Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 177 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
Don Quijote schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:12:
Ik heb een balkon/dakterras van 14M2 wat eigenlijk niet gebruik wordt, we hebben namelijk ook gewoon een tuin waar we al ons "buitenleven" doen. Dit terras is 6,2m breed en 2,2m diep, en recht op het zuiden aan de kust. Ik heb hier in het verleden al een waterkraan aan laten leggen (om ons sedum dak af en toen te bevochtigen)

[Afbeelding]

Zeker in de zomer is het er enorm warm, en lijkt het mij een mooie plek om wat fruit te gaan groeien. Aangezien dit puur functioneel moet zijn en niet perse mooi. Leek het mij het makkelijkste om gewoon 10 kweekpotten van 50 liter te kopen (zoiets) en daar verschillende boompjes in te zetten die goed gedijen bij volle brandende zon in de zomer. Met onderstaande opstelling zou elk boompje dan een vierkante meter aan ruimte hebben:

[Afbeelding]

Nu ben ik een beetje op zoek naar inspiratie en advies. Ik kom zelf altijd weer uit bij vijgen (heb er in de tuin ook drie staan), maar ben ook wel benieuwd wat voor andere fruitbomen er goed in potten kunnen en leuk zouden kunnen zijn.

Daarnaast de vraag of 50 liter bakken, goed, te klein of te groot zijn. En of 1M2 per plant voldoende ruimte is. Of dat ik beter wat minder potten kan plaatsen. Dank!
Lees deze pagina 'ns door, bevat waardevolle tips voor het telen van fruit in potten. Persoonlijk zou ik druiven in potten gaan zetten, een pergola aan je balkon maken en de druiven daar langs leiden. Dan heb je ook wat schaduw in de zomer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:49

Don Quijote

El Magnifico

Yaksa schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:47:
[...]

Lees deze pagina 'ns door, bevat waardevolle tips voor het telen van fruit in potten. Persoonlijk zou ik druiven in potten gaan zetten, een pergola aan je balkon maken en de druiven daar langs leiden. Dan heb je ook wat schaduw in de zomer.
Dank. Dat ik die niet zelf heb gevonden... Ik heb tot dusver altijd al mijn fruitbomen daar opgehaald de afgelopen jaren. Ik heb in de tuin nu ook twee druiven, had er niet aan gedacht die in een pot te zetten boven (staan nu in de volle grond in de tuin) maar een leuk idee inderdaad.

Sowieso is 50 liter dus te groot. 30 liter lijkt beter te passen

Edit- maar gewoon even naar fruitbomen.net gereden. Twee vijgen, twee kersen, banaan om te starten. 15 liter potten. Volgend jaar naar een grotere pot :-)

[ Voor 13% gewijzigd door Don Quijote op 19-04-2025 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:50
Advies gevraagd;
Wij hebben een redelijke tuin, park tuin, redelijk wild, bospartijen, zwembad, vijver, verschillende terrassen/opritten/zithoeken…

En ik schat ongeveer 6000m2 gras. Ook dit is niet perfect, molshopen komen voor, kids laten wel eens stenen/spewlgoed liggen, hond graaft wel eens een gat, takken vallen er wel eens op.

Nu is mijn zit maaier 10 jaar en weer mankeert er iets aan.

Bepaalde stukken doe ik met een loopmaaier, omdat ik daar niet goed bij kan en omdat ik voor de netheid straks langs zwembad/paden wil maaien en opvangen(ipv mulchen).

Ik twijfel, moet ik gaan kijken naar een nieuwe zitmaaier (frontmaaier wil ik nu) of is het interessant om me verder te verdiepen in een robotmaaier. Ik zie dat robotmaaiers flink zijn verbeterd en werken met locatie bepaling ipv draad, en als ik de mooie websites mag geloven zijn de m2s ook geen probleem meer.

Wat zijn jullie ervaringen en adviezen gezien mijn situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuJAMceYaqwKWSitx3HsgC5OZ5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mwfLqbIGfEkUGC73sCHAn14.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6fl1fxelkbu_gD92IJMYzh6-Dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVBSPs0RWZVjY4Rkc3JWij0V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjdFH1f3KWqOJbAPlczbULTnadc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gVvNMaiBnkb7hsVK32BFRi6.jpg?f=fotoalbum_large

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
borgdaville schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:51:
Advies gevraagd;
Wij hebben een redelijke tuin, park tuin, redelijk wild, bospartijen, zwembad, vijver, verschillende terrassen/opritten/zithoeken…

En ik schat ongeveer 6000m2 gras. Ook dit is niet perfect, molshopen komen voor, kids laten wel eens stenen/spewlgoed liggen, hond graaft wel eens een gat, takken vallen er wel eens op.

Bepaalde stukken doe ik met een loopmaaier, omdat ik daar niet goed bij kan en omdat ik voor de netheid straks langs zwembad/paden wil maaien en opvangen(ipv mulchen).

Ik twijfel, moet ik gaan kijken naar een nieuwe zitmaaier (frontmaaier wil ik nu) of is het interessant om me verder te verdiepen in een robotmaaier. Ik zie dat robotmaaiers flink zijn verbeterd en werken met locatie bepaling ipv draad, en als ik de mooie websites mag geloven zijn de m2s ook geen probleem meer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gezien jouw situatie? Een tuinman (of 2) inhuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Advies gevraagd;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat mankeert er aan je grasmaaier? Ben nu ook het hele maaidek aan het reviseren (nieuw maaidek, alle componenten schuren, lakken en overzetten). Kost wel even wat maar dan kan je weer 10+ jaar vooruit. En voor dat geld heb ik geen robotmaaier die 2000m² aan hobbelig gazon aan kan ;)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
noes schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:51:
[...]

Wat mankeert er aan je grasmaaier? Ben nu ook het hele maaidek aan het reviseren (nieuw maaidek, alle componenten schuren, lakken en overzetten). Kost wel even wat maar dan kan je weer 10+ jaar vooruit. En voor dat geld heb ik geen robotmaaier die 2000m² aan hobbelig gazon aan kan ;)
Ik kwam gister terug van mijn vakantie en er is tijdens de vakantie iets misgegaan, iets met een kabel in de voortuin. Die er met moeite is uitgehaald. Maaier schudt hevig als ik de messen aanzetten. Ik ga dinsdag bellen of ik hem woensdag kan brengen voor reparatie, daarna weet ik wat eraan mankeert en wat het gaat kosten. Een jaar geleden is het maaidek in basis gereviseerd voor 1000 euro. Ik heb zelf niet de tijd om hem te repareren, en ik ben er net aan handig genoeg voor, maar ben er niet zeker van dat als ik er zelf aan begin dat hij er beter van wordt en of hij snel weer te gebruiken is.

Robot maaier vind ik interessant ivm het betere resultaat door vaker maaier en de tijdwinst omdat ik niet meer iedere week ruim 2 uur hoef te maaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:56
borgdaville schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:23:
[...]

Ik kwam gister terug van mijn vakantie en er is tijdens de vakantie iets misgegaan, iets met een kabel in de voortuin. Die er met moeite is uitgehaald. Maaier schudt hevig als ik de messen aanzetten. Ik ga dinsdag bellen of ik hem woensdag kan brengen voor reparatie, daarna weet ik wat eraan mankeert en wat het gaat kosten. Een jaar geleden is het maaidek in basis gereviseerd voor 1000 euro. Ik heb zelf niet de tijd om hem te repareren, en ik ben er net aan handig genoeg voor, maar ben er niet zeker van dat als ik er zelf aan begin dat hij er beter van wordt en of hij snel weer te gebruiken is.

Robot maaier vind ik interessant ivm het betere resultaat door vaker maaier en de tijdwinst omdat ik niet meer iedere week ruim 2 uur hoef te maaien.
er zijn ook 4 wheel aangedreven robotmaaiers. ik heb daar laatst naar zitten kijken omdat wij een vergelijkbare tuinsituatie hebben, iets kleiner dat wel. Er hoeft inderdaad geen begrenzingsdraad meer te worden ingegraven, gaat gewoon met gps. kosten wel een dikke 2500 euro.
Het oppervlak van je tuin maakt niet zoveel uit denk ik, als ie bijna leeg is gaat ie laden. Als dat laden sneller gaat dan het gras groeit dan houdt ie het wel bij toch?
Het jammer van die robotmaaier vind ik dat ook alle vrolijke paardebloemen en madeliefjes worden weggemaaid. nu met de hand kan ik eromheen maaien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

No Hands schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:32:
[...]

er zijn ook 4 wheel aangedreven robotmaaiers. ik heb daar laatst naar zitten kijken omdat wij een vergelijkbare tuinsituatie hebben, iets kleiner dat wel. Er hoeft inderdaad geen begrenzingsdraad meer te worden ingegraven, gaat gewoon met gps. kosten wel een dikke 2500 euro.
Het oppervlak van je tuin maakt niet zoveel uit denk ik, als ie bijna leeg is gaat ie laden. Als dat laden sneller gaat dan het gras groeit dan houdt ie het wel bij toch?
Het jammer van die robotmaaier vind ik dat ook alle vrolijke paardebloemen en madeliefjes worden weggemaaid. nu met de hand kan ik eromheen maaien.
Het oppervlak bepaalt het aantal robotmaaiers dat je nodig hebt, of wellicht dat je af kunt met 1 (premium XL) maaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:45
Prachtige tuin, mijn grootste zorg zou zijn dat een robotmaaier een keer die vijver in gaat rijden. Wij hadden eerst een robotmaaier met draad, af en toe als de draad ergens beschadigd raakte of net niet voldoende verbinding had, dan maakte de robot hier wel eens de fout over de draad te rijden en op het terras te gaan maaien. In feite raakte hij de weg helemaal kwijt.

Nu hebben we er eentje die afhankelijk is van een camera en kijkt waar hij gras ziet. Die schuift wel eens iets te ver door omdat het terrein niet vlak genoeg is of hij net een onhandige bocht wil maken en 1 van de wielen net over de stenen border zakt. Ook die heb ik wel eens van het terras moeten halen. Die laatste stopt gelukkig wel met maaien wanneer dat gebeurt. Maar dan rijdt hij daar klungelig rond op zoek naar gras.

Vriend van ons heeft een perceel met een sloot er naast, je raadt al waar hij de maaier wel eens uit heeft moeten halen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:32:
[...]

Hier wil ik even op ingaan, want dat is natuurlijk niet zo. Er wordt gezegd dat er ±6000m2 aan gras is, dat is 10x wat ik heb en ik al geen kleine tuin vind ik zelf.

Als de grasmaaier al 5-10 min bezig is om in de andere hoek van je 'park' te komen en hij kan 60 min op een accu (niet gek voor de kleinere modellen), dan kan je toch echt erg weinig voor elkaar krijgen. Het opladen gaat vrij langzaam, vaak toch wel 2-3 uur nodig. Reken regen ook even mee waarin hij stil zal staan en dus moet je er wel degelijk rekening mee houden hoe groot je tuin is en hoe veel gras er per keer gemaaid kan worden. Ja, fabrikanten overdrijven graag in de zin dat ze zeggen dat een grasmaaier voor 1000m2 niet geschikt zou zijn voor 1500m2, daar heb jij zeker wel een punt, maar je moet het niet overdrijven. Een instap robotmaaiertje van €500 voor een 6000m2 groot gazon gaat hem echt niet worden zullen we maar zeggen.

Over het laatste punt: bepaalde robotmaaiers hebben tegenwoordig een camera aan boord die je dan kan leren/vertellen dat hij van bepaalde bloemen af moet blijven. Als je echt honderden tot duizenden paardenbloemen hebt dan blijft er mogelijk weinig over om te maaien, maar er zijn dus wel mogelijkheden. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MooDyBLueS op 20-04-2025 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:13
MooDyBLueS schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:42:
[...]

Hier wil ik even op ingaan, want dat is natuurlijk niet zo. Er wordt gezegd dat er ±6000m2 aan gras is, dat is 10x wat ik heb en ik al geen kleine tuin vind ik zelf.

Als de grasmaaier al 5-10 min bezig is om in de andere hoek van je 'park' te komen en hij kan 60 min op een accu (niet gek voor de kleinere modellen), dan kan je toch echt erg weinig voor elkaar krijgen. Het opladen gaat vrij langzaam, vaak toch wel 2-3 uur nodig. Reken regen ook even mee waarin hij stil zal staan en dus moet je er wel degelijk rekening mee houden hoe groot je tuin is en hoe veel gras er per keer gemaaid kan worden
Ik denk dan ook dat @borgdaville (prachtige tuin trouwens) niet een instappertje bedoelt voor 6000 m².
Maar inderdaad een zelfmappende AWD met camera en AI, die het hele terrein in een dag aan kan in zijn eentje (bijna of helemaal) .
Dus geen Stihl, Gardena, e.d. maar iets in de geest van een Mammotion LUBA2 AWD (5000 of 10000).
Meet wel op hoeveel gras je echt hebt, als je maar 3000 m², een 3000 is goedkoper.

Ik zou hem hooguit nog voorzien van een Red Bull livery. :+

Als mijn John Deere het op zou geven (helaas repareer ik die zelf steeds, maar die was ooit nieuw 7,5k) zou ik met ons terrein daar ook aan denken.
Ik zou alleen de strepen gaan missen, al doet de LUBA dat ook redelijk, maar de maaitijd dat ik er op zit te hobbelen zeker niet.
Zo zat ik dus vanmiddag nog even er op om het af te maken nadat ik gister tussendoor de helft + alle bermen gedaan had, omdat het vannacht weer even gaat regenen en het nu al groeit als kool, en ik niet weet wanneer het dan weer droog genoeg is.

Wat panoramashotjes van ons gazonnetje, achter de boerderij zit zo veel als hier er voor, voordat ik na de eerste snede vorige week op 5 cm, er vandaag op stand 7 cm, al weer ruim 5-8 cm af kon halen.
Voor mulchen en netjes groen blijven wil je het toch kort houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wAcVZsvNTXWj6xWjNG5-29zOEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEcXQCMNEhMxsu3M6dPG5qBA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MuPCCSkqaBKdsY6L0QLmWsUiIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgHS8z4FEVG5A3U8sjG9cpj6.jpg?f=fotoalbum_large

Voor snel maaien zou ik het hele terrein twee keer per week moeten doen vanaf nu, zo hard groeit het, wat door regen en nat vaak niet kan (hopelijk krijgen we niet zo`n nat jaar als vorig jaar), ik begrijp de keuze voor een robotmaaier dan ook helemaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 20-04-2025 22:55 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Teijgetje schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:29:
[...]

Ik denk dan ook dat @borgdaville niet een instappertje bedoelt voor 6000 m².
Maar inderdaad een zelfmappende AWD met camera en AI, die het hele terrein in een dag aan kan in zijn eentje (bijna of helemaal) .
Dus geen Stihl, Gardena, e.d. maar iets in de geest van een Mammotion LUBA2 AWD.

[YouTube: Best Robot Lawnmower 2024: Mammotion Luba 2 Review]
Ik zou hem hooguit nog voorzien van een Red Bull livery.

Als mijn John Deere het op zou geven (helaas repareer ik die zelf steeds, maar die was ooit nieuw 7,5k) zou ik met ons terrein daar ook aan denken.
Ik zou alleen de strepen gaan missen, al doet de LUBA dat ook redelijk, maar de maaitijd dat ik er op zit te hobbelen zeker niet.
Zo zat ik dus vanmiddag nog even er op om het af te maken nadat ik gister tussen door de helft+alle bermen gedaan had, omdat het weer even gaat regenen en het nu al groeit als kool.

Panoramashotjes van ons gazonnetje, achter de boerderij zit z veel als hier er voor, voordat ik na de eerste snede vorige week op 5 cm, er vandaag op stand 7 cm, al weer ruim 5-8 cm af kon halen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor snel maaien zou ik het hele terrein twee keer per week moeten doen vanaf nu, zo hard groeit het, wat door regen en nat vaak niet kan (hopelijk krijgen we niet zo`n nat jaar als vorig jaar), ik begrijp de keuze voor een robotmaaier dan ook helemaal.
Hoezo helaas? Nothing runs like a Deere! ;)

Voor mn werk mag ik ook in verschillende trekkers rijden/werken. Van een 3720 tot aan een 6140. Zo mooi! Je voelt gewoon de power! Om een voorbeeld te geven,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cj0f0YGqqqebQCHOJUkO6-YcdTM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MruEL91FyX7c0zTdntdIXmgE.jpg?f=user_large

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@pjot1
Deels geef ik je gelijk, alleen vind ik dat ik best regelmatig een reparatie moet uitvoeren.
Al zijn het dan wel aan slijtage onderhavige delen, en de snaren, maar ook snaarwielen waarvan de lagers vastlopen of de spindellagers van het maaidek.
Zal er wel bij horen na bijna 500 draaiuren, maar toch, als ik het niet zelf kon had hij al 5 x bij de dealer gestaan ter reparatie. :(
Nu vond ik de onderdelen alleen al duur....... :Y
Maar wel gelukkig "the right to repair" in Europa, al weet ik niet hoe het zit met de echte grote jongens. :+

En zo`n "echte tractor" zakt bij ons gewoon gelijk tot zijn assen in het veld. ;)
Daar moet ik met onze Ferrari minitractor al voor uit kijken, en die weegt maar ruim een ton.

Overigens geven andere merken imo veel meer bang for bucks, JD is goed maar imo wel overpriced.
Daardoor is de Ferrari er ook gekomen, ik had ook een leuke JD 2025R met weinig uren op het oog, met cabine, maar die had toch veel minder opties, en bijna 20pk minder, dan ik nu heb.

Maar het blijft mooi spul, John Deere. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 20-04-2025 22:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Teijgetje schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:20:
@pjot1
Deels geef ik je gelijk, alleen vind ik dat ik best regelmatig een reparatie moet uitvoeren.
Al zijn het dan wel aan slijtage onderhavige delen, en de snaren, maar ook snaarwielen waarvan de lagers vastlopen of de spindellagers van het maaidek.
Zal er wel bij horen na bijna 500 draaiuren, maar toch, als ik het niet zelf kon had hij al 5 x bij de dealer gestaan ter reparatie.
Nu vond ik de onderdelen alleen al duur....... :Y
En gelukkig "the right to repair". :+

En zo`n "echte tractor" zakt bij ons gewoon gelijk tot zijn assen in het veld. ;)
Daar moet ik met onze Ferrari minitractor al voor uit kijken, en die weegt maar ruim een ton.

Overigens geven andere merken imo veel meer bang for bucks, JD is goed maar imo wel overpriced.
Daardoor is de Ferrari er ook gekomen, ik had ook een leuke JD 2025R met weinig uren op het oog, met cabine, maar die had toch veel minder opties, en bijna 20pk minder, dan ik nu heb.

Maar het blijft mooi spul, John Deere. ;)
Bij ons draaien ze niet zo veel uren doordat we meerdere types hebben en krijgen ook jaarlijks (preventief) onderhoud door de dealer. Die komt aan huis. Waardoor het hele betrouwbare machines zijn gebleken. Dit is het arsenaal :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zie het als een auto. Een BMW kost ook meer in onderhoud dan een Peugeot. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door pjot1 op 20-04-2025 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
[...]

Ik denk dan ook dat @borgdaville (prachtige tuin trouwens) niet een instappertje bedoelt voor 6000 m².
Dus geen Stihl, Gardena, e.d. maar iets in de geest van een Mammotion LUBA2 AWD (5000 of 10000).
Meet wel op hoeveel gras je echt hebt, als je maar 3000 m², een 3000 is goedkoper.

[YouTube: Mammotion Luba 2 AWD 3000 robotic lawn mower extreme test, steep slope, high grass. #mammotionawards]

[YouTube: Luba 2 Mower, Watch this BEFORE buying | UK Real life Review]

Zo zat ik dus vanmiddag nog even er op om het af te maken nadat ik gister tussendoor de helft + alle bermen gedaan had, omdat het vannacht weer even gaat regenen en het nu al groeit als kool, en ik niet weet wanneer het dan weer droog genoeg is.

Wat panoramashotjes van ons gazonnetje, achter de boerderij zit zo veel als hier er voor, voordat ik na de eerste snede vorige week op 5 cm, er vandaag op stand 7 cm, al weer ruim 5-8 cm af kon halen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Indd, ik bedoel zo’n serieuze, als ik even die mammotion bekijk, 3k met wat opties is een koopje als ik even snel reken voor een nieuwe zit zitmaaier en de benzine die ik bespaar.

Ik ga me er eens verder in verdiepen, en kijken of ik een goede dealer kan vinden voor service en advies.

Edit: ik zie dat de batterij van de mammotion niet vervangbaar is, dat gaat toch wel een beetje tegen mijn principes in….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

[YouTube: Mammotion Luba 2 AWD 3000 robotic lawn mower extreme test, steep slope, high grass. #mammotionawards]

[YouTube: Luba 2 Mower, Watch this BEFORE buying | UK Real life Review]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze had ik in mijn zoektocht ook al gevonden ja, prachtig ding maar kost ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
borgdaville schreef op maandag 21 april 2025 @ 07:44:

Edit: ik zie dat de batterij van de mammotion niet vervangbaar is, dat gaat toch wel een beetje tegen mijn principes in….
Ik vind op Duitse fora dan weer dat de accu ingebouwd zit en wel vervangen kan worden door een dealer of technisch bekwaam persoon.
Als ik een kleine accu zie voor een LUBA 2 1000 dan kan dat nooit zo moeilijk zijn.
De maairobot heeft twee jaar garantie en de accu heeft standaard drie jaar garantie, en je kan een jaar extra garantie kopen.
Of dat dan voortaan elk jaar kan zoals bij DJI weet ik niet, maar zou me niets verbazen.
Die moet je er gelijk bij kopen.

Maar een dealer zal ongetwijfeld meer weten en je dat kunnen vertellen.

Overigens lees ik ook dat als je de accu maar tot 80% laadt de levensduur tot 5x langer mee gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 21-04-2025 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-06 06:26
Goedenmorgen allen
Sinds kort hebben wij een vuurtafel aangeschaft waar we erg blij mee zijn!
(Via marktplaats voor een bescheiden prijs)

Er komt nu warmte genoeg van af maar vroeg mij toch gelijk af hoe we er wat meer porie uit zouden kunnen krijgen voor de koudere dagen

Evt met een grotere brander?
Er zit nu een ronde 25cm in

30mb naar 50mb?

Als het goed is komt er nu 4,5kw uit de tafel
Mochten jullie nog andere ideeën hebben horen we het graag natuurlijk
Bvd en mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWTzdvboeugHSr04ZtR_HzcYVtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s397OIlp8uV85glPFg4zEtgt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uKjFAhT9cAHm9CnCWUWIfZvgKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZKjV9gCDITqIIWUUjTClxkI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een van mijn hortensia's eruit gehaald om te verplanten.
Nu stond deze in dichte klei zoals op de foto is te zien.

Wat is volgens jullie wijsheid.
De grond laten drogen zodat deze enigszins te verwijderen is en de plant opnieuw planten?

Of de grond laten zitten en opnieuw planten?

Bedankt voor jullie advies :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05:10

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zou hem met die kluit planten. Daar zitten hoogstwaarschijnlijk ook wortels aan.
In je gat voeding/mest/mulch doen en fors water. Dan ook wat aarde eroverheen zodat het mooi aansluit en uiteraard ook weer water.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
Yaksa schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:00:
[...]

We kunnen jou natuurlijk helemaal bij het handje nemen maar misschien is het ook wel handig om je wat in te lezen over bodems, bodemleven en waterhuishouding.
Deze pagina helpt je alvast bij het planten van struiken en bomen.
Ow is het weer zover, durf ik advies te vragen. Jeetje mineetje wat doen mensen hier soms toch hautain. Niet iedereen weet alles daarom vragen mensen advies.

Maar goed dankje wel voor alle informatie ik zal jullie niet meer lastig vallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
Dracula schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:57:
[...]Ow is het weer zover, durf ik advies te vragen. Jeetje mineetje wat doen mensen hier soms toch hautain. Niet iedereen weet alles daarom vragen mensen advies.
Maar goed dankje wel voor alle informatie ik zal jullie niet meer lastig vallen.
Volgens mij heb je van diverse personen prima advies gekregen.
De pagina die ik linkte is meer voor jezelf, dan kun je gaandeweg het seizoen nog 's wat nalezen.
Tuinieren is ook bezig blijven met de natuur, lekker zien hoe alles groeit en bloeit nadat je er werk in hebt gestopt. Dat vergt ook enige eigen inzet op het gebied van herkennen van situaties in je eigen tuin. Als je eenmaal dingen herkent dan kun je ook sneller reageren op die situaties i.p.v. af te wachten of je op een forum wel een antwoord krijgt waar je iets mee kunt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:26

Bommes

Capo del formaggio

Dracula schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:57:
[...]

Ow is het weer zover, durf ik advies te vragen. Jeetje mineetje wat doen mensen hier soms toch hautain. Niet iedereen weet alles daarom vragen mensen advies.

Nou nou, ik heb vanaf de zijlijn meegelezen maar je hebt me toch een partij info en adviezen gekregen.
Een beetje eigen input is toch het minimale, juist hier op tweakers. En dat is nou wat ik net niet las in jou reacties.

Dus hop hop handen vies maken, en die heg nou eens goed aanpakken.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Yaksa schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:26:
[...]

Volgens mij heb je van diverse personen prima advies gekregen.
De pagina die ik linkte is meer voor jezelf, dan kun je gaandeweg het seizoen nog 's wat nalezen.
Tuinieren is ook bezig blijven met de natuur, lekker zien hoe alles groeit en bloeit nadat je er werk in hebt gestopt. Dat vergt ook enige eigen inzet op het gebied van herkennen van situaties in je eigen tuin. Als je eenmaal dingen herkent dan kun je ook sneller reageren op die situaties i.p.v. af te wachten of je op een forum wel een antwoord krijgt waar je iets mee kunt.
Ik ben ook blij met al het advies, en ik wacht niet af maar ik las nogal wat tegen strijdige berichten dus ik dacht misschien heeft iemand hier nog een juist advies.
Bommes schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:47:
[...]

Nou nou, ik heb vanaf de zijlijn meegelezen maar je hebt me toch een partij info en adviezen gekregen.
Een beetje eigen input is toch het minimale, juist hier op tweakers. En dat is nou wat ik net niet las in jou reacties.

Dus hop hop handen vies maken, en die heg nou eens goed aanpakken.
Kijk dit bedoelde ik nou met hautain, foei je bent stout want kennelijk heb ik mij niet goed genoeg verdiept.

Wat zou jij doen als je investering naar de kloten gaat, dan zoek je advies en ja ik heb gezocht maar het juiste antwoord is lastig te vinden. Als je zoekt op laurier en dode of gele blaadjes help wat te doen krijg je alleen maar oneindig vaak te zien geef meer of minder water.

Ik was dus opzoek naar een manier om ze echt te redden, helaas is dat voor een groot deel al niet meer een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Dracula schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:35:
[...]

Ik ben ook blij met al het advies, en ik wacht niet af maar ik las nogal wat tegen strijdige berichten dus ik dacht misschien heeft iemand hier nog een juist advies.

[...]

Kijk dit bedoelde ik nou met hautain, foei je bent stout want kennelijk heb ik mij niet goed genoeg verdiept.

Wat zou jij doen als je investering naar de kloten gaat, dan zoek je advies en ja ik heb gezocht maar het juiste antwoord is lastig te vinden. Als je zoekt op laurier en dode of gele blaadjes help wat te doen krijg je alleen maar oneindig vaak te zien geef meer of minder water.

Ik was dus opzoek naar een manier om ze echt te redden, helaas is dat voor een groot deel al niet meer een optie.
Wat dat betreft is tweakers niet anders dan de rest van internet of de echte wereld. de ene helft zegt links, de andere helft rechts en dan is er nog altijd iemand die zegt dat je misschien nog rechtdoor zou kunnen.

Hoe is het nou met je heg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Dracula schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:35:
Blijf je deze kaart nou echt spelen of ga je je heg redden??
Wat zou jij doen als je investering naar de kloten gaat,
De adviezen die ik hier heb gekregen uitvoeren en niet mijn hulplijn voor huatain uitmaken.

Inhoudelijk:
In je zoektocht zul je ook wel gevonden hebben dat je een laurier bijna met de grond gelijk kunt maken en ze komen weer terug.
Dus zorg dat ze in goede grond staan, wat mest/compost er bij en een kruisje slaan.

Ik heb hier een haag van een meter of 5 Laurier staan. Ik snoei het ding jaarlijks meerdere keren bijna tot op de takken terug. Komt gewoon weer vol in blad.

[ Voor 10% gewijzigd door Bommes op 21-04-2025 20:46 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-06 00:25
Advies gevraagd;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Met zo’n tuin zou ik lekker 3 robotmaaiers de hele dag rond laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:18
Advies gevraagd;

Ik heb denk ik een vergelijkbare tuin. Ik had jaren een Husqvarna 450 lopen en voor andere andere gedeeltes heb ik een husqvarna zitmaaier.
Het gazon van de robotmaaier ziet er strakker uit dan het gedeelte wat ik met de zitmaaier doe.

Na vele jaren hard werken is de husqvarna 450 overleden en kon ik via via aan een sthil robotmaaier komen.
Lang verhaal kort.. dat ding liep echt over het kleinste hobbeltje al vast en bleef dan draaien met de wielen totdat de batterijen op waren..
Inmiddels er een nieuwe Husqvarna 450X Nera
En die kan tot 7500m2 doen.
Als je foto’s bekijk lijkt me dat zoiets ook voor jouw situatie geschikt is.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
rmr1 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:13:
[...]

Ik heb denk ik een vergelijkbare tuin. Ik had jaren een Husqvarna 450 lopen en voor andere andere gedeeltes heb ik een husqvarna zitmaaier.
Het gazon van de robotmaaier ziet er strakker uit dan het gedeelte wat ik met de zitmaaier doe.

Na vele jaren hard werken is de husqvarna 450 overleden en kon ik via via aan een sthil robotmaaier komen.
Lang verhaal kort.. dat ding liep echt over het kleinste hobbeltje al vast en bleef dan draaien met de wielen totdat de batterijen op waren..
thanks voor je reply, hier kan ik wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:56
Nog mensen met tips voor bladluizen? Ik zag dat de bladeren bij mijn viburnum sneeuwbal begonnen te krullen en onder het blad vol met zwarte bladluizen. Ik heb vanochtend even een plantenspuit gevuld met water en een scheutje azijn/wasmiddel en zoveel mogelijk ingespoten.

Maar nog andere tips? Ik heb eigenlijk nog nooit bladluizen gehad in de tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sauron28
  • Laatst online: 06-06 16:10
Milo85 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:20:
Nog mensen met tips voor bladluizen? Ik zag dat de bladeren bij mijn viburnum sneeuwbal begonnen te krullen en onder het blad vol met zwarte bladluizen. Ik heb vanochtend even een plantenspuit gevuld met water en een scheutje azijn/wasmiddel en zoveel mogelijk ingespoten.

Maar nog andere tips? Ik heb eigenlijk nog nooit bladluizen gehad in de tuin.
Om te voorkomen dat je er last van krijgt plant ik regelmatig knoflook onderaan de plant. Zie: YouTube: Boer Tom geeft 3 tips om bladluis in je rozen tegen te gaan
Bladluis die er al op zit gewoon met een harde watestraal eraf spuiten. Af en toe herhalen, komen ze niet meer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
No Hands schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:46:
[...]

Wat dat betreft is tweakers niet anders dan de rest van internet of de echte wereld. de ene helft zegt links, de andere helft rechts en dan is er nog altijd iemand die zegt dat je misschien nog rechtdoor zou kunnen.

Hoe is het nou met je heg?
Waardeloos, ik denk dat 70% op het randje van dood gaan zweeft.

Heb een deel nu opnieuw geplant met aanplantgrond en compost, maar gezien de hangende blaadjes en bruine blaadjes verwacht ik er weinig van maar misschien worden we verrast.

Tweede deel moet ik nog in orde maken vandaag en morgen.

Dan beetje mest er nog op, zat al mest op dus wil niet te veel mesten en daarna mulch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Bommes schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:44:
[...]

Blijf je deze kaart nou echt spelen of ga je je heg redden??

[...]

De adviezen die ik hier heb gekregen uitvoeren en niet mijn hulplijn voor huatain uitmaken.

Inhoudelijk:
In je zoektocht zul je ook wel gevonden hebben dat je een laurier bijna met de grond gelijk kunt maken en ze komen weer terug.
Dus zorg dat ze in goede grond staan, wat mest/compost er bij en een kruisje slaan.

Ik heb hier een haag van een meter of 5 Laurier staan. Ik snoei het ding jaarlijks meerdere keren bijna tot op de takken terug. Komt gewoon weer vol in blad.
Heb de adviezen opgevolgd en nu is het afwachten. En terugsnoeien helemaal kan idd altijd nog tot op de stam alleen zolang er nog iets te redden valt probeer ik dat. Tevens is het een Portugese laurier dus die groeit wat minder rap, dus zolang hij niet helemaal kaal hoeft doe ik dat liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik zeg niet dat die kaal gesnoeid moet @Dracula maar ik geef aan dat een Laurier wel echt heel taai is. Die kunnen erg veel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:24

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ik dacht dat ik er hier eentje morsdood had, maar nee, uit het lijk komen nu weer blaadjes tevoorschijn. Niet kapot te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Bommes schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:53:
Ik zeg niet dat die kaal gesnoeid moet @Dracula maar ik geef aan dat een Laurier wel echt heel taai is. Die kunnen erg veel hebben.
Kaal is ook wat overdreven idd, werd eerder wel al gesuggereerd.

Maar wat zou je dan bijvoorbeeld bij deze plant weg snoeien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STtebnawyztGqQKz8w0d1WZxajI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8ScgYm1jSQ03VFO7xT07umu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Niks, schreef ik toch al 2 keer 8)7 :P
In de goede grond en afwachten, beetje water af en toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:12

krietjur

Where am I?

Geduld hebben. Is moeilijk, maar belangrijk in dit geval ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik zou wel het water geven nog automatiseren met een druppelslang langs de stammen, dan kan je dat (de rest van het jaar) vergeten.
Ik heb deze druppelslang en deze wifi-bewateringscomputer. Werken perfect.

Ik heb ook handbediende zoals deze, maar met app werkt handiger, dan hoef je er niet naar toe als het regent om het uit te zetten/over te slaan.

Trouwens, sinds gisteren zijn de zwaluwen terug.
Vanochtend zag ik dat ze hun intrek in de hooischuur hadden genomen. *O*

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 23-04-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
Ik heb een relatief klein gazon van 40 m2 en ik heb nu een elektrische grasmaaier maar vind die draad erg irritant. Zit nu te denken om maar gewoon een handgrasmaaier te halen, iemand ervaring wat een goede is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:36
@Milo85 Ik ben erg tevreden met m’n Stiga Kooimesmaaier SCM 440 FS. Heb een iets groter oppervlak dan jij en is heel goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:59
Ai, mijn gazonnetje van 5 bij 8 meter zit vol met emelten.

Eerste behandeling met aaltjes (nematoden) heeft denk ik redelijk gewerkt. Iets meer dan de helft van de emelten is dood (steekproeven op verschillende plekken gedaan). Over 2 weken nog maar eens een behandeling doen als de bodemtemperatuur wat hoger ligt, want dat was nu wel op het randje.

Helaas zijn ze ook in de plantenbak terechtgekomen (via nieuwe planten die een paar dagen naast het gazon hebben gestaan). Mogelijk ook in de border, maar daar heb ik ze nog niet gezien.

Het gazon is nu behoorlijk aangetast. Erg verdund vooral op de schaduwrijkere delen. Kan ik het beste wachten met opnieuw inzaaien omdat de nog levende emelten die jonge wortels kapot zullen maken? Begin mei dan nog een keer nematoden verdelen en direct daarna inzaaien?

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
rmr1 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:13:
[...]

Inmiddels ben ik ook "om" om het meeste maaiwerk door een robot te laten doen.

Alleen vraag ik me dan af wat het voordeel van de 450X Nera zou zijn t.o.v een Mammotion Luba 2 AWD.
Ik begrijp dat je er erg tevreden over bent, maar de adviesprijs is 5k.

Voor 4,5k heb ik de Luba2 10000X die 10000 m2 doet en 60 zones kan beheren. Voor 5K heb ik bijna alle extra accessoires of een jaar extra garantie er bij.
De Luba 2-5000X kan tot 6000 m2 aan in zijn geheugen, de 10000 tot 12000 m2 lees ik op Mammotionrobotmaaier.nl .
Ik moet onze graszones nog opmeten maar het zou fijn zijn als ik alle stukjes van 2 terreinen, onze en de buren, 9 zones, ik schat 7500 m2 bij elkaar, in geheugen kan zetten om meermaals binnen een week gemaaid te kunnen worden.

Je zegt, en dat lees ik ook in advertenties, dat de Nera tot 7500 m2 kan maaien, kan dat in het geheugen van de app opgeslagen? In de manual wordt daar niet over gesproken, daar is het maximaal 5000 m2?

Hoe moet ik me bijvoorbeeld de verplichte tuincontrole voorstellen die wordt uitgevoerd door de lokale dealer bij de aankoop van een Husqvarna Automower® 450X NERA met Husqvarna EPOS™-plug-in en referentiestation? Gaat deze de tuin wel of niet geschikt bevinden?

En hoe zit het werkelijk met de begrenzingsdraden die ik toch terug hoor komen als ik de kenmerken aanklik en bv de zoneregeling beter bekijk, ik begrijp dat dat geadviseerd wordt bij slechte satellietdekking, dus eigenlijk waar de Luba 2 overgaat op 3D vision, of 4G, Bluetooth, of Wifi?
De Nera heeft alleen Wifi en ultrasone sensoren?
En ik dacht dat 4g in de nieuwste Luba 2 wordt meegeleverd las ik op Mammotion.eu .

Of waar de Luba gewoon zijn programma afmaakt en ondersteund wordt door 3D vision én ultrasone radar én fysieke bumper, tot 300 meter afstand zonder satellietverbinding, terwijl de Nera het dan van alleen een radar moet hebben?
Op deze testvideo rijdt hij bv vol gas tegen een boom aan......gelukkig wordt de muur al minder hard geraakt. Niet. :+

Maar ik neem aan dat de Nera ook zo in te stellen is dat het niets raakt maar wel alles detecteert en er omheen gaat, zoals de Luba 2 ?

Levert de maaibreedte van 24 cm met 3 messen niet erg lange maaibeurten op bij een terrein van 7500 m2? Dit t.o.v de 40 cm met 12 messen van de Luba 2 ?
De Luba 2 maait 500 m2 per uur, de Nera 450x doet 208 m2/uur.
Ofwel, het gazon van @borgdaville van 6000 m2 daar doet de 450x Nera maar liefst 29 uur over volgens de gebruiksaanwijzing (blz. 21) , dat is nog afgezien van laadtijden volgens mij . Op 29 uur maaien komt er 12x opladen bij van 40 minuten, totaal is dus een maaicyclus 37 uur. En dan heb je droog weer nodig.
De Luba is daar bijvoorbeeld maar een krappe 14 uur mee bezig inclusief laadtijd.

Is hij niet snel leeg met een capacteit van 7,5 Ah , gezien de max 145 minuten hiermee?
Waar de Luba 2 een 12,8 AH accu heeft die daar max 190 minuten mee doet?

Die kleine wieltjes voor van de Nera geven me geen vertrouwen voor hobbelige of grindpaden om als oversteekroute naar een andere zone te gebruiken. Of ze AWD zijn is me ook niet helemaal duidelijk.
De robuste multidirection wielen van de Luba 2, oa ook om beschadigingen in het gras te voorkomen bij draaien/keren, spreken me meer aan en door de onafhankelijke wielophanging kan de Luba 2 obstakels tot 8 cm hoogte aan.

Kan je er ook randen mee maaien zoals met de Luba 2?

Kan je er mee, on the go, 3D lawnprinten zoals met de Luba 2?
Voor de gein, een tekstje, of om bv een bed met madeliefjes te laten staan door een patroon eromheen te maaien?

Ik ben dan ook erg benieuwd naar jouw vise hier op.

Ik heb eea zitten bekijken maar kom toch steeds weer bij de Luba 2 AWD uit.
Wat mij aanspreekt is de prijs en mogelijkheden, de 5000 kost 3700 incl alle extra toebehoren zoals 2 sets messen, garage, rtk-zonnepaneel en wandmontage, of net 4k inclusief nog een jaar garantie.
Daarvoor kan hij het gras tot 7 cm laten staan, is hij 4WD, en kunnen de wielen over obstakels heen door de onafhanelijke ophanging.
En hij kan dus 88% hellingen aan ipv 50%, niet dat ik bergen heb, maar het geeft wat meer vertrouwen in de moeilijke stukjes hier.
En IPX6 vs de IPX5 van de Nera is toch ook een stukje meer zekerheid.

En natuurlijk dit, wat ik het allerbelangrijkste aan een robotmaaier vind. :+
Of deze......

10 mei heeft Wolfs open dag met deals, hopelijk ook op de Luba 2, Streekweg 5
9591VM in Onstwedde is weliswaar niet naast mijn deur, maar ik denk zeker een bezoekje waard als ik zoveel geld uit ga geven aan een speelgoedraceauto. ;)

De dichtstbijzijnde dealer vind je op Mammotionrobotmaaier.nl .

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 26-04-2025 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Ridicuul schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:04:

Het gazon is nu behoorlijk aangetast. Erg verdund vooral op de schaduwrijkere delen. Kan ik het beste wachten met opnieuw inzaaien omdat de nog levende emelten die jonge wortels kapot zullen maken? Begin mei dan nog een keer nematoden verdelen en direct daarna inzaaien?
Ik denk dat dat de beste optie is, onder de slechte plekken zaten die emelten.
Dus als je een tweede behandeling geeft en een paar dagen daarna opnieuw bij zaait, dan heb je de meeste kans op goed resultaat.
Je zou vast graszaad voor kunnen kiemen wanneer je de tweede behandeling geeft, dan heb je een of twee dagen na zaaien gras staan als je het goed uitkient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10-06 12:25
Dennis1812 schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:28:
Ik zou hem met die kluit planten. Daar zitten hoogstwaarschijnlijk ook wortels aan.
In je gat voeding/mest/mulch doen en fors water. Dan ook wat aarde eroverheen zodat het mooi aansluit en uiteraard ook weer water.
Geen mulch in het plantgat doen. Mulch is iets wat je op grond strooit, niet er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Gisteren planten binnen gekregen. Van kaal naar geplant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvGiuLN27YKd-g5QmecAuBfpZOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgD6q9jYsMfXXa9mLO5mW8mq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtAFzzBws4ijY2PEo4kvxsiSZg8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNRS0XLxiKmdL9NbXMG31SlW.jpg?f=fotoalbum_tile

Vandaag de japanse esdoorn nog even “aangepakt”, hij kwam binnen als een propje.
Ik heb ongeveer 30% gesnoeid, voornamelijk kruisende en naar binnen groeiende takken. Daarna met draad wat meer vorm in de boom gezet. Ik heb hier verder 0 verstand van, dus hopelijk gaat het allemaal goed :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YmlInQKMserGQwpzcFm_5ectwY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82j2y3sFAKoa9Qa0We92Mg94.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mtv6q8z3FbVGNCAUW3PyLxGDNTU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRJIX0j8dmjm25iBvsd2wW1h.jpg?f=fotoalbum_tile

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
@_eLMo_ wat is precies het idee van die pot over enkele jaren? Houd je die boom heel kort gesnoeid of iets dergelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Piemol schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 23:46:
@_eLMo_ wat is precies het idee van die pot over enkele jaren? Houd je die boom heel kort gesnoeid of iets dergelijks?
Ja, dit wordt geen mega boom nee, ik heb een beperkte tuin. Het heet nog bonsai als de kroon 2 meter mag worden hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:20
Iemand hier bekend met goede ondergrondse regentanks en bijbehorende bedrijven?

Wij zitten eraan te denken een ondergrondse regenton van zo'n 7500 liter te nemen, voornamelijk om de tuin te sproeien (helaas geen leidingwerk in het huis zodat ik het huis ook kan aansluiten).
Uiteindelijk wil ik er graag een pomp in hebben en op diverse plekken in de tuin sproeiers/druppelslangen hebben, maar waar moet je allemaal op letten?

Ik heb zelf onder andere onderstaande gevonden:
https://www.budgettank.nl...enwater-tank-10-000-liter
Iets groter, wel platte tank dus minder diep graven.

https://www.regentongigant.nl/product/platin-7500/148/
met
https://www.regentongigan...kpakket-tuin-comfort/156/

Ik wil er uiteindelijk de woning op aansluiten en eventueel een latere overkapping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
FabianGTI schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:35:
IWij zitten eraan te denken een ondergrondse regenton van zo'n 7500 liter te nemen, voornamelijk om de tuin te sproeien (helaas geen leidingwerk in het huis zodat ik het huis ook kan aansluiten).
Uiteindelijk wil ik er graag een pomp in hebben en op diverse plekken in de tuin sproeiers/druppelslangen hebben, maar waar moet je allemaal op letten?
Ik wil er uiteindelijk de woning op aansluiten en eventueel een latere overkapping.
Hoeveel regenwater kun je nu opvangen in een natte periode?
Want wanneer je maar een klein dakoppervlak hebt dan krijg je zo'n grote tank nooit vol en ben je alsnog genoodzaakt om met drinkwater te gaan sproeien.
Je kunt ook overwegen om bomen, planten en struiken in je tuin te zetten die maar weinig water nodig hebben. In combinatie met een goede organische bodem die het water wat er valt lang vast houdt hoef je misschien helemaal niet te sproeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wij zitten eraan te denken een ondergrondse regenton van zo'n 7500 liter te nemen, voornamelijk om de tuin te sproeien (helaas geen leidingwerk in het huis zodat ik het huis ook kan aansluiten).

met

Waarom wil je dit eigenlijk? Waarom zou je zo'n groot bedrag hier aan besteden.

Zoiets doe je bij voorkeur tijdens bouw van het huis lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
Yaksa schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:07:
[...]

Want wanneer je maar een klein dakoppervlak hebt dan krijg je zo'n grote tank nooit vol en ben je alsnog genoodzaakt om met drinkwater te gaan sproeien.
Sinds ik gezien heb hoe met zo'n enorme hoosbui (winter) een klikobak 260liter model in 5 minuten compleet vol zat en ging overlopen (was even tijdelijk regenpijp omgelegd toen), en dit met slechts een kant van schuin dak bescheiden rijtjeshuis, zou dat toch moeten lukken met de tegenwoordige natte winters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:52
@FabianGTI al op Belgische fora en sites gekeken? Daar is het verplicht en vele leveranciers en info.

Zelf een 7m3 betonnen put ingegraven, met grijs watercircuit voor toilet, buitenkraan en incidenteel vijver bij te vullen. RVS waterproof pomp met druk pompschakelaar ligt in put zodat je deze niet hoort, fijnfilter in garage voor de collecteur. In droge zomers al meermaals leeg gehad.
Ruwe schatting is dat we circa 50 a 60m3 pj aan drinkwater besparen….

7m3 is zo weg als je gras wilt sproeien in de zomer.
Kunststof gaat drijven bij hoge waterstand, zoek dit goed uit voor jou situatie.
Goede voorfilters en langzame instroom is handig als je niet ieder jaar je tank wilt cleanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Als je kan, inderdaad beter groter nemen. Mijn 10k liter put is al 2/3e leeg door het zeer droge voorjaar en daar zit enkel een wasmachine en de toiletten op aangesloten... (planten water geven doe ik uit een aparte 5k liter put). 7k liter is mooi, maar meer = beter.

Zelf ben ik trouwens ook meer fan van hydrofoorpompen dan van bronpompen. Die laatste gaan frequenter stuk, maar mijn ervaring/idee.

[ Voor 20% gewijzigd door Slonzo op 27-04-2025 23:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

de Peer schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:11:
Aan dit soort opmerkingen zie je goed dat drinkwater nog veel te goedkoop is in NL :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Slonzo schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:58:
[...]

Aan dit soort opmerkingen zie je goed dat drinkwater nog veel te goedkoop is in NL :P
Dat is ook de spagaat: drinkwater in Nederland is van heel hoge kwaliteit, maar ook van heel lage prijs.

Dus het besparen van water is een nobel streven, maar er duizenden euros in investeren is geen economisch verantwoorde keuze. Nadruk op economisch, want het is natuurlijk wél goed voor milieu.

Daarom is het belangrijk om het motief te kennen voor advies kan worden gegeven. Als dit in de economische hoek ligt... heeft het gewoon geen nut.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Slonzo schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:58:
[...]

Maar sproeit iedereen dan echt zo vaak? Ik doe dat eerlijk gezegd nooit, bij extreme droogte krijgen alleen de zaailingen iets, lowtech met de gieter.

Slim beplanten en voor voldoende schaduw zorgen ((natuurlijke, bijvoorbeeld door een boom*) kan al enorm schelen.

* ik snap dat dat op 10 vierkante meter niet werkt, maar dan is de gieter sowieso de beste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Yaksa schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:07:
[...]

Je kunt ook overwegen om bomen, planten en struiken in je tuin te zetten die maar weinig water nodig hebben. In combinatie met een goede organische bodem die het water wat er valt lang vast houdt hoef je misschien helemaal niet te sproeien.
We hebben in totaal 196 m² dakoppervlak van de woning, waarvan 121 m² wordt aangesloten op de tank, het overige moet met een straatkolk naar de openbare weg.
In de toekomst komt er nog zo'n 42 m² aan overkapping bij.

Naast de tuin zit een gemeentelijke wadi, hierin mogen we officieel niet lozen maar ik wil wel een kleine overloop maken zodat bij een volle tank het water wel weg kan.
de Peer schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:11:
[...]

Nieuwbouw, maar particulier, de aannemer plaatst dus enkel de HWA, de rest is voor jezelf.
Ergens blijf ik het wel grappig vinden op dit forum dat er van je verwacht wordt energieneutraal te leven, zolang het maar geen geld kost. :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• krietjur

krietjur

Where am I?

Heerlijk weer afgelopen weekend, dus weer verder gegaan met de grote tuinsloop. :P

Toen ik het huis kocht in 2021:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWAslwc3mMt2DunmaVPF3voK01w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oEQkKkroACCPO6JdLBq35sUb.png?f=user_large

Tuin verbouwd in 2022:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2i106FHOsGHv_pfgsczo1dMLivg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qkHsujKemNIUcTEepNGDWPy.jpg?f=fotoalbum_large

Nu: :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXWJHfgzASm63EUKny5uhau3YpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dnQNTPiT8T4NDaiUSQ0Slsbu.png?f=fotoalbum_large

Moet altijd eerst slechter worden voor het beter wordt.. :+

Onder het tuinhuisje bleek ook nog een gemetselde circkel van 3,5m doorsnede in de grond te zitten. Geen idee wat dat ooit geweest is, dat ook maar uitgegraven (gelukkig maar 50cm diep) en gesloopt.

Meeste sloopwerk is nu gedaan. Gras moet er nog uit en nog 1 muurtje van gelijmde betonbielzen. Daarna het hoogteverschil achter in de tuin weghalen. En daarna de wederopbouw. Heb voorlopig nog wel wat te doen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door krietjur op 28-04-2025 08:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

FabianGTI schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:10:
[...]

Nieuwbouw, maar particulier, de aannemer plaatst dus enkel de HWA, de rest is voor jezelf.
Ergens blijf ik het wel grappig vinden op dit forum dat er van je verwacht wordt energieneutraal te leven, zolang het maar geen geld kost. :P
Nou kijk een beetje geld, voor bijvoorbeeld een regenton, daar kan ik nog inkomen. Maar het gaat nu om vele duizenden euro's alleen maar om een beetje water te bufferen.
Daarnaast moet je je dan ook afvragen wat de daadwerkelijke impact is. Zo'n ding moet ook geproduceerd, vervoerd en geplaatst worden. Dat is een enorme CO2 uitstoot.

Dus mijn indruk is dat het én heel erg veel geld kost terwijl daar geen duidelijk voordeel tegenover staat. Maar misschien mis ik iets. Ik weet dat water schaarser wordt, maar ik weet niet of dit de oplossing is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Ik vond de businesscase voor een simpele 300L regenton al vrij negatief uitvallen. Dat kost ook al gauw €60-70 nieuw met alle toebehoren (voetstuk, vulautomaat etc.) erbij. Voor 1000L kraanwater betaal ik €1,15 ofzo?

ChatGPT zegt dat ik pas na 70k liter goedkoper uit ben met een regenton :X

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 28-04-2025 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Dit weekend was weer heerlijk vertoeven in de tuin. Wat dingen opruimen, gronding snoeien (onze vlier was iets te fanatiek geworden :+ ) en genieten van de bezige bijen en hommels in de Blauwe Regen die over de pergola aan het groeien is.

Hoeveelheid naaktslakken dit jaar valt enorm mee, gelukkig (niet een enorm nat voorjaar en best wel wat kou in de winter). Maar ik heb wel een serieuze explosie aan groene en zwarte luis door de droogte en warme termperaturen: meer mensen hier last van? Ik heb zelfs 'rode' luis ontdekt op de rode acer (het één is het gevolg van het ander door de kleur)Dat heb ik nog niet eerder mogen meemaken :o

Echt laag op laag en niet van die kleine luizen ook :X De meeste planten hebben er niet enorm veel last van, hoewel de zwarte bes het hier wel erg zwaar heeft. Zit dermate veel op dat de lieverheersbeestjes het niet aankunnen :X

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 28-04-2025 09:06 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dracula
ThinkPad schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:57:
Ik vond de businesscase voor een simpele 300L regenton al vrij negatief uitvallen. Dat kost ook al gauw €60-70 nieuw met alle toebehoren (voetstuk, vulautomaat etc.) erbij. Voor 1000L kraanwater betaal ik €1,15 ofzo?

ChatGPT zegt dat ik pas na 70k liter goedkoper uit ben met een regenton :X
Moet alles terugverdiend worden dan? Of is een regenton mooi mee genomen om wat minder drinkwater zo floep weg te spoelen in de tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Dracula schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:16:
[...]

Moet alles terugverdiend worden dan? Of is een regenton mooi mee genomen om wat minder drinkwater zo floep weg te spoelen in de tuin?
Ik wilde zeggen "wat een onzin het meeste water wordt gebruikt door de industrie, druppel op de gloeiende plaat" enzo, maar blijkbaar zit ik er faliekant naast :+

https://opendata.cbs.nl/s...t/82883NED/table?dl=1A42C

67,5% van het leidingwater gebruik is particulier.

Ik heb overigens een regenton van 370L O-)

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 28-04-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Dracula schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:16:
[...]

Zeker niet, bij mij is er ook een regenton gekomen (tweedehandsje van Marktplaats). Maar ik bedoel er mee te zeggen dat het voor het financiele plaatje nauwelijks interessant is omdat kraanwater in NL veel te goedkoop is.

Kamerplanten doen het ook beter op water uit de regenton heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Enige probleem is de droogte maar goed heb een ton die bijna leeg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

krietjur schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:35:
Toen ik het huis kocht in 2021:
Zie ik daar authentieke spoorbielzen anno jaren zeventig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur

krietjur

Where am I?

VeertienKaVier schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:48:
[...]

Zie ik daar authentieke spoorbielzen anno jaren zeventig?
Klopt. Die heb ik eerst in stukken gezaagd en verticaal geplaatst ipv horizontaal bij de tuinverbouwing in 2022. En een paar weken geleden heb ik ze definitief afgevoerd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
FabianGTI schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:10:
[...]

Ik ben helemaal voor energieneutraal leven en dat mag geld kosten.

Maar bereken dan wel of de besparing van de klimaatkosten van drinkwater ooit de klimaatkosten (in zin van bv CO2 afgifte) van de productie / vervoer etc van je regenwateropvang compenseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06 10:33
@jeroenkb hoe zou je die klimaatkosten dan moeten berekenen?
Die CO2 berekening zal m.i. erg lastig worden en bovendien maar het halve verhaal zijn. Het is immers niet zo dat we water produceren. We halen het ergens vandaan (uit de grond of uit rivieren etc). Als er meer water uit b.v. de grond gehaald wordt betekent dat meer verdroging. Wat bij schaarste gevolgen kan hebben voor bomen, struiken en ook dieren (klein tot groot) die daar weer afhankelijk van zijn.

Overigens heb ik zelf 6 regentonnen van elk 300 liter staan, dus 1800 liter totaal. En die zijn as we speak, met dank aan de regen van b.v. vorige week, allemaal nog vrijwel helemaal vol. Ik gebruik ze voornamelijk voor het bewateren van de vele kamerplanten in de woning, de moestuin+kas en een paar kuipplanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Franciesco schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:12:
@jeroenkb hoe zou je die klimaatkosten dan moeten berekenen?
dat is zeer lastig. Life cycle analysis is eigenlijk een wetenschappelijke studie.

Water wordt gezuiverd en dat heeft een CO2-impact. Die getallen zijn wel te vinden. valt overigen behoorlijk mee. We zijn (nu) in staat drinkwater te produceren met een lage CO2 impact tegen een hele lage prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:34
jeroenkb schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:12:
[...]

Ik ben helemaal voor energieneutraal leven en dat mag geld kosten.

Maar bereken dan wel of de besparing van de klimaatkosten van drinkwater ooit de klimaatkosten (in zin van bv CO2 afgifte) van de productie / vervoer etc van je regenwateropvang compenseert.
Houd je daarbij ook rekening met de klimaatkosten (dus niet alleen financieel) die het zuiveren en transporteren (+ onttrekken van water uit het oppervlaktewater) van drinkwater kost? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:26
Maar waarom een ton ingraven en niet regenwater via infiltratiekisten in de grond afvoeren en met een pomp weer oppompen in de zomer?

De put heb ik al en het regenwater van de garage dik 140m2 dak oppervlak ga ik gewoon afvoeren in de tuin. Dat laatste moest trouwens ook van het waterschap. Maar goed, detail :P .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
bleiblei schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:00:
Maar waarom een ton ingraven en niet regenwater via infiltratiekisten in de grond afvoeren en met een pomp weer oppompen in de zomer?

De put heb ik al en het regenwater van de garage dik 140m2 dak oppervlak ga ik gewoon afvoeren in de tuin. Dat laatste moest trouwens ook van het waterschap. Maar goed, detail :P .
Klei grond, infiltratiekratten hebben dus geen zin.
Dit wordt met de aanleg van de tuin uiteraard wel aangepakt maar niet zo diep dat infiltratiekratten moeten.

Maar wat een discussie is dit ineens geworden, ik had beter moeten weten en niet dit soort vragen hier neer moeten zetten.
Ik mag aannemen dat er iemand nog even rechtsbijstand als advies gaat geven om het bestemmingsplan van de nieuwbouw aan te vechten? :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

jordeeeh schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:52:
[...]

Houd je daarbij ook rekening met de klimaatkosten (dus niet alleen financieel) die het zuiveren en transporteren (+ onttrekken van water uit het oppervlaktewater) van drinkwater kost? :)
Die zijn heel erg laag per liter water weet ik toevallig. Sorry geen bronvermelding.
Worden mogelijk wel hoger als er minder of meer vervuild water is als bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

met

Even de rest van de discussie overgeslagen, maar het kan ook een idee zijn om naar betonnen regenwaterputten te kijken. Ik zie zo even geen prijzen op het internet, maar ik weet dat voor ons huis het prijsverschil tussen 5000 en 10000 l slechts € 400 (ex btw) was, dus ik gok dat de hele put ook niet zo heel duur was. Alhoewel, nu ik er over nadenk, wellicht is het uiteindelijk wel duurder, want om zo'n put te plaatsen heb je wel een flinke kraan nodig (zo'n 5 ton gewicht), wat natuurlijk ook niet goedkoop is.

Bij ons werd dit geplaats met infiltratieput om overflow lokaal te af te wateren (lokale regelgeving om alle HWA op eigen terrein te infiltreren). Ook van beton, trouwens, ik neem aan dat dit de goedkoopste optie was voor de aannemer.

Voor besproeien van de tuin, meer volume is beter, zeker gezien hoe lang het soms droog kan zijn tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
FabianGTI schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:15:
[...]
Maar wat een discussie is dit ineens geworden, ik had beter moeten weten en niet dit soort vragen hier neer moeten zetten.
Ik mag aannemen dat er iemand nog even rechtsbijstand als advies gaat geven om het bestemmingsplan van de nieuwbouw aan te vechten? :X :+
Haha, niks van aantrekken en je eigen pad bewandelen. ik vind het een mooi idee, los van of het de klimaatkosten kan compenseren.

Ik had bij de grote renovatie van mijn woning 9 jaar terug (alleen de buitenmuren en dak bleven praktisch ongemoeid) graag een apart regenwater circuit aangelegd icm een grote ondergrondse opslagtank. Maar de kosten waren me helaas te hoog. Niet omdat ik het terug wilde verdienen, maar de hele renovatie viel al veel duurder uit dan van te voren begroot en dan moet je ergens keuzes maken. Het plan om ca 10k extra spenderen aan zo'n systeem is toen helaas gesneuveld. Maar anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zou ook graag iets inrichten dat ik bijvoorbeeld toilet kan doorspoelen met regenwater. Echt eeuwig zonde dat we daar drinkwater voor gebruiken. In bestaande bouw is dit amper tot niet realiseerbaar.

Ook een regenton zou ik graag hebben. Maar ik heb maar 1 regenpijp. En die is gedeeld met de buren..
Dus verder dan mijn groene dak en opletten met beplanting zal ik niet komen ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Dennis1812 schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:46:
Echt eeuwig zonde dat we daar drinkwater voor gebruiken.
Ja in een ideale wereld zou het anders zijn.

De praktijk is dat het veiliger en voordeliger is om dit wel met kraanwater te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:12
Er zijn ook wel proeven geweest met een gescheiden waterleiding. Maar dat bleek te moeilijk voor de installateurs. Werd de WC alsnog doorgespoeld met drinkwater en kwam er regenwater uit de keukenkraan.

Er zijn ook niet voor niets kleurcodes voor de diverse leidingsystemen.

[ Voor 15% gewijzigd door JukeboxBill op 28-04-2025 16:33 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JukeboxBill schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:30:
Er zijn ook wel proeven geweest met een gescheiden waterleiding. Maar dat bleek te moeilijk voor de installateurs. Werd de WC alsnog doorgespoeld met drinkwater en kwam er regenwater uit de keukenkraan.

Er zijn ook niet voor niets kleurcodes voor de diverse leidingsystemen.
precies, het is niet altijd so simpel als het klinkt, en fouten kunnen grote gevolgen hebben. En een extra leidingnet is megaduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 09:41

JT

VETAK y0

Helaas is onze vijgenstruik overleden door de vele regen vorig jaar. Nu willen we een nieuwe planten maar ook een drainageoplossing. Hydroblob hebben we bekeken, je kunt ook een grindput maken. Maar de hydroblob heeft een geotextiel/polyester hoes en een grindput moet ook een lap geotextiel of worteldoek hebben. Wij willen een oplossing zonder plastic omdat we zo min mogelijk willen bijdragen aan het microplasticprobleem. B4Plastics en Alldrain hebben wel draingebuizen zonder plastic maar dat is voor professioneel gebruik, heel groot enzo. Iemand anders nog ideeën?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:12
JT schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:10:
Helaas is onze vijgenstruik overleden door de vele regen vorig jaar. Nu willen we een nieuwe planten maar ook een drainageoplossing. Hydroblob hebben we bekeken, je kunt ook een grindput maken. Maar de hydroblob heeft een geotextiel/polyester hoes en een grindput moet ook een lap geotextiel of worteldoek hebben. Wij willen een oplossing zonder plastic omdat we zo min mogelijk willen bijdragen aan het microplasticprobleem. B4Plastics en Alldrain hebben wel draingebuizen zonder plastic maar dat is voor professioneel gebruik, heel groot enzo. Iemand anders nog ideeën?
I.p.v. kunststof geotextiel zou je kokos of jutematten kunnen gebruiken. In principe zijn die bedoeld voor onkruid tegen te houden en verteren op den duur.
Maar tegen die tijd is de struik ws. al robuust genoeg om een natte periode te overleven.
En een grindput helpt ook niet veel als je geen afvoer/infiltratie naar de omgeving hebt, b.v. als die in de klei is aangelegd.

En anders moet je misschien naar een andere struik kijken. Vijgenstruik is misschien niet bedoeld voor het natte NL klimaat/grond.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:44

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Roept u maar. Komt dit nog goed of niet? Normaal ben ik van snoei is groei maar dit ziet er dood uit tot op zekere hoogte:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K77924Q6ubCf7REg_gnbqpxHMHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJaHMZPA11G10OEheXnyyDOp.jpg?f=fotoalbum_large

En olijfbomen kunnen veel hebben maar misschien is dit wel too much geweest. Staat niet in de volle grond.

Zelf was ik het laatst eens met iemand die zijn olijfboom als knotwilg behandelde gewoon (bijna) ieder jaar snoeien.

Heb dus ff met een mesje gesneden om te kijken waar het hout nog lijkt te leven.

[ Voor 5% gewijzigd door loewie1984 op 28-04-2025 18:05 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 09:41

JT

VETAK y0

JukeboxBill schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:35:
[...]

I.p.v. kunststof geotextiel zou je kokos of jutematten kunnen gebruiken. In principe zijn die bedoeld voor onkruid tegen te houden en verteren op den duur.
Maar tegen die tijd is de struik ws. al robuust genoeg om een natte periode te overleven.
En een grindput helpt ook niet veel als je geen afvoer/infiltratie naar de omgeving hebt, b.v. als die in de klei is aangelegd.

En anders moet je misschien naar een andere struik kijken. Vijgenstruik is misschien niet bedoeld voor het natte NL klimaat/grond.
Dat is nog wel een idee. Ik wil eronder misschien ook een paar diepere kleine gaten maken met de grondboor. Misschien zand erin dat goed draineert. En natuurlijk kan dan nog steeds het punt van verzadiging bereikt worden maar hopelijk duurt het dan ietsje langer. Begin vorig jaar was ook wel uitzonderlijk. Ik weet nog wel dat ik hier een rondje ben gaan rijden en echt bizarre taferelen zag in de uiterwaarden. Huizen die ineens op een terpje leken te staan.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borgdaville
Mijn grasmaaier is gerepareerd, en na 2,5 week toch nog met een net resultaat kunnen maaien:
Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgkEbslXpqJNvBvGcVb1l6mS4Jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ju91i1LYDesTbSDnM8FCiFBJ.jpg?f=fotoalbum_large
After:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tt6WTBFIrRp9pvc57D_gglgJuDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJHZVyOvc98tN3tCfFvpKdCO.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen, heb ik een afspraak staan voor advies met een bedrijf in robot maaiers. Volgens mij hebben ze de mammotion niet in het assortiment wat ik wel jammer ben. Want daar ben ik wel enthousiast van geworden.

Daarnaast heb ik ook even geinformeerd wat een upgrade / vervanging van mijn zitmaaier (voor een frontmaaier met goede specs van Stiga weer) gaat kosten. Dus dan kan ik eind van de maand als het vakantie geld er is een wel overwogen keuze maken.

Bedankt voor alle tips en adviesen in dit forum.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
borgdaville schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:46:
Mijn grasmaaier is gerepareerd, en na 2,5 week toch nog met een net resultaat kunnen maaien:
Voor:
[Afbeelding]
After:
[Afbeelding]

Ondertussen, heb ik een afspraak staan voor advies met een bedrijf in robot maaiers. Volgens mij hebben ze de mammotion niet in het assortiment wat ik wel jammer ben. Want daar ben ik wel enthousiast van geworden.

Daarnaast heb ik ook even geinformeerd wat een upgrade / vervanging van mijn zitmaaier (voor een frontmaaier met goede specs van Stiga weer) gaat kosten. Dus dan kan ik eind van de maand als het vakantie geld er is een wel overwogen keuze maken.

Ik snap dat er gemaaid moet worden; persoonlijk vind ik de 'voor' foto veel mooier.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• borgdaville
jeroenkb schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:51:
[...]

Ik snap dat er gemaaid moet worden; persoonlijk vind ik de 'voor' foto veel mooier.....
Eens, gelukkig heb ik er nog een foto van.

Denk dat ik de Maai Minder (voorheen Maai Mei Niet) op wat stukjes ga proberen. Want inderdaad zijn de bloemetjes mooi en ook voor de bio diversiteit schijnt het beter te zijn. Alhoewel mijn tuin genoeg stukken heeft die met rust worden gelaten, wordt het gras tot nu toe wel overal gemaaid. Ieder jaar proberen we weer wat nieuws en leren we onze tuin weer beter kennen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
borgdaville schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:56:
[...]

Eens, gelukkig heb ik er nog een foto van.

Denk dat ik de Maai Minder (voorheen Maai Mei Niet) op wat stukjes ga proberen. Want inderdaad zijn de bloemetjes mooi en ook voor de bio diversiteit schijnt het beter te zijn. Alhoewel mijn tuin genoeg stukken heeft die met rust worden gelaten, wordt het gras tot nu toe wel overal gemaaid. Ieder jaar proberen we weer wat nieuws en leren we onze tuin weer beter kennen.
Zou mooi zijn als je dat gaat proberen... bij mij het grasveldje voor de deur wordt altijd wekelijks gemaaid door de gemeente. Vorig jaar werd de gasleiding vervangen in de straat. Daardoor kon de maaier 10 weken niet langskomen. Hele veldje stond in bloei en gonsde van de insecten...

Helaas is dit jaar de maaier alweer langs geweest....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
@borgdaville zelf heb ik ook een groot perceel met ook het nodige gras. Ik maai romdom de woning en bepaalde andere gedeeltes waar relatief veel gelopen wordt helemaal, en voor de rest maai ik allerlei paden door de tuin. Dat scheelt heel veel maaiwerk en ik vind het ook nog eens leuk staan met al die "graspaden" waardoor je rond kunt wandelen. Als extra bonus is het inderdaad ook nog beter voor de biodiversiteit.

Ik maai voornamelijk met een zero-turn zitmaaier op accu (Ego Z6) met een maaidek van 132cm breed. Die graspaden maai ik dus in 1x waardoor die ca 130cm breed worden en dus ruim breed genoeg zijn om over te lopen. Zo'n zero-turn maaier vind ik zelf veel fijner dan andere types omdat je strak rondom objecten en bomen, planten etc kunt sturen. De accu's van de Ego zitmaaier zijn ook voor allerlei andere tuinmachines die ik van Ego heb te gerbuiken: een loopmaaier, een bosmaaier, kettingzaag etc. Ik vind het ideaal: flexibel in gebruik, een stuk stiller dan fossiel aangedreven machines, stinkt niet en op te laden op zonne energie :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gemeente hier is sinds een jaar of 2 afgestapt van het maaien om het maaien. Veel meer insecten en meer bloemetjes en het droogt ook nog minder snel uit.

Alleen bij gevaarlijke kruispunten wordt nog actief gemaaid. De rest niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:26
FabianGTI schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:15:
[...]

Klei grond, infiltratiekratten hebben dus geen zin.
Dit wordt met de aanleg van de tuin uiteraard wel aangepakt maar niet zo diep dat infiltratiekratten moeten.
Ah vandaar. Ja, dan is zo een tank wel een uitkomst. Moet zeggen dat (het gewicht totaal negerende) een betonnen put euro ook wel een goeie vind. Scheelt een hoop geld.

Ik heb zelf zijdelings gekeken naar een tank (o.a. vanwege gebruik van regenwater voor de wc enzo) maar waar je het meest op moet letten is hoe je voorkomt dat er zooi (zand, gefragmenteerd organisch materiaal) in de tank komt. Dus er moet wel een filter voor die je af en toe checkt. En verder moet het water weg kunnen als ie vol zit natuurlijk. En rekening houden met grondwater als dat peil vrij hoog staat in je tuin.

Maar al met al lijkt het mij geen rocketscience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
borgdaville schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:46:
Voor:
[Afbeelding]
After:
[Afbeelding]

Ik weet niet waar je woont maar ik heb vanochtend een Luba 2 5000X opgehaald bij Van Kats Machines in Lopik.
Zij zijn dealer en repareren ook.
Hebben de 5000X (3x) en 10000X (1x) op voorraad en de meeste accessoires.

Hebben alle goede robotmaaiers trouwens, ook de Nera 450X

Omdat ik iets meer dan 5000 m2 te maaien heb ( na opmeten) werd me eigenlijk de 10000X of twee 3000X-en aanbevolen.
Beetje onduidelijk waarom met een iets grotere accu en meer m2 mappen die wel zou voldoen als de beide machines verder identiek zijn, en de 5000X 6000 m2 kan mappen en het eigenlijk in een uur of 12 allemaal zou moeten kunnen maaien (onder gunstigste omstandigheden).

De Nera 450X was ook voor maximaal 5000 m2, en niet voor 7500 m2, ondanks dat hij efficiënter reed met de Epos module die tijdelijk gratis is. Er werd me bezworen dat gezien hun ervaring die 7500 m2 nooit gehaald werden met perfect resultaat (voor 5k)

De redenen voor hen zijn een perfect maairesultaat en kiezen daarom eerder voor een grotere versie dan dat de klant teleurgesteld is voor een vermogen. ;)

Ik ben in het robotmaaiertopic verder gegaan. Iets eerder maar vanochtend had de meeste info waar je wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Iemand ervaring met het vervoeren van grote partij zware tegels? Wij zijn zoekende naar partij tegels van 60x60. De dikkere variant van 5cm. Deze tegels wegen wel 50 a 60kg, en dat red je niet zomaar op een aanhanger qua gewicht. In onze tuin willen we nog stukje bestraten en hebben er minimaal 25 of meer nodig. Maar zulke gewichten mogen niet op een aanhanger. Hoe dit te doen als je een mooie 2e hands partij ergens online tegen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
henkie196 schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:17:
[...]

Even de rest van de discussie overgeslagen, maar het kan ook een idee zijn om naar betonnen regenwaterputten te kijken. Ik zie zo even geen prijzen op het internet, maar ik weet dat voor ons huis het prijsverschil tussen 5000 en 10000 l slechts € 400 (ex btw) was, dus ik gok dat de hele put ook niet zo heel duur was. Alhoewel, nu ik er over nadenk, wellicht is het uiteindelijk wel duurder, want om zo'n put te plaatsen heb je wel een flinke kraan nodig (zo'n 5 ton gewicht), wat natuurlijk ook niet goedkoop is.
bleiblei schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:55:
[...]

Ah vandaar. Ja, dan is zo een tank wel een uitkomst. Moet zeggen dat (het gewicht totaal negerende) een betonnen put euro ook wel een goeie vind. Scheelt een hoop geld.

Ik heb zelf zijdelings gekeken naar een tank (o.a. vanwege gebruik van regenwater voor de wc enzo) maar waar je het meest op moet letten is hoe je voorkomt dat er zooi (zand, gefragmenteerd organisch materiaal) in de tank komt. Dus er moet wel een filter voor die je af en toe checkt. En verder moet het water weg kunnen als ie vol zit natuurlijk. En rekening houden met grondwater als dat peil vrij hoog staat in je tuin.

Maar al met al lijkt het mij geen rocketscience.
Een betonnen gaat wel een heel karwei worden meteen, ondanks dat deze goedkoper zijn in aanschaf is de kraan die er voor nodig is niet goedkoop.
Vandaar dat ik ook een kunststoffen variant wil, zo'n platte is dan ook wel weer handig, hoef je ook niet al te diep te graven. :)
G.Scholtens schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:25:
Iemand ervaring met het vervoeren van grote partij zware tegels? Wij zijn zoekende naar partij tegels van 60x60. De dikkere variant van 5cm. Deze tegels wegen wel 50 a 60kg, en dat red je niet zomaar op een aanhanger qua gewicht. In onze tuin willen we nog stukje bestraten en hebben er minimaal 25 of meer nodig. Maar zulke gewichten mogen niet op een aanhanger. Hoe dit te doen als je een mooie 2e hands partij ergens online tegen komt?
Zwaardere aanhanger huren, met 25 tegels moet dat makkelijk lukken met bijvoorbeeld een 2 tons aanhanger.

[ Voor 16% gewijzigd door FabianGTI op 29-04-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
Andere auto/aanhanger?

60x25= 1500kg. Een beetje aanhanger moet dat toch makkelijk kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur

krietjur

Where am I?

En anders, mits de afstand beperkt is, gewoon meerdere keren rijden met de kleine aanhanger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
krietjur schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:38:
En anders, mits de afstand beperkt is, gewoon meerdere keren rijden met de kleine aanhanger :)
Niks in de buurt te vinden momenteel, alles redelijk ver weg. Hebben zelf ook geen aanhanger, moeten wel al lenen. En nieuwe partij kopen is niet de moeite waard in de huidige tuin / woning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur

krietjur

Where am I?

G.Scholtens schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:45:
[...]

Niks in de buurt te vinden momenteel, alles redelijk ver weg. Hebben zelf ook geen aanhanger, moeten wel al lenen. En nieuwe partij kopen is niet de moeite waard in de huidige tuin / woning
Tsja, veel opties heb je nou eenmaal niet met tegels. Lomp zwaar, dus vervoer is altijd een ding. Busje huren voor een dagdeel? Geen idee wat het mag kosten? Busje huren voor een zaterdag ~80 euro. Wellicht te combineren met andere dingen waarvoor een busje handig is zoals dingen afvoeren naar de stort of andere aankopen die onhandig zijn qua vervoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Busje huren maar daar zit ook een max. toelaatbaar gewicht aan.

Pagina: 1 ... 177 ... 182 Laatste