Inmiddels ben ik ook "om" om het meeste maaiwerk door een robot te laten doen.
Alleen vraag ik me dan af wat het voordeel van de
450X Nera zou zijn t.o.v een
Mammotion Luba 2 AWD.
Ik begrijp dat je er erg tevreden over bent, maar de adviesprijs is 5k.
Voor 4,5k heb ik de
Luba2 10000X die 10000 m2 doet en 60 zones kan beheren. Voor 5K heb ik bijna alle extra accessoires of een jaar extra garantie er bij.
De Luba 2-5000X kan tot 6000 m2 aan in zijn geheugen, de 10000 tot 12000 m2 lees ik op Mammotionrobotmaaier.nl .
Ik moet onze graszones nog opmeten maar het zou fijn zijn als ik alle stukjes van 2 terreinen, onze en de buren, 9 zones, ik schat 7500 m2 bij elkaar, in geheugen kan zetten om meermaals binnen een week gemaaid te kunnen worden.
Je zegt, en dat lees ik ook in advertenties, dat de Nera tot 7500 m2 kan maaien, kan dat in het geheugen van de app opgeslagen? In de manual wordt daar niet over gesproken, daar is het maximaal 5000 m2?
Hoe moet ik me bijvoorbeeld de verplichte tuincontrole voorstellen die wordt uitgevoerd door de lokale dealer bij de aankoop van een Husqvarna Automower® 450X NERA met Husqvarna EPOS™-plug-in en referentiestation? Gaat deze de tuin wel of niet geschikt bevinden?
En hoe zit het werkelijk met de begrenzingsdraden die ik toch terug hoor komen als ik de kenmerken aanklik en bv de zoneregeling beter bekijk, ik begrijp dat dat geadviseerd wordt bij slechte satellietdekking, dus eigenlijk waar de Luba 2 overgaat op 3D vision, of 4G, Bluetooth, of Wifi?
De Nera heeft alleen Wifi en ultrasone sensoren?
En ik dacht dat 4g in de nieuwste Luba 2 wordt meegeleverd las ik op Mammotion.eu .
Of waar de Luba gewoon zijn programma afmaakt en ondersteund wordt door 3D vision én ultrasone radar én fysieke bumper, tot 300 meter afstand zonder satellietverbinding, terwijl de Nera het dan van alleen een radar moet hebben?
Op deze testvideo rijdt hij bv vol gas tegen een boom aan......gelukkig wordt de muur al minder hard geraakt. Niet.
Maar ik neem aan dat de Nera ook zo in te stellen is dat het niets raakt maar wel alles detecteert en er omheen gaat, zoals de Luba 2 ?
Levert de maaibreedte van 24 cm met 3 messen niet erg lange maaibeurten op bij een terrein van 7500 m2? Dit t.o.v de 40 cm met 12 messen van de Luba 2 ?
De Luba 2 maait 500 m2 per uur, de Nera 450x doet 208 m2/uur.
Ofwel, het gazon van @
borgdaville van 6000 m2 daar doet de 450x Nera maar liefst 29 uur over volgens de gebruiksaanwijzing (blz. 21) , dat is nog afgezien van laadtijden volgens mij . Op 29 uur maaien komt er 12x opladen bij van 40 minuten, totaal is dus een maaicyclus 37 uur. En dan heb je droog weer nodig.
De Luba is daar bijvoorbeeld maar een krappe 14 uur mee bezig inclusief laadtijd.
Is hij niet snel leeg met een capacteit van 7,5 Ah , gezien de max 145 minuten hiermee?
Waar de Luba 2 een 12,8 AH accu heeft die daar max 190 minuten mee doet?
Die kleine wieltjes voor van de Nera geven me geen vertrouwen voor hobbelige of grindpaden om als oversteekroute naar een andere zone te gebruiken. Of ze AWD zijn is me ook niet helemaal duidelijk.
De robuste multidirection wielen van de Luba 2, oa ook om beschadigingen in het gras te voorkomen bij draaien/keren, spreken me meer aan en door de onafhankelijke wielophanging kan de Luba 2 obstakels tot 8 cm hoogte aan.
Kan je er ook randen mee maaien zoals met de Luba 2?
Kan je er mee, on the go, 3D lawnprinten zoals met de Luba 2?
Voor de gein, een tekstje, of om bv een bed met madeliefjes te laten staan door een patroon eromheen te maaien?
Ik ben dan ook erg benieuwd naar jouw vise hier op.
Ik heb eea zitten bekijken maar kom toch steeds weer bij de Luba 2 AWD uit.
Wat mij aanspreekt is de prijs en mogelijkheden, de 5000 kost 3700 incl alle extra toebehoren zoals 2 sets messen, garage, rtk-zonnepaneel en wandmontage, of net 4k inclusief nog een jaar garantie.
Daarvoor kan hij het gras tot 7 cm laten staan, is hij 4WD, en kunnen de wielen over obstakels heen door de onafhanelijke ophanging.
En hij kan dus 88% hellingen aan ipv 50%, niet dat ik bergen heb, maar het geeft wat meer vertrouwen in de moeilijke stukjes hier.
En IPX6 vs de IPX5 van de Nera is toch ook een stukje meer zekerheid.
En natuurlijk
dit, wat ik het allerbelangrijkste aan een robotmaaier vind.
Of
deze......
10 mei heeft Wolfs open dag met deals, hopelijk ook op de Luba 2, Streekweg 5
9591VM in Onstwedde is weliswaar niet naast mijn deur, maar ik denk zeker een bezoekje waard als ik zoveel geld uit ga geven aan een speelgoedraceauto.
De
dichtstbijzijnde dealer vind je op
Mammotionrobotmaaier.nl .
[
Voor 15% gewijzigd door
Teijgetje op 26-04-2025 10:57
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.