Dank, dat was een goede uitleg in dat filmpje.Barleone schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:52:
[...]
Wellicht vind je het antwoord hier:
YouTube: De Japanse Sierkers snoeien. Die vreemde tak eruit | snoeien | Tuinm...
Ga hem morgen weghalen!
Dank, dat was een goede uitleg in dat filmpje.Barleone schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:52:
[...]
Wellicht vind je het antwoord hier:
YouTube: De Japanse Sierkers snoeien. Die vreemde tak eruit | snoeien | Tuinm...
Die Tuinmanieren volg ik ook al een tijdje op YouTube, geweldig kanaal vind ik dat. Wij hebben pas sinds een jaar een echte grote tuin, daarvoor (vorig huis) meer een stadse tegeltuin.Henkhuppelschot schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:20:
[...]
Dank, dat was een goede uitleg in dat filmpje.
Ga hem morgen weghalen!
Als je zelfs een clausule in je koopovereenkomst van het huis hebt staan, zou ik me wel 80x bedenken voordat ik dat weg ga halen zonder enige goedkeuring/kennis/etc.Eijsbeer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:36:
Heeft iemand enig idee wat deze blauwe buis kan zijn? Ons werd bij de koop van het huis gezegd dat het eigendom van de PTT is (er staat ook een clausule in ons contract) en dat we er af moeten blijven. Heb contact gehad met KPN, zij herkennen het niet. Ik ga het toch maar voorzichtig weghalen denk ik, toch weer een extra stukje tuin.
[Afbeelding]
Je kunt door een KLIC melding te doen informatie opvragen en voor 11 euro daarmee inzicht krijgen welke nutsvoorzieningen er waar allemaal door je perceel lopen. De maten zijn niet exact maar wel indicatief. Toen ik mijn huis kocht zat het bij de documenten van de notaris.Eijsbeer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:36:
Heeft iemand enig idee wat deze blauwe buis kan zijn? Ons werd bij de koop van het huis gezegd dat het eigendom van de PTT is (er staat ook een clausule in ons contract) en dat we er af moeten blijven. Heb contact gehad met KPN, zij herkennen het niet. Ik ga het toch maar voorzichtig weghalen denk ik, toch weer een extra stukje tuin.
[Afbeelding]
Ik vermoed inmiddels sterk dat die blauwe buis er zit om aan te geven waar de kabel onder de grond over de percelen loopt, juist om beschadiging door graafwerk te voorkomen.Kijk naar goed uit met die kabel. Een paar weken geleden moest een bedrijf graven in onze tuin. Dat deden ze dwars door zo’n blauwe kabel heen en toen zat direct de hele buurt zonder internet en TV.
Het 'probleem' lost zich vanzelf op nu KPN overal glasvezel aan het aanleggen is en daarmee dit soort kabels over een tijdje ook overbodig worden.MooDyBLueS schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:50:
@Eijsbeer Een van de reacties in dat KPN forum zei het volgende:
[...]
Ik vermoed inmiddels sterk dat die blauwe buis er zit om aan te geven waar de kabel onder de grond over de percelen loopt, juist om beschadiging door graafwerk te voorkomen.
Kortom: lekker laten zitten, want je zei "toch weer een extra stukje tuin", maar waar hebben we het over? 30cm diameter gaas wat die plek beschermd? Of wou je precies daar een stoeltje neer gaan zetten?
Precies, het lost zich vanzelf op. Dus niet proberen het nu zelf op te willen lossen.Mad_Manic schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:57:
[...]
Het 'probleem' lost zich vanzelf op nu KPN overal glasvezel aan het aanleggen is en daarmee dit soort kabels over een tijdje ook overbodig worden.
Was van plan in die hoek een (verhoogde) border aan te leggen van zo’n 1,5 m2, om die loze hoek bij de tuin te trekken. Toch jammer als daar dan zo’n blauwe buis uitsteekt 🙂 Ik zal eens kijken wat er uit de KLIC melding komt.MooDyBLueS schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:50:
@Eijsbeer
Kortom: lekker laten zitten, want je zei "toch weer een extra stukje tuin", maar waar hebben we het over? 30cm diameter gaas wat die plek beschermd? Of wou je precies daar een stoeltje neer gaan zetten?
[ Voor 11% gewijzigd door Eijsbeer op 03-04-2025 18:29 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Kun je dat niet gewoon alsnog doen en een struik daar planten die er omheen groeit? Desnoods een wintergroene. Dan zie je hem straks wellicht ook in de winter niet eens meer.Eijsbeer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:17:
[...]
Was van plan in die hoek een (verhoogde) border aan te leggen van zo’n 1,5 m2, om die loze hoek bij de tuin te trekken. Toch jammer als daar dan zo’n blauwe buis uitsteekt 🙂 Ik zal eens kijken wat er uit de KLIC melding komt.
[ Voor 5% gewijzigd door CrystalViriS op 03-04-2025 17:23 ]
Kpn gebruikt geen blauw buizen, die heeft groene buizen.Eijsbeer schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:36:
[Afbeelding]
Niet helemaal waar, ze mogen jun klanten niet van het koper af verplichten, dus zolang er nog mensen gebruik van blijven maken moeten ze het koper net in de lucht houden.Mad_Manic schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:57:
[...]
Het 'probleem' lost zich vanzelf op nu KPN overal glasvezel aan het aanleggen is en daarmee dit soort kabels over een tijdje ook overbodig worden.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Volgens de KLIC melding ligt er van alles en nog wat op ons perceel (gas, water, riool, etc), maar dat is aan de andere kant van de tuin. In de buurt van deze rare buis zie ik alleen een kabel van enexis. De diameter van de buis is 63mm en deze zit hartstikke los.Bommes schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:04:
@Eijsbeer Hier een gemeentelijke Nutsbeheerder.
Ik begrijp uit je klic dat er niets in jullie perceel ligt behalve Enexis?
Ligt die volgens de klic op die locatie?
Heb je wel trouwens de optie huisaansluiting aangevinkt bij je klic melding?
Want je huisaansluitingen, water, stroom, (eventueeel) gas, data liggen natuurlijk wel over je perceel.
Staat er iets van recht van opstal op je perceel van een netbeheerder?
Kun je de buis er zonder al te veel weerstand uittrekken?
Zo ja er uit met het ding, border ophogen en je tuin inrichten zoals je wil.
[...]
[ Voor 21% gewijzigd door Eijsbeer op 04-04-2025 17:35 ]
Nee, dat hoort zo, is onderdeel van het ontwerp!master_JE schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:12:
ondergrondse druppelslang
...
Fast forward naar nu, er zit een lek
[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 04-04-2025 16:23 ]
haha, oww ik moet niet alle gaten dichtende Peer schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:22:
[...]
Nee, dat hoort zo, is onderdeel van het ontwerp!
Help, mijn druppelslang lekt!
Verdamping kun je ook wel aardig beperken door vooral vroeg in de ochtend te sproeien volgens mij.
Duidelijk, dank voor je antwoord. Dan ga ik een aantal tegels aan de linkerkant verwijderen. Daar is namelijk ook het laagste punt in de tuin, dus al het water kan daar dan mooi direct de grond in lopen, waar de boom van kan profiteren. Verder gewoon de grond open houden dus? Onkruid moet er uit worden geplukt?No Hands schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:19:
ja water en voeding moet uit de grond komen, als daar tegels overheen liggen die in de zomer vast ook nog bloedheet worden dan kan zo een boom daar weinig weghalen. Als er dan een lange wortel op een plek is gekomen waar wel wat te halen valt en die wordt afgezaagd dan wordt het moeilijk voor die boom.
Dus tegels weg en zorgen dat de boom boom kan zijn. En die dooie troep eraf zagen.
Ik heb het vermoeden dat deze boom iepziekte heeft.XFlame schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:58:
Mede tuin-Tweakers! Ik heb een vraag over een boom.
Vorig jaar een huis gekocht. In de achtertuin staat een boom die ik heb weten te identificeren als een ruwe iep.
Vorig jaar had deze nog redelijk wat blad. Hij was nooit onderhouden, maar er zaten wel wat bladeren in. Nu we begin april zitten, loopt hij helaas nauwelijks uit. Er groeit alleen 1 mazelig takje uit. Verder helemaal niets. Geen knoppen, geen groen, geen vruchten.
Van de week viel er een tak uit de boom. Was compleet dor en liet zich eenvoudig breken.
Ik vermoed dat de sterfte komt doordat ik in de steeg een grote wortel heb verwijderd (drukte de tegels omhoog). Deze zat vlakbij een put. Ik vermoed dat de boom weinig andere wortels heeft, en hierdoor te weinig voedingstoffen kon opnemen.
Mijn vraag: is deze boom nog te redden? Er zit nog een groene tak, dus hij lijkt niet dood in de stam. Zo ja, hoe pak ik het aan? Ik dacht aan wat tegels verwijderen rondom de boom, en veel water geven. Dit jaar nog aankijken en dan in het najaar goed snoeien, zodat hij volgend jaar weer uitloopt.
Hoe denken jullie hierover?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?
Dood hout wegzagen kan altijd. Onkruid mag altijd blijven staan want onkruid bestaat eigenlijk niet. Wat @Yaksa zegt is ook wel een goed punt, iepziekte is ook een goeie mogelijkheid van het gedrag van deze boom.XFlame schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:39:
[...]
Duidelijk, dank voor je antwoord. Dan ga ik een aantal tegels aan de linkerkant verwijderen. Daar is namelijk ook het laagste punt in de tuin, dus al het water kan daar dan mooi direct de grond in lopen, waar de boom van kan profiteren. Verder gewoon de grond open houden dus? Onkruid moet er uit worden geplukt?
Voor wat betreft het afzagen: kan dat nu nog, of is het te adviseren te wachten tot het najaar?
Oef, dat zou balen wezen. De boom blokkeert de inkijk van de appartementen. Als de boom weg moet, zal er iets anders in de plaats moeten komen.Yaksa schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:48:
[...]
Ik heb het vermoeden dat deze boom iepziekte heeft.
Gezien dat er nog maar een tak uitloopt zal de rest van boom aangetast zijn.
Lees deze pagina even door om de boom correct te verwijderen.
Je bent verplicht om inkijk bij je buren te verzekeren?XFlame schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 07:21:
[...]
Oef, dat zou balen wezen. De boom blokkeert de inkijk van de appartementen. Als de boom weg moet, zal er iets anders in de plaats moeten komen.
Duur geintje.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Moeten is het verkeerde woord. Tis vooral wenselijk. Ik hecht waarde aan wat privacy op mijn buurt. Daarom is mijn idee ook dat ik de boom laat staan totdat ie definitief weg gaat. Ook een dode boom blokkeert het zicht nog redelijk.Bad Brains schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 07:26:
[...]
Je bent verplicht om inkijk bij je buren te verzekeren?
Of snap ik het verkeerd, want dat zou wel heel raar zijn.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Aan je bewoordingen maak ik op dat je vooral op buitenlandse sites hebt gekeken. Daar is de ondergrond anders dan in Nederland.Zwartoog schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:39:
Wat vragen over het leggen van een terrasje met keramische tegels van 2 cm dik. Veel informatie hierover staat online, belangrijkste is voldoende drainage met split en stabilisé. Maar er blijven ook vragen.
Voor het split en cement zie ik eigenlijk 2 opties:
1) In NLse info mengen ze het cement met de split en wat vocht voor een basis van 10-15 cm, afreien, en dan de tegels erop lijmen.
2) Alternatief is een laag split, en dan daarop 10 cm stabilisé, afreien en dan de tegels erop lijmen.
3) In videos vanuit het VK is het een laag split, en dan 10 cm dik aangemaakt cement, tegel erop en dan op de juiste hoogte tikken.
Optie 3 voelt het meest "vast" aan. Maar eventueel water dat door de voegen loopt (de voegen zullen een keer niet meer helemaal waterdicht worden) kan dan nergens heen, en vriest de tegel alsnog los, lijkt me?
Bij opties 1 en 2 heb ik het idee dat je veel minder hecht.
Dus wat is wijsheid?
De tegels heb ik al trouwens, en ze worden in een patroon met (dikkere) betontegels gelegd. Dan klinkt optie 3 het makkelijkste: de betontegels direct op het split, de keramische met 2,5 cm cement op het split, dan komt alles evenhoog uit.
Heel andere vraag: er wordt vaak aangegeven dat bestaand zand van een oud terras afgegraven moet worden, en vervangen moet worden door 10-20 cm nieuw zand. Wat is het nut hiervan? Het lijkt me dat zand dat er al 50 jaar ligt, behoorlijk aangestampt is inmiddels.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Dank! Informatie toch vooral van NLse bestrating sites, maar daar doen ze het dus ook allemaal net wat anders.pjot1 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:37:
[...]
Aan je bewoordingen maak ik op dat je vooral op buitenlandse sites hebt gekeken. Daar is de ondergrond anders dan in Nederland.
Ik leg zelf de tegels altijd in een gestabiliseerd zandbed. Dit houdt dus in dat je een laag van zo'n 20cm zand hebt. Dit moet je goed verdichten. In de bovenste 5cm hark je Portland cement. Dan rei je het geheel af en kan je tegels leggen. Door het vocht in het zand wordt het vanzelf hard en worden de tegels gestabiliseerd.
De 2 en 3cm keramische tegels hebben geen afstandhouders dus die heb je ook nodig. De tegels kunnen niet strak tegen elkaar aan liggen want dan heb je kans dat ze knappen bij temperatuurverschillen.
Als er al een goed pak (stop)zand ligt is het natuurlijk onzin omdat af te graven. Grond dien je af te graven.
Buiten geef je altijd afschot. Dus het meeste water voer je af. Het hangt allemaal een beetje samen. Is je tuin nat of juist droog? Als je tuin erg nat is bijvoorbeeld kan je drainage zand of brekerzand of split toepassen als een soort extra waterberging. Maar in 95% van de gevallen is goed verdicht stopzand met een gestabiliseerde toplaag voldoende.Zwartoog schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:27:
[...]
Dank! Informatie toch vooral van NLse bestrating sites, maar daar doen ze het dus ook allemaal net wat anders.
Split 2-8 voor drainage wordt wel overal gedaan, maar met goed stabilisatiezand is er geen split nodig?
Tuin is denk ik relatief droog: ommuurd tussen woningen in een dorp in Brabant. Het terras wordt ook niet heel groot, een strook langs het huis van ca 6x2 meter. De rest van de tuin is groen.pjot1 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:38:
[...]
Buiten geef je altijd afschot. Dus het meeste water voer je af. Het hangt allemaal een beetje samen. Is je tuin nat of juist droog? Als je tuin erg nat is bijvoorbeeld kan je drainage zand of brekerzand of split toepassen als een soort extra waterberging. Maar in 95% van de gevallen is goed verdicht stopzand met een gestabiliseerde toplaag voldoende.
Dus lekker afwateren naar de tuin.Zwartoog schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:53:
[...]
Tuin is denk ik relatief droog: ommuurd tussen woningen in een dorp in Brabant. Het terras wordt ook niet heel groot, een strook langs het huis van ca 6x2 meter. De rest van de tuin is groen.
[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 06-04-2025 09:23 ]
Het zou wel eens zoutuitbloeiing kunnen zijn, ik heb daar ook wel eens last van gehad met bepaald merk potten.Draakje5 schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:23:
Wie kan mij vertellen wat deze witte uitslag pluisjes zijn op de binnenpot?
Zit er al een jaar op en na schoonmaken komt het terug.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat zal wel stevig zijn. Als je er zelf geen beweging meer in krijgt zal het geen kwaad kunnen.moca007 schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:28:
We hebben onze tuin laten doen en een schommel laten maken van Douglas hout (balken van 15x15 cm). Eén balk staat op een betonpoer (50 cm diep in de grond), de andere is aan de schuur bevestigd met schroeven.
De balk op de betonpoer bleek wat speling te hebben, waardoor schommelen niet veilig zou zijn. Daarom is er een extra balk van 6,5x6,5 cm tegenaan geschroefd. Sindsdien zit er geen beweging meer in.
Volgens de tuinman is het nu stevig genoeg voor een kinderspeelschommel.
Wat vinden jullie als kenners? Hebben jullie nog tips om het extra stevig te maken? Of denken jullie dat dit zo voldoende is?
Foto’s zie je hieronder!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zit totaal geen beweging in nu, denk dat het wel goed komt.sweetdude schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:50:
[...]
Dat zal wel stevig zijn. Als je er zelf geen beweging meer in krijgt zal het geen kwaad kunnen.
Dat er beweging zit in de poer is logisch. er zit een stukje draadeinde met stelmoer in vermoed ik. dat is stevig genoeg om druk te weerstaan, maar geeft zijdelings wel flink mee omdat het een relatief klein contactpunt is.
Ik zou me eerder druk maken om de ondergrond, een val van de schommel op zulke harde stenen lijkt me niet heel prettig voor een kinderschedel. Je ziet dat er vaak rondom een schommel zand of van die zwarte rubbertegels worden geplaatst.moca007 schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:48:
[...]
Er zit totaal geen beweging in nu, denk dat het wel goed komt.
Gebruik hier al 2 jaar een goedkoop ding van de kwantum. Gekocht voor 120euro met het idee leuk voor een seizoen en weg ermee.peligro2k schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:15:
Heeft er iemand toevallig goede ervaringen met een specifieke parasol? De modellen van de Lidl krijgen wel aardige reviews. Ik vraag me af of zoiets beter is dan de IKEA.
Wij hebben er 1 van de van Cranenbroeck (Bois le duc). Het is een donkere parasol met led-verlichting er in. Het enige minpunt daarvan is dat hij nu inmiddels wat meer donkergroen is dan antraciet, doordat de zon hem laat verkleuren. Maar we hebben dat ding al een jaar of 8/9 en nooit een hoes overheen getrokken. Alleen in de wintermaanden is hij naar binnen gehaald. Mijn ouders hadden een creme kleurige en die werd ook groen maar dan door algengroei omdat er ook een grote boom in de buurt was. Dat zag er meer ranzig uit, dus ik zou ook voor een donkere gaan als je ook zo'n situatie hebt.peligro2k schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:15:
Heeft er iemand toevallig goede ervaringen met een specifieke parasol? De modellen van de Lidl krijgen wel aardige reviews. Ik vraag me af of zoiets beter is dan de IKEA.
[ Voor 5% gewijzigd door CrystalViriS op 06-04-2025 18:02 ]
Klopt heb je gelijk in, ben opzoek naar rubberen tegels die je in elkaar kan klikken.Jutsju schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:52:
[...]
Ik zou me eerder druk maken om de ondergrond, een val van de schommel op zulke harde stenen lijkt me niet heel prettig voor een kinderschedel. Je ziet dat er vaak rondom een schommel zand of van die zwarte rubbertegels worden geplaatst.
Bij veel parasols kun je het doek los halen en gewoon in de wasmachine gooien als je hem nat op de parasol spant droogt hij vanzelf 😜CrystalViriS schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:00:
[...]
Wij hebben er 1 van de van Cranenbroeck (Bois le duc). Het is een donkere parasol met led-verlichting er in. Het enige minpunt daarvan is dat hij nu inmiddels wat meer donkergroen is dan antraciet, doordat de zon hem laat verkleuren. Maar we hebben dat ding al een jaar of 8/9 en nooit een hoes overheen getrokken. Alleen in de wintermaanden is hij naar binnen gehaald. Mijn ouders hadden een creme kleurige en die werd ook groen maar dan door algengroei omdat er ook een grote boom in de buurt was. Dat zag er meer ranzig uit, dus ik zou ook voor een donkere gaan als je ook zo'n situatie hebt.
Sowieso zou ik nu een hoes erbij kopen zeker als je hem in de winter niet binnen kunt halen.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Niet in de kookwas gooien danLupadi schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:39:
[...]
Bij veel parasols kun je het doek los halen en gewoon in de wasmachine gooien als je hem nat op de parasol spant droogt hij vanzelf 😜
Ja, van het merk Platinum. Veelzijdig, stevig, UV werend. Echt premium wat mij betreft. Ik wil ook nooit meer een gewone, een zweefparasol is ideaal.peligro2k schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:15:
Dat is is eropgezet ook toch, dan kan het er ook weer af.CrystalViriS schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:15:
[...]
Niet in de kookwas gooien dan.
Hmm ik ga eens uitzoeken of dat kan bij deze, ik heb het idee dat hij in het midden vast zit namelijk.
Er is een reden dat bomen wortels hebben en dat die naar beneden groeien, dat is omdat ze diep in d grond water zoeken. Druppelslangen zorgt dat bomen niet meer naar beneden gaan wortelen. Het water is immers boven.MooDyBLueS schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:09:
Ik zoek even wat tips over bewatering. Onze tuin wordt as we speak aangepakt door de hovenier en er is wat discussie over bewatering.
Dit is globaal het ontwerp:
[Afbeelding]
Groen = hoofdwateraansluiting waar ook de Gardena bewateringscomputer + 6-weg waterverdeler op aangesloten zit (3 zijn in gebruik).
Rood = wateraftappunten (Gardena klik koppeling zeg maar)
Daarnaast lopen er 3 druppelslangen door de tuin. Eentje voor de laurierhaag die hierboven over de gehele breedte van de tuin en rechts naar voren loopt, zo'n 50m totaal. Daarnaast 2 voor de 2 hortensia perkjes in de voortuin en zijtuin. Beide wateraftappunten delen de aansluiting op de waterverdeler met de hortensias in de voortuin. Dat hebben we zo overgenomen, ik vind hem niet heel logisch. Indeling op de waterverdeler is daarmee nu als volgt:
1 = hortensias voortuin + beide wateraftappunten
2 = hortensias zijtuin
3 = laurierhaag
Wat nieuw is is de kleine haag naast het terras aan huis en de 3 vakken die je hier als aarde afgebeeld ziet staan. Al het groen is gazon. Belangrijkste planten/bomen per vak:
Linksboven = liquidambar parasolboom (al volwassen) + rhododendrons
Rechts = liquidambar parasolboom (al volwassen) + Japanse esdoorn (1,5m hoog) + Japanse wasbloem
Onder (tegen terras+haagje) = salix integra op stam
Verder zal er op inzicht/advies van de hovenier een aantal vaste planten, siergras en een enkele sierheester geplaatst worden. Deels zelf gekozen, deels door de hovenier gecombineerd/aangevuld. Hier zit oa tussen: Japanse vingerplant (fatsia), Japans bloedgras, lampenpoetsersgras, hartlelie (hosta), herfstaster, mansoor (splendens), rode zonnehoed en lavendel.
Nu wil ik niet 2-3x per week water moeten geven met de hand, maar de hovenier zegt dat van zoiets als een druppelslang die ik door de perkjes zou kunnen slingeren de planten lui kunnen worden omdat het water heel langzaam gegeven wordt. Tegelijkertijd zegt hij dat zoiets als een sproeier die uit de grond komt nooit alles raakt. Zijn advies is om vanaf de 2 rode aftappunten een Gardena sproeier te gebruiken, zo'n waaier als deze. Hij zegt als je dan van voorjaar tot nazomer 2-3x per week per vak een half uurtje die waaier erop zet, dan is dat genoeg.
Ik vind dat alsnog wel wat gedoe.Dus eigenlijk zoek ik naar een oplossing waar ik het liefst 1x per week zelf nog even water geef met de handsproeier (indien nodig) en verder zo min mogelijk omkijken ernaar heb. Wat zou dan in jullie ogen de beste optie zijn?
Hovenier is de komende paar dagen nog bezig en zei ook: nu is het moment om de tyleen op de juiste plekken te leggen indien ik dat wil. Ik had dus het idee om in ieder geval in elk van de 3 vakken een aftappunt te plaatsen zodat ik daar altijd iets op aan kan sluiten. En die elk een eigen aansluiting op de waterverdeler te geven (4,5,6). Eentje zit al in een vak, maar zou ik los willen trekken van de hortensias in de voortuin, dat die gedeeld wordt vind ik raar.
Alle tips zijn welkom.
Misschien handig om te delen in welke streek met wat voor grond je woont. Droge zandgrond in Drenthe vereist een andere aanpak dan het natte veen in de polders. Ik woon in een polder en hoef eigenlijk maar heel weinig te sproeien. Eigenlijk alleen met lange periodes van droogte zet ik de pomp (sloten om t huis) even aan, of als we net iets hebben ingezaaid. Dus in de meeste zomers doe ik niet bewateren en toch groeit het goed.MooDyBLueS schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:09:
Ik zoek even wat tips over bewatering. Onze tuin wordt as we speak aangepakt door de hovenier en er is wat discussie over bewatering.
Dit is globaal het ontwerp:
[Afbeelding]
Groen = hoofdwateraansluiting waar ook de Gardena bewateringscomputer + 6-weg waterverdeler op aangesloten zit (3 zijn in gebruik).
Rood = wateraftappunten (Gardena klik koppeling zeg maar)
Daarnaast lopen er 3 druppelslangen door de tuin. Eentje voor de laurierhaag die hierboven over de gehele breedte van de tuin en rechts naar voren loopt, zo'n 50m totaal. Daarnaast 2 voor de 2 hortensia perkjes in de voortuin en zijtuin. Beide wateraftappunten delen de aansluiting op de waterverdeler met de hortensias in de voortuin. Dat hebben we zo overgenomen, ik vind hem niet heel logisch. Indeling op de waterverdeler is daarmee nu als volgt:
1 = hortensias voortuin + beide wateraftappunten
2 = hortensias zijtuin
3 = laurierhaag
Wat nieuw is is de kleine haag naast het terras aan huis en de 3 vakken die je hier als aarde afgebeeld ziet staan. Al het groen is gazon. Belangrijkste planten/bomen per vak:
Linksboven = liquidambar parasolboom (al volwassen) + rhododendrons
Rechts = liquidambar parasolboom (al volwassen) + Japanse esdoorn (1,5m hoog) + Japanse wasbloem
Onder (tegen terras+haagje) = salix integra op stam
Verder zal er op inzicht/advies van de hovenier een aantal vaste planten, siergras en een enkele sierheester geplaatst worden. Deels zelf gekozen, deels door de hovenier gecombineerd/aangevuld. Hier zit oa tussen: Japanse vingerplant (fatsia), Japans bloedgras, lampenpoetsersgras, hartlelie (hosta), herfstaster, mansoor (splendens), rode zonnehoed en lavendel.
Nu wil ik niet 2-3x per week water moeten geven met de hand, maar de hovenier zegt dat van zoiets als een druppelslang die ik door de perkjes zou kunnen slingeren de planten lui kunnen worden omdat het water heel langzaam gegeven wordt. Tegelijkertijd zegt hij dat zoiets als een sproeier die uit de grond komt nooit alles raakt. Zijn advies is om vanaf de 2 rode aftappunten een Gardena sproeier te gebruiken, zo'n waaier als deze. Hij zegt als je dan van voorjaar tot nazomer 2-3x per week per vak een half uurtje die waaier erop zet, dan is dat genoeg.
Ik vind dat alsnog wel wat gedoe.Dus eigenlijk zoek ik naar een oplossing waar ik het liefst 1x per week zelf nog even water geef met de handsproeier (indien nodig) en verder zo min mogelijk omkijken ernaar heb. Wat zou dan in jullie ogen de beste optie zijn?
Hovenier is de komende paar dagen nog bezig en zei ook: nu is het moment om de tyleen op de juiste plekken te leggen indien ik dat wil. Ik had dus het idee om in ieder geval in elk van de 3 vakken een aftappunt te plaatsen zodat ik daar altijd iets op aan kan sluiten. En die elk een eigen aansluiting op de waterverdeler te geven (4,5,6). Eentje zit al in een vak, maar zou ik los willen trekken van de hortensias in de voortuin, dat die gedeeld wordt vind ik raar.
Alle tips zijn welkom.
K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i
[ Voor 24% gewijzigd door Meiss op 08-04-2025 07:24 ]
Strak gazon!Meiss schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:16:
Hallo allemaal,
We hebben sinds kort onze nieuwe tuin in orde.... op het bewateren na.
We hebben zowel in de voortuin als achtertuin slangen onder de grond lopen voor eventuele bewatering en een gewone buitenkraan. Nu is alleen even de vraag. Wat adviseren jullie?
We dachten aan druppelslangen, maar totaal geen verstand van welke goed zijn, en heb je dan nog genoeg druk? De slangen komen op 4 punten in de tuin uit de grond en zijn 25mm dik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier hetzelfde*, als het groen eenmaal goed is aangeslagen, moet het zichzelf kunnen redden. Alleen bij extreme droogte ga ik bijzonder low tech met de gieter in het rond. Mijn overburen laten bij droogte het gazon zelfs ongemoeid (en dus geel), want dat komt na een paar regenbuien toch wel terug.noes schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:08:
[...]
Dus in de meeste zomers doe ik niet bewateren en toch groeit het goed.
Ik zie veel grotere planten bedden met planten die, als ze wat groter zijn, weinig water nodig meer hebben.Meiss schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:16:
Wat adviseren jullie?
PSN: Flix20-NL
de meeste hoveniers kunnen dat.Flix20 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:18:
Heb het topic dmv zoekfunctie doorgespit maar nog niet echt op een antwoord gekomen.
Ik zie geregeld voorbij komen dat men een tuin heeft laten ontwerpen.
Nu zijn wij opzoek naar iemand/een bedrijf dat ons kan helpen met een ontwerp, maar niet zozeer de uitvoering.
Dat wil ik over meerdere jaren zelf gaan oppakken, maar we weten niet goed hoe te beginnen.
We willen een aantal elementen in onze voor stedelijke begrippen ruimte tuin. Maar door dit allemaal te doen is een 'ruimte' tuin toch al best snel heel vol.
We hebben het over 15x6m.
Iemand hier een bedrijf die hierin kan helpen?
[ Voor 11% gewijzigd door Barleone op 09-04-2025 09:44 ]
In welk deel van het land zoek je en wat voor soort tuin? Ik heb in het noorden van het land wel iemand die ik kan aanraden.Flix20 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:18:
Heb het topic dmv zoekfunctie doorgespit maar nog niet echt op een antwoord gekomen.
Ik zie geregeld voorbij komen dat men een tuin heeft laten ontwerpen.
Nu zijn wij opzoek naar iemand/een bedrijf dat ons kan helpen met een ontwerp, maar niet zozeer de uitvoering.
Dat wil ik over meerdere jaren zelf gaan oppakken, maar we weten niet goed hoe te beginnen.
We willen een aantal elementen in onze voor stedelijke begrippen ruimte tuin. Maar door dit allemaal te doen is een 'ruimte' tuin toch al best snel heel vol.
We hebben het over 15x6m.
Iemand hier een bedrijf die hierin kan helpen?
Woning staat midden van het land.Eijsbeer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:54:
[...]
In welk deel van het land zoek je en wat voor soort tuin? Ik heb in het noorden van het land wel iemand die ik kan aanraden.
PSN: Flix20-NL
Ik zou je best willen helpen. Woon in het midden van het land en ben ervoor aan het leren naast mijn werk.Flix20 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:29:
[...]
Woning staat midden van het land.
Wat ontwerp kunnen we de VT wonen checklist erbij pakken;
Loungehoek, buitenkeuken, lapje gras.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 8% gewijzigd door Srvv93 op 10-04-2025 11:49 ]
Of misschien gelijk beginnen met een geschikte robot maaier van wat groter formaat?space_lion schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:33:
Hi medetuinders,
Wij zijn vorig jaar verhuisd naar een woning met 2800 m2 perceel. Voor ons elektrische makita maaiertje is dit geen klus helaas, dus we zijn op zoek naar een (front)zitmaaier. Ik heb goede berichten gelezen over Husqvarna, met name de elektrische. Weet iemand wat voor accu inhoud we moeten kiezen voor ons perceel? Hele grove schatting, maar denk dat iets van 2000m3 gras is?
Alvast bedankt!
[ Voor 16% gewijzigd door Slonzo op 10-04-2025 13:55 ]
Hier hebben we al over nagedacht, maar wil graag toch een zitmaaier. De tuin is in veel stukken opgedeeld, niet 1 lap grond.AudioHome schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:51:
[...]
Of misschien gelijk beginnen met een geschikte robot maaier van wat groter formaat?
Ik heb een zitmaaier en een (net te lichte) robot, maar heb toch echt de voorkeur voor een goede robotmaaier.
Bedankt voor de tip, maar we hebben dit huis deels gekocht om de tuin. Het is een prachtige tuin met al de nodige schuur, overkappingen, bomen en beplanting, dus we zullen dit niet snel drastisch aanpassen, en al helemaal niet met straatwerk.Barleone schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:58:
@Eijsbeer
Laat zoveel mogelijk de grond “saneren “. Ik bedoel uit eigen ervaring, dat je over 5 jaar niet ergens een nieuwe plant wil zetten en in de ondergrond ineens een oud tegelpad of zandbed met worteldoek ontdekt. Ik erger me elk jaar aan iets van de vorige bewoners die gewoon grond gestort hebben als nieuwe toplaag bovenop oude paden.
@space_lion
Even een tip: Wil jij nu iets aanschaffen voor zoveel gras en over enige tijd ontdekken dat je veel gras gaat vervangen door beplanting, vijver, overkapping of schuur en straatwerk? Ik merk om me heen dat veel mensen binnen 5 jaar na verhuizing de tuin ook grondig aanpakken. Kortom: denk na voordat je iets koopt dat na 1 of 2 jaar onnodig wordt.
Ziet er goed uit!Slonzo schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:02:
Aangezien mijn tuinhuis 1 grote chaos was en ik tussen/over alles heen moest klimmen om ergens aan te kunnen, werd het ook eens tijd om wat orde op zaken te stellen... Meteen ook maar een ingebouwd 'werkbankje' erbij om plantjes te verpotten e.d. - dan moet ik de keuken niet telkens overnemen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En nu weer verder in de tuin
Geen idee eigenlijk, de paar clips die ik heb komen uit de budgetbak van een lokale bouwmarktspace_lion schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:26:
Ziet er goed uit!
Welke klipjes gebruik jij om je gereedschap op te hangen aan de muur?
Wij hebben hier wat hangen, maar die houdt niet al het gereedschap goed strak vast.
[ Voor 32% gewijzigd door Teijgetje op 11-04-2025 19:37 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Dat zijn mooie klinkers. Wij zijn ook met de tuin bezig. Weet jij toevallig welk type en kleur dit is?Meiss schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:16:
Wie heeft er hier verstand van bewateringscomputers en/of druppelslangen?
We hebben sinds kort onze nieuwe tuin in orde, op het bewateren na.
Er liggen 3 slangen in de (voor)tuin, De slangen komen op 4 punten in de tuin uit de grond en zijn 25mm dik. (Zie rode kruisjes op de kaart/blauwe druppels op de foto's)
Wat adviseren jullie?
We hebben er totaal geen verstand van, dus ook niet wat een goede druppelslang of bewateringscomputer zou zijn.
•Zandbak staat nu nog op de plaats van de ligbedjes.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 26% gewijzigd door Teijgetje op 12-04-2025 07:53 ]
Mag ik dit heel erg vinden? Dat verbleekt in de zon en wordt uiteindelijk toch weer deel van de afvalberg.Teijgetje schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:48:
Mocht je kunstplanten aan je schutting of muur willen?
Ik zag dat de Action deze tijdelijke deal heeft voor €40 per m².
breng ze in de kale nieuwbouw tuinen nou niet op ideeënTeijgetje schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:48:
[Afbeelding]
https://shop.action.com/n...od-product_variants_nl-nl
[ Voor 19% gewijzigd door El Capitan op 12-04-2025 10:19 ]
Dit moet echt verboden worden.Teijgetje schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:48:
[Afbeelding]
Ik zou daar helemaal geen schutting plaatsen met dat uitzichtTeijgetje schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:48:
[Afbeelding]
Zo'n lantaarnpaal kan nog geld waard zijn. Ik zou even googlen! Verder klinkt het natuurlijk als goed bezig!krietjur schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:08:
Momenteel vooral bezig met sloopwerk in de tuin. Zo'n beetje alles gaat op de schop, dus nog veel te doen. Vorig weekend heb ik een verhoogde border (van oude spoorbielzen) gesloopt en de bielzen afgevoerd. Ruim 1000 kilo aan bielzen, wat een gesleep.. wel blij dat ik die troep nu kwijt ben.
Vandaag de vijver dichtgegooid. Komt wel weer een vijver terug in de tuin, maar op een andere plek en natuurlijker qua vorm, oude vijver was rechthoekig en met een verhoogde rand van betonbielzen.
Verder nog een oude lantaarnpaal uitgegraven. Niet normaal hoe zwaar dat ding is. Gelukkig in 2 delen, dus het bovendeel (een boog) is er vanaf en het andere deel ligt nog los in de tuin. Hopelijk snel een geinteresseerde in oud ijzer die dat ding op wil komen halen.
pjot1 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:13:
[...]
Zo'n lantaarnpaal kan nog geld waard zijn. Ik zou even googlen! Verder klinkt het natuurlijk als goed bezig!
Ik mocht willen dat mijn mat er zo uitzag. Goede kleur en redelijk dicht. Ik zou dit gewoon even kans geven. Kort maaien, verticuteren en wat mest geven.jordyyyys schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:57:
Vandaag lekker bezig geweest in de tuin in de borders, nu is mijn gras in de herfst en winter erg achteruit gegaan en heb ik ook verzuimd het goed te onderhouden.
Is dit nog te redden, zo ja, hoe? Of kan ik het er beter uithalen en nieuwe zoden leggen?
[Afbeelding]
Wat is hier mis mee dan? het is gras, het is grotendeels groen, het bedekt de aarde. wat verwacht je nog meer van een stuk gras? Als je nog heel even wacht komen er wat madeliefjes is dan i het compleet. Niks meer aan doen.jordyyyys schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:57:
Vandaag lekker bezig geweest in de tuin in de borders, nu is mijn gras in de herfst en winter erg achteruit gegaan en heb ik ook verzuimd het goed te onderhouden.
Is dit nog te redden, zo ja, hoe? Of kan ik het er beter uithalen en nieuwe zoden leggen?
[Afbeelding]
Ik zie meer onkruid dan gras hoor. Bril niet op?No Hands schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:52:
[...]
Wat is hier mis mee dan? het is gras, het is grotendeels groen, het bedekt de aarde. wat verwacht je nog meer van een stuk gras? Als je nog heel even wacht komen er wat madeliefjes is dan i het compleet. Niks meer aan doen.
[ Voor 19% gewijzigd door Barleone op 12-04-2025 22:05 ]
Dit zie ik dus ook en vind ik erg vervelend.. Mijn zoontje kan lekker met zijn bal tekeer gaan op het gras maar een egaal groen veldje is wat ik weer verlang.de Peer schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:16:
[...]
Ik zie meer onkruid dan gras hoor. Bril niet op?
Wie het laatst lacht, denkt het traagst.
Jij mag van alles vinden.....VeertienKaVier schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:34:
[...]
Mag ik dit heel erg vinden? Dat verbleekt in de zon en wordt uiteindelijk toch weer deel van de afvalberg.
Stel ik graaf het af en ik gooi er nieuwe zoden op, is het dan een kwestie van tuinaarde erin, verdichten, bodemverbeteraar en dan nieuwe zoden eroverheen?Barleone schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:24:
@jordyyyys
Die paardenbloemen krijg je niet weg zonder
- wortels volledig uithalen, OOK in geval van nieuw gras (+/- 25-30cm afgraven zit je wel safe)
- kapot pesten met pesticide, maar dat is niet de beste methode zullen we er maar bij nuanceren.
Wie het laatst lacht, denkt het traagst.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq