m2 prijs? Ik kan me vergissen maar we praten toch niet over laminaat leggen?

Het verschilt werkelijk gigantisch of je zeg 1000 m2 gazon wilt aan laten leggen of 100 m2 tuin met op elke vierkante meter een uitgewerkt detail. Dat laatste zal zowel in absolute zin als in prijs/m2 veel duurder zijn.
Hoveniers werken hier in de regio (geen randstad) met bedragen van €45-55 per uur.
Onze tuin is afgelopen winter/voorjaar aangepakt door de hovenier en de offerte van vele duizenden euro's liep op 2 punten op:
1. Op sommige plekken lag zand waar aarde verwacht werd, dat moest dus uitgegraven en afgevoerd worden om daarna opgevuld te worden met wat er verwacht werd.
2. Hovenier had voor beplanting los van een aantal grote items zoals de Japanse esdoorn en de haag voor de borders een gemiddelde prijs aangehouden, wij hebben zelf uiteindelijk duurdere planten gekozen op een aantal punten of bewust bij langzame groeiers voor een grotere maat gekozen. Die zagen we dus aankomen.
Ook in jouw geval lees ik iig veel graafwerkzaamheden, dat betekent de kosten voor de machines die daarvoor nodig zijn, het eventueel opvullen/verstevigen van uitgegraven stukken. Maar hoeveel borders, plantenbakken enzo je neemt bepaalt de prijs. Ook hier geldt: 3 plantenbakken van 3 m2 per stuk zijn duurder (arbeidsintensiever en meer materiaal) dan 1 van 9m2 ondanks dat je er evenveel oppervlak aan overhoudt.
Begrijp me niet verkeerd, maar ook je opmerking die bijna tussen neus en lippen door gaat "verder nog wat verharding..." komt ook wel ietwat simplistisch over. Een goed terras of looppad vereist best wat werk en dus arbeid, laat staan de impact die materiaalkeuzes hebben: ga je voor standaard betontegels of klinkers of juist luxe keramische tegels?
Kortom: Nodig gewoon 2 of 3 hoveniers uit, vertel je plannen en vraag ze een realistische inschatting te maken van wat het gaat kosten en op welke gebieden eventuele twijfel over de inschatting van de kosten zit.