Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 178 ... 189 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:19
1500kg tegels + gewicht van de aanhanger zelf is al snel 1800kg totaal. Mag de auto van @G.Scholtens dat trekken?
Hou ook rekening met het rijbewijs: met alleen B mag de maximaal toegestane massa van de combinatie (auto+aanhanger) niet meer dan 3500kg bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:31
Op aanraden van een tuinontwerper "champost" laten aanrukken (een volle kieper, ca 11 m3 voor een tuin van ca. 1300m2). Ik had verwacht redelijk verteerd / vercomposteerd materiaal te ontvangen wat min of meer geurloos zou zijn, maar het ziet er nog best wel 'mesterig' uit en ruikt ook zo. Ik heb eerder het idee dat het gewoon mest is die enigszins verteerd is. Hoe kan ik "echte champost" herkennen, ik zie helemaal geen sporen van iets van champions of mycelium?

Ik lees ook wel wat verhalen over gebruik van bestrijdingsmiddelen in de champignonteelt, en dat champost mogelijk nogal zout is. Nu heeft de tuinontwerper goede ervaringen met de leverancier en zijn zijn tuinen er meestal prima uit, dus ik hoop dat dat mee valt.

Ik vraag me af hoe lang die lucht blijft hangen als we de champost verspreiden over de tuin en inwerken (machinaal frezen of cultiveren). Of wellicht beter nog even late liggen om verder te "rijpen", al kan dat waarschijnlijk wel een tijdje duren? :+

Meer echte praktijk ervaringen met champost hier?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
Niet overdrijven Tegels van 60x60x5 = 18 dm3 x 2,5 = 45 kg.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
JukeboxBill schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:43:
Niet overdrijven Tegels van 60x60x5 = 18 dm3 x 2,5 = 45 kg.
Kan ook natuursteen zijn. Is een stuk zwaarder. ;)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-09 15:05
Afgelopen maand zijn er bij ons 90 haagbeuken boompjes gepland (bladhoudend in de winter) van +/- 180 cm hoog.
Nu groeien de taken in alle richtingen en is de haag nog vrij open, kan ik de taken 'leiden' zodat de haag sneller voller is?

Ik wil dan de takken die nu in de richting van de tuin groeien vast maken aan de stam van de boom ernaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
pjot1 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:10:
[...]

Kan ook natuursteen zijn. Is een stuk zwaarder. ;)
Ja, met basalt wordt het 54 kg. Gewoon hardsteen zit er tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 14:58

de Peer

under peer review

Batilan schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:42:
Op aanraden van een tuinontwerper "champost" laten aanrukken (een volle kieper, ca 11 m3 voor een tuin van ca. 1300m2). Ik had verwacht redelijk verteerd / vercomposteerd materiaal te ontvangen wat min of meer geurloos zou zijn, maar het ziet er nog best wel 'mesterig' uit en ruikt ook zo. Ik heb eerder het idee dat het gewoon mest is die enigszins verteerd is. Hoe kan ik "echte champost" herkennen, ik zie helemaal geen sporen van iets van champions of mycelium?

Ik lees ook wel wat verhalen over gebruik van bestrijdingsmiddelen in de champignonteelt, en dat champost mogelijk nogal zout is. Nu heeft de tuinontwerper goede ervaringen met de leverancier en zijn zijn tuinen er meestal prima uit, dus ik hoop dat dat mee valt.

Ik vraag me af hoe lang die lucht blijft hangen als we de champost verspreiden over de tuin en inwerken (machinaal frezen of cultiveren). Of wellicht beter nog even late liggen om verder te "rijpen", al kan dat waarschijnlijk wel een tijdje duren? :+

Tsja het is en blijft voornamelijk paardenmest, dus dan kun je dat ook verwachten lijkt me. Paar dagen stank is meestal niet zo'n probleem toch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GERMEY
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:35
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:54:
Afgelopen maand zijn er bij ons 90 haagbeuken boompjes gepland (bladhoudend in de winter) van +/- 180 cm hoog.
Nu groeien de taken in alle richtingen en is de haag nog vrij open, kan ik de taken 'leiden' zodat de haag sneller voller is?

Ik wil dan de takken die nu in de richting van de tuin groeien vast maken aan de stam van de boom ernaast.
Bladhoudend; dat zal dan beukenhaag zijn ipv haagbeuk...
Echt leiden moet niet denk ik, gewoon de zijkanten al eens snoeien, die groeien opzij dan wel dicht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Afgelopen maand zijn er bij ons 90 haagbeuken boompjes gepland (bladhoudend in de winter) van +/- 180 cm hoog. Nu groeien de taken in alle richtingen en is de haag nog vrij open, kan ik de taken 'leiden' zodat de haag sneller voller is?
Niet mee bezig houden zou ik zeggen, gewoon snoeien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 21:22
Wij zijn op zoek naar een mooie parasol die verplaatsbaar is (het liefst een zweefparasol) en onze loungebank van 2.8x2.8cm van schaduw voorziet. Er is echter zoveel keus en ik vrees dat je snel te veel betaalt. Heeft iemand tips?

Ik zat te kijken naar deze, maar of dit nou een goede deal is of niet weet ik niet. Of toch gewoon maar bij de Bauhaus halen?

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21

Ja dat kan, vlecht ze gewoon inelkaar. Dan kun je volgens seizoen lekker snoeien en dan loopt de heg mooi dichtgegroeid weer uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Batilan schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:42:

Ik heb ook eens een paar kuub van dat spul gehad, dat was inderdaad wel mesterig. Maar ik had dat jaar de grootste uien die ik ooit geteeld had. Die lucht zul je even mee moeten leren leven. Dat lost zichzelf op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:49
Slonzo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:14:
[...]

Niet mee bezig houden zou ik zeggen, gewoon snoeien :)
Maar nu nog niet snoeien dat is te vroeg. Pas in juni ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wie weet wat dit voor een plantje is? Het is heeft een gele bloem (nu nog knop). Wordt ongeveer 40 cm hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTUjFQOIeOvt47jg07dh3lFFjZ4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/11dbtIGg6CgBxLwc9VLIyv01.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:38

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Obsidentify (Waarneming) weet er nog niet echt raad mee, een Spaanse margriet, een tuingoudsbloem of een algemeen iets uit de composietenfamilie. In de eerste twee gevallen zou het om een (aangewaaide?) tuinplant gaan, en geen inheems geval.

Als niemand hier het weet: wacht even totdat die bloeit, identificatie gaat meestal beter met bloem + blad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
mrmrmr schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:03:
Wie weet wat dit voor een plantje is? Het is heeft een gele bloem (nu nog knop). Wordt ongeveer 40 cm hoog.

[Afbeelding]
Spaanse margriet als ik het zo zie.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:39
ben2513 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:18:
Wij zijn op zoek naar een mooie parasol die verplaatsbaar is (het liefst een zweefparasol) en onze loungebank van 2.8x2.8cm van schaduw voorziet. Er is echter zoveel keus en ik vrees dat je snel te veel betaalt. Heeft iemand tips?

Ik zat te kijken naar deze, maar of dit nou een goede deal is of niet weet ik niet. Of toch gewoon maar bij de Bauhaus halen?
Een Platinum is uit eigen ervaring goed spul.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:20

Kijk goed naar het doek, de bedienings opties en dikte van het materiaal. Dan zie je de verschillen snel. Leen Bakker is bijvoorbeeld op alle fronten heel "dun". Platinum oogt als mooi spul

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JukeboxBill
. . . onze loungebank van 2.8x2.8cm van schaduw voorziet. . . .
Dat kan ook met zo'n parasolletje, dat je bij een ijscoupe krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Barleone schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:44:
[...]

Spaanse margriet als ik het zo zie.
Bedankt, ik vermoed dat je gelijk hebt! De plant overleeft de winter niet (op het zuiden, eigen waarneming) en het wordt soms verkocht als eenjarige plant zie ik. Dus niet geschikt om onbeschermd tegen vorst te laten staan.

De latijnse naam van Spaanse Margriet is Osteospermum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-09 14:59
Heeft er iemand een goed adres voor gaashekwerk inclusief plaatsen, in Brabant (Eindhoven)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:17

Dennis1812

Amateur prutser

bomenzijnrelax schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:33:
Heeft er iemand een goed adres voor gaashekwerk inclusief plaatsen, in Brabant (Eindhoven)?
Heb een DM gedaan met een telefoonnummer.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 23:10

JT

VETAK y0

Nou, verder wezen onderzoeken voor een waterbuffer zonder dat ik zooi in de grond stop. Geen plastic. Op aanraden van een antwoord hier gekeken naar jute, maar daar blijkt beperkt pesticiden voor te worden gebruikt en ook nog wel chemicalien bij vervaardiging van de doek. Over kokos is weinig te vinden qua pesticiden, maar als je zoekt op pesticiden voor palmbomen dan blijkt daar ook genoeg van te zijn. Nergens een product te vinden dat beweert pesticidevrij te zijn. Ik had nog Drainblock gevonden, dat is min of meer hydroblob zonder de polyester doek er omheen. Maar het telefoonnummer van de website is niet in gebruik, op Google Maps is het bedrijf niet te vinden op het aangegeven adres, er is verder bar weinig te vinden over het bedrijf én de folder heeft aan het einde staan "(C) 2017". Lijkt wel een spookbedrijf.

Dus ik ben weer terug bij af. Misschien dat ik maar in de geul die er nu ligt drainagezand stort tot 15cm onder het oppervlak en verder aarde ofzo. Frustrerend hoe moeilijk het is iets te regelen als je geen zooi in de grond wil, in het bijzonder als je er fruit en groenten in de grond hebt staan :-(
G.Scholtens schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:25:
Iemand ervaring met het vervoeren van grote partij zware tegels? Wij zijn zoekende naar partij tegels van 60x60. De dikkere variant van 5cm. Deze tegels wegen wel 50 a 60kg, en dat red je niet zomaar op een aanhanger qua gewicht. In onze tuin willen we nog stukje bestraten en hebben er minimaal 25 of meer nodig. Maar zulke gewichten mogen niet op een aanhanger. Hoe dit te doen als je een mooie 2e hands partij ergens online tegen komt?
Geremde aanhanger met huif of frame zodat je het goed vast kan zetten en dan twee keer rijden.

[ Voor 48% gewijzigd door JT op 01-05-2025 16:19 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Komende zaterdag maar eens verticuteren; dat hoeft dit jaar minder rigoureus dan vorig jaar.
Met de Fiskars onkruidtrekker blijf ik de paardenbloemen goed de baas; we hebben alleen wat last van klaver en hondsdraf.

De (in het najaar wederom gezaaide) akkerbloemen komen ook goed op; veel groen.
Hopelijk bloeit dat straks weer mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:33
Hier is het gras echt 1 groot drama dit jaar. Eigenlijk is er vrijwel niets van over. Elke keer loop je een hoop zand mee naar binnen als je even in de tuin bent geweest (niet zo handig met kind en hond). Het is gewoon allemaal dood gegaan, geen idee waarom. Erg veel mos staat er ook niet tussen. Ik ga ook 1 dezer dagen verticuteren en opnieuw inzaaien. De grond is ook echt keihard en gortdroog nu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
Piet91 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:46:
Komende zaterdag maar eens verticuteren; dat hoeft dit jaar minder rigoureus dan vorig jaar.
Met de Fiskars onkruidtrekker blijf ik de paardenbloemen goed de baas; we hebben alleen wat last van klaver en hondsdraf.

De (in het najaar wederom gezaaide) akkerbloemen komen ook goed op; veel groen.
Hopelijk bloeit dat straks weer mooi.
Last van klaver en hondsdraf? Dat is toch juist mooi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
CrystalViriS schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:52:
Hier is het gras echt 1 groot drama dit jaar. Eigenlijk is er vrijwel niets van over. Elke keer loop je een hoop zand mee naar binnen als je even in de tuin bent geweest (niet zo handig met kind en hond). Het is gewoon allemaal dood gegaan, geen idee waarom. Erg veel mos staat er ook niet tussen. Ik ga ook 1 dezer dagen verticuteren en opnieuw inzaaien. De grond is ook echt keihard en gortdroog nu.
Daar eerst voor zorgen. Meestal afstemmen van water / voeding. Als je een goed bodemleven hebt blijft je grond ook goed.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

JT schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:02:
Frustrerend hoe moeilijk het is iets te regelen als je geen zooi in de grond wil, in het bijzonder als je er fruit en groenten in de grond hebt staan :-(
Misschien maak je het te moeilijk. Even advocaat van de duivel spelen: zelfs al is er iets van pesticiden gebruikt voor jute of kokos, krijg je waarschijnlijk maar een fractie daarvan mee in het eindproduct + het gaat ook maar 1 keer de grond in. Vergeleken met de hoeveelheden pesticiden dat fruit/groenten uit het rek in de supermarkt te verwerken krijgt, is dat waarschijnlijk peanuts. Tegen dat het ooit in jouw fruit of groenten zou raken, is het vermoedelijk al helemaal verwaarloosbaar? Het is sowieso een utopie van ergens helemaal géén pesticiden te hebben. Dat komt gewoon van overal mee. Grondwater, insecten, akkers uit de buurt waar gesproeid wordt, ... Het gaat om minimaliseren, dus misschien moet je iets losser zijn in je voorwaarden.

Maar goed, uiteindelijk moet je gewoon doen waar jij je best mee voelt.

[ Voor 18% gewijzigd door Slonzo op 01-05-2025 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

No Hands schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:02:
Idd, allemaal leuke bloemetjes :Y) En klaver brengt stikstof in de grond.

Hondsdraf kan wel een beetje vervelend zijn, die blijft echt heel hard verspreiden.
Raak je nooit meer vanaf.

Hier is het eindelijk gestopt met 'sneeuwen' (de pluisjes van de paardebloemen, het is elk jaar 1 à 2 weekjes echt non-stop 'sneeuw' buiten :+ ). Mooi hoor, al die madeliefjes, paardebloemen, hondsdraf, klaver, boterbloemen*, fluitenkruid, ...

* Ik heb verder wel een afschuwelijke hekel aan de kruipende boterbloem die hier alles probeert over te nemen. Hoeveel uur per jaar ik niet moet spenderen om die rotzooi uit te borders te trekken... :(

[ Voor 39% gewijzigd door Slonzo op 01-05-2025 18:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heeft wel wat, maar moet die discussie hier elke keer weer gevoerd worden?

Heb in eerdere berichten al aangeven dat we ~40m2 inheemse akkerbloemen hebben.
Afgelopen najaar paar honderd stinzenbollen gepoot, speciaal geselecteerd op wat hier - van nature - voorkomt.
Er staat een uit de kluiten gewassen bijenhotel, er hangt ergens een vlinderkast (geen klandizie), meerdere vogelnesten (waarvan een met camera; helaas geen klandizie), waterbak voor vogels en de hagen zitten hier vol met o.a. mussen.
De gebruikelijke plekken onder de dakpannen zitten ook al vogels.
Mogen we dan nog wel een redelijk strak gazon hebben wat niet compleet overgenomen wordt door paardenbloemen, klaver en hondsdraf?
En troost je; mocht het deze zomer warm en droog worden, dan wordt dat gazon echt niet dagelijks uren besproeit. ;)
De eerste de beste regenbui trekt zo'n gazon wel weer bij.

[ Voor 9% gewijzigd door Piet91 op 01-05-2025 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Piet91 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:39:
[...]

Heeft wel wat, maar moet die discussie hier elke keer weer gevoerd worden?

Heb in eerdere berichten al aangeven dat we ~40m2 inheemse akkerbloemen hebben.
Afgelopen najaar paar honderd stinzenbollen gepoot, speciaal geselecteerd op wat hier - van nature - voorkomt.
Er staat een uit de kluiten gewassen bijenhotel, er hangt ergens een vlinderkast (geen klandizie), meerdere vogelnesten (waarvan een met camera; helaas geen klandizie), waterbak voor vogels en de hagen zitten hier vol met o.a. mussen.
De gebruikelijke plekken onder de dakpannen zitten ook al vogels.
Mogen we dan nog wel een redelijk strak gazon hebben wat niet compleet overgenomen wordt door paardenbloemen, klaver en hondsdraf?
En troost je; mocht het deze zomer warm en droog worden, dan wordt dat gazon echt niet dagelijks uren besproeit. ;)
De eerste de beste regenbui trekt zo'n gazon wel weer bij.
Ah sorry ik kan niet van iedereen bijhouden hoe hun gazon en tuin is dus elke keer dat iemand er over zeurt ga ik inderdaad argumenten gooien om niet te zeuren en gewoon te genieten.
Jij bent iig lekker bezig!

Ik ga altijd gewoon met de maaimachine over de hondsdraf, dat remt ze flink af.

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 01-05-2025 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:19
[...]

Inderdaad: ik maai zoveel mogelijk, zeker in het voorjaar, om de Hondsdraf heen. Want het staat al vroeg in bloei en trekt allerlei insecten aan die van die bloei profiteren en nog weinig alternatieven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:45
Ik was al enige tijd hier aan het kijken maar dan stel ik dan toch een keer een vraag.
De situatie. In de zomervakantie wil ik een week weg. Nu heb ik alleen een balkon en daar staan wel potten met planten op (14 totaal (groot en klein)).
Aangezien de laatste zomers ook steeds warmer en droger worden ben ik ook opzoek naar een oplossing om de planten op mijn balkon voldoende water te kunnen geven.

Zelf zag ik al op bijvoorbeeld Amazon diverse bewateringsystemen. Aangezien ik al Home Assistent heb dacht ik zelf om iets als deze te gaan doen: https://www.amazon.nl/Aut...ecd1a3&pd_rd_i=B0CL4FK4SH. Dit met een waterbak waar hij het water uit kan gaan pompen. De voeding zou ik met een grote powerbank kunnen doen volgens mij.

Heeft iemand hier al ervaring met zo'n soort systeem?

Ik heb in Home Assistent al sensoren over de vochtigheid in diverse potten. Dit werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:01
@Cave_Boy als het maar een weekje is, is zoiets dan niks? Werkt op solar dus hoef je ook niet met een powerbank te rommelen.

https://www.lidl.nl/p/par...6v3hfR1mX9i0aAqHsEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 01:31
Cave_Boy schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 16:30:
Ik was al enige tijd hier aan het kijken maar dan stel ik dan toch een keer een vraag.
De situatie. In de zomervakantie wil ik een week weg. Nu heb ik alleen een balkon en daar staan wel potten met planten op (14 totaal (groot en klein)).
Aangezien de laatste zomers ook steeds warmer en droger worden ben ik ook opzoek naar een oplossing om de planten op mijn balkon voldoende water te kunnen geven.

Zelf zag ik al op bijvoorbeeld Amazon diverse bewateringsystemen. Aangezien ik al Home Assistent heb dacht ik zelf om iets als deze te gaan doen: https://www.amazon.nl/Aut...ecd1a3&pd_rd_i=B0CL4FK4SH. Dit met een waterbak waar hij het water uit kan gaan pompen. De voeding zou ik met een grote powerbank kunnen doen volgens mij.

Ik heb in Home Assistent al sensoren over de vochtigheid in diverse potten. Dit werkt goed.
Hier heb ik nog geen ervaring mee, maar voor een weekje zal iets als dit ook prima voldoen, maar ik vermoed dat dit een te laag tweaker gehalte heeft , :) of wellicht lastig toe te passen ivm lastig naar buiten te leiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bomenzijnrelax
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-09 14:59

Ik denk dat de potten in de schaduw zetten, dan goed bewateren en dan met doorzichtige zakken dicht maken. Heb hier al wat planten die het nu al enkele weken goed doen. Het vocht blijft dan in de plastic zak zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands

Naast je buren vragen of ze even twee keer je planten water willen geven is er ook dit, low tech als maar kan maar werkt bij mij prima.
https://www.bol.com/nl/nl...systeem/9300000042141746/

Terracotta plug waar een anderhalve liter frisdrankfles op pan, dat duw je in de aarde en het gaat vanzelf.
Temu, Alie en amazon staan er ook vol mee als je zoekt op terracotta druppelaar.
Ik ben gewoon naar het tuincentrum in de buurt geweest en heb ze daar gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:03

Mijn moeder is regelmatig aantal weken weg, en heeft dit systeem:

https://www.bol.com/nl/p/...et-aquabloom-12-cm-zwart/

Grote ton met water en je kan zelfs weken vooruit. Voor een weekje zou ik zoiets gewoon doen, linken met HA zou ik voor zulke korte periodes niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:45
Ah mooie reacties. Ik was al een beetje bang voor de reacties van gewoon een offline systeem voor een paar dagen. Snap ik. Maar als het goed gaat en bevalt wil ik mogelijk ook langer.

De diverse systemen die aangegeven worden zijn allen wel goed maar wat ik lastig vind is:

Bij de Terracotta kun je niet echt de druppelsnelheid bepalen. Je duwt hem erin en dan een fles erop en dat is het. Ik lees best veel mensen die later thuis kwamen en vervolgens hun plantjes bijna aan het zwemmen hadden.

De Gardena vind ik ook een leuke oplossing. (denk dat dit de juiste link is: https://www.bol.com/nl/nl...m-zwart/9200000128065994/). Is iets prijziger maar Gardena staat bij mij in het hoofd als iets betere kwaliteit. Ik lees op diverse sites dat het instellen wel even een dingetje kan wezen. Klopt dit?

Potten in de schaduw zetten is in dit geval geen optie. In de ochtend tot een uur of 13 zit de zon er behoorlijk veel op en daarna is de zon niet meer erop.

Die Gardena zou leuk zijn met HA. Als de gemeten vochtigheid lager dan zoveel is.... Dan x aantal minuten pompen.

Aan zoiets dacht ik zelf eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:03
Cave_Boy schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:53:
Ah mooie reacties. Ik was al een beetje bang voor de reacties van gewoon een offline systeem voor een paar dagen. Snap ik. Maar als het goed gaat en bevalt wil ik mogelijk ook langer.

De diverse systemen die aangegeven worden zijn allen wel goed maar wat ik lastig vind is:

Bij de Terracotta kun je niet echt de druppelsnelheid bepalen. Je duwt hem erin en dan een fles erop en dat is het. Ik lees best veel mensen die later thuis kwamen en vervolgens hun plantjes bijna aan het zwemmen hadden.

De Gardena vind ik ook een leuke oplossing. (denk dat dit de juiste link is: https://www.bol.com/nl/nl...m-zwart/9200000128065994/). Is iets prijziger maar Gardena staat bij mij in het hoofd als iets betere kwaliteit. Ik lees op diverse sites dat het instellen wel even een dingetje kan wezen. Klopt dit?

Potten in de schaduw zetten is in dit geval geen optie. In de ochtend tot een uur of 13 zit de zon er behoorlijk veel op en daarna is de zon niet meer erop.

Die Gardena zou leuk zijn met HA. Als de gemeten vochtigheid lager dan zoveel is.... Dan x aantal minuten pompen.

Ja dat is de goede link.

Het is van te voren beetje proberen met instellingen, dus niet 1 dag van te voren aanzetten :P Je kan kiezen voor een x-aantal minuten per dag, of per 48u of per 72u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Wij hebben een week geleden graszoden gelegd en die groeien behoorlijk goed. Eigenlijk zou ik het gras al willen maaien, maar had gelezen dat je het twee tot drie weken minimaal moest betreden. Wellicht dat dat is onder minder gunstige omstandigheden?

Kan ik het gras maaien of moet ik echt nog minimaal een week wachten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yT6-SYgAsfAMT5RvFQjX2HISins=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzfXRfLc6rsab0AMREOmm878.jpg?f=fotoalbum_large

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 26-09 14:58

de Peer

under peer review

PaT schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:08:
Wij hebben een week geleden graszoden gelegd en die groeien behoorlijk goed. Eigenlijk zou ik het gras al willen maaien, maar had gelezen dat je het twee tot drie weken minimaal moest betreden. Wellicht dat dat is onder minder gunstige omstandigheden?

Kan ik het gras maaien of moet ik echt nog minimaal een week wachten?

[Afbeelding]
Ja joh. Gewoon maaien. Had al wel eerder gekund hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Cave_Boy schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:53:

Heb je al naar het blumat systeem gekeken? Een keer instellen en je bent klaar. Ik heb het jarenlang gebruikt voor de planten op ons balkon.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:39
Update over de iep die mogelijk iepenziekte had (zie mijn post hier: XFlame in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic").

Tegen het advies in heb ik er voor gekozen de boom te behouden. Ik heb wat tegels verwijderd en het grind rondom de boom uit de grond gezeefd. En ik wil straks de waterrekening niet zien. Maar het resultaat mag er wel zijn!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxVMaXfCez1al7YfLyj7C7A7eXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVw5SbhXDkTzpOoisRoiyJOw.jpg?f=fotoalbum_large
Hij loopt enorm uit. Er zitten wel dode takken tussen en het is niet moeders mooiste, maar hij is dus zeker niet dood. In het snoeiseizoen ga ik hem laten bijsnoeien door iemand met verstand.
Verder ben ik van plan flink meer tegels uit de grond te wippen, zodat zowel hij als de heg wat meer water kunnen opvangen. Leuke border met wat losse plantjes, zoiets. Even kijken naar de opties.

De rest van de tuin gaat ook goed. Voorheen lag er ~8 vierkante meter aan gras, maar dat heb ik volledig verwijderd, de toplaag afgegraven en er vervolgens struiken en andere planten ingezet. Ook deze slaan goed aan, vooral de vuurdoorns. Wel veel water nodig, want blijkbaar is regen in Nederland een mythe geworden...
Enige die wat achterblijft is de Toscaanse Jasmijn, maar ook deze ontwikkelt nieuwe stekjes, dus hij doet nog z'n best.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyu5pNgy8Ta7jlMhmmZxIfhiqE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFHvGEY5Q8gaWmy097CmwBYG.jpg?f=fotoalbum_large

Volgend jaar hoop ik mij te richten op de voortuin. Daar moet ook een kraantje komen. Een klus die ik liever zelf niet doe (2 rechterhanden, maar ik ben links), dus daar moet ik even een handig persoontje voor vinden. Maar goed, het is allemaal niet bepaald gratis, dus daar heb ik nog de tijd voor om alles uit te zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door XFlame op 03-05-2025 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:25
Hoe zijn hier de mening verdeeld over het omspitten van een gras(onkruid)mat versus het afgraven / verwijderen van de oude mat?

Ik lees her en der dat bij omspitten er door vertering van de oude mat de grond wat in zou kunnen zakken. Is dit een serieus probleem of meer verkoop techniek van slimme tuinbedrijven die het foor je willen doen of voor de verhuur van grassnijders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dracula schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:23:
Ik lees her en der dat bij omspitten er door vertering van de oude mat de grond wat in zou kunnen zakken.
Het zal best, maar of je er in de praktijk wat van merkt (of er om geeft) is wat anders... In een tuin hoeft het w.m.b. allemaal niet supervlak te liggen. Maar ik zou ook niet willen beginnen aan omspitten van een hele grasmat... Dan lijkt een gradzodensnijder mij veel sneller en makkelijker. Pick your battles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:41

krietjur

Where am I?

Ik ben zelf ook bezig met m'n grasmat te verwijderen. Omspitten heb ik in het verleden wel eens gedaan, inzakken vond ik wel meevallen. Vast wel iets, maar niet opvallend in de tuin. Ik verwijder het deze keer wel helemaal, maar gewoon met een spade. Geen mega groot stuk, beetje onzin om daar een machine voor te huren. Vandaag de ene helft gedaan, afsteken met de spade, meeste zand eraf schudden en dan in de groene bak. Binnenkort de rest eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:52
@Dracula
Je kan natuurlijk ook nog een graszodensnijder huren, die haalt het slechte gras weg en dan kan je kiezen om gelijk nieuwe zoden te leggen of om de boel te keren.
Scheelt een hoop werk en een zere rug......

[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 03-05-2025 20:09 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
krietjur schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:34:
Ik ben zelf ook bezig met m'n grasmat te verwijderen. Omspitten heb ik in het verleden wel eens gedaan, inzakken vond ik wel meevallen. Vast wel iets, maar niet opvallend in de tuin. Ik verwijder het deze keer wel helemaal, maar gewoon met een spade. Geen mega groot stuk, beetje onzin om daar een machine voor te huren. Vandaag de ene helft gedaan, afsteken met de spade, meeste zand eraf schudden en dan in de groene bak. Binnenkort de rest eruit halen.
Let wel even op met in de groene bak gooien. Had ik een paar geleden ook gedaan. Zat halfvol en bij de leging hing er een mooi briefje aan dat die niet werd geleegd vanwege het gewicht. Moest ik het alsnog zelf naar de stort brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krietjur

krietjur

Where am I?

Milo85 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:24:
[...]

Let wel even op met in de groene bak gooien. Had ik een paar geleden ook gedaan. Zat halfvol en bij de leging hing er een mooi briefje aan dat die niet werd geleegd vanwege het gewicht. Moest ik het alsnog zelf naar de stort brengen.
Met zand eraf geschud is het niet zo heel zwaar. Container was de vorige leging een stuk zwaarder dus ik verwacht geen problemen. Hij is wel vol nu, en net deze week geleegd, dus moet een weekje wachten voor hij weer leeg is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Slonzo schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:53:
[...]

Misschien maak je het te moeilijk. Even advocaat van de duivel spelen: zelfs al is er iets van pesticiden gebruikt voor jute of kokos, krijg je waarschijnlijk maar een fractie daarvan mee in het eindproduct + het gaat ook maar 1 keer de grond in. Vergeleken met de hoeveelheden pesticiden dat fruit/groenten uit het rek in de supermarkt te verwerken krijgt, is dat waarschijnlijk peanuts. Tegen dat het ooit in jouw fruit of groenten zou raken, is het vermoedelijk al helemaal verwaarloosbaar? Het is sowieso een utopie van ergens helemaal géén pesticiden te hebben. Dat komt gewoon van overal mee. Grondwater, insecten, akkers uit de buurt waar gesproeid wordt, ... Het gaat om minimaliseren, dus misschien moet je iets losser zijn in je voorwaarden.

Maar goed, uiteindelijk moet je gewoon doen waar jij je best mee voelt.
Misschien heb je wel een punt ja. Dat gezegd hebbende, kwam ik al lopende in de bouwmarkt op een ander idee: hydrokorrels. Biologisch afbreekbare korrels van klei. Nu is alleen de vraag hoe snel het afbreekt. Ik heb een zak van 40 liter in de grond gegooid en nu ga ik jaarlijks controleren hoe het eruit ziet :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
JT schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:48:
[...]

Misschien heb je wel een punt ja. Dat gezegd hebbende, kwam ik al lopende in de bouwmarkt op een ander idee: hydrokorrels. Biologisch afbreekbare korrels van klei. Nu is alleen de vraag hoe snel het afbreekt. Ik heb een zak van 40 liter in de grond gegooid en nu ga ik jaarlijks controleren hoe het eruit ziet :)
Dat breekt toch nooit af. Die zijn keihard gebakken. Dat breekt pas af als je ze weer tot gruis vermaalt.

Google zet ook dat ze niet in de GFT bak mogen en andere websites die zeggend at ze afbreekbaar zijn zeggen ook dat ze keer op keer herbruikbaar zijn. Dus breken ze kennelijk niet af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur

krietjur

Where am I?

Die korrels breken inderdaad niet af. Toen ik hier kwam wonen heb ik korrels uit een plantenbak die wegging samen met de potgrond in een gat in de tuin gegooid. Ben nu met de tuin bezig, ging graven en kwam ze allemaal weer tegen. Dat is zo'n 3,5 jaar geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik denk dat je de afbreektijd een beetje kan vergelijken met die van bakstenen.

Hier hebben ze als experiment ook een oud schuurtje begraven. Ik denk in 1800.
Wat ik tegenkom en opgraaf is na schoonmaken prima bruikbaar.
En zelfs een cent in waarde gestegen als zijnde antiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Slonzo schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:17:
[...]

Het zal best, maar of je er in de praktijk wat van merkt (of er om geeft) is wat anders... In een tuin hoeft het w.m.b. allemaal niet supervlak te liggen. Maar ik zou ook niet willen beginnen aan omspitten van een hele grasmat... Dan lijkt een gradzodensnijder mij veel sneller en makkelijker. Pick your battles :)
Tsja ik zit ook niet te springen m omspitten maar een graszodensnijder huren voor misschien 15m2 vind ik ook weer wat overdreven.
krietjur schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:34:
Dus gewoon de boven laag eraf scheppen zeg maar, zand eruit schudden en wegknallen in de groenbak?
Teijgetje schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:08:
@Dracula
Je kan natuurlijk ook nog een graszodensnijder huren, die haalt het slechte gras weg en dan kan je kiezen om gelijk nieuwe zoden te leggen of om de boel te keren.
Scheelt een hoop werk en een zere rug......
Scheelt zeker een hoop werk en een zere rug, vond het alleen wat overdreven voor 15m2. En meteen nieuwe erop leggen (zoden)? Dacht te lezen dat je eerst moest losmaken/ frezen voor je nieuwe neerklapt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vincm
  • Laatst online: 20:29
Zijn er hier meer mensen met bijen? Dit leek me het meest relevante topic. Ik heb sinds een paar dagen een bijenvolk in een bijenkast achterin mijn tuin. Primair om de biodiversiteit te stimuleren, honing is een leuke bonus.

Het is fascinerend. Na de verhuizing een keer de ramen geïnspecteerd, koningin gevonden etc. Het liefst wil ik elke dag gaan kijken in de kast maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik zag ze wel de ochtend na de verhuizing al terug komen vliegen met achterpoten vol stuifmeel, dus ze zijn lekker bezig met hun nest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:48
Vincm schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:45:
Zijn er hier meer mensen met bijen? Dit leek me het meest relevante topic. Ik heb sinds een paar dagen een bijenvolk in een bijenkast achterin mijn tuin. Primair om de biodiversiteit te stimuleren, honing is een leuke bonus.

Het is fascinerend. Na de verhuizing een keer de ramen geïnspecteerd, koningin gevonden etc. Het liefst wil ik elke dag gaan kijken in de kast maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik zag ze wel de ochtend na de verhuizing al terug komen vliegen met achterpoten vol stuifmeel, dus ze zijn lekker bezig met hun nest.
Heel gaaf! Goede vriend van mij heeft diverse volken van bijen en zijn eigen honing Machtig lekker!
Zelf heb ik een zoon die doodsbang is voor alles wat vliegt, dus hier geen optie.
Zelf mijn tuin wel zo ingericht voor de bijen dat ze genoeg werk hebben dus ik heb mijn aandeel er wel in :)

Prachtig, ik hou ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wat tof. Hoeveel tijd ben je kwijt aan onderhoud en dergelijke?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vincm
  • Laatst online: 20:29
JT schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:49:
[...]

Wat tof. Hoeveel tijd ben je kwijt aan onderhoud en dergelijke?
Daar heb ik nog geen idee van. Over het algemeen onderhoud ik mijn tuin heel minimaal en natuurlijk, het liefst ga ik ook mijn bijen ook zo houden. Maar ik wil zeker dit seizoen wel wekelijk inspecteren hoe het gaat, ervoor zorgen dat ze niet gaan zwermen etc. Ik heb wel een extra broedkast en honingkast voor als ze die ruimte nodig hebben. In de winter is er minder werk aan.

De imker van wie ik het volk kocht zei dat als hij "even zijn kasten gaat inspecteren" hij twee uur weg is, maar hij heeft 15 kasten. Een andere imker, van wie ik de kast kocht, heeft er zelf 50... ja, dan kost het wel tijd. En bij mij staat de kast gewoon achterin de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur

krietjur

Where am I?

Dracula schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:36:

[...]

Dus gewoon de boven laag eraf scheppen zeg maar, zand eruit schudden en wegknallen in de groenbak?
Zo doe ik het inderdaad ja. Ik laat ze eerst een paar dagen op de kop liggen, dan drogen ze uit en laat het zand makkelijk los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Tsja ik zit ook niet te springen m omspitten maar een graszodensnijder huren voor misschien 15m2 vind ik ook weer wat overdreven.
Oh 15m2 "valt mee" inderdaad, ik ging er van uit dat we het over een veelvoud hadden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Slonzo schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:54:
[...]

Oh 15m2 "valt mee" inderdaad, ik ging er van uit dat we het over een veelvoud hadden :)
Teja ik heb helaas geen reuze tuin maar wil ook geen tegel paradijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
Je hoeft het niet weg te knallen, je kunt het ook gebruiken om een composthoop aan te leggen. (Die had je nog niet). Scheelt je (op den duur) heel wat keren die groenbak aan de weg zetten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bij ons terras hebben ze bij aanleg iets van een epoxy voegmiddel gebruikt (voor tussen de keramische tegels, die gelijmd op een zandbetonnen ondergrond zitten), maar dat begon al vrij snel af te brokkelen op sommige plaatsen, en is op de ergste plekken nu al in z'n geheel verdwenen. Het lijkt in de winter het meeste te lijden te hebben.

Dat moet dus opnieuw gevoegd worden, maar wat is nu een goed voegmiddel zodat we niet weer over vijf jaar alles opnieuw moeten voegen? De epoxy bevalt op zich wel goed, in ieder geval trekt de groene aanslag 's winters er niet in, dus makkelijk schoon te maken en te houden. Maar dan nu wel het liefst een goed voegmiddel, dus, dat niet volgend jaar al begint af te brokkelen.

Heeft iemand een advies voor een goede kwaliteit voegmiddel (alternatief voor epoxy mag ook, als het functioneel hetzelfde is). Voegbreedte is gok ik zo'n 3mm, dat lijkt uit te maken voor welke voegmiddelen gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
henkie196 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:32:
Bij ons terras hebben ze bij aanleg iets van een epoxy voegmiddel gebruikt (voor tussen de keramische tegels, die gelijmd op een zandbetonnen ondergrond zitten), maar dat begon al vrij snel af te brokkelen op sommige plaatsen, en is op de ergste plekken nu al in z'n geheel verdwenen. Het lijkt in de winter het meeste te lijden te hebben.

Dat moet dus opnieuw gevoegd worden, maar wat is nu een goed voegmiddel zodat we niet weer over vijf jaar alles opnieuw moeten voegen? De epoxy bevalt op zich wel goed, in ieder geval trekt de groene aanslag 's winters er niet in, dus makkelijk schoon te maken en te houden. Maar dan nu wel het liefst een goed voegmiddel, dus, dat niet volgend jaar al begint af te brokkelen.

Heeft iemand een advies voor een goede kwaliteit voegmiddel (alternatief voor epoxy mag ook, als het functioneel hetzelfde is). Voegbreedte is gok ik zo'n 3mm, dat lijkt uit te maken voor welke voegmiddelen gebruikt kunnen worden.
Gatorsand zeker?

Zelf gebruik ik altijd Varistone Aqua LM. Met gatorsand heb ik eigenlijk altijd bovenstaande problemen. Gatorsand kan je eigenlijk alleen gebruiken voor straatwerk wat je af kan trillen.

Bedenk wel dat je Varistone Aqua LM niet kan verwerken in de volle zon met temperaturen van 20 graden of hoger. Het voegsel droogt dan te snel waardoor het weer inkrimpt en dus los komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:49
pjot1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:08:
[...]

Gatorsand zeker?

Zelf gebruik ik altijd Varistone Aqua LM. Met gatorsand heb ik eigenlijk altijd bovenstaande problemen. Gatorsand kan je eigenlijk alleen gebruiken voor straatwerk wat je af kan trillen.

Bedenk wel dat je Varistone Aqua LM niet kan verwerken in de volle zon met temperaturen van 20 graden of hoger. Het voegsel droogt dan te snel waardoor het weer inkrimpt en dus los komt.
Dezelfde positieve ervaring met Varistone Aqua LM. Het is wel rommel (chemisch) dus handschoenen aan als je het gaat verwerken. Eenmaal een emmer open kun je deze niet meer bewaren want alles wordt vrij snel hard (trekt vocht aan en reageert daarop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
pjot1 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:08:
Gatorsand zeker?

Als ik Gatorsand op zoek, lijkt dat wat zanderig eruit te zien? Zo'n polymeerzand-achtig voegmiddel? Wat wij hebben lijkt meer op een epoxy, met gladde voegen. Werd er tussen gesmeerd als een soort pasta, niet gebezemd.

Die Varistone Aqua is ook makkelijk te reinigen van algengroei?

/edit
Ik lees dat Varistone Aqua LM een minimale voegdiepte verwacht van 30mm, maar onze (keramische) tegels zijn 20mm dik, is dit dan nog te gebruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door henkie196 op 07-05-2025 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 21:22
@Barleone @El Capitan @JukeboxBill Bedankt voor jullie reacties. Wij hebben de knoop gewoon doorgehakt en de Platinum besteld. Wel in grijs want taupe was niet op voorraad. Gelukkig maar, want grijs past veel beter bij de loungebank. Wij zijn tevreden.

Nu even kijken hoe wij de tuin kunnen vergroenen. Helaas woedt in onze buurt de Japanse duizendknoop. En zit er van alles in de grond. Ik dacht namelijk aan het maken van omkastingen voor bovengrondse planten/bloemen. Maar als de duizendknoop daar dan ook meteen weer in terecht komt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNIUZ_Pm0ih1O-b4Ir3bhEDpt3k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZ9GRNwDMJmTnsnrC1NwRW1m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opImj2Xuxn37VrvBx8yC2zMX8Ws=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOk8KWDrC8q7SceDRBrJw34G.jpg?f=fotoalbum_tile

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Mad_Manic schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:11:
[...]

Dezelfde positieve ervaring met Varistone Aqua LM. Het is wel rommel (chemisch) dus handschoenen aan als je het gaat verwerken. Eenmaal een emmer open kun je deze niet meer bewaren want alles wordt vrij snel hard (trekt vocht aan en reageert daarop).
Dit klopt niet helemaal. Mocht je wat over hebben moet je de zak en de emmer vullen met water zodat er geen zuurstof bij kan komen. Op deze manier kan je het voegsel nog een jaar (verwarmd) bewaren.
henkie196 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:24:
[...]

Als ik Gatorsand op zoek, lijkt dat wat zanderig eruit te zien? Zo'n polymeerzand-achtig voegmiddel? Wat wij hebben lijkt meer op een epoxy, met gladde voegen. Werd er tussen gesmeerd als een soort pasta, niet gebezemd.

Die Varistone Aqua is ook makkelijk te reinigen van algengroei?

/edit
Ik lees dat Varistone Aqua LM een minimale voegdiepte verwacht van 30mm, maar onze (keramische) tegels zijn 20mm dik, is dit dan nog te gebruiken?
Mn collega maakt zn (keramische) tegels schoon met de hd reiniger. De voegen verkleuren wel maar hij krijgt ze wel schoon daarmee. Anders een beetje groene zeep erover heen. Keramische tegels kunnen wel tegen een hogedrukreiniger.

Als je een goede ondergrond hebt, en dat heb je, kan je Varistone Aqua LM gewoon gebruiken. Zowel Varistone Aqua LM als gatorsand is een polymeerzand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-09 20:12
ben2513 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:17:
@Barleone @El Capitan @JukeboxBill Bedankt voor jullie reacties. Wij hebben de knoop gewoon doorgehakt en de Platinum besteld. Wel in grijs want taupe was niet op voorraad. Gelukkig maar, want grijs past veel beter bij de loungebank. Wij zijn tevreden.

Nu even kijken hoe wij de tuin kunnen vergroenen. Helaas woedt in onze buurt de Japanse duizendknoop. En zit er van alles in de grond. Ik dacht namelijk aan het maken van omkastingen voor bovengrondse planten/bloemen. Maar als de duizendknoop daar dan ook meteen weer in terecht komt...

[Afbeelding][Afbeelding]
Duizendknoop waait niet zomaar ergens in. Er moet dan echt een stuk wortel of plant achterblijven, die vervolgens weer uit kan schieten. Als jij een hoop planten bakken maakt en daar nieuwe schone grond in zet is er niks aan het handje. Behalve dat je veel water moet geven :P

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfatmen
  • Laatst online: 21:46
Heeft er iemand een tip voor beplanting welke we in onze border kunnen zetten voor afscheiding tussen terras en gras. We hebben hier altijd een grassoort in gehad maar deze ging niet goed meer. Nu overwegen we lavendel te planten.
Maar vind dit persoonlijk niet zo mooi. Wat zouden we nog meer kunnen planten.
We hebben geen groene vingers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZCesuSs6dLe5XVGWcgqsu5BIOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lxu6V9SejwzNbSYUS9S6FoMc.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
mrfatmen schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 22:42:
Heeft er iemand een tip voor beplanting welke we in onze border kunnen zetten voor afscheiding tussen terras en gras. We hebben hier altijd een grassoort in gehad maar deze ging niet goed meer. Nu overwegen we lavendel te planten.

[Afbeelding]
Bieslook, heb je in verschillende soorten (o.a. knoflookbieslook en chinese bieslook), lekker op de sla.
Munt, heb je verschillende soorten (o.a. aardbei, chocolade, pepermunt, ananas), kun je thee van zetten.
Allebei planten die het (zowat) altijd doen. Ook aantrekkelijk voor insecten wanneer ze bloeien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online

[Afbeelding]
Ligt er een beetje aan wat je wilt. Met dat je geen groene vingers hebt zeg je volgens mij dat je iets wilt wat zo min mogelijk onderhoud vergt, dus "set and forget". Dan is lavendel prima, maar hoor je eigenlijk wel te snoeien anders bloeien ze het jaar erop minder en dat is natuurlijk net waarvoor je lavendel neemt lijkt mij.

Verder ligt het er ook aan of je iets zoekt wat in de winter ook groen is, dus bladhoudend. Of dat het je niet uitmaakt dat je in de winter slechts takken overhoudt.

Wat ik zelf wel een prettige website vind is deze. Je moet wel eerst een hoofdkeuze maken, zoals ik hier voorgesorteerd heb op inheemse vaste planten. Maar dan kan je filteren op wel/niet wintergroen, wanneer ze bloeien, hoe hoog ze worden, waar ze staan (zon/schaduw), etc. Kan je ideetjes opdoen en desnoods met een paar soorten die jullie leuk vinden hier nog terugkomen om advies te vragen als je er zelf niet uitkomt.

Maar los daarvan zou ik het vooral niet al te moeilijk voor jezelf maken in die zin: kies gewoon wat je leuk vindt en met boerenverstand komt het vaak wel goed. Zo weet je zelf bijv wel of je daar veel zon hebt, zo ja, moet je daar geen planten plaatsen die continu schaduw vereisen.

Zo zag ik laatst een leuk plantje maar stond er bij de nadelen: slakken houden van de bladeren, woekert snel, heeft veel water nodig, heeft neiging om in te zakken na een regenbui en kan daarom ondersteuning gebruiken. Dat was voor mij ook een no-go.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online

[Afbeelding]
Geen groene vingers, gras is al kunstgras -> waarom geen kunstplanten / bloemen?

Geen onderhoud en hele jaar groen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

[Afbeelding]
Kruipthijm of iets dergelijks? Erg sterk, wordt graag mishandeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JukeboxBill
@mrfatmen
Groene vingers heb je niet, die krijg je door interesse en kennis & ervaring opdoen.
Je kan er een "groen dak" van maken, heeft weinig onderhoud nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:24
Ondanks dat we aardig wat tuin en gras hebben, hebben we ook een flink gedeelte met tegels. Tussen deze natuurstenen tegels groeit natuurlijk ook onkruid. Nu zoeken we eigenlijk een systeem waarmee we dat makkelijk schoon kunnen maken. Mijn vrouw had dit ding gevonden, maar dat vond ik toch wel wat gammel eruit zien. Heeft iemand hier een duurzame sterke tip voor?

https://www.gloriagarten.de/nl/brushsystem/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ga er langs met de waterkoker, werkt top.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
_eLMo_ schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:00:
Ik ga er langs met de waterkoker, werkt top.
Dit heb ik ook laatst geprobeerd, met succes! Wij hebben namelijk naast een tweetal terrassen met 60x60 tegels ook een aantal paden en een oprit met 20x10 tegeltjes en daar is zelfs zo'n apparaat niet tegen opgewassen. Althans, je bent alsnog lang bezig.

Met de waterkoker loop je afhankelijk van hoe erg je het hebt laten worden ook wel een paar keer heen en weer, maar werkt perfect. Bij ergere/grotere stukken onkruid verlept het alsnog zodat je het de dag erna kinderlijk eenvoudig weg kan vegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Aristos schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:42:
Ondanks dat we aardig wat tuin en gras hebben, hebben we ook een flink gedeelte met tegels. Tussen deze natuurstenen tegels groeit natuurlijk ook onkruid. Nu zoeken we eigenlijk een systeem waarmee we dat makkelijk schoon kunnen maken. Mijn vrouw had dit ding gevonden, maar dat vond ik toch wel wat gammel eruit zien. Heeft iemand hier een duurzame sterke tip voor?

https://www.gloriagarten.de/nl/brushsystem/
Met regelmaat vegen als je het onkruid weg hebt, dat voorkomt ingroei van nieuwe zaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:55
Wat zien jullie als een schappelijke m2 prijs voor aanleg van een nieuwe tuin bij een nieuwbouwwoning?
Ontwerp bevat oa. Een zitkuil (gashaard, maar die zal er uit gaan), inlite verlichting, behoorlijk wat cortenstaal items (borders, plantenbakken, zitkuil). Verder nog wat verharding, gras en beplanting uiteraard.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
m2 prijs? Ik kan me vergissen maar we praten toch niet over laminaat leggen? :P Het verschilt werkelijk gigantisch of je zeg 1000 m2 gazon wilt aan laten leggen of 100 m2 tuin met op elke vierkante meter een uitgewerkt detail. Dat laatste zal zowel in absolute zin als in prijs/m2 veel duurder zijn.

Hoveniers werken hier in de regio (geen randstad) met bedragen van €45-55 per uur.

Onze tuin is afgelopen winter/voorjaar aangepakt door de hovenier en de offerte van vele duizenden euro's liep op 2 punten op:
1. Op sommige plekken lag zand waar aarde verwacht werd, dat moest dus uitgegraven en afgevoerd worden om daarna opgevuld te worden met wat er verwacht werd.
2. Hovenier had voor beplanting los van een aantal grote items zoals de Japanse esdoorn en de haag voor de borders een gemiddelde prijs aangehouden, wij hebben zelf uiteindelijk duurdere planten gekozen op een aantal punten of bewust bij langzame groeiers voor een grotere maat gekozen. Die zagen we dus aankomen.

Ook in jouw geval lees ik iig veel graafwerkzaamheden, dat betekent de kosten voor de machines die daarvoor nodig zijn, het eventueel opvullen/verstevigen van uitgegraven stukken. Maar hoeveel borders, plantenbakken enzo je neemt bepaalt de prijs. Ook hier geldt: 3 plantenbakken van 3 m2 per stuk zijn duurder (arbeidsintensiever en meer materiaal) dan 1 van 9m2 ondanks dat je er evenveel oppervlak aan overhoudt.

Begrijp me niet verkeerd, maar ook je opmerking die bijna tussen neus en lippen door gaat "verder nog wat verharding..." komt ook wel ietwat simplistisch over. Een goed terras of looppad vereist best wat werk en dus arbeid, laat staan de impact die materiaalkeuzes hebben: ga je voor standaard betontegels of klinkers of juist luxe keramische tegels?

Kortom: Nodig gewoon 2 of 3 hoveniers uit, vertel je plannen en vraag ze een realistische inschatting te maken van wat het gaat kosten en op welke gebieden eventuele twijfel over de inschatting van de kosten zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
@Sincere1983

Helemaal eens met @MooDyBLueS! En prijs is van zoveel factoren afhankelijk dat er geen eenduidig antwoord is. Ook per regio verschillen de prijzen.

Zeker bij nieuwbouw is grondwerk heel erg belangrijk. Dat is dan ook een grote kostenpost. Hier moet je zeker niet op bezuinigingen want het is de basis van je tuin. Arbeid is gewoon duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:55
Ik begrijp jullie opmerkingen ook. Zeker de zitkuil met haard zal een behoorlijke post zijn.

Iemand hier nog tips voor goede hoveniers in regio Den Bosch - Oss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:20
Sincere1983 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:31:
Ik begrijp jullie opmerkingen ook. Zeker de zitkuil met haard zal een behoorlijke post zijn.

grappig, wij hebben een zitkuil en zijn juist aan het brainstormen hoe er vanaf te komen. (had de tuin al toen we t huis kochten)
Zal veel grondwerk in zitten namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:18
ben in strijd met bladluis en probeer hun berschermers uit de boom te weren. Omdat ik niet de hele dag bij de boom wil staan een barriere opgeworpen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyOmZWyjqKo9gj4yyvlZ03Fv-wg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrepnxqGINZD2JHLnVUaJGFm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrUalxgu7D7HzNTybPoWeVJEG8c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIyz2QWEXTSMKOHEmSdMCvWM.jpg?f=fotoalbum_tile

Ductape met de plak kant naar buiten, aan de boom geplakt met ductape

[ Voor 3% gewijzigd door Piemol op 10-05-2025 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 23:33
Sincere1983 schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 08:31:

afhankelijk van je ontwerp zijn meestal de planten de grootste kostenpost. Tenzij je voor de goedkoopste standaardplanten gaat (wat ik ook veel zie in mijn omgeving). Ik vind dat zonde, geef je wel geld uit aan mooie bestrating en een mooie tuinset, zet je er daarna de allergoedkoopste standaardplanten omheen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

fantastisch hè! Ik heb twee jaren achter elkaar een hommelnest gehad in mijn zelfgemaakte hommelnestkast. Helaas afgelopen jaar niets en ook dit jaar niets :/

Sowieso hier heel erg weinig hommels en ook weinig bijen dit jaar in de tuin :'(

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:38

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Shadow_Agent schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:55:
[...]
Sowieso hier heel erg weinig hommels en ook weinig bijen dit jaar in de tuin :'(
Dat valt mij ook al op, terwijl hier van alles bloeit en er genoeg groene tuinen rondom zijn. Hopelijk trekt het aantal nog, eh, bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
LinuxMan schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 12:50:
[...]

afhankelijk van je ontwerp zijn meestal de planten de grootste kostenpost. Tenzij je voor de goedkoopste standaardplanten gaat (wat ik ook veel zie in mijn omgeving). Ik vind dat zonde, geef je wel geld uit aan mooie bestrating en een mooie tuinset, zet je er daarna de allergoedkoopste standaardplanten omheen.
Ik ben wel nieuwsgierig naar standaardplanten. Wat valt daar zoal onder? Gras en haagbeuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:18
VeertienKaVier schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 14:03:

Dat valt mij ook al op, terwijl hier van alles bloeit en er genoeg groene tuinen rondom zijn. Hopelijk trekt het aantal nog, eh, bij.
Niet alles dat bloeit is nuttig voor bijen. Zie bijv. https://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Drachtplanten
Misschien nuttig voor andere bestuivers. En het seizoen is ook belangrijk, vanaf ontwaken uit de winterslaap moet er genoeg te eten zijn/in bloei staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:02
Ik wil vandaag 3 stalen bakken gedeeltelijk ingraven.
Deze hebben een bodem die we erin laten want anders flopt het alle kanten op, uiteraard als het ingegraven is dan heb je dat niet meer.

Dit is voor perkplanten, denk aan bollen in de winter en geraniums of begonias in het voorjaar.
Nu willen we de bodem laten zoals hij is en dan vullen met een zak hydrokorrels per bak en dan verder vullen met aarde.

Wat is wijsheid, bodem laten zoals hij is (dicht), of een aantal afwatering gaten van zeg 3x3cm of rondom een rand houden van 3 a 4 cm en verder de hele bodem eruit dremelen.

Ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9swlv_zbfMsMAHjUG-LpuKGD80Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkSChjHMA6789aKfr27ExzdZ.jpg?f=fotoalbum_large

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:32

Roozzz

Plus ultra

Ik zou er altijd wat gaten in boren ter afwatering. Een vol geregende kuip, dus langdurig heel nat, vinden de meeste planten niet tof.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:02
De bakken zijn niet gelast, dus er kan water weg door naden en de hydro korrels houden natuurlijk water vast.
Denk dat een oplossing 20 of zo gaten van een m5 (boor) zijn?

Wel (wat) afwatering maar niet teveel?

Edit: Hydrokorrels zijn hier in dit scenario altijd een goed idee lijkt me.

[ Voor 15% gewijzigd door Bad Brains op 11-05-2025 10:49 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Aanhakend op de insecten discussie. Hier neemt het aantal gelukkig rap toe in de afgelopen twee weken. Diverse soorten hommels, bijen, zweefvliegen en enkele wespen en vlinders al gespot. Gisteren ook de eerste libellen :) en tal van dode meikevers op de straat...

Ten opzichte van vorig jaar lijken de bijen etc wel minder te zijn. Ik denk door de langdurige droogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Bad Brains schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:48:
De bakken zijn niet gelast, dus er kan water weg door naden en de hydro korrels houden natuurlijk water vast.
Denk dat een oplossing 20 of zo gaten van een m5 (boor) zijn?

Wel (wat) afwatering maar niet teveel?

Edit: Hydrokorrels zijn hier in dit scenario altijd een goed idee lijkt me.
Iets dergelijks ja. Deden wij ook in combi met hydrokorrels. Dat werkte altijd prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
Hier juist veel meer bijen dan vorig jaar. Ik heb ook bloeiende planten het hele jaar en ook inheemse planten. Vlinders ook genoeg. Hommels nog niet veel gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 10:20
Bad Brains schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:36:
Ik wil vandaag 3 stalen bakken gedeeltelijk ingraven.
Deze hebben een bodem die we erin laten want anders flopt het alle kanten op, uiteraard als het ingegraven is dan heb je dat niet meer.

Dit is voor perkplanten, denk aan bollen in de winter en geraniums of begonias in het voorjaar.
Nu willen we de bodem laten zoals hij is en dan vullen met een zak hydrokorrels per bak en dan verder vullen met aarde.

Wat is wijsheid, bodem laten zoals hij is (dicht), of een aantal afwatering gaten van zeg 3x3cm of rondom een rand houden van 3 a 4 cm en verder de hele bodem eruit dremelen.

Ideeën?

[Afbeelding]
Ik zou een paar grotere gaten in bodem maken. Bollen houden niet van natte voeten.
Boor 13mm past volgens mij nog in een normale boormachine
Afhankelijk van de maat van de bak zou ca 5 gaten voldoende zijn volgens mij.
Als het staal niet behandeld wordt gaat deze (vooral) bij de gaten natuurlijk (versneld) roesten, maar misschien is dat juist de bedoeling.
En als je hydro korrels wilt gebruiken, kun je anti wortel doek op de bodem leggen om te voorkomen dat ze door de gaten gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Taatort op 11-05-2025 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:33
Ik zou ook zeker gaten in de bakken maken. Ik had hier vorig jaar ook een bak staan zonder gaten erin. Toen het een aantal weken flink geregend had stond het water tot aan de rand en kreeg het water er ook niet meer uit en is de plant erin dood gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Als de bak niet gelast is en er zitten naden waardoor het water weg kan lopen zoals @Bad Brains zegt.......waarom dan gaten gaan boren?

Pagina: 1 ... 178 ... 189 Laatste