Het grote tuinen, balkons en plantentopic Overzicht

Pagina: 1 ... 176 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:46
de Peer schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:16:
[...]

Ik zie meer onkruid dan gras hoor. Bril niet op?
Iets onkruid vinden is een keuze. Je kunt er op lopen, op spelen, je kunt het maaien, het is groen, er komen bloemetjes in. Wat is er verder mis mee? Waarom zou het beter zijn dan gras? Het is ook veel minder werk dan een strak grasje willen houden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

No Hands schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:39:
[...]

Iets onkruid vinden is een keuze. Je kunt er op lopen, op spelen, je kunt het maaien, het is groen, er komen bloemetjes in. Wat is er verder mis mee? Waarom zou het beter zijn dan gras? Het is ook veel minder werk dan een strak grasje willen houden.
De vraagsteller (en ik) vinden gras mooier. Daar ging het om. Is inderdaad een (bewuste) keuze. Dit is niet mooi nu.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 12-04-2025 21:48 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:59
jordyyyys schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:28:
[...]

Stel ik graaf het af en ik gooi er nieuwe zoden op, is het dan een kwestie van tuinaarde erin, verdichten, bodemverbeteraar en dan nieuwe zoden eroverheen?
Ik denk dat je al een heel eind komt met de plaggen er af steken, het is immers maar een klein stukje, de postzegel omspitten en dan nieuwe graszoden er op.
Je zou zelfs weg kunnen komen met het veldje gewoon omspitten, 1 spade diep, en dan na bemesten/voeden, egaliseren en vlakrollen er zoden op leggen.
Bovendien kan je tijdens het omspitten en de grond losmaken de onkruidwortels simpel weghalen.

Maar je kan er ook een heel werk van maken, met afgraven, afvoeren, nieuwe grond, etc. ;)

@No Hands ik zie er wel heel veel weegbree tussen staan hoor, naast wat paardenbloemen.
Ik kan me best voorstellen dat je helemaal gras wil. ;)
Zeker op zo`n postzegel.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 12-04-2025 21:47 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:32
Teijgetje schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:44:
[...]

Ik denk dat je al een heel eind komt met de plaggen er af steken, het is immers maar een klein stukje, de postzegel omspitten en dan nieuwe graszoden er op.
Je zou zelfs weg kunnen komen met het veldje gewoon omspitten, 1 spade diep, en dan na bemesten/voeden, egaliseren en vlakrollen er zoden op leggen.
Bovendien kan je tijdens het omspitten en de grond losmaken de onkruidwortels simpel weghalen.
@jordyyyys
Mits je bij dat omspitten maar geen gehakt van de wortels maakt. Elk stukje groeit opnieuw uit.
Beter pak je dan een spitvork ofzo en maak je het voorzichtig los.
Als je eenmaal bezig bent wordt je er bijna handig in. Maar je moet na de klus inderdaad nieuw gazon regelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Barleone op 12-04-2025 22:22 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
Teijgetje schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:44:
[...]

Maar je kan er ook een heel werk van maken, met afgraven, afvoeren, nieuwe grond, etc. ;)

@No Hands ik zie er wel heel veel weegbree tussen staan hoor, naast wat paardenbloemen.
Ik kan me best voorstellen dat je helemaal gras wil. ;)
Zeker op zo`n postzegel.
Ja maar dan kun je ook de weegbree en de paardenbloemen even wegsteken op die 2 m2. De vervangingscultuur slaat wel heel hard toe als we gras gaan vervangen door nieuwe zoden omdat er wat onkruid groeit.
Maar goed, ieder zijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:22

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

krietjur schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:08:
Vorig weekend heb ik een verhoogde border (van oude spoorbielzen) gesloopt en de bielzen afgevoerd. Ruim 1000 kilo aan bielzen, wat een gesleep.. wel blij dat ik die troep nu kwijt ben.
Erfenis uit de tijd van 'Bielzen-Mien'? Hopelijk kostte het geen vermogen om die dingen kwijt te kunnen; heb er ooit ook een paar uitgegraven waar bij het milieupark flink voor mocht worden afgetikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-05 22:58

krietjur

Where am I?

VeertienKaVier schreef op zondag 13 april 2025 @ 07:16:
[...]

Erfenis uit de tijd van 'Bielzen-Mien'? Hopelijk kostte het geen vermogen om die dingen kwijt te kunnen; heb er ooit ook een paar uitgegraven waar bij het milieupark flink voor mocht worden afgetikt.
Vroeger zag je inderdaad heel veel bielzen. Deze zaten bij het huis ;) Oorspronkelijk waren ze hier horizontaal geplaatst, toen ik het huis kocht heb ik ze in stukken van zo'n 80cm gezaagd en verticaal in de grond gezet. Ook een rotklus om ze te zagen trouwens :P En nu een paar jaar later dus weer afgevoerd. Wel makkelijker afvoeren in deze kortere stukken. En inderdaad, afvoeren is niet goedkoop. 1,50 per 10 kilo. Ik had eerst een buslading vol met de bielzen en daarna nog eentje met puin en ander afval. Toen ik de 2e keer ging, kon ik zo doorrijden - de weegbrug was goedkoop. Met de lading bielzen was ik dus net iets te vroeg, anders was ik ze gratis kwijt geweest :X Maargoed.. aftikken en dooorrrrr.. blij dat ik ze kwijt ben in elk geval. De lantaarnpaal wordt als het goed is vandaag opgehaald, kan ik daarna weer verder met slopen en grondwerk alvorens de boel weer op te gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Ideeën gevraagd.
Wij hebben hedera in gaas als deel in de schutting.
We willen overlast voor buren tegengaan. Zij zijn anti-hedera en ze snoeien ieder jaar aan onze hedera tot het punt van schade.

Het eerste idee is om achter de hedera worteldoek te plaatsen. Zou dat helpen?

Meer ideeën zijn heel erg welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:33
Barleone schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:15:
Ideeën gevraagd.
Wij hebben hedera in gaas als deel in de schutting.
We willen overlast voor buren tegengaan. Zij zijn anti-hedera en ze snoeien ieder jaar aan onze hedera tot het punt van schade.

Het eerste idee is om achter de hedera worteldoek te plaatsen. Zou dat helpen?

Meer ideeën zijn heel erg welkom.
Zijn ze alleen tegen hedera of tegen alle planten die er doorheen groeien? Anders hedera verwijderen en vervangen door een klimplant / haag waar ze wel mee kunnen leven? In het ergste geval heeft @Teijgetje nog een link geplaatst naar een kunststof groene wand die je er tegenaan zou kunnen bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
@Milo85
Ha, nooooo. Geen plastic! Wat een schuttingtaal weer.
Ik wil de hedera houden. Dus geen alternatieven, maar wat doe ik erachter ivm buren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Barleone schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:36:
@Milo85
Ik wil de hedera houden. Dus geen alternatieven, maar wat doe ik erachter ivm buren?
Ik zou er andere buren achter stoppen :+
Maar worteldoek zou redelijk moet helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
@Barleone @Lupadi mijn ervaring is dat Worteldoek Hedera niet tegenhoud. Ik heb een schutting aan beiden kanten hout en daartussen worteldoek. De buren hebben hedera op een plek en daar komt het alsnog door de schutting heen en anders wel erbovenlangs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:09
@Milo85
Hoeveel ruimte heb je?
Je kan ook denken aan laurier, siergrassen, rhodondendron (groot..) of Toscaanse jasmijn (tenzij ze die ook gaan knippen..) en heb je echt een hekel aan ze: bamboe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

@Milo85
Klimop komt overal doorheen, is mijn ervaring (als klimop-fan), dus worteldoek helpt maar ten dele. Het beste wat je kunt doen is vanaf jouw kant zoveel mogelijk leiden en tijdig zelf bijsnoeien.

Snoeien tot het punt van schade is wel knap, een hedera is doorgaans onverwoestbaar. Dat soort buren overtuig je dus ook niet met argumenten dat merels er graag in nestelen of dat de late bloei nuttig is voor de vlinders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

El Capitan schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:54:
[...]

en heb je echt een hekel aan ze: bamboe
Ik kwam laatst een plukje bamboe tegen dat dapper boven de grond kwam. Restant van bamboe dat bijna 20 (!) jaar geleden is gerooid. De klimop van Azië (of nee, dat is Japanse duizendknoop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:08
Ik heb 2 weken terug een nieuwe haag geplaatst (laurier). Het is, zoals iedereen weet, erg droog en ik vraag mij af hoe ik nu het beste water kan geven.

Grond is zandgrond en alleen de bovenste 5 cm oid is een beetje vochtig na water geven en de regen van vanmorgen.

Maar dieper dus totaal niet, hoe kan ik nou het beste water geven en hoe vaak, sommige planten zien er echt wel wat te droog uit maar te vaak water geven is ook weer niet goed want dan wortelen ze niet diep genoeg maar dode planten is helemaal ruk.

Vimd het dus erg lastig wat te doen, heb ze nu steeds om de dag of 4 water gegeven ongeveer maar of ze her allemaal op deze manier gaan redden geen idee.

Zat te denken om met een bamboe stokje oid gaatjes te prikken in de grond zodat water ook iets dieper kan zakken rond de kluit maar ja het is wel zandgrond dus zakt ook zo weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Dracula schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:07:
Ik heb 2 weken terug een nieuwe haag geplaatst (laurier). Het is, zoals iedereen weet, erg droog en ik vraag mij af hoe ik nu het beste water kan geven.

Grond is zandgrond en alleen de bovenste 5 cm oid is een beetje vochtig na water geven en de regen van vanmorgen.

Maar dieper dus totaal niet, hoe kan ik nou het beste water geven en hoe vaak, sommige planten zien er echt wel wat te droog uit maar te vaak water geven is ook weer niet goed want dan wortelen ze niet diep genoeg maar dode planten is helemaal ruk.

Vimd het dus erg lastig wat te doen, heb ze nu steeds om de dag of 4 water gegeven ongeveer maar of ze her allemaal op deze manier gaan redden geen idee.

Zat te denken om met een bamboe stokje oid gaatjes te prikken in de grond zodat water ook iets dieper kan zakken rond de kluit maar ja het is wel zandgrond dus zakt ook zo weg.
Beter 1 keer per week goed veel water geven dan vaker kleine beetjes.
Een laag compost of mulch onder de haag vermindert de verdamping.
Heb je voldoende organisch materiaal in de grond gewerkt alvorens te beginnen met planten?
Want op alleen zand zal die laurier heel slecht aanslaan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Milo85 schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:50:
@Barleone @Lupadi mijn ervaring is dat Worteldoek Hedera niet tegenhoud. Ik heb een schutting aan beiden kanten hout en daartussen worteldoek. De buren hebben hedera op een plek en daar komt het alsnog door de schutting heen en anders wel erbovenlangs.
Ik wilde als alternatief ook nog een (corten)staal voorstellen maar vermoed dat dat een duur grapje wordt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Onder het mom van help de bij, een gratis zakje bloemzaden! :)

https://voerdebijbij.nl/voedselbanken

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Yaksa schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:16:
[...]

Heb je voldoende organisch materiaal in de grond gewerkt alvorens te beginnen met planten?
Er is aanplantgrond verwerkt door de laag waar de oude haag stond alleen betwijfel ik of het voldoende was.

Met zand bedoelde ik aarde, niet geel zand. Was meer om aan te geven dat de laag geen klei was en waar dus water op blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Dracula schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:52:
[...]

Er is aanplantgrond verwerkt door de laag waar de oude haag stond alleen betwijfel ik of het voldoende was.

Met zand bedoelde ik aarde, niet geel zand. Was meer om aan te geven dat de laag geen klei was en waar dus water op blijft staan.
graaf een gat tussen die planten en giet dat vol water om de paar dagen. Dan is het water bij de wortels gelijk. Maar laurieren houden niet van natte voeten dus niet te vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
No Hands schreef op zondag 13 april 2025 @ 06:43:
[...]

Ja maar dan kun je ook de weegbree en de paardenbloemen even wegsteken op die 2 m2. De vervangingscultuur slaat wel heel hard toe als we gras gaan vervangen door nieuwe zoden omdat er wat onkruid groeit.
Maar goed, ieder zijn ding.
Het was meer op zijn vraag wbt afgraven en opnieuw aarde en graszoden.
Ik begreep dat hij in één keer naar een nieuwe grasmat wilde.
Met jouw methode heb je een half veldje over als ik zijn onkruid inschat.
Dan moet je ook aanvullen en bijzaaien, en veel water geven, de eerste tijd zal er nauwelijks iets opkomen/staan, dus dat moet je "nat" houden om het zaad te laten ontkiemen.
Maar je zit dus voorlopig tegen een "mijnenveld" aan te kijken.
Bovendien heb je dan verschillend gras, dat verschillend groeit, een graszode groeit egaal op.

Hoewel weegbree en paardenbloem uit een wortelstok weer uit kunnen groeien betwijfel ik of ze dat ook kunnen als dat kleine reststukje een spade diep gekeerd zit, het is geen Japanse duizendknoop.
Dat gaat toch meer over van boven foutief verwijderde plant waarbij de wortelstok eigenlijk intact blijft.
Daardoor geldt omspitten al een paar duizend jaar als de (intensieve) methode tegen onkruid.

Omspitten, het onkruid met wortel en al verwijderen, bemesten/voeden/verbeteren, egaliseren, vlakrollen en nieuw gras er op doe je in een "paar" uur.
En gelijk resultaat, een dichte mat zonder onkruid en waar nieuw onkruid ook minder toegang vindt.
Natuurlijk moet je dan ook water geven zodat het gras aanslaat, maar dat is minder stressvol dan hopen dat het kiemt.
Maar als het goed is dan is de grond luchtiger en minder compact zodat de nieuwe graswortels snel diep kunnen.

Dus er is van alles over te zeggen, en meerdere opties zijn mogelijk gezien dit inderdaad maar over een postzegel gaat.
Maar voor de prijs van een spitvork , onkruidsteker, of zelfs een pen/mes-onkruidsteker heb je al snel 2 tot 15 m² graszoden. Een schep heeft iedereen, of de buurman, wel.
Nog afgezien van dat restzoden vaak gratis op te halen zijn als je (in de buurt) zoekt en de tijd hebt.
En dan kan je als je ze hebt even de boel omspitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:28
Wellicht dat jullie medetuinders eens mee willen denken. Wij krijgen een nieuwe woning met daarbij een 12x10.5 tuin. In mijn droomscenario zou ik graag een grote overkapping/tuinkamer willen van ca 8 bij 3.5, een kleine kan van 2x2 of 2x3. Met een beetje moestuin ruimte. Genoeg (kunst)gras voor de kids om op te spelen.

Ik heb de volgende plattegrond gemaakt, maar twijfel nog sterk over de indeling. Het ontbreken van een kas zou het ontwerp een stuk eenvoudiger maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyRMHIWD6fpOWc3qbn419Hn-Gl4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/23DQK2LO74JW257MhRuM7L3k.jpg?f=user_large

Een andere variant is er een waarbij de overkapping een ca 2.5 meter naar onder gaat. En dat de kas + moestuin bakken dan in de nis kunnen did linksboven ontstaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
MagniArtistique schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:01:
Wellicht dat jullie medetuinders eens mee willen denken. Wij krijgen een nieuwe woning met daarbij een 12x10.5 tuin. In mijn droomscenario zou ik graag een grote overkapping/tuinkamer willen van ca 8 bij 3.5, een kleine kan van 2x2 of 2x3. Met een beetje moestuin ruimte. Genoeg (kunst)gras voor de kids om op te spelen.

Ik heb de volgende plattegrond gemaakt, maar twijfel nog sterk over de indeling. Het ontbreken van een kas zou het ontwerp een stuk eenvoudiger maken.

[Afbeelding]

Een andere variant is er een waarbij de overkapping een ca 2.5 meter naar onder gaat. En dat de kas + moestuin bakken dan in de nis kunnen did linksboven ontstaat
Wat ik een beetje mis qua informatie / over na zou denken is:
- Wat staat er nu al in de tuin? Bijv. die kas en het terras en gazon, is dat allemaal al aanwezig?
- Waar is noord? Het oppervlak is beperkt en een relatief grote hoge schuur zorgt voor schaduw en evt. schuttingen/erfafscheidingen ook.
- Begrijp ik het goed dat de onderste beige strook je woning is? Zo ja, dan zou ik de andere variant waarbij de overkapping nog verder doorgaat zeker niet doen. Afgaande op je maten is dat nu een pakweg 4m van woning tot berging, je hebt echt wat ruimte nodig en ook hier gelden bovenstaande punten voor schaduw/zon: je moet je niet vergissen in hoeveel licht een dergelijke constructie uit je huis kan nemen.
- Wat zit er links/rechts/boven van je tuin? Schuttingen of andere erfascheidingen van buren? Of zit je op een hoek of nog vrijer en kan je wat meer met je eigen erfafscheiding spelen?
- Hoe zien de erfafscheidingen er nu uit en wil/moet je daar ook nog iets mee?

Ik ben geen expert tuinontwerper maar wij zijn vorig voorjaar in een voor ons nieuwe woning getrokken en hebben zodoende met dit bijltje gehakt en inmiddels kunnen we dit voorjaar zeggen dat we klaar zijn met al het grote werk en zijn vorige week de borders met alle plantjes gevuld.

De belangrijkste tips die ik mee kan geven zijn zodoende: kijk wat je kan hergebruiken van wat er al staat, bekijk en benoem de beperkingen die je sowieso hebt (vaak voornamelijk erfafscheidingen bij buren) en denk na over de positie van de zon en schaduwwerking. Zeker nu we soms mooie dagen hebben, kijk op een dag dat je thuis bent eens goed in je tuin of als je er nog niet woont, gebruik een online tool om de stand van de zon en schaduwwerking te kunnen simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
No Hands schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:19:
[...]

graaf een gat tussen die planten en giet dat vol water om de paar dagen. Dan is het water bij de wortels gelijk. Maar laurieren houden niet van natte voeten dus niet te vaak.
Heb gister wat gegraven en bij een deel van de planten zat er amper aarde onder de kluit, er zat dus een gat onder dus dan krijgen ze ook weinig water.

Flink balen dat een deel nu bruine bladeren heeft en er minder mooi bij staat. Hopen dat het nog bij gaat trekken, vraag mij ook af of ik de bruine bladeren allemaal eraf moet halen of dat als die echt helemaal dood zijn ze vanzelf eraf vallen.

En idd te veel water is ook weer niet goed dus vind het erg lastig wat te doen.

Eerste 10cm oid is redelijk vochtig na water geven gister maar daarna is het weer kurk droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Dracula schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:24:
[...]

Heb gister wat gegraven en bij een deel van de planten zat er amper aarde onder de kluit, er zat dus een gat onder dus dan krijgen ze ook weinig water.

Flink balen dat een deel nu bruine bladeren heeft en er minder mooi bij staat. Hopen dat het nog bij gaat trekken, vraag mij ook af of ik de bruine bladeren allemaal eraf moet halen of dat als die echt helemaal dood zijn ze vanzelf eraf vallen.

En idd te veel water is ook weer niet goed dus vind het erg lastig wat te doen.

Eerste 10cm oid is redelijk vochtig na water geven gister maar daarna is het weer kurk droog.
De wortels moeten wel volledig in de aarde zitten, geen gaten eronder dus.
Een laurier is gelukkig heel sterk, dode bladeren vallen er vanzelf af. Als je en kale tak overhoudt dan kun je die wegknippen en daar komt wel weer een nieuwe. Maar dan moeten ze wel eerst goed aangeslagen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
MooDyBLueS schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:54:
[...]

Wat ik een beetje mis qua informatie / over na zou denken is:
- Wat staat er nu al in de tuin? Bijv. die kas en het terras en gazon, is dat allemaal al aanwezig?
- Waar is noord? Het oppervlak is beperkt en een relatief grote hoge schuur zorgt voor schaduw en evt. schuttingen/erfafscheidingen ook.
- Begrijp ik het goed dat de onderste beige strook je woning is? Zo ja, dan zou ik de andere variant waarbij de overkapping nog verder doorgaat zeker niet doen. Afgaande op je maten is dat nu een pakweg 4m van woning tot berging, je hebt echt wat ruimte nodig en ook hier gelden bovenstaande punten voor schaduw/zon: je moet je niet vergissen in hoeveel licht een dergelijke constructie uit je huis kan nemen.
- Wat zit er links/rechts/boven van je tuin? Schuttingen of andere erfascheidingen van buren? Of zit je op een hoek of nog vrijer en kan je wat meer met je eigen erfafscheiding spelen?
- Hoe zien de erfafscheidingen er nu uit en wil/moet je daar ook nog iets mee?

Ik ben geen expert tuinontwerper maar wij zijn vorig voorjaar in een voor ons nieuwe woning getrokken en hebben zodoende met dit bijltje gehakt en inmiddels kunnen we dit voorjaar zeggen dat we klaar zijn met al het grote werk en zijn vorige week de borders met alle plantjes gevuld.

De belangrijkste tips die ik mee kan geven zijn zodoende: kijk wat je kan hergebruiken van wat er al staat, bekijk en benoem de beperkingen die je sowieso hebt (vaak voornamelijk erfafscheidingen bij buren) en denk na over de positie van de zon en schaduwwerking. Zeker nu we soms mooie dagen hebben, kijk op een dag dat je thuis bent eens goed in je tuin of als je er nog niet woont, gebruik een online tool om de stand van de zon en schaduwwerking te kunnen simuleren.
Ik dacht dat de definitie 'nieuwe woning' duidelijk genoeg was. Maar ik snap dat dat ook een nieuw aangekochte woning kan zijn. Het betreft een nieuwbouwwoning. Er staat dus niets. ;)

De tuin is puur op het zuiden. Dus de zon komt op links van de overkapping (oost) en schijnt met de avondzon in de overkapping. We zitten op de hoek van de straat. Achter & links is openbaar gebied met wadi's en wandelpaden. De overkapping fungeert dus deels als een erfafscheiding en neemt inkijk in de tuin weg van wandelaars. Hij wordt max 3m hoog. De zon die het wegneemt zal met name op het gazon zijn, daar komt kunstgras dus dat is prima.

Bege strook is inderdaad onze woning. Met links een achterom. Rechts wordt een schutting geplaatst met de buren. Achtererfgrens is nog onder discussie, maar willen we overwegend groen houden.

[ Voor 4% gewijzigd door MagniArtistique op 14-04-2025 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
MagniArtistique schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:54:
[...]

Ik dacht dat de definitie 'nieuwe woning' duidelijk genoeg was. Maar ik snap dat dat ook een nieuw aangekochte woning kan zijn. Het betreft een nieuwbouwwoning. Er staat dus niets. ;)
Haha ja zo had ik hem wel opgevat. ;) Goed om te weten en dat geeft je fijn vrij spel!
De tuin is puur op het zuiden. Dus de zon komt op links van de overkapping (oost) en schijnt met de avondzon in de overkapping. We zitten op de hoek van de straat. Achter & links is openbaar gebied met wadi's en wandelpaden. De overkapping fungeert dus deels als een erfafscheiding en neemt inkijk in de tuin weg van wandelaars. Hij wordt max 3m hoog. De zon die het wegneemt zal met name op het gazon zijn, daar komt kunstgras dus dat is prima.
Met deze nieuwe info denk ik dat het inderdaad het beste is om de overkapping zo te plaatsen, zeker gezien de avondzon waar je vast nog van wilt genieten.

Als je juist schaduw zou zoeken, zou je nog kunnen overwegen de overkapping overdwars achterin de tuin te plaatsen. De linker erfafscheiding zou je dan groen kunnen maken met een al dan niet groenblijvende haag. Voordeel is dat je dan de linkerstrook in het verlengde van je achterom tot aan de overkapping goed voor groen kan gebruiken en daarbij van de avondzon gebruik kan maken. Nadeel is zoals je ongetwijfeld zelf ook al ingezien had dat je overkapping praktisch altijd schaduw oplevert.

Nadeel van je huidige ontwerp is wel, als ik ook even tussen de regels doorlees dat je wel van privacy houdt gezien je de overkapping deels als afscheiding tegen wandelaars inzet, is dat je kas en de lage beplanting aan de achterkant veel schaduw zullen vangen. Deels van de (ik vermoed hoge) erfafscheiding aan de achterkant, deels de ochtendzon via de overkapping en deels de avondzon van de erfafscheiding met de buren rechts die allemaal voor schaduw zullen zorgen.

Denk dat dat je grootste overweging gaat zijn. Uiteindelijk is alles natuurlijk maar net wat je wilt. Ik snap het dat als je geld uitgeeft aan een overkapping dat je deze plek kiest voor de middag/avondzon, maar het is minder ideaal voor je beplanting.

De kas zou je evt. meer naar voren kunnen trekken, bijv. midden in de tuin rechts tegen de erfafscheiding aan. Dan heeft die veel minder last van schaduwwerkingen, want anders ben ik bang dat je voornamelijk ochtendzon zal vangen en pas wanneer de zon heel hoog staat in hartje zomer er plezier van gaat hebben. Op de door mij voorgestelde plek heb je ook in voor- en najaar meer ochtend- en middagzon die erin valt.

Eventueel kan je dan je strook voor beplanting die je achterin had meer naar rechts trekken en zo je gazon verder doortrekken naar achter zodat je het voor je kinderen toch weer wat ruimtelijker maakt. Maar de kas is dan wel een centrale plek in de tuin.
Bege strook is inderdaad onze woning. Met links een achterom. Rechts wordt een schutting geplaatst met de buren. Achtererfgrens is nog onder discussie, maar willen we overwegend groen houden.
Als je de achtererfgrens groen wilt houden en hoog ivm privacy (dus niet tot 100cm beperkt), houd dan wel rekening met je beplanting achterin in die amper zon zal vangen, evenals je kas zoals ik al benoemde. Het kan wel, maar dan moet je wel echt op zoek naar beplanting die goed tegen (half)schaduw kan. Iets wat echt regelmatig zon vereist zal daar niet werken of veel minder goed.

Overall denk ik dat je ontwerp wel goed is, waarbij het dus wel zo is dat je je overkapping en gazon flink voorrang geeft op de rest. Uiteindelijk is dat prima, want het zijn gewoon keuzes, zolang je je er maar bewust van bent.

Laatste wat ik je mee wil geven is dat je ook nog kan overwegen de overkapping aan de kan van de buren te plaatsen. Dan mis je de avondzon, evenals wanneer je hem overdwars zou plaatsen, maar dan zorgt het wel voor een privacy barrière met je buren en houdt het ook het nodige geluid tegen. In de huidige situatie is het, zeker als de buren op jullie gedeelde erfgrens ook geen overkapping plaatsen, wel zo dat jullie overkapping een vangnet gaat vormen voor de geluiden van de buren. Ik ken mensen die dat echt niet erg vinden, maar ook mensen die daar bewust rekening mee houden, je buren kan je immers niet uitkiezen. Voor de erfafscheiding aan de andere "tegen inkijk van wandelaars" zijn er legio mogelijkheden om dat groenblijvend en dichtbegroeid te houden eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Sincere1983 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 00:02:
Wij hebben in de tuin een olijf staan die maar weinig blad schiet elk jaar. Nou zou ik toch graag dit jaar eens willen dat hij meer blad schiet. Hebben jullie hier nog tips voor, kan ik hem bijvoorbeeld snoeien nog (de langere uitschieters etc knippen)?
Zo staat hij er nu bij[Afbeelding]
Als een olijf zijn bladeren laat vallen, krijg hij geen nieuwe (op oud hout).
Blad groeit enkel op nieuw hout. Volledig terugsnoeien tot op de stam dus.
Wordt een jaartje een triest zicht, maar dat is het nu ook al :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Yaksa schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:16:
[...]

Wat voor mulch is aan te raden? Het is geen extreem brede border (tenminste aan 1 kant zit een voetpad aan de andere kant de erfgrens (hekje van gaas met er naast een park)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:01
Slonzo schreef op maandag 14 april 2025 @ 12:07:
[...]

Als een olijf zijn bladeren laat vallen, krijg hij geen nieuwe (op oud hout).
Blad groeit enkel op nieuw hout. Volledig terugsnoeien tot op de stam dus.
Wordt een jaartje een triest zicht, maar dat is het nu ook al :P
Nog tips hierin? Kunnen we ook deels terugsnoeien om hem iets minder triestig eruit te laten zien (dit ook ivm. foto's voor de makelaar ivm. verkoop huis)? Moeten we nog grondverbetering daarna doen om hem sneller weer te laten groeien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Sincere1983 schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:14:
Nog tips hierin? Kunnen we ook deels terugsnoeien om hem iets minder triestig eruit te laten zien (dit ook ivm. foto's voor de makelaar ivm. verkoop huis)? Moeten we nog grondverbetering daarna doen om hem sneller weer te laten groeien?
Zeker, je kan alles wat nog blaadjes heeft voorlopig gewoon laten staan, en enkel het kale hout weghalen. Even verwennen met wat verse compost en 1 à 2-wekelijks begieten met wat vloeibare voeding kan ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Dracula schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:09:
[...]Wat voor mulch is aan te raden? Het is geen extreem brede border (tenminste aan 1 kant zit een voetpad aan de andere kant de erfgrens (hekje van gaas met er naast een park)
De soort mulch (afdekkende organische bovenlaag) maakt niet zoveel uit.
Dat kan versnippert tuinafval zijn, of boomschors, of houtsnippers of cacaodoppen of een mengsel daarvan.
Zolang het maar een dikke laag is (zo'n 7 tot 10 centimeter) die de verdamping grotendeels tegen houdt.
Op den duur verteert die mulchlaag (versnippert tuinafval verteert sneller dan boomschors) en dan dien je de laag weer aan te vullen. Voor het bodemleven is het ideaal, het neemt de ergste hitte in de zomer weg in de bovenste laag van de boden, het blijft langer vochtig, het organisch gehalte van de bodem neemt toe en in de winter wordt de vorst getemperd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timio
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-05 20:53
Goedenavond allemaal,

na veel meelezen en ideeën opdoen loop ik tegen een uitdaging aan met mijn terras waar ik niet uit kom.
Achter ons huis is een betonplaat gestort door de vorige bewoners waarop keramische tegels zijn gelijmd, de voegen beginnen steeds slechter te worden waardoor er vocht onderkomt en de tegels kapot vriezen, vooral in het loop gedeelte. (zie foto)
Nu heb ik nog enkele tegels ter vervanging maar ik zou graag een permanente oplossing willen en na navraag bij verschillende tegelboeren en hoveniers heb ik de perfecte oplossing nog niet gevonden.
De onderzochte oplossingen zijn:
- Tegels jaarlijks verlijmen
- Tegels en zandcement laag verwijderen, dit is helaas maar 2/3 cm waardoor dit probleem met andere tegels ook blijft bestaan, hiervoor zou je een soort van drainagemat kunnen toepassen maar daar geeft niemand garantie op
- tegels verwijderen en vervangen door betonstuc of een soort gelijk product, ik heb nog niemand gevonden die het aandurft op dit erop te smeren en ook hierop krijg ik geen garantie
- blijft over de volledige betonlaag en fundering laten verwijderen door een betonsloper en het puin te gebruiken als onderlaag onder een nieuw, in zand, aan te leggen terras.

mochten jullie andere opties zien of ideeën hebben dan hoor ik het heel graag omdat ik ergens ook zonde vind om een prima fundering te slopen, ook al ga ik hier waarschijnlijk nooit een uitbouw of serre op plaatsen.

gr TimAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZZeQzvu5CpLV0HeYEbNmnHDJC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5y2ndIa33UqBeKowMiFR3rT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Alle tegels en beton verwijderen. Goede grond erin en een natuurlijker en meer waterdoorlatend product erin een optie?
Boomschors bijvoorbeeld.

Tegels zijn funest voor afwatering, temperatuur en bodemleven. Zeker met zoon betonnen laag eronder.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D422
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-05 10:40
Het seizoen is nog maar nét begonnen of de moed is me al weer een beetje in de schoenen gezakt. Vorig jaar had ik voor de eerste keer last van wild gras in mijn gazon. Ik dacht het te kunnen bestrijden door kort te maaien, maar helaas maskeerde dat het probleem alleen maar.

Dit jaar wilde ik een mooi gazon, dus ik heb geverticuteerd, doorgezaaid, PH getest, voeding en kalk gegeven en alles goed vochtig gehouden. Helaas is het wild gras terug in grote hoeveelheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbH2f9IdDS1ku04yvAvpeN7PwjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2ZCCtS9RZKrOkDYDFu8lsDk.jpg?f=fotoalbum_large

Er is niet echt een andere optie dan het handmatig te verwijderen, waar ik vandaag mee ben begonnen. Met een oud keukenmes gaat dat redelijk, maar er blijft haast geen gazon over. ;w Ik houd de moed erin en hoop dat het in de zomer nog een beetje toonbaar wordt als ik de gaten opvul en die stukjes weer opnieuw inzaai.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkKCSHBpw88jpKyR-H2EEGK3vmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skPERQJlFgzP2C1DonjjIrzX.jpg?f=fotoalbum_large

Onze kersenboom staat echter prachtig in de bloesem, dat maakt veel goed. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LtvwGZetesFFi3MFTYdX5B4899M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKDVEwwScCjiJ9G2jBhKL2tp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

D422 schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:36:
Het seizoen is nog maar nét begonnen of de moed is me al weer een beetje in de schoenen gezakt. Vorig jaar had ik voor de eerste keer last van wild gras in mijn gazon. Ik dacht het te kunnen bestrijden door kort te maaien, maar helaas maskeerde dat het probleem alleen maar.

Dit jaar wilde ik een mooi gazon, dus ik heb geverticuteerd, doorgezaaid, PH getest, voeding en kalk gegeven en alles goed vochtig gehouden. Helaas is het wild gras terug in grote hoeveelheden.

[Afbeelding]

Er is niet echt een andere optie dan het handmatig te verwijderen, waar ik vandaag mee ben begonnen. Met een oud keukenmes gaat dat redelijk, maar er blijft haast geen gazon over. ;w Ik houd de moed erin en hoop dat het in de zomer nog een beetje toonbaar wordt als ik de gaten opvul en die stukjes weer opnieuw inzaai.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inzaaien hoeft niet eens hoor. Dat groeit binnen 2 weken weer dicht.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

timio schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:48:
Goedenavond allemaal,

na veel meelezen en ideeën opdoen loop ik tegen een uitdaging aan met mijn terras waar ik niet uit kom.
Achter ons huis is een betonplaat gestort door de vorige bewoners waarop keramische tegels zijn gelijmd, de voegen beginnen steeds slechter te worden waardoor er vocht onderkomt en de tegels kapot vriezen, vooral in het loop gedeelte. (zie foto)
Nu heb ik nog enkele tegels ter vervanging maar ik zou graag een permanente oplossing willen en na navraag bij verschillende tegelboeren en hoveniers heb ik de perfecte oplossing nog niet gevonden.
- Tegels en zandcement laag verwijderen, dit is helaas maar 2/3 cm waardoor dit probleem met andere tegels ook blijft bestaan, hiervoor zou je een soort van drainagemat kunnen toepassen maar daar geeft niemand garantie op
- tegels verwijderen en vervangen door betonstuc of een soort gelijk product, ik heb nog niemand gevonden die het aandurft op dit erop te smeren en ook hierop krijg ik geen garantie
- blijft over de volledige betonlaag en fundering laten verwijderen door een betonsloper en het puin te gebruiken als onderlaag onder een nieuw, in zand, aan te leggen terras.

mochten jullie andere opties zien of ideeën hebben dan hoor ik het heel graag omdat ik ergens ook zonde vind om een prima fundering te slopen, ook al ga ik hier waarschijnlijk nooit een uitbouw of serre op plaatsen.

gr Tim[Afbeelding]
Tegels eraf, schoonmaken, egaliseren en een epoxylaagje/gietvloer erop?

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:08

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ach ja, ik begin ieder jaar ook weer met enige naïviteit aan het mijn stukje gras. Ik ben zelfs niet meer teleurgesteld als het weer niet lukt. Als het na een maaibeurt weer op gras lijkt, ben ik tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
de Peer schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:39:
[...]

Inzaaien hoeft niet eens hoor. Dat groeit binnen 2 weken weer dicht.
Niet al het gras heeft laterale groeineigingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:44

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat wildgras heb ik ook last van, het valt mij op dat het vooral bij de start van het groeiseizoen opvalt omdat het wildgras dan fanatieker groeit dan het algemene gras. Dus al die pollen en zo.
Maar een maandje verder en zodra het normale gras ook lekker groeit valt het niet meer op.

Ik ben dus gestopt met mij er druk om maken.
Hoe ga je anders om met al het andere dat harder groeit dan het normale gras?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04 23:17
MagniArtistique schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:54:
[...]
De tuin is puur op het zuiden. [..]De zon die het wegneemt zal met name op het gazon zijn, daar komt kunstgras dus dat is prima.
Dat klinkt echt heel slecht op het zuiden. Op kunstgras brand je weg in de zomer. Echt gras blijft nog lange tijd verkoelend. (naast de microplastics, nul natuurwaarde, etc. die het ook nog met zich meebrengt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
LinuxMan schreef op maandag 14 april 2025 @ 23:08:
[...]

Dat klinkt echt heel slecht op het zuiden. Op kunstgras brand je weg in de zomer. Echt gras blijft nog lange tijd verkoelend. (naast de microplastics, nul natuurwaarde, etc. die het ook nog met zich meebrengt)
Ik heb me laten vertellen dat het verkoelend kunstgras is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jutsju
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02:54
MagniArtistique schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:13:
[...]

Verkoelend in die zin dat het minder warm is dan ander kunstgras, waarschijnlijk doordat er in het kunstgras verschillende kleuren plastic worden gebruikt. Maar het blijft heet. Ik zou daar wel bewust van zijn. Kunstgras is een keuze natuurlijk en helemaal prima, maar tijdens een hittegolf kun je er nog steeds niet fijn over heen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:37
Goedenavond allemaal,

gr Tim[Afbeelding]
Je zou kunnen proberen om tussen de tegel en het beton een ontkoppelingsmembraan/mat te plaatsen. Die vangt het verschil in uitzetting op en zorgt ervoor dat de tegel niet los komt. Dat in combinatie met een goede flexibele tegellijm en epoxy-voegmiddel zou je een heel eind moeten kunnen komen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MagniArtistique schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:13:
[...]

Dat klinkt alsof iemand je droog water heeft proberen verkopen, en het gelukt is.

Een droog, hard oppervlak, hoe verwacht je dat dat verkoelend werkt? Niks beter dan natuur als je wat verkoeling wil. Kunstgras is gewoon een extra bron van hitte bij warm weer.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 22:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Natuur, gras, koelt vanwege verdamping. Kunstgras warmt op.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Jutsju schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:14:
[...]

Verkoelend in die zin dat het minder warm is dan ander kunstgras, waarschijnlijk doordat er in het kunstgras verschillende kleuren plastic worden gebruikt. Maar het blijft heet. Ik zou daar wel bewust van zijn. Kunstgras is een keuze natuurlijk en helemaal prima, maar tijdens een hittegolf kun je er nog steeds niet fijn over heen lopen.
Het is idd wat dikker kunstgras. Dit kunstgras is ca 3-4cm dik. De zwarte mat eronder warmt op die manier denk ik minder snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:04
Afgelopen vrijdag (dus 4 dagen geleden) graszoden gelegd, sindsdien veel gesproeid en vanochtend zaten de hoekjes al vast. :X Is het normaal dat het zo snel gaat of zijn de weersomstandigheden nu gewoon ideaal?

Ik lees overal dat het minimaal 10 dagen zou moeten duren voordat de zoden wortelen, maar ik neem aan dat het juist een goed teken is dat het nu al aan het hechten is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Srvv93 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:16:
Afgelopen vrijdag (dus 4 dagen geleden) graszoden gelegd, sindsdien veel gesproeid en vanochtend zaten de hoekjes al vast. :X Is het normaal dat het zo snel gaat of zijn de weersomstandigheden nu gewoon ideaal?

Ik lees overal dat het minimaal 10 dagen zou moeten duren voordat de zoden wortelen, maar ik neem aan dat het juist een goed teken is dat het nu al aan het hechten is?
Tegellijm gebruikt? :+

Ik herken het, heb nu precies 1 week gras liggen, en het groeit als onkruid. Zit bij mij nog niet helemaal vast, maar krijgt ook weinig direct zon. Denk dat het inderdaad prima omstandigheden zijn nu, plus goede grondvoorbereiding en verse grasmatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:09

Fanta

FordPerformance™️

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ergens lokaal 1 rolletje graszode kopen en de gaten daarmee opvullen?

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik heb een schaduwrijke hoek in de tuin (klei grond), en ik kreeg de japanse esdoorn niet uit m’n hoofd het laatste jaar.

Die hebben een licht zure grond nodig en half schaduw dus op klei niet ideaal. Ook wil ik wat hoogte creëren, 1+1=2, dus een (terracotta) pot aangeschaft. Hierdoor staat hij hoger en pakt hij sneller wat zon over de schutting, en voor de grond heb ik ‘m gevuld met aanplant grond voor hagen/bomen, eigen grond en met een halve zak turf er doorheen.

Onderin de 60cm terracotta pot (dikke) met de dozenboor 60mm 3 grote gaten geboord, gras weggestoken en de grond goed losgemaakt met aanplant aarde, cacaoschilfers (die ik nog had) en boomschilfers doorheen (om de drainage een beetje op gang te houden).

Het idee is dus de een Acer Palmetum (Blood good, want ik wil omhoog en houd van snoeien) in de pot. Daar omheen in de grond 3x kornoelje (Cornus Sanguinea) die ik dus iets laag ga houden.

In de voorgrond ook nog een gat gegraven voor een wilde kardinaalsmuts. Redelijk saaie en makkelijke plant, maar wel mooie zaadjes aan het eind van het seizoen. Het idee is die wat te snoeien zodat hij iets smaller en hoger blijft (voor zover dat lukt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6cesajU-2g52XWR6iyY-PfHSIY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdD3B1pjwLyBuErXIAoRtuIo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvGiuLN27YKd-g5QmecAuBfpZOE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgD6q9jYsMfXXa9mLO5mW8mq.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ben van de leer: alles is welkom in mijn gras (waterkers, verschillende soorten gras, paardebloemen), dus als je het een lelijk gazonnetje vind: jouw probleem :o :+ Ik wilde ook klaver, maar dat groeit inmiddels niet meer omdat de grond zo goed is / vol voedingsstoffen dus is uit zichzelf verdwenen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Goedenavond allemaal,

gr Tim[Afbeelding]
Het probleem is dus eigenlijk dat je water onder je tegels krijgt. Misschien kan je de voegen dicht kitten zodat je daar geen water meer krijgt?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Goedenavond allemaal,

Waar ligt jouw voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Zoals al eerder aangegeven ziet mijn net nieuwe haag er erg zielig uit.

Wat is nu het beste on te doen als je deze planten zo ziet, aantal zijn vooral ook boven in de plant erg zielig.

Moet ik die takjes allemaal weg snoeien of iets anders doen? Weet het niet zo goed eigenlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-72RfBRcMSWv_1wot3UwZZxG4qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8N1bicHz4crlqWHfzvbKF1m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_iLVMyr-OuGJoxiMax-mJucdT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z683hD3jVJTvM85rhklxIH1t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlGAon4SvNeiAr_sIz4n1OdQC3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEKPekBw7lSpBbMFf6KARDf7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yhvsbripu-A3Yyh_zDmSsk7_68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noMLx1PBlbabUNbEC4cYi8gb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Dracula op 16-04-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 07:33
Slopen kun je toch makkelijk zelf? Zeker als je het toch zelf hergebruikt en het niet afgevoerd hoeft te worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-05 16:15
Hier wordt nu de gehele voor- en achtertuin onderhanden genomen. Mijn zwager is tuinarchitect en hovenier, dus die hebben we ingeschakeld voor het grote werk.

We hebben dit huis 1,5 jaar geleden gekocht, maar we wisten dat we de ‘boomer-tuin’ vrij snel onder handen wilden nemen. Dus daar was het nu ook eens tijd voor!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De leilindes blijven staan en de perenbomen en plataan worden wat verplaatst, maar verder wordt eigenlijk alles vernieuwd.
Nog genoeg werk aan de winkel dus!

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:31
Hopelijk kunnen jullie met mij denken om te zien of ik niks over het hoofd zie. :)

Aan één zijde van mijn woning loopt de hemelwater afvoer van het dak naar beneden (logisch ;) ) . Onderaan eindigt deze in een straatgoot. Deze loopt door het terras heen, door de heg die de ook de erfafscheiding is. Achter de heg ligt gras van de gemeente en het regenwater loopt daar dus op uit. Dit is bij alle woningen in het blok het geval.

De bestrating die daar ligt wil ik echter vervangen door gras, uitdaging is dan de hemelwater afvoer want die laten uitlopen op mijn nieuwe gras zal niet lang een succes zijn ;) .

Mijn idee is nu om de buis te verlengen, onder de grond om dan vervolgens in de heg weer boven de grond uit te komen. Vanuit hier het water weer laten weglopen over het gras. De buis blijft dan altijd iets gevuld met water. Om te voorkomen dat de buis in de heg verstopt komt te zitten met aarde en bladeren komt dacht ik er iets van een gaasje voor te spannen.

Zie ik verder nog iets over het hoofd? Ik had graag een regenton geplaatst maar dat is aan deze kant van het huis geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-05 22:51

Bommes

Capo del formaggio

Kan die die jou beoogde buis onder de grond ook een drainage slang/buis zijn?
Bij grote doorstroom klopt het water dan wel weer doorheen, bij de heg weer omhoog, hop het gemeente plantsoen in.
Bij minder heftige regen en wat er eventueel in de bus blijft staan trekt mooi jou eigen grond in.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Dracula schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:46:

Wat is nu het beste on te doen als je deze planten zo ziet, aantal zijn vooral ook boven in de plant erg zielig.

Moet ik die takjes allemaal weg snoeien of iets anders doen? Weet het niet zo goed eigenlijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja te nat of te droog veroorzaakt dit. Ik zou ze zo laten tot ze een beetje bijtrekken. Als je de stam weer helemaal kaal maakt loopt die weer uit met nieuwe bladeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barleone
Dracula schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:46:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tja, ik meen dat je deze recent hebt laten plaatsen. Heb je daar al eens contact mee gezocht?
Uiteraard is het de laatste tijd heel droog. Maar het begint altijd met correct aanplanten. Staan deze nieuwe nu echt lekker goed in de aarde? Wat zie je als je er een uithaalt? En hoe voelt de ondergrond en de kluit? Ik vermoed dat het kurkdroog is. Waar gaat dan je water naartoe? Geef het kuiltje van die ene dan eens een emmer water. Zakt het snel weg? Hoeveel water moet je geven wil het een beetje verzadigd raken?

Ik ben benieuwd en post vooral hier je bevindingen en actie plaatjes :)

Kom je er nou achter dat de het een droge bende is, dan zou ik maar rap veel water gaan geven. Ik zou misschien de boel wel uithalen en eerst alles vol laten zuigen. En zorgen voor ondergrond die vocht vasthoudt.

[ Voor 3% gewijzigd door Barleone op 16-04-2025 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:31
Bommes schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:44:
Kan die die jou beoogde buis onder de grond ook een drainage slang/buis zijn?
Bij grote doorstroom klopt het water dan wel weer doorheen, bij de heg weer omhoog, hop het gemeente plantsoen in.
Bij minder heftige regen en wat er eventueel in de bus blijft staan trekt mooi jou eigen grond in.
Niet eens een slecht idee!

Ik ga eens uitzoeken of ik dat hier een beetje weg krijg qua traject en diepte (kleigrond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

RobbieB schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:16:
Hier wordt nu de gehele voor- en achtertuin onderhanden genomen.
Interessante lijst met planten, dat zal er straks mooi uitzien.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-05 21:39
Zo het mini tuintje komt weer lekker in bloei 😎
Het groene dak op de schuur is al wel bemest maat het ontbrak nog aan regen dus die moet nog gaan groeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QaT_QE1u62Y-j_kHUmdSmvbc34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WFSC1PwwCDSyXLWWJsmjgWoz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h60zL_LQEO6eJbjTYU3XIka1X_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KawfoQOiOIaNUYZimDJaBTf6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHK68HZebxGnmYlto3Rg5IaJ6Dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QParU8Lb5pDIoDO6LubSYtDq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4AMjwODSkgRbfYIL_LyMw38NPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/341QZM9Bwxy4RnxBTfEYjTBI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NhEbwpDEGobV0kbaBxVaagNjpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYU9xvzSvhtOSMhcixMvQmE1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OSwoOBbU0T6LFDRG9y6IoE6vcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ix4U0Y0Gd83OtK6t5EqPToKp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86jMIDLNXorB5LkhO7IrLQ1YlrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6RZR2Od2vUhnRTXc5q0SEV0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-05 16:15
VeertienKaVier schreef op donderdag 17 april 2025 @ 06:49:
[...]

Interessante lijst met planten, dat zal er straks mooi uitzien.
Ja, we wilden bewust een 'bij-vriendelijke' tuin, met veel kleur. De vorige was nogal groen en vooral buxus-mot vriendelijk.
Mijn zwager heeft ook een bloeischema gemaakt: een Excel jaarplanning met vakjes wanneer wat bloeit met welke kleur. Dat geeft wel een mooi beeld van dat er de hele lente/zomer wel kleur in de tuin is.. nu nog een paar weken wachten tot de planten er echt in kunnen haha.

[ Voor 5% gewijzigd door RobbieB op 17-04-2025 09:28 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-05 15:47
Iemand tips voor bloemen die goed tegen zonlicht kunnen. Heb een aantal plantenbakken aan mn schutting hangen maar die staat op t zuiden. Bijna alles wat ik erin plant sterft bijna van de warmte ondanks elke avond bewateren. Wie heeft de gouden tip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Barleone schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:09:
[...]

Tja, ik meen dat je deze recent hebt laten plaatsen. Heb je daar al eens contact mee gezocht?
Uiteraard is het de laatste tijd heel droog. Maar het begint altijd met correct aanplanten. Staan deze nieuwe nu echt lekker goed in de aarde? Wat zie je als je er een uithaalt? En hoe voelt de ondergrond en de kluit? Ik vermoed dat het kurkdroog is. Waar gaat dan je water naartoe? Geef het kuiltje van die ene dan eens een emmer water. Zakt het snel weg? Hoeveel water moet je geven wil het een beetje verzadigd raken?

Ik ben benieuwd en post vooral hier je bevindingen en actie plaatjes :)

Kom je er nou achter dat de het een droge bende is, dan zou ik maar rap veel water gaan geven. Ik zou misschien de boel wel uithalen en eerst alles vol laten zuigen. En zorgen voor ondergrond die vocht vasthoudt.
Ja haag is recent aangepland (3 weken terug).
Het erin zetten is gedaan door iemand die eigenlijk alleen de oude haag we zou halen maar die zei ow doe ik ook wel even (ja I know… ga ik geen woorden meer aan vuil maken)

Heb nu een van de meest zielige platen er even uit gehad, zat goed in de grond en de grond onder de plant geeft op een vochtmeter tussen moist en wet aan dus niet zeiknat maar zeker niet droog.

Het plaatje hieronder van de vochtmeter is in het plantgat helemaal naar beneden geduwd, dan wordt het wel wat droger.

Ben bang dat ik de afgelopen weken gewoon net te weinig water heb gegeven toen het zo warm en droog was.

Moet denk ik maar de takjes wegknippen waar de boel verdort is en hopen dat hij weer uit loopt op de stam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gngc45tINUIKtIZSlDk44Z3g5mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOCi7swEsr7VI4klQwLb45Ta.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gxw2IGK6K7VmTPUo0BbbiugcFyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Im5FshVpUiakMVjgmZxzYsyy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDJzxD981eMCFnHlI5xkUV0pZcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wytMvRgO2oVTcf4QyAT0An6.jpg?f=fotoalbum_large

*Update: Helaas is het echt dramatisch denk dat 85% van de boompjes het heeel heeel zwaar hebben en vraag mij af of dit nog goed komt. Heb nu zoveel mogelijk dood blad weggehaald en her en der wat takjes maar als ik ze goed bekijken is denk ik nog minstens 50% van al het blad er geweest of bijna geweest.

[ Voor 5% gewijzigd door Dracula op 17-04-2025 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

alki schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:53:
Iemand tips voor bloemen die goed tegen zonlicht kunnen. Heb een aantal plantenbakken aan mn schutting hangen maar die staat op t zuiden. Bijna alles wat ik erin plant sterft bijna van de warmte ondanks elke avond bewateren. Wie heeft de gouden tip ?
Goudpapaver? (Ook wel slaapmutsje of Californische klaproos). Komt van oorsprong uit Mexico en Californië, dus wel zon gewend. Hier zijn ze niet echt winterhard, maar simpel te zaaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barleone
@Dracula
Ik vind de kluit heel klein voor de dikke stam. Weinig wortels dus de planten hebben het heel zwaar.
En veel zand waardoor de plant weinig voeding heeft en snel vocht kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Barleone schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:12:
@Dracula
Ik vind de kluit heel klein voor de dikke stam. Weinig wortels dus de planten hebben het heel zwaar.
En veel zand waardoor de plant weinig voeding heeft en snel vocht kwijt raakt.
Geen idee wat een fatsoenlijk formaat kluit is, plant is ongeveer 150 hoog en ja dat ze het zwaar hebben dat blijkt helaas wel…

Was toch echt een fatsoenlijke kweker waar ze vandaan komen.

Er zit flink veel aanplant grond door het zand gemengd, het zand wat je op de kluit ziet komt van het eruit halen en het wat mee trekken van geel zand van de bestrating.

Geen idee wat nu wijsheid is en slim is maar dit gaat ben ik bang uitlopen op een financieel drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
alki schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:53:
Fuchsia en geranium kunnen goed tegen zon.
Maar, dan hebben ze wel een goed grondmengsel nodig wat niet alleen bestaat uit goedkope potgrond uit de bouwmarkt. Ook bemesting met organische mest en voldoende compost en wat klei in het grondmengsel zijn belangrijk. Kies verder een plantenbak waar een laagje water onderin kan blijven staan (ELHO heeft plantenbakken waar je zelf de gaatjes los moet maken, keuze uit helemaal onderin of de verhoogde gaatjes), vul dat laagje waar het water in blijft staan in de plantenbak met hydrokorrels en daarna het goede grondmengsel er in. Dan moet het gek gaan willen je plantjes niet groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
Dracula schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:18:
[...]

Geen idee wat een fatsoenlijk formaat kluit is, plant is ongeveer 150 hoog en ja dat ze het zwaar hebben dat blijkt helaas wel…

Er zit flink veel aanplant grond door het zand gemengd, het zand wat je op de kluit ziet komt van het eruit halen en het wat mee trekken van geel zand van de bestrating.

Geen idee wat nu wijsheid is en slim is maar dit gaat ben ik bang uitlopen op een financieel drama
Aangezien je een fatsoenlijke kweker noemt. Neem daar eens contact mee op. (Ik vind 150cm planten echt heel groot voor zo’n klein kluitje)
Als je het vanaf nu goed aanpakt met hun advies heb je jaren plezier van deze planten.
Het zijn langzame groeiers dus verwacht niet snel nieuw fris groen, als je ze dit jaar maar in leven kunt houden komt het wel goed.

Mijn advies zou zijn: planten allemaal eruit, 30-40cm uitgraven, schone zwarte grond erin, planten erin, 5cm mulch op de grond tegen uitdrogen.

Zie ook Yaksa hieronder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Dracula schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:18:
[...]Geen idee wat een fatsoenlijk formaat kluit is, plant is ongeveer 150 hoog en ja dat ze het zwaar hebben dat blijkt helaas wel…
Die haag is nu door een dun rietje aan het ademhalen.
Compost in de grond werken, liefst van een eigen composthoop zodat er weer wat bodemleven en organisch materiaal in de bodem terecht komt. Biologische koemest(korrels) strooien.
Een flinke laag (tussen de 4 en 7 centimeter) mulch (mag bestaan uit grasmaaisel, compost, houtsnippers, blaadjes, stro, hooi, cacaodoppen of een mengsel daarvan) onder de haag aanbrengen om verdamping te voorkomen.
Het eerste jaar water blijven geven in droge periodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Yaksa schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:34:
[...]

Die haag is nu door een dun rietje aan het ademhalen.
Compost in de grond werken, liefst van een eigen composthoop zodat er weer wat bodemleven en organisch materiaal in de bodem terecht komt. Biologische koemest(korrels) strooien.
Een flinke laag (tussen de 4 en 7 centimeter) mulch (mag bestaan uit grasmaaisel, compost, houtsnippers, blaadjes, stro, hooi, cacaodoppen of een mengsel daarvan) onder de haag aanbrengen om verdamping te voorkomen.
Het eerste jaar water blijven geven in droge periodes.
Heb helaas geen composthoop dus moet compost dan ergens vandaan toveren, tips wat fatsoenlijke compost is?

Had al lauriermest gehaald en gegeven maar goed dat doen we dus opnieuw.

Helaas dit hele weekend niet thuis dus moet hopen dat alles nog enigzins te redden is volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Barleone schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:33:
[...]

Aangezien je een fatsoenlijke kweker noemt. Neem daar eens contact mee op. (Ik vind 150cm planten echt heel groot voor zo’n klein kluitje)
Als je het vanaf nu goed aanpakt met hun advies heb je jaren plezier van deze planten.
Het zijn langzame groeiers dus verwacht niet snel nieuw fris groen, als je ze dit jaar maar in leven kunt houden komt het wel goed.

Mijn advies zou zijn: planten allemaal eruit, 30-40cm uitgraven, schone zwarte grond erin, planten erin, 5cm mulch op de grond tegen uitdrogen.

Zie ook Yaksa hieronder.
Ja gaan we dus de boel maar leeg trekken idd zoals @Yaksa ook zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Dracula schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:17:[...]
Ja gaan we dus de boel maar leeg trekken idd zoals @Yaksa ook zegt.
Ik heb nergens gezegd dat je de boel leeg moet gaan trekken.
Waar je voor moet gaan zorgen is dat het bodemleven weer op gang komt.
Dat doe je door compost door de grond te werken met een cultivator tot zo'n 10 cm diepte.
Dan biologische mest(korrels) door de bovenste 7 cm harken.
Dan die laag mulch er op en de boel vochtig houden.
Het bodemleven doet de rest, de laag mulch is na een jaar verteerd en opgenomen in de bodem.
Dan vul de je mulch weer aan met compost uit je eigen (dit jaar opgezette) composthoop en zo tuinier je verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Yaksa schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:23:
[...]

Ik heb nergens gezegd dat je de boel leeg moet gaan trekken.
Waar je voor moet gaan zorgen is dat het bodemleven weer op gang komt.
Dat doe je door compost door de grond te werken met een cultivator tot zo'n 10 cm diepte.
Dan biologische mest(korrels) door de bovenste 7 cm harken.
Dan die laag mulch er op en de boel vochtig houden.
Het bodemleven doet de rest, de laag mulch is na een jaar verteerd en opgenomen in de bodem.
Dan vul de je mulch weer aan met compost uit je eigen (dit jaar opgezette) composthoop en zo tuinier je verder.
Sorry jij suggereerde idd niet helemaal eruit dat was @Barleone, maar wel compost erdoor verwerken.

Vraag mij alleen af hoe dat makkelijk te doen aangezien er 2.5 plant per meter ongeveer staat en er dus niet extreem veel ruimte tussen de planten zit.

Maar goed we gaan compost halen en dan compost in de grond verwerken op de e.o.a. manier.

[ Voor 5% gewijzigd door Dracula op 17-04-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Dracula schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:28:
[...]Sorry jij suggereerde idd niet helemaal eruit maar wel compost erdoor verwerken.
Vraag mij alleen af hoe dat makkelijk te doen aangezien er 2.5 plant per meter ongeveer staat en er dus niet extreem veel ruimte tussen de planten zit.
Maar goed we gaan compost halen en al dan niet de planten opnieuw erin zetten en de grind goed mengen met conpost.
Haal dan wel goede, biologische compost (o.a. Pokon heeft een goede versie) en niet de goedkope versie waar plastic, zand, ander afval en PFAS in zit.
Overigens is de compost die je wel eens bij de gemeentewerf kunt halen ook bedenkelijk, je weet niet waar het van gemaakt is en vaak is het ook vervuild met (micro)plastics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Yaksa schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:38:
[...]

Haal dan wel goede, biologische compost (o.a. Pokon heeft een goede versie) en niet de goedkope versie waar plastic, zand, ander afval en PFAS in zit.
Overigens is de compost die je wel eens bij de gemeentewerf kunt halen ook bedenkelijk, je weet niet waar het van gemaakt is en vaak is het ook vervuild met (micro)plastics.
Ja ik zag pokon en ook intratuin heeft biologische compost die turf vrij is en net iets prijs vriendelijker is als pokon bio compost.

Plan is dan denk ik misschien toch plant eruit en dan weer terug zetten en aarde met compost vermengen. Alternatief is aarde wegnemen en compost door mengen / ervoor in de plaats doen.

Nog best een puzzel om de juiste methode te verzinnen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dracula op 17-04-2025 14:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Dracula schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:46:
[...]Ja ik zag pokon en ook intratuin heeft biologische compost die turf vrij is en net iets prijs vriendelijker is als pokon bio compost.
Plan is dan denk ik misschien toch plant eruit en dan weer terug zetten en aarde met compost vermengen. Alternatief is aarde wegnemen en compost door mengen / ervoor in de plaats doen.
Nog best een puzzel om de juiste methode te verzinnen.
Wanneer je de planten er nu weer uit gaat trekken dan beschadig je de wortelkluit (waar zich waarschijnlijk al nieuwe haarworteltjes gevormd hebben die nodig zijn voor de vochtopname) opnieuw.
Dus dan maak je het de struikjes nog moeilijker dan ze het nu al hebben.
Die compost kun je gewoon rond de struikjes inwerken, iets dieper zo'n 25 cm vanaf de stam, iets ondieper richting de stam, zolang je de wortelkluit maar niet raakt bij het inwerken.
Het is niet erg dat dan het maaiveld wat hoger komt te liggen, dat klinkt wel weer in.
Mulchlaag en biologische mest er op en dan het bodemleven het werk laten doen.
Dat vergt wat geduld en een jaar lang nauwkeurig nagaan of de grond nog vochtig genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Yaksa schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:53:
[...]

Wanneer je de planten er nu weer uit gaat trekken dan beschadig je de wortelkluit (waar zich waarschijnlijk al nieuwe haarworteltjes gevormd hebben die nodig zijn voor de vochtopname) opnieuw.
Die compost kun je gewoon rond de struikjes inwerken, iets dieper zo'n 25 cm vanaf de stam, iets ondieper richting de stam, zolang je de wortelkluit maar niet raakt bij het inwerken.
Het is niet erg dat dan het maaiveld wat hoger komt te liggen, dat klinkt wel weer in.
Mulchlaag en biologische mest er op en dan het bodemleven het werk laten doen.
Dat vergt wat geduld en een jaar lang nauwkeurig nagaan of de grond nog vochtig genoeg is.
We gaan een poging doen, wie weet wordt het nog wat.

Dit weekend zijn we helaas weg dus zal ze even nog van water voorzien aangezien het zaterdag en zondag weer warm en zonnig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01-05 13:23
Prachtige tuinen komen er voorbij.

Een vraag. Hoe plaats ik deze regenton? Is het materiaal van de regenpijp te zagen met een ijzerzaag? Het is geen PVC. Er zijn video's op YT met How to's, maar geen één met ijzeren pijp. Alvast bedankt voor de tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsFwDDukZnLHx5nlag4BpRN3-tA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7BDSjBNvJO3f7DX2ZmCjY7im.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

VinnyAMS schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:16:
Prachtige tuinen komen er voorbij.

Een vraag. Hoe plaats ik deze regenton? Is het materiaal van de regenpijp te zagen met een ijzerzaag? Het is geen PVC. Er zijn video's op YT met How to's, maar geen één met ijzeren pijp. Alvast bedankt voor de tips.

[Afbeelding]
Dat is een zinken pijp, is ook een zinken tussenstuk voor voor je regenton als je dat mooier vind.

Belangrijkste is dat je na het zagen (en ontbramen / schoonvijlen) van je huidige regenbuis er wat zinkspray op gooit, anders gaat hij roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
_eLMo_ schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:45:
[...]

Dat is een zinken pijp, is ook een zinken tussenstuk voor voor je regenton als je dat mooier vind.

Belangrijkste is dat je na het zagen (en ontbramen / schoonvijlen) van je huidige regenbuis er wat zinkspray op gooit, anders gaat hij roesten.
Dank je. Ik kan die zinken niet vinden. Niet zo één waar het bovenstuk en onderste stuk dan invalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
_eLMo_ schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:45:
[...]

Roesten? dat spul is vol zink, wat roest daaraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:02
VinnyAMS schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:07:
[...]

Dank je. Ik kan die zinken niet vinden. Niet zo één waar het bovenstuk en onderste stuk dan invalt.
Zoeken op "zinken regentonvuller". Het bovenste stuk gaat over de pijp en onderstuk valt in de pijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
No Hands schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:13:
[...]Roesten? dat spul is vol zink, wat roest daaraan?
Knap dat je aan de buitenkant kunt zien of het een zinken pijp is of een verzinkt exemplaar.
De laatste kan op het zaagvlak namelijk wel gaan roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Yaksa schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:34:
[...]

Knap dat je aan de buitenkant kunt zien of het een zinken pijp is of een verzinkt exemplaar.
De laatste kan op het zaagvlak namelijk wel gaan roesten.
Ik ging uit van het feit dat ik nog nooit een regenpijp heb gezien van verzinkt metaal, alleen vol zink. Ik zal eens zoeken op Google of er wel verzinkte regenpijpen bestaan, volgens mij niet.

-edit- zelfs de gamma heeft ze. https://www.gamma.nl/asso...kt-80mm-3-meter/p/B629564

[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 17-04-2025 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinnyAMS
Ingelogd schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:24:
[...]

Zoeken op "zinken regentonvuller". Het bovenste stuk gaat over de pijp en onderstuk valt in de pijp.
Gedaan. Het lijkt wel of boven en onderkant dezelfde diameter hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-p7hEpY9xWUOv2DsSHoMXvP-_lY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxBUwY9FnpmGKcdkyTkwSJeE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uurgl9QVcCwoRnLccty-UMDZ8Sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFlMZBPuOKoIclLxSzeNeWDK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

No Hands schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:02:
[...]

Ik ging uit van het feit dat ik nog nooit een regenpijp heb gezien van verzinkt metaal, alleen vol zink. Ik zal eens zoeken op Google of er wel verzinkte regenpijpen bestaan, volgens mij niet.

-edit- zelfs de gamma heeft ze. https://www.gamma.nl/asso...kt-80mm-3-meter/p/B629564
Ik heb nog nooit een regenpijp gezien van vol zink, alleen verzinkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Yaksa schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:53:
[...]

@Dracula
Na drie weken lijken me de beschadigingen van de nieuwe haarwortes minder van belang dan een goed plantbed te maken waar de planten voeding vinden en in kunnen wortelen.
Als je er één uit hebt kun je de volgende er makkelijk zijwaarts uithalen door hem opzij te wrikken met een schep.
Mij lijkt dat je beter nu rigoureus in kan grijpen dan aanmodderen.
Zo te zien zijn de kluiten "verkleint" door ze stuk te maken waardoor minder plantgat nodig was, een normale plant van 1,50 hoog komt met een kluit in potvorm, niet met een kluit als pootgoed uit grond met blote wortels.
Daardoor raken wortels beschadigd, net als door de planten lekker vast aan te trappen zodat ze rechtop blijven staan.

Stuk voor stuk weghalen, sleuf maken met verbeterde grond en ze daar weer terugzetten, en zo geleidelijk doorwerken lijkt me de zekerste en snelste optie. Dan hoef je steeds maar 4 of 5 planten tegelijk los te woelen.

En als advies, naast alle al gegeven, kan ik ook Vivimus (universeel of aanplantgrond) aanraden om het bodemleven op gang te brengen.

En dan nathouden, als in zeer regelmatig watergeven.
Leg er gelijk een druppelslang bij die je op een timer aan kan sluiten. Die kan je langs de stammen leggen zodat je zeker weer dat boven de kluit goed bewaterd wordt.

Een eigen composthoop moet je maar net plaats voor hebben, én genoeg composteerbaar afval. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 18-04-2025 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Teijgetje schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:08:
[...]

@Dracula
Na drie weken lijken me de beschadigingen van de nieuwe haarwortes minder van belang dan een goed plantbed te maken waar de planten voeding vinden en in kunnen wortelen.
Als je er één uit hebt kun je de volgende er makkelijk zijwaarts uithalen door hem opzij te wrikken met een schep.
Mij lijkt dat je beter nu rigoureus in kan grijpen dan aanmodderen.
Zo te zien zijn de kluiten "verkleint" door ze stuk te maken waardoor minder plantgat nodig was, een normale plant van 1,50 hoog komt met een kluit in potvorm, niet met een kluit als pootgoed uit grond met blote wortels.
Daardoor raken wortels beschadigd, net als door de planten lekker vast aan te trappen zodat ze rechtop blijven staan.

Stuk voor stuk weghalen, sleuf maken met verbeterde grond en ze daar weer terugzetten, en zo geleidelijk doorwerken lijkt me de zekerste en snelste optie. Dan hoef je steeds maar 4 of 5 planten tegelijk los te woelen.

En als advies, naast alle al gegeven, kan ik ook Vivimus (universeel of aanplantgrond) aanraden om het bodemleven op gang te brengen.

En dan nathouden, als in zeer regelmatig watergeven.
Leg er gelijk een druppelslang bij die je op een timer aan kan sluiten. Die kan je langs de stammen leggen zodat je zeker weer dat boven de kluit goed bewaterd wordt.

Een eigen composthoop moet je maar net plaats voor hebben, én genoeg composteerbaar afval. ;)
@Teijgetje

De grote vraag is nu:

Aanplant grond of compost gebruiken?

De planten komen uit de volle grond en zijn de dag voor ze geleverd werden gerooid. Enige wat de “knuppel” die ze geplant heeft heeft gedaan is het jutte net eraf gehaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Dracula op 18-04-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dracula schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:21:
Enige wat de “knuppel” die ze geplant heeft heeft gedaan is het jutte net eraf gehaald.
Oh, da's ook al niet best. Dat zit er net rond om de kluit in 1 stuk te houden, gaat gewoon mee de grond in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Slonzo schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:00:
[...]

Oh, da's ook al niet best. Dat zit er net rond om de kluit in 1 stuk te houden, gaat gewoon mee de grond in...
Ja I know, was er niet bij helaas en heb mijn lesje wel geleerd. Verwijderen van oude haag ging prima maar laten zetten van nieuwe dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:02
VinnyAMS schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:08:
[...]

Gedaan. Het lijkt wel of boven en onderkant dezelfde diameter hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik wist niet dat er ook waren met dezelfde diameter aan de onderzijde en bovenzijde als de pijp zelf, wat stom. Dan met een zinken regenpijp mof verbinden.

Ik zou er eentje kiezen waar je geen mof voor nodig hebt.

Hier een paar montage voorbeelden van soortgelijke zinken regentonvullers:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-04 23:17
Dracula schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:46:
[...]
Ja ik zag pokon en ook intratuin heeft biologische compost die turf vrij is en net iets prijs vriendelijker is als pokon bio compost.
ik bestel altijd een (paar) kuub bladcompost losgestort bij een grondbedrijf in de buurt. Veel betere kwaliteit, en voor een fractie van de prijs. En veel minder werk want je schept zo een kruiwagen vol ipv dat je al die zakken moet openscheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
LinuxMan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 23:19:
[...]

ik bestel altijd een (paar) kuub bladcompost losgestort bij een grondbedrijf in de buurt. Veel betere kwaliteit, en voor een fractie van de prijs. En veel minder werk want je schept zo een kruiwagen vol ipv dat je al die zakken moet openscheuren.
Zo groot is mijn tuin nou ook weer niet dat ik een een kuub nodig heb 😊.

Daarnaast is nu dus de vraag compost of aan plant grond als ik wel de planten er uit haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
Dracula schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:45:
[...]

Zo groot is mijn tuin nou ook weer niet dat ik een een kuub nodig heb 😊.

Daarnaast is nu dus de vraag compost of aan plant grond als ik wel de planten er uit haal.
Ik pak meestal bemeste tuinaarde. Andere goede optie is Vivimus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Dracula schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:45:
[...]Zo groot is mijn tuin nou ook weer niet dat ik een een kuub nodig heb 😊.
We kunnen jou natuurlijk helemaal bij het handje nemen maar misschien is het ook wel handig om je wat in te lezen over bodems, bodemleven en waterhuishouding.
Deze pagina helpt je alvast bij het planten van struiken en bomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-05 23:35

Don Quijote

El Magnifico

Ik heb een balkon/dakterras van 14M2 wat eigenlijk niet gebruik wordt, we hebben namelijk ook gewoon een tuin waar we al ons "buitenleven" doen. Dit terras is 6,2m breed en 2,2m diep, en recht op het zuiden aan de kust. Ik heb hier in het verleden al een waterkraan aan laten leggen (om ons sedum dak af en toen te bevochtigen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHeXVrKOVFGYMkkNLzm3UKGO3g8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cp3Esss93pqtIkITF5YLE6YR.jpg?f=fotoalbum_large

Zeker in de zomer is het er enorm warm, en lijkt het mij een mooie plek om wat fruit te gaan groeien. Aangezien dit puur functioneel moet zijn en niet perse mooi. Leek het mij het makkelijkste om gewoon 10 kweekpotten van 50 liter te kopen (zoiets) en daar verschillende boompjes in te zetten die goed gedijen bij volle brandende zon in de zomer. Met onderstaande opstelling zou elk boompje dan een vierkante meter aan ruimte hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htAtU-eoyY4qjLbwDAdvx4w8TqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LwWrSjmR1YsYkC1LMaaBjTc5.png?f=fotoalbum_large

Nu ben ik een beetje op zoek naar inspiratie en advies. Ik kom zelf altijd weer uit bij vijgen (heb er in de tuin ook drie staan), maar ben ook wel benieuwd wat voor andere fruitbomen er goed in potten kunnen en leuk zouden kunnen zijn.

Daarnaast de vraag of 50 liter bakken, goed, te klein of te groot zijn. En of 1M2 per plant voldoende ruimte is. Of dat ik beter wat minder potten kan plaatsen. Dank!
Pagina: 1 ... 176 ... 178 Laatste