Haha ja zo had ik hem wel opgevat.

Goed om te weten en dat geeft je fijn vrij spel!
De tuin is puur op het zuiden. Dus de zon komt op links van de overkapping (oost) en schijnt met de avondzon in de overkapping. We zitten op de hoek van de straat. Achter & links is openbaar gebied met wadi's en wandelpaden. De overkapping fungeert dus deels als een erfafscheiding en neemt inkijk in de tuin weg van wandelaars. Hij wordt max 3m hoog. De zon die het wegneemt zal met name op het gazon zijn, daar komt kunstgras dus dat is prima.
Met deze nieuwe info denk ik dat het inderdaad het beste is om de overkapping zo te plaatsen, zeker gezien de avondzon waar je vast nog van wilt genieten.
Als je juist schaduw zou zoeken, zou je nog kunnen overwegen de overkapping overdwars achterin de tuin te plaatsen. De linker erfafscheiding zou je dan groen kunnen maken met een al dan niet groenblijvende haag. Voordeel is dat je dan de linkerstrook in het verlengde van je achterom tot aan de overkapping goed voor groen kan gebruiken en daarbij van de avondzon gebruik kan maken. Nadeel is zoals je ongetwijfeld zelf ook al ingezien had dat je overkapping praktisch altijd schaduw oplevert.
Nadeel van je huidige ontwerp is wel, als ik ook even tussen de regels doorlees dat je wel van privacy houdt gezien je de overkapping deels als afscheiding tegen wandelaars inzet, is dat je kas en de lage beplanting aan de achterkant veel schaduw zullen vangen. Deels van de (ik vermoed hoge) erfafscheiding aan de achterkant, deels de ochtendzon via de overkapping en deels de avondzon van de erfafscheiding met de buren rechts die allemaal voor schaduw zullen zorgen.
Denk dat dat je grootste overweging gaat zijn. Uiteindelijk is alles natuurlijk maar net wat je wilt. Ik snap het dat als je geld uitgeeft aan een overkapping dat je deze plek kiest voor de middag/avondzon, maar het is minder ideaal voor je beplanting.
De kas zou je evt. meer naar voren kunnen trekken, bijv. midden in de tuin rechts tegen de erfafscheiding aan. Dan heeft die veel minder last van schaduwwerkingen, want anders ben ik bang dat je voornamelijk ochtendzon zal vangen en pas wanneer de zon heel hoog staat in hartje zomer er plezier van gaat hebben. Op de door mij voorgestelde plek heb je ook in voor- en najaar meer ochtend- en middagzon die erin valt.
Eventueel kan je dan je strook voor beplanting die je achterin had meer naar rechts trekken en zo je gazon verder doortrekken naar achter zodat je het voor je kinderen toch weer wat ruimtelijker maakt. Maar de kas is dan wel een centrale plek in de tuin.
Bege strook is inderdaad onze woning. Met links een achterom. Rechts wordt een schutting geplaatst met de buren. Achtererfgrens is nog onder discussie, maar willen we overwegend groen houden.
Als je de achtererfgrens groen wilt houden en hoog ivm privacy (dus niet tot 100cm beperkt), houd dan wel rekening met je beplanting achterin in die amper zon zal vangen, evenals je kas zoals ik al benoemde. Het kan wel, maar dan moet je wel echt op zoek naar beplanting die goed tegen (half)schaduw kan. Iets wat echt regelmatig zon vereist zal daar niet werken of veel minder goed.
Overall denk ik dat je ontwerp wel goed is, waarbij het dus wel zo is dat je je overkapping en gazon flink voorrang geeft op de rest. Uiteindelijk is dat prima, want het zijn gewoon keuzes, zolang je je er maar bewust van bent.
Laatste wat ik je mee wil geven is dat je ook nog kan overwegen de overkapping aan de kan van de buren te plaatsen. Dan mis je de avondzon, evenals wanneer je hem overdwars zou plaatsen, maar dan zorgt het wel voor een privacy barrière met je buren en houdt het ook het nodige geluid tegen. In de huidige situatie is het, zeker als de buren op jullie gedeelde erfgrens ook geen overkapping plaatsen, wel zo dat jullie overkapping een vangnet gaat vormen voor de geluiden van de buren. Ik ken mensen die dat echt niet erg vinden, maar ook mensen die daar bewust rekening mee houden, je buren kan je immers niet uitkiezen. Voor de erfafscheiding aan de andere "tegen inkijk van wandelaars" zijn er legio mogelijkheden om dat groenblijvend en dichtbegroeid te houden eventueel.