij, dat kost niet zoveel en het mest wat ik gebruikt heb zou 3 maanden moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:33
MooDyBLueS schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:46:
[...]

Misschien is het gewoon de periode van nu met zeer veel zon en extreem weinig regen. Ik heb namelijk na het hovenierswerk zelf kale plekken (sommige wel 1,5m2 groot) op bepaalde plekken ingezaaid met een mengeling van inzaaigrond, bemesting en graszaad. Ook hier komt het in plukjes op zoals bij jou en veel graszaden liggen er niet ontkiemd bij.

Ik heb eveneens meerdere keren per dag water gegeven, onder het advies van de hovenier "liever 10x per dag de toplaag bevochtigen dan 1x per dag zeiknat", niet dat ik daadwerkelijk 10x heb gesproeid, maar in het weekend wel 4/5x en doordeweeks minstens in de ochtend en avond. Ik merkte in het weekend echter dat 1 uur na het sproeien de toplaag er alweer gortdroog bij ligt, ook als ik veel bewater. Waarbij je bij veel bewateren juist het risico loopt dat je graszaad wegspoelt.

Ik vestig mijn hoop op daarom op een wat normalere periode voor deze tijd van het jaar en ons land over 1/2/3 weken en desnoods koop ik er een keer wat graszaad bij, dat kost niet zoveel en het mest wat ik gebruikt heb zou 3 maanden moeten werken.
Ik ben dus niet de enige :)
Ik bewater ook alleen de toplaag. Doordeweeks ochtend en avond en in het weekend ook de middag erbij.
Ik heb geen mest erbij gegooid. Wel ga ik daarmee beginnen zodra het gras een paar weken oud is. Maar voor de ontkiemfase weet ik niet of het nuttig is?
Ik wacht het maar gewoon af. Zodra het veld te betreden is ga ik de kale plekken behandelen met goeie grond en nieuw zaad. We zitten dan vast weer in een nattere periode (buienradar zegt dat we over anderhalve week echt regen gaan zien)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Voor ons gazon gebruik ik nu een zwenksproeier, maar dat is niet ideaal. Vanuit de border wordt niet alles bereikt, en op het gazon plaatsen wil ik liever niet.
Op een drietal punten heb ik Gardena waterstopcontacten in de border, idealiter plaats ik daar Rainbird pop up sproeiers. Eigenlijk wil ik geen verdere ondergrondse slangen ingraven en sluit ik de pop up sproeiers direct (boven de grond) aan op de bestaande Gardena waterstopcontacten.

Iemand ervaring met het inzetten van Rainbird op een dergelijk niet ondergrondse manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:42
Hey allemaal, we hebben een pas aangelegde tuin waar ik onlangs Gardena micro drip slangen (13mm voor heggen of plantenrijen) in geplaatst heb. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OWYLmgxqRU7dkycUJAiOQI7gi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jC9XNjpG9P4UIsTXxk4uiWpV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NO0VuDRoiREkexPP85LCUUMNNpc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOGHoUbn6nJJXGBNfgFAX2r6.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen onze penisetum hebben we ze zo gelegd, op advies van onze tuinaannemer. Maar ik heb zelf het gevoel dat ze wat ver van elkaar liggen? Wat zijn hier de meningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
technoaddict schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:09:
thnx.

[Afbeelding]
Je had het beter voor kunnen kiemen, dan weet je zeker dat alles uitloopt.
Had je nu al kunnen maaien.
En watergeven met deze droogte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 08:27
Goedemorgen allemaal, ik ga vandaag nieuwe graszoden leggen. De oude bijna allemaal weggehaald ondertussen.

Wat is jullie advies?

De grond is zeer kleiig. Zal ik het zo goed als maar kan los harken en dan de zoden erop leggen?

Ik las dat de zoden 4-6cm dik zijn. Is dit dan ook de ruimte tot de tegel of moet het gras er net onder of juist boven?

Veel dank.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJquOFQwJyB2xUhtEBotR2GBVPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Nh6ChHv3pN1Yp44IrtDt1KB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:06
Piemol schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:19:
ben in strijd met bladluis en probeer hun berschermers uit de boom te weren. Omdat ik niet de hele dag bij de boom wil staan een barriere opgeworpen
Een klein succesje heb ik het idee.
Na +/- 3 dagen zag ik ten minste 3 lieveheersbeestjes door de takken paraderen (waarvan één bovenop een ander....)
Vandaag zag ik op enkele bladeren resultaat van hun werk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dz5KJx3O0zvseP7XY0jrMdPZw-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYr8mML4iBLbPyTD7is2sjQ7.jpg?f=fotoalbum_large

De mierenbarrière heb ik vervangen, de plakkracht was te verzwakt en zag al wat mieren aan 'de verkeerde kant' lopen. Ben vergeten er foto's van te maken, maar de onderste strook was misschien wel voor de helft zwart van de mieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
tatata schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:53:
Goedemorgen allemaal, ik ga vandaag nieuwe graszoden leggen. De oude bijna allemaal weggehaald ondertussen.

Wat is jullie advies?

De grond is zeer kleiig. Zal ik het zo goed als maar kan los harken en dan de zoden erop leggen?

Ik las dat de zoden 4-6cm dik zijn. Is dit dan ook de ruimte tot de tegel of moet het gras er net onder of juist boven?

Veel dank.
[Afbeelding]
In 99% van de (nieuwbouw) tuinen ligt het gras te hoog. Gras zal nooit zakken alleen omhoog komen. Bij jou ligt het gras eigenlijk ook al te hoog dit alles ivm afwatering van je straatwerk.

4 tot 6 cm dik? Dat is wel heel erg dik. Meestal is het 2 a 3 cm dik. Zorg dat je gras ongeveer 2cm onder je opsluitbanden uitkomt. In geval van 2 a 3 cm rei je je grond af op 5cm onder de band.

In jouw geval zou ik een laag klei afhalen en circa 5cm aanvullen met verse grond zodat je de grond ook netjes kan afreien en het gras eerder zal pakken.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JBS schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:54:
Voor ons gazon gebruik ik nu een zwenksproeier, maar dat is niet ideaal. Vanuit de border wordt niet alles bereikt, en op het gazon plaatsen wil ik liever niet.
Op een drietal punten heb ik Gardena waterstopcontacten in de border, idealiter plaats ik daar Rainbird pop up sproeiers. Eigenlijk wil ik geen verdere ondergrondse slangen ingraven en sluit ik de pop up sproeiers direct (boven de grond) aan op de bestaande Gardena waterstopcontacten.

Iemand ervaring met het inzetten van Rainbird op een dergelijk niet ondergrondse manier?
Volgens mij is een Pipeline Zwenksproeier van Gardena precies wat je zoekt. Die plaats je namelijk op je waterstopcontact waar je vanuit wilt sproeien.

Ik heb het tot nu toe steeds gered met een normale zwenksproeier die ik op een van de 3 waterstopcontacten aansluit, maar ben ook van plan zo'n pipeline zwenksproeier erbij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

MooDyBLueS schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:20:
[...]

Volgens mij is een Pipeline Zwenksproeier van Gardena precies wat je zoekt. Die plaats je namelijk op je waterstopcontact waar je vanuit wilt sproeien.

Ik heb het tot nu toe steeds gered met een normale zwenksproeier die ik op een van de 3 waterstopcontacten aansluit, maar ben ook van plan zo'n pipeline zwenksproeier erbij te kopen.
Naast 't feit dat het, afhankelijk van de plek van de waterstopcontacten, handig is om zo'n Gardena erop te klikken, is dit in feite toch hetzelfde als een zwenksproeier die je met 'n slang op het waterstopcontact aansluit waardoor je ook nog eens flexibeler bent in de positionering ervan? Of mis ik hierin een voordeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

dotcom87 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:12:
Hey allemaal, we hebben een pas aangelegde tuin waar ik onlangs Gardena micro drip slangen (13mm voor heggen of plantenrijen) in geplaatst heb.
(...)
Tussen onze penisetum hebben we ze zo gelegd, op advies van onze tuinaannemer. Maar ik heb zelf het gevoel dat ze wat ver van elkaar liggen? Wat zijn hier de meningen?
Heeft Gardena geen informatie zoals tabellen hiervoor? Ik heb alles van Rainbird en die bieden duidelijke overzichten per product over de aangeraden afstand tussen de druppelslangen per grondsoort etc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Gizz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:12:
[...]

Heeft Gardena geen informatie zoals tabellen hiervoor? Ik heb alles van Rainbird en die bieden duidelijke overzichten per product over de aangeraden afstand tussen de druppelslangen per grondsoort etc.
Goh dat zou ik nog eens verder moeten bekijken. Het gaat over deze set: https://www.gardena.com/b...n-set-50-m/970653701.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@dotcom87 ik zie er zo snel niks bij staan. De site van Gardena is dan ook redelijk brak en niet gebruiksvriendelijk mijns inziens. Ze geven aan dat je de handleidingen van een product kunt lezen onder het kopje Service bij een product. Maar bij deze set staat er helemaal niks onder service, behalve een linkje naar de algemene FAQ van hun site waar je in dit geval niets aan hebt.

Misschien kun je gebruikmaken van dit document van Rainbird over de juiste installatie van druppelslangen. Vanaf pagina 11 gaat het over grondsoorten en hoe het water zich daar in gedraagt.

Op pagina 13 kun je zien dat ze bij kleigrond een druppelslang met 1,6L/uur emitters adviseren (die heb jij ook) waarbij de afstand tussen de slangen 45 tot 61 centimeter moet zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1RtXavrLxyAfmikjSaUOJBeo2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KliBtt7f0H9oniv7pyHrL88b.png?f=fotoalbum_large

edit: bovenstaande tabel is overigens bij gebruik van ondergrondse druppelslangen (15cm diepte), maar misschien maakt dat niet veel uit.

Echt suf dat Gardena dit soort informatie niet (of niet makkelijk vindbaar) aanbiedt, terwijl hun producten een stuk duurder zijn dan die van Rainbird. Hogere prijs, minder informatie en hulp :z

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 17-05-2025 13:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Gizz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:52:
Echt suf dat Gardena dit soort informatie niet (of niet makkelijk vindbaar) aanbiedt, terwijl hun producten een stuk duurder zijn dan die van Rainbird. Hogere prijs, minder informatie en hulp :z
Ik snap überhaupt niet waarom je irrigatiespullen van Gardena zou kopen. Hier heb ik een standaard no-name druppelslang van Witway gebruikt (€ 67 per 100 meter) en die werkt prima.
Kleppen van Rainbird en een sproeicomputer van Hunter Hydrawise. Draait allemaal goed. Gardena is voor dit materiaal echt veel te duur.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Andrehj mee eens. Maar daar heeft @dotcom87 nu natuurlijk niet zo veel aan :P

@dotcom87 op basis van de informatie uit de Rainbird documentatie vind ik dat er op sommige plekken wel erg veel afstand tussen de slangen zit. Zeker omdat het grond lijkt te zijn waar het water vrij snel verdwijnt.

Sowieso zou ik nu nog helemaal niet vertrouwen op alleen de druppelslang, als alles net geplant is heeft het nog nauwelijks een wortelstelsel om ook wat verder van de plant water op te pikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Kooigrasmaaiers zouden zichzelf moeten slijpen. Kijk maar eens aandachtig naar de hoe de delen slijten... Héél anders dan bij een schaar.
Meestal is het voldoende om het verende mes af te stellen t.o.v. de kooi (juiste afstand en goed parallel). En zorgen dat het goed kan veren.

Slijpen kan natuurlijk maar daar zou ik niet zelf aan beginnen. Dat kun je alleen maar slechter maken. Het verende mes moet bij voorkeur recht blijven en dat geldt ook voor de afstand van de kooimessen t.o.v. de draaiingsas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JBS schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:50:
[...]
Naast 't feit dat het, afhankelijk van de plek van de waterstopcontacten, handig is om zo'n Gardena erop te klikken, is dit in feite toch hetzelfde als een zwenksproeier die je met 'n slang op het waterstopcontact aansluit waardoor je ook nog eens flexibeler bent in de positionering ervan? Of mis ik hierin een voordeel?
Nee je hebt het helemaal goed, maar je zegt dat je geen extra slangen in de grond wilt plaatsen, geen normale zwenksproeier wilt en op de plekken van de waterstopcontacten juist een pop-up sproeier. Zo'n pop-up sproeier is ook niet flexibeler dan zo'n Gardena pipeline zwenksproeier. Daarom is zo'n Gardena simpelweg: klik erop en klaar. De flexibiliteit is dat je je waterstopcontact intact houdt.

Dus in dat opzicht mis ik ook misschien wat jij nou precies voor ogen hebt. :P

[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 17-05-2025 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

MooDyBLueS schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:07:
[...]

Nee je hebt het helemaal goed, maar je zegt dat je geen extra slangen in de grond wilt plaatsen, geen normale zwenksproeier wilt en op de plekken van de waterstopcontacten juist een pop-up sproeier. Zo'n pop-up sproeier is ook niet flexibeler dan zo'n Gardena pipeline zwenksproeier. Daarom is zo'n Gardena simpelweg: klik erop en klaar. De flexibiliteit is dat je je waterstopcontact intact houdt.

Dus in dat opzicht mis ik ook misschien wat jij nou precies voor ogen hebt. :P
Ik heb 't idee dat zo'n Rainbird meer gericht sproeit in plaats van middels een hoge boog veel bereikt creëert. Door er daarvan 2 (of misschien wel drie) te plaatsen, denk ik efficiënter en gerichter m'n hele (welliswaar beperkte) gazon te kunnen beregenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@JBS Dat zou kunnen. Denk dat je daarin vooral je gevoel moet volgen wat je prettiger vindt of denkt beter te zijn.

Wat wel zo is, is dat de meeste pop-up sproeiers maar zo'n 10cm uit de grond komen en je er dus goed rekening mee moet houden waar je beplanting staat en of die beplanting nog hoger gaat worden. Als je het in het gazon hebt is het natuurlijk perfect, maar in/naast een border verre van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

MooDyBLueS schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:18:
@JBS Dat zou kunnen. Denk dat je daarin vooral je gevoel moet volgen wat je prettiger vindt of denkt beter te zijn.

Wat wel zo is, is dat de meeste pop-up sproeiers maar zo'n 10cm uit de grond komen en je er dus goed rekening mee moet houden waar je beplanting staat en of die beplanting nog hoger gaat worden. Als je het in het gazon hebt is het natuurlijk perfect, maar in/naast een border verre van.
Klopt. Ik neig ernaar ze aan de rand van de border, dus praktisch tegen 't gazon, te plaatsen. Beplanting daaromheen moet ik dan even in de gaten houden, maar met beetje strategisch plaatsen zou dat geen issue moeten zijn.

Nu nog een keuze/plan maken binnen 't enorme aanbod van Rainbird.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Gizz schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:02:
@Andrehj mee eens. Maar daar heeft @dotcom87 nu natuurlijk niet zo veel aan :P

@dotcom87 op basis van de informatie uit de Rainbird documentatie vind ik dat er op sommige plekken wel erg veel afstand tussen de slangen zit. Zeker omdat het grond lijkt te zijn waar het water vrij snel verdwijnt.

Sowieso zou ik nu nog helemaal niet vertrouwen op alleen de druppelslang, als alles net geplant is heeft het nog nauwelijks een wortelstelsel om ook wat verder van de plant water op te pikken.
Ok bedankt voor de info! Ik ga sowieso wat druppelslang bijleggen daar zodat het korter tegen de plantjes ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Jaap19 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:19:
[...]

Kooigrasmaaiers zouden zichzelf moeten slijpen. Kijk maar eens aandachtig naar de hoe de delen slijten... Héél anders dan bij een schaar.
Meestal is het voldoende om het verende mes af te stellen t.o.v. de kooi (juiste afstand en goed parallel). En zorgen dat het goed kan veren.

Slijpen kan natuurlijk maar daar zou ik niet zelf aan beginnen. Dat kun je alleen maar slechter maken. Het verende mes moet bij voorkeur recht blijven en dat geldt ook voor de afstand van de kooimessen t.o.v. de draaiingsas.
Een kooimaaier kan je slijpen door de draairichting om te draaien en slijppasta te gebruiken, je slijpt hem tegen het vaste mes, dat heet backlappen.
Dit kan mits hij niet echt verrot is, dan moet je het kooimes wel laten slijpen.
Werkt soortgelijk voor alle kooimaaiers, ook gemotoriseerde.

@Diagonaal

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 17-05-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Andrehj schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:38:
[...]

Ik snap überhaupt niet waarom je irrigatiespullen van Gardena zou kopen. Hier heb ik een standaard no-name druppelslang van Witway gebruikt (€ 67 per 100 meter) en die werkt prima.
Kleppen van Rainbird en een sproeicomputer van Hunter Hydrawise. Draait allemaal goed. Gardena is voor dit materiaal echt veel te duur.
Kan je mij misschien wat meer info geven over de Rainbird kleppen en die sproeicomputer? Welke types bedoel ik dan vooral? En kan je hier afstanden van meer dan 100m met 1 vloeidarm mee afleggen?

Ik vraag het omdat de vloeidarm die je op de foto ziet nu exact 100 meter is, en we zouden die wat langer willen hebben owv de afstand die op sommige plaatsen toch wat te groot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
dotcom87 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:26:
Kan je mij misschien wat meer info geven over de Rainbird kleppen en die sproeicomputer?
Die kun je eenvoudig zelf vinden op de site van Rainbird (en voor de sproeicomputer op de site van Hunter).
Welke types bedoel ik dan vooral?
Welke types jij bedoelt weet ik uiteraard niet.
En kan je hier afstanden van meer dan 100m met 1 vloeidarm mee afleggen?
Dat hangt van de specs van je druppelslang af. Niet van de kleppen.
Ik vraag het omdat de vloeidarm die je op de foto ziet nu exact 100 meter is, en we zouden die wat langer willen hebben owv de afstand die op sommige plaatsen toch wat te groot is.
Ik zie geen foto. Maar ik heb hier een druppelslang van ca 65 meter langs de erfafscheiding liggen, en daarvan heb ik de aanvoer in het midden gemaakt, zodat ik maar twee delen van dik 30 meter heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-09 23:09
Goedemiddag,

Vraagje voor de kenners.

Onze achterburen hebben prachtige strelitzia soort in de voortuin staan. Deze staan in vaste grond.

Nu lees ik voornamelijk dat de plant in zijn algemeenheid niet echt overwinteren kan.

Maar dit soort sterft af en komt het volgende seizoen prachtig weer omhoog.
Welk soort strelitzia kan dit zijn?

We willen grote planten die overwinteren kunnen onder de overkapping. Desnoods met een beetje afdekken?
Pagina: 1 ... 179 ... 189 Laatste